Nieuws

Gemiddelde aanschafprijs volledig elektrische auto in 2018: 74.000 euro

74.000 euro De gemiddelde aanschafprijs van volledig elektrische auto’s bedroeg in 2018 maar liefst 74.000 euro. Aanzienlijk hoger dan de gemiddelde aanschafwaarde voor een nieuw geregistreerde personenauto in 2018 in Nederland: ongeveer 33.800 euro. Voor auto’s met een brandstofmotor lag het gemiddelde op 31.500 euro. Populaire elektrische auto’s in 2018 waren vooral de Tesla Model S, Jaguar I-Pace, Volkswagen e-Golf, Hyundai Kona Electric en Kia e-Niro. Mixbijtelling Door de gewijzigde bijtellingsregels voor elektrische auto’s was er eind 2018 een enorme piek in het aantal registraties voor volledig elektrische auto’s. Vanaf 1 januari 2019 geldt de fiscale regel dat je mag rekenen met 4 procent bijtelling tot een waarde van 50.000 euro. Voor bedragen daarboven reken je met 22 procent bijtelling. Voor duurdere elektrische auto’s is er dus sprake van een mixbijtelling . Fiscale prikkels De gemiddelde aanschafwaarde van een volledig elektrische auto is in januari 2019 enorm gedaald ten opzichte van december 2018. In december bedroeg die nog 74.000 euro, maar in januari 2019 net geen 43.000 euro. Een mooi voorbeeld van wat de invloed is als fiscale prikkels verdwijnen. In 2019 worden naar verwachting vooral de goedkopere elektrische auto’s – dus onder de 50.000 euro – populairder dan ooit. Wie onder de 50 mille fiscale waarde blijft, profiteert bij zakelijk gebruik van 4 procent bijtelling. Het bericht Gemiddelde aanschafprijs volledig elektrische auto in 2018: 74.000 euro verscheen eerst op ZERauto.nl .

22 februari 2019

CUPRA Formentor: sportieve crossover met stekker

Formentor CUPRA werd een jaar geleden losgekweekt van SEAT en gelanceerd als zelfstandig automerk dat zich uitsluitend richt op extra sportieve modellen. Na de verkoopstart van de CUPRA Ateca ( rijtest ) is nu het tijd voor de volgende fase. De nieuwe Formentor is een middelgrote crossover die het midden houdt tussen een SUV en een sportcoupé en onder de Ateca wordt gepositioneerd. LEES OOK: Exclusief: de toekomstplannen van CUPRA Plug-in hybride In tegenstelling tot de CUPRA Ateca met een 2,0-liter viercilinder turbomotor is de Formentor ontwikkeld als plug-in hybride, waarin een 1.5 TSI benzinemotor optimaal samenwerkt met een elektromotor. Als beide motoren maximaal vermogen leveren, wordt 180 kW (245 pk) naar de wielen gestuurd. Verder wordt een elektrische actieradius van 50 km genoemd (volgens WLTP). Andere zaken die bij de CUPRA Formentor bijdragen aan een extra sportieve rijbeleving, zijn de DSG-automaat met dubbele koppeling, het adaptieve DCC-onderstel (Dynamic Chassis Control), een sperdifferentieel en het Progressive Steering-systeem. Uitbreiding De nieuwe CUPRA Formentor staat als wereldprimeur op de Autosalon van Genève. Het is officieel nog een studiemodel, maar naar verwachting wordt de crossover enkel nog op details aangepast. De marktintroductie volgt eind dit jaar. In 2020 wordt het CUPRA-aanbod verder uitgebreid met de geheel nieuwe CUPRA Leon en CUPRA Leon ST, evenals een compacte SUV. De Formentor is naar eigen zeggen het eerste model dat specifiek voor CUPRA is ontwikkeld, maar dat zou een veel te grote investering zijn. Naar verwachting wordt de Formentor ook onder het SEAT-label op de markt gebracht, weliswaar in minder agressieve vorm. LEES OOK: Bevestigd: elektrische Audi Q4 e-tron komt in 2021 Het bericht CUPRA Formentor: sportieve crossover met stekker verscheen eerst op ZERauto.nl .

22 februari 2019

“Een elektrische Lamborghini komt er niet”

Autonome auto heeft geen beleving Elektrisch en autonoom rijden lijken de nieuwe norm te worden, maar Domenicali moet daar voorlopig niets van weten: “Wie in onze auto’s rijdt, wil de beleving van het autorijden ervaren. Oftewel, hij wil de auto rijden in plaats van gereden worden. Een compromisloze auto ontwikkelen staat bij ons voorop. Daar past autonoom rijden niet bij.” In juli 2018 toonde Lamborghini de elektrische Terzo Millennio die veel lovende reacties kreeg, maar nu een stille dood lijkt te sterven. Nieuwe hybride supercar Het merk werkt wel aan een hybride aandrijflijn die mogelijk op de IAA in Frankfurt debuteert. Verschillende bronnen melden dat het om de 6,5-liter grote V12-motor uit de Aventador gaat die ondersteuning krijgt van een elektromotor. Federico Foschini, Lamborghini’s Chief Commercial Officer, wist in een interview met het Australische Motoring te melden dat de Italiaanse autofabrikant in Frankfurt een hybride supercar presenteert die designelementen van de Terzo Millennio krijgt. “De auto draagt op dit moment de codenaam LB48H. De echte naam onthullen wij later pas, maar de auto past perfect in het rijtje Reventon, Veneno en Centenario. Dit wordt een heel belangrijk product voor Lamborghini”, aldus Foschini. Eerste hybride productiemodel Foschini bevestigde dat Lamborghini slechts 63 exemplaren van de exclusieve hybride hypercar gaat bouwen die allemaal verkocht zijn. Het getal ’63’ verwijst naar de oprichting van Lamborghini in 1963. De hybride aandrijflijn uit de LB48H vormt ook de basis voor de opvolger van de Aventador. Volgens Foschini moeten we echter nog even wachten op dat nieuwe model: “De Aventador verkoopt nog heel goed, dus een opvolger komt pas na 2020.” Dat wordt het eerste hybride productiemodel van Lamborghini. zeventig kilometer elektrisch rijden Naast het verlagen van de uitstoot en het brandstofverbruik, dienen de elektromotoren vooral als krachtinjectie voor de V12-motor. “Uiteindelijk willen we dankzij de elektromotoren meer kracht halen uit de V12-motor. Natuurlijk kun je ook elektrische rijden met de hybride auto, maar dat zal niet meer dan zeventig a tachtig kilometer zijn”, aldus Foschini. De IAA in Frankfurt vindt plaats van 12 tot 22 september 2019. Lees ook: Lamborghini Terzo Millennio is elektrisch en aangrijpend Het bericht “Een elektrische Lamborghini komt er niet” verscheen eerst op ZERauto.nl .

19 februari 2019

Speciale Audi E-Tron beklimt zeer steile helling

Een dergelijke steile helling werd gevonden in het Oostenrijkse Kitzbühel, op de voor velen bekende Streif. De ‘Mausefalle’ is het steilste gedeelte van de afdaling, met een hellingspercentage van maar liefst 85%. Een aangepaste Audi E-Tron ‘Technology Demonstrator’ heeft deze besneeuwde helling zonder verdere hulp bedwongen. Drie motoren De reguliere Audi E-Tron is voorzien van twee motoren, een op de voor- en een op de achteras. De speciaal aangepaste Technology Demonstrator heeft drie motoren, waarvan één op de vooras en een exemplaar voor elk achterwiel. Daarmee levert deze speciale E-Tron een vermogen van 370 kW, 504 ouderwetse pk’s. Het koppel aan de wielen bedraagt zelfs maximaal 8.920 Nm, benodigd om de steile helling te kunnen bedwingen. Ook de koppelverdeling werd softwarematig aangepast voor maximale tractie. Rallyrijder achter het stuur Achter het stuur van de met spijkerbanden uitgeruste E-Tron zit rallyrijder Mattias Ekström. Hij is wereldkampioen Rallycross en tweevoudig DTM-kampioen. Ondanks zijn uitgebreide race-ervaring beschouwt hij juist deze klim als een van zijn meest indrukwekkende ervaringen. “Het overwinnen van een hellingspercentage van 85% lijkt in eerste instantie onmogelijk,” zegt hij. “Zelfs ik was onder de indruk van de manier waarop deze auto omgaat met zulk moeilijk terrein.” Rolkooi en veiligheidskabel Op de video lijkt het alsof de E-Tron wordt voortgetrokken door een kabel, maar dat is niet het geval. Deze veiligheidskabel dient als zekering voor het geval de auto stil zou vallen. Voor de veiligheid is de auto tevens voorzien van een rolkooi, racestoel en zespuntsgordels. LEES OOK:  Autotest; Audi e-tron (2019) Video De spectaculaire beklimming is vastgelegd op video, deze is hieronder te bekijken. Het bericht Speciale Audi E-Tron beklimt zeer steile helling verscheen eerst op ZERauto.nl .

19 februari 2019

Citroën Ami-One: de kracht van eenvoud

Elektrische aandrijflijn Citroën heeft de Ami One Concept bedacht als een alternatief voor het openbaar vervoer (bus, tram, metro) en tweewielers (fiets, scooter of step). Zo’n visie van Citroën op mobiliteit in de stad kan maar één ding betekenen: een elektrische aandrijflijn. En hoewel je het niet direct ziet, oogt deze Ami-One toch meer productierijp dan je zou verwachten. Sterker nog: de kans is aanwezig dat we deze stadsauto binnen een jaar of drie in de showroom zien staan. Een mogelijkheid is dat Citroën hiervoor samenwerkt met de producent van de e-Méhari, genaamd Bolloré. Haaks op de stoep parkeren Afijn, dat is allemaal gissen. Eerst de feiten, ook al zijn die van de elektrische aandrijflijn nog vrij beperkt. Het studiemodel is volgens Citroën perfect afgestemd op stadsverkeer en rijdt tot 45 km/u. De actieradius bedraagt 100 kilometer. Citroën heeft de lithium-ion batterij onder de vloer verwerkt. Via een publieke laadpaal of een Wall box is de batterij binnen 2 uur op te laden. Met behulp van een verlengsnoer kan de Ami One Concept ook worden aangesloten op een standaard stopcontact thuis. Ami One Concept is zoals je direct ziet kubusvormig en ultracompact. Citroën monteert 18-inch wielen met vierspaaksdesign. Heel groot is de Ami-One ook niet. Hij is 2,5 meter lang, 1,5 meter breed en 1,5 meter hoog. Door die compacte buitenmate kun je hem haaks op de stoep parkeren, zoals ook bij de Smart Fortwo mogelijk is. De draaicirkel tussen stoepranden bedraagt 8 meter. 911 GT3 RS De Citroën Ami-One weegt 425 kilogram en duikt daarmee onder de magische grens van 450 kilogram. Dat lage gewicht is bereikt doordat de Franse autoconstructeur veel koolstofvezel heeft toegepast. Citroën heeft het vooral simpel willen houden. Zaken die overbodig zijn, zijn weggelaten. Doordat de Ami-One minder dan 450 kilogram weegt, valt het voertuig in de brommerklasse. Dat betekent dat je alleen een bromfietscertificaat nodig hebt om in de Ami-One te rijden. In Nederland kan dat al vanaf 16 jaar. Met het oog gewichtsbesparing is ook het verchroomde Citroën-logo op de neus weggelaten. Citroën plaats wel een simpele sticker. Saillant detail: Porsche doet dit ook bij de 911 GT3 RS. Keep it simple De kracht van eenvoud. Volgens die filosofie heeft Citroën de Ami-One ontworpen. En met eenvoud bedoelen we ook manieren om onderdelen zo simpel mogelijk te maken. De portieren zijn aan beide kanten bijvoorbeeld gelijk, met als gevolg dat het portier aan de bestuurderskant aan de achterzijde scharniert – zorgt volgens Citroën voor een eenvoudige instap – en het portier aan de bijrijderskant gewoon aan de voorkant. Elastieken Veel luxe heeft de Citroën Ami-One niet. Verwacht dus geen elektrisch bedienbare ramen, exotische materialen of ander high-end spul. Nee, Citroën geeft meer belang aan functionaliteit. Om die reden heeft de Ami-One schuiframen die je met de hand moet openen, heeft het studiemodel elastieken als opbergmogelijkheden en is de boden gewoon van hard kunststof gemaakt. De auto openen gebeurt met een QR-code. Een portierslot ontbreekt. En ook een volwaardig instrumentarium schittert van afwezigheid. Citroën plaatst alleen een 5-inch scherm dat uitsluitend nuttige informatie (snelheid, waarschuwing richtingaanwijzers…) toont. Car sharing De Ami-One is volgens Citroën ideaal voor carsharing. Met een speciale app is het mogelijk om een paar minuten of juist enkele uren in de Ami-One te reserveren. “Het aanbod voor carsharing en autohuur kan persoonlijk aan de behoefte van de gebruiker worden aangepast”, aldus Citroën. Er zijn diverse mogelijkheden: 5 minuten of 5 uur: het vervoermiddel staat ter beschikking op een bepaalde plaats voor de gereserveerde tijd bij Free2Move. Via de app voor nieuwe mobiliteitsvormen kan de Ami One Concept met enkele clicks worden geselecteerd. 5 dagen: het vervoermiddel wordt aangeboden voor huur voor korte termijn. De klant kan deze vorm van gebruik online reserveren op de website Citroën Rent&Smile. 5 maanden: toegang tot de auto zonder contract voor een duur die korter is dan ‘standaard’ bezit. 5 jaar: het vervoermiddel komt met een leasecontract voor 5 jaar dat per maand wordt betaald (inclusief batterij, onderhoud en parkeren). In het aanschaftraject dat geheel online verloopt, kan de klant de plaats van aflevering zelf kiezen: thuis of bij het dichtstbijzijnde verkooppunt. Tweede conceptmodel Op het tweede conceptmodel van Citroën moet je nog even wachten. Die debuteert in mei van dit jaar in Parijs tijdens de vierde editie van de VivaTech beurs die plaatsvindt in Porte de Versailles, van 16 tot 18 mei 2019. Dit tweede model is volgens Citroën een weerspiegeling van ‘ultracomfort’. Het bericht Citroën Ami-One: de kracht van eenvoud verscheen eerst op ZERauto.nl .

19 februari 2019

Achtergrond: 7 bijzondere feiten Glazen fabriek Volkswagen

Feit 1: laag productievolume In tegenstelling tot de Volkswagen-fabriek in Wolfsburg produceert de fabriek in Dresden aanzienlijk minder auto’s. In Wolfsburg rollen meer dan 3.000 auto’s per dag van de band. In Dresden verlaten 70 auto’s per dag de fabriekshal, 70 e-Golfs per dag dus. Feit 2: veel is handwerk De assemblage van de e-Golf in Dresden gebeurt grotendeels met de hand. In Wolfsburg is slechts 4 procent van de productie handwerk. In Dresden is dat 95 procent. Feit 3: er staan heel weinig robots In de Glazen fabriek in Dresden staan opmerkelijk weinig productierobots. Welgeteld staan er vier, versus dik duizend productierobots in Wolfsburg. Een van die robots plaats volledig automatisch de voorruit en achterruit van de e-Golf. Feit 4: heel veel magneten De productielocatie in Dresden mag dan over weinig robots beschikken, er rijden wel tientallen autonome voertuigen rond die de ‘karkassen’ van de e-Golf verplaatsen. Om die autonome Frog-voertuigen goed te laten rijden zijn er 60.000 magneten in de houten vloer verwerkt. In de fabriek in Dresden mogen bezoekers onder begeleiding de assemblagehal betreden, zolang de bezoekers maar niet over de blauwe strepen op de vloer stappen. Als een autonoom voertuig plotseling moet remmen voor een bezoeker, stopt de hele fabriek. En dat is een prijzig grapje. Feit 5: bijzondere vloer In de Glazen fabriek van Volkswagen ligt al dik tien jaar een houten vloer. Bijzonder voor een productiefaciliteit voor auto’s. De vloer is er brandschoon, net als de fabriek in het algemeen overigens. Ook is het er opmerkelijk stil. De houten vloer is gemaakt van Canadees esdoornhout. Dit hout bevat weinig vocht en is bij een eventuele brand goed bestand tegen de hitte. Ook heeft het hout een dempende werking. Voetstappen hoor je er nauwelijks. Een slimme keuze dus. Feit 6: niet alle productiestations worden gebruikt De Glazen fabriek van Volkswagen is oorspronkelijk ingericht om de Phaeton te bouwen. Er waren 89 stappen nodig om een Phaeton te bouwen. Voor het bouwen van een e-Golf zijn minder productiestappen nodig, vandaar dat de eerste stations onbemand zijn. De e-Golf staan simpelweg in de rij te wachten om geassembleerd te worden. Volkswagen produceert de e-Golf in Dresden in 65 stappen. De e-Golf verblijft 12 minuten bij elk station. In dertien uur tijd wordt er één e-Golf gebouwd. Feit 7: e-Golf-carrosserieën per tram naar Dresden Vanuit Wolfsburg worden de al in kleur gespoten carrosserieën van de Volkswagen e-Golf per vrachtauto’s naar Dresden gebracht. Omdat de gemeente in Dresden liever niet heeft dat de vrachtauto’s de carrosserieën afleveren bij de Glazen fabriek, gelegen in het centrum van Dresden, worden de carrosserieën ongeveer vijf kilometer buiten Dresden overgezet op een speciale Volkswagen-tram. Die elektrische tram van 60 meter rijdt zes keer per dag op en neer naar de fabriek en levert de carrosserieën en andere onderdelen af. Zo hebben de inwoners van Dresden zo min mogelijk last van het transport. Van grote rookpluimen is overigens geen sprake, want de Glazen fabriek opereert volledig klimaatneutraal. De elektrische Volkswagen Golf bestond al in 1976 – AutoRAI TV De Glazen Fabriek: belangrijke schakel in de elektrische revolutie bij Volkswagen Het bericht Achtergrond: 7 bijzondere feiten Glazen fabriek Volkswagen verscheen eerst op ZERauto.nl .

18 februari 2019

AutoRAI TV: De elektrische Volkswagen Golf bestond al in 1976

De elektro-Golf bestaat al eventjes Volkswagen kwam al in de jaren zeventig, tachtig en negentig van de vorige eeuw met de eerste elektrische modellen, vaak nog als experiement. De eerste was de Golf 1 Elektro. Verder verscheen er ook van de Golf 2 een zogeheten CityStromer-versie. Niet veel mensen weten ook dat er van de Jetta 2 een CityStromer-variant verscheen. De Golf 3 CityStromer verscheen in 1994 en demonstreerde de elektrische mogelijkheden van die tijd. Die Golf 3 CityStromer had al een recuperatiesysteem waarbij tijdens afremmen elektrische energie wordt teruggewonnen. Hedendaagse elektrische auto’s als de Volkswagen e-Golf, Nissan Leaf , Jaguar I-Pace , Audi e-tron en Tesla Model 3 zijn ook uitgerust met zo’n systeem. Afijn, meer weten over de Golf 1 Elektro en Volkswagen Golf 3 Citystromer? Check dan onderstaande video? De elektrische Volkswagen Golf bestond al in 1976 – AutoRAI TV Iconische status? Volkswagen verwacht dat de ID hatchback – de opvolger van de Volkswagen e-Golf – uitgroeit tot een iconisch Volkswagen-model. Tijdens ons bezoek parkeerde Volkswagen de ID hatchback – die eind 2019 wordt gepresenteerd en begin 2020 op de markt komt – naast de legendarische Volkswagen Golf I GTI en de Volkswagen Kever. Of de ID hatchback een iconische status krijgt, moet de toekomst uitwijzen. Het is in ieder geval een belangrijk model voor de Volkswagen Group, want de ID hatchback is het eerste lid van een zeer uitgebreide familie elektrische modellen die in de komende jaren op stapel staan. Volkswagen Golf 1 Elektro Volkswagen Golf III CityStromer Volkswagen Iconen   Het bericht AutoRAI TV: De elektrische Volkswagen Golf bestond al in 1976 verscheen eerst op ZERauto.nl .

16 februari 2019

Wat kost elektrisch rijden per kilometer?

Elektriciteit niet overal even duur Net als fossiele brandstof is ook elektriciteit niet overal even duur. Opladen bij snelladers is doorgaans prijziger dan bij een publiek oplaadpunt, terwijl thuis laden doorgaans de voordeligste optie is. Hoe duur elektrisch rijden is hangt dus sterk af van waar je de auto oplaadt. Het onderstaande overzicht bevat de gemiddelde prijzen in Nederland. Prijs per kWh (gemiddeld) Thuis: 0,22 euro per kWh Publiek laadpunt: 0,35 euro per kWh Fastned snellaadstation: 0,59 euro per kWh (zonder abonnement) De stroomkosten per kilometer Voor het berekenen van de kosten per kilometer gaan we uit van de volgende gegevens: Een kilometrage van 15.000 per jaar Realistisch gemiddeld stroomverbruik van 17 kWh/100 km Om deze afstand van 15.000 km te overbruggen, is in dit geval 2.550 kWh aan stroom nodig. De elektriciteitskosten zijn afhankelijk van waar je de auto oplaadt. Thuisladen: 2.550 kWh x 0,22 euro = 561 euro stroomkosten per jaar Publiek laadpunt: 2.550 kWh x 0,35 euro = 892,50 euro stroomkosten per jaar Fastned-snellader: 2.550 kWh x 0,59 euro = 1.504,50 euro stroomkosten per jaar Vrijwel niemand zal zijn elektrische auto alleen maar bij de snellader vullen, dus nemen we van onze berekening het gemiddelde van 35 cent per kWh. De energiekosten per kilometer bedragen dan 0,0595 euro, net geen zes cent. Kies je voor een grotere, zwaardere elektrische auto, dan nemen het stroomverbruik en de kosten toe. Vergelijking met rijden op benzine of diesel Stel dat je de hierboven berekende 892,50 euro zou uitgeven aan diesel of benzine, hoe zuinig moet je auto dan zijn om dezelfde 15.000 km af te leggen? Een eenvoudige rekensom leert dat een benzineauto (1,669 euro per liter*) in de praktijk een welhaast onhaalbare 1 op 28 moet rijden om dezelfde brandstofkosten te realiseren. Bij een diesel (1,424 euro per liter*) ligt dit op een iets realistischere, maar nog altijd ambitieuze 1 op 24. Welke kosten zijn nog meer belangrijk? Met alleen het verbruik ben je er niet, bij (elektrisch) autorijden spelen nog meer kosten een rol. Deze zetten wij hieronder uiteen. Aantal kilometers per jaar Het aantal gereden kilometers per jaar is van groot belang voor de kilometerkostprijs. Meer kilometers zorgen voor meer onderhoud, maar ook voor lagere mrb-kosten per kilometer. Zeker dieselrijders moeten een aanzienlijk aantal kilometers afleggen om de hogere belasting terug te verdienen. Hoogte MRB De hoogte van de motorrijtuigenbelasting (mrb), ook wel wegenbelasting genoemd, is een belangrijke factor. Voor leaserijders is deze belasting opgenomen in het maandtarief, maar voor particulieren is deze elk kwartaal terugkerende kostenpost zeker iets om rekening mee te houden. Voor een benzineauto bedragen deze kosten al snel 500 euro en voor dieselauto’s al snel meer dan 1.000 euro per jaar. Elektrische auto’s zijn zeker tot 2020 vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting, wat de maandelijkse lasten aanzienlijk beperkt. Naar verluidt wordt deze regeling doorgetrokken tot en met 2025. Afschrijving De afschrijving van een auto is een belangrijke, vaak grote kostenpost. Deze is sterk afhankelijk van merk, type, brandstofsoort en leeftijd van de auto. Hoewel we zien dat elektrische auto’s momenteel een normaal afschrijvingspatroon hebben, is deze variabele te onvoorspelbaar om mee te kunnen nemen in de berekening. Dat geldt overigens in dezelfde mate voor benzine- en dieselmodellen. Onderhoudskosten Kosten van onderhoud zijn afhankelijk van meerdere factoren. Over het algemeen heeft een wat oudere auto meer onderhoud nodig, maar ook het aantal gereden kilometers per jaar is belangrijk. Voor elke auto is het goed om jaarlijks de dealer te bezoeken, de kosten die dit met zich meebrengt verschillen sterk. Bij een elektrische auto is een oliebeurt in ieder geval niet nodig en ook de onderdelen van het remsysteem slijten beduidend langzamer. We kunnen daardoor stellen dat een EV hier in het voordeel is, maar de kosten zijn niet concreet genoeg om te gebruiken in de berekening. Elektrisch rijden altijd voordeliger De conclusie luidt dat elektrisch rijden per kilometer altijd minder kost dan rijden op een brandstof, zeker door de mrb-vrijstelling tot 2020, en waarschijnlijk zelfs tot 2025. Waar een zuinige dieselmotor qua brandstofkosten nog in de buurt kan komen van een elektrische auto, zijn het de bijzonder lage vaste lasten die een EV zo interessant maken. Met gemiddeld slechts zes cent per kilometer aan stroomverbruik is rijden met een elektrische auto simpelweg goedkoop. *prijspeil februari 2019 Het bericht Wat kost elektrisch rijden per kilometer? verscheen eerst op ZERauto.nl .

14 februari 2019

Mercedes-Benz EQC voorlopig uitverkocht

Meer vraag dan aanbod In een interview met Welt Online laat Mercedes-Benz CEO Dieter Zetsche weten dat het merk moeite heeft om aan de massale vraag te voldoen: ”Het is duidelijk dat we in 2019 de vraag naar de nieuwe Mercedes-Benz EQC niet kunnen bijbenen. Ook in 2020 is het onduidelijk of we aan de vraag kunnen voldoen.” Dit jaar start de productie van de EQC in de Mercedes-Benz-fabriek in Bremen, waar het model in de bestaande productielijn geïntegreerd wordt. De accu’s worden geproduceerd in de recent uitgebreide accufabriek van Mercedes-Benz in Kamenz, nabij Dresden. Eigen laadservice Met EQ (electric intelligence) wil Mercedes-Benz zich volledig focussen op alle aspecten van elektrisch rijden. Behalve een elektrisch modellenoffensief komt het merk ook met eigen laadstations, laadservices en energieopslagunits op de markt. De EQC heeft twee elektromotoren die samen 300 kW (408 pk) vermogen leveren. Het lithium-ion accupakket heeft een capaciteit van 80 kW en kan binnen 40 minuten tot 80% opgeladen worden. De actieradius komt volgens de oude NEDC-cyclus uit op 450 kilometer. De Nederlandse prijs is nog niet bekend. LEES OOK: Mercedes-Benz EQV Concept debuteert in Genève Negen elektrische modellen De Mercedes-Benz EQC is de eerste telg van de nieuwe EQ-familie. Onder dat label wil Mercedes-Benz tot 2022 negen elektrische modellen op de markt brengen. Op de Autosalon van Genève (maart 2019) debuteert een prototype van een elektrische bedrijfsauto van het merk: de EQV Concept. Naar verwachting volgen daarna de Mercedes-Benz EQA (hatchback), compacte SUV (EQB) en een luxueuze limousine (EQS). Het bericht Mercedes-Benz EQC voorlopig uitverkocht verscheen eerst op ZERauto.nl .

14 februari 2019