Nieuws

Het laatste elektrisch nieuws vanuit ZER-auto

“Elektrische BMW X1, 5 Serie en 7 Serie binnen twee jaar”

Elektrificatie BMW Group – waar BMW, MINI, Rolls-Royce en BMW Motorrad onderdeel van zijn – maakt zich klaar voor elektrificatie van het modellengamma. Nu al levert BMW de i3, iX3, iX en i4. In de toekomst komen daar nog diverse andere modellen bij, waaronder dus een elektrische versie van de X1, 5 Serie en 7 Serie. Deze drie modellen worden nog voor het eind van 2023 voorgesteld. 2030 MINI en Rolls-Royce zullen vanaf het begin van de jaren 2030 uitsluitend volledig elektrisch zijn. BMW doet het wat rustiger aan, maar ook bij BMW is elektrificatie in opmars. Laadinfrastructuur loopt achter Zipse: “e-mobiliteit heeft zijn intrede gedaan in ons dagelijks leven. De laadinfrastructuur houdt het echter niet bij. Hier in Duitsland en in heel Europa moet het snel en merkbaar worden uitgebreid. Daar pleit ik als ACEA-voorzitter ook voor. De groei van elektrische auto’s overtreft nu al de groei van het huidige laadvermogen in Duitsland met een factor vijf.” Ook meer focus op waterstof Zipse vervolgt: “Veel EU-landen hebben nog helemaal geen laadnetwerk. Zonder een coherent kader kan geen enkele technologie worden geïmplementeerd of algemeen aanvaard worden. Dit geldt zowel voor e-mobiliteit als voor waterstof. Daarom moeten de volgende stappen naar een scherpere CO2-reductie in Europa na 2030 alleen worden besloten op basis van de laadinfrastructuur die dan daadwerkelijk is gebouwd. Een review in 2028 kan dan de juiste specificaties voor de rest van de reis bepalen.” Het bericht “Elektrische BMW X1, 5 Serie en 7 Serie binnen twee jaar” verscheen eerst op ZERauto.nl .

04 november 2021

WALKAROUND: de nieuwe Volkswagen ID.5 (2022)

Sportiever design voor Volkswagen ID.5 Zie de Volkswagen ID.5 als een meer sexy alternatief voor de ID.4. Volkswagen positioneert het model qua prijs ook boven de ID.4. Die hogere prijs valt goed te praten door de rijkere uitrusting. Zo heeft de Volkswagen ID.5 standaard en LED-balk die beide koplampen met elkaar verbindt, een sportievere voorbumper, in kleur gespoten sideskirts, zilveren dakomlijsting, een zwart dak, een andere achterbumper en een achterspoiler die mooi in het design is geïntegreerd. Kortom: aardig wat verschillen ten opzichte van de ID.4. 12-inch infotainmentsysteem standaard In het interieur is er ook meer standaard, denk aan een 12-inch infotainmentsysteem en een 5,3-inch digitaal instrumentencluster. Ook sfeerverlichting met 30 kleuren hoort thuis in de ID.5. Optioneel levert Volkswagen een head-up display met augmented reality. De afwerking van het interieur is in de Volkswagen ID.4 naar een hoger plan getild. Zo is de toplaag van het dashboard van een zachter materiaal gemaakt voor meer luxegevoel. Maar het basisdesign van het interieur is in de ID.5 gewoon helemaal gelijk aan dat van de ID.4. WALKAROUND Volkswagen ID.5 (2022) – Leuker dan ID.4? – AutoRAI TV Afmetingen Volkswagen ID.5 Door naar de afmetingen. De Volkswagen ID.5 is 4.599 mm lang, 1.613 mm hoog en 1.852 mm breed. Kies je de sportievere GTX-uitvoering – GTX is het performancelabel van de ID-familie van Volkswagen – dan praat je over een lengte van 4.582 mm en een hoogte van 1.619 mm. De wielbasis en bodemvrijheid is voor alle ID.4’s gelijk: respectievelijk 2.766 mm en 170 mm. Saillant detail is dat de ID.5 op het oog minder praktisch oogt ten opzichte van de ID.4, maar dat de ID.5 toch een grotere bagageruimte heeft. Dat komt omdat de schouderlijn bij de ID.5 wat hoger is waardoor je 6 liter bagageruimte wint. De ID.5 heeft 549 liter versus 543 liter voor de ID.4. Klap je de achterbank neer, dan ontstaat in de ID.5 maximaal 1.561 liter opbergruimte. 12 mm minder hoofdruimte Een concessie moet je wel doen in de ID.5: je levert door het coupédak in aan hoofdruimte. Het gaat om 12 mm. Is dat merkbaar? Als volwassen persoon van 1,85 meter kun je nog altijd goed achterin de ID.5 zitten. Wel moet je iets meer bukken tijdens het instappen, maar echt merkbaar is dat alles niet. Er valt uitstekend mee te leven dus, helemaal als je achterin louter kinderen plaatst. Standaard met 77 kWh-batterij Volkswagen levert de ID.4 ook met een 52 kWh-batterijpakket. In de ID.5 is dat niet mogelijk, want Volkswagen levert hem altijd met een 77 kWh-batterij. Hoeveel actieradius heb je dan? De versies Pro en Pro Performance komen 520 kilometer ver op een volle lading stroom (WLTP) en bij de GTX-uitvoering is dat 480 tot 490 kilometer (WLTP). Volkswagen ID.5 Pro, Pro Performance en GTX Pro, Pro Performance en GTX, hoe zit dat precies? De Pro en Pro Performance hebben achterwielaandrijving. De Volkswagen ID.5 Pro beschikt over een 174 pk en 310 Nm sterke elektromotor, goed voor een 0-100-tijd van 10,4 seconden. Kies je de Pro Performance, dan krijg je 204 pk en 310 Nm en een 0-100-sprint van 8,4 seconden. De Volkswagen ID.5 GTX heeft twee elektromotoren, eentje op de vooras (109 pk/162 Nm) en eentje op de achteras (204 pk/310 Nm). Dat maakt samen 299 pk. Sprinten van 0 naar 100 km/u kan in 6,3 seconden. De ID.5 GTX haalt een topsnelheid van 180 km/u, bij de Pro en Pro Performance is dat 160 km/u. De GTX heeft een geremd trekvermogen van 1.400 kilogram, versus 1.200 kilogram voor de modellen met enkel achterwielaandrijving. Snelladen tot 135 kW Standaard kan de Volkswagen ID.5 overweg met 135 kW aan laadkracht, daar waar de ID.4 maximaal opgeladen kan worden met 125 kW. Althans, voorlopig. Want is er een software-over-the-air-update in de maak waardoor ook de Volkswagen ID.4 met 135 kW kan opladen. Normaal laden kan met de ID.5 tot 11 kW. Met 135 kW is 30 minuten laden goed voor 390 kilometer extra rijbereik voor de Pro en Pro Performance, bij de ID.5 GTX is dat 320 kilometer. Een primeur voor de ID.5: bidirectionaal laden is mogelijk, zodat de auto ook kan dienen als powerbank om je apparatuur in huis van energie te voorzien. Via software-over-the-air updates wordt de ID.5 in de toekomst alleen maar slimmer en beter. SSP volgt MEB op Net als de ID.3 en ID.4 staat ook de nieuwe Volkswagen ID.5 op het modulaire MEB-platform dat Volkswagen speciaal voor elektrisch aangedreven voertuigen heeft ontwikkeld. In de toekomst introduceert Volkswagen Groep het zogeheten Scalable Systems Platform, genaamd SSP. Dit gaat de technische complexiteit aanzienlijk verminderen. SSP is de opvolger van de huidige platformen MQB, MSB, MLB (voor verbrandingsmotoren), plus MEB en PPE (voor vol-elektrische modellen). Dit betekent dat de Volkswagen Groep dus van drie ICE-platformen naar twee BEV-platformen en uiteindelijk één uniforme architectuur gaat voor het gehele productportfolio. Volkswagen Project Trinity De Groep is voornemens de productie op het SSP-platform in 2026 te starten. Naar verwachting wordt de Volkswagen Project Trinity – een lage, sportieve sedan die vanaf 2026 in Wolfsburg wordt gebouwd – het eerste model op het SSP-platform. De SSP-auto’s worden volledig elektrisch, volledig digitaal en zeer schaalbaar. Op dit moment is de bouw van meer dan 40 miljoen voertuigen op SSP gepland. Net als het MEB vandaag de dag stelt Volkswagen het SSP beschikbaar aan andere autofabrikanten. Maar dat is voor nu allemaal nog toekomstmuziek. Allereerst verschijnen er nog diverse elektrische modellen op het MEB-platform. Hieronder even een kort overzicht van de planning: 2022: productieversie ID.Buzz: een elektrische re-make van de iconische microbus 2022: productieversie ID Aero (waarschijnlijk): een sportieve elektrische sedan 2023: productieversie ID Space Vizzion: een elektrische stationwagon 2023: introductie van ID.3 GTX, performanceversie van ID.3 met naar schatting 245 pk, in lijn met Golf GTI 2024/2025: productieversie ID Life, compacte stadsauto met een vanafprijs die ligt tussen de 20.000 en 25.000 euro ID.3 Cabriolet Volkswagen heeft ook een ID.Buggy laten zien, maar ziet af van een productieversie. Wel overweegt Volkswagen serieus een ID.3 Cabriolet in productie te nemen. De feedback die Volkswagen ontvangen heeft, was bijzonder positief. En dan ook nog het volgende: rond 2025 heeft Volkswagen in elk relevant segment een elektrisch model. De laatste auto met conventionele verbrandingsmotor rolt tussen 2033 en 2035 van de band. Het bericht WALKAROUND: de nieuwe Volkswagen ID.5 (2022) verscheen eerst op ZERauto.nl .

03 november 2021

Beginnende bestuurders onzekerder achter het stuur

Coronapandemie Als je ten tijde van of vlak voor de coronapandemie jouw rijbewijs gehaald hebt, heb je hier mogelijk nog niet veel gebruik van gemaakt. Niet gek, want tijdens de pandemie was er meestal geen noodzaak om de weg op te gaan. Inmiddels wordt het weer een stuk drukker op de weg en stappen beginnende bestuurders op het moment onzekerder achter het stuur. Dit blijkt uit het onderzoek dat Interpolis en Motivaction recent hielden onder ruim 2.000 Nederlanders. Jongeren zijn minder handig geworden Voor de coronapandemie waren veel beginnende bestuurders redelijk handig in het verkeer. Dit kwam vooral doordat zij veelvuldig de weg op gingen na het behalen van hun rijbewijs. Tijdens de coronapandemie gebeurde dit aanzienlijk minder. Gevolg hiervan is dat jongeren minder handig zijn geworden in het verkeer. Dit blijkt ook uit het onderzoek van Interpolis en Motivaction. Zo vindt 10% van de jongeren zich inmiddels minder handig in het verkeer dan voor de coronapandemie. Het is overigens niet zo dat alleen jongeren vinden dat zij minder handig zijn geworden op de weg. Van de overige weggebruikers geeft namelijk ook 26% aan zichzelf minder handig te vinden. Meer stress en een opgejaagd gevoel Doordat beginnende bestuurders zich minder handig vinden, gaan zij met een onzekerder gevoel achter het stuur zitten. Toch zijn er ook andere factoren die bijdragen aan de onzekerheid onder deze groep bestuurders. Uit de resultaten van het onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat jongeren zich meer gestrest voelen in het verkeer dan voor de coronapandemie. 35% ervaart namelijk stress op het moment dat zij plaatsnemen achter het stuur van een auto. Daarbij komt dat 42% van de beginnende bestuurders ook een opgejaagd gevoel ervaart bij deelname aan het verkeer. Beginnende bestuurders rijden met een hogere snelheid Beginnende bestuurders mogen zich dan onzekerder voelen, maar toch zijn ze harder gaan rijden. Het onderzoek laat zien dat 33% van de jongeren inmiddels harder rijdt dan voor de pandemie. “We weten dat de jongste bestuurders 10 keer meer kans hebben op een ongeluk dan andere weggebruikers. Dat zij sneller zijn gaan rijden is zorgelijk”, zegt Chantal Vergouw, directievoorzitter bij Interpolis. “Enige mate van zelfoverschatting zien we nogal eens terug bij deze bestuurders. Het is dan ook belangrijk dat jongeren op hun snelheid en op andere weggebruikers letten, zeker als de verkeersintensiteit de komende maanden toeneemt.” Groter kans op ongelukken door afleiding Tijdens het rijden kijken veel beginnende bestuurders zo nu en dan op hun smartphone. Dit geldt overigens ook voor de andere weggebruikers. Niet gek dat bij 68% van de ongelukken afleiding tegenwoordig een rol speelt. Je hebt immers maar één paar ogen en hiermee kun je niet gelijktijdig op de weg en op jouw smartphone letten. Daarom wordt mono rijden gestimuleerd . Dit kan met behulp van een speciale app. Deze app moet ervoor zorgen dat automobilisten niet de neiging hebben om continu hun telefoon te pakken. Gebruik je zelf inmiddels een app om afleidingen te voorkomen als je rijdt? Dan betekent dit niet dat een aanrijding geheel uitgesloten is. Een ongeluk zit immers in een klein hoekje. Zorg er daarom voor dat je ook goed verzekerd bent. Rijd je in een auto die maximaal 6 jaar oud is? Kies dan voor een all risk verzekering. Voor auto’s van 6 tot 10 jaar volstaat WA + Beperkt Casco, terwijl je voor auto’s ouder dan 10 jaar het beste alleen een WA-verzekering af kunt sluiten. Het bericht Beginnende bestuurders onzekerder achter het stuur verscheen eerst op ZERauto.nl .

29 oktober 2021

Toyota bZ4X: dit is de productieversie

Verschillende aandrijfvormen Toyota is op weg naar ‘zero emission’ en richt zich hierbij op verschillende aandrijfvormen: hybride-elektrisch, plug-in hybride-elektrisch, batterij-elektrisch en waterstof-elektrisch. Al deze technologieën samen helpen om het doel van CO2-uitstoot af te bouwen en CO2-neutraliteit te bereiken. Toyota komt op termijn met een reeks bZ-modellen. Deze bZ4X trapt af. bZ4X is ruimer dan Toyota RAV4 De Toyota bZ4X is 85 mm lager dan de Toyota RAV4, terwijl de wielbasis 160 mm langer is en de motorkap 50 mm lager. Ook zijn de overhangen voor en achter korter dan bij de RAV4. Tegelijkertijd biedt de bZ4X meer interieurruimte. Ook de bagageruimte is royaal: met de achterbank in de normale positie bedraagt de inhoud 452 liter. De batterij ligt natuurlijk in de bodemsectie, waardoor er een laag zwaartepunt ontstaat. Slimme aerodynamica Het ontwerp bevat aerodynamische elementen die bijdragen aan de grote actieradius van de bZ4X. Denk aan de volledig afgedekte bodem, tweedelige dakspoiler, kleine spoilerrand onder de achterruit, diffuser aan de achterzijde en een onder een bepaalde hoek geplaatste achterruit. Ook zorgen de openingen op de uiterste hoeken van de voorbumper voor minder turbulentie van de luchtstroom langs de voorwielen. De smalle, onderste grille is voorzien van een klep om zowel koellucht naar de batterij te leiden als de luchtweerstand te verlagen. Twee aandrijfvarianten Toyota levert de bZ4X met keuze uit twee aandrijfvarianten. De voorwielaangedreven versie heeft een elektromotor met 150 kW vermogen en 265 Nm koppel, waarmee een acceleratie van 0-100 km/u in 8,4 seconden mogelijk is. De topsnelheid bedraagt 160 km/u. Er is ook een vierwielaangedreven versie met 160 kW en 336 Nm koppel. De topsnelheid is gelijk aan die van de voorwielaangedreven versie, terwijl de acceleratie van 0-100 km/u slechts 7,7 seconden vergt. XMode De vierwielaangedreven versie van de Toyota bZ4X is voorzien van twee 80 kW sterke elektromotoren, waarbij een op de vooras en een op de achteras gemonteerd is. XMode met diverse rijmodi is te selecteren voor rijden in moeilijke omstandigheden, met instellingen voor sneeuw/modder, diepe sneeuw en modder (snelheden tot 20 km/u) en Grip Control voor zwaarder terrein (onder 10 km/u). One-pedal-driving De aandrijflijn biedt de mogelijkheid van one-pedal-driving. Hierbij zorgt de extra sterke energieregeneratie bij ‘gas los’ voor een zodanig sterke vertraging, dat de bestuurder met enkel het stroompedaal kan accelereren én remmen. 71,4 kWh-batterij De lithium-ion-batterij biedt een capaciteit van 71,4 kWh, goed voor een actieradius van meer dan 450 kilometer (WLTP). In lijn met de ontwikkelingstargets verwacht Toyota een marginale afname van de prestaties van de batterij – ongeveer 10% – in tien jaar tijd of na 240.000 gereden kilometers (wat het eerste is bereikt). De genoemde cijfers zijn afhankelijk van de uitvoering van de Toyota bZ4X en nog onder voorbehoud van homologatie. Bij een 150 kW snellader (CCS2) is opladen tot 80% van de capaciteit mogelijk in ongeveer 30 minuten. Batterij is watergekoeld Meervoudige bewaking van spanning, stroom en temperatuur, op celniveau, houdt de batterij gezond. Als een abnormale warmteontwikkeling wordt gedetecteerd, worden automatisch controles geactiveerd. Er zijn tegenmaatregelen genomen om materiaaldegradatie tegen te gaan en het fabricageproces is beveiligd om te voorkomen dat vreemde stoffen in de batterij terechtkomen. Een primeur voor Toyota is dat de batterij watergekoeld is. Interieur Toyota bZ4X Het thema in het interieur is ‘lagom’ – Zweeds voor ‘precies goed’. Dat komt tot uiting in het comfort, de ruimte en de huislijke sfeer. Die sfeer wordt versterkt door de toepassing van zachte, geweven bekledingsstoffen, satijn afwerkingsdetails en de optie van een panoramisch dak. Het instrumentenpaneel is slank van vorm en laag geplaatst. Het 7-inch TFT instrumenten- en informatiedisplay bevindt zich direct in het blikveld van de bestuurder en kan het display met minimale oogbewegingen zien, wat het principe ‘handen aan het stuur, ogen op de weg’ ondersteunt. ‘One Motion Grip’ De bZ4X wordt verder als eerste productiemodel van Toyota leverbaar met het nieuwe steer-by-wire-systeem ‘One Motion Grip’. Hierbij werkt de besturing zonder mechanische verbinding tussen het stuur en de voorwielen. De wielen worden elektronisch bestuurd op basis van de input van het stuurwiel. Dankzij dit ruimtebesparende systeem biedt de auto meer beenruimte, een betere zitpositie en een gemakkelijkere in- en uitstap. Bijzonder stuurwiel Het traditionele stuurwiel is vervangen door de zogenoemde One Motion Grip-control, die het besturen van de bZ4X gemakkelijker maakt en ‘overpakken’ overbodig maakt. ‘Full-lock’ kan worden bereikt met slechts een draai van 150 graden. Zonnepanelen in het dak De actieradius van de Toyota bZ4X kan worden vergroot met de optionele zonnepanelen in het dak (solar roof) van de auto. Die 100% duurzaam gegenereerde zonne-energie wordt dan direct in de batterij opgeslagen. Bovendien zijn de zonnepalen altijd actief, met of zonder ingeschakeld contact. Toyota heeft berekend dat het systeem in een heel jaar voldoende energie kan opwekken om 1.800 kilometer te rijden. 3de generatie Toyota Safety Sense Toyota voorziet de bZ4X van de 3de generatie van Toyota Safety Sense. Dit pakket aan veiligheids- en assistentiesystemen omvat nieuwe en verbeterde functies – zoals een groter detectiebereik – die bescherming bieden tegen nog uiteenlopender risico’s op veel voorkomende ongevallen. Verder is ook een nieuw multimediasysteem met software-updates ‘over-the-air’ (OTA) beschikbaar. Het bericht Toyota bZ4X: dit is de productieversie verscheen eerst op ZERauto.nl .

29 oktober 2021

Toyota Mirai legt recordafstand af op één tank waterstof: 1.360 kilometer

Waterstofauto De Toyota Mirai heeft een vermelding in het Guinness Book of Records te pakken. In het zuiden van Californië legde de waterstof aangedreven sedan een de recordafstand af op een enkele tank waterstof: 1.360 kilometer. Dat is ruim twee keer de officiële WLTP-actieradius van 650 kilometer van de Mirai. Zuinige rijders Tijdens de recordpoging zaten Wayne Gerdes en Bob Winger achter het stuur. Met de huidige benzineprijzen wil je deze twee heren als chauffeur hebben, ze zijn namelijk expert op het gebied van zuinig rijden. In het verleden hebben ze meerdere zuinigheidsrecords gevestigd door heel slim en rustig te rijden. Tijdens de rit verbruikte de Mirai 5,6 kg aan waterstof. Waterstof tank je namelijk niet per liter maar per kilo en de Mirai is voorzien van drie waterstoftanks, met dus een totale capaciteit van 5,6 kg. Route Het duo vertrok met de Toyota Mirai vanaf het Toyota Research Center in Gardena via Santa Barbara naar San Diego, in het uiterste zuidwesten van Californië. Die route werd de volgende dag via een andere weg in omgekeerde richting gereden. CO2-uitstoot Gerders en Winger legde de eerste dag een afstand van 761 kilometer af en 599 kilometer op de tweede dag. Daarbij werd de spits niet vermeden en de buitentemperatuur varieerde tussen de 18 en 28 graden Celsius. In vergelijking met een gemiddelde benzineauto is tijdens de recordrit 301,2 kg aan CO2-uitstoot bespaard. Verbetering Het vorige afstandsrecord voor waterstofauto’s werd eerder dit jaar gezet, ook in een Toyota Mirai. Toen vond de emissievrije rit plaats op de openbare wegen ten zuiden van Parijs en haalde de auto met één tankbeurt een afstand van 1.003 kilometer.     Het bericht Toyota Mirai legt recordafstand af op één tank waterstof: 1.360 kilometer verscheen eerst op ZERauto.nl .

27 oktober 2021

Mega-order voor Tesla: dit bedrijf bestelt 100.000 (!) Tesla Model 3’s

Auto huren Als je met het vliegtuig op vakantie gaat en toch over een paar wielen wil beschikken, dan kom je al snel uit bij autoverhuurbedrijven als Europcar, Alamo, Sixt en Hertz. Bij de meeste kun je inmiddels gewoon een elektrische auto huren, maar Hertz pakt het nu helemaal groots aan. Tesla huren Het internationaal opererend Amerikaans autoverhuurbedrijf heeft namelijk een gigantische order geplaatst bij Tesla, voor 100.000 exemplaren van de Model 3. Zulke orders komen eigen nooit voor, bij een bestelling van 1.000 auto’s – door bijvoorbeeld een overheidsinstantie – spreken wel al over een megadeal. Verenigde Staten en Europa De auto’s worden in de komende 14 maanden geleverd en zullen al vanaf begin november te huur zijn op Hertz-locaties in de belangrijkste Amerikaanse markten en delen van Europa. Met de huidige bestelling zal meer dan 20 procent van de wereldwijde Hertz-vloot uit EV’s bestaan. Big money Persbureau Bloomberg meldt op basis van anonieme bronnen dat er met de deal in totaal een bedrag van 4,2 miljard dollar gemoeid is, omgerekend 3,6 miljard euro. Het is daarmee de grootste aankoop ooit van elektrische auto’s. Best verkochte auto Europa De zaken gaan sowieso goed bij Tesla. In de maand september stond de Tesla Model 3 bovenaan de Europese verkooplijst, met 24.600 geregistreerde eenheden – een marktaandeel van 2,6%. Nog nooit eerder was een elektrische auto het best verkochte model in Europa. De Hertz-order is dan ook wederom goed nieuws voor Tesla-aandeelhouders, want het aandeel schoot direct na de bekendmaking bijna vijf procent omhoog.     Het bericht Mega-order voor Tesla: dit bedrijf bestelt 100.000 (!) Tesla Model 3’s verscheen eerst op ZERauto.nl .

25 oktober 2021

Stellantis komt dit jaar nog met bedrijfswagen op waterstof

Op de markt van personenauto’s op waterstof zijn Toyota en Hyundai de grote spelers met de Mirai en de Nexo . Stellantis, het bedrijf achter Citroën, Peugeot, Opel en de merken van het voormalige FCA-concern, ziet vooral toekomst voor waterstof in het segment van bedrijfswagens. Sterker nog, die toekomst is eigenlijk nu al, want Stellantis laat weten dat het dit jaar nog een lichte bedrijfswagen met waterstofaandrijving introduceert. Grote actieradius, snel bijtanken Het gaat om een waterstofversie van de Citroën Jumpy, Peugeot Expert en Opel Vivaro. Die werden eerder dit jaar al aangekondigd en gaan dus dit jaar nog in (beperkte) serieproductie. Met deze waterstofbusjes richt Stellantis zich op de klanten die willen elektrificeren, maar die ook lange afstanden rijden en/of snel moeten kunnen bijtanken. Dan is een batterij-elektrische bedrijfswagen niet altijd praktisch, maar biedt een waterstof-elektrische bedrijfswagen uitkomst. Bovendien blijft, net als bij de batterij-elektrische versie, het laadvolume volledig behouden. Toch opladen aan stekker Stellantis heeft voor de waterstofaandrijflijn gekozen voor een concept dat een goede balans biedt tussen het vermogen van de brandstofcel, inhoud van de waterstoftanks, capaciteit van de batterij en productiekosten. Die batterij is in zekere zin bijzonder, want voor extra actieradius is die indien nodig ook nog oplaadbaar met een stekker. Handig als er even geen waterstoftankstation in de buurt is. Actieradius Met alleen de opgeladen batterij zou je zo’n 50 kilometer ver moeten komen. De totale actieradius bedraagt “meer dan 400 kilometer” volgens de WLTP-cyclus. Dat is ruimschoots verder dan de batterij-elektrische uitvoering komt. Overige specificaties De overige specificaties nog eens op een rij. De elektromotor heeft een vermogen van 100 kW (136 pk). De acceleratie van 0-100 km/h duurt 15 seconden, maar dat is voldoende voor in de stad. Bovendien is de eerste acceleratie vanuit stilstand dankzij het direct beschikbare koppel sneller dan bij de brandstofversie. De topsnelheid is begrensd op 130 km/h. De drie waterstoftanks bieden samen plaats aan 4,4 kg waterstof (onder een druk van 700 bar), de batterij heeft een capaciteit van 10,5 kWh. De waterstoftechniek is volledig in de motorruimte en bodem van de bestelbus geïntegreerd, waardoor het volledige laadvolume van 5,3 tot 6,1 m 3 (afhankelijk van lengte-uitvoering) beschikbaar blijft. Het maximale trekgewicht bedraagt 1.000 kg. Prijzen? De waterstofversie van de Citroën Jumpy, Peugeot Expert en Opel Vivaro komt eind dit jaar op de markt. Prijzen zijn nog niet genoemd en de Opel is hoe dan ook alleen op speciale aanvraag leverbaar. Hoe alle elementen van de waterstof-aandrijflijn in de auto zijn verwerkt, zonder de laad- of interieurruimte negatief te beïnvloeden, zie je goed bij het opengewerkte model hieronder. Het bericht Stellantis komt dit jaar nog met bedrijfswagen op waterstof verscheen eerst op ZERauto.nl .

25 oktober 2021

Zeekr 001 rolt van de band

Nieuwe fabriek in Ningbo De productie van de Zeekr 001 is al gestart in het Chinese Ningbo. Het systeem heeft een zogeheten 5G+-netwerk en moet daarmee hyper efficiënt kunnen produceren. In de fabriek staan meer dan 300 robots. Er is minimale mankracht nodig om de auto’s te kunnen bouwen. Zeekr 001 De 4,97 meter lange Zeekr 001 werd al in april 2021 gepresenteerd. Sindsdien heeft het merk hard gewerkt om de productie te kunnen opstarten. De auto maakt gebruik van een OTA-systeem zodat updates over-the-air uitgevoerd kunnen worden. 544 pk! De Zeekr 001 is een snelle elektrische auto met een wielbasis van meer dan drie meter. Het systeemvermogen komt uit op 400 kW – omgerekend 544 pk – en een maximum koppel van 768 Nm. Dit resulteert in een 0-100-tijd van slechts 3,8 seconden. De 100 kWh-batterij laat zich in ongeveer 30 minuten opladen van 10 tot 80 procent. Je kunt met maximaal 360 kW opladen. China Zeekr start met levering in China. Het merk poogt nog voor de jaarwisseling twee zogeheten Experience Centers te openen in Hangzhou en Shanghai. Het merk opent ook supersnelle 360 kW laadstations in tien steden nog voor het einde van 2021. Zes modellen Zeekr heeft de intentie om de komende vijf jaar ongeveer zes verschillende modellen uit te brengen. De 001 is de eerste. Hoe de andere modellen gaan heten, zal geen verrassing zijn. Het merk maakt gebruik van het SEA-platform van Geely. SEA staat voor Sustainable Experience Architecture. De batterij- en aandrijftechnologie komt allemaal bij Geely vandaan. Zeekr richt zich allereerst op de Chinese markt. Het bericht Zeekr 001 rolt van de band verscheen eerst op ZERauto.nl .

19 oktober 2021

Dit is de Maxus eDeliver 9 Chassis Cab

Vier configuraties Maxus lanceert de eDeliver 9 Chassis Cab in vier configuraties, elk met een accu van 65 kWh. De Chassis Cab is er als L3 met een maximaal toegestane lengte van 6.529 mm en als L4 met een toegestane lengte van 6.835 mm. Zowel de L3 als de L4 is te combineren met een N1- of een N2-configuratie, met een GVW tot 4.050 kg. Alles is standaard De Maxus eDeliver 9 Chassis Cab kent slechts één uitrustingsniveau, omdat alles standaard is. Onder meer airconditioning, een 10-inch touchscreen met achteruitrijcamera, Apple Carplay/Android Auto, parkeersensoren voor, LED-koplampen, Lane Change Assist, Blind Area Monitoring en bandenspanningscontrole TPMS zijn standaard. Diverse varianten “Een chassis-cabinebedrijfswagen is bedoeld voor opbouw. Maxus realiseert zich dat bedrijfsmatige gebruikers op dit vlak sterk uiteenlopende wensen hebben. De eDeliver 9 Chassis Cab biedt daarom buitengewoon veel mogelijkheden om aan die wensen tegemoet te komen. In de L4 N2-configuratie is de maximaal toegestane lengte van de eDeliver 9 met opbouw maar liefst 6.835 mm. Maxus biedt echter de mogelijkheid om met een attest tot maximaal 7.092 mm lengte te gaan. Met een attest is de toegestane hoogte ook te verruimen van standaard 2.960 mm naar 3.300 mm. De maximale breedte is standaard 2.136 mm en met attest is 2.250 mm mogelijk. Bovendien mag de Maxus eDeliver 9 Chassis Cab een aanhanger (geremd) tot 1.200 kg trekken. Dat maakt deze bedrijfswagen zeer veelzijdig inzetbaar, ook voor het zwaardere werk”, stelt Maxus. Aandrijflijn Voor de eDeliver 9 heeft Maxus sterk gefocust op de hoogst efficiënte elektromotor en aandrijving, voor een gunstig stroomverbruik en een grote reële actieradius. De elektromotor levert een piekvermogen van 150 kW en een maximumkoppel van 310 Nm. De maximumsnelheid is begrensd op 100 km/u en bij de speciale, met B-rijbewijs te rijden, N2-versie is dat 90 km/u. De eDeliver 9 Chassis Cabine heeft een 65 kWh accu. De actieradius is afhankelijk van de opbouw, maar in de praktijk kan op een rijbereik van gemiddeld 140 tot 200 km worden gerekend. Maxus biedt 8 jaar garantie op de high voltage-accu met een maximum van 160.000 kilometer en 5 jaar op het voertuig. 3-faselader AC én standaard DC snelladen Alle bestelwagens van Maxus zijn standaard voorzien van zowel AC- als DC-laders. De Maxus eDeliver 9 Chassis Cab is ook standaard voorzien van een on-board 3-fase AC-lader, waarmee 11 kWh kan worden geladen. Snelladen (DC) kan met 65 kWh, waarbij de accu in 36 minuten van 20 naar 80 % is op te laden. Bij 11 kWh bedraagt de laadtijd 6,30 uur (5-100 %). De Nederlandse prijzen exclusief BTW van de Maxus eDeliver9 Chassis Cab voor 2021 zijn als volgt: L3 N1 65 kWh € 58.990 L4 N1 65 kWh € 59.990 L3 N2 65 kWh € 59.990 L4 N2 65 kWh € 60.990 Opties Metaalkleur € 650 RAL-kleur € 1.200 Het bericht Dit is de Maxus eDeliver 9 Chassis Cab verscheen eerst op ZERauto.nl .

19 oktober 2021