Kosten besparen Kort door de bocht brengt Volkswagen het laadpunt dus naar de auto in plaats van andersom. Dankzij deze technologie kunnen parkeergarages ook kosten besparen. Het is bijvoorbeeld niet meer nodig om kostbare maatregelen te treffen (laadinfrastructuur) voor elektrische auto’s. Volgens Volkswagen is het laden van een auto binnenkort net zo makkelijk als het laden van een smartphone. Slimme camera’s, scanners en sensoren De autonome laadrobots zijn uitgerust met camera’s, laserscanners en ultrasone sensoren die de robots niet alleen in staat stellen om powerbanks volledig geautomatiseerd aan de auto’s te koppelen, maar ook om autonoom door de garage te rijden. Afhankelijk van de grootte van de garage kunnen meerdere robots tegelijkertijd een groot aantal auto’s bedienen. Zo werkt het Zodra de robot van Volkswagen een seintje krijgt via een app of V2X-communicatie, rijdt hij geheel zelfstandig met een mobiele powerbank naar de te laden auto. Nadat hij de auto heeft gekoppeld aan de powerbank rijdt hij door naar volgende auto’s om hetzelfde te doen. Zodra de powerbank aangeeft klaar te zijn met laden, regelt de robot de ontkoppeling en zorgt hij ervoor dat de powerbank snel weer wordt volgeladen. In onderstaande video wordt alles duidelijk uitgelegd. Het bericht Volkswagen komt met autonome laadrobots, slim! verscheen eerst op ZERauto.nl .
Nieuw hoofdstuk Bürkle: “De Hyundai 45 is voor ons een nieuw hoofdstuk. Het model laat zien welke invulling we kunnen geven aan een auto die autonoom kan rijden. Er is in zo’n auto meer ruimte voor vrijetijdsbesteding. Kijk daarom goed naar de opzet van het interieur. Dat is iets waar je in de toekomst mogelijk meer van gaat zien.” Verlichting Duidelijk, maar er zal vast meer zijn toch? “Dat klopt. De verlichting van de Hyundai 45 is een ander interessant element. We geven met deze verlichting een voorproefje van wat op stapel staat. We passen op de 45 zogeheten Dotter LED-light toe. Dit proberen we voor het eerst uit en hebben nog een lange weg te gaan om deze technologie betrouwbaar en betaalbaar te maken”, besluit Bürkle, die zelf in een Hyundai H1 rijdt zodat zijn fietsen eenvoudig achterin kunnen. Zo kan hij in het weekend gezellig fietsen met het gezin. Zijn volgende auto wordt mogelijk een i30 Fastback N. “Dat is toch wel een beetje mijn droomauto geworden.” Het bericht Wat gaan we terugzien van de Hyundai 45? verscheen eerst op ZERauto.nl .
Elektrische auto’s 2020 In 2020 komen behoorlijk wat automakers met compacte elektrische modellen. Denk hierbij aan de Opel Corsa-e , Volkswagen ID.3 , MINI Cooper SE en de Peugeot e-208 . Wat hebben deze modellen gemeen? Een compact accupakket met een actieradius van 200 tot 300 kilometer, en een aantrekkelijke prijs. Hyundai wil ook graag een graantje meepikken op deze markt, en komt daarom nu met de KONA Electric 39 kWh. Actieradius Hyundai KONA Electric 39 kWh Met het nieuwe accupakket haal je op een enkele lading 289 kilometer (WLTP). De KONA Electric 39 kWh is voorzien van een 136 pk sterke elektromotor. Binnen 10 seconden sprint de KONA Electric naar de 100 km/u. Dankzij het kleinere accupakket is de 39 kWh variant 150 kilo lichter dan de 64 kWh-versie. 3-fase laden Het laden van de KONA Electric 39 kWh gaat lekker vlot. Hij kan namelijk 3-fase laden. Thuis doe je er zo’n 4 uur en 50 minuten over voordat hij helemaal vol zit. Heb je thuis niet de mogelijkheid om 3-fase te laden? Via een 1-fase laadpaal zit het accupakket binnen 6 uur en 10 minuten vol. Prijs De Hyundai KONA Electric 39 kWh heeft een vanafprijs van 36.795 euro. De auto is daarmee bijna vijfduizend euro goedkoper dan de 64 kWh uitvoering. Of het betaalbaar is voor particulieren gaan we in 2020 zien. De nieuwe variant is namelijk vanaf 1 januari 2020 te koop, de levering start in het tweede kwartaal van het jaar. Het bericht Hyundai verlaagt prijs KONA Electric aanzienlijk verscheen eerst op ZERauto.nl .
Marktleider Het gaat goed met Volkswagen Bedrijfswagens. In Nederland is het merk marktleider op de bedrijfswagenmarkt. In Nederland heeft Volkswagen een aandeel van 20,5 procent op een totaal van 72.208 bedrijfswagens van januari tot en met november 2019. Mercedes-Benz staat op de tweede plaats met 15,3 procent, gevolgd door Ford (13,5 procent), Renault (11,1 procent) en Peugeot (10 procent). Elektrificatie Net als de auto-industrie moet ook de bedrijfswagenmarkt zich aanpassen aan de steeds strengere milieu-eisen. Een dieselmotor is nu heel gewoon en een perfecte oplossing voor de kilometervreter, maar doordat de CO2-emissie omlaag moet, is alleen een dieselmotor in de nabije toekomst niet meer genoeg om CO2-doelen te halen. Wat doe je dan als fabrikant? Juist, je zet in op elektrificatie. Roadmap-E Precies dat gaat gebeuren bij Volkswagen Bedrijfswagens. Of beter gezegd: binnen het Volkswagen-concern. Onder de noemer Roadmap-E heeft Volkswagen een strijdplan klaarliggen om te werken naar een CO2-neutrale toekomst. De Volkswagen Group – inclusief alle andere merken – komt in aanloop naar 2028 met meer dan 70 batterij-elektrische modellen op het modulaire MEB-platform. Daarnaast investeert het concern tot 2023 een slordige 30 miljard euro in e-mobility, streeft het bedrijf naar 22 miljoen voertuigverkopen in 20 en pompt Volkswagen Group 1 miljard euro in batterijcelproductie. Daarnaast investeert Volkswagen miljarden in laadinfrastructuur. CO2-neutraal Werk aan de winkel dus. Vanaf 2040 moeten alle nieuwe modellen van Volkswagen Group CO2-neutraal zijn, inclusief de bedrijfswagens. Om die ambitie waar te maken, werkt het bedrijf toe naar acht e-mobility fabrieken in 2022, te weten in Chattanooga (USA), Mladá Boleslav (Tsjechië), Emden (Duitsland), Hannover (Duitsland), Zwickau (Duitsland), Dresden (Duitsland), Foshan (China) en Anting (China. LEES OOK: Autotest – Volkswagen Transporter T6.1 Er komt veel aan Er komen ontzettend veel batterij-elektrische auto’s aan. Van Volkswagen (ID.3, ID.Vizzion, ID.Crozz, ID.Buzz), van Skoda (Vision E), van Audi (e-tron Sportback, e-tron GT), van Porsche Mission E Cross Turimso) en dus ook van Volkswagen Bedrijfswagens. ABT e T6.1 In het tweede kwartaal van 2020 komt Volkswagen Bedrijfswagens bijvoorbeeld met de ABT e T6.1 , een batterij-elektrische variant van de populaire Volkswagen Transporter 6.1. Deze elektrische Transporter krijgt een 37,4 kWh accupakket en een 82 kW (112 pk) sterke elektromotor. Deze e-bus is in samenwerking met ABT e-Line ontwikkeld, een dochteronderneming van het bedrijf ABT Sportsline dat zich richt op elektrische mobiliteit. Er is keuze uit twee accupakketten: een 37,4 kWh (208 km range, NEDC) en 74,6 kWh (400 km range, NEDC). ID.Buzz In het vierde kwartaal van 2020 maakt de nieuwe generatie Caddy zijn opwachting. In 2022 is het dan tijd voor de ID.Buzz, waarvan ook een ID.Buzz Cargo-versie volgt. “De ID. Buzz kenmerkt een nieuwe periode in mobiliteit”, stelt Volkswagen. Een elektrische Volkswagen-bus bestaat nu al in de vorm van de e-Crafter. Die kost minimaal 56.700 euro, inclusief 8 jaar onderhoud & APK, rijtrainingen en meer. Met Financial Operational Lease kost de e-Crafter je 725 euro per maand. Dochtermerk MAN levert op basis van die e-Crafter de MAN eTGE. Voor de elektrische bedrijfswagen ben je 56.950 euro kwijt. Het bericht Volkswagen Bedrijfswagens: ‘ID.Buzz krijgt belangrijke rol’ verscheen eerst op ZERauto.nl .
Tesla software update Net als je smartphone krijgt een Tesla Model 3 met enige regelmaat een software-update. Voor Tesla eigenaren betekent een nieuwe update dat hun auto opeens over allerlei nieuwe functies beschikt. Soms weten de Amerikanen zelfs wat extra power uit de batterij te peuteren. Tesla Model 3 Dual Motor Tesla maakt snelle auto’s, dat is bekend. De populaire Tesla Model 3 Dual Motor sprint in 4,4 seconden naar 100 km/u. Dat is sneller dan menig Ferrari van tien jaar of ouder. En dat kan binnenkort nog sneller. De Tesla Model 3 Dual Motor Long Range versie haalt binnenkort in 3,9 seconden de 100 km/u. Een halve seconden lijkt wellicht niet veel, maar in de autowereld is het reusachtig. Ter vergelijking, de Model 3 Dual Motor is dan net zo snel als een 2015 Dodge Challenger SRT Hellcat. Acceleration Boost upgrade Voor niets gaat de zon op, zo ook bij Tesla. De software updates zijn altijd gratis, maar het gaat hier om een upgrade. Aan de ‘Acceleration Boost’ upgrade hangt een prijskaartje van 2.000 dollar. De Nederlandse prijs is nog niet bekend, maar waarschijnlijk kun je het dollarteken inruilen voor de Europese variant. Lees ook: Elon Musk rijdt met Cybertruck door Los Angeles Het bericht Tesla Model 3 sneller dankzij over-the-air update verscheen eerst op ZERauto.nl .
59.800 euro De batterij-elektrische Polestar 2 – een vijfdeurs fastback – komt in juni 2020 op de Nederlandse markt. Een auto reserveren is al mogelijk voor 1.000 euro. Doe je dat vóór 31 december 2019, dan krijg je gegarandeerd in de loop van 2020 je auto. Prijzen beginnen in Nederland bij 59.800 euro. Dat bedrag is inclusief drie jaar onderhoud, maar exclusief een trekhaak. Trekhaak Voor die trekhaak brengt Polestar in Nederland 1.100 euro in rekening. Met die trekhaak mag de Polestar 2 geremd 1.500 kilogram trekken. Dat is genoeg voor een middelgrote caravan. Uiteraard heeft zo’n aanhanger wel grote invloed op de actieradius. Optioneel levert Polestar ook een dakrek met een maximaal laadvermogen van 75 kilogram. LEES OOK: Autotest – Polestar 1, een meesterwerk Cake En mocht je je trouwens afvragen wat er op de persfoto’s op de aanhanger staat: dat zijn elektrische tweewielers van Cake uit Stockholm. Daar lees je hier meer over. Het bericht Elektrische Polestar 2 kan een caravan trekken verscheen eerst op ZERauto.nl .
Studiemodel Veel informatie kan Mercedes-Benz nog niet melden. Ook foto’s van het studiemodel ontbreken nog. Mercedes-Benz toont alleen een foto van de stand zoals die eruit komt te zien op de CES 2020 in Viva Las Vegas. Symboliek “De concept car en zijn visionaire technische oplossingen tonen de innovatiekracht van Mercedes-Benz”, stelt het merk. “Het begrip ‘duurzame moderne luxe’ wordt volledig geherdefinieerd en symboliseert de ambitie van het merk om vandaag, morgen en in de toekomst duurzame mobiliteit te realiseren. De creatieve en trendsettende eigenschappen van de concept car sluiten aan bij de merkfilosofie die de mens centraal stelt en de maatstaf vormt voor de toekomst van de mobiliteit.” Klinkt veelbelovend. Binnenkort meer! Het bericht Mercedes-Benz: ‘Baanbrekende concept car op CES 2020’ verscheen eerst op ZERauto.nl .
Bewuste keuze “Die designovereenkomsten tussen Polestar en Volvo zijn een bewuste keuze”, zegt Lytheer. “Op die manier creëren we vertrouwen bij het grote publiek. Volvo geniet namelijk wereldwijd een uitstekende reputatie op het gebied van betrouwbaarheid en veiligheid. Daar haken we met Polestar in deze beginfase van ons merk maar wat graag op in.” LEES OOK: “Polestar 1 Convertible technisch onmogelijk” Verschillende worden kleiner Volgens Andrew worden de verschillen tussen Polestar en Volvo in de toekomst veel groter. “De Polestar 3 die in de toekomst op de markt komt, wordt bijvoorbeeld heel anders dan je van Volvo en Polestar gewend bent. De Polestar 3 wordt een grotere aerodynamische SUV die op het nieuwe SPA2-platform komt te staan.” SPA? SPA staat voor Scalable Product Architecture. De huidige S60, V60, XC60, S90, V90 en XC90 staan op het SPA-platform van de eerste generatie. SUV-coupé Polestar kiest dus voor een SUV-coupé en zal meerdere varianten van de 3 aanbieden. Polestar kan nog niet melden wanneer de 3 precies komt, maar heeft al wel afgekaderd in welk marktgebied Polestar zal opereren. Lytheer: “De Polestar 1 vormt wat technologie, performance en prijs betreft de absolute bovenlaag van ons gamma. De Polestar 2 vormt weer de onderlaag van ons portfolio. Toekomstige Polestar-modellen worden tussen de 2 en 1 gepositioneerd. Met welke modellen we nog meer komen in de toekomst, kunnen we op dit moment nog niet vrijgeven. Onze prioriteit ligt nu vooral bij de Polestar 1, Polestar 2 en toekomstige Polestar 3. Daarna zien we verder.” Het bericht Polestar: “Designovereenkomsten met Volvo in de toekomst kleiner” verscheen eerst op ZERauto.nl .
Meer dan 440 kilometer range De BMW iX3 krijgt een actieradius van meer dan 440 kilometer (WLTP). Dit is mogelijk dankzij een lithium-ion accupakket met een bruto batterijcapaciteit van 80 kWh (netto 74 kWh). Het energieverbruik komt uit op minder dan 20 kWh/100 kilometer (WLTP). Maximumvermogen De elektromotor van de BMW iX3 heeft een maximumvermogen van 286 pk (210 kW) met een maximumkoppel van 400 Nm. De elektromotor in de BMW iX3 drijft de achterwielen aan. CO2-voetafdruk BMW kijkt net als Mazda naar het complete CO2-plaatje en bestempelt een batterij-elektrische auto ook absoluut niet als CO2-vrij. BMW: “De werkelijke ecologische voetafdruk van elektrische voertuigen wordt soms in twijfel getrokken, vooral in markten waar het percentage groene energie in het publieke energienetwerk nog laag is. BMW Group wil met elk geëlektrificeerd model bewijzen dat voor de gehele levenscyclus van het voertuig – vanaf de winning van de grondstoffen via de toeleveranciers, de productie, de fase van het gebruik tot aan de recycling – de CO2-balans duidelijk gunstiger is dan die van een conventionele versie van hetzelfde model. De BMW iX3 biedt ruim 30% voordeel ten opzichte van de BMW X3 sDrive 20d bij een gemiddeld Europees stroomverbruik tijdens de gehele gebruiksfase van de auto. Als de BMW iX3 altijd wordt geladen met groene elektriciteit, dan is het voordeel ongeveer 60%.” BMW eDrive technologie De iX3 is de eerste puur elektrische SUV van BMW én het eerste model met de vijfde generatie van de BMW eDrive technologie. BMW: “Deze komt vanaf 2021 ook in de BMW i4 en BMW iNEXT en omvat een volledig nieuw ontwikkelde aandrijvingscomponent en een hoogvoltagebatterij met de nieuwste celtechnologie.” Shenyang, China In 2020 is de BMW X3 het eerste model van BMW dat leverbaar is met zowel een conventionele aandrijflijn met een verbrandingsmotor (benzine of diesel) als met een plug-in hybride en een volledig elektrische aandrijflijn. De productie van de BMW iX3 is in handen van de joint venture BMW Brilliance Automotive in Shenyang, China. Het bericht Elektrische BMW iX3 (2020): dit kunnen we al vertellen verscheen eerst op ZERauto.nl .
Hoge scores Het onafhankelijk crashtestinstituut Euro NCAP (European New Car Assessment Program) heeft de veiligheid van de MG ZS EV uitgebreid getest? Hoe? Simpel: door hem vol te hangen met sensoren en vol op een betonblok te rijden. Das wel zo effectief. De scores zijn opvallend hoog. De punten Wat zeggen we: verrassend hoog! De score voor de bescherming van volwassen inzittenden komt uit op 90 procent en die van inzittende kinderen 85 procent. Op het onderdeel ‘Safety Assist’ scoort de MG ZS 70 procent. Voor de bescherming van omstanders (fietsers en voetgangers) krijgt de MG ZS EV een score van 64 procent. Het gevolg: de MG ZS EV krijgt de maximale veiligheidsbeoordeling van liefst 5 sterren! Dus ja: de MG ZS EV is veilig. Heel veilig zelfs. Botspreventietechnologie Het onafhankelijk crashtestinstituut Euro NCAP test de veiligheid van nieuwe auto’s al sinds 1997 aan de hand van uiteenlopende criteria. Behalve het testen van de fysieke veiligheid van nieuwe auto’s in verschillende gesimuleerde botsingen, test en beoordeelt de organisatie ook botspreventietechnologie . Dat laatste onderdeel wordt steeds belangrijker in de nieuwe tests die Euro NCAP uitvoert. vijfsterren-rating Frank Meijer, directeur Sales & Marketing MG Motor Europe zegt hierover: “We zijn erg trots dat wij van Euro NCAP deze vijfsterren-rating hebben ontvangen. Dat de MG ZS EV de eerste elektrische SUV in het B-segment met deze veiligheidsbeoordeling is, zet een hoge standaard voor de elektrische auto-industrie. Ons moederbedrijf, SAIC Motor, is de nr. 7-autofabrikant ter wereld en produceert meer de zeven miljoen auto’s per jaar. Hierbij heeft veiligheid altijd de hoogste prioriteit.” Het bericht Hoe veilig is de Chinese MG ZS EV eigenlijk? verscheen eerst op ZERauto.nl .
Elektrificatie-offensief Opel zet vol in op geëlektrificeerde modellen. Niet alleen met plug-in hybrides als de Grandland X Hybrid en Grandland X Hybrid4. Opel zet ook in op batterij-elektrische auto’s, denk maar aan de Ampera-e en Corsa-e. In de toekomst komt daar nog een Mokka-e bij. De eerste elektrische bedrijfswagen, de Opel Vivaro-e, komt in de loop van 2020. Volledig elektrische versies van de Combo Life, Combo Cargo en Zafira Life volgen in 2021. Vanaf 2024 is er van alle Opels een geëlektrificeerde versie. Benzine + elektro De nieuwe Opel Grandland X Hybrid – een plug-in hybride die vanaf voorjaar 2020 in de showroom staat – heeft een 1,6-liter turbobenzinemotor en een elektromotor die gekoppeld is aan een achttraps automaat. Het systeemvermogen van deze PHEV-aandrijflijn komt uit op 224 pk (165 kW) met een maximumkoppel van 360 Nm. Tijdens het afremmen wordt energie teruggewonnen en opgeslagen in het accupakket. Elektrische range Over dat accupakket gesproken: Opel installeert onder de achterbank een 13,2 kWh lithium-ion accupakket. In de rijmodus Electric de Grandland X Hybrid 57 kilometer (WLTP) volledig elektrisch afleggen. Volgens Opel is dat fors meer dan de 35,6 kilometer die Nederlanders gemiddeld per dag rijden en meer dan het dubbele van de gemiddelde woon-werkafstand van 22,6 kilometer in ons land (cijfers volgens CBS). Laadtijd En hoe zit het dan met laadtijden? Die is afhankelijk van de laadsnelheid. De oplaadtijd van de standaard 3,7 kW-lader is nog niet bekend. Met de optionele 7,4 kW-lader is het mogelijk om de batterij in minder dan twee uur volledig op te laden. LEES OOK: Bijtelling-stress: deze elektrische auto’s zijn nog dit jaar leverbaar met 4% bijtelling Hybrid en Sport Naast Electric heeft de Grandland X Hybrid nog twee rijmodi: Hybrid en Sport. In Hybrid kiest de Opel voor de efficiëntste aandrijfvorm, terwijl in standje Sport alles op performance is gericht. In die Sport-stand accelereert de Grandland X Hybrid in 8,9 seconden naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 225 km/u. Het bericht Opel Grandland X Hybrid heeft voorwielaandrijving verscheen eerst op ZERauto.nl .
Bijtelling 2019 Eerst nog even de bijtellingspercentages van 2019 en die van 2020 op een rij. Voor waterstofauto’s geldt in 2019 een percentage van 4 procent bijtelling, ongeacht de cataloguswaarde. Voor batterij-elektrische auto’s (BEV) reken je in 2019 alleen over de eerste 50.000 euro van de cataloguswaarde met 4 procent bijtelling. Kost je BEV bijvoorbeeld 60.000 euro, dan is er sprake van mixbijtelling: 1 tot 50.000 met 4 procent en 50.001 tot 60.000 euro met 22 procent. LEES OOK: Bijtelling 2020-2025 Bijtelling percentages 2019 Waterstof : 4% bijtelling CO2 0 gram : 4% bijtelling (tot 50.000 euro) CO2 meer dan 0 gram : 22% bijtelling “4 procent bijtelling of 8 procent bijtelling, hoe erg ga je dat voelen in je portemonnee?” Bijtelling 2020 In 2020 stijgt het bijtellingspercentage van emissievrije auto’s naar 8 procent. Voor waterstofauto’s is de cataloguswaarde niet van belang. Voor batterij-elektrische auto’s (BEV) reken je in 2020 alleen over de eerste 45.000 euro van de cataloguswaarde met 8 procent bijtelling. Kost je BEV bijvoorbeeld 75.000 euro, dan is er sprake van mixbijtelling: 1 tot 45.000 met 8 procent en 45.001 tot 75.000 euro met 22 procent. LEES OOK: CEO Mazda over accupakketten: “Als mensen zich dit nu eens realiseren” Bijtelling percentages 2020 Waterstof : 8% bijtelling CO2 0 gram : 8% bijtelling (tot 45.000 euro) CO2 meer dan 0 gram : 22% bijtelling Hoeveel ga je dan meer betalen? Een bijtellingspercentage staat voor vijf jaar vast vanaf de dag dat de auto op kenteken is gezet. Komt je BEV dus vóór 1 januari 2020 op kenteken, dan profiteer je van 4 procent. Bij registratie vanaf 1 januari 2020 of later is dat 8 procent voor de komende vijf jaar. Praten we hier over een groot prijsverschil? Hoogte bijtelling voor iedereen anders Allereerst is het belangrijk om te weten dat iedereen een ander bedrag voor bijtelling betaalt. De hoogte van de bijtelling is namelijk afhankelijk van de waarde van je auto en van je inkomen en de belastingschaal. We gaan in onderstaande rekenvoorbeelden even uit van 37,35 procent loonbelasting. Rekenvoorbeeld Tesla Model 3 Als rekenvoorbeeld pakken we eerst even de Tesla Model 3 , de bestverkochte BEV van Nederland. Nog nooit registreerde Tesla in Nederland zoveel auto’s als in 2019, omdat veel mensen willen profiteren van 4 procent bijtelling. Maar wat als je een Tesla Model 3 nu pas na 31 december 2019 op kenteken krijgt en je 8 procent moet bijtellen? Ga je dat heel erg voelen in de portemonnee? Rekenvoorbeeld Tesla Model 3 Standard Range Plus – 4 procent bijtelling Fiscale prijs : 48.980 euro Loonbelasting : 37,35 procent Bijtellingstarief : 4 procent Rekensom : 48.980 x 0,04 = 1.959,20 euro 1.959,20 x 0,3735 = 731,76 euro Bijtelling per maand : 60,98 euro netto maandelijkse bijtelling Rekenvoorbeeld Tesla Model 3 – 8 procent bijtelling Fiscale prijs: 48.980 euro Loonbelasting : 37,35 procent Bijtellingstarief : 8 procent en 22 procent Rekensom : 45.000 x 0,08 = 3.600 euro 3.980 x 0,22 = 875,60 euro 4.475,60 x 0,3735 = 1671,63 euro Bijtelling per maand : 139,30 euro netto maandelijkse bijtelling MG ZS EV En hoe zit het dan met de eveneens populaire MG ZS EV ? Dit is een van de voordelige batterij-elektrische auto’s die je in 2019 kunt kopen. Blijft deze elektrische SUV ook in 2020 aantrekkelijk? Rekenvoorbeeld MG ZS EV – 4 procent bijtelling Fiscale prijs : 30.985 euro Loonbelasting : 37,35 procent Bijtellingstarief : 4 procent Rekensom : 30.985 x 0,04 = 1.239,40 euro 1.239,40 x 0,3735 = 462,92 euro Bijtelling per maand : 38,57 euro netto maandelijkse bijtelling Rekenvoorbeeld MG ZS EV – 8 procent bijtelling Fiscale prijs : 30.985 euro Loonbelasting : 37,35 procent Bijtellingstarief : 8 procent Rekensom : 30.985 x 0,08 = 2.478,80 euro 2.478,80 x 0,3735 = 925,83 euro Bijtelling per maand : 77,15 euro netto maandelijkse bijtelling Het bericht Bijtelling: 4 procent VS 8 procent, hoeveel ga je meer betalen? verscheen eerst op ZERauto.nl .