Nieuws

Het laatste elektrisch nieuws vanuit ZER-auto

Alles wat we tot nu toe weten over de Honda e

200 kilometer actieradius De Honda e is een compacte, elektrische auto die in 2020 op de markt verschijnt. De e wordt naar verluidt aangedreven door een 110 kW (150 pk) en 300 Nm sterke elektromotor. Dankzij een 35 kWh sterk accupakket heeft de e een actieradius van ongeveer 200 kilometer (WLTP). Binnen 30 minuten is het accupakket tot 80% op te laden. De elektromotor is tussen de achterwielen geplaatst. Dat zorgt voor een perfecte 50:50 gewichtsverdeling en een korte draaicirkel van 4,3 meter. De grote concurrent is de Renault Zoe . Die heeft een 52 kWh-batterij en een actieradius van 390 kilometer (WLTP). Lees ook: Video: alle hoogtepunten nieuwe Renault Zoe Rétro-uitstraling Het uiterlijk van de e doet sterk denken aan de eerste generatie Honda Civic. Ook in het interieur heerst een retro-sfeer met veel hout en zachte stoffen. Anders dan het rétro-uiterlijk doet vermoeden, zit de e vol innovatieve technologie. Zo wordt hij standaard voorzien van digitale buitenspiegels en elektrisch uitklapbare deurgrepen. Het brede dashboard bestaat bijna volledig uit een touchscreen, met aan weerszijden een videoscherm. 22.000 reserveringen De e is in vijf kleuren te verkrijgen. Over interieurcombinaties en wieldesigns is nog niets bekend. De productieversie toont Honda in september op de IAA in Frankfurt. Al meer dan 22.000 mensen hebben een reservering geplaatst voor de e. Geïnteresseerden kunnen via de website van Honda een reserveringsformulier invullen. De eerste productieexemplaren worden in 2020 verwacht. Het bericht Alles wat we tot nu toe weten over de Honda e verscheen eerst op ZERauto.nl .

02 juli 2019

Mercedes-Benz presenteert plug-in hybride A-Klasse

Dit jaar op de markt Voordat Mercedes-Benz officieel het doek van de plug-in hybride A-Klasse trekt mogen we als één van de eersten deze nieuwe versie ervaren. Het geteste exemplaar is een pre-productiemodel dat in zijn laatste ontwikkelingsfase zit. Tipje van de sluier De achterzijde is volledig afgeplakt om de stekkeraansluiting en typeaanduiding te verbergen. Mercedes-Benz maakt de officiële specificaties op een later moment bekend, maar wil al wel een tipje van de sluier oplichten. De PHEV moet nog dit jaar op de markt komen. Zestig kilometer volledig elektrisch De plug-in hybride A-Klasse krijgt een 1,3-liter benzinemotor die gekoppeld is aan een 15 kWh accupakket en een 75 kW sterke elektromotor (gecombineerd vermogen nog niet bekend). Daarmee kan de A-Klasse meer dan zestig kilometer volledig elektrisch rijden. In half uur opgeladen Het opladen het accupakket gebeurt via een stekkeraansluiting op het rechter achterpaneel. Het accupakket is ook geschikt voor snelladen. Aan een 22.7 KWh snellader zit het accupakket binnen een half uur vol. Accupakket onder achterbank Bij de ontwikkeling van de A-Klasse werd er al rekening gehouden met de plaatsing van het accupakket. Dat is in de ruimte onder de achterbank geplaatst. De overige elektrische componenten bevinden zich onder de kofferbakbodem. Volgens Mercedes-Benz slinkt de bagageruimte met 70 liter ten opzichte van een reguliere A-Klasse. In de praktijk merk je dat nauwelijks. De zitruimte blijft identiek. 200 kilogram extra Anders dan bij veel andere plug-in hybride modellen is de elektromotor tussen de automatische achttrapstransmissie en de benzinemotor geplaatst. Een sterk staaltje technisch vernuft. Dankzij een ingenieuze koppeling, compacte elektromotor en aangepast uitlaatsysteem past de gehele aandrijflijn in de bestaande motorruimte. De elektrische componenten voegen 200 kilogram aan het gewicht van de A-Klasse toe. Naadloze samenwerking Aan de buitenzijde onderscheidt de plug-in hybride zich nauwelijks van een conventionele versie. Slechts de logo’s en stekkeraansluiting verraden de aandrijving. Eenmaal onderweg werken de elektromotor en 1,3-liter benzinemotor naadloos samen. Focus op elektrisch rijden Via het MBUX-infotainmentsysteem kies je uit de rijmodi ‘Comfort’, ‘Sport’, ‘Efficiënt’ of ‘Adaptief’. In de ‘Comfort’-modus ligt de focus op elektrisch rijden. Waar nodig springt de benzinemotor bij. Maximaal 140 km/u De A-Klasse haalt volledig elektrisch maximaal 140 km/u. Pas wanneer je het gaspedaal volledig intrapt springt de benzinemotor bij. In de rijmodi ‘Sport’ heeft de benzinemotor de overhand, maar bij lage snelheden wordt er zoveel mogelijk elektrisch gereden. One pedal driving Regeneratief remmen kun je naar eigen smaak instellen via de schakelpeddels achter het stuur. Daarmee is de A-Klasse zelfs geschikt voor one pedal driving, oftewel accelereren en afremmen met het gaspedaal. Twintig geëlektrificeerde modellen De geëlektrificeerde A-Klasse komt overigens niet geheel onverwachts. Mercedes-Benz introduceert de komende jaren maar liefst twintig modellen met een geelektrificeerde aandrijflijn. In 2018 maakten we al kennis met het submerk EQ en de EQC . Plug-in hybride B-Klasse Verder staan er op dit moment al plug-in hybride varianten van de C-Klasse, E-Klasse en S-Klasse in de showroom. Later dit jaar volgt ook de plug-in hybrideversie van de B-Klasse met vermoedelijk dezelfde aandrijflijn. Lees ook: Autotest- Mercedes-Benz eVito (2019) Nog even geduld We moeten nog even geduld hebben voor de definitieve prijzen en specificaties van de A-Klasse plug-in hybride. Mocht Mercedes-Benz hem scherp prijzen, dan kan dit zomaar de trendsetter in het Premium C-segment worden. Het bericht Mercedes-Benz presenteert plug-in hybride A-Klasse verscheen eerst op ZERauto.nl .

29 juni 2019

Schokkend: China beperkt subsidies batterij-elektrische auto’s, focust meer op waterstof

Aanpassing van subsidieregeling Voor een batterij-elektrische auto met een actieradius van 400 kilometer en daarboven daalt de subsidie van 50.000 naar 25.000 yuan (3.700 dollar). Om in aanmerking te komen voor een subsidie moet een batterij-elektrische bovendien op z’n minst een range hebben van 250 kilometer. Voorheen was 150 kilometer voldoende om in aanmerking te komen voor een subsidie. Teruggeschroefd De Chinese overheid had eerder al aangekondigd dat de subsidies op batterij-elektrische auto’s zouden worden teruggeschroefd. In Na 2020 worden ze mogelijk zelfs volledig geschrapt. Lokale overheden in China worden door de overheid opgeroepen om de lokale subsidies ook te schrappen. Te afhankelijk geworden Volgens de Chinese overheid is de lokale auto-industrie te afhankelijk geworden van de overheidssubsidies en dat gaat ten koste van de ontwikkeling van nieuwe technologieën en betere voertuigen. Door het beperken en straks zelfs schrappen van de subsidies hoopt China de auto-industrie te prikkelen om te investeren en innoveren in schonere aandrijfvormen. Stimuleren De Chinese overheid hoopt met deze stappen vooral de ontwikkeling van alternatieve aandrijfvormen te stimuleren, in het bijzonder waterstoftechnologie voor brandstofcelauto’s. China gelooft er heilig in dat waterstof een uiterst belangrijke rol krijgt in de toekomst van mobiliteit. Energiedichtheid Waterstof heeft de hoogste specifieke energiedichtheid van een niet-nucleaire energiebron en is het meest voorkomende element in het universum. Waterstof is een onuitputtelijke bron en kan op diverse manieren worden geproduceerd, bijvoorbeeld met een overschot aan energie van het stroomnet, met bio-planten of met wind- of zonne-energie. Nadelen zijn dat waterstof brandgevaarlijk is en dat het moeilijk is om op te slaan. Toch zijn er al diverse waterstofauto’s te koop die probleemloos functioneren, denk aan de Toyota Mirai en Hyundai NEXO. Doelstelling China hoopt in 2020 ongeveer 5.000 waterstofvoertuigen op de weg te hebben in China, 50.000 in 2025 en zelfs 1 miljoen rond 2030. Het aantal waterstoftankstations in China moet in de toekomst sterk toenemen, zo ook in Europa waar waterstoftechnologie nog altijd niet is doorgebroken. Waterstof in Nederland Nederland telt momenteel vier waterstoftankstations, te weten in Rhoon, Arnhem, Delfzijl en Helmond. In 2019 komt er een tankstation bij in Den Haag. Verder komen er waterstoftankstations in Pesse, Breda, Amsterdam, Schiphol, Rotterdam Airport, Utrecht en Groningen (stad). De bouw hiervan kan niet snel genoeg gaan om waterstofauto’s sneller aan te man te brengen. Momenteel is Denemarken koploper met de grootste dichtheid van waterstofstations in Europa. Duitsland mikt op vierhonderd waterstoftankstations in 2023. Cijfers ‘op papier’ Overheden – ook die van Nederland – zetten nu vol in op batterij-elektrische auto’s om zo snel mogelijk te voldoen aan de klimaatdoelstellingen. Daarbij wordt niet gekeken naar de algehele CO2-uitstoot van een batterij-elektrische auto. Het gaat om de cijfers ‘op papier’. Bij een batterij-elektrische auto is dat “CO2-uitstoot: 0 gram per kilometer”. En dát telt in de jaarcijfers die naar Brussel moeten. Productie van stroom Buiten die discussie is het veel belangrijker dat elektrische energie uit duurzame bronnen komt. Zolang dat niet gebeurt, zorgt elektrisch rijden voor een stijging van de algehele CO2-uitstoot, want het opwekken van ‘bruine’ elektrische energie met bijvoorbeeld bruinkool resulteert in een CO2-uitstoot van 340 gram CO2 per kWh, inclusief transport zelfs 428 gram CO2. Met groene energie zou dat dalen naar 36 gram CO2 per kWh, zo berekende TNO ooit. Het bericht Schokkend: China beperkt subsidies batterij-elektrische auto’s, focust meer op waterstof verscheen eerst op ZERauto.nl .

28 juni 2019

BMW komt met eDrive Zone, wat is het?

BMW eDrive Zone BMW: “Steeds meer steden willen het leefklimaat aantrekkelijker maken voor inwoners en voeren daarom toegangsbeperkingen voor voertuigen met verbrandingsmotor in. Met het oog hierop breidt de BMW Group de gebruiksmogelijkheden met plug-in hybride modellen  verder uit, zoals met de eDrive Zone functie. Als steden milieuzones voor alleen emissievrij rijden invoeren kunnen deze in de toekomst automatisch worden herkend door middel van geo-fencing technologie. Bij het binnenrijden van de zone schakelt de BMW dan automatisch over naar de volledig elektrische rijmodus. Dit betekent dat er gegarandeerd optimaal gebruik wordt gemaakt van het potentieel dat plug-in hybride modellen kunnen bieden – zonder dat de bestuurder in actie hoeft te komen.” Emissies verminderen Volgens BMW is deze nieuwe functie een belangrijke extra impuls om met plug-in hybride voertuigen emissies in de stad te verminderen. “Een grotere, puur elektrisch afgelegde afstand betekent ook een hogere efficiëntie en lagere gebruikskosten voor de klant. Dit geldt in het bijzonder voor stadsverkeer, waar elektrische aandrijving consequent een hogere mate van efficiëntie bereikt dan die met een benzine- of dieselmotor. De functie BMW eDrive Zone zal vanaf 2020 standaarduitrusting zijn voor BMW plug-in hybride modellen.” BMW Points Wie elektrisch rijdt met zijn modellen, kan rekenen op punten. Een soort airmiles, ook al kun je beter praten over ‘EV-miles’. BMW Points vormt een aanvulling op de BMW eDrive Zone functie om elektrisch rijden in plug-in hybride modellen te stimuleren. BMW: “Via de BMW Points App zijn punten te verdienen voor bestuurders die het meeste uit hun elektrische aandrijving halen. Elektrisch afgelegde kilometers worden beloond. Ook het opladen van de hoogvoltage-accu levert BMW Points op. Op deze manier worden bestuurders aangemoedigd om zo vaak mogelijk de voorkeur te geven aan elektrisch rijden – niet alleen gebaseerd op milieubewustzijn, maar ook vanuit een gevoel voor competitie.” NOW “Door het verzamelen van punten kunnen deelnemers gebruik maken van gratis laadvolumes bij CHARGE NOW; op de middellange termijn zal BMW Points ook gelden voor de producten van de merken SHARE NOW en PARK NOW, evenals voor diensten in de BMW ConnectedDrive Store. De digitale service BMW Points komt vanaf 2020 via de BMW ConnectedDrive Store beschikbaar voor BMW plug-in hybride modellen met eDrive Zone technologie.” Het bericht BMW komt met eDrive Zone, wat is het? verscheen eerst op ZERauto.nl .

28 juni 2019

Tesla Model 3 gaat als een raket in Noorwegen

10.000 registraties Ter vergelijking: de Tesla Model S en Nissan Leaf hadden 2,5 jaar nodig om het aantal van 10.000 registraties in Noorwegen te bereiken. De Model 3 blijkt dus erg in trek. Verkoop Model S en Model X loopt terug Van de Tesla Model S – leverbar sinds medio 2013 – zijn in Noorwegen inmiddels meer dan 20.000 exemplaren op kenteken gezet. De verkoop van deze elektrische sedan loopt echter hard terug in het land, mede door de komst van de goedkopere Model 3. In 2018 registreerde Tesla in Noorwegen 3.633 exemplaren. In de eerste zes maanden van 2019 staat de teller op iets meer dan 600 stuks. Model X Van de Tesla Model 3 werden alleen al in juni 2.500 exemplaren geregistreerd. Van de Tesla Model X zijn tot op heden meer dan 12.000 auto’s op kenteken gezet in Noorwegen. Top 10 aantal elektrische auto’s in Noorwegen Nissan LEAF – 54.535 Volkswagen e-Golf – 37.488 BMW i3 – 23.139 Tesla Model S – 20.066 Kia Soul EV – 16.744 Tesla Model X – 12.406 Renault ZOE – 11.026 Tesla Model 3 – 10.137 Volkswagen e-Up! – 9.136 Hyundai Ioniq Electric – 7.776 Nederland In de eerste vijf maanden van 2019 zijn er 3.582 exemplaren van de Tesla Model 3 in Nederland geregistreerd. De verkoop van de Model S en Model X is compleet ingestort in Nederland met respectievelijk 45 en 33 exemplaren in de eerste vijf maanden van 2019. In heel 2018 registreerde Tesla in Nederland nog 5.633 exemplaren van de Model S en 2.966 stuks van de Model X. LEES OOK: Autotest – Tesla Model 3 Performance Het bericht Tesla Model 3 gaat als een raket in Noorwegen verscheen eerst op ZERauto.nl .

27 juni 2019

Wat wil BMW met deze Vision M NEXT vertellen?

De designer aan het woord “De BMW Vision M NEXT biedt een blik in de toekomst van sportief rijden”, zegt Adrian van Hooydonk, Senior Vice President BMW Group Design. “De BMW Vision iNEXT heeft al laten zien hoe autonoom rijden het leven aan boord van onze auto’s zal veranderen; de BMW Vision M NEXT demonstreert hoe state-of-the-art technologie ook de ervaring van zelf rijden nog puurder kan maken en de bestuurder emotioneel meer betrokken. Bij beide modellen ligt de focus sterk op de mensen die erin zitten. Design en technologie maken de ‘EASE’ en ‘BOOST’ ervaringen natuurlijker en nog intenser.” Rijplezier in de toekomst Oké, dus in de toekomst kan een bestuurder kiezen of hij zelf wil rijden of zich juist laat rijden. In de EASE-modus neemt de auto taken over en heeft de bestuurder tijd voor ontspanning. In de BOOST-modus moet je zelf rijden. BMW: “Met de Vision M NEXT onthult BMW zijn kijk op hoe rijplezier er in de toekomst zou kunnen uitzien voor wie het liefst zelf het stuur in handen neemt. “De conceptcar biedt een voorproef van de geëlektrificeerde toekomst van BMW M door de focus te leggen op de actief betrokken bestuurder. Intelligente technologieën in de auto bieden uitgebreide maar zorgvuldig gerichte assistentie om hem of haar tot de ultieme bestuurder te maken.” Opvallende kleuren Het uiterlijk van de BMW Vision M NEXT is geïnspireerd op de BMW i8 Plug-in Hybride, maar er zijn grote verschillen. Kijk bijvoorbeeld naar het lage, wigvormige silhouet, de vleugeldeuren en het opvallende kleurenschema. De voor- en achterkant zijn afgewerkt in de matte neontint Thrilling Orange. De carrosseriekleur heet Cast Silver metallic. Power PHEV aandrijfsysteem Onderhuids schuilt een zogeheten Power PHEV aandrijfsysteem met keuze uit elektrische vierwielaandrijving en pure achterwielaandrijving, met volledig elektrische aandrijving of de kracht van een viercilinder turbobenzinemotor. Het systeemvermogen van 441 kW (600 pk) zorgt voor een topsnelheid van 300 km/h en een acceleratie van 0 naar 100 km/u in slechts drie seconden. In de BOOST+ modus is tijdelijk extra vermogen beschikbaar. De maximale actieradius in volledig elektrische modus bedraagt 100 kilometer. Over het accupakket doet BMW geen uitspraken.   Het bericht Wat wil BMW met deze Vision M NEXT vertellen? verscheen eerst op ZERauto.nl .

25 juni 2019

Officieel: dit is de Lightyear One, uit Nederland!

Op verschillende manieren opladen De Lightyear One kan via het reguliere stopcontact of met de zon worden opgeladen. Met een regulier stopcontact (3,7 kW) haal je ongeveer 40 kilometer per uur binnen. Met een snellaadstation (50 kW) is dat tot 550 kilometer per uur. Op basis van meteorlogische gegevens van Amsterdam verwacht Lightyear dat je met een jaarkilometrage van zo’n 20.000 kilometer ongeveer 40 procent kunt rijden op zonne-energie. Aerodynamica Om de actieradius zoveel mogelijk te vergroten, hebben de heren en dames van Lightyear – er werken nu zo’n 130 mensen – er alles aan gedaan om de aerodynamica te optimaliseren. Vandaar de druppelvormige carrosserie, de deels gesloten wielkasten achter, smalle banden en zijcamera’s in plaats van conventionele zijspiegels. Ook is er veel werk van gemaakt om het voertuiggewicht zo laag mogelijk te houden. Dankzij een combinatie van een lichtgewicht koolstofvezel body en een aluminium chassis blijft het gewicht beperkt, maar Lightyear noemt nog geen definitieve specs. Het elektrische voertuig heeft in elk wiel een elektromotor. Zo ontstaat vierwielaandrijving. Reserveringen Tot op heden hebben al bijna honderd mensen een Lightyear One gereserveerd. Nog wel even geduld, want de uitlevering van de productieversie begint pas in de loop van 2020. Er komen verschillende varianten op de markt. Lightyear trapt af met de zogeheten Pioneer Edition waarvan 100 exemplaren worden gebouwd. De vanafprijs en aanbetaling van deze Pioneer Edition bedraagt 119.000 euro. Zodra de eerste 100 exemplaren zijn gebouwd, start Lightyear met de productienummers #101 tot #500. Een exemplaar uit die serie reserveren is al mogelijk met een aanbetaling van 19.000 euro. De levering begint in de loop van 2021. Productienummers hoger dan #500 worden pas eind 2021 gebouwd. Een auto reserveren is al mogelijk voor 4.000 euro. Het bericht Officieel: dit is de Lightyear One, uit Nederland! verscheen eerst op ZERauto.nl .

25 juni 2019

Deze ijscowagen hoor je niet aankomen

Elektriciteit in plaats van diesel Waarom zou Nissan een elektrische ijscowagen bouwen? De reden is simpel. De meeste ijscowagens zijn voorzien van oude dieselmotoren. Terwijl de ijscoman ijsjes verkoopt, blijft de dieselmotor stationair draaien om elektriciteit voor de vriezer op te wekken. Terwijl de motor draait komen er veel schadelijke uitlaatgassen vrij. Nissan Energy ROAM De Nissan e-NV200 is voorzien van een  80 kW (109 pk) sterke elektromotor en een 40 kWh accupakket. De ijscowagen kan in stadsverkeer maximaal 300 kilometer rijden op één acculading. Om te voorkomen dat de koelapparatuur het accupakket leegtrekt, zijn er twee Nissan Energy ROAM accupakketten geplaatst. De ROAM is een energieopslag die uit gebruikte Nissan LEAF-accu’s bestaat. De accupakketten hebben een vermogen van 1,4 kWh en produceren 1 kW per accupakket. Het dak is van een zonnepaneel voorzien om de accu’s op te laden. Via een 230V-stopcontact zijn de accu’s binnen één uur vol. Signaal via smartphone De tijd dat de ijscowagen met een muziekje of belletje de straat in reed is voorbij. Via Twitter laat de Nissan e-NV200 weten dat hij in de buurt is. Vervolgens deelt hij automatisch zijn locatie met je smartphone, zodat je hem makkelijk kunt vinden. Het betalen van een ijsje gebeurt contactloos via een scanner aan de buitenzijde van de ijscowagen. Clean Air Day De e-NV200 is in samenwerking met de ijsfabrikant Mackie’s ter ere van Clean Air Day gebouwd. Mackie’s gebruikt zonnepanelen, windturbines en  biomassa bij het produceren van ijs. Clean Air Day is een campagne in het Verenigd Koninkrijk om aandacht te vragen voor luchtvervuiling. Het is niet bekend of deze bijzondere ijscowagen in productie gaat. Mocht je interesse hebben in een elektrische foodtruck of ijscowagen, lees dan onze autotest over de Nissan e-NV200 Last Mile. Lees ook: Autotest- Nissan e-NV200 Last Mile (2019) Het bericht Deze ijscowagen hoor je niet aankomen verscheen eerst op ZERauto.nl .

20 juni 2019

Alles over rijden op waterstof

Een waterstofauto kopen, waar moet je rekening mee houden? Bij de aanschaf van een volledig elektrisch aangedreven auto ligt eentje met een batterij op dit moment het meest voor de hand. Er is echter nog een alternatief: de waterstof-elektrische auto. In dit artikel leggen we uit wat precies het verschil is met een batterij-elektrische auto en besteden we aandacht aan de andere zaken waar je bij een waterstofauto op moet letten. Hoe werkt zo’n auto, welke modellen zijn er, hoe en waar kan je tanken, al deze zaken komen in dit artikel aan bod. Een waterstofaandrijflijn, hoe werkt die? Een batterij-elektrische auto heeft elektromotoren die stroom krijgen van een batterijpakket. Een waterstofauto heeft in plaats daarvan een of twee waterstoftanks en een brandstofcel. De waterstof wordt door deze zogenaamde fuelcell gevoerd. Die zet de waterstof om in elektriciteit via een elektrochemisch proces met gebruik van zuurstof uit de buitenlucht. Het enige restproduct is water, waardoor een waterstofauto net als een batterij-elektrische auto (lokaal) CO2-vrij is. De elektriciteit voedt de elektrische aandrijflijn. Waterstof-brandstofmotor Er is nog een alternatieve vorm van een waterstofaandrijflijn, namelijk die met een verbrandingsmotor. Dit concept werd met name door BMW toegepast, in een beperkt aantal omgebouwde BMW 7 Series in 2000 en 2004. Bij deze modellen werd de waterstof verbrand in een speciaal hiervoor aangepaste twaalfcilinder benzinemotor. Ook dan is de enige emissie water. Een waterstof-verbrandingsmotor heeft wel een erg hoog verbruik, zeker ten opzichte van de hiervoor beschreven brandstofceltechniek. De waterstofauto met verbrandingsmotor is inmiddels dus een wat achterhaald concept en is in dat opzicht niet meer relevant als het gaat om de huidige ontwikkelingen op het gebied van deze aandrijfvorm. Welke waterstofauto’s zijn er? Momenteel worden in Nederland maar twee waterstofmodellen geleverd. In 2015 kwam Toyota met de Mirai. Hyundai had toen al de ix35 FCEV op de markt, maar die heeft in 2018 een opvolger gekregen en dat is de Nexo: een SUV aan de bovenkant van de middenklasse.   Waar kan ik waterstof tanken? Op dit moment kan je in Nederland nog maar op vier plekken waterstof tanken: in Rhoon, Arnhem, Delfzijl en Helmond. Voornamelijk in het zuiden van het land dus. Het realiseren van een waterstofstation is een factor tien keer duurder dan een tankunit voor diesel of benzine. Zolang er nauwelijks waterstofauto’s rondrijden is het niet relevant om waterstofstations te bouwen, maar als er niet meer tankpunten komen is het ook niet aantrekkelijk om een waterstofauto te kopen. Waterstoftankstations in de planning Er is een routekaart om de komende jaren meer waterstofstations van de grond te krijgen. Diverse exploitanten van bestaande Shell-tankstations willen waterstof gaan leveren en het bedrijf Pitpoint heeft plannen klaarliggen. In nauwe samenspraak met de overheid willen die partijen het aantal waterstoftankstations uitbreiden naar 20 stations in 2020 en 50 in 2025. Die stations zijn dan uiteraard ook beter verspreid door het land. In ieder geval in Pesse, Breda, Amsterdam, Schiphol, Rotterdam Airport, Utrecht en Groningen zullen op korte termijn waterstoftankstations komen. Hoe lang duurt het tanken van waterstof? Het tankproces van waterstof lijkt sterk op dat van LPG. Je rijdt naar de pomp, plaatst het vulpistool op de vulopening en binnen een paar minuten zijn de waterstoftanks weer vol. Wat kost rijden op waterstof? Net als bij benzine of diesel (en laadstations ) verschilt ook de prijs van waterstof per station. Waterstof wordt afgerekend per kilo en de gemiddelde prijs daarvoor is op dit moment zo’n 10 euro. Klinkt misschien prijzig, maar omgerekend naar het aantal kilometers dat je op die kilo kunt rijden zit de prijs voor waterstof per kilometer zo’n beetje tussen de prijs van benzine en diesel in. Let erop dat sommige van de waterstofstations werken met een speciale tankpas, net als bij laadstations voor batterij-elektrische auto’s. Wat zijn de voordelen van rijden op waterstof? Een groot voordeel van rijden op waterstof – zeker ten opzichte van een batterij-elektrische auto – is dat het tanken veel sneller gaat dan opladen. De tankbeurt is in een paar minuten achter de rug en hoeft dus niet ingepland te worden zoals een laadsessie. Verder is de aandrijflijn net als bij een batterij-elektrische auto stil en vrijwel onderhoudsvrij. De actieradius van een waterstofauto is op dit moment vergelijkbaar met die van auto’s met brandstofmotor, dus ook op dat vlak wint de waterstofauto het voorlopig nog van een batterij-elektrische auto. Onuitputtelijke bron? Waterstof kan altijd worden geproduceerd uit water en zo vervalt het probleem van oprakende bronnen zoals fossiele brandstoffen. Ook is het mogelijk om het gehele ‘waterstofproces’ (van productie tot gebruik in de auto) CO2-neutraal te houden. Kanttekening is wel dat voor het productieproces van waterstof een energiebron nodig is. Meer daarover onder het volgende kopje. Geen accu’s nodig Als we kijken naar het productieproces dan heeft een waterstofauto een groot voordeel op batterij-elektrische: er is geen milieubelastende accuproductie nodig. Bovendien zorgen waterstofauto’s op de langere termijn niet voor een partij afgedankte accu’s, die ook weer slecht zijn voor het milieu. Wat zijn de nadelen van rijden op waterstof? Het belangrijkste nadeel van rijden op waterstof is op dit moment het zeer beperkte aantal waterstofstations. Verder is waterstof op dit moment goedkoper dan benzine, maar duurder dan diesel  of batterij-elektrisch rijden. Over kosten gesproken: de paar waterstofauto’s die nu op de markt zijn, zijn erg duur. Voor minder dan 75.000 euro (nieuw) vind je ze nog niet. Zeker als je bedenkt welke brandstof- of elektrische modellen je voor hetzelfde bedrag kunt kopen is dat erg prijzig. . Grote opslagtanks Een ander nadeel is dat waterstof een vrij lage energiedichtheid heeft, waardoor er grote opslagtanks nodig zijn. Een aandachtspunt bij de aanleg van tankstations, maar ook de reden dat waterstofaandrijving alleen geschikt is voor grote auto’s. Als je de binnenruimte van een kleine stadsauto bruikbaar wilt houden, is er simpelweg geen ruimte voor de waterstoftanks. Er wordt echter al hard gewerkt aan een oplossing, waarbij een vorm van samengeperste opslag van waterstof de meest eenvoudige oplossing lijkt te zijn. Arbeidsintensief of ‘grijs’ Kijken we naar het grotere plaatje dan blijft het productieproces van waterstof een aandachtspunt. Waterstof moet gemaakt worden met elektrolyse, dat veel elektriciteit kost. Dat is een chemisch proces waarbij water als het ware wordt ontleed in zuurstof en waterstof. Vervolgens wordt de waterstof in de auto weer omgezet in de brandstofcel in elektriciteit. Er gaat onderweg energie verloren. Of om het zo te zeggen: de hoeveelheid elektriciteit om waterstof te maken is hoger dan de hoeveelheid elektriciteit die waterstof oplevert voor de aandrijving. Dus dan is de batterij-oplossing efficiënter. Er zijn ook alternatieve manieren om waterstof te produceren, namelijk de benodigde energie halen uit het verbranden van biomassa of door waterstof te maken uit bijvoorbeeld aardgas. Deze manieren zijn echter niet CO2-neutraal, overigens net zoals niet alle stroom voor batterij-elektrische auto’s CO2-neutraal is. Waterstof explosief? De combinatie waterstof-zuurstof is overigens een explosief mengsel. Wel is waterstof een erg licht gas, waardoor de explosiegrens niet snel bereikt wordt. Conventionele brandstoffen benzine en LPG zijn brandbaarder. Vragen? Laat het weten! Heb jij nog vragen over rijden op waterstof of de techniek erachter? Kijk eens op opwegmetwaterstof.nl of stel je vragen hieronder in de comments. Wij doen ons best om ze te beantwoorden. Het bericht Alles over rijden op waterstof verscheen eerst op ZERauto.nl .

07 juni 2019