3.000 reserveringen Het Duitse merk e.GO heeft geen gebrek aan aandacht. Sinds de eerste levenstekenen in 2017 groeit de interesse in de compacte e.GO Life gestaag. Al meer dan 3.000 mensen hebben een reservering geplaatst voor de Life die slechts 3.348 mm lang, 1.748 mm breed en 1.581 mm hoog is. Er is keuze uit de e.GO Life 20, e.GO Life 40 en de e.GO Life 60 die qua uitrusting en actieradius van elkaar verschillen. Vanaf 16.150 euro De e.GO is in Nederland leverbaar vanaf 16.150 euro, 250 euro duurder dan in Duitsland. Voor dat geld stap je in de Life 20 die voorzien is van een 20 kW elektromotor en een 14,5 kWh batterij. Daarmee kan de Life 20 100 kilometer op één acculading rijden. Via een normaal stopcontact is de auto binnen 5,4 uur op te laden. Via een Type 2 éénfase-lader duur het 3,8 uur. De prijzen van de krachtigere uitvoeringen zijn nog niet bekend. 2020 in showroom Geïnteresseerden kunnen op 17 en 18 mei de e.GO Life bij AutoHaarhuis in Geesteren bekijken. Daar wordt druk gewerkt aan het opzetten van een verkoop- en serviceorganisatie. Vanaf de zomer gaat de Nederlandse e.GO-website live waarop de auto samen te stellen is. Begin 2020 staat de e.GO permanent in de showroom. Op dit moment worden in Duitsland de eerste exemplaren van de e.GO Life First Edition uitgeleverd aan klanten. Lees ook: Zorgt de e.Go Life voor een doorbraak op de EV-markt? Het bericht e.GO vanaf 2020 in Nederland verkrijgbaar verscheen eerst op ZERauto.nl .
Pijlvormig Kia vraagt voor de Niro Hybrid minimaal 28.995 euro. De Kia Niro Plug in Hybrid kost op zo’n minst 36.195 euro. Een vernieuwde Niro herkennen is niet heel moeilijk. Kia geeft beide types een andere grille, pijlvormige LED-dagrijverlichting en een aangepaste skidplate in de voorbumper. De achterlichten en achterbumper zijn ook vernieuwd. Horizon Blue Verder levert Kia nieuwe 16- en 18-inch lichtmetaal en een nieuwe carrosseriekleur, genaamd Horizon Blue. De blauwe accenten op de Niro Plug in Hybrid zijn verdwenen. Je kan de PHEV alleen nog herkennen aan de verchroomde stootstrips over de portieren. Displays In het interieur rust Kia de vernieuwde Niro uit met een 8-inch audiodisplay met Apple CarPlay en Android Auto ondersteuning. Tot de standaarduitrusting behoort een achteruitrijcamera en een 4,2-inch digitaal instrumentencluster. De DynamicLine heeft een 10,25-inch navigatiesysteem. Kies je de DynamicPlusLine, dan krijg je ook nog Ambient lighting sfeerverlichting. De topversie, de ExecutiveLine, biedt onder andere een schuif-/kanteldak en een een 7-inch digitaal instrumentencluster. Het bericht Prijzen vernieuwde Kia Niro Hybrid en Niro Plug-in Hybrid verscheen eerst op ZERauto.nl .
Vierde kwartaal Volgens Aston Martin zijn er nog enkele exemplaren verkrijgbaar. De productie van de elektrische powersaloon start in het vierde kwartaal van 2019 in de nieuwe productiefaciliteit van Aston Martin Lagonda, gelegen in St Athan, Wales. Krachtige machine De Aston Martin Rapide E beschikt over twee elektromotoren met een systeemvermogen van 612 pk en 950 Nm aan koppel. Met een 800V-systeem is het een 65 kWh lithium-ion accupakket razendsnel op te laden. Het accupakket is ondergebracht op de locaties waar normaal de 6,0-liter V12, de transmissie en de brandstoftank zijn geplaatst. Meer weten? Check dit verhaal. Technical Specification – Rapide E Body Four-door body style with tailgate & four individual seats Extruded aluminium bonded body structure Aluminium & carbon fibre body panels Extruded aluminium door side-impact beams Single bi-xenon headlamps with integrated LED side lights & direction indicators Clear LED rear lamps & direction indicators Carbon Fibre Splitter, Side Sills, and Diffuser Powertrain Rear-mounted twin-motors, rear-wheel drive Twin 3-phase Surface Permanent Magnet Radial Flux Synchronous Motors Max motor speed: 11,500 rpm Max power: 450 kW (604 bhp / 612 PS) Max torque: 950Nm (700 lb-ft) Acceleration: 0-60 mph in <4.0 sec; 0-100 km/h in 4.2 sec Max speed: 155mph (250 km/h) electronically limited Rear mounted, single speed, offset architecture, helical gearbox Mechanical limited-slip differential Final drive ratio: 6.099:1 Steering Electro-hydraulically assisted rack and pinion, Servotronic speed-sensitive, power assisted steering 3.0 turns lock-to-lock Column tilt & reach adjustment Wheels & Tyres 21” aero wheels Front Tyre: 245/35 Pirelli P-Zero Rear Tyre: 295/30 Pirelli P-Zero Suspension Front Independent double wishbones incorporating anti-dive geometry, coil springs, anti-roll bar and monotube adaptive dampers Rear Independent double wishbones with anti-squat and anti-lift geometry, coil springs, anti-roll bar and monotube adaptive dampers 3-stage Adaptive Damping System Brakes Front dual-cast brake discs, 400 mm diameter with six-piston calipers Rear dual-brake discs, 360 mm diameter with four-piston calipers 3-stage Dynamic Stability Control (DSC) Anti-lock Braking System (ABS) Electronic Brakeforce Distribution (EBD) Emergency Brake Assist (EBA) Traction Control (TC) Hydraulic Brake Assist (HBA) Positive Torque Control (PTC) Electronic Park Brake (EPB) Dark Anodised Brake Calipers Dimensions Length: 5,019 mm (197.6”) Width: 1,929 mm (75.9”) excluding mirrors; 2140 mm (84.3”) including mirrors Height: 1,350 mm (53.1”) Wheelbase: 2,989 mm (117.7”) Battery capacity: 65 kWh (99Ah) Weight: 2,140 kg (4387 lb) In-car entertainment 10” electronic driver’s display with digital dials 8” LCD Screen Aston Martin App with remote dashboard DAB radio AM/FM radio Apple Carplay Android Auto Het bericht Aston Martin Rapide E het circuit op in Monaco verscheen eerst op ZERauto.nl .
Concept De Opel Grandland X Hybrid4 – optioneel leverbaar met een zwarte motorkap – is uitgerust met een 200 pk (147 kW) sterke 1,6-liter viercilinder turbobenzinemotor en twee 109 pk (80 kW) sterke elektromotoren, een AWD-systeem en een 13,2 kWh lithium-ion batterij. De elektromotor voorin drijft de voorwielen aan samen met de verbrandingsmotor via een geëlektrificeerde achttraps automaat. De tweede elektromotor en het differentieel zijn geïntegreerd in de elektrisch aangedreven achteras. Op verzoek ontstaat zodoende vierwielaandrijving. Regeneratief remsysteem Op papier moet de Opel Grandland X Hybrid4 50 kilometer volledig elektrisch kunnen rijden. Dankzij een regeneratief remsysteem – waarbij overtollige kinetische energie tijdens afremmen wordt omgezet in elektriciteit voor de batterij – kan de elektrische range met 10 procent toenemen. De Grandland X Hybrid4 kan accelereren en afremmen met het gaspedaal, het zogenoemde One Pedal Driving. Op basis van de WLTP-testcyclus laat de nieuwe Grandland X Hybrid4 een gemiddeld brandstofverbruik van 2,2 l/100 km en een CO2-uitstoot van slechts 49 g/km noteren (voorlopige cijfers). Vier rijmodi Er is keuze uit vier rijmodi: Electric, Hybrid, AWD en Sport. In de rijstand Hybrid selecteert de Opel automatisch de meest efficiënte aandrijvingsvorm. In de stand Electric kan er in stadscentra volledig elektrisch worden gereden. De AWD-modus activeert de elektrisch aangedreven achteras voor maximale tractie op diverse soorten wegen. Oplaadpunt Waar moet je opladen? Simpel: het oplaadpunt van de batterij met 3,3 kW on-board lader (6,6 kW on-board lader optioneel) is ondergebracht aan de tegenovergestelde kant van de tankdop. De 13,2 kWh lithium-ion batterij is onder de achterbank geplaatst. De interieurruimte is daardoor gelijk aan de reguliere Grandland X PHEV. Volgens Opel is de batterij met een 7,4 kW wallbox in ongeveer 1 uur en 50 minuten volledig opgeladen. Meer (deels) elektrische modellen op komst De Grandland X Hybrid4 is de eerste plug-in hybride van Opel. Er komen er nog veel meer in de toekomst. Rond 2024 is het complete modellenprogramma van Opel geëlektrificeerd. Er komen ook een hoop batterij-elektrische auto’s aan, zoals de nieuwe Corsa, Zafira Life, Vivaro en een opvolger van de Mokka X. Het bericht Opel Grandland X Hybrid4, dit is hem! verscheen eerst op ZERauto.nl .
Blue Link-voertuigsysteem Dankzij het nieuwe 3-fase laadsysteem wordt de laadtijd bij openbare 3-fase AC-laadstations tot dertig procent gereduceerd. De actieradius van het 48 kWh accupakket bedraagt nog steeds 480 kilometer. Via het nieuwe Blue Link-smartphoneapplicatie kan de bestuurder een laadperiode of een timer voor het opladen instellen. Verder is het mogelijk om de klimaatcontrole te activeren of de auto te ver- en ontgrendelen. Ook geeft de applicatie informatie over de parkeerlocatie en overige zaken die aandacht vragen van de auto. Nieuw 10,25-inch touchscreen Binnenin de Kona Electric plaatst Hyundai een nieuw 10,25-inch touchscreen dat informatie geeft over de actieradius en geschatte laadtijden. Verder kunnen passagiers achterin voortaan plaatsnemen op een verwarmbare achterbank. Hyundai eCall Ook de veiligheidsuitrusting werd uitgebreid met Hyundai eCall. Dat schakelt automatisch de hulpdiensten in wanneer de airbags geactiveerd zijn of de noodknop in het plafond ingedrukt is. De vernieuwde Kona Electric is per direct te bestellen. De prijzen worden in een later stadium bekendgemaakt. Op dit moment is de Kona Electric er vanaf 40.995 euro. Lees ook: Hyundai schroeft productie Kona Electric op Het bericht Hyundai verkort laadtijd Kona Electric verscheen eerst op ZERauto.nl .
Waarom deze naam? Waarom de naam ID.3? Het cijfer maakt volgens Volkswagen duidelijk dat de ID.3 een compacte hatchback is. Bovendien is de ID.3 na de Kever en Golf het derde belangrijkste Volkswagen-model in de geschiedenis van Volkswagen. In navolging van de ID.3 introduceert Volkswagen in de toekomst productieversies van de ID. CROZZ, ID. VIZZION and ID. ROOMZZ. Deze modellen krijgen volgens Volkswagen ook een cijfer in de naam. 1.000 euro Afijn, Volkswagen trapt af met de ID.3. De onthulling vindt later dit jaar plaats. Een order plaatsen is al mogelijk voor 1.000 euro. Volkswagen heeft tot op heden in 29 landen de orderboeken geopend, onder meer in Noorwegen, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Oostenrijk en in Nederland. Volkswagen hoopt op jaarbasis meer dan 100.000 exemplaren van de ID.3 te leveren aan klanten. ID.3 1ST special edition Ter introductie van de nieuwe ID.3 komt Volkswagen met de ID.3 1ST special edition, gelimiteerd op 30.000 exemplaren. Deze ID.3 1ST is uitgerust met de middelgrote batterij die pas later verschijnt in de reguliere ID.3-versies. De productie van de ID.3 1ST start eind 2019. Medio 2020 worden de eerste auto’s aan klanten afgeleverd. Drie batterijen In totaal gaat Volkswagen drie batterijen leveren. De instapper haalt 330 kilometer, de middelgrote batterij komt 420 kilometer ver en de topversie heeft een actieradius van 550 kilometer. De genoemde cijfers zijn gebaseerd op de WLTP-testnorm. Basisprijs In Duitsland krijgt de ID.3 een basisprijs van minder dan 30.000 euro. De ID.3 1ST special edition kost minimaal 40.000 euro. Deze gelimiteerde uitvoering is verkrijgbaar in vier kleuren. Bovendien is deze uitvoering uitgerust met spraaksturing, een navigatiesysteem, LED-verlichting, een tweekleurig exterieur- en interieurdesign, een groot panoramadak en een head-up display. Het bericht Eerste ID-model van Volkswagen heet ID.3 verscheen eerst op ZERauto.nl .
Doeltreffend De naam Honda e is lekker doeltreffend en bovendien gelinkt aan de Honda E Prototype die afgelopen maart op de Autosalon van Genève werd voorgesteld. De productieversie wijkt qua styling nauwelijks af van dit studiemodel. Reken dus op hippe retro styling. Technische specs Over technische specificaties doet Honda nog geen uitspraken. De Honda e krijgt naar verwachting een actieradius van meer dan 200 kilometer. Bovendien kan het model binnen een half uur tot tachtig procent worden opgeladen. Ook is bekend dat de ‘e’ een elektromotor achterin heeft en achterwielaandrijving, maar cijfers worden niet genoemd. Honda belooft een sportieve rijbeleving. EV-platform De Honda e is het eerste model op Honda’s nieuwe EV-platform. In de toekomst komen er nog veel meer modellen op dat platform te staan. Honda’s ambitie is om in 2025 alleen nog maar geëlektrificeerde aandrijflijnen te leveren op de Europese markt, zij het hybride, plug-in hybride of volledig elektrisch. Ook werkt Honda aan waterstoftechnologie (brandstofcel). Het bericht Compacte elektrische Honda heet ‘Honda e’ verscheen eerst op ZERauto.nl .
Zelf invloed op actieradius De elektrische aandrijflijn van de eVito heeft een vermogen van 84 kW en 300 Nm koppel.Door gebruik te maken van een van de drie rijprogramma’s en vier recuperatieniveaus is het mogelijk het stroomverbruik te verminderen en daarmee de actieradius te verbeteren. Verder kan energie worden bespaard door de eVito voor vertrek alvast op temperatuur te brengen terwijl hij nog aan de lader is aangesloten. eVito is er in twee lengtes De nieuwe elektrische bestelwagen komt beschikbaar in twee lengtes. Met een basislengte van 5.140 mm heeft hij een maximale laadvermogen van 1.073 kg. De extra lange versie beschikt over een lengte van 5.370 mm en heeft 1.048 kg aan laadcapaciteit. De laadruimte loopt uiteen van 6,0 tot 6,6 kubieke meter. Lage onderhoudskosten De elektrische eVito blinkt uit door geringe kosten voor onderhoud. Olie en filters vervangen is niet nodig. De remmen slijten minder doordat vaak op de motor wordt afgeremd. De lagere kosten voor onderhoud wegen op tegen de hogere aanschafprijs. Verder kunnen bedrijven subsidie aanvragen. eVAN Ready App Geinig wel! Om vóór aankoop na te gaan of de eVito voor het eigen bedrijf inzetbaar is, kan je de eVAN Ready App gebruiken. De app analyseert de gereden routes, het rij- en remgedrag en hoogtemeters middels automatische tracking en heeft als doel vragen te beantwoorden als ‘hoeveel bereik heb ik werkelijk met een elektrisch voertuig?’ en ‘hoe vaak moet ik een elektrisch voertuig opladen?’. Tevens geeft de app inzicht in locaties van laadpalen in de omgeving. Samenwerking met ENGIE Mercedes-Benz is voor de Benelux een samenwerking aangegaan met energiebedrijf ENGIE. EVBox (onderdeel van ENGIE) biedt allesomvattende laadoplossingen op maat, variërend van advies tot installatie en after-salesservice, voor zowel de particuliere als zakelijke markt. Mercedes-Benz eVito Launch Edition De volledig elektrische eVito Launch Edition Lang is nu te bestellen bij de Mercedes-Benz Van ProCenters voor € 46.720 (exclusief BTW/BPM) inclusief vier jaar onderhoud. De eVito staat in juli bij de dealers. De extra lange versie is er vanaf € 47.580. De Launch Edition is rijk uitgerust met onder andere airco, navigatie, achteruitrijcamera, comfortbestuurdersstoel en 8 meter laadkabel. Tevens is 4 jaar onderhoud inbegrepen. Het bericht Elektrische Mercedes-Benz eVito nu te koop vanaf 46.720 euro verscheen eerst op ZERauto.nl .
Bremen Mercedes-Benz heeft de EQC zonder al te veel aanpassingen geïntegreerd in het huidige productieproces in Bremen. De EQC rolt dus van dezelfde productieband als de C-Klasse Sedan, C-Klasse Estate, de GLC en GLC Coupé. De batterij van de EQC komt uit de recent uitgebreide accufabriek van Mercedes-Benz in Kamenz, nabij Dresden. Vanaf 80.995 euro De Mercedes-Benz EQC kost in Nederland minimaal 80.995 euro. In Duitsland begint de prijs bij 71.281 euro. Meer informatie over de prijs en uitrusting maakt Mercedes-Benz binnenkort bekend, voor nu moeten we het met een vanafprijs stellen. Concurrent Audi e-tron kost op z’n minst 84.100 euro en voor de Model X Standard Range vraagt Tesla 87.100 euro. In 2020 komt BMW nog met een iX3. Die is ook nu al te reserveren. Een exemplaar van de Mercedes-Benz EQC 400 4Matic reserveren is mogelijk, maar de productie zou al tot en met medio 2020 zijn vergeven. 408 pk De EQC heeft een systeemvermogen van 408 pk en een 80 kWh lithium-ion batterij. De WLTP-actieradius bedraagt 400 kilometer. Daarnaast mag deze elektro-SUV 1.800 kilogram trekken. De Mercedes-Benz EQC is de eerste telg van de nieuwe EQ-familie. Onder dat label wil Mercedes-Benz tot 2022 negen elektrische modellen op de markt brengen. Het bericht Mercedes-Benz EQC kost 80.995 euro, productie gestart verscheen eerst op ZERauto.nl .
Herkenbaar uiterlijk Bij liefhebbers gaat er misschien wel een belletje rinkelen: ‘Is dat niet een Renault Dauphine?’. Klopt, de Henney Kilowatt maakt gebruik van de carrosserie van de Renault (en Alfa Romeo) Dauphine. De Henney Kilowatt werd in 1958 gebouwd door de Amerikaanse radiofabrikant Emerson Radio en Henney, dat vanaf het begin van de twintigste eeuw ambulances, limousines en rouwauto’s fabriceerde. Ingekocht in Frankrijk Onder de naam National Union Electric Company begonnen de twee bedrijven met het ontwerpen van een elektrische auto. Emerson Radio produceerde de loodaccu’s en Henney werd verantwoordelijk voor het productieproces. Als basis werd gekozen voor de Renault Dauphine die op dat moment twee jaar op de markt was. De carrosserie, het interieur en onderstel werden bij Renault zelf besteld. Veel onderdelen zijn dan ook één op één uitwisselbaar met de Dauphine. Actieradius: 64 kilometer In plaats van een 845cc grote viercilinder benzinemotor werd de auto aangedreven door een 5,2 kW sterke elektromotor die gekoppeld was aan een automatische drietrapstransmissie. Dankzij twee 18 volt sterke batterijen die verdeeld waren over de motorruimte en het bagagevak had de Kilowatt een actieradius van 64 kilometer en een topsnelheid van 64 km/u. In 1960 werd de auto voorzien van 36 volt sterke batterijen, waardoor de actieradius steeg tot 97 kilometer. De topsnelheid steeg eveneens naar 97 km/u. Nog acht exemplaren over Uiteindelijk toonde vooral elektriciteitsbedrijven interesse in de kleine, elektrische auto, maar het succes bleef uit door de hoge prijs. Een Henley Kilowatt kostte 3.600 dollar, een flinke smak geld in die tijd. Ondanks dat Renault 100 Dauphine-chassis aan Henney verkocht, zijn er slechts 47 Kilowatts geproduceerd. Slechts vijftien exemplaren zijn verkocht aan particulieren. Vandaag de dag schijnen er nog acht exemplaren te bestaan. Unieke klassieker Interesse in zo’n zeldzame, elektrische auto? In het Amerikaanse Rio staat deze Kilowatt te koop . De auto is in originele staat en moet 9.000 dollar (omgerekend 8.000 euro) opbrengen. Mocht je de auto willen restaureren, dan kun je nog makkelijk aan onderdelen van een Renault Dauphine komen. Alleen de unieke ampère-meter en aandrijflijn vormen een uitdaging. Gelukkig zijn er ook in Nederland diverse bedrijven die kant-en-klare elektrische aandrijflijnen verkopen voor klassiekers. Voor je het weet toer je rond in een van de zeldzaamste, elektrische auto’s ter wereld. Lees ook: De schattigste EV ter wereld: ICON Fiat 500 Giardiniera Het bericht EV van toen: de bijzondere Henney Kilowatt verscheen eerst op ZERauto.nl .
Drie uitvoeringen Heel duur is de 3.348 mm lange, 1.748 mm brede en 1.581 mm hoge e.Go Life niet. De instapversie kost 15.900 euro, voor een elektrische auto met vier zitplaatsen niet heel veel. Er is keuze uit drie uitvoeringen: de e.GO Life 20, e.GO Life 40 en de e.GO Life 60. De technische specificaties verschillen nogal per uitvoering, daarom zetten we ze hieronder even per versie op een rij. De genoemde prijzen gelden in Duitsland. De Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend. e.GO Life 20 Batterij: 14,5 kWh Elektromotor: 20 kW Gewicht: 1.150 kilogram Gewichtsverdeling vóór/achter: 48/52 Actieradius WLTP: 100 km Oplaadtijd Schuko Plug 230V: 5,4 uur Oplaadtijd Type 2 éénfase: 3,8 uur Topsnelheid: 112 km/u Acceleratie 0 tot 50 km/u: 7,7 seconden Prijs: 15.900 euro e.GO Life 40 Batterij: 17,5 kWh Elektromotor: 40 kW Gewicht: 1.170 kilogram Gewichtsverdeling vóór/achter: 48/52 Actieradius WLTP: 113 km Oplaadtijd Schuko Plug 230V: 7,3 uur Oplaadtijd Type 2 éénfase: 4,5 uur Topsnelheid: 123 km/u Acceleratie 0 tot 50 km/u: 4,7 seconden Prijs: 17.400 euro e.GO Life 60 Batterij: 23,5 kWh Elektromotor: 60 kW Gewicht: 1.210 kilogram Gewichtsverdeling vóór/achter: 48/52 Actieradius WLTP: 145 km Oplaadtijd Schuko Plug 230V: 9,8 uur Oplaadtijd Type 2 éénfase: 6,9 uur Topsnelheid: 142 km/u Acceleratie 0 tot 50 km/u: 3,4 seconden Prijs: 19.900 euro Het bericht Zorgt de e.Go Life voor een doorbraak op EV-markt? verscheen eerst op ZERauto.nl .
Voor diverse bedrijven geschikt Net als de Nissan is deze Renault Kangoo Z.E. pick-up vooral geschikt voor cateraars, thuisbezorgers van boodschappen en pakketleveranciers. Of zoals Renault zelf noemt: hoveniers, gemeenten, reinigingsdiensten en andere bedrijven. Vier varianten Renault baseert de pick-upversie op de Kangoo Z.E. Maxi. Het bedrijf Agrément Carrossier Veth Automotive zorgt voor de ombouw. Er is keuze uit een basisversie zonder opbouw, vaste zijwanden en een achterklep of een opbouwvariant met een platte laadbak en openklapbare aluminium zijwanden. Bij de derde optie kan dezelfde laadbak ook kippen. De vierde versie heeft een kiepbare veegvuilopbouw van lichtgewicht kunststof. Opladen De Kangoo Z.E. pick-up beschikt over een 60 pk (44 kW) sterke elektromotor en een 33 kWh batterij. Met een 7 kW/32A AC-lader is de batterij via een 7,4 kW oplaadpunt in ongeveer zes uur op te laden. In een uur, bijvoorbeeld tijdens de lunchpauze, kan een rijbereik van zo’n 35 kilometer worden bijgeladen. De actieradius – waarover Renault geen uitspraken doet – is sterk afhankelijk van de lading, het rijgedrag van de bestuurder en de weersomstandigheden. De prijs Kost dat? Renault vraagt 33.584 euro exclusief BTW voor de Kangoo Z.E. pick-up, inclusief batterijkoop. Optioneel levert Renault nog palenrekken, gereedschapskisten, optische signalering en laadbakcoating. Overigens komt een elektrische bedrijfsauto als de Kangoo Z.E. pick-up in Nederland in aanmerking voor subsidieregelingen zoals de MIA, VAMIL en eventuele lokale subsidies. Het bericht Renault Kangoo Z.E. ook als pick-up verscheen eerst op ZERauto.nl .