Vier configuraties Maxus lanceert de eDeliver 9 Chassis Cab in vier configuraties, elk met een accu van 65 kWh. De Chassis Cab is er als L3 met een maximaal toegestane lengte van 6.529 mm en als L4 met een toegestane lengte van 6.835 mm. Zowel de L3 als de L4 is te combineren met een N1- of een N2-configuratie, met een GVW tot 4.050 kg. Alles is standaard De Maxus eDeliver 9 Chassis Cab kent slechts één uitrustingsniveau, omdat alles standaard is. Onder meer airconditioning, een 10-inch touchscreen met achteruitrijcamera, Apple Carplay/Android Auto, parkeersensoren voor, LED-koplampen, Lane Change Assist, Blind Area Monitoring en bandenspanningscontrole TPMS zijn standaard. Diverse varianten “Een chassis-cabinebedrijfswagen is bedoeld voor opbouw. Maxus realiseert zich dat bedrijfsmatige gebruikers op dit vlak sterk uiteenlopende wensen hebben. De eDeliver 9 Chassis Cab biedt daarom buitengewoon veel mogelijkheden om aan die wensen tegemoet te komen. In de L4 N2-configuratie is de maximaal toegestane lengte van de eDeliver 9 met opbouw maar liefst 6.835 mm. Maxus biedt echter de mogelijkheid om met een attest tot maximaal 7.092 mm lengte te gaan. Met een attest is de toegestane hoogte ook te verruimen van standaard 2.960 mm naar 3.300 mm. De maximale breedte is standaard 2.136 mm en met attest is 2.250 mm mogelijk. Bovendien mag de Maxus eDeliver 9 Chassis Cab een aanhanger (geremd) tot 1.200 kg trekken. Dat maakt deze bedrijfswagen zeer veelzijdig inzetbaar, ook voor het zwaardere werk”, stelt Maxus. Aandrijflijn Voor de eDeliver 9 heeft Maxus sterk gefocust op de hoogst efficiënte elektromotor en aandrijving, voor een gunstig stroomverbruik en een grote reële actieradius. De elektromotor levert een piekvermogen van 150 kW en een maximumkoppel van 310 Nm. De maximumsnelheid is begrensd op 100 km/u en bij de speciale, met B-rijbewijs te rijden, N2-versie is dat 90 km/u. De eDeliver 9 Chassis Cabine heeft een 65 kWh accu. De actieradius is afhankelijk van de opbouw, maar in de praktijk kan op een rijbereik van gemiddeld 140 tot 200 km worden gerekend. Maxus biedt 8 jaar garantie op de high voltage-accu met een maximum van 160.000 kilometer en 5 jaar op het voertuig. 3-faselader AC én standaard DC snelladen Alle bestelwagens van Maxus zijn standaard voorzien van zowel AC- als DC-laders. De Maxus eDeliver 9 Chassis Cab is ook standaard voorzien van een on-board 3-fase AC-lader, waarmee 11 kWh kan worden geladen. Snelladen (DC) kan met 65 kWh, waarbij de accu in 36 minuten van 20 naar 80 % is op te laden. Bij 11 kWh bedraagt de laadtijd 6,30 uur (5-100 %). De Nederlandse prijzen exclusief BTW van de Maxus eDeliver9 Chassis Cab voor 2021 zijn als volgt: L3 N1 65 kWh € 58.990 L4 N1 65 kWh € 59.990 L3 N2 65 kWh € 59.990 L4 N2 65 kWh € 60.990 Opties Metaalkleur € 650 RAL-kleur € 1.200 Het bericht Dit is de Maxus eDeliver 9 Chassis Cab verscheen eerst op ZERauto.nl .
Flinke toename subsidiebudget in 2022 In totaal is er in 2022 sprake van een subsidiebudget voor nieuwe elektrische auto’s van liefst 71 miljoen euro. Dat is bijna vijf keer zoveel als in 2021. Het subsidiebedrag per nieuwe auto gaat overigens wel wat omlaag, naar 3.350 euro. Dat was in 2021 3.700 euro. Vanwaar deze daling? RVO: “Dat komt omdat de prijzen van elektrische auto’s dalen en omdat er veel animo is. Op deze manier kunnen meer mensen gebruik maken van de subsidie.” Ook voor tweedehands BEV’s RVO: “Voor tweedehands auto’s blijft het subsidiebedrag gelijk, 2.000 euro per auto. In totaal is er voor deze categorie 20,4 miljoen euro beschikbaar, een stijging van bijna 7 miljoen euro ten opzichte van dit jaar. Subsidiebedragen 2022 voor elektrische personenauto’s die aan de voorwaarden voldoen: Gebruikte elektrische personenauto koop of private lease: € 2.000 Nieuwe elektrische personenauto koop of private lease: € 3.350 Voorwaarden De subsidie is bedoeld voor particulieren. Voor SEPP-subsidie 2022 kom je alleen in aanmerking als je een koop- of leaseovereenkomst heeft afgesloten op of na 1 januari 2022. De datum waarop je de koop- of leaseovereenkomst sluit is leidend. Ook mag de elektrische personenauto niet eerder dan 1 januari 2022 op je naam staan. Voorwaarden elektrische personenauto’s Om in aanmerking te komen voor de subsidie, moet de elektrische personenauto voldoen aan de volgende voorwaarden: Een 100% elektrische personenauto met een actieradius van minimaal 120 kilometer De catalogusprijs (oorspronkelijke nieuwprijs) is niet lager dan € 12.000 en niet hoger dan € 45.000 De auto is als elektrische personenauto geproduceerd en mag niet zijn omgebouwd tot elektrische auto. Weer er snel bij Aanvragen voor SEPP kan vanaf 3 januari 2022 om 09.00 uur. Wees er dus als de kippen bij, want naar verwachting is de subsidiepot zo leeg. Vanaf 1 november 2021 heb je je DigiD-app óf DigD met sms-controle nodig om in te loggen voor de SEPP-subsidie. Heb je dat nog niet? Dan moet je een van beide dus nog even snel regelen. Het bericht Subsidiebudget voor nieuwe elektrische auto’s in 2022: € 71 miljoen! verscheen eerst op ZERauto.nl .
Chinese auto’s Nog niet zo lang geleden deden we een beetje lacherig over Chinese auto’s. Best vreemd, aangezien de meeste producten die we kopen toch al uit China komen. Ze kunnen best wel wat in elkaar schroeven in China. Je iPhone is niet Made in California. De Chinese autofabrikanten produceren bijna allemaal uitsluitend elektrische auto’s, want die zijn in het thuisland even populair als bij ons. Maar welke zijn dat eigenlijk? Dit zijn de 10 best verkochte elektrische auto’s in China in de eerste drie kwartalen van 2021: 10. Ora – Black Cat (Great Wall Motor) We beginnen deze top 10 direct met een stoere auto. Tenminste, hij heeft een stoere naam: de ORA Black Cat. Deze stadsauto is ook bekend als de Heimao of R1. Hij wordt geproduceerd door de Chinese autofabrikant Great Wall Motors en sinds 2019 verkocht onder het elektrische-submerk ORA. De Black Cat werd in 2019 onthuld op de Shanghai Motor Show en is voorzien van een 48 pk sterke elektromotor. Als je de Black Cat goed op z’n staart trapt, gaat de teller tot maximaal 102 km/u. Met een vanafprijs van 7.400 euro is de vijfdeurs hatchback goed betaalbaar. 9. Chery – eQ De eQ is een volledig elektrische auto die wordt geproduceerd door de Chinese fabrikant Chery. Hij heeft slechts 40 pk en kan niet harder dan 100 km/u. Niet heel indrukwekkend, maar hij is dan ook niet zo duur. De vanafprijs is namelijk een zeer schappelijke 6.200 euro. Z’n actieradius is best goed, namelijk 300 kilometer. Die is wel vastgesteld volgens de NEDC-meetmethode, die in China nog steeds wordt gebruikt. Deze meetmethode geeft een minder realistisch beeld van de daadwerkelijk actieradius in vergelijking met de WLTP-meetmethode die we in Europa gebruiken. 8. Aion – S (GAC Group) De Aion S is een compacte elektrische sedan geproduceerd door Aion, een sub-merk van de GAC Group. GAC is de zesde grootste autobouwer in China en verkoopt personenauto’s onder het merk Trumpchi, SUV’s onder het merk Changfeng Motor, elektrische auto’s onder het merk Aion en bussen onder het merk GAC Bus. De 180 pk sterke Aion S werd in 2018 onthuld op de Auto Guangzhou beurs en ging in mei 2019 officieel in de verkoop. Hij heeft een 59 kWh-batterij en een actieradius van 510 kilometer, wederom volgens de NEDC-meetmethode. 7. Changan – BenBen EV De BenBen is een compacte vijfdeurs hatchback van de Chinese fabrikant Changan. Hij is sinds 2006 op de markt, maar de nieuwste variant is er nu ook als EV. Een 75 pk en 170 Nm sterke elektromotor drijft de voorwielen aan en een batterijpakket met een capaciteit van 32 kWh zorgt voor een NEDC-actieradius van 300 kilometer. Dat zal in de praktijk wel een stuk lager zijn, gezien het compacte accupakket. Hij heeft wel de leukste naam van alle auto’s in deze top 10. 6. Li Auto – Li One De Li One is een SUV van de Chinese start-up Li Auto en kost omgerekend ongeveer 46.000 euro. Het is een plug-in hybride met een elektrische range van ongeveer 140 kilometer. Daarna zorgt de 1.2-benzinemotor – die werkt als een generator – voor stroom in het accupakket. In het begin van 2021 verkocht het merk zo’n 4.500 stuks per maand, maar inmiddels is dat opgelopen tot maandelijks zo’n 10.000 exemplaren. 5. BYD – Qin Plus DM-i De BYD Qin is een compacte sedan, die in China verkrijgbaar is met een traditionele verbrandingsmotor, maar ook met een plug-in hybride en volledig elektrische aandrijflijn. Het is de plug-in hybride Qin Plug DM-i-uitvoering die hoog scoort in China. De PHEV aandrijflijn combineert een 1,5-liter benzinemotor met een elektromotor voor een totaal vermogen van 170 pk. Voor de 0 tot 100 sprint heeft hij maar vier seconden nodig en hij heeft een gecombineerd bereik van meer dan 1.000 kilometer. Zijn elektrische actieradius is ook behoorlijk indrukwekkend voor een PHEV: namelijk tot 120 kilometer. Qin spreek je overigens uit als ‘Chin’. 4. BYD – Han Op nummer vier komen we weer een BYD-model tegen. De Han is een extra interessante auto. De vierde populairste EV van China komt waarschijnlijk naar Europa. De consumentenadviesprijs zal hier naar verwachting tussen de 45.000 en 55.000 euro liggen. Daarvoor krijg je een volledig elektrische sportieve sedan met een actieradius tot wel 605 km (NEDC). Hij heeft slechts 3,9 seconden nodig om van 0 naar 100 km/u te accelereren. 3. Tesla Model Y Tot nu toe bestond deze lijst uit louter Chinese merken, maar op nummer drie komen we een Amerikaan tegen: de Tesla Model Y. Helemaal Amerikaans is hij niet, want Tesla bouwt tegenwoordig ook auto’s in China. In januari 2021 startte namelijk de productieband van de Model Y in de Tesla-fabriek in Shanghai. De Model Y’s die je nu in Nederland ziet rijden komen uit deze fabriek. De Chinezen zijn zelf ook groot fan van de compacte SUV. Tot nu toe heeft Tesla in China 93.000 stuks verkocht in 2021. 2. Tesla Model 3 Deze kon je verwachten. De Model 3 is – net als in ons land – in China zeer populair. Zo’n 111.000 exemplaren verlieten de showroom tot nu toe in 2021. Net als de Model Y komen die niet meer uit de Fremont-fabriek in de Verenigde Staten, maar uit de nieuwe Tesla Gigafactory in Shanghai. 1. Hongguang Mini De beste verkochte auto in China in de eerste drie kwartalen van 2021 is de Hongguang Mini. Heel stoer en sexy is het resultaat van de samenwerking tussen het Chinese SAIC en General Motors niet, goedkoop is hij wel. Vanaf omgerekend 3.500 euro heb je er al eentje op de stoep staan voor de deur staan. De 17 pk sterke EV biedt – geloof het of niet – plaats aan vier personen en heeft een actieradius van zo’n 80 tot 120 kilometer. Prima voor in de stad dus, maar daar blijft het wel bij. Het bericht Top 10 best verkochte auto’s in China 2021 – Is dit de toekomst? verscheen eerst op ZERauto.nl .
Volkswagen T2-look De XBUS van ElectricBrands ziet er natuurlijk heel erg tof uit. Wat design betreft heeft het model wel wat weg van de Volkswagen T2, maar echt een kopie willen we dat niet noemen. Het doel van het bedrijf is om elektrisch rijden voor een zo groot mogelijke groep bereikbaar te maken, niet alleen de professionals, maar in het bijzonder ook de particulieren. Martin Henne is de CEO van ElectricBrands en dus ook van XBUS, maar de oprichter van ElectricBrands is Ralf Haller. Design De XBUS is ontworpen door Yaroslav Yakovlev, een auto-ontwerper met Russische roots die in Japan woont. Modulair qua platform De XBUS is modulair van opzet. Dat betekent dat de fabrikant kinderlijk eenvoudig diverse varianten kan maken, van een cabriolet, terreinauto, bakwagen, stationwagon, pick-up of panelvan en zelfs een kampeerbus. Er is keuze uit een reguliere basis of een off-road basis, waarbij met name de off-road-variant toch net wat stoerder oogt. En je kan ook zelf aan de slag, want zo’n module is binnen een 1 uur te demonteren. Je kunt een bakwagen dus ook omtoveren in een cabriolet, al moet je dan wel een module erbij kopen. De kosten van afzonderlijke modules zullen naar verwachting tussen circa 1.200 en 17.000 euro liggen. Extreem licht Met een leeggewicht zonder batterijen van slechts 450 tot 600 kg behoort de XBUS tot de homologatieklasse: L7e. Hij is dus extreem licht. Het XBUS is opgebouwd uit materialen zoals natuurlijke vezels, composieten, aluminium, staal, hout en recycleerbare kunststoffen. Hierdoor is het voertuig voor 98%-99% recyclebaar. Toch wel belangrijk in deze tijd. Een conventionele elektrische auto is volgens XBUS pas echt ‘groen’ na ongeveer 40.000 km rijden. De XBUS bereikt dit al na circa 10.000 km. Zonnefolie op dak is standaard Daarnaast installeert XBUS standaard zonnefolies. Afhankelijk van de module heeft de XBUS tot 8 m2 grote, geïntegreerde zonnefolies. Hiermee wekt hij tot 13 kWh per dag op. Veiligheid De XBUS heeft een geïntegreerde veiligheidskooi. Actieve veiligheidssystemen staan al op de planning, zoals ESC, dodehoekassistent, hulp bij het wegrijden op een helling evenals passieve veiligheidssystemen zoals airbags en hoofdsteunen, ook al zijn deze voor de lichte voertuigklasse niet vereist. Zitplaatsen Afhankelijk van de module heeft de XBUS twee tot vier zitplaatsen met veiligheidsgordels. Zelfs als er vier zitplaatsen beschikbaar zijn, mogen er op grond van de voertuigklasse maximaal drie passagiers worden vervoerd. Aandrijflijn XBUS En hoe zit het dan met de aandrijflijn? De XBUS heeft standaard vierwielaandrijving. Elk wiel heeft zijn eigen in de wielnaaf geïntegreerde elektromotor. Elke afzonderlijke motor heeft een piekvermogen van ongeveer 300 Nm. Verder is er geen versnellingsbak of differentieel, waardoor het individuele vermogen van de motoren zonder vermogensverlies op het wiel wordt overgedragen. Op papier heeft de XBUS ongeveer 1.200 Nm te vergeven. De topsnelheid komt uit op ongeveer 100 km/u. 8 batterijmodules standaard De basisuitrusting bevat 8 batterijmodules van elk 1,25 kWh die een actieradius van ongeveer 200 kilometer in de stadsmodus en maximaal 140 kilometer in de gemengde modus hebben. In totaal heb je satndaard dus 10 kWh batterijcapaciteit. Mocht je dit willen uitbreiden, dan kun je een pakket van 4 extra accumodules aanschaffen. De kosten van 4 extra modules zullen naar verwachting rond de 1.600 euro liggen. Er is ruimte voor maximaal 24 modules (30 kWh). Accu’s uit Duitsland, zonder kobalt Het gewicht van een lithium-ion batterijmodule bedraagt ongeveer 9 kilogram. XBUS werkt samen met het Duitse bedrijf Univercell dat zijn cellen zelf in Sleeswijk-Holstein produceert – en dat zelfs kobaltvrij. Bij gebruik van een 230V-stopcontact duurt het opladen ongeveer 3 tot 6 uur. Afmetingen De XBUS is 3.945 mm lang, 1.691 mm breed en 2.038 mm hoog. Redelijk compact dus. Het verschil tussen de standaard- en de offroadversie is dat de offroadversie meer bodemspeling heeft (van 4-6 cm), evenals een aangepast chassis, dat hoger is en een aangepaste chassisconfiguratie heeft. De lengte bedraagt altijd 3.945 mm, maar de breedte bedraagt bij de standaardvariant 1.633 mm en bij de offroadversie 1.691 mm. De hoogte komt bij de standaardversie uit op 1.963 mm en 2.013 mm bij de offroadversie. Marktintroductie derde kwartaal 2022 De XBUS zal naar verwachting vanaf het derde kwartaal in 2022 beschikbaar zijn. Direct vanaf de marktintroductie zijn er diverse varianten verkrijgbaar. Hieronder een overzicht van de prijzen, inclusief 21 procent BTW. Prijzen XBUS STANDAARD Freedom: 17.672,10 euro Bus: 21.922,36 euro Kipper: 24.942,27 euro Koffer: 20.356,47 euro Stationwagon Pick Up: 20.692,02 euro Pick Up: 18.566,89 euro Open Cabrio Pick Up: 23.264,54 euro Camper: 29.975,46 euro Prijzen XBUS OFFROAD Freedom: 19.909,07 euro Bus: 21.159,33 euro Kipper: 27.179,24 euro Koffer: 22.593,45 euro Stationwagon Pick Up: 22.928,99 euro Pick Up: 20.803,87 euro Open Cabrio Pick Up: 25.501,51 euro Camper: 32.212,44 euro TECHNISCHE GEGEVENS XBUS STANDAARD Lengte: 3945 mm Breedte: 1633 mm Hoogte: 1963 mm Wielbasis: 2200 mm Spoorbreedte voor: 1352 mm Spoorbreedte achter: 1287 mm Oversteek voor: 964 mm Oversteek achter: 781 mm Banden: 185/75 R16 Benaderingshoek aan de voorkant: 26 graden Vertrekhoek aan de achterkant: 41 graden Hellingshoek: 31 graden Bodemvrijheid in het midden: 239 mm Bodemvrijheid aan de buitenkant: 200 mm Laadhoogte: 955 mm Aandrijving: AWD Motoren: 4 wielnaafmotoren á 3,75KW continu vermogen Duur systeemprestaties: 15 KW Piekvermogen: 56 KW Ophanging: onafhankelijke wielophanging, voor met dubbele draagarmen, achterkant met sleeparm-as Carrosserie: modulair met verwisselbare opzetstukken Accuplaatsing: in lades, in het midden of aan de achterkant, afhankelijk van de module Accucapaciteit: 10 kWh tot 30 kWh mogelijk Actieradius in City-modus bij 10 kWh aan boord: tot 200 km Actieradius in Mix-modus bij 10 kWh aan boord: tot 140 km Actieradius per extra accupakket in City-modus: tot 25 km Actieradius per extra accupakket in Mix-modus: tot 17,5 km Laadvermogen van het zonnedak in de bestuurderscabine: ca. 1,3 m2 x 200 W 260 Watt Peak Laadvermogen zonnedak middencabine: ca. 1,8 m2 x 200 W 360 Watt Peak Laadvermogen zonnedak module achterkant: ca. 1 m2 x 200 W 200 Watt Peak Maximum koppel: 1.200 NM Accusysteem: lithiumaccupakketten à 1,25 kWh Laadtijd AC tot 3,6 kW 1-fase: stopcontact bij 10 kWh (10-80%) ca. 3 uur Laadtijd AV 11 kW type 2 (10-80%): standaard uitvoering minder dan 1 uur Versnelling van 0-50: nog niet bekend Versnelling van 0-100: nog niet bekend Topsnelheid: 100 km/u Ledig gewicht, afhankelijk van de gekozen carrosserie: ca. 500-800 kg zonder accu’s Laadvermogen: ca. 800 – 1.100 kg Toegestane maximum massa in kg: 1.600 kg Het bericht Wordt elektrische XBUS een hit? Prijzen vanaf 17.700 euro! verscheen eerst op ZERauto.nl .
De cijfers Eind 2020 waren er bij elkaar opgeteld meer dan 65.000 publieke en semi-publieke reguliere en snellaadpunten. Van de reguliere laadpunten (=22 kW) is ruim 63% publiek en het overige deel semi-publiek. Het aantal private laadpunten wordt geschat op 160.000 ofwel bijna 2,5 keer zoveel als de optelsom van publieke en semi-publieke laadpunten. Nederland is koploper De dekking van het netwerk van publieke en semi-publieke laadpunten kan onder meer worden uitgedrukt in het aantal stekkerauto’s per laadpunt. Nederland is koploper met cicra 4 stekkerauto’s per laadpunt. Ter illustratie: in Portugal moeten 26 stekkerauto’s een laadpunt delen en is de kans dat dit (semi) publieke laadpunt bezet is dus veel groter dan in Nederland. Eigen laadpunt Een groot deel van de EV-rijders heeft een eigen laadpunt maar met de groei van de elektrische automarkt zal het aandeel EV-rijders zonder eigen laadpunt bij het woonhuis, dus volledig afhankelijk van de publieke en semi-publieke laadinfrastructuur, toenemen. LEES OOK: Aantal personenauto’s in Nederland groeit stevig Werklaadpunten en bezoekerslaadpunten Binnen de semi-publieke categorie wordt onderscheid gemaakt tussen werklaadpunten en bezoekerslaadpunten. Werklaadpunten staan bij kantoorpanden, bezoekerslaadpunten op parkeerplekken bij bijvoorbeeld supermarkten en meubelboulevards. 467 locaties De 2.027 snellaadpunten (>22 kW) zijn verdeeld over 467 locaties en onder meer te vinden langs snelwegen. Naast publieke en semi-publieke laadpunten zijn er nog private laadpunten. Naar schatting waren er eind 2020 ongeveer 160.000 private laadpunten. Deze laadpunten zijn dus niet publiek toegankelijk omdat ze zijn geplaatst bij particulieren bij het woonhuis. LEES OOK: Private lease groeit explosief in Nederland Hoe krachtig zijn de laadpunten in Nederland? De oplaadinfrastructuur in Nederland ziet er zo uit op 31 december 2020: de meeste reguliere oplaadpunten zijn 11 kW of 22 kW terwijl de meeste snelladers tussen de 50 kW en 150 kW aan vermogen kunnen leveren. In 2020 was er een grote stijging in snellaadpunten van boven de 150 kW en 250 kW. Verdeling laadpunten per provincie De meeste laadpunten zijn te vinden in de Randstad maar ook in Noord-Brabant. In het rapport staat: “Onlangs heeft CBS in opdracht van RVO een onderzoek gedaan naar de standplaats van elektrische personenauto’s. Elektrische auto’s worden vaak zakelijk gereden waardoor ze in de registratie op het adres van een bedrijf(svestiging), wagenparkbeheerder of leasemaatschappij staan. Door deze vertekening kunnen we niet exact de standplaats van personenauto’s bepalen.” Noord-Holland, Zuid-Holland, Noord-Brabant, Utrecht en Gelderland zijn koploper Uit alle informatie blijkt dat het grootste deel van de elektrische personenauto’s in de provincies Noord-Holland en Zuid-Holland rijden: meer dan 20.000 BEV’s per provincie. Noord-Brabant, Utrecht en Gelderland hebben ook een groot aandeel; meer dan 10.000 BEV’s per provincie. Het bericht Laadinfrastructuur: hoe staan we ervoor in Nederland? verscheen eerst op ZERauto.nl .
Elektrische auto opladen Snelladen gaat bij de ene EV sneller dan bij de andere. Het vermogen waarmee je een auto kunt laden is afhankelijk van wat de auto en de laadpaal maximaal ondersteunt. Deze informatie wist je waarschijnlijk al wel. Maar hoe snel een auto daadwerkelijk kan laden is vaak moeilijk in te schatten met de informatie die de autofabrikant communiceert. Een auto die tot 250 kW kan laden klinkt leuk, maar als hij dat maar heel kort kan, heb je er nog weinig aan. Tot 80% Hoe verder een batterij volgeladen is, hoe minder snel hij kan laden. Daarom communiceren fabrikanten vaak een 0 tot 80% laadtijd, omdat het laden daarna heel langzaam gaat. Maar er zijn ook auto’s waarbij het hoge laadvermogen al na 50% afneemt. Dan kun je dus eigenlijk maar heel kort snelladen. Fastned Fastned is de bekendste laadboer in ons land en de Kia EV6 heeft al een bezoekje gebracht aan het laadstation met de gele overkapping. Fastned test namelijk graag zo snel mogelijk alle nieuwe populaire elektrische auto’s bij hun eigen laadstations en brengt daarbij de laadcurves in beeld. Hoelang een elektrische auto met een bepaalde snelheid kan laden dus. 800 volt-laadtechnologie Veel mensen kijken uit naar de EV6 vanwege zijn hippe looks, maar ook omdat hij – net als de Hyundai Ioniq 5 – beschikt over 800 volt-laadtechnologie, waardoor hij in theorie heel snel zou moeten kunnen laden. Volgens de fabrikant kan de accu van de EV6 bij een 800V-laadstation in slechts 18 minuten van 10% naar 80% worden opgeladen (in optimale omstandigheden). Bij de momenteel meer gangbare 400V-laders, gebruikt de EV6 de motor en een omvormer om de 400V-stroom die van het laadstation komt om te zetten in 800V, zodat de batterij kan opladen met het maximale vermogen dat door het laadstation wordt geleverd. Kia EV6 laadsnelheid In de afbeelding hieronder zie je de laadcurve van de Kia EV6. Op de verticale as, uitdrukt in kW – zie je de laadsnelheid en op de horizontale as hoe vol de batterij zit in %. Voor de test is gebruik gemaakt van de EV6 met het grote accupakket met een nettocapaciteit van 77,4 kWh (bruto: 82,5 kWh) en een 300 kW lader van Fastned. Op de grafiek – die EV-expert bij Fastned Luc Bronk op Twitter heeft gedeeld – is duidelijk zien dat de EV6 tot 54% SoC (State of charge) volle bak kan laden, met ongeveer 234 kW. Daarna trekt de software flink op de rem en gaat het laden verder op 175 kW, waarna het uiteraard steeds langzamer gaat. What a car the new Kia EV6! Amazing chargespeeds of 230+ kW on our @Fastned stations https://t.co/zwy11nhoY3 @ElectriveNet @InsideEVs pic.twitter.com/4S8B5TzD9l — Luc (@lucbronk) October 13, 2021 Tesla Model 3 Dat zijn uitstekende cijfers, maar het is wellicht zonder enige referentie wat moeilijk in te schatten hoe goed dit is. Laten we daarom de laadcurve van de Tesla Model 3 (long range) ernaast leggen. Tesla loopt vanaf dag één voorop op het gebied van snelladen en de Model 3 en Model Y zijn directe concurrenten van de EV6. In onderstaande grafiek zie je dat de Amerikaan het bij Fastned-laders ook zeker niet slecht doet, maar minder goed dan de Zuid-Koreaan. Tesla staat echter op het punt om zijn nieuwe batterij-architectuur te introduceren. Daar zijn echter nog weinig exacte cijfers van bekend. Afbeeldingen: Luc Bronk & Fastned Het bericht Fastned test laadsnelheid Kia EV6 – Zo snel kan hij echt laden verscheen eerst op ZERauto.nl .
Vertrekpunt: Hazeldonk Ons startpunt is de Fastned-locatie bij Hazeldonk, bij de grensovergang tussen Nederland en België. De reis heeft een eenvoudige opzet. We rijden door naar ons hotel in Leudon-en-Brie, een gemeente in het Franse departement Seine-et-Marne. Vervolgens rijden we vanuit die locatie door naar Circuit La Ferté Gaucher om vanuit daar weer richting Hazeldonk te rijden. Al met al ongeveer 800 kilometer. Pittige Mustang Mach-e We rijden overigens in een 69.000 euro kostende, Grabber Blue-kleurige Ford Mustang Mach-e AWD met de grotere 98 kWh-batterij, goed voor een systeemvermogen van 351 pk (258 kW) en 580 Nm aan koppel. Op papier heeft de Ford een range van 540 kilometer, maar in de praktijk moet je rekenen op 380 tot 450 kilometer, ook dat is nog best behoorlijk. 68 procent acculading, 300 kilometer range Uiteraard is deze actieradius sterk afhankelijk van je gekozen rijtempo. Een gangetje van 80 tot 100 km/u is ideaal voor een elektrische auto. Maar als je toch weet dat je meer dan genoeg accureserve hebt om thuis te komen, is het ook niet erg om een keertje 130 km/u te rijden waar dat is toegestaan. De actieradiusmeter geeft bij 80 procent ongeveer 360 kilometer range aan. We verlaten Hazeldonk met 68 procent acculading, goed voor 300 kilometer range. Daarmee kunnen we eigenlijk al een heel groot deel van onze heenreis overbruggen. Gratis laden, huh? We laden op de heenreis onder meer bij Enercon. Daar hebben we geluk, want we kunnen er gratis opladen met krachtstroom, tot wel 149 kW. Want dat laat de Mustang Mach-e toe. Binnen een paar minuten hebben we er zo weer 100 kilometer rijbereik erbij. Sterker nog: 4 minuten laden resulteert in 9 kWh aan toegevoegde stroom. Dat schiet lekker op! En het kost niets, is dat even fijn. Gemoedsrust Op het Circuit La Ferté Gaucher verblijven we de hele dag, dus daar kan de Mustang Mach-e langere tijd aan de snellader. Zodoende vertrekken we met voldoende energie in de batterij om weer richting huis te rijden. Dat geeft gemoedsrust. We zijn in Frankrijk om te rijden met de Ford Mustang Mach-1 , de Ford Puma ST en de legendarische Ford GT . Laden bij Ionity Op de terugweg maken we bij Doornik een stop bij Ionity, een groot Europees netwerk van snellaadstations voor elektrische auto’s. In de batterij zit dan nog 14 procent lading, dus we hebben hem over een afstand van dik 250 kilometer aardig leeg gereden. Prijzig laadbeurtje Na 39,5 minuten heeft Ionity liefst 60 kWh in de Mustang Mache-e gepompt, goed voor ongeveer 80 procent acculading en 360 kilometer range. Met dat rijbereik kunnen we Hazeldonk met gemak halen. Dit was overigens wel een prijzige laadsessie, want bij Ionity betaal je 0,79 eurocent per kWh. We moeten dus 47,40 euro afrekenen. En daar krijgen we dan ongeveer 280 kilometer rijbereik voor terug. Dat is omgerekend dus ongeveer 17 eurocent per kilometer. Praktische overwegingen Snelladen is dus best prijzig, al zal je dit eerder uit noodzaak doen of uit praktische overwegingen om snel weer je weg te kunnen vervolgen. Wie in Nederland elektrisch rijdt, laadt zijn of haar auto vaker thuis of op het werk op en dat drukt de kosten natuurlijk aanzienlijk. Neem dus wat hogere laadkosten voor lief als je naar het buitenland reist. Bovendien hadden we tijdens onze trip dus geluk bij Enercon. Daar was de snellaadsessie helemaal gratis, dus dat compenseert de kosten weer een beetje. Drie tot vier laadstops Met de Mustang Mach-e hebben we ongeveer 800 kilometer afgelegd. En dat heeft in totaal drie tot vier laadstops gekost. Soms was het gewoon een kwestie van even 10 minuten snelladen om weer net wat verder te komen. Echt lange laadsessies hebben we dus niet gehad. De langste was bij Ionity, maar ook die kleine 40 minuten vlogen voorbij. Bovendien maak je tijdens het laden een praatje met andere EV-rijders. Die zijn opmerkelijk genoeg altijd bijzonder vriendelijk. Soort zoekt soort kennelijk. Knoop dit in je oren Wat je leert tijdens zo’n langere reis? In ieder geval dat de Ford Mustang Mach-e een heerlijke reisauto is. Bijzonder stil, prettig gedempt en goed doordacht. Je leert ook dat rijden van laadpaal naar laadpaal best comfortabel is. Je hakt de reis op in etappes, zonder dat je in een keer 7 uur doorknalt richting je eindbestemming. Je pakt daardoor meer rust en neemt de tijd om een broodje te eten en om wat koffie of thee te nuttigen. De inwendige mens versterken is natuurlijk ook belangrijk. Maar wat je vooral in je oren moet knopen, is dat laden tussen 20 en 80 procent het beste is voor de batterij. Van 0 naar 20 en van 80 tot 100 procent acculading kost gewoon veel tijd. Tussen 20 en 80 procent in de batterij in zijn element en gaat laden het snelst. Het bericht Roadtrip Ford Mustang Mach-e: op naar Frankrijk! verscheen eerst op ZERauto.nl .
Tesla Model S Plaid In Europa moeten we nog even wachten op het nieuwe kanon van Tesla. Volgens Musk komt de extreem krachtige Plaid-uitvoering van de Model S in het eerste kwartaal van 2022 naar Europa. In Amerika is hij al een tijdje op de markt. YouTube staat inmiddels vol met knotsgekke dragrace-video’s, waarin de Plaid het opneemt tegen Lamborghini’s, McLarens en zelfs een Suzuki Hayabusa wordt in de strijd gegooid. Tesla Dragrace Maar een dragrace kan altijd nog sneller en beter. Bijvoorbeeld met een deelnemer in de lucht. Op het Tesla subforum op Reddit is een video geplaatst waarin we zien hoe een Cessna 172 en een Model S Plaid het tegen elkaar opnemen. De video ziet er spectaculair uit – vooral het slow motion gedeelte – maar het geeft wel een vertekend beeld. We hebben namelijk de kruissnelheid van het éénmotorig propeller vliegtuig opgezocht en de kans is groot dat je eigen auto deze wedstrijd ook zou winnen – als de landingsbaan tenminste lang genoeg zou zijn. De kruissnelheid van een Cessna 172 ligt namelijk op 222 km/u. Als je het gas vol opentrekt is 300 km/u haalbaar, maar dat schijnt met dit compacte toestel niet heel verstandig te zijn, zo vlak boven de grond. Cessna VS Tesla Plaid from teslamotors Tesla Model S Plaid Nederland De snelste elektrische productieauto op de Nürburgring-Nordschleife komt volgend jaar naar ons land en staat voor 131.000 euro in de Nederlandse prijslijst. Dat lijkt veel geld, maar voor een auto met 1.100 pk, een 0-100 km/u tijd van 2,1 seconden en een topsnelheid van 322 km/u betaal je meestal het drie- of viervoudige. Het bericht VIDEO: Laagvliegend vliegtuig VS Tesla Model S Plaid verscheen eerst op ZERauto.nl .
Hyundai Ioniq 5 De Ioniq 5 maakt gebruik van zogeheten Vehicle to Load-technologie (V2L). Je kunt de accu niet alleen opladen, maar er ook weer stroom uithalen. Hyundai levert de Ioniq 5 met een speciale adapter die je in de laadpoort kunt steken. De adapter heeft een stopcontact, waarin je al je elektrische huis-tuin-en-keuken-apparatuur kunt steken. De V2L-functie van de IONIQ 5 heeft een vermogen van 3,6 kW. Bouwkeet Op windparkproject Windplanblauw in Flevoland is een unieke pilot met deze technologie gestart: Hyundai, Dura Vermeer en AirQon slaan de handen ineen om de bouwketen volledig te laten draaien op accu’s van elektrische auto’s. De gemiddelde stroomvraag van een standaard bouwkeet ligt tussen de 6 tot 8 kWh per dag. In de Ioniq 5 ligt een accupakket met een capaciteit van 58 kWh of 73 kWh. Ruim voldoende dus om aan het eind van de dag zonder problemen weer naar huis te rijden. Bericht gaat verder onder de foto Alles opladen Tijdens de pilot wordt ook gekeken of het mogelijk is om een extern accupakket op de bouwplaats op te laden met de elektrische Hyundai. Dit pakket kan op zijn beurt na werktijd de elektrische machines op de bouwplaats weer opladen. Emissieloze bouwplaatsen Als het project succesvol verloopt gaan de partijen deze techniek dit jaar nog toepassen op andere projecten van het Nederlandse bouwbedrijf Dura Vermeer. Het uiteindelijke doel is om door het hele land emissieloze bouwplaatsen te creëren. Duurzaam feestje Het is niet de eerste keer dat een elektrische auto wordt ingezet als aggregaat. Het Europese subsidieproject AirQon zet de techniek al in voor de festivalbranche, waar de stroom nog voornamelijk van ronkende dieselgenerators komt. De kennis die AirQon bij deze groene festivals heeft opgedaan wordt in deze pilot op de bouwplaats toegepast. Het bericht Hyundai Ioniq 5 voorziet Nederlands bouwproject van stroom verscheen eerst op ZERauto.nl .
Hopium Machina De Machina werd al in 2020 aangekondigd en in juni presenteerde het kersverse automerk voor het eerst een rijdend prototype. De orderboeken werden direct geopend en volgens de Fransen hebben inmiddels 1.000 mensen 430 euro aan deposito overgemaakt. Stevig prijskaartje Het duurt nog wel even voordat de waterstofauto bij reserveringhouders op de stoep staat, want de productie gaat pas in 2026 van start. De reserveringskosten vallen mee in vergelijking met het uiteindelijke prijskaartje. De auto gaat namelijk minimaal 120.000 euro kosten. 1.000 kilometer actieradius Je krijgt daarvoor wel een indrukwekkende machina machine. De Franse waterstofauto heeft een systeemvermogen van 500 pk, een actieradius van maar liefst 1.000 kilometer en biedt plaats aan vier volwassenen en hun bagage. Bovendien heb je geen last van lange laadtijden, want een waterstofauto kun je – net als een gewone benzine- en dieselauto – voltanken. Volgens de Fransen zit de tank van de Machina bij een waterstoftankstation binnen twee tot drie minuten weer vol. Olivier Lombard De 29-jarige coureur Olivier Lombard zit achter het nieuwe automerk. Die ken je wellicht van zijn deelname aan de 24 uur van Le Mans. Die wist hij zelfs in 2011 als jongste coureur ooit te winnen, in de LMP2-Klasse. “Ik wil de toekomstige eigenaren van Hopium Machina welkom heten in onze gemeenschap. Door als eerste een reservering te plaatsen, hebben ze zowel hun steun voor ons project als hun vertrouwen in waterstoftechnologie getoond, de energiebron van de toekomst.”, aldus de ondernemende coureur. Het bericht Franse autofabrikant heeft 1.000 pre-orders voor waterstofauto binnen verscheen eerst op ZERauto.nl .
15.000 exemplaren Het betreft de grondig geüpdatete versie van MG’s eerste model op het vasteland van Europa dat meteen de aandacht trok als de eerste, echt betaalbare, volledig elektrische SUV in het B-segment. Het is niet voor niets dat de MG ZS EV in het eerste verkoopjaar al meer dan 15.000 klanten wist te bekoren, waarmee het model topposities bereikte in Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Noorwegen, Zweden en Frankrijk. Aanpassingen Ondanks de populariteit – in Nederland met name door de gunstige bijtellingsregeling – was er ruimte voor verbetering, onder meer op het gebied van actieradius en oplaadtijden. De vernieuwde MG ZS EV kenmerkt zich door een gemoderniseerd design, verbeterde prestaties, een aanzienlijk grotere actieradius en nog meer technologie. Zo is ook de vernieuwde MG ZS EV standaard uitgerust met het MG iSmart-connectiviteitssysteem en het V2L-systeem. 70 kWh-batterij De MG ZS EV wordt leverbaar met keuze uit twee uitrustingsniveaus (Comfort en Luxury) en twee batterijvarianten. De 70 kWh Long Range-batterij is direct vanaf de marktintroductie beschikbaar en biedt een actieradius van 440 km (WLTP), vergeleken met 263 km voor de huidige ZS EV. 50,3 kWh-batterij In een later stadium komt ook een 50,3 kWh Standard Range-batterijversie met een actieradius van 320 km (WLTP) op de markt. Behalve de grotere batterijcapaciteit kan de nieuwe MG ZS EV ook sneller opladen. De Long Range-versie is standaard uitgerust met een 11 kW 3-fase boordlader. De vanafprijs van de MG ZS EV De vernieuwde MG ZS EV is medio november te bewonderen bij de Nederlandse MG Brand Stores. De prijzen beginnen bij € 30.990 (fiscale waarde) voor de Comfort-uitvoering met Standard Range-batterij. De Long Range-batterijversie is verkrijgbaar vanaf € 34.990. (fiscale waarde). Het bericht Vernieuwde MG ZS EV: actieradius stevig gegroeid verscheen eerst op ZERauto.nl .
Grote SUV De MG Marvel R Electric is een belangrijke nieuwkomer waarmee MG zijn positie op de Europese automarkt verder verstevigt. Het betreft een volledig nieuwe, 100% elektrische hightech SUV en de tweede MG voor het C-SUV-segment, na de MG EHS Plug-in Hybrid. Topmodel van MG Daarbij legt de Marvel R Electric meer nadruk op verfijning, kwaliteit, oog voor detail en hoogwaardige technologie, wat vooral tot uiting komt in het premium interieur met het standaard aanwezige MG iSmart-connectiviteitssysteem inclusief 19,4-inch touchscreen. Keuze uit twee versies In Nederland is er keuze uit twee versies, waarbij de Luxury-uitvoering is uitgerust met twee elektromotoren die de achterwielen aandrijven. Het gecombineerde vermogen bedraagt 132 kW (180 pk) en het maximumkoppel 410 Nm. De tweede uitvoering, de Performance, voegt een elektromotor toe aan de vooras, heeft permanente vierwielaandrijving (AWD) en levert extra krachtige prestaties dankzij het vermogen en koppel van 212 kW (288 pk) en 665 Nm. 70 kWh-batterij Beide uitvoeringen van de MG Marvel R Electric zijn uitgerust met een 70 kWh-batterij, waarmee de Luxury een actieradius van 402 km (WLTP) laat noteren en de Performance een actieradius van 370 km (WLTP). Dankzij de 11 kW 3-fasen boordlader (standaard) kunnen klanten rekenen op extra korte laadtijden bij een laadpunt met wisselstroom (AC). DC-laden Bij een snellaadstation (DC) is de batterij in 43 minuten van 5-80% op te laden met een laadvermogen van maximaal 92 kW. De warmtepomp (standaard) die de batterij (en het interieur) kan verwarmen of koelen garandeert daarbij optimale laadprestaties in alle omstandigheden. MG iSmart-connectiviteitssysteem Het topmodel van MG kenmerkt zich als een begeerlijke ‘lifestyle’ SUV die inspeelt op de behoeften van automobilisten met hoge eisen ten aanzien van design, luxe en technologie. Behalve een opvallend en vooruitstrevend exterieurdesign biedt de Marvel R Electric ook een digitale cockpit met een 12,3-inch instrumentencluster en een indrukwekkende 19,4-inch centrale touchscreen waarmee het MG iSmart-connectiviteitssysteem wordt bediend. Connectiviteit Dit nieuw ontwikkelde systeem biedt een breed scala aan (online) functies. Denk aan DAB+ digitale radio, Bluetooth, Wi-Fi-hotspot, smartphone-integratie met Apple CarPlay of Android Auto, navigatie met real-time verkeersinformatie, zoekfunctie voor parkeerplaatsen en streaming audio via Amazon Music. Bovendien is MG iSmart altijd up-to-date dankzij Amazon Web Services (AWS) en Firmwire over-the-air (FOTA) updates. Slimme voorzieningen MG iSmart maakt ook verbinding met een smartphone-app, waarmee verschillende functies op afstand kunnen worden bediend. Met de app hebben gebruikers toegang tot een reeks handige functies zoals Find My Vehicle, Status Checking, Vehicle Statistics en Health Scan, Route Planning, Calendar Synchronizing en Charging Management. Dankzij de interne warmtepomp is het via de app ook mogelijk om voorafgaande aan vertrek alvast het interieur te koelen of te verwarmen. MG Pilot MG maakt zijn belofte waar om elektrisch rijden toegankelijk en zo veilig mogelijk te maken voor het grote publiek. In dit kader zet de MG Marvel R Electric een stap voorwaarts met een uitgebreide reeks geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS) onder de noemer MG Pilot. Rijhulpsystemen De MG Marvel R Electric is standaard uitgerust met veertien systemen die de bestuurder waarschuwen voor mogelijk gevaar en ingrijpen indien nodig, variërend van Adaptive Cruise Control tot Traffic Jam Assistance, Lane Keep Assistance, Rear Traffic Alert, Blind Spot Monitoring, Intelligent High Beam Control en Drowsiness Warning System. Praktische bruikbaarheid De grootste en meest luxueuze SUV in het portfolio van MG is met zijn lengte van 4.674 mm en wielbasis van 2.804 mm perfect voor wie waarde hecht aan een ruim interieur met royale zitplaatsen en praktische bruikbaarheid. Bagageruimte De inhoud van de bagageruimte achterin bedraagt 357 liter. Met neergeklapte achterbank kan deze worden vergroot tot 1.396 liter. De achterwielaangedreven versie van de Marvel R Electric biedt ook 150 liter bagageruimte onder de ‘motorkap’, ook wel een frunk genoemd. Tevens is de Marvel R Electric geschikt om een (kleine) aanhanger te trekken. Het maximum trekgewicht bedraagt 750 kg. Standaarduitrusting Een belangrijke eigenschap waarmee de nieuwe MG Marvel R Electric zich onderscheidt, is de royale standaarduitrusting. Behalve de digitale cockpit met het MG iSMART-connectiviteitssysteem, de warmtepomp en het uitgebreide pakket van MG Pilot-assistentiesystemen is het model ook standaard uitgerust met onder andere LED-koplampen en -achterlichten, dual-zone climate control, 19-inch lichtmetalen wielen, 360 graden parkeercamera, privacy glass, elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels, automatisch dimmende binnenspiegel, ambient interieurverlichting, panoramisch zonnedak, vier USB-poorten, draadloze telefoonlader, keyless entry, een met leder bekleed multifunctioneel stuurwiel, lederen bekleding en een zesvoudig elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugenfunctie. Standaard V2L-systeem De MG Marvel R Electric is ook standaard uitgerust met een V2L-systeem (Vehicle-to-Load). Hiermee kan de batterij energie leveren aan een extern elektrisch systeem. Het V2L-systeem komt inclusief een laadsnoer dat aan de ene kant is voorzien van een type 2-stekker die in de laadaansluiting van de auto past, en aan de andere kant voorzien is van een stekkerdoos met huishoudelijk stopcontacten. Het V2L-systeem is maximaal belastbaar tot 2.500W en bijzonder handig op plekken waar niet direct een stopcontact voorhanden is. 70 kWh-batterij Door simpelweg de stekker in te pluggen, kunnen alle soorten elektrische apparaten van stroom worden voorzien door de 70 kWh-batterij van de Marvel R Electric, zoals een luchtpomp, waterkoker, e-bike, elektrische scooter, laptop en ga zo maar door. Je kunt zelfs een andere elektrische auto opladen, om bijvoorbeeld een andere EV-rijder uit de brand te helpen als die met een lege batterij dreigt te stranden. Prijzen Marvel R Electric De nieuwe MG Marvel R Electric staat vanaf eind oktober 2021 bij de MG Brand Stores van Van Mossel MG. De Luxury-uitvoering is leverbaar voor prijzen vanaf € 45.985 (fiscale waarde € 44.490). De prijzen van de Performance beginnen bij € 50.485 (fiscale waarde € 48.990). In Nederland is de Comfort-versie niet leverbaar. Toelichting Luxury en Performance De Luxury en Performance zijn standaard en dus zonder meerprijs uitgevoerd in de carrosseriekleur Prism Blue. De andere carrosseriekleuren (Pearl White, Pebble Black en Kirin Grey) hebben een meerprijs van € 1.000. Verder zijn beide uitvoeringen voor de meerprijs van € 1.000 leverbaar met lichtgrijze lederen interieurbekleding. Exclusief voor de Performance is cognac-bruine interieurbekleding leverbaar met een combinatie van leder en Alcantara. Alle nieuwe MG-modellen worden geleverd inclusief 7 jaar/150.000 km fabrieksgarantie die van toepassing is op het gehele voertuig, inclusief aandrijflijn en batterij. Specificaties MG Marvel R Electric Lengte: 4.674 mm Breedte: 1.919 mm Hoogte: 1.613 mm Wielbasis: 2.804 mm Inhoud bagageruimte achter: 357-1.396 liter Luxury Max. vermogen: 132 kW (180 pk) Max. koppel: 410 Nm Acceleratie 0-100 km/u: 7,9 sec Topsnelheid: 200 km/u Batterijcapaciteit: 70 kWh WLTP-actieradius: 402 km Energieverbruik: 194,1 Wh/km Boordlader (AC): 11 kW DC-laadtijd 5-80%: 43 min Leeggewicht voertuig: 1.810 kg Max. trekgewicht: 750 kg Bodemvrijheid: 133,9 mm Performance Max. vermogen: 212 kW (288 pk) Max. koppel: 665 Nm Acceleratie 0-100 km/u: 4,9 sec Topsnelheid: 200 km/u Batterijcapaciteit: 70 kWh WLTP-actieradius: 370 km Energieverbruik: 209 Wh/km Boordlader (AC): 11 kW DC-laadtijd 5-80%: 43 min Leeggewicht voertuig: 1.920 kg Max. trekgewicht: 750 kg Bodemvrijheid: 131,9 mm Het bericht MG Marvel R: alle details en prijzen verscheen eerst op ZERauto.nl .