Garantievoorwaarden Toyota geeft een volledige garantie op het voertuig van 5 jaar en 200.000 kilometer. Deze vijf jaar garantie bestaat uit drie jaar fabrieksgarantie en twee jaar aanvullende garantie via Louwman & Parqui, de importeur van Toyota. Voor de batterij geldt deze garantie zelfs tot 15 jaar met een maximum van 1.000.000 kilometer wanneer de auto in onderhoud is bij de Toyota-dealer en tot 75% van de oorspronkelijke capaciteit. Identiek De garantievoorwaarden zijn dus iets anders. En de ProAce Electric heeft een eigen design, precies zoals de Peugeot, Opel en Citroën dat ook hebben. Voor de rest komt de ProAce Electric in technisch volledig overeen met zijn drie broertjes. Versies Toyota levert de ProAce Electric als Compact (4,6 m3), Worker (5,3 m3) en Long Worker (6,1 tot 6,6 m3), maar ook versies met dubbele cabine geschikt voor zes inzittenden en met een laadvolume van 4 m3. De ProAce Electric Truck biedt versies met een open laadbak of een kipper. Tot slot levert Toyota een truck met maatwerkopbouw, met een laadvolume tot 10,5 m3. Batterijpakket van 50 of 75 kWh Het lithium-ion batterijpakket van de Toyota is 50 kWh of 75 kWh groot. De volledig elektrische actieradius bedraagt respectievelijk tot 230 en 330 kilometer (WLTP). Het vermogen van de elektromotor bedraagt in beide gevallen 136 pk (100 kW) met een maximumkoppel van 260 Nm. De topsnelheid van de ProAce Electric bedraagt 130 km/u. Gewichten Het laadvermogen is minimaal 1.000 kilogram. Dit kan bij de 50 kWh-versie verhoogd worden tot circa 1.275 kilogram. Alle versies bieden een geremd trekvermogen van 1.000 kilogram. Opladen In Nederland kan deze Toyota worden opgeladen via een regulier stopcontact (10A), met 1 fase tot 32A (7,4 kW) en met 3 fasen tot 16A (11 kW). Snelladen kan via de CCS2-aansluiting en tot een piekvermogen van 100 kW. De benodigde Mode 2 (10A) en Mode 3 (32A) laadkabels zijn standaard inbegrepen. Bij een snellaadpunt (DC) met 100 kW kan de 50 kWh-batterij in ongeveer een half uur voor 80 procent worden opgeladen. Met een oplaadpunt van 75 kW kost dit ongeveer driekwartier. Maar ook met 3 fasen wisselspanning is het mogelijk om in minder dan 2 uur weer 100 kilometer rijbereik te laden, zonder de hogere kosten van snelladen. Bestellen De eerste exemplaren komen als eerste in Nederland op de weg in oktober 2020. Reserveren kan per direct. Prijzen maakt Toyota in een later stadium bekend. Begin 2021 volgt er nog een ProAce Electric in Shuttle-uitvoering met standaard 9-zitplaatsen (bestuurder + 8 passagiers). Deze heeft het 75 kWh-batterijpakket waardoor een range van ruim 300 kilometer (WLTP) mogelijk wordt voor taxi en contractvervoerders. Het bericht Toyota ProAce Electric, en dat is vier! verscheen eerst op ZERauto.nl .
Gumpert en Aiways Gumpert is het merk van ex-Audi Sport ingenieur Roland Gumpert. Met de Nathalie hoopt hij te zorgen voor een turn-a-round . Dat doet hij niet alleen, want Gumpert is tegenwoordig eigendom van het Chinese Aiways dat hard aan de weg timmert met elektrische auto’s. Gumpert wordt binnen Aiways gepositioneerd als performancemerk, een beetje wat SVR is van Jaguar, M van BMW en AMG van Mercedes-Benz. Nathalie First Edition Met de Nathalie mikt Gumpert niet op ‘de gewone man’, maar op mensen met een flinke portemonnee. De Nathalie First Edition – met speciale lakkleur en alle opties – kost namelijk 407.000 euro, exclusief overheidsdonaties. De orderboeken openen in de eerste helft van 2021 en van de First Edition zien niet meer dan 500 stuks het levenslicht. Bijzondere aandrijflijn Kopers krijgen een auto met een zeer bijzondere aandrijflijn. De Nathalie heeft namelijk een ‘Gumpert Methanol Fuel Cell by Blue World TEchnologies. Deze methanol-waterstof brandstofcel is uniek in de industrie. Je hoeft met de Nathalie geen waterstof te tanken, maar methanol. Methanol tanken Hoe werkt het? Simpel: je tankt 65 liter methanol. Dat doe je bij geselecteerde stations en kost je volgens Gumpert ongeveer 130 euro met een literprijs van 2 euro. In de toekomst zou dat goedkoper moeten worden. En lief van Gumpert: in het eerste jaar van eigendom betaalt Gumpert de methanol. Het merk regelt zelfs een nachtelijke bezorgservice voor klanten in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Andere landen in Europa volgen daarna. Gumpert richt zich ook op Noord-Amerika en het Midden-Oosten. Actieradius In de 15 kW sterke methanol-brandstofcel wordt methanol omgezet in waterstof waaruit vervolgens elektriciteit wordt gewonnen. Die energie slaat het systeem op in een compacte batterij of gaat direct naar een van de vier elektromotoren. Elk wiel heeft zijn eigen elektromotor. De actieradius komt uit op 820 kilometer. Prestaties Snel is de Nathalie zeker. De 0-100-sprint duurt slechts 2,5 seconden. Niet verwonderlijk als je weet dat de vier elektromotoren samen 545 pk en 989 Nm koppel leveren. De topsnelheid ligt bij 300 km/u. Hier wel een kanttekening, want indien het accupakket leeg is en de elektromotoren dus aangewezen zijn op de energie afkomstig uit de brandstofcel, dan is de topsnelheid beperkt op 120 km/u. Circuit De 1.800 kilogram zware Nathalie heeft een koolstofvezel chassis om het gewicht zoveel mogelijk te drukken. Racen op het circuit is mogelijk, want Gumpert levert een FIA goedgekeurde rolkooi. Het bericht Gumpert Nathalie heeft unieke aandrijflijn verscheen eerst op ZERauto.nl .
Zelfde platform Deze vier modellen staan op hetzelfde platform en hebben dus dezelfde bouwstenen. Nu delen ze ook een batterij-elektrische aandrijflijn met elkaar. Wat techniek, rijmodi en uitrusting zijn de modellen allemaal een kopie van elkaar. De Opel Vivaro-e hebben we al behandeld . In dit verhaal staan de Peugeot e-Expert en Citroën ë-Jumpy centraal. De Toyota ProAce Electric volgt binnenkort. Twee accu’s De nieuwe Peugeot e-Expert en ë-Jumpy zijn leverbaar met een accupakket van 50 kWh of 75 kWh. De versies (Compact, Standard en Long) zijn leverbaar met 50 kWh batterij en hebben een actieradius tot 230 kilometer (WLTP). De versies Standard en Long zijn leverbaar met de 75 kWh-batterij, goed voor een range tot 330 kilometer (WLTP). Elektromotor De elektromotor heeft een maximaal vermogen van 136 pk (100 kW) en een maximaal koppel van 260 Nm. De elektrische aandrijflijn is vergelijkbaar met die van de nieuwe Peugeot e-208, e-2008, Opel Corsa-e, DS 3 Crossback e-Tense maar dus ook met die van de Vivaro-e en ProAce Electric. Drie rijmodi Er is keuze uit de rijmodi Eco, Normal of Power. In de Power-modus ligt de topsnelheid op 130 km/u en is de 100 km/u bereikt in 13,1 seconden. In elke rijmodi heeft de elektromotor zijn eigen output. In Eco is dat 60 kW en 190 Nm, in Normal is dat 80 kW en 210 Nm en in Power is dat 100 kW en 260 Nm. Opladen Via een 4 kW wallbox of laadpaal duurt het volledig opladen 7:30 uur (50 kWh batterij) of 11:20 uur (75 kWh batterij) met de éénfase (7.4 kW) boordlader. Via een 11 kW wallbox/laadpaal duurt volledig opladen 5 uur (50 kWh batterij) of 7:30 uur (75 kWh batterij) met de driefase (11 kW) boordlader. Het geremd trekgewicht komt uit op maximaal 1.000 kilogram. Het laadvermogen bedraagt 1.200 tot 1.275 kilogram. De bestelbussen zijn leverbaar in dezelfde uitvoeringen als de versies met verbrandingsmotoren en voldoet aan dezelfde vereisten: Bestelwagen (3 lengtes: Compact 4,6 m, Standard 4,95 m en Long 5,30 m) Combi (5 of 6 zitplaatsen, vast of inklapbaar, in standaardlengte of verlengd) Plancher cabine (voor opbouw op maat, standaardlengte) De orderboeken van de Peugeot e-Expert openen in juni en de levering start na de zomer van 2020. De productie vindt plaats in Frankrijk, vlakbij Valenciennes. De vanafprijs maakt Peugeot binnenkort bekend. Citroën ë-Jumpy De nieuwe Citroën ë-Jumpy komt in de tweede helft van 2020 op de markt. Eind 2020 verschijnt tevens de 100% elektrische versie van de Jumper en in 2021 de elektrische Berlingo Van. Dat betekent dat vanaf 2021 alle lichte bedrijfswagens van Citroën worden aangeboden met elektrische aandrijving, naast de versies met efficiënte brandstofmotoren. Het bericht Nieuw: Peugeot e-Expert en Citroën ë-Jumpy verscheen eerst op ZERauto.nl .
Million-mile -batterij Bij Tesla jagen ze al jaren op de million-mile -batterij : een batterijcel die 1,6 miljoen kilometer mee moet gaan. Verschillende bronnen melden aan Reuters dat ze bij Tesla het juiste recept hebben gevonden en dat topman Elon Musk de batterij eind mei zal presenteren. Volgens de bronnen is de nieuwe superbatterij gezamenlijk ontwikkeld met het Chinese Contemporary Amperex Technology (CATL) en heeft hij een hogere energiedichtheid, waardoor een elektrische auto verder kan rijden op een enkele lading. Kobalt De nieuwe batterij bevat daarnaast minder kobalt, een grondstof waar veel om te doen is. Meer dan de helft van al het gewonnen kobalt komt uit de Democratische Republiek Congo, en wordt vaak met de hand gewonnen in erbarmelijke omstandigheden. Tesla en CATL denken zelfs binnen afzienbare tijd helemaal zonder deze grondstof te kunnen. Accupakket Het Chinese CATL heeft ook een goedkopere manier ontwikkeld om losse batterijcellen in één keer samen te voegen tot een accupakket. Nu worden de duizenden batterijcellen in een Tesla nog in losse modules geplaatst, die samen een accupakket vormen. Door deze stap over te slaan kan Tesla gewicht en kosten besparen. Chinese Tesla Model 3 De nieuwe batterij komt voorlopig eerst in de in China geproduceerde Tesla Model 3’s te zitten. In een later stadium zal hij ook in andere Tesla-modellen komen. Meer weten hoe batterijen van elektrische auto’s werken en waarom sommige langer meegaan dan andere? Lees dan: WAAROM GAAT EEN BATTERIJ IN EEN ELEKTRISCHE AUTO LANGER MEE DAN IN JE TELEFOON? Het bericht Tesla komt eind mei met superbatterij verscheen eerst op ZERauto.nl .
Integratie van zonnedaken De samenwerking tussen DSM en Lightyear richt zich specifiek op de integratie van zonnedaken in allerlei verschillende elektrische voertuigen zoals auto’s, bestelwagens en bussen. Het doel is dat gebruikers hun voertuig dan direct met schone energie kunnen opladen. Pilots De bedrijven gaan samen de markt beoordelen en starten daarbij met pilots voor klanten in de automobielindustrie en het openbaar vervoer. In deze sectoren zou de integratie van een zonnedak een slimme investering kunnen vormen. Meerdere segmenten van EV-markt De samenwerking maakt het mogelijk om het bereik van EV’s te vergroten met energie die direct van de zon komt. De verwachting is dat de integratie van een zonnedak een goede investering betekent voor meerdere segmenten van de EV-markt. Markt voor EV’s De huidige wereldwijde markt voor EV’s biedt een enorm potentieel voor groei. In 2019 werd de omvang geschat op meer dan 160 miljard USD en volgens internationale markt- beoordelingen van Bloomberg, IDTechEx en TIME zal de waarde tegen 2027 meer dan 800 miljard USD bedragen. Om deze groei te versnellen moet de sector voor elektrische voertuigen twee hindernissen zien te overwinnen: het beperkte bereik en de afhankelijkheid van het stroomnet. Revolutie ontketenen Martijn Lammers, Chief of Strategy en medeoprichter van Lightyear: “We willen een revolutie ontketenen in de manier waarop mensen reizen. Door in samenwerking met DSM onze zonnetechnologie toegankelijker te maken kunnen we een massale overstap op elektrische voertuigen versnellen door de zon als energiebron te gebruiken.” Schone energie Pascal de Sain, vicepresident van DSM Advanced Solar: “Door onze samenwerking met Lightyear te intensiveren creëren we een volledig nieuwe markt voor krachtige, ‘verliesvrije’ backcontact-technologie, die een groot effect kan hebben op schone mobiliteit en klimaatverandering. We zien ernaar uit om deze samenwerking te steunen met meer dan tien jaar marktleiderschap en toonaangevend onderzoek naar zonne-energie. Ons doel is eenvoudig: schone energie van de zon werkelijkheid maken voor iedereen.” Oorspronkelijk bedacht voor Lightyear One Lightyear ontwikkelde de technologie oorspronkelijk voor de zonnepanelen van Lightyear One die in 2021 op de markt komt . Het zonnedak bestaat uit vijf vierkante meter geïntegreerde zonnecellen die worden beschermd door ultrasterk, dubbel gebogen veiligheidsglas en die continu zonlicht opvangen, ongeacht of de auto rijdt of stationair is. Dit betekent dat het zonnedak in een geoptimaliseerd voertuig zoals Lightyear One genoeg energie kan genereren voor gemiddeld 70-90% van de afgelegde kilometers op jaarbasis. Onderdeel van DSM De geleidende backsheet van DSM vormt een integraal onderdeel van het zonnedak en maakt het mogelijk om alle aansluitingen van de zonnecellen op de achterkant van het paneel te plaatsen. Zo kan de hele voorkant van de module worden gebruikt om zonlicht op te vangen. Dit verkleint de elektrische verliezen (tussen de cellen en de module), waardoor er 3% meer vermogen kan worden geleverd, en heeft als extra voordeel dat het zonnedak er stijlvoller en aantrekkelijker uitziet. Niet uniek De samenwerking tussen Lightyear en DSM is niet uniek. Er werken meer autogerelateerde bedrijven aan zonnepanelen op auto’s. Denk aan Hyundai, Toyota of Sono Motors. Lees er hier meer over. Zonnepanelen op auto’s: talloze mogelijkheden Het bericht Samenwerking DSM en Lightyear richt zich op zonnedaken voor EV’s verscheen eerst op ZERauto.nl .
Premium sedanmarkt Met de Han EV richt BYD Auto – in 2003 opgericht als onderdeel van BYD Company Limited – zich op de premium sedanmarkt. De Han EV is de eerste volledig elektrische personenauto die is uitgerust met nieuwe ‘Blade Battery’-technologie van BYD. “De bladbatterij biedt sterk verbeterde veiligheid, een groter bereik en een vereenvoudigd, compacter design van het batterijpakket”, aldus de makers. Han EV, dit gaat ie ongeveer kosten Na een grondige evaluatie van de Europese markten, zal de consumentenadviesprijs voor de Han EV naar verwachting tussen de 45.000 en 55.000 euro liggen. De Han EV komt naar verwachting eind juni 2020 in China op de markt. Wanneer de auto naar Europa komt, is nog niet helemaal duidelijk. Met deze Han EV poogt BYD vooral de reacties in Europa te pijlen. Dat BYD naar Europa komt, staat vast, maar dat zal in eerste instantie niet met deze Han EV zijn maar met de BYD Tang EV600 SUV. Noorwegen BYD heeft Noorwegen geselecteerd als de pilotmarkt in Europa. De Chinese autobouwer zal hier als eerste de Tang SUV introduceren. De volledig elektrische BYD Tang EV600 is een compacte SUV met permanente vierwielaandrijving en een actieradius tot wel 520 km. De prijzen zullen later dit jaar worden aangekondigd wanneer in Noorwegen in de verkoop start. Acceptatie Isbrand Ho, algemeen directeur van BYD Europe: “Voor BYD is het logisch om in Noorwegen te starten met deze proef. Noorwegen is de meest geavanceerde markt in Europa als het gaat om de acceptatie en het gebruik van elektrische voertuigen en het beschikt over een uitgebreid laadnetwerk. We zullen nauwkeurig evalueren hoe de markt reageert, maar op de langere termijn is het ons doel om onze personenauto’s ook buiten Noorwegen aan te bieden. Na onze eerste marketingtest zijn we ervan overtuigd dat de BYD Tang met zijn rijke standaarduitrusting, design, bruikbaarheid en hoogwaardige technologie veeleisende Europese kopers zal aanspreken. We liggen ook op schema om dit jaar een elektrische bestelwagen, een 7,5- en een 19-tons truck en een trekker te introduceren.” Han EV met bladbatterij En achter de schermen werkt BYD dus ook aan deze Han EV. De elektrische sportsedan is uitgerust met een siliciumcarbide motorbesturingsmodule waarmee de Han EV in slechts 3,9 seconden van 0 naar 100 km/u accelereert. Het hart van het aandrijfsysteem van de sedan wordt zoals gezegd gevormd door de nieuwe bladbatterij van BYD. De batterij heeft een bereik van 605 kilometer op één lading (NEDC) en stelt wereldwijd nieuwe veiligheidsnormen voor elektrische voertuigen. De bladbatterij biedt de Han EV een sterk verbeterde batterijveiligheid ten opzichte van EV’s met traditionele lithium-ionbatterijpakketten. De bladbatterij kan de auto voorzien van een stabiele stroom van maximaal 800 Amp. De krachtige motorbesturingsmodule van siliciumcarbide verbetert de piekstroomcapaciteit met 58 procent. IPB Intelligent Integrated Brake System Bovendien is de Han de eerste in massa geproduceerde elektrische auto uit China met Bosch ‘IPB Intelligent Integrated Brake System’. Het systeem vergroot de remveiligheid, biedt meer precisie bij het remmen en een verbeterd remcomfort. De Han EV zal ook beschikken over ‘DiPilot’, het nieuwe, zelflerende, intelligente rijhulpsysteem dat profiteert van 5G-technologie. Naamgeving BYD-modellen Met de Han EV zet BYD de traditie voort om zijn personenauto’s te vernoemen naar Chinese dynastieën. Na Han en Tang waren er nog veel meer periodes in China, denk even aan de dynastieën Shang, Zhou, Qin, Jin, Sui, Song, Yuan, Ming en Qing. In deze genoemde voorbeelden zitten vast een paar namen van toekomstige BYD-modellen. Design BYD Han EV De Han EV gebruikt BYD’s nieuwe ‘EV Dragon Face’ ontwerptaal. In het design combineert BYD elementen van een traditionele Chinese draak met moderne Europese designelementen. Het gebogen front en dagrijverlichting roepen de vorm op van een traditioneel Chinees drakengezicht. Groeiende vraag Yubo Lian, Senior Vice President van BYD, President van BYD Auto Engineering Research Institute: “Het model zal aan de groeiende vraag in het buitenland voldoen. Op de langere termijn kijken we er naar uit om de Han EV ook een positieve impact te zien maken in markten over de hele wereld.” Europese medewerkers Het R&D-team van de Han EV bestaat uit executives die naam maakten bij een aantal grote Europese merken. Een van hen is BYD’s Global Design Director Wolfgang Egger, voormalig hoofdontwerper van Audi. Het bericht Laat jij een Polestar of Tesla staan voor deze BYD Han EV? verscheen eerst op ZERauto.nl .
Laadcapaciteit van 800V Pablo Martinez Masip, Director Product Planning & Pricing voor Kia Motors Europe, legt uit: “We willen de verschillende Europese klanten allemaal de beste prijs/kwaliteitsverhouding bieden. Dit betekent dat bepaalde modellen, die met name gericht zijn op meer prijsbewuste kopers, een laadcapaciteit van 400V zullen bieden. De laadcapaciteit van 800V is niet alleen gereserveerd voor de topmodellen van Kia, maar ook voor andere modellen die specifiek worden ontwikkeld voor klanten die prijs stellen op een extra snelle laadtijd.” Masip vervolgt: “De modellen met 800V snellaadcapaciteit worden zeer interessant voor klanten die extra snel willen laden en/of lange afstanden rijden. Opladen met 400V, zoals dat nu gebeurt in de e-Niro en e-Soul , maakt ook snelladen mogelijk en is relevant voor klanten die meer flexibel zijn als het gaat om waar en wanneer ze kunnen laden. We komen tegemoet aan alle verschillende behoeften.” Veel op stapel Kia stelt zich ten doel om in 2025 wereldwijd 11 EV’s aan te bieden in diverse segmenten. Kia spreekt over conventionele personenauto’s, SUV’s en MPV’s. Momenteel heeft Kia al de e-Soul en e-Niro . In 2021 introduceert Kia in Europa een nieuwe elektrische crossover, gebaseerd op een uniek platform dat speciaal is ontworpen voor elektrische modellen. De elektrische crossover krijgt een range van meer dan 500 kilometer en een fastcharge-oplaadtijd van minder dan 20 minuten. Europa belangrijke groeimarkt Emilio Herrera, Chief Operating Officer van Kia Motors Europe: “Veel van de nieuwe elektrische modellen van Kia zullen worden aangeboden in Europa, een van de sterkste groeimarkten op dit gebied. We zijn zeer verheugd met het verkoopsucces van onze huidige elektrische auto’s, de e-Niro en e-Soul, die goed worden ontvangen over het hele continent. We hebben in de afgelopen vijf jaar een groeiende verkoop van elektrische auto’s gerealiseerd en de nieuwe generatie modellen zal deze trend verder versnellen.” Na de lancering van de volledig nieuwe EV in 2021 introduceert Kia Motors Europe vanaf 2022 een groot aantal andere elektrische modellen. Daarnaast zal elke nieuwe modellijn van Kia die vanaf nu in Europa wordt gelanceerd ten minste één geëlektrificeerde variant bieden, of dat nu mild-hybride, volledig hybride, plug-in hybride of volledig elektrisch is. Elektrificatie is een breed begrip. Verkoopdoelstelling Kia mikt op een wereldwijde jaarlijkse verkoop van 500.000 EV’s tegen 2026 en streeft tegen die tijd naar een verkoopmix van volledige elektrische auto’s van meer dan 20 procent van de Europese verkopen. Verkoopcijfers In Nederland groeide de verkoop van nieuwe elektrische modellen van Kia in het eerste kwartaal van 2020 tot 1.356 eenheden. Dat is een toename van 67 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2019. Voor heel Europa gaat het om 6.811 eenheden (+75 procent ten opzichte van eerste kwartaal 2019). Het bericht Kia: “Klanten kunnen straks kiezen uit laadcapaciteit van 400V tot 800V” verscheen eerst op ZERauto.nl .
MG Cyberster Concept MG presenteert binnen afzienbare tijd de MG Cyberster Concept. Dit is een volledig elektrische tweezits roadster. Dat belooft wat! Een studiemodel, dat wel. Het is ook nog niet bekend of MG productieplannen heeft voor het model. Het merk spreekt wel over: “A sneak peek into an exciting future ahead.” Vijftien jaar MG keert na bijna vijftien jaar terug op de Europese markt . Het kapitaalkrachtige SAIC Motor uit Shanghai is sinds 2007 de eigenaar van MG en heeft grootse plannen met ‘Morris Garages’. De ZS EV is het eerste model van MG. Het tweede elektrische model van MG is in het vierde kwartaal van 2020 beschikbaar. Dat wordt een grotere auto dan de ZS EV. In de komende jaren wordt duidelijk met welke modellen MG nog meer komt. Wie weet dus ook een roadster . Het bericht MG werkt aan tweepersoons roadster! verscheen eerst op ZERauto.nl .
Paniek DOET stelt ook dat met name de berichtgeving rondom het coronavirus zorgt voor onrust en onzekerheid op de markt. De vereniging spreekt over ‘paniek zaaien door sensatiebeluste media, niet gehinderd door enige kennis van zaken’. Daarbij wijst DOET naar de almaar toenemende, zeer tendentieuze berichtgeving in de Nederlandse media over het vermeende brandgevaar van elektrische auto’s in parkeergarages. “De expertise is niet op feiten, maar op aannames gebaseerd”, aldus DOET. Ongegrond Recent onderzoek in Duitsland toont volgens DOET aan dat dergelijke angst volstrekt ongegrond is. “De Duitse brandweer ziet geen verhoogd risico op brand bij elektrische auto’s”, zo stelde Karl-Heinz Knorr, hoofd van de brandweer in Bremen, vicepresident van de Duitse Brandweer vereniging en fysicus, onlangs nog in een interview in Spiegel. “In een elektrische auto wordt niet meer energie opgeslagen dan in de volle tank van een verbrandingsmotor, alleen de wijze van blussen is anders.” Sentiment Ook het Zweedse onderzoeksinstituut RISE concludeerde recent dat het opladen van een elektrische auto in een parkeergarage niet leidt tot een grotere kans op brand. Ook Nederland ziet in dat de uitrol van laadinfra in parkeergarages en bij VvE’s te lijden heeft onder het sentiment dat is gecreëerd. In opdracht van het ministerie van IenW komt in de loop van 2020 daarom een update van de factsheet Veiligheid Elektrisch Vervoer met daarin de nieuwste inzichten over veiligheid van elektrische auto’s en laadpunten. Elektrisch vervoer in Nederland DOET is de branchevereniging op het gebied van elektrisch vervoer in Nederland. DOET vertegenwoordigt de gehele keten van één van de snelst groeiende sectoren van Nederland. Nederland loopt voorop in de belangrijkste verandering die deze sector de komende jaren tegemoet gaat. DOET streeft naar 100% elektrische mobiliteit opgewekt met duurzame energie, waarin innovaties groene groei versterken. Het bericht Stagnatie aanleg elektrische oplaadpunten door coronacrisis verscheen eerst op ZERauto.nl .
211 pk De Volvo XC40 Recharge T4 Plug-in hybrid heeft een systeemvermogen van 211 pk (155 kW) en een elektrische range van 45 kilometer (WLTP). Hij kost 43.995 euro of 579 euro per maand met Volvo Private Lease. De eigenaar betaalt tot en met 2024 de helft van de motorrijtuigenbelasting. Het geremde trekgewicht komt uit op 1.800 kilogram. Volvo levert de XC40 Recharge T4 Plug-in hybrid met een 7 meter lange laadkabel (16A Mennekes). Inscription Expression De basisuitvoering van de Volvo XC40 Recharge T4 Plug-in hybrid heet Inscription Expression. Standaard wordt deze basisversie geleverd met City Safety, Collision Warning met Full Auto Brake, Pedestrian Detection, Cyclist Detection, Lane Keeping Aid met Run-off Road Mitigation, Oncoming Lane Mitigation en Driver Alert Control. Verder rust Volvo deze stekker-XC40 uit met LED-koplampen, Park Assist achter, een 12,3-inch digitaal instrumentenpaneel, Pre-conditioning voor verwarmen en koelen, DAB+, Electronic Climate Control met Cleanzone en Interior Air Quality Sensor, 18-inch 5-spaaks lichtmetalen wielen, Recharge aluminium instaplijsten vóór, chromen raamomlijsting (onderzijde), een grille in Glossy Black met chroomkleurige verticale lamellen en Recharge logo op de C-stijl en achterklep. Volvo levert ook een R-Design Expression met sportievere details. Deze versie kost 46.995 euro. Recharge T4 en Recharge T5 Naast de XC40 Recharge T4 Plug-in hybrid levert Volvo ook een XC40 Recharge T5 Plug-in hybrid met 262 pk. De Recharge T5 is voortaan ook leverbaar met Polestar Engineered optimalisatie. Hierbij is het vermogen in het middenbereik, de versnellingsbak en de respons op het gaspedaal verder geoptimaliseerd. Het totale vermogen en koppel komt met Polestar Engineered optimalisatie op 276 pk en 440 Nm. Laadstroom Volvo Car Nederland biedt kopers van een nieuwe Volvo plug-in hybride tevens een jaar lang gratis laadstroom aan. Hiermee moedigt de importeur berijders aan de capaciteit van het lithium-ion accupakket maximaal te benutten om op die manier zoveel mogelijk elektrisch te kunnen rijden zónder schadelijke emissies. Het aanbod geldt voor iedereen die in de periode van 17 oktober 2019 tot en met 31 mei 2020 een nieuw Volvo plug-in hybride model aanschaft of least. Het bericht Nieuw: Volvo XC40 Recharge T4 Plug-in hybrid verscheen eerst op ZERauto.nl .
90 procent meer laadinhoud De laadinhoud van de volledig elektrische Nissan e-NV200 XL Voltia komt uit op 8 vierkante meter en is daarmee liefst 90 procent groter dan die van de reguliere e-NV200. De grotere laadinhoud stelt bedrijven in staat om met minder ritten meer bezorgingen te doen. Daarnaast zorgt het volgens Nissan ook voor een flinke tijds- en kostenbesparing en ontlasting van het stedelijke wegennet. Langgerekte laadruimte Door een langgerekte laadruimte te combineren met een verhoogd dak kunnen chauffeurs met de 8 vierkante meter grote bestelwagen gemakkelijk in- en uitladen met voldoende stahoogte. Nissan heeft ook de draaicirkel geoptimaliseerd. 40 kWh De bedrijfswagen is uitgerust met een 40 kWh lithium-ion batterij en een on-board CHAdeMO-lader voor DC-snelladen. De zogeheten B-modus versterkt de vertraging als de bestuurder het motorpedaal loslaat, zodat het regeneratieve remsysteem tijdens het afremmen extra energie terugwint. De ECO-modus beperkt het vermogen van de elektromotor om energie te besparen. Als de B- en ECO-modus met elkaar samenwerken, kan de gebruiker nog meer emissievrije kilometers afleggen. Over de actieradius doet Nissan geen uitspraken. Europa De Nissan e-NV200 XL Voltia wordt geleverd in heel Europa. De Nederlandse vanafprijs maakt Nissan binnenkort bekend. 42.000 exemplaren De Nissan e-NV200 is sinds de introductie in 2014 uitgegroeid tot een populaire keuze voor last-mile delivery. Tot op heden produceerde Nissan al 42.000 exemplaren, waarvan 10.000 in Europa in 2019. Het bericht Nissan e-NV200 XL Voltia: ideaal voor ‘last-mile delivery’ verscheen eerst op ZERauto.nl .
Founder’s Editions De marktintroductie van de Enyaq wordt aangezet met de bouw van 1.895 ‘Founder’s Editions’ die speciaal zijn samengesteld om de oprichting van het merk in 1895 te vieren. Uiteindelijk zal er keuze zijn voor achter- of vierwielaandrijving, drie accuversies, vijf vermogensvarianten en versies met een snellaadfunctie. MEB Maar goed, de Skoda Enyaq dus. Het wordt de eerste auto van Skoda op het modulaire MEB-platform waarop Volkswagen zijn ID.3 en SEAT zijn El Born bouwt. Het nieuwe MEB-platform gaf de designers van Skoda naar eigen zeggen alle ruimte om een ruimtelijk interieur te ontwerpen. Afmetingen De Enyaq is 4.648 mm lang, 1.877 mm breed en 1.618 mm hoog. De wielbasis komt uit op 2.765 mm en de bagageruimte meet 585 liter met de achterbank in de normale positie. Het interieur van de Skoda Enyaq krijgt een 13-inch groot centraal display. Dit scherm is eventueel te combineren met een groot head-up display. RWD of AWD De basisversies van de Enyaq krijgen achterwielaandrijving. Wil je een sterkere versie, dan installeert Skoda een elektromotor op de vooras. De topversie heeft een geremd trekgewicht van 1.200 kilogram. De krachtigste variant sprint van 0 naar 100 km/u in slechts 6,2 seconden. Hieronder een overzicht van de line-up. Skoda Enyaq line-up RWD: 109 kW sterke elektromotor – 55 kWh accu – range van 340 kilometer RWD: 132 kW sterke elektromotor – 62 kWh accu – range van 390 kilometer RWD: 150 kW sterke elektromotor – 82 kWh accu – range van 500 kilometer AWD: 195 kW sterke elektromotor – 82 kWh – range van 460 kilometer AWD: 225 kW sterke elektromotor – 82 kWh – range van 460 kilometer Opladen De Skoda Enyaq opladen kan op diverse manieren. Thuis bijvoorbeeld met een 230-volt aansluiting (2,3 kW) of met een 11 kW wallbox. Afhankelijk van de grootte van de batterij is hij op deze manier in 6 tot 8 uur op te laden. Met een DC snellader van 125 kW kan de accu naar verwachting in 40 minuten worden geladen van 10% naar 80%. Skoda iV-familie Onder de noemer introduceert Skoda diverse geëlektrificeerde modellen. Eind 2019 zagen de eerste iV-modellen het levenslicht: de CITIGOe iV en de Superb iV plug-in hybride. Skoda komt tot eind 2022 met meer dan 10 modellen op de markt die (deels) elektrisch rijden bereikbaar gaan maken voor het grote publiek. Het merk investeert tegen 2021 twee miljard euro in het ontwikkelen van niet alleen elektrische auto’s, maar ook een groot ecosysteem op het gebied van mobiliteit. Het bericht Skoda Enyaq: deze vijf versies komen verscheen eerst op ZERauto.nl .