Nieuws

Peugeot 3008 en 508 (SW) ook als plug-in hybride

Peugeot 508 (SW) Hybrid In de plug-in hybrideversie van de  Peugeot 508 en Peugeot 508 SW werkt een 1.6 PureTech benzinemotor optimaal samen met een 80 kW elektromotor en een 11,8 kWh batterij. De benzine- en elektromotor leveren samen maximaal 165 kW (225 pk) en volgens de WLTP-test kan een afstand van 40 km volledig elektrisch worden gereden. De Peugeot 508 (SW) Hybrid is altijd voorzien van voorwielaandrijving en een nieuwe 8-traps automaat (e-EAT8) die speciaal voor deze plug-in hybride ontwikkeld is. De gemiddelde CO2-uitstoot komt uit op 49 gram per km volgens WLTP. LEES OOK: Autotest – Peugeot 508 (2018) Peugeot 3008 Hybrid4 De aandrijflijn in de  Peugeot 3008 Hybrid4 is met een maximum output van 220 kW (300 pk) iets krachtiger. Ook is de elektromotor bij dit model separaat op de achteras gemonteerd. De Peugeot 3008 Hybrid4 is dus voorzien van vierwielaandrijving. De Peugeot 3008 Hybrid4 heeft een iets grotere batterij van 13,2 kWh en kan volgens WLTP 50 km elektrisch rijden. Ook hier is de CO2-uitstoot vastgesteld op 49 g/km. Q2 2019 Zowel bij de Peugeot 508 Hybrid als de Peugeot 508 SW Hybrid en Peugeot 3008 Hybrid4 is de batterij op een slimme manier onder de achterbank geplaatst, zodat geen enkele liter bagageruimte verloren gaat. De nieuwe plug-in hybrideversies zijn leverbaar vanaf het tweede kwartaal van 2019. In tegenstelling tot de Peugeot 508 Hybrid wordt de 3008 Hybrid4 uitsluitend leverbaar in de sportief getinte uitvoering GT. Later wordt ook de voorwielaangedreven Peugeot 3008 Hybrid aan het aanbod toegevoegd. Een Hybrid4-versie van de 508 en 508 SW lijkt er niet te komen. LEES OOK: Elektrisch eerbetoon: Peugeot e-Legende Concept Het bericht Peugeot 3008 en 508 (SW) ook als plug-in hybride verscheen eerst op ZERauto.nl .

24 september 2018

Mitsubishi heeft oplossing voor (stroom)fileprobleem

LEES OOK: Autotest – Mitsubishi Outlander PHEV Windmolenpark De Luchterduinen ligt op 23 kilometer voor de kust van Noordwijk aan Zee. Maar hoe kom je daar? Met een boot óf met een helikopter. Wij hadden het fortuin er met het laatste vervoersmiddel heen te gaan. Vanaf golfbaan de Hooge Rotterdamsche in Bergschenbroek, over Leiden en Rijnsburg zo de zee over. Bij helder weer zijn de silhouetten van de windmolens ook te zien vanaf het strand overigens. Mitsubishi Corporation is voor 50 procent aandeelhouder in het park, dat is opgezet in samenwerking met Eneco. De 43 windmolens van elk 81 meter hoog (indrukwekkend!) in Luchterduinen hebben een vermogen van 129 megawatt en een jaarlijkse opbrengst van 531 miljoen kWh. In begrijpelijke taal: dat is genoeg voor ongeveer 150.000 huishoudens. En daar houdt het niet op voor Mitsubishi. De Corporation investeerde ook in het nieuwe windmolenpark in Borssele, 22 kilometer voor de kust van Zeeland. Met een opbrengst van 3.200 GWh per jaar zorgt dit voor nog eens 825.000 ‘schone’ huishoudens. Via een enorme kabel wordt de stroom naar het vaste land gebracht. Stroomfile oplossen Het opslaan van windenergie in accu’s is een van de grootste uitdagingen. Want de windmolens (en andere duurzame bronnen) wekken zoveel energie op dat ze het niet altijd kwijt kunnen. Het gevolg: windmolens staan stil en dat is zonde. Daarom hebben Mitsubishi en Eneco samen de grootste batterij van Europa gebouwd en neergezet in het noorden van Duitsland. De enorme installatie van tienduizend batterijen heeft voldoende capaciteit om een heel dorp met 5.300 huizen een hele dag van stroom te voorzien. De rol van deze grootste batterij van Europa: het elektriciteitsnet stabiliseren. Hoe dat precies werkt zie je perfect in onderstaande video: V2G In kleinere vorm bevat de Mitsubishi Outlander PHEV als enige plugin hybride ter wereld ook zo’n intelligente techniek: Vehice 2 Grid . Overtollige (wind)energie in de accu van de Outlander PHEV kan zo worden teruggegeven aan het stroomnetwerk. Bijvoorbeeld voor huishoudelijk gebruik als er geen windenergie beschikbaar is. Daar word in Amsterdam en Utrecht al volop mee geëxperimenteerd en ook de volledig elektrische Nissan LEAF bevat deze V2G-technologie. Mitsubishi Outlander PHEV Eenmaal geland op Rotterdam The Hague Airport – na een prachtige slotronde over de Erasmusbrug en langs De Kuip – krijgen we nog een knipoog van de vernieuwde Mitsubishi Outlander PHEV. Van de bestverkochte plugin hybride SUV van de wereld rijden er inmiddels zo’n 25.000 stuks rond in Nederland. Op wat designaanpassingen na is er op het oog niet heel veel veranderd. Wel is het PHEV-systeem vernieuwd, met meer vermogen en meer rijbereik. Hij is er vanaf 35.990 euro. Lees vooral ook onze uitgebreide autotest met de Outlander PHEV !   Het bericht Mitsubishi heeft oplossing voor (stroom)fileprobleem verscheen eerst op ZERauto.nl .

21 september 2018

Elektrisch eerbetoon: Peugeot e-Legend Concept

Super retro De Peugeot e-Legende Concept doet qua stijl denken aan de  Nissan IDx Freeflow  van vijf jaar geleden. Ook hier ging het om een briljant retromodel dat enerzijds verwijst naar de rijke historie van het merk, en anderzijds vooruitblikt op de toekomst. De e-Legende is geïnspireerd op de Peugeot 504 Coupé (1963-1983) die door het Italiaanse Pininfaria werd ontworpen en behoort tot de meest stijlvolle auto’s uit de geschiedenis van het Franse merk. Nu blijkt ook hoe goed dit model zich leent voor een moderne interpretatie, want de Peugeot e-Legende Concept is een absolute showsteler. Hij is voor het eerst te zien op de Autoshow van Parijs die 4 t/m 14 oktober in Peugeots thuisland gehouden wordt. LEES OOK: PSA Group: “elk model met elektrische aandrijving vanaf 2025” Elektrisch en autonoom Niet direct zichtbaar maar wel belangrijk voor de toekomst, is de elektrische aandrijftechniek. De e-Legende Concept heeft een 100 kWh-batterij die stroom levert aan een 340 kW/ 800 Nm sterke elektromotor. Peugeot noemt een WLTP-actieradius van 600 km en een acceleratietijd van 0 naar 100 km/u in minder dan vier seconden. Ook kan via een snellader in 25 minuten voor 500 km bereik worden bijgeladen. Tevens demonstreert de Peugeot e-Legende Concept hoe het merk denkt over autonoom rijden. Het showmodel kent verschillende standen om zelf te rijden of om de auto al het werk te laten doen. In laatstgenoemde geval verdwijnt het stuurwiel in het dashboard en zorgen enorme beeldschermen in het interieur voor entertainment en informatievoorziening. LEES OOK: Honda Urban EV: hip, retro en elektrisch Het bericht Elektrisch eerbetoon: Peugeot e-Legend Concept verscheen eerst op ZERauto.nl .

20 september 2018

DAF neemt voortouw met elektrische trucks

DAF showt de elektrisch aangedreven trucks de IAA in Hannover die op 20 september de deuren opent voor publiek. De serie omvat de LF Electric en CF Electric voor lichte en zwaardere distributietoepassingen in de stad, maar ook een CF Hybrid voor distributieverkeer over middellange afstanden. Deze rijdt volledig emissieloos in stedelijke gebieden – en met het laagste dieselverbruik daarbuiten. DAF LF Electric Innovation Truck De DAF LF Electric is een volledig elektrische 19-tons truck voor emissievrij rijden in de stad. Deze truck heeft een 195 kW/266 pk elektromotor (piekvermogen: 250 kW/340 pk), die wordt gevoed door een batterijpakket van maximaal 222 kWh. Dat is goed voor een actieradius tot 220 kilometer bij volledige belading. Doordat het accupakket modulair is, kan de capaciteit worden afgestemd op de door de klant gewenste actieradius. DAF CF Electric Innovation Truck De DAF CF Electric is bedoeld voor bijvoorbeeld de bevoorrading van supermarkten. Hiervoor zijn hogere laadvermogens en volumes nodig en worden normaal gesproken enkel- of dubbel-assige opleggers gebruikt. De CF Electric is een 4×2 trekker voor GCW’s tot 37 ton. De volledig elektrische aandrijving  is mogelijk dankzij de E-Power-technologie van busfabrikant VDL. Het hart van de intelligente aandrijflijn is de 210 kW/286 pk elektromotor (piekvermogen: 240 kW/326 pk), die zijn energie haalt uit het 170 kWh lithium-ion batterijpakket. De CF Electric heeft een actieradius van ongeveer 100 kilometer. Het snelladen van de batterijen kost slechts 30 minuten. Volledig laden duurt anderhalf uur. Tijdens het laden en lossen van de vracht kunnen de batterijen worden opgeladen. DAF CF Hybrid Innovation Truck De DAF CF Hybrid is uitgerust met een 10,8 liter zescilinder dieselmotor (330 kW/450 pk), een ZF elektromotor (75 kW/100 pk, piek: 130 kW/175 pk) en een speciale ZF TraXon-versnellingsbak voor hybride aandrijflijnen. De elektromotor wordt aangedreven door een 85 kWh batterijpakket. Afhankelijk van het gewicht van de lading biedt de truck een elektrisch bereik van 30 tot 50 kilometer. De batterijen kunnen zowel tijdens het rijden op de snelweg door de dieselmotor worden opgeladen, als door middel van een DC-oplader bij een oplaadstation. De CF Hybrid is geschikt voor snelladen. Daardoor zijn de batterijen na 20 minuten laden al weer voor 80 procent vol. In 30 minuten is het pakket volledig opgeladen. Buiten de stedelijke gebieden wordt de CF Hybrid aangedreven door de dieselmotor, waarbij de hybridetechnologie dankzij slim energiemanagement voor extra brandstofbesparing zorgt. Energie wordt gegenereerd bij het remmen en door systemen als Down Hill Speed Control en Predictive Cruise Control. Om het brandstofverbruik verder te reduceren, kan deze energie kan door de elektromotor worden gebruikt als hij gelijktijdig met de dieselmotor actief is. Wanneer komen de elektrische DAF’s De eerste DAF CF Electric-voertuigen zullen dit jaar in een veldtest gaan rijden bij enkele klanten en vergelijkbare veldtests zullen in 2019 starten met de LF Electric en CF Hybrid. DAF wil zo klaar zijn met elektrische trucks als ook de markt er klaar voor is. Het bericht DAF neemt voortouw met elektrische trucks verscheen eerst op ZERauto.nl .

19 september 2018

BMW Vision iNEXT: Is dit de toekomst van BMW?

ACES ACES, dat ga je nog vaak horen van BMW. Het woord staat voor Autonoom rijden, Connectiviteit, Elektrische aandrijving en Services, stuk voor stuk strategische innovatiepijlers die in toekomstige auto’s centraal moeten staan. Zo ook in de productieversie van de BMW iNEXT die in 2021 op stapel staat en wordt gebouwd in de fabriek in Dingolfing, Duitsland. Liquid Greyrose Copper Dus voor de duidelijkheid: de Vision iNEXT kan autonoom rijden, rijdt volledig elektrisch en is verbonden met de cloud. Het crossoverstudiemodel – afgewerkt in de exterieurkleur Liquid Greyrose Copper – heeft bijzondere styling waarbij vooral de verticale grille – de zogeheten nieren – flink groter is uitgevallen dan de modellen van nu. Ontbrekende B-stijl De grille fungeert als ‘intelligent paneel’. Andere kenmerken van de BMW Vision iNEXT zijn de conventionele deurgrepen die vervangen zijn door aanraakgevoelige, verlichte grafische afbeeldingen, twee grote deuren die in tegengestelde richting van elkaar openen en een ontbrekende B-stijl om in- en uitstappen makkelijker te maken. Ease en Boost De BMW Vision iNEXT heeft verschillende rijmodi, waaronder ‘Boost’ en ‘Ease’. In ‘Boost’ kan de bestuurder zelf rijden en zijn het stuurwiel en de displays meer naar de bestuurder gericht. In de ‘Ease’-modus trekt het stuurwiel zich iets terug waardoor meer leefruimte ontstaat. Hout en stof BMW past in het interieur ook Shy Tech-technologie toe. In de toekomst kan het mogelijk zijn om verschillende functies te bedienen via oppervlakken die gemaakt zijn van hout of stof. Schermen zijn dan niet langer essentieels, omdat intelligente projectie elk oppervlak kan omtoveren in een interactief scherm. Dingolfing BMW produceert de iNEXT straks in  de fabriek in Dingolfing . De Dingolfing-fabriek speelt nu al een centrale rol in de productie van componenten zoals hoogspanningsbatterijen en elektromotoren voor BMW i-modellen. Bovendien bouwt BMW er ook de plug-in hybride versies van de BMW 5 Serie en de BMW 7 Serie. Het wordt volgens BMW een technologisch vlaggenschip met een range van ongeveer 700 kilometer. 25 modellen Rond 2025 zal de BMW Group in totaal 25 modellen aanbieden met geëlektrificeerde aandrijfsystemen, waarvan er twaalf volledig elektrische aandrijving hebben. Op stapel staan onder meer een elektrische driedeurs Mini hatchback (2019) en een BMW iX3 (2020). Die elektrische X3 krijgt een elektromotor met meer dan 270 pk en een actieradius (WLTP) van meer dan 400 kilometer. Het bericht BMW Vision iNEXT: Is dit de toekomst van BMW? verscheen eerst op ZERauto.nl .

18 september 2018

Audi e-tron kost 84.100 euro in Nederland!

Vijfzitter De Audi e-tron is 4.901 mm lang, 1.935 mm breed en 1.616 mm hoog. De wielbasis bedraagt 2.928 mm en in totaal zijn er vijf zitplaatsen. De bagageruimte mag gerust riant worden genoemd en meet 660 tot 1.725 liter. De bagageruimte is toegankelijk via een standaard aanwezige elektrisch bedienbare achterklep. Zwaar accupakket Audi verwerkt in de bodemsectie een 95 kWh lithium-ion accupakket bestaande uit 36 modules. Het accupakket weegt ongeveer 700 kilogram, is 2,28 meter lang, 1,63 meter breed en 34 cm hoog en is op 35 punten met bouten bevestigd aan de bodemsectie. De WLTP-range komt uit op ongeveer 400 kilometer. Laden maar! Opladen kan zoals diverse verschillende auto’s op diverse manieren. Standaard levert Audi een mobiel oplaadsysteem met een laadcapaciteit van 2,3 kW (230 Volt) en 11 kW (400 volt, 3-fasen) toe. In dat laatste geval duurt opladen zo’n 8,5 uur. Optioneel levert Audi een laadsysteem met 22 kW laadcapaciteit. Dit systeem vereist wel een tweede oplader aan boord van de e-tron en is pas in 2019 leverbaar. Snelladen tot 150 kW is eveneens mogelijk. Dan duurt opladen een half uur. 408 pk De Audi e-tron heeft een elektromotor op de vooras en een elektromotor op de achteras. Vierwielaandrijving aandrijving dus. De twee elektromotoren leveren samen 300 kW (408 pk) en 660 Nm trekkracht. Dat resulteert in een 0-100-tijd van minder dan zes seconden en een topsnelheid van 200 km/u (begrensd). Met één pedaal rijden – het zogeheten one-pedal-driving – behoort tot de mogelijkheden. Het systeem remt dan zoveel mogelijk af op de elektromotoren en wint tegelijkertijd energie terug. 1.800 kilogram trekgewicht De Audi e-tron mag 1.800 kilogram trekken, dus ook voor caravanrijders is deze elektrische SUV een optie. Audi monteert standaard 19-inch wielen met speciale EV-banden in de maat 255/55. Ook present is slimme wielophanging die in totaal over een afstand van 76 mm verstelbaar is. Op hogere snelheden ligt de e-tron lager en in de modus off-road wordt de bodemvrijheid met 35 mm verhoogd, met de Raise-knop zelfs nog 15 mm meer. Zijspiegels? De Audi e-tron heeft standaard zijspiegels, maar tegen meerprijs levert Audi zijcamera’s die het beeld van buiten in het interieur laten zien op twee displays. Het interieur kenmerkt zich vooral door diverse displays. Analoge knoppen zijn er bijna niet. Audi levert standaard de Audi virtual cockpit, in dit geval met een resolutie van 1.920 x 720 pixels. Brussel en Hongarije De Audi e-tron wordt geproduceerd in de CO2-neutrale Audi-fabriek in Brussel, maar de elektromotoren komen uit de productiefaciliteit in Gyor, gelegen in Hongarije. De eerste leveringen van de e-tron in Europa staan voor begin 2019 gepland. De vanafprijs van de Audi e-tron in Nederland bedraagt 84.100 euro, vergelijkbaar met de prijs van de Jaguar I-Pace. Snelle beslissers kunnen kiezen voor de Audi e-tron edition one (oplage 2.600 exemplaren) die te herkennen is aan kleur Antigua Blue, 21-inchwielen, een Bang & Olufsen Premium Sound System, Matrix LED-koplampen en de eerder genoemde zijcamera’s. Bijtelling Omdat de levering van de Audi e-tron begin 2019 start en pas dan op kenteken komt, valt de e-tron onder de nieuwe bijtellingsregels van 2019. Die zijn als volgt: vanaf 1 januari 2019 geldt het verlaagde bijtellingspercentage van 4 procent alleen nog tot 50.000 euro van de catalogusprijs. Voor bedragen daarboven geldt het bijtellingspercentage van 22 procent. Deze regeling geldt alleen voor 2019 en voor 2020. Vanaf 2021 betaal je over de gehele cataloguswaarde 22 procent bijtelling, zelfs voor elektrische auto’s. In 2018 geldt voor elektrische auto’s nog 4 procent bijtelling bij zakelijk gebruik. Het bericht Audi e-tron kost 84.100 euro in Nederland! verscheen eerst op ZERauto.nl .

18 september 2018

Opladen tijdens het eten van je Big Mac

Nuon en McDonald’s sloegen de handen ineen voor dit project. Bas Klaassen, Director Development Real Estate & Construction van McDonald’s: “We zijn ontzettend blij dat we met deze samenwerking onze gasten die elektrisch rijden het gemak van een snellaadpunt én goede faciliteiten van onze restaurants kunnen bieden. Elektrische rijders kunnen binnen een half uur weer de weg op en hebben intussen de tijd voor een goede kop koffie. De snellaadpalen draaien volledig op groene stroom” Boost voor aantal snelladers Om aan te geven hoe groots dit netwerk is: Fastned heeft momenteel 76 laadstations langs de snelwegen en Allego heeft 73 snellaadlocaties. Al ziet Nuon ze niet als concurrentie; het aantal volledig elektrische auto’s groeit zo snel dat er volgens Nuon genoeg behoefte zal zijn aan snelladers. McSolar? Nuon investeerde tot nu toe vooral in ‘gewone’ laadpalen, die langzamer opladen. Pieter van Ommeren, directeur e-mobility bij Nuon: “Wij geloven er echt in dat automobilisten willen laden waar ze toch al stilstaan. Dat wij nu onze expertise kunnen verenigen met de schaalgrootte van McDonald’s geeft de ontwikkeling van elektrisch vervoer in Nederland een enorme boost. Want om alle Nederlanders elektrisch te kunnen laten rijden, is een goede infrastructuur met voldoende en goed bereikbare laadpunten essentieel. Daarin zetten Nuon en McDonald’s vandaag een geweldige stap.” Nuon en @McDonalds introduceren snelladen op ruim 160 locaties bij een McDrive (kijk hier voor het hele artikel: https://t.co/KtTtCcNDNv ) Zo kan je auto ook even wat energie snacken #duurzaam #samenwerking #energie #McDrive #laadpalen pic.twitter.com/C9vaKV6ueq — Nuon (@Nuon) September 11, 2018 Foto via Nuon.com Het bericht Opladen tijdens het eten van je Big Mac verscheen eerst op ZERauto.nl .

12 september 2018

1.000 euro gratis laadtegoed bij aanschaf Nissan LEAF

Nissan LEAF gratis opladen De laadpas met het gratis tegoed wordt uitgegeven door energiebedrijf Vandebron . Met de laadpas kunnen Nissan LEAF -rijders opladen bij meer dan 18.000 openbare laadpunten en snelladers in Nederland. Ook in het buitenland is de pas te gebruiken. In de app van Vandebron is te vinden waar en wanneer. De LEAF-koper ontvangt een sleutelhanger van Vandebron die dienstdoet als elektronische sleutel van de laadpalen. Het laadtegoed van 1.000 euro laat zich vertalen in 15.000 tot 20.000 kilometer elektrisch rijden (afhankelijk van laadtarieven en verbruik). Het tegoed is drie jaar geldig en eventueel over te dragen aan de volgende eigenaar van de auto. Vandebron rekent alleen in het tweede en derde jaar een abonnementstarief van maximaal 3,50 euro per maand. LEES OOK:  Vragen over elektrisch rijden? EV App geeft antwoord 270 km actieradius De Nissan LEAF valt goed in de smaak bij het Europese publiek. Sinds de introductie in oktober 2017 zijn al ruim 37.000 exemplaren verkocht, waarmee de LEAF de populairste elektrische auto van Europa is. De nieuwe generatie Nissan LEAF is voorzien van een 40 kWh-batterij, goed voor een rijbereik van 270 kilometer volgens de nieuwe, realistischere WLTP-testmethode. Later volgt nog een versie met een 60 kWh-batterij, waarmee een actieradius van meer dan 300 kilometer mogelijk is. De prijzen beginnen bij 36.890 euro. LEES OOK: Gratis laadpas bij aanschaf nieuwe Mitsubishi Outlander PHEV Het bericht 1.000 euro gratis laadtegoed bij aanschaf Nissan LEAF verscheen eerst op ZERauto.nl .

11 september 2018

Dit is het nieuwe autonoom rijden volgens Mercedes-Benz

On-demand Het revolutionaire concept gaat verder dan de bestaande ideeën over autonome voertuigen. Met Vision Urbanetic kunnen mensen én goederen in binnensteden on-demand, duurzaam en efficiënt worden vervoerd. Omdat het voertuig werkt met een emissievrije aandrijflijn is het perfect voor steden en gebieden waar milieueisen van toepassing zijn. Het is het antwoord op de huidige vraagstukken binnen stedelijke mobiliteit: de Vision Urbanetic ontlast de infrastructuur en verbetert daarmee de kwaliteit van het leven in de stad. Zelflerend Hoe de Vision Urbanetic dat doet? Het concept is gebaseerd op een intelligente IT-infrastructuur die in realtime vraag en aanbod in stedelijke gebieden analyseert. Zo kan de route worden gepland op basis van de huidige verkeerssituatie. Het systeem is zelflerend en anticipeert daarop. Het kijkt bijvoorbeeld waar groepen mensen zich verzamelen en stuurt daar dan meer voertuigen naartoe. De voertuigen zelf zijn gebaseerd op een zelfrijdend, elektrisch platform dat kan worden uitgerust met gemakkelijk verwisselbare carrosserieën. Als ‘people mover’ biedt het studiemodel plaats aan maximaal twaalf passagiers waarvan er acht kunnen zitten en vier moeten staan. Omdat de Vision Urbanetic autonoom rijdt, is er geen ruimte nodig voor een bestuurder. De passagiers krijgen informatie over bijvoorbeeld de route via een 360 graden display in het plafond. Futuristisch, toch? 24/7 rijden Naast de ‘people mover’ komt er ook een vrachtmodule, die groot genoeg is voor tien EPAL-pallets en een laadvolume van 10 m3 heeft. Volgens Mercedes-Benz biedt de Vision Urbanetic de oplossing als het gaat om het huidige gebrek aan chauffeurs, want het is mogelijk om de Vision Urbanetic te voorzien van een volledig geautomatiseerd vrachtsysteem. Daarnaast houdt het de bedrijfskosten relatief laag: met uitzondering van het opladen van de batterij en onderhoudswerkzaamheden kunnen de voertuigen 24/7 en 365 dagen per jaar worden gebruikt. Veiligheid voorop Uiteraard is er ook aan de veiligheid gedacht. Camera’s en sensoren controleren de omgeving continue en aan de voorkant van het voertuig bevindt zich een groot scherm dat voetgangers laat weten dat ze opgemerkt zijn. Op de flanken zijn honderden kleine lichtunits geplaatst. De stuur-, rem- en acceleratiefuncties worden voor de veiligheid meervoudig uitgevoerd. Het bericht Dit is het nieuwe autonoom rijden volgens Mercedes-Benz verscheen eerst op ZERauto.nl .

11 september 2018

In detail: Sono Motors Sion

5.000+ orders Sono Motors is gevestigd in München en werkt al enige tijd hard aan een compacte, elektrische MPV met zonnepanelen. De richtprijs: 20.000 euro met batterijkoop en ongeveer 16.000 euro met batterijhuur. De range: ongeveer 250 echte kilometers dankzij een 35 kWh lithium-ion accupakket. Indrukwekkende cijfers. En daardoor bleef de ontwikkeling van deze Sono Motors Sion niet onopgemerkt. Sterker nog: al dik 5.000 mensen hebben een reservering geplaatst voor deze elektrische auto. Productiestart Sion eind 2019 De productie moet eind 2019 starten en Sono Motors hoopt op jaarbasis ongeveer 10.000 exemplaren te gaan bouwen. Maar dan moet alles wel volgens plan verlopen. Er is namelijk nogal wat werk aan de winkel. Vooral de homologatie is altijd een uitdaging. Deze homologatie vindt in 2018 plaats. Prototype Eerst maar eens even wat feiten. De Sono Motors Sion heeft een 109 pk (80 kW) sterke elektromotor, gekoppeld aan een eentraps automaat. De topsnelheid is elektronisch afgeregeld op 140 km/u en de sprint van 0 naar 100 km/u neemt ongeveer 9 seconden in beslag. Momenteel ligt in prototypes de elektromotor nog achterin. Bij het productiemodel verplaatst Sono Motors deze elektromotor naar de vooras ten behoeve van een betere interieurindeling. Aanhanger Een aanhanger trekken mag de Sion ook, maar deze mag niet zwaarder zijn dan 750 kilogram. ABS, ESC, een alarm en airbags voor de bestuurder en passagiers zijn ook van de partij. De Sion is 1.400 kilogram zwaar en heeft met een lengte van 4.110 mm, een breedte van 1.790 mm en een hoogte van 1.680 mm afmetingen die vergelijkbaar zijn met een BMW i3. Op papier is de Sion net iets groter. De bagageruimte is riant: 650 liter met de driezitsachterbank in normale positie en zelfs 1.250 liter met de achterbank neergeklapt. IJslands mos Componenten zijn niet allemaal door Sono ontwikkeld. Veel is afkomstig van BMW. Dat is met name goed te zien in het interieur. De bediening van de luchtventilatie, de transmissieschakelaar, het display bovenop het dashboard komt allemaal van de BMW i3. In het interieur is IJslands mos aangebracht achter een doorzichtige strip op het dashboard. Dit mos heeft een filterende werking. Het mos filtert tot twintig procent van de fijne stofdeeltjes weg en heeft een regulerend effect op de vochtigheid in de Sion. Water geven? Nee, het mos mag in deze toestand niet worden bewaterd, omdat het alle enzymatische activiteit bij de oogst verliest. Je moet het mos wel eens in de twee jaar vervangen. Onderweg bijladen Rijden in de Sono Motor Sion is volgens de makers een fluitje van een cent. Niet heel vreemd natuurlijk, want in de basis is dit gewoon een elektrische auto. Dat betekent instant trekkracht en dus acceleratie. En van die 330 zonnecellen waarmee de batterij onderweg bijgeladen kan worden, moet je als bestuurder helemaal niets merken. Het gaat hier overigens om SunPower cellen die 1.208 W produceren met 24 procent efficiëntie. Opladen Volgens Sono Motors leveren de zonnepanelen op het dak, de motorkap en de zijkant van de auto op een zonnige zomerse dag ongeveer 30 tot zelfs 40 kilometer extra range op. In de winter is dat ongeveer 5 kilometer. Opladen via het stopcontact of een laadbox is dan interessanter. Je kan op drie manieren laden: 3,7 kW (AC), 11 kW (AC) of 50 kW (DC). Opvallend is dat Sions ook elkaar kunnen opladen door de auto’s aan elkaar te koppelen. Ook kun je apparaten van stroom voorzien. Kwestie van de stekker aansluiten en klaar. Geen laklaag IJslands mos, zonnepanelen, je begrijpt inmiddels dat Sono Motors de Sion vooral als milieubewuste keuze positioneert. Van een laklaag moeten ze om die reden bij Sono Motors niets weten. Lak is slecht voor het milieu en daardoor wordt zo’n Sion lakloos en dus kaal afgeleverd. Gelukkig hebben de polycarbonaat carrosseriepanelen van zichzelf al een kleurtje. Conclusie 20.000 euro voor ongeveer 250 kilometer range. Dat is echt niet slecht. De Sion van Sono Motors is met recht een auto waar je nu al naar uit mag kijken. Het concept is goed doordacht en in de basis is de Sion een volwaardige familie-MPV met genoeg zit- en opbergruimte. Nu hopen dat Sono Motors alles rond krijgt en de eerste auto’s in 2019 kan uitleveren. Als dat punt is bereikt, dan verkoopt deze Sion zich ongetwijfeld vanzelf. En dan maar hopen dat de zon veel schijnt, want dan win je elke dag wat extra kilometers. Het bericht In detail: Sono Motors Sion verscheen eerst op ZERauto.nl .

10 september 2018