Nieuws

Het laatste elektrisch nieuws vanuit ZER-auto

“Wij wilden de iV een eigen gezicht geven”

265 kilometer actieradius Na Volkswagen, Audi en Seat lanceert ook Skoda haar eigen elektrische modellen, waarbij de Citigo e iV het spits mag afbijten. De compacte stadsauto is voorzien van een 36,8 kWh groot accupakket dat in de bodem verwerkt is. Daarmee heeft de Citigo e iV volgens de WLTP-meetmethode een actieradius van 265 kilometer. Het uiterlijk onderscheidt zich van de normale Citigo door de in carrosseriekleur gespoten grille, nieuwe voor- en achterbumper en donkere verlichting. Oliver Stefani ZERauto.nl sprak met Oliver Stefani die het design van de Citigo e iV tekende. Stefani werkt sinds 1992 bij de Volkswagen Group en is niet alleen verantwoordelijk voor de Up!, Mii en Citigo, maar ook de elektrische I.D.-prototypes van Volkswagen. Bij de naam iV moesten wij gelijk aan het getal vier denken. Is dat toeval? “Toen we de naam iV bedachten, realiseerden we inderdaad dat het ook voor het getal vier staat. De officiële betekenis is echter Intelligent Vehicle. De overeenkomst met het getal vier is dus puur toeval” De Citigo iV onderscheidt zich van de reguliere modellen door de in carrosseriekleur gespoten grille. Is daar een reden voor? “Ik denk dat als je een elektrische auto rijdt, dat je dat ook wil laten zien. Een van de voordelen van een elektrische auto is dat er relatief weinig motorkoeling nodig is in vergelijking met een verbrandingsmotor. We wilden de grille behouden omdat die de auto een duidelijk familiegezicht geeft. Om het model te vernieuwen en onderscheidend te maken besloten we daarom de grille in de kleur van de carrosserie te spuiten. Betekent dit dat de toekomstige modellen van het iV-label een geheel eigen familiegezicht krijgen? De Vision iV conceptcar zag er bijvoorbeeld ook anders uit dan de reguliere modellen. “Bij het ontwerpen van een elektrische auto loop je tegen andere barrières aan dan bij een auto met brandstofauto. Tegelijkertijd biedt de compacte aandrijflijn ook heel veel mogelijkheden. De Vision iV conceptcar gaf een voorproefje van wat we in de toekomst kunnen verwachten. Meer kan ik er nog niet over zeggen.” De Skoda Citigo werd in 2012 geïntroduceerd. Veel van zijn concurrenten zijn ook al ettelijke jaren op de markt. Het A-segment lijkt langzaamaan te verdwijnen, terwijl het B-segment vernieuwd. Zijn er al plannen voor een opvolger van de huidige generatie? Op dit moment focussen we ons vooral op de Skoda Citigo iV, die met zijn aantrekkelijke prijsstelling en actieradius een grote groep klanten kan aanspreken. Logischerwijs kan ik over een eventuele opvolger van de huidige generatie nog niets zeggen. Zijn er designelementen van de Superb iV en Citigo e iV waar u specifiek trots op bent? “Er zijn veel specifieke elementen waar ik trots op ben. Neem bijvoorbeeld de vernieuwde Skoda Superb, dat is een mooie doorontwikkeling van het origineel waarbij vooral de nieuwe LED-matrixkoplampen en -mistlampen opvallen. Verder is de grille een stukje gegroeid waardoor hij mooi in lijn is met de koplampen. Het geeft de auto meer karakter, kracht en waarde. Ook het brede beeldmerk op de achterzijde geeft het merk Skoda meer waarde. Het is een simpele oplossing, maar het maakt je merk sterker.” Lees ook: Skoda Citigo e IV (2020): de eerste indrukken Highlights Skoda Citigo-e iV (2019) – AutoRAI TV Het bericht “Wij wilden de iV een eigen gezicht geven” verscheen eerst op ZERauto.nl .

07 juni 2019

JLR en BMW gaan samenwerken, wat kunnen we verwachten?

Gezamenlijk veel ervaring Noem een aantal autofabrikanten die sportieve, elektrische auto’s bouwen en je komt al snel uit bij Jaguar Land Rover en BMW. Jaguar presenteerde in 2018 zijn eerste, volledige elektrische model: de I-PACE. Die werd direct verkozen tot Auto van het Jaar 2019. BMW timmert al sinds 2007 aan de elektrische weg met het submerk i. Onder dat label werd in 2013 de i3 gelanceerd, gevolgd door de i8; een supercar met plug-in hybride aandrijflijn. Nieuwe elektrische aandrijflijnen De twee autofabrikanten gaan samen onderzoek doen naar nieuwe elektrische aandrijflijntechnologieën. Door gezamenlijk onderzoek, ontwikkeling en productieplanning kunnen beide fabrikanten profiteren van lagere productiekosten. De nieuwe generatie elektrische aandrijflijnen worden door een samengesteld team van Jaguar Land Rover- en BMW-experts ontwikkeld. Overigens gaan Jaguar Land Rover en BMW de aandrijflijnen los van elkaar produceren. De kenmerkende karaktereigenschappen van BMW, Jaguar en Land Rover blijven op deze manier behouden. Toekomstige elektrische modellen Het is niet bekend wanneer de nieuwe generatie elektrische aandrijflijnen geïntroduceerd gaan worden. Op dit moment zijn beide fabrikanten druk bezig met de ontwikkeling van diverse elektrische modellen. BMW brengt in 2020 de elektrische variant van de X3 op de markt: de iX3 . Ook test het in de poolcirkel met de i4 en iNEXT. De iNEXT staat op een nieuw modulair platform dat geschikt is voor autonoom rijden level 3 en verschillende geëlektrificeerde aandrijflijnen. Mogelijkerwijs vormt dit platform de basis voor de toekomstige Anglo-Duitse aandrijflijn. De productie van beide modellen moet in 2021 starten. Lees ook: Volledig elektrische BMW iX3 vanaf nu te reserveren Plug-in hybride aandrijflijnen Jaguar Land Rover zit op dit moment ook niet stil. Behalve de volledig elektrische Jaguar I-PACE staan op dit moment ook de plug-in hybride Range Rover P400e en Range Rover Sport P400e in showroom. In 2020 krijgt de Range Rover Evoque een nieuw ontwikkelde plug-in hybride aandrijflijn die uit een 1,5-liter driecilinder benzinemotor en elektromotor bestaat. Verder wordt er gespeculeerd over een volledig elektrische Defender en nieuwe generatie Range Rover. De Rover Group Het is overigens niet de eerste keer dat BMW en Land Rover elkaar vinden. BMW was van 1994 tot 2000 eigenaar van de Rover Group, waaar naast Rover ook Mini en Land Rover onder vielen. In 2000 werd Land Rover aan Ford verkocht, die het in 2008 aan Tata van de hand deed. Behalve de samenwerking met Jaguar Land Rover ontwikkelt BMW ook brandstofceltechnologie met Toyota. Over de introductie van een waterstofauto is nog niets bekend. Lees ook: Range Rover Sport P400e heeft een stekker Het bericht JLR en BMW gaan samenwerken, wat kunnen we verwachten? verscheen eerst op ZERauto.nl .

06 juni 2019

Deze futuristische buitenspiegels gaan in productie

Lekker retro Stukje bij beetje wordt er steeds meer bekend over de nieuwe elektrische hatchback van Honda die begin 2020 in de showroom verschijnt. De e ziet er lekker retro uit, is in v ijf kleuren te bestellen, heeft een futuristisch dashboard met verschillende LCD-schermen en kan meer dan 200 kilometer op één acculading rijden. De definitieve productieversie moet nog onthuld worden, maar volgens Honda is de e voor 95% gereed. Als warme broodjes over de toonbank De e legt de Japanse autofabrikant nu al geen windeieren. Al meer dan 15.000 mensen hebben een exemplaar gereserveerd. Die hebben goed nieuws gekregen, want de digitale buitenspiegels van het prototype zijn standaard aanwezig op het productiemodel! Het is de eerste keer dat een compacte auto van deze technologie voorzien wordt. De buitenspiegels zien er niet alleen lekker hightech uit, maar bevorderen ook de veiligheid en aerodynamica van de e. In je buitenspiegels kijken is dus voorgoed verleden tijd. Bij de e houd je het verkeer in de gaten via twee LCD-schermen aan weerszijde van het dashboard. Om de aerodynamica verder te verbeteren is de e ook voorzien van verzonken deurgrepen die pas tevoorschijn komen als je de auto ontgrendeld. De heuvelklim bestormen De Honda e maakt op bijzondere manier zijn rijdende debuut. Tijdens het Goodwood Festival op Speed (4-7 juli) doet de splinternieuwe elektrische hatchback mee aan de beroemde heuvelklim. Volgens Honda gaat het om een prototype dat voor 95% compleet is. Met zijn achterwielaandrijving, lage zwaartepunt en directe vermogensafgifte kan de e wel eens een verrassend goede tijd noteren. De definitieve versie wordt later dit jaar onthuld. Lees ook: Al meer dan 15.000 reserveringen voor Honda e Prototype Het bericht Deze futuristische buitenspiegels gaan in productie verscheen eerst op ZERauto.nl .

05 juni 2019

SEAT Mii straks alleen elektrisch

260 km actieradius De SEAT Mii Electric is volledig nieuw en arriveert begin 2020 bij de Nederlandse dealers. Het model is voorzien van een 36,8 kWh-batterij waarmee je een afstand van 260 kilometer kunt overbruggen volgens de  officiële verbruikstest . De elektromotor levert een vermogen van 61 kW (83 pk) en een koppel van 210 Nm. Dat is aardig wat voor zo’n compacte auto. De Mii Electric spurt dan ook in 3,6 seconden vanuit stilstand naar 50 km/u. De topsnelheid is begrensd op 130 km/u. Harder wil je ook niet rijden, want dan is in no-time de accu leeg. LEES OOK: SEAT komt met elektrische auto onder 20.000 euro Opladen De SEAT Mii Electric kan op verschillende manieren worden opgeladen. Bij een openbare laadpaal op straat wordt de batterij met een snelheid van 7,2 kW geladen, waarmee een lege batterij in circa 4 uur tot 80% wordt opgeladen. Bij een 40 kW DC-snellader duurt dat ongeveer een uur. Hoe lang het duurt om die laatste 20% vol te krijgen, wordt niet vermeld, maar net als bij je mobiele telefoon laadt de batterij vanaf 80% steeds trager. Opladen is overigens ook mogelijk via een 230V-aansluiting. SEAT Connect De SEAT Mii Electric is als eerste model voorzien van SEAT Connect. Hiermee kun je via een app op je telefoon de laadstatus van de batterij controleren, of de deuren op slot zijn en of de verlichting uit is. Ook is de airconditioning op afstand via de app te bedienen, om bijvoorbeeld vlak voor vertrek alvast het interieur te koelen op een hete zomerdag. LEES OOK: Dit is de Cupra Formentor: sportieve crossover met stekker Er volgt meer… De Mii Electric is de eerste volledig elektrische SEAT en is technisch identiek aan de Skoda Citigo iV die eerder gepresenteerd werd. Naar verwachting wordt ook de vernieuwde Volkswagen e-Up voorzien van deze aandrijflijn. De Mii, Citigo en Up rollen immers uit dezelfde fabriek. Het elektrische offensief van SEAT wordt hierna voortgezet met hybrideversies van de Tarraco en Leon, de volledig elektrische SEAT el-Born en twee high-performance plug-in hybrides in de vorm van de  Cupra Formentor en Cupra Leon van SEAT’s sportieve submerk. Het bericht SEAT Mii straks alleen elektrisch verscheen eerst op ZERauto.nl .

04 juni 2019

Volkswagen ID.R zet elektrisch ronderecord op Nürburgring

Elektrisch offensief Dat de Volkswagen Group druk bezig is met de ontwikkeling van elektrische auto’s is een publiek geheim. Zowel Audi en Volkswagen als Seat en Skoda storten zich volledig op de ontwikkeling van diverse elektrische modellen. Om Volkswagen op de kaart te zetten als elektrische autofabrikant werd de ID.R ontwikkeld. De raceauto is 5,2 meter lang, 2,3 meter breed en wordt aangedreven door twee 500 kW (680 pk) sterke elektromotoren. Het lithium-ion accupakket van de raceauto is binnen 20 tot 30 minuten op te laden dankzij twee krachtige 90 kWh-laders. Elk belangrijk ronderecord verbreken De ID.R is niet alleen een aandachtstrekker, maar ook een rijdend laboratorium. Met het prototype worden diverse technologieën getest die mogelijkerwijs in de toekomst in productie gaan. Verder lijkt het erop dat Volkswagen ID.R een duidelijke missie heeft: elk belangrijk ronderecord verbreken. In minder dan twaalf maanden tijd werden elektrische ronderecords op de Pikes Peak-heuvelklim, Goodwood en nu de Nürburgring verbroken. Make-over Voor zijn optreden op het beroemde Duitse circuit kreeg de ID.R een complete make-over. De wilde spoilers van de Pikes Peak-uitvoering maakten plaats voor een gladgestreken uiterlijk, waarbij de focus ligt op topsnelheid in plaats van downforce. Ook het onderstel en de aandrijflijn werden volledig aangepast. Achter het stuur nam de Franse autocoureur Romain Dumas plaats, een ervaren Le Mans-coureur die eerder met de ID.R een nieuw elektrisch record op de Pikes Peak-heuvelklim vestigde. Lees ook: Eerste ID-model van Volkswagen heet ID.3   De ID.3 De Volkswagen ID.R plaveit de weg voor de ID.3 die eind 2019 in productie gaat. Deze ‘elektrische Golf’ wordt leverbaar met drie verschillende accupakketten. De instapper haalt 330 kilometer, de middelgrote batterij komt 420 kilometer ver en de topversie heeft een actieradius van 550 kilometer volgens de WLTP-meetmethode. Recent werd de reserveringsmodule voor de introductieversie ID.3 1ST edition geopend. Binnen 24 uur na het openen van de module van éénderde van de totale oplage vergeven. Lees ook: Volkswagen ID.3 1ST nu al gewild   Het bericht Volkswagen ID.R zet elektrisch ronderecord op Nürburgring verscheen eerst op ZERauto.nl .

04 juni 2019

Voorbereiding introductie Peugeot e-208 in volle gang

Overtreft de verwachtingen De nieuwe Peugeot e-208 belooft een grote rol te spelen in het modellengamma van Peugeot. Met een WLTP-actieradius van 340 kilometer, een vanafprijs van 36.250 euro en (voor de zakelijk rijder) 4% bijtelling kan de elektrische B-segmenter een groot succes worden. Het is nog even wachten op zijn showroomdebuut, maar er is nu al veel interesse in het model: “We zijn een aantal weken geleden gestart met een reserveringsmodule , waarbij geïnteresseerden zich kunnen inschrijven voor de e-208. Hij overtreft nu al onze verwachtingen. Straks is een derde van alle verkochte 208-modellen een e-208”, aldus Robert-Jan Dekkers, Energy Transition Director Peugeot. Pioniers Het is niet de eerste keer dat er elektrische modellen in de Peugeot-showroom verschijnen. In 2010 introduceerde het merk de iOn, gevolgd door de e-Tepee Partner. Die speelden beide geen grote rol in de verkoopstatistieken, maar zijn toch van groot belang geweest voor Peugeot. Dekkers: “De iOn en e-Tepee Partner zijn voor ons echte pioniers waarmee onze klanten en dealers voor het eerst kennis maakten met een elektrische Peugeot. In 2018 zijn honderd elektrische modellen verkocht. Voor onze dealers een mooie voorbereiding op de komst van de e-208.” Benzinemotor voor de vakantie Met de nieuwe e-208 wil Peugeot ook een aantal valkuilen ontwijken. Elektrisch rijden is voor veel particulieren nog erg duur. Ook range anxiety en een beperkt trekgewicht zijn voor klanten redenen om niet in een elektrische auto te stappen. Peugeot werkt daarom aan een private leaseconstructies die elektrisch rijden een stuk aantrekkelijker moeten maken. Verder wordt er een concept ontwikkeld waarbij e-208-rijders een auto met benzine- of dieselmotor kunnen huren voor de vakanties. CO2-uitstoot verlagen Overigens richt Peugeot zich niet alleen op volledig elektrische modellen. Ook de modellen met plug-in hybride, diesel- en benzinetechniek worden doorontwikkeld. “Iedereen volledig elektrisch laten rijden, is geen doel op zichzelf. Het doel is om als merk de CO2-uitstoot te verlagen. Daarom ontwikkelen we ook efficiënte plug-in hybride-aandrijflijnen die gemiddeld minder dan 50 gram CO2 per kilometer uitstoten.” 2025 elk model geëlektrificeerd De Peugeot 508 SW en 3008 zijn in de toekomst leverbaar met een plug-in hybride aandrijflijn. Die bestaat uit een 1,6-liter PureTech benzinemotor, een 80 kW elektromotor en een 11,8 kWh batterij. Die leveren 165 kW (225 pk) en volgens de WLTP-test kan een afstand van 40 km volledig elektrisch worden gereden. Vanaf 2025 heeft elk model van Peugeot een geëlektrificeerde aandrijflijn. Lees ook: Peugeot 3008 en 508 SW ook als plug-in hybride Het bericht Voorbereiding introductie Peugeot e-208 in volle gang verscheen eerst op ZERauto.nl .

03 juni 2019

Lithium-ion batterij: zo zien de ingrediënten eruit

Uitleg per ingrediënt In onderstaande potjes zitten de materialen die accuproducenten in hun lithium-ion accu’s verwerken. Wat zijn die materialen eigenlijk en hoe zien ze eruit? We zetten ze hieronder op een rij. Mangaan-oxide Mangaan wordt vaak toegevoegd aan gesmolten staal om zuurstof en zwavel te verwijderen. Bovendien vormt mangaan een legering met staal, zodat staal makkelijker te buigen is. Mangaan heeft ook een verstevigde werking op staal en maakt staal beter bestand tegen corrosie. In batterijen wordt mangaan(IV)oxide onder meer gebruikt als kathodemateriaal. Nikkel Nikkel komt voor in euromunten, maar ook in roestvrije staalsoorten en in batterijen. Nikkel kan in combinatie met andere materialen spanning opbouwen. Kobalt Kobalt is ferromagnetisch en heeft effect op de vorming van een kathode. De hoeveelheid kobalt wordt in de toekomst afgebouwd in accu’s vanwege de hoge kostprijs. Lithium Lithium is een bijzonder materiaal. In pure vorm is het een zacht glimmend grijs (zilverkleurig) materiaal dat in aanraking met lucht zeer snel oxideert. Het is het lichtste metaal. Het materiaal is zeer zacht en kan om die reden niet als constructiemateriaal gebruikt worden. Grafiet Grafiet is een uitstekende elektrische geleider, maar is het wel een zeer zacht materiaal. Het is een allotrope vorm van het element koolstof. Allotropen kunnen door verschillen in de rangschikking van de atomen onderling sterk verschillen wat betreft hun materiaaleigenchappen. Van het element koolstof bestaan vier allotropen, te weten grafiet, diamant, fullerenen en een amorfe vorm. Propyleencarbonaat Propyleencarbonaat kan gezien worden als het ‘water’ in een lithiumbatterijen. De vloeistof ziet eruit als water en wordt gebruikt voor elektrolytoplossingen in een batterij. Hoe is zo’n lithium-ion accu opgebouwd? En hoe is de batterij opgebouwd? We nemen als voorbeeld even het 80 kWh accupakket van de EQC, geproduceerd door Accumotive dat voor 100 procent in handen is van Daimler. De batterij heeft een output van 350 Volt en bestaat uit 384 cellen. De batterij is onderverdeeld in twee modules met elk 48 cellen en vier modules met elk 72 cellen. In totaal zes modules en 384 cellen dus. 652 kilogram We beginnen aan de onderkant met een beschermplaat. Daarboven positioneert Accumotive een behuizing waarin de zes modules worden geplaatst. Bij een crash beschermt de behuizing de accumodules. Bovenop de batterij installeert Accumotive de benodigde elektronica, zoals de connectoren en de ECU-unit. Ter bescherming van die elektronica wordt een beschermplaat geplaatst. Daarbovenop komt nog een behuizing die er een compleet accupakket van maakt. Op die bovenste behuizing worden ook de koelleidingen geplaatst. Uiteindelijk ontstaat er een accupakket met een gewicht van 652 kilogram. Accuproductie Het wereldwijde batterijproductienetwerk van Mercedes-Benz wordt in de toekomst stevig uitgebreid. In de toekomst heeft het merk negen fabrieken op zeven locaties op drie continenten. Er komen twee fabrieken in het Duitste Kamenz, één in Saxony (Duitsland), één in Stuttgart-Untertürkheim (Duitsland),  één in Sindelfingen (Duitsland), één in Jawor (Polen), Beijing (China), Tuscaloosa (VS) en Bangkok (Thailand). Door al deze fabrieken blijft de productie flexibel en kan Mercedes-Benz snel schakelen als de vraag hoger is op bepaalde markten. Het bericht Lithium-ion batterij: zo zien de ingrediënten eruit verscheen eerst op ZERauto.nl .

31 mei 2019

Heb je wel de voordeligste autoverzekering?

650.000 premievergelijkingen Een onafhankelijke vergelijkingssite heeft twee jaar lang premieanalyses gemaakt en analyseerde daarbij meer dan 650.000 premievergelijkingen. Uit de resultaten kwam naar voren dat vooral autobezitters in de grote steden er bekaaid vanaf komen. De premies in Rotterdam stijgen het snelste met 37 procent, gevolgd door Tilburg (36 procent) en Amsterdam (35 procent). In de Randstad stijgen de premies sneller dan in de omliggende provincies. In Gelderland en Utrecht was de stijging gemiddeld 23 procent, terwijl Zuid-Holland steeg met 29 procent. Naast woonplaats zijn er nog verschillende andere factoren van invloed op de hoogte van je premie. Drie keer meer betalen Neem bijvoorbeeld je leeftijd. Wie net zijn rijbewijs heeft gehaald, mag zijn portemonnee trekken. De premie bedraagt soms meer dan 80 euro per maand en dat is niet zonder reden. Uit onderzoek blijkt namelijk dat jongeren 5 tot 7 meer kans op een ongeluk hebben dan oudere bestuurders. Jongeren betalen soms zelfs drie keer meer dan 65-plussers. In drukbevolkte steden is de kans op een ongeval logischerwijs extra groot. Diesel of elektrisch? Verder verschillen de premies per brandstof. Dat klinkt misschien vreemd, maar de verzekeringsmaatschappijen hebben een simpele beredenering: een auto met dieselmotor maakt vaak meer kilometers per jaar, waardoor de kans op schade groter is. De jonge bestuurder die veel kilometers moet maken, mag dus de portemonnee trekken. Mocht je nu denken dat je er met een elektrische auto beter vanaf komt, dan heb je het mis. Elektrische auto duurder De verzekeringspremie voor elektrische auto’s is in veel gevallen hoger dan die van een vergelijkbare benzineauto. Niet zozeer omdat elektrische auto’s veel kilometers maken, maar omdat de aandrijflijn uit veel dure componenten bestaat. Het vereist veel specialisme om aan een elektrische auto te sleutelen. Verder zijn er zelden goedkopere imitatiedelen verkrijgbaar, iets wat in de toekomst mogelijk verandert. Bij een auto met plug-in hybride is het juist andersom. Een onafhankelijke vergelijkingssite kwam tot de ontdekking dat een verzekering voor een plug-in hybride Volkswagen Golf minder kost dan die voor een Golf met benzine- of dieselaandrijving. De goedkoopste autoverzekering Het is dus goed om jaarlijks te controleren of jouw autoverzekering nog bij jou past. Je kunt bijvoorbeeld binnen veertien seconden al berekenen of een autoverzekering bij Allsecur voordeliger is. Het bericht Heb je wel de voordeligste autoverzekering? verscheen eerst op ZERauto.nl .

30 mei 2019

Kia: ‘Opladen elektrische auto makkelijk maken’

Laadsleutel Via de Kia-dealer wordt naast een elektrisch aangedreven Kia ook het laadpunt aangeboden, inclusief de installatie en het onderhoud. Het optionele abonnement voor het opladen en de bijbehorende laadsleutel met smartphone app moet elektrisch rijden nog makkelijker maken. Kia biedt deze laadoplossingen aan in samenwerking met nieuwe partners. Abel&co – een coöperatie waarbij 244 installatiebedrijven zijn aangesloten – zorgt bijvoorbeeld voor een deskundige installatie van het laadpunt. Plugsurfing Via de Kia-dealer wordt er ook gezorgd voor toegang tot het grootste netwerk van laadpunten in Europa. Kia werkt daarvoor samen met Plugsurfing. De Kia-laadsleutel, powered by Plugsurfing, biedt toegang tot een netwerk van meer dan 110.000 laadpunten in Europa. De laadsleutel wordt gekoppeld via de Kia Public Charging app (exclusief voor Kia) en is beschikbaar voor iOS en Android. Mennekes Amtron Er is bij de Kia-dealer keuze uit diverse laadpalen, zoals de Mennekes Amtron. De slimme laadpalen zijn voorzien van een paslezer die de chip van de Kia-laadsleutel herkent. Hierdoor is verrekening van de laadsessies mogelijk en heeft de berijder inzicht in alle laadsessies in de Kia Public Charging app. De Online Service & Support desk is 24 uur per dag en 7 dagen per week te bereiken. Kia Public Charging app In de Kia Public Charging app biedt Kia haar klanten de mogelijkheid om te abonneren op een exclusieve oplaadservice. Voor € 9,99 per maand kan de elektrische Kia-rijder tegen een vast scherp tarief per kWh laden in Nederland. Het tarief bij AC-oplaadpunten is € 0,24 per kWh en bij DC-oplaadpunten € 0,53 per kWh. Tarieven zijn inclusief BTW. Elke e-Niro wordt tijdelijk gratis geleverd met de Kia-laadsleutel inclusief € 10,- laadtegoed. Het bericht Kia: ‘Opladen elektrische auto makkelijk maken’ verscheen eerst op ZERauto.nl .

29 mei 2019

Skoda CITIGOe iV (2020): de eerste indrukken

Is de nieuwe CITIGOe iV ruim voorin? Ja, de zitting van de CITIGOe iV is identiek aan de reguliere Citigo, ook personen van ruim 1,80 meter kunnen goed zitten op de stoelen met gefixeerde hoofdsteun. In de bodem verwerkt Skoda het accupakket. LEES OOK: Skoda Superb iV, de eerste PHEV van Skoda En achterin? Als volwassene kun je hier redelijk zitten, kinderen hebben meer dan genoeg ruimte. Overigens is de CITIGOe iV – net als veel andere auto’s in dit segment – een vierzitter. De bagageruimte is gelijk aan de reguliere versie en meet 250 liter of 923 liter als de achterbank wordt neergeklapt. Simply clever is de dubbele bodem. De achterbank is in twee gelijke delen neerklapbaar. Heeft de CITIGOe iV een goede instap? De instap en zitpositie zijn redelijk laag, daar moet je van houden. Bij het instappen hebben wij geen last van de A-stijl. Mocht je overigens liever een driedeursvariant willen, dan heb je pech. De CITIGOe iV wordt uitsluitend met vijf deuren geleverd. Hoeveel opbergvakken en bekerhouders zijn er? In het interieur tellen we zeven opbergvakken. Er is meer dan genoeg aflegruimte voor kleine spullen. Is er ook gedacht aan oplaadpunten, zoals USB-poorten? Jazeker. De Skoda CITIGOe iV heeft een AUX-aansluiting, een 12-volt stekker en een USB-poort. Hoe zit het met de connectiviteit? Dat hangt van je smartphone af, de auto wordt geleverd met een navigatiedock waarin je de smartphone kunt plaatsen. Vanaf dat moment doet je smartphone dienst als infotainmentsysteem. Een geïntegreerd navigatiesysteem is niet leverbaar. Welke veiligheidssystemen zijn leverbaar? De auto is standaard voorzien van Lane Assist, Hill Hold Control. het pro-actieve remsysteem City Safe Drive en cruise control. Dit kan er beter Bij de concurrentie zijn ondertussen geïntegreerde infotainmentsystemen verkrijgbaar, dat staat toch wat netter. Aan de andere kant: je smartphone is altijd up-to-date. Welke motoren staan er op het menu? Eentje maar! De 83 pk (61 kW) en 210 Nm sterke elektromotor in combinatie met een 36,8 kWh lithium-ion accupakket. Deze batterij bestaat uit 168 168 individuele cellen is 30 centimeter dik (1,1 meter lang, 1,7 meter breed). Met een 40 kW-gelijkstroomlader en het CCS (Combined Charging System) duurt het een uur om een lege accu tot 80 procent op te laden. Bij een wisselstroomwallbox (7,2 kW) duurt volledig laden van een lege accu ruim 4 uur en bij een 2,3 kW thuislaadstation 12,5 uur. Uiteraard is het accupakket ook via een traditionele 230 V-aansluiting te laden. Dan duurt het nog langer. De actieradius bedraagt 265 kilometer volgens de WLTP-testcyclus. De compacte Skoda sprint in 12,5 seconden van 0-100 km/u en de tussensprint van 60-100 km/u duurt 7,6 seconden. Hoeveel moet de nieuwe Skoda CITIGOe iV kosten? Skoda maakt de vanafprijs van de elektrische CITIGOe iV op een later moment bekend. Wanneer kan ik de Skoda CITIGOe iV kopen bij de dealer? Vanaf januari 2020 is de CITIGOe iV leverbaar. Nog even geduld dus. Het bericht Skoda CITIGOe iV (2020): de eerste indrukken verscheen eerst op ZERauto.nl .

24 mei 2019