Compleet nieuwe Honda Jazz Honda heeft de Jazz compleet vernieuwd. Het belangrijkste detail? De Jazz heeft een hybride aandrijflijn. De aandrijflijn krijgt de naam e:HEV mee. In Nederland zijn we gek op zuinige auto’s en de Jazz is daarom in ons land alleen leverbaar met deze hybride aandrijflijn. Hoe werkt het? De benzinemotor in de Jazz drijft niet de wielen aan, maar produceert elektriciteit. Het is dus een range-extender. Dit soort motoren zijn heel efficiënt. Ze draaien op vast toerental omdat ze alleen maar elektriciteit hoeven te produceren. Lekker zuinig dus! Met de stroomt drijft de elektromotor de wielen aan. De exacte specificaties van deze e:HEV aandrijflijn geeft Honda nog niet prijs. Ruimtelijk interieur Zoals bij de vorige versies zit de brandstoftank onder de voorstoelen. Hierdoor kan Honda de Jazz voorzien van een ruimtelijk interieur. Het infotainmentsysteem ondersteunt Android Auto en Apple CarPlay. Zo kan je eenvoudig op het scherm de verschillende apps die op je telefoon staan bedienen, zoals Google Maps of Waze. Volledig elektrische Honda in 2022 De Jazz is een voorproefje op 2022. In dat jaar wil het merk alle modellen geëlektrificeerd hebben. Eerder dit jaar schreven we al over de volledig elektrische Honda-E , die vanaf 2021 in de showroom staat. De Jazz komt in de zomer van 2020 naar Europa. Lees ook: Dit gaat de elektrische Honda-E ongeveer kosten Het bericht Dit is de compleet vernieuwde Honda Jazz verscheen eerst op ZERauto.nl .
500 kilometer actieradius Met de LF-30 Concept wil Lexus aantonen dat een elektrische auto wel degelijk rijplezier en beleving kan bieden. De LF-30 is maar liefst 5,09 meter lang en 1,99 meter breed. De wielen zijn zo ver mogelijk op de hoeken van het model geplaatst om het rijgedrag te verbeteren en meer binnenruimte te creëren. Het 110 kWh sterke accupakket bevindt zich in het platform. De LF-30 heeft een actieradius van 500 kilometer (WLTP) en kan maximaal 150 kW laden. Wist je dat Toyota al meer dan 10.000 waterstofauto’s produceerde? Je leest het hier! Gericht op bestuurder Met zijn scherpe vouwen, grote wielen en vleugeldeuren is de LF-30 overduidelijk een conceptcar. Ook het interieur zul je niet snel in een productiemodel tegenkomen. Lexus hanteert hierbij het ‘Tazuna’-principe waarbij alle instrumenten op de bestuurder gericht zijn. Zo kan die bijvoorbeeld de navigatie, audio of rijmodi bedienen zonder zijn ogen van de weg te halen. Bijzondere massagestoelen De stoelen ogen misschien niet supercomfortabel, maar er zit wel degelijk interessante technologie in. De stoelen achterin masseren de inzittenden namelijk met artifiële spiertechnologie. In het enorme panoramadak verwerkte Lexus een display waarop de inzittenden een video of navigatiekaarten bekijken. Met één druk op de knop verandert het panoramadak in een sterrenhemel. Draadloos laden Zoals je anno 2019 van een conceptcar mag verwachten rijdt de LF-30 naar wens geheel autonoom en is hij met diverse stemcommando’s te bedienen. De LF-30 kan tevens zelf in- en uitparkeren of komen voorrijden. Opladen gebeurt volledig draadloos. LEES OOK: Rijdt de volgende Lexus LS op waterstof? November productiemodel Heel gaaf natuurlijk zo’n conceptcar, maar wanneer kunnen we echt een volledig elektrische Lexus verwachten? Nou, sneller dan je denkt. In november presenteert Lexus namelijk zijn eerste volledig elektrische productiemodel. Wat voor soort auto dat wordt, is nog niet bekend. In de nabije toekomst volgt een volledig elektrisch platform waarop meer modellen komen. In 2025 staat er van elke Lexus een geëlektrificeerde versie in de showroom. Misschien is dit wel de kleinste EV die in productie gaat, wat denk jij? Het bericht De eerste elektrische Lexus komt eerder dan je denkt verscheen eerst op ZERauto.nl .
Eigenwijs Mazda is wat je noemt een eigenwijze autofabrikant. Het merk vaart een geheel eigen koers en heeft zijn eigen visie op mobiliteit. Grote batterijpakketten van 100 kWh zijn volgens het merk nadelig voor het milieu en dus kiest Mazda naar eigen zeggen voor een batterij ‘van het juiste formaat’. 35,5 kWh In de bodem van de Mazda MX-30 is een lithium-ion batterijpakket met een capaciteit van 35,5 kWh gemonteerd, gelijk aan die in een prototype waarmee we eerder al konden rijden. Deze batterij is goed voor een actieradius van meer dan 200 km volgens de officiële WLTP-test. De exacte range van Mazda’s zogeheten e-Skyactiv-aandrijflijn is nog niet bekend. 48 km per dag Yasuhiro Aoyama, President & CEO van Mazda Motor Europe: “Behalve de elektrificatietechnologie die we in ons assortiment introduceren, hebben we als kleinere fabrikant al onze inspanningen gericht op het creëren van een elektrische auto waarvan we verwachten dat het in veel gevallen de tweede auto in het gezin zal zijn en waarvan de actieradius voldoet aan de behoeften van klanten. Immers, uit onderzoek is gebleken dat de Europese automobilist gemiddeld 48 km per dag aflegt.” Opladen Volgens Mazda valt er met een beetje slim laden dus prima te leven met een kleinere batterij. Opladen kan trouwens met een vermogen van 6,6 kW (AC, wisselstroom) bij een reguliere laadpaal en met 50 kW (DC, gelijkstroom) bij een snellader. Afmetingen De MX-30 is 4.395 mm lang, 1.795 mm breed en 1.570 mm hoog. Daarmee is hij vergelijkbaar met de Mazda CX-30, maar dan met een geheel eigen look. Mazda heeft gekozen voor een onderscheidend uiterlijk om de elektrische aandrijving te benadrukken. Opvallende kenmerken zijn de koplampen, grille en de tweekleurige carrosserie. Het zwarte dak is beschikbaar in combinatie met de carrosseriekleuren Soul Red Crystal, Polymetal Gray en Ceramic Metallic. Afmetingen De MX-30 is 4.395 mm lang, 1.795 mm breed en 1.570 mm hoog. Daarmee is hij vergelijkbaar met de Mazda CX-30, maar dan met een geheel eigen look. Mazda heeft gekozen voor een onderscheidend uiterlijk om de elektrische aandrijving te benadrukken. Opvallende kenmerken zijn de koplampen, grille en de tweekleurige carrosserie. Het zwarte dak is beschikbaar in combinatie met de carrosseriekleuren Soul Red Crystal, Polymetal Gray en Ceramic Metallic. PET-flessen Mazda heeft de MX-30 zodanig ontwikkeld dat de ecologische impact gedurende de gehele levenscyclus zo klein mogelijk is. Behalve de compactere batterij zijn in het interieur bijvoorbeeld ook milieuvriendelijke materialen toegepast en een veganistisch alternatief voor leder. De zwevende middenconsole bevat kurk en voor de deurbekleding wordt een stof van gerecyclede PET-flessen gebruikt. Verder zijn delen van de stoelbekleding van Black Denim-materiaal, bestaande uit zo’n 20% gerecycled garen. Mazda heeft er dus goed over nagedacht. Touchbediening Een primeur voor een Mazda is de touchbediening voor de airconditioning. Dit 7-inch touchpaneel verwelkomt de instappende bestuurder bovendien met een grafisch design. Opvallend is ook de zwevende console die losstaat van de omringende interieurcomponenten en alle noodzakelijke bedieningselementen herbergt. Aan de voorzijde van de middenconsole zien we twee USB-poorten en een 12V-aansluiting. De MX-30 heeft ook een 150W AC-aansluiting waarmee grotere accu’s van bijvoorbeeld laptops kunnen worden opgeladen. Freestyle-deuren En hadden we de ‘Freestyle’-portieren zonder B-stijl al genoemd? Deze deuren hebben speciaal ontworpen scharnieren die het mogelijk maken de voorportieren te openen tot een hoek van 82° en de achterportieren tot een hoek van 80°. De achterportieren openen in tegenovergestelde richting ten opzichte van de voorportieren. Dit maakt niet alleen het in- en uitstappen en het in- en uitladen van bagage gemakkelijker, maar biedt ook gemakkelijker toegang voor kinderwagens en rolstoelen. De achterportieren zijn voorzien van een verticale handgreep die het openen en sluiten van de deur vergemakkelijkt. De voorstoelen zijn voorzien van een instapmechanisme dat met één druk op de knop de rugleuning naar voren klapt en tegelijkertijd de hele stoel naar voren schuift. Veiligheid Verder komt de Mazda MX-30 met een reeks nieuwe veiligheidssystemen onder de noemer i-Activsense. Het model is bijovorbeeld uitgerust met Smart Brake Support met Turn-Across Traffic. Dit systeem houdt het tegemoetkomende verkeer in de gaten bij het afslaan op een kruispunt en remt en stuurt automatische om een aanrijding te (helpen) voorkomen. Dan is er bijvoorbeeld ook Road Keep Assist. Dit systeem maakt gebruik van een camera die de berm of de stoepranden langs ongemarkeerde wegen controleert. Als de auto van de weg driegt te raken, voert de auto automatisch een stuuringreep uit. Het systeem wordt aangevuld met dodehoekdetectie die vanaf 60 km/u actief is en tegenstuurt indien nodig. Uitrusting De nieuwe Mazda EV-30 is vanaf de introductie alleen beschikbaar als First Edition. Deze aantrekkelijke en rijk uitgeruste versie is standaard uitgerust met onder meer 18-inch lichtmetalen wielen, adaptieve LED-koplampen, parkeersensoren, stoelverwarming, achteruitrijcamera, een multimedia- en navigatiesysteem met 8,8-inch kleurendisplay en nog veel meer. De First Edition is ook voorzien van een 8-voudig elektrisch verstelbare bestuurderstoel met geheugenfunctie en de veiligheidsvoorzieningen Mazda Radar Cruise Control, Active Driving Display, Blind Spot Monitoring en Rear Cross Traffic Alert. Prijzen Mazda MX-30 En wat moet dat alles kosten? Minimaal 33.990 euro. Bovendien is de Mazda MX-30 per direct al te bestellen bij de Nederlandse Mazda-dealers. De levering komt na de zomer van 2020 op gang. Nederland krijgt extra exemplaren om aan de verwachte vraag te voldoen. Vanaf de introductie is er keuze uit één uitvoering, de First Edition. Die is standaard gespoten in de witte carrosseriekleur Ceramic Metallic. je hebt wel keuze uit twee interieuropties: een combinatie van wit kunstleder en grijze stoelbekleding of een combinatie van bruin kunstleder en stoffen stoelbekleding in zwart denim. Tegen meerprijs is de MX-30 beschikbaar in een metallic 3-tone kleurstelling voor het exterieur: Ceramic Metallic met zwart dak en zijkanten van het dak in Silver (1.000 euro) Polymetal Gray Metallic met zwart dak en zijkanten van het dak in Silver (1.000 euro) Soul Red Crystal Metallic met zwart dak en zijkanten van het dak in Dark (1.500 euro) De operational leaseprijzen van de Mazda MX-30, gebaseerd op 60 maanden en 10.000 km, beginnen bij € 439,- per maand (excl. BTW). Voor Private Lease is dat met dezelfde looptijd en kilometrage € 515,- per maand (incl. BTW). Bekijk de video Het bericht Elektrische Mazda MX-30: bijzondere deuren, scherp geprijsd verscheen eerst op ZERauto.nl .
Sportieve crossover De Ariya Concept is flinke crossover die een voorproefje geeft van het Nissan-design van de toekomst. Met zijn lengte van 4,6 meter en breedte van 1,92 meter zou de Ariya Concept met auto’s als de Tesla Model X, Jaguar I-Pace en Audi e-tron concurreren. Bij de crossover vallen vooral de uitgeklopte spatborden, scherp gesneden LED-koplampen en het zogenoemde V-Motion-schild aan de voorzijde op. Verlicht Nissan-logo Dat neemt de plaats van een traditionele grille in en is tevens voorzien van een oplichtend Nissan-logo. Achter het schild bevinden zich de radar, sensoren en andere aspecten van de rijassistentiesystemen. Geheel volgens de laatste trend mag een doorlopend achterlicht uiteraard niet ontbreken. De Ariya Concept staat op 21-inch grote lichtmetalen wielen. Niet alleen de Ariya Concept, maar ook deze Nissan schittert op de Tokyo Motor Show Koper wordt de kleur van elektrisch rijden Opmerkelijk is ook de laklaag van de crossover. Die lijkt op het eerste oog volledig mat te zijn. Kom je eenmaal dichterbij dan blijkt de lak uit talloze kleine glasschilfers te bestaan die het licht reflecteren. De kleur ‘Copper’ op het dak en de wielen komt terug in alle toekomstige elektrische auto’s van Nissan. Lees ook: Dit is nieuw aan de Nissan Leaf e+ Nauwelijks knoppen en schakelaars In het interieur valt vooral de aanwezigheid van knoppen en schakelaars op. De virtuele bedieningsknoppen lichten pas in het instrumentenpaneel op zodra je auto start. De enige fysieke knoppen zijn de start-/stopknop, de knop om het 12,3-inch touchscreen te bedienen en de bedieningsknoppen van de klimaatcontrole. ProPILOT 2.0 De Ariya Concept is uitgerust met het rijassistentiesysteem ProPILOT 2.0 dat we ook kennen uit de Nissan Leaf . De technologie werkt samen met het navigatiesysteem waardoor de auto zelfstandig een geplande route over de snelweg kan afleggen. Daarbij vraagt de technologie de bestuurder wel om zijn handen af en toe op het stuur te leggen om toestemming voor bepaalde handelingen te geven. Automatisch inparkeren Behalve zelfstandig rijden, stelt de Ariya Concept ook zelfstandig de bestuurdersstoel en klimaatcontrole in wanneer de bestuurder de auto nadert. Via zijn smartphone kan de bestuurder de Ariya – binnen een bepaalde afstand – automatisch laten inparkeren. Tijdens het laden levert de auto ook energie terug aan het elektriciteitsnet. Geduld Over de actieradius en laadtijden is nog niets bekend, maar de Ariya Concept ziet er wat ons betreft behoorlijk productierijp uit. Nissan zelf doet nog geen uitspraken over een eventueel productiemodel. We wachten het rustig af. Het bericht Nissan Ariya Concept hint naar nieuwe elektrische crossover verscheen eerst op ZERauto.nl .
Kangoo Z.E. Hydrogen Eind 2019 komt Renault met de Kangoo Z.E. Hydrogen. Deze versie heeft een actieradius van 370 kilometer. Twee keer zo groot als de actieradius van de elektrische Kangoo. De waterstofinstallatie voegt 110 kilo toe aan het gewicht van de auto. Het laadvolume bedraagt 3,9 m3. Master Z.E. Hydrogen Maar er is meer! Renault komt ook met een waterstof Master. Daar moet je wel iets langer op wachten. In de zomer van 2020 is hij verkrijgbaar. De Master Z.E. Hydrogen kan 350 kilometer rijden op een volle tank waterstof. Twee waterstoftanks zijn onder de auto gemonteerd. Zo gaat er geen kostbare laadruimte achterin de Master Z.E. Hydrogen verloren. Het laadvolume bedraagt 10 m3. Milieuzones Een waterstofauto stoot geen CO2 uit. Er komt alleen waterdamp uit de uitlaat. De waterstof Kangoo en Master kunnen dus zonder problemen de binnenstad en milieuzones in. Waterstof tanken Net als een traditionele auto zijn waterstofauto’s eenvoudig te tanken. Bij een waterstoftankstation vul je de Renault binnen een paar minuten. Er van uitgaande dat je een tankstation in de buurt kan vinden, want die staan nog niet overal. Hoe werkt een waterstofauto? Hoe zat het ook alweer met waterstofauto’s? Aan boord de Kangoo en Master Z.E. Hydrogen zit een brandstofcel die via elektrolyse waterstof en zuurstof omzet naar elektriciteit. Deze stroom voedt de elektromotor, die vervolgens weer de wielen aandrijft. Hoeveel waterstofauto’s rijden er in Nederland? In totaal rijden er 176 voertuigen op waterstof in Nederland. Dit zijn voornamelijk de Toyota Mirai en Hyundai Nexo. Het aantal groeit snel. Vorig jaar waren dit er namelijk nog maar 56. Wil je meer lezen over waterstofauto’s? Lees ook: Alles over rijden op waterstof Het bericht Renault kiest voor waterstof verscheen eerst op ZERauto.nl .
Einde van een tijdperk Al weer bijna tien jaar geleden rolde de laatste Hummer van de band. GM zette het merk in de ijskast. Doodsoorzaak: zuinige groene auto’s. In 2009 beleefde de Toyota Prius zijn hoogtijdagen. Alle hippe Hollywoodsterren reden in de groene Prius. Wie echt cool was had zelfs een Roadster van een Silicon Valley-startup genaamd Tesla. Een grote gas-guzzling Hummer kon echt niet meer. Nieuwe elektrische GM modellen De lithium-ion batterij zorgt nu juist voor een wederopstanding van de Hummer. GM zet flink in op elektrisch rijden. Het Amerikaanse concern investeert de komende jaren maar liefst drie miljard dollar in nieuwe elektrische modellen. De auto’s moeten van de band rollen in de GM Detroit-Hamtramck-fabriek, waar voorheen ook de Opel Ampera in elkaar gezet werd. Nieuw GM platform: BT1 De elektrische pick-ups, busjes en de Hummer komen op het nieuwe elektrische BT1 platform (Battery Electric 1?) van GM te staan. Of de Hummer definitief een comeback maakt is nog niet duidelijk. GM houdt voorlopig nog zijn lippen op elkaar. Lees ook: JEEP RENEGADE EN COMPASS ALS PLUG-IN HYBRIDE Het bericht De Hummer komt terug in een groen jasje verscheen eerst op ZERauto.nl .
Van pakketjes tot personenvervoer, bestelbussen worden overal voor ingezet. Europese wetgeving zorgt echter voor steeds strengere uitstootlimieten. Deze limieten raken de bestelbus-sector direct. Bestelbussen rijden namelijk bijna allemaal op diesel. En juist deze bestelbussen moeten vaak in de binnenstad zijn. Niet gek dat automerken de ene na de andere elektrische of hybride-bus aankondigen. Citroën Jumpy, Peugeot Expert en de Opel Vivaro Volgend jaar komt PSA met een geëlektrificeerde uitvoering van de Citroën Jumpy, Peugeot Expert en de Opel Vivaro. De basisuitvoeringen hebben een 50 kWh accu en een actieradius van 200 kilometer. Als je dat te weinig vindt kan je ook kiezen voor een 75 kWh accu die je 300 kilometer ver brengt op een enkele acculading. Lees ook: CITROËN INTRODUCEERT E-BERLINGO MULTISPACE Details ontbreken Details over de prijs, laadruimte en (op)laadvermogen geeft PSA voorlopig nog niet vrij. De bussen rollen volgend jaar van de band in de Hordain fabriek in Frankrijk. PSA is niet de enige die zijn bestaande line-up van bestelbussen voorziet van een accu en elektromotor. Eerder dit jaar maakte we kennis met de volledig elektrische Mercedes-Benz eVito (2019) en de plug-in hybride Ford Transit Custom PHEV. Het bericht Citroën, Peugeot en Opel komen met elektrische bus verscheen eerst op ZERauto.nl .
Volvo XC40 Recharge P8 De productie van de batterij-elektrische Volvo XC40 Recharge P8 start in 2020 week 37. Naar verwachting staan de eerste auto’s dan in week 41 van 2020 in de showrooms. Volvo produceert het model in het Belgische Gent. De Nederlandse prijs bedraagt 59.900 euro, inclusief 8 jaar of 160.000 kilometer garantie op de batterij. De Volvo XC40 Recharge is vanaf begin 2020 te bestellen. De vanafprijs bedraagt 59.900 euro, dat is 100 euro meer dan de technisch identieke Polestar 2 die in juni 2020 op de markt komt. Twee elektromotoren De XC40 Recharge P8 heeft twee elektromotoren (1 vóór en 1 achter). Het systeemvermogen komt uit op 300 kW, gelijk aan 408 pk. Het koppel bedraagt een imposante 660 Nm. De 0-100-sprint duurt slechts 4,9 seconden en de begrensde topsnelheid komt uit op 180 km/u. Het trekgewicht bedraagt 1.500 kilogram. 78 kWh One pedal driving is mogelijk en schakelen gebeurt met een ‘shift by wire-systeem met één vernselling. In de bodemsectie verwerkt Volvo een 78 kWh groot lithium-ion accupakket met een actieradius van ‘meer dan 400 kilometer’ (WLTP). Van die 78 kWh’s is 73 kWh bruikbaar . Wij gokken op een definitieve WLTP-range van 430 kilometer. Volvo’s XC40 Recharge P8 heeft verder een 11 kW onboard driefasen oplader. Kenmerken elektrische Volvo XC40 In totaal worden er acht kleuren mogelijk, waaronder wit, grijs, zwart, blauw en rood. Kenmerken van het model zijn een gesloten grille in de kleur van de auto, een diffuser achter, een ‘Recharge’-logo op de C/D-stijl, specifieke 19-inch wielen (20-inch optioneel) en een zwartkleurig dak. Nog veel meer PHEV’s en BEV’s Wat heeft Volvo nog meer in petto? Heel veel! In de gepresenteerde toekomstplannen tellen we zes plug-in hybrides en zes batterij-elektrische auto’s. Recharge wordt een overkoepelende naam van alle oplaadbare Volvo’s, zij hij batterij-elektrisch of plug-in hybride. Volvo verwacht dat in 2020 ongeveer 20 procent van alle Volvo-verkopen een plug-in hybride is. Daarnaast moet in 2025 de helft van alle Volvo-verkopen een volledig elektrisch model zijn. In de komende vijf jaar introduceert Volvo elk jaar een nieuw volledig elektrisch model. PHEV Q4 2019: Volvo S60 T6 PHEV Q4 2019: Volvo V60 T6 PHEV Q1 2020: Volvo XC40 T5 PHEV Q2 2020: Volvo XC40 T4 PHEV Q2 2020: Volvo XC60 T6 PHEV Q2 2020: Volvo V90 T6 PHEV BEV Q3 2020: Volvo XC40 Recharge P8 BEV Q4 2021: Volvo XC40 Recharge P4 BEV 2022: Volvo 2 Recharge P4 BEV en Recharge P8 BEV (mogelijk XC90) 2023: Volvo 3 Recharge P4 BEV en Recharge P8 BEV 2024: Volvo 4 Recharge P4 BEV en Recharge P8 BEV 2025: Volvo 5 Recharge P4 BEV en Recharge P8 BEV Het bericht Deze Volvo PHEV’s en BEV’s komen in 2019 tot 2025 verscheen eerst op ZERauto.nl .
Korte afstanden Deze Toyota Ultracompact BEV debuteert eind 2020 op de Japanse markt. De tweezitter is volgens Toyota bedoeld om korte afstanden in groot stedelijke gebieden af te leggen. Ideaal dus voor mensen die met enige regelmaat korte afstanden afleggen in steden, denk aan ouderen, jonge bestuurders of zakenmensen die op bezoek gaan bij hun lokale klanten. Volle batterij Hoe ver je kunt rijden op een volle batterij? Volgens Toyota ongeveer 100 kilometer. De topsnelheid van de BEV bedraagt 60 km/u. De draaicirkel is kort om in smalle straatjes te kunnen keren. Mobiliteitsoplossing “We wilden een mobiliteitsoplossing realiseren die naadloos aansluit op de Japanse samenleving en die mensen bewegingsvrijheid biedt in alle stadia van hun leven”, stelt Akihiro Yanaka, Head of Development. “Met de ultracompacte BEV bieden we onze Japanse klanten een auto aan die ze meer zelfstandigheid geeft. Een auto die bovendien weinig ruimte inneemt, minder geluid maakt en slechts een beperkte impact op het milieu heeft.” Debuut De nieuwe ultracompacte BEV van Toyota is live te zien tijdens de speciale tentoonstelling FUTURE EXPO op de Tokyo Motor Show die dit jaar plaatsvindt van 24 oktober tot en met 4 november. Het bericht Deze schattige, elektrische Toyota gaat in productie! verscheen eerst op ZERauto.nl .
Geen grote accu Mazda is fel tegen grote accupakketten. Christian Schultze –topman Research & Operations van Mazda Motor Europe – stelt dat een batterij groot genoeg moet zijn om aan de mobiliteitsbehoeftes van een klant te voldoen, maar dat er ook rekening gehouden moet worden met de impact van de CO2-uitstoot om zo’n accupakket te produceren. “Dit noemen we ook wel ‘battery right sizing’. Rekening houden met het feit dat je 95 procent alleen in een auto rijdt, is het te gek voor woorden dat je in die gevallen 2.200 tot 2.500 kilogram moet verplaatsen om één persoon van A naar B te brengen. Daarom kiezen wij voor een kleinere batterij. Een 100 kWh batterij is mogelijk, maar absoluut niet redelijk. Je hebt geen enorme batterij nodig”, zegt Schultze. e-TPV De elektrische prototypes van Mazda hebben de naam e-TPV. Dat staat voor ‘electric technology prototype vehicle’ al spreekt Mazda liever over een ‘electric test proofout vehicle’. Aan de buitenkant zien we de CX-30, maar het gaat in dit geval puur om het onderstel, de elektromotor en het accupakket. Even de specificaties van Mazda’s e-TPV op een rij: Batterij: lithium-ion Totaal voltage: 355 Volt Accucapaciteit: 35,5 kWh Koeling accu: airco-unit Elektromotor: AC synchroonmotor Koelsysteem elektromotor: watergekoeld Maximum vermogen elektromotor: 105 kW (142,8 pk) Maximum koppel elektromotor: 265 Nm Opladen AC: 6,6 kW Opladen DC: tot 50 kW Actieradius De batterij is zoals bij elke andere recente batterij-elektrische auto verwerkt in de bodemsectie van de auto, dus tussen de vóór- en achterwielen. Ter bescherming van het accupakket heeft Mazda een speciaal frame ontwikkeld. Het oplaadpunt zit op de plek waar normaal de brandstoftankopening zit. Over de actieradius van het 35,5 kWh lithium-ion accupakket doet Mazda nog geen uitspraken. Schultze: “Gemiddeld legt een persoon ongeveer 60 kilometer per dag af. De actieradius is groot genoeg om die afstand meerdere keren te overbruggen.” Wij gokken op een WLTP-range van ongeveer 220 kilometer. Exclusief: rijden in prototype elektrische Mazda (2020) – AutoRAI TV Weten wat je doet Tijdens het rijden in de prototypes is niet te zien hoeveel resterende range erin nog in de batterij zit. We zien enkel een SOC-percentage staan op het display, een afkorting voor State of Charge. Het rijden in een prototype is altijd een bijzondere gewaarwording. Alleen op pad mag nooit, want je rijdt in een auto waarin dit geval Mazda miljoenen euro’s heeft geïnvesteerd. Daar ben je als autofabrikant zuinig op. Maar dat er een bijrijder van Mazda mee rijdt, komt ook doordat vrijwel alle systemen in een prototype zijn uitgeschakeld. Geen airbags, geen ESP, geen veiligheidssystemen. Kortom: je moet weten wat je doet. Alles loopt vlekkeloos en dat komt onder meer omdat je al na enkele meters een vertrouwd gevoel hebt in de elektrische Mazda. Brug slaan tussen benzineauto en elektrisch voertuig Het is misschien raar om te zeggen, maar we hebben na enkele kilometers al niet meer het idee dat we in een batterij-elektrische auto van Mazda rijden. Dat komt onder meer doordat Mazda tijdens het versnellen een soort ‘motorgeluid’ afspeelt. Door de speakers klinkt een licht gebrom. Tot ongeveer 100 km/u is het geluid goed hoorbaar, daarna zwakt het wat af. Het geluid klinkt plezierig, maar is volgens Mazda ook noodzakelijk voor feedback aan de bestuurder. Je hoort namelijk precies hoeveel ‘gas’ je geeft. “We onderzoeken nog of we het geluid ook uitschakelbaar maken. Voordeel van dit geluid is dat we een brug slaan tussen een conventioneel voertuig en een elektrisch voertuig”, aldus Alexander Fritsche, Manager Platform Team R&D Centre, Mazda Motor Europe. Niet overdreven snel, wel vlot De acceleratie van Mazda’s elektrische auto is soepel en vlot, maar niet overdreven snel. De 142,8 pk en 265 Nm sterke elektromotor zorgt voor een aangename versnelling, vergelijkbaar met een Mazda 3 Skyactiv-X-benzinemotor met 181 pk . Geen overdreven powerpush dus, maar een aangename versnelling. Boven de 140 km/u is de meeste versnelling wel afgelopen. Schultze: “Veel vermogen is niet altijd veilig. Wij kiezen liever voor de veiligheid van een conventioneel voertuig. We willen een harmonieus geheel waarmee iedereen overweg kan.” Gewicht Mazda stelt dat het gewicht van de elektrische CX-30 vrijwel gelijk is aan het gewicht van de productieversie van Mazda’s batterij-elektrische auto. Hoeveel de auto precies weegt, is nog niet duidelijk. Een gokje: 1.600 tot 1.700 kilogram. Een CX-30 met benzine- of dieselmotor weegt ongeveer 1.400 tot 1.500 kilogram. One pedal driving? Elektrische auto’s zijn in staat om tijdens het liften van het ‘gaspedaal’ af te remmen op de elektromotor om gelijktijdig energie terug te winnen. De elektrische Mazda doet dat ook, maar op een totaal andere manier dan bijvoorbeeld een Nissan LEAF , BMW i3 of Tesla Model 3 . In die modellen reageert de auto vrij agressief bij het liften van het gaspedaal. Je kan de auto zelfs tot stoppen dwingen zonder het rempedaal aan te raken. Dit noemen we ook wel ‘one pedal driving’. Postuurverandering Mazda laat de auto in de standaardmodus meer uitrollen, zoals bij een benzine- of dieselauto. Er wordt net zoveel energie teruggewonnen zoals bij een Tesla of Nissan, maar Mazda wil alles zo natuurlijk mogelijk aan laten voelen. “In principe zijn we geen fan van alleen one pedal driving. Het lichaam moet zonder beweging in de auto blijven zitten. Afremmen zonder postuurverandering”, zegt Heiko Strietzel, Manager Powertrain Team, R&D Centre, Mazda Motor Europe. Rust geven aan het lichaam Het is dus Mazda’s doelstelling om zoveel mogelijk rust te geven aan het lichaam. Dat houdt in dat Mazda probeert te voorkomen dat je de spieren in je torso moet aanspannen om de vertraging op te vangen. Met subtiel uitrollen wordt dat voorkomen. Indien de auto extra moet afremmen, dan gebruikt de bestuurder het rempedaal, precies zoals in een benzine- of dieselauto. Rijdt goed! Bij gebruik van het rempedaal remt de auto in eerste instantie agressiever af op de elektromotor om pas daarna over te schakelen op de fysieke remmen. Het mag gezegd worden: dit rijdt bijzonder prettig. Alleen in druk stadsverkeer is meer vertraging met het liften van het ‘gaspedaal’ wenselijk. Daar houdt Mazda ook rekening mee, want er komen extra modi voor het regenereren van energie. In de standaardmodus voelt alles heel natuurlijk aan dat je eigenlijk al snel vergeet dat je met een elektrische auto onderweg bent. Acoustic Vehicle Alert System Elektrische auto zijn verplicht om zich hoorbaar te maken in het verkeer. Om die reden installeert Mazda ook een zogeheten AVAS-systeem. Zo’n acoustic vehicle alert system is actief tot 30 km/u en laat omstanders – bijvoorbeeld in de stad – horen dat er een elektrische auto aan komt. Zonder zo’n systeem zou je een EV nauwelijks horen aankomen. Trommelgeroffel: de wankelmotor keert terug! De marktintroductie van Mazda’s eerste batterij-elektrische auto staat in de planning voor de zomer van 2020. Vanaf de zomer van 2021 wordt het helemaal interessant, want vanaf dat moment komt Mazda met een variant met range-extender. En dat wordt een – trommelgroffel… – wankelmotor! Jawel, de wankelmotor – ook wel rotatiemotor genoemd – keert terug bij Mazda. Range-extender Schultze: “De rotatiemotor is een ideaal middel om aan lokale marktomstandigheden te voldoen. Niet in alle landen is er een goede laadinfrastructuur, dan biedt een range-extender uitkomst. We zien we de range-extender als een multifunctionele toolkit. Je kan de techniek bovendien in diverse aandrijflijnen toepassen, ook in een plug-in hybride of normale hybride. Daarnaast werkt een wankelmotor niet alleen met benzine, maar ook met LPG, CNG en met waterstof.” Wankelmotor wekt stroom op Het idee is simpel: als het accupakket leegt dreigt te raken, wekt de wankelmotor weer stroom op. Deze wankelmotor – naar schatting ongeveer 300 of 400 cc groot – opereert bij toerentallen in het middengebied. Die zijn volgens Mazda het meest efficiënt. Het toerental kan variëren, afhankelijk van de stroombehoefte. Keuzes maken Over de technische details en invulling van het systeem kan Mazda nog geen uitspraken doen. De techniek is in de basis gereed, maar Mazda moet nog bepaalde zaken afstemmen. Schultze: “We zijn natuurlijk een relatief kleine speler in de auto-industrie. Om die reden hebben we een beperkte capaciteit. De ontwikkeling van de nieuwe CX-30 en Mazda 3 hebben bijvoorbeeld veel tijd opgeëist van ons ontwikkelingsteam. We moeten keuzes maken. Om die reden komt de wankelmotor niet in 2020 maar in 2021 op de markt.” Conclusie eerste indruk elektrische Mazda Mazda’s vaart met zijn eerste batterij-elektrische auto dus een eigen koers. Het is een auto voor stedelijke omgevingen waarbij de gebruiker vaak in de stad of op buitenwegen rijdt en heel af en toe de snelweg op moet. Het eerste gevoel zegt dat Mazda met zijn elektrische auto een voertuig met conventionele verbrandingsmotor zoveel mogelijk heeft willen benaderen. En daarin zijn ze bijzonder goed geslaagd. Op die manier wordt de overstap naar een batterij-elektrische auto voor iemand die al twintig jaar met een verbrandingsmotor rijdt bijzonder klein. Nu nog wachten op de productieversie waarin we ongetwijfeld ook snel gaan rijden. Het bericht Autotest – Elektrische auto van Mazda (2020) is net even anders verscheen eerst op ZERauto.nl .
Doelstellingen Volvo gelooft er heilig in dat de toekomst elektrisch is. Het merk zet daarom vol in plug-in hybrides en batterij-elektrische auto’s. Volvo noemt zelfs al doelstellingen: het merk verwacht dat in 2020 ongeveer 20 procent van alle Volvo-verkopen een plug-in hybride is. Daarnaast moet in 2025 de helft van alle Volvo-verkopen een volledig elektrisch model zijn. In de komende vijf jaar introduceert Volvo elk jaar een nieuw volledig elektrisch model. Actieradius Volvo XC40 Recharge De Volvo XC40 Recharge trapt af als eerste batterij-elektrische auto van Volvo. De compacte SUV krijgt een volledig elektrische aandrijflijn met All-Wheel Drive. Het systeemvermogen komt uit op 408 pk. Dankzij een lithium-ion accupakket moet de XC40 meer dan 400 kilometer (WLTP) kunnen afleggen op één acculading. Met een snellader is de batterij daarnaast in 40 minuten tot 80 procent op te laden. Recharge Recharge wordt een overkoepelende naam van alle oplaadbare Volvo’s, zij hij batterij-elektrisch of plug-in hybride. Volvo verwacht zelfs een stormloop op deze modellen. Om aan de verwachte vraag te kunnen voldoen, verdrievoudigt Volvo de productiecapaciteit van zijn geëlektrificeerde modellen. Volvo komt daarnaast in de loop van 2020 met diverse Designer’s Choice-uitvoeringen van geselecteerde populaire Recharge-modellen om levertijden drastisch te verlagen. Het bericht Elektrische Volvo XC40 Recharge blijkt krachtpatser verscheen eerst op ZERauto.nl .
Het bericht Exclusief: rijden in prototype elektrische Mazda (2020) – AutoRAI TV verscheen eerst op ZERauto.nl .