Nieuws

1.000 euro gratis laadtegoed bij aanschaf Nissan LEAF

Nissan LEAF gratis opladen De laadpas met het gratis tegoed wordt uitgegeven door energiebedrijf Vandebron . Met de laadpas kunnen Nissan LEAF -rijders opladen bij meer dan 18.000 openbare laadpunten en snelladers in Nederland. Ook in het buitenland is de pas te gebruiken. In de app van Vandebron is te vinden waar en wanneer. De LEAF-koper ontvangt een sleutelhanger van Vandebron die dienstdoet als elektronische sleutel van de laadpalen. Het laadtegoed van 1.000 euro laat zich vertalen in 15.000 tot 20.000 kilometer elektrisch rijden (afhankelijk van laadtarieven en verbruik). Het tegoed is drie jaar geldig en eventueel over te dragen aan de volgende eigenaar van de auto. Vandebron rekent alleen in het tweede en derde jaar een abonnementstarief van maximaal 3,50 euro per maand. LEES OOK:  Vragen over elektrisch rijden? EV App geeft antwoord 270 km actieradius De Nissan LEAF valt goed in de smaak bij het Europese publiek. Sinds de introductie in oktober 2017 zijn al ruim 37.000 exemplaren verkocht, waarmee de LEAF de populairste elektrische auto van Europa is. De nieuwe generatie Nissan LEAF is voorzien van een 40 kWh-batterij, goed voor een rijbereik van 270 kilometer volgens de nieuwe, realistischere WLTP-testmethode. Later volgt nog een versie met een 60 kWh-batterij, waarmee een actieradius van meer dan 300 kilometer mogelijk is. De prijzen beginnen bij 36.890 euro. LEES OOK: Gratis laadpas bij aanschaf nieuwe Mitsubishi Outlander PHEV Het bericht 1.000 euro gratis laadtegoed bij aanschaf Nissan LEAF verscheen eerst op ZERauto.nl .

11 september 2018

Dit is het nieuwe autonoom rijden volgens Mercedes-Benz

On-demand Het revolutionaire concept gaat verder dan de bestaande ideeën over autonome voertuigen. Met Vision Urbanetic kunnen mensen én goederen in binnensteden on-demand, duurzaam en efficiënt worden vervoerd. Omdat het voertuig werkt met een emissievrije aandrijflijn is het perfect voor steden en gebieden waar milieueisen van toepassing zijn. Het is het antwoord op de huidige vraagstukken binnen stedelijke mobiliteit: de Vision Urbanetic ontlast de infrastructuur en verbetert daarmee de kwaliteit van het leven in de stad. Zelflerend Hoe de Vision Urbanetic dat doet? Het concept is gebaseerd op een intelligente IT-infrastructuur die in realtime vraag en aanbod in stedelijke gebieden analyseert. Zo kan de route worden gepland op basis van de huidige verkeerssituatie. Het systeem is zelflerend en anticipeert daarop. Het kijkt bijvoorbeeld waar groepen mensen zich verzamelen en stuurt daar dan meer voertuigen naartoe. De voertuigen zelf zijn gebaseerd op een zelfrijdend, elektrisch platform dat kan worden uitgerust met gemakkelijk verwisselbare carrosserieën. Als ‘people mover’ biedt het studiemodel plaats aan maximaal twaalf passagiers waarvan er acht kunnen zitten en vier moeten staan. Omdat de Vision Urbanetic autonoom rijdt, is er geen ruimte nodig voor een bestuurder. De passagiers krijgen informatie over bijvoorbeeld de route via een 360 graden display in het plafond. Futuristisch, toch? 24/7 rijden Naast de ‘people mover’ komt er ook een vrachtmodule, die groot genoeg is voor tien EPAL-pallets en een laadvolume van 10 m3 heeft. Volgens Mercedes-Benz biedt de Vision Urbanetic de oplossing als het gaat om het huidige gebrek aan chauffeurs, want het is mogelijk om de Vision Urbanetic te voorzien van een volledig geautomatiseerd vrachtsysteem. Daarnaast houdt het de bedrijfskosten relatief laag: met uitzondering van het opladen van de batterij en onderhoudswerkzaamheden kunnen de voertuigen 24/7 en 365 dagen per jaar worden gebruikt. Veiligheid voorop Uiteraard is er ook aan de veiligheid gedacht. Camera’s en sensoren controleren de omgeving continue en aan de voorkant van het voertuig bevindt zich een groot scherm dat voetgangers laat weten dat ze opgemerkt zijn. Op de flanken zijn honderden kleine lichtunits geplaatst. De stuur-, rem- en acceleratiefuncties worden voor de veiligheid meervoudig uitgevoerd. Het bericht Dit is het nieuwe autonoom rijden volgens Mercedes-Benz verscheen eerst op ZERauto.nl .

11 september 2018

In detail: Sono Motors Sion

5.000+ orders Sono Motors is gevestigd in München en werkt al enige tijd hard aan een compacte, elektrische MPV met zonnepanelen. De richtprijs: 20.000 euro met batterijkoop en ongeveer 16.000 euro met batterijhuur. De range: ongeveer 250 echte kilometers dankzij een 35 kWh lithium-ion accupakket. Indrukwekkende cijfers. En daardoor bleef de ontwikkeling van deze Sono Motors Sion niet onopgemerkt. Sterker nog: al dik 5.000 mensen hebben een reservering geplaatst voor deze elektrische auto. Productiestart Sion eind 2019 De productie moet eind 2019 starten en Sono Motors hoopt op jaarbasis ongeveer 10.000 exemplaren te gaan bouwen. Maar dan moet alles wel volgens plan verlopen. Er is namelijk nogal wat werk aan de winkel. Vooral de homologatie is altijd een uitdaging. Deze homologatie vindt in 2018 plaats. Prototype Eerst maar eens even wat feiten. De Sono Motors Sion heeft een 109 pk (80 kW) sterke elektromotor, gekoppeld aan een eentraps automaat. De topsnelheid is elektronisch afgeregeld op 140 km/u en de sprint van 0 naar 100 km/u neemt ongeveer 9 seconden in beslag. Momenteel ligt in prototypes de elektromotor nog achterin. Bij het productiemodel verplaatst Sono Motors deze elektromotor naar de vooras ten behoeve van een betere interieurindeling. Aanhanger Een aanhanger trekken mag de Sion ook, maar deze mag niet zwaarder zijn dan 750 kilogram. ABS, ESC, een alarm en airbags voor de bestuurder en passagiers zijn ook van de partij. De Sion is 1.400 kilogram zwaar en heeft met een lengte van 4.110 mm, een breedte van 1.790 mm en een hoogte van 1.680 mm afmetingen die vergelijkbaar zijn met een BMW i3. Op papier is de Sion net iets groter. De bagageruimte is riant: 650 liter met de driezitsachterbank in normale positie en zelfs 1.250 liter met de achterbank neergeklapt. IJslands mos Componenten zijn niet allemaal door Sono ontwikkeld. Veel is afkomstig van BMW. Dat is met name goed te zien in het interieur. De bediening van de luchtventilatie, de transmissieschakelaar, het display bovenop het dashboard komt allemaal van de BMW i3. In het interieur is IJslands mos aangebracht achter een doorzichtige strip op het dashboard. Dit mos heeft een filterende werking. Het mos filtert tot twintig procent van de fijne stofdeeltjes weg en heeft een regulerend effect op de vochtigheid in de Sion. Water geven? Nee, het mos mag in deze toestand niet worden bewaterd, omdat het alle enzymatische activiteit bij de oogst verliest. Je moet het mos wel eens in de twee jaar vervangen. Onderweg bijladen Rijden in de Sono Motor Sion is volgens de makers een fluitje van een cent. Niet heel vreemd natuurlijk, want in de basis is dit gewoon een elektrische auto. Dat betekent instant trekkracht en dus acceleratie. En van die 330 zonnecellen waarmee de batterij onderweg bijgeladen kan worden, moet je als bestuurder helemaal niets merken. Het gaat hier overigens om SunPower cellen die 1.208 W produceren met 24 procent efficiëntie. Opladen Volgens Sono Motors leveren de zonnepanelen op het dak, de motorkap en de zijkant van de auto op een zonnige zomerse dag ongeveer 30 tot zelfs 40 kilometer extra range op. In de winter is dat ongeveer 5 kilometer. Opladen via het stopcontact of een laadbox is dan interessanter. Je kan op drie manieren laden: 3,7 kW (AC), 11 kW (AC) of 50 kW (DC). Opvallend is dat Sions ook elkaar kunnen opladen door de auto’s aan elkaar te koppelen. Ook kun je apparaten van stroom voorzien. Kwestie van de stekker aansluiten en klaar. Geen laklaag IJslands mos, zonnepanelen, je begrijpt inmiddels dat Sono Motors de Sion vooral als milieubewuste keuze positioneert. Van een laklaag moeten ze om die reden bij Sono Motors niets weten. Lak is slecht voor het milieu en daardoor wordt zo’n Sion lakloos en dus kaal afgeleverd. Gelukkig hebben de polycarbonaat carrosseriepanelen van zichzelf al een kleurtje. Conclusie 20.000 euro voor ongeveer 250 kilometer range. Dat is echt niet slecht. De Sion van Sono Motors is met recht een auto waar je nu al naar uit mag kijken. Het concept is goed doordacht en in de basis is de Sion een volwaardige familie-MPV met genoeg zit- en opbergruimte. Nu hopen dat Sono Motors alles rond krijgt en de eerste auto’s in 2019 kan uitleveren. Als dat punt is bereikt, dan verkoopt deze Sion zich ongetwijfeld vanzelf. En dan maar hopen dat de zon veel schijnt, want dan win je elke dag wat extra kilometers. Het bericht In detail: Sono Motors Sion verscheen eerst op ZERauto.nl .

10 september 2018

Autotest – Volkswagen e-Crafter

Forse groei in pakketbezorgingen Vraag jezelf eens af: hoe vaak rijdt er tegenwoordig een bestelwagen bij jou in de straat om een pakketje te bezorgen? Inderdaad, heel vaak dus, zo niet elke dag. En het worden er steeds meer, doordat we steeds vaker online winkelen. Maar al die dieselbusjes die in de wijk continu optrekken, stoppen, optrekken, stoppen. Dat is niet heel fijn voor de lucht die we inademen, laten we eerlijk zijn. Juist voor dit soort werkzaamheden wil je een bestelwagen zonder uitstoot. Dus elektrisch. Dat geldt natuurlijk ook voor energiebedrijven, gemeentewerkers, servicemonteurs, retailers en andere ondernemingen die dag in dag uit met hun busjes in steden en dorpen te vinden zijn. Volkswagen is er helemaal klaar voor met de nieuwe e-Crafter. De grote bestelwagen voldoet naar eigen zeggen volledig aan de wensen van koeriersbedrijven, waarvan enkele grote bekende zelfs betrokken waren bij de ontwikkeling van de productieversie. LEES OOK: Zie jij je al zitten in deze Volkswagen I.D. Vizzion? Waarom geen elektrische Transporter? Koeriersbedrijven willen zo groot mogelijke bestelwagens, omdat ze per rit zo veel mogelijk pakketjes willen meenemen. Daarom is de eerste elektrische bedrijfswagen van Volkswagen een Crafter, en geen Transporter. Zelfde verhaal bij Renault , dat eerder dit jaar de elektrische Renault Master Z.E. op de markt bracht, vooralsnog de enige concurrent van de e-Crafter. De Volkswagen e-Crafter is standaard voorzien van een verhoogd dak. De laadruimte biedt een inhoud van 10,7 kubieke meter en afhankelijk van de uitvoering kun je maximaal 1.720 kg lading vervoeren. De laadvloer is 3.450 mm lang en 1.380 mm breed tussen de wielkasten, voldoende voor vier europallets. De hoogte van de laadruimte bedraagt 1.861 mm, dus de meeste mensen kunnen er ook in staan. grote openslaande deuren en een schuifdeur aan de rechterzijde zijn standaard. Actieradius Ondanks de enorme hoeveelheid ruimte tussen de assen is de Volkswagen e-Crafter voorzien van relatief klein accupakket van ‘slechts’ 35 kWh. Daarmee kun je in de praktijk 100 tot 140 km afleggen. Dat klinkt niet veel, maar Volkswagen benadrukt dat dit voldoende is voor de doelgroep. Volgens eigen analyse rijdt 55% van de beoogde klanten gemiddeld 120 km per dag, waarvan 85% in de stad en met een gemiddelde lading van 895 kg. Het rijbereik is natuurlijk afhankelijk van de hoeveelheid lading en het rijgedrag. Tijdens onze testrit in Hamburg reden wij met 400 kg lading. We zijn de stad nauwelijks uit geweest en hebben alleen kortstondig de begrensde topsnelheid van 90 km/u aangetikt. En met onze rijstijl konden we uiteindelijk een afstand van 136 km overbruggen. De Volkswagen e-Crafter is geschikt voor snelladen via een CCS-aansluiting, met een maximale laadsnelheid van 40 kW. Hiermee kan de batterij van de e-Crafter in drie kwartier tot 80% worden opgeladen. Ideaal om snel wat stroom ‘te tanken’ tijdens de middaglunch. LEES OOK:  Uitzondering voor elektrische bestelwagen: GVW tot 4.250 kg mag met rijbewijs B Feest voor de chauffeur Afgezien van het rijden zonder uitstoot brengt de elektrische bestelwagen allerlei andere voordelen met zich mee. Het is geruisloos, de 100 kW/290 Nm sterke elektromotor levert direct vanaf stilstand zijn maximale trekkracht. Optrekken gaat mega soepel. Je merkt helemaal niets van het gewicht in de laadruimte. Je hoeft niet te ‘pushen’ en dat creëert veel rust. Ook prettig is dat de e-Crafter niet kruipt als je het rempedaal loslaat. Dus voor het stoplicht of bij een bezorgadres kun je je rechtervoet even laten rusten. Alsof de motor uitstaat. Lekker rustig, zonder geluid. Je hoeft alleen het pedaal in te trappen en weg ben je. Toch fijn als je elke dag, de hele dag achter het stuur zit. We kunnen ons best voorstellen dat je als beroepschauffeur erg blij wordt van een elektrische Volkswagen e-Crafter. En als ondernemer ook, want de e-Crafter is een ‘groen’ visitekaartje, waarmee je aan de buitenwereld laat zien dat duurzaam ondernemen belangrijk is voor het bedrijf. Verder is het interieur van de e-Crafter identiek aan dat van de reguliere Crafter. De stoelen zitten ronduit perfect. De grote buitenspiegels met ingebouwde dode hoekspiegels bieden goed zicht en er zijn grote opbergvakken met usb- en 12V-aansluitingen voorhanden. Prijzen? Die zijn nog niet bekend. De Volkswagen e-Crafter is ook nog niet gecertificeerd volgens de nieuwe WLTP-verbruiksmeting. En zo’n certificering is verplicht als de auto op kenteken gezet moet worden. We verwachten de e-Crafter medio oktober in Nederland voor prijzen boven de 60.000 euro exclusief BTW. Belangrijker zijn echter de tarieven van all-in leasepakketten. Wordt vervolgd dus. LEES OOK: Louwman start verkoop elektrische StreetScooter bedrijfswagen Het bericht Autotest – Volkswagen e-Crafter verscheen eerst op ZERauto.nl .

07 september 2018

Plug-in hybride BMW X5 komt in 2019

BMW X5 xDrive45e iPerformance BMW voorziet de BMW X5 xDrive45e iPerformance van een compleet nieuwe aandrijflijn, waarmee de stekker-SUV aanzienlijk efficiënter is dan zijn voorganger. Volgens de officiële meting verbruikt het model 2,1 l/100 km met een bijbehorende CO2-uitstoot van 49 g/km. De plug-in hybride heeft een 3,0-liter zescilinder benzinemotor en een krachtige elektromotor die samen maximaal 290 kW (394 pk) en 600 Nm leveren. Dankzij de grotere batterij kun je nu maximaal 80 kilometer volledig elektrisch rijden (bijna drie zo ver dan zijn voorganger) en de elektrische topsnelheid is verhoogd tot 140 km/u. LEES OOK: Autotest – BMW i3S (2018) Elke week de populairste blogs in je mailbox? Meld je aan voor de nieuwsbrief! Aanmelden Luchtvering, xDrive en automaat De nieuwe BMW X5 xDrive45e iPerformance is voorzien van een 8-traps automaat en permanente vierwielaandrijving. De voor- en achterwielen worden altijd aangedreven, ongeacht of volledig elektrisch, uitsluitend op benzine of gecombineerd gereden wordt. Luchtvering met elektronisch gestuurde dempers zijn eveneens standaard, waarmee de bestuurder kan kiezen voor een sportieve setting voor extra stabiliteit in bochten of een uiterst comfortabele modus voor lange snelwegritten. Verder is voor de plug-in hybrideversie een reeks digitale diensten beschikbaar die specifiek gericht zijn op elektromobiliteit. BMW introduceert de nieuwe X5 xDrive45e iPerformance in de loop van 2019. Wanneer exact is nog niet bekend. Ook de prijzen laten nog op zich wachten. De vorige BMW X5 plug-in hybride kostte minimaal 93.000 euro. LEES OOK: “Elektrische BMW iNext (2021) krijgt range van 700 km” Het bericht Plug-in hybride BMW X5 komt in 2019 verscheen eerst op ZERauto.nl .

07 september 2018

Elektrische Contrasten Getest: Hyundai KONA vs Jaguar I-PACE!

Testrit Beide zijn nieuw, beide rijden ver op een volle batterij, beide zijn een aanwinst voor de EV-markt en beide zijn getest door VER-Bestuurslid  Vincent Everts : de compacte Hyundai Kona Electric en de prestigieuze Jaguar i-PACE . Welke verdient de meeste lof? Oordeel zelf na deze twee uitgebreide testritten! De Hyundai KONA De Hyundai KONA, een elektrische compacte SUV met 500km echte range. De auto zit kwalitatief goed in elkaar en qua rijden en af te leggen afstand is het dus een gedegen concurrent voor Tesla. De auto maakt gebruik van 1-fase laden, wat betekent dat je bij een gewone laadpaal tot 20 uur kwijt kan zijn. De auto is vanaf €38.000 euro te verkrijgen is, maar de levertijd is wel 14 maanden, dus het duurt wel even voordat je hem kunt begroeten. https://www.youtube.com/watch?v=Z61fKzt5K0I De Jaguar I-PACE Samen met racer Rianne Bergman (racevrouw) en 30 andere mensen werd de jaguar I-Pace getest. Over de snelweg, in de stad, het centrum, overal voelde de Jaguar goed aan. Vincent kijkt uitgebreid hoe de autos tussen de lijntjes rijden met de Auto Pilot functie. Ook veel aandacht voor media en het scherm want eenvoudige User Interfaces zijn voor autofabrikanten nog wel eens lastige zaak. De Jaguar I-PACE ziet er mooi uit. De range is redelijk met 300km met 90kwh accu (wel veel minder dan Tesla of Kona), maar als het goed geleverd wordt in Nederland is het echt een aanwinst voor elektrisch rijdend Nederland! https://youtu.be/nDkpruY-VmI Deze reportages zijn onafhankelijk. Enkele correcties over de Hyundai (De Kona is niet in diesel leverbaar, De Kona is niet in een GTI versie leverbaar, De Benzine versie begint bij 22.295,- euro ipv 25.000 euro)

07 september 2018

Gratis laadpas bij aanschaf Mitsubishi Outlander PHEV

Gratis opladen of gratis laadpaal Met de laadpas waarmee tot eind 2019 gratis kan worden geladen, besparen PHEV-rijders zo’n 1.400 euro aan stroomkosten, afhankelijk van het aantal gereden kilometers. De zogeheten ‘Home Standard’ laadpaal van NewMotion, waarmee zes keer sneller kan worden opgeladen dan via een regulier stopcontact, kost normaal gesproken 1.199 euro. Wie voor deze optie kiest, profiteert bovendien een half jaar gratis New Motion SmartServices. Deze actie in samenwerking met NewMotion komt tegelijk met de lancering van de grondig vernieuwde Outlander PHEV . Nooit eerder sinds de introductie in 2013 werd de plug-in hybride SUV zo ingrijpend gewijzigd. Behalve allerlei verbeteringen in het interieur is ook de aandrijflijn voorzien van een compleet nieuwe benzinemotor, verbeterde elektromotoren en een 15% grotere batterijcapaciteit. LEES OOK: Autotest – Mitsubishi Outlander PHEV (2019) PHEV-aandrijflijn 2.0 De Mitsubishi Outlander PHEV is in feite een elektrische auto, zonder versnellingsbak en met een benzinemotor als generator. De 13,8 kWh-batterij is bij een laadpaal op te laden, maar als die na 30 à 40 kilometer leeg is, slaat de benzinemotor aan om de batterij op te laden. De benzinemotor kan vanaf 60 km/u via een directe overbrenging ook de voorwielen aandrijven, met ondersteuning van de elektromotoren. Boven een snelheid van 125 km/u drijft de benzinemotor altijd de voorwielen aan. Met de verbeterde aandrijflijn rijdt de vernieuwde Outlander PHEV nog efficiënter, hij is krachtiger en hij biedt een grotere elektrische actiaradius. Tevens is de elektrische topsnelheid verhoogd tot 135 km/u. Ondanks alle verbeteringen, is de Mitsubishi Outlander PHEV niet duurder geworden. De bestverkochte plug-in hybride van Europa is onveranderd leverbaar voor prijzen vanaf 35.990 euro. De duurste versie, de sportief getinte S-Edition, is er vanaf 50.990 euro. LEES OOK:  Nederland heeft meeste publieke laadpalen in EU Het bericht Gratis laadpas bij aanschaf Mitsubishi Outlander PHEV verscheen eerst op ZERauto.nl .

05 september 2018

Mercedes-Benz EQC komt medio 2019

408 pk en 765 Nm koppel Mercedes-Benz installeert twee elektromotoren in de EQC. Een op de vóóras en een andere op de achteras. Dat resulteert in vierwielaandrijving. Het systeemvermogen bedraagt 300 kW, gelijk aan 408 pk. Het maximumkoppel komt uit op 765 Nm. De topsnelheid is elektronisch afgeregeld op 180 km/u en de 0-100-tijd komt uit op 5,1 seconden. Accu weegt 650 kilogram Mercedes-Benz installeert een lithium-ion-accupakket met een capaciteit van 80 kWh. De accu weegt in totaal 650 kilogram. De actieradius (NEDC, voorlopige waarde) komt uit op 450 kilometer. Volgens de WLTP-norm zal hier naar verwachting nog dik 400 kilometer van overblijven. Vijf rijprogramma’s De EQC heeft vijf rijprogramma’s: Comfort, Eco, Max Range, Sport en een individueel programma. In de zuinige rijprogramma’s speelt het haptische gaspedaal een grote rol. Met haptische feedback helpt het de bestuurder energie te besparen. De bestuurder kan ook de mate van energieterugwinning instellen met tuimelschakelaars (paddles) achter het stuurwiel. De ECO-assistent gebruikt navigatiegegevens, verkeersbordherkenning en informatie uit de intelligente veiligheidsassistenten (radar en stereocamera) om de zeilfunctie en energieterugwinning aan te sturen. Ook vertelt het de bestuurder wanneer hij of zij het gaspedaal kan loslaten, bijvoorbeeld omdat er een lagere snelheidslimiet aankomt. EQ, een nieuw merk De EQC heeft een langgerekte daklijn, een lage taillelijn en een coupé-achtige aflopende achterzijde. De EQC is bovendien het eerste product van het nieuwe product- en technologiemerk EQ. De naam staat voor ‘electric intelligence’. Dit nieuwe submerk focust zich volledig op elektromobiliteit en bijbehorende services. De bandbreedte loopt van elektrische auto’s via wallboxen en oplaadservices tot private energieopslagunits. Mercedes-Benz verkoopt in de toekomst elektrische auto’s onder de naam EQ. Vandaar dat deze elektrische SUV EQC heet. De EQC opladen Mercedes-Benz geeft de EQC standaard een watergekoeld oplaadsysteem (OBC) met een capaciteit van 7,4 kW. Je kan de EQC dus thuis en bij openbare oplaadstations opladen. Thuisladen met een Mercedes-Benz wallbox is tot wel drie keer sneller dan thuisladen via een stopcontact. Nog sneller is DC-laden (standaard bij de EQC), bijvoorbeeld via Combined Charging Systems (CCS) in Europa. Afhankelijk van het oplaadniveau kan de EQC worden opgeladen met een vermogen tot 110 kW. In ongeveer 40 minuten gaat de accu van 10% oplaadniveau naar 80% (voorlopige cijfers). Natuurlijk kan het interieur al aan de lader worden verwarmd of gekoeld zodat er geen kostbare energie verloren gaat tijdens het rijden: preconditionering. Productie De productie van de Mercedes-Benz EQC start in 2019 in de Mercedes-Benz fabriek in Bremen. Het nieuwe elektromodel wordt geïntegreerd in de bestaande serieproductie. De accu’s bouwt het merk in de recent uitgebreide accufabriek van Mercedes-Benz in Kamenz, nabij Dresden. In China bereidt de Chinees-Duitse joint venture Beijing Benz Automotive Co. Ltd. (BBAC) de productie van de EQC voor de lokale markt voor. De prijs is nog niet bekend, maar reken op ongeveer 82.000 euro, vergelijkbaar met de Audi e-tron en Jaguar I-Pace. Technische gegevens Mercedes-Benz EQC CO2-uitstoot: 0 g/km Energieverbruik (NEDC): 22,2 kWh/100 km Actieradius (NEDC): Meer dan 450 km* Aandrijflijn: Twee asynchrone elektromotoren, vierwielaandrijving Vermogen: 300 kW (408 pk) Maximumkoppel: 765 Nm Topsnelheid: 180 km/h (begrensd) Acceleratie 0-100 km/h 5,1 sec. Accu: Lithium-ion-accu Capaciteit: 80 kWh Accugewicht: 650 kg Lengte/breedte (met spiegels)/hoogte: 4.761/1.886 (2.096)/1.624 mm Spoorbreedte voor/achter: 1.625/1.615 mm Wielbasis: 2.873 mm Bagageruimtevolume (afh. van uitrusting): Ca. 500 l Leeggewicht (DIN): 2.425 kg* Max. toegestaan treingewicht (DIN): 2.930 kg Laadvermogen (DIN): 505 kg Max. aanhangwagengewicht (12%): 1.800 kg Mercedes-Benz EQC 400 4Matic Mercedes-Benz EQC 400 4Matic AMG Line Het bericht Mercedes-Benz EQC komt medio 2019 verscheen eerst op ZERauto.nl .

04 september 2018

Jaguar I-PACE, daar zit muziek in

Productie Jaguar I-PACE Je kunt stellen dat er onder hoogspanning wordt gewerkt om deze klus te klaren. In de fabriek in het Oostenrijkse Graz is de productie dezer weken gestart. De verwachting is dat de eerste exemplaren van de I-PACE over enkele weken in ons land arriveren. Maar 3.500 auto’s registreren, kentekens regelen en aflever klaarmaken in krap drie maanden tijd is aanpoten voor de dealers. ‘Een hele uitdaging. We hebben al gezegd dat dealers de kosten voor extra hulpkrachten in rekening mogen brengen’, aldus Jaguar Nederland. Waarom die haast? Elke I-PACE die vanaf 1 januari 2019 wordt geregistreerd valt onder de nieuwe bijtellingsregels, tot 50.000 euro aanschafprijs geldt 4% en voor elke euro daarboven geldt 22%. Met een aanschafprijs vanaf 80.330 euro betekent dat het hoge tarief over 30.330 euro. Het is duidelijk dat Jaguar dat koste wat het kost wil vermijden. Tijd voor ontspanning Dus ja: hoogspanning bij Jaguar om in de terminologie van elektrische aandrijving te blijven. Toch neemt de producent tijd voor ontspanning. Om de introductie van de nieuwe I-PACE in de kijker te zetten is een  samenwerking aangeknoopt met singer-songwriter Dua Lipa, bekend van de hit ‘Be the one’. Het is een van de meest gestreamde artiesten van dit moment. Hip en happening Jaguar wil via de samenwerking de naamsbekendheid onder een jong publiek vergroten. Laten zien dat het merk met zijn bloemrijke historie keihard aan de weg timmert om ook in de toekomst hip en happening te blijven. Inderdaad: door elektrische auto’s te ontwikkelen vol high-tech. Remix van Dua Lipa Dat high-tech element is aangestipt door met de software van de auto muziek te gaan maken. Dua Lipa heeft afgelopen zomer al rijdend in de I-PACE een remix gemaakt van haar song ‘Want To’. Data van gas geven, remmen en energieverbruik zijn via de software omgezet in bestand dat vervolgens over de oorspronkelijke track van dit nummer van Lipa is gelegd. De software, speciaal aangepast voor dit doel, vertaalde dat in de remix. Jaguar heeft de samenwerking met Dua Lipa wereldkundig gemaakt en uit de doeken gedaan tijdens een groots event met de I-PACE en een optreden van Dua Lipa in Amsterdam. Internationale pers, influencers en special guests waren daarvoor genodigd. Impressie op Nederlandse bodem Het was ook de eerste kans om een korte impressie op te doen met de nieuwe I-PACE op Nederlandse bodem. En dat was een genoegen in de overtreffende trap. Vooral omdat de gereden versie software had waarmee een remix bleek te maken van ‘Want To’. Luister maar! De acceleratie van de I-PACE is imposant. In 4,8 seconden van nul naar honderd kilometer per uur. Dat is behoorlijk snel. De elektrische aandrijflijn levert dan ook maar liefst 294 kW (400 pk) en bijna 700 Nm koppel. Door vierwielaandrijving en een laag zwaartepunt (batterij in de bodem) is de wegligging behoorlijk strak en stabiel. Een pedaal bediening Net als bij veel andere elektrische auto’s van nu, zoals Nissan Leaf en Hyundai Kona EV rij je in principe met het stroompedaal. Laat je dat los dan vertraagt de I-PACE stevig. De elektrische aandrijving werkt dan als dynamo om de batterij weet wat bij te laden. In de praktijk heb je het rempedaal vrijwel niet nodig. Geinig wel: kies je voor de rijmodus Dynamic dan zijn demping en besturing directer en dan hoor je een zacht gierend geluid. Met een beetje fantasie klinkt het als een hoog in de toeren klimmende zescilindermotor. Lees ook: Autotest – Jaguar I-PACE     Het bericht Jaguar I-PACE, daar zit muziek in verscheen eerst op ZERauto.nl .

04 september 2018