Focus op leidende positie “Kia heeft wereldwijd al meer dan 100.000 elektrische auto’s verkocht sinds de introductie van onze eerste in serie geproduceerde BEV in 2011, de Kia Ray EV”, zegt CEO Song. “Sindsdien hebben we een aantal BEV’s op de wereldwijde markten geïntroduceerd en hebben we plannen aangekondigd om dit proces in de komende jaren te versnellen. We gaan ons meer richten op elektrificatie en we verwachten dat BEV’s in 2029 zo’n 25 procent van onze totale wereldwijde verkoop gaan uitmaken.” Kia wil een leidende positie innemen op de wereldwijde EV-markt door in te spelen op de in hoog tempo toenemende wereldwijde vraag naar emissievrij rijdende auto’s. Het Koreaanse automerk lanceert een breed scala aan nieuwe BEV-modellen. Bovendien werkt het merk wereldwijd samen met aanbieders van laadnetwerken. Zeven BEV-modellen In het kader van de ‘Plan S’-strategie – begin 2020 aangekondigd – is Kia van plan zijn BEV-assortiment uit te breiden tot elf modellen in 2025. In dezelfde periode streeft Kia ernaar dat BEV’s 20 procent van de totale voertuigverkoop van het merk voor hun rekening nemen in de belangrijke markten, waaronder Korea, Noord-Amerika en Europa. De zeven specifieke BEV-modellen waarop Kia met een teaserfoto vooruitblik, zullen in de periode tot 2027 op de markt worden gebracht. Projectnaam CV Het eerste model uit deze reeks heeft projectnaam CV en wordt in 2021 onthuld. Het is de eerste volledig als BEV ontwikkelde auto van het merk en wordt in veel landen op de markt gebracht. De Kia ‘CV’ is ook de eerste Kia met de nieuwe designtaal die de transitie van het merk naar een op elektrische auto’s gerichte bedrijfsstrategie symboliseert. Alle nieuwe BEV’s van Kia – de CV inclusief – komen te staan op het nieuwe Electric-Global Modular Platform (E-GMP). Kia belooft uitzonderlijk veel binnenruimte. Laadinfrastructuur Kia is van plan om haar laadinfrastructuur te blijven uitbreiden om in te spelen op de groeiende vraag naar elektrische auto’s. Er moeten meer dan 2.400 EV-laadpunten in Europa bijkomen en ongeveer 500 in Noord-Amerika. Dit alles gebeurt in samenwerking met de dealernetwerken. Kia investeert ook in IONITY, een Europees bedrijf dat gespecialiseerd is in het snelladen van EV’s. Tot slot is Kia van plan om de samenwerking met verschillende overheidsorganisaties te versterken en op verschillende gebieden uit te breiden, waaronder de elektrificatie van het openbaar vervoer en de bouw van laadnetwerken. Het bericht Kia CEO: “We komen met zeven specifieke BEV-modellen” verscheen eerst op ZERauto.nl .
Diverse varianten Vanderhall timmert de laatste jaren sterk aan de weg en heeft inmiddels een uitgebreid modellenprogramma opgebouwd. De bekende driewieler van het merk – met twee wielen voor en een enkel wiel achter – is leverbaar in diverse varianten, van de Venice en Carmel tot de volledig elektrische Edison. Over elektrische aandrijving gesproken: er komt nog een BEV aan van dit merk voor fijnproevers: de Navarro. Marktintroductie 2022 De elektrische terreinauto moet in 2022 op de markt komen. Technische details zijn nog niet bekend. Het enige wat Vanderhall Motor Works Inc uit Provo (Utah) vrijgeeft, is onderstaande video en twee foto’s. Vanderhall is opgericht door oprichter Steve Hall. Hij heeft Nederlandse roots. De naam is een samensmelting van zijn familienaam en zijn moeders naam. Het bericht Vanderhall Navarro: elektrische terreinauto verscheen eerst op ZERauto.nl .
Mattias Ekström De off-road competitie voor elektrische SUV’s start begin 2021. CUPRA is het eerste automerk dat zich aan deze competitie verbindt. CUPRA-ambassadeur, Rally Cross-rijder en DTM-kampioen Mattias Ekström wordt een van de rijders in het eerste seizoen van Extreme E. Wie de andere rijder wordt, is nog niet bekend. Het wordt in ieder geval vrouw, aangezien de Extreme E-competitie genderneutraal is. Elk team heeft een mannelijke en vrouwelijke rijder. Vijf omgevingen Het aftrapseizoen van Extreme E zal plaatsvinden in vijf omgevingen met locaties in het noordpoolgebied, de woestijn, het regenwoud, gletsjergebied en in de omgeving van een oceaan. De locaties die worden geselecteerd zijn beschadigd of getroffen door klimaatverandering. Het bericht CUPRA Extreme E is ruig en elektrisch verscheen eerst op ZERauto.nl .
Aandrijflijn De Citroën e-C4 wordt aangedreven door een elektromotor met 136 pk en 260 Nm. Die elektromotor haalt zijn kracht uit een 50 kWh-batterij. De actieradius is vastgesteld op 350 kilometervolgens de WLTP. Opladen Via een 100 kW DC-laadstation (snellader) kan met een snelheid van circa 10 kilometer per minuut worden geladen en is de 50 kWh-batterij in 30 minuten tot 80 procent opgeladen. Uiteraard kan ook thuis worden opgeladen via het huishoudelijke stopcontact of via een publiek of privaat laadpunt (Wallbox) dankzij de standaard on-board lader van 11 kW (3-fase). Vanafprijs Citroën e-C4 De prijzen van de Citroën e-C4 beginnen bij 38.190 euro voor de uitvoering Feel (netto bijtelling vanaf 93 euro per maand). De uitvoeringen Feel Edition en Shine kosten respectievelijk 39.590 en 40.740 euro. De private leasetarieven van de ë-C4 beginnen bij 499 euro per maand voor uitvoeing Feel. Subsidie De Citroën e-C4 komt in aanmerking voor 4.000 euro overheidssubsidie voor particulieren bij koop of private lease . In laatstgenoemde geval geldt een maandelijkse bijdrage van de staat ter grootte van 83 euro per maand voor een periode van 48 maanden. Standaarduitrusting Citroën levert de e-C4 standaard met Full LED-koplampen, LED-dagrijverlichting, achterlichten met 3D-effect, een 5,5-inch digitaal instrumentenpaneel met LED ‘ambi-light’, een middenarmsteun, automatische airconditioning en een infotainmentsysteem inclusief 10,0-inch touchscreen, Citroën Connect Box, Bluetooth, digitale radio (DAB+), Apple CarPlay en usb-aansluitingen voorin. Het veersysteem met Citroën Progressive Hydraulic Cushions is ook standaard. Citroën levert diverse actieve rijhulpsystemen, denk aan Active Lane Departure Warning System, Active Safety Brake met voetgangersherkenning, Coffee Break Alert, cruise control met snelheidsbegrenzer, Driver Attention Alert, Hill Start Assist, parkeersensoren achter en verkeersbordenherkenning. Bij de elektrische Citroën e-C4 is de Charge My Car-app van Free2Move Services het eerste jaar gratis. Hiermee kunnen gebruikers laadpunten zoeken (locatie, voordeligste, snelste) en routes inlusief laadstops instellen, die via de app direct naar het navigatiesysteem van de auto gestuurd kunnen worden (indien aanwezig). Het bericht Elektrische Citroën e-C4: dit is de vanafprijs verscheen eerst op ZERauto.nl .
Eindbestemming Noorwegen De 500.000ste Nissan LEAF heeft als eindbestemming Noorwegen, waar de auto in handen komt van eigenares Maria Jansen. “Mijn man en ik stapten in 2018 over op een Nissan LEAF en vonden het geweldig, vertelt Jansen. “We zijn erg blij om de eigenaren te worden van de 500.000ste Nissan LEAF, laat ze weten in een reactie. Sinds 2010 LEAF-eigenaren hebben volgens Nissan sinds 2010 over de hele wereld al meer dan 14,8 miljard kilometer lokaal emissievrij gereden. Dat komt neer op een CO2-besparing van 2,4 miljard kilogram. Lockdowns Tijdens recente lockdowns is de luchtkwaliteit over de hele wereld verbeterd door een afname van activiteiten die CO2 uitstoten. In Europa blijkt uit onderzoek dat 68 procent van de mensen maatregelen steunt om terugkeer naar eerdere niveaus van luchtverontreiniging te voorkomen. Minder geluidsoverlast “Consumenten hebben gezien wat de gevolgen waren van schonere lucht en minder geluidsoverlast tijdens lockdowns”, zegt Helen Perry, hoofd elektrische personenauto’s en infrastructuur bij Nissan Europe. “Mensen willen nu meer dan ooit positieve stappen zetten naar een duurzamere toekomst.” Het bericht 500.000ste Nissan LEAF is een feit verscheen eerst op ZERauto.nl .
Aangepast De rode Skoda ENYAQ iV is speciaal voor de Tour de France aangepast. Zo is de elektrische SUV voorzien van een panoramisch glazen dak, zes antennes, speciale sirenes, een koelkast en geavanceerde communicatieapparatuur. Christian Prudhomme Daarmee geeft Tourbaas Christian Prudhomme vanuit de auto instructies aan het verkeer tussen de wielrenners, en houdt hij nauw contact met de andere vier auto’s van de wedstrijdleiding. Aangepast onderstel Speciaal voor de Tour de France is de ENYAQ iV voorzien van een aangepast onderstel, zodat hij voldoet aan de loodzware eisen die aan een Tour-auto worden gesteld. In deze video is te zien hoe de ENYAQ iV werd geprepareerd voor de Ronde van Frankrijk. Zeventiende keer De ENYAQ iV maakt deel uit van een meer dan 250 auto’s tellende Tour-vloot. Hiervan dragen dertig auto’s – als plug-in hybride of volledig elektrische auto – het iV-submerk. Dit jaar is Skoda voor de zeventiende keer aan de Tour de France verbonden als officieel hoofdsponsor. Skoda ENYAQ iV: extra informatie Meer weten over de nieuwe Skoda ENYAQ iV? Check dan dit verhaal of bekijk onderstaande video. Het bericht Skoda ENYAQ iV ziet ze fietsen verscheen eerst op ZERauto.nl .
Bedrijfswagensegment Lohscheller: “We zullen in 2021 van elke lichte bedrijfswagen een elektrisch aangedreven versie aanbieden. Elektrificatie is vooral belangrijk in het lichte bedrijfswagensegment. Of het nu gaat om een distributievoertuig voor de laatste kilometers of een bedrijfswagen voor professionals, met de Combo, Vivaro en Movano bieden we straks emissievrije mobiliteit in talloze configuraties.” Combo, Vivaro-e Opel introduceert in 2021 ook een geëlektrificeerde variant van de Opel Combo. De levering van de elektrisch aangedreven Opel Vivaro-e start al vanaf oktober dit jaar. Opel Zafira-e Life, Mokka-e, Combo Life, nieuwe Astra De marktintroductie van de batterij-elektrische Opel Zafira-e Life volgt binnen afzienbare tijd, terwijl de volledig nieuwe Opel Mokka direct vanaf de marktintroductie (begin 2021) leverbaar is met elektrische aandrijving. Tevens wordt het aanbod van geëlektrificeerde modellen in 2021 nog verder uitgebreid met de Opel Combo Life en volledig nieuwe Opel Astra. Van die Astra komt geen elektrische versie, wel een plug-in hybride. Belangrijkste segmenten Lohscheller: “Komend jaar hebben we negen geëlektrificeerde modellen in ons aanbod, waarmee we in de belangrijkste segmenten vertegenwoordigd zullen zijn. Onze belofte was ‘Opel wordt elektrisch’ en dat zullen we dan ook waarmaken. We lopen voorop op het gebied van CO2-reductie en bieden vanaf medio 2024 van elk Opel-model een geëlektrificeerde versie.” Automotive Cells Company Samen met Groupe PSA en Total heeft Opel, via de dochteronderneming Saft, een overeenkomst getekend voor de oprichting van de joint venture ‘Automotive Cells Company’, dat vanaf 2023 zal opereren als toonaangevende speler in de ontwikkeling en fabricage van hoogwaardige batterijen voor de auto-industrie. Het R&D-centrum in Bordeaux en de proeflocatie in Nersac (Frankrijk) zijn reeds gestart met de ontwikkeling van nieuwe, hoogwaardige lithium-ion batterijtechnologie. Na de R&D-fase moet de productie van start gaan in twee ‘gigafabrieken’ in Douvrin (Frankrijk) en Kaiserslautern (Duitsland). Het bericht Elektrische Opel Movano debuteert in 2021 verscheen eerst op ZERauto.nl .
De naam Skoda ENYAQ iV. Spreek dit uit als ‘en-jak ij-vie’. De letter ‘E’ in ENYAQ verwijst volgens Skoda naar e-mobility en de ‘Q’ geeft het verwantschap met Skoda’s SUV-range aan. De naam is afgeleid van Ierse naam ‘Enya’, wat ‘bron van leven’ betekent. Enya zelf stamt af van het Ierse Gaelic-woord ‘Eithne’, wat staat voor ‘essentie’, ‘levenskracht’ of ‘principe’. Er bestaat ook een muziekgroep met de naam Enya, bekend van zeer rustgevende muziek. “ENYAQ spreek je uit als ‘en-jak'” MEB-platform Skoda bouwt de nieuwe ENYAQ iV op het zogeheten MEB platform, een platform dat de Volkswagen Group speciaal heeft ontwikkeld voor batterij-elektrische voertuigen. Ook de Volkswagen ID.3 staat op deze ‘Modular Electrification Toolkit’. Skoda gebruikt het nu voor het eerst voor de ENYAQ iV. Dankzij de modulaire structuur van het platform kan Skoda ‘spelen’ met diverse layouts. Vijf varianten op komst! Om die reden is de 4.649 mm lange, 1.879 mm brede en 1.616 mm hoge elektrische crossover verkrijgbaar met achter- of vierwielaandrijving. Er is straks keuze uit vijf versies. Jawel: vijf varianten, je leest het goed. We zetten ze hieronder even op een rij. “Er komen vijf versies van de Skoda ENYAQ iV.” Skoda ENYAQ 50 iV Accupakket : 55 kWh Vermogen : 148 pk / 109 kW Koppel : 220 Nm Aandrijving: achterwielaandrijving 0-100-tijd : 11,4 seconden Topsnelheid : 160 km/u Actieradius : 340 kilometer Skoda ENYAQ 60 iV Accupakket : 62 kWh Vermogen : 180 pk / 132 kW Koppel : 310 Nm Aandrijving: achterwielaandrijving 0-100-tijd : 8,7 seconden Topsnelheid : 160 km/u Actieradius : 390 kilometer Skoda ENYAQ 80 iV Accupakket : 82 kWh Vermogen : 204 pk / 150 kW Koppel : 310 Nm Aandrijving: achterwielaandrijving 0-100-tijd : 8,5 seconden Topsnelheid : 160 km/u Actieradius : 510 kilometer Skoda ENYAQ 80x iV Accupakket : 82 kWh Vermogen : 265 pk / 195 kW Koppel : 425 Nm Aandrijving: vierwielaandrijving 0-100-tijd : 6,9 seconden Topsnelheid : 160 km/u Actieradius : 460 kilometer Skoda ENYAQ vRS iV Accupakket : 82 kWh Vermogen : 306 pk / 225 kW Koppel : 460 Nm Aandrijving: vierwielaandrijving 0-100-tijd : 6,2 seconden Topsnelheid : 180 km/u Actieradius : 460 kilometer ENYAQ iV Founders Edition Ter introductie van het model levert Skoda een speciale launch edition onder de naam ENYAQ iV Founders Edition. Deze versie is gelimiteerd op 1.895 exemplaren, een verwijzing naar het jaar waarin Skoda werd opgericht door Václav Laurin en Václav Klement. Jawel: Skoda bestaat in 2020 alweer 125 jaar. Crystal Face De Founders Edition en de ENYAQ vRS iV zijn standaard uitgerust met een zogeheten Crystal Face, bestaande uit een verlicht radiatorrooster. Voor de ENYAQ 80 iV en ENYAQ 80x iV is deze optioneel verkrijgbaar. De Crystal Face wordt dan verlicht door 130 LED-lampjes, een verwijzing naar de Skoda VISION iV-conceptstudie. Over LED-verlichting gesproken: de full LED Matrix koplampen hebben dan weer 24 LED-lampjes per lichtunit. Er is keuze uit wielen in de maat 18- tot 21-inch. Hoe kleiner het wielformaat, hoe groter de range in de praktijk. Forse wielbasis Dankzij de forse wielbasis van 2.765 millimeter is de nieuwe Skoda ENYAQ iV bijzonder ruim. Een middentunnel ontbreekt, ook bij de versie met vierwielaandrijving. Zodoende kunnen er gemakkelijk vijf personen achterin plaatsnemen. De bagageruimte heeft een inhoud van 585 liter. Eco-sfeertje In het interieur overheerst een eco-sfeertje. Dat komt omdat Skoda ecologische bekledingsmaterialen gebruikt, zoals stoffen gemaakt van gerecyclede PET-flessen en speciale milieuvriendelijke wolsoorten. Ook opvallend zijn de diverse displays. Centraal op het dashboard prijkt een exemplaar van liefst 13-inch, groter dan in elk ander Skoda-model. Een digitale cockpit mag natuurlijk niet ontbreken. Vol met handige vondsten Zoals elke andere Skoda zit ook de ENYAQ iV vol met handige vondsten. Onder de centrale armsteun bespeuren we bijvoorbeeld een zogeheten Jumbo Box-opbergruimte van een stevige 6,2 liter. Onder de middenconsole schuilt nog meer opbergruimte van 11,4 liter. De ijskrabber met een bandenprofieldieptemeter is aan de binnenkant van de achterklep geplaatst. In de deuren zijn de vakken groot genoeg voor 1,5-liter flessen. Aan opklapbare tafels op de voorste rugleuningen is ook gedacht, net als aan een opbergvak in de voordeuren voor een paraplu. Verder heeft de auto een reinigingsmiddel voor de laadkabel, een beschermkap voor de laadaansluiting en een opbergvak voor de laadkabel onder de vloer van de bagageruimte. De elektrische Skoda-SUV kan aanhangwagens tot 1.200 kilogram (maximale hellingshoek 12 procent) trekken. Marktintroductie Skoda ENYAQ iV De levering van de volledig elektrische Skoda ENYAQ iV komt naar verwachting begin 2021 op gang, maar bestellen kan al vanaf eind september. Prijzen van alle versies maakt Skoda binnenkort bekend, voorlopig hebben we alleen de vanafprijs van de ENYAQ 60 iV. Die gaat 39.990 euro kosten. Het blijft niet alleen bij deze ENYAQ iV. Het merk komt tot eind 2022 met meer dan 10 modellen op de markt die (deels) elektrisch kunnen rijden. Skoda investeert tegen 2021 twee miljard euro in het ontwikkelen van niet alleen elektrische auto’s, maar ook een groot ecosysteem op het gebied van mobiliteit. Skoda ENYAQ 60 iV: extra informatie Die 39.990 euro geldt dus voor het 60-instapmodel, let wel: het tijdelijke instapmodel. In de toekomst volgt nog een goedkopere 50-versie. Die zit vermoedelijk rond de 35 mille. De 60-versie van de ENYAQ iV is direct een zeer complete auto, die standaard bijvoorbeeld is uitgerust met het 13-inch infotainmentdisplay, de mogelijkheid voor DC snelladen tot 50kW (optioneel 100kW op de 62kWh en 125kw op de 82kWh batterijvariant) en standaard 6 jaar onderhoud. Het bericht Skoda ENYAQ iV: de eerste elektrische SUV van Skoda verscheen eerst op ZERauto.nl .
Mijlpaal De Audi E-Tron kwam in 2018 op de markt . Omdat de bijtellingsregels op dat moment bijzonder gunstig waren voor het model, was het uitdelen voor de Audi Nederland. Inmiddels is de 5.000 e e-tron in Nederland verkocht. Statistieken Tot nu koos 56 procent van alle Nederlandse E-Tron-rijders voor de 50 quattro-versie en 44 procent voor de nog krachtigere 55 quattro. Sinds de komst van de E-Tron Sportback koos ongeveer één op de drie klanten (30 procent) voor dit model. Liefst 70 procent van de klanten opteert voor SUV-versie. Mythoszwart In Nederland is Mythoszwart metallic veruit de populairste kleur voor een E-Tron of E-Tron Sportback. Maar liefst één op de drie kopers (32 procent) koos voor deze exterieurtint. Populaire opties Ruim driekwart van alle in Nederland afgeleverde modellen is uitgerust met het grote glazen panoramadak. Ook het assistentiepakket ‘Tour’ is gewild. Hierin komen assistentiesystemen als de adaptive cruise control, de file-assistent, active lane assist, emergency assist en predictive efficiency assist samen. Liefst 77 procent van alle Nederlandse klanten kiest voor dit pakket. Andere veel gekozen opties zijn privacy glass, Valcona lederen bekleding en de 20-inch lichtmetalen wielen. Veel e-trons in ons land zijn ook afgeleverd met virtual mirrors, matrix LED-koplampen en de Top View 360º camera. Het bericht Er rijden meer Audi E-Trons in Nederland dan je denkt verscheen eerst op ZERauto.nl .
Cijfers Sinds de introductie van de Boxer in 1994 heeft Peugeot van alle generaties samen meer dan 1.250.000 exemplaren geproduceerd en verkocht in 110 landen. Het marktsegment van bestelbussen is in Europa goed voor meer dan 550.000 voertuigen per jaar. Marktaandeel Ieder jaar vergroot de Peugeot Boxer zijn marktaandeel daarin. De productie van de huidige versie van de Peugeot Boxer, die in 2014 op de markt kwam, overstijgt al de 400.000 exemplaren. Met deze Peugeot e-Boxer hoopt de Franse fabrikant een model in handen te hebben waarmee het ook in de toekomst kan scoren. Hoe dan? Bijna tachtig procent van de bedrijfsauto’s rijdt gemiddeld minder dan 200 kilometer per dag. Daar komt bij dat toegang tot stadscentra met auto’s steeds lastiger wordt vanwege milieuzones. Een e-Boxer mag nog wel in zo’n milieuzone rijden, omdat dit model lokaal emissievrij rijdt. Keuze uit twee accupakketten Er is keuze uit twee accupakketten, te weten 37 en 70 kWh. De batterijen zijn onder de vloer geplaatst. De actieradius bedraagt maximaal 340 kilometer voor de versie met 70 kWh, maar die range is sterk afhankelijk van de lading. De versie met 37 kWh batterij komt maximaal 200 kilometer ver. De versies Als gesloten bestelauto is hij leverbaar met keuze uit drie wielbases (3,00 m, 3,45 m en 4,04 m), vier lengtevarianten (L1, L2, L3 en L4) en drie hoogtevarianten (H1, H2 en H3). In totaal zijn er vijf carrosserievarianten, met een inhoud van 8 tot 17 m3 en een laadvermogen tot 1.890 kg (afhankelijk van de versie). De nieuwe e-Boxer is ook leverbaar als Chassis Cabine-uitvoering met enkele cabine (L2, L3 en L4), Chassis Cabine-uitvoering met dubbele cabine (L3) en als Plancher Cabine (L3 en L4). Aandrijflijn Voor de aandrijving zorgt een 122 pk en 260 Nm sterke elektromotor. De aandrijflijn wint ook energie terug zodra de bestuurder het stroompedaal loslaat. De topsnelheid is begrensd op 110 km/u (en 90 km/u voor de 4-tonsuitvoeringen). Opladen De L1- en L2-uitvoeringen zijn leverbaar met een batterijcapaciteit van 37 kWh. De L3- en L4-uitvoeringen (evenals de L2 Chassis Cabine) zijn voorzien van een 70 kWh batterij. Het opladen van de batterij kan met type 2-stekkers (voor wisselstroom) en combo CCS 4 (voor snelladen met gelijkstroom). De nieuwe Peugeot e-Boxer is standaard uitgerust met een dubbele on-board-lader (éénfase 7 kW en driefase 22 kW). De geschatte laadtijden: Snellader: in 1 uur 80% van de laadcapaciteit (37 en 70 kWh batterij) met een 50 kW lader 22 kW wallbox: in 5 uur (37 kWh batterij) of 9 uur (70 kWh batterij) volledig opgeladen met de 3-fase on-board-lader (22 kW) 7,4 kW wallbox: in 6 uur (37 kWh batterij) of 12 uur (70 kWh batterij) volledig opgeladen met de éénfase (7 kW) on-board-lader Het bericht Dit is de nieuwe Peugeot e-Boxer: alle details verscheen eerst op ZERauto.nl .
Financial lease Financial lease is een zakelijke leasevorm waarbij de leasemaatschappij alleen de aanschafwaarde van de auto financiert (exclusief BTW). De onderneming betaalt hiervoor maandelijks rente en aflossing. Zaken als verzekering, motorrijtuigenbelasting, onderhoud, banden en reparatie zijn niet in het maandbedrag inbegrepen. Behalve de gebruikelijke voordelen van financial lease ten opzichte van operational lease, zijn er nog eens extra financiële voordelen te behalen als je kiest voor een elektrische leaseauto. En dan hebben we het niet alleen over de gunstige laadtarieven per kWh ten opzichte van de literprijs van benzine- en diesel. Geen BPM Op de eerste plaats is een elektrische auto tot en met 2024 vrijgesteld van BPM. Dat zorgt niet alleen voor een aantrekkelijke prijsstelling. Dit betekent ook dat het BTW-component in de consumentenprijs groter is dan bij auto’s waarvoor wel BPM betaald moet worden. En aangezien de onderneming bij financial lease, in tegenstelling tot operational lease, direct economisch eigenaar wordt van de auto die dan tot het bedrijfsvermogen gerekend wordt, profiteer je als ondernemer van een hogere BTW-aftrek. Geen wegenbelasting Bij financial lease komt de wegenbelasting van de leaseauto voor rekening van de onderneming. Maar een elektrische auto is tot en met 2024 vrijgesteld van wegenbelasting. In 2025 krijgen geldt voor elektrische auto’s nog een korting van 75% op de wegenbelasting, waarna vanaf 2026 het volledige tarief voor de wegenbelasting in rekening wordt gebracht. Milieu-investeringsaftrek (MIA) Ondernemers die een elektrische auto aanschaffen via financial lease, mogen gebruik maken van de milieu-investeringsaftrek (MIA). Hiermee mag je een bepaald percentage van het aankoopbedrag aftrekken van de brutowinst. Hierdoor betaal je dus minder winstbelasting. Een batterij-elektrische auto komt in 2020 in aanmerking voor een MIA van 13,5% over een aankoopbedrag van maximaal 40.000 euro. Een laadpunt komt overigens ook in aanmerking voor de MIA als dat tegelijkertijd met de elektrische auto wordt aangeschaft. Het investeringsbedrag van de auto en het laadpunt bij elkaar moet dan wel onder de 40.000 euro blijven. Aftrekposten Doordat je bij financial lease, in tegenstelling tot operational lease, direct economisch eigenaar wordt van de auto, kun je als ondernemer gebruik maken van diverse aftrekposten. Behalve dat de BTW over het aanschafbedrag van de auto en alle bijkomende kosten van verzekering, onderhoud, reparatie en banden kan worden teruggevraagd bij de BTW-aangifte, mogen ondernemers ook het volledige rentebedrag van de winst aftrekken. Verder mogen werkgevers ook alle laadkosten van een werknemer met een elektrische leaseauto volledig onbelast vergoeden, zowel in het binnenland als buitenland. Dat geldt ook voor alle kosten als een werknemer met een elektrische leaseauto thuis een laadpunt heeft aangelegd. Lage bijtelling Als je als werknemer een elektrische auto van de zaak rijdt en die ook privé gebruikt, moet je voor het gebruik van die auto bijtelling betalen. De bijtelling is voor een elektrische auto echter aanzienlijk lager dan bij een auto met een brandstofmotor, namelijk 8% in plaats van 22%. Dit bijtellingspercentage geldt bij registratie in 2020 en een consumentenprijs tot 45.000 euro. Als de elektrische auto duurder is, geldt voor het restantbedrag boven de 45.000 euro een bijtelling van 22%. De korting op de bijtelling is geldig voor een periode van maximaal zestig maanden. Het bericht Elektrische auto via financial lease: dit zijn de voordelen verscheen eerst op ZERauto.nl .
Atlas Grey De nieuwe Jaguar I-PACE EV320 doet wat technologie niet onder voor de duurdere en snellere EV400. De volledig elektrisch aangedreven performance SUV leverbaar met het nieuwe Pivi Pro infotainmentsysteem, Cabin Air Ionisation met PM2.5 filter en de ClearSight digitale achteruitkijkspiegel. De EV320 is tevens te herkennen aan de nieuwe afwerking van de grille in Atlas Grey. Andere herkenningspunten zijn er niet, behalve een badge op de achterkant van de auto. 90 kWh De aandrijflijn van de I-PACE EV320 is gelijk aan die van de snellere I-PACE EV400. De batterijcapaciteit van 90 kWh is hetzelfde, maar de elektromotoren zijn opnieuw gekalibreerd. Het systeemvermogen komt nu uit op 320 pk met een maximumkoppel van 500 Nm. De 0-100-tijd bedraagt 6,4 seconden. De actieradius is vastgesteld op 470 kilometer volgens de WLTP-cyclus, gelijk aan die van de EV400. Opladen Met de on-board lader van 11 kW is 3-fase laden mogelijk. Daarmee kan per uur 53 km aan rijbereik worden bijgeladen. Een lege batterij is in 8,6 uur weer geheel volgeladen. Bij een 50 kW DC-snellader kan per 15 minuten 63 km aan rijbereik worden bijgeladen. Bij een 100 kW DC-lader is dat 127 km per 15 minuten. Prijs Jaguar I-PACE EV320 Bestellen kan per direct. De prijzen beginnen bij 65.990 euro met een netto bijtelling vanaf 326 euro per maand. Voor de uitvoeringen S en SE is er nog keuze uit een optioneel Business Pack. Voor de meerprijs van 3.000 euro wordt de uitrusting van de S-uitvoering uitgebreid met 20-inch lichtmetalen wielen, een elektrisch bedienbare achterklep, een tweede touchscreen, premium vloermatten, verwarmbare voorstoelen, een dubbele bekerhouder voorin én het ionisatiesysteem met PM2.5 filter voor extra reiniging van de interieurlucht. Business Pack voor de SE-uitvoering Bij het Business Pack voor de SE-uitvoering (meerprijs 830 euro) komen daar nog twaalfvoudig verstelbare sportstoelen, een vast glazen panoramadak en het Cold Climate Pack bij. Verwarmbare stoelen, een elektrisch bedienbare achterklep en 20-inch lichtmetalen wielen behoren al tot de standaarduitrusting van de I-PACE EV320 SE. Het bericht Jaguar I-PACE EV320: zelfde accupakket, iets minder vermogen verscheen eerst op ZERauto.nl .