Nieuws

Het laatste elektrisch nieuws vanuit ZER-auto

NEVS 9-3 Electric in actie in Europa

Meer modellen in petto De elektrische NEVS 9-3 Electric is de eerste auto van NEVS. In de toekomst moeten er nog meer elektrische auto’s verschijnen. Maar zover is het nog niet. NEVS richt zich eerst op Chinese klanten. Pas daarna gaat NEVS het portfolio uitbreiden en de elektrische auto’s in meer landen verkopen. Van 50.000 naar 220.000 auto’s NEVS bouwt de productiecapaciteit van de fabriek in Tianjin rustig op. In Fase 1 van het zogeheten Tianjin Project bedraagt de jaarproductiecapaciteit 50.000 exemplaren. Met een orderportefeuille van ongeveer 300.000 auto’s levert dat in ieder geval al zes jaar werk op. Maar NEVS hoopt verder te groeien en de productie spoedig te kunnen verhogen. De doelstelling van Fase 2 bedraagt 220.000 exemplaren op jaarbasis. Het zijn tot nu toe vooral Chinese bedrijven en overheidsorganisaties die een auto hebben besteld. NEVS uitbouwen NEVS werd opgericht in 2012 en nam alle bezittingen van het failliete Saab over met het doel om de 9-3 opnieuw te lanceren met een elektrische aandrijflijn. In januari 2017 kreeg NEVS goedkeuring van de Chinese overheid om de 9-3 in Tianjin te bouwen. De productie kon in december 2017 starten. Nu heeft NEVS tijd nodig om het bedrijf uit te bouwen. Nog meer fabrieken Met het oog op alle plannen heeft NEVS plannen om een tweede fabriek in China te openen. Ook een fabriek in Turkije staat in de plannen. De voormalig Saab-fabriek in Trollhättan wordt in de tweede helft van 2018 in gebruik genomen. In die fabriek produceert NEVS auto’s voor de wereld. NEVS bouwt auto’s lokaal in China om hoge importkosten te voorkomen. Nog niet winstgevend Winstgevend is het NEVS nog niet. Over 2017 noteerde NEVS een verlies van 996 MSEK, omgerekend is dat 97 miljoen euro in de min. In 2016 noteerde NEVS een verlies van 93 miljoen euro. “Alles verloopt volgens plan. We zitten in een periode van grote investeringen in nieuwe modellen en een compleet nieuwe fabriek in China”, zegt Stefan Tilk, CEO van NEVS. Bij NEVS werken nu ongeveer 962 mensen. Test driving NEVS 9-3 electric PPV in the sunshine #Trollhättan #EVpower #FutureMobility A post shared by NEVS (@nevsofficial) on Jun 12, 2018 at 6:39am PDT Het bericht NEVS 9-3 Electric in actie in Europa verscheen eerst op ZERauto.nl .

09 juli 2018

De Mercedes onder de busjes gaat elektrisch

Ideaal voor bezorg- en servicediensten Bestelwagens brengen de meeste tijd door in steden. En het worden er steeds meer, vooral door de explosieve toename van pakketbezorgingen. Er rijdt elke dag wel een koeriersbusje door de straat. Maar we willen ook dat de luchtkwaliteit in onze steden verbetert. Er is dus steeds meer behoefte aan elektrisch aangedreven bestelwagens. Het aanbod van elektrische bedrijfswagens is nog vrij beperkt, maar komende herfst komt er dus een veelbelovend model bij. De Mercedes-Benz eVito heeft een 41,4 kWh-batterij en een actieradius van 150 kilometer (volgens WLTP-test). De elektromotor levert een vermogen van 84 kW (114 pk) en 300 Nm trekkracht. De topsnelheid kan worden afgestemd op het gebruik van de eVito. Als uitsluitend in de stad gereden wordt, is een topsnelheid van 80 km/u voldoende. Dat bespaart energie en maximaliseert de actieradius. Als de elektrische bus voor langere afstanden wordt ingezet, is een topsnelheid van 120 km/u mogelijk. LEES OOK: Renault start levering elektrische Master Z.E. in Europa Twee versies De Mercedes-Benz eVito is niet de eerste elektrische bestelwagen, maar wel in deze klasse. Alle andere elektrische bedrijfswagens zijn groter of kleiner. De eVito wordt leverbaar in twee lengtevarianten, met een laadruimte van 6,0 of 6,6 m 3 . Het basismodel is 5,14 meter lang met een laadvermogen van 1.073 kg. De langere versie meet 5,37 meter in lengte en mag 1.048 kg aan lading meesjouwen. Het maximaal toegestane gewicht bedraagt 3.200 kg. De elektrische Mercedes-Benz eVito komt medio september op de Europese markt. De Nederlandse prijs is nog onbekend. Mercedes-Benz benadrukt wel dat de TCO (Total Cost of Ownership) hetzelfde is als voor de dieselvarianten van de Vito. Volgend jaar komt ook de elektrische Mercedes-Benz eSprinter op de markt. LEES OOK: Elektrische Mercedes-Benz EQC komt in 2019 Het bericht De Mercedes onder de busjes gaat elektrisch verscheen eerst op ZERauto.nl .

06 juli 2018

Henk van Raan: ‘Ik droom erover om Curaçao zelfvoorzienend te maken’

LEES OOK: 590 batterijmodules Nissan in parkeerkelder JC ArenA Zonnepanelen en windturbines De JC ArenA kan sinds juni 2018 duurzame energie – die het al langere tijd ‘won’ via de zonnepanelen en windturbines op het dak – opslaan in 148 (oude) batterijen van de Nissan LEAF . Handig om drie redenen: de duurzame stroom kan als back-up fungeren bij stroomuitval, de ArenA kan stroom opslaan en verkopen tegen gunstige tarieven en het concept kan worden verkocht aan andere locaties. ArenA was niet duurzaam Innovatie en duurzaamheid zijn dus extreem belangrijk voor de JC ArenA, maar dat was het in eerste instantie niet. Van Raan: “De ArenA is 22 jaar geleden niet ontwikkeld met duurzaamheid als uitgangspunt. Vandaar dat we nu sinds 2010 een duurzaamheidsprogramma in het leven hebben geroepen en langzaam alle fossiel aangedreven zaken aan het wegwerken zijn. Waarom? Omdat we vinden dat we een voortrekkersrol in de stad en sowieso in de buurt hebben.” Elke vierkante meter drie keer gebruiken Henk van Raan vertelt kort na de officiële livegang van de megabatterij over het intensieve traject. “Het voelt echt als een milestone, deze dag. Hier hebben ik en heel veel andere mensen drie jaar lang aan gewerkt. Het idee is hier geboren, mede omdat we altijd op zoek zijn naar manieren om elke vierkante meter drie keer te gebruiken. Maar met een idee alleen kom je nergens, we moesten op zoek naar partners. En dan heb je te maken met partijen die er wel en niet in geloven, maar uiteindelijk is het dus gelukt.” Nissan het verst met batterijen tweede leven geven Eén van de partners voor het nieuwe energieopslagsysteem is dus Nissan. En geen onbelangrijke, want zij leveren de batterijen waar de stroom in opgeslagen kan worden. “We hebben met meerdere partijen gesproken, maar Nissan was het verst met het streven om batterijen een tweede leven geven. Dat concept vonden wij erg interessant en het beste aansluiten op onze gedachtegang. Gelukkig vonden zij dat ook”, zegt Van Raan met een knipoog. Korting op je parkeerticket Waar Nissan ook ver mee is, is het zogenaamde Vehicle 2 Grid-systeem. Oftewel: het terugleveren van de stroom die in de auto zit. “En dat is echt heel gaaf. Dit jaar nog plaatsen we 18 laadpalen in de parkeergarages, waar bezoekers stroom aan de ArenA terug kunnen leveren. Die slaan wij dan weer op en gebruiken we als back-up of verkopen we door via een veilingsysteem. Waarom ze dat zouden doen? Omdat we ze daar bijvoorbeeld korting op het parkeerticket voor geven. En zoals je weet is dat in Amsterdam geen overbodige luxe. Komende jaren willen we van 18 naar 200 van dat soort laadpalen.” Dromen over Curaçao zelfvoorzienend maken Wat er nog meer in de hoge hoed zit? “Natuurlijk zouden we dit concept graag kopiëren naar andere regio’s of locaties. Het concept behoeft wel een plek waar veel parkeergelegenheid is, dus dan moet je denken aan andere stadions, vestigingen van Ikea of ziekenhuizen. En waarom niet nog groter denken? De Minister-President van Curaçao was hier vorige week en waarom zouden we niet zo’n heel zonnig eiland zelfvoorzienend maken? Dat is nou echt een droom van mij”, besluit Henk van Raan. Het bericht Henk van Raan: ‘Ik droom erover om Curaçao zelfvoorzienend te maken’ verscheen eerst op ZERauto.nl .

04 juli 2018

Nissan start binnenkort verkoop zonnepanelen in Nederland

In Groot-Brittannië verkoopt Nissan sinds dit jaar zonnepanelen. Maar er zijn toch al veel aanbieders? ‘Zonnepanelen zijn de snelst groeiende vorm van duurzame energie. Samen met onze batterij-opslagsystemen en onze elektrische auto’s vormen ze een compleet thuissysteem voor duurzame energie en duurzamer autorijden. We stellen consumenten in staat zelf stroom op te wekken, het op te slaan en ermee te rijden of het thuis te gebruiken. Nissan presenteert daarmee een all-in-one-aanbod. Naast mobiliteit bieden we ook vanaf nu ook complete duurzame energiesystemen.’ Wanner kunnen we dit in Nederland verwachten? ‘We zijn dit jaar in Groot-Brittannië gestart met het verkopen van zonnepanelen en thuisbatterijen. Nederland is het volgende land waar we dit aanbieden. Ik kan nu nog geen exacte datum noemen, maar het gaat snel gebeuren. Nederland is voor ons belangrijk: er is veel vraag naar zonne-energie en het is één van de landen waar veel aandacht is voor elektrisch rijden.’ Hoe kunnen we dit straks kopen? Bij de Nissan-dealer? ‘Het aanbod dat we doen is modulair. Je kunt variëren met het aantal panelen, de grootte van de batterij-opslag. De gebruiker kiest wat bij zijn of haar situatie past. Dat gaat via een online checklist. Die volgen we telefonisch op om zaken te checken en af te stemmen. In het proces is ook een belangrijke rol weggelegd voor onze dealers: zij zijn het draaipunt in het contact met de klant. Door de groei van elektrisch rijden verandert hun business ook. Er is minder onderhoud, met onze energiediensten bieden we alternatieven.’ Voor de advisering, levering en plaatsing van de panelen werkt Nissan samen met een lokale partner – de naam is nog niet bekend. Wat kost het? ‘We hebben nog geen prijzen vastgesteld. Zodra we dat hebben gedaan, zullen we ze melden. Onze elektrische auto’s kunnen de zonnestroom opslaan en gebruiken of de elektriciteit op een later moment terug leveren aan de woning. Daar zit een verdienmodel in: opladen en bewaren gedurende daltarieven en terug leveren bij pieken in de vraag met hogere tarieven.’ Dankzij gunstige tariefsystemen in Groot-Brittannië en Denemarken verdient de EV-eigenaar er zelfs geld mee. De batterijopslag van Nissan – xStorage – is gemaakt van hergebruikte batterijen van de Nissan LEAF. De huidige versie is alleen geschikt voor indoor gebruik. In een volgende stadium wordt het systeem ook geschikt voor gebruiken in de buitenlucht. Het bericht Nissan start binnenkort verkoop zonnepanelen in Nederland verscheen eerst op ZERauto.nl .

04 juli 2018

590 batterijmodules Nissan in parkeerkelder JC ArenA

LEAF-batterijen Naast het parkeerdek van de ArenA vinden we 590 accumodules. Ze zijn afkomstig uit de elektrische Nissan LEAF. Hier slaat het stadion tot 2,8 MWH (2.800 kWh) aan zonnestroom op, afkomstig van het dak. Dat is voldoende om bijvoorbeeld 500.000 iPhones op te laden. De 590 modules komen overeen met de batterijen uit 148 LEAFs. Omvormers, koeling, schakelingen en computersystemen beheren de modules en alle energiestromen. Eind juni werd het systeem in gebruik genomen. Nissan LEAF-batterijen vs dieselgeneratoren De opgeslagen elektriciteit wordt door het stadion gebruikt als back-up. Dus: bye bye dieselgeneratoren. Ook vangen de batterijen pieken in de stroomvraag op te vangen tijdens voetbalwedstrijden en concerten. Een groot voordeel is dat de overdag opgewekte stroom ’s nu avonds kan worden gebruikt. Er zit overigens ook een businesskant aan: Johan Cruijff Arena slaat elektriciteit op als de tarieven laag zijn en levert elektriciteit terug als de tarieven hoog zijn. Henk van Raan, Directeur Innovatie bij de Johan Cruijff ArenA: ‘We pionieren met de techniek die ons in staat stelt slim om te gaan met de duurzame energie die we opwekken. Dankzij innovaties als dit opslagsysteem, is ons stadion één van de duurzaamste ter wereld.’ Minstens 10 jaar Nissan levert de batterijmodules. ‘Dit is exact hoe we het hergebruik van de batterijen voor ons zien. Na gebruik in de auto worden ze voor nog minstens 10 jaar benut als buffer van duurzame energie,’ vertelt Francisco Carranza, Managing Director bij Nissan Energy. ‘We gaan zeer binnenkort aan consumenten en bedrijven een pakket aanbieden met zonnepanelen en batterijopslag – naast onze elektrische auto’s. We koppelen mobiliteit en duurzame energie.’ In Europa heeft Nissan meer dan 100.000 LEAFs geleverd sinds de verkoopstart in 2010. Sinds dit jaar wordt de nieuwe LEAF geleverd met grotere batterij voor extra bereik. In de praktijk haalt de nieuwe LEAF zo’n 250 km op een volle batterij. Het bericht 590 batterijmodules Nissan in parkeerkelder JC ArenA verscheen eerst op ZERauto.nl .

03 juli 2018

Autonome Robocar racer neemt deel aan Goodwood-heuvelklim

Systeemvermogen De Robocar van Roborace heeft in elk wiel een elektromotor, per stuk goed voor 184 pk (135 kW). Het systeemvermogen bedraagt dus 500 pk. Met een gewicht van 1.350 kilogram is de Robocar daardoor erg snel. Een bestuurder heeft de auto niet nodig, want een Nvidia Drive PX 2-computer verzorgt de aansturing van systemen. De computer krijgt input van een lidar-radar, een reguliere radar, GPS, ultrasone sensoren en camera’s. Aparte raceklasse Roborace wordt in de toekomst mogelijk een aparte raceklasse, waarin auto’s rijden op dezelfde stratencircuits waar Formule E-races plaatsvinden. Het chassis en de aandrijflijn is in de basis gelijk, maar teams mogen hun eigen kunstmatige intelligentie verzorgen. De grote vraag: vindt het grote publiek dat interessant om naar te kijken? In onderstaande video zie je de Robocar van Roborace in actie. VIDEO: Roborace to attempt first-ever autonomous hillclimb at Goodwood Festival of Speed 2018 Roborace to attempt first-ever autonomous hillclimb at Goodwood Festival of Speed 2018 Our team has been working hard behind the scenes preparing Robocar for its first major challenge: attempting the first-ever autonomous hillclimb run at this year’s Goodwood Festival of Speed!More updates coming soon. #ROBOCARatFOS #ROBORACE Geplaatst door Roborace op Dinsdag 26 juni 2018 Het bericht Autonome Robocar racer neemt deel aan Goodwood-heuvelklim verscheen eerst op ZERauto.nl .

29 juni 2018