Nieuws

Het laatste elektrisch nieuws vanuit ZER-auto

Officieel: nieuwe Opel Corsa-e

Opel Corsa-e De eerste beelden die we van de nieuwe Opel Corsa te zien krijgen, zijn van de elektrische Corsa-e. Dit is ook de eerste uitvoering van de Corsa die in de verkoop gaat. De orderboeken openen medio juli. De benzine- en dieselversies volgen later. De nieuwe Corsa is technisch nagenoeg hetzelfde als de nieuwe Peugeot 208. Beide zijn gebouwd op hetzelfde platform en maken gebruik van dezelfde motoren. De aandrijftechniek is hetzelfde als bij de elektrische Peugeot e-208 en bestaat uit een 50 kWh-batterij die stroom levert aan een elektromotor met 100 kW (136 pk) en 260 Nm. Rijbereik Volgens de officiële WLTP-verbruikstest heeft de Opel Corsa-e een actieradius van 330 km. De batterij kan worden opgeladen met verschillende snelheden via een huishoudelijk stopcontact, wallbox of snellader. Via een snellader is de batterij in 30 minuten tot 80% op te laden. Gebruikers kunnen de laadstatus controleren via de ‘myOpel’ app, waarmee ze ook laadtijden en -kosten kunnen optimaliseren. Verder biedt Opel acht jaar garantie op het accupakket. Rijmodus De actieradius van de Opel Corsa-e is voor een deel afhankelijk van de gekozen rijmodus (Normal, Eco of Sport). In de Sport-stand reageert de motor feller op het pedaal en wordt het maximale vermogen en koppel geleverd. In deze stand accelereert de Corsa-e in 2,8 seconden vanuit stilstand naar 50 km/u. De acceleratie van 0 naar 100 km/u is in 8,1 seconden mogelijk. In de Eco-stand voelt de motor minder krachtig, maar haal je wel de meeste kilometers uit de accu doordat maximaal energie wordt bespaard. LEES OOK: Opel presenteert Grandland X plug-in hybride Meer technologie Verder is de nieuwe Opel Corsa ietsje langer en lager dan zijn voorganger. Het zwaartepunt ligt een stuk lager en mede daardoor stuurt de Corsa strakker in bochten. Hij wordt uitsluitend geleverd als vijfdeurs en biedt aanzienlijk meer technologie dan de vorige Corsa. Zo is het de eerste Opel in deze klasse met adaptieve led-koplampen, een digitaal instrumentarium en radarondersteunende Adaptive Speed Control. De infotainmentsystemen ‘Multimedia Navi’ met een 7,0-inch touchscreen en ‘Multimedia Navi Pro’ met 10,0-inch touchscreen bieden functies als Live Navigation met real-time verkeersinformatie en directe verbinding met pechhulpdiensten en Emergency Call. De prijzen van de nieuwe Opel Corsa-e zijn nog niet bekend, maar hij wordt iets voordeliger dan de Peugeot e-208 die minimaal 36.250 euro kost. Ook qua levertijd doet Opel nog geen uitspraken, maar wij verwachten de eerste leveringen op z’n vroegst pas begin 2020. Het bericht Officieel: nieuwe Opel Corsa-e verscheen eerst op ZERauto.nl .

23 mei 2019

Flinke levering Nissan LEAF in Zeeland

Lekker goedkoop Van de 48 werknemers rijden er nu 24 in een nieuwe Nissan LEAF. Behalve voor woon-werkverkeer mogen de werknemers ook privéritjes maken met de elektrische auto. “De werknemers betalen een nettobijdrage van 150 euro per maand. Daar komt nog wel 4% bijtelling bovenop voor het privégebruik van de auto. Uiteraard draagt de Sloecentrale ook bij, maar de vergoeding is ongeveer hetzelfde als voor het huidige woon-werkverkeer met benzine- en dieselauto’s. Het is niet duurder”, zegt Kees Laban, commercieel en financieel manager van de Sloecentrale. Er komen nog meer LEAF’s aan Als het aan Laban ligt, worden er in de toekomst nog veel meer LEAF’s aangeschaft. “Dit is geen eenmalig project. De overige werknemers kunnen later altijd nog instappen. Gezien de financieel aantrekkelijke regeling zal dat naar verwachting ook snel gebeuren.” Zelf de stroom opwekken De Sloecentrale investeert daarnaast in de aanleg van laadpalen op het bedrijfsterrein. Die worden geleverd door Ubitricity, dat deels in handen is van energiegigant EDF, die op zijn beurt voor de helft eigenaar is van de Sloecentrale. Als stroomproducent kan de Sloecentrale overigens voordelig het wagenpark opladen. De 24 geleverde exemplaren van de Nissan LEAF zijn voorzien van opvallende bestickering met de slogan ‘Sloecentrale, our power, your energy’. De auto’s zijn geleverd door Nissan-dealer Auto Sturm. Het bericht Flinke levering Nissan LEAF in Zeeland verscheen eerst op ZERauto.nl .

23 mei 2019

Elektrische Peugeot e-208: de prijzen

Prijzen Peugeot e-208 De Peugeot e-208 komt in twee smaken op de markt. De uitvoering Allure wordt leverbaar vanaf 35.250 euro en is onder andere voorzien van 16-inch lichtmetalen wielen, ingebouwde Peugeot Connect navigatiesysteem en een digitaal instrumentenpaneel. In tegenstelling tot de reguliere Peugeot 208 met benzinemotor wordt de elektrische Peugeot e-208 ook leverbaar als sportief aangeklede GT-uitvoering. Deze gaat minimaal 38.050 euro euro kosten en is in ieder geval voorzien van een sportiever uiterlijk met 17-inch lichtmetalen wielen, karaktervolle led-verlichting aan de voorzijde en alcantara stoelbekleding. LEES OOK: Alle details nieuwe Peugeot e-208 340 km actieradius Op basis van een bijtellingspercentage van 4% betalen leaserijders ongeveer 45 auto bijtelling per maand voor de e-208 Allure en voor de GT circa 48 euro. Een woordvoerder van Peugeot Nederland meldt aan ZERauto.nl dat de genoemde prijzen officieel nog onder voorbehoud zijn en exclusief afleverkosten. De definitieve all-in consumentenprijzen worden binnenkort vrijgegeven. De Peugeot e-208 is voorzien van dezelfde aandrijftechniek als de DS 3 Crossback e-Tense ( rijtest ). In de bodem van de auto ligt een 50 kWh-batterij die stroom levert aan een 100 kW (136 pk) sterke elektromotor. De actieradius volgend de officiële WLTP-test komt uit op 340 km. ZIE OOK: AutoRAI TV – eerste kennismaking nieuwe Peugeot 208 Het bericht Elektrische Peugeot e-208: de prijzen verscheen eerst op ZERauto.nl .

21 mei 2019

Tien elektrische auto’s om deze zomer mee te toeren

Citroën e-Mehari Wil je lekker uitwaaien aan het strand? Dan kun je kiezen voor deze Citroën e-Mehari. Bij ons is hij niet officieel te koop, maar in België en Frankrijk staan ze gewoon bij de dealer. De e-Mehari heeft een 50 Kw sterke elektromotor en een 30 kWh accupakket. De actieradius bedraagt ongeveer 200 kilometer en de e-Mehari haalt 110 km/u. De e-Mehari heeft overigens weinig van doen met de klassieke Mehari. Die wordt tegenwoordig door diverse klassiekerspecialisten ook van een elektrische aandrijflijn voorzien. Biro Ben je op stedentrip? Dan is deze Biro handig om mee op stap te gaan. Deze kleine stadsauto heeft grote glazen panelen waardoor je goed de stad kunt bekijken. Door zijn compacte afmetingen kun je hem makkelijk op de stoep parkeren. De auto heeft een actieradius van 55 kilometer die optioneel te vergroten is tot 100 kilometer. In Amsterdam struikel je tegenwoordig over deze kleine autootjes. De Moke Electric Wil je de uitstraling van een Mehari, maar de afmetingen van een Biro? Dan is deze Moke Electric wat je zoekt. Het ontwerp is gebaseerd op de Mini Moke, maar gemoderniseerd met een elektrische aandrijflijn, moderne lichtmetalen wielen en een moderner interieur. De Moke Electric is voorzien van een 10 kW sterke elektromotor en 8 12 volt lithium-ion batterijen. Daarmee is hij in staat om maximaal 100 kilometer elektrisch te rijden met een maximum snelheid van 70 km/u. Perfect voor op de boulevard!   Tesla Roadster Wil je liever wat sportievers? Dan is deze Tesla Roadster misschien wel een optie. De Roadster stamt uit 2008 en is het eerste model dat Tesla op de markt bracht. De actieradius bedraagt 390 kilometer op één accu en de auto accelereert in 3,9 seconden naar 100 km/u. De Roadster is door Tesla diverse keren geüpdatet, waarbij vooral de actieradius werd vergroot. De elektrische sportauto is gebaseerd op de Lotus Elise waardoor een sportieve rit geen enkel probleem is. Twizy Klein, eigenzinnig en makkelijk te parkeren: Renault verbaasde vriend en vijand door in 2012 de Twizy op de markt te brengen. Het model is een zogenoemde quadricycle met vier losstaande wielen en een compacte carrosserie waarin twee personen achter elkaar kunnen zitten. Dankzij een 7 kW sterke elektromotor en een 6,1 kWh sterk accupakket kom je maximaal 100 kilometer ver met de Twizy. Door de compacte afmetingen is hij zelfs in de kleinste parkeervakken te parkeren. Vanderhall Edison Je kan de Vanderhall Edison bestempelen als de moderne nazaat van de Morgan 3Wheeler, maar daar doe je deze driewieler echt tekort mee. Deze pure sportauto is voorzien van twee 52 kW sterke elektromotoren die gezamenlijk 132 kW (180 pk) produceren. Die katapulteren de 635 kilogram zwarte Edison in 4,0 seconden naar 100 km/u. De actieradius bedraagt 200 kilometer. Overigens hoef je voor deze exotische sportauto niet naar het buitenland. De Nederlandse importeur en leverancier zit in Den Haag. Smart EQ Fortwo cabrio Smart heeft zich vanaf 2019 volledig op de verkoop van elektrische auto’s gestort. Een van de leukste modellen is de Fortwo Cabrio. De kleine cabriolet is uitgerust met een 82 kW sterke elektromotor en heeft een actieradius van maximaal 159 kilometer. De Fortwo is zelfs leverbaar als extra stoere Brabus met 17-inch lichtmetalen wielen. Jaguar E-Type Zero Jaguar presenteerde in 2017 de E-Type Zero, een volledige elektrische variant van de klassieke roadster. Onder de langgerekte motorkap ligt dit keer geen zes- of twaalfcilinder benzinemotor, maar een elektromotor met 40 kWh lithium-ion batterij. Daarmee heeft de E-Type een actieradius van maximaal 170 kilometer. De nieuwe aandrijflijn heeft ongeveer dezelfde afmetingen en gewicht als het origineel. Daardoor konden de originele ophanging en het chassis behouden blijven. Elke E-Type Zero wordt op bestelling gebouwd. eRuf Greenster Het Duitse Ruf is een officiële autofabrikant dat op basis van Porsches 911 de bizarste creaties bouwt. In 2009 verbaasde ze iedereen door de eRuf Greenster te presenteren. Een volledig elektrische Porsche 911 die een actieradius van 250 kilometer heeft. De elektromotor heeft 368 pk en 950 Nm koppel. Dankzij de klassiek ogende Targa-beugel doet deze 911 sterk denken aan de Porsches uit de jaren zestig en zeventig. Bugatti Baby 2 Zoek je liever iets om mee in de eigen achtertuin rond te rijden? Dan is deze Bugatti Baby 2 de auto die je zoekt. De baby 2 is een eerbetoon aan de Baby 1, een speelgoedauto met elektromotor die ooit voor de jongste zoon van Ettore Bugatti gebouwd werd. Ter ere van het 110-jarig bestaan werd het model nieuw leven ingeblazen. Voor 30.000 euro krijg je een schaalmodel in schaal 1 op 2. Dankzij een 10 kW (13,6 pk) sterke elektromotor haalt de Baby 2 een topsnelheid van 45 km/u. Genoeg om jezelf de koning te rijk te voelen op het fietspad of in de achtertuin. Het bericht Tien elektrische auto’s om deze zomer mee te toeren verscheen eerst op ZERauto.nl .

18 mei 2019

Reportage: Nissan Leaf-accupakket staat straks bij jou thuis

Johan Cruijff Arena Nissan gaat een stap verder en focust niet alleen op elektrisch rijden, maar ook op de ontwikkeling van duurzame gebouwen. Het bekendste voorbeeld daarvan is de Johan Cruijff Arena in Amsterdam. Het dak is bekleed met zonnepanelen en in de ruimte onder het voetbalstadion bevinden zich 148 Leaf-accupakketten. De zonne-energie wordt gebruikt om de Johan Cruijff Arena en de naastgelegen Ziggo Dome en AFAS Live te voeden. Overtollige energie die de zonnepannelen genereren wordt opgeslagen in de accupakketten. 500.000 Iphones De zonnepanelen hebben gezamenlijk een vermogen van 3.000 kW, wat genoeg is om bijvoorbeeld 500.000 iPhones op te laden. Tijdens een stroomstoring kunnen de accupakketten één uur lang 7.000 huishoudens in Amsterdam voeden. Dankzij het innovatieve energiesysteem is de Johan Cruijff Arena het op twee na efficiënste voetbalstadion ter wereld. Jaarlijks wordt er meer dan 11.600 ton CO2 bespaard. Volgens Nissan gaan de accu’s minimaal tien jaar mee. Voor elke inwoner een zonnepaneel De zonnepanelen op het dak van de Arena komen voort uit het idee van de gemeente Amsterdam om voor elke inwoner van de stad (meer dan 860.000) een zonnepaneel te plaatsen. Daarbij werd er simpelweg op Google Maps naar de grootste daken van Amsterdam gezocht, om die te voorzien van zonnepanelen. Behalve de Johan Cruijff Arena kwam daarbij al snel het distributiecentrum van… Nissan in beeld. Vanuit Nissan Motor Parts Center worden onderdelen door heel Europa verzonden. Het dak van het megacomplex bleek groot genoeg om bijna 9.000 zonnepanelen te plaatsen. Die genereren jaarlijks 2,8 miljoen kWh energie. Dankzij de zonnepanelen, LED-verlichting in het pand en een duurzame verwarming wordt er jaarlijks 5 miljoen kilogram CO2 bespaard. Leaf-accupakket op zolder Ook op kleinere schaal wordt er geïnvesteerd in duurzame woningen. In het Zuid-Hollandse plaatsje Voorhout wordt een nieuwbouwwijk gebouwd die volledig uit duurzame woningen bestaat. Dankzij de stevige isolatie en het grote glasoppervlak worden de huizen zoveel mogelijk door zonlicht verwarmd. Koelen gebeurt vervolgens door opgepompt grondwater dat door leidingen in de vloer loopt. De zonnepanelen op het dak genereren op zonrijke dagen zoveel energie dat er een overschot ontstaat. De overtollige energie wordt opgeslagen in een Nissan Leaf-accupakket op zolder en/of gedeeld met de rest van de wijk. Tijdens de koude wintermaanden wordt de energie benut om het huis op te warmen. Binnenkort verkrijgbaar? Nissan laat zien dat een gebruikt accupakket makkelijk een tweede leven kan krijgen. Op dit moment wordt het xStorage-accupakket al in Groot-Brittannië en Denemarken verkocht. In een interview uit 2018 vertelde Francisco Carranza -Managing Director van Nissan Energy Services- ons dat het accupakket ook in Nederland op de markt verschijnt. Hoe, wat, waar en wanneer is nog steeds niet bekend. De Johan Cruijff Arena, Voorhoutse nieuwbouwwijk en het Nissan Motor Parts Center bewijzen in ieder geval dat het werkt. Het bericht Reportage: Nissan Leaf-accupakket staat straks bij jou thuis verscheen eerst op ZERauto.nl .

15 mei 2019

e.GO vanaf 2020 in Nederland verkrijgbaar

3.000 reserveringen Het Duitse merk e.GO heeft geen gebrek aan aandacht. Sinds de eerste levenstekenen in 2017 groeit de interesse in de compacte e.GO Life gestaag. Al meer dan 3.000 mensen hebben een reservering geplaatst voor de Life die slechts 3.348 mm lang, 1.748 mm breed en 1.581 mm hoog is. Er is keuze uit de e.GO Life 20, e.GO Life 40 en de e.GO Life 60 die qua uitrusting en actieradius van elkaar verschillen. Vanaf 16.150 euro De e.GO is in Nederland leverbaar vanaf 16.150 euro, 250 euro duurder dan in Duitsland. Voor dat geld stap je in de Life 20 die voorzien is van een 20 kW elektromotor en een 14,5 kWh batterij. Daarmee kan de Life 20 100 kilometer op één acculading rijden. Via een normaal stopcontact is de auto binnen 5,4 uur op te laden. Via een Type 2 éénfase-lader duur het 3,8 uur. De prijzen van de krachtigere uitvoeringen zijn nog niet bekend. 2020 in showroom Geïnteresseerden kunnen op 17 en 18 mei de e.GO Life bij AutoHaarhuis in Geesteren bekijken. Daar wordt druk gewerkt aan het opzetten van een verkoop- en serviceorganisatie. Vanaf de zomer gaat de Nederlandse e.GO-website live waarop de auto samen te stellen is. Begin 2020 staat de e.GO permanent in de showroom. Op dit moment worden in Duitsland de eerste exemplaren van de e.GO Life First Edition uitgeleverd aan klanten. Lees ook: Zorgt de e.Go Life voor een doorbraak op de EV-markt? Het bericht e.GO vanaf 2020 in Nederland verkrijgbaar verscheen eerst op ZERauto.nl .

14 mei 2019

Aston Martin Rapide E het circuit op in Monaco

Vierde kwartaal Volgens Aston Martin zijn er nog enkele exemplaren verkrijgbaar. De productie van de elektrische powersaloon start in het vierde kwartaal van 2019 in de nieuwe productiefaciliteit van Aston Martin Lagonda, gelegen in St Athan, Wales. Krachtige machine De Aston Martin Rapide E beschikt over twee elektromotoren met een systeemvermogen van 612 pk en 950 Nm aan koppel. Met een 800V-systeem is het een 65 kWh lithium-ion accupakket razendsnel op te laden. Het accupakket is ondergebracht op de locaties waar normaal de 6,0-liter V12, de transmissie en de brandstoftank zijn geplaatst. Meer weten? Check dit verhaal. Technical Specification – Rapide E Body Four-door body style with tailgate & four individual seats Extruded aluminium bonded body structure Aluminium & carbon fibre body panels Extruded aluminium door side-impact beams Single bi-xenon headlamps with integrated LED side lights & direction indicators Clear LED rear lamps & direction indicators Carbon Fibre Splitter, Side Sills, and Diffuser Powertrain Rear-mounted twin-motors, rear-wheel drive Twin 3-phase Surface Permanent Magnet Radial Flux Synchronous Motors Max motor speed: 11,500 rpm Max power: 450 kW (604 bhp / 612 PS) Max torque: 950Nm (700 lb-ft) Acceleration: 0-60 mph in <4.0 sec; 0-100 km/h in 4.2 sec Max speed: 155mph (250 km/h)  electronically limited Rear mounted, single speed, offset architecture, helical gearbox Mechanical limited-slip differential Final drive ratio: 6.099:1 Steering Electro-hydraulically assisted rack and pinion, Servotronic speed-sensitive, power assisted steering 3.0 turns lock-to-lock Column tilt & reach adjustment Wheels & Tyres 21” aero wheels Front Tyre: 245/35 Pirelli P-Zero Rear Tyre: 295/30 Pirelli P-Zero Suspension Front Independent double wishbones incorporating anti-dive geometry, coil springs, anti-roll bar and monotube adaptive dampers Rear Independent double wishbones with anti-squat and anti-lift geometry, coil springs, anti-roll bar and monotube adaptive dampers 3-stage Adaptive Damping System Brakes Front dual-cast brake discs, 400 mm diameter with six-piston calipers Rear dual-brake discs, 360 mm diameter with four-piston calipers 3-stage Dynamic Stability Control (DSC) Anti-lock Braking System (ABS) Electronic Brakeforce Distribution (EBD) Emergency Brake Assist (EBA) Traction Control (TC) Hydraulic Brake Assist (HBA) Positive Torque Control (PTC) Electronic Park Brake (EPB) Dark Anodised Brake Calipers Dimensions Length: 5,019 mm (197.6”) Width: 1,929 mm (75.9”) excluding mirrors; 2140 mm (84.3”) including mirrors Height: 1,350 mm (53.1”) Wheelbase: 2,989 mm (117.7”) Battery capacity: 65 kWh (99Ah) Weight: 2,140 kg (4387 lb) In-car entertainment 10” electronic driver’s display with digital dials 8” LCD Screen Aston Martin App with remote dashboard DAB radio AM/FM radio Apple Carplay Android Auto Het bericht Aston Martin Rapide E het circuit op in Monaco verscheen eerst op ZERauto.nl .

13 mei 2019

Opel Grandland X Hybrid4, dit is hem!

Concept De Opel Grandland X Hybrid4 – optioneel leverbaar met een zwarte motorkap – is uitgerust met een 200 pk (147 kW) sterke 1,6-liter viercilinder turbobenzinemotor en twee 109 pk (80 kW) sterke elektromotoren, een AWD-systeem en een 13,2 kWh lithium-ion batterij. De elektromotor voorin drijft de voorwielen aan samen met de verbrandingsmotor via een geëlektrificeerde achttraps automaat. De tweede elektromotor en het differentieel zijn geïntegreerd in de elektrisch aangedreven achteras. Op verzoek ontstaat zodoende vierwielaandrijving. Regeneratief remsysteem Op papier moet de Opel Grandland X Hybrid4 50 kilometer volledig elektrisch kunnen rijden. Dankzij een regeneratief remsysteem – waarbij overtollige kinetische energie tijdens afremmen wordt omgezet in elektriciteit voor de batterij – kan de elektrische range met 10 procent toenemen. De Grandland X Hybrid4 kan accelereren en afremmen met het gaspedaal, het zogenoemde One Pedal Driving. Op basis van de WLTP-testcyclus laat de nieuwe Grandland X Hybrid4 een gemiddeld brandstofverbruik van 2,2 l/100 km en een CO2-uitstoot van slechts 49 g/km noteren (voorlopige cijfers). Vier rijmodi Er is keuze uit vier rijmodi: Electric, Hybrid, AWD en Sport. In de rijstand Hybrid selecteert de Opel automatisch de meest efficiënte aandrijvingsvorm. In de stand Electric kan er in stadscentra volledig elektrisch worden gereden. De AWD-modus activeert de elektrisch aangedreven achteras voor maximale tractie op diverse soorten wegen. Oplaadpunt Waar moet je opladen? Simpel: het oplaadpunt van de batterij met 3,3 kW on-board lader (6,6 kW on-board lader optioneel) is ondergebracht aan de tegenovergestelde kant van de tankdop. De 13,2 kWh lithium-ion batterij is onder de achterbank geplaatst. De interieurruimte is daardoor gelijk aan de reguliere Grandland X PHEV. Volgens Opel is de batterij met een 7,4 kW wallbox in ongeveer 1 uur en 50 minuten volledig opgeladen.  Meer (deels) elektrische modellen op komst De Grandland X Hybrid4 is de eerste plug-in hybride van Opel. Er komen er nog veel meer in de toekomst. Rond 2024 is het complete modellenprogramma van Opel geëlektrificeerd. Er komen ook een hoop batterij-elektrische auto’s aan, zoals de nieuwe Corsa, Zafira Life, Vivaro en een opvolger van de Mokka X. Het bericht Opel Grandland X Hybrid4, dit is hem! verscheen eerst op ZERauto.nl .

13 mei 2019