Nieuws

Eén op de tien auto’s elektrisch in 2020

Autoverkoop neemt af De verwachting is dat er volgend jaar 425.000 nieuwe auto’s verkocht zullen worden. Dat zou betekenen dat de verkoop iets afneemt ten opzichte van de verwachting van dit jaar, die ligt namelijk op 430.000 auto’s. De totale verkoop van auto’s lijkt dus wat af te nemen, maar de vraag naar elektrische auto’s blijft wel groeien. Voor het jaar 2019 werd verwacht dat er 28.000 elektrische auto’s verkocht zouden worden. In november zijn er al 39.000 nieuwe elektrische auto’s verkocht. Behoorlijk wat meer dus dan verwacht. De vraag is of deze trend zich volgend jaar blijft voortzetten. De stijging heeft te maken met de gunstige bijtelling voor elektrische auto’s. Met ingang van 1 januari 2020 verandert die van vier naar acht procent. Echter blijft de elektrische auto met acht procent nog steeds relatief aantrekkelijk voor zakelijke rijders. Tesla het populairst Inmiddels zijn er al heel wat automerken die elektrische auto’s op de markt hebben. Ook volgend jaar staan er weer veel modellen te wachten om de showrooms te betreden. De Tesla Model 3 lijkt in 2019 de populairste elektrische auto te zijn. In de maand november was de  Tesla Model 3  zelfs het meest geregistreerde model. Na de Tesla Model 3 volgt zijn oudere broer Tesla Model S als populairste auto. Verder komen we in de top vijf de Nissan Leaf, Volkswagen e-Golf en de BMW i3 tegen. Elektrische auto haalt de dieselauto in In 2020 zal de elektrische auto nog niet de benzineauto hebben ingehaald, voor wat betreft verkoopcijfers. Maar wellicht wel dieselauto’s. De verkoop van dieselauto’s daalt namelijk. De dieselauto wordt vooral gekocht voor de rijder die veel kilometers maakt. Diesel is namelijk goedkoper dan benzine. De elektrische auto werd nog niet gezien als een auto waar je makkelijk veel kilometers mee aflegt. Echter blijft de techniek zich verbeteren en er komen steeds meer elektrische auto’s op de markt die gemakkelijk 400 kilometer afleggen op een volle accu. Daardoor wordt de elektrische auto met z’n lage bijtelling steeds aantrekkelijker voor de zakelijke rijder. Een elektrische auto is wel duurder in aanschaf, maar de kilometerprijs ligt veel lager. Daar staat tegenover dat de autoverzekering van een elektrische auto wel weer duurder is. De premie voor de autoverzekering ligt hoger, omdat een elektrische auto duurdere onderdelen heeft en een hogere aanschafwaarde. Het bericht Eén op de tien auto’s elektrisch in 2020 verscheen eerst op ZERauto.nl .

13 december 2019

Bijtelling-stress: deze elektrische auto’s zijn direct leverbaar met 4% bijtelling

Elektrische auto’s populair Elektrisch rijden is niet meer te stoppen, dat is nu wel duidelijk. Het is enorm populair, want het is lokaal schoon, comfortabel en modieus. Er zijn in 2019 al ruim 20.000 Tesla ’s Model 3 op kenteken gezet en er komt nog een gigantische bootlading aan dit jaar. Maar de gunstige bijtellingsregeling is waarschijnlijk de voornaamste reden voor het succes van de elektrische auto dit jaar. Ook andere merken leggen daarom hun boot vol elektrische auto’s nog voor het eind van het jaar aan Nederlandse wal aan. Zo komen er bijvoorbeeld 3.000 elektrische MG ’s onze kant op, waarvan er naar schatting nog dik 1.700 op kenteken gaan in 2019. 4% bijtelling Vanaf 1 januari 2020 gaat de bijtelling voor elektrische auto’s van de zaak dus fors omhoog, naar 8%. Daarvoor moet je dus je elektrische auto op kenteken hebben gezet. Maar dat is voor velen een probleem. Er zijn namelijk op dit moment weinig elektrische auto’s leverbaar. Sommige modellen van merken zijn simpelweg uitverkocht of introduceren pas volgend jaar een elektrisch model. Wil je toch dit jaar nog een elektrische auto, zodat je vijf jaar lang maar 4% bijtelling hoeft te betalen? Je hebt keuze uit deze modellen: Renault ZOE Bij Renault loopt de productie van de ZOE op volle toeren. “We kunnen gewoon leveren, nu bestellen is rijden in december”, aldus Janet Richter, Directeur Communicatie Renault Nederland in gesprek met AutoRAI.nl/ZERauto.nl In 2013 komt Renault met de eerste ZOE op de markt. Deze elektrische hatchback haalt zo’n 150 kilometer op een enkele acculading, indrukwekkend voor die tijd. Ook bij de Fransen zie je dat ervaring en een groter accupakket zijn vruchten afwerpt. De nieuwe ZOE haalt bijvoorbeeld al 395 kilometer (WLTP) op een enkele acculading. Nissan LEAF De Nissan LEAF is een bekend gezicht in Nederland en is ook nog tot diep in december leverbaar. “Zowel de LEAF 40 kWh als de LEAF e+ 62 kWh is nog leverbaar in december”, laat Judith Stolwijk, Communications Manager Nissan Nederland, aan ons weten. Elektrisch rijden is niets nieuws voor Nissan. In 2010 brengen de Japanners al de volledig elektrische LEAF op de Nederlandse markt. De nieuwe Nissan LEAF e+ haalt 385 kilometer op een enkele acculading volgens de WLTP-test. Tesla Model 3 Tesla heeft een groot voordeel. De Amerikanen hebben de productie van de Model 3 al een tijdje op volle toeren draaien. Er rollen iedere week 7.000 Model 3’s van de band in de Tesla Fremont fabriek in Californië. Ze kunnen de vraag dus goed aan. Naast de Model 3 zijn ook de duurdere Model S en Model X nog direct leverbaar, al lijkt de Model 3 nu de voorkeur te hebben van leaserijdend Nederland. MG ZS EV Het herboren automerk MG komt op het juiste moment terug op de markt. In een exclusief interview met AutoRAI.nl/ZERauto.nl  laat Frank Meijer, Head of Sales & Marketing bij MG Motor Europe weten: “Er zijn ruim 3.000 auto’s onderweg naar Nederland.” Opel Ampera-e Bij Opel ben je ook op het juiste adres. De Ampera-e is per direct uit voorraad leverbaar. Volgens de WLTP-testnorm kan de Ampera-e 423 kilometer afleggen. Voor de zakelijke rijder die lange afstanden moet overbruggen dus een prima optie. Audi e-tron De Audi e-tron 50 was binnen twee maanden uitverkocht in Nederland. Gelukkig heeft Audi begin december laten weten voor het eind van het jaar meer e-tron’s richting Nederland te sturen. De elektrische Audi e-tron 50 heeft een 71 kWh accu en een bereik van 300 kilometer (WLTP). Jaguar I-PACE De I-PACE beleefde eind 2018 zijn introductie in Nederland. In hoog tempo werden ze op kenteken gezet. De I-PACE is ook dit jaar weer leverbaar in de decembermaand. De Jaguar beschikt over een 90 kWh batterij en is via een 100 kW DC-laadpunt in 40 minuten op te laden. Snel is hij ook: in slechts 4,8 seconden schiet je naar de 100 km/u. Volkswagen e-Golf Volkswagen is met een groot elektrisch offensief bezig en komt volgend jaar met de ID.3. De e-Golf is echter nu al leverbaar. De e-Golf heeft een actieradius van 230 kilometer (WLTP) en is standaard uitgerust met een verwarmbare voorruit, spraakbediening en 16-inch lichtmetalen velgen. BMW i3 Bij BMW is de i3 Executive Edition direct uit voorraad leverbaar. Deze luxe uitvoering heeft breedbeeld navigatie, achteruitrijcamera, stoelverwarming en 20-inch lichtmetalen wielen. De actieradius van deze trendy elektrische auto is 260 kilometer (WLTP). Smart EQ Fortwo, EQ Fortwo Cabrio en EQ Forfour “De Smart EQ Fortwo, EQ Fortwo Cabrio en EQ Forfour zijn alleen nog uit voorraad leverbaar”, aldus Lydia Altena, PR Manager Mercedes-Benz Cars in gesprek met AutoRAI.nl/ZERauto.nl. Let wel: dit zijn uitlopende modellen dus de voorraad is beperkt. De vernieuwde elektrische Smart-modellen staan vanaf begin 2020 in de showroom. Lees ook:  Bijtelling 2020-2025: Dit ga je betalen   Het bericht Bijtelling-stress: deze elektrische auto’s zijn direct leverbaar met 4% bijtelling verscheen eerst op ZERauto.nl .

13 december 2019

CEO Mazda over accupakketten: “Als mensen zich dit nu eens realiseren”

‘Once in a century transformation’ “De auto-industrie ondergaat met de opkomst van de batterij-elektrische auto een ‘once in a century transformation’, maar je moet het wel nuchter bekijken”, stelt Hirose. “De benzine- en dieselmotor is nog lang niet afgeschreven. Bovendien rijdt 40 procent wereldwijd nog in auto’s met een verbrandingsmotor of een hybride aandrijflijn (benzine + elektro) in 2050.” “Tijdens de productie van een batterij komt er veel CO2 vrij.” BEV’s zijn geen CO2-vrije voertuigen Hij vervolgt: “Door de opkomst van de BEV is er voorlopig geen mogelijkheid om op een andere aandrijfvorm in te zetten. Maar weet wel: BEV’s zijn geen CO2-vrije voertuigen. Hoe groter het accupakket, hoe groter de CO2-voetafdruk. Tijdens de productie van een batterij komt er veel CO2 vrij.” De cijfers Hirose-san noemt ook cijfers: “Voor een accupakket met een actieradius van 500 kilometer komt er evenveel CO2 vrij als een dieselauto over een gereden afstand van 80.000 kilometer produceert. Met een batterij van 35,5 kWh is dat 32.000 kilometer. Daardoor ligt het CO2-omslagpunt van de MX-30 met 35,5 kWh accu en ongeveer 200 kilometer range veel lager. Als de CO2-uitstoot tijdens productie van batterijen afneemt, dan kunnen we capaciteit van batterijen vergroten. Op dit moment zien wij 35,5 kWh als de ideale accucapaciteit. Een groot voordeel is dat het accupakket in Japan wordt gemaakt bij Panasonic. Daardoor hebben we korte lijntjes met onze fabriek en dat scheelt weer CO2.” LEES OOK ONS INTERVIEW MET MAZDA EUROPE CEO 47 kilometer Volgens de topman legt de gemiddelde bestuurder van een batterij-elektrische auto per dag niet meer dan 47 kilometer af. Dan volstaat volgens Mazda een range van dik 200 kilometer. “Op dit moment zien wij 35,5 kWh als de ideale accucapaciteit.” Platform met Toyota De Mazda MX-30 is de eerste batterij-elektrische auto van Mazda. “Deze auto hebben we zelf ontwikkeld op basis van het aangepast platform van de CX-30. Deze auto heeft dus niets te maken met de joint-venture die we hebben met Toyota waarbij we samen een EV-platform ontwikkelen. Voor de invulling van dit platform kiezen elk een eigen weg. We ontwikkelen een platform samen, maar de invulling van het accupakket bepalen we helemaal zelf.” B-segment BEV En heeft Mazda een kleinere BEV nodig in het B-segment? “Om rond 2025 te voldoen aan de CO2-eisen moet het volume van BEV’s groeien in de line-up van Mazda. We zijn genoodzaakt om een auto in die categorie uit te brengen, maar op dit moment zijn er nog geen plannen voor. Maar dat we met meer BEV’s moeten komen, staat vast.” Well-to-wheel-principe Mazda kijkt dus vooral naar het complete plaatje. Het zogeheten well-to-wheel-principe: de ecologische voetafdruk van een auto als de productiekosten van de auto én de gebruikte energie worden meegerekend. Mazda poogt in zijn handelen een zo laag mogelijke CO2-impact te realiseren. Volgens Hirose kunnen we veel leren van Noorwegen, op dit moment wereldleider in BEV’s. “Het land laat zien hoe we het met betrekking tot energie-opwekking moeten aanpakken”, zegt hij. Het bericht CEO Mazda over accupakketten: “Als mensen zich dit nu eens realiseren” verscheen eerst op ZERauto.nl .

13 december 2019

Autotest – Peugeot e-2008 (2020), ook zonder lage bijtelling interessant?

Benzine, diesel en elektrisch De nieuwe Peugeot 2008, die medio 2020 in ons land te koop zal zijn, laat zien hoe de ontwikkelingen vorm krijgen. De kleine SUV krijgt drie aandrijflijn: benzine, diesel en elektrisch: volledig en hybride. Waarbij de producent verwacht dat de komende jaren ongeveer 40 procent van de kopers kiest voor de diesel, 10 tot 15 procent voor elektrisch en de rest voor een benzinemotor. Elektrische variant veel duurder De benzine- en dieselversies van de Peugeot 2008 trekken in ons land vooral particuliere kopers aan. Zouden die echt overstappen op de (veel duurdere) elektrische variant? De e-2008 staat voor zo’n 41.000 euro in de prijslijst, waar de benzineversie al voor iets minder dan 26.000 euro te koop is. De hybridevariant komt in een later stadium beschikbaar, die laten we dus even buiten beschouwing. “Omdat de e-2008 wat zwaarder is door de batterij, ligt ie net iets stabieler op de weg.” Lang en indrukwekkend De diverse varianten in aandrijflijnen doen qua uitrusting niets voor elkaar onder, al kun je natuurlijk wel voor verschillende uitvoeringen kiezen. De lijst aan veiligheidssystemen en moderne technische voorzieningen is lang en indrukwekkend. Omdat de e-2008 wat zwaarder is door de batterij, ligt ie net iets stabieler op de weg, maar dat soort verschillen is te subtiel om echte waarde aan te hechten. Productierijp Waar de versies met conventionele motoren al productierijp zijn, worstelt Peugeot nog met de ontwikkeling van de elektrische variant. Bij de introductie in Zuid-Frankrijk waren wel pre-productie modellen beschikbaar, maar zonder de uitgebreide lijst met veiligheidsvoorzieningen. Voor het optimaliseren van de software is ook nog wel wat tijd: de e-versie bereikt pas in de late lente van 2020 de markt. “De ontwikkeling van het CMP-platform heeft wat gekost, ongeveer 1 miljard euro, maar dan heb je ook wat.” 1 miljard euro De fraaie SUV, in de stijl die Peugeot de laatste jaren zoveel successen heeft gemaakt, is gebouwd op het zogenaamde CMP-platform. De ontwikkeling heeft wat gekost, ongeveer 1 miljard euro, maar dan heb je ook wat. Het is schaalbaar en daarmee geschikt voor vele modellen in vele varianten en talloze maten. En je kunt er dus alle aandrijflijnen op kwijt: van benzine en diesel tot PHEV en batterij-elektrisch (BEV). Na de 100 procent elektrische DS 3 Crossback E-Tense, Peugeot e-208 en Opel Corsa-e introduceert Groupe PSA zijn vierde BEV: de Peugeot e-2008. In de praktijk blijkt dat een zeer volwassen elektrische crossover.   Heel volwassen en scherpe lijnen De Peugeot (e-)2008 herkennen is vrij simpel: het model heeft mooie, vlot ogende vormgeving, strakke lijnen. Het design kennen we sowieso al van andere varianten. Peugeot rust het elektrische versie uit met een in carrosseriekleur gespoten grille, een blauwgroen logo en diverse e-badges. Het oplaadpunt van de batterij is verstopt achter het tankklepje, wel zo vertrouwd. Afgezien van het e-badge oogt de e-2008 gewoon als de nieuwe 2008. Modern, vooral heel volwassen en een stuk scherper van lijn ten opzichte van de vorige generatie 2008. Het is ook een ruime auto: 4.30 meter lang, wielbasis 2,60 meter (geeft ruimte achterin) en een bagageruimte van 434 liter (ook voor de elektrische). “De ingrediënten van de nieuwe Peugeot e-2008 klinken vertrouwd.” Actieradius De voordelen van samenwerking laten zich nadrukkelijk gelden: de ingrediënten van de nieuwe Peugeot e-2008 klinken dan ook vertrouwd, de aandrijflijn van de e-2008 is namelijk ook te vinden in de e-208, Corsa-e en DS 3 Crossback E-Tense. We praten hier over een 136 pk en 260 Nm sterke elektromotor en een lithium-ion accupakket met een capaciteit van 50 kWh. De actieradius van de e-2008 komt op papier (WLTP) uit op 310 kilometer. Reisgemiddelde Overigens legt de Peugeot e-208 30 kilometer meer af op dezelfde accucapaciteit. De DS 3 Crossback E-Tense komt 320 kilometer ver. Door de iets minder efficiënte stroomlijn van een SUV lever je wat aan kilometers in, maar er blijft nog altijd genoeg range over. Sterker nog: meer dan genoeg voor het Europese dagelijkse reisgemiddelde van ongeveer 45 kilometer. Peugeot e-2008 opladen Opladen kan op diverse manieren, bijvoorbeeld via het normale stopcontact, via een laadstation of met een snellader (tot 100 kW). Met een conventioneel stopcontact duur het volledig opladen van de batterij 16 uur. Voor een laadstation (wallbox of laadpaal) geeft Peugeot de volgende laadtijden op: 5 uur en 15 minuten met driefase aansluiting (11 kW) of 8 uur bij een éénfase aansluiting (7,4 kW). Met een snellader is de batterij in 30 minuten tot 80 procent opgeladen. Dat is acceptabel, want zo kun je na het nuttigen van een kopje koffie en een knapperige croissant alweer kilometers verder rijden. Gedurende 8 jaar of 160.000 kilometer wordt een minimale laadcapaciteit van 70% van het accupakket gegarandeerd. “Na het nuttigen van een kopje koffie en een knapperige croissant bij een snellader kun je kilometers verder rijden.” Drie rijmodi De Peugeot e-2008 heeft drie rijmodi waarmee de bestuurder het karakter van de auto aan de rijomstandigheden kan aanpassen. Er is keuze uit Sport, Normal en Eco. Volgens Peugeot is Normal de ideale modus voor dagelijks gebruik. In Eco gaat alles in de spaarstand voor een optimale actieradius. In Sport is actieradius minder van belang en staat alles op scherp voor de beste prestaties. In deze modus sprint de e-2008 in 8,5 seconden naar 100 km/u.  Twee remmodi Naast drie rijmodi installeert Peugeot ook twee remmodi. Door activering van de Brake-modus (afremmen op de motor) hoef je het rempedaal minder vaak in te trappen. De auto remt zodoende op de elektromotor en wint ook energie terug. Er is keuze uit twee remmodi. Standje ‘gemiddeld’ geeft een remgevoel dat vergelijkbaar is met dat van een auto met verbrandingsmotor. In standje ‘sterk’ remt de auto gecontroleerd af met behulp van het gaspedaal. Ook wel one-pedal-driving genoemd. En hoe rijdt dat dan? De e-2008 rijdt verrassend comfortabel. Logischerwijs is de auto ook stil, al klinkt er bij ‘volstroom’ wel een bescheiden zoem, inherent aan de elektromotor. Ook de benzinemotoren, wij reden diverse varianten, kan je overigens ‘stil’ noemen. Kopers kunnen kiezen uit een 1.2-liter driecilinder met vermogens van 100, 130 of 155 pk en twee viercilinder diesels met 100 of 130 pk. De zwaardere motoren hebben standaard een soepel functionerende achttraps automaat, de lichtere versies een gemakkelijk handgeschakelde zesbak. “Als bestuurder heb je zelf invloed op het bereik: wie zich beheerst komt verder.” Instant koppel In de elektrische variant kun je kiezen uit verschillende instellingen, waarbij afhankelijk van het gevraagde vermogen meer of minder stroom wordt bespaard. Zo heb je als bestuurder zelf invloed op het bereik: wie zich beheerst komt verder. Uiteraard heb je ook hier instant koppel vanaf stilstand, dat rijdt bijzonder prettig. Helemaal als je vooraan bij een stoplicht staat. De ruimte aan boord is in orde. Ook achterin is het goed uit te houden, maar de beste plek in de e-2008 is toch wel achter het stuur.  iCockpit Vooral het zeer compacte afgevlakte stuurwiel valt op. Dit fijne stuur maakt onderdeel uit van het iCockpit-concept dat Peugeot al jaren met succes toepast in vrijwel al zijn modellen. Je moet er overigens wel fan van zijn, want je kijkt wél of juist niét prettig over het stuur naar de digitale klokkenwinkel met 3D-weergave. Even proefzitten bij de dealer dus hoe je dit zelf ervaart. De afwerking van het interieur is van hoog niveau, met centraal op het dashboard een fors 10-inch HD-touchscreen. Naar wens heeft de e-2008 zelfs alcantarabekleding in ruitpatroon en fraaie gele stiksels. De gebruikte materialen stralen kwaliteit uit. “Je moet wel fan van de iCockpit zijn.” En wat kost de Peugeot e-2008? Voor een DS 3 Crossback E-Tense betaal je 43.190 euro, voor de Hyundai Kona Electric met 449 kilometer actieradius 41.595 euro en voor een Kia e-Soul (452 kilometer) 42.995 euro. De Peugeot e-2008 zit hier met 40.930 euro ver onder, maar heeft ook de kleinste actieradius. Voor een reguliere Peugeot 2008 met benzinemotor betaal je overigens minimaal 25.760 euro. Het prijsverschil tussen een benzineversie en BEV-variant bedraagt dus zo’n 15 mille. Er is keuze uit drie varianten: Peugeot e-2008 Active – 40.930 euro Peugeot e-2008 Allure – 43.430 euro Peugeot e-2008 GT – 46.630 euro Bijtelling Peugeot e-2008 Op basis van de verwachte loonbelasting- en bijtellingstarieven in 2020 van respectievelijk 37,35 procent en 8 procent (22 procent voor het gedeelte van de fiscale prijs inclusief opties boven 45.000 euro), betaal je voor de Peugeot e-2008 het volgende aan bijtelling per maand: Peugeot e-2008 Active – 99 euro Peugeot e-2008 Allure – 106 euro Peugeot e-2008 GT – 116 euro   Conclusie We richten onze pijlen vooral even op de elektrische variant: in deze vorm (SUV) zijn ze nog beperkt beschikbaar. Wat we mogen stellen: de nieuwe Peugeot e-2008 is een comfortabele, zeer volwassen elektrische crossover die in Nederland vooral het hart van de zakelijk rijder op hol zal brengen. En daarmee boort Peugeot dus een grotere doelgroep aan dan voorheen voor dit segment. Voor de particulier is zo’n BEV simpelweg nog te duur, iets wat ook geldt voor de modellen van DS, Hyundai en Kia. Bijtelling is voorlopig key voor het succes van de batterij-elektrische auto in Nederland. Weet wel dat de Peugeot van gelijkwaardig geprijsde concurrenten kleinste actieradius heeft. Daarnaast is er ook nog een MG ZS EV met 44,5 kWh lithium-ion batterij en 263 kilometer range (WLTP). Die is met 30.985 euro nog scherper geprijsd. Toch durven we te zeggen dat de e-2008 een groep kopers zal vinden, een goed product verkoopt nu eenmaal zichzelf. “Een goed product verkoopt nu eenmaal zichzelf.” Marktintroductie Peugeot e-2008 De elektrische e-2008 staat rond de zomer van 2020 bij de Nederlandse dealers. Dat is iets later dan de benzine- en dieselversies van de nieuwe Peugeot 2008. Die zijn al begin 2020 bij de dealers te vinden. Het bericht Autotest – Peugeot e-2008 (2020), ook zonder lage bijtelling interessant? verscheen eerst op ZERauto.nl .

11 december 2019

Wat zijn de voordelen van Apple CarPlay?

Wat is Apple CarPlay? Apple CarPlay is een besturingssysteem van Apple dat bepaalde applicaties van je iPhone op het multimediasysteem van de auto toont. Daarvoor dien je de iPhone met een kabel op een USB-poort van de auto aan te sluiten, al zijn er ook modellen die draadloos met CarPlay verbinden. Via het multimediasysteem kun je vervolgens diverse applicaties bedienen. Apple begon aan het begin van het decennium met de ontwikkeling van CarPlay en bracht in eerste instantie iPod Auto uit. Een applicatie waarmee je – zoals de naam al aangeeft – je iPod of iPhone met de auto kon verbinden. Helaas voor Apple sloeg dit niet aan. Het duurde vervolgens nog enkele jaren voordat een volledig werkende versie van Apple op de markt verscheen. Eerste auto met Apple CarPlay Wat denk je dat het allereerste automerk is dat Apple CarPlay volledig omarmde? Volkswagen? BMW? Toyota? Nee, het was notabene Ferrari dat in 2014 de FF voorzag van Apple CarPlay, waarna Mercedes-Benz en Volvo snel volgden. Enkele jaren later is Apple CarPlay niet meer weg te denken uit auto’s. Sterker nog, bij steeds meer autofabrikanten is Apple CarPlay de vervanger van de traditionele, ingebouwde navigatie. Grote kans dat jouw nieuwe auto voorzien is van een multimediasysteem zonder navigatiesoftware. De voordelen Navigatie via het mobiele netwerk van bijvoorbeeld je iPhone XS biedt meerdere voordelen. De navigatiesoftware is namelijk altijd up-to-date dankzij de internetverbinding en data van andere gebruikers, waardoor die razendsnel een alternatieve route berekent. Het is dan ook goed mogelijk dat bijvoorbeeld Google Maps eerder een verkeersopstopping opmerkt dan het ingebouwde navigatiesysteem in de auto. Welke applicaties werken met Apple CarPlay? Steeds meer. Voor het navigeren kun je bijvoorbeeld gebruikmaken van Google Maps, Apple Kaarten of de applicaties van TomTom en Flitsmeister. Laatstgenoemde toont ook de flitsers langs de route. Verder kun je muziek afspelen via Spotify of geïnstalleerde radio-applicaties. Apple CarPlay kan zelfs Whatsapp-berichten of sms’jes voorlezen. Er zijn ook veel autofabrikanten die zelf applicaties ontwikkelen, waarmee je bijvoorbeeld een rittenregistratie kunt bijhouden of contact met de klantenservice kunt opnemen. De lijst met geschikte applicaties wordt langer en langer. Applicaties elektrische auto’s Er zijn relatief weinig applicaties voor elektrische auto’s die geschikt zijn voor Apple CarPlay. Gelukkig bieden verschillende bestaande applicaties uitkomst. Zo biedt Apple Kaarten de mogelijkheid om laadpunten te zoeken. Elektrische auto’s die op dit moment uitgerust zijn met Apple CarPlay zijn onder meer de Kia e-Niro, Hyundai Kona Electric, Nissan Leaf, Renault Zoe, Mazda MX-30, Peugeot e-208 en Opel Corsa-e. Geschikte iPhones Dan uiteraard de hamvraag, is elke iPhone geschikt voor Apple CarPlay? Nee, helaas niet. Alleen vanaf generatie 7 is een iPhone te koppelen. Ook de nieuwste toestellen, zoals de iPhone XR en iPhone XS Max zijn uiteraard geschikt. Heb je wel Apple CarPlay maar geen geschikte smartphone? Bekijk dan het actuele aanbod iPhones op mobiel.nl .         Het bericht Wat zijn de voordelen van Apple CarPlay? verscheen eerst op ZERauto.nl .

10 december 2019

Elon Musk rijdt met Tesla Cybertruck door Los Angeles

Tesla Cybertruck is gigantisch Tijdens de presentatie van de Tesla Cybertruck waren de afmetingen moeilijk in te schatten. Is hij nou echt zo groot, of lijkt het maar zo? Nu weten we het zeker: hij is gigantisch! Op zaterdagavond besloot Mr. Musk om zijn Tesla Model S P100D thuis te laten, en in plaats daarvan de Cybertruck te pakken. De bestemming? Het fancy sushi restaurant Nobu in Los Angeles. Onopvallend naar binnensluipen had kennelijk niet de prioriteit voor de rasondernemer. Over autopilot beschikt de Cybertruck nog niet. De pickup rijdt namelijk vol over een paaltje: https://zerauto.nl/wp-content/uploads/sites/2/2019/12/Cybertruck-LA-gespot.mp4 Interstate 405 Na het dinertje werd de Cybertruck op zaterdagavond nog op verschillende plekken gespot rondom Los Angeles. Bijvoorbeeld op de Los Angeles Interstate 405. Cybertruck in Malibu Ook in het hippe Malibu wordt de Cybertruck gespot. Hier demonstreert Musk het acceleratievermogen. Volgens Tesla sprint de Cybertruck in 2,9-seconden naar de 100 km/u. View this post on Instagram Can’t believe I saw the Tesla Cybertruck in person the other night! Did my best to shoot video but WOW. It’s absolutely massive in person and very quick but still polarizing in the looks department ?? #tesla #cybertruck #teslacybertruck A post shared by Andrew Villablanca (@avvblanc) on Dec 9, 2019 at 2:58pm PST Het bericht Elon Musk rijdt met Tesla Cybertruck door Los Angeles verscheen eerst op ZERauto.nl .

10 december 2019

Jaguar geeft I-PACE gratis meer range met update

WLTP-range blijft 470 kilometer Jaguar rust de I-PACE uit met een 90 kWh lithium-ion accupakket, goed voor een WLTP-range van 470 kilometer. Jaguar: “De nieuwe software-update vergroot niet de volgens de WLTP-cyclus vastgestelde actieradius, maar wel het praktijkbereik. Eigenaren van de I-PACE kunnen het batterijpakket tot 8 procent meer benutten, wat resulteert in een 8 procent grotere actieradius in de praktijk. Deze aanpassingen zijn doorgevoerd op basis van ervaringen opgedaan met de raceversie van de 100 procent elektrische I-PACE, de eTROPHY.” Dit zijn de aanpassingen: Gewijzigde koppelafgifte leidt tot verbeterde efficiëntie in de ECO-modus, permanente vierwielaandrijving is gebleven. Door aanpassingen aan het temperatuurmanagement sluiten de actieve lamellen in de grille vaker om de aerodynamica te optimaliseren. Dankzij een update opereert het batterijpakket op een lagere netspanning zonder de prestaties en betrouwbaarheid te beïnvloeden. Het recuperatiesysteem wint op een efficiëntere manier meer energie terug bij lagere snelheden om de actieradius te vergroten. Aangepaste algoritmes leiden tot een accuratere berekening van de daadwerkelijke actieradius, waarbij de rijstijl van de bestuurder een grotere rol speelt. Business Edition Van de Jaguar I-PACE bestaat nu ook een Business Edition. Die is bovenop de royale standaarduitrusting van de S- en SE-uitvoering uitgerust met DAB+, verwarmbare voorstoelen en premium vloermatten, terwijl het voordeel oploopt tot 8.700 euro. De Jaguar I-PACE Business Edition is per direct verkrijgbaar vanaf 73.900 euro. Volgens Jaguar is de uitvoering nog dit jaar te rijden. Het bericht Jaguar geeft I-PACE gratis meer range met update verscheen eerst op ZERauto.nl .

09 december 2019

Autoverzekering elektrische auto niet altijd duurder

Duurder in aanschaf Feit: een elektrische auto is in aanschaf vrijwel altijd duurder dan een auto met conventionele benzine- of dieselmotor. Het accupakket is namelijk een kostbaar element in een batterij-elektrische auto en dat drijft de prijs op. Als dit accupakket door een botsing beschadigt, dan kan dat resulteren in een prijzige reparatie. Aan de andere kant: autofabrikanten brengen extra verstevigingen aan rondom het accupakket om de batterij zo goed mogelijk te beschermen.Voor een auto met benzine- of dieselmotor geldt overigens hetzelfde: als de aandrijflijn van zo’n auto schade oploopt, dan kost dat ook veel geld. Het hangt dus echt van de schade af. De kans op een motorisch probleem met een elektrische auto is kleiner, omdat een elektromotor uit minder onderdelen bestaat. Ook een hogere premie? Betaal je voor een elektrische auto dan ook een hogere premie? Dat hoeft niet altijd zo te zijn, omdat elke verzekeraar verschillend naar een elektrische auto kijkt. Sommige verzekeraars zijn juist voorstander van elektrisch rijden, waardoor je voor een elektrische auto dezelfde premie betaalt als voor een niet-elektrische auto. Vaak is een kleinere, goedkopere elektrische auto niet heel veel duurder dan dezelfde auto met benzine- of dieselmotor. Voor duurdere elektrische modellen betaal je logischer wijs meer, net zoals je voor een duurdere benzine- of dieselauto meer premie betaalt. Vergelijk autoverzekeringen Het is belangrijk om in je zoektocht naar een goede autoverzekering diverse autoverzekeringen met elkaar te vergelijken. Er bestaan tegenwoordig handige websites waarop je de prijzen en voorwaarden van tot wel 30 autoverzekeraars met elkaar kunt vergelijken. Zo weet je altijd wat de beste deal is. vergelijk autoverzekeringen en je weet direct wat je voor het verzekeren van een elektrische auto moet betalen. Het bericht Autoverzekering elektrische auto niet altijd duurder verscheen eerst op ZERauto.nl .

09 december 2019