Nieuws

Autotest – BMW i3s

Unieke auto De BMW i3 is misschien wel de opmerkelijkste elektrische auto van dit moment. Hij ziet eruit alsof hij twintig jaar te vroeg is ontworpen en het interieur is met geen enkel ander model te vergelijken. En hij valt goed in de smaak. De eerste volledig elektrisch aangedreven BMW heeft wereldwijd veel kopers overtuigd en het Duitse merk veel nieuwe klanten bezorgd. Maar sinds de introductie van de BMW i3 is veel veranderd in de wereld van elektrisch rijden. Vrijwel elk volumemerk lanceert binnenkort een EV of heeft recentelijk een elektrisch model op de markt gebracht. Het aantal concurrenten neemt snel toe en de batterijtechniek ontwikkelt zich in rap tempo. Wat is nieuw? Om de verkoop van de ‘relatief oude’ BMW i3 op gang te houden, werd het model op tal van punten vernieuwd. Het model keerde terug naar de tekentafel en kreeg onder meer nieuwe bumpers, nieuwe koplampen met standaard led-techniek, nieuwe led-richtingaanwijzers in de voorbumper. Het infotainmentsysteem is geüpgraded en te bedienen via de nieuwste generatie van het iDrive systeem. Het beeldscherm is nu 10,25 inch groot en gebruikers hebben toegang tot nieuwe digitale diensten. Verder zijn er nieuwe kleuren en wieldesigns aan het aanbod toegevoegd om de BMW i3 nog aantrekkelijker te maken. Met de ‘s’ van sportief Het grootste nieuws is de lancering de BMW i3s, waarmee de BMW i3 voor het eerst leverbaar is in twee smaken. De i3s is een sportievere variant met een onderscheidende uitstraling. Deze is te herkennen aan de zwarte dakrand, afwijkende voorbumper met zwarte inzet, zwarte wielkastranden en 20-inch lichtmetalen wielen met 20 mm bredere banden. De BMW i3s is ook voorzien van een iets krachtigere elektromotor. Die stuurt 135 kW (184 pk) vermogen en 270 Nm koppel naar de achterwielen, terwijl de reguliere versie het met 125 kW (170 pk) en 250 Nm moet doen. Het 10 mm verlaagde sportonderstel met specifieke aanpassingen en de sterk verbeterde tractiecontrole zorgen voor een nog strakker weggedrag in bochten. De snellere reactie op het gaspedaal en directere besturing in de Sport-modus, die is te selecteren via de Driving Experience Control-schakelaar, maakt het sportieve feestje compleet. Puur rijplezier De accucapaciteit is ongewijzigd. In de bodem van de BMW i3s ligt een 33 kWh-accu waarmee je in de praktijk – bij een gematigde rijstijl en gemiddelde temperaturen – ongeveer 200 km moet kunnen rijden. Je zou denken dat je daarmee bij voorbaat kansloos bent gezien de veel grotere actieradius van nieuwe EV’s. Maar dat ligt bij de BMW i3 toch anders. De BMW i3s is niet geschikt om lange afstanden te overbruggen, laten we eerlijk zijn. Maar daartegenover staat een partij rijplezier dat zijn weerga niet kent. Rijden in de BMW i3s is een groot feest, iedere keer weer! Vooral. In de sportiefste rijstand (Sport+) schiet de BMW i3s van 0 naar 100 km/u in 6,9 seconden, maar het voelt veel sneller. De reactie op het stroompedaal is furieus. Maar het is vooral het bochtenwerk waar de BMW i3s zijn klasse toont. De besturing en wegligging zijn fantastisch! De BMW i3s zorgt voor een grote glimlach op het gezicht van bestuurders die houden van autorijden. Beperkte actieradius Maar sportief rijden kent ook nadelen, want de batterij is in no-time leeg. Een paar keer voluit accelereren en je bent zo 30 a 40 km actieradius kwijt. De topsnelheid is in de i3s weliswaar verhoogd van 150 naar 160 km/u, maar snelwegen wil je het liefst vermijden want die vreten de batterij ook razendsnel leeg. Met behulp van de Eco-stand kun je de actieradius iets oprekken. Handig in druk stadsverkeer en als je de airco niet nodig hebt (want die schakelt uit). Maar een BMW i3s koop je niet om continu rustig te rijden om het maximale uit de accu te halen. Dan zijn er zat alternatieven. Conclusie: de BMW i3s ideaal voor automobilisten die op zoek zijn naar een stijlvolle premium auto die veel waarde hechten aan rijplezier, voornamelijk korte stukken rijden en bereid zijn de auto vaak aan een laadpaal te hangen. Want dat is bij de BMW i3 wel nodig. Opladen Over opladen gesproken: de vernieuwde BMW i3 wordt geleverd met een verbeterde laadkabel. En als je thuis of op werk een BMW i Wallbox laat installeren, kun je daarmee snelladen met vermogens tot 11 kW. In drie uur heb je dan 180 kilometer actieradius bijgeladen. Via een huishoudelijk stopcontact (10A/240V) duurt het ongeveer 11 uur om de batterij tot 80% op te laden. De BMW i3s is geen topper op het gebied van rijbereik, maar zonder twijfel de leukste elektrische auto’s om mee te rijden. De vernieuwde BMW i3 staat in de showroom voor prijzen vanaf 40 mille. De i3s is er vanaf 44 mille. Het bericht Autotest – BMW i3s verscheen eerst op ZERauto.nl .

04 juli 2018

Henk van Raan: ‘Ik droom erover om Curaçao zelfvoorzienend te maken’

LEES OOK: 590 batterijmodules Nissan in parkeerkelder JC ArenA Zonnepanelen en windturbines De JC ArenA kan sinds juni 2018 duurzame energie – die het al langere tijd ‘won’ via de zonnepanelen en windturbines op het dak – opslaan in 148 (oude) batterijen van de Nissan LEAF . Handig om drie redenen: de duurzame stroom kan als back-up fungeren bij stroomuitval, de ArenA kan stroom opslaan en verkopen tegen gunstige tarieven en het concept kan worden verkocht aan andere locaties. ArenA was niet duurzaam Innovatie en duurzaamheid zijn dus extreem belangrijk voor de JC ArenA, maar dat was het in eerste instantie niet. Van Raan: “De ArenA is 22 jaar geleden niet ontwikkeld met duurzaamheid als uitgangspunt. Vandaar dat we nu sinds 2010 een duurzaamheidsprogramma in het leven hebben geroepen en langzaam alle fossiel aangedreven zaken aan het wegwerken zijn. Waarom? Omdat we vinden dat we een voortrekkersrol in de stad en sowieso in de buurt hebben.” Elke vierkante meter drie keer gebruiken Henk van Raan vertelt kort na de officiële livegang van de megabatterij over het intensieve traject. “Het voelt echt als een milestone, deze dag. Hier hebben ik en heel veel andere mensen drie jaar lang aan gewerkt. Het idee is hier geboren, mede omdat we altijd op zoek zijn naar manieren om elke vierkante meter drie keer te gebruiken. Maar met een idee alleen kom je nergens, we moesten op zoek naar partners. En dan heb je te maken met partijen die er wel en niet in geloven, maar uiteindelijk is het dus gelukt.” Nissan het verst met batterijen tweede leven geven Eén van de partners voor het nieuwe energieopslagsysteem is dus Nissan. En geen onbelangrijke, want zij leveren de batterijen waar de stroom in opgeslagen kan worden. “We hebben met meerdere partijen gesproken, maar Nissan was het verst met het streven om batterijen een tweede leven geven. Dat concept vonden wij erg interessant en het beste aansluiten op onze gedachtegang. Gelukkig vonden zij dat ook”, zegt Van Raan met een knipoog. Korting op je parkeerticket Waar Nissan ook ver mee is, is het zogenaamde Vehicle 2 Grid-systeem. Oftewel: het terugleveren van de stroom die in de auto zit. “En dat is echt heel gaaf. Dit jaar nog plaatsen we 18 laadpalen in de parkeergarages, waar bezoekers stroom aan de ArenA terug kunnen leveren. Die slaan wij dan weer op en gebruiken we als back-up of verkopen we door via een veilingsysteem. Waarom ze dat zouden doen? Omdat we ze daar bijvoorbeeld korting op het parkeerticket voor geven. En zoals je weet is dat in Amsterdam geen overbodige luxe. Komende jaren willen we van 18 naar 200 van dat soort laadpalen.” Dromen over Curaçao zelfvoorzienend maken Wat er nog meer in de hoge hoed zit? “Natuurlijk zouden we dit concept graag kopiëren naar andere regio’s of locaties. Het concept behoeft wel een plek waar veel parkeergelegenheid is, dus dan moet je denken aan andere stadions, vestigingen van Ikea of ziekenhuizen. En waarom niet nog groter denken? De Minister-President van Curaçao was hier vorige week en waarom zouden we niet zo’n heel zonnig eiland zelfvoorzienend maken? Dat is nou echt een droom van mij”, besluit Henk van Raan. Het bericht Henk van Raan: ‘Ik droom erover om Curaçao zelfvoorzienend te maken’ verscheen eerst op ZERauto.nl .

04 juli 2018

Nissan start binnenkort verkoop zonnepanelen in Nederland

In Groot-Brittannië verkoopt Nissan sinds dit jaar zonnepanelen. Maar er zijn toch al veel aanbieders? ‘Zonnepanelen zijn de snelst groeiende vorm van duurzame energie. Samen met onze batterij-opslagsystemen en onze elektrische auto’s vormen ze een compleet thuissysteem voor duurzame energie en duurzamer autorijden. We stellen consumenten in staat zelf stroom op te wekken, het op te slaan en ermee te rijden of het thuis te gebruiken. Nissan presenteert daarmee een all-in-one-aanbod. Naast mobiliteit bieden we ook vanaf nu ook complete duurzame energiesystemen.’ Wanner kunnen we dit in Nederland verwachten? ‘We zijn dit jaar in Groot-Brittannië gestart met het verkopen van zonnepanelen en thuisbatterijen. Nederland is het volgende land waar we dit aanbieden. Ik kan nu nog geen exacte datum noemen, maar het gaat snel gebeuren. Nederland is voor ons belangrijk: er is veel vraag naar zonne-energie en het is één van de landen waar veel aandacht is voor elektrisch rijden.’ Hoe kunnen we dit straks kopen? Bij de Nissan-dealer? ‘Het aanbod dat we doen is modulair. Je kunt variëren met het aantal panelen, de grootte van de batterij-opslag. De gebruiker kiest wat bij zijn of haar situatie past. Dat gaat via een online checklist. Die volgen we telefonisch op om zaken te checken en af te stemmen. In het proces is ook een belangrijke rol weggelegd voor onze dealers: zij zijn het draaipunt in het contact met de klant. Door de groei van elektrisch rijden verandert hun business ook. Er is minder onderhoud, met onze energiediensten bieden we alternatieven.’ Voor de advisering, levering en plaatsing van de panelen werkt Nissan samen met een lokale partner – de naam is nog niet bekend. Wat kost het? ‘We hebben nog geen prijzen vastgesteld. Zodra we dat hebben gedaan, zullen we ze melden. Onze elektrische auto’s kunnen de zonnestroom opslaan en gebruiken of de elektriciteit op een later moment terug leveren aan de woning. Daar zit een verdienmodel in: opladen en bewaren gedurende daltarieven en terug leveren bij pieken in de vraag met hogere tarieven.’ Dankzij gunstige tariefsystemen in Groot-Brittannië en Denemarken verdient de EV-eigenaar er zelfs geld mee. De batterijopslag van Nissan – xStorage – is gemaakt van hergebruikte batterijen van de Nissan LEAF. De huidige versie is alleen geschikt voor indoor gebruik. In een volgende stadium wordt het systeem ook geschikt voor gebruiken in de buitenlucht. Het bericht Nissan start binnenkort verkoop zonnepanelen in Nederland verscheen eerst op ZERauto.nl .

04 juli 2018

590 batterijmodules Nissan in parkeerkelder JC ArenA

LEAF-batterijen Naast het parkeerdek van de ArenA vinden we 590 accumodules. Ze zijn afkomstig uit de elektrische Nissan LEAF. Hier slaat het stadion tot 2,8 MWH (2.800 kWh) aan zonnestroom op, afkomstig van het dak. Dat is voldoende om bijvoorbeeld 500.000 iPhones op te laden. De 590 modules komen overeen met de batterijen uit 148 LEAFs. Omvormers, koeling, schakelingen en computersystemen beheren de modules en alle energiestromen. Eind juni werd het systeem in gebruik genomen. Nissan LEAF-batterijen vs dieselgeneratoren De opgeslagen elektriciteit wordt door het stadion gebruikt als back-up. Dus: bye bye dieselgeneratoren. Ook vangen de batterijen pieken in de stroomvraag op te vangen tijdens voetbalwedstrijden en concerten. Een groot voordeel is dat de overdag opgewekte stroom ’s nu avonds kan worden gebruikt. Er zit overigens ook een businesskant aan: Johan Cruijff Arena slaat elektriciteit op als de tarieven laag zijn en levert elektriciteit terug als de tarieven hoog zijn. Henk van Raan, Directeur Innovatie bij de Johan Cruijff ArenA: ‘We pionieren met de techniek die ons in staat stelt slim om te gaan met de duurzame energie die we opwekken. Dankzij innovaties als dit opslagsysteem, is ons stadion één van de duurzaamste ter wereld.’ Minstens 10 jaar Nissan levert de batterijmodules. ‘Dit is exact hoe we het hergebruik van de batterijen voor ons zien. Na gebruik in de auto worden ze voor nog minstens 10 jaar benut als buffer van duurzame energie,’ vertelt Francisco Carranza, Managing Director bij Nissan Energy. ‘We gaan zeer binnenkort aan consumenten en bedrijven een pakket aanbieden met zonnepanelen en batterijopslag – naast onze elektrische auto’s. We koppelen mobiliteit en duurzame energie.’ In Europa heeft Nissan meer dan 100.000 LEAFs geleverd sinds de verkoopstart in 2010. Sinds dit jaar wordt de nieuwe LEAF geleverd met grotere batterij voor extra bereik. In de praktijk haalt de nieuwe LEAF zo’n 250 km op een volle batterij. Het bericht 590 batterijmodules Nissan in parkeerkelder JC ArenA verscheen eerst op ZERauto.nl .

03 juli 2018

Toekomst van het Laden - 5 juli - Eneco World Rotterdam

Event Op donderdag 5 juli is er weer een VER bijeenkomst! Deze editie staat in het teken van de Toekomst van het Laden  en vindt van 15.00 tot 18.30 plaats bij Eneco World in Rotterdam . We gaan het deze middag hebben over het laden! Hoe zit het nu met de ontwikkeling van de infrastructuur, de (prijs)transparantie, de e-roaming (voor als je naar het buitenland wilt)? En wat zijn nu de meest voordelige laadpassen? We zijn te gast bij Eneco die ons meer gaat vertellen over de energietransitie en de rol van de EV daarin. En je krijgt de Jaguar I-Pace ( onlangs getest door de ANWB ) te zien, die in de centrale lobby wordt opgesteld. Kortom, een mooie middag over een heel actueel onderwerp. En: voldoende elektrische parkeerplaatsen in de garage! We zitten inmiddels vol, maar klik hier om je aan te melden voor de wachtlijst ! Programma 15.00 uur Inloop 15.30 uur Laatste nieuws, de energietransitie, transparantie en de laadpas top 10 Welkom door Koos Burgman, onze voorzitter Actuele stand van EV door Vincent Everts De energietransitie en de rol van de EV door Bram Poeth, CEO Eneco eMobility Jedlix and #smart charge: hoe werkt het? Door Irna Stegmann en Taco van Berkel Hoe wordt in de markt gewerkt aan prijstransparantie? Door Roland Ferwerda, Nederlands Kennisplatform Laadinfra (NKL). De presentatie van de laadpas top-10. Door Maarten Hachmang 16.30 uur Korte pauze. 17.00 uur Nieuwe modellen, de EV Coach en ontwikkeling laadinfra Presentatie Jaguar I-Pace door Niels Burgman Een nieuwe dienst: de Elektrisch Rijden Coach. Door Danielle Hoogendijk Hoe moet het verder met de laadinfra? Over snelladen, straatladen en het aanvraagportaal. Door Maarten Linnenkamp, MRA-Elektrisch. Ultra korte jaarvergadering Hoe staat het met de lobby in Den Haag? Presentatie en discussie. 18.15 Netwerkborrel

29 juni 2018

Autonome Robocar racer neemt deel aan Goodwood-heuvelklim

Systeemvermogen De Robocar van Roborace heeft in elk wiel een elektromotor, per stuk goed voor 184 pk (135 kW). Het systeemvermogen bedraagt dus 500 pk. Met een gewicht van 1.350 kilogram is de Robocar daardoor erg snel. Een bestuurder heeft de auto niet nodig, want een Nvidia Drive PX 2-computer verzorgt de aansturing van systemen. De computer krijgt input van een lidar-radar, een reguliere radar, GPS, ultrasone sensoren en camera’s. Aparte raceklasse Roborace wordt in de toekomst mogelijk een aparte raceklasse, waarin auto’s rijden op dezelfde stratencircuits waar Formule E-races plaatsvinden. Het chassis en de aandrijflijn is in de basis gelijk, maar teams mogen hun eigen kunstmatige intelligentie verzorgen. De grote vraag: vindt het grote publiek dat interessant om naar te kijken? In onderstaande video zie je de Robocar van Roborace in actie. VIDEO: Roborace to attempt first-ever autonomous hillclimb at Goodwood Festival of Speed 2018 Roborace to attempt first-ever autonomous hillclimb at Goodwood Festival of Speed 2018 Our team has been working hard behind the scenes preparing Robocar for its first major challenge: attempting the first-ever autonomous hillclimb run at this year’s Goodwood Festival of Speed!More updates coming soon. #ROBOCARatFOS #ROBORACE Geplaatst door Roborace op Dinsdag 26 juni 2018 Het bericht Autonome Robocar racer neemt deel aan Goodwood-heuvelklim verscheen eerst op ZERauto.nl .

29 juni 2018

Verkoop elektrische motorfiets in 3 jaar verdubbeld!

ZERO luidde komst elektrische motorfiets in ZERO Motorcycles beet in ons land in 2013 het spits af met elektrische motorfietsen. De ZERO DS is een creatie van het in Californië (Santa Cruz) gevestigde bedrijf. Toen kon je die kopen voor 15.995 euro. Voor een particulier een fors bedrag, maar door destijds gebruik te maken van de investeringsregelingen Mia en Vamil konden bedrijven volstaan met een investering van iets meer dan vier mille. Samen met de paar euro aan stroom per keer laden en het geringe onderhoud wordt het rijden aantrekkelijk voordelig. Lees ook: test met Zero DS Aanbod groeit Inmiddels is de keuze veel groter. Het zijn op BMW na nagenoeg allemaal nieuwe merken die zich op de markt van elektrische motorfietsen hebben gestort. Oké Harley Davidson komt over enkele jaren ook met een elektrische motor, de Revelation. Bij de nieuwkomers zitten beslist zeer aantrekkelijk ogende machines, waarbij je in eerste instantie totaal niet verwacht dat ze een elektromotor hebben. Met prestaties en rijgedrag doen ze niet onder voor een superbike met benzinemotor. De batterij is na goed honderd kilometer echter wel leeg en opladen kost nog altijd meer tijd dan tanken. Bij snelladen, en dat is in veel gevallen mogelijk, sta je tussen de 20 en 30 minuten aan de laadpaal afhankelijk van de grootte van de batterij.   Fluisterstil cruisen En dan het geluid: fluisterstil zijn ze. Fijn voor de buren, maar is het wat je wil bij een motorfiets? Gezien de groeiende belangstelling voor elektrische motorfietsen is er in elk geval een categorie motorrijders die daaraan niet zwaar tilt. Tijd om eens op een rij te zetten, waarom die groep gecharmeerd is geraakt van een elektrobike. Hieronder een overzicht wat je nu zoal kunt kopen in Nederland. BMW C EVOLUTION Vermogen: 35 kW (48 pk) Koppel: 72 Nm Topsnelheid: 120 km/h Actieradius: tot 160 km Batterij: 9,4 kWh Laadtijd: 3,3 uur Prijs vanaf: 14.144 euro   Brutus V9 Vermogen: 92 kW (125 pk) Koppel: 227 Nm Topsnelheid: 180 km/h Actieradius: tot 160 km Batterij: tot 33,7 kWh Laadtijd: n.b. Prijs vanaf: binnenkort introductie in Europa   Lightning LS218 Vermogen: 147 kW (200 pk) Koppel: 168 Nm Topsnelheid: 345 km/h Actieradius: tot 160 km Batterij: tot 20 kWh Laadtijd: 30 min tot 2 uur Prijs vanaf: introductie in Europa binnenkort.   Energica EsseEsse9/Eva Vermogen: 80 kW (109 pk) Koppel: 180 Nm Topsnelheid: 200 km/h Actieradius: tot 200 km Batterij: 11,7 kWh Laadtijd: 20 min tot max. 3,5 uur Prijs vanaf: 27.225 euro   Energica Ego/Egocorsa Vermogen: 107 kW (145 pk) Koppel: 200 Nm Topsnelheid: max 240 km/h Actieradius: tot 150 km Batterij 11,7 kWh Laadtijd: 20 min tot max. 3,5 uur Prijs: vanaf 31.823 euro   Johammer J1.200   Vermogen: 16 kW (22 pk) Koppel: n.b Topsnelheid: max 120 km/h Actieradius: 200 km Batterij 12,7 kWh Laadtijd: 1,5 tot max. 3,5 uur Prijs vanaf: 25.107,50 euro   ZERO FXS ZF7.2 Vermogen: 15 kW (21 pk) Koppel: 106 Topsnelheid: max 130 km/h Actieradius: max 161 km Batterij 7,2 kWh Laadtijd: 1,3 tot max. 9,5 uur Prijs vanaf: 12.390 euro   ZERO DS ZF14.4 Vermogen: 45 kW (60 pk) Koppel: 110 Topsnelheid: max 158 km/h Actieradius: max 262 km Batterij 14,4 kWh Laadtijd: 2,3 tot max. 9,8 uur Prijs vanaf: 16.260 euro   ZERO SR ZF14.4 Vermogen: 52 kW (69 pk) Koppel: 146 Topsnelheid: max 153 km/h Actieradius: max 288 km Batterij 14,4 kWh Laadtijd: 2,3 tot max. 9,8 uur Prijs vanaf: 19.110 euro   ZERO DSR ZF14.4 BLACK FOREST EDITION Vermogen: 52 kW (69 pk) Koppel: 146 Topsnelheid: max 158 km/h Actieradius: max 262 km Batterij 14,4 kWh Laadtijd: 2,3 tot max. 9,8 uur Prijs vanaf: 25.090 euro Het bericht Verkoop elektrische motorfiets in 3 jaar verdubbeld! verscheen eerst op ZERauto.nl .

28 juni 2018