Nieuws

Het laatste elektrisch nieuws vanuit ZER-auto

Deze Chinese SUV van Aiways komt naar Europa

14.231 kilometer Aiways is nu nog druk met testwerkzaamheden. Een van de onderdelen van het testprogramma is een langeafstandsrit van maar liefst 14.231 kilometer. De rit start in het Chinese Xi’an, de hoofdstad van de provincie Shaanxi. Zijderoute “We hebben deze stad gekozen omdat hij het startpunt vormt van de zijderoute en daarmee van historische betekenis is als centrum voor de handel, culturele uitwisseling en contacten tussen China en Europa”, aldus Aiways. Twee exemplaren Aiways gebruikt in deze testrit twee exemplaren van de U5. Het doel van de testrit is om te onderzoeken hoe gemakkelijk en comfortabel het gebruik van de U5 is in de diverse landen die heel verschillende temperaturen, wegcondities en oplaadmogelijkheden hebben. Het eindpunt is nog niet bekend.   More Adaptable Structure De U5 van Aiways is een middelgrote SUV met een actieradius van 460 kilometer. Let wel: dit is gemeten volgens de verouderde NEDC-meetmethode. In de WLTP-testcyclus valt de actieradius lager uit. Aiways bouwt de U5 op een aluminium-stalen MAS-platform (More Adaptable Structure). De U5 vormt het eerste model van een uitgebreide reeks modellen. Naar verwachting introduceert Aiways jaarlijks één nieuw model. 1,7 miljard euro Dat mag wat kosten. Zeker! Aiways heeft tot op heden 1,7 miljard euro geïnvesteerd in de nieuwe productieplant in Shangrao in de provincie Jiangxi, waar de U5 van de band rolt. In deze faciliteit zijn de plaatwerkperserij, de carrosseriebouw, de spuiterij en de eindassemblage ondergebracht. De fabriek heeft een jaaroutput van 150.000 auto’s. Na de geplande uitbreiding zal de capaciteit 300.000 auto’s bedragen. Meer informatie over de U5 maakt Aiways later bekend. Het bericht Deze Chinese SUV van Aiways komt naar Europa verscheen eerst op ZERauto.nl .

11 juli 2019

Bentley toont blik in de toekomst met EXP 100 GT

‘CO2-vrije toekomst’ Volgens Bentley is de EXP 100 GT een belangrijke stap op weg naar een CO2-vrije toekomst. De conceptcar is met vier elektromotoren uitgerust die gezamenlijk 1.500 Nm koppel produceren. Daarmee kan de EXP 100 GT naar eigen zeggen in minder dan 2,5 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren. De topsnelheid bedraagt 300 km/u. Desgewenst kan de Bentley geheel autonoom rijden. 700 kilometer Bentley claimt dat de batterij in de EXP 100 GT vijf keer efficiënter is dan huidige generatie batterijen. De actieradius zou 700 km bedragen, terwijl de  batterij in 15 minuten tot 80% kan worden opgeladen. LEES OOK: Bentley Bentayga Hybrid is een plug-in hybride 5.000 jaar oud hout Binnenin is het vooral leer en hout dat de klok slaat. Zo wordt er 5.000 jaar oud hout in het interieur verwerkt. Dit hout wordt gewonnen uit natuurlijk afgestorven bomen die geconserveerd blijven in veenmoerassen, meren en rivieren. De carrosserie – maar liefst 5,8 meter lang en 2,4 meter breed – is vervaardigd uit aluminium en koolstofvezel. Bentley Personal Assistant De EXP 100 GT is ook voorzien van Bentley Personal Assistant, dat uit een verlicht kristal bestaat. Via handgebaren kan de assistent vijf comfortstanden selecteren die het reizen met de auto zo aangenaam mogelijk maken. 2035 Het is nog maar de vraag welke elementen we van dit spectaculaire verjaardagscadeau terugzien in de productiemodellen van Bentley. Volgens het Britse merk is de EXP 100 GT een voorbode voor de grand tourer van 2035. LEES OOK: De vijf bijzonderste details van de nieuwe Bentley Flying Spur Het bericht Bentley toont blik in de toekomst met EXP 100 GT verscheen eerst op ZERauto.nl .

10 juli 2019

Elektrische MINI Cooper SE: Alle details, inclusief de vanafprijs

Techniek van de BMW i3s Veel techniek in de MINI Cooper SE is afkomstig van de BMW i3s. Zelf noemt MINI dat niet, maar de cijfers op papier verklappen dat MINI gewoon de aandrijflijn van die BMW overneemt. En waarom zou MINI ook niet? In de BMW i3s heeft deze elektrische aandrijflijn al goed bewezen. De MINI Cooper SE is voorzien van een 184 pk (135 kW) en 270 Nm sterke elektromotor. De acceleratie van 0 naar 60 km/u neemt 3,9 seconden in beslag en 0 naar 100 km/u duurt 7,3 seconden. De topsnelheid is uit efficiency overwegingen elektronisch begrensd op 150 km/u. Accupakket Het gemiddelde stroomverbruik komt op papier uit op 13,2 tot 15,0 kWh/100 km. Dankzij een T-vormig 32,6 kWh lithium-ion accupakket – geplaatst in de bodemsectie van de MINI – moet de Cooper SE ongeveer 232 kilometer halen volgens de WLTP-testnorm. Dit zijn nog wel voorlopige cijfers. Opladen Belangrijk bij een elektrische auto zijn de oplaadtijden. Opladen kan via een normaal stopcontact, bij een publiek laadpunt of bij een snellader. Optioneel levert MINI een zogeheten ‘MINI Electric Wallbox’ om de auto thuis mee op te laden en een driefasenkabel om te gebruiken bij openbare laadstations. Nog niet alle cijfers zijn bekend, de volgende wel. Met 11 kW-laadvermogen duurt het tweeënhalf uur om de accu tot 80 procent op te laden. In drieënhalf uur is de acculading 100 procent. Bij een snellaadstation op gelijkstroom – de MINI kan tot 50 kW aan – is de batterij binnen 35 minuten tot 80 procent opgeladen. De laadaansluiting zit overigens boven het rechter achterwiel – op dezelfde plek als de tankdop bij de conventioneel aangedreven MINI driedeurs. Bagageruimte Door het accupakket in de bodem te verwerken tussen de voorstoelen en onder de achterbank ging er geen kostbare bagageruimte verloren. Het bagagevolume onder de achterklep bedraagt – net als bij de MINI driedeurs met verbrandingsmotor – 211 liter. Klap de achterbank neer en er ontstaat 731 liter. 18 mm hoger Ten opzichte van de gewone driedeurs staat de MINI Cooper SE ongeveer 18 millimeter hoger op zijn poten. Noodgedwongen, want alleen zo kon de hoogvoltage-accu in de bodem worden geplaatst. Voordeel is wel dat het zwaartepunt van de Cooper SE ten minste 30 millimeter lager ligt dan dat van de MINI Cooper S. De Cooper SE moet daarom lekker sportief sturen met dat – voor MINI typische – kartgevoel. Gewicht En wat weegt zo’n Cooper SE dan? MINI geeft een leeggewicht op van 1.365 kilogram. Daarmee is de elektrische MINI ongeveer 145 kilogram zwaarder dan de Cooper S 3-deurs met automatische Steptronic transmissie. Vier rijmodi Er is keuze uit vier rijmodi, te weten Sport, MID, GREEN en GREEN+. In de standen GREEN en GREEN+ is de aandrijflijn gericht op maximale efficiëntie. In de GREEN+ modus worden extra comfortfuncties, zoals verwarming, airconditioning en stoelverwarming, beperkt of uitgeschakeld om de actieradius te vergroten. In standje Sport reageert de aandrijflijn het meest alert en stuurt de MINI het sportiefst. De stuureigenschappen van de instelling MID zijn gericht op comfort. One pedal driving mogelijk? Deze MINI is te rijden volgens het principe ‘one pedal driving’. Tijdens uitrollen fungeert de elektromotor dus als een generator die kinetische energie weer omzet in elektriciteit. Die wordt vervolgens weer teruggegeven aan de lithium-ion accu. De auto remt hierbij sterk af op de elektromotor, zelfs helemaal tot stilstand. Hoeveel remenergie wordt gerecupereerd om de auto af te remmen kan worden ingesteld via het regelsysteem van de motor. Er zijn twee standen. De MINI Cooper SE staat automatisch altijd op de hoge recuperatiestand zodra de elektromotor start. De standaarduitrusting Standaard heeft de MINI Cooper SE een vrij rijke standaarduitrusting, denk aan LED-koplampen, automatische airconditioning in twee zones, verwarming met warmtepomptechnologie, bijverwarming, een elektrische parkeerrem, Connected Navigation met 6,5-inch touchscreen en Apple CarPlay-ondersteuning en een instrumentencluster achter het stuurwiel met 5,5 inch kleurendisplay. Om het interieur te verwarmen gebruikt de warmtepomp restwarmte van de motor, aandrijfbesturing, hoogvoltage-accu en buitenlucht voordat die door gaat naar het airconditioningsysteem. Een warmtepomp is 75 procent zuiniger dan een conventioneel elektrisch verwarmingssysteem. Het interieur is voor vertrek al te koelen of te verwarmen als de auto nog aan de lader staat. Dat scheelt onderweg weer energie. Geluid Omdat elektrische auto’s verplicht geluid moeten maken, maakt ook de Cooper SE geluid. MINI voorziet het model standaard van akoestische voetgangersbescherming. Via een speakersysteem klinkt een opvallend geluid dat speciaal voor deze auto is ontwikkeld. De vanafprijs De elektrische MINI Cooper SE is verkrijgbaar voor een consumentenprijs vanaf 34.900 euro. Daarmee is de MINI Cooper SE iets duurder dan de basisversie van de Opel Corsa-e (30.999 euro) met 330 kilometer range en iets goedkoper dan de  Peugeot e-208 Allure (36.250 euro) met 340 kilometer actieradius. Een Nissan Leaf 40 kWh begint bij 36.990 euro en haalt 270 kilometer volgens de WLTP-norm. De vanafprijs van de nieuwe Renault ZOE met 52 kWh batterij een actieradius van 390 kilometer is nog niet bekend. MINI positioneert de Cooper SE meer als een lifestyle EV, net als Honda gaat doen met de elektrische e. De Honda e krijgt een 35,5 kWh lithium-ion batterij, een actieradius van ongeveer 200 kilometer en een draaicirkel van slechts 4,3 meter. Productie MINI bouwt de Cooper SE in de fabriek in Oxford. De aandrijftechnologie haalt MINI van de BMW Group Competence Centres voor elektromobiliteit in Dingolfing en Landshut. Vanaf maart 2020 start de levering. Een exemplaar reserveren is al mogelijk met een aanbetaling van 1.250 euro. Via Private Lease kost een MINI Cooper SE je 499 euro per maand op basis van 48 maanden en 10.000 kilometer per jaar. Via Operational Lease-tarief ben je 499 euro kwijt op basis van 48 maanden en 20.000 kilometer per jaar. Het bericht Elektrische MINI Cooper SE: Alle details, inclusief de vanafprijs verscheen eerst op ZERauto.nl .

09 juli 2019

Toyota ProAce Electric komt in meerdere varianten

Diverse varianten Omdat de naam ProAce een verzamelnaam is voor diverse voertuigen, komen er ook direct heel veel verschillende varianten van de ProAce Electric op de markt. Je kan zo’n ProAce Electric bestellen als Compact, Worker, Long Worker, Dubbele Cabine, als Truck met open laadbak en meer. Daarnaast komt er in 2021 nog een compacte ProAce City Electric bij. Last mile delivery De voertuigen zijn vooral geschikt voor zogeheten last mile delivery diensten, bijvoorbeeld voor het bezorgen van pakketten in steden of dorpen. “Binnen het streven naar zero emissions in 2050, is er op korte termijn enorm veel winst te behalen in de grootstedelijke gebieden”, aldus Toyota. “Met name de uitstoot van NOx (stikstofoxiden) en fijnstof kan fors teruggebracht worden wanneer bestelwagens niet meer op diesel rijden, maar volledig geëlektrificeerd worden. Maar liefst 24% van alle stikstofstofoxiden en zelfs 34% van alle fijnstofuitstoot komt voor rekening van bestelwagens met dieselmotoren. Deze zijn veelal dagelijks binnen de stad op weg. Met de toename van online bestellingen – zo’n 10 procent alleen al in 2018 – een belangrijke trend. Een volledig elektrische bestelwagen gaat direct bijdragen aan een betere luchtkwaliteit in onze steden.” Vivaro-e Specificaties over de Toyota ProAce Electric zijn op dit moment nog niet vrijgegeven. Opel komt in 2020 ook met de Vivaro-e die in technisch opzicht gelijk zal zijn aan de Toyota. Het bericht Toyota ProAce Electric komt in meerdere varianten verscheen eerst op ZERauto.nl .

08 juli 2019

Welke dakdragers moeten er op de auto?

Optimaal bagageruimte benutten Dakdragers zijn ideaal voor diegene die extra bagage wil meenemen op vakantie. Want naast een dakkoffer kun je bijvoorbeeld ook een fietsendrager of skibeugels monteren. Zo benut je niet alleen optimaal je bagageruimte, maar voorkom je ook sneeuwresten of bandensporen in je interieur. Maximale daklast Voordat je een dakdrager en/of dakkoffer aanschaft zijn er een aantal punten waarop je moet letten. Allereerst moet je de afmetingen van het dak en de maximale daklast bepalen. Deze kun je opzoeken in het instructieboekje of opvragen bij de autofabrikant. Verschillende bevestigingspunten Vervolgens moet je nagaan wat voor type dak je hebt. Zijn er al dakrails bevestigd? Dan kun je vaak de dakdragers (dwarsdragers) daarop vastklemmen. Er zijn ook auto’s met twee strips aan weerszijde van het dak. In die strips zijn vaak bevestigingspunten voor dwarsdragers aanwezig. Glad dak Het is uiteraard ook goed mogelijk dat je auto geen dakrails of bevestigingspunten heeft. In dat geval wordt er over een glad dak gesproken. In dat geval kun je nog steeds dakdragers monteren. Die zijn van speciale draagvoeten voorzien die om de dakrand heen sluiten. De dakrails zitten tussen het autoportier en de dakrand bevestigd. Voor elke auto verschillend Zoals je begrijpt is het plaatsen van dakrails voor elk merk en model anders. Ook bij het kiezen van een dakkoffer moet je goed opletten. De dakkoffer moet niet te zwaar zijn en over de juiste bevestigingspunten beschikken. Dakdragers kopen Benieuwd welke dakdragers op jouw auto passen? Er zijn diverse websites die je erover adviseren. Je kunt bijvoorbeeld Dakdragers kopen bij Dakdragerwinkel.nl . Ook via fietsen- of watersportdragers kun je terecht. Liever geen dakdragers? Je kunt ook een bagagebox voor op de trekhaak bestellen. Het bericht Welke dakdragers moeten er op de auto? verscheen eerst op ZERauto.nl .

07 juli 2019

EV’s van toen: Citroën AX Electrique

Peugeot J5 Even een opfrisser, de AX is de stamvader van de huidige C3. De stadsauto werd in 1986 gepresenteerd als opvolger van de Visa en LNA. In dezelfde periode is PSA volop aan het experimenteren met elektrische mobiliteit. Experimenteel busje De bestelauto’s Peugeot J5 en Citroën C15 worden beiden voorzien van een elektrische aandrijflijn. De J5 weegt maar liefst 2.390 kilogram dankzij de vele accu’s en is twee keer zo duur als een normale dieselvariant. Toch weet Peugeot 300 exemplaren te verkopen. Een klein succes La Rochelle Dat geeft moederbedrijf PSA genoeg zelfvertrouwen voor een nieuw elektrisch model. In 1993 gaat het bedrijf een samenwerking aan met de Franse stad La Rochelle. Dertig inwoners krijgen de kans om twee jaar lang in een elektrische auto te rijden. Het project moet uitwijzen of elektrisch rijden klaar is voor massaproductie.  20 kW elektromotor Bij PSA valt de keuze op de Citroën AX en de kersverse Peugeot 106. Beide auto’s worden door Heuliez gebouwd. Voor de aandrijving zorgt een elektromotor van 20 kW (27 pk) en een nikkel-cadmium-accupakket. Lees ook: Nog een EV uit Frankrijk: de Peugeot e-2008 Met of zonder achterbank De topsnelheid is een duizelingwekkende 90 km/u en de actieradius komt uit op 75 kilometer. Beide auto’s wegen meer dan 1.000 kilogram en waren met of zonder achterbank leverbaar. Inclusief brandstoftank Om de AX Electrique en 106 Electrique op te laden worden er in La Rochelle diverse publieke laadpunten en een heuse snellader geïnstalleerd. Toch diende je nog steeds langs het benzinestation te rijden. Beide auto’s hadden namelijk een brandstoftank van 8 liter aan boord. Daarmee werd de thermostaat gevoed. Rally de Monte Carlo Uiteraard is er veel media-aandacht voor het project van PSA en de stad La Rochelle. Ter promotie doet er zelfs een AX Electrique mee aan de Rally de Monte Carlo.  Geslaagd project Uiteindelijk blijkt het experiment een groot succes. PSA besluit de Peugeot 106 Electrique in productie te nemen en ook het bestuur van La Rochelle is erg enthousiast. Die bestelt uiteindelijk vijftig elektrische 106’s en Citroëns Saxo. De AX Electrique – de pionier in elektrische stadsmobiliteit – mag met pensioen.     Het bericht EV’s van toen: Citroën AX Electrique verscheen eerst op ZERauto.nl .

06 juli 2019

Auto in Duitsland kopen, voordeliger of niet?

Importeren steeds populairder Steeds meer particulieren en bedrijven gaan over de grens op zoek naar een nieuwe auto. In het eerste kwartaal van 2019 werden er al meer dan 54.000 auto’s geïmporteerd. Vooral auto’s uit Duitsland blijven in trek. Dat is niet zo vreemd. Rijkere uitrusting Alleen al op Autoscout.de staan er meer dan 1,1 miljoen occasions te koop. De auto’s zijn vaak goed onderhouden, hebben meer vermogen en een rijkere standaarduitrusting. Afhankelijk van het type auto dat je zoekt, loont het ook om in Frankrijk, België of andere Europese landen te kijken. Rekensom Om erachter te komen of importeren echt voordeliger is, dien je altijd een goede rekensom te maken. De prijzen van Duitse occasionwebsites lijken erg verleidelijk, maar er zijn een aantal factoren waar je rekening mee moet houden. Het BTW-tarief in Duitsland is 19 procent. Wanneer je de auto importeert dien je dus 2 procent extra BTW af te dragen. BPM De grootste kostenpost waar je echter rekening mee moet houden is de BPM (Belasting Personenauto’s en motorrijwielen). Voor geïmporteerde auto’s dien je namelijk een BPM-naheffing te betalen. Het BPM-tarief is een percentage van de netto catalogusprijs en afhankelijk van de CO2-uitstoot. De BPM bouwt af naarmate de leeftijd van de auto vordert. Op auto’s van 25 jaar en ouder is geen BPM van toepassing. Elektrisch rijden steeds populairder Op een auto met een elektrische of plug-in hybride aandrijflijn is de BPM uiteraard niet of nauwelijks van toepassing. Maar er is nog een reden om bij onze oosterburen te shoppen. De Duitse regering wil dat er in 2020 1 miljoen elektrische auto’s in Duitsland rijden. Daarvoor werd in 2016 600 miljoen euro subsidie vrijgemaakt.  Er komt bij de oostenburen dus steeds meer aandacht voor elektrische auto’s. Grote kans dat je voordelig een rijk uitgeruste Volkswagen e-Golf of Renault Zoé kunt importeren. Nog nooit zo makkelijk Nieuwsgierig naar een aantrekkelijke importauto? Er zijn steeds meer bedrijven die je helpen bij het importeren Je kunt bijvoorbeeld een auto importeren via Dasimport.nl . Via de website heb je de keuze uit meer dan 280.000 importauto’s. Das Import vermeldt altijd de prijzen inclusief importkosten, BTW en BPM. Zo kom je niet voor onverwachte verrassingen te staan. Het importeren van een auto was nog nooit zo makkelijk.   Het bericht Auto in Duitsland kopen, voordeliger of niet? verscheen eerst op ZERauto.nl .

06 juli 2019

Maakt de Opel Corsa-e elektrisch rijden bereikbaar?

330 kilometer actieradius De Corsa-e is het geëlektrificeerde broertje van de reguliere Corsa. Voor de aandrijving zorgt een 100 kW (136 pk) sterke elektromotor en een 50 kWh accupakket. De actieradius bedraagt volgens de WLTP-cyclus 330 kilometer. Via een snellader kun je het accupakket binnen 30 minuten tot 80 procent opladen. Vanaf 30.999 euro Opel zet de Corsa-e voor 30.999 euro in de prijslijst. Daarmee is hij flink goedkoper dan concerngenoot e-208. Daar vraagt Peugeot minimaal 36.250 euro voor. De Corsa-e is in twee smaken leverbaar: de Edition en Launch Edition. Lees ook: Officieel: nieuwe Opel Corsa-e Corsa-e Edition Tot de standaarduitrusting van de Edition behoren climate control, cruise control, een 7-inch infotainmentsysteem, Apple CarPlay en diverse rijassistentiesystemen. Een 11 kW 3-fase laadsysteem, Type 3 laadkabel en onderhoudsabonnement voor zes jaar zijn eveneens standaard aanwezig. Lees ook: Video: alle hoogtepunten nieuwe Renault Zoe Corsa-e Launch Edition De Launch Edition kost minimaal 34.499 euro. Bovenop de standaarduitrusting krijgt de Corsa-e een 10-inch infotainmentsysteem, LED-koplampen, 17-inch lichtmetalen wielen, two-tone carrosseriekleur en digitaal instrumentenpaneel. Lease vanaf 399 euro Zakelijk rijders stappen vanaf 399 euro (60 maanden, 10.000 km/jaar) in de Corsa-e Edition. Private lease kost 459 euro (60 maanden, 10.000 km/jaar). De Corsa-e is per direct te bestellen. Stevige concurrentie De Corsa-e kan het tegen twee andere nieuwkomers opnemen: de Peugeot e-208 en Renault Zoe . De levering van de Launch Edition start in het tweede kwartaal van 2020. Op de Edition-uitvoering moet je tot het derde kwartaal van 2020 wachten. Het bericht Maakt de Opel Corsa-e elektrisch rijden bereikbaar? verscheen eerst op ZERauto.nl .

05 juli 2019