Nieuws

Het laatste elektrisch nieuws vanuit ZER-auto

Kia en Hyundai komen met elektrische bedrijfswagens

Kleine en middelgrote elektrische bedrijfswagens Kia en Hyundai komen met kleine en middelgrote elektrische bedrijfswagens. Ook komen de twee Koreaanse merken met andere logistieke producten voor onder meer deelautobedrijven en shuttlediensten. De samenwerking stellen Kia en Hyundai in staat om sneller in te spelen op de groeiende vraag naar elektrische bedrijfswagens in Europa. Concurrentievoordeel Van de totale investering van 100 miljoen draagt Hyundai 80 miljoen euro bij en Kia 20 miljoen euro. Albert Biermann, President & Head of Research & Development Division voor Hyundai Motor Group: “De eco-voertuigmarkt in Europa zal naar verwachting snel groeien als gevolg van de introductie van strengere milieuregels. Door samen met Arrival elektrische bedrijfsvoertuigen te ontwikkelen, zijn we in staat om een concurrentievoordeel te behalen.” Skateboardvoertuigplatform Arrival is in 2015 opgericht en heeft productievestigingen en R&D-centra in de Verenigde Staten, Duitsland, Tel Aviv, Rusland en het Verenigd Koninkrijk. De kracht van het bedrijf ligt in het ‘skateboardvoertuigplatform’ met een modulaire componentenstructuur, een kosteneffectieve basis met een batterijpakket, een elektromotor en aandrijflijncomponenten. Niet de enige samenwerking Onder het motto van ‘open innovatie’ onderzoeken Kia en Hyundai samenwerkingsverbanden met verschillende bedrijven om een leidende positie op te bouwen in de snel wereldwijd snel groeiende EV-markt. In mei 2019 investeerden beide merken 90 miljoen dollar Rimac Automobili, de Kroatische bouwer van high-performance elektrische auto’s. De samenwerking richt zich op het leiderschap in de wereldwijde markt van elektrische performancemodellen. In september 2019 hebben Kia en Hyundai ook geïnvesteerd in IONITY, het grootste laadnetwerk voor elektrische voertuigen in Europa. Foto van rechts naar links: Edward Lee, EVP & Head of Hyundai Commercial Vehicle Business Division, Albert Biermann, President & Head of Research and Development Division for Hyundai Motor Group, Denis Sverdlov, CEO van Arrival, Avinash Rugoobur, CSO van Arrival. Het bericht Kia en Hyundai komen met elektrische bedrijfswagens verscheen eerst op ZERauto.nl .

16 januari 2020

Volledig nieuwe waterstofauto: de Toyota Mirai (2021)

Toyota Mirai Auto’s met een brandstofcel die rijden op waterstof, kennen we al veel langer. Maar Toyota was de eerste fabrikant die zo’n brandstofcel na tig jaar onderzoek daadwerkelijk in serieproductie nam. De Toyota Mirai stamt uit 2014 en wordt gebouwd in de Motomachi fabriek in Japan, waar ook de beroemde Lexus LFA gebouwd werd. De Mirai rolt daar overigens niet zomaar van de band, maar wordt daar met de hand in elkaar gezet. Geen doorsnee Toyota dus. Tweede generatie In de afgelopen jaren heeft de brandstofceltechniek zich steeds verder ontwikkeld. Nu is het tijd voor de volledig nieuwe, tweede generatie Toyota Mirai. Je ziet meteen dat het design een stuk moderner is. De Mirai is nog steeds een lange vierdeurs sedan, maar oogt een stuk gestroomlijnder en bovendien meer in lijn met het ontwerp van andere Toyota-modellen. De vorige Mirai was qua design met geen enkel andere Toyota te vergelijken. Behalve dat die gigantische grille aan de voorkant past bij deze tijd, is het ook hard nodig. Een brandstofcel heeft veel zuurstof nodig om waterstof te kunnen omzetten in elektrische energie. Daarnaast moeten ook de elektromotor en brandstofcel gekoeld worden. Verder zien we dat de achterlichten over de gehele breedte met elkaar zijn verbonden. En dat is helemaal volgens de laatste mode. De 20-inch lichtmetalen wielen zorgen voor een extra krachtige uitstraling. Het dashboard is geheel nieuw en behoorlijk eigentijds . En op de achterbank passen nu drie personen, één meer dan in de vorige generatie. Waterstoftanks De nieuwe Toyota Mirai is voorzien van drie waterstoftanks: één grote en twee kleine. Die tanks zijn uitzonderlijk sterk, want waterstof wordt onder hoge druk van 700 bar opgeslagen. Ter vergelijking: een autoband zit op een druk tussen de 2 en 3 bar. Waterstof wordt ook zo koud mogelijk opgeslagen, onder een temperatuur van -40 graden Celsius. Dat zorgt er samen met de hoge druk voor dat je meer waterstof kunt meenemen. LEES OOK: Alles over rijden op waterstof Actieradius waterstofauto Door verbeteringen aan de brandstofceltechniek en de toepassing van grotere waterstoftanks moet de nieuwe Toyota Mirai zo’n 30% verder komen op een volle tank dan de vorige Mirai, waarmee je ongeveer 500 kilometer kunt afleggen op een volle tank. Met de nieuwe Mirai kun je 600 tot 650 kilometer overbruggen voordat je weer moet tanken. Volgens menig expert is waterstof onmisbaar voor een emissievrije toekomst en een prima alternatief voor fossiele brandstoffen. Het aantal waterstoftankstations in Nederland wordt dan ook in rap tempo uitgebreid naar ten minste zeventien eind 2020. En dat is goed nieuws voor de nieuwe Toyota Mirai, die vanaf begin 2021 leverbaar is in Nederland. Het bericht Volledig nieuwe waterstofauto: de Toyota Mirai (2021) verscheen eerst op ZERauto.nl .

15 januari 2020

Nu van dichtbij: elektrische Ford Mustang Mach-E maakt indruk

Grof geschut Met de nieuwe Ford Mustang Mach-E opent het Amerikaanse merk direct de aanval op de Tesla Model Y, die naar verwachting in het najaar van 2020 op de markt komt, in dezelfde periode als de Mustang Mach-E. Gezien de populariteit van Tesla heb je daar wel grof geschut voor nodig. En dus heeft Ford alles uit de kast gehaald om een dijk van een auto te ontwikkelen. De makers kozen zelfs een van de bekendste modelnamen in de autogeschiedenis: Mustang. Daar kun je natuurlijk vraagtekens bij zetten, zeker als je een beetje nostalgisch bent. Maar het is 2020 en de automarkt staat op z’n kop door de elektrische revolutie die gaande is. Wil je die revolutie ongeschonden uitkomen, dan kun je er maar beter alles aan doen om het elektrische model goed in te markt te zetten. De naam Mustang zal daarbij een handje helpen. ZIE OOK: Alle details nieuwe Ford Mustang Mach-E (2020) Mustang design De Ford Mustang Mach-E heeft uiterlijke kenmerken die je van een Ford Mustang verwacht, zoals de lange motorkap. Die heeft hij uiteraard niet nodig voor een grote V8-motor, maar het ziet er wel sportief uit. Ook de koplampen doen denken aan die van de traditionele Mustang. Ze ogen zeer agressief. Grille De grille is een ander verhaal. Er is namelijk geen grille. Er is geen verbrandingsmotor die gekoeld moet worden en dus zijn geen luchtopeningen nodig. Wat ligt er dan wel onder de motorkap? Ten eerste: bagageruimte Zo’n 100 liter! Maar ook een elektromotor als je voor de Mustang Mach-E met vierwielaandrijving kiest. Standaard heeft de Mach-E één elektromotor en achterwielaandrijving. Interieur  Dat Ford zich vooral richt op de Tesla Model Y als belangrijkste concurrent van de Mustang Mach-E blijkt ook uit het interieur met het enorme beeldscherm in het midden. Vergelijkbaar met wat Tesla al jaren doet. De touchscreen in de Mustang Mach-E is maar liefst 15,5 inch groot. Dat is ongeveer de grootte van een laptop scherm. Op het beeldscherm draait de nieuwe generatie van het infotainmentsysteem Ford SYNC en wordt ‘over-the-air’ van updates voorzien. Er fraai is ook de draaiknop voor het audiovolume die als het ware in het beeldscherm is verwerkt. Het is echter niet het enige display in de Mustang Mach-E. Ook het instrumentencluster achter het stuurwiel is volledig digitaal, waarop zaken als snelheid, laadstatus en andere zaken zijn af te lezen. Dat hoef je dus niet uit je ooghoeken te doen op het grote scherm. Een functie waar veel Tesla Model 3 rijders misschien wel jaloers op zijn. Achterin Op de achterbank passen met gemak drie personen. Daarmee is dit de eerste Mustang die ruimte biedt aan vijf inzittenden. Vooral het ontbreken van een middentunnel zorgt voor prettig veel beenruimte achterin. Als we de achterklep openen, zien we een bagageruimte waar minimaal 420 liter in past. Als je de rugleuning van de achterbank volledig plat legt, wordt die ruimte uitgebreid tot 1.400 liter. Knoppen Een groot touchscreen in de auto is fijn en modern, maar tijdens het rijden niet altijd even handig. Gelukkig zitten op het stuur nog wel bedieningsknoppen om functies te bedienen met minimale afleiding. Verder straalt het interieur veel rust uit. Het is niet zo minimalistisch als in een Tesla, maar het zit er dicht tegen aan. Zo zijn de ventilatieroosters doorgetrokken, iets wat we ook in de Tesla Model 3 zien. Het oogt allemaal erg fraai en futuristisch. In het midden zitten nog bekerhouders en een inductielader om een smartphone draadloos op te laden. De auto heeft uiteraard geen schakelpook, maar via een ronde draaiknop schakel je tussen Park, Drive, Neutraal en Rear, ZIE OOK: Alle prijzen van alle elektrische auto’s in 2020 Prijzen en specificaties De Ford Mustang Mach-E wordt leverbaar met keuze uit twee batterij-opties en met achterwiel- of vierwielaandrijving. Hier een kort overzicht: Mach-E 75 RWD Vanaf 49.925 euro 75,7 kWh batterij 450 km actieradius Achterwielaandrijving 190 kW (258 pk) vermogen 415 Nm koppel Mach-E 98 RWD Vanaf 58.075 euro 98,8 kWh batterij 600 km actieradius Achterwielaandrijving 210 kW (285 pk) vermogen 415 Nm koppel Mach-E 75 AWD Vanaf 57.665 euro 75,7 kWh batterij 420 km actieradius Vierwielaandrijving 190 kW (258 pk) vermogen 415 Nm koppel Mach-E 98 AWD Vanaf 67.140 euro 98,8 kWh batterij 540 km actieradius Vierwielaandrijving 248 kW (338 pk) vermogen 565 Nm koppel First Edition en GT Ter gelegenheid van de lancering wordt de Mustang Mach-E tijdelijk leverbaar in de uitvoering First Edition op basis van de ‘98 AWD’. Deze versie kost 70.940 euro en heeft een bomvolle standaarduitrusting met allerlei extra’s. In 2021 komt ook nog een extra sportieve Mustang Mach-E GT. Deze heeft een agressievere uitstraling, een adaptief sportonderstel en twee elektromotoren die samen 342 kW (465 pk) en 830 Nm leveren, goed voor een sprint van 0-100 km/u in minder dan 5,0 seconden. De prijzen hiervan zijn nog niet bekend. Het bericht Nu van dichtbij: elektrische Ford Mustang Mach-E maakt indruk verscheen eerst op ZERauto.nl .

15 januari 2020

Renault Clio en Captur ook met hybride-aandrijving

Renault Clio E-TECH De nieuwe Renault Clio E-TECH is een zogenoemde ‘full hybrid’ waarbij een 1.6 benzinemotor wordt beholpen door twee elektromotoren. Bij lage snelheden rijd je volledig elektrisch en bij hoge snelheden zorgt voornamelijk de benzinemotor voor de aandrijving. De batterij die de elektromotoren van energie voorziet, wordt opgeladen tijdens het rijden. Het hybridesysteem maakt een brandstofbesparing tot 40% mogelijk ten opzichte van een vergelijkbaar uitgeruste Clio met verbrandingsmotor. Afhankelijk van de omstandigheden is een volledig elektrische topsnelheid van zo’n 75 km/u mogelijk. Het systeemvermogen van de Renault Clio E-TECH bedraagt 103 kW (140 pk). De gemiddelde CO2-uitstoot komt uit onder 100 g/km volgens de WLTP-test, maar hoeveel exact wordt later bekend gemaakt. LEES OOK: Autotest – nieuwe Renault ZOE (2020) Renault Captur E-TECH De Renault Captur E-TECH heeft hetzelfde aandrijfsysteem als de Clio E-TECH, maar dan in combinatie met een veel grotere batterij met een capaciteit van 9,8 kWh die je bovendien met een stekker moet opladen. Dit model biedt een systeemvermogen van 118 kW (160 pk) en een volledig elektrische actieradius van 50 tot 65 kilometer. De elektrische topsnelheid bedraagt 135 km/u. Het gemiddelde brandstofverbruik is nog niet definitief vastgesteld, maar komt naar verwachting uit op 1,5 l/100 km met een bijbehorende CO2-uitstoot van 32 g/km. Verder is de zitruimte in de Renault Captur E-TECH ongewijzigd ten opzichte van de reguliere versie. Ook is de achterbank onveranderd verschuifbaar over een lengte van 16 centimeter. De nieuwe hybrideversies van de Renault Clio en Captur arriveren rond begin zomer bij de Nederlandse dealers. De prijzen zijn nog niet bekend. Later dit jaar komt ook nog de Renault Mégane E-TECH op de markt met dezelfde aandrijftechniek als de Captur E-TECH. Meer informatie daarover volgt binnenkort. Het bericht Renault Clio en Captur ook met hybride-aandrijving verscheen eerst op ZERauto.nl .

10 januari 2020

Opel maakt Ampera-e dik 10.000 euro goedkoper!

Alleen nog uit voorraad Opel verkoopt de batterij-elektrische Ampera-e alleen nog uit voorraad. “De concurrentie voor elektrische auto’s neemt toe. Op deze manier kunnen we de Ampera-e extra aantrekkelijk in de markt zetten”, aldus Jeroen Maas, woordvoerder van Opel Nederland in gesprek met AutoRAI.nl/ZERauto.nl. De nieuwe prijzen De Ampera-e Business-uitvoering begint nu bij 34.149 euro. De Business Executive-uitvoering is er vanaf 37.149 euro. Dit zijn prijsverlagingen van meer dan 10.000 euro. Bij zakelijk gebruik profiteer je van 8 procent bijtelling. Dat komt neer op 82 euro netto bijtelling per maand. Particulieren betalen via Opel Private Lease 539 euro, inclusief BTW per maand op basis van 60 maanden en 10.000 kilometer per jaar. 423 kilometer (WLTP) Voor die 34 of 37 mille krijg je een ruime, vijfpersoons elektrische auto met 60 kWh accupakket, goed voor een actieradius van 423 kilometer (WLTP). De Ampera-e heeft verder een 204 pk (150 kW) en 360 Nm sterke elektromotor, waarmee de Ampera-e in 7,3 seconden naar 100 km/u sprint. General Motors De Opel Ampera-e is nog een van de laatste modellen van Opel met technologie van General Motors aan boord. Als de voorraad van de Ampera-e vergeven is, is het over en uit voor de elektrische crossover/MPV. Vanaf dan heeft Opel nog de elektrische Corsa-e in het gamma. In de loop van 2020 komt daar nog een elektrische Mokka-e bij op basis van de nieuwe generatie Mokka. De Opel Karl, Adam en Mokka X zijn niet meer leverbaar. Het bericht Opel maakt Ampera-e dik 10.000 euro goedkoper! verscheen eerst op ZERauto.nl .

08 januari 2020

Tesla Model 3 krijgt een benzinemotor

Tesla Model 3 De Tesla Model 3 is dé auto van het moment. Hij ziet er goed uit, heeft verassend goede rijeigenschappen en een indrukwekkende actieradius. Al meer dan 30.000 Nederlanders bedachten zich geen moment en hebben er nu één op de oprit staan. Toch is niet iedereen tevreden met de Model 3. Elektrische auto’s zijn te duur Maak kennis met Frank Obrist. Deze Oostenrijkse ingenieur denkt het duidelijk beter te weten dan Tesla. Obrist is namelijk van mening dat volledig elektrische auto’s veel te duur zijn. Volgens de Oostenrijker is er een eenvoudige manier om ze goedkoper te maken: verklein de dure accu en voeg een kleine benzinemotor toe. Ofwel: een hybride. Tesla Model 3 Hybride En dat is exact wat Frank Obrist gedaan heeft. Hij heeft de Tesla-batterij in een Model 3 vervangen door een compacte 17.3 kWh batterij die slechts 98 kilo weegt. Onder de motorkap is tevens een tweecilinder-benzinemotor geplaatst met 54 pk. De benzinemotor drijft niet de wielen aan, maar voorziet de batterij van stroom. Zuinige Model 3 Met de 17.3 kWh accu kan deze Tesla Model 3 hybrid 100 kilometer volledig elektrisch rijden. Maar door gebruik te maken van de benzinemotor haalt de Tesla 1.000 kilometer op een volle tank. Obrist zegt dat een verbruik van 2,0-liter op 100 kilometer haalbaar is. Met het project wil Obrist een alternatieve kijk op duurzame mobiliteit geven. Onder de naam Obrist Powertrain wil de Oostenrijker de plug-in Tesla in 2023 op de markt brengen. Of het publiek dan nog zit te wachten op een hybride is nog maar de vraag. Lees ook:  Tesla breidt Supercharger-netwerk flink uit in Nederland Het bericht Tesla Model 3 krijgt een benzinemotor verscheen eerst op ZERauto.nl .

07 januari 2020

Hyundai ziet ze vliegen, presenteert elektrische vliegende auto

Geen files meer Met de vliegende auto wil Hyundai mensen en steden bevrijden van de belemmeringen van reistijd, drukte en ruimte. Personenvervoer met de vliegende auto van Hyundai moet ervoor zorgen dat de steden van de toekomst filevrij zijn en dat vliegen voor veel meer mensen bereikbaar is. Het vervoersmiddel – met de interne codenaam S-A1 – is ontwikkeld in samenwerking met Uber Elevate, dat de PAV op grote schaal wil inzetten als Uber Air Taxi. Uber Elevate Hyundai is de eerste partner van Uber Elevate die in staat is de PAV in grote aantallen te produceren. In Uber Elevate zorgt Hyundai voor de productie en het beheer van de PAV’s; Uber zorgt voor de ondersteuning in de lucht en de verbindingen met de mobiliteit op de grond en met de passagiers door middel van een zogenoemd luchtreisdeelnetwerk. Hyundai en Uber werken samen aan een infrastructuur waarin de PAV’s kunnen opstijgen en landen. Meer helikopter dan auto Heel veel auto is in het ontwerp van Hyundai’s vliegende auto overigens niet te zien. Het is vooral een kruising tussen een helikopter en auto. Hij kan in de drukke steden van de toekomst – waar het gewone wegverkeer door drukte en opstoppingen vrijwel tot stilstand komt – zonder de noodzaak van start- en landingsbanen door de lucht te reizen. De PAV kan daarom verticaal opstijgen en landen. S-A1: de feiten op een rij Kruissnelheden tot 290 km/u Hoogte van 300 tot 600 meter Vluchten van maximaal ongeveer 100 kilometer Volledig elektrisch Batterijen zijn binnen vijf tot zeven minuten op te laden De diverse rotors en propellers rondom de S-A1 worden elektrisch aangedreven, zo blijft de PAV vliegen als een rotor onverhoopt uitvalt Kleinere rotors zorgen er ook voor dat de S-A1 veel minder geluid produceert dan een helikopter met een grote rotor en een verbrandingsmotor Kan verticaal opstijgen en landen Tijdens de vlucht werkt de S-A1 als een vliegtuig met vleugels De S-A1 wordt in eerste instantie gevlogen door piloten. Na verloop van tijd, wanneer de benodigde technologie volledig is uitontwikkeld, worden de PAV’s volledig autonoom Maximaal vier passagiers, exclusief de exclusief piloot. Grappig: de impopulaire middelste zitplaats is vervallen en biedt plaats aan bagage   Bekijk de vliegende auto van Hyundai in deze video   Het bericht Hyundai ziet ze vliegen, presenteert elektrische vliegende auto verscheen eerst op ZERauto.nl .

07 januari 2020

Woven City: de slimme ‘waterstof’-stad van Toyota

Fuji Woven City wordt gerealiseerd op een terrein van 175 hectare aan de voet van de berg Fuji – de hoogste berg van Japan – en krijgt een volledig verbonden ecosysteem op basis van waterstof. Een ‘hydrogen-based society’ dus. Huisrobots Alle woningen in Woven City krijgen huisrobots die bewoners assisteren bij het dagelijkse leven, maar ook sensoren die met kunstmatige intelligentie de gezondheidstoestand van bewoners checken. Toyota heeft voor de stad een groot centraal park in gedachten, evenals verschillende wijkparken. Ze zijn bedoeld om de inwoners van Woven City dichter bij elkaar te brengen. 2.000 mensen De bedoeling is dat er in eerste instantie 2.000 mensen in Woven City komen te wonen, waaronder medewerkers van Toyota en hun gezinnen, gepensioneerden, wetenschappers en partners van Toyota Motor Corporation. Kennis hebben van autonomie, robotica, persoonlijke mobiliteit, smart homes en kunstmatige intelligentie (Artificial Intelligence, AI) is een pré om in Woven City te mogen gaan wonen. Deense architect Bjarke Ingels Voor het ontwerp van de Woven City werkt Toyota samen met de Deense architect Bjarke Ingels, oprichter van de Bjarke Ingels Group (BIG). Ingels en zijn team ken je wellicht wel van het nieuwe Two World Trade Center in New York, het nieuwe hoofdkantoor van Google in Californië en verschillende wolkenkrabbers in San Francisco en Vancouver. Autonome en elektrische voertuigen Op straat in Woven City kom je straks alleen volledig autonome en elektrische voertuigen tegen (een waterstofauto rijdt ook elektrisch). Woven City krijgt drie verschillende soorten straten: een voor alleen snellere voertuigen, een voor een mix van voertuigen met een lage snelheid, persoonlijke mobiliteit en voetgangers en een voor alleen voetgangers, een promenade. De straten worden dusdanig aangelegd dat ze de toepassing van kunstmatige intelligentie bevorderen, stelt Toyota. Duurzaam hout Duurzaamheid is erg belangrijk in Woven City. Toyota maakt de huizen daarom van duurzaam hout gemaakt om op die manier de ecologische voetafdruk te minimaliseren. Toyota gebruikt hierbij traditioneel Japans houtsnijwerk dat deels geproduceerd wordt door robots. De daken van gebouwen krijgen fotovoltaïsche panelen die zonne-energie opwekken als aanvulling op de energie die opgewekt wordt door brandstofcellen. Het plan is verder om de stad als het ware te laten opgaan in zijn natuurlijke omgeving waarbij het gebruik van inheemse vegetatie een belangrijke rol speelt, maar dat is wel duidelijk na het zien van de eerste foto’s van Woven City. Akio Toyoda Het meesterbrein achter Woven City is de uitgesproken Toyota-topman Akio Toyoda. Zijn persoonlijke motto is ‘no more boring cars’, maar Toyoda is ook heel geïnteresseerd in duurzame projecten en waterstoftechnologie. In Woven City vat hij al zijn interesses samen. Zoektocht naar betere manier van leven Akio Toyoda: “We heten iedereen welkom die de manier waarop we leven willen verbeteren, om te profiteren van dit unieke ecosysteem en ons te vergezellen in onze zoektocht naar een betere manier van leven en mobiliteit voor iedereen. Met inwoners, gebouwen en voertuigen die allemaal met elkaar verbonden zijn en met elkaar communiceren via data en sensors, zullen we in staat zijn kunstmatige intelligentie te testen in zowel fysieke als virtuele gebieden. Hierdoor kunnen we het potentieel hiervan maximaliseren.” Masdar City Er bestaan wereldwijd al meer ‘steden van de toekomst’. AutoRAI.nl/ZERauto.nl bracht in december 2018 bijvoorbeeld een bezoek aan Masdar City nabij Abu Dhabi. In Masdar City draait alles om duurzaamheid, ondergebracht in drie pilaren: environmental sustainability, social sustainability en economic sustainability. Het bericht Woven City: de slimme ‘waterstof’-stad van Toyota verscheen eerst op ZERauto.nl .

07 januari 2020

Dit is de goedkoopste elektrische auto ter wereld: 312 km actieradius voor €7.639

Goedkope elektrische auto Betaalbare elektrische auto’s, ze komen eraan. De volledige elektrische Smart Fortwo rij je bijvoorbeeld al vanaf 23.466 euro en met de Skoda Citigo e iV rij je weg voor 23.290 euro. Betaalbare prijzen, maar echt goedkoop kun je het nog niet noemen. Maak kennis met de R1 van het Chinese automerk ORA. Zijn prijs? 7.639 euro. Wat krijg je voor dat geld? Een accupakket met een capaciteit van 33 kWh. Die zorgt voor een theoretische actieradius van 312 kilometer. In de echte wereld zal je die afstand niet snel halen, maar 200-250 kilometer vinden wij ook prima voor dat geld. De ORA R1 is, in tegenstelling tot meeste elektrische auto’s, niet bepaald snel. Onder de motorkap ligt een elektromotor met slechts 48 pk (35 kW). De topsnelheid bedraagt maar 100 km/u. De R1 voelt zich dan ook het meest thuis in de stad. Great Wall Motors De Chinese autoproducent Great Wall Motors is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de ORA R1. En denk nu niet dat dat een kleine Chinese startup is. Het merk, dat vernoemd is naar de Chinese Muur, is een van de grootste autofabrikanten van China. Great Wall Motors, ook wel bekend onder de afkorting GW of GWM, verkoopt ruim een miljoen auto’s per jaar en heeft fabrieken in onder meer Ecuador, Bulgarije, Egypte, Oekraïne en Rusland. MINI Electric Sinds 2018 werkt Great Wall Motors samen met BMW aan elektrische auto’s. Zo wordt de nieuwe volledige elektrische MINI Electric (MINI Cooper SE) in 2020 onder andere geproduceerd in een Chinese fabriek die BMW samen met Great Wall Motors aan het bouwen is. Uit deze Chinese fabriek zal in 2022 naar alle waarschijnlijkheid ook de MINI Rocketman rollen. Deze mini-MINI lijkt qua afmetingen op de ORA 1 en deelt ook zijn techniek met de compacte Chinees.   Europa Dan het slechte nieuws. De auto komt voorlopig niet naar Europa. Toch interesse in een Chinese elektrische auto? De MG ZS EV van het Chinese SAIC Motor is inmiddels verkrijgbaar in Nederland: Lees ook:  DIT HEEFT DE ELEKTRISCHE MG ZS EV ALLEMAAL STANDAARD Het bericht Dit is de goedkoopste elektrische auto ter wereld: 312 km actieradius voor €7.639 verscheen eerst op ZERauto.nl .

06 januari 2020