Nieuws

Het laatste elektrisch nieuws vanuit ZER-auto

Audi Q4 e-tron is bijna productieklaar, komt ook als Q4 Sportback e-tron

Afmetingen De Audi Q4 e-tron en Q4 Sportback e-tron – twee compacte, elektrisch aangedreven SUV’s – delen hun technische basis, maar hebben ieder een eigen karakter. Bij de Sportback – met aflopende daklijn – ligt het accent wat meer op sportiviteit. De Q4 e-tron wordt 4,60 meter lang en 1,60 meter hoog. De nieuwe Q4 Sportback e-tron wordt 1 centimeter langer en lager. De breedte (1,90 m) van beide modellen is identiek. De wielbasis bedraagt 2,77 meter. Prestaties De twee Q4-modellen delen ook de technische basis. Ze hebben twee elektromotoren met een systeemvermogen van 306 pk (225 kW). Een elektromotor ligt op de vooras, de andere op de achteras. Zodoende ontstaat vierwielaandrijving. Hoe zit het met de sprintcijfers? De 0-100-tijd komt uit op 6,3 seconden en de topsnelheid is begrensd op 180 km/u. Slimme aandrijving Voor maximale efficiency wordt onder normale omstandigheden vooral de 150 kW sterke elektromotor achter gebruikt. Als de bestuurder meer vermogen vraagt of als de omstandigheden daar aanleiding toe geven, komt de elektromotor vóór (75 kW) automatisch ook in actie. 82 kWh-accupakket De Q4 e-tron krijgt een 82 kWh-batterij, geplaatst in de bodemsectie. Het batterijsysteem weegt een slordige 510 kilogram. De WLTP-actieradius komt uit op 450 kilometer of ruim 500 kilometer voor achterwielaangedreven versies. Dankzij een maximale laadsnelheid (125 kW) is het accupakket in circa 30 minuten tot 80 procent te laden. Gewichtsverdeling Door slimme plaatsing van componenten komt de gewichtsverdeling over de voor- en achteras uit op 50/50. Vóór heeft de Q4 Sportback e-tron concept een McPherson-ophanging met adaptieve schokdempers en achter een multilink-as, eveneens met adaptieve dempers. Alcantara In het interieur vallen de Audi virtual cockpit, het grote head-up display met augmented reality-functie en de vier individuele, met alcantara beklede sportstoelen op. Check ook de touch-functies op het stuur en het 12,3-inch touchscreen voor de bediening van het infotainmentsysteem. In een speciale opbergruimte in de middenconsole zijn smartphones ook draadloos op te laden. De vloerbekleding is gemaakt van gerecyclede materialen. MEB-platform Ook de Audi Q4 Sportback e-tron concept staat op het MEB-platform van de Volkswagen Groep. Het platform kan gebruikt worden voor modellen met één of twee elektromotoren, accupakketten van verschillende grootte/capaciteit en afhankelijk van het model kunnen twee of vier wielen worden aangedreven. Zelfs de wielbasis is aan te passen aan individuele modellen. Het MEB-platform is ook geschikt voor vele carrosserievarianten. Veel modellen op komst In het kader van het elektro-initiatief van Audi zijn er in 2025 meer dan twintig Audi-modellen met batterij-elektrische aandrijving beschikbaar. Daarbij verwacht Audi 40 procent van alle verkopen te realiseren met geëlektrificeerde modellen. Dan gaat het om SUV’s zoals de e-tron en e-tron Sportback, maar ook om klassieke Avant- en Sportback-modellen. Audi gaat elk marktsegment bedienen met elektrische auto’s – van de compacte tot en met de luxe-klasse. Het bericht Audi Q4 e-tron is bijna productieklaar, komt ook als Q4 Sportback e-tron verscheen eerst op ZERauto.nl .

08 juli 2020

CUPRA el-Born is sportieve broertje van Volkswagen ID.3

Barcelona De Cupra el-Born is net als de SEAT el-Born vernoemd naar een van de meest iconische wijken van Barcelona. In 2021 moet het model op de markt komen. Net als de ID.3 en SEAT el-Born moet de productie van de Cupra-variant plaatsvinden in het Duitse Zwickau. CEO aan het woord Wayne Griffiths, CEO van Cupra: “De Cupra el-Born heeft alle genen van het merk Cupra in zich. Op basis van het oorspronkelijke studiemodel hebben we een auto met een dynamisch design, een sportieve inborst en geavanceerde technologie ontwikkeld. De Cupra el-Born is het levende bewijs dat performance en elektrificatie uitstekend samengaan.” Accupakket De Cupra el-Born kan in combinatie met een 77 kWh batterijpakket (bruto: 82kWh) maximaal 500 kilometer afleggen. Dankzij de snellaadmogelijkheid volstaan 30 minuten om de el-Born minimaal 260 kilometer aan extra rijbereik te geven. De sprint van 0 naar 50 km/u kost slechts 2,9 seconden. Dynamic Chassis Control Sport Dynamic Chassis Control Sport (DCC Sport) is op basis van het MEB-platform exclusief voor de Cupra el-Born ontwikkeld. Deze technologie combineert de sportieve rijhoogte van de auto met een systeem dat zich automatisch aanpast aan alle omstandigheden. Sportstoelen In het interieur vallen sportstoelen op alsook een head-up display en augmented reality. Verder bespeuren we een sportstuur met Drive Profile Selection. Bovendien heeft Cupra gerecyclede materialen in het interieur van de el-Born verwerkt. Flink investeren Moedermerk SEAT investeert tot en met 2025 liefst vijf miljard euro in elektrische auto’s en in twee fabrieken in Spanje. Het merk investeert ook sterk in Cupra om hier een echt zelfstandig merk van te maken. Cupra komt naast deze el-Born ook met twee plug-in hybrides. Dat zijn de Cupra Leon en Cupra Formentor.   Het bericht CUPRA el-Born is sportieve broertje van Volkswagen ID.3 verscheen eerst op ZERauto.nl .

08 juli 2020

30 miljoen euro voor honderdduizenden nieuwe laadpalen in Nederland

Aantal elektrische auto’s in Nederland Inmiddels rijden er dik 100.000 elektrische auto’s in Nederland, maar dit aantal groeit snel. Het kabinet wil dat in 2030 alle nieuwe auto’s uitstootvrij zijn. Na zakelijke rijders, worden daarom nu ook particulieren kopers gestimuleerd om de overstap naar elektrisch rijden te maken. Naar verwachting telt ons land in 2030 1,9 miljoen elektrische auto’s. Deze auto’s moeten allemaal kunnen laden. Gelukkig is dat in Nederland geen groot probleem. Sterker nog, nergens ter wereld staan zoveel laadpunten per vierkante kilometer als in Nederland. Toch zijn het er nog lang niet genoeg. In 2030 zijn ongeveer 1,7 miljoen laadpunten nodig. Dekken netwerk De overheid heeft daarom een plan voor een dekkend, landelijk netwerk van oplaadpunten gepresenteerd. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gaat met netbeheerders en zes regio’s samenwerken voor de aanleg van honderdduizenden nieuwe laadpalen. Vanaf 2021 komen er iedere dag ruim 200 nieuwe laadpunten per dag bij Nederland. Vanaf 2025 wordt er flink opgeschaald en moeten er 550 punten per dag bijkomen. 30 miljoen euro Voor het project trekt de overheid 30 miljoen euro uit. 15 miljoen komt van het kabinet en de provincies en de gemeente nemen de andere helft voor hun rekening. De zes regio’s zijn: 1.    Provincies Zeeland en Zuid-Holland 2.    G4 (Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht) 3.    MRA Elektrisch (provincies Noord-Holland, Flevoland, Utrecht) 4.    Provincies Groningen, Fryslân en Drenthe, 5.    Provincies Overijssel en Gelderland 6.    Provincies Noord-Brabant en Limburg Het bericht 30 miljoen euro voor honderdduizenden nieuwe laadpalen in Nederland verscheen eerst op ZERauto.nl .

08 juli 2020

Tesla opent eerste V3 Supercharger in Nederland

Opladen tot 250 kW Met het onlangs aangekondigde V3-laadsysteem – een compleet nieuwe architectuur voor Supercharging die een laadcapaciteit tot 250 kW per auto mogelijk maakt – kan in een optimale situatie een Model 3 Long Range in 5 minuten tot 120 kilometer opladen. Locatie De locatie in Rijswijk is uitgerust met twaalf oplaadpunten. De Superchargerlocatie bevindt zich bij Restaurant Hotel & Spa Savarin aan de Laan van Hoornwijck 29 in Rijswijk, dichtbij de A4 en A13, en vormt een belangrijke ondersteuning voor reizigers naar Amsterdam en Rotterdam. 23 Superchargerlocaties In Nederland bevinden zich nabij strategische snelweglocaties nu 23 Superchargerlocaties, samen goed voor 384 laadpalen, waarmee inmiddels meer dan 320 miljoen kilometers zijn afgelegd. Superchargers zijn te vinden op plaatsen waar ook andere voorzieningen zijn, zoals restaurants, winkelcentra en WiFi hotspots. Uitbreiding van netwerk Het netwerk van Superchargers in Europa breidt gestaag uit en maakt het mogelijk om moeiteloos vanuit Noord naar Zuid-Europa te rijden. Meer dan 2 miljard Supercharger-kilometers Sinds de eerste Supercharger in Europa in 2013, zijn er meer dan 2 miljard Supercharger-kilometers afgelegd. Er zijn inmiddels meer dan 527 locaties, die samen goed zijn voor 5.037 laadpalen verspreid over 29 landen in Europa waar Tesla-eigenaren hun auto kunnen laden als ze een langere trip maken. De Tesla Model S en Model X hebben een bereik van 487 tot 610 km (WLTP) en Model 3 heeft een bereik tot maximaal 560 km (WLTP). Het bericht Tesla opent eerste V3 Supercharger in Nederland verscheen eerst op ZERauto.nl .

07 juli 2020

Subsidiepot elektrische auto’s al bijna op

Subsidie elektrische auto Nederlanders die een elektrische auto willen aanschaffen kunnen vanaf 1 juli gebruikmaken van de SEPP: Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren. Voor nieuwe elektrische auto’s met een fiscale waarde die niet lager is dan 12.000 euro en niet hoger is dan 45.000 euro kun je 4.000 euro subsidie aanvragen. Voor een gebruikte elektrische auto geldt dat de hoogte van de subsidie 2.000 euro is. In totaal is er 17,2 miljoen euro beschikbaar in 2020, wat neerkomt op 2500 nieuwe elektrische auto’s en 3600 gebruikte exemplaren. Populair De subsidie is erg populair: op 2 juli was al aanspraak gemaakt op ruim 44% van het budget voor nieuwe EV’s. Op 7 juli is al 91 procent van de beschikbare 17,2 miljoen euro verbruikt. Het is dus geen kwestie van maanden, maar dagen voordat het potje volledig leeg is. Subsidie voor tweedehands EV’s is minder populair. Na een week is nog 5,7 miljoen euro beschikbaar. In totaal is er 7 miljoen euro subsidie beschikbaar voor tweedehands EV’s in 2020. 2021 Nederlanders die toch nog van plan zijn een elektrische auto te kopen dit jaar en ook willen genieten van de subsidie hoeven niet te treuren. Vanaf 2021 is er 27,9 miljoen euro beschikbaar en aanvragen van dit jaar worden automatisch doorgeschoven zodra het potje definitief leeg is. Zo komt iedereen voorlopig aan de beurt. Het bericht Subsidiepot elektrische auto’s al bijna op verscheen eerst op ZERauto.nl .

07 juli 2020

Exclusief: sneak preview Volkswagen ID.3 in Nederland! – AutoRAI TV

AutoRAI TV: Exclusieve sneak preview Volkswagen ID.3 in Nederland September 2020 start levering Volkswagen start in september 2020 met de levering van de 38.000 euro kostende ID.3 1ST waarvan de Duitse fabrikant in totaal 30.000 exemplaren produceert. De ID.3 1ST heeft opvallende ID.3 1ST badges, LED-koplampen en -achterlichten, verwarmbare voorstoelen, Lane Assist, Adaptive Cruise Control en een 100 kW-snellaadfunctie. Standaard voor de 1ST-uitvoering is het 58 kWh-accupakket. Moonstone Grey Het exemplaar op de foto’s en in de video betreft overigens een reguliere versie. De kleur – Moonstone Grey – is wel op de ID.3 1ST te bestellen. Wie de ID.3 in het echt ziet, concludeert vast één ding: hij is net zo groot als een Golf. Vanbinnen is de ID.3 echter veel ruimer. Doordat er minder ruimte nodig is voor de motor en aandrijving, ontstaat een veel ruimer interieur. De bagageruimte heeft een inhoud van 385 liter. De ID.3 is 4,26 meter lang, 1,81 meter breed en 1,55 meter hoog. Zijn wielbasis bedraagt liefst 2,77 meter. Drie accuvarianten De verkoop van de reguliere ID.3 start later dit jaar. Volkswagen levert de ID.3 in drie accuvarianten. Basis-accu Capaciteit: 45 kWh Range: 330 kilometer (WLTP) Opladen: maximaal 7,2 kW wisselstroom en maximaal 50 kW gelijkstroom (100 kW gelijkstroomladen optioneel) Middelste accuvariant Capaciteit: 58 kWh Range: 420 kilometer (WLTP) Opladen: maximaal 11 kW (wisselstroom) of 100 kW (gelijkstroom) worden opgeladen De grootste accu Capaciteit: 77 kWh Range: 550 kilometer (WLTP) Opladen: maximaal 11 kW (wisselstroom) en 125 kW (gelijkstroom) Het bericht Exclusief: sneak preview Volkswagen ID.3 in Nederland! – AutoRAI TV verscheen eerst op ZERauto.nl .

07 juli 2020

Mercedes-Benz breidt samenwerking met accuproducent Farasis verder uit

Elektro-offensief Kernelementen van de overeenkomst zijn de ontwikkeling en industrialisatie van celtechnologieën en doelstellingen op het gebied van een concurrerend kostenniveau. De overeenkomst biedt Mercedes-Benz gegarandeerde levering van accucellen voor het elektro-offensief, terwijl Farasis zekerheid krijgt voor de geplande productiecapaciteit. Bitterfeld-Wolfen Om in te kunnen spelen op de toenemende vraag vanuit de Duitse Mercedes-Benz fabrieken, bouwt Farasis in het Duitse Bitterfeld-Wolfen een accucellenfabriek en creëert het daarmee maximaal 2.000 nieuwe banen. Deze locatie in het oosten van Duitsland wordt vanaf het begin opgezet als een CO2-neutrale fabriek. In opkomst Farasis Energy (Ganzhou) Co., Ltd. is een Chinese ontwikkelaar en leverancier van lithium-ion-accutechnologieën voor een aantal branches, waaronder automotive, transport en bedrijfs- en industriële voertuigen. Farasis heeft momenteel wereldwijd meer dan 3.500 mensen in dienst en bezit onderzoeks- en ontwikkelingscenters in China, Duitsland en de Verenigde Staten. Het bedrijf heeft momenteel twee productiefaciliteiten in Ganzhou en Zhenjiang (China). Lokale productievestigingen in Europa en de Verenigde Staten zijn momenteel in voorbereiding. Enorm potentieel Hubertus Troska, lid van de raad van bestuur van Daimler AG, verantwoordelijk voor Groot-China, zegt: “China is wereldwijd de grootste markt voor elektro-auto’s en heeft een enorm potentieel voor verdere groei. We werken al samen met sterke en betrouwbare partners in China. Niet alleen om onze lokale footprint te vergroten, maar ook om ons concurrentievermogen wereldwijd te versterken. Met ons eerste belang in een Chinese accucellenproducent willen we het potentieel van innovatieve technologiepartners op de Chinese markt in toenemende mate benutten en daarmee ook onze wereldwijde elektrostrategie systematisch voortzetten. In de toekomst breiden we onze R&D-, productie- en inkoopactiviteiten in China verder uit.” Wettelijke goedkeuring Met dit strategisch partnership breidt Mercedes-Benz zijn duurzaamheidsactiviteiten verder uit en versterkt het bovendien zijn bestaande zakelijke relatie met de accucellenleverancier door middel van een aandelenbelang van circa 3 procent. Daimler Greater China investeert daartoe miljoenen euro’s in het kader van de beursgang van Farasis. De investering is onder voorbehoud van wettelijke goedkeuring. Dit biedt Daimler de mogelijkheid om een vertegenwoordiger voor te dragen voor een zetel in de raad van toezicht van de accucellenfabrikant. Sinds 2019 Mercedes-Benz en Farasis zijn al in de zomer van 2019 een duurzaamheidspartnership aangegaan. Het eerste resultaat was de productie van accucellen met behulp van elektriciteit uit hernieuwbare bronnen zoals waterkracht, wind en zonne-energie. Zo zal de volgende generatie EQ-modellen, waaronder de luxe limousine EQS, gedeeltelijk worden uitgerust met CO2-neutrale accucellen. Veel elektro-nieuws van Mercedes-Benz In het kader van de ‘Electric first’-strategie zet Mercedes-Benz de elektrificatie van alle modelvarianten en voertuigtypen voort. In minder dan twintig jaar tijd moet het modellengamma van Mercedes-Benz Cars CO2-neutraal zijn en de onderneming streeft ernaar dat in 2030 meer dan 50 procent van de verkoop van personenwagens bestaat uit plug-in hybrids of volledig elektrische voertuigen. De serieproductie van volledig elektrische trucks, bestelwagens en bussen van Mercedes-Benz is al van start gegaan. Tegen het einde van dit jaar zullen er vijf volledig elektrische personenwagenmodellen en twintig plug-in hybrid-varianten op de markt zijn. Het plug-in hybrid-portfolio omvat modelvarianten van de A-Klasse tot de S-klasse en van de GLA tot de GLE, met een elektrische actieradius tot 100 kilometer. Het bericht Mercedes-Benz breidt samenwerking met accuproducent Farasis verder uit verscheen eerst op ZERauto.nl .

06 juli 2020

Subsidiepot elektrische auto’s na één dag al bijna half leeg

Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) De overheid wil graag dat we wat schoner gaan rijden en stimuleert daarom de aanschaf van elektrische auto’s. Elektrische auto’s zijn over het algemeen nog wat duurder dan een auto met een traditionele brandstofmotor, dus alle kleine beetjes helpen bij het aanschaffen. Maar in dit geval zijn het geen kleine beetjes, maar een hele hoop euro’s. Voor nieuwe elektrische auto’s met een fiscale waarde die niet lager is dan 12.000 euro en niet hoger is dan 45.000 euro kun je 4.000 euro subsidie aanvragen. Voor een gebruikte elektrische auto geldt dat de hoogte van de subsidie 2.000 euro is. De subsidie kan met terugwerkende kracht tot 4 juni worden aangevraagd. In totaal is er 17,2 miljoen euro beschikbaar in 2020, wat neerkomt op 2500 nieuwe elektrische auto’s en 3600 gebruikte exemplaren. Subsidieregeling voor particulieren voor aankoop elektrische auto Woensdag 1 juli ging het loket open en al snel stroomden duizenden aanvragen binnen. Binnen een dag zijn er genoeg aanvragen gedaan voor 44% van het budget voor nieuwe EV’s en 7% voor gebruikte auto’s. De verwachting is dan ook dat het potje voor gebruikte EV’s binnen enkele maanden leeg is. Voor nieuwe elektrische auto’s is het subsidiebudget waarschijnlijk al veel eerder op. Vanaf 2021 is de pot weer gevuld, dan met 27,9 miljoen euro. Sta je op het punt om een elektrische auto te kopen, of heb je er één na 4 juni gekocht? Lees dan hier hoe je als particulier subsidie aanvraagt: Eerste hulp bij Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) Het bericht Subsidiepot elektrische auto’s na één dag al bijna half leeg verscheen eerst op ZERauto.nl .

02 juli 2020

Kia e-Soul nu ook met kleiner accupakket te bestellen

Kia e-Soul 39,2 kWh De Kia e-Soul 39,2 kWh heeft een 136 pk sterke elektromotor en een actieradius van 276 kilometer (WLTP). De prijs begint bij 33.995 euro, exclusief subsidies. Een 3-fase on-board lader is voortaan standaard op alle uitvoeringen. Dat komt de laadtijd ten goede. Laden De nieuwe uitvoering met een 39,2 kWh batterij is nu bijvoorbeeld na ruim 4 uur (van 0% tot 100%) alweer opgeladen. DC snelladen kan ook. De 39,2 kWh-versie laadt in een klein half uur tot 50% bij (van 10% naar 60%), via een 50 kW snellader. EV-subsidie Tim den Besten, EV Brand Manager bij Kia Motors Nederland: “De vraag naar elektrische auto’s groeit continu. De 39,2 kWh-uitvoering in combinatie met 11 kW 3-fase laadtechnologie maakt de e-Soul een interessante keuze. Zeker door de onlangs aangekondigde EV-subsidie wordt elektrisch rijden bereikbaar voor een breder publiek en dus ook voor de particulier.” 6.000 euro korting? Over die overheidssubsidie gesproken: particuliere beslissers kunnen profiteren van de huidige, tijdelijke overheidssubsidie van € 4.000,- op volledig elektrische auto’s. Daardoor daalt de prijs naar 29.995 euro. Trek daar ook nog de inruilpremie van 2.000 euro die Kia momenteel aanbiedt voor de nieuwe e-Soul modeljaar ’21 van af en de prijs daalt verder naar 27.995 euro. De Kia e-Soul 64 kWh kost 44.985 euro, dat is 10.990 euro duurder dan de basisprijs van de 39,2 kWh-variant. Aangepaste line-up De e-Soul modeljaar ’21 is per direct te bestellen en de eerste uitleveringen worden medio het vierde kwartaal van dit jaar in Nederland verwacht. Modeljaar ’21 houdt wel in dat er het nodige verandert in de line-up. Er is voortaan keuze uit vier uitvoeringen: ComfortLine en DynamicLine (beide enkel voor de 39,2 kWh-versie), DynamicPlusLine en ExecutiveLine (beide alleen voor 64 kWh met voortaan standaard een warmtepomp). Trailer pack De warmtepomp is optioneel voor de uitvoeringen met een 39,2 kWh batterij en heeft een meerprijs van 995 euro. Daarnaast beschikt de 64 kWh variant over een trailer pack met een gehomologeerde verticale last van 100 kg en een trekgewicht van maximaal 300 kg. De 39,2 kWh variant kan niet worden uitgevoerd met een trailer pack, hiervoor is een draagsysteem beschikbaar voor een fietsendrager. Het bericht Kia e-Soul nu ook met kleiner accupakket te bestellen verscheen eerst op ZERauto.nl .

02 juli 2020

Extra sportieve Audi e-tron S heeft drie elektromotoren

Audi e-tron S De nieuwe Audi e-tron S is de eerste in serie geproduceerde elektrische auto met drie elektromotoren, waarvan één op de vooras en twee op de achteras. Bij volgas met de transmissie in de S-stand kunnen de elektromotoren gedurende acht seconden alles geven wat ze in huis hebben: 370 kW (503 pk) vermogen en 973 Nm trekkracht. Dat is aanzienlijk meer dan bij de Audi e-tron 55 met 300 kW en 664 Nm en goed voor een sprint van 0-100 km/u in 4,5 seconden. De topsnelheid is begrensd op 210 km/u. De elektromotoren worden gevoed door een 95 kWh-batterij met een bruikbare capaciteit van 86 kWh, waarmee de Audi e-tron S een afstand van zo’n 360 kilometer kan rijden (voorlopige cijfers). Onder normale omstandigheden wordt de Audi e-tron S alleen aangedreven door de elektromotoren op de achteras. De voorste motor schakelt bij als de bestuurder meer power vraagt en als de auto grip dreigt te verliezen. Het voordeel van twee elektromotoren op de achteras (één per wiel), is dat die hun kracht zeer nauwkeurig naar het wiel kan sturen. Zelfs zo nauwkeurig dat een mechanisch sperdifferentieel niet eens nodig is. Het systeem reageert in milliseconden en kan zeer hoge koppelniveaus aan. Met de ESP in de Sport-stand staat en het Audi Drive Select-systeem in de Dynamic-stand kun je met de Audi e-tron S zelfs gecontroleerd driften. LEES OOK: Autotest – Audi e-tron 55 (2019) Aerodynamica Verder kun je rekenen op progressieve besturing en een speciaal sportonderstel met adaptieve luchtvering. Afhankelijk van de rijstand varieert de rijhoogte over een afstand van 76 mm. De Audi e-tron S rolt standaard op 20-inch lichtmetalen wielen met 285 mm brede banden, maar 21- en 22-inch wielen zijn optioneel. Op de voorwielen zijn extra krachtige remklauwen met zes zuigers gemonteerd. Gelukkig maar, want de Audi e-tron weegt meer dan 2 ton. Tot slot is de Audi e-tron S voorzien van wielkasten met een gepatenteerd ontwerp dat de aerodynamica aanzienlijk verbetert. Dat geldt ook voor de automatisch sluitbare luchtinlaten voor de koeling van de voorste remmen. Die inlaten blijven zoveel mogelijk gesloten, zodat de lucht optimaal en nagenoeg zonder turbulentie over de motorkap stroomt. Ze worden alleen geopend als het echt nodig is. Audi start binnenkort met de verkoop van de e-tron S, die naar wens leverbaar is als SUV of Sportback. Beide versies arriveren rond oktober bij de Nederlandse dealers. De prijzen volgen binnenkort. Houd rekening met een prijskaartje van ruim 100.000 euro. Het bericht Extra sportieve Audi e-tron S heeft drie elektromotoren verscheen eerst op ZERauto.nl .

01 juli 2020

Koop een BMW i3 ‘For the Oceans Edition’ en doneer aan goed doel

BMW i3 For the Oceans Edition De BMW i3 is al sinds 2013 te koop in Nederland, maar speelt nog steeds een grote rol in zijn segment dankzij de prestaties en de duurzame ontwikkeling, productie en recycling van de auto. Zo zijn de vloermatten gemaakt van oude visnetten en de stoelen bekleed met materiaal van gerecycled plastic. Bij de BMW i3 For the Oceans Edition gaat het merk op dit gebied nog een stapje verder. Deze uitvoering is voorzien van de carrosseriekleur ‘Fluid Black’ met lichtblauwe accenten en ‘For the Oceans’-logo onder de A-stijl. Andere kenmerken zijn interieurlijsten van Eucalyptushout met lasergravure ‘For the Oceans’ en vloermatten met geborduurd ‘For the Oceans’-logo. Tot de standaarduitrusting behoren het Sportpakket, Comfort Pack Advanced, het Connectivity Pack inclusief Navigatie Professional en 20-inch lichtmetalen wielen. Verder kun je rekenen op stoelverwarming, een warmtepomp, een achteruitrijcamera, Park Distance Control en veiligheidsgordels in de kleur ‘BMW i Blau’. LEES OOK: Autotest – BMW i3s (2018) Certificaat en 4 mille subsidie Bij de BMW i3 For the Oceans Edition ontvangt de klant een certificaat waarin BMW Nederland verklaart dat de BMW i3 een gelimiteerde uitvoering is en de klant met de aanschaf een bijdrage levert aan plasticvrije oceanen. De achterzijde van het certificaat is eveneens vervaardigd van gerecycled plastic. Met een fiscale waarde van 44.995 euro valt de BMW i3 For the Oceans Edition volledig in de 8% bijtellingscategorie voor zakelijke rijders. Tevens komt deze uitvoering in aanmerking voor 4.000 euro overheidssubsidie voor particulieren. De BMW i3 For the Oceans Edition is per direct te bestellen en uitsluitend leverbaar in Nederland. Het bericht Koop een BMW i3 ‘For the Oceans Edition’ en doneer aan goed doel verscheen eerst op ZERauto.nl .

30 juni 2020