Nieuws

Het laatste elektrisch nieuws vanuit ZER-auto

Groot onderzoek onder EV-rijders geeft leuke inzichten

Leeftijd respondenten Twee derde van de dik 10.000 respondenten had een leeftijd van 25-54 jaar. Deze personen bevonden zich dus midden in hun werkzaam leven, anders dan het traditionele veel hogere leeftijdsbereik (50+) voor de EV-markt. Vooral bestuurders in het Verenigd Koninkrijk zijn jong (16% jonger dan 25), terwijl België de grootste groep EV-rijders van 65 jaar en ouder heeft (17%). Waarom gaat iemand elektrisch rijden? Met dit onderzoek van NewMotion is geprobeerd inzicht te geven in wat nodig is voor een EV-ervaring die voor iedereen geschikt is. De resultaten zijn interessant, want 95% stelt vast dat hun rijgedrag is veranderd sinds ze overgestapt zijn op elektrisch rijden. Daarnaast kiest in Nederland 40% voor een elektrische auto vanwege de duurzaamheid tegenover 15% die dat uit financiële overweging doet. Ook interessant: 60% vindt dat slim laden een belangrijke factor is bij het stimuleren van elektrisch rijden. ruimte voor verbeteringen Natuurlijk is er nog ruimte voor verbeteringen. Zo heeft 59% van de respondenten meerdere laadpassen bij zich om onderweg te kunnen laden. Een verdere uitbreiding van de laadinfrastructuur blijft daarom belangrijk om de overstap naar elektrisch rijden zo gemakkelijk mogelijk te maken, stelt NewMotion. Snelladers worden beperkt gebruikt Naast de laadpunten op straat die in rap tempo een vertrouwd onderdeel van het stadsbeeld worden, zijn er ook steeds meer snelladers van 50 kW of meer beschikbaar die een accu in minder dan een uur kunnen opladen. Dankzij deze laadpunten, die meestal langs snelwegen te vinden zijn, is het gemakkelijker om lange autoritten te maken met een tijdsduur die vergelijkbaar is met die van conventionele auto’s. Hoewel het voor de hand ligt dat de langeafstandsrijders onder onze ondervraagden vaker gebruikmaken van snelladers, zijn deze voor de meeste van hen geen alledaags verschijnsel. Slechts minder dan de helft stopt één keer per week bij een snellaadpunt en 13% maakt nooit gebruik van snelladers. In Nederland wonen kilometervreters Het onderzoek laat ook zien dat in Nederland de meeste elektrische kilometers worden gereden: maar liefst 31% van de Nederlandse EV-rijders rijdt meer dan 500 kilometer per week. Natuurlijk geeft het rapport inzicht in nog veel meer zaken. Die zetten we hieronder op een rij, dat is wel overzichtelijk. Slechts 4% van de EV-rijders is van plan terug te gaan naar benzine of diesel en 8% overweegt waterstof 73% is bereid een laadsessie uit te stellen om te helpen een piek in de energievraag te voorkomen 85% van de EV-rijders rijdt gemiddeld minder dan 100 km per dag. Niet meer overstappen Nu ze op een EV zijn overgestapt, zegt slechts 4% van de EV-eigenaars dat ze hierna weer over willen stappen op benzine of diesel. In de steekproef van NewMotion overwegen meer dan 3 op de 5 bestuurders om hierna een BEV te kopen, in Nederland zelfs 4 op de 5. De belangrijkste redenen dat EV-rijders geen eigen laadpunt thuis hebben geïnstalleerd: 33,3%: Het is niet mogelijk om een laadpunt bij mijn woning te plaatsen 23,2%: Ik gebruik een normaal stopcontact om mijn elektrische auto thuis op te laden 18,2%: Ik laad bij voorkeur op mijn werk op 16,2%: Ik gebruik het liefst een publiek laadpunt 9,1%: Overig Percentage EV-rijders dat aangeeft niet dagelijks te hoeven laden: Frankrijk 9% Verenigd Koninkrijk 10% België 24% Nederland 31% Duitsland 42% Percentage EV-rijders dat meer dan 500 km per week rijdt: Verenigd Koninkrijk: 9% Frankrijk: 10% Duitsland: 16% België: 25% Nederland: 31% Compleet onderzoek Wil je het complete onderzoek van NewMotion inzien? Dat kan! Klik hier om het onderzoek te downloaden. Het bericht Groot onderzoek onder EV-rijders geeft leuke inzichten verscheen eerst op ZERauto.nl .

28 mei 2021

Peugeot e-Expert Hydrogen, en dat is twee

Bekende techniek Natuurlijk komt de technologie aan boord van de Peugeot e-Expert Hydrogen volledig overeen met die van de Opel . Citroën komt op zijn beurt nog met een e-Jumpy Hydrogen. Die zal binnenkort worden voorgesteld. Of Toyota volgt met een ProAce Electric Hydrogen is nog niet bekend, maar die kans is vrij aannemelijk. De techniek uitgelicht We lichten de technologie van de Peugeot e-Expert Hydrogen graag nog even toe, want het model heeft een zogeheten ‘mid-power’ plug-in brandstofcelaandrijfsysteem van Stellantis. EMP2-platform De volledig elektrisch aangedreven e-Expert Hydrogen is gebaseerd op het EMP2-platform (Efficient Modular Platform) en combineert twee energiebronnen. Brandstofcel De eerste is een brandstofcel in de motorruimte voorin, die elektriciteit opwekt door de chemische reactie van waterstof (uit de tanks) en zuurstof (uit de lucht). Elektromotor De tweede is een permanent-magneet elektromotor, met een vermogen van 100 kW (136 pk) en een koppel van 260 Nm, die de voorwielen aandrijft. De verschillende rijmodi beïnvloeden het karakter van de elektromotor: Eco (60 kW/82 pk, 190 Nm): voor een optimale actieradius. Normal (80 kW/109 pk, 210 Nm), voor dagelijks gebruik onder normale omstandigheden. Power (100 kW/136 pk, 260 Nm), voor maximale prestaties met zware belading. Drie waterstoftanks Drie waterstoftanks zijn geplaatst onder de laadruimte met een totale capaciteit van 4,4 kg en een druk van 700 bar. Het tanken van waterstof duurt drie minuten. De tankopening zit op het linker achterspatbord. Lithium-ion-batterij Een lithium-ion-batterij met een capaciteit van 10,5 kWh en een vermogen van 90 kW is geplaatst onder de voorstoelen. Een 3-fase boordlader van 11 kW is geplaatst in de motorruimte voorin. De batterij (10,5 kWh) kan worden opgeladen via de laadaansluiting in het linker voorspatbord. De 3-fase 11 kW-boordlader maakt de volgende laadtijden mogelijk: Minder dan een uur via een 11 kW (32A) wallbox of laadpaal. Drie uur via een versterkt stopcontact (16A). Zes uur via een standaard stopcontact (8A). Twee lengtevarianten Peugeot levert de e-Expert Hydrogen met keuze uit twee lengtevarianten: Standard (4,95 meter) en Long (5,30 meter). Het maximale laadvermogen van 1.100 kg is specifiek voor de e-Expert Hydrogen. Het maximum trekgewicht van 1.000 kg is ongewijzigd. Marktintroductie e-Expert Hydrogen De e-Expert Hydrogen komt eind 2021 op de markt en wordt in eerste instantie aangeboden (direct sales) aan zakelijke klanten in Frankrijk en Duitsland. De bedrijfswagen wordt geproduceerd in het Franse Valenciennes, waarna de brandstofcelaandrijflijn wordt ingebouwd bij het Stellantis Competence Center voor waterstoftechnologie in Rüsselsheim, Duitsland. Het bericht Peugeot e-Expert Hydrogen, en dat is twee verscheen eerst op ZERauto.nl .

28 mei 2021

Cupra Born: sportievere broer van Volkswagen ID.3

Accent op sportiviteit De Cupra Born biedt heeft bijvoorbeeld specifieke afstellingen van Dynamic Chassis Control (DCC) in combinatie met sportievere wielophanging en een ESP-systeem met sportstand. Ook de stuurinrichting is aangepast. Bovendien monteert Cupra grotere remmen en bredere banden met 20-inch lichtmetaal. Het design spreekt voor zich: dat is duidelijk veel sportiever ten opzichte van de meer mainstream ID.3. Technologie van ID.3 Uiteraard is alle technologie van de Cupra Born wel gewoon afkomstig van de ID.3 van Volkswagen , zo ook het platform, het chassis en alle aandrijflijnen. Daarover gesproken: Cupra levert drie batterijtypes, stuk voor stuk watergekoelde lithium-ionbatterijen. De line-up ziet er als volgt uit. Cupra Born 150 pk (110 kW) Batterij: 45 kWh Maximum koppel: 310 Nm Actieradius (WLTP): 340 km 0-100 km/u: 8,9 seconden Cupra Born 204 pk (150 kW) Batterij: 58 kWh Maximum koppel: 310 Nm Actieradius (WLTP): 420 km 0-100 km/u: 7,3 seconden Cupra Born 231 pk (170 kW) met e-Boost pack Batterij: 58 kWh Maximum koppel: 310 Nm Actieradius (WLTP): 420 km 0-100 km/u: 6,6 seconden Cupra Born 231 pk (170 kW) met e-Boost & Range pack Batterij: 77 kWh Maximum koppel: 310 Nm Actieradius (WLTP): 540 km 0-100 km/u: 7,0 seconden Cupra Born opladen Opladen duurt niet lang. Bij een 125 kW DC-snellader is 7 minuten laden weer goed voor 100 kilometer rijbereik (77 kWh-batterij). En als de acculading nog maar 5 procent bedraagt, dan kan de batterij in slechts 35 minuten worden aangevuld tot 80 procent van de capaciteit. Een warmtepomp is optioneel leverbaar. Kleuren De 4.322 mm lange, 1.809 mm brede en 1.537 mm hoge Cupra Born heeft een wielbasis van 2.767 mm. De bagageruimte heeft een inhoud van 385 liter. De Born staat op 215-banden met wielen in de maat 18 tot 20-inch. Je kunt hem ook krijgen op 235-rubber. De Cupra Born is leverbaar in de kleuren Vapor Grey, Glacial White, Geyser Silver, Rayleigh Red, Quasar Grey en Aurora Blue (zie foto’s in dit artikel). Spraakassistent Het interieur heeft dezelfde sportieve saus als de buitenkant. We bespeuren in het interieur een 12-inch infotainmentsysteem, een head-up display en uiteraard de voor Cupra welbekende kopertinten. Uiteraard is er ook ondersteuning van Apple CarPlay en Android Auto en kun je via de uitspraak ‘Hola, Hola’ de spraakassistent activeren. Productie De productie van de Cupra Born – die in september 2021 start – vindt plaats in het Duitse Zwickau, toevallig ook de geboorteplaats van de ID.3. De Nederlandse vanafprijs maakt Cupra binnenkort bekend. Het bericht Cupra Born: sportievere broer van Volkswagen ID.3 verscheen eerst op ZERauto.nl .

25 mei 2021

Ford F-150 Lightning: 563 pk en 1050 Nm!

Ruggengraat van Ford “Voor zowel Ford als de Amerikaanse auto-industrie vertegenwoordigt de F-150 Lightning een mijlpaal op weg naar een emissievrije toekomst, met maximale digitale connectiviteit”, aldus Bill Ford, executive chairman van Ford Motor Company. “De F-serie is al 44 jaar de bestverkochte pick-up van de VS, de ruggengraat van bedrijven en een vertrouwd icoon voor vele generaties klanten. Nu presenteren wij een revolutionair nieuw model voor een nieuwe generatie.” Krachtpatser met mega-frunk De F-150 Lightning is wat je noemt een krachtpatser. Hij heeft een vermogen van 414 kW (563 pk) en een koppel van 1.050 Nm – het hoogste koppel ooit in de F-150. Ford heeft goed gekeken naar de packaging van het model. Zo heeft de F-150 Lightning een zogeheten ‘frunk’, een bagageruimte voorin. En niet zo’n kleine ook: de afsluitbare ruimte onder de ‘motorkap’ biedt via een elektrisch open- en sluitsysteem toegang tot liefst 400 liter aan opbergruimte! Dat is genoeg om twee koffers en een ingecheckte tas of twee sets golfclubs in op te bergen. Pro Power Onboard-systeem Ook kan de elektrische pick-up stroom terugleveren aan een woning, bouwplaats of camping via het Pro Power Onboard-systeem. Twee elektromotoren De Ford F-150 Lightning wordt aangedreven door twee elektromotoren en is standaard voorzien van vierwielaandrijving. De carrosserie – gemaakt van een aluminiumlegering – en de onafhankelijke achterwielophanging zorgen volgens Ford voor meer rijcomfort. Voor het volledig nieuwe frame gebruikt Ford het sterkste staal dat het ooit op een F-150 heeft toegepast. Dat maakt een laadvermogen van ruim 900 kilogram mogelijk en een maximaal aanhangergewicht van ruim 4.500 kilogram. Twee batterijtypes Ford levert het model met een lithium-ionbatterij. Er is keuze uit twee types. De basisbatterij heeft een rijbereik van 230 mijl (370 kilometer). De grotere batterij haalt 300 mijl op een volle lading stroom: 480 kilometer. Updates Ford stelt standaard over-the-air software-updates beschikbaar – Ford Power-Ups – om voortdurend de technologische ervaring te verbeteren, nieuwe functies toe te voegen en problemen op te lossen zonder dat de auto naar de dealer hoeft. Het leverbare BlueCruise-systeem maakt handsfree rijden op de snelweg mogelijk. Ford belooft een vanafprijs die in lijn ligt met die van de huidige F-150 modellen in een vergelijkbare uitvoering. Investeringsplan De F-150 Lightning is een pijler onder het wereldwijde investeringsplan van 22 miljard dollar van Ford. Het plan draait om de ontwikkeling van elektrische voertuigen in de segmenten waarin het merk toonaangevend is. Ford trapt af met emissievrije versies van zijn populairste en meest geliefde modellen: de Mustang, de Transit en de F-150. De komende jaren volgen meer modellen. Gebouwd in Dearborn De F-150 Lightning rolt vanaf 2022 van de band in een nieuwe fabriek. De fabriek is onderdeel van Fords River Rouge-complex in Dearborn, net buiten Detroit (VS). Het bericht Ford F-150 Lightning: 563 pk en 1050 Nm! verscheen eerst op ZERauto.nl .

20 mei 2021

In vol ornaat: de Opel Manta GSe ElektroMOD

Restomod De Opel Mante GSe ElektroMOD is een zogeheten restomods. Onderhuids schuilt een klassieke Manta, maar Opel heeft er andere, meer moderne twist aan gegeven. Originele en moderne techniek en design worden met elkaar gecombineerd. Het resultaat mag er zijn. In de naam ElektroMOD verwijst ‘MOD’ naar de Engelse afkorting van ‘modification’. De letter ‘e’ in GSe staat voor ‘elektrisch’. Sterkste Manta tot nu toe Onder de kenmerkende zwarte motorkap is de viercilinder benzinemotor vervangen door een elektromotor met 108 kW (147 pk) vermogen en 255 Nm koppel. Daarmee is de Opel Manta GSe de krachtigste Manta A die ooit door Opel gebouwd is. In 1974 en 1975 was de Manta GT/E met 77 kW (105 pk) immers de krachtigste versie van de eerste generatie Manta. Handmatig schakelen De bestuurder kan in de Mante GSe ElektroMOD handmatig schakelen met de originele vierversnellingsbak of ‘automatisch’ rijden door direct de vierde versnelling in te schakelen. Het motorvermogen gaat altijd naar de achterwielen. Batterij De Mante GSe ElektroMOD is voorzien van een 31 kWh, goed voor een actieradius van ongeveer 200 kilometer. Net als de productiemodellen Opel Corsa-e en Opel Mokka-e kan de Manta GSe ElektroMOD energie terugwinnen tijdens het remmen. Opladen aan een laadpunt kan via de 9,0 kW boordlader met 1- en 3-fase wisselstroom (AC). Daardoor is de batterij van de Manta GSe binnen vier uur weer volledig opgeladen. Interieur In het interieur heeft Opel digitale technologie toegepast. De klassieke, ronde instrumenten behoren tot het verleden. In plaats daarvan heeft de bestuurder nu het brede Opel Pure Panel voor zich, net als in de nieuwe Opel Mokka. Twee geïntegreerde, op de bestuurder gerichte 12- en 10-inch beeldschermen geven belangrijke informatie over de auto weer, zoals laadstatus en actieradius. Muziek is te beluisteren via een vintage Bluetooth-speaker van Marshall. Stoelen uit Adam S De sportstoelen met de gele decoratie in het midden zijn oorspronkelijk ontwikkeld voor de Opel Adam S. Ze bieden comfort en zijdelingse ondersteuning op een veel hoger niveau dan de stoelen in de oorspronkelijke Manta. Het driespaaks Petri-stuurwiel is door Opel aangepast, maar de jaren-zeventigstijl is gehandhaafd. De gele markering bovenaan, de rechtuitstand, is een verwijzing naar de rallysport. De interieuroppervlakken en deurpanelen zijn uitgevoerd in mat grijs en de hemelbekleding is afgewerkt met alcantara. Familiegezicht van Opel Optisch is de Manta GSe ElektroMOD voorzien van het nieuwe Opel-gezicht. De Manta A was nota bene de inspiratiebron voor de nieuwe Opel Vizor. Nu is de Manta GSe ElektroMOD over de volledige breedte voorzien van de Opel Pixel-Vizor, waarmee de auto via het brede LED-scherm kan communiceren met zijn omgeving. ‘My German heart has been ELEKTRified’ is te lezen op het front, of ‘I am on a zero e-mission’, waarna het silhouet van een manta over het scherm van de Pixel-Vizor glijdt. Opel heeft LED-technologie ook toegepast voor de geïntegreerde dagrijverlichting, de koplampen en de opvallende, driedimensionale achterlichtunits. Neongeel De neongele lak past perfect bij de onlangs vernieuwde huisstijl van Opel. Het zorgt voor een zinderend contrast met de kenmerkende zwarte motorkap en de speciaal voor deze auto ontwikkelde 17-inch lichtmetalen wielen van Ronal. De voorbanden hebben de maat 195/40 R17, terwijl op de achteras 205/40 R17-banden zijn gemonteerd. De kofferdeksel vermeldt de naam Manta in het nieuwe, moderne Opel-lettertype. De verchroomde sierlijsten van het origineel zijn verdwenen – zoals gebruikelijk was bij getunede en raceauto’s van tuningbedrijf Irmscher & Co. Het bericht In vol ornaat: de Opel Manta GSe ElektroMOD verscheen eerst op ZERauto.nl .

19 mei 2021

Opel Vivaro-e Hydrogen: ook Opel aan de waterstof

Grote actieradius? Het vergt drie minuten om de Vivaro-e Hydrogen te tanken met waterstof, vergelijkbaar met het voltanken van een conventionele benzine- of dieselauto. De actieradius bedraagt meer dan 400 kilometer (WLTP). De Opel Vivaro-e Hydrogen heeft een laadvolume tot 6,1 m3 – identiek aan de diesel- en batterij-elektrische versies van de Opel Vivaro. De eerste exemplaren worden naar verwachting vanaf komende herfst geleverd. Plug-in brandstofceltechniek De Opel Vivaro-e Hydrogen is gebaseerd op de batterij-elektrische Opel Vivaro-e met twee schuifdeuren. De plug-in brandstofceltechniek maakt gebruik van de bestaande elektromotor onder de motorkap, terwijl het batterijpakket onder de laadvloer is vervangen door drie waterstoftanks met een druk van 700 bar. Opel biedt de Vivaro-e Hydrogen aan met een lengte van 4,95 of 5,30 meter. Het laadvermogen bedraagt maximaal 1.100 kilogram. 10,5 kWh batterij De Vivaro-e Hydrogen heeft een 45 kW brandstofcel. Een 10,5 kWh lithium-ion-batterij onder de voorstoelen kan piekvermogen leveren wanneer dat nodig is. Bijvoorbeeld bij het wegrijden en accelereren. Aangezien de batterij deze extra vermogensbehoefte op zich neemt, werkt de brandstofcel volgens Opel altijd onder ideale omstandigheden. De Vivaro-e Hydrogen is ook voorzien van een regeneratief remsysteem, terwijl de plug-in oplaadfunctie het mogelijk maakt om de batterij op te laden bij een laadpunt, goed voor een batterij-elektrische actieradius van nog eens 50 km. De FCEV-bedrijfsauto van Opel kan dus rijden op het accupakket alsook rijden op de brandstofcel waarin waterstof door middel van een reactie met zuurstof wordt omgezet in elektriciteit. Productie De Vivaro-e Hydrogen wordt gebouwd bij Opel Special Vehicles (OSV) in Rüsselsheim. Het wereldwijde Competence Centre for Hydrogen and Fuel Cells van moederbedrijf Stellantis is hier ook gevestigd. De vanafprijs is nog niet bekend. Het bericht Opel Vivaro-e Hydrogen: ook Opel aan de waterstof verscheen eerst op ZERauto.nl .

17 mei 2021

Mercedes-Benz EQT nagenoeg klaar voor productie

Belangrijk segment De jaarlijkse verkoop van compacte, elektrisch aangedreven bedrijfswagens in Europa is sinds 2017 bijna verdubbeld tot ongeveer 20.000 stuks, waarmee dit segment vier keer sneller groeit dan het segment van de middelgrote elektrische bestelwagens. Reden genoeg voor Mercedes-Benz om een graantje mee te pikken. Mercedes-Benz EQT (2023) – SNEAK PREVIEW – AutoRAI TV T-Klasse Dat gaat het merk doen met de T-Klasse. Hoe zit dat nu precies? Eigenlijk gaat Mercedes-Benz hetzelfde doen dat het merk ook heeft gedaan met de Vito. Van die Vito verscheen een taxiversie onder de noemer Vito Tourer en V-Klasse als extra luxe personenbus. Later kwam daar weer een volledig elektrische EQV bij. Van Citan naar EQT Met de nieuwe T-Klasse volgt Mercedes-Benz eenzelfde strategie. Allereerst komt er in de tweede helft van 2021 een nieuwe Citan, die opnieuw in samenwerking met Renault is ontwikkeld. De Citan en Kangoo delen dus veel techniek met elkaar. Van de nieuwe Citan komt ook een personenversie, geschikt voor taxibedrijven, de Citan Tourer. Er komt ook een e-Citan, een elektrische Citan. Op basis van de Citan Tourer verschijnt de T-Klasse, een personenwagenversie. En van die T-Klasse komt dus ook een elektrische versie, de EQT. Even kort samengevat: Vito, Vito Tourer, V-Klasse, EQV Citan, Citan Tourer, T-Klasse, EQT Personenauto-feel De T-Klasse krijgt een personenwagendashboard met een meer personenauto-feel. De constructie is in feite hetzelfde als de Citan, maar de invulling van het voertuig is helemaal anders. Marktintroductie T-Klasse en EQT En wanneer komen de T-Klasse en EQT dan? De T-Klasse verschijnt in de eerste helft van 2022, de volledig elektrische EQT volgt begin 2023. Nog even geduld dus. Omdat het nog even duurt, houdt Mercedes-Benz technische details nog even onder de pet. De T-Klasse krijgt in ieder geval een benzinemotor en de EQT is volledig elektrisch. Twee lengteversies We kunnen ook melden dat er twee lengteversies van de T-Klasse en EQT verschijnen. De EQT die je in deze video ziet betreft de lange versie met zeven zitplaatsen. Die is 4.945 mm lang, 1.863 mm breed en 1.826 mm hoog. De korte versie met vijf zitplaatsen is ongeveer 20 centimeter korter. Reken op 4,74 meter. Schuifdeuren Mercedes-Benz past aan beide kanten schuifdeuren toe, zodat een ruime in- en uitstap ontstaat. De stoelopstelling van de zevenzitter is 2-3-2, waarbij de derde zitrij ook geschikt is voor volwassen personen. De doorgang naar die derde zitrij is vrij groot, de stoel klapt volledig naar voren. Er verschijnt dan ook een handig opstapje voor je schoenen. GLB is ook een zevenzitter De EQT en T-Klasse zijn er met zeven zitplaatsen, de GLB ook. Toch verwacht Mercedes-Benz geen kannibalisme, omdat het twee totaal verschillende voertuigconcepten zijn. De EQT zal in ieder geval aanzienlijk lager geprijsd zijn dan de GLB en elektrische EQB. Sterpatronen Of het T-vormige panoramadak van de EQT ook het productiestadium haalt, is nog niet bekend. Het studiemodel heeft het in ieder geval wel. In het glas zijn allemaal kleine sterpatronen verwerkt. Dit sterpatroon komt ook terug in de 21-inch wielen en in de black panel grille. Wat design betreft zal de productieversie nauwelijks afwijken van het studiemodel. Europese markt Mercedes-Benz richt zich met de EQT en T-Klasse vooral op de Europese markt, waarbij Duitsland en de Benelux belangrijke afzetgebieden zijn. De letter T in de naam EQT staat voor efficient spaceconcept, voor big space. Het gezicht van de EQT gaan we ook terugzien op andere EQ-modellen. MBUX Mercedes-Benz zet vol in op premium, want compacte MPV’s zijn er al genoeg. Denk maar aan de modellen van Peugeot, Citroen, Opel en Toyota. Mercedes-Benz kiest duidelijk voor een meer premium afwerking. De focus ligt op connectiviteit, functionaliteit, veiligheid en rijcomfort. Connectiviteit is er in de vorm van een MBUX-infotainmentsysteem, vergelijkbaar met die in de normale personenauto’s van het merk. Je kunt in deze EQT dus ook ‘Hey Mercedes’ zeggen om de spraakassistent te activeren. Het interieur van de EQT Concept is afgewerkt met wit lederen bekleding en blauwe sfeerverlichting, kleuren die we ook in andere EQ-modellen terugzien. e-Long board Melanie Brunner, Product Manager Mercedes-Benz Small Vans: “Het studiemodel heeft ook een e-Long board in de bagageruimte omdat de auto gericht is mensen met een actieve lifestyle. Dit elektrische skateboard is geplaatst onder de bodemvloer van de bagageruimte. De helm zit vast aan de rugleuning van de derde stoel. Het bericht Mercedes-Benz EQT nagenoeg klaar voor productie verscheen eerst op ZERauto.nl .

10 mei 2021

Mercedes-Benz introduceert EQA 300 en EQA 350

20.000 orders De EQA is het instapmodel in de volledig elektrische voertuigwereld van Mercedes-EQ. Sinds februari hebben al meer dan 20.000 klanten een EQA besteld. Mercedes-Benz pakt na de EQA 250 direct door. EQA 300 4Matic De EQA 300 4Matic heeft een systeemvermogen van 228 pk (168 kW) met 390 Nm aan koppel, goed voor een 0-100-tijd van 7,7 seconden. De actieradius (WLTP) van de EQA 300 4Matic is 400 tot 424 kilometer. EQA 350 4Matic De EQA 350 4Matic heeft zelfs 292 pk (215 kW) en 520 Nm aan koppel en dat resulteert in een 0-100-tijd van 6,0 seconden. De 350-versie komt 409 tot 430 kilometer ver op een volle acculading (WLTP). In beide gevallen gebruikt Mercedes-Benz een 66,5 kWh lithium-ion batterij met een maximum laadcapaciteit van 100 kW. Het opladen van de batterij van 10 tot 80 procent duurt ongeveer 30 minuten. De topsnelheid van de modellen is afgeregeld op 160 km/u. Slimme vierwielaandrijving Op de vooras van de EQA installeert het merk een asynchroonmotor. De elektromotor, een transmissie met vaste overbrengingsverhouding met differentieel, het koelsysteem en de vermogenselektronica vormen een geïntegreerde, compacte eenheid: de elektrische aandrijflijn (eATS). De EQA 300 4Matic en EQA 350 4Matic hebben een eATS op de achteras met een nieuw ontwikkelde permanent bekrachtigde synchroonmotor. Bij een permanent bekrachtigde synchroonmotor is de rotor van de AC-motor voorzien van permanente magneten. De magneten – en dus de rotor – volgen het roterende wisselstroomveld in de statorwikkelingen. De motor is zogezegd synchroon, omdat de rotor met dezelfde snelheid draait als het magnetische veld van de stator. De frequentie wordt in de frequentieomvormers van de vermogenselektronica aangepast aan de snelheid die de bestuurder vraagt??. Standaarduitrusting De 300 en 350 zijn standaard uitgerust met LED-koplampen met adaptieve grootlichtassistent, een achterklep die elektrisch opent en sluit, 18-inch lichtmetalen wielen, sfeerverlichting met 64 kleuren,een dubbele bekerhouder, comfortstoelen met viervoudig verstelbare lendensteun, achteruitrijcamera en een multifunctioneel stuurwiel in leder. Ook standaard inbegrepen zijn infotainmentsysteem MBUX (Mercedes-Benz User Experience) en navigatie met Electric Intelligence. Vanafprijs EQA 300 en EQA 350 De twee vierwielaangedreven varianten zijn nu te bestellen. De EQA 300 4Matic is er vanaf 55.440 euro en voor de EQA 350 4Matic vraagt Mercedes-Benz 58.163 euro. Het bericht Mercedes-Benz introduceert EQA 300 en EQA 350 verscheen eerst op ZERauto.nl .

07 mei 2021

Nieuw: Toyota Proace City Electric en Proace City Verso Electric

Actieradius WLTP Toyota rust de modellen uit met bekende techniek van Stellantis: een 100 kW (136 pk) sterke elektromotor die de voorwielen aandrijft. De elektriciteit wordt geleverd door een 50 kWh lithium-ion-accu die gemonteerd is onder de laadvloer en op geen enkele wijze laadruimte in beslag neemt. De actieradius ligt tussen 260 en 280 kilometer (WLTP). De topsnelheid is begrensd op 135 km/u. Standaard met 3-fase boordlader Toyota levert de Proace City Electric standaard met een 3-fase 11 kW-boordlader. Hiermee is de batterij in ongeveer vijf uur volledig op te laden. De accu is ook geschikt voor 100 kW DC-snelladen, waarmee de accu in 30 minuten tot 80 procent is opgeladen. De temperatuur van de lithium-ion-accu wordt beheerd door middel van een glycol-waterkoelsysteem en elektrische verwarming. Die houden de accu op de ideale bedrijfstemperatuur, onder alle omstandigheden bij temperaturen tussen -40 en +55 graden Celsius. Dat zorgt voor optimale accuprestaties en de kortst mogelijke laadtijden. Rijstanden Naast de rijstanden drive, Neutral en Reverse is er ook een B-stand, waarmee het regeneratieve remsysteem gebruikt wordt om extra energie terug te winnen tijdens remmen en vertragen. Met de rijmodi Eco, Normal en Power kan de bestuurder het karakter van de elektromotor naar wens instellen. In de meest efficiënte Eco-modus (geschikt voor zware belasting) worden het vermogen en koppel bijvoorbeeld gelimiteerd tot 82 pk (60 kW) en 180 Nm, terwijl de elektromotor in de Power-modus zijn maximale vermogen en koppel van 100 kW (136 pk) en 260 Nm levert. Afmetingen De bedrijfswagenversie komt op de markt met keuze uit de lengtevarianten L1 (4,4 meter) en L2 (4,75 meter). Het laadvolume bedraagt maximaal 3,9 m3. Het laadvermogen bedraagt 800 kilogram voor de L1 en 750 kilogram voor de L2. Het maximale geremde trekgewicht bedraagt in alle gevallen 750 kilogram. De compacte bestelwagen wordt aangeboden met twee afzonderlijke voorstoelen of optioneel een bestuurdersstoel plus een tweezitsbank. De Proace City Verso Electric wordt beschikbaar als L1 met vijf zitplaatsen en als L2 met zeven zitplaatsen. Segment groeit De jaarlijkse verkoop van compacte, elektrisch aangedreven bedrijfswagens in Europa is sinds 2017 bijna verdubbeld tot ongeveer 20.000 stuks, waarmee dit segment vier keer sneller groeit dan het segment van de middelgrote elektrische bestelwagens. Het bericht Nieuw: Toyota Proace City Electric en Proace City Verso Electric verscheen eerst op ZERauto.nl .

04 mei 2021

Zo werkt dat: de koppeling

De koppeling is, het woord zegt het al een beetje, de verbinding tussen motor en transmissie. Na het starten draait de motor, maar staan de tandwielen in de transmissie nog stil. De koppeling zorgt ervoor dat het vliegwiel van de motor vloeiend aangrijpt op het hoofdtandwiel van de transmissie, zodat de eerste versnelling probleemloos ingeschakeld kan worden. Eenmaal gekoppeld draaien motor en transmissie op dezelfde snelheid en worden de wielen aangedreven. Dit geldt natuurlijk ook voor het schakelen tussen de andere versnellingen. De koppeling zorgt voor een vloeiende overgang van de draaisnelheid van motor en transmissie. Koppeling versleten? Is de koppeling versleten, dan merk je dat aan een aantal zaken. Dat merk je zelfs als de motor nog uit staat. Trap je de koppeling in en hoor je kloppen, piepen, of rammelen? Dan is dat een teken van slijtage. Ook na het starten en opwarmen van de motor duiden bijgeluiden op een versleten koppeling. Wat de bijgeluiden precies veroorzaakt en welk onderdeel van de koppeling dus versleten is, kan uw garage het beste beoordelen. Er zijn nog meer kenmerken van een versleten koppeling. Bijvoorbeeld een trillend koppelingspedaal tijdens het koppelen, of dat het schakelen tussen de versnellingen lastiger gaat. Ook het brandstofverbruik kan toenemen. Als de koppeling heel erg versleten is, dan kan je zelfs merken dat de motor warmer wordt dan gebruikelijk of kan er zelfs een brandgeur ontstaan. Brandgeur? Deze brandgeur is niet direct reden tot paniek. De geur ontstaat doordat de koppeling niet genoeg grip meer krijgt op de tandwielen van motor en transmissie. De onderdelen schuren dus langer langs elkaar dan hoort, worden warm en beginnen te stinken. De auto staat dus niet in brand, maar het is wel een duidelijk teken dat de koppeling echt op korte termijn vervangen moet worden. Handige en eenvoudige tips Doordat het verschil in draaisnelheid opgevangen moet worden door de koppelingsplaat, slijt een koppeling altijd wel. Toch zijn er een aantal handige en eenvoudige tips om ervoor te zorgen dat de koppeling langer meegaat. Vroegtijdige slijtage van de koppeling is namelijk bijna altijd een gevolg van verkeerd gebruik. 1. Zo kort mogelijk intrappen Vooral beginnend bestuurders trappen de koppeling te lang in en laten hem te rustig aangrijpen. Zo weet je zeker dat je goed en vloeiend schakelt, maar het zorgt ook voor extra slijtage. Trap de koppeling echt zo kort mogelijk in en laat hem zo snel mogelijk weer aangrijpen. Misschien schakel je hierdoor wat minder vloeiend, maar dat is gewoon een kwestie van oefenen. Sommige bestuurders hebben de gewoonte om tijdens het rijden hun voet niet naast, maar boven het koppelingspedaal te laten rusten. Dat is niet aan te raden. Je kunt zo namelijk gemakkelijk ongemerkt het pedaal iets intrappen, wat natuurlijk voor onnodige slijtage zorgt. 2. In neutraal bij het stoplicht Een veel voorkomende gewoonte: tijdens het wachten voor het stoplicht is de eerste versnelling ingeschakeld, met de koppeling ingetrapt. Zo ben je sneller weg zodra het licht weer groen is. Door de koppeling langere tijd ingetrapt te houden slijt niet zozeer de koppeling zelf, maar wel bijbehorende onderdelen die de koppelingsplaat heen en weer bewegen. Zet de auto tijdens het wachten voor het stoplicht dus in neutraal. 3. Parkeer niet in de versnelling Zeker bij parkeren op een helling, zetten veel mensen de auto tijdens het parkeren in de eerste versnelling of achteruit. Ook hierbij slijt niet zozeer de koppelingsplaat zelf, maar wordt wel de koppelingsmechaniek continu op spanning gehouden. Dat is niet goed voor de levensduur. Daarnaast komt er bij parkeren in de versnelling ook continu kracht op de transmissie te staan. Parkeer dus altijd met de versnelling in neutraal en gebruik de handrem om de auto op zijn plaats te houden. Voor extra zekerheid bij parkeren op een helling kan je altijd nog de voorwielen naar de stoeprand toe draaien. 4. Niet remmen op de motor Vaak wordt aangeraden om zo veel mogelijk te remmen op de motor. Dit heeft ook wel voordelen, zoals minder slijtage aan de remmen. Voor de koppeling is het juist minder goed, want het zorgt ook voor een extra belasting van de koppelingslagers. Verder loont het ook om tijdens het rijden verder vooruit te kijken. Nog even opschakelen terwijl je alweer bijna moet afremmen is ook een onnodige belasting van de koppeling. 5. Leg je hand niet op de pook Ook zo’n gewoonte van sommige bestuurders: de rechter hand ontspannen op de versnellingspook laten rusten. Dat kleine beetje duwen op de pook kan ervoor zorgen dat de schakelvork enigszins in de transmissie wordt geduwd. Hierdoor komen draaiende delen tegen elkaar die dat normaal gesproken niet doen: ook weer extra en onnodige slijtage dus. Meer tips en informatie zijn te vinden op: https://www.besteonderdelen.nl/onderdelen/koppelingsset.html https://www.autoblog.nl/techniek-zo-houd-je-koppeling-en-bak-lekker-lang-heel Het bericht Zo werkt dat: de koppeling verscheen eerst op ZERauto.nl .

30 april 2021