Vierwielaandrijving De Toyota RAV4 Plug-in Hybrid is standaard uitgerust met het elektrische vierwielaandrijving AWD-i. De aandrijflijn bestaat uit een 2,5-liter High Power Hybrid viercilinder benzinemotor – bekend van de RAV4 Hybrid – en een extra sterke elektromotor. Ook voegt Toyota een boost-converter toe aan de controle-unit van het hybride systeem. Het systeemvermogen bedraagt een stevige 306 pk (225 kW), goed voor een 0-100-tijd van 6,2 seconden. Elektrische range De elektrische actieradius komt uit op meer dan 60 kilometer volgens de WLTP-testnorm. Dat is volgens Toyota ruim voldoende voor het in Europa gemiddelde dagelijks woon-werkverkeer van 50 kilometer. Marktintroductie De Toyota RAV4 Plug-in Hybrid komt verwachting in de tweede helft van 2020 op de Nederlandse markt. Het bericht Deze Toyota RAV4 met stekker heeft dik 300 pk verscheen eerst op ZERauto.nl .
Drie varianten Volgens Tesla is de Cybertruck ontworpen om de veelzijdigheid van een pick-up te bieden maar ook de prestaties van een sportauto. En dat lijkt gelukt, want afgezien van het nogal hoekige ontwerp, is de Tesla Cybertruck een bijzonder snel voertuig. De prestaties zijn wel afhankelijk van de gekozen uitvoering. Er is namelijk keuze uit Single Motor Rear-Wheel Drive, Dual Motor All-Wheel Drive en Tri Motor All-Wheel Drive. De snelste variant sprint in minder dan 2,9 seconden naar 96 km/u en heeft een actieradius van meer dan 800 kilometer. Specificaties per uitvoering Tesla Cybertruck Single Motor Rear-Wheel Drive: 400+ kilometer range – 0-96 km/u: 6,5 seconden Dual Motor All-Wheel Drive: 480+ kilometer range – 0-96 km/u: 4,5 seconden Tri Motor All-Wheel Drive: 800+ kilometer range – 0-96 km/u: 2,9 seconden Zes volwassenen Het trekgewicht is indrukwekkend: meer dan 6.350 kilogram. De laadbelasting komt uit tot een slordige 1.587 kilogram. De Tesla Cybertruck biedt plaats aan maximaal zes volwassenen. Die genieten overigens van de nodige luxe, want het interieur oogt verrassend comfortabel. In het interieur bespeuren we overigens een 17-inch touchscreen. Aanbetaling En wat moet dat kosten? De exacte Nederlandse vanafprijs is nog niet bekend. Je kan al wel een aanbetaling doen van 100 euro. Dit is bedrag kan altijd worden teruggestort. Wel vraagt Tesla nu al of je de optie Full Self-Driving wilt aanvinken of niet. Deze optie kost 6.400 euro. “Het toevoegen van Full Self-Driving nu zet de prijs vast, want dit wordt duurder in de toekomst”, stelt Tesla. Productie De productie start eind 2021, die van de Tri Motor AWD pas eind 2022. Nog even geduld dus voor deze Tesla Cybertruck. Het bericht Tesla Cybertruck, wat krijgen we nou? verscheen eerst op ZERauto.nl .
Extra laag zwaartepunt Goed, de feiten van de Lexus UX 300e Electric op een rij. De Japanse autobouwer plaatst hem net als de Lexus UX 250h Hybrid op het GA-C platform. Dit platform heeft van zichzelf al een laag zwaartepunt, maar nu nog meer omdat Lexus in de bodem – tussen de vóór- en achterwielen – een accupakket plaatst. Dit lithium-ion accupakket heeft een capaciteit van 54,3 kWh en voedt een 204 pk (150 kW) sterke elektromotor. Actieradius Lexus UX 300e Electric De Lexus UX 300e Electric kan op papier (NEDC) 400 kilometer afleggen op een enkele acculading. WLTP-cijfers zijn nog niet bekend, maar wij rekenen op ongeveer 350 kilometer. Cijfers over oplaadtijden noemt Lexus ook nog niet, maar je kan de crossover sowieso opladen aan een regulier stopcontact, via een wallbox of een snellader. Om de stilte in het interieur te bevorderen past Lexus extra geluidsisolatie toe, maar installeert Lexus ook een vlakke bodemplaat en aerodynamisch efficiënte wielen. Medio 2020 De Lexus UX 300e Electric debuteert op de autoshow van Guangzhou in China en komt naar verwachting medio 2020 op de Nederlandse markt. Prijzen zijn nog niet bekend. Interesse in een Lexus met een stekker? Je kan je voor deze UX 300e Electric nu al melden bij de Lexus-dealer of op de website van Lexus. Het bericht Lexus UX 300e Electric, de eerste batterij-elektrische Lexus verscheen eerst op ZERauto.nl .
Sportback Met de nieuwe e-tron Sportback herhaalt Audi het trucje dat eerder dit jaar met de Audi Q3 werd uitgehaald. Als je de standaardversie met typische SUV-contouren iets te gewoontjes vindt, kun je nu ook kiezen voor de Sportback met de daklijn van een coupé. Het is een kwestie van smaak. Je kunt alleen een tas minder kwijt. De kofferbak van de Audi e-tron Sportback is 45 liter krapper dan bij de reguliere versie met 660 liter bagageruimte. Ook heb je achterin 20 mm minder hoofdruimte, maar gezien het behoorlijke formaat van de Sportback zijn er weinig mensen die daar iets van zullen merken. LEES OOK: Autotest – Audi e-tron (2019) Twee versies Onderhuids is weinig veranderd. Net als bij de reguliere versie is de Audi e-tron Sportback leverbaar in twee varianten. De ’50 quattro’ heeft een 71 kWh-batterij en een actieradius van 347 km, terwijl je met een snelheid van maximaal 120 kW kunt snelladen. De elektromotoren leveren samen 230 kW (313 pk) en 540 Nm, goed voor een sprint van 0-100 km/u in 6,8 seconden en een topsnelheid van 190 km/u. De ’55 quattro’ heeft een 95 kWh-batterij en een actieradius van 446 km. Snelladen kan met maximaal 150 kW. In de sportiefste modus leveren de elektromotoren samen 300 kW (408 pk) en 664 Nm, maar veel sneller is deze versie niet. Ten opzichte van de 50 quattro accelereert hij 0,2 seconden sneller van 0-100 km/u en de topsnelheid bedraagt 200 km/u. Andere nieuwtjes? De Audi e-tron Sportback heeft een nieuw koelsysteem voor de batterij. Samen met de lagere luchtweerstand dankzij de coupévorm biedt de Sportback 55 quattro een 29 km grotere actieradius dan zijn SUV-broer. Verder is de Audi e-tron Sportback voorzien van nieuwe LED Matrix-koplampen. Deze maken gebruik van een chip met een miljoen microspiegels, die tot 5.000 maal per seconde kunnen bewegen. Dit zorgt voor een lichtbundel in nog hogere resolutie die preciezer is aan te sturen en kan meebewegen met de auto. Bovendien kan dit systeem animaties op een muur of op straat projecteren. De marktintroductie van de e-tron Sportback staat gepland voor het voorjaar van 2020. Naar verwachting wordt de e-tron Sportback duurder dan de e-tron SUV. Laatstgenoemde is leverbaar vanaf 71.900 euro (50 quattro) en 84.100 euro (55 quattro). LEES OOK: “Elektrisch alternatief voor Audi TT op komst” Het bericht Audi e-tron ook als Sportback in coupévorm verscheen eerst op ZERauto.nl .
Chengdu Robert Wassmur, Head of Powertrain development bij Polestar , bevestigt in een exclusief interview met AutoRAI.nl/ZERauto.nl dat Polestar de productie van de 1 langzaam zal verhogen. “In de beginfase produceren we in de nieuwe fabriek in Chengdu in China ongeveer 5 tot 7 auto’s per week. Eind 2019 hopen we dat aantal te hebben verhoogd naar 15 auto’s per week. Dat weekaantal houden we vast tot alle exemplaren van de Polestar 1 zijn gebouwd. We produceren de Polestar 1 slechts drie jaar. Met 500 exemplaren per jaar komt de totale productie van de 1 uit op 1.500 exemplaren voor de hele wereld.” “We produceren de Polestar 1 slechts drie jaar.” China belangrijke markt Andrew Lytheer, Head of Communications van Polestar: “Vooral China is voor ons een extreem belangrijke markt. Ook Noord-Amerika en Europa zijn belangrijk. Er is geen vast verdeling per markt. Naar onze verwachting is China goed voor 40 procent van de Polestar-verkopen en Noord-Amerika en Europa beide voor 30 procent.” Andere fabriek Polestar bouwt niet al zijn modellen in Chengdu. Andrew: “Voorlopig produceren we alleen de Polestar 1 in Chengdu. Deze fabriek is sowieso niet ontworpen om extreem grote aantallen auto’s te produceren. De Polestar 2 – die technisch overeenkomst met de Volvo XC40 Recharge – staat op het CMA-platform en wordt gebouwd in de Luqiao-fabriek in China. Die fabriek is wél in staat om grote aantallen auto’s te produceren. In welke fabriek we de Polestar 3 gaan bouwen, ligt nog niet vast. We blijven sowieso actief in de Chengdu-fabriek, ook als alle 1.500 exemplaren van de Polestar 1 gebouwd zijn. Wat we in Chengdu gaan bouwen, is nog niet besloten. Er komt sowieso íets, want deze fabriek hebben we niet alleen voor de Polestar 1 gebouwd. Op termijn maken we hier meer details over bekend.” “Polestar bouwt niet al zijn modellen in Chengdu.” Het bericht Polestar voert productie 1 langzaam op, productieaantal al vastgesteld verscheen eerst op ZERauto.nl .
Eind 2020 Ford introduceert de Mustang Mach-E eind 2020. De elektrische SUV komt in twee smaken: een ‘standaard’ versie met een lithium-ion accu met een capaciteit van 75,7 kWh of een ‘extended range’ versie met 98,8 kWh. Er is keuze uit achterwielaandrijving of vierwielaandrijving. 600 kilometer Met de batterij van 98,8 kWh is een rijbereik tot 600 kilometer mogelijk volgens WLTP, in combinatie met achterwielaandrijving. De standaard accu bestaat uit 288 lithium-ion cellen en bij de extended range zijn dat er 376. Maximaal 465 pk De versie met eAWD-vierwielaandrijving en extended range accu levert een systeemvermogen van 337 pk (248 kW). De GT-variant heeft een systeemoutput van 465 pk (342 kW) met 830 Nm aan koppel. Deze versie sprint bovendien in minder dan vijf seconden naar 100 km/u. Overigens zijn alle cijfers die we noemen nog voorlopig. Definitieve cijfers moet Ford nog vrijgeven. Drie rijmodi Wel staat vast dat de Ford Mustang Mach-E drie rijmodi heeft: Whisper, Engage en Unbridled. Elke modus heeft eigen instellingen voor de stuurreactie, interieurverlichting, speciale EV-geluiden en dynamische animaties in het instrumentarium. 15,5-inch touchscreen! Het interieur van de vijfpersoons Mustang Mach-E is heel anders dan we van Ford gewend zijn. Kijk alleen al naar het verticaal geplaatste 15,5-inch touchscreen. Dit systeem wordt over-the-air van updates voorzien. Aan ondersteuning van Apple CarPlay en Android Auto is natuurlijk gedacht, net als spraakbediening. Phone as a Key’-technologie Het ontgrendelen en activeren van de auto gaat met ‘Phone as a Key’-technologie. Hoe dat werkt? Simpel! Met behulp van Bluetooth kan de auto de smartphone van de bestuurder traceren als die de auto nadert. Ontgrendelen en starten kan dan zonder de telefoon tevoorschijn te halen. Als back-up, bijvoorbeeld bij een lege smartphone, is het ook mogelijk om de auto te ontgrendelen door een code in een keypad op de B-stijl in te toetsen. Door het invoeren van een andere code op het centrale scherm is de Mustang Mach-E vervolgens te starten. Drievoudige achterlichtunits Wat zijn dan die Mustang-designtrekjes? Kijk bijvoorbeeld naar de lange motorkap, de geprononceerde ‘heupen’ aan de achterzijde, de agressief vormgegeven koplampen en de drievoudige achterlichtunits. Allemaal heel erg Mustang. De bagageruimte komt uit op 402 liter, maar met neergeklapte achterbank wordt dat 1.420 liter. Ook bagageruimte vóór Onder de motorkap zit overigens een extra bergruimte met een inhoud van 100 liter en een afvoer voor overtollig water en vuil. Het is volgens Ford een ideale plek voor het opbergen van natte kleding en bemodderde schoenen. Accu watergekoeld De accu is heel vanzelfsprekend verwerkt in de vloer tussen de voor- en achteras. Goed voor een laag zwaartepunt en veel interieurruimte. De behuizing van de batterij is watergekoeld. De koeling zorgt volgens Ford voor een optimale temperatuur in alle weersomstandigheden en verbetert de oplaadtijd. Mustang Mach-E opladen Daarover gesproken: uit onderzoek van Ford blijkt dat gebruikers van elektrische auto’s 80 procent van de tijd thuis laden. Ford levert daarvoor een Ford Connected Wallbox, waarmee opladen tot vijf keer sneller gaat dan met een regulier stopcontact. Bij de versie met extended range en vierwielaandrijving laadt de Wallbox per uur 51 kilometer rijbereik. De Ford Home Charge Cable, die bij de auto wordt geleverd, maakt het mogelijk om per uur 35 kilometer rijbereik te laden met een regulier stopcontact. Snelladen kan tot 150 kW. Richtprijs Ter introductie van de 4,71 meter lange en 1,60 meter hoge Mustang Mach-E komt Ford met een speciale First Edition. Die heeft de exclusieve kleur Grabber Blue Metallic, de extended range accu, vierwielaandrijving, een panoramadak over de volle lengte, contrasterend stikwerk in de bekleding en instaplijsten met het opschrift ‘First Edition’. Prijzen van de Ford Mustang Mach-E zijn nog niet bekend. Wel noemt Ford een richtprijs: ongeveer 48.000 euro voor de instapversie. Dat is heel scherp, zeker gezien de grootte van de accu. Het bericht Dit moet je weten over de Ford Mustang Mach-E (2020) verscheen eerst op ZERauto.nl .
Investeren die dollars China Evergrande Group gaat met diverse autofabrikanten wereldwijd samenwerken. Evergrande heeft simpelweg veel geld en laat die munten graag rollen. De komende drie jaar investeert Evergrande in totaal 45 miljard yuan (ongeveer 6,42 miljard Amerikaanse dollar) in zijn nieuwe sector voor energievoertuigen (NEV). NEV Hengchi 1 Volgens Hui Ka Yan, voorzitter van de raad van bestuur van Evergrande Group, zal het bedrijf tien productiecentra in China, Zweden en landen langs de nieuwe Zijderoute aanleggen en tegelijkertijd 15 nieuwe automodellen ontwikkelen. Het is bedoeling dat de eerste auto – de NEV Hengchi 1 – al in de eerste helft van 2020 op de markt komt. Het volledige assortiment producten van Hengchi zal vanaf 2021 worden geproduceerd. Grote spelers Evergrande heeft strategische samenwerkingsovereenkomsten met bedrijven als Bosch, Magna en ThyssenKrupp. Ook FEV Europe GmbH, EDAG Engineering Group AG en Pininfarina S.p.A zijn aangehaakt. Evergrande, Koenigsegg en NEVS En om het nieuws wat lokaler te maken: Evergrande is ook betrokken bij Koenigsegg en NEVS (National Electric Vehicle Sweden). NEVS ontstond in 2012 na aankoop van bedrijfscomponenten van Saab Automobile AB. Het bedrijf mikt op geëlektrificeerde modellen, zoals de elektrische Saab 9-3: de NEVS 9-3 EV. Grootste autodealers in China NEVS en Koenigsegg zijn onlangs een strategische samenwerking gestart om elektrische aandrijflijnen te ontwikkelen voor zowel normale personenauto’s als hypercars. Evergrande is het moederbedrijf van NEVS. Koenigsegg krijgt door de samenwerking ook beter toegang tot de Chinese markt. Evergrande is namelijk de eigenaar van de grootste autodealers in China en heeft dus een groot distributieplatform met diverse verkoopkanalen. Een speler die je in de gaten moeten houden dus, dat Evergrande. Het bericht Chinees miljardenconcern Evergrande investeert flink in New Energy Vehicles verscheen eerst op ZERauto.nl .
3D Roll and Sweep-productieproces Ford past in de nieuwe Explorer Plug-in Hybrid een heuse primeur toe in de auto-industrie. Het gaat hier over het zogeheten 3D Roll and Sweep-productieproces. Met dat proces is Ford in staat om ultrasterke, martensitische stalen buizen in de voorruitstijlen en daklijn van het voertuig te verwerken. Martensiet Hold the phone, marten…-watte? Even simpel uitgelegd: martensiet is een zeer harde en brosse verschijningsvorm van staal. Met dit staal kan Ford een nog sterkere veiligheidscel voor passagiers creëren. Het staal wordt met behulp van een door Ford gepatenteerd proces vervaardigd en is zo gehard dat de bevestigingsgaten met lasers moeten worden gesneden. Tot buizen rollen En wat houdt dat 3D Roll and Sweep-proces dan precies in? Het staal wordt met krachtige apparatuur tot buizen gerold. Het 3D Roll and Sweep-proces buigt vervolgens elke buis in een hockeystick-vorm om een ??eendelige raamstijl en dakrailbuis te vormen met een treksterkte van maar liefst 1.700 megapascal. Dat is sterker dan de hoofdkabels in de beroemde Golden Gate Bridge van San Francisco. Interne cellen Ford past deze stalen componenten ook toe langs de vloer van het voertuig. Dit is voor extra bescherming van de inzittenden en de 13,1 kWh lithium-ion batterij, die Ford in de bodemsectie heeft verwerkt. Elk component is gemaakt van een enkel stuk staal, dat op zichzelf wordt teruggevouwen voordat het wordt gelast. Het proces creëert volgens Ford interne cellen voor verbeterde sterkte en stijfheid. En wat merk jij daar van? Helemaal niets natuurlijk. De Euro NCAP vindt er wel wat van en gaf de Explorer Plug-in Hybrid de maximale veiligheiddsscore van vijf sterren. Eerste helft 2020 De zevenpersoons Ford Explorer Plug-In Hybrid wordt aangedreven door een 3.0-liter EcoBoost V6-benzinemotor en een elektromotor/generator, goed voor een systeemvermogen van 457 pk (336 kW) met 825 Nm aan trekkracht. Dankzij de 13,1 kWh batterij kan de Explorer Plug-In Hybrid 48 kilometer volledig elektrisch rijden. In de eerste helft van 2020 staat deze grote Ford bij Nederlandse Ford-dealers. Het bericht Staal in Ford Explorer PHEV sterker dan draagkabels Golden Gate Bridge verscheen eerst op ZERauto.nl .
Tesla-gigafabriek in Europa Elon Musk loopt al sinds 2017 met de wens rond om een gigafabriek in Europa te realiseren. Die droom wordt nu realiteit. Eerder opende Tesla al een fonkelnieuwe fabriek in de Verenigde Staten en eentje in China. Duizenden banen Met de nieuwe gigafabriek in Berlijn kan Tesla lokaal auto’s en accupakketten produceren voor onder meer de Europese markt. De nieuwe fabriek moet duizenden nieuwe banen opleveren. De eerste vacatures voor de fabriek in Berlijn staan inmiddels online . Het bericht Helaas voor Nederland, Europese gigafabriek Tesla komt in Berlijn verscheen eerst op ZERauto.nl .
Mazda MX-30 (2020) – Mazda gaat elektrisch! – AutoRAI TV MAZDA MX-30: VRAAG EN ANTWOORD Wanneer is de Mazda MX-30 leverbaar? In september 2020 is de Mazda MX-30 leverbaar. Dan staat ie ook bij de dealers. Overigens heet het model voluit Mazda MX-30 e-Skyactiv 141 automaat. Maar je kan hem nu al bestellen? Dat klopt, het gaat dan nog wel om de MX-30 First Edition. Die kost 33.990 euro en heeft wit kunstleder met stoffen grijze zitting, 18-inch wielen en een uitgebreid infotainmentsysteem. Zakelijk rijd je hem vanaf 82 euro bijtelling in 2020 (operational lease 439 euro, private lease 515 euro). Hoeveel exemplaren krijgt Nederland in 2020? Nederland krijgt in totaal 1.400 exemplaren van de MX-30 in 2020. Vanwege de run op batterij-elektrische auto’s met een lage bijtelling adviseert Mazda om niet al te lang te wachten met het plaatsen van een bestelling. Wat voor accu heeft de MX-30? De Mazda MX-30 heeft een 35.5kWh lithium-ion batterij, afkomstig van Panasonic. Waarom een kleinere batterij? Uit onderzoek is gebleken dat mensen vaak slechts 60 kilometer – of zelfs minder – per dag rijden. Bovendien is een elektrische auto vaak een tweede auto binnen het huishouden. Volgens Mazda moet je ook kijken naar het totaalplaatje, want hoeveel energie is er bijvoorbeeld gestopt in het maken van de batterijen? En hoeveel CO2 is daarbij vrijgekomen? En hoe lang duurt het opladen? De oplaadtijd is sterk afhankelijk van de laadmethode. Met een 50 kW snellader is de Mazda MX-30 binnen 30-40 minuten tot 80% opgeladen. Met een 22 kW laadpaal duurt volledig opladen ongeveer 4,5 uur. Opladen via een standaard stopcontact kan ook, maar gaat wel veel langzamer. Mazda heeft overigens een speciaal aanbod voor een laadpaal thuis, inclusief basisinstallatie. Kosten: 1.598 euro. Welke stekker heb je nodig voor de MX-30? Deze Mazda MX-30 kan worden opgeladen bij elk oplaadpunt dat beschikt over een CCS- of type 2-aansluiting. Je kunt de auto ook thuis opladen bij je eigen oplaadpunt (oplaadstand 3). Wat is de actieradius? De range van de Mazda MX-30 bedraagt 200 kilometer op basis van de Europese WLTP-meetmethode. Exacte cijfers volgen na de officiële homologatie en kunnen mogelijk nog aangepast worden. Hoe groot is de Mazda MX-30? De Mazda MX-30 is 4.395 mm lang, 1.795 mm breed (excl. spiegels), 1.570 mm hoog en heeft een wielbasis van 2.655 mm. De Mazda MX-30 is wat betreft afmetingen dus het beste te vergelijken met de CX-30. De MX-30 is overigens wel 3 cm hoger dan de Mazda CX-30. Hoeveel vermogen en koppel heeft de MX-30? De elektromotor in de Mazda MX-30 levert 105kW (141 pk) en een maximumkoppel van 265 Nm. Hoeveel weegt de MX-30? De Mazda MX-30 weegt ongeveer 270 tot 300 kilogram meer dan de Mazda CX-30. Rijklaar weegt de MX-30 1.760 kilogram. Kan de MX-30 een aanhanger trekken? Nee, het is niet mogelijk een trekhaak te monteren op de Mazda MX-30. Is de achterbank neerklapbaar? Zeker. De achterbank is in twee delen (60:40) neerklapbaar. Staat je vraag er niet tussen? Stel hem dan even in de comments hieronder. Het bericht Antwoorden op vragen over de Mazda MX-30 verscheen eerst op ZERauto.nl .
MEB-platform De Volkswagen ID. Space Vizzion debuteert op 19 november tijdens de Internationale Autoshow van Los Angeles. Zoals elk andere ID-model staat ook de ID. Space Vizzion op het schaalbare MEB-platform. Deze architectuur vormt de basis van een nieuwe generatie auto’s die elektrisch rijden mogelijk gaat maken voor de massa. 590 kilometer Over het accupakket doet Volkswagen nog geen uitspraken, wel over de actieradius: 590 kilometer volgens de WLTP-testnorm. Hiermee heeft dit model het hoogste bereik in kilometers binnen de elektrische Volkswagen-familie. Appelsap In het interieur past Volkswagen duurzame materialen toe. Denk bijvoorbeeld aan AppleSkin, een kunstleder dat onder meer bestaat uit restmateriaal uit de appelsap-productie. Best geinig toch? Komt in 2021 De productieversie van de Volkswagen ID. Space Vizzion komt in 2021 op de markt. Er staan verschillende versies op de planning voor Europa, Noord-Amerika en China. Het bericht Wat hebben appelsap en de Volkswagen ID. Space Vizzion met elkaar gemeen? verscheen eerst op ZERauto.nl .
Zwickau Bijzonder aan Zwickau is dat Volkswagen deze autofabriek voor conventionele auto’s volledig ombouwt naar een productiefaciliteit voor elektrische auto’s. In 2021 moet deze fabriek zijn uitgegroeid tot de grootste en meest efficiënte fabriek voor elektrische auto’s in Europa, stelt Volkswagen. 330.000 elektrische auto’s per jaar Het duurt dus nog even voordat de fabriek op volle stoom draait. Volkswagen is al eventjes bezig met het ombouwen van de fabriek. Twee jaar geleden begon Volkswagen met de conversie. Inmiddels staan er in de fabriek al ongeveer 1.700 robots en autonome transportsystemen. In de fabriek zijn diverse productieprocessen volledig geautomatiseerd. Het enorme project, dat een investering van 1,2 miljard euro vergt, ligt op schema en als het is afgerond, kan deze fabriek 330.000 elektrische auto’s per jaar produceren. Tweede helft 2020 De ID.3 ziet er als eerste elektrische model het levenslicht. Deze elektrische hatchback komt in de tweede helft van 2020 naar Nederland. Volkswagen trapt af met een ID.3 1ST . Eerste ID.3 rolt van band in grootste e-fabriek van Europa Het bericht Volkswagen ID.3, hij rolt inmiddels van de band! verscheen eerst op ZERauto.nl .