Vijf displays De Audi e-tron krijgt vijf displays in het interieur: twee in de middenconsole, één voor de neus van de bestuurder en twee links en rechts onderaan de voorste raamstijlen. Die laatste twee zijn voor de zijcamera’s die Audi optioneel op de auto monteert. Standaard heeft de e-tron gewoon zijspiegels. OLED-displays Audi installeert de zijcamera’s onderaan de A-stijlen. Als bestuurder kijk je vervolgens naar twee 7-inch OLED-touchscreens in het interieur. Je kan het beeld op de OLED-schermen inzoomen, uitzoomen en zelfs de kijkhoek aanpassen. 95 kWh De productie van de Audi e-tron vindt plaats in Brussel. De auto krijgt een 95 kWh-accupakket en een actieradius van ongeveer 400 kilometer volgens de nieuwe WLTP-meetmethode. De Audi e-tron is een concurrent van de elektrische Jaguar I-Pace . Het bericht Dit is het interieur van de Audi e-tron met 5 displays! verscheen eerst op ZERauto.nl .
LEES OOK: 590 batterijmodules Nissan in parkeerkelder JC ArenA Zonnepanelen en windturbines De JC ArenA kan sinds juni 2018 duurzame energie – die het al langere tijd ‘won’ via de zonnepanelen en windturbines op het dak – opslaan in 148 (oude) batterijen van de Nissan LEAF . Handig om drie redenen: de duurzame stroom kan als back-up fungeren bij stroomuitval, de ArenA kan stroom opslaan en verkopen tegen gunstige tarieven en het concept kan worden verkocht aan andere locaties. ArenA was niet duurzaam Innovatie en duurzaamheid zijn dus extreem belangrijk voor de JC ArenA, maar dat was het in eerste instantie niet. Van Raan: “De ArenA is 22 jaar geleden niet ontwikkeld met duurzaamheid als uitgangspunt. Vandaar dat we nu sinds 2010 een duurzaamheidsprogramma in het leven hebben geroepen en langzaam alle fossiel aangedreven zaken aan het wegwerken zijn. Waarom? Omdat we vinden dat we een voortrekkersrol in de stad en sowieso in de buurt hebben.” Elke vierkante meter drie keer gebruiken Henk van Raan vertelt kort na de officiële livegang van de megabatterij over het intensieve traject. “Het voelt echt als een milestone, deze dag. Hier hebben ik en heel veel andere mensen drie jaar lang aan gewerkt. Het idee is hier geboren, mede omdat we altijd op zoek zijn naar manieren om elke vierkante meter drie keer te gebruiken. Maar met een idee alleen kom je nergens, we moesten op zoek naar partners. En dan heb je te maken met partijen die er wel en niet in geloven, maar uiteindelijk is het dus gelukt.” Nissan het verst met batterijen tweede leven geven Eén van de partners voor het nieuwe energieopslagsysteem is dus Nissan. En geen onbelangrijke, want zij leveren de batterijen waar de stroom in opgeslagen kan worden. “We hebben met meerdere partijen gesproken, maar Nissan was het verst met het streven om batterijen een tweede leven geven. Dat concept vonden wij erg interessant en het beste aansluiten op onze gedachtegang. Gelukkig vonden zij dat ook”, zegt Van Raan met een knipoog. Korting op je parkeerticket Waar Nissan ook ver mee is, is het zogenaamde Vehicle 2 Grid-systeem. Oftewel: het terugleveren van de stroom die in de auto zit. “En dat is echt heel gaaf. Dit jaar nog plaatsen we 18 laadpalen in de parkeergarages, waar bezoekers stroom aan de ArenA terug kunnen leveren. Die slaan wij dan weer op en gebruiken we als back-up of verkopen we door via een veilingsysteem. Waarom ze dat zouden doen? Omdat we ze daar bijvoorbeeld korting op het parkeerticket voor geven. En zoals je weet is dat in Amsterdam geen overbodige luxe. Komende jaren willen we van 18 naar 200 van dat soort laadpalen.” Dromen over Curaçao zelfvoorzienend maken Wat er nog meer in de hoge hoed zit? “Natuurlijk zouden we dit concept graag kopiëren naar andere regio’s of locaties. Het concept behoeft wel een plek waar veel parkeergelegenheid is, dus dan moet je denken aan andere stadions, vestigingen van Ikea of ziekenhuizen. En waarom niet nog groter denken? De Minister-President van Curaçao was hier vorige week en waarom zouden we niet zo’n heel zonnig eiland zelfvoorzienend maken? Dat is nou echt een droom van mij”, besluit Henk van Raan. Het bericht Henk van Raan: ‘Ik droom erover om Curaçao zelfvoorzienend te maken’ verscheen eerst op ZERauto.nl .
Elektrische aandrijflijn Zoals het er nu naar uitziet, krijgt de Porsche Taycan twee elektromotoren die samen 400 kW (600 pk) aan vermogen leveren. Goed voor een acceleratie van 0 naar 200 km/u in minder dan 12 seconden. De elektrische aandrijflijn maakt de Porsche Taycan natuurlijk bijzonder, al kijkt Matthias Leber vooral naar het remsysteem van de auto. Energie terugwinnen “De Porsche Taycan vormt een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van Porsche-remmen”, stelt Leber. “We kunnen op beide assen energie terugwinnen als de auto remt. De bestuurder kan kiezen in welke modus er gereden wordt. We laten de keuze bewust aan de bestuurder, omdat niet iedereen met one pedal driving wilt rijden. Het systeem kan dus ook uit.” Rijstijl Leber kan nog geen uitspraak doen over hoeveel range je precies ‘terug kan verdienen’ met one pedal driving. “Het is afhankelijk van je rijstijl hoeveel energie je terugpakt.” Porsche zou van de Taycan ook een estateversie willen introduceren. Die gaat vermoedelijk veel lijken op de elektrische Porsche Mission E Cross Turismo. Die auto heeft een systeemvermogen van 608 pk en accelereert in 3,5 seconden van 0 naar 100 km/u. De actieradius? Ongeveer 500 kilometer. Na 15 minuten laden (800 volt) is de accu voor 80 procent vol. Het bericht “One pedal driving mogelijk in Porsche Taycan” verscheen eerst op ZERauto.nl .
In Groot-Brittannië verkoopt Nissan sinds dit jaar zonnepanelen. Maar er zijn toch al veel aanbieders? ‘Zonnepanelen zijn de snelst groeiende vorm van duurzame energie. Samen met onze batterij-opslagsystemen en onze elektrische auto’s vormen ze een compleet thuissysteem voor duurzame energie en duurzamer autorijden. We stellen consumenten in staat zelf stroom op te wekken, het op te slaan en ermee te rijden of het thuis te gebruiken. Nissan presenteert daarmee een all-in-one-aanbod. Naast mobiliteit bieden we ook vanaf nu ook complete duurzame energiesystemen.’ Wanner kunnen we dit in Nederland verwachten? ‘We zijn dit jaar in Groot-Brittannië gestart met het verkopen van zonnepanelen en thuisbatterijen. Nederland is het volgende land waar we dit aanbieden. Ik kan nu nog geen exacte datum noemen, maar het gaat snel gebeuren. Nederland is voor ons belangrijk: er is veel vraag naar zonne-energie en het is één van de landen waar veel aandacht is voor elektrisch rijden.’ Hoe kunnen we dit straks kopen? Bij de Nissan-dealer? ‘Het aanbod dat we doen is modulair. Je kunt variëren met het aantal panelen, de grootte van de batterij-opslag. De gebruiker kiest wat bij zijn of haar situatie past. Dat gaat via een online checklist. Die volgen we telefonisch op om zaken te checken en af te stemmen. In het proces is ook een belangrijke rol weggelegd voor onze dealers: zij zijn het draaipunt in het contact met de klant. Door de groei van elektrisch rijden verandert hun business ook. Er is minder onderhoud, met onze energiediensten bieden we alternatieven.’ Voor de advisering, levering en plaatsing van de panelen werkt Nissan samen met een lokale partner – de naam is nog niet bekend. Wat kost het? ‘We hebben nog geen prijzen vastgesteld. Zodra we dat hebben gedaan, zullen we ze melden. Onze elektrische auto’s kunnen de zonnestroom opslaan en gebruiken of de elektriciteit op een later moment terug leveren aan de woning. Daar zit een verdienmodel in: opladen en bewaren gedurende daltarieven en terug leveren bij pieken in de vraag met hogere tarieven.’ Dankzij gunstige tariefsystemen in Groot-Brittannië en Denemarken verdient de EV-eigenaar er zelfs geld mee. De batterijopslag van Nissan – xStorage – is gemaakt van hergebruikte batterijen van de Nissan LEAF. De huidige versie is alleen geschikt voor indoor gebruik. In een volgende stadium wordt het systeem ook geschikt voor gebruiken in de buitenlucht. Het bericht Nissan start binnenkort verkoop zonnepanelen in Nederland verscheen eerst op ZERauto.nl .
LEAF-batterijen Naast het parkeerdek van de ArenA vinden we 590 accumodules. Ze zijn afkomstig uit de elektrische Nissan LEAF. Hier slaat het stadion tot 2,8 MWH (2.800 kWh) aan zonnestroom op, afkomstig van het dak. Dat is voldoende om bijvoorbeeld 500.000 iPhones op te laden. De 590 modules komen overeen met de batterijen uit 148 LEAFs. Omvormers, koeling, schakelingen en computersystemen beheren de modules en alle energiestromen. Eind juni werd het systeem in gebruik genomen. Nissan LEAF-batterijen vs dieselgeneratoren De opgeslagen elektriciteit wordt door het stadion gebruikt als back-up. Dus: bye bye dieselgeneratoren. Ook vangen de batterijen pieken in de stroomvraag op te vangen tijdens voetbalwedstrijden en concerten. Een groot voordeel is dat de overdag opgewekte stroom ’s nu avonds kan worden gebruikt. Er zit overigens ook een businesskant aan: Johan Cruijff Arena slaat elektriciteit op als de tarieven laag zijn en levert elektriciteit terug als de tarieven hoog zijn. Henk van Raan, Directeur Innovatie bij de Johan Cruijff ArenA: ‘We pionieren met de techniek die ons in staat stelt slim om te gaan met de duurzame energie die we opwekken. Dankzij innovaties als dit opslagsysteem, is ons stadion één van de duurzaamste ter wereld.’ Minstens 10 jaar Nissan levert de batterijmodules. ‘Dit is exact hoe we het hergebruik van de batterijen voor ons zien. Na gebruik in de auto worden ze voor nog minstens 10 jaar benut als buffer van duurzame energie,’ vertelt Francisco Carranza, Managing Director bij Nissan Energy. ‘We gaan zeer binnenkort aan consumenten en bedrijven een pakket aanbieden met zonnepanelen en batterijopslag – naast onze elektrische auto’s. We koppelen mobiliteit en duurzame energie.’ In Europa heeft Nissan meer dan 100.000 LEAFs geleverd sinds de verkoopstart in 2010. Sinds dit jaar wordt de nieuwe LEAF geleverd met grotere batterij voor extra bereik. In de praktijk haalt de nieuwe LEAF zo’n 250 km op een volle batterij. Het bericht 590 batterijmodules Nissan in parkeerkelder JC ArenA verscheen eerst op ZERauto.nl .
Systeemvermogen De Robocar van Roborace heeft in elk wiel een elektromotor, per stuk goed voor 184 pk (135 kW). Het systeemvermogen bedraagt dus 500 pk. Met een gewicht van 1.350 kilogram is de Robocar daardoor erg snel. Een bestuurder heeft de auto niet nodig, want een Nvidia Drive PX 2-computer verzorgt de aansturing van systemen. De computer krijgt input van een lidar-radar, een reguliere radar, GPS, ultrasone sensoren en camera’s. Aparte raceklasse Roborace wordt in de toekomst mogelijk een aparte raceklasse, waarin auto’s rijden op dezelfde stratencircuits waar Formule E-races plaatsvinden. Het chassis en de aandrijflijn is in de basis gelijk, maar teams mogen hun eigen kunstmatige intelligentie verzorgen. De grote vraag: vindt het grote publiek dat interessant om naar te kijken? In onderstaande video zie je de Robocar van Roborace in actie. VIDEO: Roborace to attempt first-ever autonomous hillclimb at Goodwood Festival of Speed 2018 Roborace to attempt first-ever autonomous hillclimb at Goodwood Festival of Speed 2018 Our team has been working hard behind the scenes preparing Robocar for its first major challenge: attempting the first-ever autonomous hillclimb run at this year’s Goodwood Festival of Speed!More updates coming soon. #ROBOCARatFOS #ROBORACE Geplaatst door Roborace op Dinsdag 26 juni 2018 Het bericht Autonome Robocar racer neemt deel aan Goodwood-heuvelklim verscheen eerst op ZERauto.nl .
ZERO luidde komst elektrische motorfiets in ZERO Motorcycles beet in ons land in 2013 het spits af met elektrische motorfietsen. De ZERO DS is een creatie van het in Californië (Santa Cruz) gevestigde bedrijf. Toen kon je die kopen voor 15.995 euro. Voor een particulier een fors bedrag, maar door destijds gebruik te maken van de investeringsregelingen Mia en Vamil konden bedrijven volstaan met een investering van iets meer dan vier mille. Samen met de paar euro aan stroom per keer laden en het geringe onderhoud wordt het rijden aantrekkelijk voordelig. Lees ook: test met Zero DS Aanbod groeit Inmiddels is de keuze veel groter. Het zijn op BMW na nagenoeg allemaal nieuwe merken die zich op de markt van elektrische motorfietsen hebben gestort. Oké Harley Davidson komt over enkele jaren ook met een elektrische motor, de Revelation. Bij de nieuwkomers zitten beslist zeer aantrekkelijk ogende machines, waarbij je in eerste instantie totaal niet verwacht dat ze een elektromotor hebben. Met prestaties en rijgedrag doen ze niet onder voor een superbike met benzinemotor. De batterij is na goed honderd kilometer echter wel leeg en opladen kost nog altijd meer tijd dan tanken. Bij snelladen, en dat is in veel gevallen mogelijk, sta je tussen de 20 en 30 minuten aan de laadpaal afhankelijk van de grootte van de batterij. Fluisterstil cruisen En dan het geluid: fluisterstil zijn ze. Fijn voor de buren, maar is het wat je wil bij een motorfiets? Gezien de groeiende belangstelling voor elektrische motorfietsen is er in elk geval een categorie motorrijders die daaraan niet zwaar tilt. Tijd om eens op een rij te zetten, waarom die groep gecharmeerd is geraakt van een elektrobike. Hieronder een overzicht wat je nu zoal kunt kopen in Nederland. BMW C EVOLUTION Vermogen: 35 kW (48 pk) Koppel: 72 Nm Topsnelheid: 120 km/h Actieradius: tot 160 km Batterij: 9,4 kWh Laadtijd: 3,3 uur Prijs vanaf: 14.144 euro Brutus V9 Vermogen: 92 kW (125 pk) Koppel: 227 Nm Topsnelheid: 180 km/h Actieradius: tot 160 km Batterij: tot 33,7 kWh Laadtijd: n.b. Prijs vanaf: binnenkort introductie in Europa Lightning LS218 Vermogen: 147 kW (200 pk) Koppel: 168 Nm Topsnelheid: 345 km/h Actieradius: tot 160 km Batterij: tot 20 kWh Laadtijd: 30 min tot 2 uur Prijs vanaf: introductie in Europa binnenkort. Energica EsseEsse9/Eva Vermogen: 80 kW (109 pk) Koppel: 180 Nm Topsnelheid: 200 km/h Actieradius: tot 200 km Batterij: 11,7 kWh Laadtijd: 20 min tot max. 3,5 uur Prijs vanaf: 27.225 euro Energica Ego/Egocorsa Vermogen: 107 kW (145 pk) Koppel: 200 Nm Topsnelheid: max 240 km/h Actieradius: tot 150 km Batterij 11,7 kWh Laadtijd: 20 min tot max. 3,5 uur Prijs: vanaf 31.823 euro Johammer J1.200 Vermogen: 16 kW (22 pk) Koppel: n.b Topsnelheid: max 120 km/h Actieradius: 200 km Batterij 12,7 kWh Laadtijd: 1,5 tot max. 3,5 uur Prijs vanaf: 25.107,50 euro ZERO FXS ZF7.2 Vermogen: 15 kW (21 pk) Koppel: 106 Topsnelheid: max 130 km/h Actieradius: max 161 km Batterij 7,2 kWh Laadtijd: 1,3 tot max. 9,5 uur Prijs vanaf: 12.390 euro ZERO DS ZF14.4 Vermogen: 45 kW (60 pk) Koppel: 110 Topsnelheid: max 158 km/h Actieradius: max 262 km Batterij 14,4 kWh Laadtijd: 2,3 tot max. 9,8 uur Prijs vanaf: 16.260 euro ZERO SR ZF14.4 Vermogen: 52 kW (69 pk) Koppel: 146 Topsnelheid: max 153 km/h Actieradius: max 288 km Batterij 14,4 kWh Laadtijd: 2,3 tot max. 9,8 uur Prijs vanaf: 19.110 euro ZERO DSR ZF14.4 BLACK FOREST EDITION Vermogen: 52 kW (69 pk) Koppel: 146 Topsnelheid: max 158 km/h Actieradius: max 262 km Batterij 14,4 kWh Laadtijd: 2,3 tot max. 9,8 uur Prijs vanaf: 25.090 euro Het bericht Verkoop elektrische motorfiets in 3 jaar verdubbeld! verscheen eerst op ZERauto.nl .
Daniëlle Hoogendijk is een ervaren elektrisch rijder en heeft hier deels haar beroep van gemaakt. Daniëlle is namelijk Elektrisch Rijden Coach en helpt mensen zo de elektrische auto in. Welke obstakels zijn er voor elektrisch rijden? Wat kom je allemaal tegen als je een elektrische auto koopt? Hoe ga je om met laadpasjes? Wat zijn de voor- en nadelen? Welke auto's zijn er op dit moment interessant? Naast haar advies verzorgt Daniëlle ook proefritten. Denk je na over het aanschaffen van een EV? Daniëlle vertelt je alles wat je moet weten tijdens een proefrit in haar Nissan Leaf! Op 5 juli komt Daniëlle tijdens het VER event Toekomst van het Laden presenteren over haar nieuwe dienst! https://www.youtube.com/watch?v=KGroWgHZfQI
Hesla Tour Max Holthausen van Holthausen Groep bouwde zijn Tesla om tot een Hesla op waterstof. Hoe werkt het precies? Hoe is het gelukt de Tesla succesvol om te bouwen? En hoe reageerden de mensen van Tesla? Max neemt je mee op een tour in en rond zijn Hesla! Wat vind jij hiervan? https://www.youtube.com/watch?v=IBmVZ0qoTIs
Stijgende vraag naar lokale energie-opslag Hyundai Motor Group spant zich samen met het Finse Wärtsilä in voor een tweede leven van batterijen van elektrisch aangedreven auto’s. Beide zeggen hiermee in te spelen op de stijgende vraag naar lokale netwerken met eigen energieopslagsystemen voor bijvoorbeeld zonnestroom. Steeds meer EV-batterijen Dankzij de stijgende verkoop van elektrisch aangedreven auto’s (EV’s) komen er in de toekomst steeds meer batterijen beschikbaar die niet meer voldoen voor de aandrijving van auto’s, maar die nog prima geschikt zijn om energie in op te slaan. Wereldwijde aanpak De samenwerking richt zich op de geavanceerde energieopslag via het bestaande wereldwijde netwerk van technologiebedrijf Wärtsilä in 177 landen. Het bedrijf is een grote speler op de wereldmarkt van energiecentrales. Het businessmodel is gericht op het vestigen van een continue, wereldwijde supply chain, gebaseerd op de sterke relatie van Hyundai Motor Group met de fabrikant van de batterijen. De partijen beogen een integrale aanpak voor fabricage, de toepassing in elektrisch aangedreven auto’s en hergebruik voor opslag van energie, maar ook van hergebruik van materialen. Kostenbesparing ‘Energieopslag is de logische volgende stap als het gaat om hergebruik van EV-batterijen’, zegt Youngcho Chi, Executive Vice President Strategy & Technology Division en Chief Innovation Officer van de Hyundai Motor Group. ‘Door het hergebruik van de EV-batterijen, die immers een groot beslag leggen op kostbare grondstoffen, besparen we op de kosten van de afvoer en de verwerking daarvan en hebben we extra rendement van de kosten van onderzoek en ontwikkeling. We versterken daarmee onze leidende positie op het gebied van schone technologie en duurzaamheid door deelname aan deze nieuwe energiemarkt.’ Geweldige opslagcapaciteit In 2025 is zo’n 29 GWh van EV-batterijen beschikbaar en de capaciteit is daarmee veel groter dan die van de huidige stationaire energieopslagmarkt – die slechts 10 GWh bedraagt. De samenwerking tussen Hyundai Motor Group en Wärtsila biedt derhalve grote kansen. Hyundai Motor Group start nu eerst samen met Wärtsilä een proefproject, waarin gebruikte batterijen van de Hyundai IONIQ en Kia Soul EV worden ingezet. In de toekomst komen veel meer batterijen beschikbaar bij Hyundai Motor Group. Het concern wil tot 2025 nog eens 18 nieuwe modellen met elektrische aandrijving uitbrengen, waaronder de nieuwe KONA Electric later dit jaar en de waterstofauto NEXO Het bericht Hyundai en Kia starten hergebruik EV-batterijen verscheen eerst op ZERauto.nl .
Peugeot not amused Peugeot zal not amused zijn bij het lezen van dit bericht. Peugeot had namelijk het Pikes Record-record in handen. Coureur Sebastien Loeb reed in 2013 met een Peugeot 208 T16 (875 pk/875 kilo) een tijd van 8:13,878. Volkswagen duikt hier nu flink onder met de 680 pk sterke I.D. R Pikes Peak. 156 bochten De elektrische racer noteerde de snelste tijd ooit op de 19,99 kilometer lange bergrace met 156 bochten, die sinds 1916 al 96 maal is verreden. Volkswagen heeft de I.D. R Pikes Peak speciaal voor de Pikes Peak International Hill Climb ontworpen en weegt minder dan 1.100 kilogram. 20 minuten laden Volgens de Pikes Peak-reglementen dienen elektrische auto’s bij een onderbreking van de race in staat te zijn om binnen 20 minuten weer volledig opgeladen te zijn. Daarvoor werden generatoren gebruikt, met Glycerol als brandstof. Glycerol ontstaat bij de productie van biodiesel. Het zorgt voor een verbranding waarbij nauwelijks schadelijke uitlaatgassen en reststoffen vrijkomen. 250 dagen Project I.D. Pikes Peak startte op 18 oktober 2017. Er zaten slechts 250 dagen tussen die datum en de race zelf. In die tijd werd er gewerkt aan de ontwikkeling van de innovatieve elektrische aandrijflijn, de aerodynamica en ondersteltechnologie, maar ook aan de specifieke eisen die aan de batterijen worden gesteld en natuurlijk aan de bouw van prototypes. Daarbij heeft Volkswagen Motorsport veel hulp gehad van partners als Volkswagen R, ANSYS, Michelin Integral e-drive en OMP. Het bericht Elektrische Volkswagen I.D. R Pikes Peak snelste ooit op Pikes Peak verscheen eerst op ZERauto.nl .