Stedelijke distributie De markt voor elektrisch aangedreven bedrijfswagens is nog betrekkelijk klein, maar dat gaat in 2020 snel veranderen. Er zijn meerdere fabrikanten die een elektrische bus hebben aangekondigd en dat is maar goed ook. Het is niet meer bij te houden hoeveel bezorgbusjes tegenwoordig rondrijden, omdat we massaal online winkelen. Elektrisch aangedreven bestelwagens voor de stedelijke distributie van goederen dragen bij om de luchtkwaliteit in onze steden te verbeteren. Opel is er vroeg bij met een elektrische bedrijfswagen, die natuurlijk ook ideaal is voor servicemonteurs en andere beroepsgroepen die met hun busje voornamelijk in de bebouwde kom rondrijden. 200 of 300 km De nieuwe Opel Vivaro-e wordt leverbaar in twee versies. De ene heeft een 50 kWh-batterij en een actieradius van 200 km, terwijl de versie met 75 kWh-batterij goed is voor een bereik van 300 km. De Vivaro met brandstofmotor is beschikbaar in drie lengtevarianten, met of zonder dubbele cabine. In welke varianten de elektrische Vivaro-e op de markt komt, is nog niet bekend. Evenals de prijs. Wat we wel weten: in 2021 komt er ook een elektrisch aangedreven Opel Combo, die iets compacter is dan de Vivaro. De Citroën Jumpy, Peugeot Expert en Toyota ProAce die vrijwel identiek zijn aan de Opel Vivaro, komen eveneens in 2020 met elektrische aandrijving op de markt. Het bericht Elektrische Opel Vivaro-e met twee batterijkeuzes verscheen eerst op ZERauto.nl .
Drie versies De range van de Regis Epic0 bestaat in eerste instantie uit een pick-up, een gesloten-bestelversie en een kipper. Alle drie zijn ze er als 11 kW- en 14 kW-uitvoering en in een 50 km/u en 75 km/u variant. Vanaf januari 2020 komt er nog een chassiscabine voor individuele opbouwwensen en als speciale koeltransport- en afvalcollectieauto. Laadvermogen Het laadvermogen van de Regis Epic0 komt uit op 700 kilogram. Het voertuig heeft een stalen cabine en een chassis van hoogwaardig staal, stellen de makers. De range (WLTP) bedraagt maximaal 170 kilometer voor de 50 km/u-variant of 130 kilometer (WLTP) voor de 75 km/u-versie. Opladen De Regis Epic0 heeft standaard een onboard lader met een laadcapaciteit van 3,7 kWh. Via een Type 2 Mennekes stekker is de LEV eenvoudig bij iedere laadpaal op te laden. Het opladen van een volledig lege batterij duurt ongeveer 5 uur (6 uur voor de Long Range-versie). Laden van 30% tot 80% neemt ongeveer een uur in beslag. Standaarduitrusting De Regis Epic0 heeft standaard centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, elektrisch bedienbare ramen en buitenspiegels, een audiosysteem met Android Auto en bluetooth en een verwarmde voor- en achterruit. Er is keuze uit de kleuren Bianco Luce (wit), Argento Lithio (grijs), Azzurro Led (blauw), Arancio Scintilla (oranje), Rosso Positivo (rood) en Verde Scheda (groen) Vanafprijzen exclusief BTW, rijklaarmaakkosten, recyclingbijdrage en legeskosten Regis Epic0 Pick-up 11 kW: vanaf € 25.950* Regis Epic0 Kipper 11 kW: vanaf € 26.850* Regis Epic0 Van 11 kW: vanaf € 27.350* Rolling the City De Regis Epic0 wordt in Nederland verkocht door Rolling the City, een Amsterdamse onderneming opgericht door Huib Stad, voormalig marketing directeur van KIA Motors Nederland. Het bedrijf richt zich op de ontwikkeling en distributie van LEVs, als oplossing voor stedelijke mobiliteitsuitdagingen. Het bericht Regis Epic0, elektrisch vervoer voor binnensteden verscheen eerst op ZERauto.nl .
Bijzonder excentriek De Kia e-Soul, je houdt ervan of niet. De auto valt direct op. Hij is groot, vierkant en het design is bijzonder excentriek. Over smaak valt te twisten, maar origineel is hij in ieder geval. Roep jij weleens dat auto’s teveel op elkaar lijken tegenwoordig? Lees dan vooral verder… Volledig elektrische variant De e-Soul is de opvolger van de Soul EV. Hij heeft een compleet nieuwe aandrijflijn die hij deelt met de Hyundai KONA Electric en Kia e-Niro. De Kia Soul is in het buitenland ook leverbaar met een traditionele benzinemotor, maar in Nederland is alleen de volledig elektrische variant te koop. We zijn nou eenmaal het land van de elektrische auto geworden. Actieradius Kia e-Soul De volledig elektrische e-Soul heeft geen grote grille aan de voorkant. In plaats daarvan komen we een laadklep tegen. De e-Soul is voorzien van een 64 kWh lithium-ion accupakket. Het resultaat? De e-Soul heeft een actieradius van 450 kilometer, conform de WLTP-norm. In onze praktijktest komt dit op zo’n 400 echte kilometers uit. Met andere woorden: de grote actieradius van de e-Soul is meer dan toereikend. Elektrisch koppel De e-Soul is snel. Veel sneller dan je zou verwachten van zo’n hoekige familieauto. Dankzij een 204 pk sterke elektromotor met 395 Nm koppel schiet de e-Soul onder de acht seconden naar de 100 km/u. Best leuk meegenomen voor zo’n grote gezinsauto. Bij het stoplicht ben je bijna altijd als eerste weg. Het moet een gek gezicht zijn voor je achterligger. Rijmodi Flink doorrijden is leuk, maar de actieradius lijdt er wel onder. Gelukkig zijn er verschillende rijmodi waaruit je kan kiezen. Via een knop op het middenconsole kan je kiezen uit Eco+, Eco en een Sport stand. In de Eco+ stand trekt de auto langzamer op, is de airco uitgeschakeld en kan de auto niet harder dan 90 km/u. Echt praktisch is deze stand dus niet, en alleen handig in noodgevallen. In de Eco stand werken alle functies normaal en is de e-Soul op zijn best. De auto is nog steeds behoorlijk snel, maar je vliegt niet iedere keer naar voren als je het pedaal met je kleine teen aanraakt. Daarvoor moet je de auto in de sportmodus zetten. Regeneratief remmen Via flippers achter het stuur kan je de mate van regeneratief remmen instellen. De auto remt dan af op de elektromotor. De energie die daar bij vrijkomt wordt opgeslagen in het batterijpakket. De e-Soul kan door het afremmen op de motor volledig tot stilstand komen. Het rempedaal is haast overbodig. Driver Only Je kan ook energie besparen door op de ‘driver only’ knop te drukken op het middenconsole. De airco of verwarming is dan enkel op de bestuurder gericht. Zo bespaar je veel kostbare energie. Je zit toch vaak alleen in de auto, waarom zou je dan de hele cabine verwarmen? Een slimme vondst en gedachte van Kia. Efficiënt opwarmen De e-Soul heeft ook stoel- en stuurverwarming. Dat klinkt wellicht als ‘stroomverslindende luxe’, maar dat is het niet. In de winter heb je namelijk genoeg aan deze vorm van verwarming. Door de stoel- en stuurverwarming warmt je lichaam helemaal op, en nog een stuk sneller ook. Deze functies hebben aanzienlijk minder stroom nodig om je op te warmen in vergelijking met traditionele luchtverwarming. Discotheek e-Soul Het speelse uiterlijk aan de buitenkant komt ook terug in het interieur. De auto is duidelijk gericht op jonge hippe en trendy mensen. In de deuren zitten verschillende LED-strips die lichtgeven in alle kleuren van de regenboog. De lichten springen aan wanneer de zon ondergaat. Deze discoverlichting komt ook onder het dashboard vandaan. Zo verandert het tapijt in de e-Soul in een heuse dansvloer. De lichten zijn, omwille van veiligheidsredenen, uiteraard niet bijzonder fel. Niet iedereen zal fan zijn van deze disco-toevoeging, maar in een wereld vol grijze auto-interieurs vrolijk je er toch van op. Of je het nou wilt of niet, je mondhoeken gaan toch iedere keer omhoog als de nacht valt en ‘Discotheek e-Soul’ haar deuren opent. Praktisch De Kia e-Soul is bijzonder praktisch. Hij is twintig centimeter korter dan zijn grote broer de e-Niro, maar voelt van binnen niet kleiner aan. De vierkante vormgeving zorgt voor een enorme ruimte aan de binnenkant. Er is dan ook geen gebrek aan hoofd- en beenruimte. Wanneer je de achterbank naar voren klapt, kan je de auto ook prima als verhuisbus inzetten. Veiligheid De e-Soul zit vol veiligheidsfuncties. Adaptieve cruise control, actieve dodehoekassistentie, vermoeidheidsherkenning en grootlichtassistentie, het zit er allemaal op. De systemen werken zeer goed. In de file kan de auto zelfs autonoom rijden. De auto bewaart dan automatisch afstand tot voorliggers. Bovendien blijft de e-Soul keurig binnen de lijnen van de rijstrook rijden. Laden Bij een 100 kW DC-snellaadstation kan de accu in 42 minuten van 20 tot 80 procent opladen. Deze snelheid is zeer netjes, maar er zijn inmiddels elektrische auto’s die dat sneller kunnen. Een Tesla kan met een laadsnelheid van 120 – 140 kW laden en de Porsche Taycan zelfs tot 270 kW. De e-Soul zal voornamelijk thuis of op het werk aan de laadpaal hangen. Thuisladen gaat echter niet heel snel. Aan boord van de Kia zit een 7,2 kW éénfaselader. In de praktijk betekent dit dat je ruim tien uur nodig hebt om de accu vol te laden. In 2019 mag je eigenlijk wel een krachtige driefase-lader verwachten in een auto met zo’n groot accupakket. Er valt overigens wel goed mee te leven. De meeste Nederlanders rijden namelijk niet elke dag 400 kilometer, maar gemiddeld maar 50 kilometer per dag. Prijs De Kia e-Soul heeft een vanafprijs van 42.995 euro. Dat is bijna 500 euro meer dan de grotere e-Niro. Die staat in de showroom vanaf 42.510 euro. Beide auto’s hebben een nette prijs. Met 400 echte kilometers actieradius zijn er niet veel elektrische auto’s die verder komen. Helemaal niet voor die prijs. Het model is dan ook helemaal uitverkocht in 2019, mede door de aantrekkelijke bijtellingsregels. De e-Soul is weer leverbaar in het voorjaar van 2020. Het bericht Autotest – Kia e-Soul (2019), een rijdende discotheek verscheen eerst op ZERauto.nl .
Zonnepanelen in het dak De 4.640 mm lange Fisker Ocean is volgens de fabrikant een luxueuze SUV. Concurrenten zijn de Audi e-tron en Mercedes-Benz EQC. Bijzonder zijn de zonnepanelen op het dak waarmee energie wordt verkregen voor de elektronica aan boord van de auto maar ook om de auto mee aan te drijven. Afhankelijk van de zon moet de Fisker Ocean tot wel 1.600 kilometer kunnen rijden dankzij zonne-energie. Visnetten De interieurbekleding kan volledig worden gerecycled en is gemaakt van nylon, gemaakt van verlaten visnetten die elk jaar massaal uit de oceanen worden gevist. Het interieur is ‘vegan’, met oppervlakken gemaakt van het recyclebare polycarbonaat polyurethaan. Ook gebruikt Fisker zogeheten eco-suede, gemaakt van de polyestervezels van afgedankte t-shirts en andere stoffen zoals flessen en plastic. Elektrische range De Fisker Ocean moet ongeveer 250 tot 300 mijlen kunnen afleggen op één acculading. Dat komt neer op 400 tot 480 kilometer. In de bodemsectie van de Ocean plaatst Fisker een lithium-ion batterij van ongeveer 80 kWh. 2022 Een speciale app om de Fisker Ocean te reserveren gaat live op 27 november 2019. De productie moet eind 2021 beginnen. Vervolgens start Fisker – als alles volgens plan verloopt – in 2022 met grootschalige levering. Prijzen zijn nog niet bekend. Naar verwachting komt de Fisker Ocean voorlopig niet naar Europa. Het bericht Fisker Ocean: de meest milieuvriendelijke auto ter wereld? verscheen eerst op ZERauto.nl .
Elektrische auto in de winter Elektrische auto’s krijgen een steeds grotere actieradius. Er zijn al modellen die – op papier – al 600 kilometer kunnen halen op een enkele acculading. Dit doen ze wel onder de meest gunstige omstandigheden: bij een aangename temperatuur rond de 20 graden en het liefst windstil. In Nederland zijn die omstandigheden zeldzaam. Vanaf oktober tot april kan het zelfs behoorlijk koud zijn in ons land. En daar houden elektrische auto’s helemaal niet van. Auto’s met een traditionele benzine- of dieselmotor ook niet trouwens. Alle auto’s hebben in de winter bijvoorbeeld last van de hogere luchtweerstand. Bij lagere temperaturen wordt lucht zwaarder en heeft een auto meer energie nodig om zich door de lucht te bewegen. Batterijen elektrische auto De voornaamste reden dat elektrische auto’s minder ver komen in de winter moeten we zoeken bij de batterij. In hedendaagse elektrische auto’s liggen vrijwel altijd lithium-ion-batterijen. Deze batterijen zijn slecht bestand tegen koude temperaturen. De capaciteit van een accu kan door kou met wel 30 procent afnemen. Een elektrische auto die 400 kilometer kan rijden in de zomer, kan bij stevige vorst ineens maar 280 kilometer afleggen. Hoe meer de temperaturen dalen, hoe minder actieradius er overblijft. Het verschilt per merk en model hoe heftig dit effect is. Sommige modellen gaan beter met de kou om dan andere. Dat lithium-ion-batterijen slecht tegen lage temperaturen kunnen, merk je ook op skivakantie. Op een koude skipiste loopt je telefoon een stuk sneller leeg. Je telefoon kan zelfs plotseling uitvallen. De batterij is niet daadwerkelijk leeg, maar kan door de kou niet genoeg kracht afgeven. Verwarming In de zomer hoeft niet altijd de airco aan. Het is niet iedere dag warm en je kan altijd nog de ventilator gebruiken of een raampje op een kier zetten. In de winter heb je wel bijna altijd de verwarming aan in de auto. In een elektrische auto vraagt de verwarming veel stroom van de accu. Hierdoor slinkt de actieradius. Een nuttige tip: verwarm je auto thuis vast voor als hij nog aan de oplader hangt. Zo is de auto lekker warm als je instapt en blijft de accu helemaal vol. Je kan ook alleen gebruikmaken van de stoel- en stuurverwarming als de auto deze optie heeft. Deze verbruiken veel minder energie en houden je toch lekker warm. Lees ook: Bijtelling 2020-2025: dit ga je betalen Voordelen elektrische auto in de winter Hebben elektrische auto’s ook voordelen in de winter? Jazeker! Elektrische auto’s zijn in de winter ook minder gevoelig voor pech. Er zitten minder bewegende onderdelen in een elektrische auto en er kan dus minder stuk gaan door de kou. Daarnaast hebben traditionele auto’s na een flinke nachtvorst nog weleens last van een kapotte accu. Elektrische auto’s hebben daar geen last van. De meeste BEV’s zitten ’s nachts aan de lader en blijven zo warm. Er zijn ook elektrische modellen die automatisch het batterijpakket op temperatuur houden als het koud wordt. Perfect klimaat Is het lastig leven met een elektrische auto tijdens de Nederlandse wintermaanden? Helemaal niet! Het lijkt misschien alsof het altijd regent en koud is in ons land, maar eigenlijk hebben we het perfecte klimaat voor een elektrische auto. We hebben namelijk een erg mild klimaat. Het is nooit een lange periode extreem warm of koud. Daarom hoef je in de winter niet altijd de verwarming op de hoogste stand te zetten en in de zomer heb je ook lang niet altijd de airco aan. Dit scheelt een hoop energie, die je nu kan inzetten voor het aandrijven van de wielen. Lees ook: Waarom gaat een batterij in een elektrische auto langer mee dan die in je telefoon? Het bericht Waarom komt een elektrische auto minder ver in de winter? verscheen eerst op ZERauto.nl .
FOMM All-Wheel Drive Sports Concept Laten we beginnen met de FOMM All-Wheel Drive Sports Concept. Deze tweezitter heeft in elk wiel een elektromotor. Elke elektromotor heeft 20 kW vermogen en maar liefst 1.120 Nm aan trekkracht. Meer technische specificaties over deze AWD Sports Concept zijn op dit moment nog niet bekend. Wel zijn de afmetingen bekend: 3.300 mm lang, 1.490 mm breed en 1.225 mm hoog. Of er productieplannen zijn, is niet bekend. ZIE OOK: Nieuwe Toyota Mirai en Toyota’s van de toekomst “De FOMM One is net geen 2,6 meter lang.” FOMM One FOMM produceert sinds maart 2019 wel de FOMM One, ’s werelds kleinste vierzits batterij-elektrische auto. Deze 2.585 mm lange stadsauto biedt volgens de fabrikant plaats aan vier volwassenen. Best knap, aangezien de wielbasis uitkomt op slechts 1.760 mm. De FOMM One heeft net als de AWD Sports Concept in elk wiel een elektromotor. Eén zo’n elektromotor levert 10 kW vermogen en 560 Nm trekkracht. De topsnelheid van de FOMM One bedraagt 80 km/u en volgens de fabrikant kan het voertuig met vier 2,96 kWh lithium-ion batterijen dik 100 kilometer afleggen. Dat is volgens FOMM voldoende voor stadsgebruik. Het opladen van de batterijen duurt 7,5 uur. ‘Float-Drive’ Bijzonder aan de FOMM One is ‘Float-Drive’. Het voertuig is zo ontwikkeld dat hij ook door water kan rijden. Best handig in een land als Thailand waar met enige regelmaat overstromingen zijn. Micro-Fab FOMM heeft een bijzondere denkwijze. Voor auto’s met een conventionele verbrandingsmotor zijn meer dan 30.000 onderdelen nodig voor de complete assemblage. Voor de FOMM One is dat aantal teruggebracht naar ongeveer 1.600. Dat betekent volgens FOMM dat er slechts beperkte ruimte nodig is om een FOMM One te bouwen. Dat bracht dit bedrijf op het idee om het fenomeen ‘Micro-Fab’ in het leven te roepen: een micro-fabriek die je feitelijk in elke stad kunt plaatsen. FOMM’s grootste fabriek staat momenteel in Thailand. Plannen voor Europa heeft FOMM nog niet. Het bericht Dit merk heeft ’s werelds kleinste 4-zits batterij-elektrische auto verscheen eerst op ZERauto.nl .
Toyota Mirai (2021) en Toyota’s van de toekomst – Tokyo Motor Show 2019 – AutoRAI TV Het bericht Toyota Mirai (2021) en Toyota’s van de toekomst verscheen eerst op ZERauto.nl .
De drie Niro’s Kia biedt momenteel drie Niro’s aan. De een nog zuiniger dan de ander, maar het prijskaartje loopt ook op. De meest voordelige Niro is de Niro Hybrid. Deze heeft dezelfde looks als zijn broertjes, de Niro PHEV en e-Niro , maar beschikt maar over een kleine batterij. Dit maakt de Niro Hybrid een stuk goedkoper. Voordelen Plug-in Hybride Door het ontbreken van een grote batterij rij je voornamelijk op de brandstofmotor. Die werkt gelukkig zeer handig met de compacte accu en elektromotor samen. Het resultaat? Deze grote bonkige SUV haalt 1 op 18. Een ander voordeel van een brandstofmotor: je gooit hem in vijf minuten weer vol. Je kan dus zonder laad-planning met het hele gezin naar de camping in Zuid-Frankrijk rijden. En je hoeft geen rekening te houden met het gewicht wat je meeneemt. Achterin gaat namelijk 430 liter bagage. De bungalowtent gaat dus gemakkelijk mee. Maar wat als je iets luxer wilt kamperen? Geen probleem! De Kia Niro Hybrid mag een caravan tot 1300 kilo trekken. Daar heeft de e-Niro niet van terug! Die mag namelijk 0 kilo trekken. Lees ook: De nieuwe Nissan Juke, wederom een succes? Reizen in stijl Lange ritten in de Niro Hybrid zijn geen straf. Het interieur is zeer fraai afgewerkt. We komen zwart glanzend pianolak tegen op de verschillende panelen en veel zachte materialen. De zitpositie is hoog en zorgt voor een goed overzicht op de weg en de stoelen zitten uitstekend. Het centrale touchscherm reageert snel en ziet er goed uit. Het infotainmentsysteem heeft een duidelijke indeling maar kan je ook via een aantal fysieke knoppen bedienen. Wel zo handig tijdens het rijden. Uiteraard is Apple Carplay en Android Auto beschikbaar op het infotainmentsysteem. Ook achterin zit je goed. Er is een zee van ruimte. Passagiers met lange benen passen met gemak op de achterbank en je moet wel erg lang zijn wil je met je hoofd het dak raken. Wel wat vreemd: er zitten achter geen USB-poorten. Je doet er dus verstandig aan om een extra lange USB-kabel achter in de auto te houden. Soepel rijden Wegrijden gaat soepel, de elektromotor doet voornamelijk al het werk. De 1.6 liter benzinemotor met 104 pk springt aan wanneer je het gaspedaal iets dieper indrukt. Op snelheden buiten de bebouwde kom doet de benzinemotor het meeste werk. Schakelen is verleden tijd. De Niro is standaard voorzien van een zestrapsautomaat. De hybride Niro heeft een 0 tot 100 km/u tijd van 11.5 seconden. Daar is niets op aan te merken. Het direct beschikbare koppel van de volledige elektrische e-Niro heeft hij echter duidelijk niet. Die schiet in 7.9 seconden naar de 100 km/u. Veiligheidssystemen Aan boord zijn de nodige veiligheidssystemen te vinden. De Niro Hybrid zorgt dat je altijd binnen de lijntjes blijft, letterlijk. Lane Keep Assist stuurt automatisch bij wanneer je over de lijnen gaat. Bij scherpe bochten haakt het systeem af. Het is dan ook een assistent systeem, het echte stuurwerk moet je gewoon zelf doen. Op de snelweg werkt het systeem op zijn best. Als bestuurder hoef je aanzienlijk minder mini-correcties uit te voeren op de snelweg om de auto binnen de lijnen te houden. Wat ook fijn is: cruise control is een standaard functie. Adaptive cruise control houdt ook nog eens automatisch afstand tot je voorganger. De auto remt en accelereert dan automatisch. In combinatie met Lane Keep Assist kan de auto op de snelweg het werk bijna in zijn eentje doen. Prijzen De Niro Hybrid staat in de showroom met een vanafprijs van 28.995 euro. Een nette prijs, want de Niro Hybrid zit vol gadgets en heeft een stijlvol interieur. Wil je nog een stapje zuiniger rijden? De Kia Niro Plug-in Hybrid heeft een vanafprijs van 36.195 euro. Compleet groen ga je met de volledig elektrische Kia e-Niro. Het prijskaartje van deze auto bedraagt 42.510 euro, maar valt onder de lage bijtellingsregels. Lees ook: OPEL AMPERA-E: DIRECT UIT VOORRAAD LEVERBAAR MET 4% BIJTELLING Het bericht Autotest: Kia Niro Hybrid (2019) – Groot, Praktisch en Zuinig verscheen eerst op ZERauto.nl .
Vier elektrische modellen PSA (het moederconcern van Peugeot) geeft zijn modellengamma een elektrische boost. Het concern introduceert maar liefst vier elektrische modellen die allemaal eind 2019/begin 2020 op de markt schijnen. De Peugeot e-2008, e-208, Opel Corsa-e en DS 3 Crossback E-Tense delen allemaal dezelfde aandrijflijn: een 136 pk sterke elektromotor en 50 kWh accupakket. In het geval van de e-2008 bedraagt de actieradius 310 kilometer. De batterij van de Peugeot e-2008 is geschikt voor snelladen met een snelheid tot 100 kW. In dat geval is de batterij in 30 minuten tot 80% opgeladen. Lees ook: Alles weten over de nieuwe e-2008? Dat lees je hier! Vanaf 40.930 euro Voor de e-2008 vraagt Peugeot minimaal 40.930 euro. Dat is een kleine 15.000 euro meer dan wat je voor een reguliere 2008 betaalt (vanaf 25.760 euro). Ten opzichte van de reguliere versie onderscheidt de e-2008 zich onder meer met een in carrosseriekleur gespoten grille en blauwgroen logo. Peugeot biedt de keuze uit drie verschillende uitrustingsniveaus. Scherp geprijsd Ten opzichte van zijn concurrenten zet Peugeot de e-2008 scherp in de markt. Concerngenoot DS Automobiles vraagt minimaal 43.190 euro voor de DS 3 Crossback E-Tense. Ook de Hyundai Kona Electric is duurder (vanaf 41.595 euro), maar die heeft wel een grotere actieradius (449 kilometer). Wordt de e-2008 de smaakmaker in het segment? Of legt hij het af tegen de Kona en DS 3 E-Tense? De tijd zal het leren. LEES OOK: alle informatie over de elektrische DS 3 Crossback en DS 7 Crossback Het bericht Peugeot prijst zijn eerste elektrische SUV: de e-2008 verscheen eerst op ZERauto.nl .
Ford Mach E Op 18 november trekt Ford het doek van de elektrische SUV tijdens de LA Motorshow. Het gerucht gaat dat hij de naam “Mach E” krijgt. Volgens de Amerikaanse automaker haalt de crossover 500 kilometer op een enkele lading. De Mach E is het antwoord van Ford op de Tesla Model Y crossover, die in de zomer van 2020 verschijnt. Elektrische Ford Een volledig elektrische Ford zat al even in de pijplijn. Vorig jaar moest CEO Mark Fields plaatsmaken voor Jim Hackett. De nieuwe CEO is een groot voorstander van EV’s en wil het liefst zo snel mogelijk een elektrisch model op de markt brengen. Ford investeert 11 miljard dollar om de ontwikkeling van elektrische auto’s te versnellen. Het merk streeft naar een productaanbod van veertig geëlektrificeerde modellen in 2022, waarvan 16 volledig elektrisch. Met de Kuga PHEV en Transit Custom PHEV heeft Ford dit jaar al kleine elektrische stappen gemaakt. Lees ook: Tesla Model Y komt in 2020 op de markt Het bericht Elektrische Ford Mustang SUV opkomst verscheen eerst op ZERauto.nl .
Eenmalig prototype Mocht je nu met de portemonnee in de aanslag naar de Nissan-dealer rennen, dan moeten we je teleurstellen. Deze Leaf is een eenmalig prototype waarmee de ingenieurs van Nissan nieuwe technologieën testen. De vierwielaandrijving, ondersteltechnologie en -geometrie vormen de basis voor de toekomstige elektrische modellen van Nissan. Lees ook: Autotest – Wat is er nieuw aan de Nissan Leaf e+ Twee elektromotoren Het prototype is gebaseerd op de Nissan Leaf e+ en voorzien van twee elektromotoren: één op de voor- en één op de achteras. Die produceren gezamenlijk 309 pk en 680 Nm koppel. Lees ook: Elektrisch hard gaan: de Nissan Leaf Nismo RC 17-inch lichtmetalen wielen Ondanks dat het een testmule betreft besloot Nissan toch om het uiterlijk flink aan te passen. Zo kreeg de Leaf+ een matte laklaag, hoogglans zwarte spatbordverbreders en 17-inch Volk Racing lichtmetalen wielen. In het interieur plaatste Nissan een 12,3-inch touchscreen dat de benodigde informatie over de aandrijflijn toont. In actie Dit prototype gaat dus niet in productie, maar dat weerhield Nissan er niet van om een video te maken. Hieronder zie je deze snelle Leaf in actie! Het bericht Kijk nou, een Nissan Leaf e+ met 304 pk! verscheen eerst op ZERauto.nl .
Mitsubishi MI-Tech Concept Deze buggy-achtige SUV van Mitsubishi zullen we niet in de showrooms terugzien. Het gaat hier vooral om de onderhuidse techniek waarmee het Japanse merk experimenteert. Deze zogeheten Mitsubishi MI-Tech Concept heeft een plug-in hybride aandrijflijn met vier elektromotoren die de wielen aandrijven. De stroom wordt geleverd door een compacte batterij die wordt opgeladen door een generator. Normaal gesproken is dat een conventionele benzine- of dieselmotor, maar bij de MI-Tech is dat een gasturbine. Het voordeel van de gasturbine is dat die opvallend krachtig is voor zijn bescheiden formaat. Het complete aandrijfsysteem kan hierdoor compacter en lichter gehouden worden, zonder in te leveren op het gebied van prestaties. En minder gewicht betekent minder energieverbruik. Bovendien is de turbine geschikt voor verschillende soorten brandstof, zoals benzine, diesel, kerosine of ethanol. LEES OOK: Autotest – Mitsubishi Outlander PHEV (MY 2019) 4WD en augmented reality Dankzij de toepassing van vier elektromotoren kunnen alle wielen afzonderlijk van elkaar worden aangedreven. En dat zorgt weer voor goede 4×4-eigenschappen in het terrein. Iets waar 4WD-specialist Mitsubishi al tig jaar bekend om staat. De linker en rechter wielen kunnen zelfs in tegengestelde richting van elkaar draaien, zodat de auto om z’n as kan draaien. Ideaal als je in een doodlopend straatje moet keren. Een andere opvallende eigenschap van deze Mitsubishi MI-Tech Concept is de voorruit. Die fungeert ook als een groot scherm waarop over de gehele breedte allerlei informatie geprojecteerd wordt. Dat maakt een beeldscherm midden op het dashboard overbodig. Deze ‘augmented reality voorruit’ maakt gebruik van optische sensortechnologie. Mogelijk wordt deze technologie over enkele jaren al toegepast in productieauto’s. LEES OOK: Primeur: Mitsubishi Outlander PHEV levert stroom aan kantoorpand Het bericht Deze Mitsubishi PHEV heeft een gasturbine verscheen eerst op ZERauto.nl .