Nieuwe wielen, nieuwe kleuren De Ioniq krijgt een nieuw ontworpen grille en een aangepaste voorbumper met zilverkleurige bumperdelen, nieuwe luchtinlaten en gewijzigde dagrijverlichting. Ook ’s nachts is de vernieuwde Ioniq te herkennen aan de nieuw ontworpen LED-koplampen. De auto is voortaan te bestellen met nieuwe 15-inch, 16-inch of 17-inch lichtmetalen wielen en vier nieuwe exterieurkleuren: Fluidic Metal, Electric Shadow, Liquid Sand en Typhoon Silver. Uitgebreide veiligheidsvoorzieningen Binnenin de Ioniq zijn de grootste wijzigingen waarneembaar. Naast nieuwe interieurkleuren is de auto voortaan uitgerust met een 10,25-inch touchscreen dat voorzien is van Hyundai’s LIVE Services. Daarmee kan de bestuurder informatie opvragen over het weer, verkeer, flitspalen, snelheidscontroles, parkeerlocaties en de dichtstbijzijnde oplaadstations. Via de Blue Link-applicatie kun je vervolgens informatie over het accupakket opvragen. Naast Apple Carplay en Android Auto is er voortaan een nieuwe Bluetooth-functie en eCall aanwezig. Dat belt automatisch de hulpdiensten als de airbags of alarmknop geactiveerd zijn. De IONIQ Plug-in Hybrid en Hybrid zijn voortaan standaard voorzien van een nieuwe actieve veiligheidsuitrusting. Die bestaat uit: Front Collision Warning en Avoidance Assist met voetgangers- en fietsdetectie en Driver Attention Warning dat in de gaten houdt of de bestuurder niet in slaap valt. Lane Keep Assist en High Beam Assist behoren ook tot de standaarduitrusting. Prijzen Onderhuids verandert er weinig, daar ligt nog steeds een plug-in hybride aandrijflijn die bestaat uit een 1,6-liter benzinemotor en een 8,9 kWh lithium-ion accupakket. Die leveren gezamenlijk 104 kW (141 pk) en 265 Nm koppel. De Ioniq Plug-In Hybrid en Hybrid kunnen volgens de WLTP-cyclus 50 kilometer volledig elektrisch rijden. Hyundai voegt Eco-DAS toe (Eco-Driving Assist System) dat met behulp van het navigatiesysteem de bestuurder helpt om zo efficiënt mogelijk te rijden. Wanneer de vernieuwde Hyundai IONIQ in de showroom staat is nog niet bekend. De priijzen worden later bekendgemaakt. Lees ook: Groter accupakket voor Hyundai IONIQ Electric Het bericht Hyundai frist de IONIQ Plug-in Hybrid en Hybrid op verscheen eerst op ZERauto.nl .
Uiterlijk De complete IONIQ-familie is vernieuwd, maar de aanpassingen aan de IONIQ Electric zijn het grootst. Zoals je ziet heeft Hyundai ook het uiterlijk aangepast. De grille en de bumpers zijn gewijzigd en ook de LED-dagrijverlichting is aangepast. In het interieur tilt Hyundai de afwerking naar een hoger niveau en krijgt het infotainmentsysteem een upgrade. 38,3 kWh De belangrijkste aanpassing is dat de 28 kWh-batterij met pensioen mag. Hyundai past voortaan een 38,3 kWh lithium-ion batterij toe met 36 procent meer opslagcapaciteit. Op basis van de WLTP-norm moet de vernieuwde IONIQ Electric ongeveer 290 kilometer kunnen rijden op een enkele acculading. Dat was bij het uitgaande type 280 kilometer (NEDC). De elektromotor levert 136 pk (was 120 pk) en 295 Nm aan koppel. Opladen Het opladen kan op diverse manieren. De IONIQ Electric heeft een 7,2 kW on-board lager (voorheen was dat een 6,6 kW lader) voor Type 2 AC-opladen. Met een 100 kW snellaadstation is de batterij in 54 minuten tot 80 procent op te laden. Standaard oplaadtijd: 6 uur en 5 minuten 50 kW: ongeveer 57 minuten 100 kW: ongeveer 54 minuten Vanafprijs De vanafprijs van de vernieuwde Hyundai IONIQ Electric is nog niet bekend. Voor het uitgaande type met 28 kWh batterij vraagt Hyundai minimaal 33.995 euro. Mogelijk wordt de 38,3 kWh-versie iets duurder. De auto krijgt sowieso 4 procent bijtelling. De marktintroductie vindt naar verwachting eind 2019, begin 2020 plaats. Technische specificaties Hyundai IONIQ Electric 2019 Motor: Permanent Magnet Synchronous Motor Maximum vermogen: 136 pk Maximum Koppel: 295 Nm Topsnelheid: 163 km/u CO2-uitstoot: 0 g/km Batterijtype: lithium-ion polymeer Capaciteit: 38,3 kWh Bagageruimte: 350 tot maximaal 1.410 liter Gewicht: 1.420 kilogram Het bericht Groter accupakket voor Hyundai IONIQ Electric verscheen eerst op ZERauto.nl .
Bijtelling in 2019 Volledig elektrisch (EV) – 0 g/km CO2 – 4 procent* Overig – > 0 g/km CO2 – 22 procent *4 procent bijtelling geldt geldt tot 50.000 euro van de catalogusprijs, daarboven geldt het algemene bijtellingspercentage van 22 procent. Er is dan sprake van mixbijtelling. Voor voertuigen die elektrisch rijden op waterstof geldt deze beperking niet. Bijtelling in 2020 Volledig elektrisch (EV) – 0 g/km CO2 – 4 procent Overig – > 0 g/km CO2 – 22 procent Deze modellen zijn in aantocht In onderstaand overzicht zijn de Kia e-Soul 64 kWh (204 pk, 64 kWh, 452 km WLTP), de Peugeot e-208 (136 pk, 50 kWh, 340 km WLTP), MINI Cooper SE (184 pk, 250 km WLTP) en de Volkswagen I.D. Hatchback (170 pk) nog niet meegenomen. 13. Renault ZOE R90 – 92 pk – 41 kWh – 317 km (WLTP) – 32.940 euro 12. Hyundai IONIQ Electric – 120 pk – 28 kWh – 280 km (NEDC) – 33.995 euro 11. Renault ZOE R110 – 108 pk – 41 kWh – 300 km (WLTP) – 35.140 euro 10. Nissan LEAF 40 kWh – 150 pk – 40 kWh – 270 km (WLTP) – 38.940 euro 9. Volkswagen e-Golf – 136 pk – 35,8 kWh – 230 km (WLTP) – 40.325 euro 8. Hyundai Kona Electric 64 kWh – 204 pk – 64 kWh – 449 km (WLTP) – 40.995 euro 7. BMW i3 – 170 pk – 42,2 kWh – 285-310 km (WLTP) – 41.994 euro 6. Kia e-Niro 64 kWh – 204 pk – 64 kWh – 455 km (WLTP) – 42.510 euro 5. DS 3 Crossback E-Tense – 136 pk – 50 kWh – 320 km (WLTP) – 43.190 euro 4. BMW i3s – 184 pk – 42,2 kWh – 270-285 km (WLTP) – 45.693 euro 3. Nissan LEAF e+ 62 kWh – 217 pk – 62 kWh – 385 km (WLTP) – 45.850 euro 2. Opel Ampera-e – 204 pk – 60 kWh – 380 km (WLTP) – 46.699 euro 1. Tesla Model 3 Standard Range Plus – 204 pk – 50 kWh – 415 km (WLTP) – 47.800 euro Het bericht Deze 13 elektrische auto’s kosten 30.000 tot 50.000 euro verscheen eerst op ZERauto.nl .
De tweetakt verdwijnt We hebben slecht nieuws voor diegene die met nostalgische gevoelens terugkijkt op Kreidlers, Puch’s of recenter de Yamaha Aerox. De traditionele scooter (en brommer) met tweetakt benzinemotor is aan het verdwijnen. Een Zwitsers onderzoek toonde aan dat de tweetakt benzinemotor erg vervuilend is en steeds meer steden – met Amsterdam voorop – weren scooters met een tweetaktmotor. Binnenstad In Utrecht mogen er vanaf 2020 zelfs alleen nog scooters en brommers met een elektrische aandrijflijn de binnenstad in. Verder moeten nieuwe scooters en brommers vanaf 2018 voldoen aan de Euro4-uitstootnorm, waardoor er ook steeds meer aandacht komt voor brommers met scooters met een elektrische aandrijving. Maar wat zijn nu de voordelen van een elektrische aandrijflijn? De voordelen Veel mensen kijken bij een voertuig met een elektrische aandrijflijn op tegen de laadtijd van het accupakket. Een gemiddelde accu van een elektrische scooter is binnen drie uur tijd tot 75% op te laden. De laatste 25% neemt nog wel veel extra tijd in beslag. De totale laadtijd bedraagt 8 uur. Startproces Wie ooit scooter heeft gereden, weet dat kou en regen invloed hebben op het startproces. Een elektrische scooter kent deze nadelen niet. De elektromotor werkt namelijk pas op het moment dat er ‘gas’ gegeven wordt. De rest van de tijd staat de motor uit. Hierdoor verbruik je ook geen energie als je bijvoorbeeld stilstaat voor het stoplicht. Weinig onderhoud Verder bestaat een elektromotor uit een minimaal aantal draaiende delen, waardoor er nauwelijks onderhoud nodig is. De enige onderdelen die onderhoud behoeven zijn de remmen, banden en het accupakket. De banden van een elektrisch voertuig slijten vaak sneller door het enorme koppel van de elektromotor. Daarentegen kun je de remmen sparen door op de elektromotor af te remmen. Het accupakket blijft in goede conditie door het regelmatig op te laden. De nadelen Zijn er dan ook nadelen aan het rijden met een elektrische scooter? Ja, de actieradius van een elektrische scooter is niet voor iedereen toereikend. Een scooter met een brandstoftank van 5 liter die 1:40 verbruikt komt 200 kilometer ver op één tank benzine. Een gemiddelde elektrische scooter haalt maar de helft daarvan. Verder zijn de kosten van het vervangen van een accupakket een stuk hoger dan bij een conventionele scooter. In de praktijk leggen mensen vaak vooral kleinere afstanden af, dus ook een actieradius van 100 kilometer kan toereikend zijn. Gewoon een kwestie van slim laden. Groot assortiment Past een elektrische scooter bij je rijstijl, dan heb je de keuze uit een groot aantal modellen. Wat dacht je bijvoorbeeld van de sportieve Super SOCO TC of een mooie E-Sourini Scooter? Een elektrische scooters kopen via Lasourisscooters.nl begint al bij 1.399 euro en leasen is mogelijk vanaf 29 euro per maand. Voor 49,95 euro wordt de elektrische scooter zelfs thuisbezorgd. Zo wordt elektrisch rijden nog aantrekkelijker. Het bericht De elektrische scooter wordt steeds populairder verscheen eerst op ZERauto.nl .
Taxi Parisien Hajek heeft direct verschillende designs gemaakt om te laten zien dat de Citroën eCV op diverse manieren inzetbaar is. Bijvoorbeeld als autonoom rijdende ‘Taxi Parisien’ of als normaal personenvervoer. Het ontwerp van de ‘Taxi Parisien’ is geïnspireerd op de donkergroene Renault AG1 ‘Taxi’s de la Marne’ die voor de Eerste Wereldoorlog in Parijs gemeengoed waren. Tot in detail uitgewerkt Hajek heeft de Citroën eCV tot in detail uitgewerkt, maar ook gelet op de kleine details. Kijk bijvoorbeeld naar de drieboutswielen of het retro-ontwerp van het dashboard. Het ontwerp is nog altijd sterk herkenbaar als Eend. Een knappe prestatie wat ons betreft. VIDEO: Citroën eCV Het bericht Nederlander ontwerpt moderne Citroën 2CV verscheen eerst op ZERauto.nl .
Één label, twee aandrijfvarianten DS Automobiles timmert hard aan de weg en introduceert niet één, maar twee geëlektrificeerde modellen. De onlangs geïntroduceerde DS 3 Crossback én de DS 7 Crossback zijn per direct te bestellen als E-Tense. Het merk hanteert hetzelfde label voor twee verschillende aandrijflijnen. De DS 3 Crossback E-Tense wordt volledig elektrisch aangedreven, terwijl de DS 7 Crossback E-Tense is uitgerust met een plug-in hybride aandrijflijn. Nieuwe plug-in hybride aandrijflijn De plug-in hybride aandrijflijn van de DS 7 Crossback E-Tense bestaat uit een 1,6-liter benzinemotor en twee elektromotoren die gezamenlijk 220 kW (300 pk) en 450 Nm koppel produceren. Die aandrijflijn wordt later ook leverbaar voor de Peugeot 3008, Peugeot 508 en Opel Grandland X. Standaard vierwielaandrijving De DS 7 heeft standaard vierwielaandrijving en vier rijmodi (Electric, Sport, Hybrid en 4WD) waarmee de aandrijving naar eigen smaak af te stemmen is. Dankzij het 13,2 kWh accupakket kan de auto volgens de WLTP-cyclus tot 50 kilometer volledig elektrisch rijden met een topsnelheid van 135 km/u. Het opladen duurt via een normaal stopcontact 4 uur. Bij een laadpaal met 11 kW duurt het 1 uur en drie kwartier. Vanaf 58.360 euro Het uiterlijk van de E-Tense-variant verschilt nauwelijks van de reguliere DS 7 Crossback, afgezien van speciale 18-inch velgen en aparte logo’s. Wel staat de achterbank 20 mm hoger om plaats te bieden aan het accupakket. De DS 7 Crossback E-Tense is leverbaar vanaf 58.360 euro. 320 km actieradius Het grootste nieuws is misschien wel de nieuwe DS 3 Crossback E-Tense. Die is uitgerust met een elektrische aandrijflijn die later ook geleverd wordt in de nieuwe generatie Peugeot 208 en Opel Corsa. De elektromotor produceert 100 kW (136 pk) en 260 Nm koppel. Daarmee is de E-Tense in staat om in 8,7 seconden van 0 naar 100 km/u te sprinten. De actieradius bedraagt volgens de WLTP-cyclus maximaal 320 kilometer op één acculading. LEES OOK: Autotest – eerste indruk DS 3 Crossback E-Tense Geschikt voor snelladen Om het gewicht van de elektrische aandrijflijn te compenseren, schaafde DS Automobiles in totaal 50 kg van andere onderdelen af. Het gehele accupakket is in de bodem van de auto verwerkt. Het opladen van het 50 kWh lithium-ion accupakket aan een regulier stopcontact duurt 16 uur. Bij een laadpaal (11 kW) ben je minimaal 5 uur en 1 kwartier kwijt en bij een snellaadstation duurt het 30 minuten om het accupakket tot 80% op te laden. Via zogenaamde Active Cooling wordt het accupakket tijdens het opladen beschermd. Vanaf 43.190 euro Ook het uiterlijk van de DS 3 Crossback E-Tense verschilt nauwelijks van een normale DS 3 Crossback. De compacte, elektrische SUV is er vanaf 43.190 euro en per direct te bestellen. Het is niet bekend wanneer beide modellen in de showroom staan. LEES OOK: AC- en DC-laden: wat is het verschil? Het bericht Elektrische DS 3 Crossback en DS 7 Crossback geprijsd verscheen eerst op ZERauto.nl .
Inductieladen is eigenlijk gewoon een ander woord voor draadloos opladen. De elektriciteit wordt niet via een kabel getransporteerd, maar met behulp van een magnetisch veld. Dat veld wordt ontwikkeld tussen twee magnetische spoelen, waarvan er één in de auto en één in het laadplatform is geplaatst. Inductieladen werkt met wisselstroom , die in de auto nog moet worden omgezet naar gelijkstroom. Inductielaadsystemen voor voertuigen hebben een beveiliging, waardoor de elektriciteit alleen wordt overgebracht wanneer er een voertuig op de laadplaats staat en er zich geen voorwerpen tussen inductieplaats en de ontvanger van de auto bevinden. Inductieladen klinkt misschien futuristisch, maar zonder dat we er bij stilstaan maken veel (kleine) elektronische apparaten er al jaren gebruik van. Elektrische tandenborstels bijvoorbeeld, maar ook steeds meer smartphones zijn geschikt voor inductieladen. LEES OOK: AC- en DC-laden: wat is het verschil? Praktische voordelen inductieladen De nieuwste ontwikkeling is dat ook steeds meer autofabrikanten inductieladen zien als een goed alternatief voor opladen met laadpalen en stekkers. Inductieladen heeft een aantal praktische voordelen. Eventueel gedoe met verschillende soorten stekkerverbindingen vervalt bijvoorbeeld. Op straat hoeven niet allemaal afzonderlijke laadpalen geplaatst te worden, waarmee een inductielaadplaats samen met het ontbreken van laadsnoeren minder ‘straatbeeldverstorend’ is. Tot slot is een inductieplaats veel minder vandalismegevoelig dan een laadpaal. LEES OOK: Een laadpaal kopen, hoe werkt dat eigenlijk? Nu al mogelijk Inductieladen voor het opladen van elektrische auto’s zou in de nabije toekomst de nieuwe standaard kunnen worden. Utrecht heeft dit systeem al voor een aantal stadsbussen. In Rotterdam is in 2016 en 2017 een proef gedaan om dit systeem in de praktijk te testen voor auto’s. Dit werd gedaan met elektrische gemeenteauto’s, die voor het inductieladen overigens wel aangepast moesten worden. Het is namelijk niet mogelijk om een ‘stekkerauto’ zomaar via inductie op te laden. Aanpassen is eenvoudig, maar (voorlopig?) wel prijzig. BMW levert sinds kort wel een losse ‘inductiepad’ voor de plug-in hybrideversie van de 5 Serie, voor 3.330 euro exclusief installatie. In de VS levert Plugless voor zo’n 1.200 tot 2.000 dollar een inductiesysteem, dat bij enkele specifieke typen elektrische auto’s is in te bouwen. Ook Bosch biedt in de VS een achteraf in te bouwen systeem aan. Mercedes-Benz werkt ook aan een dergelijk systeem, maar levert dit nog niet. LEES OOK: Opladen van een elektrische auto: de mogelijkheden Opladen tijdens het rijden? Wat als niet alleen de parkeerplaats, maar de hele weg van inductietechniek wordt voorzien? Dit is nog toekomstmuziek voor de lange termijn, maar wordt wel door verschillende partijen onderzocht. Op papier biedt het grote voordelen: op- of bijladen kan gewoon tijdens het rijden, dus geen gedoe meer met laadplaatsen zoeken of laadsessies moeten inplannen. In 2015 werd in Engeland op afgesloten terrein een praktijktest gedaan met een inductieweg, tests op de openbare weg staan in de planning. Nadelen inductieladen Een van de belangrijkste nadelen van inductietechniek zijn voorlopig de kosten. Een inductieweg zoals hiervoor beschreven kost bijvoorbeeld al gauw zo’n 300.000 tot 500.000 euro per kilometer, zo blijkt uit onderzoek naar de techniek door de TU Delft. Een openbare inductielaadplaats kost al drie keer meer dan een gewone laadpaal. Een privé-inductieplaats zoals eerder genoemd gaat daarentegen prijstechnisch redelijk gelijk op met een privélaadpaal. Een tweede nadeel van de inductietechniek is de efficiëntie. Als elektriciteit via een kabel wordt overgebracht naar de auto treedt er geen noemenswaardig energieverlies op, terwijl er bij inductieladen zo’n 20% energie verloren gaat doordat de elektriciteit via de lucht wordt overgebracht. LEES OOK: Opladen van een elektrische auto: hoe werkt het? Het bericht Inductieladen, wat is dat eigenlijk? verscheen eerst op ZERauto.nl .
Knotsgekke race Robin Frijns rijdt een sterk Formule E-seizoen. De Limburger stond al drie keer op het podium in de elektrische raceklasse. Met zijn overwinning in de achtste van in totaal dertien Formule E-races neemt Frijns bovendien de leiding in het klassement over. Op het kletsnatte stratencircuit van Parijs ging de Formule E-race er redelijk chaotisch aan toe. In de Formule E zijn de auto’s standaard voorzien van all-weather-banden met profiel en er zijn geen bandenwissels. Dat maakt het voor de coureurs soms best lastig. Druk programma In tegenstelling tot meerdere rijders die door de regenval crashte, toonde Robin Frijns zijn kwaliteiten als regenrijder en reed hij met een beschadigde voorvleugel naar zijn eerste Formule E overwinning ooit. “Regen is wel het laatste wat je wilt als je aan de leiding rijdt”, zei Frijns achteraf. “Het was misschien wel de moeilijkste race van mijn leven. “Maar geweldig dat het is gelukt!” Formule E is overigens niet de enige klasse waarin Frijns actief is. De coureur uit Maastricht rijdt ook voor Audi in de DTM-klasse. Bij de laatste test vorige week was hij de snelste op de baan. Komend weekend staat de openingsrace van het DTM-seizoen op de agenda. De week daarna wordt de volgende Formule E-race gehouden in de straten van Monte Carlo. Het bericht Robin Frijns eerste Nederlandse Formule E-winnaar verscheen eerst op ZERauto.nl .
AC-laden: de standaard laadpaal Een gewone laadpaal levert wisselstroom, dus daarmee kan je AC-laden. De auto zet deze elektriciteit met een ingebouwde omvormer zelf om in DC-/gelijkstroom, zodat de elektriciteit in de batterij opgeslagen kan worden. AC-laden is voordeliger dan DC-laden. Dit komt doordat de AC-laadpaal zelf voordeliger is en ook lagere aansluitkosten heeft. Doordat de stroom direct uit het net komt hoeft er bij een AC-laadpaal geen omvormer in de paal geïnstalleerd te worden, wat bij een DC-laadpaal wel noodzakelijk is. Hoe snel AC-laden precies gaat hangt af van het vermogen van de laadpaal, maar ook van wat het vermogen van de omvormer in de elektrische auto is. Een AC-laadpaal heeft afhankelijk van het type een vermogen van 3,7 tot 22 kW en heeft een laadsnelheid van 15 tot 90 km/u. De laadsnelheid is dus mede afhankelijk van de specifieke aangekoppelde auto. Een publieke laadpaal is meestal 11 kW. Doordat het een voordeliger techniek is heeft AC-laden vanuit kostenoogpunt de voorkeur op DC-laden. Als een auto tijdens het (voor langere tijd) parkeren wordt geladen maakt ook de langere laadtijd van AC-laden ten opzichte van DC-laden niet zo veel uit. DC-laden: de snellader Doordat gelijkstroom zoals gezegd minder weerstand heeft, kan men met deze elektriciteitssoort sneller laden. Snelladers zijn dan ook DC-laders. Nog steeds moet hierbij de elektriciteit uit het stroomnet worden omgezet van AC naar DC, maar bij snelladers gebeurt dit al in de lader zelf. De elektriciteit die naar de auto loopt is dus al de ‘snelle’ DC-elektriciteit. DC-laden is dus sneller, maar ook iets duurder omdat er meer capaciteit van het stroomnet wordt gevraagd en de laadpaal en de stroomaansluiting duurder zijn. Het laadvermogen van een snellader is over het algemeen 50 kW, met een laadsnelheid van 200 km/u (ook weer afhankelijk van de aangekoppelde auto). Er zijn echter ook nog krachtiger snelladers. Niet iedere elektrische auto is geschikt voor DC-laden, hoewel de niet-geschikte modellen in de praktijk slechts enkele oudere types zijn. Kijk om het zeker te weten of de fabrikant aangeeft dat de auto geschikt is voor snelladen. Het DC-/snelladen heeft vooral de voorkeur wanneer de auto onderweg bijgeladen moet worden. Oplaadvermogen en kosten Binnen het onderscheid AC/DC kan het oplaadvermogen verschillen per laadpaal. Met het oogpunt op de kosten voor de laadsessie is het aan te raden er op te letten welk laadvermogen je auto aankan. Het laadtarief is bij sommige aanbieders gebaseerd op het laadvermogen van de laadpaal. Een laadpaal met hoog laadvermogen zal dus duurder zijn dan een met laag laadvermogen. Opladen bij een publieke laadpaal kost gemiddeld 0,35 euro per kWh, bij een snellader is dit zo’n 0,59 euro. Een meer gedetailleerde indicatie van de kosten van elektrisch rijden geven we in dit artikel . Meer informatie over de verschillende laadmogelijkheden vind je hier. Lees ook: Een laadpaal kopen, hoe werkt dat eigenlijk? Opladen van een elektrische auto: de mogelijkheden Opladen van een elektrische auto: hoe werkt het? Het bericht AC- en DC-laden: wat is het verschil? verscheen eerst op ZERauto.nl .
Is de Nissan e-NV200 Last Mile de toekomst? Online shoppen neemt toe en dus zie je steeds meer koeriers met busjes op de weg, in dorpen en steden. Het is een kwestie van tijd dat binnensteden op slot gaan voor de bestelauto’s met verbrandingsmotor. Dat die de lading droppen in een distributiecentrum aan de rand van de stad waar kleinere, elektrisch aangedreven busjes klaarstaan om de bestellingen in de stad af te leveren. Wel nu, dan komt deze Nissan e-NV200 met Last Mile Box in beeld. Last Mile Box, wat is het? De Last Mile Box staat op het chassis van een e-NV200 met elektromotor en 40 kWh-accu. Je kunt tot zo’n 200 kilometer elektrisch rijden. Dat is ruimschoots voldoende voor een volle dag koerieren door de stad. Op het chassis staat een opbouw van het Nederlandse bedrijf Veth, een kubusvormige box met verschillende compartimenten. Eentje met rekken, die bijvoorbeeld zijn te gebruiken voor kratjes vol supermarktboodschappen. Achterin is er een geïsoleerd compartiment met piepschuimen boxen om producten warm of koel te houden en aan de zijkant is een groot compartiment achter een rolluik waarin een pallet past. Kortom: de beladingsmogelijkheden zijn zeer veelzijdig en dat maakt deze auto geschikt voor allerhande lading die in zo’n distributiecentrum aan de rand van de stad kan liggen. Uitwisselbaar De Last Mile Box is ook in zijn geheel met een vorkheftruck van het chassis te tillen. Dus als de lading eruit is, zou je de box bij het eerdergenoemde distributiecentrum kunnen omruilen voor een volle. Dat kan ook een box zijn met een andere indeling, bijvoorbeeld alleen een gekoeld compartiment. Veel is mogelijk. Dat uitwisselen van de opbouw maakt de e-NV200 interessant voor bedrijven die box en lading ergens willen achterlaten. Dan is de e-NV200 direct weer inzetbaar voor andere transportklussen. Rijden in de stad een genot Rijden met de Nissan e-NV200 is een genot, zeker in druk stadsverkeer. Schakelen is niet nodig en dat is sowieso al prettig, maar hij reageert daarbij bijzonder fruitig bij optrekken vanuit stilstand. Het is inherent aan de elektrische aandrijving. De elektromotor (80 kW/109 pk) staat immers garant voor veel trekkracht (254 Nm), die direct beschikbaar is. De kleine draaicirkel van 11,1 meter maakt keren en manoeuvreren gemakkelijk. Verschillende rijmodi Je kunt kiezen uit verschillende rijmodi. In de B-Modus haal je zoveel mogelijk uit de capaciteit van de nieuwe 40 kWh accu en de actieradius van de Nissan e-NV200. Er wordt dan actief gebruik gemaakt van recuperatief remmen, waarmee de accu wordt opgeladen zonder vermogen in te leveren. Afremmen met het rempedaal is zelden nodig. Bij gas los is de vertraging al flink doordat de elektromotor stroom opwekt. In de Eco-modus is er minder vermogen en haal je het maximale uit een volle batterij. In de stad is echter de B-modus het fijnst. Financieel zeer aantrekkelijk Fijn zijn ook de lage kosten! Elektriciteit is veel goedkoper dan benzine of diesel. Tel hierbij de stimuleringsmaatregelen van de overheid op, zoals de vrijstelling van wegenbelasting en tal van andere financiële mogelijkheden en je begrijpt dat de e-NV200 zo gek nog niet is. En met de Last Mile Box kun je echt alle kanten met deze stadsbesteller op. Wel even opletten dat je de batterij op tijd oplaadt! Op 1 fase bij 220 Volt duurt dat circa 6 uur tot aan 80% vol. Met snelladen lukt dat in circa 60 minuten. Bekijk hier de subsidies en financiële regelingen voor elektrische auto’s. Het bericht Autotest – Nissan e-NV200 Last Mile verscheen eerst op ZERauto.nl .
Dendo Drive House Met het DDH kunnen gebruikers zelf energie opwekken met de zonnepanelen. De opgewekte stroom wordt opgeslagen in de thuisaccu, maar ook in de batterij van de Mitsubishi Outlander PHEV als die gekoppeld is aan de lader. Vervolgens kan de 100% groene energie benut worden voor huishoudelijk gebruik en om elektrisch te rijden met de Outlander PHEV. Het gebruik van zelf opgewekte zonne-energie is niet alleen prettig voor het milieu, maar op termijn ook voor je portemonnee. Het DDH wordt optimaal benut als de stroom uit de thuisaccu gebruikt wordt als de stroomkosten via de energieleverancier het hoogst zijn. En indien nodig, kun je ’s nachts, als de stroom relatief goedkoop is, de thuisaccu en de autobatterij opladen via het reguliere stroomnet. Het is een kwestie van energie managen. Je bepaalt zelf hoe je omgaat met de beschikbare energie. LEES OOK: Primeur: Mitsubishi Outlander PHEV levert stroom aan kantoorpand Noodvoorziening Andere belangrijk kenmerk van het DDH: dankzij de bi-directionele lader kan ook energie uit de autobatterij gebruikt worden voor huishoudelijk gebruik. Daarmee fungeert de Outlander PHEV dus ook als noodstroomvoorziening, bijvoorbeeld bij een stroomstoring. Of handig als de thuisaccu leeg is en je tóch de wasmachine op groene stroom wilt laten draaien. De capaciteit van de thuisaccu zal tussen de 4 en 8 kWh variëren, afhankelijk van de markt en de wensen van de klant. Een volgeladen Outlander PHEV-batterij (13,8 kWh) biedt voldoende stroom om een gemiddeld huishouden zo’n tien dagen van elektriciteit te voorzien. LEES OOK: Autotest – Mitsubishi Outlander PHEV (2019) Mitsubishi-innovatie Het DDH is een innovatie van Mitsubishi Motors Corporation. De bi-directionele lader werkt alleen in combinatie met een Mitsubishi. Het DDH functioneert wel met bestaande zonnepanelen die al geïnstalleerd zijn. De Outlander PHEV is sinds de lancering in 2013 al geschikt voor bi-directioneel laden. Dat betekent dat ook een bestaand exemplaar kan worden ingezet om te profiteren van het DDH. Het DDH wordt begin 2020 geintroduceerd in Japan en Duitsland. Gezien het aantal Outlander PHEV’s op de Nederlandse wegen, volgt Nederland niet lang daarna. Het DDH wordt dan als totaalpakket aangeboden bij de Mitsubishi-dealer. De all-in prijs varieert tussen de 20.000 en 27.000 euro. Het bericht Mitsubishi introduceert duurzaam energiesysteem voor huis en auto verscheen eerst op ZERauto.nl .
Volkswagen Ford gaat op basis van het platform van Rivian elektrische modellen ontwikkelen. Daarnaast voert Ford nog gesprekken met Volkswagen om gebruik te kunnen gaan maken van het modulaire MEB-platform, ook bekend als Modularer Elektro Baukasten. Ford moet een flinke inhaalslag maken als het gaat om volledig elektrische modellen. Door gebruik te maken van bestaande platforms kan Ford tijd besparen. General Motors afgehaakt Overigens was ook General Motors (GM) geïnteresseerd in een samenwerking met Rivian, maar die samenwerking ging uiteindelijk niet door omdat GM het geen prettig idee vond dat Rivian ook met andere fabrikanten samenwerkt. Zo heeft ook techbedrijf Amazon geld gestoken in Rivian. Volgens Ford CEO Jim Hackett zou de samenwerking met Rivian een mogelijke samenwerking met Volkswagen niet in de weg zitten. Twee Rivian-modellen Rivian werkt zelf aan de ontwikkeling van twee modellen: de R1T (een pick-up) en een R1S (SUV) . De R1T is een vijfpersoons pick-up, de SUV R1S SUV is een zevenzitter. Het skateboard platform is voor beide modellen gelijk. Het tweetal wordt bovendien met dezelfde aandrijflijnen aangeboden als de levering in de loop van 2020 van start gaat. Rivian gaat beide modellen aanbieden met drie verschillende accupakketten. Het standaard accupakket heeft een capaciteit van 105 kWh (range: 370 kilometer). Rivian levert verder nog een 135 of 180 kWh accupakket met respectievelijk 480 of 640 kilometer range. Het bericht Ford investeert half miljard dollar in Rivian verscheen eerst op ZERauto.nl .