Nieuws

Het laatste elektrisch nieuws vanuit ZER-auto

BMW i4 eDrive40 en BMW i4 M50: alle details

Prijzen BMW i4 Laten we met het belangrijkste beginnen: de vanafprijzen van de BMW i4. De i4 eDrive40 start bij 60.697 euro. Voor de BMW i4 M50 ben je op z’n minst 73.496 euro kwijt. Afmetingen De grotendeels uit aluminium vervaardigde BMW i4 is 4.785 mm lang en heeft een wielbasis van 2.856 mm. Er is plaats voor vijf personen. De bagageklep biedt toegang tot een bagageruimte met een inhoud van 470 tot 1.290 liter. Elektrisch platform De BMW i4 is gebaseerd op een flexibele voertuigarchitectuur die van meet af aan is ontwikkeld voor volledig elektrische aandrijving. De dunne hoogvoltage-accucellen zijn in de carrosseriestructuur geïntegreerd en laag in de vloer geplaatst. Dit zorgt voor een laag zwaartepunt van de auto en daarmee voor een betere handling. Onderstel BMW i4 Het onderstel is specifiek voor de BMW i4 ontwikkeld. De elektromechanische besturing maakt verschillende stuurkarakters mogelijk. Het standaard Servotronic biedt twee instellingen – meer direct of meer comfort – te activeren via de Driving Experience Control. Het optionele Variable Sport Steering biedt nog meer aanpassingsmogelijkheden. adaptief M-onderstel De wielophanging van de BMW i40 eDrive40 is meer afgesteld op comfort al is adaptieve M wielophanging optioneel leverbaar. De BMW i4 M50 heeft een modelspecifiek adaptief M-onderstel met standaard individueel afgestelde vering en schokdempers, modelspecifieke anti-roll bars, een extra veerpootbrug voor, Variable Sport Steering, een M-sportremsysteem en tot 20-inch lichtmetalen M-wielen. Eerste elektrisch aangedreven M-model De BMW i4 M50 is het eerste elektrisch aangedreven model van BMW M GmbH en kenmerkt zich onder meer door de U-vorm in de voorbumper en verschillende Cerium Grey en hoogglans zwarte accenten. Een M-achterspoiler maakt de sportievere uitstraling van de BMW i4 M50 compleet. Verder is een M Carbon-exterieurpakket leverbaar op de i4 M50, waarbij verschillende elementen zijn uitgevoerd in lichtgewicht koolstofvezel. BMW Curved Display In het interieur valt het BMW Curved Display met 12,3-inch instrumentenpaneel en 14,9-inch centrale display op. Samen vormen die één gebogen glazen oppervlak dat meer naar de bestuurder is gericht. Dankzij de verborgen montagepunten lijkt het scherm boven het dashboard te zweven. Het aantal knoppen en schakelaars in het interieur is tot een minimum beperkt. Blauwe accenten in de cockpit verwijzen naar de elektrische aandrijving. Wielen De BMW i4 is standaard voorzien van aerodynamisch geoptimaliseerde 17-inch lichtmetalen wielen, of 18-inch lichtmetalen M wielen voor de BMW i4 M50. Alle optionele 19- en 20-inch wielen zijn voorzien van bredere achterbanden. Voor de BMW i4 M50 zijn ook high-performance banden leverbaar, evenals een M Technic-pakket met 20-inch lichtmetalen M-wielen, grotere remschijven voor het M-sportremsysteem en extra aerodynamische maatregelen voor het exterieur. Prestaties BMW i4 M50 De BMW i4 M50 is zoals gezegd het allereerste BMW M-model met volledig elektrische aandrijving. Hij heeft elektromotoren op zowel de voor- als achteras met een gecombineerd vermogen van 400 kW (544 pk) en een koppel van liefst 795 Nm. De actieradius komt uit op 510 kilometer (WLTP) dankzij een 80,7 kWh batterij. Met de Sport Boost-functie bereikt de BMW i4 M50 in 3,9 seconden de 100 km/u vanuit stilstand. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 225 km/u. Prestaties BMW i4 eDrive40 Bij de BMW i4 eDrive40 zorgt een 250 kW (340 pk) sterke elektromotor met een koppel van 430 Nm voor de aandrijving. Deze variant heeft overigens achterwielaandrijving. De actieradius bedraagt tot 590 kilometer (WLTP). De BMW i4 eDrive40 sprint van 0 naar 100 km/u in 5,7 seconden en heeft een elektronisch begrensde topsnelheid van 190 km/u. Batterij opladen Beide versies hebben een accupakket met een nettocapaciteit van 80,7 kWh en een 20 procent hogere energiedichtheid in vergelijking met de huidige BMW i3. Daarnaast is de laadcapaciteit dankzij een nieuwe Combined Charging Unit (CCU) verhoogd tot 200 kW. Bij een snellaadstation met dezelfde capaciteit is tien minuten opladen genoeg om weer 164 (eDrive40) of 140 km (M50) ver te komen. De BMW i4 is verder geschikt voor zowel eenfase als driefase opladen aan een AC-oplaadpunt, met een maximale capaciteit van 11 kW. Volledig opladen duurt dan 8,5 uur. BMW biedt acht jaar of 160.000 km garantie op de accu. Extra feiten BMW i4 Voor het interieur is er een keuze uit geperforeerde Sensatec of Vernasca lederen bekleding in vijf kleurvarianten, aangevuld met stof/Sensatec combinaties. De grote bagageklep opent en sluit standaard automatisch en in combinatie met het optionele Comfort Access zelfs op afstand. Een elektrisch inklapbare trekhaak is optioneel leverbaar en maakt het mogelijk om tot 1.600 kilogram te trekken. USB-poorten en een Bluetooth-verbinding zorgen voor de nodige connectiviteit Telefoons kunnen draadloos worden opgeladen. De BMW i4 beschikt standaard over 3-zone automatische airconditioning die is gekoppeld aan de verwarming of ventilatie van de stoelen. De BMW i4 is standaard uitgerust met een geluiddempende voorruit, automatisch dimmende binnenspiegel en verwarmde buitenspiegels. Een groot glazen schuif-/kanteldak dat zich van voor tot achter uitstrekt is optioneel leverbaar. Voor het ultieme luistergenot is er het Harman Kardon Surround Sound System met zestien luidsprekers en een digitale zevenkanaalsversterker met een audiovermogen van 464 watt. 40 rijhulpsystemen In totaal zijn er zo’n 40 assistentiefuncties beschikbaar, denk aan automatische Speed Limit Assist met verkeersbordenherkenning, optionele Active Cruise Control met Stop & Go functie, Front Collision Warning met remfunctie en voetgangersherkenning, Speed Limit Info, Lane Departure Warning, Driving Assistant met Rear Collision Prevention en Crossing Traffic Warning achter en Lane Change Warning. Andere beschikbare systemen zijn onder meer Lane Departure Warning, Evasion Assistant, Road Priority Warning, Wrong-way Warning en Crossroads Warning. Productie BMW i4 De BMW i4 wordt geproduceerd in de BMW Group-fabriek in München. De fabriek is met een investering van 200 miljoen euro zodanig aangepast dat de BMW i4 geproduceerd kan worden op dezelfde productielijn als de modellen met verbrandingsmotor en plug-in hybride aandrijving uit de 3 Serie. BMW Group produceert het benodigde kobalt en lithium voor de accu’s zelf en levert dit vervolgens aan de accucelfabrikanten. Het bericht BMW i4 eDrive40 en BMW i4 M50: alle details verscheen eerst op ZERauto.nl .

02 juni 2021

Groot onderzoek onder EV-rijders geeft leuke inzichten

Leeftijd respondenten Twee derde van de dik 10.000 respondenten had een leeftijd van 25-54 jaar. Deze personen bevonden zich dus midden in hun werkzaam leven, anders dan het traditionele veel hogere leeftijdsbereik (50+) voor de EV-markt. Vooral bestuurders in het Verenigd Koninkrijk zijn jong (16% jonger dan 25), terwijl België de grootste groep EV-rijders van 65 jaar en ouder heeft (17%). Waarom gaat iemand elektrisch rijden? Met dit onderzoek van NewMotion is geprobeerd inzicht te geven in wat nodig is voor een EV-ervaring die voor iedereen geschikt is. De resultaten zijn interessant, want 95% stelt vast dat hun rijgedrag is veranderd sinds ze overgestapt zijn op elektrisch rijden. Daarnaast kiest in Nederland 40% voor een elektrische auto vanwege de duurzaamheid tegenover 15% die dat uit financiële overweging doet. Ook interessant: 60% vindt dat slim laden een belangrijke factor is bij het stimuleren van elektrisch rijden. ruimte voor verbeteringen Natuurlijk is er nog ruimte voor verbeteringen. Zo heeft 59% van de respondenten meerdere laadpassen bij zich om onderweg te kunnen laden. Een verdere uitbreiding van de laadinfrastructuur blijft daarom belangrijk om de overstap naar elektrisch rijden zo gemakkelijk mogelijk te maken, stelt NewMotion. Snelladers worden beperkt gebruikt Naast de laadpunten op straat die in rap tempo een vertrouwd onderdeel van het stadsbeeld worden, zijn er ook steeds meer snelladers van 50 kW of meer beschikbaar die een accu in minder dan een uur kunnen opladen. Dankzij deze laadpunten, die meestal langs snelwegen te vinden zijn, is het gemakkelijker om lange autoritten te maken met een tijdsduur die vergelijkbaar is met die van conventionele auto’s. Hoewel het voor de hand ligt dat de langeafstandsrijders onder onze ondervraagden vaker gebruikmaken van snelladers, zijn deze voor de meeste van hen geen alledaags verschijnsel. Slechts minder dan de helft stopt één keer per week bij een snellaadpunt en 13% maakt nooit gebruik van snelladers. In Nederland wonen kilometervreters Het onderzoek laat ook zien dat in Nederland de meeste elektrische kilometers worden gereden: maar liefst 31% van de Nederlandse EV-rijders rijdt meer dan 500 kilometer per week. Natuurlijk geeft het rapport inzicht in nog veel meer zaken. Die zetten we hieronder op een rij, dat is wel overzichtelijk. Slechts 4% van de EV-rijders is van plan terug te gaan naar benzine of diesel en 8% overweegt waterstof 73% is bereid een laadsessie uit te stellen om te helpen een piek in de energievraag te voorkomen 85% van de EV-rijders rijdt gemiddeld minder dan 100 km per dag. Niet meer overstappen Nu ze op een EV zijn overgestapt, zegt slechts 4% van de EV-eigenaars dat ze hierna weer over willen stappen op benzine of diesel. In de steekproef van NewMotion overwegen meer dan 3 op de 5 bestuurders om hierna een BEV te kopen, in Nederland zelfs 4 op de 5. De belangrijkste redenen dat EV-rijders geen eigen laadpunt thuis hebben geïnstalleerd: 33,3%: Het is niet mogelijk om een laadpunt bij mijn woning te plaatsen 23,2%: Ik gebruik een normaal stopcontact om mijn elektrische auto thuis op te laden 18,2%: Ik laad bij voorkeur op mijn werk op 16,2%: Ik gebruik het liefst een publiek laadpunt 9,1%: Overig Percentage EV-rijders dat aangeeft niet dagelijks te hoeven laden: Frankrijk 9% Verenigd Koninkrijk 10% België 24% Nederland 31% Duitsland 42% Percentage EV-rijders dat meer dan 500 km per week rijdt: Verenigd Koninkrijk: 9% Frankrijk: 10% Duitsland: 16% België: 25% Nederland: 31% Compleet onderzoek Wil je het complete onderzoek van NewMotion inzien? Dat kan! Klik hier om het onderzoek te downloaden. Het bericht Groot onderzoek onder EV-rijders geeft leuke inzichten verscheen eerst op ZERauto.nl .

28 mei 2021

Peugeot e-Expert Hydrogen, en dat is twee

Bekende techniek Natuurlijk komt de technologie aan boord van de Peugeot e-Expert Hydrogen volledig overeen met die van de Opel . Citroën komt op zijn beurt nog met een e-Jumpy Hydrogen. Die zal binnenkort worden voorgesteld. Of Toyota volgt met een ProAce Electric Hydrogen is nog niet bekend, maar die kans is vrij aannemelijk. De techniek uitgelicht We lichten de technologie van de Peugeot e-Expert Hydrogen graag nog even toe, want het model heeft een zogeheten ‘mid-power’ plug-in brandstofcelaandrijfsysteem van Stellantis. EMP2-platform De volledig elektrisch aangedreven e-Expert Hydrogen is gebaseerd op het EMP2-platform (Efficient Modular Platform) en combineert twee energiebronnen. Brandstofcel De eerste is een brandstofcel in de motorruimte voorin, die elektriciteit opwekt door de chemische reactie van waterstof (uit de tanks) en zuurstof (uit de lucht). Elektromotor De tweede is een permanent-magneet elektromotor, met een vermogen van 100 kW (136 pk) en een koppel van 260 Nm, die de voorwielen aandrijft. De verschillende rijmodi beïnvloeden het karakter van de elektromotor: Eco (60 kW/82 pk, 190 Nm): voor een optimale actieradius. Normal (80 kW/109 pk, 210 Nm), voor dagelijks gebruik onder normale omstandigheden. Power (100 kW/136 pk, 260 Nm), voor maximale prestaties met zware belading. Drie waterstoftanks Drie waterstoftanks zijn geplaatst onder de laadruimte met een totale capaciteit van 4,4 kg en een druk van 700 bar. Het tanken van waterstof duurt drie minuten. De tankopening zit op het linker achterspatbord. Lithium-ion-batterij Een lithium-ion-batterij met een capaciteit van 10,5 kWh en een vermogen van 90 kW is geplaatst onder de voorstoelen. Een 3-fase boordlader van 11 kW is geplaatst in de motorruimte voorin. De batterij (10,5 kWh) kan worden opgeladen via de laadaansluiting in het linker voorspatbord. De 3-fase 11 kW-boordlader maakt de volgende laadtijden mogelijk: Minder dan een uur via een 11 kW (32A) wallbox of laadpaal. Drie uur via een versterkt stopcontact (16A). Zes uur via een standaard stopcontact (8A). Twee lengtevarianten Peugeot levert de e-Expert Hydrogen met keuze uit twee lengtevarianten: Standard (4,95 meter) en Long (5,30 meter). Het maximale laadvermogen van 1.100 kg is specifiek voor de e-Expert Hydrogen. Het maximum trekgewicht van 1.000 kg is ongewijzigd. Marktintroductie e-Expert Hydrogen De e-Expert Hydrogen komt eind 2021 op de markt en wordt in eerste instantie aangeboden (direct sales) aan zakelijke klanten in Frankrijk en Duitsland. De bedrijfswagen wordt geproduceerd in het Franse Valenciennes, waarna de brandstofcelaandrijflijn wordt ingebouwd bij het Stellantis Competence Center voor waterstoftechnologie in Rüsselsheim, Duitsland. Het bericht Peugeot e-Expert Hydrogen, en dat is twee verscheen eerst op ZERauto.nl .

28 mei 2021

Cupra Born: sportievere broer van Volkswagen ID.3

Accent op sportiviteit De Cupra Born biedt heeft bijvoorbeeld specifieke afstellingen van Dynamic Chassis Control (DCC) in combinatie met sportievere wielophanging en een ESP-systeem met sportstand. Ook de stuurinrichting is aangepast. Bovendien monteert Cupra grotere remmen en bredere banden met 20-inch lichtmetaal. Het design spreekt voor zich: dat is duidelijk veel sportiever ten opzichte van de meer mainstream ID.3. Technologie van ID.3 Uiteraard is alle technologie van de Cupra Born wel gewoon afkomstig van de ID.3 van Volkswagen , zo ook het platform, het chassis en alle aandrijflijnen. Daarover gesproken: Cupra levert drie batterijtypes, stuk voor stuk watergekoelde lithium-ionbatterijen. De line-up ziet er als volgt uit. Cupra Born 150 pk (110 kW) Batterij: 45 kWh Maximum koppel: 310 Nm Actieradius (WLTP): 340 km 0-100 km/u: 8,9 seconden Cupra Born 204 pk (150 kW) Batterij: 58 kWh Maximum koppel: 310 Nm Actieradius (WLTP): 420 km 0-100 km/u: 7,3 seconden Cupra Born 231 pk (170 kW) met e-Boost pack Batterij: 58 kWh Maximum koppel: 310 Nm Actieradius (WLTP): 420 km 0-100 km/u: 6,6 seconden Cupra Born 231 pk (170 kW) met e-Boost & Range pack Batterij: 77 kWh Maximum koppel: 310 Nm Actieradius (WLTP): 540 km 0-100 km/u: 7,0 seconden Cupra Born opladen Opladen duurt niet lang. Bij een 125 kW DC-snellader is 7 minuten laden weer goed voor 100 kilometer rijbereik (77 kWh-batterij). En als de acculading nog maar 5 procent bedraagt, dan kan de batterij in slechts 35 minuten worden aangevuld tot 80 procent van de capaciteit. Een warmtepomp is optioneel leverbaar. Kleuren De 4.322 mm lange, 1.809 mm brede en 1.537 mm hoge Cupra Born heeft een wielbasis van 2.767 mm. De bagageruimte heeft een inhoud van 385 liter. De Born staat op 215-banden met wielen in de maat 18 tot 20-inch. Je kunt hem ook krijgen op 235-rubber. De Cupra Born is leverbaar in de kleuren Vapor Grey, Glacial White, Geyser Silver, Rayleigh Red, Quasar Grey en Aurora Blue (zie foto’s in dit artikel). Spraakassistent Het interieur heeft dezelfde sportieve saus als de buitenkant. We bespeuren in het interieur een 12-inch infotainmentsysteem, een head-up display en uiteraard de voor Cupra welbekende kopertinten. Uiteraard is er ook ondersteuning van Apple CarPlay en Android Auto en kun je via de uitspraak ‘Hola, Hola’ de spraakassistent activeren. Productie De productie van de Cupra Born – die in september 2021 start – vindt plaats in het Duitse Zwickau, toevallig ook de geboorteplaats van de ID.3. De Nederlandse vanafprijs maakt Cupra binnenkort bekend. Het bericht Cupra Born: sportievere broer van Volkswagen ID.3 verscheen eerst op ZERauto.nl .

25 mei 2021

Ford F-150 Lightning: 563 pk en 1050 Nm!

Ruggengraat van Ford “Voor zowel Ford als de Amerikaanse auto-industrie vertegenwoordigt de F-150 Lightning een mijlpaal op weg naar een emissievrije toekomst, met maximale digitale connectiviteit”, aldus Bill Ford, executive chairman van Ford Motor Company. “De F-serie is al 44 jaar de bestverkochte pick-up van de VS, de ruggengraat van bedrijven en een vertrouwd icoon voor vele generaties klanten. Nu presenteren wij een revolutionair nieuw model voor een nieuwe generatie.” Krachtpatser met mega-frunk De F-150 Lightning is wat je noemt een krachtpatser. Hij heeft een vermogen van 414 kW (563 pk) en een koppel van 1.050 Nm – het hoogste koppel ooit in de F-150. Ford heeft goed gekeken naar de packaging van het model. Zo heeft de F-150 Lightning een zogeheten ‘frunk’, een bagageruimte voorin. En niet zo’n kleine ook: de afsluitbare ruimte onder de ‘motorkap’ biedt via een elektrisch open- en sluitsysteem toegang tot liefst 400 liter aan opbergruimte! Dat is genoeg om twee koffers en een ingecheckte tas of twee sets golfclubs in op te bergen. Pro Power Onboard-systeem Ook kan de elektrische pick-up stroom terugleveren aan een woning, bouwplaats of camping via het Pro Power Onboard-systeem. Twee elektromotoren De Ford F-150 Lightning wordt aangedreven door twee elektromotoren en is standaard voorzien van vierwielaandrijving. De carrosserie – gemaakt van een aluminiumlegering – en de onafhankelijke achterwielophanging zorgen volgens Ford voor meer rijcomfort. Voor het volledig nieuwe frame gebruikt Ford het sterkste staal dat het ooit op een F-150 heeft toegepast. Dat maakt een laadvermogen van ruim 900 kilogram mogelijk en een maximaal aanhangergewicht van ruim 4.500 kilogram. Twee batterijtypes Ford levert het model met een lithium-ionbatterij. Er is keuze uit twee types. De basisbatterij heeft een rijbereik van 230 mijl (370 kilometer). De grotere batterij haalt 300 mijl op een volle lading stroom: 480 kilometer. Updates Ford stelt standaard over-the-air software-updates beschikbaar – Ford Power-Ups – om voortdurend de technologische ervaring te verbeteren, nieuwe functies toe te voegen en problemen op te lossen zonder dat de auto naar de dealer hoeft. Het leverbare BlueCruise-systeem maakt handsfree rijden op de snelweg mogelijk. Ford belooft een vanafprijs die in lijn ligt met die van de huidige F-150 modellen in een vergelijkbare uitvoering. Investeringsplan De F-150 Lightning is een pijler onder het wereldwijde investeringsplan van 22 miljard dollar van Ford. Het plan draait om de ontwikkeling van elektrische voertuigen in de segmenten waarin het merk toonaangevend is. Ford trapt af met emissievrije versies van zijn populairste en meest geliefde modellen: de Mustang, de Transit en de F-150. De komende jaren volgen meer modellen. Gebouwd in Dearborn De F-150 Lightning rolt vanaf 2022 van de band in een nieuwe fabriek. De fabriek is onderdeel van Fords River Rouge-complex in Dearborn, net buiten Detroit (VS). Het bericht Ford F-150 Lightning: 563 pk en 1050 Nm! verscheen eerst op ZERauto.nl .

20 mei 2021

In vol ornaat: de Opel Manta GSe ElektroMOD

Restomod De Opel Mante GSe ElektroMOD is een zogeheten restomods. Onderhuids schuilt een klassieke Manta, maar Opel heeft er andere, meer moderne twist aan gegeven. Originele en moderne techniek en design worden met elkaar gecombineerd. Het resultaat mag er zijn. In de naam ElektroMOD verwijst ‘MOD’ naar de Engelse afkorting van ‘modification’. De letter ‘e’ in GSe staat voor ‘elektrisch’. Sterkste Manta tot nu toe Onder de kenmerkende zwarte motorkap is de viercilinder benzinemotor vervangen door een elektromotor met 108 kW (147 pk) vermogen en 255 Nm koppel. Daarmee is de Opel Manta GSe de krachtigste Manta A die ooit door Opel gebouwd is. In 1974 en 1975 was de Manta GT/E met 77 kW (105 pk) immers de krachtigste versie van de eerste generatie Manta. Handmatig schakelen De bestuurder kan in de Mante GSe ElektroMOD handmatig schakelen met de originele vierversnellingsbak of ‘automatisch’ rijden door direct de vierde versnelling in te schakelen. Het motorvermogen gaat altijd naar de achterwielen. Batterij De Mante GSe ElektroMOD is voorzien van een 31 kWh, goed voor een actieradius van ongeveer 200 kilometer. Net als de productiemodellen Opel Corsa-e en Opel Mokka-e kan de Manta GSe ElektroMOD energie terugwinnen tijdens het remmen. Opladen aan een laadpunt kan via de 9,0 kW boordlader met 1- en 3-fase wisselstroom (AC). Daardoor is de batterij van de Manta GSe binnen vier uur weer volledig opgeladen. Interieur In het interieur heeft Opel digitale technologie toegepast. De klassieke, ronde instrumenten behoren tot het verleden. In plaats daarvan heeft de bestuurder nu het brede Opel Pure Panel voor zich, net als in de nieuwe Opel Mokka. Twee geïntegreerde, op de bestuurder gerichte 12- en 10-inch beeldschermen geven belangrijke informatie over de auto weer, zoals laadstatus en actieradius. Muziek is te beluisteren via een vintage Bluetooth-speaker van Marshall. Stoelen uit Adam S De sportstoelen met de gele decoratie in het midden zijn oorspronkelijk ontwikkeld voor de Opel Adam S. Ze bieden comfort en zijdelingse ondersteuning op een veel hoger niveau dan de stoelen in de oorspronkelijke Manta. Het driespaaks Petri-stuurwiel is door Opel aangepast, maar de jaren-zeventigstijl is gehandhaafd. De gele markering bovenaan, de rechtuitstand, is een verwijzing naar de rallysport. De interieuroppervlakken en deurpanelen zijn uitgevoerd in mat grijs en de hemelbekleding is afgewerkt met alcantara. Familiegezicht van Opel Optisch is de Manta GSe ElektroMOD voorzien van het nieuwe Opel-gezicht. De Manta A was nota bene de inspiratiebron voor de nieuwe Opel Vizor. Nu is de Manta GSe ElektroMOD over de volledige breedte voorzien van de Opel Pixel-Vizor, waarmee de auto via het brede LED-scherm kan communiceren met zijn omgeving. ‘My German heart has been ELEKTRified’ is te lezen op het front, of ‘I am on a zero e-mission’, waarna het silhouet van een manta over het scherm van de Pixel-Vizor glijdt. Opel heeft LED-technologie ook toegepast voor de geïntegreerde dagrijverlichting, de koplampen en de opvallende, driedimensionale achterlichtunits. Neongeel De neongele lak past perfect bij de onlangs vernieuwde huisstijl van Opel. Het zorgt voor een zinderend contrast met de kenmerkende zwarte motorkap en de speciaal voor deze auto ontwikkelde 17-inch lichtmetalen wielen van Ronal. De voorbanden hebben de maat 195/40 R17, terwijl op de achteras 205/40 R17-banden zijn gemonteerd. De kofferdeksel vermeldt de naam Manta in het nieuwe, moderne Opel-lettertype. De verchroomde sierlijsten van het origineel zijn verdwenen – zoals gebruikelijk was bij getunede en raceauto’s van tuningbedrijf Irmscher & Co. Het bericht In vol ornaat: de Opel Manta GSe ElektroMOD verscheen eerst op ZERauto.nl .

19 mei 2021

Opel Vivaro-e Hydrogen: ook Opel aan de waterstof

Grote actieradius? Het vergt drie minuten om de Vivaro-e Hydrogen te tanken met waterstof, vergelijkbaar met het voltanken van een conventionele benzine- of dieselauto. De actieradius bedraagt meer dan 400 kilometer (WLTP). De Opel Vivaro-e Hydrogen heeft een laadvolume tot 6,1 m3 – identiek aan de diesel- en batterij-elektrische versies van de Opel Vivaro. De eerste exemplaren worden naar verwachting vanaf komende herfst geleverd. Plug-in brandstofceltechniek De Opel Vivaro-e Hydrogen is gebaseerd op de batterij-elektrische Opel Vivaro-e met twee schuifdeuren. De plug-in brandstofceltechniek maakt gebruik van de bestaande elektromotor onder de motorkap, terwijl het batterijpakket onder de laadvloer is vervangen door drie waterstoftanks met een druk van 700 bar. Opel biedt de Vivaro-e Hydrogen aan met een lengte van 4,95 of 5,30 meter. Het laadvermogen bedraagt maximaal 1.100 kilogram. 10,5 kWh batterij De Vivaro-e Hydrogen heeft een 45 kW brandstofcel. Een 10,5 kWh lithium-ion-batterij onder de voorstoelen kan piekvermogen leveren wanneer dat nodig is. Bijvoorbeeld bij het wegrijden en accelereren. Aangezien de batterij deze extra vermogensbehoefte op zich neemt, werkt de brandstofcel volgens Opel altijd onder ideale omstandigheden. De Vivaro-e Hydrogen is ook voorzien van een regeneratief remsysteem, terwijl de plug-in oplaadfunctie het mogelijk maakt om de batterij op te laden bij een laadpunt, goed voor een batterij-elektrische actieradius van nog eens 50 km. De FCEV-bedrijfsauto van Opel kan dus rijden op het accupakket alsook rijden op de brandstofcel waarin waterstof door middel van een reactie met zuurstof wordt omgezet in elektriciteit. Productie De Vivaro-e Hydrogen wordt gebouwd bij Opel Special Vehicles (OSV) in Rüsselsheim. Het wereldwijde Competence Centre for Hydrogen and Fuel Cells van moederbedrijf Stellantis is hier ook gevestigd. De vanafprijs is nog niet bekend. Het bericht Opel Vivaro-e Hydrogen: ook Opel aan de waterstof verscheen eerst op ZERauto.nl .

17 mei 2021

Mercedes-Benz EQT nagenoeg klaar voor productie

Belangrijk segment De jaarlijkse verkoop van compacte, elektrisch aangedreven bedrijfswagens in Europa is sinds 2017 bijna verdubbeld tot ongeveer 20.000 stuks, waarmee dit segment vier keer sneller groeit dan het segment van de middelgrote elektrische bestelwagens. Reden genoeg voor Mercedes-Benz om een graantje mee te pikken. Mercedes-Benz EQT (2023) – SNEAK PREVIEW – AutoRAI TV T-Klasse Dat gaat het merk doen met de T-Klasse. Hoe zit dat nu precies? Eigenlijk gaat Mercedes-Benz hetzelfde doen dat het merk ook heeft gedaan met de Vito. Van die Vito verscheen een taxiversie onder de noemer Vito Tourer en V-Klasse als extra luxe personenbus. Later kwam daar weer een volledig elektrische EQV bij. Van Citan naar EQT Met de nieuwe T-Klasse volgt Mercedes-Benz eenzelfde strategie. Allereerst komt er in de tweede helft van 2021 een nieuwe Citan, die opnieuw in samenwerking met Renault is ontwikkeld. De Citan en Kangoo delen dus veel techniek met elkaar. Van de nieuwe Citan komt ook een personenversie, geschikt voor taxibedrijven, de Citan Tourer. Er komt ook een e-Citan, een elektrische Citan. Op basis van de Citan Tourer verschijnt de T-Klasse, een personenwagenversie. En van die T-Klasse komt dus ook een elektrische versie, de EQT. Even kort samengevat: Vito, Vito Tourer, V-Klasse, EQV Citan, Citan Tourer, T-Klasse, EQT Personenauto-feel De T-Klasse krijgt een personenwagendashboard met een meer personenauto-feel. De constructie is in feite hetzelfde als de Citan, maar de invulling van het voertuig is helemaal anders. Marktintroductie T-Klasse en EQT En wanneer komen de T-Klasse en EQT dan? De T-Klasse verschijnt in de eerste helft van 2022, de volledig elektrische EQT volgt begin 2023. Nog even geduld dus. Omdat het nog even duurt, houdt Mercedes-Benz technische details nog even onder de pet. De T-Klasse krijgt in ieder geval een benzinemotor en de EQT is volledig elektrisch. Twee lengteversies We kunnen ook melden dat er twee lengteversies van de T-Klasse en EQT verschijnen. De EQT die je in deze video ziet betreft de lange versie met zeven zitplaatsen. Die is 4.945 mm lang, 1.863 mm breed en 1.826 mm hoog. De korte versie met vijf zitplaatsen is ongeveer 20 centimeter korter. Reken op 4,74 meter. Schuifdeuren Mercedes-Benz past aan beide kanten schuifdeuren toe, zodat een ruime in- en uitstap ontstaat. De stoelopstelling van de zevenzitter is 2-3-2, waarbij de derde zitrij ook geschikt is voor volwassen personen. De doorgang naar die derde zitrij is vrij groot, de stoel klapt volledig naar voren. Er verschijnt dan ook een handig opstapje voor je schoenen. GLB is ook een zevenzitter De EQT en T-Klasse zijn er met zeven zitplaatsen, de GLB ook. Toch verwacht Mercedes-Benz geen kannibalisme, omdat het twee totaal verschillende voertuigconcepten zijn. De EQT zal in ieder geval aanzienlijk lager geprijsd zijn dan de GLB en elektrische EQB. Sterpatronen Of het T-vormige panoramadak van de EQT ook het productiestadium haalt, is nog niet bekend. Het studiemodel heeft het in ieder geval wel. In het glas zijn allemaal kleine sterpatronen verwerkt. Dit sterpatroon komt ook terug in de 21-inch wielen en in de black panel grille. Wat design betreft zal de productieversie nauwelijks afwijken van het studiemodel. Europese markt Mercedes-Benz richt zich met de EQT en T-Klasse vooral op de Europese markt, waarbij Duitsland en de Benelux belangrijke afzetgebieden zijn. De letter T in de naam EQT staat voor efficient spaceconcept, voor big space. Het gezicht van de EQT gaan we ook terugzien op andere EQ-modellen. MBUX Mercedes-Benz zet vol in op premium, want compacte MPV’s zijn er al genoeg. Denk maar aan de modellen van Peugeot, Citroen, Opel en Toyota. Mercedes-Benz kiest duidelijk voor een meer premium afwerking. De focus ligt op connectiviteit, functionaliteit, veiligheid en rijcomfort. Connectiviteit is er in de vorm van een MBUX-infotainmentsysteem, vergelijkbaar met die in de normale personenauto’s van het merk. Je kunt in deze EQT dus ook ‘Hey Mercedes’ zeggen om de spraakassistent te activeren. Het interieur van de EQT Concept is afgewerkt met wit lederen bekleding en blauwe sfeerverlichting, kleuren die we ook in andere EQ-modellen terugzien. e-Long board Melanie Brunner, Product Manager Mercedes-Benz Small Vans: “Het studiemodel heeft ook een e-Long board in de bagageruimte omdat de auto gericht is mensen met een actieve lifestyle. Dit elektrische skateboard is geplaatst onder de bodemvloer van de bagageruimte. De helm zit vast aan de rugleuning van de derde stoel. Het bericht Mercedes-Benz EQT nagenoeg klaar voor productie verscheen eerst op ZERauto.nl .

10 mei 2021

Mercedes-Benz introduceert EQA 300 en EQA 350

20.000 orders De EQA is het instapmodel in de volledig elektrische voertuigwereld van Mercedes-EQ. Sinds februari hebben al meer dan 20.000 klanten een EQA besteld. Mercedes-Benz pakt na de EQA 250 direct door. EQA 300 4Matic De EQA 300 4Matic heeft een systeemvermogen van 228 pk (168 kW) met 390 Nm aan koppel, goed voor een 0-100-tijd van 7,7 seconden. De actieradius (WLTP) van de EQA 300 4Matic is 400 tot 424 kilometer. EQA 350 4Matic De EQA 350 4Matic heeft zelfs 292 pk (215 kW) en 520 Nm aan koppel en dat resulteert in een 0-100-tijd van 6,0 seconden. De 350-versie komt 409 tot 430 kilometer ver op een volle acculading (WLTP). In beide gevallen gebruikt Mercedes-Benz een 66,5 kWh lithium-ion batterij met een maximum laadcapaciteit van 100 kW. Het opladen van de batterij van 10 tot 80 procent duurt ongeveer 30 minuten. De topsnelheid van de modellen is afgeregeld op 160 km/u. Slimme vierwielaandrijving Op de vooras van de EQA installeert het merk een asynchroonmotor. De elektromotor, een transmissie met vaste overbrengingsverhouding met differentieel, het koelsysteem en de vermogenselektronica vormen een geïntegreerde, compacte eenheid: de elektrische aandrijflijn (eATS). De EQA 300 4Matic en EQA 350 4Matic hebben een eATS op de achteras met een nieuw ontwikkelde permanent bekrachtigde synchroonmotor. Bij een permanent bekrachtigde synchroonmotor is de rotor van de AC-motor voorzien van permanente magneten. De magneten – en dus de rotor – volgen het roterende wisselstroomveld in de statorwikkelingen. De motor is zogezegd synchroon, omdat de rotor met dezelfde snelheid draait als het magnetische veld van de stator. De frequentie wordt in de frequentieomvormers van de vermogenselektronica aangepast aan de snelheid die de bestuurder vraagt??. Standaarduitrusting De 300 en 350 zijn standaard uitgerust met LED-koplampen met adaptieve grootlichtassistent, een achterklep die elektrisch opent en sluit, 18-inch lichtmetalen wielen, sfeerverlichting met 64 kleuren,een dubbele bekerhouder, comfortstoelen met viervoudig verstelbare lendensteun, achteruitrijcamera en een multifunctioneel stuurwiel in leder. Ook standaard inbegrepen zijn infotainmentsysteem MBUX (Mercedes-Benz User Experience) en navigatie met Electric Intelligence. Vanafprijs EQA 300 en EQA 350 De twee vierwielaangedreven varianten zijn nu te bestellen. De EQA 300 4Matic is er vanaf 55.440 euro en voor de EQA 350 4Matic vraagt Mercedes-Benz 58.163 euro. Het bericht Mercedes-Benz introduceert EQA 300 en EQA 350 verscheen eerst op ZERauto.nl .

07 mei 2021