Elektrische auto in trek Een elektrische auto is best populair. De actieradius van de nieuwste modellen is groot genoeg voor de meeste dagelijkse ritten. Ook komen er steeds meer laadpalen. Het rijden is aantrekkelijk door de lage gebruikskosten. Een elektrische auto heeft immers minder bewegende delen, waardoor het onderhoud goedkoper uitpakt dan bij een diesel- of benzineauto. Elektriciteit kost minder dan brandstof en je profiteert van fiscale voordelen zoals een lagere wegenbelasting of lagere bijtelling als je een elektrische auto van de zaak rijdt. Elektrisch rijden is geld besparen Met een doorsnee middenklasse elektrische auto kun je, gerekend over 4 jaar en 15.000 kilometer per jaar, tot wel 3.500 euro besparen ten opzichte van een benzineversie. Elk jaar bespaar je op het gebruik. Dat wordt extra aantrekkelijk door een elektrische auto te importeren. Het verschil in aanschafkosten is dan veel kleiner ten opzichte van een benzineversie. De investering laat zich sneller terugverdienen. Hoe importeer ik een elektrische auto? Het importeren van een elektrische auto begint met online speuren naar het aanbod in het buitenland. Kijk niet te ver over de grens en kies bij voorkeur auto’s die relatief dichtbij elkaar staan. Dan kun je op een dag gaan kijken en eventueel proef rijden. Het is verstandig om van te voren te bellen en een afspraak te maken. Dat voorkomt wachttijd en eventuele teleurstelling omdat iemand net een proefrit maakt of omdat de auto al verkocht is. Kopen van een elektrische auto in het buitenland Kopen van auto’s in het buitenland betekent importeren en daarvoor gelden spelregels. Betalen is het eenvoudigste, dat werkt voor een elektrische auto in het buitenland niet anders. Rijden is lastiger. Als Nederlander kun je niet zomaar een auto met buitenlands kenteken op je naam zetten en naar huis rijden. Tijdelijk kenteken Met een tijdelijk kenteken kun je een elektrische auto uit het buitenland naar huis rijden. Het verkrijgen van dat kenteken is lastig. Het is handiger om de importauto op een auto-ambulance te zetten en vervolgens thuis in Nederland de aanvraag van een kenteken te regelen. Daarvoor moet je naar de RDW Auto importeren, waarop moet ik letten? Als de elektrische auto in Nederland is moet je het een en ander organiseren, maar wat? Er moet een kentekenonderzoek worden aangevraagd bij het RDW. Die onderzoek of alle voertuiggegevens kloppen en er geen sprake is van een als gestolen gemelde auto. Pas op! Bij schade aan de auto is een extra schadekeuring vereist. Er moet een apk komen voor de auto als die vier jaar of ouder is. Er moet belastingaangifte gedaan worden voor het bepalen van eventueel resterende BPM. Een elektrische auto is vrijgesteld van BPM en ook van wegenbelasting. Dus betalen van een restant aan BPM is niet aan de orde. De aangifte moet niettemin worden gedaan om een kenteken aan te kunnen vragen. Je moet een kentekenplaat laten maken, dit kan pas één week na de belastingaangifte. Zonder verzekering mag je de weg niet op, dus moet je er één afsluiten. Vind je het lastig om dit allemaal zelf te regelen, dan kun je altijd terecht bij importbedrijven. Het bericht Een elektrische auto importeren, waarop moet ik letten? verscheen eerst op ZERauto.nl .
136 pk en 260 Nm koppel Op de Essen Motor Show (29 november tot 8 december) maakt Opel meer details bekend over de Corsa e-Rally, de volledig elektrische rallyauto waar we in augustus 2019 kennis mee maakten. De Corsa e-Rally is uitgerust met dezelfde aandrijflijn als de reguliere Corsa-e. De elektromotor produceert 136 pk en 260 Nm koppel. Uiteraard zijn daarbij het onderstel, de remmen, kooiconstructie en het interieur volledig aangepast. Ontwikkeling in volle gang Opel vertelt ondertussen dat ontwikkelingsprogramma van de elektrische rallyauto in volle gang is, maar de deelnemende teams moeten nog even geduld hebben. Op 8 augustus mogen zij de Corsa e-Rally voor het eerst aan de tand voelen tijdens de ADAC Rallye Oberehe. Een zogenoemde ‘special stage’ van 70 kilometer. Een tweede testsessie volgt later. Daaruit zal blijken of de Corsa e-Rally een waardige opvolger is voor de Adam R2. Jong rallytalent De Corsa-e mag dan iets groter zijn dan de Adam R2, de insteek is hetzelfde. De ADAC Opel e-Rally Cup moet de perfecte opstapklasse voor jong rallytalent vormen. Het eerste seizoen bestaat uit tien wedstrijden die in Duitsland plaatsvinden. Het toptalent kan doorstromen naar hogere klasses, waar op dit moment nog uitsluitend met benzineauto’s gereden wordt. LEES OOK: Alles over de elektrische modellen van Opel Geen koppelingspedaal, wat nu? Deze nieuwe rallyklasse zullen we in Nederland – jammer genoeg – nauwelijks op televisie terugzien, maar toch is het een interessant kampioenschap om te volgen. Het is namelijk een eerste concrete stap in de elektrificatie van de rallysport, waarbij je van oudsher veelvuldig met het toerental en koppelingspedaal moet spelen. Hoe gaan de coureurs om met deze nieuwe technologie en het gebrek aan een koppelingspedaal? En verder, hoe reageert het publiek op deze nieuwe ontwikkelingen? LEES OOK: Elektrische Opel Corsa-e: de prijzen Een succes in Frankrijk Dat rallysport en elektrificatie goed samengaan bewijst de Franse Andros Trophy. Daar wordt al jaren lang – succesvol – met elektrische aangedreven rallycrossauto’s geracet. De Andros Trophy vindt uitsluitend in de winter plaats op diepgevroren meren in Frankrijk. Wordt de ADAC Opel e-Rally Cup net zo populair? Wij zijn benieuwd! Het bericht Achtergrond: is Opel e-Rally Cup toekomst van rallysport? verscheen eerst op ZERauto.nl .
Wet- en regelgeving Initiatiefnemers van de petitie zijn partijen als Fatdaddy, ESK8 Benelux en Hector. “Eigenaren van PLEV’s willen wet- en regelgeving die past bij de technologie van onze voertuigen. Ze zijn niet alleen milieuvriendelijk maar ideaal voor persoonlijke mobiliteit en om de groei van mobiliteit in grote steden te ontlasten. We eisen daarom wet- en regelgeving die vergelijkbaar is met België, Frankrijk, Zweden, Noorwegen, Denemarken en (binnenkort) Duitsland.” Micromobiliteit-oplossingen De initiatiefnemers constateren dat er veel micromobiliteit-oplossingen zijn voor persoonlijk gebruik die de groei van mobiliteit in grote steden kunnen ontlasten. De vervoersmiddelen zijn handig voor forensen, maar ook ontzettend leuk voor recreatie. Forensen parkeren bijvoorbeeld de auto net buiten de stad en gaan per e-step of andere vorm van PLEV verder. “Professionele voertuigen bieden veilige vormen van CO2-neutraal vervoer met de laatste technologische technieken zoals accu’s die je ook in een Tesla tegenkomt. Deze zijn niet vergelijkbaar met zelfontbrandend kinderspeelgoed uit China.” De Belgische vicepremier gebruikt er een “Qua persoonlijke mobiliteit loopt Nederland ver achter in Europa. In België gebruikt zelfs vicepremier Alexander De Croo een Boosted Board om naar het werk te reizen”, stellen de initiatiefnemers. “PLEV-gebruikers in Nederland willen graag meewerken en meedenken om hun voertuigen legaal te maken. Nu rijden er veel onverzekerd rond en riskeren daarmee een boete.” Voorbeelden van voertuigen Populaire professionele PLEV-voertuigen zijn de OneWheel en Segway-Ninebot Z10 – beide uitgerust met slechts één wiel – of de Ninebot KickScooter MAX G30 en Ninebot by Segway KickScooter ES2- beide e-steps. Dan heb je ook nog de zelfbalancerende tweewielers als de Ninebot by Segway Mini Pro of het populaire e-skateboard Boosted Board. Stuk voor stuk zijn het veilige micromobiliteit-oplossingen. De Segway Mini Pro heeft zelfs twee LED-verstralers, remlichten en richtingaanwijzers. Einddatum petitie De einddatum van de petitie is 10 maart 2020. Wil jij ook dat deze PLEV’s legaal worden in Nederland zoals in vrijwel alle andere Europese landen? Onderteken dan die petitie. Het bericht Petitie: Legaliseer personal light electric vehicles! verscheen eerst op ZERauto.nl .
Hoekig ontwerp Op Twitter geeft Musk nu meer details over de Tesla Cybertruck prijs. Zo leren we meer over het bijzondere futuristische uiterlijk van de pick-up. Zo blijkt dat het hoekige design een praktische reden heeft. Het exoskelet van de Cybertruck is namelijk gemaakt van extreem sterk roestvrij staal. Het zogeheten Ultra-Hard 30X Cold-Rolled stainless-steel. LEES OOK: Tesla Cybertruck, wat krijgen we nu? Stansmachine Het ultra sterke roestvrij staal ziet er fraai uit en last van deuken of roest zul je niet hebben. Het heeft wel een nadeel: het is zeer moeilijk te vormen. Panelen van traditionele auto’s zijn gemaakt van staal of aluminium. Een hydraulische stansmachine stampt panelen, zoals deuren, motorkappen of zijpanelen, uit platen aluminium of staal. Deze materialen zijn goed te bewerken. Een stansmachine kan zo mooie glooiende panelen creëren. Rechte lijnen Het staal dat Tesla gebruikt voor de Cybertruck is sterker dan de stansmachine. Het Ultra-Hard 30X Cold-Rolled stainless-steel zou een stansmachine direct breken, aldus Musk op Twitter. De roestvrij stalen panelen zijn vormgegeven door ze te buigen. Ronde vormen zijn dus uitgesloten. Voor het ontwerp zijn dus alleen vlakke delen mogelijk, zoals bij de Cybertruck. Reason Cybertruck is so planar is that you can’t stamp ultra-hard 30X steel, because it breaks the stamping press — Elon Musk (@elonmusk) November 24, 2019 Vragen Ondanks de openhartigheid van Musk op Twitter zijn er nog steeds veel onduidelijkheden omtrent de Cybertruck. Zo zijn we erg benieuwd naar de werking van de kreukelzones van de onverwoestbare truck. Daarnaast zijn we ook benieuwd naar wat er gebeurt als je een aanrijding veroorzaakt met de extreem robuuste pickup. LEES OOK: Autotest: RAM 1500 Rebel Het bericht Waarom de Tesla Cybertruck zo’n bijzonder uiterlijk heeft verscheen eerst op ZERauto.nl .
Polestar is van Geely Hoe zit het ook alweer met Polestar ? Heel simpel, Polestar maakt net als de merken Volvo , Lotus , Lynk&Co, Proton en London Electric Vehicle Company deel uit van het Chinese megaconcern Geely. Er bestaan twee verschillende afdelingen binnen Polestar: het automerk en de afdeling Polestar Engineering. Laatstgenoemde ontwikkelt ook hoogwaardige onderstel- en performancepakketten voor Volvo-modellen, terwijl Polestar door Geely in de markt wordt gezet als volwaardig automerk dat louter geëlektrificeerde auto’s ontwikkelt en fabriceert waarbij uitstekende handling hoog in het vaandel staat. Polestar 1, een vlaggenschipmodel Om Polestar direct goed op de kaart te zetten, ontwikkelde het merk een vlaggenschipmodel. Noem het maar een technologisch uithangbord. Dat werd de plug-in hybride Polestar 1 die we voor het gemak maar moeten zien als het overgangsmodel naar de volledig elektrische modellen van Polestar, denk aan de Polestar 2 (crossoversedan) en Polestar 3 (SUV). POLESTAR 1, een unieke PHEV met 609 pk! – AutoRAI TV https://youtu.be/eSCAhk4XI3c Groeten uit Chengdu De orderboeken van de Polestar 1 zijn al sinds maart 2018 geopend, maar de daadwerkelijke productie is pas medio 2019 van start gegaan in een nieuwe fabriek in Chengdu (China). De levering aan klanten start eind 2019. Daarbij produceert de fabriek in Chengdu jaarlijks niet meer dan 500 exemplaren van de Polestar 1. Een beperkte afzet dus en klantenauto’s gaan voor. Om die reden kunnen we ook nu pas rijden in deze uitzonderlijk krachtige plug-in hybride GT. Polestar produceert de 1 slechts drie jaar. In totaal zien 1.500 stuks het levenslicht . Betrouwbaar imago De Polestar 1 is een soort coupéversie van de Volvo S90. Het Volvo-design is duidelijk aanwezig. Een bewuste keuze, want de band met Volvo mag volgens Polestar uitgedragen worden en geeft ook vertrouwen bij het koperspubliek. Volvo-modellen staan nu eenmaal in de boeken als betrouwbaar en veilig. Polestar profiteert graag mee van dat imago. Sterker nog: op de gordelgesp staat gewoon de tekst ‘sinds 1959’, het jaar van oprichting van Volvo. Ultrakrachtige plug-in hybride aandrijflijn Een ding aan de Polestar 1 is allesbehalve Volvo: de aandrijflijn. De Polestar 1 is wat je noemt een Porsche -killer dankzij zijn ultrakrachtige plug-in hybride aandrijflijn. Die bestaat uit een 309 pk en 435 Nm sterke 2,0-liter viercilinder benzinemotor, uitgerust met een turbo én supercharger en gekoppeld aan een achttraps automaat. Hoe werkt die benzinemotor dan? Simpel: de mechanisch aangedreven supercharger zorgt samen met de turbo voor extra koppel bij lagere toerentallen tot 3.500 toeren per minuut. Daarna neemt de turbo het zaakje over en zorgt voor een extra boost tot aan de toerenbegrenzer. Twee elektromotoren Daarnaast heeft de Polestar 1 nog twee elektromotoren. Die drijven de achterwielen aan. Polestar spreekt liever over een Double Electric Rear Acle (ERAD). Elk wiel heeft zijn eigen 115,6 pk (85 kW) en 240 Nm sterke elektromotor. Gecombineerd levert dat 232 pk (170 kW) en 480 Nm aan koppel op. 609 pk en 1.000 Nm! Ook heeft de Polestar 1 nog een zogeheten Crank-Integrated Starter Generator (C-ISG). Die voegt nog eens 68 pk (52 kW) en 161 Nm koppel toe aan de aandrijflijn. Het resultaat in de zogeheten Power-mode is een stevige 609 pk (!) en 1.000 Nm aan trekkracht. In diezelfde Power-mode sprint de Polestar 1 in slechts 4,2 seconden naar 100 km/u en de sprint van 80 naar 120 km/u kost slechts 2,3 seconden. De topsnelheid komt uit op 250 km/u. Niet slecht voor een 2.350 kilogram zware sportcoupé. Van dat gewicht merk je alleen wat als je echt gaat pushen. Pas dan merk je dat de Polestar 1 een beweeglijk achterwerk heeft. Meerdere batterijpakketten Wist je overigens dat de Polestar 1 meerdere batterijpakketten heeft? Je vindt er één in de middentunnel en twee achterin, samen goed voor 34 kWh. Dankzij deze T-positionering van de batterijen ontstaat een gewichtsverdeling van 48 procent vóór en 52 procent achter. Dankzij de 34 kWh batterij kan de Polestar 1 volgens de WLTP-testnorm 125 kilometer elektrisch rijden. De topsnelheid in de elektrische modus (Pure) bedraagt 160 km/u. In de praktijk is die 125 kilometer goed haalbaar. De range bij vertrek gaf bij ons 117 kilometer aan. Niet slechts voor een PHEV. Opladen doe je zo De Polestar 1 is een plug-in hybride. Dat betekent dat je hem aan de stekker moet hangen om te profiteren van de voordelen van de aandrijflijn. Opladen kan op diverse manieren. Met on-board lader is AC-laden tot 11 kW (1-fase of 3-fase) mogelijk. Met AC 3-fase 16A duurt het opladen ongeveer drie uur. Met een snellader (DC 50 kW) is dat minder dan een uur. Gemiddeld verbruik Hang je de Polestar 1 netjes aan de stekker, dan heeft het model een gemiddeld brandstofverbruik van slechts 0,7 l/100 km, omgerekend 1 op 142,8. Dat is gelijk aan een CO2-uitstoot van 15 g/km. Is het accupakket leeg, dan kom je dankzij een 60 liter benzinetank nog altijd aan op je bestemming. Unieke carrosserie De carrosserie van de Polestar 1 is op meerdere manieren uniek. Allereerst de proporties: zo fraai. Ten tweede is het koetswerk gemaakt van met koolstofvezel versterkt kunststof (CFRP). Prijzig materiaal en ook moeilijk om te maken. Het design van de Polestar 1 is geïnspireerd op de Volvo Concept Coupé en dat studiemodel is weer geïnspireerd op de Volvo P1800. En zo is de cirkel rond. Actieve achterspoiler Je ziet hem haast niet, maar de Polestar 1 heeft een actieve achterspoiler die automatisch omhoog komt bij snelheden boven de 100 km/u en zich weer terugtrekt bij 70 km/u. Je kan hem ook handmatig verstellen. En zo zijn er meer gimmicks: wat te denken van instelbare Öhlins-dempers die je handmatig (!) kunt verstellen. Waarschijnlijk zet je ze in één keer in de juiste zetten en laat je ze daarna voor wat het is. Onze verwachting is niet dat een koper van een luxueuze plug-in hybride sportcoupé zelf gaat sleutelen, hoewel het aanpassen volgens Polestar slechts enkele minuten duurt. Scheelt keuzestress Een optielijst voor de Polestar 1 bestaat niet. Alles zit simpelweg gewoon al op de auto. Hoewel, je moet nog wel even je kleur kiezen. Er zijn er vijf, te weten Snow, Magnesium, Osmium, Midnight en Space. Je kan kiezen voor een metallic (geen meerprijs) of matte (+5.000 euro) afwerking. Er is keuze uit één wieldesign (misschien net één maatje te groot) met drie afwerkingen: diamond cut, matte black of glossy black. Meer opties zijn er niet. Scheelt een keuzestress. Een ding had van ons nog aanwezig mogen zijn: een inductielader om smartphones draadloos op te laden. Interieur De band met Volvo komt vooral tot uiting in het interieur. Volgens Polestar is het interieur van de S90/V90 gewoon een hele goede basis om te gebruiken. Het merk gelooft er heilig in dat kopers van de Polestar 1 dit Volvo-interieur accepteren. En het moet gezegd worden: er is helemaal niets mis mee. De afwerking is van hoog niveau en ook in het interieur bespeuren we leuke designgimmicks, zoals gele gordels, een verlicht Polestar-logo dat in het glazen dak schijnt en een kristalglazen transmissiepook van Orrefors 2+2 of tweezitter? Polestar zet de 1 in de markt als 2+2, maar in de praktijk zal je hem vooral als tweezitter rijden. Achterin is alleen ruimte voor hele kleine kinderen, het liefst zonder benen. Gebruik die achterbank vooral als extra bagageruimte, want achterin heb je niet heel veel opbergruimte doordat het accupakket deels bovenop de achteras is geplaatst. Het openen van de kofferklep is overigens hetzelfde als het openen van een juwelenkistje: je ziet namelijk de geel-oranje bekabeling – inclusief de noodschakelaar – prachtig ‘ingelijst’ in de auto zitten. Erg fraai. Conclusie Fraai is sowieso een hele goede samenvatting voor de Polestar 1. Het is een nekkendraaier pur sang. Sensueel maar vooral heel clean van lijn, een unieke uitstraling, met liefde gemaakt en dan ook nog eens bakken performance. Allemachtig, deze Polestar 1 maakt stappen. Volgas resulteert in een mechanische symfonie van elektropower en benzinekracht. De viercilinder klinkt bijna als een vijfpitter. En dan de besturing: bijzonder knap hoe Polestar die dik 2.300 kilogram weet te maskeren. Veel gevoel, directe input, gewoon knap gedaan. Dit is een auto met meerdere talenten. Van geruisloos cruisen door de binnenstad tot volgas over een bergpas. Als dit de toekomst is, dan zetten wij direct een handtekening. En beginnen we maar direct met sparen, want goedkoop is ie jammer genoeg niet. Dit moet de Polestar 1 kosten in Nederland Polestar vraagt in Nederland 159.500 euro voor de plug-in hybride 1. De nettoprijs bedraagt 130.179 euro, daar komt dan nog 27.546 euro aan BTW bij, evenals 783 euro aan BPM en 992 euro aan kosten rijklaarmaken. Nu bestellen is tussen februari 2020 en april 2020 rijden. Het bericht Autotest – Polestar 1 (2019), een meesterwerk verscheen eerst op ZERauto.nl .
LEES OOK: Pininfarina Battista is sneller dan een F1-auto Waar gaat het heen? Je kunt je afvragen wat je eraan hebt, zo’n sportwagen met 2.000 pk… Want met de helft van het aantal paardenkrachten kom je ook al aardig uit de voeten, nietwaar? Aan de andere kant bevinden we ons aan het begin van een nieuw tijdperk waarin heel veel nieuwe dingen staan te gebeuren. Een nieuw tijdperk van elektrisch aangedreven hypercars bijvoorbeeld, met prestaties die je met een verbrandingsmotor nauwelijks kunt evenaren. De reactiesnelheid van een elektromotor is gewoon niet bij te houden. Ook levert een elektromotor direct vanaf stilstand al zijn maximale trekkracht, wat bij een verbrandingsmotor ondenkbaar is. Het is gewoon natuurkunde. Als je bekijkt hoe snel de elektrische aandrijftechniek zich nu ontwikkeld en de Lotus Evija, na de Rimac C_Two en Pininfarina Battista, alweer de derde elektrische sportwagen is met meer dan 1.900 pk, dan kun je je best afvragen: Waar gaat het toch heen met die elektrische hypercars? Meer weten? Lees hier alles over de Lotus Evija Het bericht VIDEO: Lotus test met 2.000 pk sterke Evija verscheen eerst op ZERauto.nl .
Last mile delivery De Peugeot e-Expert, Opel Vivaro-e en Citroën e-Jumpy zijn volgens de makers voertuigen voor zogeheten last mile deliveries. Ze komen allemaal in de tweede helft van 2020 naar Nederland met keuze uit twee accupakketten: een 50 of 75 kWh batterijpakket. De actieradius van de 50 kWh-versies komt uit 200 kilometer (WLTP) en de 75 kWh op 300 kilometer (WLTP). Dat is volgens onderzoek van Peugeot, Citroën en Opel ruim voldoende voor de dagelijkse ritten. Aanhangergewicht De elektrisch aangedreven varianten bieden een laadvolume tot 6,6 m3, een laadvermogen tot 1.200 kilogram en een aanhangergewicht tot 1.000 kilogram. Dit komt er ook aan Naast de e-Expert introduceert Peugeot in 2021 de volledig elektrische e-Partner. Vanaf 2025 heeft Peugeot van alle personen- en bedrijfsauto’s een geëlektrificeerde versie in het aanbod. Opel komt in 2021 nog met een elektrisch aangedreven Opel Combo, die iets compacter is dan de Vivaro. Citroën komt in 2021 met een elektrische variant van de nieuwe Berlingo en Toyota komt met een batterij-elektrische ProAce City. Het bericht Peugeot e-Expert, Citroën e-Jumpy en Opel Vivaro-e verscheen eerst op ZERauto.nl .
Vierwielaandrijving De Toyota RAV4 Plug-in Hybrid is standaard uitgerust met het elektrische vierwielaandrijving AWD-i. De aandrijflijn bestaat uit een 2,5-liter High Power Hybrid viercilinder benzinemotor – bekend van de RAV4 Hybrid – en een extra sterke elektromotor. Ook voegt Toyota een boost-converter toe aan de controle-unit van het hybride systeem. Het systeemvermogen bedraagt een stevige 306 pk (225 kW), goed voor een 0-100-tijd van 6,2 seconden. Elektrische range De elektrische actieradius komt uit op meer dan 60 kilometer volgens de WLTP-testnorm. Dat is volgens Toyota ruim voldoende voor het in Europa gemiddelde dagelijks woon-werkverkeer van 50 kilometer. Marktintroductie De Toyota RAV4 Plug-in Hybrid komt verwachting in de tweede helft van 2020 op de Nederlandse markt. Het bericht Deze Toyota RAV4 met stekker heeft dik 300 pk verscheen eerst op ZERauto.nl .
Drie varianten Volgens Tesla is de Cybertruck ontworpen om de veelzijdigheid van een pick-up te bieden maar ook de prestaties van een sportauto. En dat lijkt gelukt, want afgezien van het nogal hoekige ontwerp, is de Tesla Cybertruck een bijzonder snel voertuig. De prestaties zijn wel afhankelijk van de gekozen uitvoering. Er is namelijk keuze uit Single Motor Rear-Wheel Drive, Dual Motor All-Wheel Drive en Tri Motor All-Wheel Drive. De snelste variant sprint in minder dan 2,9 seconden naar 96 km/u en heeft een actieradius van meer dan 800 kilometer. Specificaties per uitvoering Tesla Cybertruck Single Motor Rear-Wheel Drive: 400+ kilometer range – 0-96 km/u: 6,5 seconden Dual Motor All-Wheel Drive: 480+ kilometer range – 0-96 km/u: 4,5 seconden Tri Motor All-Wheel Drive: 800+ kilometer range – 0-96 km/u: 2,9 seconden Zes volwassenen Het trekgewicht is indrukwekkend: meer dan 6.350 kilogram. De laadbelasting komt uit tot een slordige 1.587 kilogram. De Tesla Cybertruck biedt plaats aan maximaal zes volwassenen. Die genieten overigens van de nodige luxe, want het interieur oogt verrassend comfortabel. In het interieur bespeuren we overigens een 17-inch touchscreen. Aanbetaling En wat moet dat kosten? De exacte Nederlandse vanafprijs is nog niet bekend. Je kan al wel een aanbetaling doen van 100 euro. Dit is bedrag kan altijd worden teruggestort. Wel vraagt Tesla nu al of je de optie Full Self-Driving wilt aanvinken of niet. Deze optie kost 6.400 euro. “Het toevoegen van Full Self-Driving nu zet de prijs vast, want dit wordt duurder in de toekomst”, stelt Tesla. Productie De productie start eind 2021, die van de Tri Motor AWD pas eind 2022. Nog even geduld dus voor deze Tesla Cybertruck. Het bericht Tesla Cybertruck, wat krijgen we nou? verscheen eerst op ZERauto.nl .
Extra laag zwaartepunt Goed, de feiten van de Lexus UX 300e Electric op een rij. De Japanse autobouwer plaatst hem net als de Lexus UX 250h Hybrid op het GA-C platform. Dit platform heeft van zichzelf al een laag zwaartepunt, maar nu nog meer omdat Lexus in de bodem – tussen de vóór- en achterwielen – een accupakket plaatst. Dit lithium-ion accupakket heeft een capaciteit van 54,3 kWh en voedt een 204 pk (150 kW) sterke elektromotor. Actieradius Lexus UX 300e Electric De Lexus UX 300e Electric kan op papier (NEDC) 400 kilometer afleggen op een enkele acculading. WLTP-cijfers zijn nog niet bekend, maar wij rekenen op ongeveer 350 kilometer. Cijfers over oplaadtijden noemt Lexus ook nog niet, maar je kan de crossover sowieso opladen aan een regulier stopcontact, via een wallbox of een snellader. Om de stilte in het interieur te bevorderen past Lexus extra geluidsisolatie toe, maar installeert Lexus ook een vlakke bodemplaat en aerodynamisch efficiënte wielen. Medio 2020 De Lexus UX 300e Electric debuteert op de autoshow van Guangzhou in China en komt naar verwachting medio 2020 op de Nederlandse markt. Prijzen zijn nog niet bekend. Interesse in een Lexus met een stekker? Je kan je voor deze UX 300e Electric nu al melden bij de Lexus-dealer of op de website van Lexus. Het bericht Lexus UX 300e Electric, de eerste batterij-elektrische Lexus verscheen eerst op ZERauto.nl .
Sportback Met de nieuwe e-tron Sportback herhaalt Audi het trucje dat eerder dit jaar met de Audi Q3 werd uitgehaald. Als je de standaardversie met typische SUV-contouren iets te gewoontjes vindt, kun je nu ook kiezen voor de Sportback met de daklijn van een coupé. Het is een kwestie van smaak. Je kunt alleen een tas minder kwijt. De kofferbak van de Audi e-tron Sportback is 45 liter krapper dan bij de reguliere versie met 660 liter bagageruimte. Ook heb je achterin 20 mm minder hoofdruimte, maar gezien het behoorlijke formaat van de Sportback zijn er weinig mensen die daar iets van zullen merken. LEES OOK: Autotest – Audi e-tron (2019) Twee versies Onderhuids is weinig veranderd. Net als bij de reguliere versie is de Audi e-tron Sportback leverbaar in twee varianten. De ’50 quattro’ heeft een 71 kWh-batterij en een actieradius van 347 km, terwijl je met een snelheid van maximaal 120 kW kunt snelladen. De elektromotoren leveren samen 230 kW (313 pk) en 540 Nm, goed voor een sprint van 0-100 km/u in 6,8 seconden en een topsnelheid van 190 km/u. De ’55 quattro’ heeft een 95 kWh-batterij en een actieradius van 446 km. Snelladen kan met maximaal 150 kW. In de sportiefste modus leveren de elektromotoren samen 300 kW (408 pk) en 664 Nm, maar veel sneller is deze versie niet. Ten opzichte van de 50 quattro accelereert hij 0,2 seconden sneller van 0-100 km/u en de topsnelheid bedraagt 200 km/u. Andere nieuwtjes? De Audi e-tron Sportback heeft een nieuw koelsysteem voor de batterij. Samen met de lagere luchtweerstand dankzij de coupévorm biedt de Sportback 55 quattro een 29 km grotere actieradius dan zijn SUV-broer. Verder is de Audi e-tron Sportback voorzien van nieuwe LED Matrix-koplampen. Deze maken gebruik van een chip met een miljoen microspiegels, die tot 5.000 maal per seconde kunnen bewegen. Dit zorgt voor een lichtbundel in nog hogere resolutie die preciezer is aan te sturen en kan meebewegen met de auto. Bovendien kan dit systeem animaties op een muur of op straat projecteren. De marktintroductie van de e-tron Sportback staat gepland voor het voorjaar van 2020. Naar verwachting wordt de e-tron Sportback duurder dan de e-tron SUV. Laatstgenoemde is leverbaar vanaf 71.900 euro (50 quattro) en 84.100 euro (55 quattro). LEES OOK: “Elektrisch alternatief voor Audi TT op komst” Het bericht Audi e-tron ook als Sportback in coupévorm verscheen eerst op ZERauto.nl .
Chengdu Robert Wassmur, Head of Powertrain development bij Polestar , bevestigt in een exclusief interview met AutoRAI.nl/ZERauto.nl dat Polestar de productie van de 1 langzaam zal verhogen. “In de beginfase produceren we in de nieuwe fabriek in Chengdu in China ongeveer 5 tot 7 auto’s per week. Eind 2019 hopen we dat aantal te hebben verhoogd naar 15 auto’s per week. Dat weekaantal houden we vast tot alle exemplaren van de Polestar 1 zijn gebouwd. We produceren de Polestar 1 slechts drie jaar. Met 500 exemplaren per jaar komt de totale productie van de 1 uit op 1.500 exemplaren voor de hele wereld.” “We produceren de Polestar 1 slechts drie jaar.” China belangrijke markt Andrew Lytheer, Head of Communications van Polestar: “Vooral China is voor ons een extreem belangrijke markt. Ook Noord-Amerika en Europa zijn belangrijk. Er is geen vast verdeling per markt. Naar onze verwachting is China goed voor 40 procent van de Polestar-verkopen en Noord-Amerika en Europa beide voor 30 procent.” Andere fabriek Polestar bouwt niet al zijn modellen in Chengdu. Andrew: “Voorlopig produceren we alleen de Polestar 1 in Chengdu. Deze fabriek is sowieso niet ontworpen om extreem grote aantallen auto’s te produceren. De Polestar 2 – die technisch overeenkomst met de Volvo XC40 Recharge – staat op het CMA-platform en wordt gebouwd in de Luqiao-fabriek in China. Die fabriek is wél in staat om grote aantallen auto’s te produceren. In welke fabriek we de Polestar 3 gaan bouwen, ligt nog niet vast. We blijven sowieso actief in de Chengdu-fabriek, ook als alle 1.500 exemplaren van de Polestar 1 gebouwd zijn. Wat we in Chengdu gaan bouwen, is nog niet besloten. Er komt sowieso íets, want deze fabriek hebben we niet alleen voor de Polestar 1 gebouwd. Op termijn maken we hier meer details over bekend.” “Polestar bouwt niet al zijn modellen in Chengdu.” Het bericht Polestar voert productie 1 langzaam op, productieaantal al vastgesteld verscheen eerst op ZERauto.nl .