Hyundai Ioniq 5 De Ioniq 5 maakt gebruik van zogeheten Vehicle to Load-technologie (V2L). Je kunt de accu niet alleen opladen, maar er ook weer stroom uithalen. Hyundai levert de Ioniq 5 met een speciale adapter die je in de laadpoort kunt steken. De adapter heeft een stopcontact, waarin je al je elektrische huis-tuin-en-keuken-apparatuur kunt steken. De V2L-functie van de IONIQ 5 heeft een vermogen van 3,6 kW. Bouwkeet Op windparkproject Windplanblauw in Flevoland is een unieke pilot met deze technologie gestart: Hyundai, Dura Vermeer en AirQon slaan de handen ineen om de bouwketen volledig te laten draaien op accu’s van elektrische auto’s. De gemiddelde stroomvraag van een standaard bouwkeet ligt tussen de 6 tot 8 kWh per dag. In de Ioniq 5 ligt een accupakket met een capaciteit van 58 kWh of 73 kWh. Ruim voldoende dus om aan het eind van de dag zonder problemen weer naar huis te rijden. Bericht gaat verder onder de foto Alles opladen Tijdens de pilot wordt ook gekeken of het mogelijk is om een extern accupakket op de bouwplaats op te laden met de elektrische Hyundai. Dit pakket kan op zijn beurt na werktijd de elektrische machines op de bouwplaats weer opladen. Emissieloze bouwplaatsen Als het project succesvol verloopt gaan de partijen deze techniek dit jaar nog toepassen op andere projecten van het Nederlandse bouwbedrijf Dura Vermeer. Het uiteindelijke doel is om door het hele land emissieloze bouwplaatsen te creëren. Duurzaam feestje Het is niet de eerste keer dat een elektrische auto wordt ingezet als aggregaat. Het Europese subsidieproject AirQon zet de techniek al in voor de festivalbranche, waar de stroom nog voornamelijk van ronkende dieselgenerators komt. De kennis die AirQon bij deze groene festivals heeft opgedaan wordt in deze pilot op de bouwplaats toegepast. Het bericht Hyundai Ioniq 5 voorziet Nederlands bouwproject van stroom verscheen eerst op ZERauto.nl .
Hopium Machina De Machina werd al in 2020 aangekondigd en in juni presenteerde het kersverse automerk voor het eerst een rijdend prototype. De orderboeken werden direct geopend en volgens de Fransen hebben inmiddels 1.000 mensen 430 euro aan deposito overgemaakt. Stevig prijskaartje Het duurt nog wel even voordat de waterstofauto bij reserveringhouders op de stoep staat, want de productie gaat pas in 2026 van start. De reserveringskosten vallen mee in vergelijking met het uiteindelijke prijskaartje. De auto gaat namelijk minimaal 120.000 euro kosten. 1.000 kilometer actieradius Je krijgt daarvoor wel een indrukwekkende machina machine. De Franse waterstofauto heeft een systeemvermogen van 500 pk, een actieradius van maar liefst 1.000 kilometer en biedt plaats aan vier volwassenen en hun bagage. Bovendien heb je geen last van lange laadtijden, want een waterstofauto kun je – net als een gewone benzine- en dieselauto – voltanken. Volgens de Fransen zit de tank van de Machina bij een waterstoftankstation binnen twee tot drie minuten weer vol. Olivier Lombard De 29-jarige coureur Olivier Lombard zit achter het nieuwe automerk. Die ken je wellicht van zijn deelname aan de 24 uur van Le Mans. Die wist hij zelfs in 2011 als jongste coureur ooit te winnen, in de LMP2-Klasse. “Ik wil de toekomstige eigenaren van Hopium Machina welkom heten in onze gemeenschap. Door als eerste een reservering te plaatsen, hebben ze zowel hun steun voor ons project als hun vertrouwen in waterstoftechnologie getoond, de energiebron van de toekomst.”, aldus de ondernemende coureur. Het bericht Franse autofabrikant heeft 1.000 pre-orders voor waterstofauto binnen verscheen eerst op ZERauto.nl .
15.000 exemplaren Het betreft de grondig geüpdatete versie van MG’s eerste model op het vasteland van Europa dat meteen de aandacht trok als de eerste, echt betaalbare, volledig elektrische SUV in het B-segment. Het is niet voor niets dat de MG ZS EV in het eerste verkoopjaar al meer dan 15.000 klanten wist te bekoren, waarmee het model topposities bereikte in Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Noorwegen, Zweden en Frankrijk. Aanpassingen Ondanks de populariteit – in Nederland met name door de gunstige bijtellingsregeling – was er ruimte voor verbetering, onder meer op het gebied van actieradius en oplaadtijden. De vernieuwde MG ZS EV kenmerkt zich door een gemoderniseerd design, verbeterde prestaties, een aanzienlijk grotere actieradius en nog meer technologie. Zo is ook de vernieuwde MG ZS EV standaard uitgerust met het MG iSmart-connectiviteitssysteem en het V2L-systeem. 70 kWh-batterij De MG ZS EV wordt leverbaar met keuze uit twee uitrustingsniveaus (Comfort en Luxury) en twee batterijvarianten. De 70 kWh Long Range-batterij is direct vanaf de marktintroductie beschikbaar en biedt een actieradius van 440 km (WLTP), vergeleken met 263 km voor de huidige ZS EV. 50,3 kWh-batterij In een later stadium komt ook een 50,3 kWh Standard Range-batterijversie met een actieradius van 320 km (WLTP) op de markt. Behalve de grotere batterijcapaciteit kan de nieuwe MG ZS EV ook sneller opladen. De Long Range-versie is standaard uitgerust met een 11 kW 3-fase boordlader. De vanafprijs van de MG ZS EV De vernieuwde MG ZS EV is medio november te bewonderen bij de Nederlandse MG Brand Stores. De prijzen beginnen bij € 30.990 (fiscale waarde) voor de Comfort-uitvoering met Standard Range-batterij. De Long Range-batterijversie is verkrijgbaar vanaf € 34.990. (fiscale waarde). Het bericht Vernieuwde MG ZS EV: actieradius stevig gegroeid verscheen eerst op ZERauto.nl .
Grote SUV De MG Marvel R Electric is een belangrijke nieuwkomer waarmee MG zijn positie op de Europese automarkt verder verstevigt. Het betreft een volledig nieuwe, 100% elektrische hightech SUV en de tweede MG voor het C-SUV-segment, na de MG EHS Plug-in Hybrid. Topmodel van MG Daarbij legt de Marvel R Electric meer nadruk op verfijning, kwaliteit, oog voor detail en hoogwaardige technologie, wat vooral tot uiting komt in het premium interieur met het standaard aanwezige MG iSmart-connectiviteitssysteem inclusief 19,4-inch touchscreen. Keuze uit twee versies In Nederland is er keuze uit twee versies, waarbij de Luxury-uitvoering is uitgerust met twee elektromotoren die de achterwielen aandrijven. Het gecombineerde vermogen bedraagt 132 kW (180 pk) en het maximumkoppel 410 Nm. De tweede uitvoering, de Performance, voegt een elektromotor toe aan de vooras, heeft permanente vierwielaandrijving (AWD) en levert extra krachtige prestaties dankzij het vermogen en koppel van 212 kW (288 pk) en 665 Nm. 70 kWh-batterij Beide uitvoeringen van de MG Marvel R Electric zijn uitgerust met een 70 kWh-batterij, waarmee de Luxury een actieradius van 402 km (WLTP) laat noteren en de Performance een actieradius van 370 km (WLTP). Dankzij de 11 kW 3-fasen boordlader (standaard) kunnen klanten rekenen op extra korte laadtijden bij een laadpunt met wisselstroom (AC). DC-laden Bij een snellaadstation (DC) is de batterij in 43 minuten van 5-80% op te laden met een laadvermogen van maximaal 92 kW. De warmtepomp (standaard) die de batterij (en het interieur) kan verwarmen of koelen garandeert daarbij optimale laadprestaties in alle omstandigheden. MG iSmart-connectiviteitssysteem Het topmodel van MG kenmerkt zich als een begeerlijke ‘lifestyle’ SUV die inspeelt op de behoeften van automobilisten met hoge eisen ten aanzien van design, luxe en technologie. Behalve een opvallend en vooruitstrevend exterieurdesign biedt de Marvel R Electric ook een digitale cockpit met een 12,3-inch instrumentencluster en een indrukwekkende 19,4-inch centrale touchscreen waarmee het MG iSmart-connectiviteitssysteem wordt bediend. Connectiviteit Dit nieuw ontwikkelde systeem biedt een breed scala aan (online) functies. Denk aan DAB+ digitale radio, Bluetooth, Wi-Fi-hotspot, smartphone-integratie met Apple CarPlay of Android Auto, navigatie met real-time verkeersinformatie, zoekfunctie voor parkeerplaatsen en streaming audio via Amazon Music. Bovendien is MG iSmart altijd up-to-date dankzij Amazon Web Services (AWS) en Firmwire over-the-air (FOTA) updates. Slimme voorzieningen MG iSmart maakt ook verbinding met een smartphone-app, waarmee verschillende functies op afstand kunnen worden bediend. Met de app hebben gebruikers toegang tot een reeks handige functies zoals Find My Vehicle, Status Checking, Vehicle Statistics en Health Scan, Route Planning, Calendar Synchronizing en Charging Management. Dankzij de interne warmtepomp is het via de app ook mogelijk om voorafgaande aan vertrek alvast het interieur te koelen of te verwarmen. MG Pilot MG maakt zijn belofte waar om elektrisch rijden toegankelijk en zo veilig mogelijk te maken voor het grote publiek. In dit kader zet de MG Marvel R Electric een stap voorwaarts met een uitgebreide reeks geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS) onder de noemer MG Pilot. Rijhulpsystemen De MG Marvel R Electric is standaard uitgerust met veertien systemen die de bestuurder waarschuwen voor mogelijk gevaar en ingrijpen indien nodig, variërend van Adaptive Cruise Control tot Traffic Jam Assistance, Lane Keep Assistance, Rear Traffic Alert, Blind Spot Monitoring, Intelligent High Beam Control en Drowsiness Warning System. Praktische bruikbaarheid De grootste en meest luxueuze SUV in het portfolio van MG is met zijn lengte van 4.674 mm en wielbasis van 2.804 mm perfect voor wie waarde hecht aan een ruim interieur met royale zitplaatsen en praktische bruikbaarheid. Bagageruimte De inhoud van de bagageruimte achterin bedraagt 357 liter. Met neergeklapte achterbank kan deze worden vergroot tot 1.396 liter. De achterwielaangedreven versie van de Marvel R Electric biedt ook 150 liter bagageruimte onder de ‘motorkap’, ook wel een frunk genoemd. Tevens is de Marvel R Electric geschikt om een (kleine) aanhanger te trekken. Het maximum trekgewicht bedraagt 750 kg. Standaarduitrusting Een belangrijke eigenschap waarmee de nieuwe MG Marvel R Electric zich onderscheidt, is de royale standaarduitrusting. Behalve de digitale cockpit met het MG iSMART-connectiviteitssysteem, de warmtepomp en het uitgebreide pakket van MG Pilot-assistentiesystemen is het model ook standaard uitgerust met onder andere LED-koplampen en -achterlichten, dual-zone climate control, 19-inch lichtmetalen wielen, 360 graden parkeercamera, privacy glass, elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels, automatisch dimmende binnenspiegel, ambient interieurverlichting, panoramisch zonnedak, vier USB-poorten, draadloze telefoonlader, keyless entry, een met leder bekleed multifunctioneel stuurwiel, lederen bekleding en een zesvoudig elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugenfunctie. Standaard V2L-systeem De MG Marvel R Electric is ook standaard uitgerust met een V2L-systeem (Vehicle-to-Load). Hiermee kan de batterij energie leveren aan een extern elektrisch systeem. Het V2L-systeem komt inclusief een laadsnoer dat aan de ene kant is voorzien van een type 2-stekker die in de laadaansluiting van de auto past, en aan de andere kant voorzien is van een stekkerdoos met huishoudelijk stopcontacten. Het V2L-systeem is maximaal belastbaar tot 2.500W en bijzonder handig op plekken waar niet direct een stopcontact voorhanden is. 70 kWh-batterij Door simpelweg de stekker in te pluggen, kunnen alle soorten elektrische apparaten van stroom worden voorzien door de 70 kWh-batterij van de Marvel R Electric, zoals een luchtpomp, waterkoker, e-bike, elektrische scooter, laptop en ga zo maar door. Je kunt zelfs een andere elektrische auto opladen, om bijvoorbeeld een andere EV-rijder uit de brand te helpen als die met een lege batterij dreigt te stranden. Prijzen Marvel R Electric De nieuwe MG Marvel R Electric staat vanaf eind oktober 2021 bij de MG Brand Stores van Van Mossel MG. De Luxury-uitvoering is leverbaar voor prijzen vanaf € 45.985 (fiscale waarde € 44.490). De prijzen van de Performance beginnen bij € 50.485 (fiscale waarde € 48.990). In Nederland is de Comfort-versie niet leverbaar. Toelichting Luxury en Performance De Luxury en Performance zijn standaard en dus zonder meerprijs uitgevoerd in de carrosseriekleur Prism Blue. De andere carrosseriekleuren (Pearl White, Pebble Black en Kirin Grey) hebben een meerprijs van € 1.000. Verder zijn beide uitvoeringen voor de meerprijs van € 1.000 leverbaar met lichtgrijze lederen interieurbekleding. Exclusief voor de Performance is cognac-bruine interieurbekleding leverbaar met een combinatie van leder en Alcantara. Alle nieuwe MG-modellen worden geleverd inclusief 7 jaar/150.000 km fabrieksgarantie die van toepassing is op het gehele voertuig, inclusief aandrijflijn en batterij. Specificaties MG Marvel R Electric Lengte: 4.674 mm Breedte: 1.919 mm Hoogte: 1.613 mm Wielbasis: 2.804 mm Inhoud bagageruimte achter: 357-1.396 liter Luxury Max. vermogen: 132 kW (180 pk) Max. koppel: 410 Nm Acceleratie 0-100 km/u: 7,9 sec Topsnelheid: 200 km/u Batterijcapaciteit: 70 kWh WLTP-actieradius: 402 km Energieverbruik: 194,1 Wh/km Boordlader (AC): 11 kW DC-laadtijd 5-80%: 43 min Leeggewicht voertuig: 1.810 kg Max. trekgewicht: 750 kg Bodemvrijheid: 133,9 mm Performance Max. vermogen: 212 kW (288 pk) Max. koppel: 665 Nm Acceleratie 0-100 km/u: 4,9 sec Topsnelheid: 200 km/u Batterijcapaciteit: 70 kWh WLTP-actieradius: 370 km Energieverbruik: 209 Wh/km Boordlader (AC): 11 kW DC-laadtijd 5-80%: 43 min Leeggewicht voertuig: 1.920 kg Max. trekgewicht: 750 kg Bodemvrijheid: 131,9 mm Het bericht MG Marvel R: alle details en prijzen verscheen eerst op ZERauto.nl .
Meer betaalbaar De huidige ontwikkelingen in het elektrische autosegment laten zien dat er veel nieuwe elektrische modellen in de duurdere premiumklasse verschijnen. Ondertussen is er een toenemende vraag naar moderne, veilige en praktische elektrische auto’s die betaalbaar zijn voor het grote publiek. MG5 Electric De nieuwe MG5 Electric beantwoordt aan die toenemende vraag. Het gaat hier om ‘s werelds eerste volledig elektrische, betaalbare stationwagen. Bagageruimte Met een bagageruimte van 479 liter die met neergeklapte achterbank kan worden uitgebreid tot bijna 1.400 liter, biedt de MG5 Electric volop gebruiksgemak. Het nieuwe MG iSmart-connectiviteitssysteem behoort tot de standaarduitrusting. Aandrijflijn De voorwielen van de MG5 Electric worden aangedreven door een elektromotor die 115 kW (156 pk) en 260 Nm koppel produceert. De MG5 Electric wordt in eerste instantie aangeboden met een 61,1 kWh-batterij en een actieradius van 400 km (WLTP). Kleinere batterij volgt later In een later stadium zal ook een versie met een 50,3 kWh-batterij worden aangeboden, die een WLTP-actieradius van 320 km biedt. Beide batterijversies kunnen extra snel laden bij een laadpunt met wisselstroom (AC) dankzij de 11 kW 3-fasen boordlader. Vanafprijs onder 30 mille De nieuwe MG5 Electric arriveert in het eerste kwartaal van 2022 bij de Europese MG Brand Stores, met keuze uit twee uitrustingsniveaus (Comfort en Luxury) en prijzen die beginnen onder de 30.000 euro. Het bericht MG5 Electric: een bereikbare elektrische stationwagon verscheen eerst op ZERauto.nl .
Twee batterijversies voor Hyundai Kona Electric De vernieuwde Hyundai Kona Electric is leverbaar met keuze uit twee batterijpakketten: 64 kWh en 39 kWh. De elektromotor in de 64 kWh-versie levert een maximumvermogen van 204 pk (150 kW), goed voor een sprint van 0 naar 100 km/u in 7,9 seconden en een topsnelheid van 167 km/u. De Kona Electric met 39 kWh-batterijpakket levert 136 pk (100 kW) en accelereert van 0 naar 100 km/u in 9,9 seconden. De topsnelheid van deze versie bedraagt 155 km/u. Het koppel is voor beide versies gelijk: 395 Nm. Updates van 2020 meegenomen In 2020 ontving de Kona Electric nog een technische update, waaronder aanpassingen aan het motormanagement en de montage van andere banden met een lagere rolweerstand. Deze aanpassingen resulteren in een actieradius van 484 kilometer (WLTP) voor de 64 kWh-versie. De Hyundai Kona Electric 39 kWh-versie komt 305 kilometer (WLTP) ver op een volle lading stroom. Standaard met een 3-fase omvormer De vernieuwde Hyundai Kona Electric wordt standaard geleverd met een 3-fase omvormer. Daarmee is het accupakket met maximaal 11 kW op te laden. Thuis is de Kona Electric ook op te laden met een laadkabel met in-cable control box (ICCB). Die is rechtstreeks aan te sluiten op een stopcontact. Bij gebruik van een snellader (DC – gelijkstroom) is de lithium-ion-polymeerbatterij in ongeveer 47 minuten tot 80% van zijn capaciteit op te laden. Shift-by-wire-systeem De bediening van de aandrijflijn in de vernieuwde KONA Electric verloopt via een shift-by-wire-systeem. Dankzij dit systeem is er geen fysieke verbinding met de aandrijflijn nodig. Naast de bedieningsknoppen van het shift-by-wire-systeem is de knop van de elektronische parkeerrem ondergebracht. Het regelbare regeneratieve remsysteem stelt de bestuurder in staat om de intensiteit van het regeneratief remmen zelf te bepalen met speciale hendels achter het stuurwiel. Het systeem slaat indien mogelijk energie op. Keuze uit vier uitvoeringen De Kona Electric wordt geleverd met keuze uit vier uitvoeringen: Comfort, Fashion, Premium en Premium Sky. De Comfort-uitvoering is leverbaar vanaf 33.995 euro. Een volledig digitaal 10,25-inch instrumentenpaneel is nieuw. Met het 8-inch Display Audio-systeem met Apple CarPlay en Android Auto-voorbereiding kunnen klanten hun smartphone verbinden. Ook is inparkeren nu nog makkelijker dankzij de achteruitrijcamera en parkeersensoren aan de achterzijde van de auto. Een warmtepomp is optioneel. Fashion heeft wel warmtepomp De Fashion-uitvoering staat in de prijslijst voor 36.895 euro. Ten opzichte van de Comfort is de Kona Electric Fashion standaard uitgerust met een warmtepomp. Standaard zijn ook het 10,25-inch multimediascherm met navigatie en een head-up display. Premium De topuitvoering Premium kost 43.795 euro en heeft onder meer lederen bekleding, stuurwielverwarming, stoelverwarming, stoelventilatie en privacy glas. Autonome rijstrookassistentie (LFA), Smart Cruise Control (SCC) en Highway Driving Assist (HDA 1) zijn ook inbegrepen. De Premium is ook verkrijgbaar met schuif-/kanteldak. Die uitvoering heet dan Premium Sky en heeft een prijs van 44.995 euro. SmartSense Hyundai voorziet de vernieuwde Kona Electric van het zeer uitgebreide veiligheidspakket Hyundai SmartSense. In totaal zijn de volgende systemen mogelijk. • Dodehoek-assistent (BCA) – nieuw • Kruisend verkeer-assistent achter (RCCA) – nieuw • Oplettendheidwaarschuwing (LVDA) – nieuw • Uitstapwaarschuwing (SEW) – nieuw • Achterbankwaarschuwing (RSA) – nieuw • Noodremassistent met voetganger- en fietserherkenning (FCA) • Cruise Control met Stop & Go-functie en snelheidslimiet, adaptief (SCC) • Autonome rijbaanassistentie (LFA) • Actieve rijbaanassistentie (LKA) • Snelheidsbordenherkenning (ISLW) • Vermoeidheidsherkenning (DAW) Het bericht Hyundai Kona Electric ook opgefrist verscheen eerst op ZERauto.nl .
CEO Rolls-Royce aan het woord Rolls-Royce Motor Cars Chief Executive Officer, Torsten Müller-Ötvös, zegt: “29 september 2021 is de belangrijkste dag in de geschiedenis van Rolls-Royce Motor Cars sinds 4 mei 1904. Op die datum ontmoetten onze grondleggers, Charles Rolls en Sir Henry Royce, elkaar voor het eerst en kwamen overeen dat ze ‘de beste auto ter wereld’ zouden gaan bouwen.” “Met behulp van de meest geavanceerde techniek die op dat moment beschikbaar was en met hun buitengewone technische kennis wisten beide pioniers de auto met verbrandingsmotor naar een hoger niveau te tillen: van rumoerige, oncomfortabele en rudimentaire transportmiddelen naar een nieuwe standaard.” “De auto’s die zij bouwden, introduceerden echte luxe in de wereld en koppelden de naam Rolls-Royce voorgoed aan de hoogst haalbare toppositie die onveranderd standhoudt tot vandaag de dag. Het merk is in de afgelopen eeuw onverminderd doorgegaan met het ontwikkelen van de beste verbrandingsmotoren ooit.” “Maar vandaag, 117 jaar later, mag ik trots aankondigen dat Rolls-Royce is begonnen met het testen in de praktijk van een nieuw, bijzonder product dat de wereldwijde elektrische auto-revolutie naar een hoger plan tilt met het eerste en meest verfijnde superluxe product in deze klasse. Dit is geen prototype. Het is een echte auto, die zichtbaar wordt getest en de eerste exemplaren zullen aan onze klanten worden afgeleverd in het vierde kwartaal van 2023.” Voorspelling van Charles Rolls “De voorspelling van Charles Rolls is onderwerp geweest van permanente overwegingen in de Goodwood-periode van het merk. We waren er niet van overtuigd dat de beschikbare technologie recht zou doen aan de Rolls-Royce-ervaring. Tot aan nu. Nu is de tijd aangebroken om de toekomst van luxe te veranderen.” “We stappen aan boord van deze gedurfde toekomst met een enorm voordeel. Elektrisch rijden is uniek en past perfect bij Rolls-Royce Motor Cars, meer dan bij welk ander merk dan ook. Het is stil, verfijnd en er is direct maximaal koppel beschikbaar, dat overgaat in enorme kracht. En dat is wat we bij Rolls-Royce ‘waftability’ noemen.” “Al weer enige tijd experimenteren we bij Rolls-Royce met een elektrische aandrijflijn. In 2011 onthulden we de 102EX, een volledig elektrisch aangedreven Phantom. In 2016 volgde de elektrische 103EX, waarin onze visie op het merk enkele tientallen jaren vooruit in de toekomst was opgenomen.” “Deze twee extreme prototypes genereerden een grote belangstelling van onze klanten in elektrische aandrijving. Zij gaven aan dat dit perfect bij Rolls-Royce zou passen. Daarnaast kreeg ik de afgelopen tien jaar regelmatig de vraag ‘Wanneer gaat Rolls-Royce elektrisch?’ en ‘Wanneer bouwen jullie de eerste elektrische auto?’” “Ik antwoordde dan met de ondubbelzinnige belofte: ‘Rolls-Royce gaat elektrisch en we beginnen dit decennium.’ Vandaag voeg ik de daad bij het woord.” Eerste volledig elektrisch aangedreven Rolls-Royce “De voorspelling van Charles Rolls en mijn belofte voeren ons naar een historisch moment voor het merk. Rolls-Royce begon aan een historische en unieke onderneming, die vandaag realiteit is geworden. Onze ontwerpers en engineers werkten meedogenloos hard om ons naar dit punt te brengen: we zijn klaar om te starten met de praktijktesten op de weg van de eerste volledig elektrisch aangedreven Rolls-Royce in de geschiedenis.” “Deze fundamentele verandering in onze aandrijftechnologie leidt tot een uitdaging in elk aspect van ons product voordat we het aanbieden aan de meest onderscheidende en veeleisende mensen ter wereld, onze Rolls-Royce-klanten.” “Daarom hebben we het meest veeleisende testprogramma in de geschiedenis van Rolls-Royce opgesteld. We zullen meer dan 2,5 miljoen kilometers gaan rijden, een simulatie van zo’n 400 gebruiksjaren voor een Rolls-Royce, en we reizen naar alle uithoeken van de wereld om met deze nieuwe auto tot het uiterste te gaan.” “Je zal testauto’s op de weg zien, overal ter wereld. Kijk maar goed, want ze zullen gewoon volledig zichtbaar zijn. We zullen ze miljoenen kilometers lang testen onder alle condities en op elke ondergrond – zo rijden we Rolls-Royce letterlijk de toekomst in.” Eigen aluminium platform “In 2016 debuteerde de Phantom, gebouwd op het eigen aluminium platform van het merk: een schaalbaar en flexibel spaceframe dat de basis vormt van alle toekomstige auto’s van Rolls-Royce. Deze unieke technologie, ontwikkeld door Rolls-Royce, voor Rolls-Royce en exclusief voor het merk, is vanaf het begin ontworpen om niet alleen de basis te zijn van verschillende modellen met een verbrandingsmotor, zoals de Cullinan en Ghost, maar ook voor modellen met een geheel andere aandrijflijn.” “Dit maakt dat onze nieuwe elektrische auto profiteert van de Rolls-Royce-architectuur en daarmee de ongeëvenaarde ervaring van een Rolls-Royce op de weg. Los van welke vorm van het delen van een platform tussen automerken dan ook, waren wij in staat om onze plannen voor een elektrische aandrijflijn al vroeg in het platformontwerp te integreren en daarmee te garanderen dat deze bijzondere nieuwe auto voldoet aan de hoge verwachtingen van onze klanten.” “Deze Rolls-Royce is een voorspelling die uitkomt en lost de belofte in die wij deden toen we aan deze unieke onderneming begonnen. Het is de start van een nieuwe legende voor ons merk. Met dat in gedachten hebben we besloten een geheel nieuwe naam aan de auto te geven. Een naam die even krachtig is en mooi klinkt als de namen die we de afgelopen eeuw aan onze modellen gaven, zoals Phantom, Ghost and Wraith. Het werd een naam die perfect past bij de etherische en wereldse omgeving waarin ons product zich zal gaan begeven – een naam de we hebben gereserveerd special voor dit moment: Spectre.” Spectre is de naam “Spectre is een naam die gegeven wordt aan dingen die synoniem zijn voor grote kracht en verschijning: creaties van een andere orde die hun aanwezigheid kenbaar maken met slechts een vluchtige verschijning. Een spectre dwingt de wereld even stil te staan. Het domineert de ruimte waarin het verschijnt. Dan, net zo snel als het verscheen, verdwijnt het, en laat een zweem van opwinding, energie en intrige achter.” “Die naam past perfect bij de buitengewone Rolls-Royce die wij vandaag aankondigen – een automobiel die zijn verschijning kenbaar maakt om weer te verdwijnen in een wereld die voor iedereen onbereikbaar is, op een enkeling na. Als typisch Brits merk kozen we voor de Britse spelling, hoewel de betekenis hetzelfde blijft.” “Dit nieuwe product is onze referentie en tevens de aanzet tot het volledig elektrificeren van ons modellenportfolio rond 2030. Op dat moment zal Rolls-Royce niet langer producten bouwen en verkopen met een verbrandingsmotor.” “Spectre is het levende bewijs van Charles Rolls’ voorspeling. Mijn belofte, gedaan namens Rolls-Royce Motor Cars, is ingelost. We zijn begonnen aan een opmerkelijke onderneming. Ik ben er trots op dat wij de meest progressieve en invloedrijke vrouwen en mannen mogen voortbewegen in een briljante, elektrische toekomst.” Het bericht CEO Rolls-Royce: “Elektrische Rolls-Royce komt sneller dan je denkt” verscheen eerst op ZERauto.nl .
Cupra Born Net als de ID.3 en ID.4 wordt het eerste volledig elektrische model van Cupra in de Volkswagen fabriek in Zwickau in elkaar geschroefd. Met een jaarlijkse productiecapaciteit van zo’n 330.000 elektrische auto’s is dit momenteel de grootste EV-fabriek in Europa. Vanaf november gaat de auto met een vanafprijs van 37.990 euro in Nederland de weg op. Voor zakelijke rijders nog mooi op tijd om te profiteren van de 12% bijtellingsregeling dus. Volkswagen ID.3 De Born heeft veel gemeen met de Volkswagen ID.3, maar het is geen exacte kopie. Aan de buitenkant zijn de verschillen duidelijk herkenbaar, maar ook onderhuids zijn ze niet hetzelfde. Zo heeft de Born specifieke afstellingen van Dynamic Chassis Control (DCC) in combinatie met sportievere wielophanging en een ESP-systeem met sportstand. Daarnaast is hij voorzien van grotere remmen, bredere banden en een aangepaste stuurinrichting. MEB-platform Beide modellen staan op het MEB-platform en maken gebruik van dezelfde accupakketten met een capaciteit van 45, 58 of 77 kWh. Ook de Cupra kun je krijgen met een 150 of 204 pk sterke elektromotor op de achteras. De Cupra kun je echter in Cupra-modus zetten, waardoor je tijdelijk over 27 extra pk’s beschikt. Het bericht Cupra Born komt eraan verscheen eerst op ZERauto.nl .
Nissan Townstar Voor emissievrij goederen- en personenvervoer kun je bij Nissan al een aantal jaar de e-NV200 krijgen, maar zijn vervanger staat inmiddels klaar: de Townstar. De Townstar is het eerste model dat het nieuwe Nissan-logo op de neus mag dragen en is het Japanse broertje van de Renault Kangoo en Mercedes-Benz Citan. Met z’n compacte buitenmaten is zeer geschikt voor binnenstedelijke distributie. Elektropower In tegenstelling tot de Renault en Mercedes-Benz komt hij in ons land alleen met een volledig elektrische aandrijflijn. De Townstar is voorzien van een 122 pk (90 kW) en 245 Nm sterke elektromotor. Een batterij met een capaciteit van 44 kWh zorgt ervoor dat je naar verwachting tot 285 kilometer kunt rijden voordat de stroom op is. Laden kan standaard tot 11 kW maar 22 kW is optioneel. Bij een snellader duurt het 42 minuten om de batterij van 0 tot 80% te laden. Veiligheidssystemen en technologie De Townstar zit boordevol met rijhulp- en veiligheidssystemen. Onder meer Side Wind Assist, Trailer Sway Assist, Intelligent Emergency Braking met herkenning van voetgangers en fietsers, Junction Assist, Hands-Free Parking en Intelligent Cruise Control zorgen ervoor dat de inzittenden en je pakketjes veilig op hun bestemming komen. Around View Monitor Ook handig in de nauwe straatjes van onze binnensteden: de Around View Monitor die je op de Townstar kunt krijgen. Dit systeem toont met behulp van camera’s rondom de auto een 360-graden beeld op het 8-inch infotainmentscherm, zodat je precies kunt zien of er voetgangers in de buurt lopen of waar een paaltje staat. ProPilot Het ProPilot systeem – dat we ook kennen uit de Nissan Leaf – is ook aanwezig. De Townstar blijft dankzij het systeem op de snelweg automatisch binnen de lijnen en kan z’n voorligger volgen en automatisch afremmen en optrekken wanneer dat nodig is. Personenuitvoering Nissan brengt de Townstar ook als personenuitvoering op de markt: de Townstar Combi. Deze uitvoering biedt plaats aan vijf personen en 755 liter bagage. Het interieur is aangekleed als een traditionele personenauto, met nette afwerking van de portieren, het middenconsole en instrumentenpaneel. Zaken als Automatic Emergency breaking system, Lane Keep Assist, Blind Spot Intervention en Traffic Sign Recognition zijn ook aanwezig. Het bericht Nissan Townstar is een elektrische pakezel verscheen eerst op ZERauto.nl .
Levering pick-up op waterstof De kopers moeten nog even geduld hebben. De levering staat gepland vanaf april 2022. “De pre-orders overtreffen onze verwachtingen”, zegt Brendan Norman, de CEO van H2X Global. “We wisten dat hij wel eens populair kon zijn, maar we zijn letterlijk overweldigd door de grote vraag. We zijn blijkbaar met iets bijzonders bezig.” Tot 300 pk De Warrego pick-up heeft een elektromotor van 200 kW (272 pk) die energie krijgt van een 66 kW brandstofcel en een batterij van 60 kW. Er is ook een versie met een elektromotor van 220 kW (300 pk). Die heeft een brandstofcel van 90 kW en een batterij van 100 kW. Tot 750 km De pick-up kan met 6,2 kg waterstof ongeveer 500 km afleggen. De krachtigste vierwielaangedreven variant van de Warrego, de 90XR heeft een tank voor 9,3 kg waterstof, wat goed is voor een rijbereik van 750 km. De maximale topsnelheid is afhankelijk van de uitvoering 110 – 150 km/uur. Tot 2.500 kg Opvallend is de grote trekkracht van de Warrego. Hij mag aanhangers trekken tot 2.500 kg en het maximale laadvermogen komt op 1.000 kg. Dat betekent dat de inzetbaarheid vergelijkbaar is met een pick-up met verbrandingsmotor. De hoge trekkracht zie je ook terug in de vlotte acceleratie. Van nul naar honderd lukt de 220 kW Warrego in 8 seconden. Het bericht Elektrisch aangedreven pick-up op waterstof instant hit verscheen eerst op ZERauto.nl . Note redactie VER: 200 stuks voor intekening is alleen overweldigend in de waterstof wereld. Daar zijn de aantallen laag. ID3 kreeg er 15.00 in de eerste week. Tesla's Cyber Truck heeft totaal 1.25 miljoen pre orders en afgelopen week kwamen daar nog 17k bij.
Vergelijk online Op de website van Diks ziet u eenvoudig welke zakelijke autoverzekering er mogelijk is en welke dekking het beste bij u past. Een WA-verzekering is sowieso wettelijk verplicht en dekt de schade die met uw auto is toegebracht aan anderen. Een beperkt-cascoverzekering dekt ook (schade door poging tot) diefstal, ruitschade en schade door brand en ontploffing, loslopende dieren, hagel en storm. All-riskverzekering (WA + casco) dekt ook de eigen schade. Verder kunt u kiezen voor bijvoorbeeld een bestelauto verzekeren of een taxiverzekering. Zakelijke autoverzekering vaak duurder Vaak is een verzekering voor zakelijk gebruik duurder dan een verzekering voor particulier gebruik. Dat is omdat met zakelijke auto’s in het algemeen meer kilometers worden afgelegd dan met een auto die alleen privé wordt gereden. En bestuurders van zakelijke auto’s zijn vaak niet de eigenaar en betalen de verzekeringspremie dus niet zelf. Ze voelen dus ook niet de premieverhogingen na een geclaimde schade. Grote kans dus dat ze met zakelijke auto’s minder zorgvuldig omgaan dan met hun privéauto. En daarom is de premie vaak hoger. “Een verzekering voor zakelijk gebruik is vaak duurder dan een verzekering voor particulier gebruik, omdat zakelijke auto’s méér rijden dan particuliere auto’s” Bedrijfsautoverzekering afsluiten Op www.diks.nl/bedrijfsauto-verzekeren leest u ook alles over het verzekeren van een bedrijfsauto en kunt u bedrijfsautoverzekeringen vergelijken. Een bedrijfsautoverzekering sluit u af voor een auto die u zakelijk gebruikt en die ook als zodanig in de bedrijfsadministratie geregistreerd staat. Ook voor een taxi of een bestelauto voor het bezorgen van maaltijden hebt u dus een bedrijfsautoverzekering nodig. “Ook voor een taxi of een bestelauto voor het bezorgen van maaltijden hebt u een bedrijfsautoverzekering nodig” Welke factoren spelen een rol? Voor de bepaling van de verzekeringspremie speelt een aantal factoren een rol. Ten eerste natuurlijk de dekking die u hebt gekozen, maar ook het aantal schadevrije jaren, leeftijd, postcode en waarvoor de bedrijfsauto wordt gebruikt. Kort door de bocht: elk jaar dat u geen claim indient, telt mee. Maar als u wel een schade claimt, dan kost dat u ineens vijf schadevrije jaren en dat scheelt treden op de no-claimladder. Leeftijd is belangrijk omdat jongeren meer schade rijden dan ouderen en in bijvoorbeeld de Randstad is het risico op schade ook groter dan daarbuiten. En maaltijden bezorgen brengt bijvoorbeeld minder risico met zich mee op schade dan rijlessen. “Jongeren rijden meer schade dan ouderen en in bijvoorbeeld de Randstad is het risico op schade ook groter dan daarbuiten” Online autoverzekering afsluiten Op de website van Diks verzekeringen kunt u diverse zakelijke-auto- en bestelautoverzekeringen met elkaar vergelijken, premies laten berekenen en extra informatie vinden. Voor de berekening hebt u in elk geval het juiste kenteken van de auto(‘s) nodig en het aantal opgebouwde schadevrije jaren. Voor een nauwkeurige berekening is meer informatie nodig, maar die heeft u ongetwijfeld paraat. Bovendien kunt u op de website ook direct de gewenste verzekering afsluiten. Daarvoor hebt u het kenteken en een meldcode van de auto nodig. “ Voor de berekening van de premie hebt u het kenteken en het aantal opgebouwde schadevrije jaren nodig. Voor het afsluiten van de verzekering hebt u ook de meldcode nodig” Het bericht Verzeker uw zakelijke auto’s op een verstandige manier verscheen eerst op ZERauto.nl .
Van 12 tot en met 15 september (2021) hebben de kerkvorst en zijn gevolg de beschikking over een tweetal Skoda’s ENYAQ iV. De auto’s zijn aangepast aan de eisen van het Vaticaan. De donker getinte ruiten achter zijn vervangen door glasheldere exemplaren zodat de Paus is te zien. Er zijn chromen vlaghouders geplaatst op de spatborden aan de passagierszijde en de auto’s zijn volledig zwart gespoten. Ook het interieur is zwart. Diverse bestemmingen in het programma Ongetwijfeld zijn de nodige veiligheidsvoorzieningen aangebracht volgens specificaties van het Vaticaan. In elk geval stapte de Paus direct na zijn aankomst op de luchthaven van Bratislava, de hoofdstad van Slowakije, in een Skoda ENYAQ iV. Het gezelschap reisde naar de president van Slowakije en diverse hoogwaardigheidsbekleders van de overheid, de maatschappij en de kerk. Er staat een reis naar Kotice op de agenda waar de kerkvorst vertegenwoordigers van de Roma gemeenschap zal ontmoeten. De Paus bezoekt ook een pelgrimsoord in Slowakije. Het bericht Paus Franciscus in Skoda ENYAQ iV verscheen eerst op ZERauto.nl .