Nieuws

Het laatste elektrisch nieuws vanuit ZER-auto

Land Rover test waterstoftechniek met prototype Defender

Nul uitlaatemissies in 2036 Het FCEV-concept is onderdeel van de missie van Jaguar Land Rover voor het realiseren van nul uitlaatemissies in 2036 en netto emissievrije toeleveringsketen, producten en activiteiten in 2039. Aanvulling op BEV’s FCEV’s – die elektriciteit opwekken door middel van een chemische reactie tussen zuurstof en waterstof om daarmee een elektromotor van stroom te voorzien – zijn volgens Land Rover een aanvulling op batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) en een volgende stap naar emissievrije modellen. “FCEV’s hebben een grote energiedichtheid, zijn snel weer volgetankt en hebben een minimaal verlies van actieradius bij lage temperaturen. Dit maakt de technologie ideaal voor grotere voertuigen voor langere afstanden, of voor voertuigen die actief zijn in warme of koude omgevingen”, aldus het merk. FCEV’s steeds populairder Sinds 2018 is het wereldwijde aantal FCEV’s op de weg bijna verdubbeld, terwijl het aantal waterstoftankstations met meer dan 20% is toegenomen. Naar verwachting rijden er in 2030 tien miljoen FCEV’s rond en zijn er wereldwijd 10.000 tankstations. Project Zeus Het ontwikkelingsproject van Jaguar Land Rover – bekend als Project Zeus – wordt deels gefinancierd door het door de overheid gesteunde Advanced Propulsion Centre. Het project helpt de ingenieurs te begrijpen hoe een waterstof-aandrijflijn verder geoptimaliseerd kan worden, zodat het de prestaties kan leveren die de klanten verwachten: van actieradius tot tanken en van geremd trekvermogen tot de geschiktheid voor offroad rijden. New Defender FCEV Het emissievrije prototype New Defender FCEV begint tegen het eind van 2021 aan zijn eerste tests in het Verenigd Koninkrijk. Daarbij wordt vooral gekeken naar belangrijke eigenschappen zoals de geschiktheid voor offroad rijden en brandstofverbruik. Om Project Zeus tot een succes te maken, werkt Jaguar Land Rover samen met onderzoeks- en ontwikkelingspartners van wereldklasse. Dit zijn onder meer Delta Motorsport, AVL, Marelli Automotive Systems en het UK Battery Industrialisation Centre (UKBIC). Deze partijen werken samen aan het onderzoek, de ontwikkeling en de bouw van het FCEV-prototype. Deze Land Rover Defender 90 heeft nog gewoon een benzinemotor, ook prettig! Het bericht Land Rover test waterstoftechniek met prototype Defender verscheen eerst op ZERauto.nl .

16 juni 2021

Waarom deze Lotus Elise anders is dan anders

Een elektrische Lotus Elise E Van der Kooi Sportscars in Houten biedt op het moment van schrijven een Lotus Elise E aan. Je leest het goed: een Elise E. Een elektrische Elise dus. “Wereldwijd bestaan er acht exemplaren van deze elektrische ‘ECE’ Elise. ECE staat overigens voor Electric Cars Europe, een bedrijf dat ooit opgericht is door Van der Kooi Sportscars”, zegt Willem van der Kooi in een interview met AutoRAI.nl. TU Delft Willem vervolgt: “Wij hebben destijds bij Lotus losse chassis’ gekocht, noem het maar een rijdend onderstel. Van daaruit zijn we begonnen met de ontwikkeling. De aandrijflijn van de Lotus Elise E is in grote lijnen gelijk aan die van de solarracers van TU Delft. Daar komt de aandrijflijn overigens ook vandaan, alleen de 204 pk sterke elektromotor is uit de Verenigde Staten afkomstig.” Beroemde Lotus Elise “Het ombouwen is op een uiterst professionele manier verlopen, met als prettig gevolg dat het nog altijd een Lotus Elise is op kenteken. Van de acht exemplaren rijdt er momenteel eentje in de Verenigde Staten, de rest is te vinden in Europese landen. Toevallig is de Elise E die wij nu aanbieden een Nederlandse auto. Leuk detail: voormalig minister-president Jan-Peter Balkenende heeft met deze specifieke Elise E in 2009 de AutoRAI-beurs geopend”, zegt Willem. Drukknoppen De auto is omgebouwd op een hoogwaardige manier. In het interieur heeft de handgeschakelde transmissie plaatsgemaakt voor een setje drukknoppen. De vulopening van de benzinetank is omgebouwd naar een oplaadpunt van de batterij. De Lotus Elise E is uitgerust met een 39 kWh lithium-polymeer batterij, goed voor een actieradius van meer dan 200 kilometer. De 1010 kilogram lichte Elise E is nog altijd lekker snel, want de 0-100-tijd bedraagt 3,9 seconden en de topsnelheid ligt ver boven de 200 km/u. Ook interessant om te weten De Elise is vanaf de ‘core’ professioneel opnieuw opgebouwd in 2020/2021, gebruikmakend van de laatste technologie en updates. Zo is daar een geheel vernieuwde aandrijflijn, inclusief batterij, BMS, draadboom, elektromotor, inverter, transmissie, lader en meer. Nieuwprijs versus vraagprijs In 2009 bedroeg de nieuwprijs van deze Lotus Elise E exact 125.000 euro, exclusief de BTW. Het exemplaar dat momenteel te koop staat in Houten bij Lotus-importeur Van der Kooi Sportscars heeft 33.000 kilometer ervaring en heeft een prijskaartje van 79.500 euro . Voor dat geld kon je ook deze Elise Sport 240 Final Edition kopen . Overigens heeft Lotus nog een elektrisch model in de aanbieding: de Evija . Alleen moet die dik 2 miljoen euro kosten. Aandrijflijn: • AC Propulsion AC150, 150 kW, 13.000 tpm. • Borg Warner 31-03 transmissie, single speed, druktoetsenbediening vooruit/neutraal/achteruit. • Instelbaar regeneratief remmen • Single fase on-board lader, geïntegreerd in de inverter, 32A AC. • Hoogvermogen Lithium Polymer Kokam SLPB pouch cellen, 100 Ah cel capaciteit, 370V nominale spanning, energie inhoud 37 kWh. Er is meer dan 200 kW elektrisch ontlaadvermogen beschikbaar. Deze cellen zijn oorspronkelijk voor militaire toepassingen ontwikkeld en zijn vandaag de dag een van de meest vermogens- en energiedichte batterijen beschikbaar. Het bericht Waarom deze Lotus Elise anders is dan anders verscheen eerst op ZERauto.nl .

11 juni 2021

Volvo C40 Recharge: dit is de vanafprijs

Vanafprijs C40 Recharge De introductieprijs van de Volvo C40 Recharge bedraagt 57.995 euro. Volvo houdt het aanbod lekker overzichtelijk. Er is keuze uit zeven exterieurkleuren, drie interieurs en drie opties. Bestellen kan alleen online, al mag je het online bestelproces ook bij de dealer doorlopen. Uitrusting Volvo C40 De Volvo C40 is standaard uitgerust met een vast panoramadak, Pixel LED koplampen, Harman Kardon audio, een warmtepomp, 19-inch wielen met all-seasonbanden, elektrische verstelbare voorstoelen en alle Park Assist features. Extra getint glas, 20-inch wielen en een trekhaak vormen de enige opties. Verkoopkanaal Frits Giesbers, Commercial Operations Director bij Volvo Car Nederland. “Online sales is in feite een aanvulling op het bestaande Volvo-netwerk. In Nederland is de online aanschaf van producten en diensten sterk geïntegreerd, nu ook in de automotive branche. Waar de klant is willen wij ook zijn, ongeacht het tijdstip of de locatie. Nederland is een van de eerste landen waar het verkoopkanaal met online sales wordt uitgebreid, want samen met ons Volvo netwerk willen we blijven groeien en onze klanten maximaal kunnen bedienen.” Twee elektromotoren De Volvo C40 Recharge wordt aangedreven door twee elektromotoren, een op de vooras en een op de achteras. De elektromotoren worden gevoed door een batterijpakket van 78 kWh, die in 40 minuten aan een snellader kan worden opgeladen tot 80 procent van zijn capaciteit. De verwachte actieradius bedraagt maximaal 420 kilometer (WLTP).  De C40 Recharge is ontwikkeld voor software-updates ‘over the air’, zodat de auto steeds verder wordt verbeterd nadat hij de fabriek heeft verlaten. Gent De Volvo C40 Recharge gaat komend najaar in productie in de fabriek in Gent (België), waar ook de volledig elektrische XC40 Recharge van de band rolt. Volvo introduceert de komende jaren meer volledig elektrische modellen en verwacht dat 50 procent van de wereldwijde verkopen tegen 2025 bestaat uit volledig elektrisch aangedreven modellen. Volvo verwacht ook dat tegen 2030 elke verkochte Volvo alleen volledig elektrisch is. Het bericht Volvo C40 Recharge: dit is de vanafprijs verscheen eerst op ZERauto.nl .

02 juni 2021

BMW i4 eDrive40 en BMW i4 M50: alle details

Prijzen BMW i4 Laten we met het belangrijkste beginnen: de vanafprijzen van de BMW i4. De i4 eDrive40 start bij 60.697 euro. Voor de BMW i4 M50 ben je op z’n minst 73.496 euro kwijt. Afmetingen De grotendeels uit aluminium vervaardigde BMW i4 is 4.785 mm lang en heeft een wielbasis van 2.856 mm. Er is plaats voor vijf personen. De bagageklep biedt toegang tot een bagageruimte met een inhoud van 470 tot 1.290 liter. Elektrisch platform De BMW i4 is gebaseerd op een flexibele voertuigarchitectuur die van meet af aan is ontwikkeld voor volledig elektrische aandrijving. De dunne hoogvoltage-accucellen zijn in de carrosseriestructuur geïntegreerd en laag in de vloer geplaatst. Dit zorgt voor een laag zwaartepunt van de auto en daarmee voor een betere handling. Onderstel BMW i4 Het onderstel is specifiek voor de BMW i4 ontwikkeld. De elektromechanische besturing maakt verschillende stuurkarakters mogelijk. Het standaard Servotronic biedt twee instellingen – meer direct of meer comfort – te activeren via de Driving Experience Control. Het optionele Variable Sport Steering biedt nog meer aanpassingsmogelijkheden. adaptief M-onderstel De wielophanging van de BMW i40 eDrive40 is meer afgesteld op comfort al is adaptieve M wielophanging optioneel leverbaar. De BMW i4 M50 heeft een modelspecifiek adaptief M-onderstel met standaard individueel afgestelde vering en schokdempers, modelspecifieke anti-roll bars, een extra veerpootbrug voor, Variable Sport Steering, een M-sportremsysteem en tot 20-inch lichtmetalen M-wielen. Eerste elektrisch aangedreven M-model De BMW i4 M50 is het eerste elektrisch aangedreven model van BMW M GmbH en kenmerkt zich onder meer door de U-vorm in de voorbumper en verschillende Cerium Grey en hoogglans zwarte accenten. Een M-achterspoiler maakt de sportievere uitstraling van de BMW i4 M50 compleet. Verder is een M Carbon-exterieurpakket leverbaar op de i4 M50, waarbij verschillende elementen zijn uitgevoerd in lichtgewicht koolstofvezel. BMW Curved Display In het interieur valt het BMW Curved Display met 12,3-inch instrumentenpaneel en 14,9-inch centrale display op. Samen vormen die één gebogen glazen oppervlak dat meer naar de bestuurder is gericht. Dankzij de verborgen montagepunten lijkt het scherm boven het dashboard te zweven. Het aantal knoppen en schakelaars in het interieur is tot een minimum beperkt. Blauwe accenten in de cockpit verwijzen naar de elektrische aandrijving. Wielen De BMW i4 is standaard voorzien van aerodynamisch geoptimaliseerde 17-inch lichtmetalen wielen, of 18-inch lichtmetalen M wielen voor de BMW i4 M50. Alle optionele 19- en 20-inch wielen zijn voorzien van bredere achterbanden. Voor de BMW i4 M50 zijn ook high-performance banden leverbaar, evenals een M Technic-pakket met 20-inch lichtmetalen M-wielen, grotere remschijven voor het M-sportremsysteem en extra aerodynamische maatregelen voor het exterieur. Prestaties BMW i4 M50 De BMW i4 M50 is zoals gezegd het allereerste BMW M-model met volledig elektrische aandrijving. Hij heeft elektromotoren op zowel de voor- als achteras met een gecombineerd vermogen van 400 kW (544 pk) en een koppel van liefst 795 Nm. De actieradius komt uit op 510 kilometer (WLTP) dankzij een 80,7 kWh batterij. Met de Sport Boost-functie bereikt de BMW i4 M50 in 3,9 seconden de 100 km/u vanuit stilstand. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 225 km/u. Prestaties BMW i4 eDrive40 Bij de BMW i4 eDrive40 zorgt een 250 kW (340 pk) sterke elektromotor met een koppel van 430 Nm voor de aandrijving. Deze variant heeft overigens achterwielaandrijving. De actieradius bedraagt tot 590 kilometer (WLTP). De BMW i4 eDrive40 sprint van 0 naar 100 km/u in 5,7 seconden en heeft een elektronisch begrensde topsnelheid van 190 km/u. Batterij opladen Beide versies hebben een accupakket met een nettocapaciteit van 80,7 kWh en een 20 procent hogere energiedichtheid in vergelijking met de huidige BMW i3. Daarnaast is de laadcapaciteit dankzij een nieuwe Combined Charging Unit (CCU) verhoogd tot 200 kW. Bij een snellaadstation met dezelfde capaciteit is tien minuten opladen genoeg om weer 164 (eDrive40) of 140 km (M50) ver te komen. De BMW i4 is verder geschikt voor zowel eenfase als driefase opladen aan een AC-oplaadpunt, met een maximale capaciteit van 11 kW. Volledig opladen duurt dan 8,5 uur. BMW biedt acht jaar of 160.000 km garantie op de accu. Extra feiten BMW i4 Voor het interieur is er een keuze uit geperforeerde Sensatec of Vernasca lederen bekleding in vijf kleurvarianten, aangevuld met stof/Sensatec combinaties. De grote bagageklep opent en sluit standaard automatisch en in combinatie met het optionele Comfort Access zelfs op afstand. Een elektrisch inklapbare trekhaak is optioneel leverbaar en maakt het mogelijk om tot 1.600 kilogram te trekken. USB-poorten en een Bluetooth-verbinding zorgen voor de nodige connectiviteit Telefoons kunnen draadloos worden opgeladen. De BMW i4 beschikt standaard over 3-zone automatische airconditioning die is gekoppeld aan de verwarming of ventilatie van de stoelen. De BMW i4 is standaard uitgerust met een geluiddempende voorruit, automatisch dimmende binnenspiegel en verwarmde buitenspiegels. Een groot glazen schuif-/kanteldak dat zich van voor tot achter uitstrekt is optioneel leverbaar. Voor het ultieme luistergenot is er het Harman Kardon Surround Sound System met zestien luidsprekers en een digitale zevenkanaalsversterker met een audiovermogen van 464 watt. 40 rijhulpsystemen In totaal zijn er zo’n 40 assistentiefuncties beschikbaar, denk aan automatische Speed Limit Assist met verkeersbordenherkenning, optionele Active Cruise Control met Stop & Go functie, Front Collision Warning met remfunctie en voetgangersherkenning, Speed Limit Info, Lane Departure Warning, Driving Assistant met Rear Collision Prevention en Crossing Traffic Warning achter en Lane Change Warning. Andere beschikbare systemen zijn onder meer Lane Departure Warning, Evasion Assistant, Road Priority Warning, Wrong-way Warning en Crossroads Warning. Productie BMW i4 De BMW i4 wordt geproduceerd in de BMW Group-fabriek in München. De fabriek is met een investering van 200 miljoen euro zodanig aangepast dat de BMW i4 geproduceerd kan worden op dezelfde productielijn als de modellen met verbrandingsmotor en plug-in hybride aandrijving uit de 3 Serie. BMW Group produceert het benodigde kobalt en lithium voor de accu’s zelf en levert dit vervolgens aan de accucelfabrikanten. Het bericht BMW i4 eDrive40 en BMW i4 M50: alle details verscheen eerst op ZERauto.nl .

02 juni 2021