Nošovice Hyundai belooft de levertijd van de Hyundai Kona Electric aanzienlijk te kunnen verkorten door de elektrische SUV voortaan ook in de Europese fabriek in het Tsjechische Nošovice te produceren en niet langer alleen in het Koreaanse Ulsan. Goed nieuws “Wie nu bestelt, rijdt nog voor de zomer van dit jaar in een Kona Electric”, aldus Hyundai. “Doordat Hyundai meer elektrische Kona’s gaat produceren, gaat de levertijd omlaag. Dat is goed nieuws voor de klanten die nog op hun reeds in 2019 bestelde Kona Electric wachten én vooral voor de automobilisten die deze innovatieve elektrische auto juist dit jaar overwegen.” Extra leveringen “Het Hyundai-hoofdkantoor garandeert extra leveringen van de Kona Electric door de toevoeging van de fabriek in Tsjechië, waardoor wij in Nederland in staat zijn om de levertijd flink te verkorten”, zegt Berend Jan Hoekman, algemeen directeur van Hyundai Nederland. “Door extra allocatie voor Nederland zijn wij zelfs in staat om de levertijd van deze populaire elektrische SUV vanaf april verder te verkorten.” Twee batterijversies Er is tegenwoordig keuze uit een versie 64 kWh-accupakket (vanaf 41.595 euro) of 39 kWh-accupakket (36.595 euro). Beide modellen hebben standaard een 3-fase omvormer, waarmee het accupakket met maximaal 11 kW is op te laden. Van de Kona Electric registreerde Hyundai in 2019 in totaal 5.641 auto’s. Het bericht Hyundai: “Dit jaar 10.000 stuks Kona Electric in Nederland registreren” verscheen eerst op ZERauto.nl .
Bekend gezicht De huidige Peugeot 3008 is alweer eventjes op de markt. Hij debuteerde in 2017, maar alleen met benzine- en dieselmotoren. Aan dat rijtje kan nu een nieuwe variant worden toegevoegd: een 3008 plug-in hybride! Zo’n stekkerauto is natuurlijk lekker zuinig. Maar vergis je niet, deze SUV is de krachtigste in serie gebouwde Peugeot aller tijden. Een bijzondere combinatie, hoe doen de Fransen dat? 300 pk en vierwielaandrijving Peugeot heeft een lithium-ion batterij in de 3008 gelegd met een capaciteit van 13,2 kWh. Deze voorziet twee elektromotoren van stroom. Een elektromotor met 110 pk plaatst Peugeot op de vooras, een andere met 113 pk op de achteras. Deze 3008 Hybrid4 heeft dus vierwielaandrijving. De 3008 HYbrid4 heeft verder een 1,6-liter PureTech benzinemotor met een vermogen van 200 pk. Het systeemvermogen van die drie motoren komt uit op 300 pk met een stevige 520 Nm aan koppel. Die cijfers zien we niet vaak van de Franse fabrikant. Ook zonder vierwielaandrijving Later in 2020 volgt er nog een 3008 HYbrid naar Nederland zonder vierwielaandrijving. Deze heeft geen twee elektromotoren, maar slechts één elektromotor met 110 pk, geplaatst naast een benzinemotor met 180 pk. Peugeot 3008 HYbrid4 is snel We reden nu in de Peugeot 3008 HYbrid4, met vierwielaandrijving dus. 300 pk is natuurlijk al vrij veel, maar dankzij de elektromotoren is het meeste koppel ook nog eens direct beschikbaar. De braaf ogende familie SUV sprint daarom in slechts 5,9 seconden naar 100 km/u. Dat is even snel als een Ferrari 348 uit 1990. De tijden zijn flink veranderd kunnen we wel stellen. Zwaar(der) De Franse plug-in hybride is wel wat zwaarder dan een Ferrari. En ook wat zwaarder dan de traditionele 3008 zonder hybride aandrijflijn. Door het extra gewicht van de accu en elektromotoren is de 3008 HYbrid4 in totaal 340 kilogram zwaarder. Het leeggewicht komt uit op 1.815 kilogram. Hij mag geremd 1.250 kilogram trekken. Opladen Om optimaal gebruik te maken van de voordelen van de PHEV-aandrijflijn, hang je de Peugeot 3008 HYbrid4 netjes aan de lader. Als je hem thuis aan het stopcontact hangt, duurt het ongeveer zeven uur om hem helemaal op te laden (1,8 kW stopcontact, 1-fase, 0-100%). Via een publieke laadpaal of wallbox aan huis laad je hem in 2 uur en 45 minuten op (22 kW laadstation/wallbox, 3-fase, 0-100%). Als de batterij op is, ga je gelukkig gewoon op de benzinemotor verder. Milieuzone Hoe zie je precies of je met een 3008 met stekkeraansluiting te maken hebt, of juist met een traditionele 3008? Heel simpel: de 3008 plug-in hybrid is voorzien van een laadklep. Maar dat is niet alles… LED-lampje Aan de voorkant kun je ook zien dat het een andere 3008 is. Er zit namelijk een LED-lampje achter de vooruit die lichtblauw kleurt als je volledig elektrisch een milieuzone binnen rijdt. Zo kunnen de autoriteiten zien dat je emissieloos rijdt en dus de binnenstad in mag. In Nederland is zo’n lampje niet verplicht, maar het ziet er wel bijzonder uit. Interieur Aan de binnenkant is er ook geen enkel verschil met de traditionele 3008. Op één knop na. Tussen het rijtje pianotoetsen komen we een nieuwe knop tegen met een bliksemschicht logo. Druk hem in en het forse touchscreen toont specifieke informatie die alles te maken heeft met elektrisch rijden. Alle info over de batterij wordt getoond, maar je kunt bijvoorbeeld ook aangeven wanneer je de batterij wilt opladen. E-Save Er is ook een speciale e-Save-functie beschikbaar. Met deze functie kun je via het menu instellen hoeveel elektrische kilometers je in de batterij wilt bewaren voor een later tijdstip. Erg handig als je bijvoorbeeld de laatste kilometers in je dorp of woonwijk stil en emissievrij wilt rijden. Let hier op Geen enkele auto is natuurlijk perfect. Zo zijn er ook een paar puntjes om rekening te houden bij deze Peugeot 3008. Hij heeft zoals elke andere Peugeot het iCockpit-interieurconcept. Het is hierbij de bedoeling dat je over het stuur naar het digitale instrumentarium kijkt. Of dat lukt, hangt af van je lichaamsbouw. Dit moet je dus vooral ervaren tijdens een proefrit. Verder moet je in de 3008 vrijwel alles regelen via het infotainmentsysteem. Het bedienen van de verwarming of airco doe je bijvoorbeeld ook via het touchscreen. Tijdens het rijden zorgt dat voor wat afleiding. Dankzij de sneltoetsen (pianotoetsen) kun je gelukkig wel snel schakelen tussen menu’s. Bagageruimte Peugeot 3008 HYbrid Het nadeel van modellen die naar verloop van tijd een elektrische of hybride variant krijgen, is dat dit vaak ten koste gaat van opbergruimte omdat de fabrikant ergens het accupakket moet verstoppen. De bagageruimte in de 3008 PHEV valt ook iets lager uit ten opzichte van een reguliere 3008. Een reguliere 3008 heeft een bagageruimte van 520 liter. Die van deze plug-in hybride bedraagt 395 liter. In de praktijk is er nog meer dan genoeg ruimte voor weekendtassen of boodschappen. Onder de laadvloer geen reservewiel, maar een handige bak voor de laadkabels. 59 elektrische kilometers De 3008 Hybrid4 start fluisterstil. Hij begint namelijk direct in de volledig elektrische modus. Tenminste , als de batterij genoeg opgeladen is. Je rijdt dus in alle rust weg. Ideaal als je een woonwijk uitrijdt of nog in de stad bent. De 13,2 kWh accu is op papier goed voor een bereik van 59 volledig elektrische kilometers. En dat is meer dan voldoende voor de meeste Nederlanders. De gemiddelde Nederlander rijdt namelijk 32 kilometer per dag. Wanneer de stroom op is, schakelt het systeem automatisch de benzinemotor in. Ouderwets comfortabel De 3008 HYbrid4 is ouderwets comfortabel. Dankzij ondersteuning van de elektromotor hoor je de 1.6-liter PureTech motor nauwelijks. Voor wat geluid moet je het gaspedaal echt tot de bodem intrappen. Maar flink optrekken is niet het achterliggende doel van deze auto. Als je optimaal gebruik maakt van de hybride techniek, stoot de auto slechts 29 gram CO2 per kilometer uit. En dat is natuurlijk erg netjes voor zo’n grote SUV. En als je hem dagelijks aan de stekker hangt, dan zijn bezoekjes aan het tankstation ook bijna geheel overbodig. Je moet hem dus vooral met je verstand rijden. 4×4 Offroader Er zijn nog meer rijstanden aanwezig in de 3008 HYbrid. Denk aan Comfort, Electric of Sport. Maar de Peugeot 3008 HYbrid4 heeft ook een 4×4-modus. De auto heeft tenslotte vierwielaandrijving. De Peugeot 3008 is natuurlijk geen Land Rover Defender, maar hij staat behoorlijk zijn mannetje als we de verharde weg verlaten. Er zit zelfs Hill Descent Control op! Je hoeft dan alleen maar het ‘gas’ los te laten als je boven aan een heuvel staat en de auto rijdt dan zelf rustig en geleidelijk de heuvel af. Je hoeft alleen maar zelf te sturen. “Hij sprint in slechts 5,9 seconden naar 100 km/u. Dat is even snel als een Ferrari 348 uit 1990.” Prijzen De Peugeot 3008 GT HYbrid4 komt in de loop van 2020 naar Nederland. Naast deze HYbrid4 komt later in het jaar ook de HYbrid versie naar Nederland. Deze heeft 225 pk en heeft voorwielaandrijving. Hij is daardoor wel een stukje goedkoper. De versie met 225 pk kost je 45.160 euro. De door ons geteste Hybrid4 300 e-EAT8 begint in Nederland bij 55.190 euro. De 3008 Hybrid4 heeft nog drie technisch identieke broertjes, te weten de DS 7 Crossback e-Tense, Citroën C5 Aircross Hybrid en Opel Grandland X Hybrid4 . Deze Opel is ongeveer 5.000 euro goedkoper dan deze Peugeot. Conclusie Rijden in een plug-in hybride is leuk en interessant. Je moet je alleen wel over de stevige vanafprijs heen kunnen zetten. Een Peugeot 3008 PureTech 130 begint immers al bij 32.380 euro. Dat is een prijsverschil van 22.810 euro. Koop zo’n PHEV dus vooral voor de langere termijn, want dan kun je door te besparen op benzinekosten de nodige honderden – zo niet duizenden – euro’s per jaar besparen. Gelukkig is de Peugeot 3008 HYbrid4 een auto die je ook langere tijd wilt rijden, want hij is praktisch, comfortabel en ruim. En dankzij 300 pk ook nog eens uitdagend. Het bericht Autotest – Peugeot 3008 GT HYbrid4 (2020) heeft 300 pk verscheen eerst op ZERauto.nl .
Beperkte afstand elektrisch rijden De plug-in hybride is aan een opmars bezig. Een noodzakelijke opmars, want PHEV’s zijn een perfect middel om de gemiddelde CO2-uitstoot van een autofabrikant te drukken. PHEV’s hebben immers op papier een zeer lage CO2-emissie dankzij de combinatie van een brandstofmotor, één of meerdere elektromotoren en een middelgroot accupakket waardoor je een beperkte afstand elektrisch kunt rijden. Opel Grandland X Hybrid4 verbruikt 1 op 60! – AutoRAI TV https://youtu.be/8GglRo5SxhU 2021 Vanaf 2021 moet de gemiddelde CO2-uitstoot van de totale vloot van een autofabrikant niet hoger zijn dan 95 gram per kilometer. Zit je daar als fabrikant boven, dan krijg je megaboetes. Deze Opel Grandland X Hybrid4 heeft op papier een CO2-uitstoot van 34 gram. Leuk dus, zo’n PHEV voor een fabrikant, maar ook net zo leuk voor de consument. Jij dus. Geld besparen Hoewel, je moet wel eerst even 49.499 euro aftikken voor een Grandland X Hybrid4, maar daarna kan het sparen beginnen. Maar alleen als je de auto netjes aan de lader hangt. Geld besparen, dat klinkt elke Nederlander vast als muziek in de oren. Het is mogelijk met deze Grandland X. Opel deed alvast de rekensom. “Geld besparen, dat klinkt elke Nederlander vast als muziek in de oren.” De rekensom Met 30.000 kilometer per jaar en 100 kilometer per dag kost een reguliere Grandland X met 1.6 Turbo benzinemotor je zo’n 3.648 euro aan energiekosten per jaar. Een Grandland X Hybrid4 kan op papier 59 kilometer elektrisch rijden op een volle acculading (13,2 kWh lithium-ion). In de praktijk schommelt de range tussen de 30 en 50 kilometer, afhankelijk van de buitentemperatuur, het soort wegdek, het landschap en andere factoren. Als je per dag 50 kilometer van de in totaal 100 kilometer elektrisch aflegt, dan ben je ongeveer 1.000 euro goedkoper uit. Dat voordeel loopt op als je meer elektrische kilometers maakt. Bij 100 elektrische kilometers per dag bespaar je bijvoorbeeld al dik 2.000 euro op jaarbasis. Zonnepanelen Hoe meer je elektrisch rijdt, hoe voordeliger je uit bent. Maar wel eerst flink investeren dus om daarna op jaarbasis op brandstofkosten te kunnen besparen. Zo’n plug-in hybride koop je als particulier dus vooral voor de langere termijn, want je hebt tijd nodig om de extra investering terug te verdienen. Wat dat betreft vergelijkbaar dus met zonnepanelen: op termijn ben je voordeliger uit. “Je hebt tijd nodig om je extra investering terug te verdienen.” Drie motoren En als je dan een keer met een plug-in hybride op vakantie gaat, dan is dat geen enkel probleem, want dankzij de benzinemotor kom je altijd aan en sta je niet onnodig lang bij de laadpaal. De Grandland X Hybrid4 heeft overigens drie motoren, te weten een 1,6-liter viercilinder benzinemotor met 200 pk, een 110 pk sterke elektromotor voorin en nog een 113 pk sterke elektromotor op de achteras. Samen goed voor 300 pk en 520 Nm, een 0-100-tijd van 6,1 seconden en een topsnelheid van liefst 235 km/u. Mag het een tandje minder? Rap? Zeer zeker, dit is een rap ding! Vooral de trekkracht is imposant. De tussenacceleraties maken indruk. Maar mag het wel een tandje minder? Dan heeft Opel de Grandland X Hybrid in de aanbieding, óók een PHEV maar dan met 42.899 euro ietsje goedkoper. De Hybrid4 heeft vierwielaandrijving, de Hybrid alleen voorwielaandrijving. De Hybrid4 heeft drie motoren, de Hybrid twee (180 pk 1.6 Turbo plus een elektromotor met 110 pk). De elektrische range is vergelijkbaar met die van de duurdere Hybrid4, dus ook ongeveer 50 kilometer. Soepele samenwerking Het is knap hoe de engineers van Opel alle componenten op elkaar hebben afgestemd. De overgang tussen elektrisch of hybride rijden verloopt bijzonder soepel. Het schakelprogramma van de EAT8-automaat kan wellicht nog wat verfijning gebruiken, want de bak blijft lang in een versnelling hangen voordat er wordt opgeschakeld. Storend is dat overigens niet, eerder een kwestie van gewenning. Daarover gesproken: de Hybrid4 reageert vrij enthousiast op het gas-/stroompedaal. Het heeft tijd nodig om het pedaal soepel te bedienen. Je kan de auto het denkwerk laten doen of je regelt zelf in welke rijmodi er gereden wordt. Vier rijmodi De Grandland X Hybrid4 heeft vier rijmodi, te weten Electric (puur elektrisch rijden tot 135 km/u), Hybrid, AWD (dankzij elektrisch aangedreven achteras) of Sport. Wat je ook doet, bij volgas staan er 300 paarden en 520 Newtonmeters voor je paraat. En dat is fijn. Er is ook nog een zogeheten B-mode – te selecteren door de transmissiehendel in de D-stand naar achteren te trekken – waarmee je extra energie kunt terugwinnen tijdens afremmen. Wij reden altijd in deze stand simpelweg omdat op deze manier rijden bijzonder prettig is. Bergaf vliegen de kilometers terug in het accupakket en in steden win je door de auto tijdig te laten uitrollen extra energie terug. Mag ik de milieuzone in? Over steden gesproken: in steeds meer stadscentra geldt een verbod op benzine- en dieselauto’s. Alleen emissievrije auto’s – die bestaan niet natuurlijk, maar ach – mogen de binnenstad nog in. Maar deze Grandland X Hybrid4 heeft zowel een benzine- als elektromotor. Mag je dan wel de milieuzone in? Zeker, maar alleen in de Electric-rijstand. De Hybrid4 laat via een klein blauw LED-lampje onder de binnenspiegel aan lokale autoriteiten en buitenwereld zien dat er elektrisch gereden wordt. Slim omspringen met de elektrische range is dus belangrijk. Gelukkig is er een zogeheten e-Save-functie waarbij je via het vlotte en plezierig werkende infotainmentsysteem kan aangeven hoeveel range er in het accupakket moet achterblijven, zodat je de laatste kilometers van je reis elektrisch kunt afleggen. Er is keuze uit 10 of 20 kilometer. Achterbank Het accupakket is onder de achterbank geplaatst en kan aan de bestuurderskant worden opgeladen (benzine tanken doe je aan de rechterkant). De Grandland X heeft standaard een 3,7 kW boordlader (1 fase). Optioneel levert Opel een 7,4 kW boordlader waarmee de batterij via een 7,4 kW wallbox in ongeveer 2 uur is op te laden. Je hoeft deze auto niet op te laden, maar verstandig is het wel. Alleen met een volle acculading bespaar je op brandstof. Je ziet er niets van Dat deze Grandland X een plug-in hybride is, zie je eigenlijk nauwelijks aan de buitenkant. Alleen wat typeplaatjes verraden de PHEV-techniek onderhuids. Of je moet voor de optionele zwarte motorkap, zwarte zijspiegelkappen en het zwarte dak gaan (300 euro), want dat is een exclusief kenmerk van de Grandland X Hybrid(4). Ook aan de binnenkant zijn er eigenlijk op een paar knoppen na geen optische verschillen. Nou ja, een toerenteller ontbreekt. In plaats daarvan installeert Opel een energiemeter die laat zien hoeveel energie wordt gebruikt en wanneer het systeem het accupakket oplaadt. Net zo praktisch De Hybrid4 is net zo praktisch als een reguliere Grandland X. Lekker ruim dus, met veel opbergmogelijkheden, fijne stoelen en uitstekende ergonomie. De auto heeft diverse knoppen, maar alles is eenvoudig en intuïtief te bedienen, zonder dat je omslachtig moet wandelen door de menu’s van het infotainmentsysteem. De bagageruimte meet 390 tot 1.528 liter versus 514 tot 1.652 liter voor de reguliere Grandland X. Inderdaad iets minder, maar in de praktijk kun je nog meer dan genoeg boodschappen of reistassen kwijt dus maak je daarover geen zorgen. Conclusie Eigenlijk is een plug-in hybride een verrassend fijn concept. Deze Grandland X Hybrid4 bewijst dat weer als geen ander. Hij combineert comfort en gebruiksgemak met een overvloed aan power en een laag verbruik. Maar je moet hem wel netjes opladen, want anders is zo’n stekkerhybride de meerprijs niet waard en gaat het milieuvoordeel verloren. Je koopt hem dus vooral met je verstand, al merk je na een tijdje dat stekkeren eigenlijk best plezierig is. Heel leuk zelfs. Niet de enige, wel de goedkoopste En nee, natuurlijk zijn we niet vergeten dat deze Grandland X Hybrid4 drie technisch identieke broertjes heeft, te weten de Peugeot 3008 Hybrid4, DS 7 Crossback e-Tense en Citroën C5 Aircross Hybrid. Deze Opel is in die kwestie wel de voordeligste aankoop. Het bericht Autotest – Opel Grandland X Hybrid4 (2020) verscheen eerst op ZERauto.nl .
Sinds 1998 De eerste Smart Fortwo dateert alweer uit 1998. Leuk ding. Hij wist bovendien wereldwijd furore te maken met zijn lachwekkend kleine draaicirkel. De eerste elektrische Smart verscheen al in 2007 als project in Londen. Daarmee was Smart een van de eerste merken die elektrisch rijden omarmde. Het was kennelijk te vroeg, want de kopers en ook de infrastructuur waren er nog niet klaar voor. In de afgelopen jaren schieten de elektrische modellen en laadpalen uit de grond. De vraag naar elektrisch rijden neemt toe, de bevolkingsdichtheid in grotere steden neemt steeds verder toe. Reden genoeg voor Smart om het roer om te gooien om maximaal te profiteren van deze internationale trend. Smart EQ Fortwo (2020), kleine scheurneus – AutoRAI TV Alleen nog maar EV’s Al op 1 januari 2019 schrapte Smart zijn benzineversies in Nederland. Sinds 1 januari 2020 zijn benzine-Smarts ook wereldwijd van de prijslijsten verbannen. Smart is daardoor nu echt een EV-merk met op het moment van schrijven drie elektrische modellen in het programma, te weten de Smart EQ Forfour (vierzitter) en de EQ Fortwo als coupé en cabrio. In een gelukkig zonnig Valencia – net nadat storm ‘Gloria’ wat is gaan liggen – rijden we in al deze elektrische Smart-modellen, alleen richten we ons in deze test alleen even op de Fortwo. Die draaicirkel, zo leuk De vernieuwde Smart EQ-modellen zijn kinderlijk eenvoudig te herkennen aan het herziene front, de opgefriste lichtunits en de andere kleurtjes. De Fortwo kijkt vrolijk de wereld in, daar waar de Forfour een wat stoerdere blik heeft. Als urban mobility-merk – zoals Smart zichzelf noemt – is de Fortwo natuurlijk het ultieme uithangbord, hoe klein deze tweezitter ook mogen zijn. Hij is slechts 2,69 meter lang ( Forfour: 3,49 meter ) en heeft een draaicirkel van 6,95 meter (Forfour: 8,95 meter). In de stad ben je met zo’n Fortwo de koning. Je piept overal tussendoor. Lekker vlot En daarnaast is ie ook lekker vlot. De EQ Fortwo wordt aangedreven door een elektromotor met een vermogen van maximaal 81,6 pk (60 kW ) en maximaal 160 Nm koppel. De coupé sprint met die power in slechts 4,9 seconden van 0 naar 60 km/u (cabrio: 5,1 seconden). Dat betekent dat je bij het stoplicht in de stad altijd lekker snel weg bent. De 0-100-sprint duurt bij de coupé 11,5 tellen versus 11,8 seconden voor de cabrio. In beide gevallen bedraagt de topsnelheid 130 km/u. “In stadscentra – waar de EQ Fortwo thuishoort – kun je door slim rijden veel meer kilometers uit het accupakket peuteren.” Dezelfde accu De Smart EQ Fortwo en EQ Forfour hebben dezelfde 17,6 kWh lithium-ion batterij, maar omdat de Fortwo een kleine 150 kilogram lichter is, valt de actieradius iets hoger uit. De EQ Forfour komt komt op papier ongeveer 130 kilometer ver (WLTP), daar waar de EQ Fortwo 135 kilometer kan rijden op één acculading. Toch valt er veel meer uit te halen. In stadscentra – waar de EQ Fortwo thuishoort – kun je door slim rijden veel meer kilometers uit het accupakket peuteren. ‘Onze’ boordcomputer geeft zelfs 155 kilometer aan met een resterende acculading van 80 procent. Schakel bij voorkeur de ECO-stand in, want dan remt de aandrijflijn meer op de elektromotor en levert weer extra range op. Leuk rijden! Rijden in de 1.095 kilogram zware Smart EQ Fortwo coupé of 1.125 kilogram zware cabrio is ontzettend leuk. Het hinderlijke onderstuur van de eerdere Smart-generaties is verdwenen. De modellen sturen nu gewoon lekker direct, waar je bij de cabrio ook nog geniet van het buitenleven. Dat blijft genieten. Straatje keren is lachwekkend simpel, dankzij de draaicirkel van 6,95 meter. De bagageruimte van een Fortwo is door de beperkte lengte beperkt, helemaal als je de cabrioversie hebt. De coupé is wat betreft de meer praktische keuze. De achterklep van de coupé opent in twee delen en biedt plaats aan wat boodschappentassen, maar niet meer dan dat. Bij de cabrio is er meer sprake van een ‘brievenbus’ waar je wat spullen in kwijt kunt. De zitpositie in de Fortwo is goed, ook al is het stuurwiel alleen in hoogte verstelbaar. Interieur Smart noemt zichzelf een premium autofabrikant. Dat is ook een van de redenen waarom de Smart EQ Fortwo coupé in Nederland 23.995 euro kost en je voor een EQ Fortwo Cabrio 26.995 euro betaalt. Dat is zeker niet goedkoop, ook gezien de actieradius. Voor die prijs krijg je in het geval van de Fortwo wel een auto met een wendbaarheid waar geen enkele andere stadsauto aan kan tippen. De interieurafwerking van de Fortwo is goed, alleen willen we het infotainmentsysteem niet als ‘premium’ bestempelen, in het bijzonder het navigatiesysteem. “De interieurafwerking van de Fortwo is goed, alleen willen we het infotainmentsysteem niet als ‘premium’ bestempelen.” Google Maps Onduidelijke en wat trage instructies doen ons al snel verlangen naar Google Maps. Dat is gelukkig mogelijk, want het infotainmentsysteem ondersteunt Apple CarPlay en Android Auto. Maar niet bij het instapmodel. Je dient minimaal voor de Comfort te gaan (vanaf 25.495 euro bij coupé en 28.495 euro voor cabrio). Die heeft namelijk het Smart Media-systeem Connect met smartphone integratie en Apple CarPlay en Android Auto. 22 kW-lader Smart levert de EQ Fortwo in Nederland standaard met een onboard 22 kW-lader. Dat betekent dat je de batterij met behulp van een wallbox of publiek laadstation van 10 tot 80 procent kunt opladen in minder dan 40 minuten. Bij een gewoon stopcontact duurt dat 7,5 tot 8 uur. Volgens Smart woont een Fortwo-rijder vaak in de stad en legt hij of zij maar kleine afstanden af. Daardoor volstaat een compact batterijpakket van 17,6 kWh. De auto hang je aan de lader wanneer dat kan, niet wanneer het moet. Dan heb je altijd genoeg range. En hoe stel je hem samen? Oef, dat is een lastige vraag, want een Smart Fortwo is uitgebreid te personaliseren. Er zijn bijzonder veel exterieurkleuren mogelijk alsook diverse interieurdesigns. Voor het interieur is er bijvoorbeeld keuze uit carbon fibre-look, gold rush-afwerking, blauw hexagon-detaillering of houtlook afwerking. Dat laatste is bijzonder fraai en geeft echt een premium gevoel. “Wie de auto toch aftikt, kan zijn lol uiteindelijk niet op.” Brabus Edition One pakket Ohja, Smart levert ook een – vrij duur – Brabus Edition One pakket. Dat pakket kost op de Fortwo coupé en cabrio 3.010 euro. Je krijgt dan wel een frontspoiler, zijskirts, een achterskirt, luchtinlaten met rode details, de exterieurkleur Asphalt Grey, 16-inch Brabus Monoblock XI-wielen en sportieve interieurdetails. Conclusie De Smart Fortwo is en blijft de ultieme stadsauto dankzij zijn compacte afmetingen en bijzonder wendbare rijgedrag. Als elektrische variant is ie ook nog bijzonder vlot. Alleen de prijs, die is stevig. Heel stevig. Wie de auto toch aftikt, kan zijn lol uiteindelijk niet op. Want in de stad is de EQ Fortwo gewoon heel erg leuk. Kleine scheurneus. Het bericht Autotest – Smart EQ Fortwo (2020), kleine scheurneus verscheen eerst op ZERauto.nl .
Elektrische minivans Deze keer enkele relatief recente modellen: de elektrische minivans van Chrysler. Deze auto’s kunnen worden gezien als een van de eerste moderne volledig elektrische auto’s, maar toch heb je er waarschijnlijk nog nooit van gehoord. Nationale norm Jarenlang mocht de staat Californië zelf de emissie-eisen voor nieuwe auto’s bepalen, ook als die strenger waren dan de nationale norm. Al in de vroege jaren ’90 wilde de staat actief toewerken naar steeds zuinigere voertuigen, met als uiteindelijke doel emissievrij vervoer. Verschillende autofabrikanten wilden graag laten zien dat zij deze uitdaging wel aan konden. Een van hen was Chrysler. Chrysler TEVan Het eerste productiemodel verscheen in 1993, op basis van de Chrysler Voyager. De auto werd omgedoopt tot Chrysler TEVan en kreeg een gelijkstroommotor aan boord. Die werd gevoed door een 38 kWh 180V nikkel-metaal-accupakket dat zo’n 900 kilo woog. Het totale leeggewicht kwam daarmee op ruim 2.600 kg. Optioneel kon men ook kiezen voor een nikkel-cadmium-accupakket. Opvallend is dat de bestuurder ondanks de volledig elektrische aandrijflijn gewoon nog handmatig moest schakelen, tussen low gear en high gear. De TEVan had een piekvermogen van 65 pk en de topsnelheid lag op een redelijke 105 km/h. De theoretische actieradius bedroeg grofweg 130 kilometer. Dat is naar huidige maatstaven niet veel, maar naar de stand van de techniek van toen een heel nette waarde. In de praktijk haalde de auto zo’n 90 kilometer (80 km voor nikkel-cadmiumversie), nog steeds netjes voor die tijd. De TEVan bood plaats aan vijf inzittenden. Doordat het accupakket onder de vloer was ondergebracht, was de volledige bagageruimte nog beschikbaar. De TEVan was met een verkoopprijs van zo’n $ 120.000 overigens niet bepaald een koopje. De auto werd vrijwel uitsluitend zakelijk verkocht aan wagenparkbeheerders. Over de productieomvang doen verschillende cijfers de ronde, maar het aantal ligt tussen de 56 en 80 geproduceerde exemplaren. De productie eindigde in 1995. Futuristische conceptcar Chrysler had serieuze plannen met de elektrische aandrijving en dacht al vroeg na over een tweede generatie van de TEVan. Op de North American International Auto Show van 1992, dus nog voordat de TEVan in productie ging, presenteerde Chrysler de Dodge EPIC Concept. Een voorbode voor de nieuwe generatie Minivan-modellen, met een zeker voor die tijd erg futuristische vormgeving. Eigenlijk komt de EPIC nog altijd nauwelijks verouderd over. De letters EPIC staan voor Electric Power Interurban Commuter. De conceptcar is een hybride en had dus nog een verbrandingsmotor aan boord. Die werd wel gecombineerd met een groot nikkel-metaal accupakket, dat goed was voor een volledig elektrische actieradius van maar liefst 193 km. Het is bijna alsof we het over een hedendaagse conceptcar hebben. Dodge Caravan EPIC De EPIC Concept droogde in 1996 op als de derde generatie Chrysler Minivans. Bijzonder voor die tijd was dat men bij de ontwikkeling van de auto vanaf het begin al rekening hield met de mogelijkheid van alternatieve aandrijflijnen. Zo werd de bodem van de auto extra hoog geplaatst. Zo hadden de inzittenden een prettig hoge zit, maar was er onder de wagenvloer ook alvast ruimte voor een eventueel accupakket. Aanvankelijk was de nieuwe Minivan-serie uitsluitend leverbaar met verbrandingsmotoren, maar in 1997 verscheen van de Dodge Caravan en Plymouth Voyager ook daadwerkelijk een volledig elektrische uitvoering: de EPIC. De Caravan/Voyager EPIC kreeg een nieuw ontwikkelde aandrijflijn. Aanvankelijk met een lood-zuur accupakket, maar dat werd al in 1998 vervangen door een 336V nikkel-metaal-accupakket. De EPIC had ook al technologie die de accu weer oplaadt tijdens het afremmen. In tegenstelling tot de TEVan kreeg de Caravan EPIC een wisselstroom-elektromotor en ook schakelen hoefde niet meer. De theoretische actieradius bedroeg nog steeds 130 kilometer (de eerdere lood-zuurversie kwam iets minder ver) en de topsnelheid was begrensd op omgerekend 128 km/h. Met een wagengewicht van iets meer dan 2.200 kg was de Caravan/Voyager EPIC ook duidelijk lichter dan voorganger TEVan. Ook nu werd de elektrische versie gebouwd op basis van de vijfzitsuitvoering. Wel was er volledige montagevoorbereiding voor een eventueel achteraf toe te voegen achterbank. Opnieuw werd de auto hoofdzakelijk aangeboden aan wagenparkbeheerders en alleen via een leaseconstructie. De auto bleef in productie tot en met 2001, toen de nieuwe generatie Chrysler Minivans op de markt kwam. Opnieuw zijn exacte productieaantallen onbekend, maar waarschijnlijk zijn er ruim 200 Caravan/Voyager EPIC’s gebouwd. Na de leaseperiode zijn veruit de meeste exemplaren vernietigd, waardoor er nu nog maar zo’n tien stuks van over zouden zijn. Toekomstplannen De aanvankelijk grootse plannen ten spijt: na de Dodge Caravan EPIC was het elektro-avontuur voorbij. Concrete argumenten zijn niet bekend, maar het ligt voor de hand dat de techniek nog niet rijp was voor winstgevende en/of grootschalige serieproductie. Toch was Chrysler de plannen niet vergeten. In 2008 presenteerde het merk de Chrysler Town & Country EV en de Chrysler ecoVoyager. Die eerste was, anders dan de naam doet vermoeden, een plug-in hybrideversie met specificaties die zelfs naar huidige maatstaven niet verkeerd zijn. Zo kon de Town & Country EV ruim 60 kilometer volledig elektrisch afleggen. Uiteindelijk bleef het bij een kleine serieproductie van 25 exemplaren, voor een demonstratieproject. De ecoVoyager was opnieuw een futuristische conceptcar voor een ruime gezinsauto met volledig elektrische aandrijflijn. De auto had een lithium-ion accupakket, aangevuld met een brandstofcel als range extender. Samen zijn ze goed voor een actieradius van maar liefst 483 kilometer. In 2009 werden in samenwerking met postbedrijf USPS serieuze plannen gemaakt voor volledig elektrische Chrysler Town & Country’s. Die werden uitgevoerd in besteluitvoering, voor postbezorging. Mede door een gebrek aan overheidssteun (en dus financiële middelen) kwam dat project uiteindelijk niet van de grond. Het bleef bij enkele prototypes, in plaats van de oorspronkelijk geplande 250 productie-exemplaren. Van productieversies kwam het in alle gevallen dus niet. In 2011 werd definitief een streep gezet door de elektroplannen, wat ongetwijfeld te maken zal hebben gehad met de financiële problemen van destijds. De bijbehorende ontwikkelingsafdeling werd verkocht aan Polaris, een fabrikant van compacte offroadvoertuigen. Wel is er sinds 2016 een plug-in hybrideversie van de huidige Chrysler Pacifica, de opvolger van de Voyager-modellijn. Die kan zo’n 50 kilometer volledig elektrisch afleggen. Of we in de toekomst weer een volledig elektrische minivan kunnen verwachten? Wie weet… Het bericht EV’s van Toen: de eerste elektrische MPV’s? verscheen eerst op ZERauto.nl .
Veel e-nieuws van Honda De Honda e vormt de aftrap van een complete familie geëlektrificeerde Honda-modellen. In de komende 36 maanden komen zes auto’s op de markt met een vorm van elektrische aandrijving. Denk aan een Honda Jazz die alleen met hybride aandrijflijn komt (zomer 2020), een nieuwe SUV en nog een batterij-elektrische auto. De Honda e trapt nu af. Twee smaken De Honda e is er in twee smaken, de normale e of de E Advance. De eerste heeft 136 pk, 315 Nm en een 0-100-tijd van 9 seconden. De Advance-versie schopt het tot 154 pk, 315 Nm en heeft een 0-100-tijd van 8,3 seconden. De topsnelheid komt uit op 145 km/u. 16-inch óf 17-inch Standaard staat de Honda e op 16-inch lichtmetaal. In dit geval komt de WLTP-range uit op 222 kilometer. Ga je voor 17-inch lichtmetaal, dan lever je 12 kilometer range in. 35,5 kWh De Honda e is altijd uitgerust met een 35,5 kWh lithium-ion batterij die met een snellader in 30 minuten voor 80 procent is op te laden als er met 100 kW wordt opgeladen. Met een 7,4 kW publieke laadpaal duurt het volledig opladen van de batterij 4,1 uur en met een 2,3 kW thuislader zelfs 18,8 uur. De prijs van de Honda e En wat moet dat allemaal kosten? Honda vraagt voor de basisversie van de e minimaal 35.330 euro. De Advance-versie met 154 pk kost alweer 38.330 euro. Het bericht Zo ver komt een Honda e op één acculading verscheen eerst op ZERauto.nl .
Bijzonder lastig Het is voor autofabrikanten door steeds strengere CO2-regels veel lastiger geworden om een goede boterham te verdienen met een A-segment hatchback met normale benzinemotor. Dat wordt een ander verhaal als je een A-segment hatchback met een elektrische aandrijflijn uitbrengt. Dan ontstaat juist een zeer interessant verdienmodel. Overstappen op elektrisch Waarom is geld verdienen in het A-segment tegenwoordig dan zo lastig? Het A-segment is bijzonder prijsgevoelig. Om elke euro wordt gevochten. De modellen van autofabrikanten mogen vanaf 2021 gemiddeld niet meer dan 95 gram CO2 per kilometer uitstoten. Laat het gemiddelde van een A-segment hatchback met benzinemotor nu net schommelen rond de 100 gram. Betaalt de klant de rekening? Het is lastig om die CO2-uitstoot op een betaalbare manier te reduceren. Dure (mild)hybride techniek in een A-segmenter inbouwen is een mogelijkheid, maar je kan niet alles doorberekenen aan de klant. Wat doe je dan? Steeds meer merken keren een A-segment hatchback met benzinemotor de rug toe en brengen een A-segment hatchback alleen nog met een batterij-elektrische aandrijflijn op de markt. Smart EQ Forfour (2020), een interessante aankoop? – AutoRAI TV Steeds meer elektrische auto’s in A-segment Probleem opgelost? Nou nee, want die keuze heeft gevolgen voor de portemonnee. Jouw portemonnee. Accu’s zijn relatief duur. Voor een beetje A-segment EV betaal je al zo’n 23.000 euro, daar waar een nieuwe A-segment hatchback met benzinemotor – ze bestaan nog wel – voor ongeveer 15.000 euro de showroom verlaat. Aanbod EV’s in A-segment Sprekende voorbeelden van elektrische hatchbacks in het A-segment zijn de Volkswagen e-Up, Seat Mii Electric en Skoda Citigo-e iV. Later dit jaar komt daar ook nog een Renault Twingo Z.E. bij, toevallig op basis van deze vernieuwde Smart EQ Forfour. Smart verkoopt sinds 1 januari 2019 alleen nog maar 100% elektrische auto’s in Nederland in de vorm van de EQ Fortwo en EQ Forfour. Het wordt dus nog druk in het A-segment met batterij-elektrische auto’s. Drieling Een Volkswagen e-Up kost 23.475 euro, een Seat Mii Electric is er vanaf 23.400 euro en de Skoda Citigo-e iV moet 23.290 euro opbrengen. Deze drie auto’s hebben allemaal een lihtium-ion accupakket van 36,8 kWh, goed voor een actieradius van maximaal 260 kilometer (WLTP). EQ Forfour nog wel interessant? Is de Smart EQ Forfour dan nog wel interessant? Die begint in Nederland bij 23.995 euro. Daarmee is de Smart al duurder dan de drieling van de Volkswagen Group. Bij zakelijk gebruik en registratie in 2020 profiteer je overigens wel vijf jaar lang van 8 procent bijtelling. Dat komt neer op 58 euro netto bijtelling per maand. Afgezien van die gunstige bijtelling, valt de actieradius van de EQ Forfour flink lager uit ten opzichte van de e-Up, Mii Electric en Citigo-e iV. Je komt in het geval van de EQ Forfour op papier ongeveer 130 kilometer ver op een volle acculading. Hoe komt dat? Simpel: Smart installeert een aanzienlijk kleinere batterij van 17,6 kWh. Leuke binnenkomer Goed, duurder in aanschaf en 50 procent minder range. Dan begin je jezelf toch af te vragen waarom je nog voor de EQ Forfour moet kiezen. Toch zijn er een paar goede redenen. Dat wordt goed duidelijk als je met deze Smart in de stad rijdt. Hij is bijzonder wendbaar, heeft een lachwekkend kleine draaicirkel (die van de EQ Fortwo is nog kleiner) en trekt lekker vlot op. Power! De Smart wordt aangedreven door een elektromotor met een vermogen van maximaal 81,6 pk (60 kW ) en 160 Nm koppel. In combinatie met een gewicht van 1.200 kilogram levert dat een 0-60-sprint op van 5,5 seconden. De 0-100-tijd bedraagt 12,7 seconden en de topsnelheid komt uit op 130 km/u. Prima cijfers. Actieradius De actieradius van de 3.495 mm lange Smart EQ Forfour bedraagt op papier 114 tot 130 kilometer volgens de WLTP-testnorm, maar in de praktijk kan dat hoger uitvallen als de omstandigheden gunstig zijn. In het drukke stadsverkeer van Valencia laat onze boordcomputer soms een range zien van 145 kilometer met nog 80 procent acculading. Er valt dus best meer uit te halen als je een beetje je best doet. Hoe meer systemen je inschakelt (radio, airco, stoelverwarming, etc), hoe lager je range. Deze regel geldt voor alle elektrische auto’s. Lithium-ion accupakket De elektrische Smart is uitgerust met een 17,6 kWh lithium-ion accupakket, bestaande uit 96 cellen. Dankzij een 22 kW-boordlader komt de oplaadtijd (10-80 %) met behulp van een wallbox of publiek laadstation uit op minder dan 40 minuten. Standaard heeft de Smart in sommige landen een 4,6 kW onboard lader (3,5 uur laadtijd 10 tot 80%), in Nederland is de 22 kW-lader standaard. Bij een 11 kW laadpunt duurt het opladen (10-80%) ongeveer 1,5 uur. Sta je bij een regulier laadstation, dan bedraagt de oplaadtijd (10-80 %) al 7,5 tot 8 uur. Elektrisch rijden is niet opladen wanneer het moet, maar wanneer het kan. Als je die gouden regel accepteert, valt ook met 17,6 kWh prima te leven. Leefruimte Afgezien van al die cijfers moet een auto natuurlijk ook in de basis kloppen. Is dat het geval? Wat betreft praktisch gebruiksgemak zeker. De bagageruimte is acceptabel, net als de ruimte op de achterbank. De zittingen zijn daar wel wat kort en je zit vrij rechtop. The place to be in de EQ Forfour is voorin. Daar heb je meer dan genoeg leefruimte, beschik je over meer dan genoeg opbergvakken en bekerhouders en kijk je uit op een vrolijk vormgegeven dashboard. Navigatiesysteem, dat kan beter Over het geïntegreerde navigatiesysteem van het infotainmentsysteem zijn we helaas minder te spreken, ondanks de vrolijke kleurtjes. Het reageert wat langzaam, toont de route-informatie op een ingewikkelde manier en de instructies komen vaak te laat. Er is een simpele oplossing: Apple CarPlay en Android Auto. Lekker navigeren via Google Maps en het probleem is opgelost. Daarover zometeen meer. Digitale sferen Nu we toch in ‘digitale sferen’ zijn, nemen we maar meteen een paar slimme apps mee waarvan je gebruik kunt maken als je een Smart koopt. Het dochtermerk van Daimler profileert zich al jaren als ultieme urban mobility merk. Niet alleen met zijn kleine modellen, maar ook met aanvullende diensten. Smart EQ Control-app Via de Smart ‘EQ control’-app sta je op elk moment in verbinding met je smart. Deze app is drie jaar gratis na activatie voor iedere smart EQ. Via de app verwarm je de auto voor het instappen, controleer je de oplaadstatus en actieradius of zoek je oplaadpunten in de buurt. De uitrusting Smart levert de EQ Forfour als Essential (23.995 euro), als Comfort (25.495 euro) of als Comfort+ (26.995 euro). Er standaard als best veel op, zoals 15-inch lichtmetaal, stoelbekleding in lederlook zwart, een audio-systeem met Bluetooth, AUX/USB en DAB+ alsook automatische airconditioning. Vanaf de Comfort krijg je pas het Smart Media-systeem Connect met smartphone integratie en Apple CarPlay en Android Auto. De topversie Comfort+ heeft als extra’s nog onder meer stoelverwarming, een panoramadak, sfeerverlichting en een achteruitrijcamera. Brabus Edition One Smart heeft ook nog een sportief Brabus Edition One pakket voor de EQ Forfour. Dit kost je 1.875 euro. Je krijgt dan onder meer zwarte 16-inch Brabus Monoblock XI wielen met een rode binnenrand en Edition One bestickering. Conclusie De Smart EQ Forfour is een prima auto met een fijne aandrijflijn en een bijzonder wendbaar rijgedrag. Hij heeft gezien de concurrentie alleen zijn prijs en range niet mee. Kun je je over die twee aspecten heen zetten, dan kun je met zo’n EQ Forfour je lol in de stad niet op. Of je moet voor de EQ Fortwo gaan, want die is in de basis eigenlijk nog veel leuker en verdient pas echt de titel ‘ultieme stadsauto’. Die Fortwo is alleen een tweezitter, daar waar de Forfour plaats biedt aan vier personen. Het bericht Autotest – Smart EQ Forfour (2020), een interessante aankoop? verscheen eerst op ZERauto.nl .
Nieuwe CEO In April stelde Volkswagen Herbert Diess aan als nieuwe CEO. De sympathieke Duitser kreeg een duidelijke opdracht mee: stoom Volkswagen klaar voor de toekomst, met de focus op elektrische auto’s. Onder leiding van de nieuwe CEO kondigt Volkswagen de één naar de andere elektrische auto aan. In 2019 verkocht het merk al 80.000 volledig elektrische auto’s. Toch is Volkswagen, in vergelijking met Tesla , nog maar een kleine speler in de wereld van elektrische auto’s. De Amerikanen verkochten ruim 367.000 elektrische auto’s in 2019. In totaal verkocht Volkswagen 6.28 miljoen auto’s. Cijfers waar ze bij Tesla (nu) nog alleen maar van kunnen dromen. Open race Op het World Economic Forum in Davos geeft de topman van Volkswagen aan dat het merk vol in de aanval gaat en druk bezig is met het kopen softwarebedrijven en het verhogen van investeringen in elektrische voertuigen en batterijen. De race is volgens de Duitser nog zeker niet gelopen. “We zijn vrij optimistisch dat we het tempo met Tesla nog kunnen bijhouden en ook op een bepaald moment waarschijnlijk kunnen inhalen. Het is een open race”, aldus Diess. Volkswagen ID.3 Met de ID.3 lost Volkswagen officieel het eerste startschot en kan de inhaalrace beginnen. De volledig elektrische hatchback komt in de zomer van 2020 naar Nederland en zal minder dan 36.000 euro gaan kosten. In de Volkswagen fabriek in Zwickau moeten 330.000 elektrische auto’s per jaar van de band rollen. In 2021 moet deze fabriek zijn uitgegroeid tot de grootste en meest efficiënte fabriek voor elektrische auto’s in Europa, stelt Volkswagen. 100 miljard dollar Tesla passeerde in de eerste maand van 2020 Volkswagen op de lijst van meest waardevolle automerken. De elektrische pionier uit Californië staat nu op plek twee op deze lijst en is de eerste Amerikaanse automaker die de 100 miljard dollar grens gepasseerd heeft. Volkswagen heeft een beurswaarde van 99,5 miljard dollar en staat nu onder Tesla op plek drie. Toyota is het meest waardevolle automerk ter wereld, met een waarde van 231 miljard dollar. Herbert Diess en Elon Musk Diess en Musk zijn overigens alles behalve vijanden van elkaar. Tijdens de uitreiking van de Goldene Lenkrad 2019 in Berlijn, één van de meest prestigieuze automotive prijzen ter wereld, stonden de twee samen als vrienden op een podium en gaven elkaar verschillende complimenten. Volgens Musk is Volkswagen onder leiding van Herbert Diess de goede weg ingeslagen en komt het met meer elektrische modellen dan ieder ander merk. Lees ook: Dit kost de Tesla Model 3 in China Het bericht VW-topman Herbert Diess: ‘We kunnen Tesla inhalen’ verscheen eerst op ZERauto.nl .
Snelste Volvo in programma De Volvo XC40 Recharge heeft een elektrische aandrijflijn met All-Wheel Drive en een systeemvermogen van 408 pk (300 kW). Dankzij een lithium-ion accupakket moet de XC40 meer dan 400 kilometer (WLTP) kunnen afleggen op één acculading. Met een snellader is de batterij daarnaast in 40 minuten tot 80 procent op te laden. De Volvo XC40 P8 408 pk 1-traps Automaat – zoals de auto volmondig heet – haalt een topsnelheid van 180 km/u en sprint in 4,9 seconden naar 100 km/u. Daarmee is de XC40 Recharge direct het snelste model in de Volvo-familie. XC40 Recharge: de vanafprijs Er is momenteel slechts één uitvoering van de XC40 Recharge te bestellen: de Recharge Pure Electric. Die is er vanaf 59.900 euro. Deze is standaard uitgerust met 19-inch vijfspaaks wielen, lederen bekleding, R-Design Cutting Edge aluminium sierpanelen, een 12-inch instrumentendisplay en meer. Deze kleuren zijn mogelijk De kleur Black Stone solid is standaard. Dit is géén metallic lak. Er is keuze uit vijf metallic lakken, te weten Onyx Black, Fusion Red, Thunder Grey, Glacier Silver of Sage Green. Deze vijf metallickleuren hebben allemaal een meerprijs van 950 euro. Twee Inscription metallic lakken Daarnaast zijn er nog twee Inscription metallic lakken, te weten Inscription Crystal White of Inscription Bursting Blue. Deze twee tinten hebben een meerprijs van 1.300 euro. Twee wieldesigns Er is keuze uit twee wieldesigns. Vijfspaaks 19-inch Black/Diamond Cut-lichtmetalen wielen met 235/50 R19 banden vóór en 255/45 R19 banden achter zijn standaard. Betaal 660 euro extra en je krijgt 20-inch vijfspaaks Diamond Cut wielen met 235/45R20 banden vóór en 255/40R20 achter. De tussenstand Tot nu toe hebben we twee opties geselecteerd: Inscription Bursting Blue (1.300 euro) en de 20-inch lichtmetalen wielen (660 euro). De tussenstand staat daardoor op 61.860 euro. We zijn gestart met 59.900 euro. Interieurbekleding De keuze voor de interieurbekleding is beperkt. Standaard heeft de XC40 Recharge al nappaleder. Optioneel levert Volvo Arrienne leder Charcoal (640 euro). Exterieurstyling Dan komen we aan bij de exterieurstyling. Een dakspoiler kost je 400 euro extra. Voor skidplates vóór en achter in roestvrijstaal betaal je 1.250 euro. Voor de Exterieur Styling set betaal je 1.895 euro bij. Diverse pakketten Dan heeft Volvo nog de nodige pakketten in de aanbieding. Park Assist vóór en achter kost je 495 euro. Slimmer is om het Audi o & Park Assist pakket te bestellen. Je betaalt dan 1.095 euro en krijgt naast Park Assist vóór en achter ook een audiosysteem van Harman/Kardon. Dat pakket kan nog worden uitgebreid met Visual Park Assist met Front ‘Fisheye’ view (535 euro). Dan heb je nog beter zicht rondom tijdens het inparkeren. Lounge-pakket Het pakket Lounge kost je 2.495 euro en bestaat uit de volgende componenten. Visual Park Assist met Front ‘Fisheye’ view Park Assist vóór en achter Sensus Connect met Premium Audio by Harman/Kardon Elektrisch bedienbaar glazen panoramisch schuif-/kanteldak met elektrisch bedienbaar zonnescherm Nog meer pakketten Pakket Climate 2 kost 195 euro en rust je XC40 Recharge uit met verwarmbare stoelen vóór en achter, verwarmbare ruitensproeierkoppen en een verwarmbaar stuurwiel. Het pakket Lighting (795 euro) bestaat uit een koplampreinigingsinstallatie en LED-koplampen met adaptieve bochtverlichting. En – tot slot – is er nog Power Seats, bestaande uit een elektrisch verstelbare passagiersstoel en een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugen. Dit pakket kost 795 euro. Voor een inductielader om je smartphone draadloos op te laden moet worden bijbetaald, namelijk 220 euro. Lava Orange Daarnaast kun je nog Lava orange-kleurig tapijt bestellen (210 euro), maar dat is alleen mogelijk in combinatie met de Black Stone solid lakkleur en de nappa lederen bekleding. Voor extra getint glas in achterportieren en de achterruit betaal je 380 euro bij en voor een verwarmbare voorruit ben je 170 euro kwijt. Ook de warmtepomp kost extra Voor de warmtepomp moet je ook bijbetalen, namelijk 670 euro. De warmtepomp helpt om de accu te ontzien en is voornamelijk bedoeld om de actieradius te vergroten. De warmtepomp haalt thermische energie uit de omgevingslucht of de accu en geeft deze af om het interieur te verwarmen wanneer het buiten koud is. Deze warmte wordt aangevoerd door een compressor, die minder energie verbruikt dan de elektrische standaardverwarming van de auto. En doordat de warmtepomp de airconditioning zuiniger laat werken, wordt elektrische energie bespaard bij temperaturen van 0 °C tot 25-30 °C. De warmtepomp kan bovendien de accu helpen verwarmen of koelen om de prestaties en actieradius tijdens lange ritten of bij zware lasten te optimaliseren. Trekhaak is mogelijk Voor een trekhaak met semi elektrisch inklapbare kogel betaal je 1.080 euro. Deze trekhaak is ook uitgerust met onze Trailer Stability Assist-technologie. Wanneer de aanhanger bij snelheden boven 50 km/u begint te slingeren, worden de remmen bij een of meerdere wielen automatisch ingeschakeld, zodat de aanhanger wordt gestabiliseerd. Wil je de 13-polige trekhaakvariant? Dan betaal je 1.120 euro. Eindprijs Met wat opties kruipt de prijs van de Volvo XC40 Recharge boven de 70.000 euro. Wij komen bijvoorbeeld uit op 71.375 euro, opgebouwd uit een netto catalogusprijs van 58.041 euro, een recyclingbijdrage van 141 euro, kentekenkosten van 47 euro, kosten rijklaar maken van 767 euro en 12.379 euro aan BTW. De levering van de XC40 Recharge start binnenkort. Bij registratie in 2020 profiteer je bij zakelijk gebruik van 8 procent bijtelling tot een bedrag van 45.000 euro. Boven dat bedrag reken je met 22 procent bijtelling. Er is dus sprake van een mixbijtelling. Het bericht Volvo XC40 Recharge samen te stellen, deze opties zijn mogelijk verscheen eerst op ZERauto.nl .
Nieuwe Hyundai i10 het begin Hyundai trapt het nieuwe jaar direct af met de introductie van een nieuw model: de Hyundai i10 . Op zich best een bijzonder model, want het is tegenwoordig niet vanzelfsprekend meer dat een autofabrikant met een A-segmentmodel op de markt komt. Het is een zeer prijsgevoelig segment en de (dealer)marges zijn beperkt. Florian Büngener, PR-directeur bij Hyundai Motor Europe: “Wat je noemt is waar. Het is bovendien lastig om bijvoorbeeld mild-hybride technologie in een A-segmentauto onder te brengen. Dit systeem maakt de auto veel duurder en je kan niet alles doorberekenen aan de klant. Toch vinden we het bij Hyundai belangrijk dat mobiliteit bereikbaar moet blijven voor iedereen, vandaar dat we graag een nieuwe i10 op de markt brengen.” “Het is tegenwoordig niet vanzelfsprekend meer dat een autofabrikant met een A-segmentmodel op de markt komt.” Marges Dat Hyundai van eerdere i10-edities – de eerste generatie kwam in 2008 – al meer dan 1,1 miljoen exemplaren heeft verkocht, speelt vast en zeker ook mee. Van Nuffel: “Het is aan de dealer om zelf een eventuele korting te bepalen, maar op de langere termijn verdient een dealer toch aan een i10 door bijvoorbeeld een onderhoudsbeurt.” “Meer range voor de Kona Electric.” Kona Electric Hoe dan ook: er is een nieuwe i10, maar dat is voor 2020 nog maar het begin. Voor de Kona Electric voerde Hyundai begin 2020 al een update door met als resultaat een grotere range. De Kona Electric 64 kWh en Kona Electric 39 kWh komen nu met dezelfde acculading 8 procent verder. Het resultaat is een range van meer dan 480 kilometer voor de 64 kWh-versie en meer dan 300 kilometer voor de 39 kWh-variant. In 2020 verwacht Hyundai uit te groeien tot de grootste leverancier van zogeheten ‘Zero Emission Vehicles’, ook omdat Hyundai in Zwitserland dik 1.400 waterstoftrucks op de weg zal zetten en Hyundai in Nederland in 2020 ongeveer 10.000 exemplaren van de Kona Electric verwacht te slijten. Maar er is meer. Veel nieuws in Genève Van Nuffel: “Op de Autosalon van Genève in maart presenteren we een vernieuwde Hyundai i30. Op dezelfde beurs onthullen we ook de compleet nieuwe i20 die alleen nog als vijfdeurs hatchback terug op de markt komt. De vraag naar driedeurs hatchbackmodellen is sterk afgenomen, vandaar dat we geen vervolg geven aan de i20 Coupé. De nieuwe i20 en vernieuwde i30 komen beide rond de zomer op de markt.” “De nieuwe i20 komt alleen nog als vijfdeurs hatchback.” Nieuwe conceptcar Wacht! Hyundai heeft nog meer nieuws in Genève: de onthulling van een compleet nieuwe conceptcar. “Deze auto staat op het nieuwe schaalbare E-GMP-platform waarop de eerder gepresenteerde Hyundai 45 Concept ook op gebouwd is”, zegt Van Nuffel. Nieuwe Tucson Is het dan afgelopen met de pret voor 2020? Welnee! Eind 2020 stelt Hyundai ook nog de compleet nieuwe Tucson voor. Die komt naar verwachting eind 2020 of begin 2021 op de markt. Benieuwd naar het design van die auto? Check dan even de Hyundai Vision T (zie onder), een studiemodel die de designrichting van toekomstige SUV-modellen aangeeft. En over SUV’s gesproken: Hyundai komt dit jaar ook nog met een plug-in hybride variant van de Santa Fe. Alleen al door de extreem lage CO2-uitstoot – en dus lagere BPM-boete – een voor Nederland zeer interessant model. “Benieuwd naar de nieuwe Tucson? Kijk goed naar de Hyundai Vision T.” 2021, ook veel nieuws En dan begint nog een interessant jaar voor Hyundai: 2021. Van Nuffel: “In 2021 presenteren we twee veelbelovende nieuwe batterij-elektrische modellen. Dit zijn de productieversies van de Hyundai 45 Concept en het studiemodel dat we in maart 2020 in Genève laten zien. Ook de productieversies komen te staan op het E-GMP-platform.” “In 2021 komen er twee nieuwe elektrische auto’s op het schaalbare E-GMP-platform.” Platform Dit modulaire platform heeft Hyundai speciaal ontwikkeld om op korte termijn meerdere batterij-elektrische modellen uit te kunnen brengen. Naar verwachting positioneert Hyundai de twee nieuwe elektrische modellen tussen de Kona en Tucson in. Daar is nu nog wat ruimte. Nog meer? Misschien Is er dan nog meer? Niet dat Hyundai nu officieel kan melden, maar wie naar de markt kijkt, ziet dat er mogelijkheden zijn voor derivaten van nieuwe modellen die Hyundai in petto heeft. Neem de nieuwe Hyundai i20, een vijfdeurs hatchback in het B-segment. Zet dit model wat hoger op zijn poten en geef hem een wat ruiger uiterlijk en je hebt een concurrent van de Ford Fiesta Active, Audi A1 Citycarver of Suzuki Swift All-Grip. Wellicht een leuke kans voor Hyundai. Bovendien had Hyundai in het verleden ook al een i20 Active en een Hyundai Getz Cross. “Hyundai zet in op duurzame groei.” Elektrificatie Saai wordt het niet bij Hyundai. Het merk is lekker op dreef en zet vol in op duurzame groei, waarbij de focus op geëlektrificeerde modellen steeds groter wordt. Hyundai investeert tot 2025 liefst 47 miljoen euro in toekomstige mobiliteit, waarvan 6,7 miljoen euro in waterstoftechnologie tot 2030. Rond 2025 zijn 44 modellen van Hyundai geëlektrificeerd en verwacht Hyundai op jaarbasis 670.000 batterij-elektrische en waterstofauto’s te verkopen wereldwijd. Elektrisch en waterstof Onder elektrificatie verstaat Hyundai overigens 48 Volt, waterstof (brandstofcel), hybride, plug-in hybride en batterij-elektrisch. Hyundai bekijkt per model nauwkeurig naar het type aandrijflijn. Van de nieuwe i10 komt bijvoorbeeld geen elektrische variant of een versie met mild-hybride aandrijflijn. De vernieuwde i30 komt er als hybride, maar niet als BEV of PHEV. Van Nuffel: “Ik verwacht een toekomst waarbij kleinere modellen een batterij-elektrische aandrijflijn krijgen en grotere modellen een brandstofcel, waterstof dus. Waterstoftechnologie is ook bijzonder interessant voor de transportsector. Het is misschien wel dé oplossing voor vrachtauto’s.” “Waterstof is misschien wel dé oplossing voor vrachtauto’s.” Groei Zo, je weet nu precies wat Hyundai in 2020 en 2021 in petto heeft. Al die nieuwe modellen moeten Hyundai helpen om verder te groeien. Of ze dat gaat lukken? Daar lijkt het wel op. In 2019 verkocht Hyundai in Europa meer dan 560.000 voertuigen. Al vijf jaar op rij noteert Hyundai verkooprecord na verkooprecord. En Hyundai kennende, zal het merk er alles aan doen om ook in 2020 een record neer te zetten. Het bericht Hyundai doet boekje open over toekomstige modellen verscheen eerst op ZERauto.nl .
P300e nieuwe instapmodel Tot voor kort was de Range Rover Evoque D150 met 2,0-liter viercilinder turbodiesel in Nederland de voordeligste motorvariant met een vanafprijs van 57.830 euro. Door de gunstige CO2-uitstoot van de nieuwe P300e (32 tot 38 gram) is de plug-in hybride nu het instapmodel. Hij is er vanaf 56.130 euro. Op de uitvoering zit slechts 2.253 euro aan BPM versus 16.944 euro BPM voor de D150. Aandrijflijn Land Rover rust de Evoque P300e uit met een voorin geplaatste 1,5-liter driecilinder turbobenzinemotor met 200 pk en 280 Nm alsook een 108 pk en 260 Nm sterke elektromotor op de achteras. Het systeemvermogen komt uit op 309 pk (227 kW) met een systeemkoppel van 540 Nm. Genoeg power voor een 0-100-tijd van slechts 6,4 seconden en een topsnelheid van 213 km/u. Over de elektrische range is nog niets bekend. Wel is bekend dat de lithium-ion batterij van de P300e een capaciteit heeft van 11,3 kWh. Reken op een EV-range van meer dan 50 kilometer. Prijzen Range Rover Evoque P300e Range Rover Evoque P300e – 56.130 euro Range Rover Evoque S P300e – 60.480 euro Range Rover Evoque SE P300e – 65.630 euro Range Rover Evoque HSE P300e – 70.580 euro Range Rover Evoque R-Dynamic P300e – 58.530 euro Range Rover Evoque R-Dynamic S P300e – 62.880 euro Range Rover Evoque R-Dynamic SE P300e – 68.130 euro Range Rover Evoque R-Dynamic HSE P300e – 73.030 euro Het bericht Instapmodel Range Rover Evoque is plug-in hybride verscheen eerst op ZERauto.nl .
2025 Het moment dat Subaru een batterij-elektrische auto introduceert, komt eraan. Subaru werkt namelijk samen met Toyota voor het ontwikkelen van elektrische voertuigen en hybride aandrijflijnen. De introductie van de elektrische auto van Subaru staat echter pas voor 2025 op de planning. Dat wordt een compacte crossover. In de komende jaren wil Subaru zich vooral toeleggen op het verder doorontwikkelingen van zijn onderscheidende kenmerken, zoals de boxermotor, AWD-systemen, veiligheidssystemen en meer. LEES OOK: Subaru Forester met e-Boxer Unieke eigenschappen Tomomi Nakamura, Subaru President: “Met het doel om Subaru onderscheidend te maken van andere merken, zullen we de unieke kwaliteiten die een Subaru tot een Subaru maken verder verbeteren, met behoud van de unieke eigenschappen die onze klanten van ons verwachten. Tegelijkertijd zullen we, terwijl we werken aan onze maatschappelijke verantwoordelijkheden, waaronder de bescherming van het wereldwijde milieu, het unieke karakter en de technologische innovatie van Subaru gebruiken om bij te dragen aan de totstandkoming van een koolstofvrije samenleving.” Subaru heeft de volgende doelstellingen aangekondigd: – In 2050 moet de CO2-uitstoot van nieuwe, verkochte voertuigen wereldwijd met 90 procent zijn teruggedrongen ten opzichte van de CO2-gegevens van 2010. – In 2030 moet op z’n minst 40 procent van de verkochte Subaru’s wereldwijd een elektrische (EV) of hybride aandrijflijn (HEV) hebben. De hybride technologie zal afkomstig zijn van Toyota. – In de eerste helft van 2030 past Subaru elektrificatietechnologie toe in alle Subaru-voertuigen die wereldwijd worden verkocht. Het bericht Eerste elektrische Subaru duurt nog jaren verscheen eerst op ZERauto.nl .