Nieuws

Van Mossel Automotive Groep & VER gaan elektrische rijders optimaal ondersteunen!

Van Mossel biedt bij iedere nieuwe en gebruikte elektrische auto een Premium lidmaatschap van VER voor één jaar (ter waarde van €35,-).  VER zet De Nationale EV Helpdesk en haar sociale media in om de elektrische rijders van Van Mossel optimaal te ondersteunen bij al hun vragen over elektrisch rijden. Ook worden de elektrische rijders via de VER nieuwsbrieven en video’s op de hoogte gehouden van relevante ontwikkelingen.  Daarnaast worden er in 2022 diverse sessies voor beginnende elektrische rijders georganiseerd, zg “ EV voor Groentjes ”, binnen van Mossel Automotive Groep om nieuwe en geïnteresseerde elektrische rijders goed te infomeren over alle onderwerpen die bij elektrisch rijden komen kijken.  Marina van Helvoort Directeur VER: “Met deze samenwerking kunnen we juist oriënterende en beginnende EV Rijders de juiste informatie meegeven en ondersteuning bieden, om de stap naar elektrisch rijden zo gemakkelijk mogelijk te maken”.  Eric Berkhof, Algemeen Directeur Van Mossel: “Het rijden in een elektrische auto biedt belangrijke voordelen voor de consument. Zowel milieutechnisch als kostentechnisch. Ook kunnen voor de aanschaf aantrekkelijke subsidies van toepassing zijn. Wie eenmaal elektrisch rijdt, heeft in principe minder onderhoudskosten omdat de onderhoudsbehoefte lager is. De 28 automerken die we in Nederland aanbieden bij Van Mossel kennen een steeds groter wordend elektrisch modellengamma. Onze verkopers kunnen daarom een onafhankelijk advies uitbrengen en kijken wat past bij de behoefte. We zijn blij dat de samenwerking met VER dit nog verder kan ondersteunen.”

10 februari 2022

Onderzoek naar ervaringen met openbaar laden

Al enige tijd werkt NKL aan het project Laden Zonder Verrassingen. Hiermee zetten we in op meer gebruiksvriendelijkheid voor de EV-rijder om op die manier het vertrouwen in elektrisch rijden te vergroten. Om de huidige stand van zaken rondom die gebruiksvriendelijkheid te toetsen hebben we, samen met de Vereniging Elektrische Rijders (VER), opdracht gegeven om onderzoek te doen naar ervaringen met het openbaar laden van elektrische auto's. Meedoen kan via  https://www.evrijders.nl/laadervaringen2022 . Het merendeel van de huidige en toekomstige EV-rijders maakt gebruik van het openbare laadnetwerk. NKL en de VER willen graag horen wat er volgens elektrische rijders goed gaat of beter kan tijdens het laden bij een openbaar laadpunt. Tot en met 13 februari doen we onderzoek naar zowel de positieve als negatieve ervaringen van elektrische rijders tijdens het laden van hun auto. We vragen elektrische rijders om in deze periode meldingen te doen van al hun laadsessies bij openbare laadpunten. Op deze manier meten we de stand van zaken vanuit het perspectief van de gebruiker en weten we welke onderwerpen de aandacht verdienen. Basis voor verbetering "Inzicht in de ervaringen van de elektrische rijders vormt de basis voor het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid van het openbaar laden", zegt Roland Ferwerda, directeur van NKL. "Die gebruiksvriendelijkheid stellen wij centraal om ervoor te zorgen dat iedereen in Nederland elektrisch wil en kan rijden én laden. Dat doen we natuurlijk niet alleen, maar samen met de VER, de overheid, laadpaalleveranciers en -exploitanten." "Echte gebruikerservaringen rondom het openbare laadnetwerk geeft ons een praktisch inzicht achter de laadprotocollen en laadprocedures", vult Marina van Helvoort, directeur van de VER, aan. "Conclusies en inzichten gebruiken we bij de belangenbehartiging voor onze achterban. Zo doen we eer aan onze slogan: 'De VER, de stem van alle huidige en toekomstige EV-rijders'." Doe mee! Wil jij bijdragen aan het verbeteren van jouw laadervaring én die van toekomstige rijders in Nederland? Deel dan tot en met 13 februari zoveel mogelijk ervaringen die je in deze periode opdoet met het opladen van je elektrische auto bij openbare laadpunten. Dat kan via  https://www.evrijders.nl/laadervaringen2022 . De bevindingen uit het onderzoek zullen naderhand publiekelijk worden gedeeld. Wil je op de hoogte blijven van het onderzoek en de uitkomsten? Meld je  hier  aan voor de nieuwsbrief van NKL en/of word hier gratis lid van de VER.

11 januari 2022

Een reisverslag van de 'electric road to COP26'

VER ambassadeurs Jan, Maarten en Jeroen met zijn gezin maakten deel uit van een speciale EV rally naar de klimaattop in Glasgow. Samen met EV rijders uit heel Europa hebben zij op deze wijze het belang van duurzame mobiliteit zichtbaar gemaakt. Benieuwd naar hun ervaringen? Lees hier het reisverslag van Jan.   Voor mij als zeer recent VER-ambassadeur (mei 2021) was het een fantastische kans om aan zo’n evenement als deze reis naar Glasgow te mogen deelnemen. Dank hiervoor dus aan de VER. Zoonlief Maarten(ook VER lid en bijna EV rijder) wilde graag mee dus woensdag togen we naar Eindhoven om vrouw en kroost van Jeroen, de tweede deelnemende VER afgevaardigde, op te halen en mee te nemen naar Brussel. Jeroen zou ‘s nachts aankomen. In Brussel stond de fantastische organisatie reeds klaar om onze auto te voorzien van GEVA- stickers. Goed herkenbaar de boodschap uitdragen: het is geen enkel probleem om met een EV naar Glasgow te rijden . Vanuit geheel Europa. Er waren auto’s uit Slovenië, Zweden, Italië, Duitsland, Frankrijk, België en dus Nederland. In het Verenigd Koninkrijk zou Ierland zich bij ons voegen. Het eerste hotel had een serie (ook Tesla) Superchargers dus de volgende dag was elke EV volgeladen. Eerst nog even een foto bij het Atomium en een bezoek brengen aan een belangrijke lobbyclub en dan naar Calais. Door de Eurotunnel en proberen te wennen aan het rijden aan de andere kant van de weg. Gelukkig had Maarten meer ervaring hiermee opgedaan in Afrika dus kon ik even de kunst gaan afkijken. Ik rijd zelf EV sinds 2019 en heb de vragen waarmee niet-EV rijders meestal komen ook gehad en de meeste antwoorden erop inmiddels gevonden. Actieradius, kosten en laadmogelijkheden laten zich gemakkelijk bepalen. Het rijden van een EV is veel minder duur en moeilijk dan het voor sommige mensen lijkt. Dus samen met de electronica van apps en Tesla is het du totaal geen probleem om door de UK te reizen. En zeer comfortabel ook nog.De boodschap aan de wereld is dus welgemeend en onderbouwd. Eigenlijk ging de overstap voor mij in 2019 naar een EV erg soepel. De keuze was toen nog vrij beperkt. Een ruim vier jaar oude Tesla Model S 85 voor mij op dat moment de enige goede optie. Die kocht ik dan ook maar voor de helft van de nieuwprijs. Tegenwoordig is de keuze heel veel ruimer gelukkig, zowel nieuw als gebruikt. De reis naar Glasgow duurde drie dagen waarbij we allereerst een bezoek brachten aan een uitgebreid laadstation te Braintree waar we bijzonder hartelijk werden opgevangen, toegesproken en uitgewuifd. Als tweede locatie was er de fabriek van onder meer de bekende Zappi laadpaal waarna het hotel in Hull werd opgezocht. Ook buiten het programma werd er natuurlijk veel met elkaar opgetrokken. Zaterdag gingen we naar een bouwplaats van een enorme batterijfabriek aan de oostkust bij Falkirk. Vlakbij aan het strand een EV experience, maar ook kleine e-stepjes die we konden proberen. Overal waar we kwamen was veel aandacht van de pers, die ons filmde en interviewde. Geweldig dat er zoveel belangstelling is voor deze belangrijke ontwikkelingen.   Ook  de volgende dag bij The Kelpies waar we bij hoge uitzondering de auto’s voor de paardenhoofden mochten zetten voor de foto’s, was veel pers. Op de foto in de krant rijdt onze auto toevallig voorop.Na deze bijzondere ervaring ging het naar een   overheidsinstantie waar men nadenkt over verkeers- en EV vraagstukken. Heel veel pers maar ook b.v. de eerste volledig elektrische reisbus.en een Toyota PHEV camper.   Hierna kwamen we bij een zeer groot informatie- en testcentrum te Glasgow, waar nagenoeg elke EV uitgebreid kan worden bekeken en proefgereden. Met onafhankelijk advies. Op die manier wordt de drempel naar EV rijden wel echt veel kleiner gemaakt. Als het er nog niet is: echt iets om in NL te starten.Tja en toen was het programma voor ons na een gezamenlijke Indiase maaltijd en een korte nacht afgelopen. Sommigen bleven nog één of twee dagen maar wij reden terug. Complimenten aan de organisatie voor al het werk. Covid voorschriften m.b.t. testen maakten het niet gemakkelijker maar alles kwam goed.De thuisreis duurde ons inclusief laden en Eurotunnel bijna een etmaal. Schotland ligt best ver weg en er waren nogal wat ongelukken die voor veel vertraging zorgden. We reden in totaal 1972 mijl, oftewel 3156 km. We hadden een gemiddelde van 206 Wh per km. Stroomkosten kennen we met een Model S van vóór 2017 uiteraard niet want levenslang gratis Superchargen. Er wordt binnen de groep al weer druk gesproken over een spoedige reunie ergens in Midden Duitsland. Ik kijk ernaar uit.    

16 november 2021

Marina van Helvoort benoemd tot directeur VER

Operationele expertise uit de sector van Elektrisch Vervoer (EV) Marina van Helvoort brengt veel EV-kennis met zich mee. In 2014 richtte zij haar bedrijf EDivision op en neemt deel aan nationale projecten die de transitie naar elektrificatie stimuleren en ondersteunen. Ook bracht zij de door haar opgerichte Nationale EV Helpdesk onder binnen de VER en is zij de initiator van De EV App. Daarnaast verzorgt van Helvoort talloze voorlichtings- en inspiratiesessies over elektrisch rijden. “De rol die de VER nu vervult is broodnodig, naast de autofabrikanten, laadpaal leveranciers, netbeheerders en de overheid is de stem van nieuwe en bestaande gebruikers onmisbaar en steeds belangrijker. Zonder een duidelijke belangenbehartiger vanuit de gebruikers is de kans groot dat de transitie naar elektrisch rijden niet aansluit op de behoeften van die gebruikers, en dat levert gegarandeerd vertraging op. Ik sta te popelen om aan deze slagvaardige en dynamische vereniging verder te mogen bouwen.” aldus van Helvoort. Koos Burgman, voorzitter van het VER Bestuur: “Met Marina hebben we iemand in huis gehaald die met haar ervaring, kennis en netwerk de vereniging en haar groeiend aantal leden naar de volgende fase gaat brengen. De versnelling van elektrisch rijden, op een manier die past bij de behoeften van gebruikers, is in goede handen bij Marina. Uiteraard zal zij in de komende maanden een klein, maar effectief team om zich heen verzamelen om samen de handen uit de mouwen te steken”. Het bestuur is ervan overtuigd dat Marina door haar project ervaringen, kennis en netwerk in de sector van elektrisch vervoer van de directeursfunctie een succes gaat maken en de vereniging verder zal brengen als dé stem van de elektrische rijder!

01 november 2021

Vacature Community & Office Manager

Ben jij degene die de Vereniging Elektrische Rijders (VER) naar de next level helpt groeien? Heb je een passie voor elektrisch rijden en wil je samen met onze leden en partners de overgang naar 100% elektrisch in Nederland versnellen? Ben je een echte spin-in-het-web die met gemak allerlei klussen oppakt? Hou je van diversiteit in je werk en kun je makkelijk schakelen van het een naar het ander? Dan zijn wij op zoek naar jou als Community & Office manager van de VER. Dankzij het enthousiasme van ons vrijwillige bestuur en onze actieve leden van de VER zijn we sinds 2015 gestaag gegroeid naar bijna 8.000 leden. Nu het aantal elektrische auto’s in Nederland toeneemt is het ook voor de VER noodzakelijk om een nieuwe fase in te luiden, waarin we meegroeien met de markt en een professionele organisatie worden met meer slagkracht. Nederland is op weg, maar om het doel van 100% elektrische nieuwverkoop van auto’s in 2030 te gaan halen moet er nog heel veel gebeuren. Wij zien de elektrische auto als een cruciale schakel in een duurzaam vervoerssysteem met onder meer OV, fiets en deeloplossingen. We werken toe naar een Nederland waarin je klimaatvriendelijk, uitstootvrij en prettig verplaatsen met de auto de normaalste zaak van de wereld is. Veelzijdige manager gezocht De Community & Office Manager van de VER krijgt de cruciale rol om de VER verder uit te bouwen naar een vereniging van 20.000 leden met actieve regionetwerken van VER-ambassadeurs, die de VER-missie de komende 2 á 3 jaar gaan verwezenlijken. Ons streven is om de VER te laten opereren als een professionele organisatie met een klein, maar efficiënt en gedreven stafbureau van 3 á 4 medewerkers. Jouw rol is tweeledig: je faciliteert en enthousiasmeert de VER-leden en je zorgt ervoor dat de vereniging qua administratieve en financiële processen goed draait, waardoor de groei in leden soepel kan verlopen. Om onze groeiambities te verwezenlijken zoeken we een Community & Office Manager die: zelf aan de slag gaat, makkelijk schakelt tussen verschillende taken en een spin-in-het-webvan de VER is. er veel voldoening uit haalt om dingen gedaan te krijgen en structuur aan te brengen, zodatprocessen soepel lopen. gevoel heeft voor communicatie en in staat is sociale mediakanalen, nieuwsbrief en website tebeheren en (met hulp) te verbeteren. kan werken met vrijwillige ambassadeurs en hen kan faciliteren in wat zij nodig hebben vanhet VER-bureau om regionale of lokale activiteiten te organiseren. kan ondersteunen bij de organisatie van landelijke events en bijeenkomsten. de ledenadministratie en financiën van de vereniging beheert en professionaliseert. onze IT-partners en communicatieprofessionals kan aansturen. een passie heeft voor elektrisch rijden en een grote rol wil spelen in het versnellen vanelektrisch rijden in Nederland. Voor deze functie is het verder van belang dat je de Nederlandse en bij voorkeur ook de Engelse taal goed beheerst in woord en geschrift en dat gestructureerd werken je tweede natuur is. Tech savviness is een pré en van een Excel sheet schrik je niet. Het VER-bureau zal de komende jaren verder uitbreiden. Je staat er dus zeker niet alleen voor! Het bestuur steekt nu op vrijwillige basis 2 tot 3 dagen in de week in het reilen en zeilen van de VER. Op termijn zal een stafbureau deze taken overnemen en zal het bestuur meer op afstand haar rol vervullen. Wat bieden wij? Een uitdagende, veelzijdige functie in een organisatie met een enorme groeipotentie, waar je naast veel verantwoordelijkheid, ook veel vrijheid hebt om je rol zo goed mogelijk in te vullen. De functie is ingedeeld in schaal 7 conform de CAO Sociaal Werk (€ 2.422 - 3.384 bruto per maand), afhankelijk van opleiding en ervaring. Er worden prestatieafspraken gemaakt op basis waarvan je kunt groeien in verantwoordelijkheden en salaris. Je krijgt in eerste instantie een contract voor 28 tot 32 uur per week voor een periode van een jaar met een proefperiode van een maand. We zoeken iemand die de intentie heeft om deze rol - als beide partijen tevreden zijn - voor een periode van drie jaar te vervullen. Enthousiast? Het proces bestaat uit drie stappen: een korte kennismaking, een diepte-interview met een casus en een arbeidsvoorwaardengesprek. Als beide partijen enthousiast zijn kan er nog een (live) kennismaking met het bestuur volgen. De gesprekken zullen plaatsvinden op 7 december. Je kunt vóór 26 november reageren door jouw motivatie en CV te sturen naar sannevankeulen@evrijders.nl t.a.v. het bestuur. Je hoort uiterlijk 1 december of je bent uitgenodigd voor een eerste ronde. Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.

26 oktober 2021