Nieuws

Het laatste elektrisch nieuws vanuit ZER-auto

Hyundai Kona Electric ook opgefrist

Twee batterijversies voor Hyundai Kona Electric De vernieuwde Hyundai Kona Electric is leverbaar met keuze uit twee batterijpakketten: 64 kWh en 39 kWh. De elektromotor in de 64 kWh-versie levert een maximumvermogen van 204 pk (150 kW), goed voor een sprint van 0 naar 100 km/u in 7,9 seconden en een topsnelheid van 167 km/u. De Kona Electric met 39 kWh-batterijpakket levert 136 pk (100 kW) en accelereert van 0 naar 100 km/u in 9,9 seconden. De topsnelheid van deze versie bedraagt 155 km/u. Het koppel is voor beide versies gelijk: 395 Nm. Updates van 2020 meegenomen In 2020 ontving de Kona Electric nog een technische update, waaronder aanpassingen aan het motormanagement en de montage van andere banden met een lagere rolweerstand. Deze aanpassingen resulteren in een actieradius van 484 kilometer (WLTP) voor de 64 kWh-versie. De Hyundai Kona Electric 39 kWh-versie komt 305 kilometer (WLTP) ver op een volle lading stroom. Standaard met een 3-fase omvormer De vernieuwde Hyundai Kona Electric wordt standaard geleverd met een 3-fase omvormer. Daarmee is het accupakket met maximaal 11 kW op te laden. Thuis is de Kona Electric ook op te laden met een laadkabel met in-cable control box (ICCB). Die is rechtstreeks aan te sluiten op een stopcontact. Bij gebruik van een snellader (DC – gelijkstroom) is de lithium-ion-polymeerbatterij in ongeveer 47 minuten tot 80% van zijn capaciteit op te laden. Shift-by-wire-systeem De bediening van de aandrijflijn in de vernieuwde KONA Electric verloopt via een shift-by-wire-systeem. Dankzij dit systeem is er geen fysieke verbinding met de aandrijflijn nodig. Naast de bedieningsknoppen van het shift-by-wire-systeem is de knop van de elektronische parkeerrem ondergebracht. Het regelbare regeneratieve remsysteem stelt de bestuurder in staat om de intensiteit van het regeneratief remmen zelf te bepalen met speciale hendels achter het stuurwiel. Het systeem slaat indien mogelijk energie op. Keuze uit vier uitvoeringen De Kona Electric wordt geleverd met keuze uit vier uitvoeringen: Comfort, Fashion, Premium en Premium Sky. De Comfort-uitvoering is leverbaar vanaf 33.995 euro. Een volledig digitaal 10,25-inch instrumentenpaneel is nieuw. Met het 8-inch Display Audio-systeem met Apple CarPlay en Android Auto-voorbereiding kunnen klanten hun smartphone verbinden. Ook is inparkeren nu nog makkelijker dankzij de achteruitrijcamera en parkeersensoren aan de achterzijde van de auto. Een warmtepomp is optioneel. Fashion heeft wel warmtepomp De Fashion-uitvoering staat in de prijslijst voor 36.895 euro. Ten opzichte van de Comfort is de Kona Electric Fashion standaard uitgerust met een warmtepomp. Standaard zijn ook het 10,25-inch multimediascherm met navigatie en een head-up display. Premium De topuitvoering Premium kost 43.795 euro en heeft onder meer lederen bekleding, stuurwielverwarming, stoelverwarming, stoelventilatie en privacy glas. Autonome rijstrookassistentie (LFA), Smart Cruise Control (SCC) en Highway Driving Assist (HDA 1) zijn ook inbegrepen. De Premium is ook verkrijgbaar met schuif-/kanteldak. Die uitvoering heet dan Premium Sky en heeft een prijs van 44.995 euro. SmartSense Hyundai voorziet de vernieuwde Kona Electric van het zeer uitgebreide veiligheidspakket Hyundai SmartSense. In totaal zijn de volgende systemen mogelijk. • Dodehoek-assistent (BCA) – nieuw • Kruisend verkeer-assistent achter (RCCA) – nieuw • Oplettendheidwaarschuwing (LVDA) – nieuw • Uitstapwaarschuwing (SEW) – nieuw • Achterbankwaarschuwing (RSA) – nieuw • Noodremassistent met voetganger- en fietserherkenning (FCA) • Cruise Control met Stop & Go-functie en snelheidslimiet, adaptief (SCC) • Autonome rijbaanassistentie (LFA) • Actieve rijbaanassistentie (LKA) • Snelheidsbordenherkenning (ISLW) • Vermoeidheidsherkenning (DAW) Het bericht Hyundai Kona Electric ook opgefrist verscheen eerst op ZERauto.nl .

07 oktober 2021

CEO Rolls-Royce: “Elektrische Rolls-Royce komt sneller dan je denkt”

CEO Rolls-Royce aan het woord Rolls-Royce Motor Cars Chief Executive Officer, Torsten Müller-Ötvös, zegt: “29 september 2021 is de belangrijkste dag in de geschiedenis van Rolls-Royce Motor Cars sinds 4 mei 1904. Op die datum ontmoetten onze grondleggers, Charles Rolls en Sir Henry Royce, elkaar voor het eerst en kwamen overeen dat ze ‘de beste auto ter wereld’ zouden gaan bouwen.” “Met behulp van de meest geavanceerde techniek die op dat moment beschikbaar was en met hun buitengewone technische kennis wisten beide pioniers de auto met verbrandingsmotor naar een hoger niveau te tillen: van rumoerige, oncomfortabele en rudimentaire transportmiddelen naar een nieuwe standaard.” “De auto’s die zij bouwden, introduceerden echte luxe in de wereld en koppelden de naam Rolls-Royce voorgoed aan de hoogst haalbare toppositie die onveranderd standhoudt tot vandaag de dag. Het merk is in de afgelopen eeuw onverminderd doorgegaan met het ontwikkelen van de beste verbrandingsmotoren ooit.” “Maar vandaag, 117 jaar later, mag ik trots aankondigen dat Rolls-Royce is begonnen met het testen in de praktijk van een nieuw, bijzonder product dat de wereldwijde elektrische auto-revolutie naar een hoger plan tilt met het eerste en meest verfijnde superluxe product in deze klasse. Dit is geen prototype. Het is een echte auto, die zichtbaar wordt getest en de eerste exemplaren zullen aan onze klanten worden afgeleverd in het vierde kwartaal van 2023.” Voorspelling van Charles Rolls “De voorspelling van Charles Rolls is onderwerp geweest van permanente overwegingen in de Goodwood-periode van het merk. We waren er niet van overtuigd dat de beschikbare technologie recht zou doen aan de Rolls-Royce-ervaring. Tot aan nu. Nu is de tijd aangebroken om de toekomst van luxe te veranderen.” “We stappen aan boord van deze gedurfde toekomst met een enorm voordeel. Elektrisch rijden is uniek en past perfect bij Rolls-Royce Motor Cars, meer dan bij welk ander merk dan ook. Het is stil, verfijnd en er is direct maximaal koppel beschikbaar, dat overgaat in enorme kracht. En dat is wat we bij Rolls-Royce ‘waftability’ noemen.” “Al weer enige tijd experimenteren we bij Rolls-Royce met een elektrische aandrijflijn. In 2011 onthulden we de 102EX, een volledig elektrisch aangedreven Phantom. In 2016 volgde de elektrische 103EX, waarin onze visie op het merk enkele tientallen jaren vooruit in de toekomst was opgenomen.” “Deze twee extreme prototypes genereerden een grote belangstelling van onze klanten in elektrische aandrijving. Zij gaven aan dat dit perfect bij Rolls-Royce zou passen. Daarnaast kreeg ik de afgelopen tien jaar regelmatig de vraag ‘Wanneer gaat Rolls-Royce elektrisch?’ en ‘Wanneer bouwen jullie de eerste elektrische auto?’” “Ik antwoordde dan met de ondubbelzinnige belofte: ‘Rolls-Royce gaat elektrisch en we beginnen dit decennium.’ Vandaag voeg ik de daad bij het woord.” Eerste volledig elektrisch aangedreven Rolls-Royce “De voorspelling van Charles Rolls en mijn belofte voeren ons naar een historisch moment voor het merk. Rolls-Royce begon aan een historische en unieke onderneming, die vandaag realiteit is geworden. Onze ontwerpers en engineers werkten meedogenloos hard om ons naar dit punt te brengen: we zijn klaar om te starten met de praktijktesten op de weg van de eerste volledig elektrisch aangedreven Rolls-Royce in de geschiedenis.” “Deze fundamentele verandering in onze aandrijftechnologie leidt tot een uitdaging in elk aspect van ons product voordat we het aanbieden aan de meest onderscheidende en veeleisende mensen ter wereld, onze Rolls-Royce-klanten.” “Daarom hebben we het meest veeleisende testprogramma in de geschiedenis van Rolls-Royce opgesteld. We zullen meer dan 2,5 miljoen kilometers gaan rijden, een simulatie van zo’n 400 gebruiksjaren voor een Rolls-Royce, en we reizen naar alle uithoeken van de wereld om met deze nieuwe auto tot het uiterste te gaan.” “Je zal testauto’s op de weg zien, overal ter wereld. Kijk maar goed, want ze zullen gewoon volledig zichtbaar zijn. We zullen ze miljoenen kilometers lang testen onder alle condities en op elke ondergrond – zo rijden we Rolls-Royce letterlijk de toekomst in.” Eigen aluminium platform “In 2016 debuteerde de Phantom, gebouwd op het eigen aluminium platform van het merk: een schaalbaar en flexibel spaceframe dat de basis vormt van alle toekomstige auto’s van Rolls-Royce. Deze unieke technologie, ontwikkeld door Rolls-Royce, voor Rolls-Royce en exclusief voor het merk, is vanaf het begin ontworpen om niet alleen de basis te zijn van verschillende modellen met een verbrandingsmotor, zoals de Cullinan en Ghost, maar ook voor modellen met een geheel andere aandrijflijn.” “Dit maakt dat onze nieuwe elektrische auto profiteert van de Rolls-Royce-architectuur en daarmee de ongeëvenaarde ervaring van een Rolls-Royce op de weg. Los van welke vorm van het delen van een platform tussen automerken dan ook, waren wij in staat om onze plannen voor een elektrische aandrijflijn al vroeg in het platformontwerp te integreren en daarmee te garanderen dat deze bijzondere nieuwe auto voldoet aan de hoge verwachtingen van onze klanten.” “Deze Rolls-Royce is een voorspelling die uitkomt en lost de belofte in die wij deden toen we aan deze unieke onderneming begonnen. Het is de start van een nieuwe legende voor ons merk. Met dat in gedachten hebben we besloten een geheel nieuwe naam aan de auto te geven. Een naam die even krachtig is en mooi klinkt als de namen die we de afgelopen eeuw aan onze modellen gaven, zoals Phantom, Ghost and Wraith. Het werd een naam die perfect past bij de etherische en wereldse omgeving waarin ons product zich zal gaan begeven – een naam de we hebben gereserveerd special voor dit moment: Spectre.” Spectre is de naam “Spectre is een naam die gegeven wordt aan dingen die synoniem zijn voor grote kracht en verschijning: creaties van een andere orde die hun aanwezigheid kenbaar maken met slechts een vluchtige verschijning. Een spectre dwingt de wereld even stil te staan. Het domineert de ruimte waarin het verschijnt. Dan, net zo snel als het verscheen, verdwijnt het, en laat een zweem van opwinding, energie en intrige achter.” “Die naam past perfect bij de buitengewone Rolls-Royce die wij vandaag aankondigen – een automobiel die zijn verschijning kenbaar maakt om weer te verdwijnen in een wereld die voor iedereen onbereikbaar is, op een enkeling na. Als typisch Brits merk kozen we voor de Britse spelling, hoewel de betekenis hetzelfde blijft.” “Dit nieuwe product is onze referentie en tevens de aanzet tot het volledig elektrificeren van ons modellenportfolio rond 2030. Op dat moment zal Rolls-Royce niet langer producten bouwen en verkopen met een verbrandingsmotor.” “Spectre is het levende bewijs van Charles Rolls’ voorspeling. Mijn belofte, gedaan namens Rolls-Royce Motor Cars, is ingelost. We zijn begonnen aan een opmerkelijke onderneming. Ik ben er trots op dat wij de meest progressieve en invloedrijke vrouwen en mannen mogen voortbewegen in een briljante, elektrische toekomst.” Het bericht CEO Rolls-Royce: “Elektrische Rolls-Royce komt sneller dan je denkt” verscheen eerst op ZERauto.nl .

04 oktober 2021

Nissan Townstar is een elektrische pakezel

Nissan Townstar Voor emissievrij goederen- en personenvervoer kun je bij Nissan al een aantal jaar de e-NV200 krijgen, maar zijn vervanger staat inmiddels klaar: de Townstar. De Townstar is het eerste model dat het nieuwe Nissan-logo op de neus mag dragen en is het Japanse broertje van de Renault Kangoo en Mercedes-Benz Citan. Met z’n compacte buitenmaten is zeer geschikt voor binnenstedelijke distributie. Elektropower In tegenstelling tot de Renault en Mercedes-Benz komt hij in ons land alleen met een volledig elektrische aandrijflijn. De Townstar is voorzien van een 122 pk (90 kW) en 245 Nm sterke elektromotor. Een batterij met een capaciteit van 44 kWh zorgt ervoor dat je naar verwachting tot 285 kilometer kunt rijden voordat de stroom op is. Laden kan standaard tot 11 kW maar 22 kW is optioneel. Bij een snellader duurt het 42 minuten om de batterij van 0 tot 80% te laden. Veiligheidssystemen en technologie De Townstar zit boordevol met rijhulp- en veiligheidssystemen. Onder meer Side Wind Assist, Trailer Sway Assist, Intelligent Emergency Braking met herkenning van voetgangers en fietsers, Junction Assist, Hands-Free Parking en Intelligent Cruise Control zorgen ervoor dat de inzittenden en je pakketjes veilig op hun bestemming komen. Around View Monitor Ook handig in de nauwe straatjes van onze binnensteden: de Around View Monitor die je op de Townstar kunt krijgen. Dit systeem toont met behulp van camera’s rondom de auto een 360-graden beeld op het 8-inch infotainmentscherm, zodat je precies kunt zien of er voetgangers in de buurt lopen of waar een paaltje staat. ProPilot Het ProPilot systeem – dat we ook kennen uit de Nissan Leaf – is ook aanwezig. De Townstar blijft dankzij het systeem op de snelweg automatisch binnen de lijnen en kan z’n voorligger volgen en automatisch afremmen en optrekken wanneer dat nodig is. Personenuitvoering Nissan brengt de Townstar ook als personenuitvoering op de markt: de Townstar Combi. Deze uitvoering biedt plaats aan vijf personen en 755 liter bagage. Het interieur is aangekleed als een traditionele personenauto, met nette afwerking van de portieren, het middenconsole en instrumentenpaneel. Zaken als Automatic Emergency breaking system, Lane Keep Assist, Blind Spot Intervention en Traffic Sign Recognition zijn ook aanwezig. Het bericht Nissan Townstar is een elektrische pakezel verscheen eerst op ZERauto.nl .

28 september 2021

Elektrisch aangedreven pick-up op waterstof instant hit

Levering pick-up op waterstof De kopers moeten nog even geduld hebben. De levering staat gepland vanaf april 2022. “De pre-orders overtreffen onze verwachtingen”, zegt Brendan Norman, de CEO van H2X Global. “We wisten dat hij wel eens populair kon zijn, maar we zijn letterlijk overweldigd door de grote vraag. We zijn blijkbaar met iets bijzonders bezig.” Tot 300 pk De Warrego pick-up heeft een elektromotor van 200 kW (272 pk) die energie krijgt van een 66 kW brandstofcel en een batterij van 60 kW. Er is ook een versie met een elektromotor van 220 kW (300 pk). Die heeft een brandstofcel van 90 kW en een batterij van 100 kW. Tot 750 km De pick-up kan met 6,2 kg waterstof ongeveer 500 km afleggen. De krachtigste vierwielaangedreven variant van de Warrego, de 90XR heeft een tank voor 9,3 kg waterstof, wat goed is voor een rijbereik van 750 km. De maximale topsnelheid is afhankelijk van de uitvoering 110 – 150 km/uur.     Tot 2.500 kg Opvallend is de grote trekkracht van de Warrego. Hij mag aanhangers trekken tot 2.500 kg en het maximale laadvermogen komt op 1.000 kg. Dat betekent dat de inzetbaarheid vergelijkbaar is met een pick-up met verbrandingsmotor. De hoge trekkracht zie je ook terug in de vlotte acceleratie. Van nul naar honderd lukt de 220 kW Warrego in 8 seconden. Het bericht Elektrisch aangedreven pick-up op waterstof instant hit verscheen eerst op ZERauto.nl . Note redactie VER: 200 stuks voor intekening is alleen overweldigend in de waterstof wereld. Daar zijn de aantallen laag. ID3 kreeg er 15.00 in de eerste week.  Tesla's Cyber Truck heeft totaal 1.25 miljoen pre orders en afgelopen week kwamen daar nog 17k bij.

15 september 2021

Verzeker uw zakelijke auto’s op een verstandige manier

Vergelijk online Op de website van Diks ziet u eenvoudig welke zakelijke autoverzekering er mogelijk is en welke dekking het beste bij u past. Een WA-verzekering is sowieso wettelijk verplicht en dekt de schade die met uw auto is toegebracht aan anderen. Een beperkt-cascoverzekering dekt ook (schade door poging tot) diefstal, ruitschade en schade door brand en ontploffing, loslopende dieren, hagel en storm. All-riskverzekering (WA + casco) dekt ook de eigen schade. Verder kunt u kiezen voor bijvoorbeeld een bestelauto verzekeren of een taxiverzekering. Zakelijke autoverzekering vaak duurder Vaak is een verzekering voor zakelijk gebruik duurder dan een verzekering voor particulier gebruik. Dat is omdat met zakelijke auto’s in het algemeen meer kilometers worden afgelegd dan met een auto die alleen privé wordt gereden. En bestuurders van zakelijke auto’s zijn vaak niet de eigenaar en betalen de verzekeringspremie dus niet zelf. Ze voelen dus ook niet de premieverhogingen na een geclaimde schade. Grote kans dus dat ze met zakelijke auto’s minder zorgvuldig omgaan dan met hun privéauto. En daarom is de premie vaak hoger. “Een verzekering voor zakelijk gebruik is vaak duurder dan een verzekering voor particulier gebruik, omdat zakelijke auto’s méér rijden dan particuliere auto’s” Bedrijfsautoverzekering afsluiten Op www.diks.nl/bedrijfsauto-verzekeren leest u ook alles over het verzekeren van een bedrijfsauto en kunt u bedrijfsautoverzekeringen vergelijken. Een bedrijfsautoverzekering sluit u af voor een auto die u zakelijk gebruikt en die ook als zodanig in de bedrijfsadministratie geregistreerd staat. Ook voor een taxi of een bestelauto voor het bezorgen van maaltijden hebt u dus een bedrijfsautoverzekering nodig. “Ook voor een taxi of een bestelauto voor het bezorgen van maaltijden hebt u een bedrijfsautoverzekering nodig” Welke factoren spelen een rol? Voor de bepaling van de verzekeringspremie speelt een aantal factoren een rol. Ten eerste natuurlijk de dekking die u hebt gekozen, maar ook het aantal schadevrije jaren, leeftijd, postcode en waarvoor de bedrijfsauto wordt gebruikt. Kort door de bocht: elk jaar dat u geen claim indient, telt mee. Maar als u wel een schade claimt, dan kost dat u ineens vijf schadevrije jaren en dat scheelt treden op de no-claimladder. Leeftijd is belangrijk omdat jongeren meer schade rijden dan ouderen en in bijvoorbeeld de Randstad is het risico op schade ook groter dan daarbuiten. En maaltijden bezorgen brengt bijvoorbeeld minder risico met zich mee op schade dan rijlessen. “Jongeren rijden meer schade dan ouderen en in bijvoorbeeld de Randstad is het risico op schade ook groter dan daarbuiten” Online autoverzekering afsluiten Op de website van Diks verzekeringen kunt u diverse zakelijke-auto- en bestelautoverzekeringen met elkaar vergelijken, premies laten berekenen en extra informatie vinden. Voor de berekening hebt u in elk geval het juiste kenteken van de auto(‘s) nodig en het aantal opgebouwde schadevrije jaren. Voor een nauwkeurige berekening is meer informatie nodig, maar die heeft u ongetwijfeld paraat. Bovendien kunt u op de website ook direct de gewenste verzekering afsluiten. Daarvoor hebt u het kenteken en een meldcode van de auto nodig. “ Voor de berekening van de premie hebt u het kenteken en het aantal opgebouwde schadevrije jaren nodig. Voor het afsluiten van de verzekering hebt u ook de meldcode nodig” Het bericht Verzeker uw zakelijke auto’s op een verstandige manier verscheen eerst op ZERauto.nl .

13 september 2021

Porsche Mission R: de toekomst van autosport?

Het belang van klantenteams Klantenteams zijn zeer belangrijk voor Porsche. Sinds de start van de Porsche Carrera Cup Duitsland 31 jaar geleden heeft de sportwagenfabrikant meer dan 4.400 Cup-auto’s geproduceerd en geleverd. Op basis van deze krachtige en betrouwbare racers uit Weissach worden wereldwijd dertig merkencups georganiseerd. De nieuwste versie van de 911 GT3 Cup kwam in 2021 in gebruik voor het huidige autosportseizoen en is gebaseerd op de 992-generatie. De Porsche Mission R toont hoe de toekomst van de merkencups met puur elektrisch aangedreven auto’s eruit zou kunnen zien. Oliver Blume, CEO van Porsche AG: “Naast onze betrokkenheid bij het Wereldkampioenschap Formule E zetten we nu de volgende grote stap in elektromobiliteit. Deze concept car is onze visie op volledig elektrische autosport voor klantenteams. De Mission R belichaamt alles wat Porsche sterk maakt: prestaties, design en duurzaamheid.” 1.088 pk aan systeemvermogen De twee nieuw ontwikkelde elektromotoren in de Porsche Mission R produceren in de zogenaamde kwalificatiemodus tot 800 kW (1.088 pk). Het accupakket van ongeveer 80 kWh en innovatieve recuperatie maken sprintraces zonder vermogensverlies mogelijk. Met zijn vierwielaandrijving en bijna 1.100 pk in kwalificatiemodus accelereert de Porsche Mission R in minder dan 2,5 seconden van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid bedraagt ruim 300 km/u. Rondetijden Op het circuit rijdt de elektrische auto dezelfde rondetijden als de huidige Porsche 911 GT3 Cup. Dankzij nieuw ontworpen elektromotoren en batterijcellen – allemaal uitgerust met innovatieve directe oliekoeling – biedt de Porsche Mission R een constant vermogen van 500 kW (680 pk) in racemodus. ‘Derating’ – de afname van de batterijprestaties als gevolg van thermische omstandigheden – is weggevallen. Techniek Op de vooras werkt een elektromotor met maximaal 320 kW (435 pk) en op de achteras levert de elektromotor zelfs maximaal 480 kW (653 pk). Dankzij geavanceerde 900 volt-technologie en Porsche Turbo Charging is een pauze van een kwartier voldoende om het accupakket van vijf tot tachtig procent op te laden. Opladen kan met maximaal 340 kW. Porsche Active Aerodynamics De Mission R toont ook een verdere ontwikkeling van de Porsche Active Aerodynamics (PAA) met het Drag Reduction System (DRS) op de voor- en achtervleugel. Het systeem omvat drie lamellen in elk van de twee luchtinlaten aan de zijkant van de neussectie en een verstelbare, tweedelige achtervleugel. Vlasvezels Naast het innovatieve, batterij-elektrische aandrijfconcept is ook de body van het studiemodel bijzonder vanwege de CO2-reductie en de duurzaamheid. De body bestaat grotendeels uit met natuurlijke vezels versterkte kunststof (NFK), waarbij vlasvezels uit de landbouw de basis vormen. Dit ecologische materiaal wordt ook gebruikt voor de frontsplitter, de diffuser en de zijskirts. Porsche gebruikt NFK ook in het interieur van de Mission R, bijvoorbeeld voor de binnendeurschalen, het achterschot en de stoel. Modern interieur voor Porsche Mission R Het interieurdesign zet de bestuurder op alle vlakken in het middelpunt. Een ergonomisch geplaatst display tussen de bedieningselementen op het stuur toont relevante gegevens tijdens de race. De monitor boven de stuurkolom geeft de beelden van de zijspiegels en de centrale achteruitrijcamera weer. Via een touchscreen rechts naast de stoel zijn onder meer biometrische gegevens van de bestuurder op te roepen. Talloze camera’s in het interieur zorgen voor spannende beelden voor een livestream-uitzending. Afmetingen Met het Mission R-project brengt Porsche echt en virtueel racen dichter dan ooit tevoren bij elkaar. De monocoque kan in exact dezelfde vorm ook dienst doen als e-sports simulator. De veiligheidsstructuur van koolstofvezelcomposietmateriaal combineert een hoge bescherming voor de bestuurder met een laag gewicht en unieke looks. Ingenieurs en ontwerpers bij Porsche noemen de nieuw ontwikkelde dakconstructie van koolstof het ‘exoskelet’. Het is een veiligheidskooi en buitendak in één. Met een lengte van 4.326 millimeter is de Porsche Mission R iets korter dan de huidige 718 Cayman, maar met 1.990 millimeter is hij aanmerkelijk breder en met een hoogte van 1.190 millimeter ook beduidend lager. Studiemodellen van Porsche Met de Mission E (2015) en Mission E Cross Turismo (2018) studiemodellen toonde Porsche de afgelopen jaren zeer specifieke ideeën over zijn eerste volledig elektrische sportwagens. De Porsche Taycan (2019) en de Taycan Cross Turismo (2021) zijn uiterlijk en technologisch verregaand gebaseerd op de twee concept cars. Nu toont Porsche met de Mission R zijn visie op de autosport van de toekomst voor klantenteams. Het bericht Porsche Mission R: de toekomst van autosport? verscheen eerst op ZERauto.nl .

08 september 2021

Highlights BMW i Vision Circular op een rij

Highlights BMW i Vision Circular • Het conceptmodel is volledig ontworpen volgens de principes van een kringloop- of circulaire economie. Het doel: 100% toepassing van gerecyclede materialen met 100% recyclebaarheid. • De vastestof-accu in de BMW i Vision Circular is dan ook 100% recyclebaar en wordt bijna uitsluitend gefabriceerd met gebruik van materialen uit de kringloop. Deze accu biedt een veel hogere energiedichtheid met een aanzienlijk gereduceerd gebruik van de meest waardevolle hulpbronnen. • De BMW i Vision Circular toont daarmee de allesomvattende, innovatieve benadering door BMW Group van duurzame mobiliteit. BMW Group wil het voortouw nemen in de ontwikkeling van een circulaire economie en benadrukt haar leidende rol in de efficiënte toepassing van hulpbronnen bij de productie en in alle fasen van de levenscyclus van een auto. • In overeenstemming hiermee stelt BMW Group zich als doel om de CO2 emissie gedurende de gehele levenscyclus van een auto te reduceren. Behalve de elektrificatie van het productportfolio en de overgang naar hernieuwbare energie bij de productie focust de onderneming met name op de principes van een circulaire economie en het gebruik van gerecyclede materialen. • De BMW i Vision Circular vormt geen vooruitblik op de ‘Neue Klasse’. Als het gaat om duurzaamheid is de ‘Neue Klasse’ echter ontwikkeld met dezelfde insteek als de BMW i Vision Circular. • Circulariteit was van meet af aan een uitgangspunt bij het design, de ontwikkeling en het productieproces voor de BMW i Vision Circular, als onderdeel van de ‘Circular Design’ benadering. • Bij het materiaalgebruik focust de BMW i Vision Circular op gerecyclede materialen (het “Secondary First” principe) die snel en eenvoudig kunnen worden gedemonteerd aan het eind van de productlevenscyclus. • De focus op demontage vormt dan ook een belangrijk aspect van het conceptmodel. De snelsluiting voor de wielen, de stoelen en het dashboard, en een koord in de achterbank demonstreren de eenvoudige demontagemogelijkheid op een esthetisch attractieve wijze (‘Joyful Fusion’). • Het consequent toegepaste Circular Design verleent de BMW i Vision Circular een volledig nieuw en attractief verschijningsbeeld. Tegelijkertijd laat het zien dat een hoog duurzaamheidsniveau perfect samen kan gaan met een luxe uitstraling. • Aan de voorzijde zijn de BMW nieren en koplampen nieuw geïnterpreteerd: als digitaal oppervlak. In de toekomst kan digitaal design geometrische variaties in lampen en bumpers overbodig maken, waardoor het aantal benodigde materialen en gereedschappen kan worden gereduceerd. • In plaats van aanvullende sierelementen en badges, zoals die tegenwoordig vaak gebruikt worden om kwaliteit en luxe te benadrukken, te monteren is het merklogo in de voorzijde gegraveerd en de modelbadge is gelaserd om het gebruik van extra onderdelen te voorkomen. • Het bumpergedeelte onderaan is gemaakt van gerecycled plastic met een verfijnd, gemarmerd oppervlak. • De heldere designtaal resulteert in voor een BMW geheel nieuwe proporties. De BMW i Vision Circular vormt van voor- tot achteras één geheel. Mede dankzij zijn elektrische aandrijvingsarchitectuur biedt het interieur de ruimte van een luxe model op het oppervlak van een compact model. • De licht goudkleurige oppervlakken van de BMW i Vision Circular zijn niet gelakt, maar uitgevoerd in geanodiseerd gerecycled aluminium. Het frame aan de achterzijde van de auto toont een verleidelijk samenspel van blauw-paarse oppervlakken, gecreëerd door het verhittingsproces dat is toegepast voor het staal. • De afwerkingsprocessen zoals gebruikt voor de individuele oppervlakken geven deze een opvallende uitstraling, terwijl optimaal recyclen mogelijk is. • De licht transparante banden zijn vervaardigd uit gecertificeerd, duurzaam gecultiveerd natuurlijk rubber. Aan de compound zijn gekleurde, gerecyclede rubberdeeltjes toegevoegd voor versteviging; deze creëren bovendien een intrigerend terrazzo effect dat het hergebruik van materialen benadrukt. • De wielen zijn ontworpen met het oog op een minimaal gebruik van materialen. De maximale openheid van de wielen garandeert een goede koeling van de remmen, terwijl de meer gesloten oppervlakken aan de randen zorgen voor optimale aerodynamische eigenschappen. • Alle display-oppervlakken en verlichtingsfuncties aan de achterzijde zijn onzichtbaar geïntegreerd in de donkere glazen bagageklep, waarbij dezelfde benadering is gekozen als aan de voorzijde. Wanneer de auto is uitgeschakeld is alleen het tweedimensionale BMW logo in het donkere glazen oppervlak zichtbaar. • De minimalistische en aerodynamisch geoptimaliseerde zwarte bumper – gemaakt van zichtbaar gerecycled plastic – rondt het design van de achterzijde af. • Het interieur van de BMW i Vision Circular laat zien wat er in de toekomst mogelijk is op het gebied van circulariteit en doelbewuste selectie van materialen – en het fascinerende design dat daar het resultaat van kan zijn. • Monomaterialen en slimme nieuwe verbindingstechnieken, die het gebruik van lijm overbodig maken, zorgen ervoor dat de componenten zeer geschikt zijn voor demontage en sortering aan het einde van de levenscyclus. Om de hoeveelheid afval en productieresten te minimaliseren, zullen alle componenten en materialen exact op maat worden gefabriceerd met toepassing van processen zoals 3D printen. Overtollig materiaal zal systematisch worden teruggevoerd in de materiaalkringloop. • Het lichte en uitnodigende interieur verwelkomt bestuurder en voorpassagier met een royaal gevoel van ruimte. Het glazen dak met een ver naar achter geplaatste rand van de voorruit geeft de voorinzittenden het gevoel in de open lucht te zitten. • Twee separate loungestoelen met geïntegreerde hoofdsteun creëren een exclusieve ambiance. De bekleding is vervaardigd uit gerecyclede kunststof en is gevat in een licht goudkleurig aluminium frame. • De achterzijde van de slanke voorstoelen is gemaakt van gerecyclede kunststoffen met een terrazzo afwerking. De circulaire ‘Joyful Fusion’ snelsluiting zorgt ervoor dat het metaal en de stof eenvoudig gescheiden, gesorteerd en vervolgens hergebruikt kunnen worden. • De rijbeleving in de BMW i Vision Circular zal gekenmerkt worden door meer in-car intelligence en sensoren die op de inzittenden reageren. • Het traditionele instrumentenpaneel is vervangen door een user interface van de volgende generatie. Het hart wordt gevormd door een 3D geprinte kristallen sculptuur, die reageert op handbewegingen met spectaculaire lichteffecten. • De kristallen sculptuur wordt geflankeerd door natuurlijk behandeld hout van gecertificeerde bronnen. Metalen elementen van geanodiseerd gerecycled aluminium, uitgevoerd in goud-brons, verbinden het dashboard met de A-stijlen. Ook hier maken de ‘Joyful Fusion’ snelsluitingen een snelle en eenvoudige demontage mogelijk. • Het informatiegedeelte dat men normaal gesproken verwacht in een centraal informatiedisplay is geplaatst boven het dashboard, onderaan de voorruit. Die voorruit is getransformeerd in een informatiebron en maakt andere displays in het interieur overbodig. • De stuurwielrand is 3D geprint van houtpoeder en voelt natuurlijk en warm aan. De onconventionele, in goud-brons uitgevoerd verticale spaak zorgt voor een moderne touch. Het stuur bevat eveneens een van achter verlichte kristallen interface en displays die overeenkomen met die in het dashboard. • De royale, iets hoger geplaatste zitplaatsen achterin bieden uitmuntend comfort voor twee personen met hun zachte zijwangen. De hoofdsteunen zien eruit als kussens en de eronder geplaatste luidsprekers maken van elke zitplaats een individuele sound zone. • De geweven stof in fraai Jacquard design voor de zitplaatsen achterin is gemaakt van 100 procent gerecycled materiaal. De achterbank wordt omlijst door een geanodiseerd aluminium frame, uitgevoerd in goud-brons. De stof en het frame worden op hun plek gehouden door een koord, dat ook eenvoudig kan worden losgemaakt wanneer de bank moet worden gedemonteerd. • De in de auto toegepaste hoogpolige vloerbedekking is gemaakt van 100 procent gerecyclede kunststof. • In de C-stijl krijgt een glazen iDrive Controller uit de BMW iX een tweede leven als lamp. • Het sound design voor de BMW i Vision Circular is het werk van de componist Hans Zimmer en Renzo Vitale, Creative Director Sound BMW Group. Het maakt de circulariteit van de auto hoorbaar. Elke toon geeft de bewegingen van de exterieurstructuren, de interieurdelen, de materialen, de verlichting en de visuele animaties weer. • Naast alle materiaal- en designinnovaties biedt de BMW i Vision Circular tevens de mogelijkheid van gebruik van de auto in een vehicle-to-grid scenario. Zo kan de auto fungeren als mobiele energieopslag en stroom leveren aan zijn omgeving, bijvoorbeeld gebouwen en infrastructuur. • Een andere belangrijke maatregel op weg naar duurzame stedelijke mobiliteit is het intelligent gebruikmaken van de beschikbare real time en lange termijn verkeersdata, om de efficiëntie te maximaliseren. Wanneer sensorgegevens en verzamelde informatie van individuele auto’s worden gedeeld met de gehele vloot (na toestemming van de gebruiker), zullen alle auto’s profiteren van de resulterende ‘zwerm-intelligentie’. • Aanbevelingen voor de snelheid kunnen worden geoptimaliseerd om beter gebruik te kunnen maken van bijvoorbeeld ‘groene golven’. Verkeersstromen kunnen beter worden voorspeld en opstoppingen worden geminimaliseerd dankzij met elkaar en met de omgeving communicerende auto’s. Ook de CO2 emissie veroorzaakt door stop-and-go verkeer of door het zoeken naar een parkeerplek kan zo aanzienlijk worden gereduceerd. • De BMW i Insights Vision app maakt gebruik van Augmented Reality om de vele individuele oplossingen van de BMW i Vision Circular en de voordelen van het conceptmodel te tonen. Het bericht Highlights BMW i Vision Circular op een rij verscheen eerst op ZERauto.nl .

07 september 2021

Mercedes-Maybach Concept EQS luxe broertje van EQS SUV (2022)

Modulaire architectuur ook de basis voor een andere elektrische SUV De Concept Mercedes-Maybach EQS is gebaseerd op de modulaire architectuur voor de elektrische modellen van Mercedes-Benz in de luxe- en topklasse. Op deze basis zal ook een ander volledig elektrisch model verschijnen, de EQS SUV, die in 2022 in serieproductie gaat, nog voor de Maybach. Ook hier zorgt de elektrische aandrijflijn voor een uitzonderlijk soepele en stille werking en een nieuw niveau van rust en ontspanning in het interieur. Volgens WLTP is er een actieradius van ongeveer 600 kilometer gepland voor de Mercedes EQS SUV-architectuur. Verwachtingen overtreffen Maybach-klanten zijn op zoek naar iets speciaals en het doel is om hun verwachtingen te overtreffen met de hoogste normen van exclusiviteit en individualiteit, elegant design, vakmanschap en de modernste technologie. Omdat klanten in de kernmarkten China, Rusland, Zuid-Korea, de VS en Duitsland gemiddeld jonger worden, verandert ook de definitie van luxe. Andere vorm van luxe “Veel van onze Mercedes-Maybach klanten zijn in hoge mate digitaal verbonden en stellen de hoogste eisen aan onze digitale oplossingen. Ze verwachten ook dat het merk van hun keuze opkomt voor duurzame waarden en verantwoordelijkheid neemt voor het milieu. De Concept Mercedes-Maybach EQS voldoet aan al deze punten en belichaamt verfijnde luxe op een progressieve manier. De volledig elektrische aandrijflijn maakt niet alleen consequent duurzame mobiliteit mogelijk, maar zorgt ook voor een nieuw niveau van rust en ontspanning voor passagiers”, aldus Britta Seeger, Lid van de raad van bestuur van Daimler AG en Mercedes-Benz AG, verantwoordelijk voor Marketing & Sales. Unieke automotive luxe-ervaring “De Concept Mercedes-Maybach EQS vertegenwoordigt de transformatie van het traditierijke luxemerk naar een progressieve, volledig elektrische toekomst. Zoals elke Maybach staat hij voor Sophisticated Luxury in al zijn facetten. De concept car die bijna in productie kan worden genomen, is het bewijs dat ultramoderne elektrische aandrijftechnologie en baanbrekend infotainment met het MBUX Hyperscreen perfect samengaan met het kenmerkende Maybach-vakmanschap en een exquise uitrusting. De ultieme combinatie van minutieus geperfectioneerde details zorgt voor een unieke automotive luxe-ervaring. Met deze toekomstige, volledig elektrische SUV laten we onze leiderschapsaspiraties in het high-end segment ook zien op het gebied van elektromobiliteit”, aldus Philipp Schiemer, Head of Top End Vehicle Group bij Mercedes-Benz AG en voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-AMG GmbH. Interieur Mercedes-Maybach Concept EQS In het interieur wordt het achtercompartiment een comfortabele plek om te werken of te ontspannen dankzij de executivestoelen en het chauffeurspakket. Daarbij komen nog exclusieve details zoals de nieuwe portierpanelen, waarvan de armleuningen zijn vormgegeven als hoogwaardige sideboards. Er zijn ook sierdelen in witte pianolak en materialen in diepzeeblauw, die aan boord een feelgood-sfeer creëren als op een elegant yacht. Verchroomde Maybach-pinstripes voor en achter Het rechtopstaande Black Panel-front vloeit naadloos over in de omhullende motorkap en koplampen. De led-lichtunits zijn voorzien van verlichting met individuele diamantblokken, omlijst met een fijnmazig gaas van het Maybach-embleem. De verticale Maybach-pinstripes in fraaie 3D-dieptelook zijn verchroomd en karakteriseren de koeler in de nieuwe, innovatieve Black Panel-technologie. Elegant verchroomde, filigrane lamellen zijn ook te vinden op de luchtinlaat in de bumper. Dit opvallende designelement is ook opgenomen onder de kentekenplaathouder in de achterbumper. Het klassieke Maybach-opschrift op de motorkap, de rechtopstaande Mercedes-Benz ster en de verchroomde sierlijst in het midden van de motorkap zijn een eerbetoon aan traditie. Zwevende middenconsole achter De middenconsole lijkt als een doorlopende band van de cockpit naar de achterzitplaatsen te zweven en creëert een bijzonder lichte en elegante indruk van ruimte met veel bewegingsvrijheid. In combinatie met de indirecte en directe sfeerverlichting lijken de ruimte en interieurcomponenten visueel lichter en lijken ze ook te zweven. Het standaard aanwezige vaasinzetstuk nodigt uit om seizoensgebonden bloemendecoraties in te zetten, en daarmee de natuur het interieur van de Maybach binnen te halen. Daaronder biedt een groot opbergvak veel ruimte voor gebruiksvoorwerpen of voor individuele uitrustingsopties zoals klaptafels, champagneflûtes of een koelvak. Een bijzonder highlight is het sierdeel in witte chroomlook. De rosé goudkleurige accenten zorgen voor een ideaal contrast en dragen bij aan de luxe uitstraling van het interieur. MBUX Hyperscreen met Maybach-specifieke weergaven Een andere bijzondere blikvanger in het interieur is het MBUX Hyperscreen met Maybach-specifieke weergavestijlen en content. De grote, gebogen beeldschermunit loopt bijna van A-stijl tot A-stijl. Onder de glazen afdekking bevinden zich drie individuele schermen die samen één visueel geheel vormen. Met een eigen 12,3 inch oled-scherm heeft de voorpassagier de beschikking over een ??eigen display en bedieningspaneel. De entertainmentfuncties zijn daar alleen beschikbaar wanneer de auto wordt gereden volgens de lokaal geldende, specifieke en landelijke regelgeving. Als de interieurcamera detecteert dat de bestuurder naar het voorpassagiersdisplay kijkt, wordt het bij bepaalde inhoud automatisch gedimd. Met adaptieve software die wordt gevoed door kunstmatige intelligentie past MBUX zich volledig aan de gebruiker aan en doet gepersonaliseerde suggesties voor tal van infotainment-, comfort- en voertuigfuncties. Met de ‘zero layer’ worden de belangrijkste toepassingen altijd op het hoogste niveau binnen het gezichtsveld aangeboden, afhankelijk van de situatie en de context. Zoeken in submenu’s is niet meer nodig. EQ-tegel In het beeldscherm van het hoge-resolutie infotainmentsysteem bevindt zich een EQ-tegel in het hoofdmenu die dient als centraal toegangspunt tot de specifieke displays en instellingen. Deze omvatten de laadstroom, vertrektijd, energiestroom en verbruikshistogrammen. Daarnaast kunnen via het mediadisplay ook de navigatie- en rijprogramma’s worden bediend. In combinatie met Mercedes me connect worden ook EV-specifieke navigatieservices en -functies aangeboden. Denk hierbij aan de weergave van laadpalen, de elektrische actieradius en geoptimaliseerde routeplanning, rekening houdend met de laadstatus, het weer en de verkeerssituatie. De ronde luchtuitstroomopeningen in hoogglanzend chroom onderstrepen de hoogwaardige en verfijnde look, samen met gegalvaniseerde sierdelen en het aan de boven- en onderkant afgevlakte multifunctionele stuurwiel van de VISION EQS. De sfeerverlichting, die op vele manieren kan worden ingesteld, zorgt voor een stijlvolle ambiance. Exclusieve tweekleurenlak Een ander belangrijk onderscheidend kenmerk is de tweekleurenlak in obsidiaanzwart metallic en zirkoonrood metallic met een fijne pinstripe in chroom als visuele scheidingslijn. De royale chroomafwerking strekt zich niet alleen uit over de luchtinlaten en diffusor voor en achter, maar omlijst ook de zijruiten met een dynamisch vloeiende chroomlijst in 3D-design. Ook de B-stijlen zijn verchroomd en exclusief afgewerkt met een subtiel merkembleem. De Maybach ‘M’ is ook te vinden op de D-stijl. De aerodynamisch geoptimaliseerde treeplanken aan de zijkanten zijn voorzien van een inlay met Maybach-embleem. De royaal bemeten 24 inch lichtmetalen velgen in Maybach ‘bowl’-design – met vijf korte spaken en een vlak middengedeelte met Maybach-opschrift – benadrukken de exclusieve uitstraling van de volledig elektrische SUV. De achterlichten met doorlopende helix-lichtband is een highlight aan de achterzijde. De animatie loopt hier van buiten naar binnen. De verchroomde dakspoiler fungeert als sportief en aerodynamisch sierelement. Een andere exclusieve uitrustingsoptie zijn de automatische comfortportieren voor en achter. Wanneer de bestuurder de auto nadert, worden eerst de portiergrepen uitgeschoven. Naarmate de bestuurder verder nadert, gaat het bestuurdersportier automatisch open. Via MBUX heeft de bestuurder ook de mogelijkheid om de achterportieren op afstand te openen.   Het bericht Mercedes-Maybach Concept EQS luxe broertje van EQS SUV (2022) verscheen eerst op ZERauto.nl .

06 september 2021

Mercedes-Benz EQE nog altijd bijna vijf meter lang

Komt eerst als EQE 350 De business-limousine biedt alle essentiële functies van de EQS in een iets compacter formaat. Bij de introductie omvat het modellengamma aanvankelijk twee varianten: de EQE 350 met 215 kW (292 pk) en een ander model. Andere versies zullen volgen. De productie van de EQE gaat plaatsvinden op twee locaties van het wereldwijde productienetwerk van Mercedes-Benz Cars: in de Duitse Mercedes-Benz fabriek in Bremen voor de wereldmarkt en in de Duits-Chinese joint venture BBAC in Beijing voor de Chinese markt. In vergelijking met de luxe limousine EQS is de EQE nog meer gestroomlijnd, met een iets kortere wielbasis, kortere overhangen en meer teruggetrokken flanken – hij draagt het concept van de business-limousine over naar de toekomst. De sensuele puurheid komt tot uiting in royale oppervlakken, gereduceerde voegen en naadloze overgangen (seamless design). De overhangen en het front zijn kort gehouden, de achterzijde vormt het dynamische accent met een scherpe spoilerrand. De 19 tot 21 inch velgen geven de EQE, samen met de uitgesproken gespierde schouderpartij, een atletisch karakter. Afmeting vergelijkbaar met CLS Qua exterieurafmetingen (lengte/breedte/hoogte: 4.946/1.961/1.512 mm) is de EQE vergelijkbaar met de CLS. Net als de CLS heeft hij een vaste achterruit en een kofferdeksel. De interieurafmetingen overtreffen zelfs aanzienlijk die van de huidige E-Klasse (213-serie), bijvoorbeeld wat betreft de schouderruimte voor (+27 mm) of de interieurlengte (+80 mm). Breedbeeldisplay Met het optionele MBUX Hyperscreen is het volledige combi-instrument één breedbeelddisplay. Dit bepaalt de esthetiek van de cockpit en het interieur. Onder het gemeenschappelijke afdekglas lopen de hoge-resolutie displays schijnbaar naadloos in elkaar over. Het grafische uiterlijk van hun MBUX-inhoud is harmonieus op elkaar afgestemd. Het MBUX Hyperscreen is op minimalistische wijze geïntegreerd in het dashboard. Het 12,3 inch oled-voorpassagiersdisplay geeft deze een eigen display en bedieningspaneel. In Europa mag de voorpassagier tijdens het rijden ook dynamische inhoud bekijken, zoals video’s, tv of internet. Mercedes-EQ vertrouwt op een intelligente, op camera’s gebaseerde blokkeringslogica: als de camera detecteert dat de bestuurder naar het voorpassagiersdisplay kijkt, wordt dit bij bepaalde inhoud automatisch gedimd. MBUX Hyperscreen De luchtuitstroomopeningen strekken zich uit over de gehele breedte aan de bovenzijde en zijn tegelijkertijd zeer vlak. Deze extreme proporties zorgen, samen met de glazen golf van het MBUX Hyperscreen, voor een avantgardistische uitstraling in het interieur. De buitenste luchtuitstroomopeningen hebben een turbine-ontwerp. Ze spelen in op het hyperanaloge thema door het contrast tussen hightech mechanica en de digitale, glazen displaywereld. De nieuwste generatie van MBUX, die onlangs werd geïntroduceerd in de EQS, is ook aan boord in de EQE. Met adaptieve software past het display- en bedieningsconcept zich volledig aan de gebruiker aan en doet gepersonaliseerde suggesties voor tal van infotainment-, comfort- en voertuigfuncties. Met de Zero-Layer hoeft de gebruiker niet door submenu’s te scrollen of spraakopdrachten te geven. De belangrijkste toepassingen worden situatie-afhankelijk en contextueel weergegeven op het hoogste niveau van het gezichtsveld. Hierdoor worden EQE-bestuurders ontlast van enkele bedieningsstappen. Efficiënte aandrijving De EQE 350 met 215 kW en een tweede uitvoering zullen als eerste worden geïntroduceerd. Andere versies volgen in een later stadium. Alle EQE’s hebben een elektrische aandrijflijn (eATS) op de achteras. De later beschikbaar komende versies met 4MATIC zijn ook uitgerust met een eATS-unit op de vooras. De elektromotoren zijn permanent bekrachtigde synchroonmotoren (PSM). Bij PSM’s is de rotor van de wisselstroommotor voorzien van permanente magneten en hoeft hij dus niet van stroom te worden voorzien. De voordelen van dit ontwerp zijn een hoge vermogensdichtheid, een hoog rendement en een goede vermogensstabiliteit. De machine op de achteras is bijzonder krachtig dankzij de 6-fasen-opzet: hij heeft twee wikkelingen met elk drie fasen. In de EQE bestaat de lithium-ion-accu uit tien modules en hij heeft een bruikbare energie-inhoud van 90 kWh. De innovatieve, in eigen huis ontwikkelde software voor accumanagement maakt over-the-air updates (OTA) mogelijk. Dit zorgt ervoor dat het energiemanagement van de EQE gedurende de hele levenscyclus up-to-date blijft. In de accu werd een belangrijke stap gezet op het gebied van de duurzaamheid van de celchemie: het geoptimaliseerde actieve materiaal bestaat uit nikkel, kobalt en mangaan in een verhouding van 8:1:1. Hierdoor daalt het kobaltgehalte tot minder dan 10 procent. De voortdurende optimalisering van de recyclebaarheid maakt deel uit van de holistische accustrategie van Mercedes-Benz. Mercedes-Benz EQE 350 technische specificaties Elektromotor: Permanent bekrachtigde synchroonmotor Max. vermogen: 215 kW Max. koppel: 530 Nm Nominale spanning: 328,5 Volt Boordlader (standaard/optie): 11/22 kW AC-laadtijd, driefasig (11/22 kW): 8,25/4,25 h DC laadvermogen max: 170 kW DC laadtijd bij snellaadstation: 32 min DC laden: max. actieradius na 15 minuten (WLTP): 250 km Lengte: 4.964 mm Breedte: 1.961 mm Hoogte: 1.512 mm Wielbasis: 3.120 mm Draaicirkel (zonder/met achterasbesturing 4,5°/10°): 12,5/11,6/10,7 m Bagageruimte VDA: 430 liter Stroomverbruik (WLTP): 15,7-19,3 kWh/100 km Actieradius (WLTP): 545-660 km Vertraging in drie fasen Consequent hoge prestaties en veelvuldige acceleraties zonder vermogensverlies kenmerken de aandrijvingsfilosofie van de EQE. Dit omvat een geavanceerd thermisch concept en verschillende varianten van energieterugwinning door middel van recuperatie. De HV-accu wordt geladen door de mechanische draaibeweging om te zetten in elektrische energie tijdens het uitrollen of afremmen. De bestuurder kan de vertraging in drie fasen (D+, D, D-) en de zeilfunctie handmatig selecteren via schakelpaddles achter het stuurwiel. Daar komt DAuto bij. De ECO Assistant biedt ook situatie-geoptimaliseerde recuperatie – de vertraging is zo sterk of zwak als nodig om de meest efficiënte rijstijl te realiseren. Ook wordt zoveel mogelijk recuperatievertraging toegepast bij waargenomen vooruitrijdende auto‘s. Dit gebeurt zelfs tot de auto tot stilstand komt, bijvoorbeeld bij een verkeerslicht. De bestuurder hoeft hiervoor het rempedaal niet in te trappen – rijden met één pedaal op zijn best. De navigatie met Electric Intelligence plant de snelste en meest comfortabele route, inclusief laadpauzes, op basis van tal van factoren en reageert dynamisch op bijvoorbeeld files of een verandering in rijstijl. Dit omvat een visualisatie in het MBUX infotainmentsysteem die weergeeft of de beschikbare accucapaciteit toereikend is om zonder laden terug te keren naar het vertrekpunt. Hoog geluids- en trillingscomfort, Sound Experiences als contrastprogramma Als limousine met een kofferbak heeft de EQE goede conceptuele voorwaarden voor een hoog geluids- en trillingscomfort (NVH: Noise, Vibration, Harshness). Bovendien werden tal van maatregelen genomen. In de elektrische aandrijflijnen (eATS) zijn de magneten binnenin de rotors op een voor NVH geoptimaliseerde manier gerangschikt (zogeheten sheet metal cut). Bovendien hebben de eATS-units een speciale schuimmat rondom als NVH-afdekking. De bekleding van de omvormer heeft een sandwichconstructie. De eATS-units zijn dubbel ontkoppeld van de carrosserie via elastomeerlagers. Zeer doeltreffende veer-/massacomponenten zorgen voor een ononderbroken geluidsisolatie van de dwarsbalk onder de voorruit tot de vloer van de bagageruimte. In tal van carrosseriedelen is akoestisch schuim aangebracht. Desgewenst kan de rit in de EQE toch een akoestische belevenis worden: als voor het Burmester® surround sound-systeem is gekozen, beschikt de EQE over de twee klankwerelden Silver Waves en Vivid Flux. Silver Waves staat voor een sensueel en zuiver geluid. Vivid Flux is gericht op EV-enthousiastelingen en is kristalhelder, synthetisch en toch menselijk warm. Als Sound Experiences kunnen ze op het centrale display worden geselecteerd en ook worden uitgeschakeld. De extra geluidswereld Roaring Pulse kan worden ontgrendeld via over-the-air-technologie. Deze Sound Experience doet denken aan krachtige machines, sonoor en extrovert. Luchtgeveerd onderstel en achterasbesturing tegen meerprijs Het onderstel van de nieuwe EQE met een as met vier draagarmen aan de voorzijde en een multilink as aan de achterzijde is qua ontwerp nauw verwant met de constructie van de nieuwe S-Klasse. De EQE is tegen meerprijs leverbaar met AIRMATIC-luchtvering met traploos instelbare demping ADS+. Met de achterasbesturing (optie) voelt de EQE in de stad even handzaam aan als een compacte auto. De stuuruitslag op de achteras is tot tien graden. De draaicirkel wordt verkleind van 12,5 tot maximaal 10,7 meter met achterasbesturing. Nieuwe voertuigfuncties kunnen worden geactiveerd via over-the-air-technologie (OTA). Het introductieaanbod: de extra ‘Roaring Pulse’-geluidservaring, twee speciale rijprogramma’s voor jonge bestuurders en servicepersoneel, kleine spelletjes, de highlightmodus en DIGITAL LIGHT met projectiefunctie en DIGITAL LIGHT individualisatie. In de Highlight Mode presenteert de auto zichzelf en de highlights van de uitrusting, geactiveerd door de spraakassistent ‘Hey Mercedes’. DIGITAAL LICHT Individualisatie omvat de ‘Digital Rain’ lichtanimatie en andere coming-home/ leaving animaties zoals ‘Brand World’. De OTA-functies zijn beschikbaar in de Mercedes me Store en het aanbod wordt in de loop der tijd uitgebreid. Gemakkelijk laden in een groot laadnetwerk Met de nieuwe Plug & Charge-functie van Mercedes me Charge kan de EQE nog comfortabeler worden geladen aan Plug & Charge-compatibele openbare laadpunten: wanneer de laadkabel wordt aangesloten, begint het laadproces automatisch; er is geen verdere verificatie door de klant vereist. De communicatie tussen de auto en het laadstation verloopt rechtstreeks via de laadkabel. Net als voorheen profiteren Mercedes me Charge-klanten van de geïntegreerde betaalfunctie met automatisch betalingsproces. De klant voert eenmaal zijn betaalmethode in. Elk laadproces wordt dan automatisch afgeschreven – zelfs in het buitenland. De afzonderlijke kostenberekeningen worden maandelijks in een overzichtelijke factuur samengebracht. Mercedes me Charge is één van de grootste laadnetwerken ter wereld: het telt momenteel meer dan 530.000 AC- en DC-laadpunten in 31 landen, waarvan meer dan 200.000 in Europa. Mercedes-Benz garandeert door middel van hoogwaardige certificaten van oorsprong dat de elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen aan het net wordt toegevoerd voor de laadvolumes die via Mercedes me Charge worden afgenomen. Hoog niveau op het gebied van passieve en actieve veiligheid De beginselen van integrale veiligheid, met name de veiligheid bij ongevallen, zijn van toepassing ongeacht het platform. Net als alle andere modellen van Mercedes-Benz beschikt de EQE daarom over een stijf passagierscompartiment, speciale vervormingszones en moderne veiligheidssystemen met PRE-SAFE®. Het feit dat de EQE gebaseerd is op een volledig elektrische architectuur opende ook nieuwe ontwerpmogelijkheden wat betreft zijn veiligheidsconcept. Zo kan de accu worden ondergebracht in een crashbestendige ruimte aan de onderzijde van de carrosserie. En omdat er geen groot motorblok aan boord is, kon het crashgedrag bij een frontale botsing nog beter worden gemodelleerd. Naast de standaard botsproeven werden extra belastingsgevallen beveiligd en werden uitgebreide onderdelentests uitgevoerd in het Technologiezentrum Fahrzeugsicherheit (TFS). De nieuwste generatie rijassistentiesystemen omvat tal van functies die de bestuurder ondersteunen. Nieuw is bijvoorbeeld de extra microslaapwaarschuwing van ATTENTION ASSIST (in combinatie met MBUX Hyperscreen). Het analyseert het knipperen met de ogen van de bestuurder met behulp van een camera in het bestuurdersdisplay. Het assistentiedisplay in het bestuurdersdisplay toont de functies van de rijassistentiesystemen in een begrijpelijke displayvullende weergave. Het management van Mercedes-Benz over de EQE “Na de EQS is de EQE al het tweede model op ons platform voor elektrische voertuigen uit de luxe- en topklasse. Deze innovatiesnelheid toont de voordelen van de modulaire architectuur aan: met de nieuwe EQE kunnen we de hightech oplossingen van ons elektrische vlaggenschip EQS snel beschikbaar maken voor een bredere groep kopers. En onze productieflexibiliteit bereikt een nieuw hoogtepunt met de EQE: in de fabriek in Bremen, waar de versies voor de wereldmarkt worden gebouwd, worden nu al vier andere modellen geproduceerd.” Markus Schäfer, lid van de raad van bestuur van Daimler AG en COO van Mercedes-Benz Cars: “2021 is een uiterst belangrijk jaar in ons elektro-offensief: met de EQA, de EQS, de EQB en nu de EQE hebben we bij Mercedes-Benz Cars vier wereldpremières van volledig elektrische personenwagens gevierd. Met zijn dynamische rijervaring en uitgebreide reeks connectiviteitsservices sluit de EQE perfect aan bij de wensen van een moderne generatie klanten. Wij brengen innovatie en emotie samen met duurzaamheid: met Green Charging dragen wij actief bij aan de vermindering van de CO2-emissie. Daarnaast zijn er tal van intelligente functies die het dagelijks leven van onze klanten vergemakkelijken. Neem bijvoorbeeld Plug & Charge – steek de stekker in het stopcontact en de EQE wordt geladen zonder verdere verificatie of registratie.” Het bericht Mercedes-Benz EQE nog altijd bijna vijf meter lang verscheen eerst op ZERauto.nl .

06 september 2021