Nieuws

Het laatste elektrisch nieuws vanuit ZER-auto

Hyundai Prophecy: de Porsche Taycan van Hyundai?

44 geëlektrificeerde voertuigen Hyundai Motor Group – dus inclusief Hyundai en Kia – breidt zijn portfolio de komende jaren uit met maar liefst 44 geëlektrificeerde voertuigen. Het concern investeert bovendien bijna 50 miljard euro in de ontwikkeling van toekomstige technologieën in de komende vijf jaar. Studiemodel Van de eerder getoonde ‘45’ concept EV volgt een productieversie. En ook van deze Hyundai Prophecy zou een productiemodel in de maak zijn, al kan Hyundai dat officieel nog niet bevestigen. De verhoudingen van de Prophecy zijn vergelijkbaar met die van een Porsche Taycan. het is een vierdeurs coupé met zogeheten ‘boat-tail line’, een zeer lange wielbasis en korte overhangen vóór en achter. “Pixelverlichting wordt de lichtsignatuur in toekomstige modellen van Hyundai.” Volgende fase “De Prophecy luidt een volgende fase in voor Hyundai-design, genaamd Optimistic Futurism; een designconcept dat erop is gericht om de band tussen mens en auto te versterken”, aldus SangYup Lee, Hoofd van het Hyundai Global Design Center. Slimme wielen De propellervorm in de wielen ziet er niet alleen fraai uit, maar heeft ook een aerodynamische werking. De vorm zorgt er namelijk voor dat de luchtstroom buiten de wielkasten wordt gehouden en langs de flanken wordt geleid. De downforce neemt verder toe dankzij een geïntegreerde achterspoiler. Transparant acryl Hyundai gebruikt een nieuw materiaal, genaamd transparant acryl. Dit materiaal is te zien in de spoiler, de koplampen en het Camera Mounting System (CMS). Dankzij dit materiaal zijn technische onderdelen in componenten zichtbaar. De Hyundai Prophecy heeft verder pixelverlichting. Pixelverlichting wordt de lichtsignatuur in toekomstige modellen van Hyundai. Autonoom rijden De Hyundai Prophecy kan op papier autonoom rijden. Het interieur is ook met autonomie in het achterhoofd ingedeeld. De wielbasis is bijzonder lang en er is veel leefruimte. In plaats van een stuurwiel zijn er twee joysticks die naar links en rechts zijn te bewegen. Eén joystick zit in het portierpaneel, de andere bevindt zich op de middenconsole. Met knoppen op de joysticks zijn diverse functies te activeren. Relax-modus In de zogeheten Relax-modus kijken de inzittenden uit op een vleugelvormig dashboard en een groot horizontaal display die zich uitstrekt tussen de voorruitstijlen. Het dashboard is in de Relax-modus ook gekanteld. Het bericht Hyundai Prophecy: de Porsche Taycan van Hyundai? verscheen eerst op ZERauto.nl .

03 maart 2020

BMW Concept i4: de highlights op een rij

BMW Gran Coupé Tellen we even mee: BMW levert al de 2 Serie Gran Coupé, 4 Serie Gran Coupé en de 8 Serie Gran Coupé. In de toekomst komt daar een middelgrote elektrische Gran Coupé bij. Dat wordt de productieversie van deze BMW Concept i4. Die auto gaat overigens gewoon BMW i4 heten. BMW i4 in productie De serieproductie van de nieuwe BMW i4 start in 2021 in München. Ongeveer 90 procent van de bestaande productieapparatuur in de carrosseriewerkplaats kan volgens BMW voor het productieproces worden gebruikt of aangepast om de BMW i4 te produceren. De resterende 10 procent – in het bijzonder de machines die worden gebruikt voor het bouwen van de structuur van de achterzijde – zal nieuw worden gebouwd. BMW Group investeert ongeveer zo’n 200 miljoen euro in de fabriek in München om de productie van de BMW i4 te realiseren. 600 kilometer range De auto krijgt een actieradius tot 600 kilometer (WLTP), mogelijk gemaakt door een 80 kWh lithium-ion accupakket van ongeveer 550 kilogram. De elektromotor in de i4 produceert maximaal 530 pk (390 kW). Dat is genoeg vermogen voor een 0-100-tijd van zo’n vier seconden en een topsnelheid van meer dan 200 km/u. Nieuwe grille De productieversie van de BMW i4 krijgt net als de Concept i4 een forse nierengrille. Bij het studiemodel is ie in zwart uitgevoerd en natuurlijk gesloten, omdat een elektromotor minder koeling nodig heeft. De grille is uitgerust met verschillende sensoren. Let ook op het nieuwe logo van BMW. Bij de Concept i4 is dat logo transparante uitgevoerd. BMW Curved Display De BMW Concept i4 heeft verder nog drie verschillende Experience Modes van het BMW Curved Display. Deze modi maken het voor gebruikers mogelijk om de verschillende facetten van de elektrische aandrijving te ontdekken. Deze modi bieden een blik vooruit op de vormgeving van de volgende generatie bedieningssysteem voor BMW modellen vanaf 2021. Er is keuze uit ‘Core’, ‘Sport’ en ‘Efficient’, elk met een eigen weergavestijl. Het bericht BMW Concept i4: de highlights op een rij verscheen eerst op ZERauto.nl .

03 maart 2020

Chinese Byton heeft importeur gevonden in Nederland

In totaal zes landen Louwman Group zet een separaat bedrijf op om Byton op de Nederlandse markt te brengen. Naast Nederland komt het merk Byton ook in Zwitserland, Duitsland, Noorwegen, Frankrijk en Zweden op de markt. Wereldwijd actief Nog niet eerder gehoord van Byton? Dat zou goed kunnen. Het automerk zit nog in de beginfase, maar heeft wel serieuze plannen en heeft de nodige financiële slagkracht. Het merk ontwikkelt en bouwt elektrische auto’s waarin connectiviteit een grote rol speelt. Byton heeft een designcentrum in München, productie- en ontwikkelingsfaciliteiten in het Chinese Nanjing en een technologisch ontwikkelingscentrum in het Amerikaanse Silicon Valley. Het merk is wereldwijd actief en komt nu dus ook naar Europa, waaronder Nederland. ‘Smart device on wheels’ Eric Louwman, President Louwman Group: “Byton’s visie is vanaf het begin gericht op de ontwikkeling van een ‘smart device on wheels’, wat goed aansluit op de snel veranderende toekomst van mobiliteit en mobiliteitsdiensten. We kijken enorm uit naar deze kans om vanuit een nieuwe organisatie dit merk in Nederland te introduceren.” Per direct te reserveren Het eerste model van Byton – de M-Byte – is per direct te reserveren. De levering van deze volledig elektrische SUV staan gepland voor de tweede helft van 2021. Uniek aan dit model is een 48-inch display aan boord. Er zit zelfs een display in het stuurwiel. De SUV is te reserveren op www.byton.com.  Tekst loopt door onder foto Drie varianten Byton M-Byte De Byton M-Byte wordt leverbaar met drie aandrijflijnen. De basisversie heeft 272 pk (200 kW), achterwielaandrijving, een 72 kWh accupakket en 360 kilometer range (WLTP). Daarnaast is er nog een 4WD High Performance versie met 408 pk (300 kW), een 95 kWh batterij en een actieradius van 435 kilometer (WLTP). De variant met de grootste actieradius is de RWD High Performance variant met 408 pk en 95 kWh accu. Deze versie haalt 460 kilometer (WLTP) op één acculading. Prijzen zijn nog niet bekend. Het bericht Chinese Byton heeft importeur gevonden in Nederland verscheen eerst op ZERauto.nl .

03 maart 2020

Renault Morphoz kan zich letterlijk uitrekken

Toekomstvisie De Renault Morphoz vertegenwoordigt de visie van Renault op het gebied van persoonlijke, connected en elektrische mobiliteit voor de jaren na 2025. Je kan hem autonoom laten rijden, of zelf het stuur ter hand nemen. CMF-EV-platform De Morphoz is gebouwd op het modulaire CMF-EV-platform van de Alliantie Renault- Nissan - Mitsubishi . Dit modulaire platform maakt het mogelijk om elektrische voertuigen sneller en tegen lagere kosten te ontwerpen, ontwikkelen en finetunen dan bij een platform dat ook voor de toepassing van een verbrandingsmotor ontwikkeld is. Verschillende configuraties Het modulaire CMF-EV-platform is geschikt voor verschillende configuraties op het gebied van vermogen, capaciteit, actieradius, gebruikersopties en bagageruimte. Deze Morphoz laat zien wat er mogelijk is. Op een extreme manier zelfs, want het modulaire karakter van het platform wordt wel heel fysiek aangetoond met de verschillende rijmodi City of Travel. City-modus In de ‘City’-modus is de Morphoz 4,40 meter lang en bedraagt de wielbasis 2,73 meter. In de bodemsectie verwerkt Renault een 40 kWh-batterij. Als de Morphoz in City-modus staat, is de auto te herkennen aan de specifieke LED-lichtsignatuur en extra korte overhangen. Travel-modus In de uitgerekte ‘Travel’-modus is de auto 4,80 meter lang en bedraagt de wielbasis 2,93 meter. In deze stand wordt ruimte gecreëerd voor een additionele 50 kWh batterij en profiteren inzittenden van extra beenruimte en bagageruimte. Behalve dat de gecombineerde batterijcapaciteit (totaal 90 kWh) en de binnenruimte ideaal zijn voor langere reizen, zorgen ook het aangepaste front voor betere aerodynamica. Twee accupakketten? Hold the phone : een 40 kWh accupakket én een 50 kWh accupakket? We leggen het graag even uit. De standaard batterijcapaciteit van 40 kWh is goed voor een bereik van 400 kilometer. Volgens Renault is dat meer dan genoeg voor meer dan 90 procent van de behoeften van gebruikers. Voor de overige 10 procent levert Renault een zogeheten ‘Travel Extender’-batterij. Extra batterij installeren Als op een speciaal station wordt overgeschakeld naar de Travel-modus, opent een klep in de bodem van de auto en wordt binnen enkele seconden een 50 kWh batterij geïnstalleerd. De Morphoz verlaat het station met een 40 + 50 kWh-batterijpakket en een actieradius van 700 kilometer. Eenmaal terug, stopt de gebruiker bij een station om de batterij terug te brengen, waarna de auto terugkeert naar zijn oorspronkelijke 40 kWh-capaciteit. Dat is het idee achter deze Morphoz. Best leuk bedacht van Renault. Kenmerken van sedan, coupé en SUV De lengte van de in Electric Yellow gespoten Renault Morphoz bedraagt dus 4,40 of 4,80 meter. De breedte komt uit op 2 meter en de hoogte is 1,55 meter. In het lijnenspel laat Renault kenmerken van een sedan, coupé en SUV terugkeren. Energie terugleveren Als de Morphoz geparkeerd staat, kunnen de batterijen gebruikt worden om het huishouden van elektriciteit te voorzien of stroom te leveren aan het lokale elektriciteitsnet dankzij bidirectionele laadtechniek (V2G, Vehicle to Grid). Batterijen die in de Travel-modus worden gebruikt, worden uit het voertuig gehaald en opgeslagen in een laadstation voor gebruik in andere voertuigen of om andere voorzieningen van stroom te voorzien. Technische gegevens Renault Morphoz Lengte : 4,40 meter (City-modus) of 4,80 meter (Travel-modus) Breedte : 2 meter Hoogte : 1,55 meter Wielbasis : 2,73 meter (City-modus) of 2,93 meter (Travel-modus) Motor : 100% elektrisch Batterijcapaciteit : 40 kWh (City-modus) of 90 kWh (Travel-modus) Vermogen : 100 kW (City-modus) of 160 kW (Travel-modus) Laadtechniek : statische en dynamische inductie Aandrijving : voorwielen Connectiviteit aan boord : 5G Verbinding met infrastructuur : Wi-Fi G5 Het bericht Renault Morphoz kan zich letterlijk uitrekken verscheen eerst op ZERauto.nl .

02 maart 2020

BMW i4: Het Duitse antwoord op de Tesla Model 3

BMW i4 Het was even wachten op een volledig nieuwe elektrische BWM. De i3 stamt alweer uit 2013. In 2018 kondigde BWM de komst van de i4 al aan, en nu lijkt het er dan eindelijk van te komen. Via een Instagram video tonen de Duitsers voor het eerst de contouren van de nieuwe elektrische vierdeurs coupé. View this post on Instagram The electric age, embodied. Stay tuned. The BMW Concept i4. #THEConcepti4 #BMW #BMWi #bornelectric A post shared by BMW (@bmw) on Feb 25, 2020 at 1:00am PST In de video zien we het zijaanzicht van de i4. Vooral de wielen vallen op. Voor een elektrische auto lijken deze vrij conventioneel. De kans is echter groot dat BMW de productieversie voorziet van aerodynamische velgen voor een betere actieradius. Grille De voorkant van de i4 krijgen we nog niet te zien in de video. Of de grille van de i4 net zo opvallend is als die van de aankomende BMW 4 Serie blijft dus nog even een raadsel. De Nederlandse hoofddesigner bij BMW, Adrian van Hooydonk, omschrijft het ontwerp als ‘dynamisch, clean en elegant’. De i4 brengt ‘elektrificatie naar het hart van het merk BMW’, aldus de ontwerper. Prestaties Over het uiterlijk doen de Duitsers dus nog wat schimmig, maar over de prestaties weten we al behoorlijk wat. Zo ligt er een 80 kWh accu in de bodem van de auto. Met een 150kW-lader duurt het 35 minuten om hem tot 80 procent te laden. Volgens BWM kun je 600 kilometer rijden voordat je een laadpaal moet opzoeken. Twee elektromotoren, die samen 530 pk (390 kW) produceren, zorgen voor een 0 tot 100 km/h tijd van slechts vier seconden. Tesla Model 3 Met de i4 gaat BMW de concurrentie onder meer aan met de Tesla Model 3 (Long Range – 560 km) en de Polestar 2 (470 km). Of BWM de volledige onthulling die gepland stond voor Genève volgende week alsnog laat doorgaan op een andere locatie of tijdstip, is nog niet duidelijk. De auto gaat in ieder geval in 2021 productie. LEES OOK:  DEZE NIEUWE ELEKTRISCHE CITROËN AMI KOST MAAR 7.000 EURO   Het bericht BMW i4: Het Duitse antwoord op de Tesla Model 3 verscheen eerst op ZERauto.nl .

28 februari 2020

Citroën komt met elektrische auto in C-segment

Drukke agenda in 2020 Citroën krijgt het nog druk in 2020. Het Franse automerk introduceert in juni 2020 in Frankrijk de elektrische Ami , een brommobiel met een topsnelheid van 45 km/u en een vanafprijs van 7.000 euro. Deze Ami komt in 2021 naar Nederland. Plug-in en elektrisch Daarnaast introduceert Citroën in juni 2020 de C5 Aircross Plug-in Hybrid. Eind 2020 is het vervolgens nog tijd voor een elektrische variant van de Spacetourer: de personenwagenversie van de Jumpy Combi bedrijfswagen. Een elektrische Jumper en elektrische Jumpy volgen ook eind 2020. C-segment Tussen oktober en december 2020 komt Citroën nog met een elektrische auto in het C-segment. Citroën kondigt hem aan als ‘full electric c-hatch’ met ‘advanced comfort’ en ‘assertive design’. Citroën levert het model straks niet alleen met een batterij-elektrische aandrijflijn, maar ook met turbobenzine- en turbodieselmotoren. De eerste details Wat kunnen we verwachten? Daar valt nog niet heel veel over te vertellen, omdat Citroën voorzichtig is met het geven van informatie. Het is wel een algemeen feit dat de Citroën C4 Cactus gaat stoppen. Het nieuwe model in het C-segment kan deze Cactus opvolgen. Aangezien de Cactus een crossover-uitstraling heeft, is het heel aannemelijk dat Citroën de ‘C-hatch’ ook een ruiger maatpak aanmeet en de auto wat hoger op zijn wielen zet. Eind 2020 weten we het. Het bericht Citroën komt met elektrische auto in C-segment verscheen eerst op ZERauto.nl .

28 februari 2020

Deze nieuwe elektrische Citroën Ami kost maar 7.000 euro

Medio 2021 De Citroën Ami wordt medio 2021 op de Nederlandse markt verwacht. Frankrijk krijgt de primeur. In dat land begint de vanafprijs van de Ami bij ongeveer 7.000 euro of zelfs 6.000 euro na aftrek van de milieubonus. Met een huurconstructie betaal je in Frankrijk na een aanbetaling van 2.644 euro (inclusief ecobonus van 900 euro en een looptijd van 48 maanden slechts 19,99 euro per maand. Carsharing is mogelijk vanaf 0,26 eurocent per minuut. Prijs voor Nederland? “Rekening houdend met wettelijke en fiscale regelgeving streeft Citroën hier naar dezelfde opties voor de inzetbaarheid van de Ami als in Frankrijk. De Nederlandse prijzen voor koop, huurkoop en eventuele carsharing worden in aanloop naar de marktintroductie bekend gemaakt”, aldus de Nederlandse woordvoerder in gesprek met ZERauto.nl. Naar de dealer hoeft niet, kan wel Je hoeft straks echt niet naar een dealer om een Citroën Ami te kopen. Je kan hem online samenstellen en kopen. De aflevering vindt vervolgens thuis of bij de dealer plaats. Met de Citroën Ami poogt het Franse automerk individuele mobiliteit in de stad voor iedereen bereikbaar te maken, ook voor de jeugd (vanaf 16 jaar) zónder B-rijbewijs. Beperkte actieradius De Citroën Ami is 2,41 meter lang, 1,39 meter breed en 1,52 meter hoog. De draacirkel tussen muren komt uit op 7,20 meter. Het gewicht met batterij bedraagt 485 kilogram. Over die batterij gesproken: deze weegt 60 kilogram en heeft een batterijcapaciteit van 5,5 kWh. Daarmee kan de auto maximaal 70 kilometer afleggen. De topsnelheid bedraagt 45 km/u. Het opladen gaat heel eenvoudig via een conventioneel 230V-stopcontact. Hier is de batterij in 3 uur volledig te laden. Uiteraard is de ami ook (sneller) te laden bij publieke laadpunten of met een wallbox. Symmetrie Is het je al opgevallen? De Citroën Ami is symmetrisch. De twee grote deuren zijn bijvoorbeeld identiek: aan de bestuurderszijde opent het portier ‘tegengesteld’ en aan passagierszijde conventioneel. De bumpers vóór en achter zijn ook uitwisselbaar. Nostalgisch detail: de ramen opzij zijn te openen door ze omhoog te klappen, precies als bij de 2CV (Eend) destijds. Interieur Het interieur is volledig afgesloten van de buitenwereld en verwarmbaar. We bespeuren hier onder meer een verstelbare bestuurderstoel, een vaste passagiersstoel, een panoramadak en diverse opbergmogelijkheden. Boven het stuur plaatst Citroën een display met geblokte graphics. Deze zorgen ervoor dat de bestuurder belangrijke informatie in één oogopslag ziet. Smartphone als display Feitelijk is je smartphone het belangrijkste display. Inzittenden hebben hiermee toegang tot navigatie- en muziekfuncties. Via de My Citroën app is belangrijke informatie via de smartphone op te vragen. Denk daarbij aan de resterende actieradius, de laadstatus van de batterij, de tijd die nog nodig is om de batterij volledig te laden en de kilometerstand. Ook geeft de app een seintje als onderhoud noodzakelijk is en hij wijst hij de weg naar laadpunten in de omgeving. De regels In Frankrijk geldt de Ami als een lichte vierwieler, die zonder rijbewijs mag worden bestuurd. Franse jongeren vanaf 14 jaar, die in het bezit zijn van een verkeersveiligheidscertificaat, mogen met de Ami op weg. In Nederland mag de Ami worden bestuurd door jongeren vanaf 16 jaar. Dat neemt niet weg dat de eigenzinnige tweezitter ook zeer geschikt is voor forenzen en ouderen, die weliswaar een auto hebben, maar op een praktische manier de stad willen doorkruisen. Wellicht is zo’n Citroën Ami een uitstekend alternatief voor de iconische Canta. Het bericht Deze nieuwe elektrische Citroën Ami kost maar 7.000 euro verscheen eerst op ZERauto.nl .

27 februari 2020

Polestar Precept toont toekomst van automerk

Vierdeurs Grand Tourer De Polestar Precept is een vierdeurs Grand Tourer. Het is volgens het merk een concrete visie op de toekomst van het merk op het gebied van duurzame interieurmaterialen, hightech HMI en de essentie van Polestar design. Thomas Ingenlath, CEO van Polestar, aan het woord “De Precept is een toonbeeld van waar Polestar voor staat en wat het merk relevant maakt”, zegt Thomas Ingenlath, CEO van Polestar. “De auto is het antwoord op de duidelijke uitdagingen waar onze samenleving en industrie voor staan. Dit is geen droom van een verre toekomst, de Polestar Precept geeft een concrete vooruitblik op toekomstige modellen en laat zien hoe we innovaties gaan toepassen om onze impact op het milieu te verlagen.” Grote wielbasis Opvallend aan de Polestar Precept is de wielbasis: die meet 3,1 meter! Door die forse wielbasis is er ruimte voor een groot accupakket. Een ander voordeel van de lange wielbasis is de grote been- en hoofdruimte achterin. Technische gegevens zijn op het moment van schrijven nog niet bekendgemaakt. Polestar SmartZone De Polestar Precept heeft een zogeheten Polestar Smart Zone in plaats van een conventionele grille. De ‘grille’ bestaat uit een transparant paneel met intelligente hardware zoals twee radarsensoren en een high-definition camera. Een geïntegreerde voorvleugel boven de SmartZone versnelt de luchtstroom over de lange motorkap. De LIDAR-pod, die op het glazen dak is gemonteerd, is onderdeel van een systeem dat de volgende stap maakt op het gebied van rijassistentie. Geen zijspiegels Het studiemodel heeft geen zijspiegels, maar camera’s die zijn gemonteerd op aerodynamische armen. De traditionele achteruitkijkspiegel is vervangen door een digitaal scherm waarop live het beeld te zien is van een groothoekcamera aan de achterkant van de auto. HMI De volgende generatie HMI (human machine interface) met Android-software maakt ook weer gebruik van Google-technologie. Een extra groot, staand 15-inch centraal geplaatst touchscreen vormt een aanvulling op een 12,5-inch instrumentarium. De twee schermen zijn optisch verbonden door een opvallend lichtarmatuur. Tussen de hoofdsteunen op de achterbank zweeft het logo van Polestar holografisch in een massief stuk Zweeds kristal. Lekker eco! Het interieur van de Polestar Precept is lekker eco, zoals Polestar streeft te bereiken in elke nieuwe Polestar. Het merk gebruikt composieten die bestaan uit vlas, dat verschilt van veel andere biomaterialen omdat het ideaal is voor gebruik in gewasrotatieprogramma’s zonder negatieve impact op de voedselproductie. De materialen van Bcomp zijn niet alleen tot wel 50 procent lichter dan traditionele plastics, maar ook sterker. Het gebruik van plastics als grondstof wordt door Bcomp tot zelfs 80 procent gereduceerd. De stoelbekleding is gemaakt van 3D-geweven materiaal afkomstig van gerecyclede PET-flessen, hoofdsteunen zijn gemaakt van gerecycled kurkvinyl, en tapijten van hergebruikte visnetten. Het bericht Polestar Precept toont toekomst van automerk verscheen eerst op ZERauto.nl .

27 februari 2020