RVO In opdracht van het ministerie van Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat stelt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland maandelijks een cijferoverzicht samen. Het overzicht brengt de aantallen elektrische voertuigen en laadpunten in Nederland in beeld. Verkoop-marktaandeel BEV's verdubbeld Het verkoop-marktaandeel van ‘battery electric vehicle’ (BEV) personenauto’s in september was relatief hoog. Het verkoop-marktaandeel van BEV personenauto’s was in jan t/m sept 2018 meer dan twee keer zo hoog dan in jan t/m sept 2017. Best verkochte modellen Er zijn meerdere nieuwe automodellen beschikbaar en aangekondigd. De TOP 3 verkochte elektrische personenauto’s: Tesla Model S, Tesla Model X en Nissan Leaf. Ook zijn er bijna 500 reguliere (semi-) publieke laadpunten bijgekomen. Infographic Bekijk uitgebreid rapport: Totaaloverzicht Cijfers Elektrisch Vervoer september 2018 Ken jij EV-rijders of geïnteresseerden die nog geen lid zijn van de VER? Word gratis lid!
Mobiliteitstafel VER-bestuurder Maarten van Biezen rapporteert voor ons rechtstreeks vanaf de Mobiliteitstafel over plannen en resultaten. Hoe staat het er nu voor? Maarten: ‘Het kabinet ondersteunt de voorstellen van de Mobiliteitstafel voor een snelle ingroei en fiscale stimulering op weg naar zero emissie-autoverkoop in 2030. Het kabinet vraagt extra aandacht voor de tweedehandsmarkt, voor mogelijkheden om nationale normen te hanteren en voor samenwerking met koploperlanden in Europa. Een tussentijdse evaluatie moet duidelijk maken of het beleid na 2025 voldoende is om het nationale doel van zero emissie autoverkoop in 2030 te realiseren.’ Lees verder over de plannen van het kabinet Ken jij EV-rijders of geïnteresseerden die nog geen lid zijn van de VER? Word gratis lid!
LSEVs In China zijn ze in 2017 al meer dan 1.75 miljoen keer verkocht: de LSEV's. LSEV's zijn kleine elektrische auto's (Low Speed Electric Vehicles) die meestal niet harder gaan dan 40km/uur en al te koop zijn vanaf €1.000. In China zijn de auto's in twee provincies toegestaan en gaan daar als een trein. De auto's zijn uitermate geschikt voor drukke steden en mensen met een kleiner budget. In sommige steden heeft elk gezin er een. Ook in Europa? David Li van het Szoil innovatie lab in Shenzhen (de Silicon Valley van hardware in China) gaf een presentatie over de LSEV's in Nederland. Wanneer kunnen we in Europa in deze auto's rijden? En wat is daar voor nodig? Een geweldig interview met David Li! https://www.youtube.com/watch?v=RSeKIZZlRm4 Ken jij EV-rijders of geïnteresseerden die nog geen lid zijn van de VER? Word gratis lid!
Snellaadstations FASTNED heeft een netwerk van meer dan 80 snellaadstations in Nederland, België en Duitsland. Vooralsnog is er, naast Tesla en Shell, weinig concurrentie op dit gebied te bekennen in ons land. Oprichter Bart Lubbers Een interview met Bart Lubbers, oprichter en directeur van FASTNED. Hoe gaat het met FASTNED? Ze gaan de diepte in over de toekomst van laadstations, de staat van EV in Nederland, het Klimaatakkoord en de rechtszaak tegen Shell. Wanneer komt er echt competitie voor FASTNED? Bart Lubbers investeerde meer dan 25 miljoen en kreeg enkel hulp van particuliere fondsen. Heeft hij genoeg geduld om tot 2030 te wachten op rendement? Toekomst voor FASTNED Het was erg druk bij het station waar je in de nabije toekomst wellicht in wel 5 minuten kan laden – terwijl je een kopje koffie drinkt bij de FASTNED shop, in plaats van bij het tankstation om de hoek. Ken jij EV-rijders of geïnteresseerden die nog geen lid zijn van de VER of ben je zelf nog geen lid? Word gratis lid!
EV-land Japan Japan wordt vaak gezien als koploper op het gebied van EV, laadpunten en batterijen. Hoe is dat in de praktijk? Nu al is 1 op de 4 nieuwe auto's een EV of PHEV en zijn er 28.000 laadpunten. Tijdens de EVS31 kwam de top uit de mobiliteitsbranche samen en was er een grote exhibitie met nieuwe innovatie. Ook een Nederlandse delegatie was van de partij. VER-lid Robert van Gent vertelt vanuit Japan wat hij daar allemaal heeft gezien! https://www.youtube.com/watch?v=1EZoo78nT7U Ken jij EV-rijders of geïnteresseerden die nog geen lid zijn van de VER? Word gratis lid!
Van Stella naar Lightyear One Kort geleden is het design van de Lightyear One getoond. Deze auto op zonne-energie is een spin-off van de beroemde Stella (3 maal World Solar Challenge Champion) en is volop in ontwikkeling. Lex Hoefsloot, CEO van Lightyear, blikt in een video-interview (engels) vooruit op de plannen van het nieuwe Helmondse bedrijf. https://www.youtube.com/watch?v=rA-d2jUZBAw Ken jij EV-rijders of geïnteresseerden die nog geen lid zijn van de VER? Word gratis lid!
Sion Hij komt er aan, de betaalbare Sono Sion (€20.000) van onze oosterburen. De elektrische auto heeft een prima bereik (250 km) en veel slimme extra’s zoals zonnecellen. De Sion wordt vanaf 2019 geleverd. Sono Sono is nog een erg jong bedrijf. In 2016 haalden zij door middel van een crowdfunding €800.000 op. In 2017 was het prototype klaar en op basis op daarvan zijn er meer dan 7.300 van besteld. Sono ziet Nederland als een belangrijke markt. Vanaf volgend jaar is de Sion te vinden op de weg. De batterijen worden in Duitsland ontwikkeld en de auto gebruikt enkele onderdelen van BMW. Prototype test De automannen van de ANWB reden met een prototype en kwamen erg enthousiast terug. https://www.youtube.com/watch?v=jDkIu0FjTmo Ken jij EV-rijders of geïnteresseerden die nog geen lid zijn van de VER? Word gratis lid!
Oplaadtijden “De ware uitdaging met elektrische auto’s zit hem in de oplaadtijden”, aldus Callum. “Actieradius wordt in de toekomst minder van belang. De oplaadtijden moeten naar 15 minuten of minder worden teruggebracht. Dat gaat op termijn echt gebeuren.” Kortom: in de toekomst vinden we volgens Callum actieradius steeds minder belangrijk, zolang een elektrische auto maar op zeer korte termijn opgeladen kan worden. Gewicht ook een uitdaging Daarnaast noemt Callum ook dat het wagengewicht van elektrische auto’s terugbrengen een grote uitdaging zal worden. Autofabrikanten moeten niet alleen lichtere materialen toepassen, maar ook kijken naar de materialen van accupakketten. Als de voorspelling van Callum inderdaad werkelijkheid wordt, dan kunnen batterij-elektrische auto’s sowieso al kleinere accupakketten krijgen. Dat scheelt al het nodige gewicht. Een accupakket van een elektrische auto’s weegt soms wel tot 700 kilogram. Het bericht Designbaas Jaguar: “Actieradius is straks steeds minder van belang” verscheen eerst op ZERauto.nl .
EV-storm op komst Tot pakweg 2025 zullen meer dan 125 typen elektrische auto’s op de markt komen, in allerlei soorten en maten. De een gelooft in hybride, de ander zoekt de toekomst in volledig elektrisch aangedreven modellen. Wat dat laatste betreft is het dan de vraag of de lithium-ion batterij het wint van de variant met brandstofcel en waterstof. Eigen keuze Mercedes-Benz Die strijd is nog geheel open, maar Mercedes-Benz maakt een eigen keuze: het merk levert vanaf 2019 een auto met brandstofcel (dus op waterstof) gecombineerd met plug-in hybride, de Mercedes-Benz GLC F-Cell. “Het beste van twee werelden”, oordeelt de Duitse fabrikant zelf. Overigens vooralsnog alleen bestemd voor China en Duitsland, vanwege de beperkte productiecapaciteit. En tegen een nu nog onbekende prijs, want die moet nog worden bepaald. Portfolio van ten minste tien EV’s Wij reden de Mercedes-Benz GLC-F-Cell in de omgeving van Stuttgart. Mercedes-Benz organiseerde hier voor de mondiale pers een evenement om -globaal- kennis te maken met de elektrisch aangedreven modellen van het merk. Want daar wordt serieus werk van gemaakt. Onder de merknaam EQ wil Mercedes-Benz een portfolio van ten minste tien elektrische modellen op de markt brengen. De verwachtingen zijn hooggespannen. “In 2025 verwachten we dat 15 tot 25% van ons wagenpark elektrisch is”, zegt Michael Kelz, die bij Mercedes-Benz verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van elektrische aandrijflijnen, waaronder die van de Mercedes-Benz EQC. “Alleen conventionele modellen volstaan niet meer.” Daarbij zorgt de merknaam EQ (Electric Intelligence) voor de herkenbaarheid en de onderlinge verbinding. Samenwerkende energiebronnen Bij de GLC F-Cell werken twee energiebronnen samen: de auto kan op een volle tank waterstof à 4,4 kg meer dan 400 kilometer rijden. Tanken vergt ongeveer drie minuten. De volgeladen accu bevat 13,8 kWh, voldoende energie voor 49 kilometer. Vooral het grote en snel beschikbare koppel zal menig automobilist bekoren, dat komt uit op 350 Nm. Zo’n algemene sessie leert veel over de ambities en plannen van Mercedes-Benz op elektrisch gebied. Smart levert de twee- en vierzitter en de cabrio al met elektrische aandrijving. Er zijn ook al plug-in varianten voor diverse modellen (van S-klasse tot bedrijfswagens), maar daar komt nu een verbeterde versie van. Dat begint in de Mercedes-Benz C-Klasse. Technische verbeteringen en een grotere batterij (waarop volgens Mercedes-Benz bijna 50 km elektrisch kan worden gereden) moeten deze variant voor een groot publiek aantrekkelijk maken, mede vanwege de sterk verbeterde rijkwaliteiten. Plug-in dieselhybride Een interessante toevoeging is de plug-in dieselhybride. Deze combinatie moet de emissies sterk verlagen, waar de voordelen van diesel (minder verbruik per kilometer dan benzine) behouden blijven. In de filosofie van Mercedes-Benz is diesel zeer geschikt voor lange afstandsrijders, maar biedt juist in steden de hybridemotor voldoende (schone) soelaas. Vanaf volgend jaar is deze ook in Nederland te koop. Volledig elektrisch aangedreven EQC En dan bereikt in 2019 de nieuwe Mercedes-Benz EQC de markt, de volledig elektrisch aangedreven SUV die onlangs debuteerde. Het model is nog niet beschikbaar voor rijtesten, maar zal begin 2019 in de showrooms en op de weg te zien zijn. De prijzen beginnen rond de 80.000 euro. De verwachte actieradius bedraagt 375 km. Dat is dus de volgende stap op weg naar een groter aandeel elektrisch aangedreven auto’s op de wegen. Niet heel erg raar dat Mercedes-Bens samen met andere autofabrikanten hard werkt aan een netwerk van laadpalen en plannen om meer waterstofstations te bouwen van harte ondersteunt. Zonder infrastructuur hebben al die lanceringen immers weinig nut. Lees hier alles over de nieuwe Mercedes-Benz EQC Het bericht Reportage – Elektrisch offensief Mercedes-Benz verscheen eerst op ZERauto.nl .
Tesla Model X Daarmee gaat de Audi e-tron uitstekend uit de startblokken. Helemaal als je het aantal van 10.000 exemplaren afzet tegenover de verkoop van Tesla Model X’in Europa in 2017. Dat ging toen om 12.600 exemplaren. Hoeveel orders Audi in Europa al heeft ontvangen voor de e-tron is nog niet bekend. Hetzelfde geldt voor het aantal orders in Nederland. Bijtelling Jaguar levert dit jaar ongeveer 4.000 exemplaren van de i-Pace af in Nederland, tegen het gunstige bijtellingstarief van 4 procent. In 2019 gaan de bijtellingsregels op de schop en dat kan best nadelig uitpakken voor de verkoop van duurdere elektrische auto’s in Nederland, zoals de i-Pace, e-tron en Tesla’s. Productie begonnen De productie van de Audi e-tron ging op 3 september dit jaar van start in België. De eerste leveringen van de e-tron in Europa starten eind dit jaar. Nederland staat begin 2019 op het programma, gevolgd door Noord-Amerika in het tweede kwartaal van 2019. Het bericht Al 10.000 orders wereldwijd voor Audi e-tron verscheen eerst op ZERauto.nl .
De Renault EZ-ULTIMO is een luxueuze robo-voertuig, die je op alle mogelijke manieren bij kan staan. Dat kan voor een specifieke trip, een circuit of een reservering voor een dag. De gebruikers kunnen op verschillende manieren reserveren. Studiemodel van een robo-voertuig Dit studiemodel, onthuld op de Autosalon in Parijs, is een idee van een openbaar voertuig, die bijvoorbeeld vijfsterrenhotels of luchtvaartmaatschappijen kunnen inzetten om hun klanten premium vervoer aan te bieden. Renault ziet ook mogelijkheden voor digitale taxidiensten en mobiliteitsaanbieders. Autonoom rijden niveau 4 De Renault EZ-ULTIMO is een robo-voertuig – zonder bestuurdersplek – en uitgerust met autonome rijtechnologie op niveau 4 op de schaal van 5 van SAE International*. Dat betekent dat het zijn afstand ten opzichte van de voorligger bewaart, in de rijbaan kan blijven, van rijstrook kan wisselen (bijvoorbeeld bij een inhaalactie) en kan keren op een kruising. De auto kan zichzelf ook beveiligen in geval van uitzonderlijke incidenten in zijn omgeving. Dat kan de auto zelf of door de verbinding met het supervisiecentrum. Dankzij de niveau 4-technologie is de EZ-ULTIMO in staat om zowel in als buiten de stad te rijden, zoals naar een luchthaven of van een hotel naar een toeristische locatie. Er gelden hierbij twee voorwaarden: De route dient duidelijk te worden afgebakend en in HD te worden afgebeeld, zodat het voertuig uiterst betrouwbare informatie heeft over zijn exacte positie op de weg. Het voertuig dient te zijn aangesloten op de snelweginfrastructuur, zoals verkeerslichten, kruispunten en eventuele tolpoorten, zodat het autonome systeem tijdig kan anticiperen op kritieke punten of obstakels op de weg. Ongeacht de situatie zijn de dezelfde sensoren actief: radar, lidar, camera’s en ultrasone sensoren. De software verwerkt en analyseert alle data die de sensoren verzamelen en past zich – qua instelling – automatisch aan zodra de situatie verandert van in de stad naar buiten de stad en andersom. Technische highlights van de Renault EZ-ULTIMO Elektrisch De Renault EZ-ULTIMO is gebaseerd op een specifiek platform voor de elektrische aandrijving. De motor drijft de voorwielen aan en de batterijen bevinden zich onder de vloer. Draadloos De Renault EZ-PRO is voorzien van een draadloos oplaadsysteem voor de batterijen dat volledig automatisch en handsfree functioneert. Stroomlijn De wielen zitten achter aerodynamisch gevormde kappen die voor een betere stroomlijn zorgen. Dezelfde kappen bieden bescherming bepaalde onderdelen die tegelijk ook minder onderhoud vragen. Bovendien hebben ze een gunstige invloed op de voetgangersveiligheid. Sensoren De meeste sensoren en camera’s die worden gebruikt door het autonome niveau 4-besturingssysteem zijn gemonteerd in kleine vierkante ruimtes die zich in de hoeken aan de voor- en achterkant van de carrosserie zijn geplaatst. Andere bevinden zich achter de zijkant van de carrosserie en in de dakantenne. Connectiviteit De GPS en wifi G5-antennes van de EZ-ULTIMO zijn gemonteerd in de dakantenne die automatisch wordt geactiveerd zodra de auto wordt gestart. Koplampen en remlichten Zowel voor als achter zijn de koplampen en remlichten van de EZ-ULTIMO verzonken in de aerodynamische kappen over de wielen. Aan de voorzijde lichten karaktervol het Renault-logo en -naam op. Achterlichten De achterlichten worden aangevuld door een strook lichtgevende filamenten die elkaar kruisen om diamanten te vormen, volledig in lijn met de carrosseriestijl. 4CONTROL De conceptcar is uitgerust met een 4CONTROL-chassis met vierwielbesturing die ten goede komt aan de wendbaarheid en veiligheid, zowel in als buiten de stad. ‘Gevleugelde’ details Wanneer de EZ-ULTIMO de stad verlaat, worden de twee kleine zijvleugels achter de stroomlijn van de achterwielen geplaatst om de aerodynamica van het voertuig te verbeteren. Actieve ophanging In stilstand staat de EZ-ULTIMO zeer laag bij de grond. Bij het wegrijden komt het voertuig enkele centimeters omhoog en zonodig nog hoger om bijvoorbeeld gemakkelijker verkeersdrempels te nemen. Het bericht Is de Renault EZ-ULTIMO de toekomst van mobiliteit? verscheen eerst op ZERauto.nl .
Met 64 kWh batterij of 39,2 kWh Uiterlijk is de Kia e-Niro snel te herkennen aan de afgesloten grille, zoals eigenlijk bij alle puur elektrische auto’s waaronder ook de Hyundai Kona EV. Niet geheel toevallig noemen we dit model, omdat die dezelfde aandrijflijn heeft. Dat wil zeggen: een batterij van 64 kWh en een 150 kW (204 pk) sterke elektromotor met een koppel van 395 Nm. Dat is genoeg power voor een 0-100-sprint in slechts 7,8 seconden. Later volgt van de e-Niro een versie met 39,2 kWh-accupakket en een 100 kW (136 pk) sterke elektromotor die eveneens 395 Nm koppel levert. Daarmee accelereert de e-Niro in 9,8 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u. Het rijbereik bedraagt in dit geval maximaal 312 km volgens WLTP. De Kia e-Niro heeft net als de Niro Hybrid en Niro Plug-in Hybrid voorwielaandrijving. Kia Niro populair De nieuwe e-Niro komt naast de al bestaande Niro Hybrid en Niro Plug-in Hybrid. Kia heeft sinds de marktintroductie van het model in 2016 wereldwijd al meer dan 200.000 exemplaren van de Niro verkocht, waarvan 65.000 in Europa. In Nederland zijn er sinds de introductie van de Kia Niro Hybrid meer dan 10.000 exemplaren verkocht. De Kia Niro Hybrid is daarmee de bestverkochte hybride van Nederland in 2017 en 2018. De e-Niro is na de Soul EV de tweede volledig elektrische auto van Kia die wereldwijd wordt verkocht. Andere middenconsole Het interieur verschilt op een aantal punten van de andere Niro-versies. De grootste wijziging is het design van de middenconsole. Vanwege de volledig elektrische aandrijflijn is de traditionele transmissie met versnellingspook overbodig. Die zijn vervangen door een nieuwe ‘shift-by-wire’-draaiknop, die ergonomisch geplaatst is op de middentunnel. Behalve de draaiknop zie je hier ook de knoppen voor de elektronische handrem, de stoelverwarming en -ventilatie, de stuurwielverwarming, de drive mode selector, parkeersensoren en de ‘Auto Hold’-functie. Forse bagageruimte voor een EV De bagageruimte komt uit op 451 liter (VDA): dat is ruimer dan vele andere plug-inhybrides en elektrische voertuigen. Onder de vloer van de bagageruimte bevindt zich een speciaal opbergvak voor de laadkabels. Via een snellader met een output van 100 kW duurt het slechts 31 minuten om de batterij van 10 tot 60% op te laden. Het bericht Tot 485 km met nieuwe Kia e-Niro verscheen eerst op ZERauto.nl .