Grootste stijger Door de forse toename van het aantal gestolen Toyota’s is het Japanse merk de grootste stijger van alle gestolen automerken in Nederland. Met een totaal van 226 gestolen Toyota’s in de eerste zes maanden van dit jaar, steeg het aantal diefstalmeldingen met 148,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2017. Van alle gestolen Toyota’s is 72% voorzien van hybride-aandrijving. Met 45 gestolen exemplaren is de Toyota RAV4 Hybrid de populairste onder autodieven, gevolgd door de Toyota C-HR Hybrid (32) en Toyota Auris Hybrid (17). En als je kijkt naar het totaal aantal Toyota’s RAV4 op de Nederlandse wegen ten opzichte van het aantal gestolen exemplaren, is dit ook meteen de auto met het hoogste diefstalrisico in Nederland (1 op 396). En binnen de top-1o van auto’s met het hoogste diefstalrisico werden van de Toyota RAV4 ook veruit het minste teruggevonden. LEES OOK: Compleet nieuwe Toyota RAV4 (2019) oogt gewaagd Categorie 0 tot 3 jaar Wat verder nog opvalt in de statistieken van Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit: de meeste gestolen Toyota’s zijn relatief nieuw. Met 129 gestolen modellen met een leeftijd tussen 0 en 3 jaar is Toyota zelfs het meest gestolen automerk in deze categorie. Het totaal aantal gestolen auto’s in Nederland daalde overigens met 14% ten opzichte van het eerste halfjaar in 2017. Volkswagen is nog steeds by far het meest gestolen automerk in Nederland (1.010 stuks), gevolgd door BMW (349), Audi (252) en Toyota op plek vier (226). LEES OOK: Alle diefstalcijfers eerste halfjaar 2018 op een rij Het bericht Forse stijging aantal gestolen Toyota hybrides verscheen eerst op ZERauto.nl .
Innovatieve Olympische en Paralympische Spelen Samen met het Internationaal Olympisch Comité (IOC), het Internationaal Paralympisch Comité (IPC) en de organisatie van ‘Tokyo 2020’ wil Toyota de spelen tot de meest innovatieve ooit maken. Tijdens ‘Tokyo 2020’ focust het sponsorschap van Toyota zich op de volgende drie pijlers. Mobility for All De eerste pijler heet ‘Mobility for All’ en vormt een demonstratie van hoe volledig autonoom rijdende voertuigen (level 4) kunnen rijden. Er rijden autonome auto’s in Tokyo Water Front City en in en rond Haneda, de internationale luchthaven van Tokio. Verder demonstreert Toyota de Toyota Concept-i. De volledig elektrische en autonome e-Palette wordt ingezet in het atletendorp om de olympische sporters en hun gasten te vervoeren. Ook zet Toyota de WelCab in, een personenbus voor rolstoelgebruikers. Bezoekers kunnen verder gebruikmaken van de JPN Taxi of deelauto Toyota i-ROAD. Waterstof Waterstof vormt een tweede pijler. Toyota zet tijdens de Olympische en Paralympische Spelen naar verwachting een vloot van meer dan 3.000 personenvoertuigen in, waaronder een groot aantal voertuigen met brandstofceltechnologie zoals de Toyota Mirai en de waterstofbus Sora. Verder zet Toyota ook vorkheftrucks in die op waterstof rijden. ‘Tokyo 2020’ moet volgens Toyota een keerpunt worden wat betreft de realisatie van een samenleving op waterstof. Ook de hybride modellen van Toyota en zijn luxemerk Lexus maken deel uit van de enorme vloot voertuigen. Transport Tot slot richt Toyota zich op het transport van de atleten, bezoekers, media en staf. Naar verwachting trekken de Olympische en Paralympische Spelen circa 15 miljoen bezoekers van over de hele wereld. Deze komen bovenop de 15 miljoen inwoners van de prefectuur Tokio. Toyota helpt het organisatiecomité om al deze mensen te voorzien van efficiënte en veilige transportmogelijkheden. Het bericht Toyota pakt in 2020 uit met innovatie tijdens Olympische Spelen in Tokio verscheen eerst op ZERauto.nl .
400 elektromotoren per dag Audi produceert de elektromotoren van de e-tron in een productiefaciliteit in Gyor, gelegen in Hongarije. Elke dag lopen er in Gyor 400 elektromotoren van de band. Audi kan de productie in de toekomst verder opschroeven. In de productiefaciliteit in Gyor maakt Audi gebruik van autonome robots die de elektromotoren vervoeren. Brussel Tot op heden zijn er 100 mensen bij het productieproces van de elektromotoren betrokken. Eind 2018 moeten dat er al meer dan 130 zijn. De elektromotoren worden vervoerd naar Brussel waar Audi de volledig elektrische Audi e-tron produceert. De auto gaat ongeveer 82.500 euro kosten. Reserveren is al mogelijk, maar de levering start zoals gezegd pas in 2019. De SUV wordt optioneel leverbaar met zijcamera’s in plaats van traditionele zijspiegels. Het bericht Elektromotoren Audi e-tron in productie verscheen eerst op ZERauto.nl .
Tesla Model S op één De Tesla Model S is nog altijd de populairste batterij elektrische auto in Nederland. In de eerste helft van 2018 kregen er al 1.879 exemplaren een kenteken. In heel 2017 waren dat er volgens VWE Automotive in totaal 2.085. De Nissan Leaf staat op de tweede plaats met 519 exemplaren in 2017 en in de eerste zes maanden van 2018 al 1.417 units (+173 procent!). De Volkswagen e-Golf maakt de top-drie compleet met 1.302 exemplaren in de eerste helft van 2018 (in 2017 in totaal 949 auto’s). Opvallende stijger: Opel Ampera-e Een andere opvallende stijger is de Opel Ampera-e . In 2017 registreerde Opel 228 exemplaren. In de eerste zes maanden van 2018 zijn dat er al 564 (+147 procent!). Hyundai Kona Electric en Jaguar I-Pace Dit overzicht met registratiecijfers ziet er eind dit jaar vast en zeker heel anders uit. Het kan dan goed zijn dat de Hyundai Kona Electric en Jaguar I-Pace strijden om de toppositie. Jaguar verwacht dit jaar een kleine 4.000 exemplaren van de I-Pace op Nederlands kenteken te zetten. Hyundai mikt op minimaal 2.700 exemplaren van de Kona Electric. De verkoop van de elektrische Audi e-tron – een concurrent van de I-Pace – is al begonnen, maar de leveringen starten pas in 2019. Gouden jaar 2018 is een gouden jaar voor elektrische auto’s in Nederland. De oorzaak: 4 procent bijtelling. In 2018 mogen zakelijke rijders bij zakelijk gebruik rekenen met 4 procent bijtelling, ongeacht de vanafprijs van de auto. In 2019 wordt dat anders. Dan reken je van 1 tot 50.000 euro met 4 procent bijtelling en alles daarboven met 22 procent. Voor een batterij elektrische auto met een cataloguswaarde van 60.000 euro reken je dus over 10.000 euro met 22 procent bijtelling. En plug-in hybrides? In 2015 werden er nog meer dan 40.000 plug-in hybrides geregistreerd in Nederland vanwege gunstige bijtellingsregels. In 2017 waren die fiscale prikkels weg en daalde het aantal tot slechts 1.120. Het leek helemaal voorbij te zijn met de plug-in hybrides. Toch is de verkoop van nieuwe plug-in hybrides dit jaar toch weer iets gestegen. In de eerste helft van dit jaar zijn er maar liefst 173 procent meer nieuwe plug-in hybrides verkocht dan in de eerste helft van 2017. De oorzaak is de nieuwe Volvo XC60. Er zijn dit jaar al 480 Volvo XC60 T8 Twin Engines geregistreerd, waarmee dit model 28 procent van de totale plug-in verkoop voor zijn rekening neemt. Het bericht De populairste elektrische auto’s van dit moment verscheen eerst op ZERauto.nl .
42,5 kWh Dat meldt Bimmertoday op basis van ‘betrouwbare bronnen’. De huidige BMW i3 (94 Ah) heeft een accucapaciteit van 33,2 kWh-accu, of 94 Ah zoals BMW het zelf noemt. De nieuwe batterij heeft een capaciteit van 120 Ah, wat overeenkomt met ongeveer 42,5 kWh. Daarmee zou de BMW i3 meer dan 300 kilometer moeten kunnen afleggen op één acculading, gemeten volgens de nieuwe WLTP-methode. De WLTP-waarde van de 94 Ah-versie bedraagt 255 kilometer. LEES OOK: Autotest – vernieuwde BMW i3s (2018) BMW i3s De BMW i3 werd vorig jaar nog stevig vernieuwd. Het eigenaardige model kreeg een aangescherpt design, verbeterde infotainment en nieuwe in- en exterieuropties. Ook werd een tweede, sportievere versie aan het aanbod toegevoegd in de vorm van de BMW i3s. De accucapaciteit van de BMW i3 bleef echter ongewijzigd. Nu lijkt de accu binnenkort alsnog te worden vernieuwd. Wordt vervolgd. LEES OOK: Volledig elektrische BMW Concept iX3 oogt klaar voor productie Het bericht “BMW i3 krijgt aanzienlijk grotere actieradius” verscheen eerst op ZERauto.nl .
Nissan LEAF Nismo Het is voor het eerst dat de performance-afdeling van Nissan zich op de elektrische LEAF gestort heeft. De productieversie althans. Het resultaat is een Nissan LEAF met een opvallende uitstraling. De bestverkochte EV van Europa is voorzien van een compleet sportpakket met alle toeters en bellen. De motor en het accupakket zijn ongewijzigd. Nissan zegt wel de wielophanging, de stuurinrichting en de motorrespons te hebben aangepast voor een sportiever rijgedrag. De Nissan LEAF Nismo is vooralsnog alleen te koop in Japan. Laten we hopen dat deze uitvoering ook naar Nederland komt. Dat maakt het aanbod van elektrische auto’s toch net even wat spannender, nietwaar? Meer weten over de Nissan LEAF? Lees hier alle details . Benieuwd naar onze mening? Lees hier de rijtest . Het bericht Uitbundige Nissan LEAF Nismo gaat in productie verscheen eerst op ZERauto.nl .
Tweede generatie Nissan LEAF De tweede generatie Nissan LEAF is te koop sinds oktober 2017. De middelgrote gezinsauto is voorzien van een 40 kWh-batterij, goed voor een rijbereik van 270 kilometer volgens de nieuwe, realistischere WLTP-testmethode. Later volgt nog een versie met een 60 kWh-batterij, waarmee een actieradius van meer dan 300 kilometer mogelijk is. Belangrijke eigenschap van de Nissan LEAF is dat hij de ruimte van een gezinsauto combineert met voldoende actieradius, hoogstaande techniek en een schappelijke prijs vanaf 33.990 euro. Met de vliegende verkoopstart in Europa zet hij het succes van zijn voorganger – ondanks de fors toegenomen concurrentie – onverminderd voort. De Nissan LEAF was al de bestverkochte elektrische auto ter wereld. Meer weten over de Nissan LEAF? Lees hier alle details . Benieuwd naar onze mening? Lees hier de rijtest . Het bericht Nissan LEAF bestverkochte EV in eerste halfjaar 2018 verscheen eerst op ZERauto.nl .
Troef “De Ampera-e blijft voorlopig gewoon leverbaar als belangrijke troef in ons aanbod”, aldus de woordvoerder. “Hij is ook nog steeds goed leverbaar; waarbij een levertijd van zes tot negen maanden moet worden ingecalculeerd.” De Ampera-e heeft in korte tijd veel concurrentie gekregen. Denk aan de nieuwe Nissan Leaf en de Hyundai Kona Electric . Range in de praktijk De Opel Ampera-e is in Nederland leverbaar vanaf 46.669 euro en haalt op papier een range van 520 kilometer (NEDC). In de praktijk is dat ongeveer 400 kilometer als automobilisten weinig de snelweg betreden. Gunstige prijs De prijsstelling van de Ampera-e is gunstig, óók in 2019 als de bijtellingsregels wijzigen. Nu profiteren alle volledig elektrische auto’s van 4 procent bijtelling, ongeacht de prijs. Vanaf 2019 wordt dat anders. Dan geldt voor het aanschafbedrag tot 50.000 euro een bijtellingspercentage van 4 procent. Voor bedragen boven 50.000 euro reken je met 22 procent bijtelling. De Ampera-e blijft zonder al te veel opties onder de 50.000 euro en blijft dus buiten de ‘gevarenzone’. Meer op stapel “De Ampera-e zal binnen afzienbare termijn ‘familieleden’ krijgen binnen het Opel-gamma, in de vorm van een Grandland X PHEV en een volledig elektrische nieuwe generatie Corsa. In 2020 zal Opel vier geëlektrificeerde modellen in het gamma hebben en in 2024 zal er zelfs van elke model een elektrische variant in het aanbod te vinden zijn”, voegt de woordvoerder toe. Het bericht “Opel Ampera-e blijft belangrijke troef in ons aanbod” verscheen eerst op ZERauto.nl .
Volkswagen ID R Pikes Peak De volledig elektrische Volkswagen ID R Pikes Peak, die eind juni nog het Pikes Peak-record verpulverde , legde de Goodwood Hillclimb af in een recordtijd van 43,86 seconden. Daarmee reed de Franse coureur Romain Dumas 3,48 sneller dan het vorige elektrorecord uit 2013 en de derde snelste tijd ooit. NIO EP9 De NIO EP9 reed in 2016 een nieuw record voor elektrisch aangedreven voertuigen op de beruchte Nürburgring Nordschleife. Ditmaal ging het model voor een nieuw Goodwood-record. Dat lukte in eerste instantie ook. Met een indrukwekkende tijd van 44,32 seconden verbrak de NIO EP9 het vorige elektrorecord met drie seconden, maar werd later zelf verslagen door de Volkswagen ID R Pikes Peak. Maar overtuigend was het niet. De NIO EP9 was slechts een fractie trager dan de extreme racewagen van Volkswagen, die speciaal werd ontwikkeld voor de Pikes Peak International Hill Climb. De Nio EP9 is een productiemodel! Het bericht VIDEO: Elektrische bolides domineren Goodwood Hillclimb verscheen eerst op ZERauto.nl .
Volledig elektrische Mini nu wel voor de massa De auto met batterij-elektrische aandrijflijn wordt de eerste volledig elektrische Mini die op grote schaal wordt gebouwd. Tien jaar geleden kwam Mini nog met de Mini E, maar dat was een pilotproject. De auto was toen niet voor de massa te koop. Dat wordt in 2019 anders. Klassieke Mini De BMW Group kondigde de ontwikkeling van een productiemodel van een volledig elektrische Mini aan in 2017. In 2019 vindt zowel de onthulling als marktlancering plaats, exact 60 jaar na de verkoopstart van de klassieke Mini. De Mini Electric Concept – in 2017 gepresenteerd op de IAA-autoshow in Frankfurt – geeft een voorproefje van de volledige elektrische Mini driedeurs hatchback. Mini Electric Concept Gele accentstrip Op de schetsen zien we elementen van de gesloten grille en de wielen. De grille is voorzien van een gele accentstrip met een E-badge in dezelfde kleur. Het wiel neemt Mini zonder al te veel aanpassingen over van de Mini Electric Concept. Specificaties zijn nog niet bekend. Productie Mini produceert de aandrijflijn van de volledig elektrische driedeurs hatchback straks in de fabrieken in Dingolfing en Landshut, gelegen in Beieren (Duitsland). De volledige elektrische Mini wordt vervolgens gebouwd in de Mini-fabriek in Oxford (Groot-Brittannië): de hoofdproductielocatie voor de driedeurs hatchback. Het bericht Eerste designschetsen elektrische Mini hatchback verscheen eerst op ZERauto.nl .
Vereniging Elektrische Rijders werd de volledig elektrische Jaguar I-Pace gepresenteerd. Hij staat vanaf NU bij de dealer in de showroom en in Nederland zijn er al 2.500 orders geplaatst. Iedereen uit alle andere Europese landen klaagt, omdat ze allemaal naar ons gaan. Alleen nog geen 3 fase, dus het duurt meer dan 20 uur om hem thuis volledig op te laden. Wil je een keer een testrit doen? Dat kan je wel vergeten, want ze gaan zo hard, dat alleen de gene die hem daadwerkelijk bestellen erin mogen rijden. Wat is het verschil tussen deze Jaguar en een Tesla? Ik interviewde Niels Brugman van Jaguar en twee VER-leden! https://www.youtube.com/watch?v=7gjWRA_spH8 Eerder vergeleek CARWOW de Jaguar met Tesla, wie is als eerst over de finishline? https://www.youtube.com/watch?v=tRlq3mSMtYo Onlangs reden Jaguar met 100 journalisten in I-PACE's door Europa en Youtube staat vol met prachtige reviews zoals deze van Edmunds: https://www.youtube.com/watch?v=VaWQCAqA3kE
851% duurder uit kan zijn?! Dat is hetzelfde als dat een liter benzine van €1,85 plots €15,75 kost, een volle tank kost dan €630 euro! Maarten Hachmang stoorde zich hier mateloos aan en startte LaadpasTop10.nl met inmiddels duizenden bezoekers! Welke laadpas kun je het beste gebruiken op welke plek? Maarten verzameld ingestuurde facturen van echte EV rijders en vergelijkt de prijzen en zet ze op een rijtje. Voor Europa moet je ook nog eens per regio een nieuwe pas aanvragen. Hoe kan dit? Wat is de goedkoopste laadpas? En welke is in Europa goed te gebruiken? Vincent Everts interviewde Maarten tijdens het 'Toekomst van het Laden'-evenement van de Vereniging Elektrische Rijders ! https://www.youtube.com/watch?v=_qMr2-qhsP0