Nieuws

Het laatste elektrisch nieuws vanuit ZER-auto

MG Marvel R Electric gaat tussen 40 en 50 mille kosten

MG Marvel R Electric is C-segment SUV De compleet nieuwe MG Marvel R Electric is een volledig elektrische SUV en het tweede model van MG in het C-SUV-segment, na de MG EHS Plug-in Hybrid. In het B-segment heeft MG de ZS EV. De MG Marvel R Electric heeft een lengte van 4.674 mm en een wielbasis van 2.804 mm. De MG Marvel R Electric wordt leverbaar met keuze uit twee aandrijfvarianten (AWD en RWD) en drie uitvoeringen (Comfort, Luxury en Performance). 19,4-inch touchscreen! De MG Marvel R Electric heeft een digitale cockpit met een indrukwekkend 19,4-inch ‘zwevend’ touchscreen waarmee het geheel nieuwe MG iSMART-connectiviteitssysteem bediend wordt. Het MG iSMART-systeem biedt een breed scala aan (online) functies en connectie via een smartphone-app, waarmee verschillende functies op afstand kunnen worden bediend. Behalve DAB+ digitale radio, Bluetooth, USB-aansluitingen, een Wi-Fi-hotspot om mobiele apparaten met internet te verbinden en smartphone-integratie via Apple CarPlay of Android AutoTM, biedt het systeem ook verschillende online functies. Denk aan navigatie met real-time verkeersinformatie, zoekfunctie voor parkeerplaatsen, MG Touchpoint, weersvoorspelling en muziek afspelen via Amazon Prime. De boel met spraakbesturing bedienen kan ook. Via updates ‘over-the-air’ blijft het infotainmentsysteem actueel. MG Pilot In de MG Marvel R Electric telt MG Pilot ongeveer veertien systemen die de bestuurder waarschuwen voor mogelijk gevaar en indien nodig ingrijpen, van waarschuwingen voor mogelijke botsingsgevaren tot slimme systemen die helpen om tractie en stabiliteit te behouden. Nieuw voor de MG Marvel R Electric zijn ELK (Emergency Lane Keeping) en DWS (Drowsiness Warning System). AWD en RWD De SUV wordt aangeboden met keuze uit twee aandrijflijnen, te beginnen met de Tri-Motor-variant met drie elektromotoren, vierwielaandrijving (AWD), een piekvermogen van 212 kW (288 pk) en een actieradius van 370 kilometer (WLTP). Er is ook een versie met achterwielaandrijving (RDW) met twee elektromotoren op de achteras, een vermogen van 132 kW (180 pk) en een WLTP-actieradius van 402 kilometer. 70 kWh-batterij Beide versies zijn uitgerust met een 70 kWh lithium-ion batterij. Bestuurders kunnen volgens de fabrikant rekenen op korte laadtijden bij een publiek laadpunt (AC) dankzij de 11 kW 3-fasen boordlader. Bij een snellaadstation (DC) is de batterij in 30 minuten tot 80% op te laden. De climate control met een interne warmtepomp garandeert optimale laadprestaties bij lage temperaturen. Vehicle-to-Load Een andere opvallende eigenschap van de MG Marvel R Electric is het V2L-systeem (Vehicle-to-Load). Met deze technologie kan de lithium-ion batterij energie leveren aan een extern elektrisch systeem, zoals een luchtpomp, elektrische scooter, laptop of zelfs een andere elektrische auto. Trekgewicht MG Marvel R Electric Het maximum trekgewicht van de MG Marvel R Electric bedraagt 750 kilogram. Daarmee is de auto geschikt om een aanhanger of caravan te trekken. Of twee e-bikes op een speciale fietsendrager. De inhoud van de bagageruimte achterin bedraagt 357 liter. Met neergeklapte achterbank kan deze worden vergroot tot 1.396 liter. De achterwielaangedreven versie van de MG Marvel R Electric biedt ook 150 liter bagageruimte onder de motorkap, ook wel een frunk genoemd. Specificaties  MG Marvel R Electric AWD                 Max. vermogen: 212 kW (288 pk) Max. koppel: 665 Nm Acceleratie 0-100 km/u: 4,9 sec Topsnelheid: 200 km/u Batterijcapaciteit: 70 kWh WLTP-actieradius: 370 km Boordlader (AC): 11 kW Snellaadtijd (DC) 5-80%: 43 min Massa leeg: 1.920 kg Max. trekgewicht (geremd): 750 kg Specificaties  MG Marvel R Electric RWD Max. vermogen: 132 kW (180 pk) Max. koppel: 410 Nm Acceleratie 0-100 km/u: 7,9 sec Topsnelheid: 200 km/u Batterijcapaciteit: 70 kWh WLTP-actieradius: 402 km Boordlader (AC): 11 kW Snellaadtijd (DC) 5-80%: 43 min Massa leeg: 1.810 kg Max. trekgewicht (geremd): 750 kg Het bericht MG Marvel R Electric gaat tussen 40 en 50 mille kosten verscheen eerst op ZERauto.nl .

21 juni 2021

Eerste teken van leven van Polestar 3, een SUV

Van exportmarkt naar thuismarkt “De Polestar 3 wordt in Amerika gebouwd voor Amerikanen”, zegt Thomas Ingenlath, Chief Executive Officer van Polestar. “De Verenigde Staten is daarmee geen exportmarkt meer, maar een thuismarkt. We hebben de auto’s en we hebben de productiecapaciteit om in te zetten op verkoop, omzet en groei.” Overigens wordt de Polestar 3 straks ook ook in China gebouwd. Verkort de levertijden, beter voor milieu Dennis Nobelius, Chief Operating Officer bij Polestar, voegt toe: “De productie in de Verenigde Staten verkort de levertijden en de milieu-impact die gepaard gaat met het transporteren van auto’s over de hele wereld. Het zal ook een positief effect hebben op de consumentenprijs van de Polestar 3. Dit alles maakt ons merk nog concurrerender op de belangrijke Amerikaanse afzetmarkt.” Meer Polestar Spaces De Verenigde Staten en China zijn samen de twee grootste markten voor elektrische auto’s. De uitbreiding in Amerika gaat niet alleen over de nieuwe modellen, maar zeker ook over de uitbreiding van het netwerk van Spaces. Eind 2021 heeft Polestar Spaces op 25 locaties. Aerodynamische SUV De Polestar 3 wordt een aerodynamische SUV, dat verklapt het eerste teaserbeeld alvast. Het model krijgt de nieuwste versie van het native Android Automotive-besturingssysteem , dat debuteerde in de Polestar 2 . Zweden, Verenigd Koninkrijk, China en Verenigde Staten Polestar heeft zijn hoofdkantoor in Zweden en een R&D-faciliteit in het Verenigd Koninkrijk. Het merk produceert momenteel alleen in China en met de komst van de Polestar 3 straks ook in de Verenigde Staten. Polestar is in handen van het Chinese Geely, moederbedrijf van onder meer Volvo, Lotus, Lynk & Co en Proton. Overigens is Geely ook aandeelhouder van Daimler, het moederbedrijf van Mercedes-Benz. Het bericht Eerste teken van leven van Polestar 3, een SUV verscheen eerst op ZERauto.nl .

16 juni 2021

Land Rover test waterstoftechniek met prototype Defender

Nul uitlaatemissies in 2036 Het FCEV-concept is onderdeel van de missie van Jaguar Land Rover voor het realiseren van nul uitlaatemissies in 2036 en netto emissievrije toeleveringsketen, producten en activiteiten in 2039. Aanvulling op BEV’s FCEV’s – die elektriciteit opwekken door middel van een chemische reactie tussen zuurstof en waterstof om daarmee een elektromotor van stroom te voorzien – zijn volgens Land Rover een aanvulling op batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) en een volgende stap naar emissievrije modellen. “FCEV’s hebben een grote energiedichtheid, zijn snel weer volgetankt en hebben een minimaal verlies van actieradius bij lage temperaturen. Dit maakt de technologie ideaal voor grotere voertuigen voor langere afstanden, of voor voertuigen die actief zijn in warme of koude omgevingen”, aldus het merk. FCEV’s steeds populairder Sinds 2018 is het wereldwijde aantal FCEV’s op de weg bijna verdubbeld, terwijl het aantal waterstoftankstations met meer dan 20% is toegenomen. Naar verwachting rijden er in 2030 tien miljoen FCEV’s rond en zijn er wereldwijd 10.000 tankstations. Project Zeus Het ontwikkelingsproject van Jaguar Land Rover – bekend als Project Zeus – wordt deels gefinancierd door het door de overheid gesteunde Advanced Propulsion Centre. Het project helpt de ingenieurs te begrijpen hoe een waterstof-aandrijflijn verder geoptimaliseerd kan worden, zodat het de prestaties kan leveren die de klanten verwachten: van actieradius tot tanken en van geremd trekvermogen tot de geschiktheid voor offroad rijden. New Defender FCEV Het emissievrije prototype New Defender FCEV begint tegen het eind van 2021 aan zijn eerste tests in het Verenigd Koninkrijk. Daarbij wordt vooral gekeken naar belangrijke eigenschappen zoals de geschiktheid voor offroad rijden en brandstofverbruik. Om Project Zeus tot een succes te maken, werkt Jaguar Land Rover samen met onderzoeks- en ontwikkelingspartners van wereldklasse. Dit zijn onder meer Delta Motorsport, AVL, Marelli Automotive Systems en het UK Battery Industrialisation Centre (UKBIC). Deze partijen werken samen aan het onderzoek, de ontwikkeling en de bouw van het FCEV-prototype. Deze Land Rover Defender 90 heeft nog gewoon een benzinemotor, ook prettig! Het bericht Land Rover test waterstoftechniek met prototype Defender verscheen eerst op ZERauto.nl .

16 juni 2021

Waarom deze Lotus Elise anders is dan anders

Een elektrische Lotus Elise E Van der Kooi Sportscars in Houten biedt op het moment van schrijven een Lotus Elise E aan. Je leest het goed: een Elise E. Een elektrische Elise dus. “Wereldwijd bestaan er acht exemplaren van deze elektrische ‘ECE’ Elise. ECE staat overigens voor Electric Cars Europe, een bedrijf dat ooit opgericht is door Van der Kooi Sportscars”, zegt Willem van der Kooi in een interview met AutoRAI.nl. TU Delft Willem vervolgt: “Wij hebben destijds bij Lotus losse chassis’ gekocht, noem het maar een rijdend onderstel. Van daaruit zijn we begonnen met de ontwikkeling. De aandrijflijn van de Lotus Elise E is in grote lijnen gelijk aan die van de solarracers van TU Delft. Daar komt de aandrijflijn overigens ook vandaan, alleen de 204 pk sterke elektromotor is uit de Verenigde Staten afkomstig.” Beroemde Lotus Elise “Het ombouwen is op een uiterst professionele manier verlopen, met als prettig gevolg dat het nog altijd een Lotus Elise is op kenteken. Van de acht exemplaren rijdt er momenteel eentje in de Verenigde Staten, de rest is te vinden in Europese landen. Toevallig is de Elise E die wij nu aanbieden een Nederlandse auto. Leuk detail: voormalig minister-president Jan-Peter Balkenende heeft met deze specifieke Elise E in 2009 de AutoRAI-beurs geopend”, zegt Willem. Drukknoppen De auto is omgebouwd op een hoogwaardige manier. In het interieur heeft de handgeschakelde transmissie plaatsgemaakt voor een setje drukknoppen. De vulopening van de benzinetank is omgebouwd naar een oplaadpunt van de batterij. De Lotus Elise E is uitgerust met een 39 kWh lithium-polymeer batterij, goed voor een actieradius van meer dan 200 kilometer. De 1010 kilogram lichte Elise E is nog altijd lekker snel, want de 0-100-tijd bedraagt 3,9 seconden en de topsnelheid ligt ver boven de 200 km/u. Ook interessant om te weten De Elise is vanaf de ‘core’ professioneel opnieuw opgebouwd in 2020/2021, gebruikmakend van de laatste technologie en updates. Zo is daar een geheel vernieuwde aandrijflijn, inclusief batterij, BMS, draadboom, elektromotor, inverter, transmissie, lader en meer. Nieuwprijs versus vraagprijs In 2009 bedroeg de nieuwprijs van deze Lotus Elise E exact 125.000 euro, exclusief de BTW. Het exemplaar dat momenteel te koop staat in Houten bij Lotus-importeur Van der Kooi Sportscars heeft 33.000 kilometer ervaring en heeft een prijskaartje van 79.500 euro . Voor dat geld kon je ook deze Elise Sport 240 Final Edition kopen . Overigens heeft Lotus nog een elektrisch model in de aanbieding: de Evija . Alleen moet die dik 2 miljoen euro kosten. Aandrijflijn: • AC Propulsion AC150, 150 kW, 13.000 tpm. • Borg Warner 31-03 transmissie, single speed, druktoetsenbediening vooruit/neutraal/achteruit. • Instelbaar regeneratief remmen • Single fase on-board lader, geïntegreerd in de inverter, 32A AC. • Hoogvermogen Lithium Polymer Kokam SLPB pouch cellen, 100 Ah cel capaciteit, 370V nominale spanning, energie inhoud 37 kWh. Er is meer dan 200 kW elektrisch ontlaadvermogen beschikbaar. Deze cellen zijn oorspronkelijk voor militaire toepassingen ontwikkeld en zijn vandaag de dag een van de meest vermogens- en energiedichte batterijen beschikbaar. Het bericht Waarom deze Lotus Elise anders is dan anders verscheen eerst op ZERauto.nl .

11 juni 2021

Volvo C40 Recharge: dit is de vanafprijs

Vanafprijs C40 Recharge De introductieprijs van de Volvo C40 Recharge bedraagt 57.995 euro. Volvo houdt het aanbod lekker overzichtelijk. Er is keuze uit zeven exterieurkleuren, drie interieurs en drie opties. Bestellen kan alleen online, al mag je het online bestelproces ook bij de dealer doorlopen. Uitrusting Volvo C40 De Volvo C40 is standaard uitgerust met een vast panoramadak, Pixel LED koplampen, Harman Kardon audio, een warmtepomp, 19-inch wielen met all-seasonbanden, elektrische verstelbare voorstoelen en alle Park Assist features. Extra getint glas, 20-inch wielen en een trekhaak vormen de enige opties. Verkoopkanaal Frits Giesbers, Commercial Operations Director bij Volvo Car Nederland. “Online sales is in feite een aanvulling op het bestaande Volvo-netwerk. In Nederland is de online aanschaf van producten en diensten sterk geïntegreerd, nu ook in de automotive branche. Waar de klant is willen wij ook zijn, ongeacht het tijdstip of de locatie. Nederland is een van de eerste landen waar het verkoopkanaal met online sales wordt uitgebreid, want samen met ons Volvo netwerk willen we blijven groeien en onze klanten maximaal kunnen bedienen.” Twee elektromotoren De Volvo C40 Recharge wordt aangedreven door twee elektromotoren, een op de vooras en een op de achteras. De elektromotoren worden gevoed door een batterijpakket van 78 kWh, die in 40 minuten aan een snellader kan worden opgeladen tot 80 procent van zijn capaciteit. De verwachte actieradius bedraagt maximaal 420 kilometer (WLTP).  De C40 Recharge is ontwikkeld voor software-updates ‘over the air’, zodat de auto steeds verder wordt verbeterd nadat hij de fabriek heeft verlaten. Gent De Volvo C40 Recharge gaat komend najaar in productie in de fabriek in Gent (België), waar ook de volledig elektrische XC40 Recharge van de band rolt. Volvo introduceert de komende jaren meer volledig elektrische modellen en verwacht dat 50 procent van de wereldwijde verkopen tegen 2025 bestaat uit volledig elektrisch aangedreven modellen. Volvo verwacht ook dat tegen 2030 elke verkochte Volvo alleen volledig elektrisch is. Het bericht Volvo C40 Recharge: dit is de vanafprijs verscheen eerst op ZERauto.nl .

02 juni 2021