Subsidieregeling voor particulieren Dankzij een nieuwe, landelijke subsidieregeling voor particulieren is het nu extra voordelig om een volledig elektrische auto te rijden. Deze subsidie is vanaf 1 juli 2020 aan te vragen via de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Dat betekent niet dat de aankoop tot 1 juli 2020 hoeft te worden uitgesteld. Ook als de koop- of leaseovereenkomst in de periode van 4 tot en met 30 juni gesloten is, kan de subsidie met terugwerkende kracht worden aangevraagd. https://youtu.be/OAraHpFFpxY Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) Bij het RVO moet je even zoeken op Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP). Deze subsidie is alleen voor particulieren (natuurlijk persoon die privé een auto koopt of leaset). Je komt eenmalig in aanmerking voor subsidie als wordt voldaan aan de voorwaarden. De subsidieregeling loopt van 1 juli 2020 tot 1 juli 2025, tenzij het budget eerder op is. In totaal is er 252 miljoen euro aangevraagd voor deze subsidie (152 miljoen euro voor nieuwe elektrische auto’s en 100 miljoen euro voor gebruikte elektrische auto’s). Budget voor 2020 Het beschikbare budget voor nieuwe elektrische auto’s bedraagt 10 miljoen euro in 2020. Voor gebruikte of nieuwe, reeds geregistreerde modellen is voor dit jaar 7,2 miljoen euro subsidie gereserveerd. De jaarbudgetten voor 2021 en later volgen. Binnen zestig dagen De subsidie is bedoeld voor particuliere autokopers en dient binnen zestig dagen na de tenaamstelling te worden aangevraagd. De toekenning van de subsidie vindt plaats op basis van binnenkomst van de aanvragen. Dus wie het eerst komt, die het eerst maalt. Voorwaarden De elektrische auto dient overigens wel aan bepaalde voorwaarden te voldoen. De subsidie is alleen van toepassing op: een 100% elektrische personenauto met een actieradius van minimaal 120 kilometer een catalogusprijs (oorspronkelijke nieuwprijs) die niet lager is dan 12.000 en niet hoger dan 45.000 euro een auto die als elektrische personenauto is geproduceerd en niet later is omgebouwd tot elektrische auto Autolijst SEPP 2020 De RVO houdt een uitgebreide lijst bij met modellen die aanmerking komen voor SEPP. Op de zogeheten ‘Autolijst SEPP 2020’ staan alle merken, modellen (handelsbenamingen) en typen elektrische personenauto’s, waarvan bij RVO bekend is dat ze in aanmerking komen voor de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren. Waarom is er deze subsidie? RVO: “Het kabinet wil rijden met volledig elektrische kleine en compacte middenklasse personenauto’s aantrekkelijker maken. Elektrische auto’s stoten tijdens het rijden geen broeikasgassen uit. Ze zijn daarnaast energiezuinig, goed voor het klimaat en dragen bij aan schone lucht. Particulieren in Nederland die een nieuwe of gebruikte elektrische auto kopen of leasen komen daarom vanaf 4 juni 2020 in aanmerking voor een subsidie. Met de subsidie wordt het prijsverschil tussen een elektrische auto en een auto op fossiele brandstof (benzine en diesel) kleiner. Ook de gebruikskosten zijn lager. In combinatie met vrijstelling van wegenbelasting tot 2025 wordt een elektrische auto ook in de (kleinere en compacte) middenklasse segmenten aantrekkelijk.” Vraag en antwoord Op deze pagina geeft RVO antwoord op veelgestelde vragen. Subsidie aanvragen, hoe dan? Je hebt de koopovereenkomst getekend op of na 4 juni 2020. Je doet de subsidieaanvraag binnen 60 dagen na de datum van ondertekening van de koopovereenkomst. Deze gegevens heb je nodig bij de subsidieaanvraag: Naam, adres, e-mailadres en het burgerservicenummer DigiD De catalogusprijs van de personenauto op de datum van ondertekening van de koopovereenkomst. Merk, model (handelsbenaming) en type van de personenauto die op de koopovereenkomst staat. Datum ondertekening koopovereenkomst. Houd voor de zekerheid je digitale overeenkomst bij de hand. IBAN bankrekeningnummer Heeft je nieuwe auto nog geen kenteken op je naam? Of is de auto nog niet geleverd? Dan vraag je subsidie aan in 2 stappen: Na ondertekening van de koopovereenkomst dien je binnen 60 dagen je subsidieaanvraag in. Je vraagt uitbetaling van de subsidie aan, nadat de auto in het RDW kentekenregister op je naam staat. Dit kan tot uiterlijk 18 maanden na de subsidieverlening. Het aanvragen van de subsidie loopt via de website van het RVO. Houd de pagina van RVO in de gaten en let op de button ‘Direct regelen’. Als die verschijnt doorloop je een stappenplan. Inloggen met DigiD is noodzakelijk. Je kunt je aanvraag tussentijds opslaan. Het bericht Eerste hulp bij Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) verscheen eerst op ZERauto.nl .
BMW Concept iX3 en de BMW Concept i4 Dat de BMW Concept iX3 en de BMW Concept i4 in Nederland zijn, is heel bijzonder. Het is zelfs een wereldprimeur. De geplande onthulling van deze bijzondere modellen op de Autosalon van Genève in maart kon niet door gaan door uitbraak van het coronavirus. Beide BMW-modellen komen nu uit München speciaal naar Nederland. Elektrische BMW i4 en BMW iX3 – WALKAROUND – AutoRAI TV Exclusieve foto’s Feiten BMW iX3 De iX3 is de eerste volledig elektrische SUV van BMW. De BMW iX3 krijgt een actieradius van meer dan 440 kilometer (WLTP). Lithium-ion accupakket van 80 kWh waarvan 74 kWh bruikbaar is De elektromotor van de BMW iX3 heeft een maximumvermogen van 286 pk met een maximumkoppel van 400 Nm. De elektromotor in de BMW iX3 drijft de achterwielen aan. BMW kijkt net als bijvoorbeeld Mazda naar het complete CO2-plaatje en bestempelt een batterij-elektrische auto ook absoluut niet als CO2-vrij. De werkelijke ecologische voetafdruk van elektrische voertuigen wordt soms in twijfel getrokken, vooral in markten waar het percentage groene energie in het publieke energienetwerk nog laag is. BMW kijkt naar de CO2-impact gemeten over de gehele levenscyclus van het voertuig, dus vanaf de winning van de grondstoffen via de toeleveranciers, de productie, de fase van het gebruik tot aan de recycling. De iX3 komt eind 2020 op de markt. De levering in Nederland start naar verwachting begin 2021. Power of Choice: de klant bepaalt welke aandrijflijn gewenst is: benzine, diesel, plug-in hybride of batterij-elektrisch. BMW neemt waterstoftechnologie in 2022 in productie. De productie van de BMW iX3 is in handen van de joint venture BMW Brilliance Automotive in Shenyang, gelegen in China. Feiten BMW Concept i4 Deze volledig elektrische BMW Concept i4 gaat in 2021 in productie. Dat is sneller dan je denkt en dat is ook precies de reden waarom deze BMW Concept i4 al heel productierijp oogt. Zie de BMW i4 als de elektrische variant van de nieuwe BMW 4 Serie Gran Coupé die BMW later voorstelt. De serieproductie van de nieuwe BMW i4 start in 2021 in München. Ongeveer 90 procent van de bestaande productieapparatuur in de carrosseriewerkplaats kan volgens BMW voor het productieproces worden gebruikt of aangepast om de BMW i4 te produceren. De resterende 10 procent – in het bijzonder de machines die worden gebruikt voor het bouwen van de structuur van de achterzijde – zal nieuw worden gebouwd. BMW Group investeert ongeveer zo’n 200 miljoen euro in de fabriek in München om de productie van de BMW i4 te realiseren. De auto krijgt een actieradius tot 600 kilometer (WLTP), mogelijk gemaakt door een 80 kWh lithium-ion accupakket van ongeveer 550 kilogram. De elektromotor produceert maximaal 530 pk. Dat is genoeg vermogen voor een 0-100-tijd van zo’n vier seconden en een topsnelheid van meer dan 200 km/u. Haast BMW M4-prestaties. Nieuwe grille, ook toegepast op de 4 Serie Coupé . De productieversie van de BMW i4 krijgt net als de Concept i4 een forse nierengrille. Bij het studiemodel is ie in zwart uitgevoerd en natuurlijk gesloten, omdat een elektromotor minder koeling nodig heeft. De grille is uitgerust met verschillende sensoren. Let ook op het nieuwe logo van BMW. Bij de Concept i4 is dat logo transparante uitgevoerd. De BMW Concept i4 heeft verder nog drie verschillende Experience Modes van het BMW Curved Display. Deze modi maken het voor gebruikers mogelijk om de verschillende facetten van de elektrische aandrijving te ontdekken. Deze modi bieden een blik vooruit op de vormgeving van de volgende generatie bedieningssysteem voor BMW modellen vanaf 2021. Er is keuze uit ‘Core’, ‘Sport’ en ‘Efficient’, elk met een eigen weergavestijl. Het bericht WALKAROUND: Elektrische BMW i4 en BMW iX3 – AutoRAI TV verscheen eerst op ZERauto.nl .
Peugeot e-Traveller Shuttle De Shuttle is voor professionals en specialisten in personenvervoer (taxi, hotel, luchthavens etc.). Er is keuze uit de uitvoeringen Business (5 tot 9 zitplaatsen) en Business VIP (6 tot 7 zitplaatsen). Deze versie heeft ook elektrische handsfree te bedienen schuifdeuren links en rechts. Dankzij de getinte (70% ondoorzichtigheid) en extra getinte (90% ondoorzichtigheid) ruiten is de privacy van de inzittenden gegarandeerd. De Business VIP-uitvoering biedt een zogenoemde lounge-opstelling met vier afzonderlijke, naar elkaar gerichte stoelen of vijf stoelen in de rijrichting. Peugeot e-Traveller Combi Deze versie is gericht op zakelijk en privé gebruik en leverbaar in de uitvoeringen Active en Allure, met 5 tot 9 zitplaatsen. De Combi komt dankzij zijn verschillende interieuropstellingen – de zitplaatsen zijn verschuif- en uitneembaar – tegemoet aan de uiteenlopende behoeften van zowel families als sport- en outdoorliefhebbers. Net als in de Shuttle is de bagageruimte ook makkelijk toegankelijk via de apart te openen achterruit. Drie lengtematen De nieuwe Peugeot e-Traveller is leverbaar in drie lengtematen: Compact (4,60 m) Standard (4,95 m) Long (5,30 m) Bagageruimte De e-Traveller kan tot negen personen vervoeren met 1.500 liter bagageruimte, tot vijf personen met 3.000 liter bagageruimte en zelfs tot 4.900 liter bagageruimte als de tweede en derde zitrij zijn verwijderd. Er zijn diverse open en afsluitbare opbergcompartimenten, verdeeld over het gehele passagierscompartiment en met een inhoud van in totaal 74 liter. Vermogen elektromotor De nieuwe e-Traveller biedt drie rijmodi, te selecteren met de keuzeschakelaar. De elektromotor heeft een specifiek vermogen in elke rijmodus. In Eco is dat 60 kW en 180 Nm, in Normal is dat 80 kW en 210 Nm en in Power is dat 100 kW en 260 Nm. De prestaties in Power-modus) zijn als volgt: Topsnelheid 130 km/u 0 naar 100 km/u: 13,1 seconden 1.000-metersprint met staande start: 35,8 seconden Acceleratie van 80 naar 120 km/u: 12,1 seconden One pedal driving Er zijn twee modi voor het afremmen, die in bijpassende mate de batterij bijladen. Moderate voelt net zo aan als afremmen-op-de-motor met een reguliere verbrandingsmotor. In Augmented (inschakelbaar via de ‘B’ van ‘Brake’ op de transmissiehendel) is het remeffect sterker als de bestuurder het gaspedaal loslaat. Driefasenlader standaard Er is keuze uit twee accupakketten, te weten 50 kWh (18 modules) en 75 kWh (27 modules). De versies Compact, Standard en Long zijn leverbaar met 50 kWh-batterij en hebben een actieradius tot 230 kilometer (WLTP). De versies Standard en Long zijn ook leverbaar met 75 kWh-batterij, voor een range tot 330 kilometer (WLTP). Een 11 kW driefasenlader is standaard. Oplaadtijden: Standaard stopcontact (8A): volledig opladen in 27 uur (50 kWh batterij) of 41 uur (75 kWh batterij) 11 kW wallbox: volledig opladen in 5 uur en 15 minuten (50 kWh batterij) of 7 uur en 45 minuten (75 kWh batterij). Openbare laadpaal: tot 100 kW snelladen mogelijk, tot 80 procent op te laden in 30 (50 kWh batterij) of 45 minuten (75 kWh batterij) Start levering De nieuwe Peugeot e-Traveller is vanaf begin 2021 leverbaar in Nederland. De productie vindt plaats in Frankrijk, nabij Valenciennes. Het bericht Peugeot e-Traveller komt als Shuttle of Combi verscheen eerst op ZERauto.nl .
Wat houdt alles in? De regeling voor particulieren is alleen van toepassing bij aanschaf van een nieuwe of gebruikte elektrische auto met minimaal 120 kilometer range (WLTP), gekocht bij een autobedrijf. In totaal is er 252 miljoen euro aangevraagd voor deze subsidie (152 miljoen euro voor nieuwe elektrische auto’s en 100 miljoen euro voor gebruikte elektrische auto’s). De hoogte van de subsidie is maximaal 4.000 euro voor nieuwe elektrische auto’s met een fiscale waarde die niet lager is dan 12.000 euro en niet hoger is dan 45.000 euro. De hoogte van de subsidie zal tot en met 2025 worden afgebouwd tot 2.550 euro. Voor een gebruikte elektrische auto geldt dat de hoogte van de subsidie 2.000 euro is, waarbij de fiscale nieuwwaarde niet lager is dan 12.000 euro en niet hoger is dan 45.000 euro. Subsidieregeling voor particulieren voor aankoop elektrische auto De klant is zelf verantwoordelijk voor de aanvraag en juistheid van de subsidieaanvraag, zowel bij koop als bij private lease. Bovendien moeten aanvragen lopen via het RvO binnen 60 dagen na de datum van ondertekening van de koopovereenkomst of het leasecontract. De betaling Bij koop van een nieuwe elektrische auto wordt de subsidie ter waarde van 4.000 euro in één keer uitgekeerd aan de klant. Bij koop van een gebruikte elektrische auto wordt de subsidie ter waarde van 2.000 euro in één keer uitgekeerd aan de klant. Bij private lease wordt de subsidie in gelijke maandelijkse bedragen uitgekeerd aan de klant. Denk na over verkoop Indien de klant zijn nieuwe elektrische auto verkoopt binnen vier jaar, dan zal de teveel ontvangen subsidie terugbetaald moeten worden, tenzij men weer een elektrische auto aanschaft die aan de voorwaarde voldoet. Indien de klant zijn gebruikte elektrische auto verkoopt binnen drie jaar, dan zal ook deze klant de teveel ontvangen subsidie moeten terugbetalen, tenzij men weer een elektrische auto aanschaft die aan de voorwaarde voldoet. Indien het private leasecontract binnen 48 maanden beëindigd wordt stopt de maandelijkse uitkering. Ook belangrijk De datum van registratie en de datum van ondertekening van het koopcontract of de private leaseovereenkomst zijn bepalend voor de toekenning van de subsidie. RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck is blij dat particulieren eindelijk gebruik kunnen maken van een aanschafsubsidie voor een zero emissie auto. Actieradius Van Eijck is wel minder te spreken over het feit dat de regeling alleen geldt voor auto’s met een actieradius van meer dan 120 kilometer. Bovendien vallen waterstof-elektrische auto’s buiten de regeling doordat de subsidie is beperkt tot auto’s met een aanschafwaarde van maximaal 45.000 euro. RAI Vereniging blijft daarom aandringen op verbreding van de regeling zodat de keuze voor de consument toeneemt en alle technieken een kans krijgen. Die grens heeft geen juridische grondslag en is arbitrair besloten. Hierdoor worden bepaalde merken en modellen feitelijk onverkoopbaar gemaakt en verdwijnen mogelijk van de Nederlandse markt. Daar is niet alleen de fabrikant, maar bovenal de consument de dupe van”, zegt Van Eijck. Van groot belang Van Eijck: “Het overgrote deel van de Nederlandse automobilisten is particulier, maar vooralsnog is zo’n 80 procent van alle emissieloze auto’s zakelijk geregistreerd. Voor het behalen van de klimaatdoelstellingen is het daarom essentieel dat net als de zakelijke automobilist ook de particuliere automobilist verleid wordt om emissieloos te rijden. “De aankoopsubsidie is van groot belang nu de autobranche zwaar lijdt onder de coronacrisis.” Waterstof Volgens Van Eijck is waterstof een onmisbare schakel in de energietransitie voor alle soorten voertuigen, waaronder personenauto’s. “Maar op moment dat wij deze kansrijke techniek niet stimuleren, komt de ontwikkeling in Nederland onvoldoende opgang. Dit raakt niet alleen onze klimaatdoelen, maar maakt Nederland ook minder aantrekkelijk voor investeringen uit binnen- en buitenland”, stelt hij. Volgens van Eijck moet de 45.000-eurogrens voor waterstof-elektrische auto’s daarom worden losgelaten en net als in de zakelijke markt gestimuleerd worden. OVERZICHT: Zo duur zijn elektrische auto’s inclusief 4.000 euro subsidie Het bericht Aankoopsubsidie elektrische auto voor particulieren van kracht! verscheen eerst op ZERauto.nl .
Elektro-inspanningen Duesmann: “Met 75 geplande elektrische auto’s tegen 2029 vergen alle elektro-inspanningen momenteel de volledige capaciteit binnen de Volkswagen Groep. De vraag was hoe we extra hightechprojecten op de rit konden krijgen en tegelijkertijd nieuwe mogelijkheden in de markten kunnen benutten, zonder de beheersbaarheid van bestaande projecten in gevaar te brengen.” FEIT 1 Om die reden heeft Duesmann groen licht gegeven voor project ‘Artemis’. Het projectteam krijgt een grote mate aan vrijheid en gaat werken op wereldwijd niveau, vanuit de hightech hub op de INCampus in Ingolstadt tot aan de westkust van de Verenigde Staten. FEIT 2 ‘Artemis’ zal zich focussen op nieuwe technologieën voor elektrisch, verregaand autonoom rijden. De eerste taak van het team is het ontwikkelen van een zeer efficiënte elektrische auto die begin 2024 op de markt moet komen. FEIT 3 Alex Hitzinger, een succesvolle hoofd-engineer uit de autosport en momenteel verantwoordelijk voor autonoom rijden binnen de Volkswagen Groep, wordt verantwoordelijk voor project ‘Artemis’. FEIT 4 Voor het nieuwe project staan in potentie alle middelen en technologieën van de gehele Volkswagen Groep ter beschikking. Duesmann en zijn collega’s verwachten dat project ‘Artemis’ een blauwdruk gaat worden voor de toekomstige ‘agile’ ontwikkeling van auto’s binnen de voltallige Volkswagen Group. Het bericht Vier feiten over Audi’s nieuwe project ‘Artemis’ verscheen eerst op ZERauto.nl .
Nooit dezelfde specificaties Geen enkele Evija zal met dezelfde specificaties de fabriekspoorten van Lotus verlaten. Daar is de elektrische hypercar simpelweg te duur voor en de klanten te kritisch. Als je 1,88 miljoen euro investeert, dan wil je natuurlijk niet dat ‘je buurman’ precies dezelfde auto koopt. Kleuren kiezen In de online configurator kan de bezoeker een kleur kiezen – vijftien in totaal waarvan tien premium kleuren – maar ook accentkleuren selecteren. Tot slot kunnen ook de wielen aangepast worden. Hebreeuws De Evija is de eerste Britse, elektrische hypercar en tevens de eerste elektrische auto van Lotus. De naam is om die reden meer dan passend, want Evija betekent in het Hebreeuws ‘de eerste’. Prestaties De specificaties liegen er niet om. De 2.000 pk sterke aandrijflijn is door Williams Advanced Engineering ontwikkeld en resulteert in een 0-100-sprint van minder dan drie seconden. De topsnelheid ligt op 320 km/u en de actieradius bedraagt 400 kilometer (WLTP). De batterij tot 100% opladen kan binnen 18 minuten via een 350 kW-laadpunt nodig. Het bericht Lotus Evija online samen te stellen verscheen eerst op ZERauto.nl .
Energiedrager Missie H2 wil waterstof promoten als belangrijke en duurzame energiedrager voor de toekomst, onder meer met behulp van de kracht van Olympische en Paralympische sport. Missie H2 werkt hiervoor samen met sportorganisatie NOC*NSF. De samenwerking tussen sportorganisatie NOC*NSF en waterstofconsortium Missie H2 is verlengd tot de Olympische en Paralympische Spelen in 2021 in Tokio. Nul emissies “Toyota voert een krachtige langetermijnvisie uit naar nul emissies. Al in 1997 introduceerden we als eerste automerk de zelfopladende hybrideauto, de Toyota Prius. Ook zijn we met de Toyota Mirai, die in 2014 werd onthuld, de eerste met een brandstofcelsedan die op waterstof rijdt”, zegt Jan-Christiaan Koenders, managing director Toyota importeur Louwman & Parqui. “Als enige wereldwijde mobiliteitspartner van zowel de Olympische als de Paralympische Spelen wil Toyota van de spelen in Tokio een showcase maken van zijn toekomstvisie met betrekking tot waterstof. Ook in Nederland zien we een belangrijke rol voor waterstof weggelegd.” ‘Nederland Waterstofland’ Ulco Vermeulen, bestuurslid Gasunie: “Extra mooi is dat met de komst van Toyota Nederland nu alle schakels uit de waterstofketen in Missie H2 zijn vertegenwoordigd. Van producent tot eindgebruiker. Samen maken we van Nederland Waterstofland. Energietransitie is per slot van rekening teamsport.” Waterstof onmisbaar? Volgens menig expert is waterstof onmisbaar voor een emissievrije toekomst en een uitstekend alternatief voor fossiele brandstoffen. Het aantal tankstations in Nederland waar waterstof te verkrijgen is, krijgt dan ook een stevige impuls. Is het aantal nu nog op één hand te tellen, op termijn moeten dit er veel meer worden. Eind 2020 moeten er in Nederland ongeveer 17 waterstoftankstations zijn, voldoende voor een landelijk dekkend netwerk. In Duitsland wordt het aantal stations waar waterstof getankt kan worden de komende twee jaar uitgebreid naar 130. In januari 2020 waren dat er ruim 75. Het bericht Toyota Nederland sluit zich aan bij Missie H2 verscheen eerst op ZERauto.nl .
Het ziet er naar uit dat de Volkswagen ID.3 gewoon volgens de planning bij de eerste eigenaren afgeleverd zal worden. Hoogste tijd om de auto eens van dichtbij te bekijken. Via Skype neemt hoofddesigner van Volkswagen Group, Klaus Bischoff ons mee langs alle details van de ID.3. We beginnen bij de beschikbare carrosseriekleuren. Kleuren Volkswagen ID.3 Voor de carrosserie is gekozen voor zes verschillende kleuren: naast wit en blauw zijn er ook vier verschillende tinten zilvergrijs leverbaar. Bischoff: “Kleuren zijn heel belangrijk, we willen namelijk dat de ID.3 duidelijk herkenbaar is op straat. Een two-tone-kleurstelling, waarbij het dak altijd zwart is, is daarom standaard. Ook de achterklep is standaard zwart, zodat de ID.3 aan de achterkant ook duidelijk herkenbaar is.” Interieur Voor het interieur kun je kiezen uit twee thema’s: licht of donker. Bij het eerste thema krijg je een wit stuurwiel, witte accenten op de stoelen en deuren en een witte omlijsting rondom het multimediasysteem. Bij het donkere thema zijn deze elementen allemaal zwart of grijs. Het is ook mogelijk om wat kleur in het interieur te krijgen. Zo is een koperkleurig dashboard leverbaar. Ruimte Aan ruimte geen gebrek in de ID.3: “De ID.3 is ongeveer even groot als een Volkswagen Golf, maar heeft de interieurruimte van een Passat. Omdat een elektromotor minder ruimte inneemt dan een traditionele verbrandingsmotor, is er meer plek onder de motorkap voor andere zaken. Zo zit bijvoorbeeld het airconditioningsysteem voorin, zodat er meer ruimte vrijkomt in het interieur”, aldus Bischoff. Duurzaam De volledig elektrische ID.3 verbruikt geen druppel benzine, maar hij is op meerdere terreinen duurzaam: “In het interieur gebruiken we alleen kunstleer en in de stoelen zitten vezels van petflessen verwerkt. Daarnaast zijn de meeste componenten van ID.3 100% recyclebaar, waardoor de auto aan het eind van zijn leven compleet herbruikbaar is.” Het batterijpakket krijgt ook een tweede leven volgens Bischoff: “Volkswagen werkt hard aan programma’s voor het hergebruik van batterijen. We geloven daar sterk in en komen binnenkort met meer nieuws hierover.” Revolutie Volkswagen zet hoog in met zijn nieuwe stekkerauto. Na de Kever en de Golf moet de ID.3 wederom voor een revolutie in de autowereld zorgen. De auto moet daarvoor wel een aantrekkelijk prijskaartje krijgen. Je zult daarom geen overbodige dure techniek tegenkomen volgens Bischoff: “De ID.3 heeft geen digitale buitenspiegels of verzonken deurgrepen die elektronisch uitschuiven. Dit maakt de auto te duur. We maken de ID.3 voor miljoenen mensen, niet voor miljonairs.” De ID.3 zal worden verkocht in drie uitrustingsvarianten. De prijs van de ID.3 in Nederland is nog niet bekend, maar verwacht wordt dat deze onder de 36.000 euro zal komen te liggen voor de instapversie. Vanaf 1 juli 2020 gaat er nog eens 4.000 euro subsidie af voor elektrische auto’s met een oorspronkelijke cataloguswaarde van tussen de 12.000 en 45.000 euro. Volkswagen Golf vs. ID.3 Als hoofddesigner kan Klaus Bischoff niet op al onze vragen antwoord geven. Toch wil hij nog wel iets loslaten over de Golf. De ID.3 is namelijk misschien wel de grootste concurrent van de Golf. Toch blijft er volgens Bischoff wel een plek in het modellengamma voor de iconische hatchback: “De Golf is inmiddels ook voor een groot deel elektrisch. De nieuwe Golf 8 GTE heeft een elektrische actieradius van 60 kilometer, waardoor je in de stad met gemak volledig elektrisch kunt rijden. Daarnaast zijn wereldwijd niet alle markten toe aan een volledig elektrische auto, zoals de ID.3. De Golf zal er daarom nog wel even zijn.” Het bericht Volkswagen: “ID.3 komt gewoon deze zomer op de markt” verscheen eerst op ZERauto.nl .
Nieuwe kenmeken BMW grijpt de introductie van het plug-in hybride model aan om direct wat cosmetische aanpassingen door te voeren. Zo heeft BMW het design van de voorzijde herzien en meer hoogglans zwarte elementen toegepast. De onderste luchtinlaten zijn bijvoorbeeld afgewerkt met een hoogglans zwarte omlijsting. De ronde mistlampen in de bumper zijn verdwenen, omdat BMW in het vervolg de verlichting voor weeromstandigheden met beperkt zicht in de standaard aanwezige LED-koplampen verwerkt. Het aanbod carrosseriekleuren is uitgebreid met de nieuwe kleur Phytonic Blue metallic. Deze kenmerken worden ook doorgevoerd op andere X2-modellen. Systeemvermogen De nieuwe BMW X2 xDrive25e heeft een elektromotor met 95 pk en 165 Nm op de achteras en een 1,5-liter 3-cilinder benzinemotor met 125 pk en 220 Nm op de vooras. Dat resulteert in vierwielaandrijving en een systeemvermogen van 220 pk en maximaal 385 Nm aan koppel. De X2 xDrive25e sprint vanuit stilstand naar 100 km/u in 6,8 seconden en haalt een topsnelheid van 195 km/u. Elektrisch rijden en opladen Dankij het accupakket – geplaatst onder de achterbank – met een bruto energiecapaciteit van 10,0 kWh kan de BMW X2 xDrive25e op een volle accu tot 57 kilometer puur elektrisch rijden (WLTP). Het volledig opladen van het accupakket duurt met een huishoudelijk stopcontact ongeveer vijf uur, 80% van de totale capaciteit is al na 3,8 uur bereikt. Met een BMW i Wallbox duurt het volledig opladen van een lege accu ongeveer 3,2 uur, opladen tot 80% van de totale capaciteit duurt 2,4 uur. Rijmodi Er is keuze uit de rijmodi AUTO eDRIVE, MAX eDrive en SAVE BATTERY. In AUTO eDRIVE – de basisrijmodus – werken de verbrandings- en elektromotor maximaal samen. In de MAX eDrive-modus gebruikt het systeem alleen elektrische energie tot een snelheid van 135 km/u. In de SAVE BATTERY-modus wordt batterijcapaciteit bewaard voor later gebruik, bijvoorbeeld om de laatste kilometers van de reis in een stadscentrum puur elektrisch te kunnen afleggen. Om de aerodynamica te optimaliseren is de wielophanging met 10 millimeter verlaagd ten opzichte van conventioneel aangedreven varianten. Het bericht Dit is de nieuwe BMW X2 xDrive25e, een plug-in hybride verscheen eerst op ZERauto.nl .
Niet goedkoop Goedkoop is de conversie niet. Newport Convertible Engineering vraagt 29.500 dollar voor de metamorfose of 39.500 euro als de koper ook een elektrisch bedienbare softtop wenst. De genoemde prijs is dan nog exclusief donorauto. Al met al ontstaat er zo een best prijzige cabriolet. Ervaring Newport Convertible Engineering is gevestigd in Huntington Beach (Californië) en tovert auto’s al 37 jaar lang om in cabrio’s. Het bedrijf heeft in die 37 jaar diverse voertuigen omgebouwd tot cabrio’s, zoals luxe sedans, muscle cars, SUV’s en zelfs een Toyota Prius. Het bericht Wat vinden we van een Tesla Model 3 Cabrio? verscheen eerst op ZERauto.nl .
Specificaties Mazda rust de nieuwe MX-30 uit met een zogeheten e-Skyactiv-aandrijflijn. De aandrijflijn met voorwielaandrijving combineert een elektromotor met 145 pk (107 kW) met een lithium-ionbatterij van 35,5 kWh. Op papier heeft de MX-30 daarmee een elektrisch rijbereik van ongeveer 200 kilometer (WLTP). De batterij kan met DC snelladen binnen ongeveer 40 minuten worden opgeladen tot 80 procent. September 2020 De MX-30 komt in september naar Nederland, maar een exemplaar bestellen is al mogelijk. De First Edition kost 33.990 euro (zakelijke bijtelling vanaf 82 euro per maand). De duurdere Luxury-uitvoering, de topversie van de MX-30, moet rijklaar 38.990 euro kosten. Eco-randje Uit onderzoek is gebleken dat mensen vaak slechts 60 kilometer – of zelfs minder – per dag rijden. Bovendien is een elektrische auto vaak een tweede auto binnen het huishouden. Volgens Mazda moet je ook kijken naar het totaalplaatje, want hoeveel energie is er bijvoorbeeld gestopt in het maken van de batterijen? En hoeveel CO2 is daarbij vrijgekomen? Mazda bekijkt de auto vanuit een LCA-perspectief (Life Cycle Assessment). Om die reden heeft de MX-30 een kleinere batterij. Meer weten? Check dan dit artikel met vragen en antwoorden . En wil je meer weten over Mazda’s filosofie over elektrisch rijden? Lees dan ons interview met de Mazda CEO, inmiddels al meer dan 100.000 keer gelezen. Verschil in uitrusting De First Edition heeft de volgende uitrusting: 18-inch lichtmetaal Adaptieve LED-koplampen Achtvoudig elektrisch verstelbare bestuurderstoel (passagier zesvoudig) Climate control Displayprojectie op de voorruit 8,8-inch TFT-kleurendisplay met bediening via de centrale HMI Commander i-Activsense veiligheidstechnologieën zosl Mazda Radar Cruise Control. Licht of donker interieur Keuze uit exterieurlak Ceramic Metallic, Arctic White Solid, Jet Black, Polymetal Gray en Machine Gray De Luxury heeft ten opzichte van de First Edition de volgende extra’s: Smart Keyless Entry Bose 12 speaker geluidssysteem 360° view monitor Schuif-/kanteldak Traffic Jam Assist Driver Monitor Smart Brake Support achter Front Cross Traffic Alert Keuze uit exterieurlak Arctic White, Ceramic, Jet Black, Polymetal Gray, Machine Gray, Ceramic 3-tone, Polymetal 3-tone en Soul Red Crystal 3-tone Het bericht Productie elektrische Mazda MX-30 van start verscheen eerst op ZERauto.nl .
Zo staan ze op de prijslijst Op de prijslijst zijn de twee nieuwkomers te vinden als Clio E-Tech Hybrid 140 en als Captur E-Tech Plug-in Hybrid 160. De Clio met hybride aandrijflijn – zonder stekker dus – is er vanaf 22.990 euro en de Captur met plug-in hybride – met stekker dus – moet minimaal 33.290 euro kosten. Aandrijflijn In beide E-Tech-modellen is een speciaal aangepaste 1,6-liter TCe benzinemotor, twee elektromotoren, een nieuwe multi-mode versnellingsbak en een klein accupakket te vinden. Renault Clio E-Tech Hybrid 140 – een hybride De hybrideversie van de Renault Clio heeft een vermogen van 140 pk (103 kW) en een 1,2 kWh-batterij (230V). Volgens Renault moet het model tot 80 procent van de ritten in stedelijk gebied elektrisch kunnen afleggen. Dat is wel afhankelijk van de verkeersdrukte, want een hybride aandrijflijn biedt het grootste voordeel in stop-start-verkeer omdat tijdens afremmen continu energie teruggewonnen wordt. Renault Captur E-Tech Plug-in Hybrid 160 De Captur E-Tech Plug-in Hybrid 160 is de eerste plug-in hybride van Renault. Het model heeft een systeemvermogen van 160 pk (117 kW). De batterijcapaciteit valt met 9,8 kWh (400V) groter uit waardoor de Captur op een volle acculading 65 kilometer elektrisch kan rijden. Je moet hem thuis, aan een laadpaal of bij een snellader wel opladen. Anders gaat het voordeel van de PHEV-aandrijflijn verloren. De elektrische topsnelheid bedraagt 135 km/u. Een E-Tech-versie herkennen Beide E-Tech-modellen zijn eenvoudig te herkennen, onder meer aan speciale logo’s op de B-stijl en de kofferklep. In het interieur vinden we – afhankelijk van de uitvoering – een ‘Smart Cockpit’ met diverse E-Tech verwijzingen, een digitaal instrumentencluster en een multimediasysteem met een 7-inch (horizontaal) of 9,3-inch (verticaal) beeldscherm. Op de digitale schermen toont het systeem afbeeldingen en animaties over de (plug-in)hybride aandrijflijn. Prijzen Renault Clio Hybrid Zen: 22.990 euro Intens: 24.990 euro Série Limitée E-TECH: 26.690 euro R.S. Line: 27.190 euro Initiale Paris: 28.490 euro Prijzen Renault Captur Plug-in Hybrid 160 Intens: 33.290 euro Série Limitée E-TECH: n.n.b Edition One: 35.490 euro Initiale Paris: n.n.b. Het bericht Renault hangt prijskaartje aan Clio Hybrid en Captur Plug-in Hybrid verscheen eerst op ZERauto.nl .