Chassisnummer nog niet heel oud Het chassisnummer is er niet altijd geweest. Tot 1954 bestond het bijvoorbeeld niet. Een voertuig werd geregistreerd op basis van het motornummer. Dit was geen waterdicht systeem, want motoren werden geregeld vervangen en dus ging het mis in de administratie. VIN Vanaf 1954 gingen fabrikanten daarom serienummers gebruiken als VIN-nummer. Hierin zat geen regelmaat of uniformiteit. Dat ging door tot 1981. Pas toen kwam er een duidelijke richtlijn voor het nummer. Sinds 1981 bestaat het chassisnummer uit een combinatie van zeventien cijfers en letters. Een fabrikant is verplicht om deze regels te volgen. De letters O en Q worden niet gebruik in een chassisnummer, want die letters kun je ook lezen als een nul (0) of negen (9). Op basis van het VIN-nummer wordt (eigendoms)informatie over het betreffende voertuig opgeslagen. Dat is handig voor een import auto die je uit het buitenland haalt. Want zo kun je informatie opvragen over het model waar je een oogje op hebt. Diverse locaties Waar de fabrikant een VIN-nummer plaatst, is bij elk model verschillend. Het is in ieder geval een locatie waar het VIN-nummer zelfs na een zware aanrijding nog afleesbaar is. Bekende locaties zijn op het dashboard aan de bestuurderskant achter de voorruit. Van buitenaf is het VIN-nummer dan afleesbaar. Onder de motorkap is een andere bekende plek, bijvoorbeeld op het chassis of voor het motorblok. Je vindt het VIN-nummer ook onder het reservewiel onder de motorkap, onder de vloermat op de chassisbalk, bij het achterwiel en in de deuropening op de B-stijl. Voor de locatie van het VIN-nummer bestaan geen richtlijnen, voor de opbouw van het chassisnummer wel. Fictief VIN-nummer Een voorbeeld van een (fictief) VIN-nummer is JMZMA18P300211673. Tijd om de boel te ‘ontleden’. JMZ = WMI – 3 tekens MA18P3 = VDS – 3 tekens 00211673 = VIS – 8 tekens Samen: 17 tekens WMI Onder het WMI verstaan we een wereldwijd symbool van een fabrikant. Deze code is toegewezen aan een fabrikant zodat eenvoudig kan worden achterhaald wie de fabrikant is. Deze WMI-code bestaat altijd uit drie tekens, dat kunnen letters en cijfers zijn. De code wordt altijd toegekend door een bevoegde autoriteit van het land waar het hoofdkantoor van de fabrikant is gevestigd. VDS De VDS-code communiceert met het modeltype. Deze code bestaat uit zes tekens en geeft in codetaal een beschrijving van het model, inclusief de kenmerken. De volgorde en betekenis van de cijfers worden door de fabrikant bepaald. VIS Dan is er nog het VIS-nummer, het serienummer bestaande uit acht tekens. De laatste vier zijn altijd cijfers. Het wordt fabrikanten aanbevolen dat het bouwjaar op de eerste en de productieplaats op de tweede positie van het VIN wordt aangegeven. Het ‘jaar’ kan slaan op het modeljaar van het voertuig of voor het kalenderjaar waarin het voertuig is gebouwd. ISO 3779 De volgorde van de combinaties WMI, VDS en VIS waaruit het VIN-nummer opgebouwd is, moet altijd gelijk zijn. De inhoud en de opbouw van het VIN-nummer is bepaalt op grond van ISO 3779 . Het bericht VIN-nummer uitgelegd: hoe is het opgebouwd? verscheen eerst op ZERauto.nl .
Aiways Distributie Nederland De Aiways U5 is per direct te bestellen in Nederland. Online configureren kan ook. Exclusief partner van Aiways in Nederland is distributeur Aiways Distributie Nederland (ADN). De 204 pk en 310 Nm sterke Aiways U5 wordt door partner ADN op geselecteerde locaties in Nederland geleverd. Momenteel heeft ADN vestigingen in Kudelstaart en Breukelen. Binnenkort maakt Aiways nog zijn officiële servicepartner bekend. ADN Breukelen De Corridor 21F 3621 ZA Breukelen ADN Kudelstaart Hoofdweg 148 1433 JX Kudelstaart Keuze uit Standard en Premium Aiways biedt de 4,68 meter lange U5 aan als Standard of Premium. De Standard met 17-inch lichtmetaal komt op papier 410 kilometer ver (WLTP), voor de Premium met 19-inch wielen is dat 400 kilometer (WLTP). De Standard weegt 1.720 kilogram terwijl de Premium door zijn extra uitrusting 1.770 kilogram weegt. De basisversie (Standard) begint bij 39.950 euro en is leverbaar in de kleuren gletsjerwit en aubergine. Dit is standaard Zaken als LED-verlichting rondom, verwarmde buitenspiegels, automatische airconditioning in twee zones, een infotainmentsysteem met centraal 12,3 inch TFT-scherm, aanraakbediening en contrasterende naden in de deurpanelen, twaalf ultrasone sensoren, vijf HD-camera’s, drie millimetergolfradars en twee binnencamera’s zijn standaard. Ook een dakrails met 75 kilogram laadvermogen is standaard. Aiways U5 Premium De Aiways U5 Premium kost 43.850 euro. Naast gletsjerwit en aubergine is dit model ook verkrijgbaar in de exterieurkleur Electric Blue en een zwart dak. Naast alle kenmerken van de standaardversie is er de keuze tussen een zwart of crèmewit lederen interieur. Het glazen panoramadak met zonwering vergroot ruimtegevoel. De U5 Premium heeft een voetsensor voor het openen van de kofferbak. Ook gebruikt al te bestellen Aiways levert showroom, standaard- en premiummodellen. Die hebben allemaal hetzelfde motor- en batterijvermogen. Verschillen zijn te vinden in het interieur, het panoramische zonnedak of de voetsensor voor het openen van de kofferbak. Showroommodellen – altijd Premium-versies – hebben tot maximaal 3.000 kilometer op de teller en worden met een korting aangeboden. Garantie Bij de U5 krijg je 5 jaar fabrieksgarantie. Daarnaast garandeert Aiways een minimale batterijcapaciteit van 75 procent na 8 jaar of 150.000 kilometer. De belangrijkste componenten van de motor en de regeleenheid krijgen 8 jaar fabrieksgarantie of de eerste 150.000 kilometer. In beide gevallen geldt wat het eerst komt. De carrosserie heeft een corrosiebeschermingsgarantie van 10 jaar, met onbeperkt aantal kilometers. De batterij Het 63 kWh-accupakket dat in een sandwichstructuur in de Aiways U5 is geïnstalleerd, bestaat uit 24 modules. De modules zijn afkomstig van de leverancier CATL, terwijl de batterij en batterij-elektronica in eigen huis ontwikkeld zijn. Het opladen van 20% tot 80% (DC) duurt slechts 35 minuten met maximaal 90 kW-laadkracht. Met 6,6 kW-laadkracht (AC) duurt opladen van 0 tot 100 procent maximaal 10 uur. Merknaam: Aiways Modelnaam: U5 Aantal zitplaatsen: 5 Kooicarrosserie: 52 procent aluminium, 47,6 procent staal Gewicht: 1.720 kilogram (1.770 kilogram voor Premium) Vermogen elektromotor: 204 pk Koppel elektromotor: 310 Nm Aandrijving: voorwielen 0-100-tijd: 7,5 seconden (Premium: 7,8 seconden) Producent accumodules: CATL Producent accupakket en batterij-elektronica: Aiways Accu: 63 kWh lithium-ion Actieradius WLTP: 410 kilometer met 17-inch, 400 kilometer met 19-inch Oplaadtijd 6,6 kW (AC): 10 uur (0-100 procent) Oplaadtijd 90 kW (DC): 35 minuten (20-80 procent) Lengte: 4.680 mm Breedte: 1.865 mm Hoogte: 1.700 mm Wielbasis: 2.800 mm Bagageruimte: 432-1.555 liter Concurrenten Aiways U5 MG ZS EV 44,5 kWh: 30.985 euro Mazda MX-30 35,5 kWh: 33.990 euro Kia e-Soul 39,2 kWh: 33.995 euro Opel Mokka-e 50 kWh: 35.399 euro Kia e-Niro 39,2 kWh: 35.995 euro Kia e-Niro 64 kWh: 38.995 euro Hyundai Kona Electric 39,2 kWh: 36.795 euro Citroën e-C4 50 kWh: 38.190 euro Aiways U5 63 kWh: 39.950 euro Skoda Enyaq iV 58 kWh: 39.990 euro Peugeot e-2008 50 kWh: 40.930 euro Hyundai Kona Electric 64 kWh: 41.595 euro Kia e-Soul 64 kWh: 41.995 euro DS 3 Crossback E-Tense 50 kWh: 43.290 euro Skoda Enyaq iV 77 kWh: 46.990 euro Volkswagen ID.4 77 kWh: 47.340 euro Lexus UX 300e Electric 54,3 kWh: 49.990 euro Het bericht Elektrische SUV Aiways U5 nu verkrijgbaar in Nederland verscheen eerst op ZERauto.nl .
Wat zijn netbeheerkosten? Wat zijn netbeheerkosten? Simpel: wanneer je energie afneemt bij een leverancier, betaal je netbeheerkosten. De kosten verschillen per aansluiting. Nieuwe huizen worden tegenwoordig allemaal voorzien van een 3-faseaansluiting, oudere huizen hebben vaak een 1-faseaansluiting. 1-fase of 3-fase thuis? Ook huizen met een 1-faseaansluiting kunnen vaak achteraf nog van een 3-faseaansluiting worden voorzien. Uiteraard kost zo’n verzwaring van de aansluiting wel geld. De kosten verschillen per netbeheerder. Reken op ongeveer 250 tot 300 euro. Omdat het vermogen bij een 3-fase systeem over drie fasen wordt verdeeld, is de kans op overbelasting veel kleiner. Wat dat betreft is een 3-fase systeem dus het meest future proof , ook omdat steeds meer elektrische auto’s een 3-fase on board lader hebben. Eenvoudig te controleren Weten of je thuis een 1- of 3-faseaansluiting hebt? Simpel: kijk even in je meterkast. Bij een 1-faseaansluiting staat er 220v of 230v op je elektriciteitsmeter en bij een 3-faseaansluiting is dat 3x220v/230v of 380/400v. Check je jaarafrekening Wil je weten hoeveel je kwijt bent aan netbeheerkosten? Bekijk dan je jaarafrekening. Daarop staat alles duidelijk gespecificeerd. Op de factuur zal bij een 3-faseaansluiting de combinatie ‘3x25A’ worden vermeld. Met een 3x25A-groepenkast is het mogelijk om met 11kW te laden, maar alleen als de interne lader met drie fasen overweg kan. Elektrische auto met 22 kW laden thuis Wil je een auto opladen met een 3-faselader en met maximaal laadvermogen van 22 kW opladen, dan moet je beschikken over minimaal een meterkastaansluiting van ten minste 3x32A. De netbeheerkosten lopen dan direct op, variërend van een kleine 800 tot dik 1.000 euro, afhankelijk van de leverancier. Bekijk dus goed of je met een 11 kW-lader uit de voeten kunt. Met een 22 kW-laadpaal krijg je direct hogere netbeheerkosten. Fors hogere kosten De kosten lopen nog verder op bij een nog sterkere laadaansluiting thuis. In het meest extreme geval – we praten hier over 3x63A tot en met 3x80A – dan ga je op jaarbasis al 2.000 tot 2.500 euro betalen aan netbeheerkosten, afhankelijk van netbeheerder. Groot verschil Waarom dit verhaal? Omdat je bij verschillende elektrische auto’s een laadpaal voor thuis krijgt of tegen gereduceerd tarief een laadpaal voor thuis kunt kopen, inclusief installatie. Of dit een 11 kW of 22 kW laadpaal is, is per leverancier verschillend. Wat de fabrikant vaak vergeet te vertellen tijdens de aflevering, is dat een dikkere netaansluiting resulteert in flink hogere netbeheerkosten. Of je op jaarbasis een kleine 250 euro betaalt of 1.000 euro is toch een groot verschil. Nu klinkt thuis kunnen laden met 22 kW natuurlijk ontzettend leuk, maar het heeft wel een financiële impact. Het bericht 22 kW thuis laden: fors hogere netbeheerkosten verscheen eerst op ZERauto.nl .
Kia e-Niro is succesnummer in Nederland In de eerste tien maanden van dit jaar was elke vierde verkochte Kia een volledig elektrische auto. Met een elektrisch aandeel van 24 procent ligt Kia daarmee ver voor op het landelijke gemiddelde (13 procent). Een belangrijk deel van de elektrische verkopen komt voor rekening van de zeer succesvolle Kia e-Niro, de bestverkochte elektrische auto van Nederland in 2020. Twee batterijversies Met de uitbreiding van de compacte 39,2 kWh batterij, geeft Kia nu een passend vervolg aan dat succes. Tot dusver werd de e-Niro standaard geleverd met een 64 kWh batterijpakket, een vermogen van 150 kW/204 pk en een elektrische actieradius van liefst 455 kilometer (WLTP). Vanaf nu is de e-Niro er ook met een kleinere batterij van 39.2 kWh, een vermogen van 100 kW/136 pk en een range van 289 kilometer (WLTP). Aanhanger? Voor 39,2 kWh-uitvoering van de Kia e-Niro (in e-Soul) is er een speciale kit leverbaar die bestaat uit een fietsendragerhaak inclusief verticaal afneembare kogel. Neem je de 64 kWh-versie van de e-Niro of e-Soul, dan heb je een trekgewicht van maximaal 300 kilogram met 100 kilogram kogeldruk. Handig voor bijvoorbeeld elektrische fietsen. Uitvoeringen De Kia e-Niro is te bestellen als ComfortLine, DynamicLine, DynamicPlusLine en ExecutiveLine. Die laatste is exclusief voorbehouden aan de e-Niro met 64 kWh batterij. De 39,2 kWh-variant is er dus als ComfortLine, DynamicLine en DynamicPlusLine. De Kia e-Niro is standaard uitgerust met een multimediasysteem met 8-inch scherm en achteruitrijcamera, voorbereiding voor Apple CarPlay en Android Auto, DAB+ digitale radio, een 7-inch supervision cluster, 17-inch lichtmetalen wielen, LED-dagrijverlichting en LED-achterlichten, een smartkey met start/stop en elektrisch verstel-, verwarm- en inklapbare buitenspiegels. Voor de ComfortLine is de 11 kW 3-fase on board charger optioneel. Die is vanaf de DynamicLine standaard. Opladen Met de 11 kW onboard lader (3-fase) is de de batterij in ruim 4 uur (39,2 kWh) of een kleine 7 uur (64 kWh) van volledig leeg tot 100 procent opgeladen. Bijtelling Kia e-Niro in 2021 In 2021 is het belangrijk dat een batterij-elektrische onder de 40.000 euro kost om te profiteren van het laagste bijtellingstarief. De nieuwe vanafprijs van de Kia e-Niro is nu 35.995 euro (ComfortLine 39.2 kW). De prijzen van de e-Niro (ComfortLine) met het 64 kWh batterijpakket beginnen bij 38.995 euro. Tijdelijke EV-bonus Snelle particuliere beslissers kunnen bovendien profiteren van de tijdelijke EV-bonus van 4.000 euro die Kia momenteel bij aankoop aanbiedt. Hiermee is de e-Niro nu al te rijden vanaf 31.995 euro (ComfortLine 39.2 kW). De kleine lettertjes: Deze bonus geldt bij een particuliere aankoop tot eind december 2020 en levering en registratie begin 2021. De fiscale waarde voor de berekening van de bijtelling blijft ongewijzigd. Consumentenadviesprijs inclusief kosten rijklaarmaken bestaande uit: het transporteren, reinigen en poetsen van de auto, de kentekenplaten, handling- en administratiekosten, recyclingbijdrage, legeskosten, kosten tenaamstelling, een modelspecifieke mattenset en een veiligheidshamer. Kia e-Niro private lease Een e-Niro privéleasen kan ook. De volledig elektrische Kia is er inclusief verzekering, onderhoud en reparatie nu al vanaf 449 euro per maand, gebaseerd op een looptijd van 60 maanden in combinatie 10.000 kilometer per jaar . Het bericht Kia e-Niro nu ook met 39,2 kWh-batterij, vanaf 35.995 euro verscheen eerst op ZERauto.nl .
BMW hanteert ‘Power of Choice’-filosofie Als er binnen het gamma van BMW een auto de ‘Power of Choice’-filosofie het beste kan uitbeelden, dan is dat wel de BMW X3. Je kunt hem krijgen met een benzine- of dieselmotor, als plug-in hybride of als volledig elektrische versie in de vorm van de BMW iX3. Het is aan de klant om te bepalen welke aandrijflijn het beste bij hem of haar past. Kortom: jij kiest, BMW biedt de oplossing. X3 leverbaar met diverse aandrijflijnen In de toekomst krijgen meer modellen een verscheidenheid aan aandrijflijnen. De BMW X5 is daar ook al een goed voorbeeld van. Die kun je krijgen met benzine- of dieselmotor, als plug-in hybride en straks zelfs met een brandstofcel (waterstof). Overeenkomsten iX3 en X3 Goed, de BMW iX3 dus, het elektrische broertje van de X3. Dat verwantschap steekt de iX3 niet onder stoelen of banken. Het is overduidelijk nog steeds een X3. De carrosserie is grotendeels gelijk. Alleen krijgt de iX3 een ander front met haast dichte grille, andere wielen, andere bumpers en heel veel BMW i Blau-kleurige details om te benadrukken dat je hier te maken hebt met een elektrische auto. 80 kWh accu voor BMW iX3 De blauwe sierstrip onderaan de portieren zit er niet voor niets. Dit is een hint van de designers dat er in de bodemsectie in bijzonders ligt. In dit geval een accupakket met een bruto capaciteit van 80 kWh, waarvan 74 kWh bruikbaar is. De batterij bestaat uit 188 cellen en geeft de iX3 op papier een maximale WLTP-range van 459 kilometer. Daadwerkelijke actieradius Omdat de WLTP-testnorm nog altijd een theoretische waarde is – die overigens wel stukken realistischer is dan de vorige NEDC-methode – blijft er natuurlijk altijd een verschil bestaan met de actieradius die je daadwerkelijk haalt. Wij halen de BMW iX3 volgeladen (100%) op bij de importeur met een actieradius van ongeveer 350 kilometer, een verschil van 119 kilometer met de waarde in de brochure. Invloedrijk Is die afwijking stevig? Ja, best wel, maar je moet ook realiseren dat een elektrische range van een auto van diverse factoren afhankelijk is. Rijstijl, type band, bandenspanning, type wegdek, temperatuur, geografie, er komt van alles bij kijken. De grootste invloed op de range heb jij als bestuurder. De kachel een standje warmer betekent verlies van range. De muziek wat harder: verlies van range. Een keertje wat harder rijden betekent ook verlies. Kortom: je moet je manier van rijden veranderen om het maximale uit de aandrijflijn te halen. Topsnelheid Realiseer dat als je kiest voor een elektrische auto, zo ook voor deze BMW iX3. De SUV heeft een topsnelheid van 180 km/u. Leuk, maar totaal niet efficiënt. Dat is 130 km/u rijden ook niet. De luchtweerstand wordt hoog, de weerstand van de banden ook. Het gevolg: de kilometers vliegen uit het accupakket. Een sport Pas je tempo aan, anticipeer op het andere verkeer, ga vroegtijdig van je stroompedaal en win zoveel mogelijk energie terug met de regeneratiestand. Als je accepteert om je mindset wat betreft autorijden aan te passen, dan komt het helemaal goed. En dan wordt het zelfs leuk. Het is dan een sport om zoveel mogelijk range uit je batterij te halen. Standje ‘eco’ In de BMW iX3 is dat goed merkbaar. Wie continu hard rijdt, levert stevig op de actieradius in. Wie in het brein standje ‘eco’ weet te vinden en bewust autorijdt, komt daadwerkelijk verder. Het is in de praktijk mogelijk om 350 tot 400 kilometer te halen. In de stad is dat meer omdat je dan veel meer energie terugwint, helemaal in de meest agressieve stand waarbij je het rempedaal haast niet meer nodig hebt. Achterwielaandrijving Toch is een beetje doorrijden in de achterwielaangedreven iX3 ook erg leuk. Hij heeft namelijk power zat. De elektromotor van 286 pk (210 kW) heeft een indrukwekkend koppel van 400 Nm waardoor je altijd vlot accelereert. Van 0 naar 100 km/u kost je slechts 6,8 seconden, vergelijkbaar met de conventioneel aangedreven BMW X3 xDrive30i. De push in de rug bij volstroom is niet misselijkmakend, maar prettig. Geen lichtgewicht Omdat de accu in de bodem van de auto is geplaatst, ligt het zwaartepunt van de auto 7,5 cm lager dan dat van de andere BMW X3-modellen. Kortom: deze iX3 ligt met zijn 2.260 kilogram aan gewicht als een blok op de weg. En het is opvallend hoe goed BMW dat gewicht weet te maskeren. Knap gedaan. Opladen Belangrijk bij een elektrische auto zijn de oplaadtijden. Hoe zit dat bij de BMW iX3? De batterij kan bij een laadpunt met wisselstroom zowel eenfase als driefase laden met maximaal 11 kW. Aansluiten op een snellader (gelijkstroom) maakt opladen mogelijk met maximaal 150 kW. Dat klinkt al goed. In 10 minuten kun je dan 100 kilometer rijbereik bijladen. Met een snellader kan de accu in de BMW iX3 in 34 minuten van 0 tot 80% van zijn capaciteit opladen. Berijders van de BMW iX3 kunnen profiteren van de vaste scherpe tarieven van de snelladers van het IONITY-netwerk: € 0,29 per kWh. Het basistarief van IONITY en dat voor BMW Charging is voor berijders van de iX3 de eerste drie jaar gratis. Dat is een meevaller. Executive of High Executive Maar voordat je dat voordeeltje hebt, moet je eerst investeren. De prijs van een BMW iX3 Executive begint bij 67.500 euro. De BMW iX3 High Executive kost minimaal 73.500 euro. De vraag is of een particulier dit bedrag af kan tikken. Een zakelijk rijder krijgt te maken met een mixbijtelling van 12 procent (1 tot 40.000 euro) en 22 procent (alles boven 40.000 euro). You do the math . BMW iX3 (2021) – De elektrische X3 – REVIEW – AutoRAI TV Klopt het plaatje? Feit is wel dat de BMW iX3 als elektrische auto bijzonder goed geslaagd is. Hij voelt solide en heel degelijk aan, is supercomfortabel, stuurt prettig, heeft fijne stoelen, is uitgerust met een van de betere infotainmentsystemen, is ruim en doet aan praktisch gebruiksgemak niet onder voor een conventionele BMW X3. Kortom: het plaatje klopt wel. Praktisch De achterbankleuning is in een verhouding van 40:20:40 neerklapbaar. De bagageruimte is te vergroten van 510 tot 1.560 liter. Ruimte zat. Ook voor de oplaadkabels, want die kun je onder de bagagevloer opbergen in een handig vak. Veel sjouwen met de kabels vanuit de bagageruimte is niet nodig, want het laadpunt zit rechtsachter verstopt achter het ‘tankklepje’, nu dus een laadklepje. Groeten uit China De BMW iX3 wordt later in 2020 het eerst in China gelanceerd en is het eerste model van het merk dat ook voor de export wordt geproduceerd in de fabriek in Shenyang, China. Deze fabriek is onderdeel van de joint venture BMW Brilliance Automotive. Eind januari 2021 start de levering in Europa en dus ook in Nederland. Aan jou de vraag voor welke BMW X3 je gaat. Ga je nog even voor een diesel – of benzineversie? Kies je voor de gulden middenweg in de vorm van de plug-in hybride? Of ga je toch voor volledig elektrisch? BMW heeft in ieder geval op alles een passend, stijlvol en comfortabel antwoord. Technische specificaties BMW iX3 (2021) Elektromotor : synchrone draaistroomelektromotor zonder magneten Piekvermogen elektromotor : 286 pk (210 kW) Systeemkoppel : 400 Nm 0-100-tijd : 6,8 seconden Topsnelheid : 180 km/u (begrensd) Aandrijving : achterwielen Accupakket : 80 kWh (74 kWh bruikbaar) Aantal cellen accupakket : 188 Actieradius : 459 kilometer (WLTP) Actieradius praktijk : 350-400 kilometer Het bericht Autotest – BMW iX3 (2021) – de elektrische X3! verscheen eerst op ZERauto.nl .
Een overzicht van de prijzen We nemen je eerst even mee in de prijzen van de I-Pace-reeks. De EV400 start bij 81.855 euro. En neem je de duurste HSE-versie, dan betaal je zelfs al 96.975 euro. Veel geld. Wat dat betreft is de I-Pace EV320 gezien de huidige bijtellingsregels veel interessanter. Daarmee geven we ook direct aan dat een I-Pace voor de particulier vrij duur blijft. I-Pace EV320 Zakelijk gezien kan een I-Pace wel interessant zijn. Want lees maar even mee: de prijs van een EV320 start bij 65.990 euro. Dan krijg je de S-versie die wij toevallig ook gereden hebben. Daarin kom je feitelijk al niets te kort. Je hebt navigatie, stoelverwarming, cruise control, een haarscherpe achteruitrijcamera en ga zo maar door. Wij hebben eigenlijk niets gemist. Of je moet het storend vinden om je stoel handmatig te moeten verstellen. Valt echt mee te leven. “Met de onboard lader van 11 kW is 3-fase laden mogelijk.” S-versie Investeren in een SE (74.160 euro) of HSE (81.110 euro) kan, maar bijtellingstechnisch is dat niet heel interessant. De S is op dit moment de versie die je moet hebben. Dan betaal je via Financial Lease minimaal 499 euro per maand en al zakelijk rijder ben je 326 euro netto kwijt aan bijtelling. Prijzen op een rij: I-PACE EV320 S: 65.990 euro I-PACE EV320 SE: 74.160 euro I-PACE EV320 HSE: 81.110 euro I-PACE EV400 S: 81.855 euro I-PACE EV400 SE: 90.025 euro I-PACE EV400 HSE: 96.975 euro Business Pack Voor de uitvoeringen S en SE is er nog keuze uit een optioneel Business Pack. Voor de meerprijs van 3.000 euro wordt de uitrusting van de S-uitvoering uitgebreid met 20-inch lichtmetalen wielen, een elektrisch bedienbare achterklep, een tweede touchscreen, premium vloermatten, verwarmbare voorstoelen, een dubbele bekerhouder voorin én het ionisatiesysteem met PM2.5 filter voor extra reiniging van de interieurlucht. Wellicht de moeite waard dus. Waarom interessant? Wat de Jaguar I-Pace EV320 interessant maakt is dat je hetzelfde accupakket krijgt als de EV400. Daardoor heb je op papier dus ook 470 kilometer range (WLTP). Jij en ik weten ook wel dat die range van diverse factoren afhankelijk is. Denk aan rijstijl, type wegdek, geografische gegevens, wielgrootte, bandenspanning en weersomstandigheden. Uiteindelijk moet je in de praktijk rekenen op een actieradius van ongeveer 300 tot 400 kilometer. Wij halen de I-Pace EV320 volgeladen op met 385 kilometer range. “In de praktijk moet je rekenen op een actieradius van ongeveer 300 tot 400 kilometer.” Opladen Met de onboard lader van 11 kW is 3-fase laden mogelijk. Daarmee kan per uur 53 kilometer aan rijbereik worden bijgeladen. Een lege batterij is in 8,6 uur weer geheel volgeladen. Bij een 50 kW DC-snellader kan per 15 minuten 63 kilometer aan rijbereik worden bijgeladen. Bij een 100 kW DC-lader is dat 127 kilometer per 15 minuten. Vermogen De aandrijflijn van de I-Pace EV320 is gelijk aan die van de snellere I-Pace EV400. De batterijcapaciteit van 90 kWh is dus gelijk aan de EV400, maar de elektromotoren zijn opnieuw gekalibreerd. Het systeemvermogen komt nu uit op 320 pk met een maximumkoppel van 500 Nm versus 400 pk en 696 Nm voor de EV400. Dat merk je ook wel aan de prestaties. “Die 320 pk blijkt in de praktijk meer dan genoeg. Sterker nog: deze I-Pace is aangenaam vlot.” Performance De 0-100-tijd van de Jaguar I-Pace EV320 bedraagt 6,4 seconden, terwijl de EV400 slechts 4,8 seconden nodig heeft. De topsnelheid van de EV320 komt uit op 180 km/u. De EV400 gaat nog 20 km/u harder. Die 320 pk blijkt in de praktijk meer dan genoeg. Sterker nog: deze auto is aangenaam vlot. Dat komt omdat er altijd 500 Newtonmeters paraat staan. Je hebt dus altijd en overal maximale trekkracht. Let op de wielen Dat deze I-Pace EV320 staat op 20-inch wielen is top. Grotere wielen doen afbreuk aan het comfort, zo schreven we al eerder in onze review over de I-Pace EV400 . Ook hier geldt dat wielen in de maat 22-inch er wellicht mooi uitzien, maar afbreuk doen aan het comfort. Met 18-, 19- of 20-inch is de wielophanging bijzonder prettig en is de auto bovendien stukken stiller. Een aanrader dus: kleinere wielen. Het design kan het hebben. “Een aanrader dus: kleinere wielen. Het design kan het hebben.” Technologie De I-Pace EV320 doet wat technologie niet onder voor de duurdere en snellere EV400. De volledig elektrisch aangedreven SUV leverbaar met het nieuwe Pivi Pro infotainmentsysteem, Cabin Air Ionisation met PM2.5 filter en de ClearSight digitale achteruitkijkspiegel. De EV320 is te herkennen aan de nieuwe afwerking van de grille in Atlas Grey. Pivi Pro? Pivi Pro is de naam van het nieuwe infotainmentsysteem van Jaguar. Hier kunnen we kort over zijn: wat een topsysteem. Fraaie graphics, duidelijke menustructuren, eenvoudig in de bediening. Gewoon goed. Je merkt aan alles dat er goed over nagedacht is. Over Pivi Pro Om vrijwel onmiddellijk opstarten mogelijk te maken, heeft Pivi Pro zijn eigen toegewijde energiebron, zodat de navigatie gereed is zodra de bestuurder achter het stuur zit. Pivi Pro -connectiviteit heeft verder de nieuwste dual-sim-technologie met twee LTE-modems waardoor het systeem meerdere functies tegelijkertijd kan uitvoeren, zoals het streamen van media en het downloaden van Software Over The Air (SOTA)-updates. Het systeem heeft ook de mogelijkheid om via Bluetooth twee mobiele apparaten tegelijk met het systeem te verbinden. “Pivi Pro: wat een topsysteem” Conclusie Op diverse fronten een zeer comfortabele, prettig rijdende elektrische crossover met genoeg ruimte aan boord voor bagage en passagiers. En dankzij de 90 kWh-batterij is de actieradius ook nog eens heel acceptabel. Je hebt wel minder vermogen in deze Jaguar I-Pace EV320, maar ook met 320 pk valt in de praktijk uitstekend te leven. Dit is de I-Pace die Jaguar direct had moeten leveren. Maar goed, hij is er nu in ieder geval. Een gevalletje ‘beter laat dan nooit’. Goed is ie absoluut. Jaguar I-PACE EV320 – De goedkopere I-Pace die net zo goed is – AutoRAI TV Het bericht Autotest – Jaguar I-Pace EV320 (2020) verscheen eerst op ZERauto.nl .
Nieuw tijdperk De ID.3 luidt een nieuw tijdperk in voor Volkswagen. Nu zal je denken: ‘Maar het is toch gewoon de zoveelste elektrische auto?’. Daar heb je helemaal gelijk in. Het ‘nieuwe tijdperk’ slaat vooral op het gebruik van het nieuwe MEB-platform waarop het Volkswagen-concern diverse elektrische auto’s gaat bouwen. De ID.3 is slechts het begin. Later komen er een ID.Buzz en een ID.4 crossover bij. En daar houdt het niet mee op. 33 miljard euro Volkswagen investeert liefst 33 miljard euro in de ontwikkeling van elektrische mobiliteit. Rond 2029 heeft de Group 75 batterij-elektrische modellen in het gamma. De ID.3 is wat dat betreft dus het begin van iets groots. Volkswagen ID.3 1ST (2020) – REVIEW – AutoRAI TV Volkswagen ID.3 met 58 kWh batterij Maar laten we niet te hard van stapel lopen. Terug naar deze ID.3 1ST. Deze Volkswagen heeft een 58 kWh batterij en een 204 pk en 310 Nm sterke elektromotor op de achteras. Op die achteras is niet alleen de elektromotor, maar ook de elektronische aansturing en de ééntrapstransmissie geïntegreerd. De ID.3 1ST sprint in 7,3 seconden naar 100 km/u. Er komen drie versies Uiteindelijk komen er drie batterijversies van de ID.3. De 58 kWh-batterij met 420 kilometer range (WLTP) is de tweede in de line-up. Begin 2021 komt Volkswagen met een met 77 kWh accu met tot 542 km actieradius (WLTP). Daarnaast volgt er nog een 45 kWh-batterij met 330 kilometer range en een vermogen van 146 pk. Die gaat naar verwachting ongeveer 30.000 euro kosten. In het kort… ID.3 45 kWh – 146 pk – 330 km – laden: 7,2 kW (AC) tot 50 kW (DC, 100 kW optioneel) ID.3 58 kWh – 204 pk – 420 km – laden: 11 kW (AC) tot 100 kW (DC) ID.3 77 kWh – 204 pk – 542 km – laden: 11 kW (AC) tot 125 kW (DC) Oplaadtijd Bij 100 kW laadvermogen is de 58 kWh accu van de ID.3 1ST in 30 minuten op te laden voor een actieradius van 290 kilometer (WLTP). Ook hier geldt het adagium: opladen doe je wanneer dat kan, niet wanneer dat moet. En wat kost dat allemaal? Prijzen van de 45 kWh en 77 kWh versies zijn nog niet bekend. Voor de 45 kWh-versie geeft Volkswagen wel een richtprijs: minder dan 30.000 euro. Dat klinkt veelbelovend! Van de ID.3 1ST bestaan in ieder geval drie versies, te weten de 1ST (37.990 euro), de 1ST Plus (43.990 euro) en de 1ST Max (49.490 euro). Dit is standaard De basisversie van de ID.3 1ST kost 37.990 euro en beschikt standaard over onder meer 18-inch wielen, DAB+ digitale radio, een navigatiesysteem, Natural Voice Control, Lane Assist, Adaptive Cruise Control en parkeersensoren. De ID.3 1ST Plus – vanaf 43.990 euro – voegt daar onder meer 19-inch wielen, IQ.Light LED Matrix-koplampen, Keyless entry en een achteruitrijcamera aan toe. “Er is in de ID.3 duidelijk sprake van minimalisme, in de positieve zin van het woord.” Het topmodel: de 1ST Max Het topmodel is de ID.3 1ST Max. Die kost 49.490 euro. Wij rijden in de Max-versie met nagenoeg alle toeters en bellen. Extra’s ten opzichte van de 1ST Plus zijn 20-inch lichtmetalen wielen, Travel Assist (Traffic Jam Assist, Emergency Assist, Dodehoeksensor (Side Assist), Telefoonvoorbereiding ‘Plus’, inclusief draadloos laden, een panoramadak, comfortabele Ergo-Active stoelen vóór die ook elektrisch verstelbaar zijn en zelfs een massagefunctie hebben. Via een toekomstige update activeert Volkswagen ook een Head-up Display met ‘Augmented Reality’. Opzet interieur Het opzet van het interieur van de Volkswagen ID.3 is net even anders dan je in andere Volkswagen-modellen wellicht gewend bent. Er is in de ID.3 duidelijk sprake van minimalisme, in de positieve zin van het woord. Het interieur oogt en voelt ruimtelijk. Je kijkt uit op een compact digitaal instrumentencluster dat op een motorfiets niet zou misstaan. Verder heeft de ID.3 een fors touchscreen met een overzichtelijke menu-indeling. Stuurwieltoetsen Over de aanraaktoetsen op het stuurwiel zijn we niet echt te spreken. Ze worden snel vies en de bediening ervan verloopt onnatuurlijk met een wat raar aanvoelende haptische feedback. Hier had Volkswagen beter conventionele knoppen kunnen toepassen. Vernieuwing pakt in die zin niet altijd positief uit. Soms is old school nog steeds de beste methode. De besturing voelt wat wollig aan, zonder al te veel gevoel. Hier hebben meer elektrische auto’s ‘last’ van. Gewoon een kwestie van wennen, want na een week of maand weet je niet beter. Die 204 pk blijkt in de praktijk ook meer dan genoeg. Sterker nog: deze ID.3 is vlot. Heel vlot. Dat komt grotendeels door het koppel van 310 Nm dat altijd beschikbaar is. Dat maakt rijden in de ID.3 bijzonder aangenaam. D overbodig De transmissiehendel zit vast aan het digitale display voor je neus. Met een draai-selectiehendel selecteer je de gewenste versnelling: R, N, D of B. In standje ‘D’ rolt de ID.3 uit als een conventionele auto met verbrandingsmotor. In ‘B’ kun je daadwerkelijk rijden volgens het one-pedal-driving principe. Je wint in deze stand extra energie terug. Feitelijk zet je hem dus altijd in B. D is wat dat betreft overbodig. Formaatje Golf Wie de Volkswagen ID.3 in het echt ziet, concludeert vast één ding: hij is net zo groot als een Golf. Vanbinnen is de ID.3 echter veel ruimer, vergelijkbaar zelfs met een Passat. Doordat er minder ruimte nodig is voor de motor en aandrijving, ontstaat er een veel ruimer interieur. Vooral het dashboard is zoveel mogelijk naar voren geplaatst, haast op de voorwielen. Zo ontstaat een ruim compartiment. De bagageruimte is dan weer vergelijkbaar met een reguliere Golf. In de ID.3 heb je 385 liter tot je beschikking. Voor de volledigheid: de ID.3 is 4,26 meter lang, 1,81 meter breed en 1,55 meter hoog. Zijn wielbasis bedraagt liefst 2,77 meter. Trekhaak aub? Een reguliere trekhaak is op de ID.3 niet mogelijk. Voor het vervoer van bijvoorbeeld fietsen levert Volkswagen wel een speciale trekhaak (laadvermogen 75 kilogram). Hoe zit het met onderhoud De ID.3 wordt geleverd met tot 6 jaar onderhoud en APK-keuring bij de officiële Volkswagen-dealers. Maar let wel: buiten deze onderhoudsbeurten vallen slijtagedelen zoals remschijven, remblokken, ruitenwissers, banden en schade die ontstaan is door invloeden van buitenaf. “Iemand met een te zware rechtervoet, hoort feitelijk niet thuis in een BEV.” De actieradius Op papier heeft de Volkswagen ID.3 1ST een range van 424 kilometer. In de praktijk moet je rekening houden met 300 tot 400 kilometer, afhankelijk van de buitentemperatuur, het type wegdek, de grootte van het wiel, de bandenspanning, geografische gegevens en in het bijzonder van je rijstijl. In een elektrische auto moet je echt je mindset wat betreft autorijden veranderen om het maximale uit het accupakket te halen. Iemand met een te zware rechtervoet, hoort feitelijk niet thuis in een BEV. Conclusie De Volkswagen ID.3 laat zien dat de fabrikant goed heeft nagedacht over de invulling van het concept ‘elektrische auto’. Het MEB-platform vormt een ijzersterke basis waarop Volkswagen kan bouwen, nu en in de toekomst. Vooral de ruimte aan boord, de stilte en het comfortabele onderstel zorgen ervoor dat je de ID.3 snel gaat waarderen. Het bericht Autotest – Volkswagen ID.3 (2020), een must have? verscheen eerst op ZERauto.nl .
Voor de ontwikkeling van de E-Transit heeft Ford goed geluisterd naar haar klanten. Letterlijk, want een gespecialiseerde afdeling, D-Ford, heeft uitgebreid met een zeer gevarieerde groep klanten gesproken. Van loodgieters en bouwvakkers tot pakketbezorgers en andere distributiebedrijven. Ideale totaalpakket De behoeften van al deze klanten zijn uitvoerig geanalyseerd en op basis daarvan is de elektrische besteller ontwikkeld. De E-Transit moet met al zijn specificaties het ideale totaalpakket bieden. Daarom zijn er voorlopig ook geen plannen voor andere uitvoeringen wat de aandrijflijn betreft. (Nog) geen Volkswagen Op bedrijfswagengebied heeft Ford tegenwoordig een samenwerking met Volkswagen , maar daar staat deze E-Transit los van. De samenwerking met Volkswagen richt zich in eerste instantie op een nieuwe pick-up (opvolger Ranger/Amarok) en een lichtere bedrijfswagen. Net zo praktisch Ten opzichte van de dieselversie verandert er niets aan de praktische eigenschappen van de Transit. Ook de E-Transit is in allerlei configuraties leverbaar, liefst 25 in totaal. Het laadvolume blijft volledig beschikbaar en het laadvermogen bedraagt maximaal 1.616 kg voor de bestelbusuitvoeringen en maximaal 1.967 kg voor de chassis-cab-varianten. Ruimer interieur Aan de buitenkant is de E-Transit te herkennen aan een nieuw grille, met daarin de laadaansluiting verwerkt. In het interieur is het dashboard op een aantal punten aangepast. Bij de middenconsole maakt de traditionele versnellingspook plaats voor een draaiknop. Ook is de mechanische handrem vervangen door een elektronisch aangestuurd exemplaar, zodat voorin meer ruimte rond de stoelen ontstaat. Handig voor wie vaak in- en uit moet stappen. De aandrijflijn De aandrijflijn van de E-Transit is in zekere zin omgekeerd ten opzichte van de dieselversie. De elektromotor zit achterin tussen de achterwielen en drijft die ook aan. Het 67 kWh- batterijpakket bevindt zich onder de wagenbodem tussen de assen en in de voormalige motorruimte zit de overige apparatuur. De elektromotor levert een vermogen van 198 kW (269 pk) en 430 Nm koppel. De achterwielaandrijving is een bewuste keuze. Het is een praktische opstelling, maar zorgt ook voor meer tractie dan voorwielaandrijving. Ook is achterwielaandrijving efficiënter dan vierwielaandrijving. Drie rijmodi Er zijn drie rijmodi: Normal, Slippery en Eco. Die spreken eigenlijk voor zich: voor rijden onder normale omstandigheden, op gladdere ondergrond en een zo zuinig mogelijke afstelling. Die laatste kan tot 10% energiebesparing opleveren, mede dankzij een beperkte topsnelheid en uitgeschakelde klimaatcontrole aan boord. 350 km actieradius De actieradius bedraagt, afhankelijk van de uitvoering, tot 350 kilometer volgens de WLTP-cyclus. Zeker bij gebruik in de stad moet dat daadwerkelijk haalbaar zijn, aldus Ford. Ook is de actieradius bewust een ruimschoots langere afstand dan klanten gemiddeld per dag zullen afleggen. Zo blijft er namelijk genoeg stroom over om de Transit bijvoorbeeld als stroomvoorziening voor andere apparaten te gebruiken. Pro Power Onboard-stroomvoorziening Daarvoor biedt Ford optioneel de Pro Power Onboard aan, een stroomvoorziening in de laadruimte. Deze is op de cabinewand vlakbij de rechter schuifdeur geplaatst. Met de Pro Power Onboard zijn bijvoorbeeld gereedschappen van stroom te voorzien, zonder dat daar een externe generator voor nodig is. Om ervoor te zorgen dat er genoeg stroom overblijft om na het werk weer thuis te komen, heeft de Pro Power Onboard standaard een verbruikslimiet van 2,3 kW. Via het infotainmentsysteem is die limiet naar wens aan te passen. Opladen Toch zal de E-Transit op een gegeven moment ook zelf weer opgeladen moeten worden. De E-Transit is uitgerust met een 11,3 kWh boordlader. Het batterijpakket van 0 naar 100% opladen duurt daarmee 8,2 uur. Snelladen kan tot 115 kW en dan is de batterij in 34 minuten van 15 tot 80% op te laden. Verder biedt Ford verschillende mogelijkheden voor opladen bij het werk of thuis, zoals een wallbox. Ook biedt Ford het FordPass Connect-laadnetwerk in samenwerking met NewMotion. Het infotainmentsysteem biedt functies om laadpunten te vinden, inclusief real-time informatie over bijvoorbeeld de beschikbaarheid. Nieuw infotainment Dat brengt ons het infotainment, dat eveneens nieuw is. De E-Transit beschikt over het nieuwe SYNC4-systeem, met 12-inch display en over-the-air-updates. Het FordPass Connect-modem behoort tot de standaarduitrusting, waarmee de E-Transit de meest ‘slimme’ en meest verbonden Transit ooit is. Tot de nieuwe functies behoort een verbeterde stemherkenning voor de bediening van bepaalde functies. Ook doet het systeem proactief aanbevelingen op basis van instellingen die je eerder hebt gedaan. Het interieur kan op afstand worden voorgeconditioneerd. Dat zorgt er aan de ene kant voor dat het interieur bij het instappen al direct een aangename temperatuur heeft. Een ander voordeel is dat deze klimaatcontrole tijdens het laden plaatsvindt en dus niet ten koste gaat van de actieradius. Hulpmiddelen Natuurlijk is de E-Transit net als andere Fords voorzien van allerlei assistentiesystemen. Zo wordt de E-Transit geleverd met verkeersbordenherkenning en dodehoekassistentie. Manoeuvreren in krappe ruimtes wordt nog eenvoudiger dankzij o.a. de 360-gradencamera’s. Om er zeker van te zijn dat je werknemers zich gedragen in het verkeer, is het ook mogelijk om op afstand de topsnelheid van de E-Transit te beperken. Wagenparkbeheer Wie meerdere bedrijfswagens in dienst heeft, krijgt hulp van verschillende functies speciaal voor wagenparkbeheer. Zo zijn laadstatus, stroomverbruik en resterende actieradius van je wagenpark in één overzicht bij te houden. Al deze gegevens zijn bovendien te koppelen aan de gebruikelijke bestaande systemen voor wagenparkbeheer. Werken in stilte De volledig elektrische aandrijflijn heeft meerdere voordelen. In de eerste plaats is er geen lokale uitstoot, waarmee je gegarandeerd toegang hebt tot eventuele milieuzones. Bovendien zorgt de stille elektromotor ervoor dat de E-Transit probleemloos ’s nachts of in de vroege ochtenduren aan het werk kan gaan. Kostenbesparing Doe je het niet voor het milieu, dan wel voor de portemonnee, aldus Ford. Volgens Ford is de E-Transit 40% voordeliger in gebruik en onderhoud dan de dieselversies. Toegegeven, de aanschafprijzen zijn hier niet bij meegerekend. In aanschaf zal de E-Transit ongetwijfeld duurder worden dan de dieselversies. Toch is Ford er van overtuigd dat de E-Transit onder de streep de voordeligste optie blijft. In een periode van drie jaar moet hij zich al hebben terugverdiend. Extra zekerheid: garanties Een ander voordeel is dat de E-Transit gegarandeerd maar één keer per jaar een onderhoudsbeurt nodig heeft, hoeveel kilometer de bus ook maakt. Ook geruststellend is de garantie op het batterijpakket: 8 jaar of 160.000 kilometer. Marktintroductie in 2022 Ford verwacht de E-Transit in de lente van 2022 in Europa te introduceren. Dat duurt dus nog even. In de tussentijd worden voorseriemodellen in de praktijk getest voor de laatste finetuning. Over prijzen doet Ford nog geen uitspraken, maar men verwacht de E-Transit voor “een concurrerende prijs” te kunnen aanbieden. De E-Transit voor Europa wordt straks gebouwd bij de Ford Otosan Kocaeli-fabriek in Turkije, waar ook veruit de meeste andere Transit-modellen vandaan komen. Europa wordt de belangrijkste afzetmarkt voor de E-Transit, die dan ook in bijna ieder Europees land in de prijslijsten komt te staan. Ook in Noord-Amerika en Oceanië zal de E-Transit het aanbod versterken. Het bericht Ford presenteert volledig elektrische E-Transit verscheen eerst op ZERauto.nl .
Riante wielbasis voor BMW iX De BMW iX is een zogeheten Sports Activity Vehicle (SAV), een crossover dus. Qua vorm is hij te vergelijken met de Jaguar I-Pace. Hij heeft de lengte en breedte van de BMW X5, de hoogte van de BMW X6 en de wielkuipomvang van de BMW X7. Binnenin is plaats voor vijf personen. Die kunnen extra ruim zitten dankzij de wielbasis die exact 3.000 mm meet. “De auto is technologisch complex, maar voelt heel helder en ongecompliceerd. De BMW iX biedt een mobiele leefruimte waarin mensen zich op hun gemak voelen en waarin de intelligentie er alleen is wanneer je die nodig hebt”, aldus Adrian van Hooydonk, Senior Vice President BMW Group Design. Aluminium en CFRP BMW bouwt de iX op een nieuw aluminium spaceframe constructie met zogeheten Carbon Cage. Feitelijk gaat het hier om met koolstofvezel versterk kunststof (CFRP). Deze constructie moet het gewicht laag houden, ook al communiceert BMW nog geen gewichten. Grille is ook ‘intelligentiepaneel’ De portieren zijn raamstijlloos, de bagageklep heeft geen sluitnaden en strekt zich uit over de gehele achterzijde. Opvallend is de verticaal en haast ingesloten BMW-nierengrille die ook fungeert als ‘intelligentiepaneel’ met geïntegreerde sensoren, camera- en radartechnologie voor de aanwezige assistentiesystemen. BMW Laserlight optioneel De nieuwe BMW iX heeft verder de meest compacte koplampen ooit voor een model van BMW Group. Standaard heeft de iX full-LED koplampen. Optioneel is BMW Laserlight met matrixfunctie voor grootlicht leverbaar. Dit systeem heeft adaptieve LED-koplampen met matrixfunctie en een nieuw type Laserlight module. Dim- en grootlicht worden bij deze koplampvariant zowel door de binnenste als buitenste lichtbron gegenereerd. De matrixfunctie van het BMW Selective Beam grootlicht vergroot het bereik van de lichtbundel en voorkomt tegelijkertijd dat andere weggebruikers worden verblind. Vulopening voor ruitenwisservloeistof Saillant detail: de vulopening voor de ruitenwisservloeistof is geplaatst onder het BMW-logo op de motorkap. Het logo opent en sluit door middel van zacht indrukken. De motorkap heeft geen regulier openingsmechanisme; de technologie en aandrijfelektronica daaronder is alleen toegankelijk voor werkplaatsmedewerkers. BMW i Blau Andere kenmerken zijn vlak gemonteerde handgrepen die met een druk op een knop worden geactiveerd, buiten het zicht geplaatste sensoren en een achteruitrijcamera met lensreinigingssysteem dat is geïntegreerd in het BMW-logo op de bagageklep. De accenten in BMW i Blau moet het duurzame karakter van de BMW iX accentueren. Aerodynamica De BMW iX is aerodynamisch zeer efficiënt. Hij heeft een luchtweerstandscoëfficiënt van slechts Cw 0,25. Alleen al de volledig op de auto en elkaar afgestemde aerodynamische elementen aan de voorzijde, achterzijde, onderzijde en wielkuipen voegen 65 kilometer aan de actieradius toe, zo stellen de makers. Daarvan is 25 kilometer te danken aan de derde generatie Active Air Stream aan de voorzijde van de BMW iX. Die leidt de koellucht direct naar de aandrijfunit en het remsysteem waar en wanneer dat nodig is. Bij normale rijsituaties zijn zowel de BMW-nierengrille als de luchtinlaten onderaan de voorbumper volledig afgesloten. BMW Air Performance-wielen De BMW iX is standaard uitgerust met 20 inch lichtmetalen wielen. Optioneel levert BMW Air Performance-wielen in de maat 21- of 22-inch. Deze wielen helpen om de luchtweerstand te verminderen. De Air Performance wielen wegen zo’n 15 procent minder dan conventionele lichtmetalen wielen. Ze bestaan uit een aluminium basiswiel met aangepaste inleggen tussen de spaken. Deze inleggen zorgen met name aan de buitenkant van het wiel voor een vlak design, wat weer zorgt voor een veel soepeler luchtstroom. Zo dragen de Air Performance wielen zelfs met 15 kilometer bij aan de actieradius van de BMW iX. BMW Curved Display Tijd om in te stappen. Dan valt het oog direct op het BMW Curved Display, bestaande uit een 12,3-inch Information Display en een 14,9-inch Control Display. Dit alles met één glasoppervlak zonder omlijsting. “Het Curved Display is groter en scherper dan de displays in onze huidige modellen. Daarmee laat het interieur van de BMW iX zien waar het cockpitdesign voor toekomstige BMW modellen heen gaat”, zegt Frank Weber, Lid van de Raad van Bestuur van BMW AG, Development. Zeshoekig stuurwiel De BMW iX is het eerste serieproductiemodel van BMW Group met een zeshoekig stuurwiel. De op de autosport geïnspireerde contouren maken in- en uitstappen makkelijker en zorgen voor een beter zicht op het Information Display. Stuurwielverwarming met drie standen is optioneel. Panoramadak De BMW iX heeft het grootste glasoppervlak ooit toegepast in een model van BMW Group. Het dak bestaat uit één stuk en overspant het gehele interieur zonder dwarsbalken die het licht en zicht onderbreken. Polymer Dispersed Liquid Chrystal Het glazen panoramadak van de BMW iX is het enige in de automotive industrie dat voor het verduisteren gebruikmaakt van PDLC (Polymer Dispersed Liquid Chrystal) technologie. De transparantie van het glazen panoramadak wordt aangepast door een elektrische spanning toe te passen op de middelste laag folie. De elektrische energie zorgt ervoor dat de vloeibare kristallen, verdeeld in een polymeermatrix, op zo’n manier zijn uitgelijnd dat ze lichtstralen ongehinderd doorlaten in het interieur. Deze elektrochrome verduistering is optioneel verkrijgbaar. Aandrijflijn Aan kracht is geen gebrek: de vijfde generatie BMW eDrive technologie – met twee elektromotoren – levert een systeemvermogen van maximaal 500 pk (370 kW). Daarmee sprint de BMW iX in minder dan vijf seconden naar 100 km/u. Batterij De batterij heeft een capaciteit van meer dan 100 kWh, goed voor een actieradius van meer dan 600 kilometer (WLTP). Met DC-snelladen met tot 200 kW laadt de accu in 40 minuten op van 10 tot 80 procent. Met tien minuten snelladen is de actieradius al met 120 kilometer toegenomen. Bij opladen met 11 kW aan een Wallbox duurt opladen van 0 naar 100 procent minder dan elf uur. Grondstoffencyclus “De accu’s in de BMW iX zijn ontworpen als onderdeel van een grondstoffencyclus voor de lange termijn en hebben een uitzonderlijk hoog recyclingspercentage. De energie voor de productie van de accucellen en de hoogvoltage-accu als geheel is volledig afkomstig uit hernieuwbare bronnen”, aldus BMW. 5G ready “De BMW iX heeft meer rekenkracht voor het verwerken van data en krachtiger sensortechnologie dan de nieuwste modellen uit ons huidige aanbod. Bovendien heeft de BMW iX 5G compatibiliteit, waarmee hij ook beschikt over nieuwe en verbeterde functies voor autonoom rijden en parkeren”, aldus Frank Weber, Lid van de Raad van Bestuur van BMW AG, Ontwikkeling. Productiestart BMW iX De productie van de iX start in de tweede helft van 2021 in de BMW-fabriek in Dingolfing. De marktintroductie vindt eind 2021 plaats. BMW iX Sportpakket BMW levert van de iX ook een versie met Sportpakket. Die ziet er zo uit. Het bericht BMW iX (2021): alles wat je over deze elektrische BMW moet weten verscheen eerst op ZERauto.nl .
Keuze uit twee batterijversies De vernieuwde Hyundai Kona Electric wordt net als het huidige model leverbaar met twee batterijpakketten, te weten 64 kWh of 39,2 kWh. Kona Electric 2021 64 kWh De elektromotor in de versie met 64 kWh-batterijpakket levert een maximaal vermogen van 204 pk en 395 Nm aan koppel, goed voor een sprint van 0 naar 100 km/u in 7,9 seconden en een maximumsnelheid van 167 km/u. De Kona Electric met 64 kWh-batterijpakket haalt 484 kilometer (volgens WLTP) op een volle acculading. Kona Electric 2021 39,2 kWh De Kona Electric met 39,2 kWh-batterijpakket levert 136 pk en 395 Nm aan koppel en accelereert van 0 naar 100 km/u in 9,9 seconden. De maximumsnelheid van deze versie bedraagt 155 km/u. De Kona Electric 39,2 kWh heeft een actieradius tot 305 kilometer (WLTP). Een overzicht van de exterieur-highlights: De voorzijde krijgt een hertekende, dichte grille en nieuwe LED-dagrijverlichting De positie van de laadklep aan de voorzijde blijft ongewijzigd Nieuwe, scherper getekende koplampen strekken zich uit rond de zijkant van de auto en vallen op door hun veelzijdige reflectortechnologie (MFR) De koplampen sluiten aan op de in kleur gespoten wielkasten Verticale luchtinlaten verbeteren de aerodynamica en helpen turbulentie rond de wielkasten te voorkomen De vernieuwde Kona Electric is 40 millimeter langer dan zijn voorganger Er is keuze uit een reeks nieuwe exterieurkleuren, desgewenst met het dak in een contrasterende kleur Compleet nieuw interieur Het interieur wordt helemaal vernieuwd. Het 10,25-inch AVN-scherm (Audio Video Navigatie) blijft, maar compleet nieuw is een 10,25-inch digitaal instrumentarium met nieuwe connectiviteitsvoorzieningen. Een overzicht van de belangrijkste interieur-highlights: Meer connectiviteit met de nieuwste versie van Hyundai Bluelink, LIVE Services en Apple CarPlay en Android Auto Klanten die kiezen voor het 8-inch Display Audio-systeem kunnen hun smartphone draadloos verbinden met Apple CarPlay en Android Auto Gebruikers kunnen via de Bluelink-app op afstand de batterijstatus van hun Kona Electric checken, zodat ze weten wanneer ze weer moeten opladen Via de app zijn bestemmingen, locaties van parkeerplaatsen, tankstations, oplaadpunten en restaurants rechtstreeks naar het navigatiesysteem in de Kona Electric te versturen Met de Bluelink-app is informatie over afgelegde ritten en de status van de auto te raadplegen, zoals de toestand van essentiële onderdelen als banden, remmen en veiligheidsvoorzieningen Met Bluelink kan de bestuurder het interieur op afstand op de juiste temperatuur brengen voordat hij wegrijdt Klanten kunnen dankzij Hyundai Bluelink een persoonlijk gebruikersprofiel aanmaken dat kan worden overgedragen naar andere Hyundai-voertuigen die dezelfde functies bieden Last Mile Navigation helpt klanten de reis naar hun eindbestemming voort te zetten, zelfs nadat de auto is geparkeerd, met behulp van augmented reality of Google Maps Live Parking Information geeft gebruikers in real-time informatie over de locatie en prijs van beschikbare parkeerplaatsen in de buurt De nieuwste versie van Hyundai Bluelink biedt Free Text Search, zodat gebruikers adressen of points of interest (POI’s) kunnen invoeren 3-fase omvormer is standaard De vernieuwde Hyundai Kona Electric heeft standaard een 3-fase omvormer. Daarmee is het accupakket met maximaal 11 kW op te laden. Thuis is de Kona Electric eventueel ook op te laden met een laadkabel met in-cable control box (ICCB). Die is rechtstreeks aan te sluiten op een stopcontact. Bij gebruik van een snellader (DC – gelijkstroom) is de lithium-ion-polymeerbatterij in ongeveer 47 minuten tot 80 procent van zijn capaciteit op te laden. Nieuwe veiligheidssystemen Nieuw voor de Kona Electric is de oplettendheidwaarschuwing (LVDA). Dit systeem waarschuwt de bestuurder als deze niet snel genoeg reageert wanneer de voorligger in beweging komt. Een andere noviteit is de achterbankwaarschuwing (RSA) die de bestuurder waarschuwt als er iets of iemand op de achterbank zit wanneer hij of zij het voertuig wil vergrendelen. Een veiligheidssysteem dat primair bedoeld is voor de bescherming van kinderen is de uitstapwaarschuwing (SEW). Dit systeem is bedoeld om te voorkomen dat passagiers de portieren openen om het voertuig verlaten als dit nog niet veilig is. De vernieuwde Kona Electric wordt komende zomer in Nederland verwacht. Meer details voor het Nederlandse gamma maakt Hyundai in een later stadium bekend. Het bericht Dit is de vernieuwde Hyundai Kona Electric verscheen eerst op ZERauto.nl .
Elektrische aandrijving “Elektrische aandrijving is de basis voor de toekomst van Audi. De Audi RS e-tron GT, een zeer krachtige vierdeurs Gran Turismo en het allereerste volledig elektrische, door Audi Sport ontwikkelde RS-model, is het vlaggenschip van de elektrificatiestrategie”, aldus Audi in een reactie. Aandrijflijn Audi RS e-tron GT Met een vermogen van 598 pk – of zelfs 646 pk in overboost – accelereert de Audi RS e-tron GT in minder dan 3,5 seconden van 0 naar 100 km/u. Keer op keer, volgens Audi. Het geheim daarvoor schuilt hem in een uitgekiend warmtemanagement. Slim koelsysteem De RS e-tron GT van Audi maakt gebruik van twee koelsystemen met verschillende temperatuurniveaus. Koelsysteem 1 zorgt voor de optimale bedrijfstemperatuur van het hoogvoltage-accupakket, terwijl koelsysteem 2 is gefocust op de elektromotoren en de elektronische aansturing ervan. Daarbij zijn er aparte systemen voor de verwarming en de koeling van het interieur. In de RS e-tron GT zijn deze vier afzonderlijke koeltechnieken te koppelen via kleppen. Het interieur is op zeer efficiënte wijze te verwarmen, echter de slimme samenwerking van de verschillende koelsystemen betaalt zich vooral uit bij zware belasting van de elektromotoren en bij het snelladen van het accupakket. Als het dan toch over laden gaat: de RS e-tron GT kan altijd het maximale uit de batterijcapaciteit halen. Bij langere ritten geeft de routeplanner automatisch aan bij welk laadstation op de route een laadsessie mogelijk is. Een half uur vóór aankomst bij dat station start het slimme temperatuurmanagement met het aanpassen van de batterijtemperatuur voor een optimaal laadproces. Luchtvering De bestuurder kan via Audi drive select voor elke rit een specifieke set-up kiezen. De 3-kamer luchtvering maakt samen met demper control (aansturing van de demping per wiel) een comfortabele of juist zeer dynamische afstemming mogelijk. De RS e-tron GT heeft ook vierwielbesturing. Bij stuurbewegingen op lage snelheid draaien de achterwielen tegengesteld aan de voorwielen, dit zorgt voor nog directere reacties. Bij hogere snelheden verdraaien de achterwielen in dezelfde richting mee met de voorwielen. Dit vertaalt zich in extra stabiliteit. Overigens heeft de sportief afgestemde stuurinrichting een variabele overbrenging: de besturing wordt directer naarmate de stuuruitslag toeneemt. Optioneel met keramische remschijven Het serieproductiemodel van de Audi RS e-tron GT is optioneel verkrijgbaar met keramische remschijven. De reguliere e-tron GT-modellen worden standaard geleverd met stalen remschijven. Als optie worden de remschijven afgewerkt met een wolfraamcarbide-coating. Dit maakt de schijven zeer slijtvast en beperkt de productie van remstof aanzienlijk. Diverse wielen Voor de e-tron GT worden wielen in diverse designs leverbaar in de maat 19- tot 21-inch. De 19 inch exemplaren vallen op door hun lage gewicht: ze wegen slechts 12,5 kilogram per stuk. Het bericht 646 pk sterke Audi RS E-Tron GT maakt indruk verscheen eerst op ZERauto.nl .
Strategisch partner en aandeelhouder Met deze deelname – als strategisch partner en aandeelhouder – aan deze joint venture dragen de twee merken bij aan uitbreiding van de laadinfrastructuur langs de Europese snelwegen. Europese laadstandaard CCS Het laadnetwerk van IONITY maakt gebruik van de Europese laadstandaard CCS (Combined Charging System) en 100 procent hernieuwbare energie, voor emissievrije en CO2-neutrale mobiliteit. Thomas Schemera Thomas Schemera, Executive Vice President en hoofd Product Division van Hyundai Motor Group: “Dit is een belangrijke stap om van elektrische mobiliteit een succes te maken in Europa. Voor Hyundai betekent een optimale product- en klantbeleving het zorgen voor gemak en tijdwinst. Door te investeren in IONITY maken we nu deel uit van een van de meest uitgebreide laadnetwerken van Europa.” Michael Hajesch Michael Hajesch, CEO van IONITY: “Met de toetreding van de Hyundai Motor Group verwelkomen we een toegewijde partner met internationale ervaring op het gebied van elektrisch rijden. Samen hebben we als doel om consumenten voor te lichten over e-mobiliteit en innovaties op dit gebied te promoten om van emissievrij reizen het nieuwe normaal te maken, vooral tijdens lange afstanden.” Over IONITY IONITY werd opgericht in 2017 en is een joint venture van BMW Group, Mercedes Benz AG, Ford Motor Company en de Volkswagen Group met Audi en Porsche. Een laadstation van IONITY bestaat uit gemiddeld vier moderne laadpunten met elk een toplaadvermogen van 350 kW. Zo profiteren bestuurders van huidige en toekomstige generaties elektrische auto’s tijdens hun reis van maximale laadsnelheden. Het bericht Kia en Hyundai sluiten zich aan bij IONITY verscheen eerst op ZERauto.nl .