Nieuws

Daarom verhoogt IONITY de stroomtarieven

Snelladers van IONITY IONITY heeft momenteel meer dan 200 laadstations met meer dan 860 laadpunten in twintig Europese landen. De snelladers van IONITY hebben een toplaadvermogen van 350 kW. Onder meer Audi e-tron Charging Service, Mercedes me Charge, BMW ChargeNow, Porsche Charging Service, Volkswagen WeCharge en binnenkort ook de laadoplossingen van Hyundai en Ford maken gebruik van het laadnetwerk van IONITY en bieden daar ook financieel aantrekkelijke laadpakketten voor aan. Toch is niet iedereen aangesloten bij een van deze merken. Vaste prijs per kWh Omdat het laadnetwerk van IONITY ook beschikbaar is voor andere zogeheten Mobility Service Providers (MSP’s), hanteert de joint-venture voor deze merken een vaste prijs per kilowattuur. “Klanten die geen contract hebben met een MSP, kunnen hun elektrische auto opladen bij alle laadpunten van IONITY. Je betaalt dan wel per kilowattuur, te weten 0,79 euro per kWh”, laat IONITY in een statement weten. Vaarwel introductietarief Het introductietarief van 8 euro per laadsessie – ongeacht de hoeveelheid kWh’s – gaat daarmee vervallen per 31 januari 2020. Hiermee stippen we ook direct de reden aan waarom IONITY de prijzen verhoogt. De genoemde 8 euro per laadsessie was een introductieprijs om mensen kennis te laten maken met het snellaadnetwerk van IONITY. Het introductievoordeel is nu voorbij. IONITY is wel wat duurder De nieuwe prijsstructuur van IONITY maakt het bedrijf wel direct een van de duurdere op de markt. Fastned rekent bijvoorbeeld 0,59 euro per kilowattuur en Allego brengt 0,69 euro in rekening. Het Supercharger-netwerk van Tesla is met 0,25 per kilowattuur een van de voordeligste. Prijs met abonnement Ter verduidelijking: de genoemde 0,79 euro per kWh geldt alleen voor EV-eigenaren zonder abonnement. Bij Audi, Mercedes-Benz , Volkswagen, Porsche, Hyundai en Ford zijn abonnementen op IONITY mogelijk en die zijn stukken voordeliger. Audi vraagt bijvoorbeeld 0,33 euro per kWh in combinatie met een IONITY-abonnement van 17,95 euro per maand. Michael Hajesch, CEO van IONITY, zegt: “Met betrekking tot de snelle ontwikkelingen op het gebied van elektromobiliteit biedt ons nieuwe prijsstelsel een levensvatbare en transparante prijsstructuur in Europa.” Dit gaat het per elektrische auto kosten zónder abonnement Berekend met de volgende formule: 0,79 euro x aantal kWh = prijs per laadsessie Audi e-tron 50 quattro – 71 kWh – 56,09 euro Audi e-tron 55 quattro – 95 kWh – 75,05 euro Mercedes-Benz EQC – 80 kWh – 63,2 euro Porsche Taycan – 79,2 kWh – 62,56 euro Porsche Taycan – 93,4 kWh – 73,78 euro Hyundai Kona Electric – 39 kWh – 30,81 euro Hyundai Kona Electric – 64 kWh – 50,56 euro Kia e-Niro – 64 kWh – 50,56 euro Kia e-Soul – 64 kWh – 50,56 euro Ford Mustang Mach-e – 75,7 kWh – 59,80 euro Ford Mustang Mach-e – 98,8 kWh – 78,05 euro Mazda MX-30 – 35,5 kWh – 28 euro Renault ZOE – 52 kWh – 41,08 euro Jaguar I-PACE – 90 kWh – 71,1 euro Tesla Model 3 Standard Range – 40 kWh – 31,6 euro Tesla Model 3 Long Range – 72,5 kWh – 57,27 euro Het bericht Daarom verhoogt IONITY de stroomtarieven verscheen eerst op ZERauto.nl .

20 januari 2020

Winterperiode: autobanden wel of niet vervangen?

Verschil tussen zomer- en winterbanden Op het eerste oog zie je misschien niet direct het verschil tussen een zomer- en winterband, maar er zijn wel degelijk grote verschillen. Als eerste het profiel . De lamellen van de winterband, dit zijn de inkepingen in de profielblokken, zorgen voor meer grip bij het remmen en optrekken. De lamellen zijn dwars geplaatst voor meer grip en voor de stabiliteit in bochten zijn de lamellen ook verticaal geplaatst. Blijft flexibel De rubbersamenstelling verschilt ook van de winterband. Bij lage temperaturen blijft het rubber van de winterband flexibel. Bij de zomerband wordt het rubber hard onder een temperatuur van zeven graden, waardoor het raakoppervlak ook kleiner wordt. Er is dus minder grip op de weg. Door het zachtere rubbersoort van de winterband, vangt hij oneffenheden op het wegdek ook gemakkelijker op en behoudt beter zijn grip. Tevens sta je bij koude temperaturen of sneeuw op het wegdek sneller stil bij het remmen met winterbanden dan met zomerbanden. De remweg is aanzienlijk korter. Kosten Veel mensen denken dat het duurder is om op winterbanden te rijden in plaats van het hele jaar door op zomerbanden. Dat klopt niet helemaal. Winterbanden zijn net zo duur als zomerbanden. Voor een gemiddelde band betaal je 110 euro. Dus een nieuwe set winterbanden kost behoorlijk wat. Sommige mensen moeten dan geld lenen . Maar dit geld ben je niet per se kwijt boven op de kosten van je zomerbanden, want de zomerbanden slijten nu minder snel en zijn dus minder snel aan vervanging toe. Het wisselen van banden kost ongeveer 80 euro. Daar staat tegenover dat goed afgestelde banden zuiniger rijden, hiermee bespaar je weer geld dus. Daar komt bij dat je in sommige landen een boete ontloopt als je op winterbanden rijdt, omdat winterbanden in sommige Europese landen wél verplicht zijn tijdens de koudere periodes. All-seasonbanden Een compromis zijn all-seasonbanden, zoals de naam al zegt: banden voor het hele seizoen. Het voordeel hiervan is dat je geen kosten kwijt bent aan het wisselen van de banden en je hoeft niet een extra set banden in de garage hebben te staan. All-seasonbanden doen het duidelijk beter dan zomerbanden onder winterse omstandigheden, maar in vergelijking met winterbanden zijn er ook tekortkomingen. Zeker op hellende wegen met sneeuw hebben ze beduidend minder grip. Maar als je alleen in Nederland rijdt met de auto, kunnen all-seasonbanden een prima oplossing zijn. Ga je naar landen als Duitsland en Oostenrijk waar de wegen besneeuwd kunnen zijn? Dan worden winterbanden aangeraden. Het bericht Winterperiode: autobanden wel of niet vervangen? verscheen eerst op ZERauto.nl .

16 januari 2020

Kia en Hyundai komen met elektrische bedrijfswagens

Kleine en middelgrote elektrische bedrijfswagens Kia en Hyundai komen met kleine en middelgrote elektrische bedrijfswagens. Ook komen de twee Koreaanse merken met andere logistieke producten voor onder meer deelautobedrijven en shuttlediensten. De samenwerking stellen Kia en Hyundai in staat om sneller in te spelen op de groeiende vraag naar elektrische bedrijfswagens in Europa. Concurrentievoordeel Van de totale investering van 100 miljoen draagt Hyundai 80 miljoen euro bij en Kia 20 miljoen euro. Albert Biermann, President & Head of Research & Development Division voor Hyundai Motor Group: “De eco-voertuigmarkt in Europa zal naar verwachting snel groeien als gevolg van de introductie van strengere milieuregels. Door samen met Arrival elektrische bedrijfsvoertuigen te ontwikkelen, zijn we in staat om een concurrentievoordeel te behalen.” Skateboardvoertuigplatform Arrival is in 2015 opgericht en heeft productievestigingen en R&D-centra in de Verenigde Staten, Duitsland, Tel Aviv, Rusland en het Verenigd Koninkrijk. De kracht van het bedrijf ligt in het ‘skateboardvoertuigplatform’ met een modulaire componentenstructuur, een kosteneffectieve basis met een batterijpakket, een elektromotor en aandrijflijncomponenten. Niet de enige samenwerking Onder het motto van ‘open innovatie’ onderzoeken Kia en Hyundai samenwerkingsverbanden met verschillende bedrijven om een leidende positie op te bouwen in de snel wereldwijd snel groeiende EV-markt. In mei 2019 investeerden beide merken 90 miljoen dollar Rimac Automobili, de Kroatische bouwer van high-performance elektrische auto’s. De samenwerking richt zich op het leiderschap in de wereldwijde markt van elektrische performancemodellen. In september 2019 hebben Kia en Hyundai ook geïnvesteerd in IONITY, het grootste laadnetwerk voor elektrische voertuigen in Europa. Foto van rechts naar links: Edward Lee, EVP & Head of Hyundai Commercial Vehicle Business Division, Albert Biermann, President & Head of Research and Development Division for Hyundai Motor Group, Denis Sverdlov, CEO van Arrival, Avinash Rugoobur, CSO van Arrival. Het bericht Kia en Hyundai komen met elektrische bedrijfswagens verscheen eerst op ZERauto.nl .

16 januari 2020

Volledig nieuwe waterstofauto: de Toyota Mirai (2021)

Toyota Mirai Auto’s met een brandstofcel die rijden op waterstof, kennen we al veel langer. Maar Toyota was de eerste fabrikant die zo’n brandstofcel na tig jaar onderzoek daadwerkelijk in serieproductie nam. De Toyota Mirai stamt uit 2014 en wordt gebouwd in de Motomachi fabriek in Japan, waar ook de beroemde Lexus LFA gebouwd werd. De Mirai rolt daar overigens niet zomaar van de band, maar wordt daar met de hand in elkaar gezet. Geen doorsnee Toyota dus. Tweede generatie In de afgelopen jaren heeft de brandstofceltechniek zich steeds verder ontwikkeld. Nu is het tijd voor de volledig nieuwe, tweede generatie Toyota Mirai. Je ziet meteen dat het design een stuk moderner is. De Mirai is nog steeds een lange vierdeurs sedan, maar oogt een stuk gestroomlijnder en bovendien meer in lijn met het ontwerp van andere Toyota-modellen. De vorige Mirai was qua design met geen enkel andere Toyota te vergelijken. Behalve dat die gigantische grille aan de voorkant past bij deze tijd, is het ook hard nodig. Een brandstofcel heeft veel zuurstof nodig om waterstof te kunnen omzetten in elektrische energie. Daarnaast moeten ook de elektromotor en brandstofcel gekoeld worden. Verder zien we dat de achterlichten over de gehele breedte met elkaar zijn verbonden. En dat is helemaal volgens de laatste mode. De 20-inch lichtmetalen wielen zorgen voor een extra krachtige uitstraling. Het dashboard is geheel nieuw en behoorlijk eigentijds . En op de achterbank passen nu drie personen, één meer dan in de vorige generatie. Waterstoftanks De nieuwe Toyota Mirai is voorzien van drie waterstoftanks: één grote en twee kleine. Die tanks zijn uitzonderlijk sterk, want waterstof wordt onder hoge druk van 700 bar opgeslagen. Ter vergelijking: een autoband zit op een druk tussen de 2 en 3 bar. Waterstof wordt ook zo koud mogelijk opgeslagen, onder een temperatuur van -40 graden Celsius. Dat zorgt er samen met de hoge druk voor dat je meer waterstof kunt meenemen. LEES OOK: Alles over rijden op waterstof Actieradius waterstofauto Door verbeteringen aan de brandstofceltechniek en de toepassing van grotere waterstoftanks moet de nieuwe Toyota Mirai zo’n 30% verder komen op een volle tank dan de vorige Mirai, waarmee je ongeveer 500 kilometer kunt afleggen op een volle tank. Met de nieuwe Mirai kun je 600 tot 650 kilometer overbruggen voordat je weer moet tanken. Volgens menig expert is waterstof onmisbaar voor een emissievrije toekomst en een prima alternatief voor fossiele brandstoffen. Het aantal waterstoftankstations in Nederland wordt dan ook in rap tempo uitgebreid naar ten minste zeventien eind 2020. En dat is goed nieuws voor de nieuwe Toyota Mirai, die vanaf begin 2021 leverbaar is in Nederland. Het bericht Volledig nieuwe waterstofauto: de Toyota Mirai (2021) verscheen eerst op ZERauto.nl .

15 januari 2020

Nu van dichtbij: elektrische Ford Mustang Mach-E maakt indruk

Grof geschut Met de nieuwe Ford Mustang Mach-E opent het Amerikaanse merk direct de aanval op de Tesla Model Y, die naar verwachting in het najaar van 2020 op de markt komt, in dezelfde periode als de Mustang Mach-E. Gezien de populariteit van Tesla heb je daar wel grof geschut voor nodig. En dus heeft Ford alles uit de kast gehaald om een dijk van een auto te ontwikkelen. De makers kozen zelfs een van de bekendste modelnamen in de autogeschiedenis: Mustang. Daar kun je natuurlijk vraagtekens bij zetten, zeker als je een beetje nostalgisch bent. Maar het is 2020 en de automarkt staat op z’n kop door de elektrische revolutie die gaande is. Wil je die revolutie ongeschonden uitkomen, dan kun je er maar beter alles aan doen om het elektrische model goed in te markt te zetten. De naam Mustang zal daarbij een handje helpen. ZIE OOK: Alle details nieuwe Ford Mustang Mach-E (2020) Mustang design De Ford Mustang Mach-E heeft uiterlijke kenmerken die je van een Ford Mustang verwacht, zoals de lange motorkap. Die heeft hij uiteraard niet nodig voor een grote V8-motor, maar het ziet er wel sportief uit. Ook de koplampen doen denken aan die van de traditionele Mustang. Ze ogen zeer agressief. Grille De grille is een ander verhaal. Er is namelijk geen grille. Er is geen verbrandingsmotor die gekoeld moet worden en dus zijn geen luchtopeningen nodig. Wat ligt er dan wel onder de motorkap? Ten eerste: bagageruimte Zo’n 100 liter! Maar ook een elektromotor als je voor de Mustang Mach-E met vierwielaandrijving kiest. Standaard heeft de Mach-E één elektromotor en achterwielaandrijving. Interieur  Dat Ford zich vooral richt op de Tesla Model Y als belangrijkste concurrent van de Mustang Mach-E blijkt ook uit het interieur met het enorme beeldscherm in het midden. Vergelijkbaar met wat Tesla al jaren doet. De touchscreen in de Mustang Mach-E is maar liefst 15,5 inch groot. Dat is ongeveer de grootte van een laptop scherm. Op het beeldscherm draait de nieuwe generatie van het infotainmentsysteem Ford SYNC en wordt ‘over-the-air’ van updates voorzien. Er fraai is ook de draaiknop voor het audiovolume die als het ware in het beeldscherm is verwerkt. Het is echter niet het enige display in de Mustang Mach-E. Ook het instrumentencluster achter het stuurwiel is volledig digitaal, waarop zaken als snelheid, laadstatus en andere zaken zijn af te lezen. Dat hoef je dus niet uit je ooghoeken te doen op het grote scherm. Een functie waar veel Tesla Model 3 rijders misschien wel jaloers op zijn. Achterin Op de achterbank passen met gemak drie personen. Daarmee is dit de eerste Mustang die ruimte biedt aan vijf inzittenden. Vooral het ontbreken van een middentunnel zorgt voor prettig veel beenruimte achterin. Als we de achterklep openen, zien we een bagageruimte waar minimaal 420 liter in past. Als je de rugleuning van de achterbank volledig plat legt, wordt die ruimte uitgebreid tot 1.400 liter. Knoppen Een groot touchscreen in de auto is fijn en modern, maar tijdens het rijden niet altijd even handig. Gelukkig zitten op het stuur nog wel bedieningsknoppen om functies te bedienen met minimale afleiding. Verder straalt het interieur veel rust uit. Het is niet zo minimalistisch als in een Tesla, maar het zit er dicht tegen aan. Zo zijn de ventilatieroosters doorgetrokken, iets wat we ook in de Tesla Model 3 zien. Het oogt allemaal erg fraai en futuristisch. In het midden zitten nog bekerhouders en een inductielader om een smartphone draadloos op te laden. De auto heeft uiteraard geen schakelpook, maar via een ronde draaiknop schakel je tussen Park, Drive, Neutraal en Rear, ZIE OOK: Alle prijzen van alle elektrische auto’s in 2020 Prijzen en specificaties De Ford Mustang Mach-E wordt leverbaar met keuze uit twee batterij-opties en met achterwiel- of vierwielaandrijving. Hier een kort overzicht: Mach-E 75 RWD Vanaf 49.925 euro 75,7 kWh batterij 450 km actieradius Achterwielaandrijving 190 kW (258 pk) vermogen 415 Nm koppel Mach-E 98 RWD Vanaf 58.075 euro 98,8 kWh batterij 600 km actieradius Achterwielaandrijving 210 kW (285 pk) vermogen 415 Nm koppel Mach-E 75 AWD Vanaf 57.665 euro 75,7 kWh batterij 420 km actieradius Vierwielaandrijving 190 kW (258 pk) vermogen 415 Nm koppel Mach-E 98 AWD Vanaf 67.140 euro 98,8 kWh batterij 540 km actieradius Vierwielaandrijving 248 kW (338 pk) vermogen 565 Nm koppel First Edition en GT Ter gelegenheid van de lancering wordt de Mustang Mach-E tijdelijk leverbaar in de uitvoering First Edition op basis van de ‘98 AWD’. Deze versie kost 70.940 euro en heeft een bomvolle standaarduitrusting met allerlei extra’s. In 2021 komt ook nog een extra sportieve Mustang Mach-E GT. Deze heeft een agressievere uitstraling, een adaptief sportonderstel en twee elektromotoren die samen 342 kW (465 pk) en 830 Nm leveren, goed voor een sprint van 0-100 km/u in minder dan 5,0 seconden. De prijzen hiervan zijn nog niet bekend. Het bericht Nu van dichtbij: elektrische Ford Mustang Mach-E maakt indruk verscheen eerst op ZERauto.nl .

15 januari 2020

Renault Clio en Captur ook met hybride-aandrijving

Renault Clio E-TECH De nieuwe Renault Clio E-TECH is een zogenoemde ‘full hybrid’ waarbij een 1.6 benzinemotor wordt beholpen door twee elektromotoren. Bij lage snelheden rijd je volledig elektrisch en bij hoge snelheden zorgt voornamelijk de benzinemotor voor de aandrijving. De batterij die de elektromotoren van energie voorziet, wordt opgeladen tijdens het rijden. Het hybridesysteem maakt een brandstofbesparing tot 40% mogelijk ten opzichte van een vergelijkbaar uitgeruste Clio met verbrandingsmotor. Afhankelijk van de omstandigheden is een volledig elektrische topsnelheid van zo’n 75 km/u mogelijk. Het systeemvermogen van de Renault Clio E-TECH bedraagt 103 kW (140 pk). De gemiddelde CO2-uitstoot komt uit onder 100 g/km volgens de WLTP-test, maar hoeveel exact wordt later bekend gemaakt. LEES OOK: Autotest – nieuwe Renault ZOE (2020) Renault Captur E-TECH De Renault Captur E-TECH heeft hetzelfde aandrijfsysteem als de Clio E-TECH, maar dan in combinatie met een veel grotere batterij met een capaciteit van 9,8 kWh die je bovendien met een stekker moet opladen. Dit model biedt een systeemvermogen van 118 kW (160 pk) en een volledig elektrische actieradius van 50 tot 65 kilometer. De elektrische topsnelheid bedraagt 135 km/u. Het gemiddelde brandstofverbruik is nog niet definitief vastgesteld, maar komt naar verwachting uit op 1,5 l/100 km met een bijbehorende CO2-uitstoot van 32 g/km. Verder is de zitruimte in de Renault Captur E-TECH ongewijzigd ten opzichte van de reguliere versie. Ook is de achterbank onveranderd verschuifbaar over een lengte van 16 centimeter. De nieuwe hybrideversies van de Renault Clio en Captur arriveren rond begin zomer bij de Nederlandse dealers. De prijzen zijn nog niet bekend. Later dit jaar komt ook nog de Renault Mégane E-TECH op de markt met dezelfde aandrijftechniek als de Captur E-TECH. Meer informatie daarover volgt binnenkort. Het bericht Renault Clio en Captur ook met hybride-aandrijving verscheen eerst op ZERauto.nl .

10 januari 2020

Opel maakt Ampera-e dik 10.000 euro goedkoper!

Alleen nog uit voorraad Opel verkoopt de batterij-elektrische Ampera-e alleen nog uit voorraad. “De concurrentie voor elektrische auto’s neemt toe. Op deze manier kunnen we de Ampera-e extra aantrekkelijk in de markt zetten”, aldus Jeroen Maas, woordvoerder van Opel Nederland in gesprek met AutoRAI.nl/ZERauto.nl. De nieuwe prijzen De Ampera-e Business-uitvoering begint nu bij 34.149 euro. De Business Executive-uitvoering is er vanaf 37.149 euro. Dit zijn prijsverlagingen van meer dan 10.000 euro. Bij zakelijk gebruik profiteer je van 8 procent bijtelling. Dat komt neer op 82 euro netto bijtelling per maand. Particulieren betalen via Opel Private Lease 539 euro, inclusief BTW per maand op basis van 60 maanden en 10.000 kilometer per jaar. 423 kilometer (WLTP) Voor die 34 of 37 mille krijg je een ruime, vijfpersoons elektrische auto met 60 kWh accupakket, goed voor een actieradius van 423 kilometer (WLTP). De Ampera-e heeft verder een 204 pk (150 kW) en 360 Nm sterke elektromotor, waarmee de Ampera-e in 7,3 seconden naar 100 km/u sprint. General Motors De Opel Ampera-e is nog een van de laatste modellen van Opel met technologie van General Motors aan boord. Als de voorraad van de Ampera-e vergeven is, is het over en uit voor de elektrische crossover/MPV. Vanaf dan heeft Opel nog de elektrische Corsa-e in het gamma. In de loop van 2020 komt daar nog een elektrische Mokka-e bij op basis van de nieuwe generatie Mokka. De Opel Karl, Adam en Mokka X zijn niet meer leverbaar. Het bericht Opel maakt Ampera-e dik 10.000 euro goedkoper! verscheen eerst op ZERauto.nl .

08 januari 2020