De smart #5 is niet meer een klassieke smart, maar is dat erg?

Gepubliceerd op: 27 mei 2025

De smart #5 is groot, zwaar en heel krachtig, en op het eerste oog niet klein en ingenieus. Is dat erg? 

 

Denk je aan auto's van smart, dan denk je aan heel kleine stadsauto's die je zijwaarts in een parkeervak kunt parkeren. Ingenieuze auto's die een heel andere kijk op stadsmobiliteit hadden, dus. Het is echter al even geleden dat smart auto's als de ForTwo en ForFour leverde. Sterker nog: die auto's zijn al van het toneel verdwenen. Het - inmiddels deels Chinese - smart voert namelijk andere modellen: de #1 en #3, twee compacte SUV's met veel vermogen en een flink rijbereik. En daar komt nu de allergrootste smart bij, de #5. 

 

Bijna 600 pk

 

Iedereen valt natuurlijk direct over de grootte van die smart #5, want met een lengte van 4,7 meter en een wielbasis van 2,9 meter, is het een auto die wel heel ver van de oorspronkelijke smart-modellen af staat. Met een 100 kWh-batterij en een systeemvermogen van bijna 600 pk, is het inderdaad een auto die vrijwel niets met de iconische modellen van weleer te maken heeft. 

 

De vraag is of het erg is, want de smart #5 brengt wel allerlei andere interessante features. Denk bijvoorbeeld aan de enorme binnenruimte, waardoor dit een auto is waar je met gemak vijf volwassenen in vervoert. Been- en hoofdruimte is er te over, terwijl ook de leuning van de achterbank te verstellen is. De kofferbak meet daarnaast een riante 630 liter, die bovendien praktisch is door de hoekige vormen van de auto. 

 

Snelladen smart #5

 

Naast een prachtige afwerking, fraai interieur en stoelen met een lange zitting, is het de elektrotechniek die veel indruk maakt. De smart #5 maakt namelijk - net als de Zeekr 7X - gebruik van een gloednieuw Geely-platform dat draait op 800 volt. Daardoor zijn heel hoge laadvermogens mogelijk. De smart #5 kan op papier tot 400 kW laden, waarmee het minder dan 18 minuten duurt om de grote 100 kWh-batterij van 10 naar 80 procent op te laden. Bij optimale omstandigheden laadt de auto per 5 minuten bijna 120 kilometer aan rijbereik bij. 

 

Smart is zelfs een beetje conservatief met die cijfers. Zustermodel Zeekr 7X stelt in de folders namelijk dat het sneller kan en tijdens de eerste perspresentaties in Portugal, bleek dat de smart #5 een piekvermogen van 427 kW heeft. Een laadsessie van 7 naar 81 procent duurde in die optimale omstandigheden zodoende iets meer dan 14 minuten. Dat is uiteraard extreem snel, en misschien wel té snel als je tijdens je laadstop even wilt genieten van een koffie en een broodje. 

 

Rijden met de smart #5

 

Daarmee is de smart #5 dus al een interessante nieuwkomer, want qua techniek doet-ie mee aan de bovenkant van z'n segment. Tijdens het rijden blijft dat gevoel overeind. We hebben geen uitgebreide testrit kunnen maken, maar de #5 voelt aan als een stille en comfortabele auto voor lange afstanden. Over het verbruik en de daadwerkelijke range kunnen we weinig zeggen, maar gezien de 100 kWh-batterij moet een praktisch bereik van 500 kilometer in de zomer goed haalbaar zijn. Tel daar het standaard trekgewicht van 1600 kg én een interessante vanafprijs bij op (iets meer dan 48.000 euro voor de variant met 74,4 kWh-batterij), en het groeiende D-segment SUV's heeft er weer een interessante keuze bij.