Ken je de Mission E Cross Turismo nog? Het is 2018. Op de Autosalon van Genève presenteert Porsche de conceptstudie Mission E Cross Turismo. De reacties zijn overweldigend. De boodschap voor Porsche is duidelijk: deze auto moet er komen. En zo geschiedde, want een kleine drie jaar later is de Taycan Cross Turismo werkelijkheid. Optioneel Off-road Pakket Ten opzichte van de Taycan biedt de Cross Turismo 45 millimeter meer hoofdruimte voor de inzittenden achterin en met de achterbank plat maximaal 1.200 liter bagageruimte onder de grote achterklep. Net als de Taycan heeft ook de Taycan Cross Turismo de elektrische aandrijving met een systeemvoltage van 800 Volt in plaats van 400 Volt. De auto is standaard vierwielaangedreven. Het optionele Off-road Pakket vergroot de bodemvrijheid met wel 30 millimeter. Dankzij het rijprogramma ‘Gravel Mode’ – standaard op alle uitvoeringen – wordt de Cross Turismo nog geschikter om bijvoorbeeld te offroaden. Nieuw type fietsendrager Voor de Taycan Cross Turismo heeft Porsche een nieuw type fietsendrager voor maximaal drie fietsen ontworpen. Deze wordt op de achterzijde gemonteerd en is universeel inzetbaar voor verschillende soorten fietsen. Bovendien is de achterklep ook te openen met een beladen fietsendrager. Met de eBike Sport en de eBike Cross presenteert Porsche tegelijkertijd twee e-bikes die qua design goed aansluiten bij de nieuwe Porsche Taycan Cross Turismo. Marktintroductie De Porsche Taycan Cross Turismo staat medio mei bij de Nederlandse Porsche Centra. Er is dan keuze uit vier verschillende versies. De Performance Battery Plus met een totale capaciteit van 93,4 kWh behoort in alle gevallen tot de standaarduitrusting. Het programma in een notendop Taycan 4 Cross Turismo Output: 280 kW (380 pk) Met overboost en Launch Control: 350 kW (476 pk) Acceleratie 0-100 km/u: 5,1 seconden Topsnelheid: 220 km/u Bereik (WLTP): 389 – 456 km Taycan 4S Cross Turismo Output: 360 kW (490 pk) Met overboost en Launch Control: 420 kW (571 pk) Acceleratie 0-100 km/u: 4,1 seconden Topsnelheid: 240 km/u Bereik (WLTP): 388 – 452 km Taycan Turbo Cross Turismo Output: 460 kW (625 pk) Met overboost en Launch Control: 500 kW (680 pk) Acceleratie 0-100 km/u: 3,3 seconden Topsnelheid: 250 km/u Bereik (WLTP): 395 – 452 km Taycan Turbo S Cross Turismo Output: 460 kW (625 pk) Met overboost en Launch Control: 560 kW (761 pk) Acceleratie 0-100 km/u: 2,9 seconden Topsnelheid: 250 km/u Bereik (WLTP): 388 – 419 km Prijzen Porsche Taycan Cross Turismo Taycan 4 Cross Turismo – € 97.400 Taycan 4S Cross Turismo – € 116.000 Taycan Turbo Cross Turismo – € 159.300 Taycan Turbo S Cross Turismo – € 193.200 Oliver Blume, CEO van Porsche “Met het debuut van onze eerste volledig elektrische sportwagen in 2019 gaven we een duidelijk signaal af,” zei Oliver Blume, CEO van Porsche AG tijdens de wereldpremière van de nieuwe versie van de Taycan. “We zien onszelf als een pionier op het gebied van duurzame mobiliteit: tegen 2025 leveren we elke tweede nieuwe auto met elektrische aandrijving – volledig elektrisch of als plug-in hybride. Al in 2020 had een derde deel van het afgeleverde aantal auto’s in Europa een elektrische aandrijflijn. De toekomst is aan de elektromobiliteit. Met de Taycan Cross Turismo zetten we weer een grote stap in deze richting.” Het bericht Direct 4 uitvoeringen van Porsche Taycan Cross Turismo verscheen eerst op ZERauto.nl .
De vanafprijs: ontzettend belangrijk Een goede vanafprijs is ontzettend belangrijk voor een volledig elektrische auto. Hoe zit het met de prijs van de nieuwe Mercedes-Benz EQA 250 ? De vanafprijs van de EQA 250 start in Nederland bij 49.995 euro. Daarmee zit het model in het vaarwater van de Lexus UX 300 Electric met een vanafprijs van 49.990 euro. En er zijn nog veel meer crossover-alternatieven. Ter beeldvorming zetten we er een aantal op een rij, met prijzen van laag naar hoog. Kia e-Niro 64 kWh – 455 km – 38.995 euro Skoda Enyaq iV 58 kWh – 390 km – 40.780 euro Hyundai Kona Electric 64 kWh – 484 km – 41.595 euro Aiways U5 Premium 63 kWh – 400 km – 43.850 euro Skoda Enyaq iV 77 kWh – 537 km – 47.780 euro Volkswagen ID.4 1ST 77 kWh – 501 km – 47.890 euro Lexus UX 300e 54,3 kWh – 315 km – 49.990 euro Mercedes-Benz EQA 250 66,5 kWh – 426 km – 49.995 euro Veel aanbod De boodschap is duidelijk: er is ontzettend veel aanbod, maar Mercedes-Benz is in dit geval ook een van de duurdere modellen zonder uit te blinken met range. De prijs van de EQA 250 kan hard oplopen met de nodige opties. Je kunt gelukkig wel zonder meerprijs kiezen voor een AMG Line, een Progressive of Electric Art-versie, dat is fijn. Wie de tijdelijk leverbare Edition 1-versie van de EQA 250 wenst, moet wel flink bijbetalen. Mercedes-Benz EQA 250 Edition 1 Die Edition 1 kost 9.450 euro meer, inclusief het Advanced-pakket ter waarde van 2.783 euro. De EQA 250 is dan wel direct bijzonder rijk uitgerust met exterieurelementen van het nightpakket met de AMG-styling. Je krijgt als extra’s ook 20-inch lichtmetalen wielen, privacy glas, stoelverwarming voor, een Electric Art-pakket, speciale vloermatten en verlichte sierdelen en blauwe siernaden op de stoel- en portierbekleding. Nog meer opties De prijs van de EQA 250 loopt verder op als je een Premium pakket (4.568 euro) of Premium Plus pakket (8.168 euro) aanvinkt. In dat laatste geval heeft je EQA 250 wel alles wat je maar kan wensen, zoals een panorama-schuifdak, een parkeersysteem met 360°-camera, een Burmester geluidssysteem, elektrisch verstelbaar voorstoelen, automatische airconditioning, een draadloos oplaadsysteem voor mobiele eindapparaten, navigatie met MBUX augmented reality en nog veel meer. Wel een dingetje: de prijs is dan wel opgelopen tot 65 mille. Hoeft niet, kan wel Ach, zo gek hoef je het allemaal niet te maken natuurlijk. Jij bepaalt immers hoe je een EQA 250 samenstelt, maar een exemplaar bestellen van dik 70 mille is mogelijk. Hoeft niet, kan wel. Mercedes-Benz EQA 250 (2021) – Elektrische GLA – REVIEW – AutoRAI TV GLA vormt basis Even los van die prijs: hoe praktisch is zo’n nieuwe Mercedes-Benz EQA 250 eigenlijk? Als basis gebruikte Mercedes-Benz de nieuwe GLA. Een goede keuze, want die GLA is gewoon een puike auto zo bleek al uit een eerdere rijtest . Comfortabel, voldoende ruim voor vijf personen en uitgerust met snufjes die je in een nieuwe auto verwacht, dat is wat de nieuwe GLA te bieden heeft. Op die basis gaat Mercedes-Benz verder in de nieuwe EQA. En dat pakt goed uit, waarover later meer. De Mercedes-Benz EQA is 4.463 mm lang en is daarmee iets korter dan de GLA (4.410 mm). De wielbasis van de EQA is met 2.729 mm gelijk aan die van de GLA. Ander design Er zijn wel de nodige designaanpassingen doorgevoerd ten opzichte van de GLA. Zo kreeg het front en de achterkant een complete make-over zodat de EQA meer in lijn past van andere EQ-modellen van Mercedes-Benz. We zien dus een gesloten grille, koplampen met blauwe kleuraccenten, diverse EQ-badges en speciale wielen. Een horizontale glasvezelstrip verbindt de dagrijverlichting van de koplampen met elkaar en laat de EQA 250 extra opvallen overdag en ’s nachts. De achterzijde valt extra op dankzij de doorlopende LED-balk van links naar rechts. Het geeft de EQA een extra brede uitstraling en is bovendien een knipoog naar de grotere EQC. Ook is de kentekenplaat verplaatst naar de bumper, bij de GLA zit die op de achterklep. Gesloten, zwarte grille De neuspartij van de nieuwe Mercedes-Benz EQA heeft grote overeenkomsten met de grotere EQC en de EQV. Het merk past een gesloten, in zwart uitgevoerde grille toe. Dit is een kenmerk van alle elektrische EQ-modellen van Mercedes-Benz. Fraai interieur Het interieur oogt vertrouwd en heeft grotere overeenkomsten met de GLA. Niet erg, want het interieurdesign valt goed in de smaak. Mooie materialen, fraaie sfeerverlichting en een van de betere infotainmentsystemen die je momenteel in een auto kunt krijgen. Want jawel, ook de EQA 250 is uitgerust met het MBUX-infotainmentsysteem, een afkorting voor Mercedes-Benz User Experience, en dat betekent dat je met een oproep als ‘Hey Mercedes’ van alles aan de auto kunt vragen. Handig. Ook de bediening van het systeem is goed uitgedacht. Het kan met aanraking, spraaksturing, met een touchpad, fysieke knoppen en met handige swipetoetsen op het stuurwiel. Jij bepaalt. De elektromotor van de EQA 250 Mercedes-Benz brengt de EQA allereerst als EQA 250 op de markt, uitgerust met een ‘dubbeldeks’ 66,5 kWh lithium-ion-accu, die als structureel element in de voertuigbodem is geplaatst. De elektromotor in de EQA 250 levert 190 pk (140 kW) en maximaal 375 Nm aan koppel. Daarmee kom je lekker vlot weg. De 0-100-sprint komt uit op 8,9 seconden en de topsnelheid bedraagt 160 km/u. Die topsnelheid mag je direct vergeten, want de EQA voelt zich meer op zijn gemakt met snelheden tussen de 50 en 100 km/u. Dan haal je ook het maximale uit het accupakket. Vergeet niet dat de EQA 250 1.940 kilogram weegt. Bijna twee ton dus. Daarmee is de EQA dus echt geen lichtgewicht. Meer EQA-versies op komst Weet dat Mercedes-Benz een complete EQA-familie zal aanbieden, met vermogens van 140 tot meer dan 200 kW, met zowel voorwiel- als vierwielaandrijving. Ook komt er een versie met een grotere batterij en een actieradius van meer dan 500 kilometer volgens de WLTP-testnorm. De door ons gereden EQA 250 met 66,5 kWh-batterij komt op papier 426 kilometer ver (WLTP). In de praktijk is dat ongeveer 280 tot 370 kilometer, afhankelijk van de buitentemperatuur, de rijsnelheid, het rijgedrag en vele andere factoren. Bepaal zelf even of dat voldoende is voor jouw reispatroon. Echt comfortabel Om het geluids- en trillingscomfort te verbeteren, heeft Mercedes-Benz de elektrische aandrijflijn losgekoppeld van het onderstel en de carrosserie. Daarnaast waren er tal van isolatiemaatregelen. Het resultaat mag er zijn. De EQA 250 is bijzonder stil en vooral heel erg comfortabel. Het comfort is absoluut een van de USP’s van de EQA 250. Ook ruim genoeg? En hoe zit het met ruimte-aanbod? Dat is vergelijkbaar met de GLA. Achterin kunnen dus prima drie volwassen mensen plaatsnemen met voldoende been- en hoofdruimte. De achterbankleuning kan worden neergeklapt in de verhouding 40:20:40. Er ontstaat dan 1.320 liter. Normaal is er 340 liter voorhanden. De GLA is optioneel leverbaar met een achterbank die over 14 centimeter verschuifbaar is. Zo kan de gebruiker kiezen voor meer bagageruimte of voor extra beenruimte. Bij de EQA 250 is dat niet mogelijk. Aanhangwagengewicht Een trekhaak met ESP-aanhangwagenstabilisatie is als optie leverbaar voor de Mercedes-Benz EQA. Het geremde aanhangwagengewicht van de EQA 250 bedraagt 750 kilogram met een kogeldruk van 80 kilogram. De trekhaak is goedgekeurd voor montage van een fietsdrager. De vierwielaangedreven modellen bieden een nog hoger trekvermogen. Standaard warmtepomp De Mercedes-Benz EQA is standaard uitgerust met een warmtepomp. Dankzij die warmtepomp is het mogelijk om het interieur voor vertrek te koelen of te verwarmen. Wel zo handig als je dit doet als de auto aan de lader staat. Daarover gesproken: hoe zit het met laadtijden? De laadtijd bij een wallbox of openbaar laadstation (11 kW) komt uit op 5 uur en 45 minuten van 10 naar 100 procent. Bij een snellaadstation is maximaal 100 kW-laadkracht haalbaar. Het opladen duurt dan maar 30 minuten van 10 tot 80 procent. Met 2,3 kW-laadkracht kost het laden overigens 30 uur, van 10 tot 100 procent. Electric Intelligence Het vinden van een laadpunt is kinderlijk eenvoudig. Het standaard aanwezige navigatiesysteem heeft namelijk altijd Electric Intelligence. Deze berekent de snelste route naar de bestemming. Op basis van continue actieradiussimulaties houdt het systeem rekening met eventuele noodzakelijke laadstops en tal van andere factoren, zoals de topografie en het weer. Het systeem kan ook dynamisch reageren op veranderingen, bijvoorbeeld in de verkeerssituatie of in de persoonlijke rijstijl. Ook geeft het systeem laadstations weer. Dit is ook standaard En wat is er dan naast navigatie nog meer standaard op de Mercedes-Benz EQA 250? Denk aan LED-koplampen met adaptieve grootlichtassistent, een achterklep die elektrisch opent en sluit, 18-inch lichtmetaal, sfeerverlichting met 64 kleuren, twee bekerhouders, comfortstoelen, een achteruitrijcamera, een met leder bekleed multifunctioneel sportstuur en meer. Conclusie De nieuwe Mercedes-Benz EQA is absoluut niet de goedkoopste elektrische crossover in het C-segment, maar hij weet met fraaie afwerking en bijzonder comfortabele rij-eigenschappen wel te overtuigen. Wat dat betreft dus een welkome nieuwkomer. Het bericht Autotest – Mercedes-Benz EQA 250 (2021) verscheen eerst op ZERauto.nl .
Ontwikkelingen Volgens VWE Automotive zijn er vooral in november en december 2020 veel elektrische bedrijfsauto’s verkocht; zelfs meer dan in de eerste drie kwartalen van 2020 samen. “November was een recordmaand met 376 nieuwe elektrische bedrijfsauto’s. En in december had 1 op de 10 nieuw verkochte bedrijfsauto elektrische aandrijving. In februari lagen verkopen 180% boven de aantallen van februari 2020”, aldus VWE. De verschuiving naar elektrisch vervoer is vooral in grotere steden merkbaar. Vanwaar die groei? VWE: “De reden voor de groei ligt voor een belangrijk deel in de toename van thuisbezorging. Doordat winkels gesloten bleven, kocht de consument de afgelopen maanden veel meer online. Daarvoor zijn meer bestelwagens nodig en een aantal bedrijven grijpt dit aan om tegelijkertijd hun vloot te verduurzamen. Er zijn grote partijen elektrische bestelwagens geleverd aan bezorgdiensten als DHL, Picnic en HelloFresh. Daarnaast zijn er ook steeds meer kleinere bedrijven en instellingen die elektrisch gaan rijden. Ruim 10 procent van de elektrische bestelwagens wordt gekocht door bedrijven met een vloot van niet meer dan 10 auto’s.” Gevestigde orde Nissan en Renault waren de eerste grote merken die veel elektrische bedrijfsauto’s verkochten. In 2019 voerden deze twee partners de verkopen aan en hadden zij samen meer dan 60 procent van de markt in handen. In 2020 kwam de Mercedes-Benz eVito op markt, en werd direct de meest verkochte elektrische bedrijfsauto. Het veel minder bekende Van Blitterswijk stond in beide jaren op de derde plaats, vooral door de leveringen van de kleine bestelwagens aan Picnic. Nieuwe namen In 2021 is er alweer een nieuwe aanbieder die de eerste plaats inneemt: het Chinese SAIC, onder meer met Maxus . Dat behaalt, met twee modellen in de top 10, in de eerste twee maanden van dit jaar een marktaandeel van meer dan 30%. Deze sterke wisselingen en opkomst van nieuwe merken laat ook zien dat het een markt is die nog echt in ontwikkeling is. Veel nieuwe en onbekende merken, zoals ook Goupil, StreetScooter en BD Auto, spelen een rol en het modellenaanbod groeit snel. Zo waren er van de 10 meeste verkochte modellen van nu slechts 4 een jaar geleden al op de markt. Het bericht Verkoop elektrische bestelauto’s in de lift, onbekende merken populairder verscheen eerst op ZERauto.nl .
Kia e-Niro actieradius Dat is heel simpel: pk’s en actieradius. De nieuwe uitvoering van de e-Niro heeft een accucapaciteit van 39 kWh. Dat is aanzienlijk minder dan de in ons land zo geliefde e-Niro met 64 kWh, die uiteraard leverbaar blijft. De nieuwe variant komt uiteraard minder ver op een volle accu: 289 kilometer. Gelukkig is de e-Niro een zeer efficiënte EV, waardoor je in de praktijk dichtbij deze fabrieksopgave komt. We testen de auto tijdens een koude februarimaand, en hebben regelmatig de verwarming aan. Toch halen we met enig gemak 220 tot 240 kilometer. Prijs Kia e-Niro Naast de actieradius, is ook de prijs verlaagd. Een accupakket is het duurste onderdeel van een elektrische auto. Een kleiner accupakket betekent dus ook een goedkoper accupakket. De vanafprijs van de 39 kWh e-Niro ligt daardoor een stuk lager. In tegenstelling tot de 64 kWh uitvoering scheelt het 3.000 euro. Uitvoering Vanafprijs Kia e-Niro 39,2 kWh 35.995 euro Kia e-Niro 64 kWh 38.995 euro Snelladen Die 3.000 euro kun je dus lekker in je zak houden, als je het tenminste niet erg vindt dat je wat minder ver komt. In de praktijk valt daar gelukkig goed mee te leven. De gemiddelde Nederlander zal niet vaak 200 of meer kilometer op een dag rijden. Volgens de meeste berekeningen rijdt de gemiddelde Europeaan niet verder dan 30 tot 50 kilometer op een dag. Bovendien kun je de 39 kWh variant ook gewoon aan de snellader hangen. DC-laden kan hij namelijk even snel als 64 kWh variant: tot 100 kW. Het duurt daardoor zo’n 25 minuten om de accu van 10% tot 60% te laden. Thuisladen kan met 3-fase tot 11 kW. In dat geval duurt het dik vier uur voordat de accu volledig vol zit. Minder pk’s Naast de nieuwe kleinere accu is er verder weinig verschil met de 64 kWh e-Niro. De motor is wel wat geknepen, en levert 136 pk in plaats van 204 pk. Het koppel is wel hetzelfde gebleven: 395 Nm. In de praktijk blijkt het meer dan voldoende power te zijn. Dankzij het direct verkrijgbaar koppel van de elektromotor schiet de e-Niro snel uit de startblokken. De eerste paar seconden nadat je het gaspedaal diep intrapt wordt je verrassend hard in je stoel gedrukt. De accelaratie neemt vervolgens snel af, maar dat is geen schande in een brave gezinsauto. Zwevend middenconsole De 39 kWh uitvoering is aan de binnenkant ook ongewijzigd. Je krijgt een mooi zwevend middenconsole, met een grote ronde draaiknop waarmee je de auto in reverse, park of drive kunt zetten. De gebruikte materialen zijn netjes en veelal zacht, zoals je kunt verwachten in deze prijsklasse. Driver Only Als je alleen in de auto zit kun je gebruikmaken van de Driver Only-knop. Als je deze indrukt, gaan alleen de ventilatoren rondom de bestuurder aan. Zo ben je niet onnodig een lege passagiersstoel of achterbank aan het verwarmen of koelen. Dat kost natuurlijk veel energie en dat is niet goed voor de actieradius. CO2 De temperatuur regel je via fysieke knoppen, maar een hoop andere zaken kun je gewoon via een 10-inch touchscreen bedienen. Het infotainmentsysteem reageert lekker vlot en uiteraard zit er Apple Carplay en Android auto op. Ook kun je via een EV-menu zien hoe ver je hemelsbreed kunt rijden met je huidige actieradius. Daarnaast kun je zien hoeveel CO2 je tijdens een ritje bespaard hebt, doordat je niet gebruik maakt van een benzine- of dieselmotor. Dit zijn wel menu’s die je meestal een keer bekijkt, en daarna nooit meer. Internetverbinding De e-Niro is dankzij een simkaart altijd verbonden met het internet. Hierdoor kun je op de Kia-app op je telefoon allerlei informatie over de auto bekijken, zoals je actieradius. Je kunt ook aangeven wanneer de auto moet starten- of stoppen met laden. De meest nuttige toepassing is het voorverwarmen- of koelen van de auto op afstand. De airco en verwarming zijn echte energievreters, en nu kun je ze mooi op afstand aanzetten terwijl de auto nog aan de laadpaal hangt. Zo blijft de accu vol tot je vertrekt. Ruime achterbank Op de achterbank passen drie passagiers. Er is slecht een kleine middentunnel, waardoor alle drie passagiers hun benen redelijk kwijt kunnen. Als ze alle drie hun telefoon of tablet willen opladen hebben ze allemaal pech. Er zijn namelijk geen USB-poorten aanwezig achter. Geen één! Dat is wel bijzonder in een gezinsauto. Helemaal in een hypermoderne elektrische auto… Rijervaring Wil je meer weten over de nieuwe Kia e-Niro en hoe hij rijdt? Bekijk dan snel de rijtest video! Het bericht Autotest – Kia e-Niro 39 kWh (2021) verscheen eerst op ZERauto.nl .
Zoals Volvo eerder vandaag al uitgebreid toelichtte, heeft het merk ambitieuze doelstellingen op gebied van elektrificatie. In 2025 moet al de helft van de verkochte Volvo’s volledig elektrisch zijn aangedreven en in 2030 levert Volvo zelfs alleen nog maar volledig elektrische modellen. Aangezien Volvo die nu nog niet heeft, moeten er ook nieuwe modellen komen. De eerste daarvan is vandaag onthuld: de Volvo C40 Recharge. XC40 Coupé Als de auto je bekend voorkomt, dan klopt dat. De nieuwe C40 Recharge is voor een groot deel gelijk aan de huidige XC40. Er zijn wel twee belangrijke verschillen. De C40 heeft een lagere daklijn, het is een soort XC40 Coupé. Verder heeft de C40 Recharge uitsluitend een volledig elektrische aandrijflijn, waar de XC40 Recharge ook plug-in hybrideversies kent. Er is ook een overeenkomst tussen beide modellen: de door veel kopers gewaardeerde hogere zitpositie blijft behouden. Meerdere primeurs De Volvo C40 Recharge brengt meerdere primeurs met zich mee. Zo is het de allereerste Volvo die alleen leverbaar is met volledig elektrische aandrijflijn. Nog een primeur: de C40 Recharge is het eerste Volvo-model dat exclusief online te bestellen is. Nieuwe designkenmerken Ook een primeur: koplampen met pixeltechnologie, waarmee de lichtstralen nog nauwkeuriger gericht kunnen worden. Verder gaan we de stijlkenmerken van de C4 Recharge terugzien bij toekomstige elektrische Volvo-modellen. Vooral wat betreft de voorzijde. De C40 draagt het familiegezicht voor elektrische Volvo-modellen. De specificaties De Volvo C40 Recharge krijgt dezelfde aandrijflijn als de volledig elektrische XC40 Recharge. Dat betekent een accucapaciteit van 78 kWh. Die levert stroom aan twee elektromotoren: een voor en een achter. Daarmee krijgt de C40 dus vierwielaandrijving. In 4,9 seconden is de 100 km/u bereikt. Meer technische specificaties geeft Volvo op dit moment nog niet vrij, maar alles zal weinig afwijken van de volledig elektrische XC40. Actieradius en opladen Ook niet onbelangrijk: hoe ver kom je op een acculading? Volvo noemt voor de C40 Recharge een verwachtte actieradius van 420 km. Uiteraard is de C40 Recharge ook geschikt voor snelladen. In zo’n 40 minuten is het accupakket weer voor 80% opgeladen. Infotainment De C40 Recharge wordt uitgerust met het beste infotainmentsysteem tot nu toe, aldus Volvo. Het infotainment draait volledig op Google Android en is ook in samenwerking met Google ontwikkeld. Overigens debuteerde dit systeem al in de XC40 Recharge en in de Polestar 2 , wat ook een merk van Volvo Cars is. Het systeem gaat dus verder dan de integratie van Android Auto, zoals nu gebruikelijk is. Alle bekende Google-apps en -diensten zijn in de auto geïntegreerd. Ook mooi meegenomen: het Android infotainmentsysteem van Volvo werkt met onbeperkte data, dus de functies zijn altijd en onbeperkt te gebruiken. Ook beschikt dit systeem over software-over-the-air-updates. Men verwacht zelfs dat via deze updates op termijn de actieradius vergroot kan worden. Diervriendelijk Volvo geeft om mens en dier. Daarom is het interieur van de C40 Recharge volledig vrij van leder. Ook weer een Volvo-primeur, trouwens. Volvo gaat nog niet in op de materialen waaruit we straks kunnen kiezen, maar het ligt voor de hand dat dit grotendeels overeenkomt met de interieurs van Polestar . Ook de toekomstige volledig elektrische Volvo-modellen zullen een volledig ledervrij interieur krijgen. Snelle levering Zoals gezegd is de C40 Recharge straks uitsluitend online te bestellen. Daarbij werkt Volvo met vooraf samengestelde exemplaren. Dat biedt twee voordelen. Het bestelproces wordt erdoor vereenvoudigd, maar ook kan de auto veel sneller worden geleverd. Ook krijg je er de diensten van het vernieuwde Care by Volvo bij. Nu te bekijken De Volvo C40 Recharge gaat komende herfst in productie. Net als de XC40 Recharge loopt de auto in het Belgische Gent van de band. Tegen die tijd zullen ook de orderboeken openen. De C40 Recharge is per direct al te bekijken in de zogenaamde Volvo Studio’s. De primeur gaat naar de vestigingen in New York, Milaan en Tokyo. Het bericht Elektrische Volvo C40 Recharge heeft meerdere primeurs verscheen eerst op ZERauto.nl .
Sterke vraag naar geëlektrificeerde Volvo-modellen Volvo heeft dit besluit ook genomen op basis van de verwachting dat wetgeving – alsook een snelle uitbreiding van een toegankelijke hoogwaardige oplaadinfrastructuur – de acceptatie door de consument van volledig elektrische auto’s zal versnellen. De ambitie voor 2030 en een versnelling van de elektrificatiestrategie van Volvo is verder ingegeven door de sterke vraag naar geëlektrificeerde Volvo-modellen in de afgelopen jaren en de vaste overtuiging dat de markt voor auto’s met verbrandingsmotor krimpt. Investeren in de toekomst “Om succesvol te blijven, hebben we winstgevende groei nodig. Dus in plaats van te investeren in een krimpende onderneming, kiezen we ervoor om te investeren in de toekomst – elektrisch en online”, stelt Håkan Samuelsson, CEO. “We zijn volledig gefocust om een ??leider te worden in het snelgroeiende, premium elektrische segment.” Geen toekomst voor verbrandingsmotor “Er is geen toekomst op lange termijn voor auto’s met een verbrandingsmotor”, zegt Henrik Green, Chief Technology Officer. “We zijn vastbesloten om een ??autofabrikant te worden die alleen elektrisch is en de transitie zou tegen 2030 klaar moeten zijn. Zo kunnen we aan de verwachtingen van onze klanten voldoen en een deel van de oplossing zijn als het gaat om de strijd tegen klimaatverandering.” “Auto’s van Volvo met een verbrandingsmotor worden uitgefaseerd.” Online te koop De transitie van Volvo naar volledige elektrificatie gaat gepaard met een grotere focus op online verkoop en een completer, aantrekkelijker en transparanter dienstenaanbod onder de naam Care by Volvo. Alle volledig elektrische modellen zijn online beschikbaar. De eerste volledig elektrische Volvo is de XC40 Recharge P8 AWD. Dat model krijgt dit jaar nog een broertje. Daarna komen er nog meer volledig elektrische auto’s. Veel elektrische modellen op komst De komende jaren introduceert Volvo meer elektrische modellen. Het merk streeft ernaar dat in 2025 liefst 50 procent van de wereldwijde verkoop uit volledig elektrische auto’s zal bestaan en de rest uit hybrides. Tegen 2030 moet elke nieuwe auto die de showroom verlaat volledig elektrisch zijn. Zoals gezegd vindt de verkoop van die auto’s volledig online plaats. Klanten kunnen straks kiezen uit vooraf samengestelde elektrische Volvo’s, die snel en eenvoudig zijn te bestellen en klaar zijn voor snelle levering. Dealers blijven belangrijk, ook in de toekomst, want ze blijven verantwoordelijk voor het geven van advies voor de aankoop, alsook het voorbereiden, afleveren en onderhouden van de auto’s. Eenvoudiger “De toekomst van Volvo Cars wordt bepaald door drie pijlers: elektrisch, online en groei”, aldus Lex Kerssemakers, Head of Global Commercial Operations. “We willen onze klanten gemoedsrust bieden en het bezitten van een Volvo volledig zorgeloos maken. Bijvoorbeeld door het eenvoudiger te maken om een Volvo aan te schaffen en ermee te rijden. Vereenvoudiging en gemak zijn cruciaal bij alles wat we doen.” Care by Volvo “Care by Volvo is in Nederland in 2019 gelanceerd als de flexibele abonnementsdienst van Volvo en wordt uitgebreid met een breder aanbod, gericht op gemak voor de klant. Bij het online aanschaffen van een elektrische Volvo biedt Care by Volvo een gemakkelijk totaalpakket dat zaken zoals service, garantie en pechhulp, maar ook verzekeringen omvat,” aldus Niels Demesmaeker, Online Business Director bij Volvo in Nederland. Het bericht Volvo bouwt vanaf 2030 alleen nog volledig elektrische auto’s verscheen eerst op ZERauto.nl .
SEBA-regeling Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) heeft een complete pagina voor de nieuwe SEBA-regeling in het leven geroepen. De subsidie is in het leven geroepen voor ondernemers die een nieuwe, volledig emissieloze bedrijfsauto aanschaffen. De overheid vindt elektrische bestellers steeds belangrijker voor distributie in steden, vandaar deze subsidie. Van 15 maart 2021 tot 31 december 2025 De SEBA-subsidieregeling loopt van 15 maart 2021 tot en met 31 december 2025. Het subsidiebedrag bedraagt maximaal 5.000 euro voor iedere bedrijfsauto. Houd er wel rekening mee dat de gekochte emissieloze bedrijfsauto dan drie jaar ononderbroken op de naam als subsidieontvanger blijft staan. Bewaar ook goed alle documenten, zoals de koop- of financial leaseovereenkomst. Je moet deze bewaren tot 3 jaar na de datum van tenaamstelling van de emissieloze bedrijfsauto. De RVO vraagt je mogelijk om de koop- of financial leaseovereenkomst aan te leveren. Budget voor 2021 Het subsidiebudget van de regeling heeft ieder jaar een maximum. Het budget voor 2021 is 22 miljoen euro. Voertuigcategorie N1 of N2 In de SEBA-regeling wordt gesproken over de voertuigcategorie N1 of N2. Voertuigcategorie N1: de subsidie is 10% van de netto catalogusprijs tot een maximum van € 5.000 voor iedere bedrijfsauto. Voertuigcategorie N2 (maximum gewicht tot 4.250 kg): de subsidie is 10% van de verkoopprijs zonder BTW zoals in de overeenkomst staat, met een maximum van € 5.000 voor iedere bedrijfsauto. Deze voertuigen komen in aanmerking voor subsidie Nieuwe volledig emissieloze bedrijfsauto’s die alleen rijden door een elektromotor én vallend onder de voertuigclassificaties N1 of N2 tot een maximum gewicht van 4.250 kg. De netto catalogusprijs (N1) of verkoopprijs (N2) van de bedrijfsauto’s moet hoger zijn dan € 20.000. Alleen voor elektrische bedrijfsauto’s N1 met een typegoedkeuring voor lichte voertuigen geldt een WLTP actieradius van minimaal 100 km. Voor de overige elektrische bedrijfsauto’s (voertuigcategorie N1 met een typegoedkeuring voor zware voertuigen en voertuigcategorie N2 tot 4.250 kg) geldt geen minimale actieradius waaraan de bedrijfsauto moet voldoen. Voorwaarden Wil je subsidie krijgen? Dan moet je voldoen aan de Voorwaarden en Verplichtingen SEBA . Een van de belangrijke voorwaarden is: wanneer u de subsidieaanvraag indient, mag de koop- of financial leaseovereenkomst nog niet definitief zijn. De koop- of financial leaseovereenkomst mag u niet eerder hebben afgesloten dan op 1 januari 2021. De bedrijfsauto mag op de datum van de aanvraag nog niet aan u geleverd zijn en niet op uw naam staan. De aanschaf van een nieuwe elektrische bedrijfsauto (N1 of N2 met max tot 4.250 kg) vindt plaats met een overeenkomst; De bedrijfsauto heeft een netto catalogusprijs (N1) of verkoopprijs (N2) van € 20.000 of meer. Let op: netto catalogusprijs en verkoopprijs zijn zonder btw. Aanvragen Je vraagt de subsidie vanaf 15 maart 2021 09.00 uur online aan op deze pagina. Klik hiervoor op de knop aan de rechterkant ‘Direct regelen’. Om in te loggen op het aanvraagportaal heb je Herkenning niveau 2+ nodig of een hoger niveau mét de juiste machtiging. Lees meer over eHerkenning en machtigingen . Bedrijfsautolijst SEBA De RVO heeft een lijst samengesteld met modellen die in aanmerking komen voor Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA). Deze lijst is samengesteld met informatie van importeurs en dealers. Onderstaande lijst is actueel op 25 februari 2021. De meest actuele lijst staat hier: de Bedrijfsautolijst SEBA . Merk Handelsbenaming Addax MT-15 Alke ATX 340 E BYD ETP3 Citroen e-Jumpy Citroen e-Jumper Fiat E-Ducato (N1) Fiat E-Ducato (N2) Goupil G4 Goupil G6 Iveco Daily Electric iYYo Ev200 iYYo Ev500 Man eTGE Maxus EV80 Maxus eDeliver 3 Mercedes-Benz eSprinter Mercedes-Benz eVito Mercedes-Benz EQV Nissan E-NV200 Van Opel Vivaro-E Peugeot e-Expert Peugeot e-Boxer Renault Kangoo Z.E. Renault Master Z.E. Spijkstaal 1000 Streetscooter Work Streetscooter Work L Toyota PROACE Van Electric Toyota PROACE Truck Electric Volkswagen e-Crafter Het bericht Subsidie voor elektrische bedrijfsauto (SEBA): vanaf 15 maart 2021 verscheen eerst op ZERauto.nl .
Meer IONIQ-modellen van Hyundai Na de introductie van de Hyundai IONIQ 5 wordt het gamma batterij-elektrische modellen van IONIQ verder uitgebreid met de IONIQ 6, een elektrische sedan, en de IONIQ 7, een elektrische grote SUV. Het merk trapt af met de IONIQ 5. Introductiemodel: Hyundai IONIQ 5 Project 45 Ter introductie van de nieuwe IONIQ 5 komt Hyundai met een speciale launch edition, met de naam Project 45. Klanten kunnen dit introductiemodel online reserveren. De IONIQ 5 Project 45 is voorzien van alle beschikbare technologie en designdetails inclusief een dak met zonnepanelen, 20-inch wielen en een Advanced Head-Up Display met augmented reality-functies. Prijs Hyundai IONIQ 5 Project 45 En wat moet dat alles kosten? De speciale editie IONIQ 5 ‘Project 45’ is beschikbaar voor een consumentenprijs van 58.995 euro inclusief BTW. Zakelijk rijden kan ook vanaf 659 euro per maand op basis van 60 maanden en 10.000 kilometer per jaar. Met die vanafprijs van een kleine 59 mille komt Hyundai in het vaarwater van modellen als de Tesla Model 3, Polestar 2 en Volvo XC40 P8 Recharge. Hyundai maakt in een later stadium de line-up en prijzen van het gamma voor Nederland bekend. Gelimiteerde oplage Hyundai produceert wereldwijd slechts 3.000 exemplaren van de IONIQ 5 Project 45. De mogelijkheid om het introductiemodel te reserveren is beschikbaar in Nederland, Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Noorwegen. De levering start in de zomer van 2021, zodat de wachttijd aangenaam kort is. Pony returns! Maar wat heeft de nieuwe Hyundai IONIQ 5 dan allemaal te bieden? In ieder geval een opvallend design. Het uiterlijk van het model is geïnspireerd op het profiel van de Pony uit 1976, maar de echte basis werd gevormd door de Hyundai 45 EV conceptauto die in 2019 te zien was op de IAA in Duitsland. Nu is ook direct duidelijk waarom Hyundai bij het introductiemodel spreekt over ‘Project 45’. 800 volt De nieuwe IONIQ 5 staat op het nieuwe E-GMP-platform met een stevige wielbasis van 3.000 mm. Dit nieuwe platform is standaard geschikt voor 800 volt maar ook voor 400 volt, zonder dat daarvoor extra componenten of adapters nodig zijn. Het multichargingsysteem is het eerste ter wereld. Het is gepatenteerde technologie die de elektromotor en de inverter aanstuurt om 400 volt te verhogen tot 800 volt voor stabiel opladen. Met een oplader van 350 kW is de IONIQ 5 in slechts 18 minuten op te laden van 10 tot 80 procent van de batterijcapaciteit. Vijf minuten opladen is al genoeg voor 100 kilometer extra actieradius (WLTP). Handig, een stopcontact op wielen De IONIQ 5 kan ook worden gebruikt als ‘stopcontact’. Zo kunnen onderweg en op locatie elektrische apparaten – bijvoorbeeld elektrische fietsen en scooters, buitensport- en campinguitrusting – via de auto worden opgeladen. Vier motorvarianten Hyundai levert de 4.635 mm lange, 1.890 mm brede en 1.605 mm hoge IONIQ 5 met vier motorvarianten. Er is keuze uit twee batterijpakketten – 58 en 73 kWh – en keuze uit een (alleen achter) en twee (voor en achter) elektromotoren. Alle versies hebben een topsnelheid van 185 km/u. De versies op een rij De topversie is voorzien van een elektromotor van 155 kW achterin en een 70 kW sterke elektromotor voorin, wat vierwielaandrijving (AWD) mogelijk maakt. De elektromotor achterin heeft een koppel van 350 Nm, die voorin van 255 Nm. In combinatie met het 73 kWh grote batterijpakket heeft deze configuratie een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 5,2 seconden. De 73 kW-versie met achterwielaandrijving heeft een elektromotor met 160 kW vermogen en 350 Nm koppel, en accelereert in 7,4 seconden van 0 naar 100 km/u. De maximale actieradius van de volledig elektrische IONIQ 5 is naar verwachting 470-480 km volgens de WLTP-testnorm. De IONIQ 5 mag een aanhanger van maximaal 1.600 kilogram trekken, afhankelijk van de gekozen batterij en aandrijflijn. De versies even op een rij: Standaard 58 kWh 2WD: 125 kW, 350 Nm, 0-100 km/u: 8,5 seconden AWD: 173 kW, 605 Nm, 0-100 km/u in 6,1 seconden Long Range 73 kWh 2WD: 160 kW, 350 Nm, 0-100 km/u: 7,4 seconden AWD: 225 kW, 605 Nm, 0-100 km/u in 5,2 seconden Negen carrosseriekleuren Klanten kunnen kiezen uit negen carrosseriekleuren, waarvan vijf op de natuur geïnspireerde tinten die exclusief binnen de Hyundai-range zijn voorbehouden aan de IONIQ 5. Twee daarvan zijn de matte kleuren Gravity Gold mat en Shooting-Star Gray mat. Verder is er keuze uit Digital Teal-Green Pearl, Mystic Olive-Green Pearl, Lucid Blue Pearl, Atlas White, Galactic Gray Metallic, Cyber Gray Metallic en Phantom Black Pearl. Voor het interieur is er keuze uit Obsidian Black, Dark Pebble Gray/Dove Gray, Dark Teal/Dove Gray. Hyundai IONIQ 5: het interieur En nu we toch interieurzaken bespreken: de wielbasis van 3.000 mm maakt een ruim interieur mogelijk dat qua ruimte niet onderdoet voor het interieur van een grote sedan. De wielbasis van de middelgrote CUV is langer dan die van een grote sedan. Tof is dat Hyundai een dashboardlade toepast, in plaats van een conventioneel dashboardkastje. Elektrisch verstelbare voorstoelen De IONIQ 5 is uitgerust met elektrisch verstelbare voorstoelen. Die zijn in elke gewenste hoek te verstellen, ook volledig vlak. De dikte van de stoelen is met zo’n 30 procent gereduceerd, zodat de achterpassagiers extra beenruimte hebben. Noemenswaardig is het zogenoemde Universal Island; een in lengterichting over 140 mm verschuifbare middenconsole. De passagiers op de tweede zitrij kunnen ook gebruikmaken van de andere features, zoals de bekerhouders, een draadloze 15 watt snellader voor smartphones en USB-poorten. Twee bagageruimtes Ook heeft de IONIQ 5 twee bagageruimtes. Achterin is die 531 liter (1.591 liter met achterbank volledig neergeklapt in 60:40 verhouding) groot en voorin 57 liter (achterwielaandrijving) of 24 liter (AWD). 12-inch infotainmentscherm Het dashboard van de IONIQ 5 is voorzien van een 12-inch infotainmentscherm, dat volledig via touchscreen is te bedienen en waaraan knoppen ontbreken, en een 12-inch digitaal instrumentencluster zonder overkapping, dat tijdens het rijden EV-gerelateerde informatie weergeeft, zoals de batterijstatus en laadstations in de omgeving. Naast het digitale instrumentencluster bevindt zich een metalen paneel waaraan een multifunctioneel plateau is te bevestigen. Jong-e Graphic User Interface Het infotainmentsysteem van de IONIQ 5 is het eerste waarin een nieuw designthema is geïntegreerd, genaamd GUI (Jong-e Graphic User Interface). Dat biedt diverse instellingen die de sfeer in het interieur bepalen, zoals ‘zacht’, ‘verfijnd’ en ‘uitbundig’. Gerecyclede PET-flessen Diverse oppervlakken – de zittingen, de hemelbekleding, de portierpanelen en armsteunen, de vloerbedekking – zijn bekleed met ecologisch verantwoorde, duurzame materialen. Zoals gerecyclede PET-flessen en plantaardige (bio-PET) garens, maar ook natuurlijke wolgarens en ecologisch met plantaardige extracten bewerkt leder, biologische verf met plantenextracten. Augmented Reality Head-Up Display Als eerste auto van Hyundai is de IONIQ 5 uitgerust met een Augmented Reality Head-Up Display (AR HUD), waarmee de voorruit in feite een projectiescherm is. De bestuurder kan gebruikmaken van AR-technologie om relevante informatie – met betrekking tot navigatie, veiligheid en de omgeving van de auto – in zijn blikveld op de voorruit te projecteren. Het bericht Hyundai IONIQ 5: moeten Tesla en Polestar oppassen? verscheen eerst op ZERauto.nl .
17.995 euro De genoemde prijs van 17.995 euro geldt voor een Smart EQ Coupé of EQ Forfour Essential, de basisversie. Uiteraard hebben duurdere varianten zoals de Comfort en Comfort Plus een hoger prijskaartje, maar ook op die modellen geldt en korting van zes mille. Electric Premium Deals Smart heeft de kortingsactie ‘Electric Premium Deals’ genoemd. De korting van 6.000 euro inclusief BTW is een vast kortingsbedrag en geldt op alle modelvarianten. Ook handig te weten: de korting heeft geen invloed op de fiscale waarde van de modellen op voorraad. Daarnaast geldt de korting niet voor private lease of operational service lease-contracten. Dezelfde aandrijflijn De Smart EQ Fortwo en EQ Forfour hebben dezelfde aandrijflijn, bestaande uit een 17,6 kWh lithium-ion batterij. De EQ Forfour komt op papier ongeveer 130 kilometer ver (WLTP), daar waar de EQ Fortwo 135 kilometer kan rijden op één acculading. Hier een uitgebreide autotest van de EQ Fortwo en van de EQ Forfour . Het bericht Elektrische Smart-modellen 6.000 euro goedkoper! verscheen eerst op ZERauto.nl .
Twee elektromotoren De nieuwe Audi RS e-tron GT heeft een aandrijflijn met twee elektromotoren: één op de vooras en één op de achteras. Het systeemvermogen komt uit op 598 pk (440 kW) tot zelfs 646 pk (475 kW) in boostmodus. De aandrijfkracht wordt volledig variabel, per individueel wiel via quattro vierwielaandrijving verdeeld. De sprint van 0-100 km/u duurt slechts 3,3 seconden en de topsnelheid van de RS e-tron GT is begrensd op 250 km/u. Normale Audi e-tron GT De normale Audi e-tron GT heeft een 238 pk sterke elektromotor op de vooras, aangevuld met een elektromotor van 435 pk op de achteras. De systeemoutput bedraagt 476 pk en in de boost-modus is dat 530 pk. De RS-versie heeft dus 116 pk meer. Uitrusting Audi levert de RS e-tron GT met 20-inch lichtmetalen wielen, remschijven met een slijtvaste wolfraamcarbidecoating, in glanzend zwart uitgevoerde carrosseriedelen (grille, bumperelementen, dorpels en buitenspiegels), en ook Matrix LED-koplampen. Accucapaciteit Het lithium-ion batterijpakket met een netto energiecapaciteit van 85 kWh (93 kWh bruto) is in de wagenbodem van de Audi e-tron GT en RS e-tron GT geplaatst. De RS-versie heeft een WLTP-range van 472 kilometer. De e-tron GT komt 487 kilometer ver. Prijzen Audi e-tron GT Audi e-tron GT – 104.895 euro Audi e-tron GT edition ZERO – 127.995 Audi e-tron GT edition ZERO Competition – 127.995 euro Audi RS e-tron GT – 146.295 euro Broertje Porsche Taycan En wat moet een Porsche Taycan dan kosten? De Audi e-tron GT deelt zijn techniek namelijk met de Porsche Taycan. De Taycan (408 pk) begint bij 87.200 euro, de Taycan 4S (530 pk) kost 110.600 euro, een Taycan Turbo (680 pk) heeft een vanafprijs van 157.900 euro en een Taycan Turbo S met 761 pk moet 191.700 euro opbrengen. De Taycan en Taycan 4S zijn dus niet eens zoveel duurder. Het bericht Audi RS e-tron GT: dit moet ie kosten verscheen eerst op ZERauto.nl .
Volgende fase voor Ford Stuart Rowley, President, Ford Europa: “Nu ons bedrijf met succes is geherstructureerd en eind vorig jaar weer winstgevend is geworden, gaan we door naar de volgende fase van ons plan. Gedreven door de ambitie om onze klanten een geheel verbonden ervaring in expressieve nieuwe auto’s te bieden, gaan we in Europa op volle kracht naar een volledig elektrische toekomst. We verwachten ons momentum dit jaar in Europa door te zetten en zijn op schema om ons doel van een EBIT-marge van zes procent te realiseren. Dit is onderdeel van ons plan om onze wereldwijde autoactiviteiten sterk te verbeteren.” Investering in Keulen Een grote impuls bij de opmars van Ford naar een volledig elektrische toekomst is een nieuwe investering van $ 1 miljard voor modernisering van de fabriek in Keulen. Dit is een van de grootste productiefaciliteiten in Europa en de thuisbasis van Ford Europa. Via deze investering zullen de bestaande autoassemblageactiviteiten worden omgebouwd tot het Ford Cologne Electrification Center voor de productie van elektrische auto’s, de eerste dergelijke fabriek van Ford in Europa. Nog meer nieuws van Ford Ford heeft ook bevestigd dat zijn eerste in Europa op grote schaal gebouwde, volledig elektrische personenauto voor Europese klanten vanaf 2023 in deze fabriek zal worden geproduceerd. Over de mogelijkheden voor het in dezelfde fabriek bouwen van een tweede volledig elektrische auto wordt nog nagedacht. “Onze aankondiging over het ombouwen van onze fabriek in Keulen, al 90 jaar de thuisbasis van onze activiteiten in Duitsland, is een van de belangrijkste aankondigingen die Ford in al die tijd heeft gedaan. Het onderstreept onze toewijding aan Europa en aan een moderne toekomst met geëlektrificeerde auto’s die centraal staan in onze groeistrategie”, aldus Rowley. “De beslissing om van de productie- en ontwikkelingslocatie in Keulen het e-mobiliteitscentrum voor Ford in Europa te maken, is voor alle werknemers een belangrijk signaal”, aldus Martin Hennig, voorzitter van de centrale ondernemingsraad van Ford-Werke GmbH. “Deze beslissing biedt onze werknemers een langetermijnperspectief en moedigt hen tegelijkertijd aan om vorm te geven aan deze elektrische toekomst.” Rowley vervolgt: “We zullen een uitzonderlijke reeks geëlektrificeerde voertuigen aanbieden, ondersteund door klantgerichte digitale diensten en ervaringen, waardoor onze klanten ons kunnen vergezellen op weg naar een volledig elektrische toekomst, die nu al is begonnen met de introductie van de volledig elektrische Mustang Mach-E. Samen met onze toonaangevende bedrijfswagenactiviteiten zal dit de basis vormen van de op duurzame wijze winstgevende Ford-activiteiten in Europa.” Aanvullende details over het elektrificeringsplan van Ford en over het ombouwen van de locatie in Keulen zullen de komende maanden bekend worden gemaakt. Het bericht Ford Europa: “Vanaf 2030 alleen nog elektrische auto’s” verscheen eerst op ZERauto.nl .
Vierluik De ingrediënten liggen inmiddels voor de hand, want de techniek van Toyota, Opel, Peugeot en ook Citroën komt allemaal overeen. Overigens moet Citroën zijn personenwagenversie op basis van de e-Berlingo nog presenteren. Die Multispace-versie zal binnenkort gepresenteerd worden. Elektromotor van 136 pk De Peugeot e-Rifter is altijd uitgerust met een 136 pk en 260 Nm sterke elektromotor die zijn kracht haalt uit een 50 kWh accupakket. De prestaties zijn alsvolgt: een topsnelheid van 135 km/u, een 0-100-tijd van 11,2 seconden en een tussensprint van 80 naar 120 km/u in 8,9 seconden. Het vermogen is overigens wel afhankelijk van de gekozen rijstand. Er is keuze uit Eco, Normal en Power. Eco (60 kW, 190 Nm) Normal (80 kW, 210 Nm) Power (100 kW, 260 Nm) De actieradius komt uit op maximaal 280 kilometer volgens de WLTP-testnorm. Twee lengtevarianten Er is keuze uit twee lengtevarianten, te weten de Standard (4,40 meter) en Long (4,75 meter). De Standard heeft altijd vijf zitplaatsen en de Long is verkrijgbaar als vijf- of zevenzitter. De lange versie heeft voor extra binnenruimte zowel een grotere wielbasis als een langere overhang aan de achterzijde. Op de tweede zitrij is elk van de drie afzonderlijke zitplaatsen te voorzien van een kinderzitje. De stoelen zijn eenvoudig in de vloer op te vouwen dankzij de ‘Magic Flat’-bediening. In de lange versie zijn de twee afzonderlijke stoelen op de derde zitrij verschuifbaar en uitneembaar (net als in de standaardversie). Het is ook mogelijk om lange voorwerpen te vervoeren dankzij de weg te klappen rechter voorstoel. Bagageruimte De bagageruimte van de Peugeot e-Rifter is variabel, van 775 liter onder de hoedenplank van de gewone vijfpersoonsversie, tot 4.000 liter tot aan het dak in de lange versie met de stoelen ingeklapt. De hoedenplank is in twee posities te monteren en kan worden gebruikt om de indeling van de bagageruimte aan te passen. Hij kan ook worden opgeborgen tegen de rugleuning van de tweede zitrij. Er is veel bergruimte in het interieur, met een inhoud van, afhankelijk van de versie, tot wel 186 liter. De compartimenten zijn verdeeld over het gehele interieur: op de middenconsole, aan het plafond, in de portierpanelen, op de eerste en tweede zitrij en in de bagageruimte. 11 kW driefasenlader is standaard Peugeot levert de nieuwe e-Rifter standaard met een 11 kW driefasenlader. De laadpoort bevindt zich in het linker achterspatbord. De batterij van de e-Rifter is op te laden via een standaard stopcontact, een stopcontact met een hogere stroomcapaciteit, een wallbox of een snellader. Opladen Via een standaard stopcontact (8A) duurt volledig opladen 31 uur, bij een versterkt stopcontact (16A) is dat 15 uur. Via een 11 kW wallbox is de batterij volledig opgeladen in 5 uur. Bij een snellader is opladen tot 100 kW mogelijk. Dan zit de batterij in 30 minuten voor 80 procent vol. Marktintroductie De vanafprijs van de nieuwe Peugeot e-Rifter is nog niet bekend. Zoals aangegeven komt ie in de tweede helft van 2021 op de Europese markt. De auto wordt geproduceerd in de fabriek in Vigo, Spanje. Het bericht Peugeot e-Rifter: elektrische auto voor het gezin verscheen eerst op ZERauto.nl .