Bremen Mercedes-Benz heeft de EQC zonder al te veel aanpassingen geïntegreerd in het huidige productieproces in Bremen. De EQC rolt dus van dezelfde productieband als de C-Klasse Sedan, C-Klasse Estate, de GLC en GLC Coupé. De batterij van de EQC komt uit de recent uitgebreide accufabriek van Mercedes-Benz in Kamenz, nabij Dresden. Vanaf 80.995 euro De Mercedes-Benz EQC kost in Nederland minimaal 80.995 euro. In Duitsland begint de prijs bij 71.281 euro. Meer informatie over de prijs en uitrusting maakt Mercedes-Benz binnenkort bekend, voor nu moeten we het met een vanafprijs stellen. Concurrent Audi e-tron kost op z’n minst 84.100 euro en voor de Model X Standard Range vraagt Tesla 87.100 euro. In 2020 komt BMW nog met een iX3. Die is ook nu al te reserveren. Een exemplaar van de Mercedes-Benz EQC 400 4Matic reserveren is mogelijk, maar de productie zou al tot en met medio 2020 zijn vergeven. 408 pk De EQC heeft een systeemvermogen van 408 pk en een 80 kWh lithium-ion batterij. De WLTP-actieradius bedraagt 400 kilometer. Daarnaast mag deze elektro-SUV 1.800 kilogram trekken. De Mercedes-Benz EQC is de eerste telg van de nieuwe EQ-familie. Onder dat label wil Mercedes-Benz tot 2022 negen elektrische modellen op de markt brengen. Het bericht Mercedes-Benz EQC kost 80.995 euro, productie gestart verscheen eerst op ZERauto.nl .
Herkenbaar uiterlijk Bij liefhebbers gaat er misschien wel een belletje rinkelen: ‘Is dat niet een Renault Dauphine?’. Klopt, de Henney Kilowatt maakt gebruik van de carrosserie van de Renault (en Alfa Romeo) Dauphine. De Henney Kilowatt werd in 1958 gebouwd door de Amerikaanse radiofabrikant Emerson Radio en Henney, dat vanaf het begin van de twintigste eeuw ambulances, limousines en rouwauto’s fabriceerde. Ingekocht in Frankrijk Onder de naam National Union Electric Company begonnen de twee bedrijven met het ontwerpen van een elektrische auto. Emerson Radio produceerde de loodaccu’s en Henney werd verantwoordelijk voor het productieproces. Als basis werd gekozen voor de Renault Dauphine die op dat moment twee jaar op de markt was. De carrosserie, het interieur en onderstel werden bij Renault zelf besteld. Veel onderdelen zijn dan ook één op één uitwisselbaar met de Dauphine. Actieradius: 64 kilometer In plaats van een 845cc grote viercilinder benzinemotor werd de auto aangedreven door een 5,2 kW sterke elektromotor die gekoppeld was aan een automatische drietrapstransmissie. Dankzij twee 18 volt sterke batterijen die verdeeld waren over de motorruimte en het bagagevak had de Kilowatt een actieradius van 64 kilometer en een topsnelheid van 64 km/u. In 1960 werd de auto voorzien van 36 volt sterke batterijen, waardoor de actieradius steeg tot 97 kilometer. De topsnelheid steeg eveneens naar 97 km/u. Nog acht exemplaren over Uiteindelijk toonde vooral elektriciteitsbedrijven interesse in de kleine, elektrische auto, maar het succes bleef uit door de hoge prijs. Een Henley Kilowatt kostte 3.600 dollar, een flinke smak geld in die tijd. Ondanks dat Renault 100 Dauphine-chassis aan Henney verkocht, zijn er slechts 47 Kilowatts geproduceerd. Slechts vijftien exemplaren zijn verkocht aan particulieren. Vandaag de dag schijnen er nog acht exemplaren te bestaan. Unieke klassieker Interesse in zo’n zeldzame, elektrische auto? In het Amerikaanse Rio staat deze Kilowatt te koop . De auto is in originele staat en moet 9.000 dollar (omgerekend 8.000 euro) opbrengen. Mocht je de auto willen restaureren, dan kun je nog makkelijk aan onderdelen van een Renault Dauphine komen. Alleen de unieke ampère-meter en aandrijflijn vormen een uitdaging. Gelukkig zijn er ook in Nederland diverse bedrijven die kant-en-klare elektrische aandrijflijnen verkopen voor klassiekers. Voor je het weet toer je rond in een van de zeldzaamste, elektrische auto’s ter wereld. Lees ook: De schattigste EV ter wereld: ICON Fiat 500 Giardiniera Het bericht EV van toen: de bijzondere Henney Kilowatt verscheen eerst op ZERauto.nl .
Drie uitvoeringen Heel duur is de 3.348 mm lange, 1.748 mm brede en 1.581 mm hoge e.Go Life niet. De instapversie kost 15.900 euro, voor een elektrische auto met vier zitplaatsen niet heel veel. Er is keuze uit drie uitvoeringen: de e.GO Life 20, e.GO Life 40 en de e.GO Life 60. De technische specificaties verschillen nogal per uitvoering, daarom zetten we ze hieronder even per versie op een rij. De genoemde prijzen gelden in Duitsland. De Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend. e.GO Life 20 Batterij: 14,5 kWh Elektromotor: 20 kW Gewicht: 1.150 kilogram Gewichtsverdeling vóór/achter: 48/52 Actieradius WLTP: 100 km Oplaadtijd Schuko Plug 230V: 5,4 uur Oplaadtijd Type 2 éénfase: 3,8 uur Topsnelheid: 112 km/u Acceleratie 0 tot 50 km/u: 7,7 seconden Prijs: 15.900 euro e.GO Life 40 Batterij: 17,5 kWh Elektromotor: 40 kW Gewicht: 1.170 kilogram Gewichtsverdeling vóór/achter: 48/52 Actieradius WLTP: 113 km Oplaadtijd Schuko Plug 230V: 7,3 uur Oplaadtijd Type 2 éénfase: 4,5 uur Topsnelheid: 123 km/u Acceleratie 0 tot 50 km/u: 4,7 seconden Prijs: 17.400 euro e.GO Life 60 Batterij: 23,5 kWh Elektromotor: 60 kW Gewicht: 1.210 kilogram Gewichtsverdeling vóór/achter: 48/52 Actieradius WLTP: 145 km Oplaadtijd Schuko Plug 230V: 9,8 uur Oplaadtijd Type 2 éénfase: 6,9 uur Topsnelheid: 142 km/u Acceleratie 0 tot 50 km/u: 3,4 seconden Prijs: 19.900 euro Het bericht Zorgt de e.Go Life voor een doorbraak op EV-markt? verscheen eerst op ZERauto.nl .
Voor diverse bedrijven geschikt Net als de Nissan is deze Renault Kangoo Z.E. pick-up vooral geschikt voor cateraars, thuisbezorgers van boodschappen en pakketleveranciers. Of zoals Renault zelf noemt: hoveniers, gemeenten, reinigingsdiensten en andere bedrijven. Vier varianten Renault baseert de pick-upversie op de Kangoo Z.E. Maxi. Het bedrijf Agrément Carrossier Veth Automotive zorgt voor de ombouw. Er is keuze uit een basisversie zonder opbouw, vaste zijwanden en een achterklep of een opbouwvariant met een platte laadbak en openklapbare aluminium zijwanden. Bij de derde optie kan dezelfde laadbak ook kippen. De vierde versie heeft een kiepbare veegvuilopbouw van lichtgewicht kunststof. Opladen De Kangoo Z.E. pick-up beschikt over een 60 pk (44 kW) sterke elektromotor en een 33 kWh batterij. Met een 7 kW/32A AC-lader is de batterij via een 7,4 kW oplaadpunt in ongeveer zes uur op te laden. In een uur, bijvoorbeeld tijdens de lunchpauze, kan een rijbereik van zo’n 35 kilometer worden bijgeladen. De actieradius – waarover Renault geen uitspraken doet – is sterk afhankelijk van de lading, het rijgedrag van de bestuurder en de weersomstandigheden. De prijs Kost dat? Renault vraagt 33.584 euro exclusief BTW voor de Kangoo Z.E. pick-up, inclusief batterijkoop. Optioneel levert Renault nog palenrekken, gereedschapskisten, optische signalering en laadbakcoating. Overigens komt een elektrische bedrijfsauto als de Kangoo Z.E. pick-up in Nederland in aanmerking voor subsidieregelingen zoals de MIA, VAMIL en eventuele lokale subsidies. Het bericht Renault Kangoo Z.E. ook als pick-up verscheen eerst op ZERauto.nl .
Nieuwe wielen, nieuwe kleuren De Ioniq krijgt een nieuw ontworpen grille en een aangepaste voorbumper met zilverkleurige bumperdelen, nieuwe luchtinlaten en gewijzigde dagrijverlichting. Ook ’s nachts is de vernieuwde Ioniq te herkennen aan de nieuw ontworpen LED-koplampen. De auto is voortaan te bestellen met nieuwe 15-inch, 16-inch of 17-inch lichtmetalen wielen en vier nieuwe exterieurkleuren: Fluidic Metal, Electric Shadow, Liquid Sand en Typhoon Silver. Uitgebreide veiligheidsvoorzieningen Binnenin de Ioniq zijn de grootste wijzigingen waarneembaar. Naast nieuwe interieurkleuren is de auto voortaan uitgerust met een 10,25-inch touchscreen dat voorzien is van Hyundai’s LIVE Services. Daarmee kan de bestuurder informatie opvragen over het weer, verkeer, flitspalen, snelheidscontroles, parkeerlocaties en de dichtstbijzijnde oplaadstations. Via de Blue Link-applicatie kun je vervolgens informatie over het accupakket opvragen. Naast Apple Carplay en Android Auto is er voortaan een nieuwe Bluetooth-functie en eCall aanwezig. Dat belt automatisch de hulpdiensten als de airbags of alarmknop geactiveerd zijn. De IONIQ Plug-in Hybrid en Hybrid zijn voortaan standaard voorzien van een nieuwe actieve veiligheidsuitrusting. Die bestaat uit: Front Collision Warning en Avoidance Assist met voetgangers- en fietsdetectie en Driver Attention Warning dat in de gaten houdt of de bestuurder niet in slaap valt. Lane Keep Assist en High Beam Assist behoren ook tot de standaarduitrusting. Prijzen Onderhuids verandert er weinig, daar ligt nog steeds een plug-in hybride aandrijflijn die bestaat uit een 1,6-liter benzinemotor en een 8,9 kWh lithium-ion accupakket. Die leveren gezamenlijk 104 kW (141 pk) en 265 Nm koppel. De Ioniq Plug-In Hybrid en Hybrid kunnen volgens de WLTP-cyclus 50 kilometer volledig elektrisch rijden. Hyundai voegt Eco-DAS toe (Eco-Driving Assist System) dat met behulp van het navigatiesysteem de bestuurder helpt om zo efficiënt mogelijk te rijden. Wanneer de vernieuwde Hyundai IONIQ in de showroom staat is nog niet bekend. De priijzen worden later bekendgemaakt. Lees ook: Groter accupakket voor Hyundai IONIQ Electric Het bericht Hyundai frist de IONIQ Plug-in Hybrid en Hybrid op verscheen eerst op ZERauto.nl .
Uiterlijk De complete IONIQ-familie is vernieuwd, maar de aanpassingen aan de IONIQ Electric zijn het grootst. Zoals je ziet heeft Hyundai ook het uiterlijk aangepast. De grille en de bumpers zijn gewijzigd en ook de LED-dagrijverlichting is aangepast. In het interieur tilt Hyundai de afwerking naar een hoger niveau en krijgt het infotainmentsysteem een upgrade. 38,3 kWh De belangrijkste aanpassing is dat de 28 kWh-batterij met pensioen mag. Hyundai past voortaan een 38,3 kWh lithium-ion batterij toe met 36 procent meer opslagcapaciteit. Op basis van de WLTP-norm moet de vernieuwde IONIQ Electric ongeveer 290 kilometer kunnen rijden op een enkele acculading. Dat was bij het uitgaande type 280 kilometer (NEDC). De elektromotor levert 136 pk (was 120 pk) en 295 Nm aan koppel. Opladen Het opladen kan op diverse manieren. De IONIQ Electric heeft een 7,2 kW on-board lager (voorheen was dat een 6,6 kW lader) voor Type 2 AC-opladen. Met een 100 kW snellaadstation is de batterij in 54 minuten tot 80 procent op te laden. Standaard oplaadtijd: 6 uur en 5 minuten 50 kW: ongeveer 57 minuten 100 kW: ongeveer 54 minuten Vanafprijs De vanafprijs van de vernieuwde Hyundai IONIQ Electric is nog niet bekend. Voor het uitgaande type met 28 kWh batterij vraagt Hyundai minimaal 33.995 euro. Mogelijk wordt de 38,3 kWh-versie iets duurder. De auto krijgt sowieso 4 procent bijtelling. De marktintroductie vindt naar verwachting eind 2019, begin 2020 plaats. Technische specificaties Hyundai IONIQ Electric 2019 Motor: Permanent Magnet Synchronous Motor Maximum vermogen: 136 pk Maximum Koppel: 295 Nm Topsnelheid: 163 km/u CO2-uitstoot: 0 g/km Batterijtype: lithium-ion polymeer Capaciteit: 38,3 kWh Bagageruimte: 350 tot maximaal 1.410 liter Gewicht: 1.420 kilogram Het bericht Groter accupakket voor Hyundai IONIQ Electric verscheen eerst op ZERauto.nl .
Bijtelling in 2019 Volledig elektrisch (EV) – 0 g/km CO2 – 4 procent* Overig – > 0 g/km CO2 – 22 procent *4 procent bijtelling geldt geldt tot 50.000 euro van de catalogusprijs, daarboven geldt het algemene bijtellingspercentage van 22 procent. Er is dan sprake van mixbijtelling. Voor voertuigen die elektrisch rijden op waterstof geldt deze beperking niet. Bijtelling in 2020 Volledig elektrisch (EV) – 0 g/km CO2 – 4 procent Overig – > 0 g/km CO2 – 22 procent Deze modellen zijn in aantocht In onderstaand overzicht zijn de Kia e-Soul 64 kWh (204 pk, 64 kWh, 452 km WLTP), de Peugeot e-208 (136 pk, 50 kWh, 340 km WLTP), MINI Cooper SE (184 pk, 250 km WLTP) en de Volkswagen I.D. Hatchback (170 pk) nog niet meegenomen. 13. Renault ZOE R90 – 92 pk – 41 kWh – 317 km (WLTP) – 32.940 euro 12. Hyundai IONIQ Electric – 120 pk – 28 kWh – 280 km (NEDC) – 33.995 euro 11. Renault ZOE R110 – 108 pk – 41 kWh – 300 km (WLTP) – 35.140 euro 10. Nissan LEAF 40 kWh – 150 pk – 40 kWh – 270 km (WLTP) – 38.940 euro 9. Volkswagen e-Golf – 136 pk – 35,8 kWh – 230 km (WLTP) – 40.325 euro 8. Hyundai Kona Electric 64 kWh – 204 pk – 64 kWh – 449 km (WLTP) – 40.995 euro 7. BMW i3 – 170 pk – 42,2 kWh – 285-310 km (WLTP) – 41.994 euro 6. Kia e-Niro 64 kWh – 204 pk – 64 kWh – 455 km (WLTP) – 42.510 euro 5. DS 3 Crossback E-Tense – 136 pk – 50 kWh – 320 km (WLTP) – 43.190 euro 4. BMW i3s – 184 pk – 42,2 kWh – 270-285 km (WLTP) – 45.693 euro 3. Nissan LEAF e+ 62 kWh – 217 pk – 62 kWh – 385 km (WLTP) – 45.850 euro 2. Opel Ampera-e – 204 pk – 60 kWh – 380 km (WLTP) – 46.699 euro 1. Tesla Model 3 Standard Range Plus – 204 pk – 50 kWh – 415 km (WLTP) – 47.800 euro Het bericht Deze 13 elektrische auto’s kosten 30.000 tot 50.000 euro verscheen eerst op ZERauto.nl .
De tweetakt verdwijnt We hebben slecht nieuws voor diegene die met nostalgische gevoelens terugkijkt op Kreidlers, Puch’s of recenter de Yamaha Aerox. De traditionele scooter (en brommer) met tweetakt benzinemotor is aan het verdwijnen. Een Zwitsers onderzoek toonde aan dat de tweetakt benzinemotor erg vervuilend is en steeds meer steden – met Amsterdam voorop – weren scooters met een tweetaktmotor. Binnenstad In Utrecht mogen er vanaf 2020 zelfs alleen nog scooters en brommers met een elektrische aandrijflijn de binnenstad in. Verder moeten nieuwe scooters en brommers vanaf 2018 voldoen aan de Euro4-uitstootnorm, waardoor er ook steeds meer aandacht komt voor brommers met scooters met een elektrische aandrijving. Maar wat zijn nu de voordelen van een elektrische aandrijflijn? De voordelen Veel mensen kijken bij een voertuig met een elektrische aandrijflijn op tegen de laadtijd van het accupakket. Een gemiddelde accu van een elektrische scooter is binnen drie uur tijd tot 75% op te laden. De laatste 25% neemt nog wel veel extra tijd in beslag. De totale laadtijd bedraagt 8 uur. Startproces Wie ooit scooter heeft gereden, weet dat kou en regen invloed hebben op het startproces. Een elektrische scooter kent deze nadelen niet. De elektromotor werkt namelijk pas op het moment dat er ‘gas’ gegeven wordt. De rest van de tijd staat de motor uit. Hierdoor verbruik je ook geen energie als je bijvoorbeeld stilstaat voor het stoplicht. Weinig onderhoud Verder bestaat een elektromotor uit een minimaal aantal draaiende delen, waardoor er nauwelijks onderhoud nodig is. De enige onderdelen die onderhoud behoeven zijn de remmen, banden en het accupakket. De banden van een elektrisch voertuig slijten vaak sneller door het enorme koppel van de elektromotor. Daarentegen kun je de remmen sparen door op de elektromotor af te remmen. Het accupakket blijft in goede conditie door het regelmatig op te laden. De nadelen Zijn er dan ook nadelen aan het rijden met een elektrische scooter? Ja, de actieradius van een elektrische scooter is niet voor iedereen toereikend. Een scooter met een brandstoftank van 5 liter die 1:40 verbruikt komt 200 kilometer ver op één tank benzine. Een gemiddelde elektrische scooter haalt maar de helft daarvan. Verder zijn de kosten van het vervangen van een accupakket een stuk hoger dan bij een conventionele scooter. In de praktijk leggen mensen vaak vooral kleinere afstanden af, dus ook een actieradius van 100 kilometer kan toereikend zijn. Gewoon een kwestie van slim laden. Groot assortiment Past een elektrische scooter bij je rijstijl, dan heb je de keuze uit een groot aantal modellen. Wat dacht je bijvoorbeeld van de sportieve Super SOCO TC of een mooie E-Sourini Scooter? Een elektrische scooters kopen via Lasourisscooters.nl begint al bij 1.399 euro en leasen is mogelijk vanaf 29 euro per maand. Voor 49,95 euro wordt de elektrische scooter zelfs thuisbezorgd. Zo wordt elektrisch rijden nog aantrekkelijker. Het bericht De elektrische scooter wordt steeds populairder verscheen eerst op ZERauto.nl .
Taxi Parisien Hajek heeft direct verschillende designs gemaakt om te laten zien dat de Citroën eCV op diverse manieren inzetbaar is. Bijvoorbeeld als autonoom rijdende ‘Taxi Parisien’ of als normaal personenvervoer. Het ontwerp van de ‘Taxi Parisien’ is geïnspireerd op de donkergroene Renault AG1 ‘Taxi’s de la Marne’ die voor de Eerste Wereldoorlog in Parijs gemeengoed waren. Tot in detail uitgewerkt Hajek heeft de Citroën eCV tot in detail uitgewerkt, maar ook gelet op de kleine details. Kijk bijvoorbeeld naar de drieboutswielen of het retro-ontwerp van het dashboard. Het ontwerp is nog altijd sterk herkenbaar als Eend. Een knappe prestatie wat ons betreft. VIDEO: Citroën eCV Het bericht Nederlander ontwerpt moderne Citroën 2CV verscheen eerst op ZERauto.nl .
Één label, twee aandrijfvarianten DS Automobiles timmert hard aan de weg en introduceert niet één, maar twee geëlektrificeerde modellen. De onlangs geïntroduceerde DS 3 Crossback én de DS 7 Crossback zijn per direct te bestellen als E-Tense. Het merk hanteert hetzelfde label voor twee verschillende aandrijflijnen. De DS 3 Crossback E-Tense wordt volledig elektrisch aangedreven, terwijl de DS 7 Crossback E-Tense is uitgerust met een plug-in hybride aandrijflijn. Nieuwe plug-in hybride aandrijflijn De plug-in hybride aandrijflijn van de DS 7 Crossback E-Tense bestaat uit een 1,6-liter benzinemotor en twee elektromotoren die gezamenlijk 220 kW (300 pk) en 450 Nm koppel produceren. Die aandrijflijn wordt later ook leverbaar voor de Peugeot 3008, Peugeot 508 en Opel Grandland X. Standaard vierwielaandrijving De DS 7 heeft standaard vierwielaandrijving en vier rijmodi (Electric, Sport, Hybrid en 4WD) waarmee de aandrijving naar eigen smaak af te stemmen is. Dankzij het 13,2 kWh accupakket kan de auto volgens de WLTP-cyclus tot 50 kilometer volledig elektrisch rijden met een topsnelheid van 135 km/u. Het opladen duurt via een normaal stopcontact 4 uur. Bij een laadpaal met 11 kW duurt het 1 uur en drie kwartier. Vanaf 58.360 euro Het uiterlijk van de E-Tense-variant verschilt nauwelijks van de reguliere DS 7 Crossback, afgezien van speciale 18-inch velgen en aparte logo’s. Wel staat de achterbank 20 mm hoger om plaats te bieden aan het accupakket. De DS 7 Crossback E-Tense is leverbaar vanaf 58.360 euro. 320 km actieradius Het grootste nieuws is misschien wel de nieuwe DS 3 Crossback E-Tense. Die is uitgerust met een elektrische aandrijflijn die later ook geleverd wordt in de nieuwe generatie Peugeot 208 en Opel Corsa. De elektromotor produceert 100 kW (136 pk) en 260 Nm koppel. Daarmee is de E-Tense in staat om in 8,7 seconden van 0 naar 100 km/u te sprinten. De actieradius bedraagt volgens de WLTP-cyclus maximaal 320 kilometer op één acculading. LEES OOK: Autotest – eerste indruk DS 3 Crossback E-Tense Geschikt voor snelladen Om het gewicht van de elektrische aandrijflijn te compenseren, schaafde DS Automobiles in totaal 50 kg van andere onderdelen af. Het gehele accupakket is in de bodem van de auto verwerkt. Het opladen van het 50 kWh lithium-ion accupakket aan een regulier stopcontact duurt 16 uur. Bij een laadpaal (11 kW) ben je minimaal 5 uur en 1 kwartier kwijt en bij een snellaadstation duurt het 30 minuten om het accupakket tot 80% op te laden. Via zogenaamde Active Cooling wordt het accupakket tijdens het opladen beschermd. Vanaf 43.190 euro Ook het uiterlijk van de DS 3 Crossback E-Tense verschilt nauwelijks van een normale DS 3 Crossback. De compacte, elektrische SUV is er vanaf 43.190 euro en per direct te bestellen. Het is niet bekend wanneer beide modellen in de showroom staan. LEES OOK: AC- en DC-laden: wat is het verschil? Het bericht Elektrische DS 3 Crossback en DS 7 Crossback geprijsd verscheen eerst op ZERauto.nl .
Inductieladen is eigenlijk gewoon een ander woord voor draadloos opladen. De elektriciteit wordt niet via een kabel getransporteerd, maar met behulp van een magnetisch veld. Dat veld wordt ontwikkeld tussen twee magnetische spoelen, waarvan er één in de auto en één in het laadplatform is geplaatst. Inductieladen werkt met wisselstroom , die in de auto nog moet worden omgezet naar gelijkstroom. Inductielaadsystemen voor voertuigen hebben een beveiliging, waardoor de elektriciteit alleen wordt overgebracht wanneer er een voertuig op de laadplaats staat en er zich geen voorwerpen tussen inductieplaats en de ontvanger van de auto bevinden. Inductieladen klinkt misschien futuristisch, maar zonder dat we er bij stilstaan maken veel (kleine) elektronische apparaten er al jaren gebruik van. Elektrische tandenborstels bijvoorbeeld, maar ook steeds meer smartphones zijn geschikt voor inductieladen. LEES OOK: AC- en DC-laden: wat is het verschil? Praktische voordelen inductieladen De nieuwste ontwikkeling is dat ook steeds meer autofabrikanten inductieladen zien als een goed alternatief voor opladen met laadpalen en stekkers. Inductieladen heeft een aantal praktische voordelen. Eventueel gedoe met verschillende soorten stekkerverbindingen vervalt bijvoorbeeld. Op straat hoeven niet allemaal afzonderlijke laadpalen geplaatst te worden, waarmee een inductielaadplaats samen met het ontbreken van laadsnoeren minder ‘straatbeeldverstorend’ is. Tot slot is een inductieplaats veel minder vandalismegevoelig dan een laadpaal. LEES OOK: Een laadpaal kopen, hoe werkt dat eigenlijk? Nu al mogelijk Inductieladen voor het opladen van elektrische auto’s zou in de nabije toekomst de nieuwe standaard kunnen worden. Utrecht heeft dit systeem al voor een aantal stadsbussen. In Rotterdam is in 2016 en 2017 een proef gedaan om dit systeem in de praktijk te testen voor auto’s. Dit werd gedaan met elektrische gemeenteauto’s, die voor het inductieladen overigens wel aangepast moesten worden. Het is namelijk niet mogelijk om een ‘stekkerauto’ zomaar via inductie op te laden. Aanpassen is eenvoudig, maar (voorlopig?) wel prijzig. BMW levert sinds kort wel een losse ‘inductiepad’ voor de plug-in hybrideversie van de 5 Serie, voor 3.330 euro exclusief installatie. In de VS levert Plugless voor zo’n 1.200 tot 2.000 dollar een inductiesysteem, dat bij enkele specifieke typen elektrische auto’s is in te bouwen. Ook Bosch biedt in de VS een achteraf in te bouwen systeem aan. Mercedes-Benz werkt ook aan een dergelijk systeem, maar levert dit nog niet. LEES OOK: Opladen van een elektrische auto: de mogelijkheden Opladen tijdens het rijden? Wat als niet alleen de parkeerplaats, maar de hele weg van inductietechniek wordt voorzien? Dit is nog toekomstmuziek voor de lange termijn, maar wordt wel door verschillende partijen onderzocht. Op papier biedt het grote voordelen: op- of bijladen kan gewoon tijdens het rijden, dus geen gedoe meer met laadplaatsen zoeken of laadsessies moeten inplannen. In 2015 werd in Engeland op afgesloten terrein een praktijktest gedaan met een inductieweg, tests op de openbare weg staan in de planning. Nadelen inductieladen Een van de belangrijkste nadelen van inductietechniek zijn voorlopig de kosten. Een inductieweg zoals hiervoor beschreven kost bijvoorbeeld al gauw zo’n 300.000 tot 500.000 euro per kilometer, zo blijkt uit onderzoek naar de techniek door de TU Delft. Een openbare inductielaadplaats kost al drie keer meer dan een gewone laadpaal. Een privé-inductieplaats zoals eerder genoemd gaat daarentegen prijstechnisch redelijk gelijk op met een privélaadpaal. Een tweede nadeel van de inductietechniek is de efficiëntie. Als elektriciteit via een kabel wordt overgebracht naar de auto treedt er geen noemenswaardig energieverlies op, terwijl er bij inductieladen zo’n 20% energie verloren gaat doordat de elektriciteit via de lucht wordt overgebracht. LEES OOK: Opladen van een elektrische auto: hoe werkt het? Het bericht Inductieladen, wat is dat eigenlijk? verscheen eerst op ZERauto.nl .
Knotsgekke race Robin Frijns rijdt een sterk Formule E-seizoen. De Limburger stond al drie keer op het podium in de elektrische raceklasse. Met zijn overwinning in de achtste van in totaal dertien Formule E-races neemt Frijns bovendien de leiding in het klassement over. Op het kletsnatte stratencircuit van Parijs ging de Formule E-race er redelijk chaotisch aan toe. In de Formule E zijn de auto’s standaard voorzien van all-weather-banden met profiel en er zijn geen bandenwissels. Dat maakt het voor de coureurs soms best lastig. Druk programma In tegenstelling tot meerdere rijders die door de regenval crashte, toonde Robin Frijns zijn kwaliteiten als regenrijder en reed hij met een beschadigde voorvleugel naar zijn eerste Formule E overwinning ooit. “Regen is wel het laatste wat je wilt als je aan de leiding rijdt”, zei Frijns achteraf. “Het was misschien wel de moeilijkste race van mijn leven. “Maar geweldig dat het is gelukt!” Formule E is overigens niet de enige klasse waarin Frijns actief is. De coureur uit Maastricht rijdt ook voor Audi in de DTM-klasse. Bij de laatste test vorige week was hij de snelste op de baan. Komend weekend staat de openingsrace van het DTM-seizoen op de agenda. De week daarna wordt de volgende Formule E-race gehouden in de straten van Monte Carlo. Het bericht Robin Frijns eerste Nederlandse Formule E-winnaar verscheen eerst op ZERauto.nl .