Leipzig Porsche brengt de productie de volgende generatie Macan – zoals in juli 2018 werd besloten – onder in Leipzig. Dat de volgende Macan volledig elektrisch wordt, is echter nieuw. De productie van de elektrische SUV gaat in Leipzig aan het begin van het volgend decennium van start. Porsche komt eerst nog met de volledig elektrische sportwagen Taycan waarvan de productie eind 2019 van start gaat. Kort daarna volgt de Taycan Cross Turismo. Investeren in elektrische mobiliteit “Elektrische mobiliteit en Porsche gaan hand in hand. Niet alleen vanwege de efficiënte benadering, maar vooral vanwege het sportieve karakter”, aldus Oliver Blume, Voorzitter van de Raad van Bestuur van Porsche AG. “Tot 2022 investeren we meer dan 6 miljard euro in elektrische mobiliteit, en in 2025 heeft 50 procent van alle nieuwe Porsche-modellen elektrische aandrijving. De komende jaren focussen we ons op de mix van nog verder doorontwikkelde benzinemotoren, plug-in hybrides en volledig elektrisch aangedreven sportwagens. Ons doel is om op technologisch gebied een pioniersrol te bekleden. Daarom blijven we het bedrijf consequent afstemmen op de mobiliteit van de toekomst.” PPE-architectuur Om de elektrische Macan in Leipzig te kunnen bouwen, moet Porsche flink investeren in de productiefaciliteit. In Leipzig wordt de mogelijkheid gecreëerd om op de bestaande productielijn elektrische voertuigen te gaan bouwen. De elektrische Porsche Macan krijgt net als de Taycan 800-volttechnologie. De Macan ‘EV’ staat op de Porsche PPE-architectuur (Premium Platform Electric), die in samenwerking met Audi is ontwikkeld. Leipzig: toen en nu In 2002 ging bij Porsche Leipzig GmbH de productie van de Cayenne van start met 259 werknemers. Sindsdien is de fabriek continu doorontwikkeld. In 2011 bracht de ontwikkeling van de Macan grote veranderingen met zich mee: de faciliteit in Leipzig groeide uit tot een volledige fabriek, met een eigen perserij, bodyshop en lakstraat. In februari 2014 werden van de compacte SUV 40.000 exemplaren op jaarbasis gepland. Tegenwoordig zijn dit meer dan 90.000 auto’s per jaar voor alle wereldmarkten. Twee jaar geleden is de tot dusverre laatste uitbreidingsfase van start gegaan en kan ook de Panamera volledig in Leipzig worden gebouwd. In totaal werken nu meer dan 4000 mensen in de fabriek. Sinds de openingsceremonie in februari 2000 heeft Porsche meer dan 1,3 miljard euro in de ontwikkeling van Leipzig geïnvesteerd. Het bericht Volgende generatie Porsche Macan wordt volledig elektrische modelreeks verscheen eerst op ZERauto.nl .
Nissan IMQ Concept Crossover Nissan IMQ Concept Crossover is een compacte crossover en geeft volgens Nissan een beeld van de toekomstige mogelijkheden van Nissan Intelligent Mobility. “De auto laat zien op welke wijze we straks mogelijkerwijs onderweg zijn”, stelt Nissan. Op de flank van het studiemodel bespeuren we de aanduiding e-Power. Dat verklapt in ieder geval dat de IMQ Concept Crossover een vorm van elektrificatie heeft. Intelligent Mobility Nissan presenteert sinds 2017 IM-prototypes. De afkorting IM staat voor Intelligent Mobility. Een korte terugblik op IM-prototypes van weleer: Nissan IMx Concept – 2017 – Tokyo Motor Show – 100% elektrisch Nissan IMx Kuro Concept – maart 2018 – Autosalon van Genève – 100% elektrisch Nissan IMs Concept – januari 2019 – North American International Auto Show – 100% elektrisch Het bericht Aftellen voor vierde IM-studiemodel van Nissan verscheen eerst op ZERauto.nl .
Prestaties In Europa wordt de nieuwe Soul exclusief als elektroauto geleverd, als e-Soul dus. In Nederland wordt de e-Soul in eerste instantie geleverd met een accupakket van 64 kWh, gekoppeld aan een 204 pk (150 kW) sterke elektromotor. Dit accupakket kennen we al van de Kia e-Niro en de Hyundai Kona Electric . Kia geeft een actieradius op van 452 kilometer volgens de WLTP-norm. Het maximumkoppel bedraagt 395 Nm, waardoor de e-Soul met 64 kWh accupakket in 7,6 seconden naar 100 km/u accelereert. Opladen kan aan een stopcontact, een laadpaal of aan een DC-snellader. Met een DC-snellader van 100 kW kan de batterij in 42 minuten worden opgeladen van 20 tot 80 procent. One pedal driving Bestuurders kunnen kiezen uit vijf regeneratieve remniveaus (geen, 1 tot en met 3 en de ‘single-pedal’-stand). De ‘single-pedal’-stand van het systeem stelt de e-Soul-bestuurder ook in staat om de maximale hoeveelheid energie uit het afremmen terug te winnen en de auto zelfs geleidelijk tot stilstand te brengen zonder het rempedaal te gebruiken. Met het Drive Mode Select-systeem van de e-Soul kunnen chauffeurs de instellingen van de e-Soul aanpassen op hun rijstijl en de rijomstandigheden. Bestuurders kunnen kiezen uit de stand ‘Normal’, ‘Eco’, ‘Eco+’ en ‘Sport’. Beide Eco-standen dienen om de actieradius te optimaliseren met energiebesparende maatregelen, terwijl in de Sport-stand de reacties van de besturing en de elektromotor worden versterkt om het dynamische rijgevoel van de e-Soul te maximaliseren. Meer interieurruimte De nieuwe e-Soul is 4.195 mm lang en is daarmee 55 langer dan de Soul EV. De wielbasis groeide met 30 mm naar 2.600 mm. Door die grotere wielbasis belooft Kia meer interieurruimte. De nieuwe e-Soul is leverbaar met keuze uit zeven one-tone exterieurkleuren en zeven two-tone combinaties, waarbij felle carrosseriekleuren worden gekoppeld aan contrasterende kleuren voor het dak en de spiegelkappen. Centraal op het dashboard plaatst Kia een fors infotainmentsysteem met een 10,25-inch display. Dit systeem ondersteunt Apple CarPlay en Android Auto en biedt toegang tot de nieuwe UVO Connect-technologie . Productie Kia produceert de nieuwe e-Soul in de fabriek in Gwangju, in Korea. De introductie op de Nederlandse markt is naar verwachting in de tweede helft van 2019. Kia e-Soul – Technische specificaties (Europa) Carrosserie en onderstel: Vijfdeurs, vijfpersoons, volledig elektrisch aangedreven urban crossover. Zelfdragende carrosserie van staal met een hoge treksterkte en een hoog aandeel aluminium delen. Een elektromotor drijft de voorwielen aan via een transmissie met een vaste overbrenging; de motor wordt gevoed door een lithium-ion-polymeer accupakket. Aandrijflijn: Elektromotor: 64 kWh Type: Permanent magneet wisselstroom synchroonmotor Voltage: 356 V Maximum vermogen: 150 kW (204 pk) bij 3.800-8.000 t.p.m. Maximum koppel: 395 Nm bij 0-3.600 t.p.m. Accupakket: Type: Lithium-ion-polymeer Voltage: 356 V Energie: 64 kWh Vermogen: 170 kW Capaciteit: 180 Ah On-board lader: 7,2 kW Energiedichtheid (cel): 250 Wh/kg Wielophanging en demping: Vóór: volledig onafhankelijk met aan een subframe gemonteerde MacPherson-veerpoten, schroefveren en gasgevulde schokdempers, met stabilisatorstang Achter: volledig onafhankelijk met aan een subframe gemonteerde multilink-wielophanging met schroefveren en twin-tube gasgevulde schokdempers, met stabilisatorstang Besturing: Type: Elektrische tandheugel stuurbekrachtiging Overbrengings: 12,8:1 Omwentelingen l-r: 2,5 Draaicirkel: 5,3 meter Remmen: Vóór: 305 x 25 mm geventileerde schijven Achter: 300 x 10 mm schijven Parkeerrem: Elektronische parkeerrem Wielen en banden: Standaard: lichtmetaal 17-inch, 215/55 R17-banden Reserve: bandenreparatiekit Afmetingen (mm): Totale lengte: 4.195 Totale breedte: 1.800* Totale hoogte: 1.600 Wielbasis: 2.600 Overhang voor: 865 Overhang achter: 730 Spoorbreedte voor: 1.565 Spoorbreedte achter: 1.575 Bodemvrijheid: 155 *exclusief buitenspiegels Bagageruimte (liter, VDA): Achter de 2e zitrij: 315 Achter de 1e zitrij: 1.339 Gewichten (kg): Leeggewicht: 1.682 Max. toegestaan gewicht: 2.180 Prestaties en actieradius: Topsnelheid: 167 km/u 0-100 km/u: 7,6 seconden Maximale actieradius (WLTP): 452 kilometer Energieverbruik (WLTP): 157 Wh/km Het bericht Opvolger Kia Soul EV luistert naar de naam e-Soul – Alle specificaties! verscheen eerst op ZERauto.nl .
TREV-systeem Het Chinese R & D-bedrijf Techrules denkt aan het einde van 2019 gereed te zijn voor de productie van zijn baanbrekende Turbo-Recharging Electric Vehicle (TREV) technologie die werd getoond in de Ren supercar op de internationale autotentoonstelling van Genève in 2018. Het TREV-systeem is een nieuwe gepatenteerde hybride aandrijflijn met een turbine die via een generator het accupakket voedt en werkt als een uiterst effectieve en schone range extender. World Electric Vehicle Association In het afgelopen jaar heeft Techrules aanzienlijke investeringen gedaan om zijn eigen ontwikkelings- en productiecapaciteit uit te breiden. Al meer dan een jaar houdt de wereldwijd bekende expert op het gebied van elektrische voertuigen prof. dr. Ching Chuen Chan toezicht op het nieuw opgezette R&D-centrum in Beijing. Prof. Dr. Chan is onder andere lid van de ‘Chinese Academy of Engineering’, lid van de ‘Royal Academy of Engineering’ en oprichter van de ‘World Electric Vehicle Association’. Onder zijn leiding wordt een kleinere 15 kW turbine – die geschikt is voor commerciële en industriële toepassingen – gereed gemaakt voor serieproductie. Kleinere turbine William Jin, Chairman van Techrules: “Sinds we de Ren supercar hebben getoond met een 80 kW turbine in Genève in 2017 en 2018, hebben we enorm veel interesse ontvangen van OEM’s over de hele wereld die de reikwijdte van elektrische personenauto’s en lichte bedrijfswagens willen vergroten. We hebben besloten onze strategie te wijzigen en onze ontwikkelingsinspanningen niet te richten op 80 kW of 30 kW turbines voor de supercar, maar op een kleinere en goedkopere 15 kW-versie die geschikt is voor lichte bedrijfswagens en personenauto’s. Dit stelt ons in staat om het TREV-systeem sneller te commercialiseren en tegen het einde van 2019 klaar te hebben voor serieproductie.” Mobiele laadstations Techrules zal allereerst gebruik maken van het TREV-systeem in vaste en mobiele laadstations alvorens het aan fabrikanten te leveren voor gebruik in bedrijfswagens en personenauto’s. Techrules is ook van plan om het op de langere termijn te gebruiken voor personenauto’s onder eigen label. Voorts is Techrules momenteel op zoek naar internationale partners om de ontwikkeling en productie van zijn Ren supercar te helpen afronden. Verschillende brandstoffen Techrules Chief Technology Officer en uitvinder van de microturbine, Matthew Jin: “De ontwikkeling van de Ren supercar geeft ons een enorme hoeveelheid praktijkervaring die onze overtuiging bevestigt dat massale adoptie van microturbines in elektrische voertuigen een nieuw tijdperk zal inluiden. Serieproductie wordt mogelijk gemaakt door toepassing van een uniek ‘air bearing’ tegen relatief lage kosten. Hij kan op verschillende brandstoffen rijden, inclusief biobrandstof, en vanwege zijn grote efficiëntie zijn er minder batterijen nodig. Dit scheelt gewicht, verlaagt de kosten en vermindert de vervuiling.” Range anxiety Als een range extender, ongeacht of deze wordt toegepast in een voertuig of als een alleenstaand laadsysteem, kan de turbine de accu’s altijd en overal opladen. Het elimineert de problemen van ‘range anxiety’ en het ongemak van opladen. Omdat het de bestaande infrastructuur kan gebruiken, neemt het de uitdagingen weg die gepaard gaan met de constructie, kosten en capaciteit van een elektriciteitsnet. Potentiële partners William Jin besluit: “We zijn in gevorderde besprekingen met potentiële partners om strategische allianties te vormen. Deze maken het mogelijk onze technologie wereldwijd te introduceren en nieuwe producten en commerciële toepassingen te ontwikkelen. Maar onze prioriteit is nu om met de hulp van Professor Dr. Chan de onderhandelingen met lokale gemeenten en provincies goed af te ronden om te kunnen beginnen met de bouw van de grootste microturbinefabriek ter wereld.” Het bericht Techrules: in gesprek met de uitvinder van de microturbine verscheen eerst op ZERauto.nl .
15% lager verbruik Bij de zogeheten B-aandrijfsystemen zijn de motoren gekoppeld aan een kinetische remsysteem, volgens de Zweden goed voor een 15 procent lager verbruik en CO2-uitstoot. De nieuwe brake-by-wire technologie werkt samen met het kinetische remsysteem om het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot te verminderen. Volvo verwacht dat de nieuwe ‘B’-varianten de nieuwe standaard worden bij het merk. In 2025 moeten alle modellen met een geëlektrificeerde aandrijflijn zijn uitgerust. Nieuwe B5 en B6 De Volvo XC90 wordt verkrijgbaar met een B5 mild-hybrid benzine- en dieselmotor. De Volvo XC60 wordt leverbaar met de B5 mild-hybrid benzine en de B4 mild-hybrid dieselmotor. De B5 wordt bovendien leverbaar met keuze uit voor- of vierwielaandrijving. Best verwarrend allemaal, omdat je straks niet aan de badge kunt zien of het om een benzine- of dieselmotor gaat. Al zal het vooral een kwestie van wennen zijn. LEES OOK: Volvo XC90 Onderhuids opgefrist Doorontwikkelde Twin Engine-aandrijflijnen Volvo heeft verder de Twin Engine-aandrijflijnen geoptimaliseerd. De T8 Twin Engine plug-in hybride aandrijflijn met vermogens tot 405 pk kreeg een nieuw accupakket en een brake-by-wire kinetisch remsysteem. Het rijbereik van de T8 Twin Engine – die verkrijgbaar is op de Volvo 60- en 90-serie – is daarmee met 15 procent vergroot. Ook de T6 Twin Engine plug-in hybride aandrijflijn is gekoppeld aan een nieuwe batterij en een brake-by-wire kinetische remsysteem. Het rijbereik van de T6 Twin Engine uitvoeringen van de Volvo S60 en V60 is eveneens met 15 procent vergroot. Daarnaast komt er van de Volvo XC40 een nieuwe T4 Twin Engine plug-in hybride aandrijflijn. Verder wordt de XC40 verkrijgbaar als T5 Twin Engine. Het bericht Vernieuwde plug-ins en nieuwe mild-hybrid aandrijflijnen van Volvo verscheen eerst op ZERauto.nl .
Afmetingen Seat Minimó De Seat Minimó is zoals gezegd een volledig elektrisch aangedreven vierwieler. De Minimó is bijna net zo compact als een motorfiets, net als die welbekende Twizy van Renault. De Seat Minimó is 2,5 meter lang en 1,24 meter breed. Hij is daarmee compact genoeg om te kunnen parkeren op plaatsen voor motorfietsen. In theorie is het zelfs mogelijk dat er twee Minimó’s zij aan zij kunnen rijden op één rijstrook. Motorfietsachtige koplamp Seat geeft de Minimó een zogeheten ‘naked’ design. Kenmerken zijn grote, vrijstaande 17-inch wielen, een SUV-achtige zit en een motorfietsachtige koplamp. Het design van de achterlichten is door de luchtvaart geïnspireerd. Seat heeft er ook vooral een praktische city cruiser van willen maken. De deuren zijn om die reden asymmetrisch en ze scharnieren zodanig dat ze zelfs in de meest krappe plekken te openen zijn. Saillant detail: de kleine deur voor de bestuurder (links) heeft ervoor gezorgd dat de glasoppervlakte vergroot kon worden. Dat komt het uitzicht van de inzittenden weer ten goede. View this post on Instagram EXCLUSIEF: Het concept van een volledig elektrische stadsauto met een 1+1-zitpositie is natuurlijk niet nieuw. Renault levert zo’n voertuig al jaren in de vorm van de Renault Twizy. Ook Seat ziet het idee van zo’n wendbare elektrische stadsauto wel zitten. Tijdens het Mobile World Congress in Barcelona (25-28 februari) – waarbij AutoRAI.nl/ZERauto.nl exclusief aanwezig is – presenteert Seat deze Minimó. Het voertuig kwam geheel zelfstandig het podium oprijden. Check AutoRAI.nl/ZERauto.nl voor de details! #Seat #SeatMinimo A post shared by AutoRAI.nl (@autorai.nl) on Feb 25, 2019 at 1:23am PST 100+ kilometer Seat kan niet vertellen hoe groot het accupakket van de elektrische Minimó is. Wel noemt de autofabrikant een actieradius: meer dan 100 kilometer. Dat zou voor korte stadsritten meer dan genoeg moeten zijn. Opladen is in theorie niet nodig. Het accupakket is namelijk eenvoudig – een kwestie van enkele seconden volgens Seat – te vervangen door een opgeladen accu. Dit zou met carsharing een kostenbesparing van wel 50 procent kunnen opleveren, omdat er geen kostbare laadtijd verloren gaat. 360-graden view Seat heeft er duidelijk goed over nagedacht. Dat valt ook op als we het interieur beter onder de loep nemen. De bestuurder en passagier hebben in de 1+1-configuratie elk evenveel ruimte. Bovendien genieten beide personen van een 360-graden view rondom. Een fysieke stoel achterin heeft de Minimó niet. De zitplaats achterin is een integraal onderdeel van het interieur. Zonder passagier achterin kan de ‘zitplaats’ als opbergruimte worden gebruikt. 5G-technologie Seat rust de Minimó uit met diverse connectiviteitsoplossingen voor privégebruikers en voor carsharingdoeleinden. Al die oplossingen zijn gebaseerd op 5G-technologie. Het centrale display achter het stuur is draadloos te verbinden met een smartphone, zodat de twee elkaar aanvullen. “Met de Google Assistent van Android Auto kan de persoon aan het stuur de ogen op de weg houden terwijl hij/zij voicecontrol gebruikt om diverse functies aan te sturen”, aldus Seat. “Het digitale platform staat bovendien open voor toekomstige ontwikkelingen. Zo is de Minimó klaar voor technologieën die Level 4 autonoom rijden mogelijk maken. Daarmee zou hij in staat zijn om zijn eigenaar of bestuurder op te pikken in plaats van omgekeerd.” Stadse mobiliteit Luca de Meo, President van Seat: “De auto-industrie past zich aan aan de manier waarop klanten individueel transport zien. Met de Minimó gaan we deze uitdaging aan met een combinatie van autonome rijtechnologie en een elektrische aandrijflijn. Zo geven we vorm aan de toekomst van stadse mobiliteit.” Productiestadium Seat kan nog niet keihard bevestigen of de Minimó in productie gaat. Kijkend naar de uitwerking van het studiemodel lijkt het wel zeer realistisch dat de Minimó het productiestadium haalt. Het bericht EXCLUSIEF: Seat Minimó is concurrent van Renault Twizy verscheen eerst op ZERauto.nl .
50 TFSI e De Audi A6, A7 Sportback en Q5 worden leverbaar als ’50 TFSI e’ waarbij 2,0-liter viercilinder benzinemotor samenwerkt met een elektromotor die in de transmissie is geïntegreerd. Als beide motoren maximaal presteren, wordt een vermogen van 220 kW (299 pk) en 450 Nm koppel naar de wielen gestuurd. De elektromotor wordt gevoed door een lithium-ion batterij met een capaciteit van 14,1 kWh. Een 7-traps S tronic-automaat met dubbele koppeling is standaard en gekoppeld aan quattro vierwielaandrijving. 55 TFSI e Dan is er ook de ’55 TFSI e’. Deze is grotendeels identiek aan de 50 TFSI e, maar dan met een vermogen en koppel van 270 kW (367 pk) en 500 Nm. Deze motorversie is eveneens beschikbaar voor de Audi A6, A7 Sportback en Q5 en bovendien standaard uitgerust als sportieve S line. Deze zijn voorzien van een sportonderstel en een sportiever aangekleed in- en exterieur. 60 TFSI e De derde plug-in hybride aandrijflijn is voorbehouden aan de Audi A8 L, de verlengde versie met 13 cm langere wielbasis. De ’60 TFSI e’ wordt aangedreven door een 3.0 V6 benzinemotor en een elektromotor, die samen maximaal 330 kW (449 pk) en 700 Nm genereren. Een 8-traps automaat en permanente quattro-vierwielaandrijving zijn standaard. De 14,1 kWh-batterij is hetzelfde als bij de 50 / 55 TFSI e. LEES OOK: Autotest – Audi e-tron (2019) Rijmodi Een nieuwe plug-in hybridemodellen van Audi bieden de rijstanden EV, Auto en Hold. In de EV-modus werkt alleen de elektromotor. De batterij biedt voldoende capaciteit voor een emissievrije actieradius van ‘meer dan 40 km’ (volgens WLTP). In de Auto-modus werken de benzine- en elektromotor optimaal samen, terwijl de Hold-stand bedoeld is om de energie in de batterij te bewaren voor later, bijvoorbeeld voor het rijden in milieuzones. De 50 TFSI e, 55 TFSI en en 60 TFSI e zijn geschikt voor snelladen, wat ongebruikelijk is voor een plug-in hybride. Van alle plug-in hybrides is de Mitsubishi Outlander PHEV tot dusver de enige stekkerhybride met een CCS-aansluiting. Bij een openbaar oplaadpunt met een laadsnelheid van 7,2 kW duurt het volgens Audi zo’n twee uur om de plug-in hybridemodellen op te laden. Verder worden Audi-klanten ondersteund met geschikte serviceproviders voor het installeren van een thuislaadpunt. Via de myAudi-app kunnen eigenaren op afstand de batterij- en bereikstatus van de auto bekijken, het laden starten, de laadtimer instellen en de standkachel bedienen. De nieuwe plug-in hybrides van Audi worden in de loop van dit jaar in Nederland verwacht. Overigens zijn ze voorzien van een nieuw TFSI e-logo waarmee de plug-in hybride-aandrijving wordt aangeduid. Voorheen gingen die door het leven als ‘e-tron’, maar die term reserveert Audi voortaan voor de volledig elektrisch aangedreven auto’s. LEES OOK: Audi bevestigd: elektrische Q4 komt in 2021 Het bericht Audi A6, A7, A8 en Q5 als plug-in hybride verscheen eerst op ZERauto.nl .
Opel Corsa EV Direct maar even een kanttekening. Opel – tegenwoordig ook onderdeel van Groupe PSA – brengt op basis van de nieuwe generatie Corsa ook een volledig elektrische variant op de markt met dezelfde aandrijflijn als deze e-208. Wat zojuist is beschreven, geldt dus ook voor de Opel Corsa EV. LEES OOK: De nieuwe Peugeot 208: gewaagd en lekker anders 208 GTi voortaan elektrisch? Voor nu richten we ons even op de Peugeot e-208. Peugeot levert de e-208 net als de versies met conventionele verbrandingsmotor in diverse uitvoeringen. De e-208 is echter als enige 208 leverbaar als sportievere GT-uitvoering. Waarom? Peugeot gelooft in ‘nieuwe sportiviteit’ waarbij je niet langer een brandstofmotor nodig hebt om rijplezier te beleven. Dat wordt extra onderstreept door het feit dat een 208 GTi-vervanger mogelijk een elektrische aandrijflijn krijgt. Die uitvoering krijgt dan echter niet de GTi-benaming. Actieradius en accupakket We lopen vooruit op de zaken, want in 2020 is het eerst tijd voor deze Peugeot e-208. Peugeot rust deze elektrische 208 uit met een 136 pk en 260 Nm sterke elektromotor. Die krachtbron haalt zijn energie uit een 50 kWh lithium-ion accupakket, afkomstig van een producent uit China. Peugeot geeft een WLTP-range op van 340 kilometer. Net zo belangrijk als de actieradius zijn de oplaadtijden. Peugeot e-208: de oplaadtijden Ook die kunnen we al melden. Met een regulier stopcontact duurt het 16 uur om het 50 kWh-accupakket op te laden. Met een Wall Box gaat dat al een stukje sneller. Met 11 kW praat je over 5 uur en 15 minuten en met 7,4 kW is dat 8 uur. Snelladen kan ook. De e-208 ondersteunt laadsnelheden tot 100 kW. In dat geval kost het slechts 30 minuten om het accupakket voor 80 procent op te laden. Deze accu blijft volgens Peugeot gegarandeerd 8 jaar of 160.000 kilometer minimaal 70 procent van haar laadcapaciteit leveren. Drie rijmodi De nieuwe Peugeot e-208 heeft drie rijmodi, te weten Eco, Normaal en Sport. Eco is bedoeld om de actieradius te optimaliseren, de modus Normaal is voor optimaal comfort tijdens alledaags gebruik en de modus Sport is er voor maximale kracht en koppel. In de Sport-stand sprint de e-208 in 8,1 seconden naar 100 km/u. Verder heeft de auto twee rem-modi: Gematigd en Verhoogd. De stand Gematigd biedt een gevoel dat lijkt op het remmen met een verbrandingsmotor terwijl standje Verhoogd voor een sterkere vertraging met behulp van het gaspedaal zorgt. Eenvoudig te herkennen De nieuwe Peugeot e-208 beschikt is eenvoudig te herkennen aan de in carrosseriekleur gespoten grille en een ‘e-208’-badge aan de achterzijde en een ‘e’ op de achterspatborden. Common Modular Platform Peugeot bouwt deze e-208 op het zogeheten Common Modular Platform (CMP). Dit platform vormt binnen de Groupe PSA – het moederbedrijf van Peugeot, Citroën en DS Automobiles – ook de basis voor de nieuwe generatie Opel Corsa en de al reed gepresenteerde DS 3 Crossback. Zoals aangegeven komt er van die Corsa ook een batterij-elektrische variant. En het zal je niets verbazen: ook van die DS 3 Crossback komt een elektrische uitvoering: de E-Tense die ongeveer 37.500 euro gaat kosten. Ook die krijgt het 50 kWh-accupakket die in de e-208 wordt gelepeld. Een accupakket Wat dat betreft pakt Groupe PSA het slim aan door één accupakket toe te passen in diverse modellen van Citroën, Peugeot, DS Automobiles en Opel. Dat drukt ongetwijfeld de kosten. Peugeot verwacht dat zo’n 10 procent van de kopers van een nieuwe Peugeot 208 voor de elektrische variant gaan kiezen. Een richtprijs voor de e-208 kan de Nederlandse importeur nog niet geven. Wij rekenen op een vanafprijs van 30.000 tot 35.000 euro. In combinatie met vier procent bijtelling moet dat een succes worden. Het bericht Peugeot e-208: B-segment hatchback met elektrische aandrijving verscheen eerst op ZERauto.nl .
74.000 euro De gemiddelde aanschafprijs van volledig elektrische auto’s bedroeg in 2018 maar liefst 74.000 euro. Aanzienlijk hoger dan de gemiddelde aanschafwaarde voor een nieuw geregistreerde personenauto in 2018 in Nederland: ongeveer 33.800 euro. Voor auto’s met een brandstofmotor lag het gemiddelde op 31.500 euro. Populaire elektrische auto’s in 2018 waren vooral de Tesla Model S, Jaguar I-Pace, Volkswagen e-Golf, Hyundai Kona Electric en Kia e-Niro. LEES OOK: Verkoop elektrische auto’s in 2018: de cijfers Mixbijtelling Door de gewijzigde bijtellingsregels voor elektrische auto’s was er eind 2018 een enorme piek in het aantal registraties voor volledig elektrische auto’s. Vanaf 1 januari 2019 geldt de fiscale regel dat je mag rekenen met 4% bijtelling tot een waarde van 50.000 euro. Voor bedragen daarboven reken je met 22% bijtelling. Voor duurdere elektrische auto’s is er dus sprake van een mixbijtelling . Fiscale prikkels De gemiddelde aanschafwaarde van een volledig elektrische auto is in januari 2019 enorm gedaald ten opzichte van december 2018. In december bedroeg die nog 74.000 euro, maar in januari 2019 net geen 43.000 euro. Een perfect voorbeeld van de invloed van fiscale prikkels. In 2019 worden naar verwachting vooral de goedkopere elektrische auto’s – dus onder de 50.000 euro – populairder dan ooit. Wie onder de 50 mille fiscale waarde blijft, profiteert bij zakelijk gebruik van 4% bijtelling. Het bericht Recordomzet autoverkoop in 2018 dankzij elektrische auto verscheen eerst op ZERauto.nl .
74.000 euro De gemiddelde aanschafprijs van volledig elektrische auto’s bedroeg in 2018 maar liefst 74.000 euro. Aanzienlijk hoger dan de gemiddelde aanschafwaarde voor een nieuw geregistreerde personenauto in 2018 in Nederland: ongeveer 33.800 euro. Voor auto’s met een brandstofmotor lag het gemiddelde op 31.500 euro. Populaire elektrische auto’s in 2018 waren vooral de Tesla Model S, Jaguar I-Pace, Volkswagen e-Golf, Hyundai Kona Electric en Kia e-Niro. Mixbijtelling Door de gewijzigde bijtellingsregels voor elektrische auto’s was er eind 2018 een enorme piek in het aantal registraties voor volledig elektrische auto’s. Vanaf 1 januari 2019 geldt de fiscale regel dat je mag rekenen met 4 procent bijtelling tot een waarde van 50.000 euro. Voor bedragen daarboven reken je met 22 procent bijtelling. Voor duurdere elektrische auto’s is er dus sprake van een mixbijtelling . Fiscale prikkels De gemiddelde aanschafwaarde van een volledig elektrische auto is in januari 2019 enorm gedaald ten opzichte van december 2018. In december bedroeg die nog 74.000 euro, maar in januari 2019 net geen 43.000 euro. Een mooi voorbeeld van wat de invloed is als fiscale prikkels verdwijnen. In 2019 worden naar verwachting vooral de goedkopere elektrische auto’s – dus onder de 50.000 euro – populairder dan ooit. Wie onder de 50 mille fiscale waarde blijft, profiteert bij zakelijk gebruik van 4 procent bijtelling. Het bericht Gemiddelde aanschafprijs volledig elektrische auto in 2018: 74.000 euro verscheen eerst op ZERauto.nl .
Formentor CUPRA werd een jaar geleden losgekweekt van SEAT en gelanceerd als zelfstandig automerk dat zich uitsluitend richt op extra sportieve modellen. Na de verkoopstart van de CUPRA Ateca ( rijtest ) is nu het tijd voor de volgende fase. De nieuwe Formentor is een middelgrote crossover die het midden houdt tussen een SUV en een sportcoupé en onder de Ateca wordt gepositioneerd. LEES OOK: Exclusief: de toekomstplannen van CUPRA Plug-in hybride In tegenstelling tot de CUPRA Ateca met een 2,0-liter viercilinder turbomotor is de Formentor ontwikkeld als plug-in hybride, waarin een 1.5 TSI benzinemotor optimaal samenwerkt met een elektromotor. Als beide motoren maximaal vermogen leveren, wordt 180 kW (245 pk) naar de wielen gestuurd. Verder wordt een elektrische actieradius van 50 km genoemd (volgens WLTP). Andere zaken die bij de CUPRA Formentor bijdragen aan een extra sportieve rijbeleving, zijn de DSG-automaat met dubbele koppeling, het adaptieve DCC-onderstel (Dynamic Chassis Control), een sperdifferentieel en het Progressive Steering-systeem. Uitbreiding De nieuwe CUPRA Formentor staat als wereldprimeur op de Autosalon van Genève. Het is officieel nog een studiemodel, maar naar verwachting wordt de crossover enkel nog op details aangepast. De marktintroductie volgt eind dit jaar. In 2020 wordt het CUPRA-aanbod verder uitgebreid met de geheel nieuwe CUPRA Leon en CUPRA Leon ST, evenals een compacte SUV. De Formentor is naar eigen zeggen het eerste model dat specifiek voor CUPRA is ontwikkeld, maar dat zou een veel te grote investering zijn. Naar verwachting wordt de Formentor ook onder het SEAT-label op de markt gebracht, weliswaar in minder agressieve vorm. LEES OOK: Bevestigd: elektrische Audi Q4 e-tron komt in 2021 Het bericht CUPRA Formentor: sportieve crossover met stekker verscheen eerst op ZERauto.nl .
Autonome auto heeft geen beleving Elektrisch en autonoom rijden lijken de nieuwe norm te worden, maar Domenicali moet daar voorlopig niets van weten: “Wie in onze auto’s rijdt, wil de beleving van het autorijden ervaren. Oftewel, hij wil de auto rijden in plaats van gereden worden. Een compromisloze auto ontwikkelen staat bij ons voorop. Daar past autonoom rijden niet bij.” In juli 2018 toonde Lamborghini de elektrische Terzo Millennio die veel lovende reacties kreeg, maar nu een stille dood lijkt te sterven. Nieuwe hybride supercar Het merk werkt wel aan een hybride aandrijflijn die mogelijk op de IAA in Frankfurt debuteert. Verschillende bronnen melden dat het om de 6,5-liter grote V12-motor uit de Aventador gaat die ondersteuning krijgt van een elektromotor. Federico Foschini, Lamborghini’s Chief Commercial Officer, wist in een interview met het Australische Motoring te melden dat de Italiaanse autofabrikant in Frankfurt een hybride supercar presenteert die designelementen van de Terzo Millennio krijgt. “De auto draagt op dit moment de codenaam LB48H. De echte naam onthullen wij later pas, maar de auto past perfect in het rijtje Reventon, Veneno en Centenario. Dit wordt een heel belangrijk product voor Lamborghini”, aldus Foschini. Eerste hybride productiemodel Foschini bevestigde dat Lamborghini slechts 63 exemplaren van de exclusieve hybride hypercar gaat bouwen die allemaal verkocht zijn. Het getal ’63’ verwijst naar de oprichting van Lamborghini in 1963. De hybride aandrijflijn uit de LB48H vormt ook de basis voor de opvolger van de Aventador. Volgens Foschini moeten we echter nog even wachten op dat nieuwe model: “De Aventador verkoopt nog heel goed, dus een opvolger komt pas na 2020.” Dat wordt het eerste hybride productiemodel van Lamborghini. zeventig kilometer elektrisch rijden Naast het verlagen van de uitstoot en het brandstofverbruik, dienen de elektromotoren vooral als krachtinjectie voor de V12-motor. “Uiteindelijk willen we dankzij de elektromotoren meer kracht halen uit de V12-motor. Natuurlijk kun je ook elektrische rijden met de hybride auto, maar dat zal niet meer dan zeventig a tachtig kilometer zijn”, aldus Foschini. De IAA in Frankfurt vindt plaats van 12 tot 22 september 2019. Lees ook: Lamborghini Terzo Millennio is elektrisch en aangrijpend Het bericht “Een elektrische Lamborghini komt er niet” verscheen eerst op ZERauto.nl .