De CEO aan het woord Ralf Brandstätter, CEO van het merk Volkswagen: “Met de ID.4 voegt Volkswagen een volledig elektrisch model toe aan het programma van compacte SUV’s, ‘s werelds grootste groeisegment. Na de ID.3 is dit het tweede model dat gebaseerd is op het modulaire platform voor elektrische auto’s (MEB). De komende jaren wordt de auto gebouwd en verkocht in Europa, China en later ook de Verenigde Staten. Zo zetten we het MEB-platform wereldwijd in en leggen we de economische basis voor het succes van onze ID. Family.” Volkswagen ID.4: de eerste informatie De Volkswagen ID.4 kan meer dan 500 kilometer afleggen volgens de WLTP-cyclus. De SUV wordt in eerste instantie op de markt gebracht met achterwielaandrijving, terwijl later elektrische vierwielaandrijving wordt toegevoegd. De hoogvoltage accu is in de sandwichconstructie onder de auto geplaatst om een laag zwaartepunt te creëren voor maximale rijdynamiek, met een zeer harmonieuze asbelasting. Zoals alle modellen die gebaseerd zijn op de nieuwe Modular Electrification Toolkit (MEB) biedt de ID.4 zeer veel binnenruimte dankzij de compacte elektrische aandrijvingstechnologie. Investeringen Met de nieuwe ID. Family onderstreept Volkswagen zijn ambitie om wereldwijd marktleider te worden op het gebied van e-mobiliteit. Om dat te realiseren, investeert de Volkswagen Groep in de periode tot 2024 zo’n 33 miljard euro, waarvan 11 miljard euro voor het merk Volkswagen is bestemd, dat verwacht in 2025 zo’n 1,5 miljoen elektroauto’s te produceren. Zwickau De fabriek in Zwickau speelt een sleutelrol in de systematische omschakeling naar e-mobiliteit. Voor het eerst wordt een grote autofabriek volledig omgebouwd naar e-mobiliteit, waarmee zo’n 1,2 miljard euro aan investeringen gemoeid is. Alle werkzaamheden worden naar verwachting dit jaar afgerond. In 2021 – het eerste volledige productiejaar als EV-fabriek – zullen zo’n 300.000 elektrische auto’s op MEB-basis de fabriek in Zwickau verlaten. Daarmee gaat deze fabriek dus de grootste en meest efficiënte EV-fabriek van Europa worden en een pioniersrol vervullen in de transformatie van het wereldwijde productienetwerk van Volkswagen. De voorbereidingen voor de wereldwijde fabricage van de elektrische SUV zijn eveneens in volle gang. De pre-productie van de ID.4 is al gestart in de Anting-fabriek in China, terwijl de ID.4-productie in de Amerikaanse fabriek te Chattanooga in 2022 zal starten. Prototypefoto’s ID.4 – productieversie volgt in september 2020 Het bericht Volkswagen start productie van nog te onthullen ID.4 verscheen eerst op ZERauto.nl .
Benjamin DS Automobiles is wat je noemt een excentriek merk. Het Franse automerk probeert van elke auto een kunstwerkje te maken, onder meer met bijzondere details in het exterieurdesign, maar ook in het interieur. De DS 3 Crossback vormt na het verdwijnen van de DS 3 hatchback de benjamin in het DS-gamma. Van die DS 3 Crossback bestaat ook een batterij-elektrische versie die zijn techniek deelt met de Opel Corsa-e , Peugeot e-208 , Opel Mokka-e en Peugeot e-2008 . Bekende techniek Door die overeenkomsten met de Opel- en Peugeot-modellen is het inmiddels wel duidelijk wat er onder de motorkap en bodemsectie van deze DS ligt: een 136 pk en 260 Nm sterke elektromotor en een 50 kWh lithium-ion accupakket. De prestaties? De 0-100-sprint kost je 9 seconden en de topsnelheid is uit efficiency oogpunt elektronisch begrensd op 150 km/u. Wagengewicht Het gewicht valt mee: de crossover weegt 1.498 kilogram. Het accupakket – laag geplaatst in de bodem voor een zo laag mogelijk zwaartepunt – weegt ongeveer 350 kilogram. Het gewichtsverschil ten opzichte van de reguliere DS 3 Crossback komt uit op zo’n 300 kilogram. Mede door het hogere wagengewicht geeft DS Automobiles de 3 Crossback E-Tense een andere achteras om het extra gewicht goed te kunnen dragen. Très rapide Vlot wegrijden bij stoplichten is kinderspel dankzij het instant beschikbare koppel van 260 Nm van de elektromotor. De auto is zeer zeker très rapide . Let wel: dit koppel heb je alleen in de Sport-stand. In de rijmodi Eco en Normal wordt het vermogen en koppel iets geknepen om zoveel mogelijk kilometers uit het accupakket te peuteren. Actieradius In standje Eco is een maximale theoretische actieradius van 320 kilometer haalbaar (WLTP). In de praktijk moet je rekenen op 190 tot 260 kilometer, afhankelijk van het rijtempo, het type wegdek, de bandenspanning, geografische aspecten, je rijstijl en natuurlijk de temperatuur. Tip: zet de transmissie zo vaak mogelijk in de B-stand, dan win je extra energie terug bij het liften van het stroompedaal en hoef je nauwelijks het rempedaal aan te raken. Als tijdens afremmen een snelheid van 5 km/u wordt bereikt, stopt de B-stand. De bestuurder moet dan – om tot stilstand te komen – zelf nog bijremmen. Wie goed anticipeert blijft dus gewoon rollen. Sterke punten Echt sportief rijden doe je niet in de DS 3 Crossback E-Tense. De auto laat met alles zien dat het comfortabel reizen prefereert boven sportief sturen. Niet dat sportief rijden niet kan, integendeel zelfs, maar deze DS is geen auto om in te jakkeren. Wie instapt, zal dat direct begrijpen. Je wilt zoveel mogelijk genieten van alle fraaie elementen in het interieur. De binnenkant van de 3 Crossback E-Tense is absoluut een van de sterke punten. Het is schitterend afgewerkt met fraaie materialen en de vormgeving is heel fantasievol zonder dat de ergonomie er echt onder te lijden heeft. Knap werk dus van DS Automobiles. Stil! Nog een sterk punt: de stilte aan boord. Knap werk voor een auto in het B-segment, want dat blijft het: een B-segment vijfdeurs, vijfpersoons crossover. Het is een concurrent van de Peugeot e-2008 (vanaf 40.930 euro), Opel Mokka-e (prijs nog niet bekend), Kia e-Soul 39,2 kWh (33.995 euro), Kia e-Soul 64 kWh (vanaf 41.995 euro), Kia e-Niro 64 kWh (vanaf 44.995 euro), Hyundai Kona Electric 39 kWh (vanaf 36.795 euro) en Hyundai Kona Electric 64 kWh (vanaf 41.595 euro). Niet goedkoop Goedkoop is de DS 3 Crossback E-Tense ten opzichte van deze concurrenten niet. De So Chic- en Performance Line-versies starten bij beide 43.290 euro. Voor de Performance Line+ betaal je al minimaal 46.090 euro. Met een overheidssubsidie op batterij-elektrische auto’s voor particulieren kan er in 2021 nog wel 4.000 euro van die prijs af, maar dan nog blijft het geen goedkope crossover. DS 3 Crossback E-Tense opladen En hoe zit het dan met opladen? De DS 3 Crossback E-Tense is geschikt voor snelladen tot maximaal 100 kW. Heb je die laadkracht, dan zit de batterij na 30 minuten weer voor 80 procent vol. Met een wallbox heb je minder dan vijf uur om de batterij 100 procent op te laden. conclusie De 3 Crossback E-Tense is ook niet de ruimste in zijn segment. Voorin is het uitstekend zitten, maar achterin zijn er ruimere auto’s op de markt. De dikke C-stijlen en de ‘haaienvin’ in het ontwerp van de auto nemen wat zicht rondom weg. Toch maken het comfort, het unieke interieur en het onderscheidende karakter van de auto dat weer goed. Het is met recht een onderscheidende en luxueuze crossover, die ook nog volledig elektrisch is. Een statement op wielen. Het bericht Autotest – DS 3 Crossback E-Tense (2020) verscheen eerst op ZERauto.nl .
832 kilometer Bij een onafhankelijke test door het gespecialiseerde bedrijf FEV North America werd namelijk een actieradius van 517 mijl gemeten, ofwel 832 kilometer. Daarmee is de Lucid Air de onbetwiste actieradiuskampioen van dit moment. Naar eigen zeggen werden daarbij de richtlijnen van de Amerikaanse EPA gehanteerd, zeg maar de tegenhanger van de WLTP-test voor energieverbruik en actieradius. Zo’n enorme actieradius komt natuurlijk niet uit het niets. De zeer ruime, luxe uitgevoerde Lucid Air met een vergelijkbaar formaat als een Mercedes-Benz S-klasse, krijgt een gigantische 900 volt-batterij met capaciteit van 100 of 130 kWh. Lucid Motors werkt hiervoor samen met Atieva, het bedrijf dat batterijen levert voor de Formula E raceauto’s. Sensationele prestaties Behalve de indrukwekkende actieradius belooft de Lucid Air ook sensationele prestaties, met een actieradius van 0-100 km/u in ongeveer 2,5 seconden en een topsnelheid van 320 km/u. Om dit mogelijk te maken, leveren de elektromotoren een gecombineerd vermogen van naar verluidt 1.000 pk. Om de prestaties van de aandrijftechniek te demonstreren, bereikte de Lucid Air tijdens een testsessie in 2017 een topsnelheid van maar liefst 378 km/u ( bekijk hier de video ). Kortom, dat belooft dus wat. Op 9 september 2020 wordt de definitieve productieversie van de Lucid Air gepresenteerd. Dan worden alle details vrijgegeven. Hopelijk krijgen we dan ook meer te weten over de Europese plannen van Lucid Motors. Het bericht Lucid Air maakt indruk met mega actieradius verscheen eerst op ZERauto.nl .
Tesla Model S crash Schokkende beelden uit Florida. In een video die op Reddit verscheen, is een compleet verwoeste Tesla Model S te zien. Het lijkt haast alsof er een meteoriet op geland is, want de auto is bijna volledig uit elkaar getrokken. Nooit leuk om te zien, want je weet haast zeker dat de inzittende dit niet hebben overleeft. Gelukkig loopt dit verhaal goed af… Autopilot Wat is er precies gebeurd? De bestuurder van deze Model S zat rustig in Autopilot-modus op de snelweg, tot een vrachtwagen naast hem ineens besloot zijn plekje te willen innemen. Zowel het Autopilot-systeem als de bestuurder greep in, maar net niet op tijd om de vrachtwagen te ontwijken. De vrachtwagenchauffeur moet de Tesla over het hoofd hebben gezien en reed praktisch over de Tesla heen. Het resultaat is dramatisch, van de Tesla is alleen nog de achterkant herkenbaar. Nu het goede nieuws: de bestuurder en zijn dochter kunnen het navertellen. Heel makkelijk zelf, want ze hebben bijna nergens last van. De bestuurder heeft een gebroken arm, en de dochter die achterin lag te slapen heeft slechts een paar hechtingen in haar knie als resultaat. Hoe langer we naar de foto’s en video kijken, hoe minder we daar van snappen. Maar het is gelukkig echt waar. Vader en dochter mochten al snel het ziekenhuis verlaten en Tesla had ondertussen vervangend vervoer geregeld. Op de parkeerplaats van het ziekenhuis stond een Model Y te wachten. Meer beelden van het wrak: A Bumper from 18wheeler went through the windshield and he walked away with a broken arm. Believe it or not I’ve disassembled a Tesla that was worse than this and the person also walked away. Much respect. #tesla pic.twitter.com/eJFGOwinO0 — Rich Rebuilds (@RebuildsRich) August 10, 2020 LEES OOK: Porsche teruggevonden in Spanje dankzij Tesla Het bericht Tesla-bestuurder overleeft bizar ongeluk verscheen eerst op ZERauto.nl .
We zien het de laatste jaren vaker: automerken die een nieuwe modellijn uitbrengen onder een nieuwe merknaam, om zo extra onderscheid te creëren. Denk aan DS, dat ooit begon als Citroën-model en later als zelfstandig merk in de markt werd gezet. Hetzelfde gebeurde met Cupra, dat werd losgeweekt van SEAT. Volvo lanceerde Polestar als apart merk voor geëlektrificeerde modellen. Hyundai doet nu hetzelfde met IONIQ. De naam van een bestaand Hyundai-model wordt een apart merk, net als wat Hyundai in 2015 deed met Genesis. IONIQ 5, IONIQ 6 en IONIQ 7 IONIQ wordt een submerk met eigen modellen onder de eigen merknaam. De komende drie jaar worden drie nieuwe modellen gepresenteerd, waarvan de IONIQ 5 de eerste zal zijn. Dit is een middelgrote crossover op basis van de Hyundai 45 Concept EV . In 2022 volgt de IONIQ 6. Dit wordt een sportsedan op basis van de Hyundai Concept EV Prophecy . De IONIQ 7 wordt een ruime SUV die in 2023 zijn opwachting maakt. Op de afbeelding zien we overigens wel een Hyundai-logo op de motorkap. Of dat ook zo blijft bij de IONIQ-modellen, is nog niet zeker. Mogelijk krijgt IONIQ ook een eigen merklogo. E-GMP-platform De nieuwe IONIQ-modellen worden hoger gepositioneerd dan de huidige elektrische auto’s van Hyundai, zoals de Kona Electric en Ioniq Electric. De nieuwe modellen worden gebouwd op het Electric Global Modular Platform (E-GMP) en gaan een stap verder op het gebied van luxe en technologie. Ze krijgen een actieradius van ten minste 450 km, terwijl de batterij in slechts 20 minuten kan worden opgeladen. Daarmee zullen de IONIQ 5, 6 en 7 tot de snelst op te laden elektrische voertuigen op de markt behoren. Het E-GMP-platform biedt ook mogelijkheid om het interieur in te richten als een ‘smart living room’, met uitgebreid verstelbare stoelen en draadloze connectiviteit waarvan de gebruikersinterfaces zodanig eenvoudig, intuïtief en ergonomisch zijn ontworpen, dat inzittenden zich geheel op hun gemak voelen. LEES OOK: Autotest – vernieuwde Hyundai IONIQ Electric ‘Strategy 2025’ Hyundai kondigde onlangs aan dat het streeft naar 1 miljoen verkochte elektrische auto’s in 2025 en een marktaandeel van 10% om marktleider te worden op het gebied van elektrisch aangedreven voertuigen. Volgens het plan ‘Strategy 2025’ wil Hyundai tegen 2025 ook zijn uitgegroeid tot derde grootste fabrikant van milieuvriendelijke auto’s, met een jaarverkoop van 560.000 elektrische auto’s (BEV’s) bovenop de waterstofauto’s van Hyundai (FCEV’s) . Londen Eye Ter gelegenheid van de lancering van IONIQ veranderde de Londen Eye op 31 juli jl. in een gigantische letter ‘Q’ met behulp van verlichting. Dit gebeurde aan de vooravond van de officiële heropening van de wereldberoemde attractie. Bekijk hieronder hoe de lancering van IONIQ bij de London Eye gevierd werd. Het bericht Hyundai komt met elektrische luxeauto’s onder nieuwe merknaam verscheen eerst op ZERauto.nl .
De Amsterdamse VVD pleitte eerder al voor een verlaging van de parkeerkosten voor elektrische auto’s. Naar aanleiding van het wetsvoorstel dat staatssecretaris Stientje van Veldhoven van I&W in juli indiende, om de parkeertarieven voor elektrische auto’s per gemeente te kunnen verlagen, vraagt de VVD-fractie hier opnieuw aandacht voor. De fractie wil dat de gemeente snel actie onderneemt en een korting van 50% op parkeertarieven en parkeervergunningen invoert. Raadslid Anne Marttin stelt dat de VVD liever kiest voor een extra stimulans voor elektrische auto’s dan het straffen van benzine- en dieselrijders. Het is nu aan het stadsbestuur om op dit Amsterdamse voorstel te reageren. 7,50 per uur Het coalitieakkoord dat het huidige Amsterdamse stadsbestuur in mei 2018 presenteerde, staat vol met maatregelen om auto’s zoveel mogelijk uit het centrum te weren. Een van die maatregelen was de stijging van de parkeertarieven in de binnenstad naar 7,50 euro per uur, waarmee de parkeerkosten voor het eerst de grens van 5 euro per uur doorbraken. ‘Eenvoudig in te voeren’ Als het landelijke wetsvoorstel wordt aangenomen, is de kans groot dat ook in andere steden lagere parkeerkosten voor elektrische auto’s worden doorgevoerd. “Lagere parkeertarieven zijn een belangrijk instrument om de transitie naar emissievrije voertuigen een extra impuls te geven”, schreef Van Veldhoven eerder aan de Kamer. “Bovendien is het vrij eenvoudig om onderscheid te maken in de parkeertarieven, doordat de kentekenregistratie is gebaseerd op een systeem van emissieklassen voor motorvoertuigen.” LEES OOK: Tolheffing voor centrum Amsterdam, mag dat? Het bericht Binnenkort minder parkeergeld voor elektrische auto’s in Amsterdam? verscheen eerst op ZERauto.nl .
Sterke groei In de eerste helft van 2018 verkochten autobedrijven 1.358 volledig elektrische occasions, vorig jaar waren dat er al 3.749 en in de eerste helft van 2020 is dat doorgegroeid naar 7.303 auto’s. Dat zijn er dus 95 procent meer dan vorig jaar, bijna een verdubbeling. Ook plug-in hybrides in trek De verkopen van gebruikte plug-in hybrides groeien ook nog steeds. In de eerste helft van 2020 verkochten autobedrijven 10.391 van dergelijke occasions, 50 procent meer dan in 2019. Daarmee verkochten zij meer gebruikte plug-in hybrides dan LPG-auto’s, en ook de volledig elektrische auto’s hebben dit jaar de LPG-occasions ingehaald. Daarmee staat elektriciteit na benzine en diesel nu op de derde plaats. Kleinere EV’s populair bij particulieren De volledig elektrische auto die het meest als occasion wordt gekocht door particulieren is in 2020 de Renault Zoe. De Tesla Model S werd vorig jaar nog het meest verkocht, dit is nu één van de weinige modellen waarvan verkopen juist terugliepen. Particulieren kopen vooral kleinere EV’s. En dat is logisch: het aanbod van kleine, meer betaalbare EV’s is fors toegenomen. EV-subsidieregeling particulieren Sinds 1 juli 2020 biedt de overheid particulieren een aankoopsubsidie van 2.000 euro op een gebruikte elektrische auto. Die geldt alleen voor volledig elektrische auto’s, met een actieradius van minimaal 120 kilometer en een catalogusprijs van maximaal 45.000 euro. Van de elektrische auto’s die nu in ons land rondrijden, voldoet ongeveer een derde aan deze eisen, in totaal 42.855 auto’s. Een groot deel hiervan is echter nog geen 1,5 jaar oud en zal voorlopig niet op de occasionmarkt worden aangeboden. Actieradius in praktijk gemiddeld 330 km Voor veel gebruikers is de actieradius van een elektrische auto van groot belang. Auto’s die niet aan de subsidie-eis van minimaal 120 km voldoen, zijn er dan ook nauwelijks in ons land. Van de volledig elektrische auto’s in het huidige wagenpark heeft 55 procent een actieradius van meer dan 400 km en 27 procent komt volgens fabrieksopgave zelfs verder dan 500 km. In de praktijk blijkt dat vaak wat lager te liggen en haalt maar een kwart van de elektrische vloot auto’s 400 km. Bij 65 procent ligt de bruikbare actieradius boven de 300 km. Dat lijkt voor de meeste mensen voldoende voor dagelijks gebruik. 98 procent van de elektrische auto’s in ons land is geschikt voor snelladen. Daarmee is de auto in gemiddeld 33 minuten geheel opgeladen. Cijfers januari – juni 2020 (tussen haakjes januari – juni 2019) 1 – Renault ZOE – 393 (263) – +49 procent 2 – Tesla Model S -375 (382) – -2 procent 3 – BMW i3 – 331 (179) – +85 procent 4 – Nissan LEAF – 282 (223) – +26 procent 5 – Opel Ampera-e – 266 (5) – +5220 procent 6 – Volkswagen e-Golf – 155 (50) – +210 procent 7 – Tesla Model 3 – 151 (18) – +739 procent 8 – Hyundai IONIQ – 105 (42) – +150 procent 9 – Fiat 500 – 103 (126) – -18 procent 10 – MG ZS EV – 97 (0) Het bericht Verkoop gebruikte elektrische auto’s sterk in de lift verscheen eerst op ZERauto.nl .
Tesla Cybertruck Het is bijna zes meter lang, twee meter hoog en twee meter breed. Rara, wat is het? Precies, de Tesla Cybertruck. De gigantische elektrische pick-up truck is in vele opzichten opvallend. Het hoekige uiterlijk valt niet bij iedereen in de smaak, en de afmetingen maken de auto onmogelijk in Europa. De hoogte en lengte is mee te leven, maar hij is te breed voor ons. Helaas pindakaas voor Europeanen, aldus Tesla. Maar daar komt de grote baas Elon Musk nu op terug. Automotive News Musk geeft namelijk in een interview met Automotive News meer informatie vrij over het Cybertruck-project. Zo laat hij weten dat het hele project eigenlijk een grote gok is. De topman weet dat de bijzonder gevormde truck niet bij iedereen in de smaak valt, en wellicht een gigantische flop kan worden. In dat geval ligt er een back-up plan klaar: “Dan bouwen we gewoon een normale elektrische pick-up”. Maar dat lijkt niet nodig, want volgens on-officiële bronnen zijn er al dik 650.000 pre-orders binnen. De markante CEO deelt nog een sneer uit naar andere truck-fabrikanten. Volgens Musk lijken alle trucks op elkaar, en wil hij daarom met iets compleet anders komen. Dat laatste is in ieder geval gelukt. Europese Cybertruck Maar in Europa hebben we dus weinig aan zo’n gigantische truck. Voor je het weet rij je hier een historische fontein omver. Gelukkig laat Musk op Twitter weten dat Tesla toch van plan is om een kleinere variant te maken voor Europa. We moeten er nog wel even wachten, maar op den duur moet hij er komen volgens Musk. Highly likely down the road — Elon Musk (@elonmusk) August 4, 2020 De Cybertruck komt voorlopig eerst in Amerika op de markt. Eind 2021 moeten de eerste exemplaren van de band rollen in de nieuwe Tesla-fabriek in Austin, Texas. Het bericht Tesla Cybertruck komt toch naar Europa verscheen eerst op ZERauto.nl .
Vanafprijs BMW iX3 De BMW iX3 is leverbaar voor een consumentenadviesprijs vanaf 71.000 euro. De fiscale waarde is 69.500 euro. De BMW iX3 wordt later in 2020 het eerst in China gelanceerd en is het eerste model van het merk dat ook voor de export wordt geproduceerd in de fabriek in Shenyang, China. In de loop van 2021 komt het model naar Nederland. Specificaties BMW iX3 Elektromotor : synchrone draaistroomelektromotor zonder magneten Piekvermogen elektromotor : 286 pk (210 kW) Systeemkoppel : 400 Nm 0-100-tijd : 6,8 seconden Topsnelheid : 180 km/u (begrensd) Aandrijving : achterwielen Accupakket : 80 kWh (74 kWh bruikbaar) Aantal cellen accupakket : 188 Actieradius : 459 kilometer (WLTP) Een échte X3 Om te zien is de BMW iX3 gewoon een X3, maar dan met een paar unieke exterieurkenmerken, zoals een halfdichte grille, speciale aerowielen en blauwe accenten. Die accenten kun je optioneel weglaten. Dan oogt het mogelijk nog meer als een reguliere X3. Er is keuze uit een Executive of High Executive-uitvoering . Het bericht BMW iX3: eerste kennismaking verscheen eerst op ZERauto.nl .
Vier versies Renault levert de Twingo Electric met keuze uit vier uitrustingsniveaus, te weten de Life (20.590 euro), Collection (22.090 euro), Intens (23.490 euro) en Série Limitée Vibes (24.790 euro). De topversie De topversie Série Limitée Vibes heeft onder meer een achteruitrijcamera en het Renault Easy Link multimediasysteem met 7-inch touchscreen, geïntegreerde TomTom-navigatie met real-time verkeersomformatie. Je krijgt bij deze versie ook drie jaar MY Z.E. Connect en Inter@active via de MyRenault smartphone-app. Hiermee kunnen gebruikers bijvoorbeeld laadtijden inplannen, de real-time beschikbaarheid van laadpunten raadplegen en het interieur van de elektrische Twingo voorafgaande aan vertrek alvast koelen of verwarmen. Met behulp van de ‘EV Route Planner’ kunnen bestuurders een route kiezen inclusief eventuele stops bij laadstations onderweg. Goedkopere versies Voor de uitvoeringen Collection en Intens is het Renault Easy Link multimediasysteem optioneel leverbaar voor 495 euro inclusief 3 jaar kosteloos gebruik van de connectiviteitsdiensten. Er zijn meerdere optiepakketten beschikbaar om het in- en exterieur naar eigen smaak te personaliseren. Aandrijflijn De nieuwe Twingo Electric heeft een 82 pk sterke elektromotor met 160 Nm aan koppel. De WLTP-actieradius komt dankzij een 22 kWh-batterij uit op 190 kilometer, maar bij gebruik in de stad moet op papier 270 kilometer range haalbaar zijn. Een Caméléon-lader is standaard en maakt het mogelijk om de batterij bij de meeste publieke laadpunten op te laden. Bij een 22 kW AC-laadpunt is de batterij van de Twingo Electric in 1 uur tot 80 procent opgeladen. Subsidie De nieuwe Twingo Electric is vanaf begin augustus te bestellen en in het najaar 2020 bij de dealer te bezichtigen. De prijs begint zoals gezegd bij 20.590 euro. Maar de Twingo Electric komt ook in aanmerking voor de overheidssubsidie van 4.000 euro voor particulieren bij koop of private lease. In 2020 is de subsidiepot al leeg, dus dat wordt dan sowieso 2021. Het bericht Renault Twingo Electric: dit gaat ie kosten verscheen eerst op ZERauto.nl .
“Het is onze intentie om van elk volumemodel een batterij-elektrische versie uit te brengen”, zegt Nota. “We komen natuurlijk – zoals reeds aangekondigd – met een BEV-versie van de 7 Serie – en binnen afzienbare tijd komen de iX3, i4 en iNEXT – een soort crossover – op de markt. Daar komen in de toekomst ook een batterij-elektrische versie van de BMW X1 en BMW 5 Serie bij.” Nota vervolgt: “Met de BMW X1 en BMW 5 Serie volgen we dezelfde ‘Power of Choice’-filosofie als de BMW X3. De klant bepaalt dus of hij of zij kiest voor benzine, diesel, PHEV of BEV.” De BMW X1 deelt zijn techniek met de MINI Countryman en BMW X2, maar Nota kan nog niet bevestigen of er dan ook een BEV-versie van de X2 en Countryman volgen. “Dat is iets wat we op dit moment nog onderzoeken”, aldus Nota. BMW iX3: de vanafprijs en uitrusting Het bericht BMW bevestigt elektrische X1 en 5 Serie verscheen eerst op ZERauto.nl .
Renault Zoe Er gebeuren de laatste tijd bijzondere dingen met de Renault Zoe. Onlangs schreven we dat je bij onze oosterburen een Zoe voor nop kan krijgen, dankzij een gulle subsidieregeling van de Duitse overheid. Inwoners van het Franse dorpje Appy hoeven er helemaal geen moeite voor te doen. Die krijgen van Renault allemaal een Zoe gratis thuisbezorgd. Because I’m ‘Appy Alle gezinnen in het Franse dorpje Appy krijgen drie jaar lang gratis een Renault Zoe te leen. Na deze periode zullen de inwoners de Zoe’s weer inleveren, en als tegenprestatie hun ervaringen delen met Renault. Zo wil de automaker een beter inzicht krijgen hoe consumenten gebruik maken van elektrische auto’s en de bijbehorende laadinfrastructuur. De inwoners krijgen naast de auto, ook een gratis wallbox. In het dorp komen ook nog een paar openbare laadpalen te staan, die iedereen mag gebruiken. 27 inwoners Natuurlijk heeft Renault niet gekozen voor een dorp met 20.000 inwoners. Ook niet met 1.000 inwoners. Appy telt namelijk maar 27 inwoners. Een goede PR-stunt dus, maar wel eentje met een duidelijke boodschap. Appy is namelijk niet zomaar een dorpje: het ligt geïsoleerd, midden in de Pyreneeën. Met deze PR-stunt wil Renault demonstreren dat elektrisch rijden voor iedereen mogelijk is, zelfs als je dus in een bergdorpje in the middle of nowhere woont. Met een actieradius van 395 kilometer (WLTP), moet dat inderdaad voor veel mensen geen probleem zijn met de nieuwe Zoe. Renault Zoe letterlijk gratis in Duitsland dankzij flinke subsidie Het bericht Heel dorp krijgt gratis Renault Zoe verscheen eerst op ZERauto.nl .