Debuut “Met de presentatie van de Porsche 99X Electric komen we een grote stap dichterbij het debuut van Porsche als fabrikant in de Formule E. Nu kijk ik ernaar uit de Porsche 99X Electric op het circuit te zien”, stelt Fritz Enzinger, hoofd Porsche Motorsport en concern-motorsport Volkswagen AG. Halo Porsche heeft gekozen voor klassieke autosportkleuren van het merk. Rondom de ‘halo’ cockpitbescherming is van bovenaf het Porsche-wapen herkenbaar. Volgens Porsche draagt de Porsche 99X Electric tevens bij aan de ontwikkeling van toekomstige volledig elektrische auto’s uit de serieproductie. LMP1 In de Formule E zijn het chassis en de accu voor alle teams identiek, maar de aandrijftechnologie mogen de fabrikanten zelf ontwikkelen. Bij de ontwikkeling ervan konden de ingenieurs gebruikmaken van de ervaring van Porsche uit de LMP1. 800-volt “Terugblikkend kun je zeggen dat we bij het LMP1-project de basis voor de toekomstige deelname van Porsche aan de Formule E hebben gelegd”, verklaart Malte Huneke, technisch projectleider Formule E. “De in de Formule E toegepaste 800-volt-technologie is ook te vinden in de eerste volledig elektrische serieproductiesportwagen van Porsche: de Taycan.” Op naar Saoedi-Arabië De Formule E-aandrijflijn is in de afgelopen maanden getest op circuits en op de testbanken. Het eerste officiële optreden van het TAG Heuer Porsche Formule E-team volgt medio oktober tijdens de Formule E-test op het circuit van Valencia in Spanje. Daar komen beide Porsche 99X Electrics met rijders Neel Jani en André Lotterer voor het eerst in actie. De eerste race staat in november in Saoedi-Arabië op het programma. Het bericht Porsches nieuwe elektrische racer: de 99X Electric Formule E verscheen eerst op ZERauto.nl .
Historie Carver Carver heeft al een aardige historie. In een notendop zetten we eerst even de highlights van Carver op een rij. 1994 – Productie eerste prototype Carver 1997 – Goedkeuring gegeven aan Carver One door RDW 2003 – Productie eerste oplage van Carver One 2006 – Productie Carver One op grotere schaal 2009 – Levering motor zorgt voor productieproblemen Juni 2009 – Faillissement Carver (patenten en bedrijf Carver Engineering blijven buiten faillissement) 2010 – Carver Technology keert terug op de markt, ontwikkelt kanteltechnologie door Maart 2015 – Deal bereikt met Chinese scooterproducent Sunra (Xinri), levering kantelprincipe in licentie. Project komt uiteindelijk niet van de grond. Eind 2015 – Carver start ontwikkeling elektrische Carver Begin 2017 – Prototype Carver krijgt goedkeuring van team om productieklaar te maken 2017 – Samenwerking met Accell Group, moederbedrijf van Batavus, Sparta en Babboe-bakfietsen 2017 – Holding opgericht tussen Carver en Velosophie April 2018 – Presentatie nieuwe Carver, opening orderboeken 2019 – gereed maken productie Meer weten over de toekomstplannen van Carver? Lees dan ons exclusieve interview met Carver-topman Anton Rosier. Leeuwarden Carver richt zich nu dus op – naar eigen zeggen – duurzame mobiliteitsoplossingen om slimmer, sneller en duurzamer van deur tot deur te reizen. Het hoofdkantoor en de assemblagefabriek zijn gevestigd in Leeuwarden. De ontwikkelingsactiviteiten vinden plaats bij Carver Technology in ‘s Gravendeel. De elektrische Carver is ontwikkeld als vervoersalternatief voor forensen en stedelingen. Het voertuig is voorzien van kanteltechnologie en combineert feitelijk de voordelen van een auto met die van een scooter. Elektrische aandrijving De tweepersoons Carver heeft een topsnelheid van 45 km/u, is slechts 88 centimeter breed en helt dankzij de zogeheten Dynamic Vehicle Control maximale 40 graden in bochten. Elk achterwiel wordt aangedreven door een 2 kW sterke elektromotor met 150 Nm. De acceleratie van 0 naar 45 km/u duurt 8 seconden. Dankzij een 5,4 kWh accupakket moet de Carver 100 kilometer kunnen rijden. De oplaadtijd (tot 80%) bedraagt 4,2 uur en 6,5 uur voor 100% opladen. Grappig is de bagageruimte van 75 liter net achter het zitcompartiment. De prijs En wat moet dat kosten? Carver brengt voor het voertuig 7.990 euro in rekening. Er is keuze uit de kleuren Tangerine, White, Gun Metal Grey of Blue. Opties zijn er niet. In het geval dat een Carver voor zakelijke doeleinden wordt gekocht, kan de investering worden gereserveerd voor de VAMIL / MIA (aftrekposten Nederlandse milieu-investeringen). Rekenvoorbeeld: Aankoopprijs Carver ex. BTW: € 7.537 VAMIL: € 5.653 (= 75% van € 7.537) MIA: € 509 (= 13,5% of 50% van € 7.537) Totaal direct aftrekbaar: € 6.162 Aftrekbare vennootschapsbelasting: Minder dan € 200.000 – 20%: € 1.232 Meer dan € 200.000 – 25%: € 1.540 Milieulijst Om in aanmerking te komen voor de VAMIL / MIA moet het voertuig worden vermeld op de Milieulijst, de zogenaamde ‘milieulijst’. In het geval van de Carver is dit B3118. De Carver moet worden geregistreerd met een kenteken om in aanmerking te komen voor de VAMIL / MIA en valt daarom onder de 21% belastingregel. Het bericht Belangrijke mijlpaal voor elektrische Carver verscheen eerst op ZERauto.nl .
Aandrijflijn De Tarraco FR PHEV is uitgerust met een 1,4-liter TSI benzinemotor met een vermogen van 150 pk, gekoppeld aan een 116 pk sterke elektromotor en een 13 kWh lithium-ion accu. De elektrische range komt uit op meer dan 50 kilometer. De benzinemotor en de elektromotor kunnen ook samenwerken als er meer power gewenst is. Prestaties Over power gesproken: het systeemvermogen komt uit op 245 pk met een maximumkoppel van 400 Nm. Genoeg kracht voor een topsnelheid van 217 km/u en een 0-100-tijd van 7,4 seconden. SEAT benadrukt wel dat alle technische gegevens van de Tarraco PHEV nog voorlopig zijn en dat ze nog kunnen worden herzien. FR Je leest het al in de naam: SEAT introduceert de Tarraco PHEV in combinatie met het uitrustingsniveau FR. Je kan deze variant herkennen aan bredere wielkasten, een achterspoiler en 19-inch lichtmetalen wielen (20-inch optioneel). In het interieur is de Tarraco FR uitgerust met elektrisch verstelbare sportstoelen met geheugenfunctie (voor de bestuurder), aluminium pedalen en een nieuw sportstuurwiel met FR-logo. Optioneel rust SEAT deze PHEV uit met Trailer Assist , een systeem dat van het manoeuvreren met een aanhanger kinderspel maakt. Een andere optie is de Parking Heater waarmee de motor en het interieur sneller zijn op te warmen tijdens extreme kou. 2020 De productie van de SEAT Tarraco FR PHEV start in de loop van 2020, het publieksdebuut vindt plaats in september 2019 op de IAA in Frankfurt. Het FR-uitrustingsniveau komt in 2020 ook beschikbaar in combinatie met andere motoren. Het bericht Seat Tarraco FR PHEV is het begin van iets groots verscheen eerst op ZERauto.nl .
136 pk De nieuwe elektrische competitieauto produceert 100 kW (136 pk) en levert direct vanuit stilstand maar liefst 260 Nm aan trekkracht. Daarmee is de elektromotor identiek aan die van de normale Corsa-e. Wel een groot verschil: de Opel Corsa-e Rally is natuurlijk stukken lichter omdat overbodige zaken uit het interieur zijn gehaald. Zomer 2020 In eerste instantie is de ADAC Opel e-Rally Cup onderdeel van de rondes om het Duitse rallykampioenschap en andere geselecteerde evenementen. De rallyklasse start in de zomer van 2020. Minimaal tien kwalificatierondes – gepland in 2021 – vormen een zogeheten ‘Super Season’. De meest getalenteerde deelnemers stroomden rechtstreeks door naar de ADAC Opel Rallye Cup. Opel en de ADAC zetten dit succesvolle concept voort en breiden het uit tot het internationale topniveau van de rallysport. European Junior Rally Championship Als volgende stap na het afronden van de Academy en de ADAC Opel e-Rally Cup, stromen de beste jonge rijders door naar het European Junior Rally Championship met de nieuwe Opel Corsa R2. De integratie van Opel in Groupe PSA biedt mogelijkheden voor toptalenten: zustermerk Peugeot heeft bijvoorbeeld FIA R5-rallyauto’s en Citroën neemt deel aan het FIA World Rally Championship (WRC). Frankfurt De elektrische rallyauto van Opel beleeft zijn wereldpremière op de IAA in Frankfurt (12 tot 22 september 2019). Het bericht Stoer! Dit is de Opel Corsa-e Rally, vervangt ADAM R2 verscheen eerst op ZERauto.nl .
Symbolisch Veel informatie kan Hyundai nog niet melden, behalve dat het studiemodel symbolisch verwijst naar het ontwerp voor toekomstige elektrische modellen van het merk. “De conceptauto illustreert de designrichting en verkent tegelijkertijd de evolutie van Hyundai’s designtaal volgens het thema ‘Sensuous Sportiness’. Sensuousstaat voor ‘sensueel’, oftewel de grotere emotionele waarde die klanten ervaren door design, Sportiness staat voor ‘sportiviteit’ en de toepassing daarvan in innovatieve mobiliteitsoplossingen.” Het conceptmodel debuteert op de Internationale Automobilausstellung van Frankfurt (IAA), geopend van 10 tot 22 september 2019. Hyundai ?45?Concept Hyundai Pony 1975 Het bericht Komt Hyundai met een moderne Pony? verscheen eerst op ZERauto.nl .
Maar MPV is een breed begrip, en deze MPV is nog wel in: de V-Klasse. De populaire Mercedes-Benz multi-purpose vehicle is geëlektrificeerd. Hoe hij heet? De EQV. Rich and famous Voor wie is de EQV bedoelt? De EQV is multi-inzetbaar. Hij kan dienst doen als familiebus, personenvervoer of taxi. Maar de V-Klasse wordt ook vaak ingezet als VIP-vervoerder. Denk bijvoorbeeld aan het Koninklijk Huis. Die stappen regelmatig in een geblindeerde V-Klasse. Ook een beetje celebrity wordt op Schiphol afgehaald door een 4- of 6-zits V-Klasse. Stretched limo’s zijn wat dat betreft echt uit de mode. In het premium-bus segment zijn er nog geen andere elektrische opties. Terwijl elektrisch rijden juist hier uitermate geschikt voor is. Elektrische rijden gebeurt namelijk in alle rust en stilte. Comfortabeler kan je eigenlijk niet reizen. Mercedes-Benz neemt nu het voortouw. LEES OOK: AUTOTEST – MERCEDES-BENZ EVITO (2019) Prima cijfers Dan de specificaties. Die zijn niet mis. De EQV heeft voorin een elektromotor die 204 pk levert. In de vloerbodem ligt een accupakket van maar liefst 100 kWh. Die geeft de bus een theoretische actieradius van 400 kilometer. Deze behoorlijke actieradius zal in de praktijk lager uitvallen, maar blijft erg indrukwekkend. De “MPV” kan 11 kW 3-fase (AC-)laden. (DC-)snelladen kan hij tot 110 kW. Daarmee laadt de accu binnen 45 minuten van 10 naar 80 procent. Hetzelfde uiterlijk Het uiterlijk is vrijwel onveranderd, het is een normale V-klasse. De voorbumper is echter wel voorzien van grotere koelinlaten, en de 19-inch lichtmetalen velgen zijn bijna geheel gesloten. De EQV is leverbaar in twee lengtes. De grote versie meet 5,37 meter en de kleinere variant is 5,14 meter. De bus biedt plaats aan maximaal acht inzittenden. De EQV is zeer praktisch en het interieur is eenvoudig opnieuw in te delen. Je kan stoelen of zitbanken toevoegen of verwijderen. 2022 Mercedes-Benz wil in 2022 het gehele modellen-gamma geëlektrificeerd hebben. Dat betekent dat er van elk model een geëlektrificeerde versie leverbaar is. Met de EQV toont Mercedes-Benz wederom aan elektrisch rijden zeer serieus te nemen. Prijzen van de EQV zijn nog niet bekend. Het is ook nog onduidelijk wanneer de elektrische MPV in Nederland leverbaar is. Mercedes-Benz EQV – De comfortabelste VIP-Shuttle!? – AutoRAI TV Het bericht Mercedes-Benz EQV: MPV’s zijn toch uit!? verscheen eerst op ZERauto.nl .
2: De digitale klok in de Taycan staat op 11 minuten over 9. I see what you did there Porsche… 3: De Taycan is de eerste auto waarin Apple Music volledig geïntegreerd is in het infotainmentsysteem. Je hoeft dus niet over te schakelen naar Apple Carplay. De bestuurder kan kiezen uit een muziekbibliotheek met maar liefst vijftig miljoen liedjes. 4. Er is een icoon voor de rijhoogte aanwezig. De Taycan kan dus op verschillende hoogtes worden ingesteld. Een lage stand verminderd de weerstand, en is dus goed voor de actieradius. Een verkeersdrempel zal, in een hoge stand, ook geen probleem zijn. 5: De Taycan heeft een traditioneel pomp logo naast de actieradius staan. Aan de pomp zit echter niet een vulpistool, maar een snoer met een stekker. Het bericht Porsche Taycan heeft vijftig miljoen liedjes aan boord verscheen eerst op ZERauto.nl .
Halogeen De halogeenlamp is inmiddels uit de schappen verdwenen, net als de gloeilamp. De reden? Halogeenpeertjes hebben vaak een energielabel C of D, terwijl energielabel B nu het minimum is. LED-verlichting is de nieuwe standaard. Voor auto’s mogen nog wel halogeenpeertjes worden verkocht. Niet heel vreemd, want nog altijd rijden er miljoenen auto’s rond met halogeenverlichting. Voor die auto’s zijn er nog gewoon halogeenpeertjes te koop. Eigenlijk is een halogeenlamp gewoon een oude gloeilamp, maar de halogeenlamp is gevuld met gas van broom of jodium. Vanwaar dit gas? Simpel: door dit gas wordt de gloeidraad heter waardoor een groter deel van de energie wordt omgezet in licht. Bijkomend voordeel is dat een halogeenlamp een langere levensduur heeft dan een gewone gloeilamp. Halogeenverlichting heeft een witgele kleur zoals je op onderstaande foto ziet. Xenon Zie je een auto rijden met blauwe verlichting? Grote kans dat het om een auto met xenonverlichting gaat. Een xenonlampje is gevuld met gas. Het duurt altijd even voordat de gassen in de lamp zijn opgewarmd om tot de volle lichtsterkte te komen. Om die reden wordt xenonverlichting niet gebruikt voor knipperlichten. Xenonverlichting is veel efficiënter dan halogeenverlichting en ook de lichtopbrengst is hoger. Dat vindt tegemoetkomend verkeer niet altijd fijn. Die denken wellicht dat je met grootlicht rijdt. Een xenonlamp gaat stukken langer mee dan een halogeenlamp. Gemiddeld gaat een xenonlamp tot wel 2000 uur mee. Ze zijn wel een stukje duurder dan halogeenverlichting. LED -koplampen Het woord LED staat voor light-emitting diode. In het Nederlands praten we over een lichtuitstralende diode. LEDs zijn al in 1962 uitgevonden, maar worden nu pas op grotere schaal toegepast, onder meer in auto’s. LEDs hebben als voordeel dat ze een grote lichtopbrengst hebben en ook energiezuinig zijn. Voor LEDjes bestaan verschillende formaten, variërend van 1,8 mm tot 20 mm, waarvan 3 en 5 mm de gangbaarste zijn. Ze kunnen door pootjes of aansluitcontacten op een printplaat worden vastgesoldeerd. Het voordeel voor auto’s is dat het brandstofverbruik daalt en dat de bestuurder meer ziet op de weg waardoor je beter kun anticiperen op de verkeerssituatie. Een LED-lamp kan met ongeveer 15 procent van de energie net zoveel licht produceren als een ouderwetse gloeilamp en is daarnaast liefst 8 tot 10 keer zuiniger dan de halogeenlamp. Matrix LED-systeem Met een Matrix LED-systeem kan er met behulp van klepjes binnen de koplamp een deel van de lichtstraal worden geblokkeerd. Tegemoetkomend verkeer en voorliggers worden niet fel beschenen, maar alle andere gebieden ertussenin en ernaast wel. In feite kun je dus altijd met grootlicht rijden, zonder dat andere weggebruikers er last van hebben. Ook verkeersborden worden met minder fel licht beschenen, waardoor de bestuurder zichzelf niet verblindt door terugkaatsend licht. Nu is zo’n lichtsysteem vaak nog optioneel te bestellen, maar wellicht wordt het in de toekomst wel standaard. OLED De nieuwste ontwikkeling op autolampengebied is OLED-technologie. OLED staat voor Organic Light Emitting Diode. Hoe werkt zo’n lichtsysteem? Dat is best een technisch verhaal. Elke OLED-unit bestaat in ieder geval uit twee elektrodes – waarvan er tenminste één transparant is – en vele dunne laagjes organische halfgeleiders. Dankzij een lage gelijkstroomspanning van 3 tot 4 volt lichten deze laagjes op. Elk laagje heeft een dikte van minder dan een duizendste millimeter. De kleur van de verlichting wordt bepaald door de moleculaire samenstelling van de lichtbron. Uniek aan OLED is dat het platte lichtbronnen zijn. LEDjes zijn bijvoorbeeld halfgeleiderkristallen en zijn dus niet plat. Leuk voor een designer is dat OLEDs traploos dimbaar zijn. Bovendien is het een compacte lichtunit, want andere optische componenten zijn overbodig. Daardoor zijn OLEDs efficiënt, licht en ze hebben nauwelijks koeling nodig. Laserlicht Een andere nieuwe ontwikkeling in autoland is de opkomst van laserlicht. Wel een nadeel: van nature geeft lasergrootlicht een blauw schijnsel. In het verkeer niet handig. Met fosfor is dat op te lossen. Dankzij fosfor wordt het blauwe licht omgezet in wit licht dat geschikt is voor gebruik in het verkeer. Laserlicht is helderder, homogener en scherper en vormt om die reden een ideale aanvulling op LED-koplampen. Laserlicht is met name handig voor bochtverlichting omdat het precies gericht kan worden. Welke verlichting heeft jouw auto? En, welke verlichting heeft jouw auto? Halogeen? LED? Of misschien wel OLED? Feit is dat je zo nu en dan een lampje moet vervangen. Een reservelampje bestellen kan bij de dealer of bij gespecialiseerde webshops. Het Nederlandse auto-onderdelen24 heeft bijvoorbeeld een ruim assortiment aan autolampen . Het bericht Autoverlichting: halogeen, xenon, LED, OLED en laserlicht verscheen eerst op ZERauto.nl .
Zonne-energie Dankzij het Solar Roof Charging systeem wordt zonne-energie gebruikt om energie op te wekken voor de batterij. Volgens Hyundai neemt hierdoor de brandstofefficiency toe, vermindert de CO2-emissie en wordt de actieradius groter. Schone mobiliteit “Deze technologie met zonnepanelen op het dak laat goed zien dat Hyundai Motor op weg is naar het aanbieden van schone mobiliteit. Met deze technologie kunnen onze klanten de emissie actief nog verder verlagen”, zegt Hyundai’s Senior Vice President Yang. “We streven naar verdere toepassing van deze technologie op andere duurzame modellen in onze line-up.” Solar Roof Charging systeem Waaruit bestaat het systeem eigenlijk? Dat lichten we graag even toe. Het Solar Roof Charging systeem bestaat uit een structuur van silicone zonnepanelen op het dak van de auto. De zonnepanelen kunnen de batterij met 30 tot 60 procent per dag opladen, ook tijdens het rijden. Met zes uur per dag laden met zonnestroom kan het rijbereik van een hybride-auto op jaarbasis met 1.300 kilometer toenemen. Ondersteunende rol Het systeem bestaat ook uit een omvormer die de opgewekte zonne-energie omzet naar een voltage om de batterij op te laden. In eerste instantie vervult het systeem vooral een ondersteunende rol voor het opladen van de batterij, maar in de toekomst opent het perspectieven om voertuigen helemaal zonder fossiele brandstoffen te laten rijden. Europese markt De nieuwe Sonata is al leverbaar in Korea en komt binnenkort ook in Noord-Amerika op de markt. Hyundai heeft momenteel nog geen plannen om de verkoop van dit model naar de Europese markt uit te breiden, maar bekijkt wel de mogelijkheid om het Solar Roof Charging systeem op andere modellen beschikbaar te maken. Het bericht Hyundai’s Solar Roof Charging systeem komt naar meer modellen verscheen eerst op ZERauto.nl .
Extreem lange rij In een winkelcentrum ontstond er voor de Tesla Store een extreem lange wachtrij met mensen, vergelijkbaar met als Apple een nieuwe iPhone of iPad in de verkoop gooit. Die lange wachtrij is op zich niet heel vreemd, want met Zuid-Koreaanse overheidssubsidies kost een Model 3 in het land omgerekend minder dan 27.000 dollar. Dat komt neer op 24.358 euro! Een Tesla Model 3 begint in Nederland bij 47.800 euro. Flinke subsidies Zuid-Korea geeft flinke subsidies op elektrische auto’s als de Tesla Model 3. De overheidskorting bedraagt 7.400 dollar en daarnaast gelden er nog lokale subsidies die kunnen oplopen tot 9.000 dollar. Onder de streep heb je dan veel range voor relatief weinig geld. Now big crowd of people are waiting to check out the Tesla Model 3 in South Korea, thanks to the gov incentives, the SR+ is starting from below $27k USD, demand is huge. $TSLA #Tesla #Model3 #SouthKorea https://t.co/yOtvrem6ZA — Vincent (@vincent13031925) August 15, 2019 @elonmusk @Tesla @vincent13031925 You have to see this – In South Korea, Once #Model3 opens, so many people want to watch and buy!!!! pic.twitter.com/b4W1hLC2hL — Tae Koan, Ko (@preastro) August 15, 2019 Vlog En als je zin hebt in een Zuid-Koreaanse vlog over de Tesla Model 3, bekijk dan de video hieronder. Het bericht Zuid-Koreanen staan in de rij voor Tesla Model 3 verscheen eerst op ZERauto.nl .
Servais Knaven, ploegleider van Team Ineos, vertelde voor de semi-klassieker Gent-Wevelgem dit jaar nog aan AutoRAI.nl dat hij elektrische auto’s nog niet snel in het peloton verwachtte. Knaven zei toen: “Toch vanwege de vaak nog beperkte actieradius van de elektrische auto’s. In Nederland is het vrij goed geregeld qua oplaadplekken, maar dat is lang niet overal zo. Bovendien kosten de accupakketten vaak nog ruimte, terwijl we dat juist zo nodig hebben. En renners horen die stille auto’s slecht aankomen, al kunnen ze tegenwoordig ook geluid maken begreep ik. In de toekomst zie ik het zeker wel gebeuren, al is het maar vanwege het verdwijnen van de uitlaatgassen. Dan is achter de auto rijden helemaal een verademing.” Milieuvervuilende sport De organisatie van de Ronde van Noorwegen ligt in handen van de ASO, die ook verantwoordelijk is voor de Tour de France. Zij gaven al eerder aan te zoeken naar milieubesparende maatregelen in het wielrennen. De Ronde van Frankrijk is namelijk een van de grootste, maar ook een van de meest milieuvervuilende evenementen ter wereld. De bekende reclamekaravaan, de duizenden journalisten, de volgauto’s van de ploegen in en naast de wedstrijd, de organisatie… Precieze cijfers zijn niet bekend, maar de CO2-uitstoot moet immens zijn. Elektrische volgauto’s zouden een goede stap zijn, maar dat vraagt veel organisatie. En waar kun je daarmee proefdraaien? We are going electric! #ArcticRace will be the first stage race in the world (!) to use electric cars only during… Geplaatst door Arctic Race of Norway op Woensdag 12 juni 2019 Over drie jaar volledig elektrisch Nou, in Noorwegen dus. Het land waar er tegenwoordig per maand meer elektrische auto’s verkocht worden dan benzine- of dieselauto’s. En waar de infrastructuur er ook klaar voor is. Hoewel, de koers wordt dit jaar in z’n geheel verreden op de prachtige eilandengroep Lofoten. Deze locatie in het noorden van Noorwegen heeft één probleem: daar is de laadinfrastructuur juist minder geregeld. Vijf energiebedrijven losten het probleem op en stelden drie aanhangwagens beschikbaar waar tien auto’s tegelijkertijd kunnen opladen. De elektrische auto’s zijn beschikbaar gesteld aan ondersteunende volgers van de wedstrijd, de ploegleiders rijden nog in gewone benzineauto’s. De organisatie belooft dat de wedstrijd over drie jaar volledig elektrisch zal zijn. Hyundai leverde als mobiliteitspartner van de Ronde van Noorwegen alle elektrische auto’s. De 46 stuks bestaan uit zowel de Hyundai KONA Electric als de Hyundai IONIQ Electric. Het bericht Eerste wielerwedstrijd met elektrische volgauto’s in Noorwegen verscheen eerst op ZERauto.nl .
De aandrijflijn De aandrijflijn van de Cayenne Turbo S E-Hybrid bestaat uit een 4,0-liter V8-biturbomotor met 550 pk en een in de achttraps Tiptronic S transmissie geïntegreerde elektromotor met 136 pk. Het systeemkoppel bedraagt een slordige 900 Nm. Beide carrosserievarianten hebben slechts 3,8 seconden nodig om 100 km/u te bereiken en de topsnelheid komt uit op 295 km/u. Volledig elektrisch rijden kan ook tot maximaal 40 kilometer en met een maximum snelheid van 135 km/u. Accupakket Het benodigde accupakket is verwerkt onder de bagageruimte en heeft een capaciteit van 14,1 kWh. De batterij is binnen 2,4 uur op te laden met een standaard 7,2 kW onboard AC-lader met een output van 400 volt. Met een regulier stopcontact (230 volt) duurt het opladen ongeveer zes uur. Bekijk alle facts en figures in onderstaande infographics. Dit is standaard De Cayenne Turbo S E-Hybrid en Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé zijn standaard uitgerust met het stabilisatiesysteem Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC), Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) en het krachtige remsysteem Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB). Ook standaard zijn 21-inch Aero-wielen (22-inch optioneel) en een Sport Chrono Package. Vergeten we bijna de luchtvering Porsche Active Suspension Management (PASM) te vermelden, want ook dát is standaard. Prijs De Cayenne Turbo S E-Hybrid is verkrijgbaar vanaf 190.400 euro, de Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé vanaf 194.200. Het bericht Deze plug-in hybride Porsche Cayenne heeft 670 pk! verscheen eerst op ZERauto.nl .