Nieuws

Elektrische Contrasten Getest: Hyundai KONA vs Jaguar I-PACE!

Testrit Beide zijn nieuw, beide rijden ver op een volle batterij, beide zijn een aanwinst voor de EV-markt en beide zijn getest door VER-Bestuurslid  Vincent Everts : de compacte Hyundai Kona Electric en de prestigieuze Jaguar i-PACE . Welke verdient de meeste lof? Oordeel zelf na deze twee uitgebreide testritten! De Hyundai KONA De Hyundai KONA, een elektrische compacte SUV met 500km echte range. De auto zit kwalitatief goed in elkaar en qua rijden en af te leggen afstand is het dus een gedegen concurrent voor Tesla. De auto maakt gebruik van 1-fase laden, wat betekent dat je bij een gewone laadpaal tot 20 uur kwijt kan zijn. De auto is vanaf €38.000 euro te verkrijgen is, maar de levertijd is wel 14 maanden, dus het duurt wel even voordat je hem kunt begroeten. https://www.youtube.com/watch?v=Z61fKzt5K0I De Jaguar I-PACE Samen met racer Rianne Bergman (racevrouw) en 30 andere mensen werd de jaguar I-Pace getest. Over de snelweg, in de stad, het centrum, overal voelde de Jaguar goed aan. Vincent kijkt uitgebreid hoe de autos tussen de lijntjes rijden met de Auto Pilot functie. Ook veel aandacht voor media en het scherm want eenvoudige User Interfaces zijn voor autofabrikanten nog wel eens lastige zaak. De Jaguar I-PACE ziet er mooi uit. De range is redelijk met 300km met 90kwh accu (wel veel minder dan Tesla of Kona), maar als het goed geleverd wordt in Nederland is het echt een aanwinst voor elektrisch rijdend Nederland! https://youtu.be/nDkpruY-VmI Deze reportages zijn onafhankelijk. Enkele correcties over de Hyundai (De Kona is niet in diesel leverbaar, De Kona is niet in een GTI versie leverbaar, De Benzine versie begint bij 22.295,- euro ipv 25.000 euro)

07 september 2018

Gratis laadpas bij aanschaf Mitsubishi Outlander PHEV

Gratis opladen of gratis laadpaal Met de laadpas waarmee tot eind 2019 gratis kan worden geladen, besparen PHEV-rijders zo’n 1.400 euro aan stroomkosten, afhankelijk van het aantal gereden kilometers. De zogeheten ‘Home Standard’ laadpaal van NewMotion, waarmee zes keer sneller kan worden opgeladen dan via een regulier stopcontact, kost normaal gesproken 1.199 euro. Wie voor deze optie kiest, profiteert bovendien een half jaar gratis New Motion SmartServices. Deze actie in samenwerking met NewMotion komt tegelijk met de lancering van de grondig vernieuwde Outlander PHEV . Nooit eerder sinds de introductie in 2013 werd de plug-in hybride SUV zo ingrijpend gewijzigd. Behalve allerlei verbeteringen in het interieur is ook de aandrijflijn voorzien van een compleet nieuwe benzinemotor, verbeterde elektromotoren en een 15% grotere batterijcapaciteit. LEES OOK: Autotest – Mitsubishi Outlander PHEV (2019) PHEV-aandrijflijn 2.0 De Mitsubishi Outlander PHEV is in feite een elektrische auto, zonder versnellingsbak en met een benzinemotor als generator. De 13,8 kWh-batterij is bij een laadpaal op te laden, maar als die na 30 à 40 kilometer leeg is, slaat de benzinemotor aan om de batterij op te laden. De benzinemotor kan vanaf 60 km/u via een directe overbrenging ook de voorwielen aandrijven, met ondersteuning van de elektromotoren. Boven een snelheid van 125 km/u drijft de benzinemotor altijd de voorwielen aan. Met de verbeterde aandrijflijn rijdt de vernieuwde Outlander PHEV nog efficiënter, hij is krachtiger en hij biedt een grotere elektrische actiaradius. Tevens is de elektrische topsnelheid verhoogd tot 135 km/u. Ondanks alle verbeteringen, is de Mitsubishi Outlander PHEV niet duurder geworden. De bestverkochte plug-in hybride van Europa is onveranderd leverbaar voor prijzen vanaf 35.990 euro. De duurste versie, de sportief getinte S-Edition, is er vanaf 50.990 euro. LEES OOK:  Nederland heeft meeste publieke laadpalen in EU Het bericht Gratis laadpas bij aanschaf Mitsubishi Outlander PHEV verscheen eerst op ZERauto.nl .

05 september 2018

Mercedes-Benz EQC komt medio 2019

408 pk en 765 Nm koppel Mercedes-Benz installeert twee elektromotoren in de EQC. Een op de vóóras en een andere op de achteras. Dat resulteert in vierwielaandrijving. Het systeemvermogen bedraagt 300 kW, gelijk aan 408 pk. Het maximumkoppel komt uit op 765 Nm. De topsnelheid is elektronisch afgeregeld op 180 km/u en de 0-100-tijd komt uit op 5,1 seconden. Accu weegt 650 kilogram Mercedes-Benz installeert een lithium-ion-accupakket met een capaciteit van 80 kWh. De accu weegt in totaal 650 kilogram. De actieradius (NEDC, voorlopige waarde) komt uit op 450 kilometer. Volgens de WLTP-norm zal hier naar verwachting nog dik 400 kilometer van overblijven. Vijf rijprogramma’s De EQC heeft vijf rijprogramma’s: Comfort, Eco, Max Range, Sport en een individueel programma. In de zuinige rijprogramma’s speelt het haptische gaspedaal een grote rol. Met haptische feedback helpt het de bestuurder energie te besparen. De bestuurder kan ook de mate van energieterugwinning instellen met tuimelschakelaars (paddles) achter het stuurwiel. De ECO-assistent gebruikt navigatiegegevens, verkeersbordherkenning en informatie uit de intelligente veiligheidsassistenten (radar en stereocamera) om de zeilfunctie en energieterugwinning aan te sturen. Ook vertelt het de bestuurder wanneer hij of zij het gaspedaal kan loslaten, bijvoorbeeld omdat er een lagere snelheidslimiet aankomt. EQ, een nieuw merk De EQC heeft een langgerekte daklijn, een lage taillelijn en een coupé-achtige aflopende achterzijde. De EQC is bovendien het eerste product van het nieuwe product- en technologiemerk EQ. De naam staat voor ‘electric intelligence’. Dit nieuwe submerk focust zich volledig op elektromobiliteit en bijbehorende services. De bandbreedte loopt van elektrische auto’s via wallboxen en oplaadservices tot private energieopslagunits. Mercedes-Benz verkoopt in de toekomst elektrische auto’s onder de naam EQ. Vandaar dat deze elektrische SUV EQC heet. De EQC opladen Mercedes-Benz geeft de EQC standaard een watergekoeld oplaadsysteem (OBC) met een capaciteit van 7,4 kW. Je kan de EQC dus thuis en bij openbare oplaadstations opladen. Thuisladen met een Mercedes-Benz wallbox is tot wel drie keer sneller dan thuisladen via een stopcontact. Nog sneller is DC-laden (standaard bij de EQC), bijvoorbeeld via Combined Charging Systems (CCS) in Europa. Afhankelijk van het oplaadniveau kan de EQC worden opgeladen met een vermogen tot 110 kW. In ongeveer 40 minuten gaat de accu van 10% oplaadniveau naar 80% (voorlopige cijfers). Natuurlijk kan het interieur al aan de lader worden verwarmd of gekoeld zodat er geen kostbare energie verloren gaat tijdens het rijden: preconditionering. Productie De productie van de Mercedes-Benz EQC start in 2019 in de Mercedes-Benz fabriek in Bremen. Het nieuwe elektromodel wordt geïntegreerd in de bestaande serieproductie. De accu’s bouwt het merk in de recent uitgebreide accufabriek van Mercedes-Benz in Kamenz, nabij Dresden. In China bereidt de Chinees-Duitse joint venture Beijing Benz Automotive Co. Ltd. (BBAC) de productie van de EQC voor de lokale markt voor. De prijs is nog niet bekend, maar reken op ongeveer 82.000 euro, vergelijkbaar met de Audi e-tron en Jaguar I-Pace. Technische gegevens Mercedes-Benz EQC CO2-uitstoot: 0 g/km Energieverbruik (NEDC): 22,2 kWh/100 km Actieradius (NEDC): Meer dan 450 km* Aandrijflijn: Twee asynchrone elektromotoren, vierwielaandrijving Vermogen: 300 kW (408 pk) Maximumkoppel: 765 Nm Topsnelheid: 180 km/h (begrensd) Acceleratie 0-100 km/h 5,1 sec. Accu: Lithium-ion-accu Capaciteit: 80 kWh Accugewicht: 650 kg Lengte/breedte (met spiegels)/hoogte: 4.761/1.886 (2.096)/1.624 mm Spoorbreedte voor/achter: 1.625/1.615 mm Wielbasis: 2.873 mm Bagageruimtevolume (afh. van uitrusting): Ca. 500 l Leeggewicht (DIN): 2.425 kg* Max. toegestaan treingewicht (DIN): 2.930 kg Laadvermogen (DIN): 505 kg Max. aanhangwagengewicht (12%): 1.800 kg Mercedes-Benz EQC 400 4Matic Mercedes-Benz EQC 400 4Matic AMG Line Het bericht Mercedes-Benz EQC komt medio 2019 verscheen eerst op ZERauto.nl .

04 september 2018

Jaguar I-PACE, daar zit muziek in

Productie Jaguar I-PACE Je kunt stellen dat er onder hoogspanning wordt gewerkt om deze klus te klaren. In de fabriek in het Oostenrijkse Graz is de productie dezer weken gestart. De verwachting is dat de eerste exemplaren van de I-PACE over enkele weken in ons land arriveren. Maar 3.500 auto’s registreren, kentekens regelen en aflever klaarmaken in krap drie maanden tijd is aanpoten voor de dealers. ‘Een hele uitdaging. We hebben al gezegd dat dealers de kosten voor extra hulpkrachten in rekening mogen brengen’, aldus Jaguar Nederland. Waarom die haast? Elke I-PACE die vanaf 1 januari 2019 wordt geregistreerd valt onder de nieuwe bijtellingsregels, tot 50.000 euro aanschafprijs geldt 4% en voor elke euro daarboven geldt 22%. Met een aanschafprijs vanaf 80.330 euro betekent dat het hoge tarief over 30.330 euro. Het is duidelijk dat Jaguar dat koste wat het kost wil vermijden. Tijd voor ontspanning Dus ja: hoogspanning bij Jaguar om in de terminologie van elektrische aandrijving te blijven. Toch neemt de producent tijd voor ontspanning. Om de introductie van de nieuwe I-PACE in de kijker te zetten is een  samenwerking aangeknoopt met singer-songwriter Dua Lipa, bekend van de hit ‘Be the one’. Het is een van de meest gestreamde artiesten van dit moment. Hip en happening Jaguar wil via de samenwerking de naamsbekendheid onder een jong publiek vergroten. Laten zien dat het merk met zijn bloemrijke historie keihard aan de weg timmert om ook in de toekomst hip en happening te blijven. Inderdaad: door elektrische auto’s te ontwikkelen vol high-tech. Remix van Dua Lipa Dat high-tech element is aangestipt door met de software van de auto muziek te gaan maken. Dua Lipa heeft afgelopen zomer al rijdend in de I-PACE een remix gemaakt van haar song ‘Want To’. Data van gas geven, remmen en energieverbruik zijn via de software omgezet in bestand dat vervolgens over de oorspronkelijke track van dit nummer van Lipa is gelegd. De software, speciaal aangepast voor dit doel, vertaalde dat in de remix. Jaguar heeft de samenwerking met Dua Lipa wereldkundig gemaakt en uit de doeken gedaan tijdens een groots event met de I-PACE en een optreden van Dua Lipa in Amsterdam. Internationale pers, influencers en special guests waren daarvoor genodigd. Impressie op Nederlandse bodem Het was ook de eerste kans om een korte impressie op te doen met de nieuwe I-PACE op Nederlandse bodem. En dat was een genoegen in de overtreffende trap. Vooral omdat de gereden versie software had waarmee een remix bleek te maken van ‘Want To’. Luister maar! De acceleratie van de I-PACE is imposant. In 4,8 seconden van nul naar honderd kilometer per uur. Dat is behoorlijk snel. De elektrische aandrijflijn levert dan ook maar liefst 294 kW (400 pk) en bijna 700 Nm koppel. Door vierwielaandrijving en een laag zwaartepunt (batterij in de bodem) is de wegligging behoorlijk strak en stabiel. Een pedaal bediening Net als bij veel andere elektrische auto’s van nu, zoals Nissan Leaf en Hyundai Kona EV rij je in principe met het stroompedaal. Laat je dat los dan vertraagt de I-PACE stevig. De elektrische aandrijving werkt dan als dynamo om de batterij weet wat bij te laden. In de praktijk heb je het rempedaal vrijwel niet nodig. Geinig wel: kies je voor de rijmodus Dynamic dan zijn demping en besturing directer en dan hoor je een zacht gierend geluid. Met een beetje fantasie klinkt het als een hoog in de toeren klimmende zescilindermotor. Lees ook: Autotest – Jaguar I-PACE     Het bericht Jaguar I-PACE, daar zit muziek in verscheen eerst op ZERauto.nl .

04 september 2018

Productie Audi e-tron in Brussel van start

17 september wereldpremière De auto krijgen we nog niet volledig te zien. De reden is simpel: Audi moet de e-tron officieel nog onthullen. De wereldpremière van Audi’s e-tron vindt op 17 september plaats in San Francisco. Tot die tijd blijft het exterieurdesign geheim, maar door de vele foto’s van licht gecamoufleerde prototypes niet echt een verrassing meer. Het interieur is al wel officieel gepresenteerd door Audi. Eerste exemplaar Vooralsnog krijgen wel alleen een Misano-rode Audi e-tron onder een doek te zien. Het betreft het eerste exemplaar dat in Brussel van de band in geslopen. Audi heeft de fabriek in Brussel speciaal geprepareerd op de komst van de SUV. In de fabriek rijden autonome transportsystemen rond die de accupakketten naar de auto’s brengen. De werknemers van de fabriek in Brussel hebben meer dan 200.000 trainingsuren achter de kiezen om de e-tron te kunnen bouwen. Hongarije De elektromotoren van de e-tron produceert Audi in een productiefaciliteit in Gyor, gelegen in Hongarije. Elke dag lopen er in Gyor 400 elektromotoren van de band. Audi kan de productie in de toekomst verder opschroeven. Ook in de productiefaciliteit in Gyor gebruikt Audi autonome robots, in dit geval om de elektromotoren te vervoeren. Tegenhanger Jaguar I-Pace De Audi e-tron krijgt een 95 kWh-accupakket en een actieradius van ongeveer 400 kilometer volgens de nieuwe WLTP-meetmethode. De vanafprijs bedraagt naar verwachting 82.500 euro. Dat maakt van de e-tron een directe tegenhanger van de Jaguar I-Pace . De Audi e-tron kan tot 150 kW laden bij snellaadsstations. Volgens Audi is 30 minuten laden voldoende om weer heel wat kilometers af te kunnen leggen. Zijcamera’s Audi levert de e-tron optioneel met zijcamera’s in plaats van spiegels. Dit systeem heet Audi Virtual Mirror. In totaal krijgt de e-tron vijf displays in het interieur: twee in de middenconsole, één voor de neus van de bestuurder en twee links en rechts onderaan de voorste raamstijlen. Die laatste twee zijn voor de zijcamera’s die Audi dus optioneel op de auto monteert. Standaard heeft de e-tron gewoon zijspiegels. Audi installeert de zijcamera’s onderaan de A-stijlen. Als bestuurder kijk je vervolgens naar twee 7-inch OLED-touchscreens in het interieur. Je kan het beeld op de OLED-schermen inzoomen, uitzoomen en zelfs de kijkhoek aanpassen. Het bericht Productie Audi e-tron in Brussel van start verscheen eerst op ZERauto.nl .

03 september 2018

Dyson bouwt testcircuit voor elektrische auto

Voormalige RAF-basis Dyson kocht in 2017 een voormalige RAF-basis in Hullavington en renoveerde de twee hangars die er in 1938 werden gebouwd. De aankoop- en renovatiekosten kwamen uit op 84 miljoen pond, omgerekend 93,5 miljoen euro. Op het voormalige vliegveld zijn nu naar verluidt 300 tot 400 mensen al werkzaam. Testcircuits Dyson zet nu de volgende stap door er diverse testcircuits aan te leggen. De totale investering loopt op tot 200 miljoen pond, omgerekend 223 miljoen euro. Wanneer de circuits klaar zijn, is nog niet bekend. Automotive project Jim Rowan, chief executive van Dyson zegt in een reactie dat het bedrijf hard werkt aan de ontwikkeling van hun automotive project. “We zijn nu sterk gefocust op de volgende fase van ons automotive-project en versterken zo onze geloofwaardigheid als wereldwijde onderzoek- en ontwikkelingsorganisatie.” 2020 Dyson hoopt uit te groeien tot een volwaardige autobouwer. Het bedrijf heeft plannen voor een ‘radicale elektrische auto’ en heeft voor de ontwikkeling van de auto 2 miljard pond in kas. Naar verluidt investeert Dyson 1 miljard pond in de ontwikkeling van de auto en 1 miljard pond in de batterijtechnologie. Dyson zou solid-state batterijen willen gebruiken. De auto moet – zonder tegenslag in de ontwikkeling – in 2020 op de markt komen. Dyson’s Hullavington Technology Campus Het bericht Dyson bouwt testcircuit voor elektrische auto verscheen eerst op ZERauto.nl .

31 augustus 2018

Mercedes-Benz EQ Silver Arrow: historisch verantwoord

432,7 km/u De W 125 is een paradepaardje van Mercedes-Benz. Bij het vormgeven van de carrosserie van deze racer lieten de designers zich in 1937 inspireren door de luchtvaartindustrie. Rudolf Caracciola wist met de W 125 recordwagen een snelheid van 432,7 km/u te noteren op de autobahn A5 tussen Frankfurt en Darmstadt, waarbij een gemiddelde werd genomen van de snelheid op de heen- en terugweg. Dit snelheidsrecord op de openbare weg hield stand tot november 2017. Zilverpijlen “Meer dan tachtig jaar geleden lieten de klassieke zilverpijlen zien dat Mercedes-Benz een pionier was op het gebied van snelheid dankzij onder meer hun gestroomlijnde vorm”, zegt Gorden Wagener, Chief Design Officer bij Daimler AG. “De EQ Silver Arrow showcar borduurt voort op dit verleden. Deze auto focust op maximale acceleratie en puur rijplezier, belichaamt vooruitstrevende luxe en geeft een voorproefje van ons toekomstig design. Als gevolg hiervan is de showcar de ultieme uiting van de vormentaal van ons nieuwe product- en technologiemerk EQ.” Alubeam silver Goed, dat even terzijde. Wat valt er te vertellen over deze EQ Silver Arrow showcar? Laten we beginnen met de lakkleur: alubeam silver. Dit lijkt sterk op de kleur van de historische ’Silberpfeilen‘ die, om gewichtsredenen, niet over een witte laklaag beschikten. De carrosseriestructuur van de showcar is vervaardigd van carbon. Gebogen panoramadisplay In het interieur bespeuren we leder, geborsteld aluminium, walnotenhout én een digitale cockpit. Deze cockpit beschikt over een gebogen panoramadisplay met achterprojectie en een touchscreen dat in het stuurwiel is geïntegreerd. Het bestuurderscompartiment kan naar voren worden geklapt. Slechts 1 meter breed De proporties van deze showcar zijn bijzonder. Hij is ongeveer 5,3 meter lang en ongeveer 1 meter breed. Kijk ook vooral naar de gedeeltelijk vrijstaande multispaaks wielen. We tellen 168 spaken per wiel. Deze zijn gelakt in roségoud, een typisch kenmerk van het nieuwe merk EQ. Dit nieuwe submerk focust zich volledig op elektromobiliteit en bijbehorende services. De bandbreedte loopt van elektrische auto’s via wallboxen en oplaadservices tot private energieopslagunits. Mercedes-Benz verkoopt in de toekomst elektrische auto’s onder de naam EQ. De naam staat voor ‘electric intelligence’. Elektrisch Dat deze EQ Silver Arrow om die reden elektrisch is, zal je daarom niets verbazen. Hij heeft een systeemvermogen van 750  pk (550 kW) en een platte acuu (80 kWh) die in de bodemplaat is verwerkt. De actieradius komt uit op 400 kilometer (WLTP). Het bericht Mercedes-Benz EQ Silver Arrow: historisch verantwoord verscheen eerst op ZERauto.nl .

27 augustus 2018

Jaguar gaat elektrische E-types bouwen

Elektrische aandrijving Jaguar Classic zal originele E types op aanvraag ombouwen en voorzien van elektrische aandrijving. De bouw – of beter gezegd ombouw – vindt plaats bij Classic Works in Coventry, fameus om de buitengewoon fraaie E-type Reborn restoraties. Eigenaren van een E-type kunnen ook hun eigen auto laten voorzien van elektrische aandrijving. Jaguar voert aanpassingen zo uit dat het altijd mogelijk is om de auto weer te voorzien van zijn oorspronkelijke aandrijflijn met verbrandingsmotor. 170 kilometer range Jaguar Classic verwacht een actieradius van 170 kilometer te kunnen realiseren op een volle acculading. Het lage gewicht van de auto en zijn geringe luchtweerstand zijn daarbij een voordeel. Er bestaat een prototype met een 40 kWh lithium-ion batterij die in zes tot zeven uur weer volledig is op te laden. De elektromotor ligt direct achter de batterij, op de plek van de oorspronkelijke versnellingsbak. Een nieuwe aandrijfas loodst de kracht naar het originele differentieel en de eindoverbrenging. Nagenoeg geheel origineel De Jaguar E-type Zero concept is nagenoeg geheel origineel, met uitzondering van de elektrische aandrijflijn, het aangepaste instrumentarium en het dashboard met touchscreen infotainment dan. LED-koplampen zijn eveneens bestelbaar. Conversie relatief makkelijk Toevallig heeft de elektrische aandrijflijn vrijwel dezelfde afmetingen en gewicht als de benzinemotor en versnellingsbak. Om die reden konden de structuur, wielophanging en remmen van het origineel ongewijzigd blijven. Met andere woorden: de conversie is relatief makkelijk uit te voeren. 2020 Exacte technische specificaties en prijzen maakt Jaguar Classic later bekend. Jaguar Classic wil eerst de belangstelling van potentiële E-type Zero kopers polsen. Naar verwachting worden de eerste exemplaren medio 2020 in productie genomen. Het bericht Jaguar gaat elektrische E-types bouwen verscheen eerst op ZERauto.nl .

24 augustus 2018