Het aantal elektrische auto's groeit gestaag door, en dus moeten er ook steeds meer laadpalen op straat verschijnen. De VER is voorstander van het idee om meer snelladers in steden en dorpen te plaatsen, als reactie op de oproep van Fastned.
Fastned riep gemeenten onlangs namelijk op om werk te maken van het plaatsen van snelladers in steden en dorpen. Het is volgens de snellaadaanbieder een onmisbare vorm van infrastructuur in de transitie naar elektrische mobiliteit voor iedereen. Fastned spreekt nu zelf over 450 nieuwe locaties, op plekken waar nu nog tankstations staan. "Grond is schaars en die brandstofstations op gemeentegrond liggen vaak op de beste locaties", stelt Michiel Langezaal, ceo van Fastned. "Gemeenten hebben de grond voor verandering in handen."
Snellader vervangt veel langzame laadpalen
Tegelijkertijd groeit dus het aantal elektrische auto's. Die worden niet alleen meer gereden door mensen met een eigen laadpaal: steeds meer EV-rijders zijn afhankelijk van publieke laadinfrastructuur. Desondanks is ook die infrastructuur niet altijd voldoende om elektrische auto's van stroom te voorzien. Een snellader kan echter een heel groot aantal reguliere laadpalen - Fastned spreekt over duizend stuks - vervangen. Dat zou betekenen dat er efficiënter met ruimte om kan worden gegaan.
Tegelijkertijd is het steeds eenvoudiger om met auto's te snelladen. Nu al zijn er modellen die binnen 15 minuten van 10 naar 80 procent kunnen worden opgeladen, maar de ontwikkelingen gaan snel. Binnen niet al te lange tijd zijn er modellen die 5 tot 10 minuten nodig hebben om zo goed als vol te geraken.
Snelladers bij in- en uitvalswegen
Ook de VER is voorstander van meer laadinfrastructuur in dorpen en steden. "Nu zien we vooral snelladers langs snelwegen, maar de VER ziet ook graag snelladers in de stad of bij in- en uitvalswegen. Zo kan een snellader een belangrijke uitwijkmogelijkheid vormen voor rijders die afhankelijk zijn van publieke laadinfrastructuur, die op sommige momenten bezet of defect zijn", stelt Robert van Gent, Charging Manager bij de VER. "Met een snellader in de buurt weet je dat je altijd gemakkelijk kunt laden."
Daarnaast ziet de VER dat snelladen binnen een aantal jaren voor een groep mensen ook de standaardvorm van laden kan worden. "Hoe sneller het wordt, hoe normaler het is om enkel snelladers te gebruiken. Dat zal vooral gelden voor mensen die afhankelijk zijn van publieke laadinfrastructuur. Daarom denken we dat snelladers de straatladers deels kunnen vervangen", besluit Van Gent.