Schrappen EU-verbod verbrandingsmotor? Stimulering EV werkt juist veel beter voor autobazen!

Gepubliceerd op: 17 december 2025

 

Het verbod van de verbrandingsmotor per 2035 houdt de gemoederen binnen de Europese Unie flink bezig. Hoewel landen als Noorwegen, Denemarken en in minder mate Nederland laten zien dat elektrisch rijden snel aan populariteit wint, gooit Brussel de wet die in 2035 elektrische aandrijving tot de enige optie voor nieuwe auto's zou maken overboord. Eurocommissaris Wopke Hoekstra heeft vandaag zijn pakket om Europese autofabrikanten meer ruimte te geven gepresenteerd. Onder meer Duitsland en Italië vroegen om de wet van voormalig eurocommissaris Frans Timmermans aan te passen. Nu lang niet alle Europese landen relevant stimuleringsbeleid voor elektrische auto's hebben, verloopt de transitie naar emissieloos rijden langzamer dan gedacht. De Vereniging Elektrische Rijders (VER) denkt dat het besluit het verbod te schrappen anders had gekund en pleit ervoor dat Europa zijn pijlen op EV-stimuleringsmaatregelen en niet op het versoepelen van normen voor fossiele auto's richt.
 

Wat is er aan de hand?

Eurocommissaris Hoekstra is bereid om de stop-de-verbrandingsmotor-wet te versoepelen. In ruil voor meer ruimte moeten autobouwers de CO2-uitstoot van nieuwe auto's in 2035 met 90 procent in plaats van met de volle 100 procent terugdringen. Voormalig eurocommissaris Timmermans had destijds voor 2035 de volledige stop van de verbrandingsmotor afgedwongen, maar die gaat nu van tafel. Met de versoepeling krijgen Europese autobouwers, die met bijna 15 miljoen banen en 7% van het Europese bruto nationaal product, een cruciale bijdrage aan de Europese economie leveren, meer ruimte om consumenten te laten overstappen naar de 100% elektrische auto's. Langer fossiele auto's doorbouwen is echter niet goed voor het tempo van de transitie, zo benadrukt de VER. Beter zou zijn geweest als Europa de volledig elektrische auto een duw in de rug had gegeven.

 

Kantekening

Een belangrijke kanttekening bij de huidige situatie is dat, in plaats van het versoepelen van de 2035-wet, juist stimulering van EV's de Europese auto-industrie meer toekomstbestendig had gemaakt. In veel Europese landen was samenhangende EV-stimulering de laatste jaren ver te zoeken. Langetermijnbeleid ten gunste van de elektrische auto zou autobazen echter de gelegenheid geven om met volle focus (alleen) EV's te ontwikkelen. Nu blijven fabrikanten in 2035 zowel elektrische als hybride modellen bouwen en met dedicated aandacht zouden elektrische auto's sneller in prijs kunnen dalen. Alle aandacht op één en dezelfde aandrijflijn levert fabrikanten bovendien substantiële besparingen op. Het toeval wil dat François Provost, de kersverse topman van Renault Group, vorige week in een interview aangaf dat maar liefst 25% van zijn ingenieurs voor EU-regels aan het werk is. En dan is Renault nog één van de automerken die succesvol in de EV-verkoop is. Met het besluit van vandaag blijft de hybride-aandrijflijn langer onderdeel van het productieproces.

 

 

VER verbaast zich over schrappen verbod

De discussie in Brussel is met grote aandacht gevolgd en de VER is om meerdere redenen verbaasd over het terugdraaien van de wet over het verbod op brandstofmotoren vanaf 2035.

Onze argumenten:

  • Onderzoek toont aan dat alleen de volledig elektrische auto (en niet een hybride voertuig) Europa noodzakelijke klimaatdoelstellingen laat halen. Momenteel is transport de enige sector waar de CO2-uitstoot nog stijgt.
  • Landen als Noorwegen en Denemarken zijn een voorbeeld dat een langetermijn en samenhangend pakket stimuleringsmaatregelen automobilisten vrijwel zonder uitzondering voor de elektrische auto laat kiezen. Nu al is daar het merendeel van de auto's 100% elektrisch.
  • Als de industrie zich alleen op de ontwikkeling van EV's kan gaan richten, zouden elektrische auto's nog sneller in prijs kunnen dalen.
  • Recent onderzoek van de Global EV Alliance toont aan dat 93% van de automobilisten die eenmaal EV hebben gereden bij de volgende autokeuze opnieuw voor een elektrische auto gaan. 
  • Laden is nu al goedkoper dan tanken en fossiele brandstoffen raken op. Dat levert extra kosten op en bovendien is de elektromotor veel efficiënter dan de brandstofmotor. Wat moet een Europeaan in 2035 nog met een nieuwe brandstofauto?
  • Marktprognoses laten zien dat ook zonder verbod op brandstofmotoren in 2035 de EV in alle segmenten goedkoper is dan een brandstofauto of hybride. Dat betekent dat de consument vrijwel zonder uitzondering kiest voor de EV. Ook om die reden zou de industrie zich 'dedicated' op de elektrische auto moeten gaan richten.
  • Hybride auto's hebben twee verschillende technieken naast elkaar nodig. Dat is niet efficiënt, maakt deze aandrijving complex om te produceren en levert extra kostbare auto's voor de consument op. Bovendien levert hybride aandrijving in de praktijk, ook na 2035, maar beperkte winst qua uitstoot op. 

 

Met bovenstaande punten zouden er voldoende redenen zijn geweest om het verbod op de verkoop van nieuwe auto's met een brandstofmotor in 2035 in tact te houden en had Brussel de Europese industrie op veel betere wijze met de transitie naar elektrisch kunnen helpen. 

 

"Ook met de aangepaste regels denkt de VER dat in 2035 veruit de meeste auto's volledig elektrisch zullen zijn."

 

Per onderdeel van die hierboven genoemde punten kijken we daarom wat er precies speelt:

 

 

Klimaatdoelstellingen halen!

Alleen met de 100% elektrische auto kan Europa zijn klimaatdoelstellingen halen, zo laat het onderzoek van de International Council on Clean Transportation zien. De emissies van volledig elektrische auto's zijn gemeten over de gehele levenscyclus van productie tot recycling bijna 4 keer lager dan die van benzineauto's. Gemiddeld ligt de uitstoot van een EV 73% tot zelfs 78% (bij gebruik van hernieuwbare elektriciteit) lager dan die van auto's met een benzinemotor. De winst die hybrides leveren valt daarentegen in het niets vergeleken met de Battery Electric Vehicle (BEV). Bij een gewone hybride auto is de totale uitstoot slechts 20% lager dan die van een benzineauto. Bij plug-in hybrides (PHEV's) is de situatie iets gunstiger en loopt het voordeel op tot 30% lagere emissies ten opzichte van een auto op fossiele brandstof.

 

"Doorgaan met de nieuwverkoop van fossiele auto's zonder verdere stimulering van echte EV's vertraagt de transitie teveel," zo vindt de VER. "Voorbeelden zoals Denemarken en Noorwegen laten zien dat een positieve stimulans van EV's zijn vruchten afwerpt. In Noorwegen is bijna elke nieuw verkochte auto een EV".

 

Een samenhangend pakket maatregelen werkt goed

Voor Nederland pleit de VER al langere tijd voor een consistent en samenhangend pakket EV-stimuleringsmaatregelen om de elektrische auto tot de meest aantrekkelijke keuze voor de consument te maken. Een voordeel voor EV's op de MRB, een blijvend lagere bijtelling, een bonus bij aankoop van een tweedehands EV en invoering van een e-timerregeling zijn voor de VER belangrijke ingrediënten van deze langetermijn stimulering. Voorbeelden zoals Denemarken en Noorwegen laten zien dat een positieve stimulans van EV's zijn vruchten afwerpt. In Noorwegen is dankzij consistente overheidsstimulans bijna elke nieuw verkochte auto een EV en ook in Denemarken is de volledig elektrische aandrijving by far de meest verkochte krachtbron. In Denemarken wordt het aandeel EV's daarnaast geholpen door stimuleringsbeleid op tweedehands elektrische auto's. Nu al is in deze landen het merendeel van de auto's 100% elektrisch. In de optiek van de VER zou Europa daarom niet de verkoop van nieuwe fossiele auto's moeten oprekken, maar haar pijlen moeten richten op het nemen van dat samenhangende pakket langetermijnmaatregelen. Doorgaan met de nieuwverkoop van fossiele auto's zonder verdere stimulering van echte EV's vertraagt de transitie teveel, zo vreest de VER nu.

 

93% van de EV-rijders kiest weer voor elektrisch

Automobilisten die eenmaal elektrisch rijden kiezen bij hun volgende auto bijna zonder uitzondering weer voor een elektrische auto. Die loyaliteit aan het elektrisch rijden wordt eveneens door het GEVA-bedrijdersonderzoek bevestigd. Mensen die eenmaal elektrisch rijden onderscheiden de feiten van de fabels en ervaren zelf dat elektrisch rijden niet alleen relatief schoon, maar ook erg stil, bijzonder intuïtief en extra comfortabel is. Misinformatie (en niet de positieve ervaringen van elektrische rijders die nu al overstag zijn) blijkt daarbij een van de belangrijkste oorzaken dat de transitie naar elektrisch rijden trager verloopt dan een aantal jaar geleden bedacht. De versoepeling van de norm van 100% naar 90% uitstootreductie helpt niet bij de beeldvorming, maar zeker ook niet bij het verder versnellen van de transitie. Bij een volledige focus op EV's dalen de prijzen van de elektrische auto's ook nog eens veel sneller dan nu al het geval is. Prijsdalingen van EV's helpen de transitie wél!

 

"Laden is nu al goedkoper dan tanken," zo benadrukt de VER. "Economen verwachten voor de komende jaren daarnaast verder stijgende olieprijzen, waardoor brandstof nog duurder wordt. Het is daarom helemaal niet in het belang van de automobilist om straks nog nieuwe brandstofauto's te kunnen kopen."

 

Laden is goedkoper dan tanken

Nu al is laden in verreweg de meeste gevallen goedkoper dan tanken, zelfs als automobilisten bij een publieke laadpaal laden. Economen verwachten voor de komende jaren verder stijgende olieprijzen, waardoor brandstof nog duurder wordt. Het verschil tussen laden en tanken wordt daarmee jaar na jaar groter en om die reden is het niet in het belang van de automobilist om na 2035 nog brandstofauto's te gaan verkopen. Mensen die thuis op zonne-energie laden zijn sowieso substantieel goedkoper uit met een elektrische auto en bovendien wordt de elektrische auto zelf ook steeds minder kostbaar. Op dit moment zijn er al meer dan 15 EV's op de markt die minder dan €30.000 kosten.

 

"De studie van de International Council of Clean Transportation (ICCT) van afgelopen zomer, laat zien dat hybride voertuigen in de praktijk slechts 20% minder uitstoot hebben dan traditionele brandstofauto's. Volledig elektrische auto's stoten alles bij elkaar opgeteld tot 78% minder uit".

 

EV prijstechnisch straks interessanter 

Marktprognoses laten duidelijk zien dat de Battery Electric Vehicle in 2035 goedkoper is dan een benzineauto of hybride. De ingroei van EV's is niet te stoppen en ook zonder verbod op brandstofmotoren kiest de door prijs en modelkeuze geleide consument straks voor de elektrische auto. De toename van geavanceerde snellaadmogelijkheden en de steeds hogere laadsnelheden tussen nu en 2035 zullen deze ontwikkeling verder versterken. De vraag is dan ook of het schrappen van het verbod op brandstofmotoren niet teveel symboolpolitiek is. Waarom met de belangrijke klimaatdoelstellingen in het achterhoofd tot 10% ruimte voor uitstoot houden?

 

Hybride auto's

Hybride voertuigen blijken in de praktijk slechts 20% minder uitstoot hebben dan traditionele brandstofauto's. Daarnaast hebben ze nog meer nadelen. Hybride auto's an sich zijn weinig efficiënt en doorgaans zijn ze net zo zwaar als volledig elektrische auto's. Ook hebben hybrides dubbele techniek aan boord, dat maakt ze prijzig voor de consument. Bovendien rijden deze hybride auto's in de praktijk maar een beperkte afstand écht emissieloos en brengt hun productie, vanwege extra techniek en talrijke onderdelen, meer kosten plus meer uitstoot met zich mee. Feit blijft dat de impact van hybride auto's vaak te positief wordt afgeschilderd.

 

Tekst: Jos van den Bergh

Beeld: VER, Tesla, Audi A.G.