Nieuws

Van Mossel Automotive Groep & VER gaan elektrische rijders optimaal ondersteunen!

Van Mossel biedt bij iedere nieuwe en gebruikte elektrische auto een Premium lidmaatschap van VER voor één jaar (ter waarde van €35,-).  VER zet De Nationale EV Helpdesk en haar sociale media in om de elektrische rijders van Van Mossel optimaal te ondersteunen bij al hun vragen over elektrisch rijden. Ook worden de elektrische rijders via de VER nieuwsbrieven en video’s op de hoogte gehouden van relevante ontwikkelingen.  Daarnaast worden er in 2022 diverse sessies voor beginnende elektrische rijders georganiseerd, zg “ EV voor Groentjes ”, binnen van Mossel Automotive Groep om nieuwe en geïnteresseerde elektrische rijders goed te infomeren over alle onderwerpen die bij elektrisch rijden komen kijken.  Marina van Helvoort Directeur VER: “Met deze samenwerking kunnen we juist oriënterende en beginnende EV Rijders de juiste informatie meegeven en ondersteuning bieden, om de stap naar elektrisch rijden zo gemakkelijk mogelijk te maken”.  Eric Berkhof, Algemeen Directeur Van Mossel: “Het rijden in een elektrische auto biedt belangrijke voordelen voor de consument. Zowel milieutechnisch als kostentechnisch. Ook kunnen voor de aanschaf aantrekkelijke subsidies van toepassing zijn. Wie eenmaal elektrisch rijdt, heeft in principe minder onderhoudskosten omdat de onderhoudsbehoefte lager is. De 28 automerken die we in Nederland aanbieden bij Van Mossel kennen een steeds groter wordend elektrisch modellengamma. Onze verkopers kunnen daarom een onafhankelijk advies uitbrengen en kijken wat past bij de behoefte. We zijn blij dat de samenwerking met VER dit nog verder kan ondersteunen.”

10 februari 2022

Onderzoek naar ervaringen met openbaar laden

https://www.evrijders.nl/agenda/presentatie-resultaten-nationaal-laadonderzoek-2022 . Het merendeel van de huidige en toekomstige EV-rijders maakt gebruik van het openbare laadnetwerk. NKL en de VER willen graag horen wat er volgens elektrische rijders goed gaat of beter kan tijdens het laden bij een openbaar laadpunt. Tot en met 13 februari doen we onderzoek naar zowel de positieve als negatieve ervaringen van elektrische rijders tijdens het laden van hun auto. We vragen elektrische rijders om in deze periode meldingen te doen van al hun laadsessies bij openbare laadpunten. Op deze manier meten we de stand van zaken vanuit het perspectief van de gebruiker en weten we welke onderwerpen de aandacht verdienen. Basis voor verbetering "Inzicht in de ervaringen van de elektrische rijders vormt de basis voor het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid van het openbaar laden", zegt Roland Ferwerda, directeur van NKL. "Die gebruiksvriendelijkheid stellen wij centraal om ervoor te zorgen dat iedereen in Nederland elektrisch wil en kan rijden én laden. Dat doen we natuurlijk niet alleen, maar samen met de VER, de overheid, laadpaalleveranciers en -exploitanten." "Echte gebruikerservaringen rondom het openbare laadnetwerk geeft ons een praktisch inzicht achter de laadprotocollen en laadprocedures", vult Marina van Helvoort, directeur van de VER, aan. "Conclusies en inzichten gebruiken we bij de belangenbehartiging voor onze achterban. Zo doen we eer aan onze slogan: 'De VER, de stem van alle huidige en toekomstige EV-rijders'." Doe mee! Wil jij bijdragen aan het verbeteren van jouw laadervaring én die van toekomstige rijders in Nederland? Deel dan tot en met 13 februari zoveel mogelijk ervaringen die je in deze periode opdoet met het opladen van je elektrische auto bij openbare laadpunten. Dat kan via  https://www.evrijders.nl/laadervaringen2022 . De bevindingen uit het onderzoek zullen naderhand publiekelijk worden gedeeld. Wil je op de hoogte blijven van het onderzoek en de uitkomsten? Meld je  hier  aan voor de nieuwsbrief van NKL en/of word hier gratis lid van de VER.

11 januari 2022

Een reisverslag van de 'electric road to COP26'

VER ambassadeurs Jan, Maarten en Jeroen met zijn gezin maakten deel uit van een speciale EV rally naar de klimaattop in Glasgow. Samen met EV rijders uit heel Europa hebben zij op deze wijze het belang van duurzame mobiliteit zichtbaar gemaakt. Benieuwd naar hun ervaringen? Lees hier het reisverslag van Jan.   Voor mij als zeer recent VER-ambassadeur (mei 2021) was het een fantastische kans om aan zo’n evenement als deze reis naar Glasgow te mogen deelnemen. Dank hiervoor dus aan de VER. Zoonlief Maarten(ook VER lid en bijna EV rijder) wilde graag mee dus woensdag togen we naar Eindhoven om vrouw en kroost van Jeroen, de tweede deelnemende VER afgevaardigde, op te halen en mee te nemen naar Brussel. Jeroen zou ‘s nachts aankomen. In Brussel stond de fantastische organisatie reeds klaar om onze auto te voorzien van GEVA- stickers. Goed herkenbaar de boodschap uitdragen: het is geen enkel probleem om met een EV naar Glasgow te rijden . Vanuit geheel Europa. Er waren auto’s uit Slovenië, Zweden, Italië, Duitsland, Frankrijk, België en dus Nederland. In het Verenigd Koninkrijk zou Ierland zich bij ons voegen. Het eerste hotel had een serie (ook Tesla) Superchargers dus de volgende dag was elke EV volgeladen. Eerst nog even een foto bij het Atomium en een bezoek brengen aan een belangrijke lobbyclub en dan naar Calais. Door de Eurotunnel en proberen te wennen aan het rijden aan de andere kant van de weg. Gelukkig had Maarten meer ervaring hiermee opgedaan in Afrika dus kon ik even de kunst gaan afkijken. Ik rijd zelf EV sinds 2019 en heb de vragen waarmee niet-EV rijders meestal komen ook gehad en de meeste antwoorden erop inmiddels gevonden. Actieradius, kosten en laadmogelijkheden laten zich gemakkelijk bepalen. Het rijden van een EV is veel minder duur en moeilijk dan het voor sommige mensen lijkt. Dus samen met de electronica van apps en Tesla is het du totaal geen probleem om door de UK te reizen. En zeer comfortabel ook nog.De boodschap aan de wereld is dus welgemeend en onderbouwd. Eigenlijk ging de overstap voor mij in 2019 naar een EV erg soepel. De keuze was toen nog vrij beperkt. Een ruim vier jaar oude Tesla Model S 85 voor mij op dat moment de enige goede optie. Die kocht ik dan ook maar voor de helft van de nieuwprijs. Tegenwoordig is de keuze heel veel ruimer gelukkig, zowel nieuw als gebruikt. De reis naar Glasgow duurde drie dagen waarbij we allereerst een bezoek brachten aan een uitgebreid laadstation te Braintree waar we bijzonder hartelijk werden opgevangen, toegesproken en uitgewuifd. Als tweede locatie was er de fabriek van onder meer de bekende Zappi laadpaal waarna het hotel in Hull werd opgezocht. Ook buiten het programma werd er natuurlijk veel met elkaar opgetrokken. Zaterdag gingen we naar een bouwplaats van een enorme batterijfabriek aan de oostkust bij Falkirk. Vlakbij aan het strand een EV experience, maar ook kleine e-stepjes die we konden proberen. Overal waar we kwamen was veel aandacht van de pers, die ons filmde en interviewde. Geweldig dat er zoveel belangstelling is voor deze belangrijke ontwikkelingen.   Ook  de volgende dag bij The Kelpies waar we bij hoge uitzondering de auto’s voor de paardenhoofden mochten zetten voor de foto’s, was veel pers. Op de foto in de krant rijdt onze auto toevallig voorop.Na deze bijzondere ervaring ging het naar een   overheidsinstantie waar men nadenkt over verkeers- en EV vraagstukken. Heel veel pers maar ook b.v. de eerste volledig elektrische reisbus.en een Toyota PHEV camper.   Hierna kwamen we bij een zeer groot informatie- en testcentrum te Glasgow, waar nagenoeg elke EV uitgebreid kan worden bekeken en proefgereden. Met onafhankelijk advies. Op die manier wordt de drempel naar EV rijden wel echt veel kleiner gemaakt. Als het er nog niet is: echt iets om in NL te starten.Tja en toen was het programma voor ons na een gezamenlijke Indiase maaltijd en een korte nacht afgelopen. Sommigen bleven nog één of twee dagen maar wij reden terug. Complimenten aan de organisatie voor al het werk. Covid voorschriften m.b.t. testen maakten het niet gemakkelijker maar alles kwam goed.De thuisreis duurde ons inclusief laden en Eurotunnel bijna een etmaal. Schotland ligt best ver weg en er waren nogal wat ongelukken die voor veel vertraging zorgden. We reden in totaal 1972 mijl, oftewel 3156 km. We hadden een gemiddelde van 206 Wh per km. Stroomkosten kennen we met een Model S van vóór 2017 uiteraard niet want levenslang gratis Superchargen. Er wordt binnen de groep al weer druk gesproken over een spoedige reunie ergens in Midden Duitsland. Ik kijk ernaar uit.    

16 november 2021

Marina van Helvoort benoemd tot directeur VER

Operationele expertise uit de sector van Elektrisch Vervoer (EV) Marina van Helvoort brengt veel EV-kennis met zich mee. In 2014 richtte zij haar bedrijf EDivision op en neemt deel aan nationale projecten die de transitie naar elektrificatie stimuleren en ondersteunen. Ook bracht zij de door haar opgerichte Nationale EV Helpdesk onder binnen de VER en is zij de initiator van De EV App. Daarnaast verzorgt van Helvoort talloze voorlichtings- en inspiratiesessies over elektrisch rijden. “De rol die de VER nu vervult is broodnodig, naast de autofabrikanten, laadpaal leveranciers, netbeheerders en de overheid is de stem van nieuwe en bestaande gebruikers onmisbaar en steeds belangrijker. Zonder een duidelijke belangenbehartiger vanuit de gebruikers is de kans groot dat de transitie naar elektrisch rijden niet aansluit op de behoeften van die gebruikers, en dat levert gegarandeerd vertraging op. Ik sta te popelen om aan deze slagvaardige en dynamische vereniging verder te mogen bouwen.” aldus van Helvoort. Koos Burgman, voorzitter van het VER Bestuur: “Met Marina hebben we iemand in huis gehaald die met haar ervaring, kennis en netwerk de vereniging en haar groeiend aantal leden naar de volgende fase gaat brengen. De versnelling van elektrisch rijden, op een manier die past bij de behoeften van gebruikers, is in goede handen bij Marina. Uiteraard zal zij in de komende maanden een klein, maar effectief team om zich heen verzamelen om samen de handen uit de mouwen te steken”. Het bestuur is ervan overtuigd dat Marina door haar project ervaringen, kennis en netwerk in de sector van elektrisch vervoer van de directeursfunctie een succes gaat maken en de vereniging verder zal brengen als dé stem van de elektrische rijder!

01 november 2021

13 october 19:00 Webinar LesElektrisch.nl EV's & Rijexamen

Wij werken als VER mee met een webinar van Leselektrisch.nl voor Rijschoolhouders die met EV aan de gang willen gaan.. Is ook interessant om te volgen voor mensen die les willen nemen of zich afvragen of je dan een rijbewijs krijgt waarmee je in alle autos kunt rijden. Project LesElektrisch.nl helpt rijscholen aan broodnodige informatie over de overstap naar lesgeven in een elektrische auto. Veel rijscholen weten dat het kan, maar blijven toch met veel vragen en onduidelijkheden zitten. De overstap wordt niet gemaakt. En dat terwijl 27 procent van alle uitstoot door het wegverkeer komt. Dus ook van de rijscholen en de leerlingen die worden opgeleid. Afgelopen zaterdag organiseerde Les Elektrisch een roadshow voor rijschoolhouders, bij ElaadNL.  Lees hier het verslag   of kijk terug  Woensdag 13 oktober gaat Les Elektrisch een stap verder. Dan is een gratis webinar van anderhalf uur, waarin voor rijschoolhouders belangrijke onderwerpen de revue passeren. Eerder is tijdens het eerste webinar  uitgebreid ingegaan op de Total Cost of Ownership, het zogenaamde Duits model rondom Code 78 , de Les Elektrisch TCO Calculator voor rijscholen en waarom het verstandig is de overstap naar elektrisch te maken. Nu gaat het project een stap verder. Onderwerpen Vragen over de alternatieven voor Code 78 worden besproken. Het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat gaat in op het beleid rond elektrisch lessen. Mogelijkheid tot één op één vragen stellen! Hoe kun je de auto opladen op zonne-energie. Elektrisch rijden in theorieboeken… Het onderzoek van Hogeschool Arnhem Nijmegen over de impact van elektrisch lessen op de leerling. En een testimonial over alternatieven voor Code 78 uit het buitenland. Waardevolle onderwerpen voor rijscholen. Geïnteresseerden kunnen zich Inschrijven via deze link:  

08 oktober 2021

Opinie Volkskrant: Vestzak-broekzak: waarom subsidie voor elektrische auto’s in staatskas verdwijnt

Opinie: Vestzak-broekzak: waarom subsidie voor elektrische auto’s in staatskas verdwijnt Het kabinet gaat op klimaatchic met honderden miljoenen euro’s om het e-rijden te bevorderen. Maar bijna 500 miljoen euro daarvan moet de dalende inkomsten uit brandstofauto’s compenseren. Zet dat geld anders in, écht voor het klimaat. Maarten van Biezen 29 september 2021 , 17:00 Presentatie bij het ochtendgloren van de nieuwe elektrische auto met zonnepanelen, Lightyear One, in Katwijk. Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant Met Prinsjesdag kondigde het kabinet trots aan dat er 600 miljoen euro extra subsidie komt voor elektrische auto’s, als onderdeel van een pakket van 6,8 miljard aan extra klimaatmaatregelen. Mooi nieuws. En noodzakelijk. Alleen, het is niet waar. Want die 600 miljoen ‘extra’ om elektrisch rijden te stimuleren, is vooral een bezuiniging. Sterker, het merendeel van het geld gaat rechtstreeks naar de benzine-auto. Eerst de noodzaak. In 2030 moet, zoals afgesproken in klimaat- en regeerakkoord, iedere nieuwe auto emissievrij zijn. Als alle nieuwe auto’s dan elektrisch zijn, wordt meer dan de helft (!) gehaald van de afgesproken CO2-reductie uit het Klimaatakkoord voor de mobiliteit. Allemaal netjes becijferd door het kabinet en het Planbureau voor de Leefomgeving. Maar diezelfde partijen zeggen dat dit doel niet wordt gehaald met het huidige beleid. Als we op deze voet doorgaan, rijden er in 2030 1 miljoen elektrische auto’s rond (van de bijna 10 miljoen auto’s) en geen 2,1 miljoen, zoals afgesproken. In het huidige tempo zijn in 2030 lang niet alle nieuwe auto’s emissievrij. Mooi dus dat er extra geld wordt vrijgemaakt om elektrisch rijden te versnellen. Schijn bedriegt Maar schijn bedriegt. Ja, er komt in totaal 90 miljoen euro extra voor de aankoopsubsidie voor particuliere elektrische auto’s. Dat is drie keer meer dan aanvankelijk was gepland, al gaat het subsidiebedrag per auto wel omlaag. Tegelijkertijd wordt voorgesteld op de elektrische auto van de zaak maar liefst 330 miljoen euro te bezuinigen. Per saldo is er dus minder stimulering. Waar gaan die honderden miljoenen subsidie voor elektrisch rijden dan naartoe? Dit ‘klimaatgeld’ gaat naar auto’s met een benzine- of dieselmotor. Bijna 500 miljoen euro van het extra geld is bedoeld om de dalende inkomsten uit brandstofauto’s te compenseren. U leest het goed. Begrotingsgat De reden is dat Financiën met een gat in de begroting zit. Doordat er steeds meer elektrisch wordt gereden, wordt er minder fossiele brandstof getankt. Dat betekent dat er minder accijns binnenkomt. Dit gat wordt met deze miljoenen gedicht. Het is duidelijk dat van dit enorme bedrag geen enkele extra elektrische auto de weg op gaat. Door die honderden miljoenen op te tellen bij de stimulering voor elektrisch rijden is in de politieke en publieke opinie het beeld ontstaan dat elektrisch rijden bakken met geld kost. De praktijk is anders. Inmiddels durft geen politicus zich nog vierkant uit te spreken voor het echte klimaatdoel, namelijk alle nieuwe auto’s in 2030 emissievrij. En met name voor het beleid dat daarbij past. Een doel dat maar liefst 5,5 megaton CO2-besparing oplevert. Dit doel is intussen in de beleidsmist verdwenen. Bij veel Nederlanders bestaat nog altijd het idee dat vooral dure elektrische auto’s worden gestimuleerd. Maar dat is allang niet meer zo. Het nieuwe stimuleringsbeleid is vooral gericht op kleinere en goedkopere elektrische modellen. Dat kan ook want die zijn steeds meer te koop. Het zorgt er ook voor dat meer consumenten straks een tweedehands elektrische auto kunnen kopen. Nog een feit: de nationale kosten, de politieke graadmeter voor efficiënt klimaatbeleid, zijn voor elektrisch rijden al in 2025 positief. Elektrisch rijden levert Nederland dus geld op! Dat is het doel Door de energietransitie drogen inkomsten uit fossiele bronnen langzaam op. Dat is de bedoeling en juist een teken van succes. Dit gebeurt niet alleen met de auto, maar ook met warmtepompen en woningisolatie: die leiden tot minder inkomsten uit aardgas. Ook de elektrificering van vrachtwagens en bestelbusjes betekent minder inkomsten uit brandstof. Alleen bij de elektrische personenwagen wordt het verlies aan belastinginkomsten opgeteld bij de stimuleringskosten. Bij warmtepompen, trucks en bestelbusjes en alle andere energietransities tellen we het verlies aan fossiele belasting inkomsten niet bij de stimuleringskosten van het duurzame alternatief. En dat is maar goed ook, anders komen we nooit een stap verder. Laten we dit dan ook niet doen bij auto’s. Laten we klimaatgeld zo inzetten dat het klimaat er beter van wordt. Laten we zo snel mogelijk wel de doelen voor elektrisch rijden realiseren uit het klimaatakkoord, te beginnen met het niet verder verhogen van de bijtelling voor elektrische auto’s in 2022. Maarten van Biezen  is bestuurslid Vereniging Elektrische Rijders (VER).

01 oktober 2021

Laadpaaltop10. De nieuwe onafhankelijke vergelijkingssite voor laadpalen.

RVO Nationaal laadonderzoek 2021 ) Stroom ‘over’ Consumenten houden steeds vaker stroom over aan het eind van het jaar. Huishoudelijke apparaten worden zuiniger en de terugleververgoeding is gedaald tot een dieptepunt. Met de verwachting dat de salderingsregeling gaat verdwijnen wordt het opladen van je auto met eigen zonnepalen steeds interessanter.  Door het vele thuiswerken krijgen steeds meer mensen de mogelijkheid om hun auto overdag op te laden. Zonnestroom die rechtstreeks een auto in gaat, wordt niet aan het net teruggeleverd, wat tevens het elektriciteitsnet ontlast. De juiste laadpaal Maar waar te beginnen? Er is veel aanbod en er zijn talloze installateurs. Hoe kan een consument bepalen of de laadpaal geschikt is en/of de installateur kwaliteit levert?  Maarten Hachmang en Aarjan Langereis van het bedrijf evXperts, bekend van LaadpasTop10, bouwden daarom een onafhankelijke vergelijkingssite voor laadpalen , gericht op de beginnende elektrische rijder. LaadpaalTop10.nl Aarjan:  “Mensen die op zoek gaan naar een thuislaadpaal verdwalen snel in een jungle van laadpalen en hun aanbieders. Laadpalen zijn lastig te vergelijken omdat aanbieders verschillende installatiepakketten en voorwaarden hanteren. Omdat wij voor EV-rijders al jaren laadpassen vergelijken met LaadpasTop10.nl, was LaadpaalTop10 voor ons een logische vervolgstap.” Alle prijzen van laadpalen op de site worden inclusief standaard installatie pakket getoond. Dit pakket is voor alle leveranciers hetzelfde, waardoor onderling vergelijken makkelijker wordt. Via diverse filters kan men door de lijst met laadpalen zoeken. Zo is er bijvoorbeeld een filter voor laadpalen die geschikt zijn voor het laden met zonnestroom. Om de kwaliteit te waarborgen worden er eisen aan leveranciers gesteld, zoals veiligheidsnormen en garantie op montage. Milieu Centraal Maarten: “Voor mensen die nog in de oriëntatiefase zitten hebben we samen met voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal een keuzehulp ontwikkeld die aan LaadpaalTop10.nl is gekoppeld. Na het invullen van deze keuzehulp presenteren wij met Laadpaaltop10 automatisch het aanbod dat hier het beste bij aansluit. Door als onafhankelijke partij laadpalen te vergelijken blijven we de EV rijder centraal stellen.” Bedrijven die laadpalen verkopen en installeren kunnen zich bij het platform aansluiten.

15 september 2021

Resultaten Nationaal Laadonderzoek 2021

gehele onderzoek of gewoon alleen de samenvatting ! Het gehele webinar is  hier op YouTube  terug te kijken. Opvallende resultaten EV-rijders geven aan dat gemiddeld 59% van de kilometers wordt geladen op de privé laadpaal of het stopcontact thuis. Dit was in de eerste editie nog 47%. Logischerwijs draagt de COVID-19 pandemie hieraan bij. 79% van alle ondervraagde EV-rijders geeft aan thuis te kunnen laden en die groep laadt maar liefst driekwart van zijn kilometers thuis op. Driekwart van de EV-rijders heeft zonnepanelen (tegen 15% van de ‘gewone’ Nederlanders) en ze willen die ook gebruiken om slim te laden. En dat is ook belangrijk want 60% van de EV-rijders betaalt zelf voor de laadkosten. Thuisladen biedt kansen VER-voorzitter Koos Burgman: ‘De dominantie van de thuislader biedt kansen. Merendeels laden in avond en nacht en meer gebruik maken van de eigen zonnepanelen kan collectieve en individuele kosten verkleinen. Dat scheelt in de portemonnee van de EV-rijder en ontlast het stroomnet. EV-rijders geven in het onderzoek aan dat ze dit graag doen of willen, maar de mogelijkheden die er zijn onvoldoende kennen.’ Slim laden Uit het onderzoek blijkt dat EV-rijders slim laden met name zien als slim omgaan met de capaciteit op het stroomnetwerk, maar volgens Lotte Gardien, gedragsonderzoeker bij ElaadNL, mogen ook andere voordelen meer aandacht krijgen: ‘Het is goed te zien dat EV-rijders, ook de nieuwe respondenten, opnieuw positief zijn over slim laden en een hoge bereidheid hebben om slim te laden. Dat helpt niet alleen het energienet, maar slim laden betekent ook dat het aanbod van duurzame energie effectiever ingezet kan worden voor het laden van EV’s. Dit laatste is minder bekend. Daar kunnen wij meer EV-rijders over informeren.’ Regionale verschillen Ook is er dit jaar gekeken naar regionale verschillen op het gebied van laden. Thijs Duurkoop (RVO): ‘Over het algemeen is de EV-rijder (zeer) tevreden over de laadinfrastructuur, dat geldt voor alle regio’s. We zien wel verschillen in de laadmix per regio. Zo zien we dat er in de vier grote steden veel minder thuis geladen wordt en dat de EV-rijders uit de regio’s Noord en Zuid vaker aangeven dat er te weinig snelladers zijn’. Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) Het laadonderzoek ondersteunt de uitvoering van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL). In de NAL werken overheden, marktpartijen en netbeheerders samen zodat alle elektrische rijders in Nederland makkelijk, slim en overal hun auto kunnen laden. VER, RVO en ElaadNL zijn samenwerkingspartners binnen de NAL.   Over het onderzoek Vereniging Elektrische Rijders (VER), ElaadNL (kennis- en informatiecentrum op het gebied van smart charging) en de Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland (RVO) organiseren samen met de Rijksuniversiteit Groningen jaarlijks het Nationale Laadonderzoek. Met dit onderzoek brengen ze jaarlijks in kaart hoe elektrische rijders (slim) laden, hoe zij dit ervaren en wat beter kan.

15 juli 2021

37 EV-verenigingen uit de hele wereld richten Global EV Drivers' Alliance op.

Global EV Drivers' Alliance (GEVA ). De Nederlandse Vereniging van Elektrische Rijders (VER) was een van de initiatiefnemers. Voorzitter Koos Burgman: ‘ Een verschuiving naar elektrisch vervoer is essentieel om de uitstoot van broeikasgassen snel te verminderen, klimaatverandering aan te pakken en lokale luchtkwaliteit te verbeteren Wil je echt impact kunnen maken dan moet je ook over de grenzen heen samenwerkingen zoeken.’ GEVA verzamelt best practices, inspiratie en informatie van verenigingen in allerlei landen om elkaar te helpen, te informeren en te inspireren om elektrische mobiliteit in hun eigen regio's/landen en wereldwijd te versnellen. Door samen te werken, kunnen verenigingen van EV-rijders best practices en strategieën delen, zodat de stemmen van EV-rijders worden gehoord in EV-beleidsdiscussies over de hele wereld. Een snelle verschuiving naar elektrisch vervoer kan worden bereikt door ondersteunend beleid. Zo groeide het marktaandeel voor elektrische  voertuigen in Duitsland van 3% in 2019 naar 13,5% in 2020 en ging de Britse markt in dezelfde periode van 3,2% naar 10,7%. Een van de eerste acties van GEVA is een samenwerking tijdens de VN-klimaatconferentie COP26, die in november 2021 in Glasgow wordt georganiseerd.  De Europese GEVA leden zullen een gezamenlijke rally naar Schotland organiseren om elektromobiliteit als belangrijk onderdeel van COP-transportoplossingen te promoten. Landen op andere continenten zullen evenementen in eigen land organiseren om aandacht te vragen voor duurzame mobiliteitsoplossingen. Kijk op www.globalEValliance.com Meer informatie? Neem dan contact op met Ellen Hiep: 06-54370565 of ellenhiep@evrijders.nl

09 juni 2021