33 sensoren Sony brengt in de Vision-S alle technologie onder die voor de automotive industrie interessant kan zijn. De auto heeft bijvoorbeeld 33 sensoren die de boel in en rondom de auto in de gaten houden. Verder heeft de auto zijcamera’s en een 360 Reality Audi o systeem in elke stoel voor een maximale geluidsbeleving. Het panoramadisplay op het dashboard heeft een 8K-resolutie. 286 pk sterke sedan De techgigant doet ook uitspraken over de aandrijflijn: een 286 pk sterke elektromotor, een 0-100-tijd van 4,8 seconden en een top van 240 km/u. De Vision-S is gebouwd op een nieuw schaalbaar platform van Magna Steyr, een grote leverancier voor onder meer Mercedes-Benz , Volkswagen , BMW en zelfs Tesla . Benieuwd wat Sony met deze auto van plan is. Productieplannen heeft Sony vooralsnog niet, want het bedrijf geeft het volgende statement: ‘This prototype vehicle is intended to illustrate our future concepts in the area of mobility’. Het bericht Techgigant Sony presenteert een elektrische auto! verscheen eerst op ZERauto.nl .
Tesla Model 3 De Tesla Model 3 is dé auto van het moment. Hij ziet er goed uit, heeft verassend goede rijeigenschappen en een indrukwekkende actieradius. Al meer dan 30.000 Nederlanders bedachten zich geen moment en hebben er nu één op de oprit staan. Toch is niet iedereen tevreden met de Model 3. Elektrische auto’s zijn te duur Maak kennis met Frank Obrist. Deze Oostenrijkse ingenieur denkt het duidelijk beter te weten dan Tesla. Obrist is namelijk van mening dat volledig elektrische auto’s veel te duur zijn. Volgens de Oostenrijker is er een eenvoudige manier om ze goedkoper te maken: verklein de dure accu en voeg een kleine benzinemotor toe. Ofwel: een hybride. Tesla Model 3 Hybride En dat is exact wat Frank Obrist gedaan heeft. Hij heeft de Tesla-batterij in een Model 3 vervangen door een compacte 17.3 kWh batterij die slechts 98 kilo weegt. Onder de motorkap is tevens een tweecilinder-benzinemotor geplaatst met 54 pk. De benzinemotor drijft niet de wielen aan, maar voorziet de batterij van stroom. Zuinige Model 3 Met de 17.3 kWh accu kan deze Tesla Model 3 hybrid 100 kilometer volledig elektrisch rijden. Maar door gebruik te maken van de benzinemotor haalt de Tesla 1.000 kilometer op een volle tank. Obrist zegt dat een verbruik van 2,0-liter op 100 kilometer haalbaar is. Met het project wil Obrist een alternatieve kijk op duurzame mobiliteit geven. Onder de naam Obrist Powertrain wil de Oostenrijker de plug-in Tesla in 2023 op de markt brengen. Of het publiek dan nog zit te wachten op een hybride is nog maar de vraag. Lees ook: Tesla breidt Supercharger-netwerk flink uit in Nederland Het bericht Tesla Model 3 krijgt een benzinemotor verscheen eerst op ZERauto.nl .
Geen files meer Met de vliegende auto wil Hyundai mensen en steden bevrijden van de belemmeringen van reistijd, drukte en ruimte. Personenvervoer met de vliegende auto van Hyundai moet ervoor zorgen dat de steden van de toekomst filevrij zijn en dat vliegen voor veel meer mensen bereikbaar is. Het vervoersmiddel – met de interne codenaam S-A1 – is ontwikkeld in samenwerking met Uber Elevate, dat de PAV op grote schaal wil inzetten als Uber Air Taxi. Uber Elevate Hyundai is de eerste partner van Uber Elevate die in staat is de PAV in grote aantallen te produceren. In Uber Elevate zorgt Hyundai voor de productie en het beheer van de PAV’s; Uber zorgt voor de ondersteuning in de lucht en de verbindingen met de mobiliteit op de grond en met de passagiers door middel van een zogenoemd luchtreisdeelnetwerk. Hyundai en Uber werken samen aan een infrastructuur waarin de PAV’s kunnen opstijgen en landen. Meer helikopter dan auto Heel veel auto is in het ontwerp van Hyundai’s vliegende auto overigens niet te zien. Het is vooral een kruising tussen een helikopter en auto. Hij kan in de drukke steden van de toekomst – waar het gewone wegverkeer door drukte en opstoppingen vrijwel tot stilstand komt – zonder de noodzaak van start- en landingsbanen door de lucht te reizen. De PAV kan daarom verticaal opstijgen en landen. S-A1: de feiten op een rij Kruissnelheden tot 290 km/u Hoogte van 300 tot 600 meter Vluchten van maximaal ongeveer 100 kilometer Volledig elektrisch Batterijen zijn binnen vijf tot zeven minuten op te laden De diverse rotors en propellers rondom de S-A1 worden elektrisch aangedreven, zo blijft de PAV vliegen als een rotor onverhoopt uitvalt Kleinere rotors zorgen er ook voor dat de S-A1 veel minder geluid produceert dan een helikopter met een grote rotor en een verbrandingsmotor Kan verticaal opstijgen en landen Tijdens de vlucht werkt de S-A1 als een vliegtuig met vleugels De S-A1 wordt in eerste instantie gevlogen door piloten. Na verloop van tijd, wanneer de benodigde technologie volledig is uitontwikkeld, worden de PAV’s volledig autonoom Maximaal vier passagiers, exclusief de exclusief piloot. Grappig: de impopulaire middelste zitplaats is vervallen en biedt plaats aan bagage Bekijk de vliegende auto van Hyundai in deze video Het bericht Hyundai ziet ze vliegen, presenteert elektrische vliegende auto verscheen eerst op ZERauto.nl .
Fuji Woven City wordt gerealiseerd op een terrein van 175 hectare aan de voet van de berg Fuji – de hoogste berg van Japan – en krijgt een volledig verbonden ecosysteem op basis van waterstof. Een ‘hydrogen-based society’ dus. Huisrobots Alle woningen in Woven City krijgen huisrobots die bewoners assisteren bij het dagelijkse leven, maar ook sensoren die met kunstmatige intelligentie de gezondheidstoestand van bewoners checken. Toyota heeft voor de stad een groot centraal park in gedachten, evenals verschillende wijkparken. Ze zijn bedoeld om de inwoners van Woven City dichter bij elkaar te brengen. 2.000 mensen De bedoeling is dat er in eerste instantie 2.000 mensen in Woven City komen te wonen, waaronder medewerkers van Toyota en hun gezinnen, gepensioneerden, wetenschappers en partners van Toyota Motor Corporation. Kennis hebben van autonomie, robotica, persoonlijke mobiliteit, smart homes en kunstmatige intelligentie (Artificial Intelligence, AI) is een pré om in Woven City te mogen gaan wonen. Deense architect Bjarke Ingels Voor het ontwerp van de Woven City werkt Toyota samen met de Deense architect Bjarke Ingels, oprichter van de Bjarke Ingels Group (BIG). Ingels en zijn team ken je wellicht wel van het nieuwe Two World Trade Center in New York, het nieuwe hoofdkantoor van Google in Californië en verschillende wolkenkrabbers in San Francisco en Vancouver. Autonome en elektrische voertuigen Op straat in Woven City kom je straks alleen volledig autonome en elektrische voertuigen tegen (een waterstofauto rijdt ook elektrisch). Woven City krijgt drie verschillende soorten straten: een voor alleen snellere voertuigen, een voor een mix van voertuigen met een lage snelheid, persoonlijke mobiliteit en voetgangers en een voor alleen voetgangers, een promenade. De straten worden dusdanig aangelegd dat ze de toepassing van kunstmatige intelligentie bevorderen, stelt Toyota. Duurzaam hout Duurzaamheid is erg belangrijk in Woven City. Toyota maakt de huizen daarom van duurzaam hout gemaakt om op die manier de ecologische voetafdruk te minimaliseren. Toyota gebruikt hierbij traditioneel Japans houtsnijwerk dat deels geproduceerd wordt door robots. De daken van gebouwen krijgen fotovoltaïsche panelen die zonne-energie opwekken als aanvulling op de energie die opgewekt wordt door brandstofcellen. Het plan is verder om de stad als het ware te laten opgaan in zijn natuurlijke omgeving waarbij het gebruik van inheemse vegetatie een belangrijke rol speelt, maar dat is wel duidelijk na het zien van de eerste foto’s van Woven City. Akio Toyoda Het meesterbrein achter Woven City is de uitgesproken Toyota-topman Akio Toyoda. Zijn persoonlijke motto is ‘no more boring cars’, maar Toyoda is ook heel geïnteresseerd in duurzame projecten en waterstoftechnologie. In Woven City vat hij al zijn interesses samen. Zoektocht naar betere manier van leven Akio Toyoda: “We heten iedereen welkom die de manier waarop we leven willen verbeteren, om te profiteren van dit unieke ecosysteem en ons te vergezellen in onze zoektocht naar een betere manier van leven en mobiliteit voor iedereen. Met inwoners, gebouwen en voertuigen die allemaal met elkaar verbonden zijn en met elkaar communiceren via data en sensors, zullen we in staat zijn kunstmatige intelligentie te testen in zowel fysieke als virtuele gebieden. Hierdoor kunnen we het potentieel hiervan maximaliseren.” Masdar City Er bestaan wereldwijd al meer ‘steden van de toekomst’. AutoRAI.nl/ZERauto.nl bracht in december 2018 bijvoorbeeld een bezoek aan Masdar City nabij Abu Dhabi. In Masdar City draait alles om duurzaamheid, ondergebracht in drie pilaren: environmental sustainability, social sustainability en economic sustainability. Het bericht Woven City: de slimme ‘waterstof’-stad van Toyota verscheen eerst op ZERauto.nl .
Goedkope elektrische auto Betaalbare elektrische auto’s, ze komen eraan. De volledige elektrische Smart Fortwo rij je bijvoorbeeld al vanaf 23.466 euro en met de Skoda Citigo e iV rij je weg voor 23.290 euro. Betaalbare prijzen, maar echt goedkoop kun je het nog niet noemen. Maak kennis met de R1 van het Chinese automerk ORA. Zijn prijs? 7.639 euro. Wat krijg je voor dat geld? Een accupakket met een capaciteit van 33 kWh. Die zorgt voor een theoretische actieradius van 312 kilometer. In de echte wereld zal je die afstand niet snel halen, maar 200-250 kilometer vinden wij ook prima voor dat geld. De ORA R1 is, in tegenstelling tot meeste elektrische auto’s, niet bepaald snel. Onder de motorkap ligt een elektromotor met slechts 48 pk (35 kW). De topsnelheid bedraagt maar 100 km/u. De R1 voelt zich dan ook het meest thuis in de stad. Great Wall Motors De Chinese autoproducent Great Wall Motors is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de ORA R1. En denk nu niet dat dat een kleine Chinese startup is. Het merk, dat vernoemd is naar de Chinese Muur, is een van de grootste autofabrikanten van China. Great Wall Motors, ook wel bekend onder de afkorting GW of GWM, verkoopt ruim een miljoen auto’s per jaar en heeft fabrieken in onder meer Ecuador, Bulgarije, Egypte, Oekraïne en Rusland. MINI Electric Sinds 2018 werkt Great Wall Motors samen met BMW aan elektrische auto’s. Zo wordt de nieuwe volledige elektrische MINI Electric (MINI Cooper SE) in 2020 onder andere geproduceerd in een Chinese fabriek die BMW samen met Great Wall Motors aan het bouwen is. Uit deze Chinese fabriek zal in 2022 naar alle waarschijnlijkheid ook de MINI Rocketman rollen. Deze mini-MINI lijkt qua afmetingen op de ORA 1 en deelt ook zijn techniek met de compacte Chinees. Europa Dan het slechte nieuws. De auto komt voorlopig niet naar Europa. Toch interesse in een Chinese elektrische auto? De MG ZS EV van het Chinese SAIC Motor is inmiddels verkrijgbaar in Nederland: Lees ook: DIT HEEFT DE ELEKTRISCHE MG ZS EV ALLEMAAL STANDAARD Het bericht Dit is de goedkoopste elektrische auto ter wereld: 312 km actieradius voor €7.639 verscheen eerst op ZERauto.nl .
Grootschalige levering Fisker presenteert de nieuwe Ocean tijdens de Consumer Electronics Show 2020 in Las Vegas, maar op de daadwerkelijke levering is het nog even wachten. De productie van de Fisker Ocean moet naar verwachting eind 2021 starten. De eerste grootschalige leveringen starten dan in 2022. Ongeveer gelijktijdig met de Tesla Model Y, een concurrent van deze Fisker Ocean. Genève Tussen 2022 en 2027 hoopt Fisker op jaarbasis meer dan 1 miljoen voertuigen te produceren in de Verenigde Staten, Europa en in China. Op de Autosalon van Genève maakt Fisker nog meer details bekend over de productieplannen van deze Ocean. Fisker maakt in Genève ook meer details over het nieuwe, schaalbare platform openbaar. Op dit platform moeten ook toekomstige modellen komen te staan, zo is het plan. Kopen of leasen Fisker wil de Ocean op twee manieren gaan aanbieden: via aankoop of via een leaseconstructie. Kies je voor aankoop dan betaal je 37.499 dollar, maar die prijs kan zakken met behulp van overheidssteun naar 29.999 dollar. Een exemplaar reserveren kan voor 250 dollar. Via de leaseconstructie betaal je 379 dollar per maand. Bestuurders bepalen zelf hoe lang ze de Ocean willen rijden. Een klant kan het voertuig al na één maand terugbrengen of de auto jarenlang rijden. Elk jaar mogen ze omgerekend 48.000 kilometer rijden. Betalingen lopen onder meer via een speciale app: de Fisker Flexee mobile app. California Mode Fisker gaat qua gekke features een beetje Tesla achterna. Het merk heeft bijvoorbeeld patent aangevraagd op een zogeheten ‘California Mode’ waarbij alle glaspanelen in de auto zakken voor een zogeheten open-air feeling. De Fisker Ocean krijgt standaard een actieradius van ongeveer 400 tot 480 kilometer dankzij een ongeveer 80 kWh grote lithium-ion batterij. Fors zonnepaneel Optioneel levert Fisker een fors zonnepaneel op het dak. Volgens het merk krijg je dankzij dit dak in een zonnig klimaat zomaar 1.600 kilometer gratis kilometers cadeau. Sowieso heeft Fisker de Ocean een eco-randje gegeven. Zo is het tapijt – gemaakt van visnetten – volledig herbruikbaar. Het interieur is ‘vegan’ en bestaat uit 100 procent polycarbonaat polyurethaan oppervlakken alsook zogeheten eco-suede. Het bericht Fisker heeft grote ambities met elektrische Ocean verscheen eerst op ZERauto.nl .
Tesla Gigafactory 3 Als buitenlander is het moeilijk om een business op te bouwen in China. Gooi daar nog een internationale handelsoorlog overheen en het is bijna onmogelijk. Tesla pakt het daarom anders aan. Het verscheept zijn auto’s niet meer naar China, maar bouwt ze er. Binnen een jaar is de Tesla Gigafactory 3 uit de grond gestampt. Uit de fabriek komt de Tesla Model 3. Gemaakt door en voor Chinezen. In december 2019 werden de eerste auto’s uitgeleverd aan Chinese medewerkers die er een besteld hadden. Vanaf 7 januari mogen de eerste Chinese klanten hun Model 3 ophalen. https://zerauto.nl/wp-content/uploads/sites/2/2020/01/Tsla-china.mp4 Prijs Tesla Model 3 China De Chinese Model 3 is fors goedkoper dan de Amerikaanse variant die in Nederland verkrijgbaar is. Dat heeft meerdere redenen. In Nederland betaal je voor transportkosten, de auto staat namelijk twee weken op de boot. Daar komen nog invoerkosten en de wisselende valutakoers bovenop. Voor de instapversie van de Model 3 betaal je in Nederland 48.980 euro. Doordat Tesla zijn auto’s voor de Chinese markt nu lokaal bouwt, is er geen sprake meer van aankoopheffingen. Sterker nog, Chinese klanten krijgen van de overheid juist aankoopsubsidie ter waarde van 3.200 euro omdat de auto Made in China is. In totaal kost een Model 3 in China dan 38.500 euro. Die prijs gaat in de toekomst waarschijnlijk nog verder omlaag. De productie in de Gigafactory 3 ligt momenteel op 1000 auto’s per week. De Amerikanen willen dit zo snel mogelijk opschroeven naar 3000 per week. Daarnaast willen ze meer onderdelen in het land maken. Nu komt 70% van de onderdelen nog uit Amerika. Tesla Gigafactory Europe En wij dan, in Europa? Wij betalen nu nog de hoofdprijs voor de Model 3. In de Verenigde Staten betaal je namelijk ‘maar’ 31.520 euro (35.000 dollar) voor een Model 3. Dat moet veranderen zodra de Tesla Gigafactory Europe in Berlijn op volle toeren draait. De opening staat eind 2021 gepland. Nog even geduld dus… Lees ook: Tesla breidt Supercharger-netwerk flink uit in Nederland Het bericht Tesla start leveringen in China: Dit kost de Chinese Model 3 verscheen eerst op ZERauto.nl .
Tesla Supercharger netwerk Bij Tesla zijn ze erg goed in vooruit plannen. Ondanks dat er nog maar weinig Tesla’s op de weg reden, begint het merk in 2012 al met het uitrollen van het Tesla Supercharger-netwerk. De Amerikanen investeren flink in het netwerk, en binnen korte tijd stond er een uitgebreid laadnetwerk in de Verenigde Staten. Ook in Europa was het al snel mogelijk om volledig elektrisch van de Noordkaap tot Zuid-Portugal te rijden, enkel door gebruik te maken van het Supercharger-netwerk. Jarenlang konden eigenaren van een Model S of X hun auto gratis opladen via deze snelladers. Inmiddels vraagt Tesla een kleine vergoeding voor de elektriciteit. Tesla Supercharger locaties Nederland Het netwerk bestaat inmiddels wereldwijd uit 1.804 locaties, met in totaal 15.911 Tesla snelladers. Tesla heeft 23 Supercharger locaties in Nederland. Langs de A2 in Breukelen staat het grootste Superchargerstation van Nederland met 28 snelladers. Dat zijn er echter niet genoeg. Het merk is zo populair dat op menig Supercharger locatie lange rijen ontstaan. In 2019 zijn er bijna 30.000 Tesla Model 3’s op kenteken gezet in Nederland, die allemaal wel een keertje kennis willen maken met de Tesla Supercharger. Tesla opent dit jaar daarom zes nieuwe Supercharger locaties in Nederland: Winschoten Klazienaveen Beusbergen (A1 – Markelo/Holten) Delft Veghel Bergen op Zoom Tesla Supercharger locaties Europa Maar daar blijft het niet bij. Het netwerk breidt constant uit, en ook buiten Nederland springen nieuwe locaties als paddenstoelen uit de grond. In Europa opent Tesla dit jaar honderden nieuwe Supercharger locaties. Zo krijgen Frankrijk, Spanje, Duitsland, Portugal, Ierland, Italië en het Verenigd Koninkrijk er tientallen locaties per land bij. Maar er is ook een hele lijst aan landen die voor het eerst aangesloten worden op het netwerk: Griekenland, Turkije, Bulgarije, Macedonië, Servië, Roemenië, Oekraïne, Wit-Rusland, Rusland, Letland, Litouwen en Estland. Voor avonturiers met een Tesla is het in 2020 mogelijk om volledig elektrisch van Nederland naar Moskou of Istanboel te rijden. Superchargers op Corsica Ook de eilanden Mallorca, Sardinië en Corsica krijgen voor het eerste Supercharger locaties. In Azië en de Verenigde Staten groeit het netwerk ook stevig door. Een kaart met alle Tesla Supercharger locaties vind je HIER . Lees ook: Tesla Model 3 sneller dankzij over-the-air update Het bericht Tesla breidt Supercharger-netwerk flink uit in Nederland verscheen eerst op ZERauto.nl .
87 miljoen euro Van de in totaal 87 miljoen euro hoopt Van Veldhoven 43 projecten te starten. Schepen op waterstof, uitstootvrije bouwmachines, schone boodschappenbezorgwagens, diverse soorten bussen en swapbare accu’s voor pizzabezorgscooters; het zijn enkele voorbeelden van de 43 projecten. Zeven nieuwe waterstoftankstations Ongeveer de helft van het geld gaat naar batterij-elektrische innovaties, iets minder dan de helft om waterstofinnovaties en een klein deel naar toepassing van hernieuwbare biobrandstof. Van het geld wordt ook de laadinfrastructuur uitgebreid, onder meer met zeven nieuwe waterstoftankstations, in Roosendaal, Utrecht, Nieuwegein, Amsterdam, Dordrecht, Barneveld en Den Helder. Beetje bij beetje ontstaat zo een landelijk dekkend netwerk van waterstoftankstations. Eerdere investeringen Het kabinet wil de CO2-uitstoot in 2030 gehalveerd hebben ten opzichte van 1990. Om die reden investeert de overheid al langer in duurzame projecten. Het kabinet trok bijvoorbeeld in 2019 34,5 miljoen euro subsidie uit voor transportprojecten die goed zijn voor het klimaat. In 2017 werden 33 projecten ondersteunt met een totale investering van 76 miljoen euro. Van Veldhoven: “Met dat geld zijn onder andere de eerste waterstoftankstations gerealiseerd, is een elektrische betonmixer ontwikkeld, rijden schone vrachtwagens rond die supermarkten bevoorraden en is een systeem ontwikkeld waarmee pakketbezorging in Rotterdam uitstootvrij plaatsvindt.” Het bericht Zeven extra waterstoftankstations in Nederland verscheen eerst op ZERauto.nl .
50 miljoen euro niet gehaald Sono Motors begon de crowdfundingactie omdat het bedrijf niet verder wilde met huidige investeerders, omdat partijen het niet eens konden worden over de ‘langetermijnvisie’. Jona Christians, CEO en mede-oprichter van Sono Motors: “Liever financieren we deze unieke auto samen met de mensen die het op de weg willen zien.” Vandaar de crowdfundingactie. Het doel: 50 miljoen euro ophalen vóór 30 december 2019. Maar helaas: dat is niet gelukt. De teller bleef steken op 32 miljoen euro. Zonnepanelen De bijzondere Sion – van formaatje BMW i3 – is uitgerust met zonnepanelen op het dak en zijkant. Op een zonnige dag moeten die zonnepanelen resulteren in 30 kilometer extra rijbereik. De productie zou eind 2019 moeten starten, maar dat doel blijkt onrealistisch. Nu hoopt Sono Motors op een productiestart in september 2021, maar ook dat is onzeker nu er te weinig geld is opgehaald. Succesvol Sono Motors zegt in een reactie: “We hebben helaas onze doelstelling van 50 miljoen euro niet gehaald. Maar we zijn ver gekomen: met meer dan 32 miljoen euro is dit de grootste en meest succesvolle crowdfundingactie in Europa ooit geweest. Het is gewoon ongelooflijk wat we samen hebben bereikt! Bedankt aan iedereen die ons heeft gesteund.” Campagne verlengen? Het bedrijf twijfelt of de campagne moet worden verlengd. “In de afgelopen dagen en weken is ons herhaaldelijk gevraagd of we de campagne kunnen verlengen. Er kwamen immers steeds meer supporters bij en dagelijks kregen we er geld bij. Onze supporters maken evenveel deel uit van Sono Motors als het team en de oprichters. De gemeenschap is de reden dat we in de eerste plaats zo ver zijn gekomen. Daarom hebben we besloten om alle reserveringhouders van de Sion in de komende drie dagen hum stem te laten uitbrengen. Zodra de beslissing is genomen, zullen we het resultaat onmiddellijk publiceren.” Het lot Het lot van Sono Motors lijkt dus af te hangen van mensen die al een reservering voor de Sion hebben geplaatst. Het leek zo voorspoedig te gaan, want een fabriek was al gevonden: de oude Saab-fabriek in het Zweedse Trollhättan . Het doel is om daar 260.000 exemplaren van de Sion te produceren. De vanafprijs van de Sion moet starten bij ongeveer 25.500 euro (basisprijs van 16.000 euro en accuprijs van 9.500 euro). Sono Motors heeft al dik 10.000 reserveringen op zak voor de Sion. Het bericht Toekomst Sono Motors onzeker, niet genoeg geld opgehaald verscheen eerst op ZERauto.nl .
Prijzen elektrische auto’s in 2020 In onderstaand overzicht zetten we de batterij-elektrische auto’s niet op volgorde van prijs, maar op naam. Prijzen kunnen mogelijk nog wijzigen, bovendien kunnen er in deze lijst nog modellen ontbreken. De goedkoopste BEV in dit overzicht is de Skoda CITIGOe iV met een vanafprijs van 23.290 euro. De Porsche Taycan Turbo S vormt de bovengrens met een vanafprijs van 191.000 euro. Overzicht prijzen 2020 Audi e-tron 50 quattro – 71.900 euro Audi e-tron 55 quattro – 85.250 euro BMW i3 – 42.411 euro DS 3 Crossback e-Tense – 43.190 euro Ford Mustang Mach-E 75,7 kWh – 49.925 euro Ford Mustang Mach-E 98,8 kWh – 58.075 euro Ford Mustang Mach-E AWD 75,7 kWh – 57.665 Ford Mustang Mach-E AWD 98,8 kWh – 67.140 euro Ford Mustang Mach-E AWD First Edition 98,8 kWh – 70.940 euro Honda e 136 pk – 35.330 euro Honda e Advance 154 pk – 38.330 euro Hyundai IONIQ – 36.995 euro Hyundai KONA Electric 39 kWh – 36.795 euro Hyundai KONA Electric 64 kWh – 41.595 euro Jaguar I-Pace – 81.800 euro Kia e-Niro 64 kWh – 44.995 euro Kia e-Soul 64 kWh – 42.995 euro Lexus UX 300e Electric – nog niet bekend Mazda MX-30 – 33.990 euro Mercedes-Benz EQC 400 4Matic – 80.995 euro MG ZS EV – 30.985 euro MINI Cooper SE – 34.900 euro Nissan LEAF 40 kWh – 36.990 euro Nissan LEAF e+ 62 kWh – 45.850 euro Opel Ampera-e – 44.799 euro Opel Corsa-e 50 kWh – 30.999 euro Peugeot e-2008 EV 50 kWh 136 – 40.930 euro Peugeot e-208 EV 50 kWh 136 – 36.250 euro Polestar 2 – 60.800 euro Porsche Taycan 4S – 109.900 euro Porsche Taycan Turbo – 157.100 euro Porsche Taycan Turbo S – 191.000 euro Renault ZOE R110 52 kWh – 33.590 euro Renault ZOE R135 52 kWh – 35.190 euro Skoda CITIGOe iV – 23.290 euro Skoda Mii Electric – 23.400 euro Smart EQ Forfour – 23.995 euro Smart EQ Fortwo – 23.995 euro Smart EQ Fortwo Cabrio – 26.995 euro Tesla Model 3 Long Range – 58.980 euro Tesla Model 3 Performance – 64.580 euro Tesla Model 3 Standard Range Plus – 48.980 euro Tesla Model S Long Range – 87.800 euro Tesla Model S Performance – 104.700 euro Tesla Model X Long Range – 93.600 euro Tesla Model X Performance – 109.800 euro Volkswagen e-Golf – 34.296 euro Volkswagen e-Up – 23.475 euro Volkswagen ID.3 1ST – 38.000 euro Volvo XC40 P8 AWD Recharge – 59.900 euro Het bericht Elektrische auto’s: dit zijn de prijzen in 2020 verscheen eerst op ZERauto.nl .
Tesla Model 3 Autotransporteurs rijden af en aan om alle auto’s op tijd af te leveren. Tesla kiest voor gemak en levert zijn auto’s met hulp van werknemers en vrijwilligers (!) direct af in de haven nadat de auto’s van de boot zijn gereden. Dat gaat met grote aantallen tegelijk. Alleen op 28 december registreerde Tesla bijvoorbeeld 989 exemplaren van de Model 3, de dag ervoor waren dat 727 Model 3’s. Het is in de laatste maanden van 2019 routine geworden voor Tesla om zoveel mogelijk Model 3’s af te leveren. Over 23 dagen in december lag het gemiddelde aantal afleveringen van de Tesla Model 3 op dik 450 exemplaren per dag! MG ZS EV en Audi e-tron Ook het in Nederland herboren automerk MG heeft het druk met zijn batterij-elektrische MG ZS EV . Op 28 december registreerde MG 65 exemplaren van de ZS EV. Op 21 december waren dat nog 80 exemplaren. Ook Audi heeft het druk met zijn e-tron . Op 28 december registreerde Audi 335 exemplaren, op 27 december zelfs nog 433 auto’s en op 23 en 24 december respectievelijk nog 317 en 208 e-tron’s. En hoe zit het dan met de Jaguar I-Pace? Van die elektrische auto kwamen nog 38 exemplaren op kenteken op 29 december en 50 stuks op 28 december. LEES OOK: Bijtelling 2020-2025: dit ga je betalen Nissan Leaf Nissan draait ook overuren met het afleveren van alle batterij-elektrische Leaf’s . In december registreerde Nissan nog 597 exemplaren van de Leaf, waarvan 57 exemplaren alleen al op 24 december. Een vergelijkbaar verhaal geldt voor de Franse autobouwer Renault die in december 2019 al 555 exemplaren van de ZOE op kenteken heeft gezet. De piek lag op 20 december met 77 registraties. Bijtelling 2020 De zakelijke regels voor BEV’s gaat veranderen. Tot 31 december 2019 is het nog zo dat je 4 procent bijtelling betaalt over een aankoopbedrag van 50.000 euro. Voor iedere euro daarboven betaal je 22 procent bijtelling. Met ingang van 1 januari 2020 gaan de bijtellingsregels op de schop: 4 procent wordt 8 procent en het prijsplafond daalt van 50.000 naar 45.000 euro. Door deze nieuwe regels vinden er eind 2019 massa-afleveringen plaats van batterij-elektrische auto’s die in aanmerking komen voor 4 procent bijtelling. Naar verwachting loopt de verkoop van batterij-elektrische auto’s in de loop van 2020 en 2021 verder terug als het bijtellingsvoordeel voor BEV’s steeds kleiner wordt. Veel zakelijk rijders willen nu graag profiteren van de lage bijtelling , want die staat voor vijf jaar vast. LEES OOK: Bijtelling 4 procent versus 8 procent, hoeveel ga je meer betalen? Top 9 kentekenregistraties december 2019 batterij-elektrische auto’s Bron: Kentekenradar Tesla Model 3 – 11.118 exemplaren Audi e-tron – 2.005 exemplaren Hyundai Kona Electric – 840 exemplaren Volkswagen e-Golf – 653 exemplaren Kia e-Niro – 628 exemplaren Nissan Leaf – 609 exemplaren Renault Zoe – 556 exemplaren MG ZS EV – 441 exemplaren BMW i3 – 405 exemplaren Het bericht Laatste 24 uur van 2019 cruciaal voor Nederlandse auto-importeurs verscheen eerst op ZERauto.nl .