Nieuws

Autotest – Skoda Superb Combi iV (2020), efficiënte ruimteauto

60 kilometer elektrisch rijden De plug-in hybride stationwagen is geen radicaal nieuw concept. Sterker nog, in 2014 en 2015 vierde het concept – mede dankzij gunstige bijtellingsregels – hoogtij. Modellen als de Mercedes-Benz C-Klasse, Volvo V60 en Volkswagen Passat GTE waren niet aan te slepen. Laatstgenoemde deelt zijn aandrijflijn met de Superb iV. Dat betekent een 1.4 TSI-benzinemotor met 156 pk (115 kW) die gekoppeld is aan een 115 pk (85 kW) sterke elektromotor. Kleinere bagageruimte Het gecombineerde vermogen bedraagt 218 pk en 400 Nm koppel en de Superb iV moet in staat zijn om 60 kilometer volledig elektrisch te rijden. Aan een conventioneel laadpunt duurt het opladen ongeveer 3,5 uur. Het accupakket bevindt zich onder de laadvloer net voor de achteras, waardoor de bagageruimte met 150 liter slinkt naar 510 liter. Ook de benzinetank is een stuk kleiner, maar dankzij het batterijpakket moet de Superb iV nog steeds 850 kilometer op één accu rijden. Rijden in Nederland Op papier mooie specificaties, maar hoe vertalen die zich naar de praktijk? Normaliter introduceren autofabrikanten nieuwe modellen in warme landen zoals Spanje, Griekenland of Frankrijk, maar dit keer blijven we dicht bij huis. Op een regenachtige herfstdag halen wij de Superb in Amsterdam op. Het is koud, grijs en er staan diverse files. Perfecte, Nederlandse omstandigheden om een semi-elektrische auto aan de tand te voelen. Weinig afwijkende details Op het eerst oog zijn de verschillen tussen een iV en een reguliere Superb nauwelijks te zien. De kenner spot LED-matrix-koplampen, een nieuwe grille, opgefriste bumpers en uiteraard het iV-logootje op de achterzijde. Behalve dat logootje wijst niets op de krachtbron die in deze stationwagon dienstdoet. Behalve als het ‘laadklepje’ in de grille openstaat natuurlijk. LEES OOK: Top 10 bestverkochte elektrische auto’s van 2019 Sportieve Superb iV Wie denkt dat we hier met een saaie plug-in hybride van doen hebben, heeft het mis. Met zijn blauwe laklaag, hoogglanszwarte interieur en alcantara sportstoelen staat hier een zeer sportieve stationwagon. Eenmaal genesteld in de sportstoelen kijk je uit op het digitale instrumentenpaneel en het 9,2-inch touchscreen. Ook hier verraad weinig dat je met een plug-in hybride van doen hebt. Elektrisch rijden stimuleren Even de startknop indrukken en de aandrijflijn komt tot leven. Tenminste, dat vermoeden we, want de Superb iV probeert zoveel mogelijk zijn elektrokracht te benutten. Desgewenst kun je volledig elektrisch rijden, hybride rijden of de elektromotor als ‘booster’ gebruiken. We draaien fluisterstil bij Schiphol de snelweg op richting Den Haag. Dankzij de koppelrijke elektromotor spurt je vooruit. Kunnen wij daadwerkelijk de volledige afstand elektrisch rijden? Vooralsnog lijkt dat te gebeuren. Het is koud, de verwarming staat aan en met een kruissnelheid van 130 km/u rijden we richting de Hofstad. Bij Zoeterwoude stoppen we even voor foto’s. De benzinemotor is op dat moment nauwelijks actief geweest. Overgang nauwelijks hoorbaar Vervolgens lukt het bijna om volledig elektrisch Den Haag te bereiken. Bijna, want net voor het betreden van de stad slaat de benzinemotor nauwelijks hoorbaar aan. De overgang van elektrisch naar benzine gaat naadloos en dankzij de uitstekende isolatie heb je niet door welke motor de wielen aandrijft. Met de transmissiehendel van de DS G-transmissie kun je de mate van regeneratief remmen instellen. In de eerste modus merk je nauwelijks dat de auto vertraagt, maar in de zwaarste stand lukt het bijna om met enkel het gaspedaal te rijden. Geen sportief kanon In stadsverkeer wisselen de elektro- en benzinemotor elkaar opnieuw af, waarbij vooral het koppel van de elektromotor goed van pas komt bij tussensprintjes. Wie overigens verwacht dat de Superb iV dankzij de elektro- en benzinemotor een sportief kanon is geworden, heeft het mis. De 218 pk sterke aandrijflijn leent zich meer voor comfortabel cruisen. Benen strekken Dan de ogenschijnlijke hamvraag, is deze Superb iV veel krapper dan een reguliere Superb? Nou nee, uiteraard ligt de laadvloer iets hoger, maar het blijft nog steeds een ruime stationwagon die gemakkelijk plaats biedt aan een aantal koffers of tassen. Overigens is de rest van het interieur gelijk aan dat van de reguliere versies. Dat betekent dat je zelfs als volwassene gemakkelijk achterin je benen kunt strekken. Het slaappakket Om het nog comfortabeler te maken is de Superb voortaan ook leverbaar met een zogenoemd ‘slaappakket’, iets wat we ook terugzagen in de nieuwe Octavia . Het slaappakket bestaat uit twee dekens en aangepaste hoofdsteunen achterin. Daarvan kun je weerszijden omdraaien, zodat je hoofd ondersteund wordt en tijdens het rijden niet heen en weer schommelt. Schot in de roos? Is de iV een goede aanvulling op het Superb-gamma? Wat ons betreft wel. Het feit dat het uiterlijk nauwelijks afwijkt, de Superb naadloos tussen de elektro- en benzinemotor schakelt en de bagageruimte nog steeds erg praktisch is, maken hem een waardig alternatief voor zowel een diesel- als benzineversie. Tel daarbij op dat de Superb iV in aanmerking komt voor het halftarief wegenbelasting komt en het kan zomaar een schot in de roos zijn. Het enige dat nog rest is de prijs, maar die maakt Skoda op een later moment bekend. Het bericht Autotest – Skoda Superb Combi iV (2020), efficiënte ruimteauto verscheen eerst op ZERauto.nl .

06 december 2019

Uitgelicht: Hyundai Strategy 2025

Uitleg Smart Mobility Device Device slaat op tastbare producten. Daarmee doelt Hyundai niet alleen op auto’s, maar op een breed scala aan producten, zoals een Personal Air Vehicle (PAV), robotica en last-mile mobiliteit, waarmee de gebruikers de laatste kilometers in het drukke stadscentrum met een ander voertuig – ingebouwd in de auto – aflegt. Voertuigelektrificatie  Hyundai poogt de winstgevendheid in ICE-voertuigen te vergroten en leiderschap in elektrificatie veilig te stellen. Daarnaast streeft het bedrijf naar evenwichtige en stabiele groei met een portfolio dat rekening houdt met verschillende regionale aspecten en productbehoeften. Hyundai richt zich op het gebied van voertuigelektrificatie eerst op jongere doelgroepen en zakelijke klanten met betaalbare batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) om schaalvoordelen te behalen. 670.000 geëlektrificeerde voertuigen Tegen 2025 wil het bedrijf jaarlijks 670.000 geëlektrificeerde voertuigen verkopen, waarvan 560.000 BEV’s en 110.000 brandstofcel-elektrische voertuigen (FCEV’s). Het doel is om tegen 2030 de meeste nieuwe modellen te elektrificeren in belangrijke markten zoals Korea, de Verenigde Staten, China en Europa en opkomende markten zoals India en Brazilië in 2035. In 2025 hoopt Hyundai uit te groeien tot een van de drie grootste fabrikanten van batterij-elektrische en waterstof-elektrische auto’s. Genesis Hyundai’s luxemerk Genesis introduceert zijn eerste batterij-elektrische modellen in 2021, voordat het zijn elektrische line-up in 2024 verder uitbreidt. Het high-performance N-label introduceert op termijn SUV’s en EV’s waarmee Hyundai zijn concurrentiepositie op het gebied van elektrificatie verder kan versterken. Het bedrijf zal tegelijkertijd ook kostenstructuren verbeteren en kwaliteits- en kosteninnovaties implementeren om de klantwaarde te vergroten. Autonoom rijden Daarnaast richt Hyundai zich op digitale gebruikerservaring (UX), kunstmatige intelligentie (AI) op basis van verbonden diensten én autonoom rijden. Rond 2025 is autonome rijtechnologie Level 2 en Level 3 evenals Advanced Driver Assistance System (ADAS) voor parkeren in alle modellen beschikbaar. Rond 2022 poogt Hyundai een volledig autonoom platform te ontwikkelen die in 2024 klaar moet zijn voor massaproductie. Nieuw modulair EV-platform Uiteraard moeten ook de kosten omlaag. Om kosten te reduceren en de efficiëntie en schaalbaarheid van productontwikkeling te verbeteren, komt Hyundai met een wereldwijd modulair EV-platform. De eerste modellen op dit platform komen in 2024 op de markt. Ook het verkoopmodel wordt vernieuwd via netwerkoptimalisatie en nieuwe verkoopmethoden.   Uitleg Smart Mobility Service Bij Smart Mobility Service slaat het woordje ‘service’ op diensten en alles wat daarbij komt kijken. Smart Mobility Service vormt een aanvulling op Device. Diensten hebben betrekking op bijvoorbeeld onderhoud, reparatie, financiering, verzekering en opladen. Hyundai werkt daarnaast aan een nieuw geïntegreerd mobiliteitsplatform. Dit platform analyseert gegevens in en rondom het voertuig via connectiviteit in de auto. Hervormingsplannen voor organisatie Voor de succesvolle implementatie van ‘Strategy 2025’ zijn hervormingsplannen van de organisatie en het management noodzakelijk. Hyundai: “Het bedrijf neemt nieuwe systemen in gebruik voor op gegevens gebaseerde besluitvorming, performance management van werknemers, procesinnovatie en nieuwe generatie ERP (Enterprise Resource Planning). Hyundai creëert ook een flexibelere organisatiestructuur. Daarnaast streeft het bedrijf naar bevordering van een harmonieuze bedrijfscultuur die gericht is op communicatie en samenwerking.” Flink investeren Om al het genoemde mogelijk te maken is geld nodig. Veel geld. Gelukkig heeft Hyundai dat op de plank liggen. Over een periode van zes jaar van 2020 tot 2025 investeert het bedrijf in totaal 61,1 biljoen KRW (omgerekend 46,4 miljoen euro) in R&D en toekomstige kerntechnologieën. De verdeling is als volgt: Hyundai steekt 41,1 biljoen Zuid-Koreaanse won (omgerekend 31 miljard euro) in nieuwe producten en investeringen om het concurrentievermogen in bestaande bedrijfsoperaties te verbeteren en 20 biljoen Zuid-Koreaanse won (omgerekend 15 miljard euro) in toekomstige technologieën, zoals elektrificatie, autonoom rijden, kunstmatige intelligentie, robotica, PAV en new energy projecten.   Het bericht Uitgelicht: Hyundai Strategy 2025 verscheen eerst op ZERauto.nl .

06 december 2019

“Duizenden MG ZS EV’s onderweg naar Nederland” – Interview

Honderden orders In november 2019 zijn er dik 50 exemplaren van de MG ZS EV afgeleverd, maar er zijn al honderden orders geplaatst. Frank Meijer, Head of Sales & Marketing bij MG Motor Europe: “We krijgen ruim 3.000 auto’s in Nederland nog vóór de jaarwisseling. Er zijn honderden orders geplaatst bij Van Mossel. Belangrijk is dat ons media-offensief in de laatste week van november is gestart en we zien de aanvragen gestaag toenemen, ook omdat MG met Van Mossel als één van de weinigen uit voorraad kunnen leveren.” MG ZS al uitverkocht in 2019? Is de MG ZS EV voor 2019 dan al uitverkocht? Meijer: “Nog niet. We hebben voorrang gegeven aan Van Mossel in verband met de bijtellingswijziging. De mogelijk resterende auto’s gaan naar de andere landen.” Bijtelling 2020 In 2020 wordt de bijtelling op batterij-elektrische auto’s verhoogd naar 8 procent versus 4 procent in 2019. “Desondanks hebben we ook voor volgend jaar hoge verwachtingen voor Nederland, aangezien de bijtelling voor de MG ZS – ondanks de verhoging – begint bij slechts 76 euro per maand”, besluit Meijer. 44,5 kWh MG rust de ZS EV uit met een 44,5 kWh lithium-ion accupakket, goed voor een WLTP-range van naar verwachting 262 kilometer. Voor de aandrijving zorgt een 142,8 pk en 353 Nm sterke elektromotor. De topsnelheid komt uit op 140 km/u. Online of bij dealer Achter MG zit het kapitaalkrachtige SAIC Motor uit Shanghai. Dit bedrijf is sinds 2007 de eigenaar van MG. In Nederland heeft MG dealerbedrijf Van Mossel uitgekozen als exclusieve dealer. De MG ZS EV kan daardoor naar 60 Van Mossel-locaties voor onderhoud. Daarnaast komen er twee Van Mossel-locaties waar de MG ZS EV te zien is en waar iemand met interesse een proefrit kan maken. De eerste is Van Mossel MG BV (Minervum 7001/b, 4817 ZL Breda). De MG ZS EV online kopen kan ook. Benieuwd naar de basisuitrusting van de MG ZS EV? Check die hier! Meer weten over de toekomstplannen van MG? Lees dan ook ons interview met Pieter Gabriëls, Vice President SAIC Motor Europe. Het bericht “Duizenden MG ZS EV’s onderweg naar Nederland” – Interview verscheen eerst op ZERauto.nl .

04 december 2019

Hoe kies je de juiste dakkoffer?

Past een dakkoffer op mijn auto? Je kunt niet simpelweg de eerste de beste dakkoffer aanschaffen. Nee, de aankoop van extra bagageruimte vergt enige voorbereiding. Ga bijvoorbeeld eerst na of jouw elektrische auto voorzien is van bevestigingspunten in het dak. Bij veel auto’s zitten aan weerszijde van het dakpaneel zogenaamde ‘gootjes’. Daarin kun je een dwarsdrager vastzetten waarop de dakkoffer leunt. Mocht je bijvoorbeeld een Tesla bezitten met een groot glazen dakpaneel, dan zijn er ook dakdragers met zuignappen of klemmen verkrijgbaar. Laatstgenoemde klem je tussen de deur en daklijst in. Houdt daarbij wel rekening met de maximum daklast (gewicht dat een dak mag dragen). Die kun je terugvinden in het instructieboekje. Verschillende dakkoffers Na het bepalen van de juiste afmetingen en bevestigingspunten kun je op zoek naar een dakkoffer. Er zijn exemplaren in alle soorten, maten en prijsklassen. De keuze is werkelijk reuze. Daarbij is het belangrijk om jezelf af te vragen waarvoor je de dakkoffer gebruikt. Voor bagage of alleen ski’s? Skiboxen zijn plat, langwerpig en hebben mogelijk speciale beugels om skispullen vast te zetten. Bagageboxen hebben een bollere vorm en bieden meer ruimte aan bijvoorbeeld tassen, slaapzakken en schoenen. Houd bij de keuze tussen de verschillende dakkoffers ook de aerodynamica in de gaten. Een gestroomlijnde dakkoffer kan zomaar enkele kilometers actieradius schelen. Top 10 dakkoffers Bekijk bij de keuze voor een dakkoffer ook de inbraakbeveiliging, waterdichtheid, het gebruiksgemak en de stroomlijn. Om de keuze te vergemakkelijken, presenteert accessoirespecialist Heuts een top 10 van dakkoffers. Kies bijvoorbeeld voor een Thule, Junior of Hapro dakkoffer . Met een bijpassende tassenset kun je de dakkoffer gemakkelijker indelen. Reserveer bijvoorbeeld een plekje voor je laadkabel, zodat je onderweg niet de complete kofferbak hoeft uit te ruimen. Dakkoffer opbergen Eenmaal de dakkoffer in huis? Dan moet je die nog ergens zien op te bergen. Het bekende Hapro levert daarvoor een speciale lift, waarmee je de bagagekoffer gemakkelijk naar het plafond van een opbergruimte takelt. Met een speciale hoes voorkom je dat de dakkoffer beschadigt. Alternatieven Zie je een dakkoffer niet zitten? Dan zijn er verschillende alternatieven. Kies bijvoorbeeld voor een softbox, skiklemmen op een bagagebox op de trekhaak. Eerstgenoemde is een bagagekoffer die uit weerbestendig textiel bestaat en nagenoeg dezelfde ruimte als een dakkoffer levert. De toegewijde skiërs moeten we wel teleurstellen, want de softbox is niet geschikt voor ski’s. Zij zijn beter af met skiklemmen die je rechtstreeks op de dakdragers monteert. De ski’s liggen dan wel open en bloot op het dak van de auto. Alle alternatieven hebben invloed op de stroomlijn van de auto, dus doe vooraf goed onderzoek om zoveel mogelijk actieradius te behouden. Kriebelt het na het lezen van dit artikel om op reis te gaan? Bekijk dan het actuele aanbod dakkoffers. Het bericht Hoe kies je de juiste dakkoffer? verscheen eerst op ZERauto.nl .

03 december 2019

Goedkoopste Ford Mustang Mach-E blijft onder 50.000 euro

Uitrusting Ford Mustang Mach-E – basisversie De Ford Mustang Mach-E is vanaf het najaar van 2020 leverbaar in drie uitvoeringen. De basisversie begint bij 49.925 euro en is uitgerust met de volgende zaken: Adaptieve cruise control met file-assentie 10,2-inch digitaal instrumentarium 15,5-inch centraal touchscreen met SYNC 4 Auto ontgrendelen en starten met ‘Phone As A Key’-technologie 18-inch lichtmetalen wielen LED Mustang Signature achterlichten De basisversie heeft een 258 pk (190 kW) sterke elektromotor en achterwielaandrijving. Er is keuze uit een 75,7 kWh lithium-ion accu met een rijbereik van 450 kilometer (WLTP), óf een 98,8 kWh lithium-ion accu met 600 kilometer range (WLTP). Beide versies sprinten in minder dan acht seconden van 0 naar 100 km/u. De 75,7 kWh-versie begint bij 49.925 euro. Voor de 98,8 kWh-variant vraagt Ford 58.075 euro. Uitrusting Ford Mustang Mach-E AWD Wie meer vermogen wenst, kan gaan voor de Ford Mustang Mach-E AWD. Die heeft twee elektromotoren met een systeemvermogen van 337 pk (248 kW) met 565 Nm aan koppel. Deze versie sprint in zeven seconden naar 100 km/u. De AWD-versie is standaard uitgerust met: 19-inch lichtmetalen wielen Rode remklauwen Zwarte buitenspiegels Donkere hemelbekleding Achtvoudig elektrisch verstelbare voorstoelen Geperforeerde Sensico bekleding Ook hier is keuze uit twee accupakketten. De versie met 75,7 kWh komt 420 kilometer ver (WLTP) en de variant met 98,8 kWh zelfs 540 kilometer (WLTP). De AWD-versie met de kleinste accu komt op 57.665 euro en de 98,8 kWh-versie op 67.140 euro. Uitrusting Ford Mustang Mach-E AWD First Edition Ter introductie van de Mustang Mach-E komt Ford op basis van de AWD-versie met de First Edition. Die is er alleen met de grootste accu, kost 70.940 euro en is uitgerust met de volgende zaken: Panoramadak over de volle lengte Contrasterende stiksels in de bekleding Instaplijsten met het opschrift ‘First Edition’ B&O audiosysteem met een in het dashboard geïntegreerde Sound Bar Handsfree bedienbare achterklep Intelligente adaptieve cruise control Park Assist met 360°-camera 19-inch lichtmetalen wielen Ford Mustang Mach-E GT De 465 pk (342 kW) en 830 Nm sterke Ford Mustang Mach-E GT komt pas in 2021. Deze uitvoering sprint in minder dan vijf seconden naar 100 km/u en is uitgerust met het zogeheten adaptieve MagneRide-onderstel. De prijs van de GT is nog niet bekend. Het bericht Goedkoopste Ford Mustang Mach-E blijft onder 50.000 euro verscheen eerst op ZERauto.nl .

03 december 2019

“Polestar 1 Convertible technisch onmogelijk”

Gelimiteerde plug-in hybride GT De Polestar 1 is een op 1.500 exemplaren gelimiteerde plug-in hybride GT met een systeemvermogen van 609 pk en 1.000 Nm aan trekkracht. In Nederland kost ie 159.500 euro. Geen koopje dus, maar wel steengoed, zo kun je binnenkort lezen én zien in ons uitgebreide testverslag. Complexe aandrijflijn “Door de complexe aandrijflijn, het materiaalgebruik en andere keuzes die we gemaakt hebben, is het technisch onmogelijk om een cabriovariant van de Polestar 1 te introduceren”, zegt Wassmur. 2+2-interieuropstelling “De Polestar 1 is bijvoorbeeld een 2+2, die interieuropstelling wilden we per se hebben om er nu kinderen kleiner dan 1,45 meter achterin kunnen zitten. Bovendien kan de achterbank ook dienen als extra bagageruimte. Door die 2+2-interieuropstelling is het lastig om een cabrioversie te realiseren.” Meer factoren van invloed Wassmur vervolgt: “Er zijn nog meer factoren. De Polestar 1 heeft namelijk drie accupakketten, geplaatst in een T-vorm. Onder de middentunnel ligt een accupakket en er liggen nog twee accu’s achter de achterbank bovenop de achteras, samen goed voor 34 kWh en 125 kilometer elektrische range volgens de WLTP-testnorm. Die accu’s nemen ruimte in beslag waardoor er eigenlijk geen ruimte meer is om een cabriodak op te vouwen in de ruimte die nog over is. Om die reden komen we alleen met een Polestar 1 coupé. Alle ruimte die beschikbaar is binnen het ontwerp is gebruikt voor het onderbrengen van componenten van de aandrijflijn. Er is simpelweg geen ruimte meer voor een cabriodakinstallatie.” Het bericht “Polestar 1 Convertible technisch onmogelijk” verscheen eerst op ZERauto.nl .

03 december 2019

Hyundai Ioniq Electric nu ook als taxi

BPM-teruggave Om de taxibranche te stimuleren over te stappen naar ‘ecovriendelijke’ voertuigen, stemde de Eerste Kamer een jaar geleden in met het afschaffen van de BPM-teruggave op taxi’s per 1 januari 2020. De regering zet in op een BPM-systeem op basis van vergroening: hoe lager de CO2-uitstoot van de taxi of het taxibusje, hoe lager de BPM. Alleen volledig batterij-elektrische auto’s zijn vrijgesteld van BPM. Volledig elektrisch aangedreven voertuig Taxibedrijven die vanaf 1 januari 2020 een nieuwe taxi willen aanschaffen en besluiten over te stappen op een volledig elektrisch aangedreven voertuig, kunnen nu ook bij Hyundai terecht. Specifiek voor de taxibranche introduceert Hyundai het Taxi Pakket, dat exclusief verkrijgbaar is op de onlangs vernieuwde Hyundai Ioniq Electric 38,3 kWh. Er is keuze uit twee pakketten: Taxi Pakket 1 – € 750,- Verlengde Garantie (van 100.000 km/3 jaar naar 200.000 km/4 jaar) Taxi Voorbereiding (alle aansluitingen worden ingebouwd) Inclusief assurantiebelasting op de Verlengde Garantie, exclusief BTW op de Taxi Voorbereiding, exclusief voorrijkosten op de Taxi Voorbereiding. Taxi Pakket 2 – € 495,- Verlengde Garantie (van 100.000 km/3 jaar naar 200.000 km/4 jaar) Inclusief assurantiebelasting 300 exemplaren In totaal stelt Hyundai 300 exemplaren van de Hyundai Ioniq Electric 38,3 kWh beschikbaar voor de taxibranche. Met de batterijcapaciteit van 38,3 kWh komt de Ioniq Electric op papier 311 kilometer ver. Hij wordt aangedreven door een 136 pk en 295 Nm sterke elektromotor. Het bericht Hyundai Ioniq Electric nu ook als taxi verscheen eerst op ZERauto.nl .

02 december 2019

Autotest – op pad met de Skoda Citigo e iV (2020)

Het a-segment verdwijnt De compacte, betaalbare stadsauto’s, waar zijn ze gebleven? Het huidige aanbod in het A-segment begint inmiddels behoorlijk te verouderen. Sommige autofabrikanten stappen eruit en focussen zich op het B-segment. Andere – zoals Mitsubishi en Renault – frissen hun huidige model op en een enkeling waagt zich aan een compleet nieuw model. De Volkswagen Group heeft met de Volkswagen up!, Skoda Citigo en Seat Mii sinds 2012 een dikke vinger in pap, maar de jaren beginnen ondertussen te tellen. Wat nu? Terugtrekken uit het A-segment of een radicale koerswijziging? LEES OOK: top tien bestverkochte elektrische auto’s van 2019 Radicale koerswijziging VAG koos voor het laatste en zet nu van zijn geprezen drieling geëlektrificeerde varianten in de showroom. Die brengen niet alleen de algehele CO2-uitstoot van het concern omlaag, maar vervangen ook de huidige versies met benzinemotoren. Het belangrijkste is natuurlijk dat ze elektrisch rijden voor een breder publiek bereikbaar maken. Citigo e iV vanaf 23.290 euro ‘Bereikbaar’ moet je natuurlijk in perspectief zetten. Met een vanafprijs van 23.290 euro is de Citigo e iV flink duurder dan versies met een benzinemotor, maar wel één van de goedkoopste elektrische auto’s op de markt. Tel daarbij op dat de actieradius 260 kilometer bedraagt, de maandelijkse vaste lasten een stuk lager zijn en dat Skoda adverteert met een private lease-abonnement vanaf 249 euro. Factoren die doorslaggevend kunnen zijn voor het succes van dit elektrische model. Op detailniveau afwijkend Maar goed, het draait natuurlijk niet alleen om de cijfers op papier. Hoe houdt deze Tsjech zich in de praktijk? Allereerst valt nauwelijks op dat je hier met een elektrische Citigo van doen hebt. Het nuchtere Skoda blijft weg van futuristische designdetails of hippe materialen, maar geeft de e iV een afwijkende in carrosseriekleur gespoten grille, een nieuw beeldmerk aan de achterzijde en zijspiegels met geïntegreerde knipperlichten. One pedal driving Binnenin past Skoda de Citigo e iV eveneens op detailniveau aan. Vooral de groene stiksels en nieuwe bedieningsfuncties vallen op. Zo vind je naast de transmissiehendel twee rijmodi waarmee je desgewenst efficiënt of zeer efficiënt kunt rijden. Met de hendel zelf kun je ook de mate van regeneratief remmen bepalen. Je hebt de keuze uit vier modi, waarbij de sterkste modus zelfs ‘one pedal driving’ mogelijk maakt. In het instrumentencluster ontbreekt – vanzelfsprekend – een toerenteller. In plaats daarvan toont een zogenoemde laadmeter hoeveel energie je verbruikt en – bij regeneratief remmen – terugwint. LEES OOK: PSA maakt vaart met elektrische bedrijfswagens Been- en bagageruimte blijven gelijk Het uiterlijk en interieur wijken dus op detailniveau af van de benzineversie en gelukkig gaat dat ook op voor de ruimte. Skoda plaats het accupakket in de bodem van de Citigo e iV waardoor de been- en bagageruimte (250 liter) gelijk blijven. Enkel de vloer kwam iets hoger te leggen, maar dat merk je alleen op als je het weet. Zelfs het starten van de i eV gebeurt nog ‘gewoon’ met een fysieke sleutel die je omdraait. Verrassend comfortabel Eenmaal onderweg beginnen de verschillen pas echt op te vallen. De 83 pk sterke elektromotor laat de 1.235 kilogram zware e iV verrassend vlot accelereren. Sterker nog, dankzij het relatief onopvallende uiterlijk laten we veel grotere (en krachtigere) auto’s bij het stoplicht in verbazing achter. Eenmaal op snelheid is hij verrassend comfortabel. Geen bochtenridder Wind- en bandengeruis zijn nauwelijks aanwezig en dankzij het hogere gewicht vangt de Citigo oneffenheden gemakkelijk op. Pas wanneer je echt sportief gaat sturen, wordt het hogere gewicht een nadeel, maar wij kunnen ons niet voorstellen dat iemand om die reden deze auto koopt. Dwars door Den Haag De foto’s verraden misschien al waar wij de Citigo aan de tand voelden. Dit keer vond de persintroductie niet op een zonnige exotische bestemming plaats, maar in ons eigen Den Haag. In typisch Hollands herfstweer stuurden we de auto door de straten van onze Hofstad naar de A4 richting Delft, om vervolgens binnendoor via het Westland terug naar Den Haag te rijden. Kortom, een veelzijdige route door het dagelijkse, Nederlandse verkeer. 220 praktijkkilometers De dagteller vertelde ons dat we 220 kilometer op één acculading konden rijden. Dat is 40 kilometer minder dan de beloofde actieradius, maar nog steeds een zeer nette score. Zeker als je de weersomstandigheden (6 graden, regen, dus verwarming aan) en wisselende wegen (stads- en snelwegverkeer) in ogenschouw neemt. Binnen één uur laadt het batterijpakket van de Citigo aan een snellader tot 80 procent op. Aan een conventionele wallbox neemt het ongeveer vier uur in beslag. Een schot in de roos? De Citigo e iV heeft ons in positieve zin verrast. Hij voelt niet alleen vlotter, maar ook comfortabeler aan dan de benzineversies. Dat is mede te danken aan het ontbreken van wind-, banden- en motorgeluiden. Hij voelt ondanks zijn compacte afmetingen zeer volwassen aan. Tel daarbij op dat het ruimteaanbod nauwelijks afwijkt van de reguliere Citigo en de e iV kan zomaar een schot in de roos zijn. De enige hindernis is de hoge prijs, al zal een private lease-constructie in combinatie met de lage gebruikerskosten veel mensen over de streep trekken. Houden de elektrische Citigo’s, Mii’s en up’s eigenhandig het A-segment in leven? De tijd zal het leren.     Het bericht Autotest – op pad met de Skoda Citigo e iV (2020) verscheen eerst op ZERauto.nl .

30 november 2019

Autotest – Volkswagen e-up!

Heel volwassen Volkswagen wil minimaal 23.475 euro voor zijn kleine elektrische auto, de Volkswagen e-up! Dat uitroepteken hoort trouwens bij de naam. Daarmee is de e-up! niet de goedkoopste elektrische auto, dat is de 2-zits Renault Twizy. Een geinig ding als je op een zonnig eiland woont – je zit nogal in de buitenlucht –, maar in Nederland stellen we toch prijs op meer comfort. En dat biedt de e-up! beslist. Volkswagen heeft de e-up! gebaseerd op de Volkswagen up! Die kleinste Volkswagen rijdt heel volwassen en dat is met de e-up! niet anders. Zolang je niet achterom kijkt – en ziet dat het achterruitje zich redelijk vlak achter je bevindt – heb je het idee in een auto in een hogere klasse te rijden. De e-up! rijdt heel comfortabel en laat zich niet van de wijs brengen door slecht wegdek, drempels en rails in de weg. Op de snelweg rijd je zomaar 130 km/uur. En ook hier voelt de e-up! heel volwassen aan. Inclusief smartphone-integratie Terwijl we met de elektrische Volkswagen over het Spaanse asfalt zoeven – Volkswagen presenteert de e-up! in Valencia aan de Europese automedia -, kijken we een beetje om ons heen. We zien automatische airconditioning en toetsen van de elektrisch bedienbare ruiten. We voelen dat een rijstrook-assistent subtiel tegenstuurt zodra we onbedoeld over de wegmarkering rijden. En we hebben zich op een duidelijk afleesbaar instrumentarium. Smart phone-integratie behoort ook tot de uitrusting. LEES OOK: We reden ook met de Volkswagen up! GTI Nieuwe batterij De Volkswagen e-up! heeft ook centrale portiervergrendeling met afstandsbediening en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en stuurwiel. Tamelijk compleet dus. De gebruikelijke 1.0 benzinemotor ontbreekt. Die blijft overigens wel bestaan, zegt Volkswagen. Broertjes Seat Mii en Skoda Citigo zijn voortaan alleen puur elektrisch. De elektromotor die je in de e-up! ervoor terugkrijgt, heeft een vermogen van 61 kW/83 pk. De nieuwe batterij van 36,8 kWh ligt onder de wagenvloer. Volkswagen e-up! rijdt voorbeeldig De kleine elektrische auto van Volkswagen rijdt voorbeeldig. Kwestie van het rechterpedaal intrappen en de e-up! zoeft met één lange versnelling vooruit. Met het linkerpedaal rem je, maar als je wilt doet de elektrische Volkswagen dit zelf. Recuperatief remmen heet dit en je hoeft hiervoor alleen maar je voet van het linkerpedaal te halen. Dan win je bovendien energie terug zodat je langer achter elkaar elektrisch kan rijden. Accelereren doet de e-up! opvallend vlotjes en hij stuurt ook nog eens heel prettig, met gevoel en tamelijk direct. Al met al een heel prettig wagentje dat ook nog eens heel stil is. Grotere actieradius De actieradius van een elektrische auto laat steeds minder te wensen over. Dat geldt ook voor de Volkswagen e-up! De kleine elektrische auto moet op een acculading ongeveer 260 kilometer ver komen. Omdat een dergelijk compacte auto over het algemeen geen heel grote afstanden aflegt, is dat naar onze mening ruim voldoende. Het is in ieder geval veel meer dan voorheen toen de e-up! al na 160 kilometer aan de stekker moest. Met een snellader laad je de batterij in één uur op van 20 tot 80 procent, aldus Volkswagen. Dan kun je weer 200 kilometer vooruit. Thuis moet je meer geduld opbrengen, 12 tot 16 uur. Een middenweg is een wisselstroomlader van 7,2 kW (ongeveer vijf uur). Volkswagen e-up! begin 2020 te koop Als goedmakertje voor ‘dieselgate’ is de Volkswagen e-up! heel geslaagd. Het echte excuus komt medio 2020 op de markt in de vorm van de Volkswagen ID.3 , de eerste volledig elektrische Volkswagen die als zodanig ontworpen is. De prijs van de e-up! is inclusief zes jaar onderhoud en apk. Begin 2020 is hij in Nederland te koop. Het bericht Autotest – Volkswagen e-up! verscheen eerst op ZERauto.nl .

29 november 2019

Top 10 bestverkochte elektrische auto’s van 2019

4% tot 50.000 euro Sinds 1 januari 2019 geldt het verlaagde bijtellingspercentage van 4% voor elektrische auto’s alleen bij een catalogusprijs van maximaal 50.000 euro. Als je kiest voor een duurdere auto, betaal je voor het resterende bedrag boven de 50.000 euro een bijtelling van 22%. Vorig jaar bestond er geen bovengrens en gold die 4% voor de gehele catalogusprijs van de auto. Dure auto’s zoals de Tesla Model S, Tesla Model X en Jaguar I-Pace – die alle drie meer dan 80.000 euro kosten – waren dus zeer aantrekkelijk om te leasen en gingen als warme broodjes over de toonbank. In 2018 waren ze samen goed voor meer dan 12.000 registraties. De verkoop van die modellen is nu volledig ingestort. Nu je 22% moet bijtellen over het bedrag boven de 50.000 euro cataloguswaarde, zijn ze niet meer interessant voor het grote publiek. In de eerste tien maanden van 2019 kwamen ze samen nog niet aan de duizend registraties. LEES OOK:  Drie elektrische stadsauto’s voor minder dan 25.000 euro: welke moet je kopen? EV-verkoop per prijsklasse Het betekent echter niet dat leaserijders helemáál niet boven de 50.000 euro willen bijtellen. Uit cijfers van VWE Automotive blijkt dat 43% van alle elektrische auto’s die dit jaar verkocht zijn, meer dan 50.000 euro kosten. Daarbij is de Tesla Model 3 veruit de bestverkochte auto. Enorme populariteit van de Model 3 zorgt er ook voor dat de grootste categorie elektrische auto’s valt in de prijsklasse tussen de 50.000 en 75.000 euro. Elektrische auto’s met een catalogusprijs boven de 75.000 euro nemen nog maar 5% van de verkoop voor hun rekening. Daarbij is de Audi e-tron de populairste, die sinds de lente van dit jaar in Nederland geleverd wordt. Top 10 bestverkochte EV’s jan-okt 2019 Bijtelling 2020 Per 1 januari 2020 veranderen de bijtellingsregels voor elektrische auto’s opnieuw. Dan betaal je 8% bijtelling over de eerste 45.000 euro en 22% over het resterende bedrag bij een duurdere auto. Fors meer dus dan nu en de verwachting is dat ook deze wijziging veel invloed zal hebben op het koopgedrag. Gelukkig wordt het aanbod van elektrische auto’s onder de 45.000 euro steeds groter. Zo start in 2020 de levering van onder meer de Peugeot e-208 en e-2008, Opel Corsa-e, Mini Electric en het stadstrio VW e-up, SEAT Mii Electric en Skoda Citigo-e. LEES OOK:  Run op 4%-modellen barst los Het bericht Top 10 bestverkochte elektrische auto’s van 2019 verscheen eerst op ZERauto.nl .

29 november 2019