Nieuws

Hyundai: “Waterstoftechnologie is de perfecte keuze voor trucks”

Duizend waterstoftrucks voor Zwitserland Hyundai levert in totaal duizend waterstoftrucks aan Zwitserland. De Koreaanse autobouwer werkt hiervoor samen met het Zwitserse waterstofbedrijf H2 Energy dat een complete waterstoftankstationinfrastructuur op poten zal zetten in de nabije toekomst. H2 Energy levert daarbij waterstof uit hernieuwbare bronnen. De waterstoftruck van Hyundai is gebaseerd op de Hyundai Xcient, maar is op diverse fronten aangepast. Perfecte keuze “Waterstoftechnologie is de perfecte keuze voor trucks”, zegt Freymüller. “Vandaar dat Hyundai vol inzet op waterstoftrucks. We starten met het leveren van duizend Heavy Duty Fuel Cell trucks in Zwitserland. De levering start in 2019 en eind 2023 moeten alle duizend exemplaren geleverd zijn.” 3.400 Nm! Er zal keuze zijn uit een 4×2-trekker of een 6×2-configuratie. De elektromotor van de waterstoftruck is goed voor 350 kW (470 pk) en een indrukwekkend koppel van maar liefst 3.400 Nm. Twee parallel gemonteerde brandstofcellen en acht waterstofreservoirs zorgen voor een actieradius van ongeveer 400 kilometer. Het tanken duurt niet langer dan 15 minuten. Er kan in totaal 32,86 kilogram aan waterstof in de acht tanks. Tanken gebeurt met 350 bar. “Grotere afstanden zijn dus snel en schoon te overbruggen”, zegt Freymüller. Stapelen! Hyundai stapelt de waterstoftanks achter de cabine van de waterstoftruck op. “Op deze manier gaat er geen laadruimte verloren. Een groot voordeel is dat er bij een waterstoftruck geen loodzware accu’s nodig zijn. Ook dat heeft een positieve invloed op het laadvermogen. Ten opzichte van een EV-truck is het laadvermogen van een waterstoftruck veel hoger”, zegt Freymüller. “Bijzonder is dat klanten de trucks niet kopen maar naar gebruik betalen, een zogeheten pay-for-use-model. Op deze manier nemen we de last weg bij de klant. Je betaalt voor het gebruik, inclusief kosten per kilometer.” Complex Er zijn volgens Freymüller plannen om de waterstoftrucks ook buiten Zwitserland te leveren, maar de uitrol van deze innovatieve trucks is complex vanwege verschillende belastingklimaten in alle landen. “We moeten per land de marktkansen onderzoeken. Dat kost tijd. Nederland is net als Zwitserland, Noorwegen en Duitsland proactief op het gebied van waterstoftechnologie. We moeten uitzoeken wat de marktkansen van onze waterstoftrucks zijn. Alles moet kloppen, in het bijzonder de tankinfrastructuur.” Het bericht Hyundai: “Waterstoftechnologie is de perfecte keuze voor trucks” verscheen eerst op ZERauto.nl .

16 oktober 2018

Reportage – Elektrisch offensief Mercedes-Benz

EV-storm op komst Tot pakweg 2025 zullen meer dan 125 typen elektrische auto’s op de markt komen, in allerlei soorten en maten. De een gelooft in hybride, de ander zoekt de toekomst in volledig elektrisch aangedreven modellen. Wat dat laatste betreft is het dan de vraag of de lithium-ion batterij het wint van de variant met brandstofcel en waterstof. Eigen keuze Mercedes-Benz Die strijd is nog geheel open, maar Mercedes-Benz maakt een eigen keuze: het merk levert vanaf 2019 een auto met brandstofcel (dus op waterstof) gecombineerd met plug-in hybride, de Mercedes-Benz GLC F-Cell. “Het beste van twee werelden”, oordeelt de Duitse fabrikant zelf. Overigens vooralsnog alleen bestemd voor China en Duitsland, vanwege de beperkte productiecapaciteit. En tegen een nu nog onbekende prijs, want die moet nog worden bepaald. Portfolio van ten minste tien EV’s Wij reden de Mercedes-Benz GLC-F-Cell in de omgeving van Stuttgart. Mercedes-Benz organiseerde hier voor de mondiale pers een evenement om -globaal- kennis te maken met de elektrisch aangedreven modellen van het merk. Want daar wordt serieus werk van gemaakt. Onder de merknaam EQ wil Mercedes-Benz een portfolio van ten minste tien elektrische modellen op de markt brengen. De verwachtingen zijn hooggespannen. “In 2025 verwachten we dat 15 tot 25% van ons wagenpark elektrisch is”, zegt Michael Kelz, die bij Mercedes-Benz verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van elektrische aandrijflijnen, waaronder die van de Mercedes-Benz EQC. “Alleen conventionele modellen volstaan niet meer.” Daarbij zorgt de merknaam EQ (Electric Intelligence) voor de herkenbaarheid en de onderlinge verbinding. Samenwerkende energiebronnen Bij de GLC F-Cell werken twee energiebronnen samen: de auto kan op een volle tank waterstof à 4,4 kg meer dan 400 kilometer rijden. Tanken vergt ongeveer drie minuten. De volgeladen accu bevat 13,8 kWh, voldoende energie voor 49 kilometer. Vooral het grote en snel beschikbare koppel zal menig automobilist bekoren, dat komt uit op 350 Nm. Zo’n algemene sessie leert veel over de ambities en plannen van Mercedes-Benz op elektrisch gebied. Smart levert de twee- en vierzitter en de cabrio al met elektrische aandrijving. Er zijn ook al plug-in varianten voor diverse modellen (van S-klasse tot bedrijfswagens), maar daar komt nu een verbeterde versie van. Dat begint in de Mercedes-Benz C-Klasse. Technische verbeteringen en een grotere batterij (waarop volgens Mercedes-Benz bijna 50 km elektrisch kan worden gereden) moeten deze variant voor een groot publiek aantrekkelijk maken, mede vanwege de sterk verbeterde rijkwaliteiten. Plug-in dieselhybride Een interessante toevoeging is de plug-in dieselhybride. Deze combinatie moet de emissies sterk verlagen, waar de voordelen van diesel (minder verbruik per kilometer dan benzine) behouden blijven. In de filosofie van Mercedes-Benz is diesel zeer geschikt voor lange afstandsrijders, maar biedt juist in steden de hybridemotor voldoende (schone) soelaas. Vanaf volgend jaar is deze ook in Nederland te koop. Volledig elektrisch aangedreven EQC En dan bereikt in 2019 de nieuwe Mercedes-Benz EQC de markt, de volledig elektrisch aangedreven SUV die onlangs debuteerde. Het model is nog niet beschikbaar voor rijtesten, maar zal begin 2019 in de showrooms en op de weg te zien zijn. De prijzen beginnen rond de 80.000 euro. De verwachte actieradius bedraagt 375 km. Dat is dus de volgende stap op weg naar een groter aandeel elektrisch aangedreven auto’s op de wegen. Niet heel erg raar dat Mercedes-Bens samen met andere autofabrikanten hard werkt aan een netwerk van laadpalen en plannen om meer waterstofstations te bouwen van harte ondersteunt. Zonder infrastructuur hebben al die lanceringen immers weinig nut. Lees hier alles over de nieuwe Mercedes-Benz EQC Het bericht Reportage – Elektrisch offensief Mercedes-Benz verscheen eerst op ZERauto.nl .

09 oktober 2018

Is de Renault EZ-ULTIMO de toekomst van mobiliteit?

De Renault EZ-ULTIMO is een luxueuze robo-voertuig, die je op alle mogelijke manieren bij kan staan. Dat kan voor een specifieke trip, een circuit of een reservering voor een dag. De gebruikers kunnen op verschillende manieren reserveren. Studiemodel van een robo-voertuig Dit studiemodel, onthuld op de Autosalon in Parijs, is een idee van een openbaar voertuig, die bijvoorbeeld vijfsterrenhotels of luchtvaartmaatschappijen kunnen inzetten om hun klanten premium vervoer aan te bieden. Renault ziet ook mogelijkheden voor digitale taxidiensten en mobiliteitsaanbieders. Autonoom rijden niveau 4 De Renault EZ-ULTIMO is een robo-voertuig – zonder bestuurdersplek – en uitgerust met autonome rijtechnologie op niveau 4 op de schaal van 5 van SAE International*. Dat betekent dat het zijn afstand ten opzichte van de voorligger bewaart, in de rijbaan kan blijven, van rijstrook kan wisselen (bijvoorbeeld bij een inhaalactie) en kan keren op een kruising. De auto kan zichzelf ook beveiligen in geval van uitzonderlijke incidenten in zijn omgeving. Dat kan de auto zelf of door de verbinding met het supervisiecentrum.   Dankzij de niveau 4-technologie is de EZ-ULTIMO in staat om zowel in als buiten de stad te rijden, zoals naar een luchthaven of van een hotel naar een toeristische locatie. Er gelden hierbij twee voorwaarden: De route dient duidelijk te worden afgebakend en in HD te worden afgebeeld, zodat het voertuig uiterst betrouwbare informatie heeft over zijn exacte positie op de weg. Het voertuig dient te zijn aangesloten op de snelweginfrastructuur, zoals verkeerslichten, kruispunten en eventuele tolpoorten, zodat het autonome systeem tijdig kan anticiperen op kritieke punten of obstakels op de weg. Ongeacht de situatie zijn de dezelfde sensoren actief: radar, lidar, camera’s en ultrasone sensoren. De software verwerkt en analyseert alle data die de sensoren verzamelen en past zich – qua instelling – automatisch aan zodra de situatie verandert van in de stad naar buiten de stad en andersom. Technische highlights van de Renault EZ-ULTIMO Elektrisch De Renault EZ-ULTIMO is gebaseerd op een specifiek platform voor de elektrische aandrijving. De motor drijft de voorwielen aan en de batterijen bevinden zich onder de vloer. Draadloos De Renault EZ-PRO is voorzien van een draadloos oplaadsysteem voor de batterijen dat volledig automatisch en handsfree functioneert. Stroomlijn De wielen zitten achter aerodynamisch gevormde kappen die voor een betere stroomlijn zorgen. Dezelfde kappen bieden bescherming bepaalde onderdelen die tegelijk ook minder onderhoud vragen. Bovendien hebben ze een gunstige invloed op de voetgangersveiligheid. Sensoren De meeste sensoren en camera’s die worden gebruikt door het autonome niveau 4-besturingssysteem zijn gemonteerd in kleine vierkante ruimtes die zich in de hoeken aan de voor- en achterkant van de carrosserie zijn geplaatst. Andere bevinden zich achter de zijkant van de carrosserie en in de dakantenne. Connectiviteit De GPS en wifi G5-antennes van de EZ-ULTIMO zijn gemonteerd in de dakantenne die automatisch wordt geactiveerd zodra de auto wordt gestart. Koplampen en remlichten Zowel voor als achter zijn de koplampen en remlichten van de EZ-ULTIMO verzonken in de aerodynamische kappen over de wielen. Aan de voorzijde lichten karaktervol het Renault-logo en -naam op. Achterlichten De achterlichten worden aangevuld door een strook lichtgevende filamenten die elkaar kruisen om diamanten te vormen, volledig in lijn met de carrosseriestijl. 4CONTROL De conceptcar is uitgerust met een 4CONTROL-chassis met vierwielbesturing die ten goede komt aan de wendbaarheid en veiligheid, zowel in als buiten de stad. ‘Gevleugelde’ details Wanneer de EZ-ULTIMO de stad verlaat, worden de twee kleine zijvleugels achter de stroomlijn van de achterwielen geplaatst om de aerodynamica van het voertuig te verbeteren. Actieve ophanging In stilstand staat de EZ-ULTIMO zeer laag bij de grond. Bij het wegrijden komt het voertuig enkele centimeters omhoog en zonodig nog hoger om bijvoorbeeld gemakkelijker verkeersdrempels te nemen. Het bericht Is de Renault EZ-ULTIMO de toekomst van mobiliteit? verscheen eerst op ZERauto.nl .

02 oktober 2018