Nieuws

Dit moet je weten over de Ford Mustang Mach-E (2020)

Eind 2020 Ford introduceert de Mustang Mach-E eind 2020. De elektrische SUV komt in twee smaken: een ‘standaard’ versie met een lithium-ion accu met een capaciteit van 75,7 kWh of een ‘extended range’ versie met 98,8 kWh. Er is keuze uit achterwielaandrijving of vierwielaandrijving. 600 kilometer Met de batterij van 98,8 kWh is een rijbereik tot 600 kilometer mogelijk volgens WLTP, in combinatie met achterwielaandrijving. De standaard accu bestaat uit 288 lithium-ion cellen en bij de extended range zijn dat er 376.  Maximaal 465 pk De versie met eAWD-vierwielaandrijving en extended range accu levert een systeemvermogen van 337 pk (248 kW). De GT-variant heeft een systeemoutput van 465 pk (342 kW) met 830 Nm aan koppel. Deze versie sprint bovendien in minder dan vijf seconden naar 100 km/u. Overigens zijn alle cijfers die we noemen nog voorlopig. Definitieve cijfers moet Ford nog vrijgeven.  Drie rijmodi Wel staat vast dat de Ford Mustang Mach-E drie rijmodi heeft: Whisper, Engage en Unbridled. Elke modus heeft eigen instellingen voor de stuurreactie, interieurverlichting, speciale EV-geluiden en dynamische animaties in het instrumentarium. 15,5-inch touchscreen! Het interieur van de vijfpersoons Mustang Mach-E is heel anders dan we van Ford gewend zijn. Kijk alleen al naar het verticaal geplaatste 15,5-inch touchscreen. Dit systeem wordt over-the-air van updates voorzien. Aan ondersteuning van Apple CarPlay en Android Auto is natuurlijk gedacht, net als spraakbediening.  Phone as a Key’-technologie Het ontgrendelen en activeren van de auto gaat met ‘Phone as a Key’-technologie. Hoe dat werkt? Simpel! Met behulp van Bluetooth kan de auto de smartphone van de bestuurder traceren als die de auto nadert. Ontgrendelen en starten kan dan zonder de telefoon tevoorschijn te halen. Als back-up, bijvoorbeeld bij een lege smartphone, is het ook mogelijk om de auto te ontgrendelen door een code in een keypad op de B-stijl in te toetsen. Door het invoeren van een andere code op het centrale scherm is de Mustang Mach-E vervolgens te starten. Drievoudige achterlichtunits Wat zijn dan die Mustang-designtrekjes? Kijk bijvoorbeeld naar de lange motorkap, de geprononceerde ‘heupen’ aan de achterzijde, de agressief vormgegeven koplampen en de drievoudige achterlichtunits. Allemaal heel erg Mustang. De bagageruimte komt uit op 402 liter, maar met neergeklapte achterbank wordt dat 1.420 liter.  Ook bagageruimte vóór Onder de motorkap zit overigens een extra bergruimte met een inhoud van 100 liter en een afvoer voor overtollig water en vuil. Het is volgens Ford een ideale plek voor het opbergen van natte kleding en bemodderde schoenen. Accu watergekoeld De accu is heel vanzelfsprekend verwerkt in de vloer tussen de voor- en achteras. Goed voor een laag zwaartepunt en veel interieurruimte. De behuizing van de batterij is watergekoeld. De koeling zorgt volgens Ford voor een optimale temperatuur in alle weersomstandigheden en verbetert de oplaadtijd. Mustang Mach-E opladen Daarover gesproken: uit onderzoek van Ford blijkt dat gebruikers van elektrische auto’s 80 procent van de tijd thuis laden. Ford levert daarvoor een Ford Connected Wallbox, waarmee opladen tot vijf keer sneller gaat dan met een regulier stopcontact. Bij de versie met extended range en vierwielaandrijving laadt de Wallbox per uur 51 kilometer rijbereik. De Ford Home Charge Cable, die bij de auto wordt geleverd, maakt het mogelijk om per uur 35 kilometer rijbereik te laden met een regulier stopcontact. Snelladen kan tot 150 kW.  Richtprijs Ter introductie van de 4,71 meter lange en 1,60 meter hoge Mustang Mach-E komt Ford met een speciale First Edition. Die heeft de exclusieve kleur Grabber Blue Metallic, de extended range accu, vierwielaandrijving, een panoramadak over de volle lengte, contrasterend stikwerk in de bekleding en instaplijsten met het opschrift ‘First Edition’. Prijzen van de Ford Mustang Mach-E zijn nog niet bekend. Wel noemt Ford een richtprijs: ongeveer 48.000 euro voor de instapversie. Dat is heel scherp, zeker gezien de grootte van de accu.   Het bericht Dit moet je weten over de Ford Mustang Mach-E (2020) verscheen eerst op ZERauto.nl .

18 november 2019

Chinees miljardenconcern Evergrande investeert flink in New Energy Vehicles

Investeren die dollars China Evergrande Group gaat met diverse autofabrikanten wereldwijd samenwerken. Evergrande heeft simpelweg veel geld en laat die munten graag rollen. De komende drie jaar investeert Evergrande in totaal 45 miljard yuan (ongeveer 6,42 miljard Amerikaanse dollar) in zijn nieuwe sector voor energievoertuigen (NEV). NEV Hengchi 1 Volgens Hui Ka Yan, voorzitter van de raad van bestuur van Evergrande Group, zal het bedrijf tien productiecentra in China, Zweden en landen langs de nieuwe Zijderoute aanleggen en tegelijkertijd 15 nieuwe automodellen ontwikkelen. Het is bedoeling dat de eerste auto – de NEV Hengchi 1 – al in de eerste helft van 2020 op de markt komt. Het volledige assortiment producten van Hengchi zal vanaf 2021 worden geproduceerd. Grote spelers Evergrande heeft strategische samenwerkingsovereenkomsten met bedrijven als Bosch, Magna en ThyssenKrupp. Ook FEV Europe GmbH, EDAG Engineering Group AG en Pininfarina S.p.A zijn aangehaakt. Evergrande, Koenigsegg en NEVS En om het nieuws wat lokaler te maken: Evergrande is ook betrokken bij Koenigsegg en NEVS (National Electric Vehicle Sweden). NEVS ontstond in 2012 na aankoop van bedrijfscomponenten van Saab Automobile AB. Het bedrijf mikt op geëlektrificeerde modellen, zoals de elektrische Saab 9-3: de NEVS 9-3 EV. Grootste autodealers in China NEVS en Koenigsegg zijn onlangs een strategische samenwerking gestart om elektrische aandrijflijnen te ontwikkelen voor zowel normale personenauto’s als hypercars. Evergrande is het moederbedrijf van NEVS. Koenigsegg krijgt door de samenwerking ook beter toegang tot de Chinese markt. Evergrande is namelijk de eigenaar van de grootste autodealers in China en heeft dus een groot distributieplatform met diverse verkoopkanalen. Een speler die je in de gaten moeten houden dus, dat Evergrande. Het bericht Chinees miljardenconcern Evergrande investeert flink in New Energy Vehicles verscheen eerst op ZERauto.nl .

13 november 2019

Staal in Ford Explorer PHEV sterker dan draagkabels Golden Gate Bridge

3D Roll and Sweep-productieproces Ford past in de nieuwe Explorer Plug-in Hybrid een heuse primeur toe in de auto-industrie. Het gaat hier over het zogeheten 3D Roll and Sweep-productieproces. Met dat proces is Ford in staat om ultrasterke, martensitische stalen buizen in de voorruitstijlen en daklijn van het voertuig te verwerken. Martensiet Hold the phone, marten…-watte? Even simpel uitgelegd: martensiet is een zeer harde en brosse verschijningsvorm van staal. Met dit staal kan Ford een nog sterkere veiligheidscel voor passagiers creëren. Het staal wordt met behulp van een door Ford gepatenteerd proces vervaardigd en is zo gehard dat de bevestigingsgaten met lasers moeten worden gesneden. Tot buizen rollen En wat houdt dat 3D Roll and Sweep-proces dan precies in? Het staal wordt met krachtige apparatuur tot buizen gerold. Het 3D Roll and Sweep-proces buigt vervolgens elke buis in een hockeystick-vorm om een ??eendelige raamstijl en dakrailbuis te vormen met een treksterkte van maar liefst 1.700 megapascal. Dat is sterker dan de hoofdkabels in de beroemde Golden Gate Bridge van San Francisco.  Interne cellen Ford past deze stalen componenten ook toe langs de vloer van het voertuig. Dit is voor extra bescherming van de inzittenden en de 13,1 kWh lithium-ion batterij, die Ford in de bodemsectie heeft verwerkt. Elk component is gemaakt van een enkel stuk staal, dat op zichzelf wordt teruggevouwen voordat het wordt gelast. Het proces creëert volgens Ford interne cellen voor verbeterde sterkte en stijfheid. En wat merk jij daar van? Helemaal niets natuurlijk. De Euro NCAP vindt er wel wat van en gaf de Explorer Plug-in Hybrid de maximale veiligheiddsscore van vijf sterren. Eerste helft 2020 De zevenpersoons Ford Explorer Plug-In Hybrid wordt aangedreven door een 3.0-liter EcoBoost V6-benzinemotor en een elektromotor/generator, goed voor een systeemvermogen van 457 pk (336 kW) met 825 Nm aan trekkracht. Dankzij de 13,1 kWh batterij kan de Explorer Plug-In Hybrid 48 kilometer volledig elektrisch rijden. In de eerste helft van 2020 staat deze grote Ford bij Nederlandse Ford-dealers. Het bericht Staal in Ford Explorer PHEV sterker dan draagkabels Golden Gate Bridge verscheen eerst op ZERauto.nl .

13 november 2019

Antwoorden op vragen over de Mazda MX-30

Mazda MX-30 (2020) – Mazda gaat elektrisch! – AutoRAI TV MAZDA MX-30: VRAAG EN ANTWOORD   Wanneer is de Mazda MX-30 leverbaar? In september 2020 is de Mazda MX-30 leverbaar. Dan staat ie ook bij de dealers. Overigens heet het model voluit Mazda MX-30 e-Skyactiv 141 automaat. Maar je kan hem nu al bestellen? Dat klopt, het gaat dan nog wel om de MX-30 First Edition. Die kost 33.990 euro en heeft wit kunstleder met stoffen grijze zitting, 18-inch wielen en een uitgebreid infotainmentsysteem. Zakelijk rijd je hem vanaf 82 euro bijtelling in 2020 (operational lease 439 euro, private lease 515 euro). Hoeveel exemplaren krijgt Nederland in 2020? Nederland krijgt in totaal 1.400 exemplaren van de MX-30 in 2020. Vanwege de run op batterij-elektrische auto’s met een lage bijtelling adviseert Mazda om niet al te lang te wachten met het plaatsen van een bestelling. Wat voor accu heeft de MX-30? De Mazda MX-30 heeft een 35.5kWh lithium-ion batterij, afkomstig van Panasonic. Waarom een kleinere batterij? Uit onderzoek is gebleken dat mensen vaak slechts 60 kilometer – of zelfs minder – per dag rijden. Bovendien is een elektrische auto vaak een tweede auto binnen het huishouden. Volgens Mazda moet je ook kijken naar het totaalplaatje, want hoeveel energie is er bijvoorbeeld gestopt in het maken van de batterijen? En hoeveel CO2 is daarbij vrijgekomen? En hoe lang duurt het opladen? De oplaadtijd is sterk afhankelijk van de laadmethode. Met een 50 kW snellader is de Mazda MX-30 binnen 30-40 minuten tot 80% opgeladen. Met een 22 kW laadpaal duurt volledig opladen ongeveer 4,5 uur. Opladen via een standaard stopcontact kan ook, maar gaat wel veel langzamer. Mazda heeft overigens een speciaal aanbod voor een laadpaal thuis, inclusief basisinstallatie. Kosten: 1.598 euro.  Welke stekker heb je nodig voor de MX-30? Deze Mazda MX-30 kan worden opgeladen bij elk oplaadpunt dat beschikt over een CCS- of type 2-aansluiting. Je kunt de auto ook thuis opladen bij je eigen oplaadpunt (oplaadstand 3). Wat is de actieradius? De range van de Mazda MX-30 bedraagt 200 kilometer op basis van de Europese WLTP-meetmethode. Exacte cijfers volgen na de officiële homologatie en kunnen mogelijk nog aangepast worden. Hoe groot is de Mazda MX-30? De Mazda MX-30 is 4.395 mm lang, 1.795 mm breed (excl. spiegels), 1.570 mm hoog en heeft een wielbasis van 2.655 mm. De Mazda MX-30 is wat betreft afmetingen dus het beste te vergelijken met de CX-30. De MX-30 is overigens wel 3 cm hoger dan de Mazda CX-30. Hoeveel vermogen en koppel heeft de MX-30? De elektromotor in de Mazda MX-30 levert 105kW (141 pk) en een maximumkoppel van 265 Nm.  Hoeveel weegt de MX-30? De Mazda MX-30 weegt ongeveer 270 tot 300 kilogram meer dan de Mazda CX-30. Rijklaar weegt de MX-30 1.760 kilogram. Kan de MX-30 een aanhanger trekken? Nee, het is niet mogelijk een trekhaak te monteren op de Mazda MX-30. Is de achterbank neerklapbaar? Zeker. De achterbank is in twee delen (60:40) neerklapbaar. Staat je vraag er niet tussen? Stel hem dan even in de comments hieronder. Het bericht Antwoorden op vragen over de Mazda MX-30 verscheen eerst op ZERauto.nl .

11 november 2019

Kia Futuron Concept heeft overeenkomst met vliegende schotels en UFO’s

Futuron De Kia Futuron Concept is een elektrische SUV-coupé met vierwielaandrijving. Het woord Futuron is een samentrekking van ‘future’ en ‘on’. Volgens Kia verwijzen beide woorden naar elektrische, actieve karakter van toekomstige SUV’s van Kia. ZIE OOK: Autotest Kia e-Niro, waarom is ie zo populair? SUV-coupé Het studiemodel van Kia is 4.850 mm lang, 1.550 mm hoog en heeft een wielbasis van 3.000 mm. Opvallend is de grote bodemvrijheid en de coupéstyling. Die lage daklijn keert ook terug op toekomstige modellen van Kia. De Koreaanse autobouwer ziet simpelweg veel brood in SUV-coupés.  Vliegende schotels en UFO’s Saillant detail: het dak van de Futuron is een diamantvormige, panoramisch gevormde glazen koepel op een ronde kern. Het doet denken aan de traditionele weergave van vliegende schotels en UFO’s.  LiDAR-sensoren Kia heeft het accupakket – met onbekende capaciteit – van de Futuron in de bodem verwerkt. Elk wiel wordt aangedreven door een elektromotor. In totaal heeft de Kia Futuron Concept dus vier elektromotoren. De Futuron heeft ook diverse LiDAR-sensoren (light detection and ranging sensors). Dankzij deze sensoren kan de Futuron volgens Kia in de meeste situaties autonoom rijden op Level 4. De bestuurder kan zijn handen dan van het stuur nemen en hoeft niet op de weg te letten.  Shanghai De Futuron beleeft zijn publieksdebuut op de China International Import Expo (CIIE) in Shanghai. Het bericht Kia Futuron Concept heeft overeenkomst met vliegende schotels en UFO’s verscheen eerst op ZERauto.nl .

08 november 2019

Autotest – Kia e-Niro, daarom is hij zo populair

Kia e-Niro actieradius De Kia e-Niro is razend populair. Er staan nog net geen rijen voor de Kia-dealers, zoals we eerder bij de Tesla  zagen. Wat maakt de e-Niro dan zo populair? In het kort: de actieradius. Op papier haalt de e-Niro 455 kilometer op een enkele lading. In het dagelijks leven komt dit uit op ongeveer 400 kilometer. Er zijn weinig elektrische auto’s die verder komen. Alleen de Porsche Taycan en verschillende Tesla modellen komen verder, maar dan hebben we het over een andere prijscategorie. ZIE OOK: Zuid-Koreanen staan in de rij voor Tesla Model 3 Regeneratief remmen De e-Niro is voorzien van een 64 kWh lithium-ion accupakket. Er zijn elektrische auto’s met een groter pakket die minder ver komen dan de e-Niro. Hoe doet Kia dat? Simpel, de e-Niro gaat zeer efficiënt met zijn energie om. Zo komt de e-Niro via een ingenieus regeneratief remsysteem compleet tot stilstand door af te remmen op de motor. Via flippers achter het stuur rem je de auto extra af. De energie die daar bij vrijkomt wordt opgeslagen in het batterijpakket. Prestaties Om de actieradius van een elektrische auto zo groot mogelijk te houden, knijpen veel merken de elektromotor af. Hard optrekken en hoge snelheden zijn namelijk funest voor de actieradius van een elektrische auto. Kia kiest daar duidelijk niet voor. In de sportstand lanceert de e-Niro binnen acht naar de 100 km/u. Het direct verkrijgbare koppel van de elektromotor zorgt voor lichte nekklachten. Goed voor de actieradius is het uiteraard niet, maar zoveel plezier heb je nog nooit gehad in een grote familieauto. Comfort Voorin de Kia is het prima vertoeven. De hogere zitpositie zorgt voor een goed overzicht. De gebruikte materialen voelen goed aan en zien er chic uit. Er zitten zachte materialen op het dashboard en glossy panelen in de deuren. Het infotainmentsyteem laat zich eenvoudig bedienen. Apple Carplay en Android Auto zorgen voor extra gemak. Door je telefoon aan te sluiten, kan je op het touchscreen gebruikmaken van apps zoals Google Maps of Apple Music. Muziekliefhebber kunnen hun hart ophalen met een optioneel JBL audiosysteem. Achter in de compacte SUV zit je ook goed. Er is ruimte voor drie personen. Een bijzonder detail: er zijn geen USB-poorten beschikbaar op de achterbank. Wel een beetje vreemd in zo’n hypermoderne EV.   ZIE OOK: Autotest – Kia e-Soul (2019) Bagageruimte Kia e-Niro De bagageruimte in de e-Niro meet 451 liter. Wanneer je de achterbank naar voren klapt, ontstaat er een vlakke bagagebodem. Onder de bagagevloer zit een extra vak waar de laadkabel mag verblijven. Het vak is echter zo smal dat je de kabel wel heel goed moet oprollen. Daar heb je waarschijnlijk niet iedere keer zin in. De bagageruimte is dan ook de plek waar de kabel voornamelijk zijn tijd zal doorbrengen. Prijs De Kia e-Niro staat voor 42.510 euro in de showroom. Helaas komt hij in 2019 de showroom niet meer uit. De auto is namelijk compleet uitverkocht. De auto is in het voorjaar van 2020 weer leverbaar. De e-Niro zal ook in 2020 ongetwijfeld weer een groot succes zijn, want ook met 8% bijtelling is ie nog altijd erg voordelig voor zakelijk rijders. Alleen de Hyundai KONA Electric komt qua prijs en actieradius in de buurt van de e-Niro. Beide auto’s delen dan ook dezelfde aandrijflijn. De KONA Electric is er vanaf 41.595 euro en haalt 449 kilometer (WLTP) op een enkele lading. LEES OOK: Waarom komt een elektrische auto minder ver in de winter? Het bericht Autotest – Kia e-Niro, daarom is hij zo populair verscheen eerst op ZERauto.nl .

07 november 2019

Drie elektrische stadsauto’s voor minder dan 25.000 euro: welke moet je kopen?

Elektrisch trio Laten we beginnen met de technische gegevens van de Volkswagen e-Up, Skoda Citigo-e iV en SEAT Mii Electric. Die zijn bij alle drie exact hetzelfde. Motortype: elektromotor Max. vermogen: 61 kW / 83 pk Max. koppel: 210 Nm Transmissie: vaste overbrenging Batterij: lithium-ion Capaciteit: 36,9 kWh / 60 Ah Stroomverbruik: 12,9-12,7 kWh/100 km Actieradius: 260 km Laadtijd bij 7,2 kW (AC): 5,5 uur Laadtijd bij 40 kW (DC): 1 uur tot 80% Rijklaar gewicht: 1.235 kg Acceleratie 0-100 km/u: 12,3 sec Topsnelheid: 130 km/u Inhoud bagageruimte: 250 liter Wielbasis: 2.417 mm Draaicirkel: 9,8 meter De Volkswagen e-Up, Skoda Citigo-e iV en SEAT Mii Electric worden alle drie geleverd als vijfdeurs en inclusief gratis periodiek onderhoud en APK gedurende 6 jaar/90.000 km. Ook worden de modellen standaard geleverd met 8 jaar/160.000 km garantie op het batterijpakket. De prijzen zijn als volgt: Prijzen Volkswagen e-Up Basisversie: vanaf 23.475 euro Luxere uitvoering: vanaf 25.695 euro Private lease: n.b. Operational lease: vanaf 289 euro p/m Netto bijtelling: vanaf 56 euro p/m Fabrieksgarantie: 2 jaar Prijzen SEAT Mii Electric Basisversie: vanaf 23.400 euro Luxere uitvoering: vanaf 24.900 euro Private lease: vanaf 249 euro p/m Operational lease: vanaf 269 euro p/m Netto bijtelling: vanaf 56 euro p/m Fabrieksgarantie: 4 jaar   Prijzen Skoda Citigo-e iV Basisversie: vanaf 23.290 euro Luxere uitvoering: vanaf 24.540 euro Private lease: vanaf 199 euro p/m Operational lease: n.b. Netto bijtelling: vanaf 56 euro p/m Fabrieksgarantie: 2 jaar   Uitvoeringen De Volkswagen e-Up, Skoda Citigo-e iV en SEAT Mii Electric zijn leverbaar in twee uitvoeringen. Ze zijn alle drie standaard uitgerust met: Automatische airconditioning Elektrisch bedienbare ramen Audiosysteem met usb-poort en Bluetooth In hoogte verstelbare bestuurdersstoel In hoogte verstelbaar stuurwiel Elektronische stabiliteitscontrole (ESC) Telefoonhouder voor smartphone-integratie 14-inch stalen wielen met wieldoppen Rijstrooksassistent Zes airbags De luxere uitvoering is bij elk model standaard voorzien van: 16-inch lichtmetalen wielen Met leder bekleed stuurwiel Met leder beklede pookknop en handrem Regensensor Lichtsensor Donker getinte ramen achter Waar zit het verschil? Volkswagen e-Up: enige met standaard in delen neerklapbare achterbank enige met achteruitrijcamera en parkeersensoren (2e niveau) enige zonder DAB+ digitale radio (kost 206 euro extra) enige zonder elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels (kost 398 euro incl. stoelverwarming) SEAT Mii Electric: enige met standaard DAB+ digitale radio enige met zes speakers i.p.v. vier (2e niveau) enige met verwarmbare voorruit (2e niveau) enige zonder standaard LED-dagverlichting (alleen bij 2e niveau) enige zonder cruise control (kost 330 euro incl. parkeersensoren) Skoda Citigo-e iV standaard met LED-dagverlichting Als enige met led-interieurverlichting (2e niveau) Conclusie Volkswagen, Skoda en SEAT maken het de consument wel heel moeilijk. De e-Up, Citigo-e iV en Mii Electric zijn grotendeels identiek, met exact dezelfde prestaties, ruimte en praktische mogelijkheden. Alleen qua uitrusting zijn hier en daar wat verschillen. Het is maar net wat je belangrijk vindt. Verder is de Skoda Citigo-e iV met een maandbedrag vanaf 199 euro de voordeligste als het gaat om Private Lease. Met een operational leasebedrag vanaf 269 euro per maand is de SEAT Mii Electric de voordeligste zakelijke EV van Nederland. De Volkswagen e-Up is een fractie rijker uitgerust en heeft een ietwat hogere restwaarde. De tweede uitvoering van de e-Up (Style) is de enige die meer dan 25.000 euro kost, maar dan krijg je wel en paar leuke extra’s. Uiteindelijk is het vooral een kwestie van smaak. Welke van de drie spreekt jou aan? Welke kleuren, wielen en bekledingsstoffen zijn beschikbaar? Het hangt vooral af wat je zelf leuk vindt. Op basis van deze uitgebreide vergelijking kunnen we geen winnaar aanwijzen. Het bericht Drie elektrische stadsauto’s voor minder dan 25.000 euro: welke moet je kopen? verscheen eerst op ZERauto.nl .

06 november 2019