Benzine, diesel en elektrisch De nieuwe Peugeot 2008, die medio 2020 in ons land te koop zal zijn, laat zien hoe de ontwikkelingen vorm krijgen. De kleine SUV krijgt drie aandrijflijn: benzine, diesel en elektrisch: volledig en hybride. Waarbij de producent verwacht dat de komende jaren ongeveer 40 procent van de kopers kiest voor de diesel, 10 tot 15 procent voor elektrisch en de rest voor een benzinemotor. Elektrische variant veel duurder De benzine- en dieselversies van de Peugeot 2008 trekken in ons land vooral particuliere kopers aan. Zouden die echt overstappen op de (veel duurdere) elektrische variant? De e-2008 staat voor zo’n 41.000 euro in de prijslijst, waar de benzineversie al voor iets minder dan 26.000 euro te koop is. De hybridevariant komt in een later stadium beschikbaar, die laten we dus even buiten beschouwing. “Omdat de e-2008 wat zwaarder is door de batterij, ligt ie net iets stabieler op de weg.” Lang en indrukwekkend De diverse varianten in aandrijflijnen doen qua uitrusting niets voor elkaar onder, al kun je natuurlijk wel voor verschillende uitvoeringen kiezen. De lijst aan veiligheidssystemen en moderne technische voorzieningen is lang en indrukwekkend. Omdat de e-2008 wat zwaarder is door de batterij, ligt ie net iets stabieler op de weg, maar dat soort verschillen is te subtiel om echte waarde aan te hechten. Productierijp Waar de versies met conventionele motoren al productierijp zijn, worstelt Peugeot nog met de ontwikkeling van de elektrische variant. Bij de introductie in Zuid-Frankrijk waren wel pre-productie modellen beschikbaar, maar zonder de uitgebreide lijst met veiligheidsvoorzieningen. Voor het optimaliseren van de software is ook nog wel wat tijd: de e-versie bereikt pas in de late lente van 2020 de markt. “De ontwikkeling van het CMP-platform heeft wat gekost, ongeveer 1 miljard euro, maar dan heb je ook wat.” 1 miljard euro De fraaie SUV, in de stijl die Peugeot de laatste jaren zoveel successen heeft gemaakt, is gebouwd op het zogenaamde CMP-platform. De ontwikkeling heeft wat gekost, ongeveer 1 miljard euro, maar dan heb je ook wat. Het is schaalbaar en daarmee geschikt voor vele modellen in vele varianten en talloze maten. En je kunt er dus alle aandrijflijnen op kwijt: van benzine en diesel tot PHEV en batterij-elektrisch (BEV). Na de 100 procent elektrische DS 3 Crossback E-Tense, Peugeot e-208 en Opel Corsa-e introduceert Groupe PSA zijn vierde BEV: de Peugeot e-2008. In de praktijk blijkt dat een zeer volwassen elektrische crossover. Heel volwassen en scherpe lijnen De Peugeot (e-)2008 herkennen is vrij simpel: het model heeft mooie, vlot ogende vormgeving, strakke lijnen. Het design kennen we sowieso al van andere varianten. Peugeot rust het elektrische versie uit met een in carrosseriekleur gespoten grille, een blauwgroen logo en diverse e-badges. Het oplaadpunt van de batterij is verstopt achter het tankklepje, wel zo vertrouwd. Afgezien van het e-badge oogt de e-2008 gewoon als de nieuwe 2008. Modern, vooral heel volwassen en een stuk scherper van lijn ten opzichte van de vorige generatie 2008. Het is ook een ruime auto: 4.30 meter lang, wielbasis 2,60 meter (geeft ruimte achterin) en een bagageruimte van 434 liter (ook voor de elektrische). “De ingrediënten van de nieuwe Peugeot e-2008 klinken vertrouwd.” Actieradius De voordelen van samenwerking laten zich nadrukkelijk gelden: de ingrediënten van de nieuwe Peugeot e-2008 klinken dan ook vertrouwd, de aandrijflijn van de e-2008 is namelijk ook te vinden in de e-208, Corsa-e en DS 3 Crossback E-Tense. We praten hier over een 136 pk en 260 Nm sterke elektromotor en een lithium-ion accupakket met een capaciteit van 50 kWh. De actieradius van de e-2008 komt op papier (WLTP) uit op 310 kilometer. Reisgemiddelde Overigens legt de Peugeot e-208 30 kilometer meer af op dezelfde accucapaciteit. De DS 3 Crossback E-Tense komt 320 kilometer ver. Door de iets minder efficiënte stroomlijn van een SUV lever je wat aan kilometers in, maar er blijft nog altijd genoeg range over. Sterker nog: meer dan genoeg voor het Europese dagelijkse reisgemiddelde van ongeveer 45 kilometer. Peugeot e-2008 opladen Opladen kan op diverse manieren, bijvoorbeeld via het normale stopcontact, via een laadstation of met een snellader (tot 100 kW). Met een conventioneel stopcontact duur het volledig opladen van de batterij 16 uur. Voor een laadstation (wallbox of laadpaal) geeft Peugeot de volgende laadtijden op: 5 uur en 15 minuten met driefase aansluiting (11 kW) of 8 uur bij een éénfase aansluiting (7,4 kW). Met een snellader is de batterij in 30 minuten tot 80 procent opgeladen. Dat is acceptabel, want zo kun je na het nuttigen van een kopje koffie en een knapperige croissant alweer kilometers verder rijden. Gedurende 8 jaar of 160.000 kilometer wordt een minimale laadcapaciteit van 70% van het accupakket gegarandeerd. “Na het nuttigen van een kopje koffie en een knapperige croissant bij een snellader kun je kilometers verder rijden.” Drie rijmodi De Peugeot e-2008 heeft drie rijmodi waarmee de bestuurder het karakter van de auto aan de rijomstandigheden kan aanpassen. Er is keuze uit Sport, Normal en Eco. Volgens Peugeot is Normal de ideale modus voor dagelijks gebruik. In Eco gaat alles in de spaarstand voor een optimale actieradius. In Sport is actieradius minder van belang en staat alles op scherp voor de beste prestaties. In deze modus sprint de e-2008 in 8,5 seconden naar 100 km/u. Twee remmodi Naast drie rijmodi installeert Peugeot ook twee remmodi. Door activering van de Brake-modus (afremmen op de motor) hoef je het rempedaal minder vaak in te trappen. De auto remt zodoende op de elektromotor en wint ook energie terug. Er is keuze uit twee remmodi. Standje ‘gemiddeld’ geeft een remgevoel dat vergelijkbaar is met dat van een auto met verbrandingsmotor. In standje ‘sterk’ remt de auto gecontroleerd af met behulp van het gaspedaal. Ook wel one-pedal-driving genoemd. En hoe rijdt dat dan? De e-2008 rijdt verrassend comfortabel. Logischerwijs is de auto ook stil, al klinkt er bij ‘volstroom’ wel een bescheiden zoem, inherent aan de elektromotor. Ook de benzinemotoren, wij reden diverse varianten, kan je overigens ‘stil’ noemen. Kopers kunnen kiezen uit een 1.2-liter driecilinder met vermogens van 100, 130 of 155 pk en twee viercilinder diesels met 100 of 130 pk. De zwaardere motoren hebben standaard een soepel functionerende achttraps automaat, de lichtere versies een gemakkelijk handgeschakelde zesbak. “Als bestuurder heb je zelf invloed op het bereik: wie zich beheerst komt verder.” Instant koppel In de elektrische variant kun je kiezen uit verschillende instellingen, waarbij afhankelijk van het gevraagde vermogen meer of minder stroom wordt bespaard. Zo heb je als bestuurder zelf invloed op het bereik: wie zich beheerst komt verder. Uiteraard heb je ook hier instant koppel vanaf stilstand, dat rijdt bijzonder prettig. Helemaal als je vooraan bij een stoplicht staat. De ruimte aan boord is in orde. Ook achterin is het goed uit te houden, maar de beste plek in de e-2008 is toch wel achter het stuur. iCockpit Vooral het zeer compacte afgevlakte stuurwiel valt op. Dit fijne stuur maakt onderdeel uit van het iCockpit-concept dat Peugeot al jaren met succes toepast in vrijwel al zijn modellen. Je moet er overigens wel fan van zijn, want je kijkt wél of juist niét prettig over het stuur naar de digitale klokkenwinkel met 3D-weergave. Even proefzitten bij de dealer dus hoe je dit zelf ervaart. De afwerking van het interieur is van hoog niveau, met centraal op het dashboard een fors 10-inch HD-touchscreen. Naar wens heeft de e-2008 zelfs alcantarabekleding in ruitpatroon en fraaie gele stiksels. De gebruikte materialen stralen kwaliteit uit. “Je moet wel fan van de iCockpit zijn.” En wat kost de Peugeot e-2008? Voor een DS 3 Crossback E-Tense betaal je 43.190 euro, voor de Hyundai Kona Electric met 449 kilometer actieradius 41.595 euro en voor een Kia e-Soul (452 kilometer) 42.995 euro. De Peugeot e-2008 zit hier met 40.930 euro ver onder, maar heeft ook de kleinste actieradius. Voor een reguliere Peugeot 2008 met benzinemotor betaal je overigens minimaal 25.760 euro. Het prijsverschil tussen een benzineversie en BEV-variant bedraagt dus zo’n 15 mille. Er is keuze uit drie varianten: Peugeot e-2008 Active – 40.930 euro Peugeot e-2008 Allure – 43.430 euro Peugeot e-2008 GT – 46.630 euro Bijtelling Peugeot e-2008 Op basis van de verwachte loonbelasting- en bijtellingstarieven in 2020 van respectievelijk 37,35 procent en 8 procent (22 procent voor het gedeelte van de fiscale prijs inclusief opties boven 45.000 euro), betaal je voor de Peugeot e-2008 het volgende aan bijtelling per maand: Peugeot e-2008 Active – 99 euro Peugeot e-2008 Allure – 106 euro Peugeot e-2008 GT – 116 euro Conclusie We richten onze pijlen vooral even op de elektrische variant: in deze vorm (SUV) zijn ze nog beperkt beschikbaar. Wat we mogen stellen: de nieuwe Peugeot e-2008 is een comfortabele, zeer volwassen elektrische crossover die in Nederland vooral het hart van de zakelijk rijder op hol zal brengen. En daarmee boort Peugeot dus een grotere doelgroep aan dan voorheen voor dit segment. Voor de particulier is zo’n BEV simpelweg nog te duur, iets wat ook geldt voor de modellen van DS, Hyundai en Kia. Bijtelling is voorlopig key voor het succes van de batterij-elektrische auto in Nederland. Weet wel dat de Peugeot van gelijkwaardig geprijsde concurrenten kleinste actieradius heeft. Daarnaast is er ook nog een MG ZS EV met 44,5 kWh lithium-ion batterij en 263 kilometer range (WLTP). Die is met 30.985 euro nog scherper geprijsd. Toch durven we te zeggen dat de e-2008 een groep kopers zal vinden, een goed product verkoopt nu eenmaal zichzelf. “Een goed product verkoopt nu eenmaal zichzelf.” Marktintroductie Peugeot e-2008 De elektrische e-2008 staat rond de zomer van 2020 bij de Nederlandse dealers. Dat is iets later dan de benzine- en dieselversies van de nieuwe Peugeot 2008. Die zijn al begin 2020 bij de dealers te vinden. Het bericht Autotest – Peugeot e-2008 (2020), ook zonder lage bijtelling interessant? verscheen eerst op ZERauto.nl .
Tesla Gigafactory Europe De locatie van de Europese Tesla Gigafactory werd in november bekend. Verschillende steden, provincies en landen probeerde al jaren de aandacht van Tesla-CEO Musk te trekken, in de hoop het miljardenproject naar hun gebied te halen. Tesla gaat naar het hol van de leeuw en kiest voor Duitsland. Berlijn om precies te zijn. Tesla Model Y en Model 3 Details over de fabriek maakte Tesla nog niet bekend. Maar de Duitse kranten Bild en de Frankfurter Allgemeine Zeitung hebben lopen graven en hebben nu documenten in handen waaruit we meer kunnen opmaken. Uit de documenten blijkt dat Tesla maar liefst vier miljard euro in de fabriek steekt. 10.000 nieuwe banen worden hierdoor gecreëerd. Uit de fabriek moeten 500.000 auto’s per jaar rollen. Al eerder liet Musk weten de Tesla Model 3 en de Model Y in de Duitse fabriek te willen bouwen. Tesla Gigafactory 4 De bouw van de fabriek gaat begin 2020 van start. Een jaar later moeten de eerste auto’s van de band rollen. Het bericht Tesla gaat 500.000 auto’s bouwen in Duitsland verscheen eerst op ZERauto.nl .
Wat is Apple CarPlay? Apple CarPlay is een besturingssysteem van Apple dat bepaalde applicaties van je iPhone op het multimediasysteem van de auto toont. Daarvoor dien je de iPhone met een kabel op een USB-poort van de auto aan te sluiten, al zijn er ook modellen die draadloos met CarPlay verbinden. Via het multimediasysteem kun je vervolgens diverse applicaties bedienen. Apple begon aan het begin van het decennium met de ontwikkeling van CarPlay en bracht in eerste instantie iPod Auto uit. Een applicatie waarmee je – zoals de naam al aangeeft – je iPod of iPhone met de auto kon verbinden. Helaas voor Apple sloeg dit niet aan. Het duurde vervolgens nog enkele jaren voordat een volledig werkende versie van Apple op de markt verscheen. Eerste auto met Apple CarPlay Wat denk je dat het allereerste automerk is dat Apple CarPlay volledig omarmde? Volkswagen? BMW? Toyota? Nee, het was notabene Ferrari dat in 2014 de FF voorzag van Apple CarPlay, waarna Mercedes-Benz en Volvo snel volgden. Enkele jaren later is Apple CarPlay niet meer weg te denken uit auto’s. Sterker nog, bij steeds meer autofabrikanten is Apple CarPlay de vervanger van de traditionele, ingebouwde navigatie. Grote kans dat jouw nieuwe auto voorzien is van een multimediasysteem zonder navigatiesoftware. De voordelen Navigatie via het mobiele netwerk van bijvoorbeeld je iPhone XS biedt meerdere voordelen. De navigatiesoftware is namelijk altijd up-to-date dankzij de internetverbinding en data van andere gebruikers, waardoor die razendsnel een alternatieve route berekent. Het is dan ook goed mogelijk dat bijvoorbeeld Google Maps eerder een verkeersopstopping opmerkt dan het ingebouwde navigatiesysteem in de auto. Welke applicaties werken met Apple CarPlay? Steeds meer. Voor het navigeren kun je bijvoorbeeld gebruikmaken van Google Maps, Apple Kaarten of de applicaties van TomTom en Flitsmeister. Laatstgenoemde toont ook de flitsers langs de route. Verder kun je muziek afspelen via Spotify of geïnstalleerde radio-applicaties. Apple CarPlay kan zelfs Whatsapp-berichten of sms’jes voorlezen. Er zijn ook veel autofabrikanten die zelf applicaties ontwikkelen, waarmee je bijvoorbeeld een rittenregistratie kunt bijhouden of contact met de klantenservice kunt opnemen. De lijst met geschikte applicaties wordt langer en langer. Applicaties elektrische auto’s Er zijn relatief weinig applicaties voor elektrische auto’s die geschikt zijn voor Apple CarPlay. Gelukkig bieden verschillende bestaande applicaties uitkomst. Zo biedt Apple Kaarten de mogelijkheid om laadpunten te zoeken. Elektrische auto’s die op dit moment uitgerust zijn met Apple CarPlay zijn onder meer de Kia e-Niro, Hyundai Kona Electric, Nissan Leaf, Renault Zoe, Mazda MX-30, Peugeot e-208 en Opel Corsa-e. Geschikte iPhones Dan uiteraard de hamvraag, is elke iPhone geschikt voor Apple CarPlay? Nee, helaas niet. Alleen vanaf generatie 7 is een iPhone te koppelen. Ook de nieuwste toestellen, zoals de iPhone XR en iPhone XS Max zijn uiteraard geschikt. Heb je wel Apple CarPlay maar geen geschikte smartphone? Bekijk dan het actuele aanbod iPhones op mobiel.nl . Het bericht Wat zijn de voordelen van Apple CarPlay? verscheen eerst op ZERauto.nl .
Tesla Cybertruck is gigantisch Tijdens de presentatie van de Tesla Cybertruck waren de afmetingen moeilijk in te schatten. Is hij nou echt zo groot, of lijkt het maar zo? Nu weten we het zeker: hij is gigantisch! Op zaterdagavond besloot Mr. Musk om zijn Tesla Model S P100D thuis te laten, en in plaats daarvan de Cybertruck te pakken. De bestemming? Het fancy sushi restaurant Nobu in Los Angeles. Onopvallend naar binnensluipen had kennelijk niet de prioriteit voor de rasondernemer. Over autopilot beschikt de Cybertruck nog niet. De pickup rijdt namelijk vol over een paaltje: https://zerauto.nl/wp-content/uploads/sites/2/2019/12/Cybertruck-LA-gespot.mp4 Interstate 405 Na het dinertje werd de Cybertruck op zaterdagavond nog op verschillende plekken gespot rondom Los Angeles. Bijvoorbeeld op de Los Angeles Interstate 405. Cybertruck in Malibu Ook in het hippe Malibu wordt de Cybertruck gespot. Hier demonstreert Musk het acceleratievermogen. Volgens Tesla sprint de Cybertruck in 2,9-seconden naar de 100 km/u. View this post on Instagram Can’t believe I saw the Tesla Cybertruck in person the other night! Did my best to shoot video but WOW. It’s absolutely massive in person and very quick but still polarizing in the looks department ?? #tesla #cybertruck #teslacybertruck A post shared by Andrew Villablanca (@avvblanc) on Dec 9, 2019 at 2:58pm PST Het bericht Elon Musk rijdt met Tesla Cybertruck door Los Angeles verscheen eerst op ZERauto.nl .
e-Pedal of in de B-mode De lichtjes van de Nissan TREE lichten op zodra de LEAF afremt met de Nissan e-Pedal of in de B-mode. Dankzij e-Pedal kan de bestuurder met enkel het motorpedaal versnellen, afremmen en ook tot stilstand komen. De energie die vrijkomt tijdens het afremmen wordt opgeslagen in het accupakket. In de zogeheten B-mode regenereert de auto energie terwijl de bestuurder met het reguliere rempedaal remt. Je remt dus in feite eerst op de elektromotor, pas daarna grijpen de remklauwen in. Gratis stroom Binnen 18.000 gereden kilometers regenereert een LEAF gemiddeld 744 kWh aan gratis en bovenal schone energie. Dat is volgens Nissan het equivalent van 20 procent van het energieverbruik van een gemiddeld Europees huishouden (gemiddeld 3.600 kWh per jaar). Met die energie kunnen 266 kerstbomen met 700 gloeilampjes één uur lang worden verlicht, 297 ovens één uur lang verwarmen en 744 televisies één uur lang aan staan. Dit is de boodschap Helen Perry, Head of Electric Vehicles Nissan Europe: “We hopen dat deze op maat gemaakte LEAF mensen inspireert om meer gebruik te maken van regeneratieve energie.” Het bericht De gezelligste Nissan LEAF ooit: de Nissan TREE verscheen eerst op ZERauto.nl .
WLTP-range blijft 470 kilometer Jaguar rust de I-PACE uit met een 90 kWh lithium-ion accupakket, goed voor een WLTP-range van 470 kilometer. Jaguar: “De nieuwe software-update vergroot niet de volgens de WLTP-cyclus vastgestelde actieradius, maar wel het praktijkbereik. Eigenaren van de I-PACE kunnen het batterijpakket tot 8 procent meer benutten, wat resulteert in een 8 procent grotere actieradius in de praktijk. Deze aanpassingen zijn doorgevoerd op basis van ervaringen opgedaan met de raceversie van de 100 procent elektrische I-PACE, de eTROPHY.” Dit zijn de aanpassingen: Gewijzigde koppelafgifte leidt tot verbeterde efficiëntie in de ECO-modus, permanente vierwielaandrijving is gebleven. Door aanpassingen aan het temperatuurmanagement sluiten de actieve lamellen in de grille vaker om de aerodynamica te optimaliseren. Dankzij een update opereert het batterijpakket op een lagere netspanning zonder de prestaties en betrouwbaarheid te beïnvloeden. Het recuperatiesysteem wint op een efficiëntere manier meer energie terug bij lagere snelheden om de actieradius te vergroten. Aangepaste algoritmes leiden tot een accuratere berekening van de daadwerkelijke actieradius, waarbij de rijstijl van de bestuurder een grotere rol speelt. Business Edition Van de Jaguar I-PACE bestaat nu ook een Business Edition. Die is bovenop de royale standaarduitrusting van de S- en SE-uitvoering uitgerust met DAB+, verwarmbare voorstoelen en premium vloermatten, terwijl het voordeel oploopt tot 8.700 euro. De Jaguar I-PACE Business Edition is per direct verkrijgbaar vanaf 73.900 euro. Volgens Jaguar is de uitvoering nog dit jaar te rijden. Het bericht Jaguar geeft I-PACE gratis meer range met update verscheen eerst op ZERauto.nl .
Duurder in aanschaf Feit: een elektrische auto is in aanschaf vrijwel altijd duurder dan een auto met conventionele benzine- of dieselmotor. Het accupakket is namelijk een kostbaar element in een batterij-elektrische auto en dat drijft de prijs op. Als dit accupakket door een botsing beschadigt, dan kan dat resulteren in een prijzige reparatie. Aan de andere kant: autofabrikanten brengen extra verstevigingen aan rondom het accupakket om de batterij zo goed mogelijk te beschermen.Voor een auto met benzine- of dieselmotor geldt overigens hetzelfde: als de aandrijflijn van zo’n auto schade oploopt, dan kost dat ook veel geld. Het hangt dus echt van de schade af. De kans op een motorisch probleem met een elektrische auto is kleiner, omdat een elektromotor uit minder onderdelen bestaat. Ook een hogere premie? Betaal je voor een elektrische auto dan ook een hogere premie? Dat hoeft niet altijd zo te zijn, omdat elke verzekeraar verschillend naar een elektrische auto kijkt. Sommige verzekeraars zijn juist voorstander van elektrisch rijden, waardoor je voor een elektrische auto dezelfde premie betaalt als voor een niet-elektrische auto. Vaak is een kleinere, goedkopere elektrische auto niet heel veel duurder dan dezelfde auto met benzine- of dieselmotor. Voor duurdere elektrische modellen betaal je logischer wijs meer, net zoals je voor een duurdere benzine- of dieselauto meer premie betaalt. Vergelijk autoverzekeringen Het is belangrijk om in je zoektocht naar een goede autoverzekering diverse autoverzekeringen met elkaar te vergelijken. Er bestaan tegenwoordig handige websites waarop je de prijzen en voorwaarden van tot wel 30 autoverzekeraars met elkaar kunt vergelijken. Zo weet je altijd wat de beste deal is. vergelijk autoverzekeringen en je weet direct wat je voor het verzekeren van een elektrische auto moet betalen. Het bericht Autoverzekering elektrische auto niet altijd duurder verscheen eerst op ZERauto.nl .
60 kilometer elektrisch rijden De plug-in hybride stationwagen is geen radicaal nieuw concept. Sterker nog, in 2014 en 2015 vierde het concept – mede dankzij gunstige bijtellingsregels – hoogtij. Modellen als de Mercedes-Benz C-Klasse, Volvo V60 en Volkswagen Passat GTE waren niet aan te slepen. Laatstgenoemde deelt zijn aandrijflijn met de Superb iV. Dat betekent een 1.4 TSI-benzinemotor met 156 pk (115 kW) die gekoppeld is aan een 115 pk (85 kW) sterke elektromotor. Kleinere bagageruimte Het gecombineerde vermogen bedraagt 218 pk en 400 Nm koppel en de Superb iV moet in staat zijn om 60 kilometer volledig elektrisch te rijden. Aan een conventioneel laadpunt duurt het opladen ongeveer 3,5 uur. Het accupakket bevindt zich onder de laadvloer net voor de achteras, waardoor de bagageruimte met 150 liter slinkt naar 510 liter. Ook de benzinetank is een stuk kleiner, maar dankzij het batterijpakket moet de Superb iV nog steeds 850 kilometer op één accu rijden. Rijden in Nederland Op papier mooie specificaties, maar hoe vertalen die zich naar de praktijk? Normaliter introduceren autofabrikanten nieuwe modellen in warme landen zoals Spanje, Griekenland of Frankrijk, maar dit keer blijven we dicht bij huis. Op een regenachtige herfstdag halen wij de Superb in Amsterdam op. Het is koud, grijs en er staan diverse files. Perfecte, Nederlandse omstandigheden om een semi-elektrische auto aan de tand te voelen. Weinig afwijkende details Op het eerst oog zijn de verschillen tussen een iV en een reguliere Superb nauwelijks te zien. De kenner spot LED-matrix-koplampen, een nieuwe grille, opgefriste bumpers en uiteraard het iV-logootje op de achterzijde. Behalve dat logootje wijst niets op de krachtbron die in deze stationwagon dienstdoet. Behalve als het ‘laadklepje’ in de grille openstaat natuurlijk. LEES OOK: Top 10 bestverkochte elektrische auto’s van 2019 Sportieve Superb iV Wie denkt dat we hier met een saaie plug-in hybride van doen hebben, heeft het mis. Met zijn blauwe laklaag, hoogglanszwarte interieur en alcantara sportstoelen staat hier een zeer sportieve stationwagon. Eenmaal genesteld in de sportstoelen kijk je uit op het digitale instrumentenpaneel en het 9,2-inch touchscreen. Ook hier verraad weinig dat je met een plug-in hybride van doen hebt. Elektrisch rijden stimuleren Even de startknop indrukken en de aandrijflijn komt tot leven. Tenminste, dat vermoeden we, want de Superb iV probeert zoveel mogelijk zijn elektrokracht te benutten. Desgewenst kun je volledig elektrisch rijden, hybride rijden of de elektromotor als ‘booster’ gebruiken. We draaien fluisterstil bij Schiphol de snelweg op richting Den Haag. Dankzij de koppelrijke elektromotor spurt je vooruit. Kunnen wij daadwerkelijk de volledige afstand elektrisch rijden? Vooralsnog lijkt dat te gebeuren. Het is koud, de verwarming staat aan en met een kruissnelheid van 130 km/u rijden we richting de Hofstad. Bij Zoeterwoude stoppen we even voor foto’s. De benzinemotor is op dat moment nauwelijks actief geweest. Overgang nauwelijks hoorbaar Vervolgens lukt het bijna om volledig elektrisch Den Haag te bereiken. Bijna, want net voor het betreden van de stad slaat de benzinemotor nauwelijks hoorbaar aan. De overgang van elektrisch naar benzine gaat naadloos en dankzij de uitstekende isolatie heb je niet door welke motor de wielen aandrijft. Met de transmissiehendel van de DS G-transmissie kun je de mate van regeneratief remmen instellen. In de eerste modus merk je nauwelijks dat de auto vertraagt, maar in de zwaarste stand lukt het bijna om met enkel het gaspedaal te rijden. Geen sportief kanon In stadsverkeer wisselen de elektro- en benzinemotor elkaar opnieuw af, waarbij vooral het koppel van de elektromotor goed van pas komt bij tussensprintjes. Wie overigens verwacht dat de Superb iV dankzij de elektro- en benzinemotor een sportief kanon is geworden, heeft het mis. De 218 pk sterke aandrijflijn leent zich meer voor comfortabel cruisen. Benen strekken Dan de ogenschijnlijke hamvraag, is deze Superb iV veel krapper dan een reguliere Superb? Nou nee, uiteraard ligt de laadvloer iets hoger, maar het blijft nog steeds een ruime stationwagon die gemakkelijk plaats biedt aan een aantal koffers of tassen. Overigens is de rest van het interieur gelijk aan dat van de reguliere versies. Dat betekent dat je zelfs als volwassene gemakkelijk achterin je benen kunt strekken. Het slaappakket Om het nog comfortabeler te maken is de Superb voortaan ook leverbaar met een zogenoemd ‘slaappakket’, iets wat we ook terugzagen in de nieuwe Octavia . Het slaappakket bestaat uit twee dekens en aangepaste hoofdsteunen achterin. Daarvan kun je weerszijden omdraaien, zodat je hoofd ondersteund wordt en tijdens het rijden niet heen en weer schommelt. Schot in de roos? Is de iV een goede aanvulling op het Superb-gamma? Wat ons betreft wel. Het feit dat het uiterlijk nauwelijks afwijkt, de Superb naadloos tussen de elektro- en benzinemotor schakelt en de bagageruimte nog steeds erg praktisch is, maken hem een waardig alternatief voor zowel een diesel- als benzineversie. Tel daarbij op dat de Superb iV in aanmerking komt voor het halftarief wegenbelasting komt en het kan zomaar een schot in de roos zijn. Het enige dat nog rest is de prijs, maar die maakt Skoda op een later moment bekend. Het bericht Autotest – Skoda Superb Combi iV (2020), efficiënte ruimteauto verscheen eerst op ZERauto.nl .
Uitleg Smart Mobility Device Device slaat op tastbare producten. Daarmee doelt Hyundai niet alleen op auto’s, maar op een breed scala aan producten, zoals een Personal Air Vehicle (PAV), robotica en last-mile mobiliteit, waarmee de gebruikers de laatste kilometers in het drukke stadscentrum met een ander voertuig – ingebouwd in de auto – aflegt. Voertuigelektrificatie Hyundai poogt de winstgevendheid in ICE-voertuigen te vergroten en leiderschap in elektrificatie veilig te stellen. Daarnaast streeft het bedrijf naar evenwichtige en stabiele groei met een portfolio dat rekening houdt met verschillende regionale aspecten en productbehoeften. Hyundai richt zich op het gebied van voertuigelektrificatie eerst op jongere doelgroepen en zakelijke klanten met betaalbare batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) om schaalvoordelen te behalen. 670.000 geëlektrificeerde voertuigen Tegen 2025 wil het bedrijf jaarlijks 670.000 geëlektrificeerde voertuigen verkopen, waarvan 560.000 BEV’s en 110.000 brandstofcel-elektrische voertuigen (FCEV’s). Het doel is om tegen 2030 de meeste nieuwe modellen te elektrificeren in belangrijke markten zoals Korea, de Verenigde Staten, China en Europa en opkomende markten zoals India en Brazilië in 2035. In 2025 hoopt Hyundai uit te groeien tot een van de drie grootste fabrikanten van batterij-elektrische en waterstof-elektrische auto’s. Genesis Hyundai’s luxemerk Genesis introduceert zijn eerste batterij-elektrische modellen in 2021, voordat het zijn elektrische line-up in 2024 verder uitbreidt. Het high-performance N-label introduceert op termijn SUV’s en EV’s waarmee Hyundai zijn concurrentiepositie op het gebied van elektrificatie verder kan versterken. Het bedrijf zal tegelijkertijd ook kostenstructuren verbeteren en kwaliteits- en kosteninnovaties implementeren om de klantwaarde te vergroten. Autonoom rijden Daarnaast richt Hyundai zich op digitale gebruikerservaring (UX), kunstmatige intelligentie (AI) op basis van verbonden diensten én autonoom rijden. Rond 2025 is autonome rijtechnologie Level 2 en Level 3 evenals Advanced Driver Assistance System (ADAS) voor parkeren in alle modellen beschikbaar. Rond 2022 poogt Hyundai een volledig autonoom platform te ontwikkelen die in 2024 klaar moet zijn voor massaproductie. Nieuw modulair EV-platform Uiteraard moeten ook de kosten omlaag. Om kosten te reduceren en de efficiëntie en schaalbaarheid van productontwikkeling te verbeteren, komt Hyundai met een wereldwijd modulair EV-platform. De eerste modellen op dit platform komen in 2024 op de markt. Ook het verkoopmodel wordt vernieuwd via netwerkoptimalisatie en nieuwe verkoopmethoden. Uitleg Smart Mobility Service Bij Smart Mobility Service slaat het woordje ‘service’ op diensten en alles wat daarbij komt kijken. Smart Mobility Service vormt een aanvulling op Device. Diensten hebben betrekking op bijvoorbeeld onderhoud, reparatie, financiering, verzekering en opladen. Hyundai werkt daarnaast aan een nieuw geïntegreerd mobiliteitsplatform. Dit platform analyseert gegevens in en rondom het voertuig via connectiviteit in de auto. Hervormingsplannen voor organisatie Voor de succesvolle implementatie van ‘Strategy 2025’ zijn hervormingsplannen van de organisatie en het management noodzakelijk. Hyundai: “Het bedrijf neemt nieuwe systemen in gebruik voor op gegevens gebaseerde besluitvorming, performance management van werknemers, procesinnovatie en nieuwe generatie ERP (Enterprise Resource Planning). Hyundai creëert ook een flexibelere organisatiestructuur. Daarnaast streeft het bedrijf naar bevordering van een harmonieuze bedrijfscultuur die gericht is op communicatie en samenwerking.” Flink investeren Om al het genoemde mogelijk te maken is geld nodig. Veel geld. Gelukkig heeft Hyundai dat op de plank liggen. Over een periode van zes jaar van 2020 tot 2025 investeert het bedrijf in totaal 61,1 biljoen KRW (omgerekend 46,4 miljoen euro) in R&D en toekomstige kerntechnologieën. De verdeling is als volgt: Hyundai steekt 41,1 biljoen Zuid-Koreaanse won (omgerekend 31 miljard euro) in nieuwe producten en investeringen om het concurrentievermogen in bestaande bedrijfsoperaties te verbeteren en 20 biljoen Zuid-Koreaanse won (omgerekend 15 miljard euro) in toekomstige technologieën, zoals elektrificatie, autonoom rijden, kunstmatige intelligentie, robotica, PAV en new energy projecten. Het bericht Uitgelicht: Hyundai Strategy 2025 verscheen eerst op ZERauto.nl .
Euro NCAP Euro NCAP test sinds 1997 de veiligheid van auto’s. Het onafhankelijke instituut brengt de veiligheid van modellen in kaart en gebruikt hiervoor een handig sterrensysteem. Zo kun je eenvoudig de resultaten van verschillende auto’s vergelijken. Net als een prestigieus restaurant willen automakers zoveel mogelijk sterren scoren. Auto’s zijn daardoor in rap tempo veiliger geworden. Porsche Taycan Euro NCAP crashtest De Porsche Taycan is nu ook professioneel tegen de muur gezet. Het resultaat is helemaal niet slecht. De Porsche kan je bij het oud ijzer zetten, maar de inzittende komen er behoorlijk goed vanaf. De Porsche Taycan scoort namelijk 5 sterren in de Euro NCAP crashtest. Kijk hoe Euro NCAP de Taycan onder handen neemt: Het bericht Video: Porsche Taycan opzettelijk gecrasht verscheen eerst op ZERauto.nl .
Honderden orders In november 2019 zijn er dik 50 exemplaren van de MG ZS EV afgeleverd, maar er zijn al honderden orders geplaatst. Frank Meijer, Head of Sales & Marketing bij MG Motor Europe: “We krijgen ruim 3.000 auto’s in Nederland nog vóór de jaarwisseling. Er zijn honderden orders geplaatst bij Van Mossel. Belangrijk is dat ons media-offensief in de laatste week van november is gestart en we zien de aanvragen gestaag toenemen, ook omdat MG met Van Mossel als één van de weinigen uit voorraad kunnen leveren.” MG ZS al uitverkocht in 2019? Is de MG ZS EV voor 2019 dan al uitverkocht? Meijer: “Nog niet. We hebben voorrang gegeven aan Van Mossel in verband met de bijtellingswijziging. De mogelijk resterende auto’s gaan naar de andere landen.” Bijtelling 2020 In 2020 wordt de bijtelling op batterij-elektrische auto’s verhoogd naar 8 procent versus 4 procent in 2019. “Desondanks hebben we ook voor volgend jaar hoge verwachtingen voor Nederland, aangezien de bijtelling voor de MG ZS – ondanks de verhoging – begint bij slechts 76 euro per maand”, besluit Meijer. 44,5 kWh MG rust de ZS EV uit met een 44,5 kWh lithium-ion accupakket, goed voor een WLTP-range van naar verwachting 262 kilometer. Voor de aandrijving zorgt een 142,8 pk en 353 Nm sterke elektromotor. De topsnelheid komt uit op 140 km/u. Online of bij dealer Achter MG zit het kapitaalkrachtige SAIC Motor uit Shanghai. Dit bedrijf is sinds 2007 de eigenaar van MG. In Nederland heeft MG dealerbedrijf Van Mossel uitgekozen als exclusieve dealer. De MG ZS EV kan daardoor naar 60 Van Mossel-locaties voor onderhoud. Daarnaast komen er twee Van Mossel-locaties waar de MG ZS EV te zien is en waar iemand met interesse een proefrit kan maken. De eerste is Van Mossel MG BV (Minervum 7001/b, 4817 ZL Breda). De MG ZS EV online kopen kan ook. Benieuwd naar de basisuitrusting van de MG ZS EV? Check die hier! Meer weten over de toekomstplannen van MG? Lees dan ook ons interview met Pieter Gabriëls, Vice President SAIC Motor Europe. Het bericht “Duizenden MG ZS EV’s onderweg naar Nederland” – Interview verscheen eerst op ZERauto.nl .
Past een dakkoffer op mijn auto? Je kunt niet simpelweg de eerste de beste dakkoffer aanschaffen. Nee, de aankoop van extra bagageruimte vergt enige voorbereiding. Ga bijvoorbeeld eerst na of jouw elektrische auto voorzien is van bevestigingspunten in het dak. Bij veel auto’s zitten aan weerszijde van het dakpaneel zogenaamde ‘gootjes’. Daarin kun je een dwarsdrager vastzetten waarop de dakkoffer leunt. Mocht je bijvoorbeeld een Tesla bezitten met een groot glazen dakpaneel, dan zijn er ook dakdragers met zuignappen of klemmen verkrijgbaar. Laatstgenoemde klem je tussen de deur en daklijst in. Houdt daarbij wel rekening met de maximum daklast (gewicht dat een dak mag dragen). Die kun je terugvinden in het instructieboekje. Verschillende dakkoffers Na het bepalen van de juiste afmetingen en bevestigingspunten kun je op zoek naar een dakkoffer. Er zijn exemplaren in alle soorten, maten en prijsklassen. De keuze is werkelijk reuze. Daarbij is het belangrijk om jezelf af te vragen waarvoor je de dakkoffer gebruikt. Voor bagage of alleen ski’s? Skiboxen zijn plat, langwerpig en hebben mogelijk speciale beugels om skispullen vast te zetten. Bagageboxen hebben een bollere vorm en bieden meer ruimte aan bijvoorbeeld tassen, slaapzakken en schoenen. Houd bij de keuze tussen de verschillende dakkoffers ook de aerodynamica in de gaten. Een gestroomlijnde dakkoffer kan zomaar enkele kilometers actieradius schelen. Top 10 dakkoffers Bekijk bij de keuze voor een dakkoffer ook de inbraakbeveiliging, waterdichtheid, het gebruiksgemak en de stroomlijn. Om de keuze te vergemakkelijken, presenteert accessoirespecialist Heuts een top 10 van dakkoffers. Kies bijvoorbeeld voor een Thule, Junior of Hapro dakkoffer . Met een bijpassende tassenset kun je de dakkoffer gemakkelijker indelen. Reserveer bijvoorbeeld een plekje voor je laadkabel, zodat je onderweg niet de complete kofferbak hoeft uit te ruimen. Dakkoffer opbergen Eenmaal de dakkoffer in huis? Dan moet je die nog ergens zien op te bergen. Het bekende Hapro levert daarvoor een speciale lift, waarmee je de bagagekoffer gemakkelijk naar het plafond van een opbergruimte takelt. Met een speciale hoes voorkom je dat de dakkoffer beschadigt. Alternatieven Zie je een dakkoffer niet zitten? Dan zijn er verschillende alternatieven. Kies bijvoorbeeld voor een softbox, skiklemmen op een bagagebox op de trekhaak. Eerstgenoemde is een bagagekoffer die uit weerbestendig textiel bestaat en nagenoeg dezelfde ruimte als een dakkoffer levert. De toegewijde skiërs moeten we wel teleurstellen, want de softbox is niet geschikt voor ski’s. Zij zijn beter af met skiklemmen die je rechtstreeks op de dakdragers monteert. De ski’s liggen dan wel open en bloot op het dak van de auto. Alle alternatieven hebben invloed op de stroomlijn van de auto, dus doe vooraf goed onderzoek om zoveel mogelijk actieradius te behouden. Kriebelt het na het lezen van dit artikel om op reis te gaan? Bekijk dan het actuele aanbod dakkoffers. Het bericht Hoe kies je de juiste dakkoffer? verscheen eerst op ZERauto.nl .