De Vereniging Elektrische Rijders (VER) luidt de noodklok. De prijstransparantie bij het laden van elektrische auto’s is nog steeds ver onder de maat - na jaren van beloftes en initiatieven. Uit de nieuwste Benchmark Prijstransparantie van het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur (NKL) blijkt dat het landelijk gemiddelde slechts een 6,1 scoort, vergelijkbaar met andere jaren. Op essentiële onderdelen is er zelfs sprake van achteruitgang. “Dit is ronduit teleurstellend en werkt de mobiliteitstransitie actief tegen, maar gelukkig liggen oplossingen voor de hand”, stelt Marina van Helvoort, directeur van de VER.
Uit het onderzoek, dat met behulp van de VER is uitgevoerd, blijkt dat maar liefst de helft van de prijzen op facturen niet overeenkomt met de vooraf vindbare prijzen. Bij 20% van de laadsessies was er zelfs helemaal geen prijsinformatie vooraf beschikbaar. “Een dergelijke afwijking zou in geen enkele andere sector worden geaccepteerd”, zegt Van Helvoort. “En toch blijft dit in de laadsector maar doorgaan.”
Actieve communicatie moet de standaard worden
De VER is teleurgesteld in de passieve houding van veel laadpasaanbieders. Slechts één tot twee van de geteste negen aanbieders informeert rijders actief bij de start van een laadsessie over de kosten. Veel problemen gaan over gebrekkige of ontbrekende communicatie. Laadprijzen zijn vaak opgebouwd uit meerdere, slecht te controleren componenten. Daardoor zijn facturen voor rijders niet te controleren op juistheid, en dat is in strijd met basale consumentenrechten.
Dat betekent dat veel EV-rijders onderaan de streep véél meer voor hun laadsessies betalen dan verwacht. De VER kent tal van zulke voorbeelden, waarbij het verschil tussen vooraf gecommuniceerde en achteraf in rekening gebrachte prijzen oploopt tot tientallen centen per kWh. Eén laadsessie valt daardoor tientallen euro’s duurder uit. Ook kent de organisatie meerdere voorbeelden waarbij niet-gecommuniceerde kleefkosten leiden tot een factuur die tot wel 1000 euro duurder is dan verwacht.
“Actieve communicatie over prijzen moet verplicht de standaard worden. Laadpasaanbieders mogen zich niet langer verschuilen achter passieve systemen en de verantwoordelijkheid bij de consument leggen”, aldus de VER.
Vertrouwen in elektrisch laden onder druk
De slechte prijstransparantie ondermijnt het vertrouwen in elektrisch rijden. Vooral voor nieuwe of twijfelende overstappers vormt het onduidelijke prijsbeleid een drempel. “Dit remt de transitie naar duurzame mobiliteit af, terwijl snelheid juist nu cruciaal is”, zegt Van Helvoort. “De maat is voor ons nu vol. De sector moet in beweging komen en het Rijk moet ingrijpen. De VER roept op tot verplichte, actieve prijscommunicatie bij elke laadsessie - vooraf én tijdens het laden. Daarmee is het overgrote deel van de problemen eenvoudig op te lossen.”
Het volledige rapport is in te lezen via deze link. Onze aanbevelingen voor de laaddienstsector lees je hier.