Nieuws

13 october 19:00 Webinar LesElektrisch.nl EV's & Rijexamen

Wij werken als VER mee met een webinar van Leselektrisch.nl voor Rijschoolhouders die met EV aan de gang willen gaan.. Is ook interessant om te volgen voor mensen die les willen nemen of zich afvragen of je dan een rijbewijs krijgt waarmee je in alle autos kunt rijden. Project LesElektrisch.nl helpt rijscholen aan broodnodige informatie over de overstap naar lesgeven in een elektrische auto. Veel rijscholen weten dat het kan, maar blijven toch met veel vragen en onduidelijkheden zitten. De overstap wordt niet gemaakt. En dat terwijl 27 procent van alle uitstoot door het wegverkeer komt. Dus ook van de rijscholen en de leerlingen die worden opgeleid. Afgelopen zaterdag organiseerde Les Elektrisch een roadshow voor rijschoolhouders, bij ElaadNL.  Lees hier het verslag   of kijk terug  Woensdag 13 oktober gaat Les Elektrisch een stap verder. Dan is een gratis webinar van anderhalf uur, waarin voor rijschoolhouders belangrijke onderwerpen de revue passeren. Eerder is tijdens het eerste webinar  uitgebreid ingegaan op de Total Cost of Ownership, het zogenaamde Duits model rondom Code 78 , de Les Elektrisch TCO Calculator voor rijscholen en waarom het verstandig is de overstap naar elektrisch te maken. Nu gaat het project een stap verder. Onderwerpen Vragen over de alternatieven voor Code 78 worden besproken. Het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat gaat in op het beleid rond elektrisch lessen. Mogelijkheid tot één op één vragen stellen! Hoe kun je de auto opladen op zonne-energie. Elektrisch rijden in theorieboeken… Het onderzoek van Hogeschool Arnhem Nijmegen over de impact van elektrisch lessen op de leerling. En een testimonial over alternatieven voor Code 78 uit het buitenland. Waardevolle onderwerpen voor rijscholen. Geïnteresseerden kunnen zich Inschrijven via deze link:  

08 oktober 2021

Opinie Volkskrant: Vestzak-broekzak: waarom subsidie voor elektrische auto’s in staatskas verdwijnt

Opinie: Vestzak-broekzak: waarom subsidie voor elektrische auto’s in staatskas verdwijnt Het kabinet gaat op klimaatchic met honderden miljoenen euro’s om het e-rijden te bevorderen. Maar bijna 500 miljoen euro daarvan moet de dalende inkomsten uit brandstofauto’s compenseren. Zet dat geld anders in, écht voor het klimaat. Maarten van Biezen 29 september 2021 , 17:00 Presentatie bij het ochtendgloren van de nieuwe elektrische auto met zonnepanelen, Lightyear One, in Katwijk. Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant Met Prinsjesdag kondigde het kabinet trots aan dat er 600 miljoen euro extra subsidie komt voor elektrische auto’s, als onderdeel van een pakket van 6,8 miljard aan extra klimaatmaatregelen. Mooi nieuws. En noodzakelijk. Alleen, het is niet waar. Want die 600 miljoen ‘extra’ om elektrisch rijden te stimuleren, is vooral een bezuiniging. Sterker, het merendeel van het geld gaat rechtstreeks naar de benzine-auto. Eerst de noodzaak. In 2030 moet, zoals afgesproken in klimaat- en regeerakkoord, iedere nieuwe auto emissievrij zijn. Als alle nieuwe auto’s dan elektrisch zijn, wordt meer dan de helft (!) gehaald van de afgesproken CO2-reductie uit het Klimaatakkoord voor de mobiliteit. Allemaal netjes becijferd door het kabinet en het Planbureau voor de Leefomgeving. Maar diezelfde partijen zeggen dat dit doel niet wordt gehaald met het huidige beleid. Als we op deze voet doorgaan, rijden er in 2030 1 miljoen elektrische auto’s rond (van de bijna 10 miljoen auto’s) en geen 2,1 miljoen, zoals afgesproken. In het huidige tempo zijn in 2030 lang niet alle nieuwe auto’s emissievrij. Mooi dus dat er extra geld wordt vrijgemaakt om elektrisch rijden te versnellen. Schijn bedriegt Maar schijn bedriegt. Ja, er komt in totaal 90 miljoen euro extra voor de aankoopsubsidie voor particuliere elektrische auto’s. Dat is drie keer meer dan aanvankelijk was gepland, al gaat het subsidiebedrag per auto wel omlaag. Tegelijkertijd wordt voorgesteld op de elektrische auto van de zaak maar liefst 330 miljoen euro te bezuinigen. Per saldo is er dus minder stimulering. Waar gaan die honderden miljoenen subsidie voor elektrisch rijden dan naartoe? Dit ‘klimaatgeld’ gaat naar auto’s met een benzine- of dieselmotor. Bijna 500 miljoen euro van het extra geld is bedoeld om de dalende inkomsten uit brandstofauto’s te compenseren. U leest het goed. Begrotingsgat De reden is dat Financiën met een gat in de begroting zit. Doordat er steeds meer elektrisch wordt gereden, wordt er minder fossiele brandstof getankt. Dat betekent dat er minder accijns binnenkomt. Dit gat wordt met deze miljoenen gedicht. Het is duidelijk dat van dit enorme bedrag geen enkele extra elektrische auto de weg op gaat. Door die honderden miljoenen op te tellen bij de stimulering voor elektrisch rijden is in de politieke en publieke opinie het beeld ontstaan dat elektrisch rijden bakken met geld kost. De praktijk is anders. Inmiddels durft geen politicus zich nog vierkant uit te spreken voor het echte klimaatdoel, namelijk alle nieuwe auto’s in 2030 emissievrij. En met name voor het beleid dat daarbij past. Een doel dat maar liefst 5,5 megaton CO2-besparing oplevert. Dit doel is intussen in de beleidsmist verdwenen. Bij veel Nederlanders bestaat nog altijd het idee dat vooral dure elektrische auto’s worden gestimuleerd. Maar dat is allang niet meer zo. Het nieuwe stimuleringsbeleid is vooral gericht op kleinere en goedkopere elektrische modellen. Dat kan ook want die zijn steeds meer te koop. Het zorgt er ook voor dat meer consumenten straks een tweedehands elektrische auto kunnen kopen. Nog een feit: de nationale kosten, de politieke graadmeter voor efficiënt klimaatbeleid, zijn voor elektrisch rijden al in 2025 positief. Elektrisch rijden levert Nederland dus geld op! Dat is het doel Door de energietransitie drogen inkomsten uit fossiele bronnen langzaam op. Dat is de bedoeling en juist een teken van succes. Dit gebeurt niet alleen met de auto, maar ook met warmtepompen en woningisolatie: die leiden tot minder inkomsten uit aardgas. Ook de elektrificering van vrachtwagens en bestelbusjes betekent minder inkomsten uit brandstof. Alleen bij de elektrische personenwagen wordt het verlies aan belastinginkomsten opgeteld bij de stimuleringskosten. Bij warmtepompen, trucks en bestelbusjes en alle andere energietransities tellen we het verlies aan fossiele belasting inkomsten niet bij de stimuleringskosten van het duurzame alternatief. En dat is maar goed ook, anders komen we nooit een stap verder. Laten we dit dan ook niet doen bij auto’s. Laten we klimaatgeld zo inzetten dat het klimaat er beter van wordt. Laten we zo snel mogelijk wel de doelen voor elektrisch rijden realiseren uit het klimaatakkoord, te beginnen met het niet verder verhogen van de bijtelling voor elektrische auto’s in 2022. Maarten van Biezen  is bestuurslid Vereniging Elektrische Rijders (VER).

01 oktober 2021

Laadpaaltop10. De nieuwe onafhankelijke vergelijkingssite voor laadpalen.

RVO Nationaal laadonderzoek 2021 ) Stroom ‘over’ Consumenten houden steeds vaker stroom over aan het eind van het jaar. Huishoudelijke apparaten worden zuiniger en de terugleververgoeding is gedaald tot een dieptepunt. Met de verwachting dat de salderingsregeling gaat verdwijnen wordt het opladen van je auto met eigen zonnepalen steeds interessanter.  Door het vele thuiswerken krijgen steeds meer mensen de mogelijkheid om hun auto overdag op te laden. Zonnestroom die rechtstreeks een auto in gaat, wordt niet aan het net teruggeleverd, wat tevens het elektriciteitsnet ontlast. De juiste laadpaal Maar waar te beginnen? Er is veel aanbod en er zijn talloze installateurs. Hoe kan een consument bepalen of de laadpaal geschikt is en/of de installateur kwaliteit levert?  Maarten Hachmang en Aarjan Langereis van het bedrijf evXperts, bekend van LaadpasTop10, bouwden daarom een onafhankelijke vergelijkingssite voor laadpalen , gericht op de beginnende elektrische rijder. LaadpaalTop10.nl Aarjan:  “Mensen die op zoek gaan naar een thuislaadpaal verdwalen snel in een jungle van laadpalen en hun aanbieders. Laadpalen zijn lastig te vergelijken omdat aanbieders verschillende installatiepakketten en voorwaarden hanteren. Omdat wij voor EV-rijders al jaren laadpassen vergelijken met LaadpasTop10.nl, was LaadpaalTop10 voor ons een logische vervolgstap.” Alle prijzen van laadpalen op de site worden inclusief standaard installatie pakket getoond. Dit pakket is voor alle leveranciers hetzelfde, waardoor onderling vergelijken makkelijker wordt. Via diverse filters kan men door de lijst met laadpalen zoeken. Zo is er bijvoorbeeld een filter voor laadpalen die geschikt zijn voor het laden met zonnestroom. Om de kwaliteit te waarborgen worden er eisen aan leveranciers gesteld, zoals veiligheidsnormen en garantie op montage. Milieu Centraal Maarten: “Voor mensen die nog in de oriëntatiefase zitten hebben we samen met voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal een keuzehulp ontwikkeld die aan LaadpaalTop10.nl is gekoppeld. Na het invullen van deze keuzehulp presenteren wij met Laadpaaltop10 automatisch het aanbod dat hier het beste bij aansluit. Door als onafhankelijke partij laadpalen te vergelijken blijven we de EV rijder centraal stellen.” Bedrijven die laadpalen verkopen en installeren kunnen zich bij het platform aansluiten.

15 september 2021

Resultaten Nationaal Laadonderzoek 2021

EV rijder laadt auto vooral thuis op en daar liggen nog veel onbenutte kansen. ’ Op donderdag 15 juli 2021 presenteerden Vereniging Elektrische Rijders (VER), Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) en ElaadNL het Nationale Laadonderzoek 2021. Met dit jaarlijkse onderzoek worden de ervaringen en meningen van meer dan 1800 elektrische rijders over het (slim) laden gepeild. Daarmee is dit het grootste laadonderzoek onder elektrische automobilisten in Nederland. Download hier het gehele onderzoek of gewoon alleen de samenvatting ! Het gehele webinar is  hier op YouTube  terug te kijken. Opvallende resultaten EV-rijders geven aan dat gemiddeld 59% van de kilometers wordt geladen op de privé laadpaal of het stopcontact thuis. Dit was in de eerste editie nog 47%. Logischerwijs draagt de COVID-19 pandemie hieraan bij. 79% van alle ondervraagde EV-rijders geeft aan thuis te kunnen laden en die groep laadt maar liefst driekwart van zijn kilometers thuis op. Driekwart van de EV-rijders heeft zonnepanelen (tegen 15% van de ‘gewone’ Nederlanders) en ze willen die ook gebruiken om slim te laden. En dat is ook belangrijk want 60% van de EV-rijders betaalt zelf voor de laadkosten. Thuisladen biedt kansen VER-voorzitter Koos Burgman: ‘De dominantie van de thuislader biedt kansen. Merendeels laden in avond en nacht en meer gebruik maken van de eigen zonnepanelen kan collectieve en individuele kosten verkleinen. Dat scheelt in de portemonnee van de EV-rijder en ontlast het stroomnet. EV-rijders geven in het onderzoek aan dat ze dit graag doen of willen, maar de mogelijkheden die er zijn onvoldoende kennen.’ Slim laden Uit het onderzoek blijkt dat EV-rijders slim laden met name zien als slim omgaan met de capaciteit op het stroomnetwerk, maar volgens Lotte Gardien, gedragsonderzoeker bij ElaadNL, mogen ook andere voordelen meer aandacht krijgen: ‘Het is goed te zien dat EV-rijders, ook de nieuwe respondenten, opnieuw positief zijn over slim laden en een hoge bereidheid hebben om slim te laden. Dat helpt niet alleen het energienet, maar slim laden betekent ook dat het aanbod van duurzame energie effectiever ingezet kan worden voor het laden van EV’s. Dit laatste is minder bekend. Daar kunnen wij meer EV-rijders over informeren.’ Regionale verschillen Ook is er dit jaar gekeken naar regionale verschillen op het gebied van laden. Thijs Duurkoop (RVO): ‘Over het algemeen is de EV-rijder (zeer) tevreden over de laadinfrastructuur, dat geldt voor alle regio’s. We zien wel verschillen in de laadmix per regio. Zo zien we dat er in de vier grote steden veel minder thuis geladen wordt en dat de EV-rijders uit de regio’s Noord en Zuid vaker aangeven dat er te weinig snelladers zijn’. Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) Het laadonderzoek ondersteunt de uitvoering van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL). In de NAL werken overheden, marktpartijen en netbeheerders samen zodat alle elektrische rijders in Nederland makkelijk, slim en overal hun auto kunnen laden. VER, RVO en ElaadNL zijn samenwerkingspartners binnen de NAL.   Over het onderzoek Vereniging Elektrische Rijders (VER), ElaadNL (kennis- en informatiecentrum op het gebied van smart charging) en de Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland (RVO) organiseren samen met de Rijksuniversiteit Groningen jaarlijks het Nationale Laadonderzoek. Met dit onderzoek brengen ze jaarlijks in kaart hoe elektrische rijders (slim) laden, hoe zij dit ervaren en wat beter kan.

15 juli 2021

37 EV-verenigingen uit de hele wereld richten Global EV Drivers' Alliance op.

‘Elektrische rijders wereldwijd pleiten voor 100% nieuwverkoop elektrisch vanaf 2030’ 37 verenigingen van elektrische rijders uit 28 landen hebben hun krachten gebundeld in de Global EV Drivers' Alliance (GEVA ). De Nederlandse Vereniging van Elektrische Rijders (VER) was een van de initiatiefnemers. Voorzitter Koos Burgman: ‘ Een verschuiving naar elektrisch vervoer is essentieel om de uitstoot van broeikasgassen snel te verminderen, klimaatverandering aan te pakken en lokale luchtkwaliteit te verbeteren Wil je echt impact kunnen maken dan moet je ook over de grenzen heen samenwerkingen zoeken.’ GEVA verzamelt best practices, inspiratie en informatie van verenigingen in allerlei landen om elkaar te helpen, te informeren en te inspireren om elektrische mobiliteit in hun eigen regio's/landen en wereldwijd te versnellen. Door samen te werken, kunnen verenigingen van EV-rijders best practices en strategieën delen, zodat de stemmen van EV-rijders worden gehoord in EV-beleidsdiscussies over de hele wereld. Een snelle verschuiving naar elektrisch vervoer kan worden bereikt door ondersteunend beleid. Zo groeide het marktaandeel voor elektrische  voertuigen in Duitsland van 3% in 2019 naar 13,5% in 2020 en ging de Britse markt in dezelfde periode van 3,2% naar 10,7%. Een van de eerste acties van GEVA is een samenwerking tijdens de VN-klimaatconferentie COP26, die in november 2021 in Glasgow wordt georganiseerd.  De Europese GEVA leden zullen een gezamenlijke rally naar Schotland organiseren om elektromobiliteit als belangrijk onderdeel van COP-transportoplossingen te promoten. Landen op andere continenten zullen evenementen in eigen land organiseren om aandacht te vragen voor duurzame mobiliteitsoplossingen. Kijk op www.globalEValliance.com Meer informatie? Neem dan contact op met Ellen Hiep: 06-54370565 of ellenhiep@evrijders.nl

09 juni 2021

VER mysteryshop onderzoek 2020: ‘Advisering elektrisch rijden kan beter’

De kwaliteit van de adviezen van autoverkopers aan potentiële kopers van een elektrische auto wisselt sterk. Een derde van het verkoop advies is goed tot uitmuntend. Een derde van advisering is nog onder de maat. Dit blijkt uit het mysteryshop onderzoek dat de Vereniging Elektrische Rijders (VER) heeft uitgevoerd onder 144 auto- en leasebedrijven. Merkdealers scoren in hun EV advisering gemiddeld duidelijk beter dan verkopers van universele autobedrijven en leasemaatschappijen. Met de uitkomsten van dit mystery onderzoek is VER in gesprek met de autobranche om samen de advisering over Elektrische Voertuigen (EV) verder te verbeteren. Met name de kennis en advisering bij autobedrijven over batterij en laadinfrastructuur (universeel en leasebedrijf) is onder de maat. Daarentegen is de advisering op hoofdlijnen over elektrisch rijden steeds meer op orde. Vergeleken met eerder buitenlands onderzoek (met nog veel autoverkopers die niets van EV moesten hebben) lijkt hier in Nederland een grote stap gezet. De mystery shoppers (leden van de Vereniging Elektrische Rijders), hebben 144 merkdealers, universeel autobedrijven en leasebedrijven benaderd, waaronder ruim 10% van alle merkdealers van de top 6 meeste verkochte elektrische auto’s in Nederland. De uitkomsten zijn in dit rapport vastgelegd. VER vindt het noodzakelijk te blijven investeren in opleiding en training voor EV advisering en daarbij aan te sluiten bij vragen die (potentiële) EV-rijders hebben.  

28 februari 2021

Gouden stekker voor Bert Klerk

Vereniging Elektrische Rijders (VER) reikt vandaag de Gouden Stekker uit aan Bert Klerk voor zijn grote verdiensten voor de ontwikkeling van elektrisch rijden in Nederland. Tot februari was Bert Klerk voorzitter van de Stuurgroep van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL), die moet zorgen dat overal op tijd, voldoende en goede laadpalen geplaatst worden. Eerder was Bert van 2013 tot 2020 voorzitter van het Formule E-TEAM, het adviesorgaan van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat waarin overheden, bedrijfsleven en kennis -en consumentenorganisaties samenwerken om elektrisch rijden in Nederland te versnellen. Bert Klerk is een echte Vriend van het elektrisch rijden. Bert was de man van de EV-polder;  van samenwerken en verbinden; van doelen stellen en praktische resultaten boeken. Die resultaten zijn bij elektrisch rijden aanwijsbaar. Nederland is een van de voortrekkerslanden in de wereld als het gaat om aantallen elektrische auto’s, laadinfrastructuur en interoperabiliteit van systemen. Nederland beschikt over veel bedrijven die een rol spelen bij de ontwikkeling van laadinfra, waarmee ook exportkansen zijn ontstaan . Bert speelde ook een rol bij buitenlandse missies voor exportbevordering en kennisuitwisseling. De GOUDEN STEKKER werd eerder uitgereikt aan de Gemeente Zoetermeer (voorbeeldstellend laadpalenbeleid 2016), Maarten Hachman (laadpas top 10), Auke Hoekstra (onderzoeker en vermaard debunker van fake news over ev’s) en Wiebe Wakker (wereldberoemd met zijn EV-reis om de wereld). Op de foto en onderstaande video  de overhandiging van de Gouden Stekker door VER-bestuurder Maarten van Biezen, die jarenlang samenwerkte met Bert Klerk in de genoemde besturen. Door de Corona-beperkingen was de overhandiging vandaag bij Bert Klerk thuis.  

18 februari 2021

VER zoekt een enthousiaste kwartiermaker m/v

Wij zoeken een enthousiaste KWARTIERMAKER die onze vereniging helpt bouwen naar een nieuwe fase De Vereniging Elektrische Rijders (VER - www.evrijders.nl ) is de stem van de elektrische rijder en groeit als kool.Steeds meer mensen rijden in een elektrische auto en steeds meer mensen willen daarbij geholpen en gehoord worden. De VER is onafhankelijk, niet commercieel, informatief en verbindend en wil dat graag blijven. De VER heeft een gedreven bestuur van vijf mensen en een groep enthousiaste vrijwilligers. Maar we groeien uit ons jasje en zijn op zoek naar een kwartiermaker die ons helpt de volgende stap te zetten. Wat verwachten we van je? We zoeken een kwartiermaker die ons gaat helpen met het uitbouwen en verder professionaliseren van onze organisatie. Je scherpt (samen met het bestuur) de missie, visie en strategie van de VER verder aan. Je ontwikkelt een visie op ledenwerving en helpt ons toegroeien naar 10.000 leden aan het einde van 2021. Je structureert ons netwerk van vrijwilligers en bouwt dit netwerk verder op. Je ontwikkelt, samen met het bestuur, het doorgroeiperspectief voor de komende jaren. Wat bieden we? Een leuke, afwisselende, betaalde klus met enthousiaste mensen in een innovatief werkveld Wat zoeken we? Je hebt kennis van en ervaring met het opbouwen/uitbouwen/professionaliseren van een vrijwilligersorganisatie. Je bent ondernemend en verbindend, je kunt goed omgaan met verschillende soorten mensen. Je bent een echte bouwer: je hoeft niet perse in de spotlights te staan, jouw lol zit erin dat je een organisatie achter (en soms ook voor) de schermen echt een stap verder helpt. Je bent een gestructureerde denker en doener, die zaken goed kan organiseren. Je hebt affiniteit met duurzaamheid. Je hebt minimaal HBO denk- en werkniveau. We denken aan een zzp-er die deze klus gedurende één (max. twee jaar) voor zo’n 3-4 dagen per week voor zijn of haar rekening kan nemen. We staan daarnaast ook open voor de mogelijkheid van een duo, waarbij de taken verdeeld kunnen worden. Interesse? Stuur je CV met motivatie voor 18 januari 2021 naar bestuur@evrijders.nl .    

30 december 2020