Nieuws

Het laatste elektrisch nieuws vanuit ZER-auto

Goedkoopste Ford Mustang Mach-E blijft onder 50.000 euro

Uitrusting Ford Mustang Mach-E – basisversie De Ford Mustang Mach-E is vanaf het najaar van 2020 leverbaar in drie uitvoeringen. De basisversie begint bij 49.925 euro en is uitgerust met de volgende zaken: Adaptieve cruise control met file-assentie 10,2-inch digitaal instrumentarium 15,5-inch centraal touchscreen met SYNC 4 Auto ontgrendelen en starten met ‘Phone As A Key’-technologie 18-inch lichtmetalen wielen LED Mustang Signature achterlichten De basisversie heeft een 258 pk (190 kW) sterke elektromotor en achterwielaandrijving. Er is keuze uit een 75,7 kWh lithium-ion accu met een rijbereik van 450 kilometer (WLTP), óf een 98,8 kWh lithium-ion accu met 600 kilometer range (WLTP). Beide versies sprinten in minder dan acht seconden van 0 naar 100 km/u. De 75,7 kWh-versie begint bij 49.925 euro. Voor de 98,8 kWh-variant vraagt Ford 58.075 euro. Uitrusting Ford Mustang Mach-E AWD Wie meer vermogen wenst, kan gaan voor de Ford Mustang Mach-E AWD. Die heeft twee elektromotoren met een systeemvermogen van 337 pk (248 kW) met 565 Nm aan koppel. Deze versie sprint in zeven seconden naar 100 km/u. De AWD-versie is standaard uitgerust met: 19-inch lichtmetalen wielen Rode remklauwen Zwarte buitenspiegels Donkere hemelbekleding Achtvoudig elektrisch verstelbare voorstoelen Geperforeerde Sensico bekleding Ook hier is keuze uit twee accupakketten. De versie met 75,7 kWh komt 420 kilometer ver (WLTP) en de variant met 98,8 kWh zelfs 540 kilometer (WLTP). De AWD-versie met de kleinste accu komt op 57.665 euro en de 98,8 kWh-versie op 67.140 euro. Uitrusting Ford Mustang Mach-E AWD First Edition Ter introductie van de Mustang Mach-E komt Ford op basis van de AWD-versie met de First Edition. Die is er alleen met de grootste accu, kost 70.940 euro en is uitgerust met de volgende zaken: Panoramadak over de volle lengte Contrasterende stiksels in de bekleding Instaplijsten met het opschrift ‘First Edition’ B&O audiosysteem met een in het dashboard geïntegreerde Sound Bar Handsfree bedienbare achterklep Intelligente adaptieve cruise control Park Assist met 360°-camera 19-inch lichtmetalen wielen Ford Mustang Mach-E GT De 465 pk (342 kW) en 830 Nm sterke Ford Mustang Mach-E GT komt pas in 2021. Deze uitvoering sprint in minder dan vijf seconden naar 100 km/u en is uitgerust met het zogeheten adaptieve MagneRide-onderstel. De prijs van de GT is nog niet bekend. Het bericht Goedkoopste Ford Mustang Mach-E blijft onder 50.000 euro verscheen eerst op ZERauto.nl .

03 december 2019

“Polestar 1 Convertible technisch onmogelijk”

Gelimiteerde plug-in hybride GT De Polestar 1 is een op 1.500 exemplaren gelimiteerde plug-in hybride GT met een systeemvermogen van 609 pk en 1.000 Nm aan trekkracht. In Nederland kost ie 159.500 euro. Geen koopje dus, maar wel steengoed, zo kun je binnenkort lezen én zien in ons uitgebreide testverslag. Complexe aandrijflijn “Door de complexe aandrijflijn, het materiaalgebruik en andere keuzes die we gemaakt hebben, is het technisch onmogelijk om een cabriovariant van de Polestar 1 te introduceren”, zegt Wassmur. 2+2-interieuropstelling “De Polestar 1 is bijvoorbeeld een 2+2, die interieuropstelling wilden we per se hebben om er nu kinderen kleiner dan 1,45 meter achterin kunnen zitten. Bovendien kan de achterbank ook dienen als extra bagageruimte. Door die 2+2-interieuropstelling is het lastig om een cabrioversie te realiseren.” Meer factoren van invloed Wassmur vervolgt: “Er zijn nog meer factoren. De Polestar 1 heeft namelijk drie accupakketten, geplaatst in een T-vorm. Onder de middentunnel ligt een accupakket en er liggen nog twee accu’s achter de achterbank bovenop de achteras, samen goed voor 34 kWh en 125 kilometer elektrische range volgens de WLTP-testnorm. Die accu’s nemen ruimte in beslag waardoor er eigenlijk geen ruimte meer is om een cabriodak op te vouwen in de ruimte die nog over is. Om die reden komen we alleen met een Polestar 1 coupé. Alle ruimte die beschikbaar is binnen het ontwerp is gebruikt voor het onderbrengen van componenten van de aandrijflijn. Er is simpelweg geen ruimte meer voor een cabriodakinstallatie.” Het bericht “Polestar 1 Convertible technisch onmogelijk” verscheen eerst op ZERauto.nl .

03 december 2019

Hyundai Ioniq Electric nu ook als taxi

BPM-teruggave Om de taxibranche te stimuleren over te stappen naar ‘ecovriendelijke’ voertuigen, stemde de Eerste Kamer een jaar geleden in met het afschaffen van de BPM-teruggave op taxi’s per 1 januari 2020. De regering zet in op een BPM-systeem op basis van vergroening: hoe lager de CO2-uitstoot van de taxi of het taxibusje, hoe lager de BPM. Alleen volledig batterij-elektrische auto’s zijn vrijgesteld van BPM. Volledig elektrisch aangedreven voertuig Taxibedrijven die vanaf 1 januari 2020 een nieuwe taxi willen aanschaffen en besluiten over te stappen op een volledig elektrisch aangedreven voertuig, kunnen nu ook bij Hyundai terecht. Specifiek voor de taxibranche introduceert Hyundai het Taxi Pakket, dat exclusief verkrijgbaar is op de onlangs vernieuwde Hyundai Ioniq Electric 38,3 kWh. Er is keuze uit twee pakketten: Taxi Pakket 1 – € 750,- Verlengde Garantie (van 100.000 km/3 jaar naar 200.000 km/4 jaar) Taxi Voorbereiding (alle aansluitingen worden ingebouwd) Inclusief assurantiebelasting op de Verlengde Garantie, exclusief BTW op de Taxi Voorbereiding, exclusief voorrijkosten op de Taxi Voorbereiding. Taxi Pakket 2 – € 495,- Verlengde Garantie (van 100.000 km/3 jaar naar 200.000 km/4 jaar) Inclusief assurantiebelasting 300 exemplaren In totaal stelt Hyundai 300 exemplaren van de Hyundai Ioniq Electric 38,3 kWh beschikbaar voor de taxibranche. Met de batterijcapaciteit van 38,3 kWh komt de Ioniq Electric op papier 311 kilometer ver. Hij wordt aangedreven door een 136 pk en 295 Nm sterke elektromotor. Het bericht Hyundai Ioniq Electric nu ook als taxi verscheen eerst op ZERauto.nl .

02 december 2019

Autotest – op pad met de Skoda Citigo e iV (2020)

Het a-segment verdwijnt De compacte, betaalbare stadsauto’s, waar zijn ze gebleven? Het huidige aanbod in het A-segment begint inmiddels behoorlijk te verouderen. Sommige autofabrikanten stappen eruit en focussen zich op het B-segment. Andere – zoals Mitsubishi en Renault – frissen hun huidige model op en een enkeling waagt zich aan een compleet nieuw model. De Volkswagen Group heeft met de Volkswagen up!, Skoda Citigo en Seat Mii sinds 2012 een dikke vinger in pap, maar de jaren beginnen ondertussen te tellen. Wat nu? Terugtrekken uit het A-segment of een radicale koerswijziging? LEES OOK: top tien bestverkochte elektrische auto’s van 2019 Radicale koerswijziging VAG koos voor het laatste en zet nu van zijn geprezen drieling geëlektrificeerde varianten in de showroom. Die brengen niet alleen de algehele CO2-uitstoot van het concern omlaag, maar vervangen ook de huidige versies met benzinemotoren. Het belangrijkste is natuurlijk dat ze elektrisch rijden voor een breder publiek bereikbaar maken. Citigo e iV vanaf 23.290 euro ‘Bereikbaar’ moet je natuurlijk in perspectief zetten. Met een vanafprijs van 23.290 euro is de Citigo e iV flink duurder dan versies met een benzinemotor, maar wel één van de goedkoopste elektrische auto’s op de markt. Tel daarbij op dat de actieradius 260 kilometer bedraagt, de maandelijkse vaste lasten een stuk lager zijn en dat Skoda adverteert met een private lease-abonnement vanaf 249 euro. Factoren die doorslaggevend kunnen zijn voor het succes van dit elektrische model. Op detailniveau afwijkend Maar goed, het draait natuurlijk niet alleen om de cijfers op papier. Hoe houdt deze Tsjech zich in de praktijk? Allereerst valt nauwelijks op dat je hier met een elektrische Citigo van doen hebt. Het nuchtere Skoda blijft weg van futuristische designdetails of hippe materialen, maar geeft de e iV een afwijkende in carrosseriekleur gespoten grille, een nieuw beeldmerk aan de achterzijde en zijspiegels met geïntegreerde knipperlichten. One pedal driving Binnenin past Skoda de Citigo e iV eveneens op detailniveau aan. Vooral de groene stiksels en nieuwe bedieningsfuncties vallen op. Zo vind je naast de transmissiehendel twee rijmodi waarmee je desgewenst efficiënt of zeer efficiënt kunt rijden. Met de hendel zelf kun je ook de mate van regeneratief remmen bepalen. Je hebt de keuze uit vier modi, waarbij de sterkste modus zelfs ‘one pedal driving’ mogelijk maakt. In het instrumentencluster ontbreekt – vanzelfsprekend – een toerenteller. In plaats daarvan toont een zogenoemde laadmeter hoeveel energie je verbruikt en – bij regeneratief remmen – terugwint. LEES OOK: PSA maakt vaart met elektrische bedrijfswagens Been- en bagageruimte blijven gelijk Het uiterlijk en interieur wijken dus op detailniveau af van de benzineversie en gelukkig gaat dat ook op voor de ruimte. Skoda plaats het accupakket in de bodem van de Citigo e iV waardoor de been- en bagageruimte (250 liter) gelijk blijven. Enkel de vloer kwam iets hoger te leggen, maar dat merk je alleen op als je het weet. Zelfs het starten van de i eV gebeurt nog ‘gewoon’ met een fysieke sleutel die je omdraait. Verrassend comfortabel Eenmaal onderweg beginnen de verschillen pas echt op te vallen. De 83 pk sterke elektromotor laat de 1.235 kilogram zware e iV verrassend vlot accelereren. Sterker nog, dankzij het relatief onopvallende uiterlijk laten we veel grotere (en krachtigere) auto’s bij het stoplicht in verbazing achter. Eenmaal op snelheid is hij verrassend comfortabel. Geen bochtenridder Wind- en bandengeruis zijn nauwelijks aanwezig en dankzij het hogere gewicht vangt de Citigo oneffenheden gemakkelijk op. Pas wanneer je echt sportief gaat sturen, wordt het hogere gewicht een nadeel, maar wij kunnen ons niet voorstellen dat iemand om die reden deze auto koopt. Dwars door Den Haag De foto’s verraden misschien al waar wij de Citigo aan de tand voelden. Dit keer vond de persintroductie niet op een zonnige exotische bestemming plaats, maar in ons eigen Den Haag. In typisch Hollands herfstweer stuurden we de auto door de straten van onze Hofstad naar de A4 richting Delft, om vervolgens binnendoor via het Westland terug naar Den Haag te rijden. Kortom, een veelzijdige route door het dagelijkse, Nederlandse verkeer. 220 praktijkkilometers De dagteller vertelde ons dat we 220 kilometer op één acculading konden rijden. Dat is 40 kilometer minder dan de beloofde actieradius, maar nog steeds een zeer nette score. Zeker als je de weersomstandigheden (6 graden, regen, dus verwarming aan) en wisselende wegen (stads- en snelwegverkeer) in ogenschouw neemt. Binnen één uur laadt het batterijpakket van de Citigo aan een snellader tot 80 procent op. Aan een conventionele wallbox neemt het ongeveer vier uur in beslag. Een schot in de roos? De Citigo e iV heeft ons in positieve zin verrast. Hij voelt niet alleen vlotter, maar ook comfortabeler aan dan de benzineversies. Dat is mede te danken aan het ontbreken van wind-, banden- en motorgeluiden. Hij voelt ondanks zijn compacte afmetingen zeer volwassen aan. Tel daarbij op dat het ruimteaanbod nauwelijks afwijkt van de reguliere Citigo en de e iV kan zomaar een schot in de roos zijn. De enige hindernis is de hoge prijs, al zal een private lease-constructie in combinatie met de lage gebruikerskosten veel mensen over de streep trekken. Houden de elektrische Citigo’s, Mii’s en up’s eigenhandig het A-segment in leven? De tijd zal het leren.     Het bericht Autotest – op pad met de Skoda Citigo e iV (2020) verscheen eerst op ZERauto.nl .

30 november 2019

Autotest – Volkswagen e-up!

Heel volwassen Volkswagen wil minimaal 23.475 euro voor zijn kleine elektrische auto, de Volkswagen e-up! Dat uitroepteken hoort trouwens bij de naam. Daarmee is de e-up! niet de goedkoopste elektrische auto, dat is de 2-zits Renault Twizy. Een geinig ding als je op een zonnig eiland woont – je zit nogal in de buitenlucht –, maar in Nederland stellen we toch prijs op meer comfort. En dat biedt de e-up! beslist. Volkswagen heeft de e-up! gebaseerd op de Volkswagen up! Die kleinste Volkswagen rijdt heel volwassen en dat is met de e-up! niet anders. Zolang je niet achterom kijkt – en ziet dat het achterruitje zich redelijk vlak achter je bevindt – heb je het idee in een auto in een hogere klasse te rijden. De e-up! rijdt heel comfortabel en laat zich niet van de wijs brengen door slecht wegdek, drempels en rails in de weg. Op de snelweg rijd je zomaar 130 km/uur. En ook hier voelt de e-up! heel volwassen aan. Inclusief smartphone-integratie Terwijl we met de elektrische Volkswagen over het Spaanse asfalt zoeven – Volkswagen presenteert de e-up! in Valencia aan de Europese automedia -, kijken we een beetje om ons heen. We zien automatische airconditioning en toetsen van de elektrisch bedienbare ruiten. We voelen dat een rijstrook-assistent subtiel tegenstuurt zodra we onbedoeld over de wegmarkering rijden. En we hebben zich op een duidelijk afleesbaar instrumentarium. Smart phone-integratie behoort ook tot de uitrusting. LEES OOK: We reden ook met de Volkswagen up! GTI Nieuwe batterij De Volkswagen e-up! heeft ook centrale portiervergrendeling met afstandsbediening en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en stuurwiel. Tamelijk compleet dus. De gebruikelijke 1.0 benzinemotor ontbreekt. Die blijft overigens wel bestaan, zegt Volkswagen. Broertjes Seat Mii en Skoda Citigo zijn voortaan alleen puur elektrisch. De elektromotor die je in de e-up! ervoor terugkrijgt, heeft een vermogen van 61 kW/83 pk. De nieuwe batterij van 36,8 kWh ligt onder de wagenvloer. Volkswagen e-up! rijdt voorbeeldig De kleine elektrische auto van Volkswagen rijdt voorbeeldig. Kwestie van het rechterpedaal intrappen en de e-up! zoeft met één lange versnelling vooruit. Met het linkerpedaal rem je, maar als je wilt doet de elektrische Volkswagen dit zelf. Recuperatief remmen heet dit en je hoeft hiervoor alleen maar je voet van het linkerpedaal te halen. Dan win je bovendien energie terug zodat je langer achter elkaar elektrisch kan rijden. Accelereren doet de e-up! opvallend vlotjes en hij stuurt ook nog eens heel prettig, met gevoel en tamelijk direct. Al met al een heel prettig wagentje dat ook nog eens heel stil is. Grotere actieradius De actieradius van een elektrische auto laat steeds minder te wensen over. Dat geldt ook voor de Volkswagen e-up! De kleine elektrische auto moet op een acculading ongeveer 260 kilometer ver komen. Omdat een dergelijk compacte auto over het algemeen geen heel grote afstanden aflegt, is dat naar onze mening ruim voldoende. Het is in ieder geval veel meer dan voorheen toen de e-up! al na 160 kilometer aan de stekker moest. Met een snellader laad je de batterij in één uur op van 20 tot 80 procent, aldus Volkswagen. Dan kun je weer 200 kilometer vooruit. Thuis moet je meer geduld opbrengen, 12 tot 16 uur. Een middenweg is een wisselstroomlader van 7,2 kW (ongeveer vijf uur). Volkswagen e-up! begin 2020 te koop Als goedmakertje voor ‘dieselgate’ is de Volkswagen e-up! heel geslaagd. Het echte excuus komt medio 2020 op de markt in de vorm van de Volkswagen ID.3 , de eerste volledig elektrische Volkswagen die als zodanig ontworpen is. De prijs van de e-up! is inclusief zes jaar onderhoud en apk. Begin 2020 is hij in Nederland te koop. Het bericht Autotest – Volkswagen e-up! verscheen eerst op ZERauto.nl .

29 november 2019

Top 10 bestverkochte elektrische auto’s van 2019

4% tot 50.000 euro Sinds 1 januari 2019 geldt het verlaagde bijtellingspercentage van 4% voor elektrische auto’s alleen bij een catalogusprijs van maximaal 50.000 euro. Als je kiest voor een duurdere auto, betaal je voor het resterende bedrag boven de 50.000 euro een bijtelling van 22%. Vorig jaar bestond er geen bovengrens en gold die 4% voor de gehele catalogusprijs van de auto. Dure auto’s zoals de Tesla Model S, Tesla Model X en Jaguar I-Pace – die alle drie meer dan 80.000 euro kosten – waren dus zeer aantrekkelijk om te leasen en gingen als warme broodjes over de toonbank. In 2018 waren ze samen goed voor meer dan 12.000 registraties. De verkoop van die modellen is nu volledig ingestort. Nu je 22% moet bijtellen over het bedrag boven de 50.000 euro cataloguswaarde, zijn ze niet meer interessant voor het grote publiek. In de eerste tien maanden van 2019 kwamen ze samen nog niet aan de duizend registraties. LEES OOK:  Drie elektrische stadsauto’s voor minder dan 25.000 euro: welke moet je kopen? EV-verkoop per prijsklasse Het betekent echter niet dat leaserijders helemáál niet boven de 50.000 euro willen bijtellen. Uit cijfers van VWE Automotive blijkt dat 43% van alle elektrische auto’s die dit jaar verkocht zijn, meer dan 50.000 euro kosten. Daarbij is de Tesla Model 3 veruit de bestverkochte auto. Enorme populariteit van de Model 3 zorgt er ook voor dat de grootste categorie elektrische auto’s valt in de prijsklasse tussen de 50.000 en 75.000 euro. Elektrische auto’s met een catalogusprijs boven de 75.000 euro nemen nog maar 5% van de verkoop voor hun rekening. Daarbij is de Audi e-tron de populairste, die sinds de lente van dit jaar in Nederland geleverd wordt. Top 10 bestverkochte EV’s jan-okt 2019 Bijtelling 2020 Per 1 januari 2020 veranderen de bijtellingsregels voor elektrische auto’s opnieuw. Dan betaal je 8% bijtelling over de eerste 45.000 euro en 22% over het resterende bedrag bij een duurdere auto. Fors meer dus dan nu en de verwachting is dat ook deze wijziging veel invloed zal hebben op het koopgedrag. Gelukkig wordt het aanbod van elektrische auto’s onder de 45.000 euro steeds groter. Zo start in 2020 de levering van onder meer de Peugeot e-208 en e-2008, Opel Corsa-e, Mini Electric en het stadstrio VW e-up, SEAT Mii Electric en Skoda Citigo-e. LEES OOK:  Run op 4%-modellen barst los Het bericht Top 10 bestverkochte elektrische auto’s van 2019 verscheen eerst op ZERauto.nl .

29 november 2019

Een elektrische auto importeren, waarop moet ik letten?

Elektrische auto in trek Een elektrische auto is best populair. De actieradius van de nieuwste modellen is groot genoeg voor de meeste dagelijkse ritten. Ook komen er steeds meer laadpalen. Het rijden is aantrekkelijk door de lage gebruikskosten. Een elektrische auto heeft immers minder bewegende delen, waardoor het onderhoud goedkoper uitpakt dan bij een diesel- of benzineauto. Elektriciteit kost minder dan brandstof en je profiteert van fiscale voordelen zoals een lagere wegenbelasting of lagere bijtelling als je een elektrische auto van de zaak rijdt. Elektrisch rijden is geld besparen Met een doorsnee middenklasse elektrische auto kun je, gerekend over 4 jaar en 15.000 kilometer per jaar, tot wel 3.500 euro besparen ten opzichte van een benzineversie. Elk jaar bespaar je op het gebruik. Dat wordt extra aantrekkelijk door een elektrische auto te importeren. Het verschil in aanschafkosten is dan veel kleiner ten opzichte van een benzineversie. De investering laat zich sneller terugverdienen. Hoe importeer ik een elektrische auto? Het importeren van een elektrische auto begint met online speuren naar het aanbod in het buitenland. Kijk niet te ver over de grens en kies bij voorkeur auto’s die relatief dichtbij elkaar staan. Dan kun je op een dag gaan kijken en eventueel proef rijden. Het is verstandig om van te voren te bellen en een afspraak te maken. Dat voorkomt wachttijd en eventuele teleurstelling omdat iemand net een proefrit maakt of omdat de auto al verkocht is. Kopen van een elektrische auto in het buitenland Kopen van auto’s in het buitenland betekent importeren en daarvoor gelden spelregels. Betalen is het eenvoudigste, dat werkt voor een elektrische auto in het buitenland niet anders. Rijden is lastiger. Als Nederlander kun je niet zomaar een auto met buitenlands kenteken op je naam zetten en naar huis rijden. Tijdelijk kenteken Met een tijdelijk kenteken kun je een elektrische auto uit het buitenland naar huis rijden. Het verkrijgen van dat kenteken is lastig. Het is handiger om de importauto op een auto-ambulance te zetten en vervolgens thuis in Nederland de aanvraag van een kenteken te regelen. Daarvoor moet je naar de RDW Auto importeren, waarop moet ik letten? Als de elektrische auto in Nederland is moet je het een en ander organiseren, maar wat? Er moet een kentekenonderzoek worden aangevraagd bij het RDW. Die onderzoek of alle voertuiggegevens kloppen en er geen sprake is van een als gestolen gemelde auto. Pas op! Bij schade aan de auto is een extra schadekeuring vereist. Er moet een apk komen voor de auto als die vier jaar of ouder is. Er moet belastingaangifte gedaan worden voor het bepalen van eventueel resterende BPM. Een elektrische auto is vrijgesteld van BPM en ook van wegenbelasting. Dus betalen van een restant aan BPM is niet aan de orde. De aangifte moet niettemin worden gedaan om een kenteken aan te kunnen vragen. Je moet een kentekenplaat laten maken, dit kan pas één week na de belastingaangifte. Zonder verzekering mag je de weg niet op, dus moet je er één afsluiten. Vind je het lastig om dit allemaal zelf te regelen, dan kun je altijd terecht bij importbedrijven. Het bericht Een elektrische auto importeren, waarop moet ik letten? verscheen eerst op ZERauto.nl .

28 november 2019

Achtergrond: is Opel e-Rally Cup toekomst van rallysport?

136 pk en 260 Nm koppel Op de Essen Motor Show (29 november tot 8 december) maakt Opel meer details bekend over de Corsa e-Rally, de volledig elektrische rallyauto waar we in augustus 2019 kennis mee maakten. De Corsa e-Rally is uitgerust met dezelfde aandrijflijn als de reguliere Corsa-e. De elektromotor produceert 136 pk en 260 Nm koppel. Uiteraard zijn daarbij het onderstel, de remmen, kooiconstructie en het interieur volledig aangepast. Ontwikkeling in volle gang Opel vertelt ondertussen dat ontwikkelingsprogramma van de elektrische rallyauto in volle gang is, maar de deelnemende teams moeten nog even geduld hebben. Op 8 augustus mogen zij de Corsa e-Rally voor het eerst aan de tand voelen tijdens de ADAC Rallye Oberehe. Een zogenoemde ‘special stage’ van 70 kilometer. Een tweede testsessie volgt later. Daaruit zal blijken of de Corsa e-Rally een waardige opvolger is voor de Adam R2. Jong rallytalent De Corsa-e mag dan iets groter zijn dan de Adam R2, de insteek is hetzelfde. De ADAC Opel e-Rally Cup moet de perfecte opstapklasse voor jong rallytalent vormen. Het eerste seizoen bestaat uit tien wedstrijden die in Duitsland plaatsvinden. Het toptalent kan doorstromen naar hogere klasses, waar op dit moment nog uitsluitend met benzineauto’s gereden wordt. LEES OOK: Alles over de elektrische modellen van Opel Geen koppelingspedaal, wat nu? Deze nieuwe rallyklasse zullen we in Nederland – jammer genoeg – nauwelijks op televisie terugzien, maar toch is het een interessant kampioenschap om te volgen. Het is namelijk een eerste concrete stap in de elektrificatie van de rallysport, waarbij je van oudsher veelvuldig met het toerental en koppelingspedaal moet spelen. Hoe gaan de coureurs om met deze nieuwe technologie en het gebrek aan een koppelingspedaal? En verder, hoe reageert het publiek op deze nieuwe ontwikkelingen? LEES OOK: Elektrische Opel Corsa-e: de prijzen Een succes in Frankrijk Dat rallysport en elektrificatie goed samengaan bewijst de Franse Andros Trophy. Daar wordt al jaren lang – succesvol – met elektrische aangedreven rallycrossauto’s geracet. De Andros Trophy vindt uitsluitend in de winter plaats op diepgevroren meren in Frankrijk. Wordt de ADAC Opel e-Rally Cup net zo populair? Wij zijn benieuwd! Het bericht Achtergrond: is Opel e-Rally Cup toekomst van rallysport? verscheen eerst op ZERauto.nl .

26 november 2019

Petitie: Legaliseer personal light electric vehicles!

Wet- en regelgeving Initiatiefnemers van de petitie zijn partijen als Fatdaddy, ESK8 Benelux en Hector. “Eigenaren van PLEV’s willen wet- en regelgeving die past bij de technologie van onze voertuigen. Ze zijn niet alleen milieuvriendelijk maar ideaal voor persoonlijke mobiliteit en om de groei van mobiliteit in grote steden te ontlasten. We eisen daarom wet- en regelgeving die vergelijkbaar is met België, Frankrijk, Zweden, Noorwegen, Denemarken en (binnenkort) Duitsland.” Micromobiliteit-oplossingen De initiatiefnemers constateren dat er veel micromobiliteit-oplossingen zijn voor persoonlijk gebruik die de groei van mobiliteit in grote steden kunnen ontlasten. De vervoersmiddelen zijn handig voor forensen, maar ook ontzettend leuk voor recreatie. Forensen parkeren bijvoorbeeld de auto net buiten de stad en gaan per e-step of andere vorm van PLEV verder. “Professionele voertuigen bieden veilige vormen van CO2-neutraal vervoer met de laatste technologische technieken zoals accu’s die je ook in een Tesla tegenkomt. Deze zijn niet vergelijkbaar met zelfontbrandend kinderspeelgoed uit China.” De Belgische vicepremier gebruikt er een “Qua persoonlijke mobiliteit loopt Nederland ver achter in Europa. In België gebruikt zelfs vicepremier Alexander De Croo een Boosted Board om naar het werk te reizen”, stellen de initiatiefnemers. “PLEV-gebruikers in Nederland willen graag meewerken en meedenken om hun voertuigen legaal te maken. Nu rijden er veel onverzekerd rond en riskeren daarmee een boete.” Voorbeelden van voertuigen Populaire professionele PLEV-voertuigen zijn de OneWheel en Segway-Ninebot Z10 – beide uitgerust met slechts één wiel – of de Ninebot KickScooter MAX G30 en Ninebot by Segway KickScooter ES2- beide e-steps. Dan heb je ook nog de zelfbalancerende tweewielers als de Ninebot by Segway Mini Pro of het populaire e-skateboard Boosted Board. Stuk voor stuk zijn het veilige micromobiliteit-oplossingen. De Segway Mini Pro heeft zelfs twee LED-verstralers, remlichten en richtingaanwijzers. Einddatum petitie De einddatum van de petitie is 10 maart 2020. Wil jij ook dat deze PLEV’s legaal worden in Nederland zoals in vrijwel alle andere Europese landen? Onderteken dan die petitie. Het bericht Petitie: Legaliseer personal light electric vehicles! verscheen eerst op ZERauto.nl .

25 november 2019

Waarom de Tesla Cybertruck zo’n bijzonder uiterlijk heeft

Hoekig ontwerp Op Twitter geeft Musk nu meer details over de Tesla Cybertruck prijs. Zo leren we meer over het bijzondere futuristische uiterlijk van de pick-up. Zo blijkt dat het hoekige design een praktische reden heeft. Het exoskelet van de Cybertruck is namelijk gemaakt van extreem sterk roestvrij staal. Het zogeheten Ultra-Hard 30X Cold-Rolled stainless-steel. LEES OOK: Tesla Cybertruck, wat krijgen we nu? Stansmachine Het ultra sterke roestvrij staal ziet er fraai uit en last van deuken of roest zul je niet hebben. Het heeft wel een nadeel: het is zeer moeilijk te vormen. Panelen van traditionele auto’s zijn gemaakt van staal of aluminium. Een hydraulische stansmachine stampt panelen, zoals deuren, motorkappen of zijpanelen, uit platen aluminium of staal. Deze materialen zijn goed te bewerken. Een stansmachine kan zo mooie glooiende panelen creëren. Rechte lijnen Het staal dat Tesla gebruikt voor de Cybertruck is sterker dan de stansmachine. Het Ultra-Hard 30X Cold-Rolled stainless-steel zou een stansmachine direct breken, aldus Musk op Twitter. De roestvrij stalen panelen zijn vormgegeven door ze te buigen. Ronde vormen zijn dus uitgesloten. Voor het ontwerp zijn dus alleen vlakke delen mogelijk, zoals bij de Cybertruck. Reason Cybertruck is so planar is that you can’t stamp ultra-hard 30X steel, because it breaks the stamping press — Elon Musk (@elonmusk) November 24, 2019 Vragen Ondanks de openhartigheid van Musk op Twitter zijn er nog steeds veel onduidelijkheden omtrent de Cybertruck. Zo zijn we erg benieuwd naar de werking van de kreukelzones van de onverwoestbare truck. Daarnaast zijn we ook benieuwd naar wat er gebeurt als je een aanrijding veroorzaakt met de extreem robuuste pickup. LEES OOK: Autotest: RAM 1500 Rebel Het bericht Waarom de Tesla Cybertruck zo’n bijzonder uiterlijk heeft verscheen eerst op ZERauto.nl .

25 november 2019