Nieuws

Nieuwe VER-Partner: Jedlix - de eerste slim laden app!

Goedkoper & groener laden Met ingang van heden stellen wij graag Jedlix voor als nieuwe partner van de VER. Jedlix is de eerste app die je kan gebruiken om je elektrische auto slim te laden. Door gebruik te maken van Jedlix laad je goedkoper en groener en versnellen we de energietransitie van fossiele brandstoffen naar groene stroom, iets waar wij van de VER natuurlijk volledig achter staan! Hoe het werkt Het aanbod van duurzame energie wordt gematched met jouw behoefte als rijder. Via de Jedlix app geef je aan wanneer jouw elektrische auto opgeladen moet zijn en de app berekent vervolgens het optimale laadplan. Er wordt rekening gehouden met jouw wensen, met de beschikbare capaciteit op het elektriciteitsnetwerk, de mate van beschikbaarheid van duurzame energie én de energieprijs. Op basis van deze gegevens stuurt de app de batterij van jouw auto slim aan. Zo zorgen we er samen voor dat het energienetwerk in balans blijft. https://www.youtube.com/watch?v=kZYbr8o7ofs Geld verdienen met laden Dat optimale laadplan levert natuurlijk wat op! Deze financiële beloning ontvang jij zelf als gebruiker. Elke beloning kan vanaf €5,- worden uitbetaald. Download Jedlix Jedlix zelf uitproberen? Download Jedlix app voor Apple Download Jedlix app voor Android Lees meer over de samenwerkingen tussen Jedlix en de VER VER-partner worden? Draag jij ook op een unieke manier bij aan de bevordering van het elektrisch rijden in Nederland en ben je geïnteresseerd in een partnership met de VER - de grootste community voor elektrische rijders in Nederland? Laat het ons weten! Wij gaan graag in gesprek: Bestuur@evrijders.nl

02 oktober 2018

Groter accupakket voor BMW i3 en i3s

42,2 kWh De BMW i3 en BMW i3s beschikken nu nog over een 94 Ah/33 kWh-batterij. Dat wordt binnen afzienbare tijd een 120 Ah/42,2 kWh lithium-ion accupakket. Dat heeft grote gevolgen voor de actieradius. Actieradius De range van de BMW i3 (120 Ah) bedraagt 285 tot 310 kilometer volgens de WLTP-norm. Voorheen was dat met de 33 kWh-batterij 235 tot 255 kilometer. De BMW i3s (120 Ah) komt 270 tot 285 kilometer ver (WLTP). Volgens BMW is een actieradius van 260 kilometer in de praktijk haalbaar. Dat was voorheen 200 kilometer. Opladen Het opladen van het accupakket via een stopcontact (2,4 kW) thuis duurt ongeveer 15 uur tot 80 procent acculading. Met een BMW i Wallbox met drie-fase-opladen en een capaciteit van 11 kW is dat 3,2 uur tot 80 procent acculading. Met een snellaadstation van 50 kW kost het tot 80 procent opladen van de batterij 42 minuten. Prestaties De elektromotor levert in de BMW i3 als vanouds 170 pk (125 kW), goed voor een 0-100-tijd van 7,3 seconden. De BMW i3s heeft een 184 pk (135 kW) sterke elektromotor. Dat resulteert in een 0-100-tijd van 6,9 seconden. Sportpakket nu ook voor BMW i3 Het sportpakket – voorheen alleen leverbaar op de i3s – is nu ook te bestellen op de normale BMW i3. Je krijgt dan een met 10 millimeter verlaagd sportonderstel met sportievere dempers, vering en stabilisatoren, maar ook grotere spoorbreedtes, 20-inch lichtmetaal en zwarte wielkastranden. Nieuwe kleuren Het aanbod exterieurkleuren is uitgebreid met Jucaro Beige metallic met accenten in Frozen Grey. De kleuren Mineral Grey, Imperial Blue, Melbourne Red, Capparis White en Fluid Black blijven gewoon leverbaar. In het interieur beschikt het thema Loft nu over Carum Grey-kleurige bekleding met bruine accenten. Het bericht Groter accupakket voor BMW i3 en i3s verscheen eerst op ZERauto.nl .

28 september 2018

Peugeot 3008 en 508 (SW) ook als plug-in hybride

Peugeot 508 (SW) Hybrid In de plug-in hybrideversie van de  Peugeot 508 en Peugeot 508 SW werkt een 1.6 PureTech benzinemotor optimaal samen met een 80 kW elektromotor en een 11,8 kWh batterij. De benzine- en elektromotor leveren samen maximaal 165 kW (225 pk) en volgens de WLTP-test kan een afstand van 40 km volledig elektrisch worden gereden. De Peugeot 508 (SW) Hybrid is altijd voorzien van voorwielaandrijving en een nieuwe 8-traps automaat (e-EAT8) die speciaal voor deze plug-in hybride ontwikkeld is. De gemiddelde CO2-uitstoot komt uit op 49 gram per km volgens WLTP. LEES OOK: Autotest – Peugeot 508 (2018) Peugeot 3008 Hybrid4 De aandrijflijn in de  Peugeot 3008 Hybrid4 is met een maximum output van 220 kW (300 pk) iets krachtiger. Ook is de elektromotor bij dit model separaat op de achteras gemonteerd. De Peugeot 3008 Hybrid4 is dus voorzien van vierwielaandrijving. De Peugeot 3008 Hybrid4 heeft een iets grotere batterij van 13,2 kWh en kan volgens WLTP 50 km elektrisch rijden. Ook hier is de CO2-uitstoot vastgesteld op 49 g/km. Q2 2019 Zowel bij de Peugeot 508 Hybrid als de Peugeot 508 SW Hybrid en Peugeot 3008 Hybrid4 is de batterij op een slimme manier onder de achterbank geplaatst, zodat geen enkele liter bagageruimte verloren gaat. De nieuwe plug-in hybrideversies zijn leverbaar vanaf het tweede kwartaal van 2019. In tegenstelling tot de Peugeot 508 Hybrid wordt de 3008 Hybrid4 uitsluitend leverbaar in de sportief getinte uitvoering GT. Later wordt ook de voorwielaangedreven Peugeot 3008 Hybrid aan het aanbod toegevoegd. Een Hybrid4-versie van de 508 en 508 SW lijkt er niet te komen. LEES OOK: Elektrisch eerbetoon: Peugeot e-Legende Concept Het bericht Peugeot 3008 en 508 (SW) ook als plug-in hybride verscheen eerst op ZERauto.nl .

24 september 2018

Mitsubishi heeft oplossing voor (stroom)fileprobleem

LEES OOK: Autotest – Mitsubishi Outlander PHEV Windmolenpark De Luchterduinen ligt op 23 kilometer voor de kust van Noordwijk aan Zee. Maar hoe kom je daar? Met een boot óf met een helikopter. Wij hadden het fortuin er met het laatste vervoersmiddel heen te gaan. Vanaf golfbaan de Hooge Rotterdamsche in Bergschenbroek, over Leiden en Rijnsburg zo de zee over. Bij helder weer zijn de silhouetten van de windmolens ook te zien vanaf het strand overigens. Mitsubishi Corporation is voor 50 procent aandeelhouder in het park, dat is opgezet in samenwerking met Eneco. De 43 windmolens van elk 81 meter hoog (indrukwekkend!) in Luchterduinen hebben een vermogen van 129 megawatt en een jaarlijkse opbrengst van 531 miljoen kWh. In begrijpelijke taal: dat is genoeg voor ongeveer 150.000 huishoudens. En daar houdt het niet op voor Mitsubishi. De Corporation investeerde ook in het nieuwe windmolenpark in Borssele, 22 kilometer voor de kust van Zeeland. Met een opbrengst van 3.200 GWh per jaar zorgt dit voor nog eens 825.000 ‘schone’ huishoudens. Via een enorme kabel wordt de stroom naar het vaste land gebracht. Stroomfile oplossen Het opslaan van windenergie in accu’s is een van de grootste uitdagingen. Want de windmolens (en andere duurzame bronnen) wekken zoveel energie op dat ze het niet altijd kwijt kunnen. Het gevolg: windmolens staan stil en dat is zonde. Daarom hebben Mitsubishi en Eneco samen de grootste batterij van Europa gebouwd en neergezet in het noorden van Duitsland. De enorme installatie van tienduizend batterijen heeft voldoende capaciteit om een heel dorp met 5.300 huizen een hele dag van stroom te voorzien. De rol van deze grootste batterij van Europa: het elektriciteitsnet stabiliseren. Hoe dat precies werkt zie je perfect in onderstaande video: V2G In kleinere vorm bevat de Mitsubishi Outlander PHEV als enige plugin hybride ter wereld ook zo’n intelligente techniek: Vehice 2 Grid. Overtollige (wind)energie in de accu van de Outlander PHEV kan zo worden teruggegeven aan het stroomnetwerk. Bijvoorbeeld voor huishoudelijk gebruik als er geen windenergie beschikbaar is. Daar word in Amsterdam en Utrecht al volop mee geëxperimenteerd en ook de volledig elektrische Nissan LEAF bevat deze V2G-technologie. Mitsubishi Outlander PHEV Eenmaal geland op Rotterdam The Hague Airport – na een prachtige slotronde over de Erasmusbrug en langs De Kuip – krijgen we nog een knipoog van de vernieuwde Mitsubishi Outlander PHEV. Van de bestverkochte plugin hybride SUV van de wereld rijden er inmiddels zo’n 25.000 stuks rond in Nederland. Op wat designaanpassingen na is er op het oog niet heel veel veranderd. Wel is het PHEV-systeem vernieuwd, met meer vermogen en meer rijbereik. Hij is er vanaf 35.990 euro. Lees vooral ook onze uitgebreide autotest met de Outlander PHEV !   Het bericht Mitsubishi heeft oplossing voor (stroom)fileprobleem verscheen eerst op ZERauto.nl .

21 september 2018

Elektrisch eerbetoon: Peugeot e-Legend Concept

Super retro De Peugeot e-Legende Concept doet qua stijl denken aan de  Nissan IDx Freeflow  van vijf jaar geleden. Ook hier ging het om een briljant retromodel dat enerzijds verwijst naar de rijke historie van het merk, en anderzijds vooruitblikt op de toekomst. De e-Legende is geïnspireerd op de Peugeot 504 Coupé (1963-1983) die door het Italiaanse Pininfaria werd ontworpen en behoort tot de meest stijlvolle auto’s uit de geschiedenis van het Franse merk. Nu blijkt ook hoe goed dit model zich leent voor een moderne interpretatie, want de Peugeot e-Legende Concept is een absolute showsteler. Hij is voor het eerst te zien op de Autoshow van Parijs die 4 t/m 14 oktober in Peugeots thuisland gehouden wordt. LEES OOK: PSA Group: “elk model met elektrische aandrijving vanaf 2025” Elektrisch en autonoom Niet direct zichtbaar maar wel belangrijk voor de toekomst, is de elektrische aandrijftechniek. De e-Legende Concept heeft een 100 kWh-batterij die stroom levert aan een 340 kW/ 800 Nm sterke elektromotor. Peugeot noemt een WLTP-actieradius van 600 km en een acceleratietijd van 0 naar 100 km/u in minder dan vier seconden. Ook kan via een snellader in 25 minuten voor 500 km bereik worden bijgeladen. Tevens demonstreert de Peugeot e-Legende Concept hoe het merk denkt over autonoom rijden. Het showmodel kent verschillende standen om zelf te rijden of om de auto al het werk te laten doen. In laatstgenoemde geval verdwijnt het stuurwiel in het dashboard en zorgen enorme beeldschermen in het interieur voor entertainment en informatievoorziening. LEES OOK: Honda Urban EV: hip, retro en elektrisch Het bericht Elektrisch eerbetoon: Peugeot e-Legend Concept verscheen eerst op ZERauto.nl .

20 september 2018

DAF neemt voortouw met elektrische trucks

DAF showt de elektrisch aangedreven trucks de IAA in Hannover die op 20 september de deuren opent voor publiek. De serie omvat de LF Electric en CF Electric voor lichte en zwaardere distributietoepassingen in de stad, maar ook een CF Hybrid voor distributieverkeer over middellange afstanden. Deze rijdt volledig emissieloos in stedelijke gebieden – en met het laagste dieselverbruik daarbuiten. DAF LF Electric Innovation Truck De DAF LF Electric is een volledig elektrische 19-tons truck voor emissievrij rijden in de stad. Deze truck heeft een 195 kW/266 pk elektromotor (piekvermogen: 250 kW/340 pk), die wordt gevoed door een batterijpakket van maximaal 222 kWh. Dat is goed voor een actieradius tot 220 kilometer bij volledige belading. Doordat het accupakket modulair is, kan de capaciteit worden afgestemd op de door de klant gewenste actieradius. DAF CF Electric Innovation Truck De DAF CF Electric is bedoeld voor bijvoorbeeld de bevoorrading van supermarkten. Hiervoor zijn hogere laadvermogens en volumes nodig en worden normaal gesproken enkel- of dubbel-assige opleggers gebruikt. De CF Electric is een 4×2 trekker voor GCW’s tot 37 ton. De volledig elektrische aandrijving  is mogelijk dankzij de E-Power-technologie van busfabrikant VDL. Het hart van de intelligente aandrijflijn is de 210 kW/286 pk elektromotor (piekvermogen: 240 kW/326 pk), die zijn energie haalt uit het 170 kWh lithium-ion batterijpakket. De CF Electric heeft een actieradius van ongeveer 100 kilometer. Het snelladen van de batterijen kost slechts 30 minuten. Volledig laden duurt anderhalf uur. Tijdens het laden en lossen van de vracht kunnen de batterijen worden opgeladen. DAF CF Hybrid Innovation Truck De DAF CF Hybrid is uitgerust met een 10,8 liter zescilinder dieselmotor (330 kW/450 pk), een ZF elektromotor (75 kW/100 pk, piek: 130 kW/175 pk) en een speciale ZF TraXon-versnellingsbak voor hybride aandrijflijnen. De elektromotor wordt aangedreven door een 85 kWh batterijpakket. Afhankelijk van het gewicht van de lading biedt de truck een elektrisch bereik van 30 tot 50 kilometer. De batterijen kunnen zowel tijdens het rijden op de snelweg door de dieselmotor worden opgeladen, als door middel van een DC-oplader bij een oplaadstation. De CF Hybrid is geschikt voor snelladen. Daardoor zijn de batterijen na 20 minuten laden al weer voor 80 procent vol. In 30 minuten is het pakket volledig opgeladen. Buiten de stedelijke gebieden wordt de CF Hybrid aangedreven door de dieselmotor, waarbij de hybridetechnologie dankzij slim energiemanagement voor extra brandstofbesparing zorgt. Energie wordt gegenereerd bij het remmen en door systemen als Down Hill Speed Control en Predictive Cruise Control. Om het brandstofverbruik verder te reduceren, kan deze energie kan door de elektromotor worden gebruikt als hij gelijktijdig met de dieselmotor actief is. Wanneer komen de elektrische DAF’s De eerste DAF CF Electric-voertuigen zullen dit jaar in een veldtest gaan rijden bij enkele klanten en vergelijkbare veldtests zullen in 2019 starten met de LF Electric en CF Hybrid. DAF wil zo klaar zijn met elektrische trucks als ook de markt er klaar voor is. Het bericht DAF neemt voortouw met elektrische trucks verscheen eerst op ZERauto.nl .

19 september 2018