Nieuws

BMW Vision iNEXT: Is dit de toekomst van BMW?

ACES ACES, dat ga je nog vaak horen van BMW. Het woord staat voor Autonoom rijden, Connectiviteit, Elektrische aandrijving en Services, stuk voor stuk strategische innovatiepijlers die in toekomstige auto’s centraal moeten staan. Zo ook in de productieversie van de BMW iNEXT die in 2021 op stapel staat en wordt gebouwd in de fabriek in Dingolfing, Duitsland. Liquid Greyrose Copper Dus voor de duidelijkheid: de Vision iNEXT kan autonoom rijden, rijdt volledig elektrisch en is verbonden met de cloud. Het crossoverstudiemodel – afgewerkt in de exterieurkleur Liquid Greyrose Copper – heeft bijzondere styling waarbij vooral de verticale grille – de zogeheten nieren – flink groter is uitgevallen dan de modellen van nu. Ontbrekende B-stijl De grille fungeert als ‘intelligent paneel’. Andere kenmerken van de BMW Vision iNEXT zijn de conventionele deurgrepen die vervangen zijn door aanraakgevoelige, verlichte grafische afbeeldingen, twee grote deuren die in tegengestelde richting van elkaar openen en een ontbrekende B-stijl om in- en uitstappen makkelijker te maken. Ease en Boost De BMW Vision iNEXT heeft verschillende rijmodi, waaronder ‘Boost’ en ‘Ease’. In ‘Boost’ kan de bestuurder zelf rijden en zijn het stuurwiel en de displays meer naar de bestuurder gericht. In de ‘Ease’-modus trekt het stuurwiel zich iets terug waardoor meer leefruimte ontstaat. Hout en stof BMW past in het interieur ook Shy Tech-technologie toe. In de toekomst kan het mogelijk zijn om verschillende functies te bedienen via oppervlakken die gemaakt zijn van hout of stof. Schermen zijn dan niet langer essentieels, omdat intelligente projectie elk oppervlak kan omtoveren in een interactief scherm. Dingolfing BMW produceert de iNEXT straks in  de fabriek in Dingolfing . De Dingolfing-fabriek speelt nu al een centrale rol in de productie van componenten zoals hoogspanningsbatterijen en elektromotoren voor BMW i-modellen. Bovendien bouwt BMW er ook de plug-in hybride versies van de BMW 5 Serie en de BMW 7 Serie. Het wordt volgens BMW een technologisch vlaggenschip met een range van ongeveer 700 kilometer. 25 modellen Rond 2025 zal de BMW Group in totaal 25 modellen aanbieden met geëlektrificeerde aandrijfsystemen, waarvan er twaalf volledig elektrische aandrijving hebben. Op stapel staan onder meer een elektrische driedeurs Mini hatchback (2019) en een BMW iX3 (2020). Die elektrische X3 krijgt een elektromotor met meer dan 270 pk en een actieradius (WLTP) van meer dan 400 kilometer. Het bericht BMW Vision iNEXT: Is dit de toekomst van BMW? verscheen eerst op ZERauto.nl .

18 september 2018

Audi e-tron kost 84.100 euro in Nederland!

Vijfzitter De Audi e-tron is 4.901 mm lang, 1.935 mm breed en 1.616 mm hoog. De wielbasis bedraagt 2.928 mm en in totaal zijn er vijf zitplaatsen. De bagageruimte mag gerust riant worden genoemd en meet 660 tot 1.725 liter. De bagageruimte is toegankelijk via een standaard aanwezige elektrisch bedienbare achterklep. Zwaar accupakket Audi verwerkt in de bodemsectie een 95 kWh lithium-ion accupakket bestaande uit 36 modules. Het accupakket weegt ongeveer 700 kilogram, is 2,28 meter lang, 1,63 meter breed en 34 cm hoog en is op 35 punten met bouten bevestigd aan de bodemsectie. De WLTP-range komt uit op ongeveer 400 kilometer. Laden maar! Opladen kan zoals diverse verschillende auto’s op diverse manieren. Standaard levert Audi een mobiel oplaadsysteem met een laadcapaciteit van 2,3 kW (230 Volt) en 11 kW (400 volt, 3-fasen) toe. In dat laatste geval duurt opladen zo’n 8,5 uur. Optioneel levert Audi een laadsysteem met 22 kW laadcapaciteit. Dit systeem vereist wel een tweede oplader aan boord van de e-tron en is pas in 2019 leverbaar. Snelladen tot 150 kW is eveneens mogelijk. Dan duurt opladen een half uur. 408 pk De Audi e-tron heeft een elektromotor op de vooras en een elektromotor op de achteras. Vierwielaandrijving aandrijving dus. De twee elektromotoren leveren samen 300 kW (408 pk) en 660 Nm trekkracht. Dat resulteert in een 0-100-tijd van minder dan zes seconden en een topsnelheid van 200 km/u (begrensd). Met één pedaal rijden – het zogeheten one-pedal-driving – behoort tot de mogelijkheden. Het systeem remt dan zoveel mogelijk af op de elektromotoren en wint tegelijkertijd energie terug. 1.800 kilogram trekgewicht De Audi e-tron mag 1.800 kilogram trekken, dus ook voor caravanrijders is deze elektrische SUV een optie. Audi monteert standaard 19-inch wielen met speciale EV-banden in de maat 255/55. Ook present is slimme wielophanging die in totaal over een afstand van 76 mm verstelbaar is. Op hogere snelheden ligt de e-tron lager en in de modus off-road wordt de bodemvrijheid met 35 mm verhoogd, met de Raise-knop zelfs nog 15 mm meer. Zijspiegels? De Audi e-tron heeft standaard zijspiegels, maar tegen meerprijs levert Audi zijcamera’s die het beeld van buiten in het interieur laten zien op twee displays. Het interieur kenmerkt zich vooral door diverse displays. Analoge knoppen zijn er bijna niet. Audi levert standaard de Audi virtual cockpit, in dit geval met een resolutie van 1.920 x 720 pixels. Brussel en Hongarije De Audi e-tron wordt geproduceerd in de CO2-neutrale Audi-fabriek in Brussel, maar de elektromotoren komen uit de productiefaciliteit in Gyor, gelegen in Hongarije. De eerste leveringen van de e-tron in Europa staan voor begin 2019 gepland. De vanafprijs van de Audi e-tron in Nederland bedraagt 84.100 euro, vergelijkbaar met de prijs van de Jaguar I-Pace. Snelle beslissers kunnen kiezen voor de Audi e-tron edition one (oplage 2.600 exemplaren) die te herkennen is aan kleur Antigua Blue, 21-inchwielen, een Bang & Olufsen Premium Sound System, Matrix LED-koplampen en de eerder genoemde zijcamera’s. Bijtelling Omdat de levering van de Audi e-tron begin 2019 start en pas dan op kenteken komt, valt de e-tron onder de nieuwe bijtellingsregels van 2019. Die zijn als volgt: vanaf 1 januari 2019 geldt het verlaagde bijtellingspercentage van 4 procent alleen nog tot 50.000 euro van de catalogusprijs. Voor bedragen daarboven geldt het bijtellingspercentage van 22 procent. Deze regeling geldt alleen voor 2019 en voor 2020. Vanaf 2021 betaal je over de gehele cataloguswaarde 22 procent bijtelling, zelfs voor elektrische auto’s. In 2018 geldt voor elektrische auto’s nog 4 procent bijtelling bij zakelijk gebruik. Het bericht Audi e-tron kost 84.100 euro in Nederland! verscheen eerst op ZERauto.nl .

18 september 2018

Opladen tijdens het eten van je Big Mac

Nuon en McDonald’s sloegen de handen ineen voor dit project. Bas Klaassen, Director Development Real Estate & Construction van McDonald’s: “We zijn ontzettend blij dat we met deze samenwerking onze gasten die elektrisch rijden het gemak van een snellaadpunt én goede faciliteiten van onze restaurants kunnen bieden. Elektrische rijders kunnen binnen een half uur weer de weg op en hebben intussen de tijd voor een goede kop koffie. De snellaadpalen draaien volledig op groene stroom” Boost voor aantal snelladers Om aan te geven hoe groots dit netwerk is: Fastned heeft momenteel 76 laadstations langs de snelwegen en Allego heeft 73 snellaadlocaties. Al ziet Nuon ze niet als concurrentie; het aantal volledig elektrische auto’s groeit zo snel dat er volgens Nuon genoeg behoefte zal zijn aan snelladers. McSolar? Nuon investeerde tot nu toe vooral in ‘gewone’ laadpalen, die langzamer opladen. Pieter van Ommeren, directeur e-mobility bij Nuon: “Wij geloven er echt in dat automobilisten willen laden waar ze toch al stilstaan. Dat wij nu onze expertise kunnen verenigen met de schaalgrootte van McDonald’s geeft de ontwikkeling van elektrisch vervoer in Nederland een enorme boost. Want om alle Nederlanders elektrisch te kunnen laten rijden, is een goede infrastructuur met voldoende en goed bereikbare laadpunten essentieel. Daarin zetten Nuon en McDonald’s vandaag een geweldige stap.” Nuon en @McDonalds introduceren snelladen op ruim 160 locaties bij een McDrive (kijk hier voor het hele artikel: https://t.co/KtTtCcNDNv ) Zo kan je auto ook even wat energie snacken #duurzaam #samenwerking #energie #McDrive #laadpalen pic.twitter.com/C9vaKV6ueq — Nuon (@Nuon) September 11, 2018 Foto via Nuon.com Het bericht Opladen tijdens het eten van je Big Mac verscheen eerst op ZERauto.nl .

12 september 2018

1.000 euro gratis laadtegoed bij aanschaf Nissan LEAF

Nissan LEAF gratis opladen De laadpas met het gratis tegoed wordt uitgegeven door energiebedrijf Vandebron . Met de laadpas kunnen Nissan LEAF -rijders opladen bij meer dan 18.000 openbare laadpunten en snelladers in Nederland. Ook in het buitenland is de pas te gebruiken. In de app van Vandebron is te vinden waar en wanneer. De LEAF-koper ontvangt een sleutelhanger van Vandebron die dienstdoet als elektronische sleutel van de laadpalen. Het laadtegoed van 1.000 euro laat zich vertalen in 15.000 tot 20.000 kilometer elektrisch rijden (afhankelijk van laadtarieven en verbruik). Het tegoed is drie jaar geldig en eventueel over te dragen aan de volgende eigenaar van de auto. Vandebron rekent alleen in het tweede en derde jaar een abonnementstarief van maximaal 3,50 euro per maand. LEES OOK:  Vragen over elektrisch rijden? EV App geeft antwoord 270 km actieradius De Nissan LEAF valt goed in de smaak bij het Europese publiek. Sinds de introductie in oktober 2017 zijn al ruim 37.000 exemplaren verkocht, waarmee de LEAF de populairste elektrische auto van Europa is. De nieuwe generatie Nissan LEAF is voorzien van een 40 kWh-batterij, goed voor een rijbereik van 270 kilometer volgens de nieuwe, realistischere WLTP-testmethode. Later volgt nog een versie met een 60 kWh-batterij, waarmee een actieradius van meer dan 300 kilometer mogelijk is. De prijzen beginnen bij 36.890 euro. LEES OOK: Gratis laadpas bij aanschaf nieuwe Mitsubishi Outlander PHEV Het bericht 1.000 euro gratis laadtegoed bij aanschaf Nissan LEAF verscheen eerst op ZERauto.nl .

11 september 2018

Dit is het nieuwe autonoom rijden volgens Mercedes-Benz

On-demand Het revolutionaire concept gaat verder dan de bestaande ideeën over autonome voertuigen. Met Vision Urbanetic kunnen mensen én goederen in binnensteden on-demand, duurzaam en efficiënt worden vervoerd. Omdat het voertuig werkt met een emissievrije aandrijflijn is het perfect voor steden en gebieden waar milieueisen van toepassing zijn. Het is het antwoord op de huidige vraagstukken binnen stedelijke mobiliteit: de Vision Urbanetic ontlast de infrastructuur en verbetert daarmee de kwaliteit van het leven in de stad. Zelflerend Hoe de Vision Urbanetic dat doet? Het concept is gebaseerd op een intelligente IT-infrastructuur die in realtime vraag en aanbod in stedelijke gebieden analyseert. Zo kan de route worden gepland op basis van de huidige verkeerssituatie. Het systeem is zelflerend en anticipeert daarop. Het kijkt bijvoorbeeld waar groepen mensen zich verzamelen en stuurt daar dan meer voertuigen naartoe. De voertuigen zelf zijn gebaseerd op een zelfrijdend, elektrisch platform dat kan worden uitgerust met gemakkelijk verwisselbare carrosserieën. Als ‘people mover’ biedt het studiemodel plaats aan maximaal twaalf passagiers waarvan er acht kunnen zitten en vier moeten staan. Omdat de Vision Urbanetic autonoom rijdt, is er geen ruimte nodig voor een bestuurder. De passagiers krijgen informatie over bijvoorbeeld de route via een 360 graden display in het plafond. Futuristisch, toch? 24/7 rijden Naast de ‘people mover’ komt er ook een vrachtmodule, die groot genoeg is voor tien EPAL-pallets en een laadvolume van 10 m3 heeft. Volgens Mercedes-Benz biedt de Vision Urbanetic de oplossing als het gaat om het huidige gebrek aan chauffeurs, want het is mogelijk om de Vision Urbanetic te voorzien van een volledig geautomatiseerd vrachtsysteem. Daarnaast houdt het de bedrijfskosten relatief laag: met uitzondering van het opladen van de batterij en onderhoudswerkzaamheden kunnen de voertuigen 24/7 en 365 dagen per jaar worden gebruikt. Veiligheid voorop Uiteraard is er ook aan de veiligheid gedacht. Camera’s en sensoren controleren de omgeving continue en aan de voorkant van het voertuig bevindt zich een groot scherm dat voetgangers laat weten dat ze opgemerkt zijn. Op de flanken zijn honderden kleine lichtunits geplaatst. De stuur-, rem- en acceleratiefuncties worden voor de veiligheid meervoudig uitgevoerd. Het bericht Dit is het nieuwe autonoom rijden volgens Mercedes-Benz verscheen eerst op ZERauto.nl .

11 september 2018

In detail: Sono Motors Sion

5.000+ orders Sono Motors is gevestigd in München en werkt al enige tijd hard aan een compacte, elektrische MPV met zonnepanelen. De richtprijs: 20.000 euro met batterijkoop en ongeveer 16.000 euro met batterijhuur. De range: ongeveer 250 echte kilometers dankzij een 35 kWh lithium-ion accupakket. Indrukwekkende cijfers. En daardoor bleef de ontwikkeling van deze Sono Motors Sion niet onopgemerkt. Sterker nog: al dik 5.000 mensen hebben een reservering geplaatst voor deze elektrische auto. Productiestart Sion eind 2019 De productie moet eind 2019 starten en Sono Motors hoopt op jaarbasis ongeveer 10.000 exemplaren te gaan bouwen. Maar dan moet alles wel volgens plan verlopen. Er is namelijk nogal wat werk aan de winkel. Vooral de homologatie is altijd een uitdaging. Deze homologatie vindt in 2018 plaats. Prototype Eerst maar eens even wat feiten. De Sono Motors Sion heeft een 109 pk (80 kW) sterke elektromotor, gekoppeld aan een eentraps automaat. De topsnelheid is elektronisch afgeregeld op 140 km/u en de sprint van 0 naar 100 km/u neemt ongeveer 9 seconden in beslag. Momenteel ligt in prototypes de elektromotor nog achterin. Bij het productiemodel verplaatst Sono Motors deze elektromotor naar de vooras ten behoeve van een betere interieurindeling. Aanhanger Een aanhanger trekken mag de Sion ook, maar deze mag niet zwaarder zijn dan 750 kilogram. ABS, ESC, een alarm en airbags voor de bestuurder en passagiers zijn ook van de partij. De Sion is 1.400 kilogram zwaar en heeft met een lengte van 4.110 mm, een breedte van 1.790 mm en een hoogte van 1.680 mm afmetingen die vergelijkbaar zijn met een BMW i3. Op papier is de Sion net iets groter. De bagageruimte is riant: 650 liter met de driezitsachterbank in normale positie en zelfs 1.250 liter met de achterbank neergeklapt. IJslands mos Componenten zijn niet allemaal door Sono ontwikkeld. Veel is afkomstig van BMW. Dat is met name goed te zien in het interieur. De bediening van de luchtventilatie, de transmissieschakelaar, het display bovenop het dashboard komt allemaal van de BMW i3. In het interieur is IJslands mos aangebracht achter een doorzichtige strip op het dashboard. Dit mos heeft een filterende werking. Het mos filtert tot twintig procent van de fijne stofdeeltjes weg en heeft een regulerend effect op de vochtigheid in de Sion. Water geven? Nee, het mos mag in deze toestand niet worden bewaterd, omdat het alle enzymatische activiteit bij de oogst verliest. Je moet het mos wel eens in de twee jaar vervangen. Onderweg bijladen Rijden in de Sono Motor Sion is volgens de makers een fluitje van een cent. Niet heel vreemd natuurlijk, want in de basis is dit gewoon een elektrische auto. Dat betekent instant trekkracht en dus acceleratie. En van die 330 zonnecellen waarmee de batterij onderweg bijgeladen kan worden, moet je als bestuurder helemaal niets merken. Het gaat hier overigens om SunPower cellen die 1.208 W produceren met 24 procent efficiëntie. Opladen Volgens Sono Motors leveren de zonnepanelen op het dak, de motorkap en de zijkant van de auto op een zonnige zomerse dag ongeveer 30 tot zelfs 40 kilometer extra range op. In de winter is dat ongeveer 5 kilometer. Opladen via het stopcontact of een laadbox is dan interessanter. Je kan op drie manieren laden: 3,7 kW (AC), 11 kW (AC) of 50 kW (DC). Opvallend is dat Sions ook elkaar kunnen opladen door de auto’s aan elkaar te koppelen. Ook kun je apparaten van stroom voorzien. Kwestie van de stekker aansluiten en klaar. Geen laklaag IJslands mos, zonnepanelen, je begrijpt inmiddels dat Sono Motors de Sion vooral als milieubewuste keuze positioneert. Van een laklaag moeten ze om die reden bij Sono Motors niets weten. Lak is slecht voor het milieu en daardoor wordt zo’n Sion lakloos en dus kaal afgeleverd. Gelukkig hebben de polycarbonaat carrosseriepanelen van zichzelf al een kleurtje. Conclusie 20.000 euro voor ongeveer 250 kilometer range. Dat is echt niet slecht. De Sion van Sono Motors is met recht een auto waar je nu al naar uit mag kijken. Het concept is goed doordacht en in de basis is de Sion een volwaardige familie-MPV met genoeg zit- en opbergruimte. Nu hopen dat Sono Motors alles rond krijgt en de eerste auto’s in 2019 kan uitleveren. Als dat punt is bereikt, dan verkoopt deze Sion zich ongetwijfeld vanzelf. En dan maar hopen dat de zon veel schijnt, want dan win je elke dag wat extra kilometers. Het bericht In detail: Sono Motors Sion verscheen eerst op ZERauto.nl .

10 september 2018

Autotest – Volkswagen e-Crafter

Forse groei in pakketbezorgingen Vraag jezelf eens af: hoe vaak rijdt er tegenwoordig een bestelwagen bij jou in de straat om een pakketje te bezorgen? Inderdaad, heel vaak dus, zo niet elke dag. En het worden er steeds meer, doordat we steeds vaker online winkelen. Maar al die dieselbusjes die in de wijk continu optrekken, stoppen, optrekken, stoppen. Dat is niet heel fijn voor de lucht die we inademen, laten we eerlijk zijn. Juist voor dit soort werkzaamheden wil je een bestelwagen zonder uitstoot. Dus elektrisch. Dat geldt natuurlijk ook voor energiebedrijven, gemeentewerkers, servicemonteurs, retailers en andere ondernemingen die dag in dag uit met hun busjes in steden en dorpen te vinden zijn. Volkswagen is er helemaal klaar voor met de nieuwe e-Crafter. De grote bestelwagen voldoet naar eigen zeggen volledig aan de wensen van koeriersbedrijven, waarvan enkele grote bekende zelfs betrokken waren bij de ontwikkeling van de productieversie. LEES OOK: Zie jij je al zitten in deze Volkswagen I.D. Vizzion? Waarom geen elektrische Transporter? Koeriersbedrijven willen zo groot mogelijke bestelwagens, omdat ze per rit zo veel mogelijk pakketjes willen meenemen. Daarom is de eerste elektrische bedrijfswagen van Volkswagen een Crafter, en geen Transporter. Zelfde verhaal bij Renault , dat eerder dit jaar de elektrische Renault Master Z.E. op de markt bracht, vooralsnog de enige concurrent van de e-Crafter. De Volkswagen e-Crafter is standaard voorzien van een verhoogd dak. De laadruimte biedt een inhoud van 10,7 kubieke meter en afhankelijk van de uitvoering kun je maximaal 1.720 kg lading vervoeren. De laadvloer is 3.450 mm lang en 1.380 mm breed tussen de wielkasten, voldoende voor vier europallets. De hoogte van de laadruimte bedraagt 1.861 mm, dus de meeste mensen kunnen er ook in staan. grote openslaande deuren en een schuifdeur aan de rechterzijde zijn standaard. Actieradius Ondanks de enorme hoeveelheid ruimte tussen de assen is de Volkswagen e-Crafter voorzien van relatief klein accupakket van ‘slechts’ 35 kWh. Daarmee kun je in de praktijk 100 tot 140 km afleggen. Dat klinkt niet veel, maar Volkswagen benadrukt dat dit voldoende is voor de doelgroep. Volgens eigen analyse rijdt 55% van de beoogde klanten gemiddeld 120 km per dag, waarvan 85% in de stad en met een gemiddelde lading van 895 kg. Het rijbereik is natuurlijk afhankelijk van de hoeveelheid lading en het rijgedrag. Tijdens onze testrit in Hamburg reden wij met 400 kg lading. We zijn de stad nauwelijks uit geweest en hebben alleen kortstondig de begrensde topsnelheid van 90 km/u aangetikt. En met onze rijstijl konden we uiteindelijk een afstand van 136 km overbruggen. De Volkswagen e-Crafter is geschikt voor snelladen via een CCS-aansluiting, met een maximale laadsnelheid van 40 kW. Hiermee kan de batterij van de e-Crafter in drie kwartier tot 80% worden opgeladen. Ideaal om snel wat stroom ‘te tanken’ tijdens de middaglunch. LEES OOK:  Uitzondering voor elektrische bestelwagen: GVW tot 4.250 kg mag met rijbewijs B Feest voor de chauffeur Afgezien van het rijden zonder uitstoot brengt de elektrische bestelwagen allerlei andere voordelen met zich mee. Het is geruisloos, de 100 kW/290 Nm sterke elektromotor levert direct vanaf stilstand zijn maximale trekkracht. Optrekken gaat mega soepel. Je merkt helemaal niets van het gewicht in de laadruimte. Je hoeft niet te ‘pushen’ en dat creëert veel rust. Ook prettig is dat de e-Crafter niet kruipt als je het rempedaal loslaat. Dus voor het stoplicht of bij een bezorgadres kun je je rechtervoet even laten rusten. Alsof de motor uitstaat. Lekker rustig, zonder geluid. Je hoeft alleen het pedaal in te trappen en weg ben je. Toch fijn als je elke dag, de hele dag achter het stuur zit. We kunnen ons best voorstellen dat je als beroepschauffeur erg blij wordt van een elektrische Volkswagen e-Crafter. En als ondernemer ook, want de e-Crafter is een ‘groen’ visitekaartje, waarmee je aan de buitenwereld laat zien dat duurzaam ondernemen belangrijk is voor het bedrijf. Verder is het interieur van de e-Crafter identiek aan dat van de reguliere Crafter. De stoelen zitten ronduit perfect. De grote buitenspiegels met ingebouwde dode hoekspiegels bieden goed zicht en er zijn grote opbergvakken met usb- en 12V-aansluitingen voorhanden. Prijzen? Die zijn nog niet bekend. De Volkswagen e-Crafter is ook nog niet gecertificeerd volgens de nieuwe WLTP-verbruiksmeting. En zo’n certificering is verplicht als de auto op kenteken gezet moet worden. We verwachten de e-Crafter medio oktober in Nederland voor prijzen boven de 60.000 euro exclusief BTW. Belangrijker zijn echter de tarieven van all-in leasepakketten. Wordt vervolgd dus. LEES OOK: Louwman start verkoop elektrische StreetScooter bedrijfswagen Het bericht Autotest – Volkswagen e-Crafter verscheen eerst op ZERauto.nl .

07 september 2018

Plug-in hybride BMW X5 komt in 2019

BMW X5 xDrive45e iPerformance BMW voorziet de BMW X5 xDrive45e iPerformance van een compleet nieuwe aandrijflijn, waarmee de stekker-SUV aanzienlijk efficiënter is dan zijn voorganger. Volgens de officiële meting verbruikt het model 2,1 l/100 km met een bijbehorende CO2-uitstoot van 49 g/km. De plug-in hybride heeft een 3,0-liter zescilinder benzinemotor en een krachtige elektromotor die samen maximaal 290 kW (394 pk) en 600 Nm leveren. Dankzij de grotere batterij kun je nu maximaal 80 kilometer volledig elektrisch rijden (bijna drie zo ver dan zijn voorganger) en de elektrische topsnelheid is verhoogd tot 140 km/u. LEES OOK: Autotest – BMW i3S (2018) Elke week de populairste blogs in je mailbox? Meld je aan voor de nieuwsbrief! Aanmelden Luchtvering, xDrive en automaat De nieuwe BMW X5 xDrive45e iPerformance is voorzien van een 8-traps automaat en permanente vierwielaandrijving. De voor- en achterwielen worden altijd aangedreven, ongeacht of volledig elektrisch, uitsluitend op benzine of gecombineerd gereden wordt. Luchtvering met elektronisch gestuurde dempers zijn eveneens standaard, waarmee de bestuurder kan kiezen voor een sportieve setting voor extra stabiliteit in bochten of een uiterst comfortabele modus voor lange snelwegritten. Verder is voor de plug-in hybrideversie een reeks digitale diensten beschikbaar die specifiek gericht zijn op elektromobiliteit. BMW introduceert de nieuwe X5 xDrive45e iPerformance in de loop van 2019. Wanneer exact is nog niet bekend. Ook de prijzen laten nog op zich wachten. De vorige BMW X5 plug-in hybride kostte minimaal 93.000 euro. LEES OOK: “Elektrische BMW iNext (2021) krijgt range van 700 km” Het bericht Plug-in hybride BMW X5 komt in 2019 verscheen eerst op ZERauto.nl .

07 september 2018