Nieuws

Het accupakket van dit voertuig weegt 8 ton!

Grootste EV ter wereld De eDumper is een product van het Zwitserse bedrijf eMining. Dat ontwikkelt elektrische aandrijflijnen voor voertuigen die 100.000 tot 200.000 kilogram wegen. eMining ontwikkelt zelf geen voertuigen, maar voorziet bestaande kiepwagens van een elektrische aandrijflijn. De eDumper is het eerste prototype. 111.000 kilogram Over de elektromotoren is weinig bekend, maar reken erop dat ze over serieus vermogen beschikken. Ze drijven namelijk niet alleen de wielen aan, maar ook de hydraulische pompen en koelsystemen. Voor de voeding zorgt een 700 kWh sterk accupakket dat alleen al 8.000 kilogram weegt. Dat valt in het niets bij het totaalgewicht van deze mastodont. Dat bedraagt 111.000 kilogram. Kinetische remenergie De actieradius is geheel afhankelijk van de (werk)omstandigheden. De eDumper is ontwikkeld om grondstoffen uit hooggelegen mijnen naar lagere gelegen distributiecentra te vervoeren. Tijdens de afdaling wordt kinetische remenergie teruggewonnen. In totaal kan de eDumper 65 ton aan grondstoffen vervoeren. 850 kW laden Om het accupakket op te laden dient er een 100 kW sterk laadpunt aanwezig te zijn. Daarmee is het accupakket binnen tien uur volledig op te laden. De eDumper is – afhankelijk van de klantwensen – ook geschikt voor een 850 kW laadpunt. Bespaart 72.493 liter diesel Is dit reusachtige voertuig dan echt zo efficiënt? Wanneer de eDumper onbeladen rondrijdt, produceert de aandrijflijn meer energie dan er nodig is. Die overtollige energie wordt vervolgens teruggeleverd aan het netwerk. Tijdens zijn levenscyclus bespaart de eDumper meer dan 190 ton CO2 en 72.493 liter diesel. Het duurt twaalf maanden om een conventionele kiepwagen om te bouwen naar een eDumper. De prijzen zijn niet bekend.   Het bericht Het accupakket van dit voertuig weegt 8 ton! verscheen eerst op ZERauto.nl .

31 juli 2019

VIDEO: zo werkt het unieke multimediasysteem in de Honda E

Honda E De nieuwe Honda E heeft een uniek multimediasysteem met vijf beeldschermen (!) over gehele breedte van het dashboard. De buitenste twee videoschermen tonen de beelden van de digitale buitenspiegels die standaard aanwezig zijn op de Honda E. Daartussen zitten drie beeldschermen – een 8,8-inch scherm achter het stuurwiel en twee 12,3-inch touchscreens – die samen een geheel vormen en vrijwel de gehele breedte van het dashboard in beslag nemen. Op de twee touchscreens kan veel verschillende informatie getoond worden. Je kunt het thema, de sneltoetsen aan de zijkant en zelfs de achtergrondfoto geheel naar eigen wens aanpassen. Alsof twee splinternieuwe iPads naast elkaar geplaatst zijn. Ook grappig is dat de twee touchscreens afzonderlijk van elkaar door de bestuurder en passagier gebruikt kan worden. Je telefoon is met het systeem te koppelen via usb, bluetooth en wifi. In het midden onder de aircoknoppen zitten twee usb-aansluitingen, een hdmi-aansluiting, een 12V-aansluiting en zelfs een 230V stopcontact. Video Honda Dual Touchscreen 200 km actieradius Verder kunnen we alvast melden dat de elektrische Honda E in de eerste helft van 2020 op de markt komt. De elektromotor levert een vermogen van 110 kW (150 pk) en wordt gevoed door een 35 kWh-batterij. De actieradius volgens de officiële testmethode bedraagt 200 km. Tevens is de batterij geschikt voor snelladen, waarmee de batterij binnen een uur is volgeladen. LEES OOK:  Honda Sports EV Concept steelt de show in Tokyo Het bericht VIDEO: zo werkt het unieke multimediasysteem in de Honda E verscheen eerst op ZERauto.nl .

31 juli 2019

Schadevrije jaren

Schadevrije jaren: Bonus Malus ladder Het opbouwen van schadevrije jaren is even simpel als vanzelfsprekend: geen schadeclaims indienen. Voor elk extra schadevrij jaar verkrijg je een betere positie op de Bonus Malus ladder. De positie op deze ladder bepaalt hoeveel no-claim korting je krijgt. Let op: als je toch schade claimt, val je in principe vijf jaren terug op de ladder en ben je een deel van de korting kwijt. Bij meer dan vijftien schadevrije jaren val je altijd terug naar tien schadevrije jaren. Verschil schade rijden en schade claimen Voor de duidelijkheid: schade rijden is niet hetzelfde als schade claimen. Tegen een paaltje rijden levert schade op, maar dat soort kleine gevallen worden vaak niet bij de autoverzekering ingediend. Het behoudt van de schadevrije jaren weegt dan zwaarder dan eenmalig een paar honderd euro betalen. Zeker als je al een flinke no-claimkorting hebt opgebouwd is het raadzaam om die in stand te houden. Schadevrije jaren bij tweede auto Het aantal schadevrije jaren kun je eenvoudig checken bij Roy Data. Ook staat het aangegeven op de polis van je huidige autoverzekeraar. Heb je een tweede auto gekocht? Dan begint het opbouwen van schadevrije jaren opnieuw voor die auto. Een tweede auto krijgt een aparte registratie bij Roy Data. Negatief saldo schadevrije jaren Schadevrije jaren vervallen als je een schadeclaim in dient. Als de schuld van een ongeluk bij een andere automobilist ligt, gaat dit niet ten koste van de no-claimkorting en schadevrije jaren. Als je meerdere schades per jaar claimt of een schade claimt in de eerste vier jaar van je autoverzekering, kan het zijn dat een negatief aantal schadevrije jaren hebt. In dat geval betaal je een extra toeslag. Het bericht Schadevrije jaren verscheen eerst op ZERauto.nl .

29 juli 2019

EV’s van toen: de eerste volledig elektrische sportauto

De Franse sportauto Venturi doet misschien niet direct bij iedereen een belletje rinkelen, maar de kleine autofabrikant houdt zich nog steeds druk bezig met de ontwikkeling van elektrische aandrijflijnen. De Fransmannen Claude Poiraud en Gérard Godfroy startten het merk begin jaren tachtig. Net als veel andere autoliefhebbers droomden zij over het bouwen van een eigen sportauto. Het lukte ze en in 1984 staat de MVS Ventury (later geschreven als Venturi) te schitteren op de Autosalon van Parijs. Op en top Frans Onder de kunststof carrosserie schuilen veel onderdelen uit de magazijnen van Peugeot en Renault. De benzinemotor is afkomstig uit de Volkswagen Golf 2 GTI. Venturi wilde het opnemen tegen Ferrari, Lotus, Porsche en Aston Martin. Daarom werd het Golf GTI-motorblok vervangen voor een V6-benzinemotor van Peugeot. Volgens Poiraud en Godfroy moest de Venturi niet alleen een Franse auto zijn, maar ook uit Franse onderdelen bestaan. Formule 1 De MSV Venturi slaat aan en uiteindelijk verschijnen er verschillende varianten op de markt. Er wordt zelfs op Le Mans en in de Formule 1 geracet. De merknaam MVS wordt uiteindelijk vervangen door Venturi. Met vallen en opstaan De oorspronkelijke MVS Venturi wordt doorontwikkeld tot de Atlantique, die sterk op de Ferrari F355 lijkt. Met vallen en opstaan weet Venturi zichzelf lange tijd in leven te houden, maar uiteindelijk valt in 2000 dan toch het doek. Radicale koerswijziging Krap één jaar later wordt het failliete merk door de Monegaskische miljonair Gildo Pastor gekocht. Die zet met Venturi een radicaal andere koers in. Venturi moet niet langer proberen op te boksen tegen de gevestigde namen, maar een eigen niché creëren. Voor het herrezen Franse merk vormt Monaco dan ook de perfecte uitvalsbasis. In 2002 toont het nieuwe Venturi op de Autosalon van Geneve de Fétish: een kleine tweezits sportauto met Renault-benzinemotor. Fétish Een groter contrast tussen het oude en nieuwe Venturi bestaat er niet. De Fétish oogt compact en eigenzinnig dankzij de tweekleurige carrosserie en bijzonder vormgegeven wielkasten. Eigenlijk past een Renault Clio-benzinemotor niet echt bij het extraverte uiterlijk. Dat ziet Pastor ook in en al snel wordt de benzinemotor vervangen door een elektrische aandrijflijn. Iets wat tijdens de ontwikkeling van de Fétish al de bedoeling was. Baanbrekend Nu lijkt een elektromotor in een sportauto niet heel erg bijzonder, maar in 2004 was dit exotische materie. Je zou misschien verwachten dat Venturi een mooi luchtkasteel was, waarvan je nooit meer iets zou horen. Think again: in 2004 toont Venturi het definitieve productiemodel van de Fétish; de eerste sportauto die vanaf begins af aan met een elektrische aandrijflijn ontworpen is. Voor de aandrijving zorgt een 180 kW sterke elektromotor. De Fétish accelereert in 4,5 seconden van 0 naar 100 km/u en heeft een actieradius van krap 300 kilometer. De prijs? Ongeveer 400.000 dollar…   65 orders De Fétish kan op veel aandacht rekenen. Uiteindelijk worden er meer dan 65 orders geplaatst, maar uiteindelijk slechts 30 uitgeleverd. Een upgrade naar een 220 kW elektromotor en 340 kilometer actieradius kan het succes niet vergroten. Zonne-energie De Fétish mag dan geen daverend succes zijn, hij plaveit wel de weg voor Venturi als elektrische sportautofabrikant. In 2006 toont Venturi eveneens de Electic: een elektrische stadsauto die zichzelf oplaadt via een zonnepaneel op het dak. Ook de sportievere Astrolab maakt alleen gebruik van zonne-energie. Venturi experimenteert volop met eigenzinnige, elektrische concepten, maar tot serieproductie komt het nauwelijks. Formule E In 2015 kondigt Venturi aan dat het stopt met de productie van auto’s. In plaats daarvan storten ze zich op de ontwikkeling van elektrische sneeuwvoertuigen, het breken van elektrische snelheidsrecords en de Formule E! Winst in 2019 Samen met Leonardo DiCaprio richt Gildo Pastor in 2014 Venturi Grand Prix dat in 2019 zijn eerste race won. Wat ooit begon met de eigenzinnige Fétish groeide uit tot een succesvolle ontwikkelaar van elektrische voertuigen. Het bericht EV’s van toen: de eerste volledig elektrische sportauto verscheen eerst op ZERauto.nl .

27 juli 2019

Autotest – Kia Niro Plug-in Hybrid

Populair hybridemodel De Kia Niro is een echt ‘Hollandse auto’. Het is een praktische crossover met een spaarzaam karakter en voldoende ruimte voor het gezin inclusief bagage. Je krijgt veel waar voor je geld op het gebied van kwaliteit en uitrusting en geniet ook nog eens een prettige instap en een wat hogere zitpositie. Het is niet voor niets dat de Kia Niro in 2017 én 2018 de bestverkochte hybrideauto van Nederland was. Tegelijkertijd is de belangstelling voor de volledig elektrische Kia e-Niro zodanig, dat de levertijd is opgelopen tot een maand of twaalf. Met de Niro Plug-in Hybrid heeft Kia ook nog een tussenvariant. Deze versie is in grote lijnen hetzelfde als de reguliere hybrideversie van de Niro, met dezelfde 1,6-liter benzinemotor en 6-traps automaat, maar dan met een grotere batterij en een krachtigere elektromotor, zodat je veel langer en op hogere snelheden volledig elektrisch kan rijden. LEES OOK: Autotest – elektrische Kia e-Niro Opladen De batterij biedt een capaciteit van 8,9 kWh en is te groot om volledig te kunnen worden opgeladen tijdens het rijden en remmen, zoals bij de reguliere Kia Niro. Die moet dus worden opgeladen via de stekkeraansluiting boven het linker voorwiel. De batterij ligt overigens onder de bodem van de kofferbak. Daardoor is die wat minder diep ten opzichte van de standaard Niro, maar de inhoud van 324 liter is niet onaardig. Bij een openbare laadpaal in de woonwijk duurt het ongeveer 2,5 uur om een lege batterij volledig op te laden. De kosten hiervoor bedragen ongeveer 3 euro. Bij de brandstofmeter en de meter van de batterijlading op het instrumentenpaneel staat precies hoeveel kilometer je nog kunt rijden met de hoeveelheid benzine, met de resterende batterijlading en gecombineerd. Met een volle batterij kunnen wij, met onze rijstijl, 53 km volledig elektrisch rijden. Uit een volle tank benzine (43 liter) halen wij ruim 800 kilometer. De totale actieradius bedraagt dus meer dan 850 kilometer. Hoe zuinig je uiteindelijk rijdt, bepaal je zelf. Dat bepaal je niet alleen door je rijstijl, maar ook of je uitsluitend elektrisch rijdt of de benzine en elektromotor laat samenwerken. EV of HEV? Op de middenconsole naast de automaatpook zit een EV/HEV-knop, waarmee je kunt schakelen tussen volledig of semi-elektrische aandrijving. Als je kiest voor de HEV-modus, werken de benzine- en elektromotor samen. De energie die wordt opgevangen tijdens het rijden en remmen is voldoende om de elektromotor in deze situatie te blijven voeden. De volledig elektrische actieradius loopt nauwelijks terug. In de HEV-stand halen wij een verbruik van 1 op 20, zonder overdreven zuinig te rijden. Met een simpele druk op de EV/HEV-knop schakel je dus over naar volledig elektrische aandrijving. Dat kan op ieder gewenst moment, tot een snelheid van 120 km/u. Het beste is om dat te doen in stadsverkeer of in de file, als je vaak moet remmen en optrekken, wat relatief veel brandstof kost. Op de snelweg bij constante snelheid is het brandstofverbruik relatief laag, dus kun je bij lange ritten de energie in de batterij beter bewaren voor later. Energie managen Helemaal ideaal is als jouw woon-werkafstand minder dan 50 kilometer bedraagt en als je thuis en/of op werk kunt laden. Dan kun je in principe altijd volledig elektrisch rijden. Dan rijd je niet alleen zonder lokale uitstoot, maar ook aanzienlijk voordeliger. Bij de Kia Niro kost een volle tank al gauw tussen de 70 en 75 euro, waarmee je dus zo’n 800 kilometer kunt rijden, terwijl dezelfde rijafstand op elektriciteit nog geen 50 euro kost. Het is dus aan jouw om te bepalen hoe je met de beschikbare energie omgaat. Het energie managen is soms een spelletje. Dat is het mooie van de Kia Niro Plug-in Hybrid. Hij kost 5.000 euro meer dan de reguliere Niro, maar je kunt behoorlijk besparen op de brandstofkosten, volledig elektrisch en milieubewust rijden en hoeft geen rekening te houden met langdurig opladen. Als je een keer ver weg moet, ben je niet genoodzaakt een route van laadpaal naar laadpaal uit te stippelen. Je gooit in een paar minuten je tank vol en weg ben je. LEES OOK: Zo wil Kia opladen gemakkelijker maken 1.300 kg trekgewicht Verder mag je met deze plug-in hybride maximaal 1.300 kg trekken. Dat is vrij veel voor een hybride in deze klasse en daarmee is de Niro Plug-in Hybrid dus ook geschikt om een caravan of aanhanger te sjouwen. De benzinemotor en elektromotor leveren samen een vermogen van 104 kW (141 pk) en 265 Nm koppel, waarmee de Niro aardig van zijn plek komt. Met of zonder aanhanger. De krachtige elektromotor die direct vanaf stilstand al 170 Nm trekkracht levert, is bij zware lading extra prettig. Vanaf 36.195 euro Tot slot, zoals we eerder aangeven, kun je bij Kia altijd rekenen op een goede prijs-waardeverhouding. De Niro Plug-in Hybrid is leverbaar vanaf 36.195 euro en voor dat bedrag krijg je een multimedia- en navigatiesysteem met 10,25-inch touchscreen en usb-poort, automatische klimaatregeling, parkeerhulp, half-lederen bekleding, automatische noodremassistent, adaptieve cruise control, rijstrookassistent en nog veel meer. En niet te vergeten, zoals bij elke Kia, wordt de Niro geleverd met 7 jaar of 150.000 km fabrieksgarantie. LEES OOK: Autotest – elektrische Kia e-Soul (2019) Het bericht Autotest – Kia Niro Plug-in Hybrid verscheen eerst op ZERauto.nl .

24 juli 2019

Moet deze hippe Renault cabriolet in productie?

Renault 4 Een open koetswerk, geen deuren, een picknick-mand en genoeg vermogen om lekker over landweggetjes te cruisen. De e-Plein Air ziet eruit alsof hij direct in productie kan. De auto is gebaseerd op de klassieke Plein Air uit 1968. Dat was een cabrioletversie van de reguliere Renault 4 en een directe concurrent van de Citroën Mehari. 4L International Renault besloot ter ere van 4L International om het concept nieuw leven in te blazen. 4L International is een groot Frans festival dat geheel in het teken staat van de Renault 4. Dit jaar bestaat het evenement tien jaar. Genoeg redenen voor Renault om de klassieke 4 een moderne twist te geven. Klassiek concept vernieuwd Renault Design, Renault Classic en klassiekerspecialist Melun Rétro Passion sloegen de handen ineen. Als basis werd een klassieke Plein Air genomen die  een nieuw dashboard, nieuwe bekleding en stoere wielen kreeg. De meest in het oog springende wijziging is de dichte grille. Die verraadt direct wat er zich onder de motorkap afspeelt. Lees ook: Aston Martin komt met EV-unit voor klassiekers Aandrijflijn uit Twizy De 845cc sterke viercilinder benzinemotor moest namelijk plaatsmaken voor de aandrijflijn uit de Renault Twizy. De exacte technische specificaties houdt Renault nog even voor zichzelf. De Twizy is leverbaar met een vermogen van 7 kW of 12 kW, beide voorzien van een 6,1 kWh-batterijpakket. 4L International vond van 19 tot 21 juli plaats. Wat er met de e-Plein Air gaat gebeuren, is nog even de vraag. Wat ons betreft mag hij zo in productie. Het bericht Moet deze hippe Renault cabriolet in productie? verscheen eerst op ZERauto.nl .

23 juli 2019

Dit stuurwiel zit in toekomstige BMW’s

Instapcomfort Volgens de fabrikant verbetert het stuurwiel niet alleen het instapcomfort (het stuurwiel is smaller en afgevlakt aan de onderkant) maar ook het zicht op het instrumentenpaneel door een dunner bovendeel. Knoppen Het stuurwiel heeft zowel aan de rechter- als linkerkant knoppenclusters. Aan de linkerzijde kun je schakelen tussen rijmodi en een snelheid instellen. Aan de rechterkant bespeuren we een toets voor de favorieten, telefoonfunctie, spraakbesturing en een scrolltoets om door menu’s te lopen. Autonoom rijden De BMW iNEXT wordt het eerste model binnen de BMW Group waarin de bestuurder niet langer noodzakelijk is om de auto te laten rijden. De auto kan namelijk deels autonoom rijden ( Level 3 ). De bestuurder kan straks kiezen: zelf rijden, of de auto laten rijden. Waar dit straks mag, is sterk afhankelijk van regelgeving. Waarschijnlijk zal je in eerste instantie alleen op bepaalde trajecten de technologie kunnen rijden. Coupé-achtig De iNext wordt een SUV met een coupé-achtige daklijn, vergelijkbaar met de Audi e-tron . BMW bouwt de iNext op een nieuw modulair platform dat geschikt is voor autonoom rijden Level 3 en diverse elektrische aandrijflijnen. De iNext heeft vermoedelijk hetzelfde accupakket als de i4 en een actieradius van 600 kilometer. De SUV moet het technische vlaggenschip van BMW worden. De productie start in 2021. Het bericht Dit stuurwiel zit in toekomstige BMW’s verscheen eerst op ZERauto.nl .

23 juli 2019