Aanvulling Na drie generaties (sinds 1992) en bijna vier miljoen verkochte exemplaren in 25 landen wereldwijd is de Twingo een nieuwe weg ingeslagen met de introductie van een volledig elektrische variant: de Twingo Z.E.. Volgens Renault vormt de Twingo Z.E. in Europa een mooie aanvulling op de Renault ZOE, waarmee het A- én B-segment bediend worden. LG Chem De Renault Twingo Z.E. is uitgerust met een 22 kWh lithium-ion batterij van LG Chem. Daarmee heeft de Twingo Z.E. dus een grotere batterij dan de Smart EQ Forfour (17,6 kWh). Een primeur voor Renault is het watergekoelde warmtemanagementsysteem voor de batterij om die op de ideale werktemperatuur te houden. De batterij is ingebed in een aluminium harnas voor zijdelingse crashbescherming. Elektromotor De elektromotor in de elektrische Twingo is gelijk aan die van de EQ Forfour levert 82 pk (60 kW) en een koppel van 160 Nm. De acceleratie vanuit stilstand naar 50 km/u duurt ongeveer vier seconden en de topsnelheid komt uit op 135 km/u. Caméléon-lader Dankzij de zogeheten Caméléon-lader wordt de batterij van de Twingo Z.E. altijd met het maximaal beschikbare vermogen opgeladen. Deze lader zet de wisselstroom (AC) van het laadpunt zelf om in gelijkstroom (DC). Bij een 22 kW-laadpunt is de batterij van de Twingo Z.E. in dertig minuten tot 80% op te laden. Actieradius Renault Twingo Z.E. De Twingo Z.E. heeft een gecombineerde WLTP-range van 180 kilometer. In de WLTP City-cyclus kom je volgens Renault ongeveer 250 kilometer ver. De gemiddelde woon-werkafstand in Europa bedraagt 30 kilometer. In de ‘Eco-modus’ is een gecombineerde WLTP-actieradius van 215 kilometer haalbaar. Rijmodi Er is keuze uit verschillende rijmodi. De B-modus – met drie niveaus – is een regeneratieve remfunctie. In de ‘zwaarste’ stand vertraagt de auto aanzienlijk als het stroompedaal wordt losgelaten. Zodanig zelfs, dat het reguliere rempedaal nauwelijks gebruikt hoeft te worden. Deze modus is volgens Renault ideaal voor in stadsverkeer. Tijdens het vertragen wordt energie geregenereerd en opgeslagen in de batterij voor een optimale actieradius. De ‘lichtste stand’ van de B-modus zorgt voor minimale vertraging bij het loslaten van het stroompedaal. Dat kan weer handig zijn op de snelweg. Eenvoudig te herkennen De 3,61 meter lange Twingo Z.E. is eenvoudig te herkennen aan de blauwe rand van de naafdop, een ‘Z.E. Electric’-badge op achterklep en B-stijl, blauwe striping over de flanken, blauwe details in bovenste voorgrille en een laadaansluiting (type 2) op de plek van de tankvulopening. De assemblage van de Twingo Z.E. vindt plaats in de Novo Mesto-fabriek in Slovenië. Daar bouwt en distribueert Renault alle modellen van de Twingo voor heel Europa. Het bericht Elektrische Renault Twingo Z.E. is een feit verscheen eerst op ZERauto.nl .
Drie elektromotoren De nieuwe e-tron S-modellen zijn de eerste serieproductieauto’s ter wereld met drie elektromotoren. De opzet is alsvolgt: een 204 pk sterke elektromotor op de vooras en twee elektromotoren op de achteras die samen goed zijn voor 267 pk óf 359 pk in boostmodus. De drie elektromotoren zijn samen goed voor een systeemvermogen van 503 pk en een koppel van liefst 973 Nm. In de D-stand is 435 pk en 880 Nm voorhanden. Snelladen tot 150 kW is mogelijk. Torque vectoring Onder normale omstandigheden gebruiken de e-tron S-modellen de twee elektromotoren achter. Als de bestuurder meer vermogen vraagt, of het gripniveau te laag wordt, komt ook de elektromotor vóór in actie. Dankzij elektrische torque vectoring is de aandrijfkracht volledig variabel over de wielen van de achteras te verdelen. De 0-100-sprint kost in de boost-modus slechts 4,5 seconden. De topsnelheid is begrensd op 210 km/u. Standaard adaptieve luchtvering Via Audi drive is er keuze uit zeven rijmodi: van comfort via efficiency tot individual en allroad en offroad. Op basis van de keuze wordt ook de standaard adaptieve luchtvering aangestuurd, die de carrosseriehoogte in totaal met 76 mm kan variëren. Bij snelle ritten verlaagt het systeem de body automatisch met 26 mm. Bij offroad-gebruik wordt het koetswerk juist hoger gezet. Eenvoudig te herkennen Een Audi e-tron S herkennen is niet heel mogelijk. De S-variant heeft sportievere bumpers, met 23 mm verbrede wielkasten, een brede diffuser en diverse zilverkleurige accenten. Ook de 20-inch lichtmetalen wielen vallen op (21- of 22-inch optioneel). Zwarte remklauwen met S-logo (fel oranje optioneel) en de optioneel beschikbare, digitale Matrix LED-koplampen zijn andere kenmerken. In het interieur levert Audi standaard de virtual cockpit en elektrisch verstelbare en met leder/alcantara beklede sportstoelen. Opties zijn met leder beklede sportstoelen, contourstoelen met airconditioningfunctie en afwerkingsaccenten van openporig carbon. Vanaf mei 2020 De Audi e-tron S en e-tron S Sportback zijn naar verluidt al vanaf mei te bestellen. Ze staan in ieder geval eind deze zomer bij de Nederlandse dealers. Prijzen maakt Audi in aanloop naar de marktintroductie bekend. Dan volgen ook meerdere details over deze S-versies. Het bericht 503 pk en 973 Nm voor Audi e-tron S verscheen eerst op ZERauto.nl .
Pure ETCR-kampioenschap Tijdens de onthulling van de nieuwe Cupra e-Racer bevestigde Cupra CEO Wayne Griffiths de deelname van het merk aan het Pure ETCR-kampioenschap voor elektrische toerwagens, dat dit jaar van start gaat. Het nieuwe PURE ETCR-kampioenschap is een raceklasse die specifiek ontwikkeld is voor elektrische toerwagens. De rijders van het Cupra Racing-team zijn ook al bekend: Mattias Ekström en Jordi Gené. Vier elektromotoren De Cupra e-Racer heeft vier elektromotoren, een eentrapstransmissie en een watergekoeld 65 kWh lithium-ion accupakket. Het piekvermogen bedraagt 680 pk (500 kW) met een maximumkoppel van 960 Nm. Prestatiecijfers noemt Cupra niet, maar dat deze auto sneller is dan menig supercar staat buiten kijf. Grille? Wat valt op: de conventionele grille is verdwenen. Vanwege de elektrische aandrijving is er aan de voorzijde minder koeling nodig, waardoor de bovenste grille nu geïntegreerd en afgesloten is. Elk onderdeel van de e-Racer is ontworpen om bij te dragen aan het creëren van een ideale luchtstroom. Het bericht CUPRA e-Racer heeft 680 pk en 960 Nm! verscheen eerst op ZERauto.nl .
Bekend platform Inmiddels heeft AIWAYS de eerste schetsen openbaar gemaakt van de U6ion. Dit wordt de tweede volledig elektrische SUV van AIWAYS. Hij is gebaseerd op hetzelfde MAS-platform (‘More Adaptable Structure’) als zijn seriegenoot de U5. Alle specificaties maakt AIWAYS binnenkort bekend. Ken Okuyama Ken Okuyama – bekend van de Ferrari Enzo en voormalig hoofdontwerper bij Pininfarina – is nu hoofdadviseur Design en Vormgeving bij AIWAYS. Hij heeft voor AIWAYS een vormtaal ontwikkeld. Deze Chinese SUV en de Ferrari Enzo hebben dus wat met elkaar gemeen. Jonge autogebruikers “Het model richt zich op jonge autogebruikers die op zoek zijn naar een emissievrije SUV die garant staat voor stijl, gebruiksgemak en elektrisch rijplezier”, aldus Dongfei Luo, hoofdontwerper bij AIWAYS. Een productieversie moet volgen, alleen is nog niet bekend wanneer. Het bericht Aiways telt af voor onthulling elektrische U6ion verscheen eerst op ZERauto.nl .
Zomer De geheel nieuwe productiehal – waarvan de bouw in de zomer van 2019 begon – is gelegen naast het testcircuit van Lotus . Dat is handig voor verder ontwikkelingswerk en het testen van klantenauto’s. De productie van de Lotus Evija start aankomende zomer. Lotus produceert in totaal 130 exemplaren van de elektrische hypercar. De units voor het eerste productiejaar zijn al vergeven, maar er zijn nog exemplaren te koop. Prijskaartje? Ongeveer 1,88 miljoen euro. 30.000 LED-lampen Het interieur van de fabriek is uitgerust met verschillende brugstations om de auto’s in stappen te kunnen bouwen. Lotus heeft meer dan 30.000 LED-lampen geïnstalleerd om de fabriekshal zo efficiënt mogelijk te verlichten. Lotus plaatst zelfs een lichttunnel om de kleinste afwijkingen in lak en koolstofvezel te kunnen bespeuren. ‘De eerste die bestaat’ De Lotus Evija is de eerste in serie geproduceerde elektrische hypercar van Lotus. De naam staat voor ‘de eerste die bestaat’. De ontwikkeling van de auto is mede mogelijk gemaakt door de investering van grootaandeelhouder Geely. Zie Geely maar als het moederbedrijf van Lotus. Zonder het kapitaalkrachtige Geely kan Lotus geen nieuwe modellen ontwikkelen. De 2.000 pk sterke Evija sprint in minder dan drie seconden naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van meer dan 320 km/u. De actieradius komt uit op 400 kilometer. Productie Lotus Evija, behind the scenes Het bericht Elektrische Lotus Evija kan bijna in productie verscheen eerst op ZERauto.nl .
Vier meter lang De JLR Project Vector is vier meter lang en puur ontworpen voor stadsgebruik. Uiteraard rijdt het model elektrisch. Alle batterij- en aandrijfcomponenten zijn in de vlakke vloer weggewerkt. Zo ontstaat er in het interieur volop leefruimte. Het interieur is op diverse manier te configureren: voor privégebruik, gedeelde mobiliteit en zelfs commercieel gebruik, bijvoorbeeld voor bezorgdiensten in stedelijk gebied (last-mile delivery). “ Jaguar Land Rover ziet het model als dé oplossing voor stedelijke mobiliteit.” National Automotive Innovation Center De Project Vector is ontwikkeld bij het National Automotive Innovation Center. Zo kon JLR optimaal profiteren van de expertise van academische en externe partners. “Met het conceptvoertuig wordt ook onderzocht hoe klanten verbinding maken met mobiliteitsdiensten en de infrastructuur om uiteindelijk volledig geïntegreerde, autonome voertuigen mogelijk te maken”, aldus de autofabrikant. Eind 2021 Is het een kwestie van all show and no go ? Zeker niet. De bedoeling is om eind 2021 in samenwerking met de Coventry City Council en West Midlands Combined Authority in het Verenigd Koninkrijk een mobiliteitsdienst te lanceren als rijdend laboratorium voor toekomstige mobiliteit in de straten van Coventry. Het bericht Jaguar Land Rover onthult futuristische stadsauto Project Vector verscheen eerst op ZERauto.nl .
Meld u dan hier aan
Hybride Maserati Ghibli De hybride Maserati Ghibli komt nog in 2020 op de markt. Maserati’s elektrificatieprogramma start dus nog dit jaar. In 2021 start de productie van de nieuwe Maserati GranTurismo en GranCabrio. Dit worden de eerste modellen van het merk die een 100 procent elektrische aandrijving krijgen. GranTurismo en GranCabrio Maserati produceert de nieuwe generatie GranTurismo en GranCabrio in de Mirafiori-fabriek, waarin het merk met de drietand 800 miljoen euro investeert. Een groot deel van de capaciteit van de fabriek wordt toegewezen aan de productie van de nieuwe geëlektrificeerde auto’s van het merk. Van de uitgaande generatie GranTurismo en GranCabrio verkocht Maserati tussen 2007 en 2019 meer dan 40.000 exemplaren. Supersportauto Maserati komt in de loop van 2020 ook met een nieuwe supersportauto, vermoedelijk met een krachtige zespitter met turbotechnologie onder de motorkap, al komt er ook een elektrische versie van. De productie van de nu nog naamloze supersport-Maserati vindt plaats in Modena. De productielijn in de fabriek in Modena wordt momenteel verregaand gemoderniseerd, deels om de lijn voor te bereiden op de elektrische variant van dit nieuwe model. Nog een SUV van Maserati Maserati komt verder nog met een nieuwe utility vehicle. Die rolt straks in Cassino van de band. Maserati investeert ongeveer 800 miljoen euro in de bouw van een nieuwe productielijn, waarmee aan het einde van het eerste kwartaal van 2020 wordt gestart. De eerste preproductiemodellen rollen naar verwachting in 2021 van de lijn. De planning van Maserati kort samengevat 2020 – Maserati Ghibli Hybrid (benzine-elektro) 2020 – Maserati supersportauto (benzine óf elektro) 2021 – Maserati GranTurismo (BEV) 2021 – Maserati GranCabrio (BEV) 2021 – Maserati utility vehicle (benzine-elektro) Het bericht Maserati’s veel stiller in de toekomst verscheen eerst op ZERauto.nl .
508 plug-in hybrid Aan het uiterlijk van de 508 heeft Peugeot – op een een HYbrid-badge na – niets veranderd. De 508 heeft nog steeds stoere samengeknepen koplampen, een rechtopstaande grille en LED-koplampen die lijken op slagtanden van een leeuw. Onder de motorkap heeft Peugeot wel grote veranderingen doorgevoerd. Daar ligt namelijk een 1,6-liter viercilinder benzinemotor met 180 pk, maar ook een 110 pk sterke elektromotor. De motoren zijn samen goed voor 225 pk en een 0-100-tijd van 8,2 seconden. Leuke getallen, maar uitstootcijfers is waar het echt om draait bij deze auto. En die zijn netjes. De Peugeot 508 Hybrid stoot namelijk slechts 30 gram CO2 per kilometer uit. Ruim onder de 95 gram CO2 per kilometer die Brussel eist. Om die cijfers te halen moet je hem natuurlijk nog wel even opladen. Accu Peugeot voorziet deze plug-in hybride 508 namelijk van een 11,8 kWh accu. Op papier kan de Peugeot 508 SW Hybrid daardoor 52 volledig elektrische kilometers afleggen. De sedan variant haalt 54 kilometer op een volle acculading. Voor de gemiddelde Nederlander moet dit voldoende zijn. Die rijdt namelijk slechts 32 kilometer op een dag. Je kunt dus vrolijk het tankstation voorbij rijden, mits je de 508 Hybrid iedere dag netjes aan de lader hangt. Ligt je eindbestemming verder? Dan ga je gewoon ouderwets volledig verder op de benzinemotor. Benzinemotor Je hoeft natuurlijk niet altijd volledig elektrisch te rijden in de 508 Hybrid. De elektromotor en de 1,6-liter PureTech benzinemotor kunnen namelijk ook perfect samenwerken. Die combinatie zorgt voor een bijzonder laag brandstofverbruik en voor een uiterst comfortabele rijervaring. Tijdens het rijden hebben we soms nauwelijks door welke motor precies al het werk aan het doen is. Alleen als we het gaspedaal echt diep indrukken horen we de benzinemotor duidelijk aan het werk. De achttraps automaat doet zijn werk soepel en zorgt voor nog meer comfort tijdens het rijden. De topsnelheid is begrensd op 135 km/u als je volledig elektrisch rijdt. Regeneratief remmen De 508 Hybrid kan regeneratief remmen, net als een volledig elektrische auto. Alle energie die vrijkomt bij het remmen slaat hij op in de accu en kun je later weer gebruiken om elektrisch te rijden. Zo rijdt de 508 nog zuiniger, want er gaat minder energie verloren. Het vermindert ook nog eens slijtage aan de remmen. Interieur De 508 ziet er niet alleen van buiten goed uit. Ook het interieur is zeer stijlvol ontworpen. In een wereld waarin we steeds strakkere interieurs zien, met hooguit twee functieknoppen op het stuur, pakt Peugeot het heel anders aan. De Franse automaker deelt het dashboard zelfs in twee lagen op. Je kijkt over het kleine sportstuur heen om gegevens in de hooggeplaatste i-Cockpit af te lezen. In het begin is dat even wennen, maar al snel merk je welk profijt het oplevert: je hoeft je ogen maar iets naar beneden te werpen om de snelheid af te lezen. Zo blijft je zicht meer op de weg. Kilometervreter Je kunt de 508 Hybrid natuurlijk meteen in sport modus zetten en alle 225 paarden laten galopperen, maar dan komt de auto niet het best tot zijn recht. Met de 508 Hybrid heeft Peugeot namelijk een echte kilometervreter in huis. Je zet de auto dus in comfort mode, de stoelmassagefunctie met acht pneumatische pockets aan en in het navigatiesysteem geef je een verre bestemming in. In de comfortabele 508 Hybrid kom je gewoon heerlijk uitgerust op je bestemming aan. E-SAVE De 508 HYbrid heeft een speciale E-SAVE functie. In het E-SAVE menu kun je aan aantal elektrische kilometers die je wilt bewaren in de accu opgeven. De auto houdt deze kilometers vast, zodat je deze kunt inzetten op de momenten dat je volledig elektrisch wilt rijden. Erg handig als je bijvoorbeeld de laatste kilometers in je dorp of woonwijk stil en schoon wilt rijden. Prijzen Peugeot 508 Hybrid De prijs van de Peugeot 508 Hybrid begint bij 48.740 euro voor de sedan-variant. 508 SW-variant heeft een vanafprijs van 50.350 euro. De Peugeot 508 Hybrid komt in de loop van 2020 naar Nederland. Lees ook: Het is officieel: Hummer keert terug, krijgt 1000 pk Peugeot 508 SW HYbrid (2020) – Super zuinig en comfortabel cruisen! – AutoRAI TV Het bericht Autotest – Peugeot 508 SW HYbrid (2020) verscheen eerst op ZERauto.nl .
Echte transparantie over laadtarieven vergt (veel) meer dan alleen online communiceren over de laadkosten bij een laadpaal. De Vereniging Elektrische Rijders (VER) heeft samen met LaadpasTop10 de volgende voorwaarden opgesteld waaraan de laadpaalexploitant (CPO) en de laadpasaanbieder (MSP) zouden moeten voldoen teneinde laadtarieven eenvoudig inzichtelijk te maken voor de consument of ondernemer die zijn/haar voertuig oplaadt bij publieke en semi-publieke laadinfrastructuur. * 1. Communiceer basistarief: De prijs aan de paal zoals vastgesteld door de exploitant of Charge Point Operator moet zichtbaar gecommuniceerd worden op het laadpunt in kwestie in eurocenten per kWh plus eventuele toeslagen zoals een starttarief of parkeertarief. Bij semi-publieke laadpunten kunnen dit dus ook de bedrijven zijn die het laadpunt exploiteren. 2. Duidelijkheid vooraf. Voorafgaand aan iedere laadsessie moet iedereen eenvoudig kunnen nagaan wat deze laadsessie gaat kosten met de te gebruiken laadpas/app (verantwoordelijkheid van de laadpas aanbieder (MSP), zodat de EV-rijder gelijk ziet of en wat het verschil is tussen het basistarief en het tarief dat zijn pas-aanbieder rekent. Dit is overigens al een wettelijke verplichting, die vaak niet wordt nagekomen of voor consumenten nog veel te ingewikkeld wordt ingevuld. 3. Transparante Rekeningen voor consumenten moeten dus -net als een telefoonrekening- per laadsessie zichtbaar maken hoe het laadtarief is opgebouwd: a. Deel basistarief (conform punt 1). b. Deel door de laadpaal aanbieder (MSP) toegevoegde kosten gespecificeerd (bijv. starttarief, boetetarief, tijdcomponent, roamingkosten) 4. Disclaimer: Alle laadpaal exploitanten (CPO’s) gaan actief communiceren dat het basistarief niet door alle laadpassen wordt gerekend (disclaimer op de laadpaal). Concessiehouders zoals gemeenten en provincies nemen een actieve rol in de communicatie naar particulieren, bedrijven en aanvragers van laadpunten in dezelfde stijl als de CPO’s, namelijk: “Het kan zijn dat de aanbieder van uw laadpas andere tarieven in rekening brengt”. 5. Goede voorbeelden Er zijn diverse voorbeelden van laadpassen die al werken met volledig transparante tarieven op basis van een abonnement, zoals bijvoorbeeld de laadpassen van Plugsurfing Plus, Total Vroaming en Eneco. Allen zetten zij het kWh tarief voor alle laadpalen vast, waardoor de tarieven transparanter worden. Specifiek voor leaseklanten is het vaste lage tarief voor alle oplaadpalen van Alphabet/Eneco een goed voorbeeld. Daarnaast zijn er MSPs die op hun website helder communiceren over het woud van tarieven die gelden bij verschillende laadpalen in het land, bijvoorbeeld E-flux en Justplugin (waarmee overigens gelijk is aangetoond hoe verwarrend dit is.) *Dit overigens in aanvulling op de E-Violin “Code of Conduct” die er al is maar nog steeds niet door alle partijen is uitgevoerd.
Aandrijflijn Kia rust beide modellen uit met een 1,6-liter ‘Kappa’ viercilinder GDI-benzinemotor en een 44,5 kW elektromotor. Daarnaast hebben deze Kia’s nog een lithium-polymeer-accu van 8,9 kWh. Het systeemvermogen komt uit op 141 pk met een maximumkoppel van 265 Nm. De XCeed kan 58 kilometer elektrisch rijden. De Ceed Sportswagon komt 60 kilometer ver. Achterbank De lithium-polymeer-accu is geplaatst naast de brandstoftank onder de achterbank. Kia heeft een speciale ruimte onder de bodem van de kofferbak gecreëerd om de laadkabel in op te bergen. Prijzen Kia Ceed Sportswagon Plug-in Hybrid – per 13 februari 2020 DynamicLine – 34.495 euro DynamicPlusLine – 35.495 euro ExecutiveLine – 38.995 euro Kia XCeed Plug-in Hybrid – per 13 februari 2020 DynamicLine – 35.495 euro DynamicPlusLine – 36.495 euro ExecutiveLine – 39.995 euro Het bericht Prijskaartjes voor Kia Ceed Sportswagon en XCeed met stekker verscheen eerst op ZERauto.nl .
Sensuous Sportiness Het studiemodel is volgens Hyundai ’s designfilosofie Sensuous Sportiness vormgegeven. Sierlijke rondingen, brede achterflanken, taps toelopende achterste carrosseriepanelen, een geïntegreerde spoiler en achterlichten met pixelverlichting. Het zijn slechts een aantal kenmerken van de Hyundai Prophecy. Geen trendvolger Volgens Hyundai geeft het studiemodel de designrichting aan van toekomstige Hyundai-modellen. “De Hyundai Prophecy is geen trendvolger”, zegt SangYup Lee, Head of Hyundai Global Design Center. “De auto accentueert tijdloze schoonheid die de tand des tijds zal doorstaan. Zijn iconische vormgeving zet Hyundai’s designtaal in een nog breder perspectief.” Meer details maakt Hyundai binnenkort bekend. Het bericht Hyundai Prophecy is opvallend elektrisch studiemodel verscheen eerst op ZERauto.nl .